PDA

View Full Version : هل ارتفاع الاسبريد قد يكون عامل من العوامل التى تؤدى الى خسارتنا فى الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

elking
04-29-2012, 14:53
سؤالى هذا نابع من خلال متاجرتى فانا رائت ان ارتفاعا لاسبريد فى بعض العملات او حتى فى العملات الاساسية ارى ان الاسبريد عامل فى ليس تحقيق اهدافنا فقط وانما خسارتنا ايضا فى بعض الصفقات

kadifx
04-29-2012, 15:51
لا اعتقد ان ارتفاع السبيرد من العوامل الاساسية لخسارة المتاجر فاذا كانت هناك استراتجية واضحة ب 50 او 100 نقطة فلا تاثير السبرد حتى ولو كان بي 20

04-29-2012, 17:18
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخى شكرا على الومضوع الجميل ده
اه طبعاارنرفاع السريد قد يؤدى الى الخساره فى الفوركس خاصه ولو كانت شغال على الاخبار او الصفقات السريعه

jamoo
04-29-2012, 17:25
أهلا أخي إرتفاع السبريد مع طريقة دخول صحيحة للصفقات و كنت تعلم أنك رح تجيب فوق 50 نقطة ربح مثلا فهذا لن يؤثر عليك طبعا و لكن إرتفاعه و أنت تدخل من نقاط قد تتأثر بالإسبريد يعني أرباح نقطة الدخول تكون أقل من قيمة الإسبريد نفسه فهنا تؤثر على أرباح المتداول بطبيعة الحال و أيضا هناك حالة أخرى و هي الإسبريد غير الثابت هذا ما يؤدي إلى كوارث في حساب المتداول و الحمد لله مع الشركة الرائعة إنستا فوركس لا يوجد هذا المشكل و إسبريدها دائما ثابت و هذا ما يميزها عن باقي الشركات الأخرى و نحن منذ مدة طوييييلة جدا لم نلقى أي مشكل معها و الحمد لله

elking
04-29-2012, 17:26
بالفعل هذا يمثل خطورة كبيرة على متاجر الاسكالبينج ولكن مع المتاجرين فى الصفقات الكبيرة فبالتاكيد لن يؤثر عليهم هذا امر سليم ولكننى ارى بصعوبته لاننى لا اعمل الا بالاسكالبينج فقط

naoual
04-29-2012, 17:34
شكرا اخي على الموضوع
بالنسبة لمن يدخل صفقات سكلبينج اكيد سيكن السريد لعالي فيها سبب للخسارة

sabry
04-29-2012, 17:35
اعتقد ان الاسبريد المرتفع بياخذ من ارباح المضارب ولذلك تجد ان اغلب المضاربين يكون الكيبل واليورو اساسى فى تعاملتهم و ذلك لا اقل اسبريد على الاثنين كما ان الاسبريد العالى تاثيرة مدمر على الاسكالبينج ومن المعروف ان الاسكالبينج يعتمد على فترة عددة دقائق اى عددة نقاط بسيطة فا باالتالى يفشل الاسكالبينج مع الاسبريد العالى

naoual
04-29-2012, 17:36
شكرا اخي على الموضوع
بالنسبة لمن يدخل صفقات سكالبينج اكيد سيكون السبريد العالي فيها سبب للخسارة

sabry
04-29-2012, 17:39
لا اعرف لماذا يكون الاسبريد لبعض العملات عالى دائما مثل العملات المرتبطة با الدولار الكندى من يعرف الاجابة ياريت يعرضها لتضضح الامور--وشكرا مقدما

remas2011
04-30-2012, 22:52
نعم سبب فى خساراتنا حيث احيانا تكون هناك صفقات مفتوحه وعاكسه فى السعر والاسبريد يرتفع فجأه وتوصل للمرجن كول

tervarto
04-30-2012, 23:48
نعم اخى العزيز ,الشركات الموثوق بها بترفع السبريد خصوصا وقت صدور الأخبار لو كانت قوية ,و البنك كمان ساعات مابينفزش العقود وقتها , لأن دى هتبقى خسارة للبنك ,فانصحك لو كنت بتتعامل بالسكالبينج , تبعد عن وقت الأخبار عشان هتلاقى صعوبة فى تنفيذ و اغلاق الصفقات

kingman
05-03-2012, 04:23
الأسبريد المرتفع عدو من يستخدم الأسكالبنج كطريقة تداول فى السوق
لأن فى الغالب بتبقى الصفقة مبنية على خمسة لعشر نقط اواقل حتى فأسبريد مرتفع معناها ضيع ربح منه او عدم تحقيق الربح بسهوله
وكمان الأخبار ان بحب اتاجر على الأخبار لكن الأسبريد بيكون احد مشاكل هذه الطريقة فى بعض الشركات ذات الأسبريد المتحرك

trader
05-03-2012, 14:12
سؤالى هذا نابع من خلال متاجرتى فانا رائت ان ارتفاعا لاسبريد فى بعض العملات او حتى فى العملات الاساسية ارى ان الاسبريد عامل فى ليس تحقيق اهدافنا فقط وانما خسارتنا ايضا فى بعض الصفقات

