PDA

View Full Version : هل تتدوال لكي تعيش ام تعيش لكي تتداول؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

okash
06-20-2012, 00:31
هل تتداول لكي تعيش ام تعيش لكي تتداول؟

الفوركس ممكن ان تكون منها تجني لقمة العيش وممكن ان تكون محطة تسلية ليس الا

ما رأيك انت

kingman
06-20-2012, 02:59
ههههه مع ان السؤال غريب بس طبعا اتداول لكى اعيش فوجودى فى السوق هو من اجل النجاح فيه وتحقيق منه مصدر دخل مناسب لكى اعيش والعيش يمكننى من التداول فان لم اعيش لن اتداول :accute: وربى يوفقنا جميعا الى طريق الرشاد

zahran
06-20-2012, 03:09
انت سالت السؤال بتاعك زى اللى بيسال .. انت بتاكل عشان تعيش ولا بتعيش عشان تاكل .. تشبيه جميل طبعا
ولكن العقل هنا بيقول ان الانسان بياكل طبعا عشان يعيش مش بيعيش عشان ياكل
بالمثل المتداول بيتداول عشان لقمه العيش برضه مش بيعيش عشان يتداول
كلاهما شبيه بالاخر

gemmy
06-20-2012, 03:12
لا بس انا بالنسبالى مش بتداول علشان اعيش بالعكس انا مش بعتمد بشكل اساسى على ارباح الفوركس فى لقمة العيش بس بعتبره شغل اضافى و فلوس اضافية بل و مهنة اضافية اقضى فيها وقت فراغى لتحقيق بعض الارباح

ahmed saleh
06-20-2012, 03:13
ههههههههههة هذا السوال جيد ولكن انا اظن انهم التنين واحد انت تعيش لكى تتداول وتتداول لكى تعيش
ولكن اظن ان التداول دة رغبة فى الشخص الى عايز يتاجر
لذلك انت من الممكن ان تعيش من غير متداول

Mostafa Mando
06-20-2012, 03:17
الحقيقة يا اخي من يتداول لكي يعيش لن يحقق النتائج المرغوب فيها من ثروات هائلة وغيرها ويمكن ان يخسر كل ما يملكه من مال في هذا البحر

لكن من يعيش ليتداول فهو كل حياته الفوركس يريد ان يوسع خبرته بأي طريقة وهكذا سيحقق كل ما يحلم به بالصبر والارادة والطموح

sami
06-20-2012, 03:26
سؤال ذكي جدا،أتداول من أجل العيش طبعا،لأن الفوركس مصدر دخلي و ما من مهنة أخرى تستهويني كتجارة العملات،و هي مهنة ممكن أن نحقق من خلالها جميع طموحاتنا إذا ألممنا بشكل كبير بأصولها و قواعدها،إذن الفوركس بالنسبة لي مهنة تتطلب الكثير من الجدية و لم أتاجر أبدا من أجل التسلية

ramid
06-20-2012, 03:31
سؤال جمييييل جميييل هههه عن نفسي أتداول فقط من أجل الاستمتاع واختبار قدرتي هي هذا المجال و
اذا حققت ربحا فمرحبا به
أما مصدر عيشي,فلدي عمل رئيسي بعيد جدا عن الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 03:51
بالاجماع نتداول حباً فى الدولارات والورق الاخضر

وليس حباً فى الترندات والشموع اليابنيه

احنا هنتجوزهم

الكل عايز اموال من اجل حياه كريمه شرفيه وسعيده

لان المال اصبح كل شئ فى حياتنا

معاك فلوس تدوس الناس مبيرحموش

Mr.GooDMaN
06-20-2012, 03:56
هو انا واخد الفوركس مجرد وسيلة للتسليه والاستثمار في نفس الوقت
ولكني لا اتداول لكي اعيش ولا اعيش لكي اتداول

ahm2020
06-20-2012, 04:01
بص انا طبعا مش بعتمد عليه ليكون دخلى و انا اصلا مش بعتمد على حاجة لانى مازلت 17 سنة يعنى اعيش مع اهلى

لكن اقولك انا داخل هذا المجال و احاول تعلمه ليس تسلية و قضاء وقت لا انا داخل هذا المجال لكى احقق منه راس مال فى المستقبل فانا اريد منه ربح الكثير و الكثير و انا اعرف ان الفوركس من اكثر مجالات الربح من النت و لهذا تقدر تعتبر الاجابة اتداول لكى اعيش لكن حتى فى المستقبل لن يكون مصدر رزقى الوحيد فاكيد ساعمل لكن الفوركس سيكون الشى الذى يزيد دخلى بشكل كبير
و حتى الان انا مبتدى جدا فهذا تقدر تقول اول يوم فى الفوركس و لكن ساحاول تعلمه

و هى الاجابة ممكن تكون غريبة شوية بس معلش اصلى ساعات مش بعرف اعبر عن ما افكر به

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 04:04
بص انا طبعا مش بعتمد عليه ليكون دخلى و انا اصلا مش بعتمد على حاجة لانى مازلت 17 سنة يعنى اعيش مع اهلى

لكن اقولك انا داخل هذا المجال و احاول تعلمه ليس تسلية و قضاء وقت لا انا داخل هذا المجال لكى احقق منه راس مال فى المستقبل فانا اريد منه ربح الكثير و الكثير و انا اعرف ان الفوركس من اكثر مجالات الربح من النت و لهذا تقدر تعتبر الاجابة اتداول لكى اعيش لكن حتى فى المستقبل لن يكون مصدر رزقى الوحيد فاكيد ساعمل لكن الفوركس سيكون الشى الذى يزيد دخلى بشكل كبير
و حتى الان انا مبتدى جدا فهذا تقدر تقول اول يوم فى الفوركس و لكن ساحاول تعلمه

و هى الاجابة ممكن تكون غريبة شوية بس معلش اصلى ساعات مش بعرف اعبر عن ما افكر به

اخى الكريم اهلاً بك والله مبسوط منك كتير

لانى سنك صغير وماشاء الله شغلت دماغك بهذا السوق ونفسك تتعلمه

ربنا يوفقك ياغالى ولوفيه اى شئ نقدر نسعدك بيه لن نتاخر عنك

استمر واجتهد وتوكل على الله

A7mad_Aziz
06-20-2012, 04:12
اخي العزيز انت من يقرر هل الفوركس بالنسبة لك مجرد تسلية ام عمل حقيقي منتظر ان يأتيك الرزق من خلاله..لا اعتقد ان احد يعمل في هذا السوق للتسلية الا قلة قليلة وهذه القلة لا تحتاج ربح وعندها مصدر دخل اخر

okash
06-20-2012, 09:27
اصدقائي الاعزاء اشكركم على التعليقات الرائعة
ولكن انا طرحت السؤال من حالة استغربت منها كثيرا
المعروف ان الوضع الطبيعي ان الجميع يدخل الفوركس اما لكي يحسن وضعه" يتدوال لكي يعيش" او يدخله لكي يتسلا

ولكن تعرفت على شخص ، الفوركس عنده ليست مجرد ادمان فقط بل حياته كلها دون مبالغة لو صحله ان يتزوج شارت اي عملة ما يقول لا
لا اعرف كيف عايش لحد هسا بس والله حالة غريبة

aboualy
06-20-2012, 10:09
اعتقد انه لا يوجد من يتداول الفوركس ليعيش وهذا لان الفوركس هو استثمار للاموال لتحقيق ربح
ونظرا لان نسبة المخاطرة فى الفوركس هى اكبر من مجالات كثيرة اخرى فهو لا يصلح للاعتماد عليه كمصدر وحيد للرزق

deadlyfox
06-20-2012, 10:27
هو وسيله من وائل زياده المال
لكن برضو ارجع واقول انه ماينفعش يبقى رقم 1 تعتمدعليه اعتماد كلى
وبكده لا ينفع نقول عايش عشان يتداول ولا يتداول عشان يعيش

jans
06-20-2012, 11:54
الشخص يتدوال لكي يعيش بمعنى كسب لقمة العيش هذه أكيد لأن الكل يريد الربح و الاستفاده منه
ولكن الشخص يدخل للتسلية لا اتوقع بأن نجد الكثير من هذه النوعية لأنك سوف تتعامل مع المال وليس لعبه يعني صعبه أنك تجد شخص يعلب بالمال .

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 11:59

ما رأيك انت

هل تاكل لتعيش ام تعيش لتاكل
الفوركس اخى الكريم له اسس واصول يجب على اى متداول تعلمها
قبل ان يخوض هذا المجال
فلو عرف هذه الاسس والاصول على الوجه الصحيح
سوف لن يجنى ارباح تعيشه فقط عيشه كريمه بل ستجعل منه احد اثرى اثريا الكون

ahmedpopo
06-20-2012, 13:05
ولا هذا ولا ذاك انا اتداول من اجل زيادة ربح ليس اكثر وانا من غير الفوركس
اقدر اعيش طبعا ان شاءا لله ولا اعتمد عليه فى حياتى حتى اعيش

ahmed
06-20-2012, 13:09
اتداول لتحقيق ربح يعنى اتداول لكى اعيش
للحصول على بعض الاموال للمساعدة فى المعيشه
وليس العكس طبعا

kamizidan
06-20-2012, 13:11
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم ;; يسعدني الرد في موضوعك وتبادل النقاش والخبرات مع باقي الشباب;;; بخصوص طرحك فانااتداول لكي اعيش طبعا ههههه

elzeel
06-20-2012, 15:39
انا بصراحه داخل المجال لاكون منه ربح اضافى على عملى العادى
ولا اتخذه ربح اساسى فى حياتى لانه من الامور المكمله وليس الاساسيه

Smart
06-20-2012, 15:46
بالنسبه لى ليست مجرد تسليه
فهو عمل جاد جدا اعتمد عليه فى كثرا
وكلنا يجب ان نأخذه على هذا الشكل

magic777
06-20-2012, 16:11

احنا هنتجوزهم

بصراحه انت جبت كده الرد الكافي والشامل اللي كنت عايزه اقوله
طبعا الكل هنا من اجل الدولارات لحياه افضل ولو السوق بها مجرد شارت
بيه شموع وترندات ومافيهوش مكسب اكيد الكل هينفض ليه حتى لو كان بيحب العمل عليه

2x1
06-20-2012, 16:17

احنا هنتجوزهم

والله عندك حق بس كل واحد الهدف الاساسي لية هو جني اموال لكن اكيد فية اهدافلا صغيرة هي اللي خلتة يفكر فهدفة الكبير وكل واحد عايش جواة سرة وفرتة هو لية وعاوزها فاية