اعتقد بان الاسبريد يظهر تاثيره عند المتاجرة بطريقة السكالبين
لان هذه الطريقة تعتمد على سرعة فتح وغلق الصفقة فاذا كان الاسبريد كبير فعليك عمل حسابه في تحليلك للسوق
لكن معظم الاسبريدات في الازواج الرئيسية لا تتعدى 3 بيبس

elking
05-03-2012, 14:14
هذه هى المشكلة لاننى اعشق الاسكالبينج ولا استطيع المتاجرة بالطرق الاخرى وبالتالى الاسبريد يعمل لى مشكلة كبيرة ولكننى اعتدت ان احدد ربح خمس نقط فقط

kingman
05-03-2012, 16:14
هذه هى المشكلة لاننى اعشق الاسكالبينج ولا استطيع المتاجرة بالطرق الاخرى وبالتالى الاسبريد يعمل لى مشكلة كبيرة ولكننى اعتدت ان احدد ربح خمس نقط فقط

افضل شئ فى الأسكالبنج ان الواحد لازم يختار شركته بعناية وانها تسمح بالأسكالبنج وافضل شئ ان يكون الأسبريد ثابت والا يزيد على اليورو دولار والدولار ين عن نقطتين
لأن الشركة فى حد ذاتها وشروطها واسبريدها ممكن تجعل الأسبريد طريقة خطر وبدل ماهى طريق للمكسب تجعله طريق للخسائر

Smart
05-03-2012, 16:33
ارتفاع الاسبريد معناه ان السعر اقرب للاستوب وابعد للهدف
بالتالى هو عامل مساعد على الخساره ولذلك يفضل التعامل مع الشركات التى تقدم اسبريد ثابت
بالتوفيق لك

mrmoha
05-04-2012, 14:31

رايي موافق لرايك اخي فعلا الاسبريد الكبير لا تستطيع تحقيق مكاسب الا عن طريق الدخول بصفقات سوينج فقط وليست سكالبنج

kingman
05-04-2012, 23:41
رايي موافق لرايك اخي فعلا الاسبريد الكبير لا تستطيع تحقيق مكاسب الا عن طريق الدخول بصفقات سوينج فقط وليست سكالبنج

انا كانت ليا تجربة من اسبوعين مع حساب بونص فى شركة جديدة كان اسبردها متحرك ومرتفع وطبيعى فى حسابات البونص بدخل فول مارجن
الصفقة ضربت استوب اوت على على اللو اليومى فى الشركة وبعدها ذهبت وحققت الهدف وزيادة
بتبقى حاجة مستفذة فعلا
يعنى نقطة ممكن تكون عامل سحر فى السوق ده

Shady Moustafa
05-05-2012, 00:09
لا اعرف لماذا يكون الاسبريد لبعض العملات عالى دائما مثل العملات المرتبطة با الدولار الكندى من يعرف الاجابة ياريت يعرضها لتضضح الامور--وشكرا مقدما
أعتقد السبريد بيكون عالى فى العملات الغير مشهوره اللى معلهاش اقبال كتير

wolfkamikaz
05-05-2012, 00:33
هنا ناتي لطريقة عملك اذا كنت تجني النقاط القليلة بلوتات عالية فنعم السبريد مهم جدا و يمكن ان يحطم تجارتك
لكن اذا كانت طريقة متوسطة الاجل و ذات ادارة راس مال فلن تغير شيء اذا فرق معك 3 او 4 نقاط

mrhoda
05-05-2012, 00:52

ارتفاع الاسبريد فى العملات الرئيسية يعتبر مشكلة خاصة للاشخاص اصحاب الاسكالبنج والصفقات السريعة ذات الربح البسيط
انا من هؤلاء الاشخاص واحيانا الصفقة تقوم بالانعكاس معى بسبب الاسبريد العالى
اعتقد ان نقطتين اسبريد تعتبر الوسط والافضل لجميع الشركات
لكن بالنسبة لاصحاب الاهداف البعيدة لا يفرق معهم الاسبريد حتى لو كان هناك سبع نقاط

fatah
05-05-2012, 02:15
السلام عليكم اخي وشكرا على الموضوع
+
بتوفيق للجميع

تحياتي

tervarto
05-05-2012, 02:27
+
بتوفيق للجميع

تحياتي

ليس فى جميع الأوقات أخى العزيز , الشركات الموثوق فيها فقط و التى تحول الأوردر الى البنك , تقوم برفع الأسبريد لأن البنك لا يقوم بتنفيذ العقود , و ذلك يحدث دائما اثناء الوقت الذى يصدر فية الأخبار القوية , ماعادا ذلك , فأن السبريد يكون ثابت , على حسب اختلاف زوج عملة ,اختلاف بروكر

mrdark
05-05-2012, 13:25
في رأيي والله أعلم إرتفاع السبريد سيكون حتما عامل من العوامل التي تؤدي إلى خسارة العميل في الفوركس إذا كان يتاجر سكالبنج أما إذا كان يتاجر عادي مثلا يأخذ أهداف 50 نقطة فمافوق لكل صفقة يفتحها في هذه الحالة إرتفاع السبريد لن يؤتر عليه أبدا هذا بالطبع بالنسبة للسبريد التابث أما بالنسبة للسبريد المتحرك فهناك كلام أخر

elking
05-05-2012, 13:42
انا احب الاسكالبينج للغاية والاسبريد يكون سبب فى تقليل عدد النقاط التى احددها للربح فانا لا احب المتاجرة الطويلة والتى تستغرق قوت طويل وبالتالى بالفعل الاسبريد يمثل لى مشكلة كبيرة لا اعرف كيفية حلها هل احدد نقاط الربح نقطتين او ثلاثة فقط؟؟؟

aboualy
05-05-2012, 15:26

لا اعتقد اخى العزيز ان الاسبريد هو سبب من اسباب الخسارة فى هذا السوق لانه بكل بساطة اذا كنت تريد ان تعمل على العملات الى الاسبريد فيها يكون كبير يجب ان يكون لديك طريقة متاجرة تمكننك من تحقيق اهداف كبيرة تكفى لتغطية الاسبريد وتحقيق ربح . والا فيجب عليك العمل مع الازواج التى يكون فيه فرق الاسبريد صغير وانا افضل ذلك

elking
05-05-2012, 15:49
لا اعتقد اخى العزيز ان الاسبريد هو سبب من اسباب الخسارة فى هذا السوق لانه بكل بساطة اذا كنت تريد ان تعمل على العملات الى الاسبريد فيها يكون كبير يجب ان يكون لديك طريقة متاجرة تمكننك من تحقيق اهداف كبيرة تكفى لتغطية الاسبريد وتحقيق ربح . والا فيجب عليك العمل مع الازواج التى يكون فيه فرق الاسبريد صغير وانا افضل ذلك

بالتاكيد كلامك صحيح فانا بالفعل اتاجر على العملات التى يكون الاسبريد الخاص بها قليل ولا اتاجر على العملات ذات الاسبريد العالى خصوصا وانا اتاجر بالاسكالبينج وهو خطر مع الاسبريد العالى

kingman
05-05-2012, 21:18
سؤال قريب للموضوع عندما تتاجر بأستخدام الأسكالبنج ايهما تفضل انك تتعامل مع بروكر يكون الأسبريد فيه ثابت؟
ام بروكر الأسبريد فيه متحرك؟
انا عن نفسى بحتار فى اجابة السؤال ده
ان شاء الله نستفيد من النقاش

mando
05-06-2012, 01:05
السبريد لا يؤدى الى الخسارة لكن من الافضل العمل على العمولات اللى السبيريد فيها قليل اللى ممكن يؤدى الى الخسارة هى الانزلاق السعرى اللى بيحصل اوقات الاخبار هى اللى بتؤدى الى الخسارة

mando
05-06-2012, 01:08
سؤال قريب للموضوع عندما تتاجر بأستخدام الأسكالبنج ايهما تفضل انك تتعامل مع بروكر يكون الأسبريد فيه ثابت؟
ام بروكر الأسبريد فيه متحرك؟
انا عن نفسى بحتار فى اجابة السؤال ده
ان شاء الله نستفيد من النقاش

الافضل تشتغل فى شركة السبيريد ثابت وقليل مثلا فى شركات بتعطى السبريد ع اليور 2 يبب بيكون العمل كويس مع الاسكالبينج ومشكلة انه السبريد مش ثابت بتحصل خسائر من الانزلاق السعرى اللى بيحصل وقت الاخبار القوية

mando
05-06-2012, 01:10
انا احب الاسكالبينج للغاية والاسبريد يكون سبب فى تقليل عدد النقاط التى احددها للربح فانا لا احب المتاجرة الطويلة والتى تستغرق قوت طويل وبالتالى بالفعل الاسبريد يمثل لى مشكلة كبيرة لا اعرف كيفية حلها هل احدد نقاط الربح نقطتين او ثلاثة فقط؟؟؟