AhmedMagnifico
06-20-2012, 16:28
الكل يا اخى يتداول من اجل الدولارات والاوراق الخضراء وليس من اجل الشموع والترندات !!
ماظنش انه فى حد داخل الفوركس يتسلى

midomido419
06-20-2012, 16:48
عشان الواحد يقدر يعيش حياة كريمة
يقدر يكون مستقبله ويحاول يحقق نجاح فى حياته

firas1984
06-20-2012, 17:08
السلام عليكم
سؤال عجيب
طبعا انا بتداول مشان اعيش حعيش كيف من غير اكل وشرب واخد قوة مشان اتداول
اكيد كل شغلنا وتعبنا في الحياة مشان نعيش عيشة جميلة

safiforex
06-20-2012, 17:16
سؤال غريب اخي ماخود من الاكل ، لانه الصحيح هل ناكل لكي نعيش ام نعيش لناكل
و جيد انك عملتها في التداول ، فاننا في البداية اظن اننا ينتتداول لكي نعيش و اما لما نصبح محترفين كبار فاننا سننتقل الى ثانية و هي نعيش لنتداول

ashraf el-araby
06-20-2012, 18:00
بالنسبة لى هو عمل اضافى فى شكل ممتع لجنى الارباح وذلك ازيادة دخلى الشهرى

shwaikich
06-20-2012, 19:15
لا اعتقد انني اتداول لكي اعيش او العكس فانا لا اعتبر الفوركس دخل اساسي
بل اعتبره دخل اضافي

zikooo014
06-20-2012, 19:40
بالنسبه لي انا بتداول كهوايه مش عشان اعيش من الفوركس
لحد ما اتقن الفوركس اووي و هنا افكر اني اعيش منه

mohamed hamdy
06-20-2012, 19:55
انا ارى ان التداول الان اصبح جزء لايتجزء من شخصيتي
فانا لايمر يوم الا واتداول واتاجر فى الفوركس
لانه بالتاكيد شئ ممتع ومربح احيانا فى بعض الوقت

Amgad91
06-20-2012, 20:10
الفوركس لا يمكن ان يكون محطة تسلية على الاطلاق .. انا اعتبره مصدر من مصادر الدخل و اتعامل معه بكل جدية
ليس من الممكن ان تتحمل كل هذا الضغط العصبي و المادي احيانا لمجرد التسلية
الفوركس اكبر بكثير من ان يكون لعبة على الاطلاق

Hell Rozar
06-20-2012, 20:13
ههههههههههههههه سوال جامد جدا ففعلا انا واحد من الناس بتداول علشان اعييش واجنى لقمة العيش التى توفر لمستقبلى عيشة افضل

i5land_man
06-20-2012, 20:16
الفوركس لا يمكن ان يكون محطة تسلية على الاطلاق .. انا اعتبره مصدر من مصادر الدخل و اتعامل معه بكل جدية
ليس من الممكن ان تتحمل كل هذا الضغط العصبي و المادي احيانا لمجرد التسلية
الفوركس اكبر بكثير من ان يكون لعبة على الاطلاق

طبعا اللي بيلعب بالفوركس السوق بيلعب بحسابه ويدمروه في اقل وقت لان الفوركس سوق فيه مخاطرة عالية اللي يستهين بيه اما المتاجر الواعي هو اللي يتعامل مع السوق كانه وحش كاسر بيحاول يروضوه لصالحه

Mohamed90
06-20-2012, 21:13
بص انا طبعا مش بعتمد عليه ليكون دخلى و انا اصلا مش بعتمد على حاجة لانى مازلت 17 سنة يعنى اعيش مع اهلى لكن اقولك انا داخل هذا المجال و احاول تعلمه ليس تسلية و قضاء وقت لا انا داخل هذا المجال لكى احقق منه راس مال فى المستقبل فانا اريد منه ربح الكثير و الكثير و انا اعرف ان الفوركس من اكثر مجالات الربح من النت و لهذا تقدر تعتبر الاجابة اتداول لكى اعيش لكن حتى فى المستقبل لن يكون مصدر رزقى الوحيد فاكيد ساعمل لكن الفوركس سيكون الشى الذى يزيد دخلى بشكل كبير و حتى الان انا مبتدى جدا فهذا تقدر تقول اول يوم فى الفوركس و لكن ساحاول تعلمه و هى الاجابة ممكن تكون غريبة شوية بس معلش اصلى ساعات مش بعرف اعبر عن ما افكر به السلام عليكم والله اخي واضل و اله موقف و جميل نشوف شباب يعني 16 سنة 17 و مهتمين بمجال كبير مثل هيك لان اصبح صعب تشوف ساب 17 سنة مهتم بمجال مهم و ينفعه الكل مشغول على فيس بوك للاسف هههه و لا تتسرع اخي وقت كله امام و مزال تتاح ل الفرصة للوصول لقمية

bousshimin
06-20-2012, 21:27
لا أحبد إن يلجأ له شخص من خلال متاجرته للفوركس أن يعتمد عليه لكسب لقمة عيش وخصوصا أدا كانت له
عائلة قد يكسب يوما يخسر إيام لقدر الله لدى يجب أن يعمل عمل يدخل له مدخول قار ويتجر بالفوركس

okash
06-20-2012, 21:45
ولا هذا ولا ذاك انا اتداول من اجل زيادة ربح ليس اكثر وانا من غير الفوركس
اقدر اعيش طبعا ان شاءا لله ولا اعتمد عليه فى حياتى حتى اعيش

ان شاء الله كل شخص ان يستطيع ان يعيش دون فوركس لوكن اصبحت على الاقا على الاقل روتين وهذه اقل درجت الادمان فعندما نترك الفوركس سوف نشعر في شيء قد نقص او شيء يسمى الفراغ لا يمكن مله وسنعود هذا الذي سوف يسير

kingman
06-21-2012, 01:26
بل اعتبره دخل اضافي

والتعامل مع الفوركس بالمبدا بيجعل الواحدبيتعامل مع الفوركس وهو مرتاج نفسيا وذلك لأن حياته ليست متوقفه عليه لاقدر الله فى حالة الخسائر وده بيبقى دافع ان الواحد يبدع فى السوق دون قلق وربنا يوفقنا جميعا

The Mester X
06-21-2012, 01:50
الفوركس لا يمكن ان يكون محطة تسلية على الاطلاق .. انا اعتبره مصدر من مصادر الدخل و اتعامل معه بكل جديةليس من الممكن ان تتحمل كل هذا الضغط العصبي و المادي احيانا لمجرد التسليةالفوركس اكبر بكثير من ان يكون لعبة على الاطلاقايوه فعلا لا يمكن اعتبار الفوركس للعبة او اخده بهدف التسلية فهو مجال ليس سهل و يحتاج للدراية و مجهودو الجدية و كما تعطيه يعطيك و لامكان للربح بالنسبة للشخص المتكاسل و الذي لااخد الفوركس بالجدية

magic777
06-21-2012, 22:42
ايوه فعلا لا يمكن اعتبار الفوركس للعبة او اخده بهدف التسلية فهو مجال ليس سهل و يحتاج للدراية و مجهودو الجدية و كما تعطيه يعطيك و لامكان للربح بالنسبة للشخص المتكاسل و الذي لااخد الفوركس بالجدية

الشخص المتكاسل ده مش هينجح في الفوركس ولا في اي مجال اخر طالما مش مستعد انه يتعب او
يجتهد علشان يحقق احلامه وطول ما هو مكتفي بالتمنى فقط

forexBOSS
06-21-2012, 22:58
انا اتداول فى الفوركس ليس كمصدر اساسى للرزق انما كوسيله للحصول على المال و ادخاره للمستقبل او شراء بعض الاشياء التى احلم بها فالفوركس ليس عمل اساسى و اعتقد انه يوجد بعض الناس يعتمدون عليها كمصدر اساسى للربح و لكنهم قليلون جدا الفوركس من وجه نظرى افضل طريقه للحصول على مال اضافى تدخره لكى يفيدك فى الشدائد و فى المستقبل

كريم
06-21-2012, 23:02
هو الفوركس يعني مصدر للدخل

و يعتبر ايضا تسلية و لكن جانب المال أفضل

و الله يوفق الجميع

ahmed abdalla
06-22-2012, 00:35
اذا اخذت الفوركس على انه مجرد تسلية فلن تجنى منه اى مكاسب ولو حققت منه مكاسب ستكون ضئيلة
اما اذا اخذت الفوركس على انه عمل جادى وهو كذلك بالطبع بالنسبة لكثيرين انا منهم ستحقق منه شيئا كبير من المكاسب من المعرفة

aminos
06-22-2012, 00:39
السلام عليكم
هههه من أحسن الأسئلة التي رأيتها لكن بالتأكيد أتداول لكي أعيش
و أكسب لقمة عيشي بإذن الله

Mostafa Mando
06-22-2012, 08:35
اذا اخذت الفوركس على انه مجرد تسلية فلن تجنى منه اى مكاسب ولو حققت منه مكاسب ستكون ضئيلة
اما اذا اخذت الفوركس على انه عمل جادى وهو كذلك بالطبع بالنسبة لكثيرين انا منهم ستحقق منه شيئا كبير من المكاسب من المعرفة

صحيح يا اخي هؤلاء الناس الذين يرون ان الفوركس مجرد لعبة تعيد عليهم بالمال هذا خطأ كبير

وايضاً لن يستطيعوا ان يربحوا من الفوركس ولا شئ بل سيخسروا الوقت والمال

الفوركس عمل حقيقي لكن دخل اضافي ليس دخل اساسي

a5rzamn
06-22-2012, 08:38
هاد متل الي بقول تأكل لتعيش او تعيش لكي تأكل
الفوركس هو وسيله وليست غايه

sa sa
06-22-2012, 11:16
اعتقد ان الفوركس هو مكان للعمل وليس التسليه ,اذا اراد شخص التسليه فهناك الكثير من الطرق المسليه ,الفوركس يساهم في زياده الدخل ,حيث يعتمد عليه البعض بشكل اساسي واخرين بشكل جزئي في تلبيه متطلباتهم

alskndry
06-22-2012, 11:31
الفوركس اصبح ادمان للكثيرين هناك الكثير من الاشخاص يخسرون ومع ذلك مصممون على المداولة

ولكن المهم ان تتعلم من اخطائك ولا تكررها

yassoo011
06-22-2012, 12:01
نحن نتداول لكي نربح او نزيد مصدر دخلنا
ولا نعيش حتا نتداول ولا نأخذ الفوركس كتسلية فمن يذوق
طعم الربح يغير رأيه الى الجدية بالعمل فيه وهذا شيئ رائع

compaq0
06-22-2012, 13:19
هل من احد يعيش لكى يتداول هل الغايه ام الوسيله؟!!!!جميعنا يتداول لكى يعيش نريد ان نجنى بعض الاموال لكى نعيش و نستمتع

Mohamed90
06-22-2012, 13:32

السلام عليكم طبعا اخي العزيز هذه هي النقطة و اي واحد داخل لهذا المجال و هو بالسبب ربح المال الضافي
و ليس حبا في تتبع الشارت و تعب و ارهاق النفس والفوركس عمل جدي و ليس للتسلية

tarek22
06-22-2012, 13:56
طبعا نتدوال من اجل العيش فلما لا ان نجعل الفوركس جزء من دخلنا اليومي وسبيلا للنجاح وتحقيق الاهداف

magic777
06-22-2012, 13:58

بالطبع اخي ومافيش حد عنده دلوقتي وقت فراغ مثلا علشان يدخل المجال يتداول بس
ومن غير ما يكسب الحياه بقت سريعه والكل بيجري فيها علشان يقدر يجيب دخل يساعده على المعيشه

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 14:20

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:22
تمام يا اخى الجميع اذا اجمعوا
على ان التداول للعيش وليس العيش للتداول !

safiforex
06-22-2012, 14:25

طبيعي ان الواحد يتداول في الفوركس لكي يربح و هذا امر لا ينفيه احد
و ما دام كذلك فانه اكيد اننا نتداول لكي نعيش ، و اظن ان الاخرى هي كذلك مناسبة
لاننا نعيش لنتداول