اشتغل على عملات السبريد فيها قليل 2 او 3 يب على حسب الشركة مش عارف هل فى شركات بتعطى السبيرد اقل من كده ولالا يعنى تشتغل مثلا على اليور او الباوند وبلاش تشتغل على المجنون والكورسات دى اللى بيكون فيها السبريد مرتفع

fxsmartsniper
05-06-2012, 01:13
نعم فهو قد يحول الي عدم الوصل للهدف tp

fxsmartsniper
05-06-2012, 01:14
بالاضافة الي انه غير فعال في الاسكابنج سيستم

kingman
05-06-2012, 01:30
الافضل تشتغل فى شركة السبيريد ثابت وقليل مثلا فى شركات بتعطى السبريد ع اليور 2 يبب بيكون العمل كويس مع الاسكالبينج ومشكلة انه السبريد مش ثابت بتحصل خسائر من الانزلاق السعرى اللى بيحصل وقت الاخبار القوية
انا طبيعى بحب الأسبريد الثابت اكتر وبتعامل مع شركات بتعطى اسبريد ثابت
لكن لما بفكر فى الشركات اللى بتعطى اسبريد متحرك الواحد بيقدر يدخل فى بعض الأوقات على عملات اكثر بأسبريد بيوصل لنقطتين مع انها فى الثابت بيبقى خمسة واربعة وكده وخصوصا لو انت هتتعامل فى الفترة الأوربية والأمريكية حيث السيولة العالية
فليه الواحد مايحولش يستفيد بأنخفاض الأسبريد فى بعض الفترات اللى السيولة بتبقى عالية فيها فى صفقات اسكالبنج سريعة

aboualy
05-06-2012, 17:56
انا طبيعى بحب الأسبريد الثابت اكتر وبتعامل مع شركات بتعطى اسبريد ثابت
لكن لما بفكر فى الشركات اللى بتعطى اسبريد متحرك الواحد بيقدر يدخل فى بعض الأوقات على عملات اكثر بأسبريد بيوصل لنقطتين مع انها فى الثابت بيبقى خمسة واربعة وكده وخصوصا لو انت هتتعامل فى الفترة الأوربية والأمريكية حيث السيولة العالية
فليه الواحد مايحولش يستفيد بأنخفاض الأسبريد فى بعض الفترات اللى السيولة بتبقى عالية فيها فى صفقات اسكالبنج سريعة

والله ياخى العزيز انا اعتقد ان الشركات الى الاسبريد بتعها متغير بتكون احسن لاسباب كتيرة
منها ان زى محضرتك قولت ان الاسبريد بتعها بيبقى منخقض فى الاوقات الى السيولة فيها علية
وكمان ان الشركات دى فى الغالب بتربطك بالسوق مباشرتا وده بيدى قدر اكبر من الامان

forexkiller
05-06-2012, 18:23
اعتقد ان الاسبريد لا يخسر احدا كثيرا لان اغل الصفقات تكون باقل هدف وهو 10 نقط وهذا لا يفرق ان كان الهدف 7 نقط او 8 نقاط ولكن توجد شركات تقوم بزياده الاسبريد فى بعض الازواج وهى ليست اساسيه لتصل الى 15 و 20 نقطه اسبريد وهى ايضا لاتثر لان سرعه الزوج تكون كبيره وايضا نادرا مايتعامل معها احدا

elking
05-06-2012, 18:30
ولكن الاسبريد العالى يمثل خطورة بالغة لكل عشاق الاسكالبينج والعاملين به وبالتالى لابد من البحث عنا لازواج ذات الاسبريد المنخفض حتى لا يخسروا اموالهم

kingman
05-06-2012, 21:30
والله ياخى العزيز انا اعتقد ان الشركات الى الاسبريد بتعها متغير بتكون احسن لاسباب كتيرة
منها ان زى محضرتك قولت ان الاسبريد بتعها بيبقى منخقض فى الاوقات الى السيولة فيها علية
وكمان ان الشركات دى فى الغالب بتربطك بالسوق مباشرتا وده بيدى قدر اكبر من الامان
بنسمع كتير عن هذا الشئ ان الشركات اللى اسبريدها متحرك مربوطة مباشرة بالسوق وهذا غير صحيح دائما فيوجد شركات ماركت ميكر اسبريدها متحرك وكمان اسبريد متحرك مرتفع فى معظم الوقت
انا كنت جربت شركة اسبريدها متحرك وكان مايعجبنى فيها ان بعض الأزواج المرتفعة اسبريدها بيكون منخفض فى بعض الوقت وده اللى الوحد ممكن يستفيد به على ازواج اسبريدها كبير على الشركات الثابتة فى الأسكالبنج

Mohamed90
05-13-2012, 12:44
اعتقد ان الاسبريد لا ياثر على الخسارة
الى على من يتداول بالاستراتجية القنص النقاط القليلة او الناس للتريد 10 نقاط في الحدود
اما من يعمل باستراتجية مدى المتوسط و الهدف اكثر من 30 نقطة لايمكن تاثيره باسبريد

Hamad
05-13-2012, 13:46
يوجد شركات تنقل الصفقات مباشرة الى البنوك والمؤسسات الاكبر المتصلة بها والشركات التي تعمل بهذا الاسلوب يفترض ان توفر اسعار ممتازة وفروق اسعار ممتازة ايضا كما ان الشركات المحترمة التي تعمل بهذا الاسلوب لا تقوم باعادة تسعير الاسعار سواء وقت الاخبار او غيره وبعض الشركات تتلاعب بالسبريد

born to learn
05-13-2012, 14:23
ليس بالضروره ان يكون ارتفاع الاسبريد عامل من عوامل الخساره فهناك تحليلات وتوصيات تفيد بان هناك عملات يمكن تحقيق منها مكاسب على المدى الطويل فلا يهم فرق الاسبريد فيها ولكن يمكن ان تفرق كثيرا فى حال اتباع استراتيجيه الاسكالبينج حيث انها تعتمد على نقطا وفروق صغيره ومن ثم لا يفضل ان يكون فرق الاسبريد كبيرا

kingman
05-13-2012, 15:55
يوجد شركات تنقل الصفقات مباشرة الى البنوك والمؤسسات الاكبر المتصلة بها والشركات التي تعمل بهذا الاسلوب يفترض ان توفر اسعار ممتازة وفروق اسعار ممتازة ايضا كما ان الشركات المحترمة التي تعمل بهذا الاسلوب لا تقوم باعادة تسعير الاسعار سواء وقت الاخبار او غيره وبعض الشركات تتلاعب بالسبريد

اكتر حاجة ممكن تعمل ازعاج للمتاجر مع اى شركة هو اعادة التسعير فيه شركات مش بتعرف تقفل الصفقة او تفتح اوردر ابدا من الو ضغطه ولازم يتحرك السعر ضدك وتعاملت مع احد هذا الشركات وغالبا بتخليك تكره التداول معها وبتكون سبب خسارتك المباشرة وخصوصا لمن يتعاملون بالأسكالبنج
وايضا فيه شركات بيبقى ملحوظ جدا تغير السعر ضدك نقطة او اتنين ضدك بعد فتح الصفقة

Noah
05-13-2012, 18:27
نعم قد يكون الاسبريد احد اهم الاسباب التى تؤدى الى الخسارة فىا لفوركس وبالاخص المتداول الذى يعتمد على الاسكالبينج قد يخسر نسبة كبيرة جدا من امواله فى الفوركس لانه يريد نقطيتن او خمس نقاط من كل صفقة وحين يكبر الاسبريد يكون عائق عليه

sunlight
05-13-2012, 22:35
نعم قد يكون الاسبريد احد اهم الاسباب التى تؤدى الى الخسارة فىا لفوركس وبالاخص المتداول الذى يعتمد على الاسكالبينج قد يخسر نسبة كبيرة جدا من امواله فى الفوركس لانه يريد نقطيتن او خمس نقاط من كل صفقة وحين يكبر الاسبريد يكون عائق عليه

مشكله الاسبريد ان المفروض العمله ترتفع عنه عشان تكسب بمعنى لو عندك عمله الاسبريد بتاعها 3 زلازم السعر بتاع العمله يرتفع اكبر من التلاته عشان تكسب لان البروكر بياخد 3 وانت هايفضلك ايه بقى يبقى لازم تنتظر ارتفاع العمله حولى 7 نقط عشان تعمل حاجه

Mohamed90
05-13-2012, 23:27

متفق معاك اخي العزيز
يبقى المتضرر الاكبر من ارتباع الاسبريد هو المتداول الذي يمكل استراتجية القنص الاسكالبينج
و الذين يدخلون في صفقات لكسب نقاط قليلة طبعا

عمرو
05-14-2012, 11:21
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...