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 15:52

فعلاً والله يازعيم

نحن نريد ان نعيش عيش جميله

مستوريين نعرف نشترى كل اللى احنا عايزينه

kingman
06-22-2012, 16:40
السلام عليكم طبعا اخي العزيز هذه هي النقطة و اي واحد داخل لهذا المجال و هو بالسبب ربح المال الضافي
سوق الفوركس مع الوقت الواحد بيجده مرهق جدا ومتعب فأذا مكنش فيه مقابل مادى مناسب اكيد الواحد هيمل منه وهيبتعد عنه املا فى راحة المال والسلام النفسى خصوصا ان الخسارة بتأثر تأثير كبير على معنويات المتاجر

okash
06-22-2012, 16:55

معك كل الحق وفي حال الخسارة المتاتالية يبقى ينتقد الفوركس اشد انتقاد ويحاربه ويصدر الاشاعات عليه وهذا ما اوجد اسباب لأقناع الناس لتركها والابتعدا عنها
سبحان الله هذا حال الانسان

actas
06-22-2012, 17:02

ما رأيك انت
انظر اخى الكريم لا يمكن ابدا ان تكون صيغه السؤال بهذه الطريقه .اقصد انه من غير المعقول ان تعتمد على الفوركس فى لقمه عيشك لانك بهذه الطريقه تغامر بمستقبلك ومستقبل من معك لابد لك من عمل مستقل تضمن به دخل ثابت كل شهر اما الفوركس لتجعله وظيفه ثانويه ليس الا
هذا هو رائئ قابل للنقاش

mando
06-22-2012, 17:05
انظر اخى الكريم لا يمكن ابدا ان تكون صيغه السؤال بهذه الطريقه .اقصد انه من غير المعقول ان تعتمد على الفوركس فى لقمه عيشك لانك بهذه الطريقه تغامر بمستقبلك ومستقبل من معك لابد لك من عمل مستقل تضمن به دخل ثابت كل شهر اما الفوركس لتجعله وظيفه ثانويه ليس الا
هذا هو رائئ قابل للنقاش

انا اوفقك فى هذا الراى لا يمكن ان يكون الفوركس هو عملك فقط لابد من دخل ثابت لكن فى ناس مشاء الله بتعمل مكسب من الفوركس
ممكن يفكر ياخد مكساب الفوركس يعملو بيها مشريع تجيب ليهم دخل ثابت فى الشهرة وفى نفس الوقت يشتغلو فى الفوركس برضو

actas
06-22-2012, 17:12
تمام يا اخى الجميع اذا اجمعوا
على ان التداول للعيش وليس العيش للتداول !

اخى الكريم انا اختلف معك لا يمكن ابدا ان نجعل الفوركس سببا فى عيشنا او اعتمادنا يكون كليا عليه

اه انت اثرت النقطه المهمه وهى الربح الاضافى ولليس الاساسى وهنا تكمن نقطه المخاطره فلا يجب الاعتماد الكلى على الفوركس

هل من احد يعيش لكى يتداول هل الغايه ام الوسيله؟!!!!جميعنا يتداول لكى يعيش نريد ان نجنى بعض الاموال لكى نعيش و نستمتع

لا الغايه ولا الوسيله اخى وكما قلت سابقا لا تجعله شغلك الشاغل فكم من انسان اعتمد عليه واخل به

اتفق معك كليا فى هذه النقطه نحن نتداول لكى نربح او نزيد من مصدر دخلنا ويجب على كل متداول ان يعرف جيدا انه معرض للخساره فلابد من استخدام اموال لا تمثل له عائقا ابدا فى حاله خسارتها

---------- Post added at 04:12 PM ---------- Previous post was at 04:11 PM ----------

انا اوفقك فى هذا الراى لا يمكن ان يكون الفوركس هو عملك فقط لابد من دخل ثابت لكن فى ناس مشاء الله بتعمل مكسب من الفوركس
ممكن يفكر ياخد مكساب الفوركس يعملو بيها مشريع تجيب ليهم دخل ثابت فى الشهرة وفى نفس الوقت يشتغلو فى الفوركس برضو

بالفعل اخى الكريم ايضا لايمكن ابدا ان نجعله ياخذ كل اوقاتنا فعلاقتنا الاسريه والجتماعيه لها حق علينا ويجب عدم الاخلال به

abdello052
06-22-2012, 17:38
نت سالت السؤال بتاعك زى اللى بيسال .. انت بتاكل عشان تعيش ولا بتعيش عشان تاكل .. تشبيه جميل طبعا

Mostafa Mando
06-22-2012, 19:10

احنا هنتجوزهم

صحيح يا اخي محمد اكيد يعني مش بنتعلم لسنوات ونحلل لساعات عشان بتحب الشارت يعني

اكيد عشان عايزين فلوس نحسن بيها حياتنا

KOGI
06-22-2012, 20:52
انا بالنسبالى مش بتداول علشان اعيش بالعكس انا مش بعتمد بشكل اساسى على ارباح الفوركس فى لقمة العيش بس بعتبره شغل اضافى و فلوس اضافية
بل و مهنة اضافية اقضى فيها وقت فراغى لتحقيق بعض الارباح

assidi saber
06-23-2012, 13:05
انا اتدول لكي اعيش لان الفوركس هو الاداة الجيدة للاستثمار و كسب النقود

kimokonolove
06-23-2012, 13:36

ما رأيك انت
التداول هو لتحقيق رزق اضافى بجانب العمل الأساسى
فكم منا يريد حياة كويسة ودخل لة لذا المتداول يتداول لكى يعيش
وربنا يوفقنا كلنا

i5land_man
06-23-2012, 13:37
نت سالت السؤال بتاعك زى اللى بيسال .. انت بتاكل عشان تعيش ولا بتعيش عشان تاكل .. تشبيه جميل طبعا

انا شخصيا بتتداول عشان احقق هدفي واثبت ان الفوركس ممكن الواحد ينجح فيه
ويبقي مورد كويس للربح

talal
06-23-2012, 13:40
لا ده ولا ده لاننا مش معقول سوف نعيش علشان نتداول
وايضا لا نتداول من اجل ان نعيش لان الفوركس اعتقد انه ليس وسيلة مضمونه لتلبية الحاجات فالخسارة تطاردنا يوميا ونحن نحاول تحقيق بعض الارباح لتلبية بعض الرغبات ولكن يبقى راس المال هو المفتاح الرئيسي للربح فبدون راس المال لا يمكن ان يكون هناك وكذلك حتى لو راس المال صغير فلا يمكن تحقيق ارباح معقوله

The Mester X
06-23-2012, 14:30
انا اتدول لكي اعيش لان الفوركس هو الاداة الجيدة للاستثمار و كسب النقود

ايوه اخوي الفوركس مجال للربح الاضافي كما قال الاخوة و هو مهم جدا
ولكن لا يمكن اعتماد على ماله كالساسي لانه لاشئ مضمون في المجال ده

okash
06-23-2012, 14:39
لا ده ولا ده لاننا مش معقول سوف نعيش علشان نتداول
وايضا لا نتداول من اجل ان نعيش لان الفوركس اعتقد انه ليس وسيلة مضمونه لتلبية الحاجات فالخسارة تطاردنا يوميا ونحن نحاول تحقيق بعض الارباح لتلبية بعض الرغبات ولكن يبقى راس المال هو المفتاح الرئيسي للربح فبدون راس المال لا يمكن ان يكون هناك وكذلك حتى لو راس المال صغير فلا يمكن تحقيق ارباح معقوله

انا معاك يا معلم هذا هو الكلام الحلو الفوركس يجب ان يكون مهمش الى حد ما في حياة كل شخص لأنه ربحه غير مضمون والخوض فيها زيادة للصحة يضر كثير

Noah
06-23-2012, 15:01
هذه الكلمة لا تصح لان التداول هو الوظيفة والوظيفة هى جزء من الحياة لذلك علينا ان نعرف جيدا ان العمل فى الفوركس ليس هو الحياة بل هو جزء وركن مهم فى حياتننا لانه لا يمكن لاى انسان ان يعيش بدون اموال والفوركس هو مصدر الاموال التى نحصل عليها

omar
06-23-2012, 15:04
طبعا نتداول عشان نعيش يعنى مفيش حد مستعد يحرق اعصابة
عشان خاطر التسليه اوان يخسر فلوس عشان خاطر انو يتسلى
كله بيدور على زيادة فى الدخل اليومى

osama shaban
06-23-2012, 15:12
هو سوال غريب جدا بس اقدر اقولك ان كل الناس اللي في الفوركس دخلت الفوركس اساسا مش حبا فيه بل حبا في الثراء وتحقيق الدولارت وده سبب اساسي بيخلي اغلب الناس بتخسر عشان الهدف الاساسي تحقيق الارباح وده بيادي الي التسرع والعجله وراء المال والطمع وطبعا كلنا عارفين ان المشاعر بتلعب دور مهم جدا في نفسيه المضاربين

mohamed1happy
06-23-2012, 15:17
بص هما الحالتين معا فأنا اعيش لكي أتداول فأنا اجعل الفوركس تسلية لي
وفي نفس الوقت اتداول لكي اعيش فأنا أجعله مصدر رزق لي ولكنه ليس مصدر رزقي الاساسي

realyone
06-23-2012, 15:26
اتداول طبعا لأجل اعيش وليس لأجل التسليه بالفوركس,الفوركس مافيها تسليه فيها وجع راس وقلب,اتمنى اخرج من هذا السوق بربح كويس عشان اعتزلها بشكل نهائي واتفرغ لأعمال اخرى

okash
06-23-2012, 18:57
اتداول طبعا لأجل اعيش وليس لأجل التسليه بالفوركس,الفوركس مافيها تسليه فيها وجع راس وقلب,اتمنى اخرج من هذا السوق بربح كويس عشان اعتزلها بشكل نهائي واتفرغ لأعمال اخرى

رغبة الناس شيء لا حدود له انت عندما تربح من الفوركس سيزداد حبك لها وستبقى فيها وسيكون تمسكك فيها اقوى من الاول
لا تحلم ان تخرج من الفوركس اذا كنت تربح

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 18:59
رغبة الناس شيء لا حدود له انت عندما تربح من الفوركس سيزداد حبك لها وستبقى فيها وسيكون تمسكك فيها اقوى من الاول
لا تحلم ان تخرج من الفوركس اذا كنت تربح

واكيد فيه ناس تخرج من السوق بسبب الخسائر المتتاليه وعدم قدرتهم على مواجهة الفوركس

super580
06-23-2012, 19:32
انا اتعامل مع الفوركس كأنه عمل قار بالنسبة لي الوقت الحالي
و هذا يدفعني الى التخلي عن الطمع و المشاعر السلبية التي تدمر الحساب
و بالمقابل افضل ان اكون اتداول لكي اعيش

himaalex84
06-24-2012, 17:12
اكيد مثل الجميع الواحد بيتداول فى الفوركس بهدف زيادة الدخل العام لاى فرد و لكن فى نفس الوقت الفوركس بالنسبة ليا علم كبير لا ينتهى

zaki_ziad
06-24-2012, 17:17
بالنسبة لي تسلية فقط و هذه التسلية تطورت الى هواية و هي الربح عن طريق الانترنت و طموحي هية كيفية الاعتماد على النفس و كيفية وضع خطط لعمل يمكن ان تكون نسبة خسارته اكبر من نسبة ربحه

assidi saber
06-24-2012, 18:31
انا الفوركس بالسنبة لي هو مجرد وسيلة للتسيله لانه عندي انا ليس مورد ثابت لجني المال فيمكن ان تخسر كل النقود في اي لحظة

nrgslawi
06-24-2012, 18:42
والله سؤال فلسفي انا اتداول لكي اعيش لان المعيشة هي الهدف والفوركس هو السبب

kingman
06-24-2012, 19:06
بالنسبة لي تسلية فقط و هذه التسلية تطورت الى هواية و هي الربح عن طريق الانترنت و طموحي هية كيفية الاعتماد على النفس و كيفية وضع خطط لعمل يمكن ان تكون نسبة خسارته اكبر من نسبة ربحه