نعم وبكل تأكيد عندما تتاجر باستراتيجية سكالبينج يفرق جدا معاك النقطة والنقطيتن
اما لو انت سوينجاتى وهدفك بمئات النقاط ووقفك مئات النقاط فلا يفرق معاك الاسبريد

magic777
05-15-2012, 18:09
اعتقد اننا معظمنا متاجريين انترداي والسبريد لم يوثر على صفقاتنا تأثير ملحوظ
ولكن اللي ممكن يأثر ويخسرهم ارتفاع السبريد او التغير المفاجئ للسبريد هم من يتاجرون بطرق الاسكالبنج فبتفرق معاهم وممكن يخسروا بحركات السبريد المتغيره
وايضا محترفي التجاره عن طريق الاخبار برده ممكن تغيرات السبريد المفاجئ تأثر على صفقاتهم
ولكن عندهم حل انهم يختاروا شركات ذات سبريد ثابت وبكده لن توجد اي مشاكل

aboualy
05-15-2012, 18:22
اكتر حاجة ممكن تعمل ازعاج للمتاجر مع اى شركة هو اعادة التسعير فيه شركات مش بتعرف تقفل الصفقة او تفتح اوردر ابدا من الو ضغطه ولازم يتحرك السعر ضدك وتعاملت مع احد هذا الشركات وغالبا بتخليك تكره التداول معها وبتكون سبب خسارتك المباشرة وخصوصا لمن يتعاملون بالأسكالبنج
وايضا فيه شركات بيبقى ملحوظ جدا تغير السعر ضدك نقطة او اتنين ضدك بعد فتح الصفقة

اخى العزيز الشركات الى زى ده هى الى بتكون الخاسر الاكبر فى النهاية لانه لن يوجد من يقبل على التعامل معها بعد فترة من الوقت ودلوقتى مع زيادة منتديات الفوركس والمواقع اصبح امر مثل هذه الشركات ينكشف بسرعه

kingman
05-16-2012, 00:47
اخى العزيز الشركات الى زى ده هى الى بتكون الخاسر الاكبر فى النهاية لانه لن يوجد من يقبل على التعامل معها بعد فترة من الوقت ودلوقتى مع زيادة منتديات الفوركس والمواقع اصبح امر مثل هذه الشركات ينكشف بسرعه

بالفعل فمن يتعامل معه مرة لن يرجعه اليها مرة اخرى وسيحذر الآخرين منها اكيد لكن ايضا سوف تظل تعتمد على الجدد والذين ليس لديهم خبرة فى السوق فهى اساسا اعتمادها على هذه الفئة من المتاجرين ومعنى انها مازالت تعمل فان لها عملاء وتستفيد منهم وان شاء الله نتصدى لمثل هذه الشركات فكثير المواضيع التى تحاول كشف الشركات السيئة

nader
05-16-2012, 03:12
بالنسبة لارتفاع الاسبريد على بعض الازواج من العملات من وجهة نظري غير مؤثرة على الصفقة الطويلة والتي تستهدف 100 او 150 نقطة وبالعكس بالنسبة للصفقات القصيرة فهي مؤثرة وتستطيع حرمانك من جزء من ارباحك او تفاقم الخسائر لديك في حالة الخسارة لا قدر الله
وارتفاع الاسبريد يظهر تاثيره في حالة تذبذب السوق

Hamad
05-16-2012, 13:56
تسعين فى المية من الشركات بتكسب خسارة العميل
يعنى مثلا العميل بيشترى لوت الشركة مش بتشترى من البنك ولا حاجة لان الشركة عندها محللين ان هو هيخسر
انما السبريد هو كئنك رايح تبيع للبنك بالظبط البنك بيشترى منك و يكسب فرق السبريد

kingman
05-16-2012, 16:23
تسعين فى المية من الشركات بتكسب خسارة العميل
يعنى مثلا العميل بيشترى لوت الشركة مش بتشترى من البنك ولا حاجة لان الشركة عندها محللين ان هو هيخسر
انما السبريد هو كئنك رايح تبيع للبنك بالظبط البنك بيشترى منك و يكسب فرق السبريد

للأسف اصبح معلوم لدى الكثير ان الخاسرين فى هذا السوق هم اكبر بكثير من الرابحين وهو العامل الأساسى الذى يجعل هذه الشركات نتنشر وكل يوم نسمع عن شركات جديدة وبونصات كبيرة لأغراء العميل واكيد هم عارفين ان هم الرابحين الأول والأخير فى النهاية
فكل الأموال الخاسرة تعود اليهم فى النهاية وهذا البونص لن يخرج بعيدا عن جيبه

Texxon
05-16-2012, 17:19
الاسبريد هو الكسب الأساسي لشركات الوساطة، وبالتأكيد الاسبريد الأفضل هو الأقل

وبالرغم منذلك، الاسبريد ليس عامل مؤثر في الصفقات السوينيجة، الا أنه قد يكون له تأثر على صفقات الاسكالبينج بشكل كبير

Noah
05-17-2012, 18:56
قد يكون كذلك بالنسبة للمتاجر الذى يعتمد على الاسكالبينج ولكنه ليس كذلك بالنسبة للمتاجر الذى يعتمد علىا لفريمات الكبيرة ولكن من يعتمد على الاسكالبينج فى الغالب يكون هدفه من كل صفقة لا يزيد عن 5 الى 10 نقاط لذلك هتفرق معاه اوى لو الاسبريد عالى

youmuststop
05-30-2012, 23:53
لا اعتقد ذلك لان اكبر اسبريد علي ما اعتقد المجنون 7 نقاط وحركته سريعه تعوض الاسبريد بكثير فلا اتعقد الاسبريد يؤثر ولو بنسبه بسيطه في المكسب والخساره

sunlight
05-31-2012, 00:17
اعتقد ان الاسبريد عندما يكون عالى لا ينفع معى لانى بتاجر اسكالبير وفى بعض الاحيان يتحرك السعر بعد ال3 نقط بالعافيه 2 نقطه او 3 نقطه
طيب اذا كان الاسبريد اكتر يبقى مش هاكسب تانى خالص
لذلك لا احب الاسبريد الاكثر من 3

magic777
05-31-2012, 01:42
للأسف اصبح معلوم لدى الكثير ان الخاسرين فى هذا السوق هم اكبر بكثير من الرابحين وهو العامل الأساسى الذى يجعل هذه الشركات نتنشر وكل يوم نسمع عن شركات جديدة وبونصات كبيرة لأغراء العميل واكيد هم عارفين ان هم الرابحين الأول والأخير فى النهاية
فكل الأموال الخاسرة تعود اليهم فى النهاية وهذا البونص لن يخرج بعيدا عن جيبه

فعلا اخي كينج بقى مشروع ناجح ومضمون لمن يريد فتح هذه الشركات
صحيح هو بيدفع كتير اوي علشان الشركه والتسجيل والاعلانات عنها
والارباح البسيطه طبعا اللي بيدفعها للرابحين
ولكن كمجمل في النهايه بياخد اضعاف اضعاف ما دفعه وما يدفعه للرابحين
من جيوب الخاسرين طبعا

MixMax
05-31-2012, 01:44
امر وارد ياغالي للاسف انا لست محترف في الفووركس مجرد مبتدا
ان شاء الله مع الوقت بعد ان اتعلم جيدا سابداء طريقي نحو الاحتراف

ahmed hamdy
06-07-2012, 02:17
اعتقد ان الاسبريد بياثتر في السكابينج بس وفي الشغل طويل المدي لا يوثر هو يقلل الارباح فقط بمعني لو هدفك 40 نقطه هياخد منهم علي حسب الاسبريد لكن مش بياثر طبعا لو الصفقه في الاتجاه الصحيح

maklad94
06-07-2012, 03:00
ارتفاع الاسبريد او الاسبريد فى حد ذاته لا يؤثر على متاجرتنا تماما لو احنا ماشيين صح ومستخدمين ادارة راس مال صحيحة ومناسبة للمبلغ اللى حطيناه لأنه مينفعش نخاطر وفى نفس الوقت نخدل على ازواج عالية السبريد ده هيخلى الحساب يواجه خطر انه يتمرجن .

realyone
06-07-2012, 12:50
بالنسبة لي ابتعد عن الأزواج اسبريدها كبير,هناك ازواج سهل التحليل وتحترم التحليل الفني لكن عيوبه ان اسبريدها كبير,فاتجنبه لهذا السبب,فياريت اذا يخفضوا اسبريدات هذه الأزواج لكي نتداول على جميع الأزواج بدون استثناء

Mohamed90
06-07-2012, 13:17
السلام عليكم لا اعتقد انه الاسبريد يكون سبب الخسارة حتى لو كان مرتفع
ويمكن يكون له تاثير حسب اختلاف طريقة التداول و ايضا الهدف هل بعيد ام قريب

ahmed saleh
06-07-2012, 13:44
انا ارى انها على حسب الاستراتيجية
لانة يوجد اشخاص تستخدم استراتيجة لكى تقوم بربح 100 نقطة او اكثر
ولكن يوجد اشخاص يريدون ان يربحو اى نقطة او مقدار قليل من النقاط وهكذا فان الاسبريد يؤثر سلبا على الصفقة