سؤال هل التعالم مع لافوركس كتسلية وهواية بالنسبة ليك بيبقى عامل ايجابى ولا سلبى ؟
يعنى بيبقى عندك صبر وعزيمة للتقدم فيه وكانه عمل حقيقى تعتمد عليه ولا ده بيجعلك متهاون معاه لأنه مش هيفرق معاك فى شئ؟

nickynilson
06-24-2012, 19:09
تحقيق ربح من اجل العيش في خضام الظروف الاقتصادية التي نعاني منها كل يوم وهذا الربح ممكن انك تحقق فيه مشاريع كبيرة مفيدة للعرب وتفيد مجتمعك وتستفيد منه طبعا في تحقيق طموحاتك الاقتصادية

remo
06-24-2012, 19:11

ما رأيك انت

انا طول عمرى القصير اللى فى الفوركس ومن ساعة مادخلت المجال دا وانا بقول ان الفوركس عمل اضافى وليس عمل اساسى وليس مجال لاى ترفية او متعة الا لو كنت بتتمتع وان بتخسر منة هههههههههه

sho
06-24-2012, 19:12
سؤال صعب ... انا اتداول لتحقيق نجاح ولن اموت اذا توقفت عن التداول ... وكذلك لا اعيش لكى اتداول فانا يوجد فى حياتى الكثر الذى اعيش لاجلة وليس التداول اهمها ... لذلك هذا السؤال اجابتة بالنسبة لى ليست الاجابتين ..التداول جزء صغير من حياتى مهماقوم بالتداول كمصدر لزيادة الدخل فقط

hesham itch
06-24-2012, 19:21
انا مش شليف الفوركس بمستوى الاهمية اللى ممكن اموت من غيره بس هو ممكن يعتبر وسيلة
للتسلية وتضيع الوقت فى شىء جديد ومفيد والواحد بيتعلم منه لكن لو العائد اللى هيحصل
عليه المتاجر ممكن يوفر مستوى جيد وويصلح للاعتماد عليه يمكن اعتباره وظيفة جادة

yamiyugi
06-24-2012, 19:22
انا اعيش لاتداول لانها ادمان والفوركس فى حد ذاته ادمان وهوايه
ولست اتداول لاعيش فى هذه الفترة

younesjoe
06-24-2012, 20:57
الفوركس بالنسبة لي مكان الخد القرارات الصعبة و التي تستدعي اخد القرار المناسب في الوفت المناسب و في المكان المناسب و هو شغل يحتاج الى التفكير و التحيل و الصبر لكسب نتائج جيدة في الاخير

aboualy
06-24-2012, 21:02
الفوركس بالنسبة لي مكان الخد القرارات الصعبة و التي تستدعي اخد القرار المناسب في الوفت المناسب و في المكان المناسب و هو شغل يحتاج الى التفكير و التحيل و الصبر لكسب نتائج جيدة في الاخير

فعلا اخى العزيز الفوركس هو بيعتمد على اتخاذ القرار المناسب فى الوقت المناس يعنى من الممكن مثلا ان يكون الاتجاه هابط والقرار الصحيح هو البيع ولكن لابد ان ستم اتخاذ هذا القرار فى الوقت المناسب حتى نتجنب حدوث اى تصحيح او انعكاس فى السعر

moonlight
06-24-2012, 23:00
وجودنا فى التداول فى هذا السوق لكى صل الى اهدافنا وتحقيق الارباح الى تساعدنا الى تحقيق بعض احلامنا واعتبره عمل وليس للتسلية فسوق الفوركس سوق عالمى وبه مخاطر كبيرة فيجب علينا الانضباط والالتزام ولا نأخذه كتسلية حتى لانخسر اموالنا

sandapa
06-24-2012, 23:16

ما رأيك انت

انا لا اتداول كي اعيش ولكن اتداول كي اكسب خبرة في هذا المجال والفوركس لا اعتبره مدر دخلي الوحيد
ولا اعتبره مجال للتسلية هو علم م العلوم التي كلما تعمقت فيها ازددت جهلا كونك لا تعرف هذه الاشياء من قبل

i5land_man
06-24-2012, 23:19
انا لا اتداول كي اعيش ولكن اتداول كي اكسب خبرة في هذا المجال والفوركس لا اعتبره مدر دخلي الوحيد
ولا اعتبره مجال للتسلية هو علم م العلوم التي كلما تعمقت فيها ازددت جهلا كونك لا تعرف هذه الاشياء من قبل

دي وجهة نظر محترمة لانسان واعي ومخه متزن
وياريت كل المبتدين يستوعبوا ما قلته حضرتك عشان ياخدو الموضوع بجدية وما يكسلوش يتعلموا

Mostafa Mando
06-25-2012, 04:38
لا بس انا بالنسبالى مش بتداول علشان اعيش بالعكس انا مش بعتمد بشكل اساسى على ارباح الفوركس فى لقمة العيش بس بعتبره شغل اضافى

كلنا نعلم يا اخي ان الفوركس لا يعطي محتاج يجب ان يكون الفوركس مجرد عمل اضافي يمكن الاستغناء

عنه في اي وقت ليس اساسي

abdallah elbaz
06-25-2012, 04:46
البعض يعتمد على الفوركس ف كونه مصدر دخل تاني بجوار المصدر الاول
والبعض يجعله مجرد تسليه ليس اكثر
لكن بيعتمد على كونه مصدر دخل ف مدي خبراتك ومهاراتك بتداول الاوراق الماليه والسوق

mage
06-25-2012, 05:06
كلنا نعلم يا اخي ان الفوركس لا يعطي محتاج يجب ان يكون الفوركس مجرد عمل اضافي يمكن الاستغناء

عنه في اي وقت ليس اساسي

لا ننكر ان الفوركس اصبح من اهم الاعمال التى نعتمد عليها فى حياننا الان ولكن لا ننكر ايضا ان الفوركس يجب ان يكون العمل الثانى وليس العمل الاساسى الذى يعتمد عليه البعض فى تحقيق الارباح لان الفوركس من اكثر الاعمال التى بها مخاطر

okash
06-25-2012, 08:07
هناك اختلافات بين الناس ولكن الفوركس في الوضع الطبيعي مكن وجهة نظري يجب ان يكون عمل اضافي ويجب ان يكون ليس اساي في حياتك هكذا يجب ان يكون

---------- Post added at 05:07 AM ---------- Previous post was at 05:05 AM ----------

اذا كنت تتداول لكي تعيش فهذا شيء يجب ان تخفف منه لأنه هناك امور افضل من الفوركس واامن من الفوركس لكسب لقمة العيش في الحياة لذلك لا تخاطر في لقمة العيش من خلال الفوركس

hehelibeb
06-25-2012, 21:13
الإثنين يأخي التسلية والتشويق وأيضا الربح وتحق دخل شهري

aboualy
06-25-2012, 21:21
اعتقد ان تداول الفوركس من الممكن ان يكون مصدر اضافى للدخل ولا اعتقد ان اننى اتداول لاعيش لان حياتى لن تنتهى اذا تركت الفوركس كما ايضا اعتقد انه لا يصح ان تصبح حياتى مكرسه من اجل الفوركس فهناك اشياء اخرى فى الحياة لابد ان نهتم بها غير الفوركس

mony
06-26-2012, 17:01
اتواجد فى الفوركس كنوع من الهوايه وشغل فراغى وايضا لتحقيق دخل اضافى

ashraf el-araby
06-26-2012, 19:55

احنا هنتجوزهم

معك حق اخى احنا هنتجوزهم اهم حاجة هى الارباح والمال اللى من خلالة هنحقق اهدفنا

sunlight
06-26-2012, 20:10
معك حق اخى احنا هنتجوزهم اهم حاجة هى الارباح والمال اللى من خلالة هنحقق اهدفنا

صحيح كلنا داخلين عشان المكسب ولو محققناش المكسب يبقى ناخد بحقنا شموع ونحطها على تورته ونقول هابى بيرز تو يو

saad
06-27-2012, 18:00

okash
06-28-2012, 12:18

نعم الفوركس قد يساعدك على تحقيق احلامك ويساعدك على تحقيق طموحاتك ويخفف من عبأ الحياة المتزايد يوم بعد يوم لذل ك لا نتدوال لكي نعيش ولا نعيش لكي نتداول فقط الفوركس مكملة لوظائفنا

hppt
06-28-2012, 12:23
طبعا انا بعتبرة من دا ومن دا علشان انا بعتبرة لقمة عيش لما اربح ربح كثير لاكن اعتبرة تسلية عندما اجد ان الربح قليل
وبعدين معلش انا هطلع شوية بعيد عن الموضوع بلنسبة لتعليقك هوا فشل 100 مرة او 99 مش فاكر ياريت تصلحهوا او يمكن يكون انا اللي غلط اتاكد وشوف

ايه الجديد
06-28-2012, 12:29
فى الفترة الحالية الفوركس أصبح هو أهم شئ فى حياتى
ومعتمد عليه بشكل أساسى وأتمنى ربنا يوفقنى فيه ويوفق كل الأعضاء

maroc89
06-28-2012, 12:42
الفوريكس لحد الان بمثابة مجال صعب ان تديع فيه مالك الخاص لدى هو لا يعني لي شيء بس في القريب لما اتعلمه جيدا راح اديع فيه مالي الخاص و راح اتداول باحتراف و سيكون الجواب اتداول لكي اعيش

abokhaledelmasry
06-28-2012, 12:52
والله يااخى سؤالك ممتاز انا شخصيا فى بداية عملى فى الفوركس

كان عملى لمجرد انى اقضى وقت فراغى ولكن مع مرور الوقت اصبح مصدر دخل لى جيد واتمنى ان يستمر

mohamedfx2005
06-28-2012, 13:02
السلام عليكم ورحمة الله
الاعتماد الكلي على الفوركس للعيش خطا كبير لانه يجعلك متوتر طوال الوقت وفي حالة التوتو تكون قراراتنا خاطئة
انا لا انصحك بالاعتماد على الفوركس كليا بل ان تجعله كدخل ثاني لكماليات الحياة
والله الموفق

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 13:03
والله يااخى سؤالك ممتاز انا شخصيا فى بداية عملى فى الفوركس

كان عملى لمجرد انى اقضى وقت فراغى ولكن مع مرور الوقت اصبح مصدر دخل لى جيد واتمنى ان يستمر

نعم نعم الكل فى البدايه يعتقد نفس الاعتقاد

انا كنت اقضى وقت فراغ مثلك فى البدايه

ولكن بعد ما وصلت لمستوى جيد الى حد ما

بدأت اعتمد على راتب ثابت شهرياً من السوق

kamizidan
06-28-2012, 13:13
مرحبا اخي وشكرا للموضوع
طبعا اتداول لكى اعيش فوجودى فى السوق هو من اجل النجاح فيه وتحقيق منه مصدر دخل مناسب

saad
06-28-2012, 13:20

elazez
06-28-2012, 13:55
احنا بنتداول علشان لقمة العيش
وجني الارباح والابتعاد عن الخسائر قدر المستطاع
ربنا يكرمنا جميعا

magic777
06-28-2012, 17:26
السلام عليكم ورحمة الله
الاعتماد الكلي على الفوركس للعيش خطا كبير لانه يجعلك متوتر طوال الوقت وفي حالة التوتو تكون قراراتنا خاطئة
انا لا انصحك بالاعتماد على الفوركس كليا بل ان تجعله كدخل ثاني لكماليات الحياة
والله الموفق
طبعا اخي محدش يقدر اصلا يآمن للسوق ده او حتى يضمن ربح ثابت به شهريا
علشان يخليه دخل ثابت ليه ويستغنى عن شغله الاساسي لانه هنا هيكون بيعمل في الفوركس تحت
ضغط نفسي وعاوز مبلغ معين معين ممكن حركه السوق متاعدوش انه يحققه بانتظام

hesham1046
06-28-2012, 17:28
هههههههههههه سؤال جميل طبعا بنتداول علشان نعيش ههههههههههههههههه
الان المكسب جميل والخسارة كرة والدولار لونة اخضر والاخضر اللون انا بحبة الانو بيفكرنى با الخضرة والفوركس ادمان
ههههههههههههههههههههههههه ه

mahmoud 0711
06-28-2012, 17:36

ما رأيك انت

اخي الفاضل الفوركس لايمكن ان يكون هذا او ذاك بمعنى لايمكن ان تعتمد علية في لقمة العيش او كمصدر اساسي للدخل ولايمكن اعتبارة تسليه او لعبة بوكر
وانت وحظك انما هو نوع من انواع الآستثمار المعترف بها و لها قواعدها واصولها وعلوم كثيرة لابد ان تعرفها او تكون علي علم بها
فاذا كان احد الاخوة الأعضاء يتخذ من الفوركس تسلية و مضيعة للوقت فليدع هذا المجال فورا و يبحث عن شئ مفيد و من كان متفرغ للفوركس فلابد ان يكون مؤهلا لذلك جيدا و تكون الظروف و عدم ايجاد فرصة عمل دفعتة لذلك لاكن الافضل ان يكون لكل فرد عمل اساسي بجانب الفوركس

Noah
06-28-2012, 18:38
انا اتداول فى الفوركس من اجل تحقيق نسبة اموال كبيرة واتمكن من هذه الاموال من شراء ما اريد فى الفوركس حيث اننى ارى انه من الافضل ان يكون لدى المتداول دائما الخبرة والقدرة على تحقيق نسبة ارباح بكيرة فىا لفوركس

عمرو
06-28-2012, 18:43
حلو السؤال جدا ههههههههههه بنتداول عشان نعيش او بنحاول نتداول عشان نعيش
يعنى طولة الامل والعمر ليك
كله هنا بيدور على باب رزق وبيحاول يجمع مبلغ يتداول بيه وبنتمنى ننجح عشان نوفر دخل يساعد على المعيشة

محمد فرغلى
06-28-2012, 19:55
العقل هنا اكيد بيقول ان الانسان بياكل طبعا عشان يعيش مش بيعيش عشان ياكل
فالطبيعى ان الواحد
بالمثل دا المتداول بيتداول عشان لقمه العيش برضه مش بيعيش عشان يتداول

HUSSENEY
06-29-2012, 04:22
أتداول من أجل العيش طبعا،لأن الفوركس مصدر دخلي و ما من مهنة أخرى تستهويني كتجارة العملات،و هي مهنة ممكن أن نحقق من خلالها جميع طموحاتنا إذا ألممنا بشكل كبير بأصولها و قواعدها،إذن الفوركس بالنسبة لي مهنة تتطلب الكثير من الجدية و لم أتاجر أبدا من أجل التسلية

waleed adel
06-30-2012, 18:02
السؤال غريب بس طبعا اتداول لكى اعيش لزياده دخلى وبالتالى
حياه كريمه يرزقنا اياها انا وانتم الله سبحانه وتعالى

okash
07-04-2012, 07:57
التداول لكي تعيس هذا محتمل وان تعيش لكي تتدوال هذا ايضا محتمل فهناك اشخاص مدمنين في الفوركس لا يصحة او ينام والا الفوركس قد بدأ فيه وانهى يه

magic777
07-04-2012, 18:36
اخي الفاضل الفوركس لايمكن ان يكون هذا او ذاك بمعنى لايمكن ان تعتمد علية في لقمة العيش او كمصدر اساسي للدخل ولايمكن اعتبارة تسليه او لعبة بوكر
وانت وحظك انما هو نوع من انواع الآستثمار المعترف بها و لها قواعدها واصولها وعلوم كثيرة لابد ان تعرفها او تكون علي علم بها
فاذا كان احد الاخوة الأعضاء يتخذ من الفوركس تسلية و مضيعة للوقت فليدع هذا المجال فورا و يبحث عن شئ مفيد و من كان متفرغ للفوركس فلابد ان يكون مؤهلا لذلك جيدا و تكون الظروف و عدم ايجاد فرصة عمل دفعتة لذلك لاكن الافضل ان يكون لكل فرد عمل اساسي بجانب الفوركس

طبعا ده الاصح هنا علشان مايكونش المتاجر بيشتغل تحت ضغط نفسي وعاوز يحقق اي ربح وبسرعه
علشان التزاماته الماديه اللي بيعتمد على ارباحه من الفوركس في الوفاء بها
وده طبعا ممكن يخليه يفتح صفقات كتير بدون دراسه جيده ويعرض نفسه للخساره

memostar3
07-04-2012, 18:52

ما رأيك انت

الاثنين معا
نكسب ونعيش ونتداول
ونرتزق منه

waleed adel
07-05-2012, 00:56
الفوركس يجب ان يكون العمل الثانى وليس العمل الاساسى
الذى يعتمد عليه

Mr.GooDMaN
07-05-2012, 01:13
انا اتداول فى الفوركس من اجل تحقيق نسبة اموال كبيرة واتمكن من هذه الاموال من شراء ما اريد فى الفوركس حيث اننى ارى انه من الافضل ان يكون لدى المتداول دائما الخبرة والقدرة على تحقيق نسبة ارباح بكيرة فىا لفوركس
طبعا لكل منا طموحه وانا مثلك اتمنى تحقيق مبلغ لا بئس به من الفوركس ليساعدني على تحقيق طموحي باذن الله
ولكن بالطبع بجانب العمل الرئيسي فالفوركس وسيلة للاستثمار

derfcase
07-05-2012, 14:02
لا هذا ولا ذاك اخي الكريم
okash
فانت تتداول لكي تتعلم و تكتسب خبرة ميدانية في السوق مع مرور الزمن

madoxegy
07-05-2012, 14:07
السلام عليكم
بالنسبة للى الفوركس هو مصدر دخله يبقى يتداول عشان يعيش
اما بالنسبة لى فهو ليس مصدر دخل ثابت يعنى لا كده ولا كده

ahmed rabee
07-05-2012, 14:42
في رأيي ان الكل يتداول كي يعيش

ولكن تتعدد مفاهيم المعيشه هنا

فالبعض يقصد المعيشه الاساسيه... اي الحصول علي الاموال من تجارة الفوركس

من اجل ان يقدر علي العيش الاساسي وهذا هو مصدر دخله الوحيد

والبعض الاخر يقصد المعيشه المرفهه والثراء المتفاوت والحصول علي دخل اضافي بجانب دخله الاساسي من اي مهنه اخري

roka
07-05-2012, 14:46
لا بس انا بالنسبالى مش بتداول علشان اعيش بالعكس انا مش بعتمد بشكل اساسى على ارباح الفوركس فى لقمة العيش بس بعتبره شغل اضافى و فلوس اضافية بل و مهنة اضافية اقضى فيها وقت فراغى لتحقيق بعض الارباح

انا ايضا اعتقد ان الفوركس هو لوقت الفراغ وليس مهنة اساسية للربح او المكسب

forex man
07-05-2012, 14:52
والله الامر يختلف بين المتداولين منهم من يتداول لتحقيق دخل اضافى
ومنهم من يتداول لكسب ثروة من الفوركس ومنهم من يتداول ويعتمد
اعتماد كلى على اللفوركس كمصدر دخل
وانا شخصيا اعيش لكى لتداول (
واذن الله احقق كل اهدافى من الفوركس
تحياتى

king
07-05-2012, 15:04
انا اتداول لكى اعيش وتعتبر تجارة النقد الاجنبى بالنسبه لى مصدر للعيش اسعى ان اطور المهارات المكتسبه فيها حتى استطيع توفير المستوى
الجيد الذى اسعى ان اصل أليه من خلال التداول فى السوق وتوفر لى التجاره كل ما اسعى الى ان اصل اليه

tefax
07-05-2012, 15:11

ما رأيك انت

السؤال ما له ليس معني ولكن لكل
شي في الحياة مهم وله اهميه
ويجب ان يستغل
وشكرا

hgs,hg

aboualy
07-05-2012, 15:14
انا اتداول لكى اعيش وتعتبر تجارة النقد الاجنبى بالنسبه لى مصدر للعيش اسعى ان اطور المهارات المكتسبه فيها حتى استطيع توفير المستوى
الجيد الذى اسعى ان اصل أليه من خلال التداول فى السوق وتوفر لى التجاره كل ما اسعى الى ان اصل اليه

الوصول الى المستوى الجيد الذى يجعلك تستطيع ان تعتبر الفوركس هو مصدر للدخل لك يلزمه الاهتمام بدراسة الفوركس جيد والتدريب عليه فترة كافية حتى تصل الى مستو الاحتراف ان شاء الله

Shady Moustafa
07-05-2012, 15:25
اكيد بتداول عشان اعيش لان الفلوس وسيله بنستخدمها وبنحتاجها مش هدف كذاتها

yahiamahmod56
07-05-2012, 15:28
اكيد انا عايش علشان اتداول وليس العكس يعنى انا لا اعتمد بشكل رئيسى على التداول فى حياتى على الأقل حتى الأن

thestarboy
07-05-2012, 15:51
هو الفوركس اكيد مش مصدر اساسي للكسب والربح انما اكيد معتقدش ان فيه حد بيعتمد عليه بشكل اساسي كتير
ممكن يكون مصدر تاني للدخل او كده انما معتقدش انه مصدر اساسي وكمان الواحد داخل المجال ده للربح منه
ويحقق من ارباح

nada
07-05-2012, 16:32
هذه وهاذا انها عمل حقيقى لكن بطريقة التسلية
لاكن اذا مونت تربح فهذا اكثر الاشياء فرحنا فى الفوركس اذا كونت تخسر فهذا العبة تتحول الى ظلام قاتم

magic777
07-05-2012, 17:29
في رأيي ان الكل يتداول كي يعيش

ولكن تتعدد مفاهيم المعيشه هنا

فالبعض يقصد المعيشه الاساسيه... اي الحصول علي الاموال من تجارة الفوركس

من اجل ان يقدر علي العيش الاساسي وهذا هو مصدر دخله الوحيد

والبعض الاخر يقصد المعيشه المرفهه والثراء المتفاوت والحصول علي دخل اضافي بجانب دخله الاساسي من اي مهنه اخري

بالضبط اخي كل واحد مننا بيكون ليه هدف من العمل في مجال الفوركس اما انه لا يعمل وعاوز دخل من مجال جيد كالفوركس
واما انه يعمل لكن الراتب مش بيساعده على المعيشه الجيده وعاوز يزود الدخل بالعمل في مجال الفوركس
وانه انه يتعامل مع مجال الفوركس كمجال استثماري ينمي فيه امواله بشكل اسرع من فوائد البنوك

panda
07-05-2012, 23:24
فى رايي لو هتعتبرها لكسب لقمة العيش يبقى لازم تدرس الموضوع كويس ومتغامرش وخلاص

اما لو هتعتبرها للتسليه فزى ما تحب بقى تدرس كويس متدرسش فانت بتتسلى فى الاول و فى الآخر

husamart
07-06-2012, 12:34
أتداول من اجل العيش وليس العكس
فهو مصدر رزق لي ولكثير من الناس
والطبيعي اني اتداول لهدفوالهو الربح
واذا بطل السببمن البقاء في التداول فالطبيعي ان اترك المجال واذهب لاخر

devloppman
07-06-2012, 12:38
طبعا أتداول لكي أعيش ههه
هو فيه حد مبيحبش الدولار ؟؟؟؟

sky44
07-06-2012, 14:42
السلام عليكم في رايي ممكن ان يكون الفوركس عمل لجني لقمة العيش و في نفس الوقت ممكن ان يكون محطة للتسلية او هواية و هدا هو ما يميز الفوركس عن باقي المجالات

madoxegy
07-06-2012, 14:43
السلام عليكم

العوامى
07-06-2012, 15:15
السلام عليكم
انا ارى ان الفوركس من الممكن ان يتخذة الفرد مهنه
فى حالة وجود راس مال عالى

ma90do
07-06-2012, 15:23
انا اتداول من اجل تحقيق النجاح والاستمتاع بهذا المجال والاستفاده منه بارباح ماديه وهذا المجال مفيد في انه يعمل علي خروج الشخص من اي مشاكل اسريه ويعمل علي عزله وانشغاله بهذا المجال

madoxegy
07-06-2012, 15:25
السلام عليكم

kero
07-06-2012, 15:44
انا بالنسبة ليا لحد دلوقتى يعتبر الفوركس هو مصدر دخلى الوحيد والا بعتمد عليه فى حياتى اليومية لانى معنديش اى وظيفة ..وبرده بعتبر الفوركس عمل وايضا هواية ممتعة جدا..

magic777
07-06-2012, 16:26
هو الفوركس اكيد مش مصدر اساسي للكسب والربح انما اكيد معتقدش ان فيه حد بيعتمد عليه بشكل اساسي كتير
ممكن يكون مصدر تاني للدخل او كده انما معتقدش انه مصدر اساسي وكمان الواحد داخل المجال ده للربح منه
ويحقق من ارباح

لا اخي فيه ناس بيعتمدوا عليه كدخل اساسي للأسف لانهم لا يملكون مصدر رزق اخر غير الفوركس
وده هنا مش بأيديهم وطالما معندهمش مصدر تاني للدخل يبقى يركزوا في المجال وميتهوروش يحافظوا على راس مالهم
ويشتغلوا بنظام وبحرص

madoxegy
07-06-2012, 16:33
السلام عليكم

theboy2226
07-06-2012, 22:23
في البداية الواحد بيتداول عشان يعيش و يحقق مكسب و يبقي معاه فلوس يعرف يجيب بيها اللي نفسه فيه
لكن بعد فترة بيتحول لادمان و غرض لذاته و الواحد بيعيش عشان يتاجر و بيحس انه الفوركس زي الاكل و الشرب
لكن انا بتاجر عشان تقضية وقت الفراغ و التسلية نوع ما و طبعا الهدف الموحد بين جميع التجار الفلوس

pimo
07-06-2012, 23:13
انا في الوقت الحاضر لا اتداول لكي اعيش ولا اعيش لكي اتداول بل اتداول لكي اكسب الخبرة التي لحتاجها في المستقبل لكي اتداول علي راس مال كبير واصبح محترف في هذا السوق

ehab
07-07-2012, 00:29
من يتداول لكي يعيش لن يحقق النتائج المرغوب فيها من ثروات هائلة
وغيرها ويمكن ان يخسر كل ما يملكه من مال في هذا المجال
لكن من يعيش ليتداول فهو كل حياته الفوركس يريد ان يوسع خبرته بأي طريقة
وهكذا سيحقق كل ما يحلم به بالصبر والارادة والطموح والعزيمة واليقين ان اللة وحده موزع الارزاق[COLOR="Silver"]

kingman
07-07-2012, 01:02
انا اتداول من اجل تحقيق النجاح والاستمتاع بهذا المجال والاستفاده منه بارباح ماديه وهذا المجال مفيد في انه يعمل علي خروج الشخص من اي مشاكل اسريه ويعمل علي عزله وانشغاله بهذا المجال

هو فعلا ممكن انشغال الواحد بهذا السوق يكون طريقة للهروب من واقع مرير بأن يوجه اهتمامه الى مجال هيأثر عقله وفكرة وتبقى فرصة انه ينسى مشاكله فى هذا المجال وسبحان الله عكس فكرة ان الواحد ماينشغلش فى السوق عن حياته

Spiderhoof
07-08-2012, 18:04
بالنسبه لى الفوركس يشكل حياه لا اعلم كبف ستكون اذا لم يكون موجود فيها لذلك اعتقد انى اتداول من اجل ان اعيش

السيد الجبالي
07-08-2012, 18:26
لا استطيع ان اقول انني اعيش كي اتدالو فالحياه البشريه هي قيمه اثمي من ان تربط باي مجال .... نحن نعيش كما امرنا الله ... لعبادته ولعماره الارض ...
هناك لكثير من الاشياء التي تساعدنا في هذه العباده وفي هذا العمار ... .. بالنسبه لي الفوركس اتبره من اهم هذه الاشياء ...
الاجابه انني لا اعيش كي اتاجر فوركس ولا اتاجر وركس كي اعيش
..
ولكن الفوركس بالنسبه لي جزء من اجزاء كثيره تشكل حياتي

waleed adel
07-08-2012, 18:28
اكيد انا عايش علشان اتداول وليس العكس يعنى انا لا اعتمد بشكل رئيسى
على التداول فى حياتى

ahmedalex
07-08-2012, 18:46
اعيش لكى اتداول لان الفوركس ما هو الا عمل ثانوى تسعى من خلاله لتطوير شئونك وتطويرها بشكل عام لتحقيق احلامك واهدافك ولابد ان يكون لك قاعده تستند اليها اذا تعرضت للخسائر فى هذا المجال اى يكون لك عمل ثابت لان اذا اعتمدت على الفوركس فحياتك معرضه للخطر بنسبه مرتفعه جدا بسبب ارتفاع المخاطر فى هذا المجال

hazem ahmed moahmed
07-08-2012, 18:50
انا اتداول لكي احسن دخلي ولا تصل لدرجه اتداول لكي اعيش لان الفوركس بالنسبه لي هو دخل اضافي ولا اعتمد عليه بشكل اساسي في نفقاتي واعتقد ان الافضل عدم الاعتماد علي الفوركس كمصدر اساسي للدخل لانه لا امان له

sami
07-08-2012, 18:54
لا استطيع ان اقول انني اعيش كي اتدالو فالحياه البشريه هي قيمه اثمي من ان تربط باي مجال .... نحن نعيش كما امرنا الله ... لعبادته ولعماره الارض ...
هناك لكثير من الاشياء التي تساعدنا في هذه العباده وفي هذا العمار ... .. بالنسبه لي الفوركس اتبره من اهم هذه الاشياء ...
الاجابه انني لا اعيش كي اتاجر فوركس ولا اتاجر وركس كي اعيش
..
ولكن الفوركس بالنسبه لي جزء من اجزاء كثيره تشكل حياتي

هذا أحسن رد قرأته حتى الآن،و أنا متفق معك أخي الكريم جبالي في كل كلمة كتبتها،نعم التداول في
الفوركس جزء من الأمور الكثيرة التي نقوم بها في حياتنا و دون أدنى شك إن كنا ناجحين في كل الأمور
الأخرى فأكيد أننا سنكون ناجحين كذلك في الفوركس

jamilktba
07-08-2012, 20:21
بل اعتبره دخل اضافي

waleed adel
07-11-2012, 02:15
الفوركس ليس الا وسيله لتحسين الدخل طبعا بجانب العمل الاساسى
وليس هو كل شىء بالحياه

Salwa Soliman
07-11-2012, 02:19
اعتبر اجابة السؤال هنا هو التداول لكي اعيش لانه كلما تداولت وحققت ربح يعود هذا علي بالنفع وتحقيق دخل مرضي والاستفادة من وقت الفراغ في مجال مفيد

salah.bmw
07-11-2012, 02:22
بصراحة سابقا كنت اتداول حتى ادخل مصروف اضافي الي
اما الان انا اتداول حتى اعيش
وللأسف الاسواق متخبطة من شهر حتى الان

mrxr00t3d
07-11-2012, 04:19
لا احد فيهما لأنني اعتبر الفوركس وسيلة
للاستثمار و اللهو و اكتشاف الخبرات

ARAB_PIGEON
07-11-2012, 04:24
انت سالت السؤال بتاعك زى اللى بيسال
انت بتاكل عشان تعيش ولا بتعيش عشان تاكل
تشبيه جميل طبعا ولكن العقل هنا يقول ان الانسان بياكل طبعا عشان يعيش
مش بيعيش عشان ياكل
بالمثل المتداول بيتداول عشان لقمه العيش طبعا
مش بيعيش عشان يتداول
كلاهما شبيه بالاخر
اتمنى لك التوفيق

ehab
07-11-2012, 04:36
نتداول من اجل ان نعيش لان الفوركس اعتقد انه ليس وسيلة مضمونه لتلبية الحاجات
فالخسارة تطاردنا يوميا ونحن نحاول تحقيق بعض الارباح لتلبية بعض الرغبات
ولكن يبقى راس المال هو المفتاح الرئيسي للربح

midoali
07-11-2012, 04:48
سؤال غريب جدا بس اكيد لزم تعيش كي تتدوال وتتدوال لكي تعيش يعني الفوركس قد يساعد صاحب العمل صاحب الدخل المحدود
او القليل يعني ممكن الممكن قد يكون نعمه واحيانا اخري يكون نقمه

waleed
07-11-2012, 11:21
انا شخصيا اتداول لكى اعيش
لان كل شىء اصبح ماديا و بالفلوس تقدر تعمل اللى انت عايزه اما لو معكش الناس هاتهرب منك كانك مريض مرض معدى

Dentist Ahmed
07-11-2012, 12:12
الفوركس بالنسبه لى ما هو الا عمل اضافى بجانب عملى الاساسى
فانا لا انظر اليها على انها اعيش لكى اتداول ولا اتداول لكى اعيش

Mohamed90
07-11-2012, 12:19
السلام عليكم اخي الجملتين مكونة من نفس الكلمات و لكن لهما دلالتين مختلفين كليا
طبعا نحن نتداول لكي نعيش و نستفيد من رزق اضافي
و نعيش للنعبد الله و نقوم بوجبتنا الدينية و ليس من اجل اي شئ دنياوي

hunlion
07-11-2012, 12:29
لا أظن أن الفوركس ممكن أن يكون تسلية (خاصة إدا كان الحساب حقيقي ) بالإضافة إلى الصغط الرهيب اللدي يضيبك أثناء التداول ، إلا إدا كنت تستمتع بالضغظ. أظن أن الفوركس عمل كعمل الطبيب و الفلاح و... عليك أن تتعب لتحقيق الأرباح و الدخل الدي يرصيك .
تحياتي .

resala11111
07-11-2012, 13:04
كل واحد حسب ما هو هدفه
من الفوركس معظمنا بيدخل من أجل تحقيق
ربح كويس ويكون دخل له فى المستقبل
وايضا يوجد ناس بتدخل من أجل التسلية

magic777
07-11-2012, 19:54
انت سالت السؤال بتاعك زى اللى بيسال
انت بتاكل عشان تعيش ولا بتعيش عشان تاكل
تشبيه جميل طبعا ولكن العقل هنا يقول ان الانسان بياكل طبعا عشان يعيش
مش بيعيش عشان ياكل
بالمثل المتداول بيتداول عشان لقمه العيش طبعا
مش بيعيش عشان يتداول
كلاهما شبيه بالاخر
اتمنى لك التوفيق

صح كده اخي هما بيدونا نفس المعنى ولكن واحد بطريقه مباشره وواحد بطريقه غير مباشره
وطبعا المعنى المباشر هنا انك بتتداول علشان تحقق ربح تعيش بيه حياه كريمه
ويكون ليك مصدر دخل يحميك من تقلبات الايام

ehab
07-12-2012, 05:12

tictok
07-12-2012, 08:45
الفوركس من مميزاته أنه يجمع بين الأثنين فالتداول يجعلك تكسب وتعيش حياة أفضل كما أنه حتى لو خسرت تحبه وترتبط به ولا تستطيع بسهولة التخلي عنه
لذلك يعطيك فرصة للتسلية والمتعة ايضاً

sa sa
07-12-2012, 12:07
في الوقت الحالي ان بتتداول علشان اعيش بمعني اني محتاج الي دخل معقول واذا وجدت مصدر تاني يحقق ليا دخل افضل هعمل بيه ولكن الفوركس الافضل بالنسبه لي حتي الان

mido
07-12-2012, 12:09
يا اخي الكريم انا بالنسبالى مش بتداول علشان اعيش بالعكس انا مش بعتمد بشكل اساسى على ارباح الفوركس فى لقمة العيش بس بعتبره شغل اضافى و فلوس اضافية
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mohamed
07-12-2012, 12:16
الفوركس بالنسبه الى صار مثل الادمان لا استطيع الاستغناء عنه فأنا بدون تداول لا استطيع ان اعيش فهو يجرى بدمى ولم تعد المسأله مسأله ارباح فوركسيه فلا يجوز ان يتم الاعتماد عليه كلقمه عيش فهذه بورصه ياغالى وزى المراجيح يوم تحت ويوم فوق
تقبل مرورى يا طيب

naitsi
07-12-2012, 14:35
السلام عليكم
سؤال غريب اخي ماخود من الاكل ، لانه الصحيح هل ناكل لكي نعيش ام نعيش لناكل و جيد انك عملتها في التداول ، فاننا في البداية اظن اننا ينتتداول لكي نعيش و اما لما نصبح محترفين كبار فاننا سننتقل الى ثانية و هي نعيش لنتداول

ahmed
07-12-2012, 14:37
السلام عليكم
سؤال غريب اخي ماخود من الاكل ، لانه الصحيح هل ناكل لكي نعيش ام نعيش لناكل و جيد انك عملتها في التداول ، فاننا في البداية اظن اننا ينتتداول لكي نعيش و اما لما نصبح محترفين كبار فاننا سننتقل الى ثانية و هي نعيش لنتداول

فكرة واقعيه المبتداء فعلا بيعيش علشان يتداول اول لما بيدخل المجال بعدين فعلا لما بيحترف
بيتداول علشان يعيش لانه اكيد لا يتداول كثير فى اعتقادى

willy
07-12-2012, 14:38
بعيدا عن العاطفة وتزويق الكلام اتداول لكي اربح واعوض الخسارة ويبقى معاية فلوس عشان اعوض ولادي اللي انا تحرمت منه واضمن لهم حياة كريمة لان الايام اللي جاية شكلها غريبة

hzal2om
07-12-2012, 14:55
هو الاتنين معا لكن انا راى الشخصى ان الاعتماد الكامل علية ليس خطأ وليس صحيح فمن الممكن ان امارس عملى مع زيادة دخلىمن الفوركس

sabre
07-12-2012, 14:57
بالطبع ان الذى يعيش علشان يتداول لازم يفشل ولاكن الذى يتداول
علشان يعيش هو الانسان الذى سينجح فى يوم من الايام ان شاء الله

amrmorasamir
07-12-2012, 14:58

ما رأيك انت

انا اتداول لكى اعيش واجمع ربح واقوم بتحقيق احلامى به وانا لا اعرف اليأس ابدا ومهما كان يوجد خساره فى احدى الصفقات او مقابله المارجن كول لا اخرج من السوق ابدا

ma90do
07-12-2012, 15:15
الفوركس من مميزاته أنه يجمع بين الأثنين فالتداول يجعلك تكسب وتعيش حياة أفضل كما أنه حتى لو خسرت تحبه وترتبط به ولا تستطيع بسهولة التخلي عنه
لذلك يعطيك فرصة للتسلية والمتعة ايضاً

الفوريكس سلاح زو حدين اما يجعلك سعيد وانت بتجني ارباح او يجعلك تشعر باليأس الشديد في حاله الخسائر علشان كده لزم الاتزام بقواعد الفوريكس وعدم الاهمال فيه حتي تربح وتكسب وتعيش وتنجح وتتميز في هذا المجال

Mohamed90
07-12-2012, 15:34
الفوريكس سلاح زو حدين اما يجعلك سعيد وانت بتجني ارباح او يجعلك تشعر باليأس الشديد في حاله الخسائر علشان كده لزم الاتزام بقواعد الفوريكس وعدم الاهمال فيه حتي تربح وتكسب وتعيش وتنجح وتتميز في هذا المجال

السلام عليكم طبعا احي العزيز الفوركس ليس سهل المنال و يجب التعاملمعه بالاحترافية كبيرة جدا و عدم التسرع
لانه كما ذكرت سيف ذو حدين يمكن تكسب منه الكثير و ممكن تخسر الكثير بالسبب حركة متهورة
و طبعا لازم نتداول لكي نعيش و نعيش للنقوم بوجباتنا تجاه الخالق

foouaad
07-14-2012, 14:13
من وجهة نظرى الفوركس كل ريح يوم فوق ويوم تحت فيجب ان يكون الفوركس
عمل مساهم لتحسين الماده للمضارب بجانب عمله الاساسى

hossam eldeen mohamed
07-14-2012, 14:16
اكيد اخي الكريم الكل يتداول لكى يعيش عشان كل واحد يحقق كل اللي بيتمناه
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

Looser
07-14-2012, 15:23
التداول دة رغبة فى الشخص الى عايز يتاجر
الكل عايز اموال من اجل حياه كريمه

okash
07-16-2012, 16:48
التداول كلي تعيش هذا ممكن ولكن ان تعيش لكي تتداول هذا ايضا ممكن ولكن هنا مشكلة يجب حلها الا وهي الادمان في الفوركس

forex4ever
07-16-2012, 16:51
انا اتداول في الفوركس لكي يعيش الفوركس ههههههههههههههه
في الحقيقة لم اجد اي وظيفة جيدة تساعدني على اعباء الحياة ومصاريف البيت والاسرة فتعلمت الفوركس طمعا في كرم الله وان احصل على دخل يغنيني عن سؤال الناس والحمد لله اكسب احيانا واخسر احيانا وفي المحصلة ارضى بما كتبه الله لي

magic777
07-16-2012, 17:34

انت اللي بتحدد حد السلاح هنا اخي لو طبعا مشيت على القواعد وعلى خطتك في العمل وبعدت عن التهور والطمع
والتزمت بطريقتك وطورت من نفسك كده هتشوف الارباح من الفوركس
والعكس صحيح طعبا

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 17:36
اعيش لكي اتدول الفوركس

لان الفورووكس ادمان يا صديقي

مشكور ع الطرح الرائع

تسلم ايدك يا غالي

thebest
07-16-2012, 17:59
انا طبعا اتداول لكي اعيش
وهو في الحقيقة سوال زكي
وكل عام انتم بخير

omanfx
07-16-2012, 18:05
مش محتااج كلاام التدااول لكسب الرزق:happy:
بس بيني وبينك بقيت اخس بمتعه لما ابدا التدداول
احس نفسي مرتبط بالعاالم;)

y4x
07-16-2012, 18:48
طبعا زى ما قال باقى الاخوة

نتداول علشان نعيش احسن

الحياة من غير فلوس متنفعش

sara123
07-16-2012, 18:56
أنا أتداول لكي أعيش وأحقق أحلامي وطموحاتي وآمالي ,, أما فكرة العيش من أجل التداول فانا لم أفهمها بشكل كامل .. هل تقصد بها مثلا ان احنا نتاجر من اجل التسلية واعتمادا على الحظ فقط؟ ..وطبعا التداول من اجل العيش دة شئ طبيعي مين هيقعد وهيضيع وقته وفلوسه من اجل ان يتسلى بالتداول وهو لا يعلم هل سوف سيربح ام يخسر؟ أعتقد أن جملة "التداول من اجل العيش" هي الأصح وسوف يوافق عليها الجميع .

pimo
07-16-2012, 19:02
انا اري ان الحياة بدون اثارة ومغامرة وتعلم ومال ليست حلوة لكن الفوركس سوف يجعلها احلي لانك تقوم بعمل يدخل في حياتك شيء من المتعة خاصتا اذا لم تكون تملك هواية مميزة مثل الرسم او التمثيل او تسلق الجبال او الغوص في البحار فالفوركس سوف يعوضك هذا النقصان في حياتك

tarek22
07-16-2012, 19:34
لا الاولى ولا الثانية
لاني في حالة بحث عن وظيفة على النت
فالى الان لم احقق بعد اي ربح من الفوركس

mohamed yossef
07-17-2012, 16:04
انا اتداول لكى اعيش فانا لدى هدف وطموح من سوق العملات
اسعى جاهدا للالمام بجوانب السوق المتعددة وطرق المتاجرة
والله الموفق

egypt2012
07-17-2012, 16:07
طبعا عشان نكسب منه و ليس تسلية
و اى عمل للكسب المال منه و لم ارى عمل للتسلية ابدا

osama00971
07-17-2012, 17:52
نتداول لكي نعيش
نتداول لكي ننجح
نتداول من اجل المال

MrSniper
07-17-2012, 17:53
ولا أحد فيهم ، بالنسبة لـي أنا اتداول لكي أتعلم
و الهوو و العب لأنني لا اعتبره دخلي الشهري او عملي الشهري

Aker001
07-17-2012, 17:55
نتداول لكي نعيش لا نعيش لنتداول لأن الفرق كبير بينهما أذا أخترت الثانية فهذا دال على الطمع و هذه نقطة لا تمكنك من الربح و الاستفادة من هذا المجال حتى لو ححققت ربح فأنت لا محالة سوف تقع في طمعك

forex4ever
07-17-2012, 17:56
اتداول بالفعل لكي اعيش ولكن التداول لاجل ان اعيش هو بحد ذاته تحدي كبير كل يوم اعيش في تحدي وفي مخاطرة واعيش لكي اربح واخسر وافرح واحزن
التداول في سوق الفوركس كوظيفة لا يناسب جميع الاشخاص :)

abaragh
07-17-2012, 19:03
لست مع الاثنان فاغلبنا مرتبط بعمل رسمي ما يدل على انه لا يعتمد على الفوركس بشكل اكبر وكذلك لا نعيش كي نتداول بالفوركس مصداقا لقوله تعالى وما خلقت الجن والانسان الا ليعبدون

msh4egy
07-18-2012, 03:28
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم ;; يسعدني الرد في موضوعك وتبادل النقاش والخبرات مع باقي الشباب;;; بخصوص طرحك فانااتداول لكي اعيش طبعا ههههه

okash
07-18-2012, 13:06
اتداول لكي اعيش ولا اعيش لكي اتداول ولكن اتوقع ان يأتي اليوم الذي اعيش فيه لكي اتداول من كثرة الادمان على الفوركس

mohamed adel
07-18-2012, 14:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا عن نفسى اعيش لكى اتداول
فالتداول اصبح جزء لا يتجزا من حياتى

Forex Eyes
07-18-2012, 14:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ارى ان اغلب الاشخاص هنا يتاجرون من اجل العيش و ليس العكس
الفوركس وسيلة و ليس الغاية

tarek22
07-19-2012, 01:55
اعتقد ان الفوركس سيصبح كذلك فى المستقبل ولكنى اعتقد ان الكثير لن يريدون العمل به لانهم لا يتحملون الضغط العصبى الذى يسببه

asmoshaa2012
07-19-2012, 01:59
هل ممكن ان نتسلى بخسارة المال , لا اعتقد ابدا ان الفوركس هى مجرد تسلية ولكن اعتقد اننا ممكن ان نستمتع بالفوركس ولكن لي للتسلية ولكنها عمل نحبه ونتفوق فيه فبالتالى نستمتع به وهذه هى افضل ما فى الفوركس انك تستمتع بالمشاركة والربح والخسارة نعم نستمتع بالخسارة طالما خسارة مقبولة فلن يوجد من يكسب دائما

kingman
07-19-2012, 02:46
اتداول لكي اعيش ولا اعيش لكي اتداول ولكن اتوقع ان يأتي اليوم الذي اعيش فيه لكي اتداول من كثرة الادمان على الفوركس

ههههههه الأدمان يعمل اكثر من كده طبعا
وان شاء الله نقدر نتعامل مع السوق باحترافية نقدر نستفيد منه دائما والا يكون عامل سلبى فى حياتنا بل يكون عامل ايجابى يساعدنا فى الحياة والعيش

زيزو
07-19-2012, 04:27
سؤال كويس وجميل
بس بالنسبالي انا بعيش علشان اتداول
يعني اتعلم في الاول وبعد كده ابقي اتداول

top2milan
07-19-2012, 04:34
الصراحه لادي ولادي انا بس بتاجر علشان اكسب وحبا في السوق مش اكتر
لا بتسلى ولا بطحن نفسي عشان اعيش
الحمدلله الامور متظبطه

konine
07-19-2012, 05:28
حاليا أنا أتداول لكي أتسلى و أختبر نفسي
و لكن قد يصبح فوركس أحد مصادر دخلي وليس دخلي رإيسي
الله كريم

lesa
07-19-2012, 05:29
بالنسبة لى انا اعيش لاتداول مازلت اعيش لاتعلم واتداول .. قد اتحول مع الوقت الى اتداول لاعيش عندما اصبح قادرة على تحقيق دخل جيد من الفوركس سوف ايدأ فى الاعتماد علية للعيش

tarek22
07-21-2012, 03:41
اكده ان اى شخص عنده امل فى اى وقت انه ممكن يعمل منه ربح كويس جدا فى اى وقت متقدرشى تعمله من اى مكان اخر او اى عمل اخر

vamoscapitos
07-21-2012, 03:43
لحد الساعة انا اتسلى فقط

ولا اعتمد على الفوركس كلقمة عيش

tarek22
07-21-2012, 03:50
بالتاكيد اخى العزيز الجميع متمسك بالفوركس بسب الحلم بتحقيق ارباح كبيرة سواء من تذوق طعم المكسب او من لم يتذوقه بعد

markk
07-21-2012, 04:44
سوال جميل ولاذيذ ولاكن انا اعيش لكى اتداول واسب واخسر واستفاد كثيرا

al7oot
07-21-2012, 05:17
سؤالك لذيذ آخر حاجة
والله يا ريس انا عن نفسي بشتغل في الفوركش عشان اعيش ووافر دخل شهري ثابت ليا
لأنه والله الوضع صعب عنا في غزة عشان هيك انا بحثت عن دخل ليا وربنا المعين

yara
07-21-2012, 07:06
نتداول كى نعيش لان الهدف من المداوله هذه هو تحقيق الربح
وبما ان الفوركس يعد عملا والطبيعى ان الانسان يعمل من اجل الحصول على مقابل
اذن بالتأكيد نحن نتداول كى نعيش ونوفر الربح

BRUFEN
07-21-2012, 07:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمدلله والشكر لله انا لدي وظيفه فلست مجبر على الفوركس ولكني اعتبره دخل آخر
ولكن سوق العملات يعتبر باب رزق لجميع المتداولين فمن يعتقد بانه تسليه فهو مخطا وقد يكون بإعتقداه هذا تسبب على نفسه بضياع الكثير من وقت بهذا السوق
بدون ان يستفيد منه أنا عن نفسي احاول بكل ما لدي من جهد بان يكون هذا السوق المصدر الآخر وبكل قوة وبكل يوم احاول أن اتلعم وان أقرا واجرب فمن الصعب
ان يكون هذا السوق امامي وأستطيع أن اكون من المتاجرين به واهمله بهذه الطريقة

swingawy
07-22-2012, 04:35
اعتقد ان الفوركس هو مكان للعمل وليس التسليه ,اذا اراد شخص التسليه فهناك الكثير من الطرق المسليه ,الفوركس يساهم في زياده الدخل ,حيث يعتمد عليه البعض بشكل اساسي واخرين بشكل جزئي في تلبيه متطلباتهم

mena
07-22-2012, 10:16
التداول هو وسيله جيده لتحقيق دخل جيد وتحسين ظروف المعيشه ومتطلباتها فيجب التعليم الجيد فى البدايه

magic777
07-22-2012, 23:29

مافيش حد هنا بيدخل المجال علشان يتسلى طبعا لانه هنا الموضوع فيه فلوس ومحدش بيحب يخسر فلوسه كده في الهوا
وكل اللي بتلاقيه داخل بس يجرب بعد فتره بتلاقيه ابتدى ياخد المجال بجديه اكبر
وبتحدي كمان

mannon
07-23-2012, 06:02

ما رأيك انت

اعتقد ان لا شخص يعيش لكى يتداول ، ممكن تقول داخل الفوركس عشان يربح ، لكن يعيش لكى يتدوال صعبة شوية ، واعتقد ان الجميع دخل الى هذا العالم لكى يربح وليس لكى يتداول

insta friend
07-23-2012, 08:19
ايه الفلسفة دي يا حبيبي ههههههههههههههههههههههههه ههههههههه
اكيد بتداول لكي اعيش لاننا هنا لكي نعبد الله و ليس لكي نتداول و بالتالي العيش اساسي للحياة لعبادة الله
و التداول وسيلة للرزق ليس الا

هل تتداول لكي تعيش ام تعيش لكي تتداول؟ه

ما رأيك انت

madman
07-23-2012, 12:04
الاتنين معايا اعيس لكى اتداول واعيش لكى اتداول شكرا ليك على الموضوع الجامد دا

Spiderhoof
07-25-2012, 07:22
هو انا واخد الفوركس مجرد وسيلة للتسليه والاستثمار في نفس الوقت
ولكني لا اتداول لكي اعيش ولا اعيش لكي اتداول

ولكن فى بعض الاحيان كون شغلى الشاغل

msh3egy
07-28-2012, 05:31
الكل يا اخى يتداول من اجل الدولارات والاوراق الخضراء وليس من اجل الشموع والترندات !!
ماظنش انه فى حد داخل الفوركس يتسلى

eslam7663
07-28-2012, 05:34
لا انا لا ولا وحده من ده انا فقط احب التجارة

apolo
07-28-2012, 05:38
أنا اتداول لكي اتداول هههه لاني بصراحة لا اعتمد على الفوركس كدخل اساسي حتى اقول عنه اتداول لكي اعيش

تقبل تحياتي

alaoui11
07-28-2012, 05:39
ب 2 ههههههههه سؤالك فلسفي حلو بس انا حقيقة أتسلى أكتر من اللعب و لكن أتمني أن أحقق أحلامي بواسطتها

aladdin
07-28-2012, 05:40
بص هو اى متداول جديد بيتداول علشان يعيش اما لما يدمن شويه بيبقى بيعيش علشان يتداول عموما هما الاتنين شبه بعض انا عن نفسى لما بيكون مفيش فرص بحاول اهرب بعيد علشان ااقدر اسيطر على نفسى

mage
07-28-2012, 06:01
الاتنين واحد لان تداول الفوركس الان هو جزء مادى ومهم جدا فى حياتنا لذلكاتمكن من العيش ح انا اتداول فى الفوركس من اجل ان احقق الاموال ولذلك هى الاموال جزء من حياتى لذلك انا اتداول لكى اتمكن من العيش حياة كريمة

heropero
07-28-2012, 06:04
بالتاكيد اتداول لكى اعيش وكلنا دخلنا مجال الفوركس لطموحنا فى زيادة
دخولنا واموالنا من خلال ارباحنا من متاجرتنا فى الفوركس وتقدر تزود عليها اننا حبينا
المجال وعشقناه وفالنهاية ادمناه ولكن فى الاول او فى الاخر هو مصر من مصادر
الرزق بالنسبة لنا

dollyabdallah
07-28-2012, 11:12
سؤال غريب اخي ماخود من الاكل ، لانه الصحيح هل ناكل لكي نعيش ام نعيش لناكل
و جيد انك عملتها في التداول ، فاننا في البداية اظن اننا ينتتداول لكي نعيش و اما لما نصبح محترفين كبار فاننا سننتقل الى ثانية و هي نعيش لنتداول

shemo
07-28-2012, 16:19
التداول فى العملات لتوفير حياه كريمه ويساعد فى زياده الدخل لدى الكثيرين

safiforex
07-28-2012, 16:26
التداول فى العملات لتوفير حياه كريمه ويساعد فى زياده الدخل لدى الكثيرين
نعم اخي الكريم فهذا صحيح ان الفوركس يمكنه ان يوفر حياة سعيدة للواحد بانه يحقق حلمه في الربح منه
و لكن بالرغم من هذا فانه قد يكون العكس بان يكون سبب في تحطيم الواحد ماديا ان لم يتداول معه بحكمة و بالتزام

mohamed Omar
07-28-2012, 16:27
حلوة المقولة بس الأجابة اكيد لا دي ولا دي
التداول جزء صغير من الحياة وملهوش علاقة بالعيش
المفروض انه يكون جزء جانبي

zeina
07-28-2012, 18:03
الفوركس ليس للتسلية الفوركس مصدر جيد للربح ولكنى افضل ان يكون مصدر تانى وليس مصدر رئيسى تعتمد علية وذلك لما يوجد فى الفوركس من مخاطر قد تتسبب فى الخسارة فى اى وقت

mohamed salah
07-28-2012, 18:09
اكيد طبعا بنتداول عشان نعيش ولكن مع بعض التحفظ علي هذه الجملة
فلا اعتقد ان يوجد انسان تتوقف حياتة المهنية ومستقبلة علي مجال شديد الخطورة مثل الفوركس

madoxegy
07-28-2012, 18:10
لا بس انا بالنسبالى مش بتداول علشان اعيش بالعكس انا مش بعتمد بشكل اساسى على ارباح الفوركس فى لقمة العيش
بس بعتبره شغل اضافى و فلوس اضافية بل و مهنة اضافية اقضى فيها وقت فراغى لتحقيق بعض الارباح

nourhan ali
07-28-2012, 18:12
ولا واحدة
فانا لن اتداول حتى اعيش لانى مش ناوية فالمستقبل اعتمد على الفوركس فقط
ولا بعيش عشان اتداول لانى بعيش عشان اعمل حاجات كتيرة مش التداول فقط