kamizidan
06-07-2012, 13:47
السلام عليكم مرحبا وصباح الخيرات والانوار ..بالنسبة لي اتاجر فقط لليورو دولار لانه الزوج الوحيد سبريده صغير واحبه كثيرا وباقي العملات لا اتاجر بها بتاتا
تحياتي اخي الكريم

zahran
06-07-2012, 13:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
موضوع جميل للنقاش هذا . وارشح لك ان تعمل على الازواج التى اسبريدها مختلف وابعد عن الكروسات فى اكثرر الاحيان . وان كنت متاكد مثلا بنسبه 90% من عمله ما وكان اسبردها عالى ادخلها ولكن اجعل اولويه دخولك للصفقات التى امام الدولار

magic777
06-08-2012, 01:14
بالنسبة لي ابتعد عن الأزواج اسبريدها كبير,هناك ازواج سهل التحليل وتحترم التحليل الفني لكن عيوبه ان اسبريدها كبير,فاتجنبه لهذا السبب,فياريت اذا يخفضوا اسبريدات هذه الأزواج لكي نتداول على جميع الأزواج بدون استثناء

وليه كده مادام ازواج تحترم التحليل الفني وحركتها تقدر تتوقعها وتعرف اتجاهها تسيبها علشان السبريد
كده انت بتحرم نفسك من ربح جيد بها ممكن متقدرش تعمله من عمله ليها سبريد صغير لكن حركتها
متقلبه وغير واضحه لك

HAFMAR
06-08-2012, 01:33
السلام عليكم
لا اعتقد ان السبريد سبب من اسباب الخسارة لان تقريبا في اغلب الشركات المحترمة السبريد في الازواج الاساسية لا يتجاوز 4 نقاط اما الكروسات فممكن يصل حتى الى 20 نقطة و لذلك يفضل عدم المتاجرة بالكروسات
بعض شركات الفوركس عندهم نظام الريبايت لاسترجاع 2 بيب على كل صفقة

vamoscapitos
06-08-2012, 01:40
لا اضن ان السبريد هو السبب الرئيسي في الخسارة

الا في حالة الصفقات السريعة التي يكون فيها الربح قليل

بالطبع سيكون للسبريد دور كبير في خسارتك وممكن متخسرش

ان كانت الصفقة مربحة ب50 نقطة مثلا لان السبريد لا اعتقد

انه يتجاوز العشرين نقطة

kingman
06-08-2012, 03:55

هو انهم يخفضوا الأسبريد اعتقد صعب وهى بتبقى محسوبة جيد بحيث يقدؤوا يستفيدوا ويصعبوا الموضوع اكثر وفعلا فيه ازواج جيدة فى التعامل لكن سبب السبريد الكبير الواحد بيضطر يتاجر على غيرها ووقت الأزمات كل شئ بيبقى جنون زى اليورو كده العملة المفضلة لدى الجميع لكن حاليا بتحتاج خبرة واحترافية اكثر فى التعامل بسبب ازمة منطقة اليورو

2x1
06-08-2012, 18:38
ان اعتقد ان سبب الخسارة ممكن يكون ناتج عن طمع او اتخاذ استراتيجية سيئة وبدون
دراسة جيدة او ان يكون وقت المتاجرة الذي اختارتة غير مناسب

fafa280384
06-08-2012, 18:39
كلامك صح يأثر سلابا احيانا تكون استراتيجيتك ناجحة
لكن فرق سبيرد يخسرك

bousshimin
06-08-2012, 18:58
أولا الاسبريد هو ليس من أسس خسارة في فوركس ثانيا قبل دخولك لي الصفقة أو شركة الوساطة فإنك يجب أن تكون على علم بقيمة الاسبريد .

magic777
06-08-2012, 22:56
لا اضن ان السبريد هو السبب الرئيسي في الخسارة

الا في حالة الصفقات السريعة التي يكون فيها الربح قليل

بالطبع سيكون للسبريد دور كبير في خسارتك وممكن متخسرش

ان كانت الصفقة مربحة ب50 نقطة مثلا لان السبريد لا اعتقد

انه يتجاوز العشرين نقطة
بالضبط اخي اللي بيتضرروا من السبريد وبعملوا ليه الف حساب في متاجرتهم هو الذين يتاجرون بطرق
الاكسالبنج او الاخبار وهيا طرق خطره اصلا واللي بيكسب فيها المحترفون فقط
انما المتاجريين الانترادي والسوينج مهما كان السبريد كبير ميتضرروش منه اوي ولا بيكون سبب لخساره لا قدر الله

ahmed
06-09-2012, 18:57
طبعا الاسبريد عائق امام كل المتداولين
واول شئ سلبى للاسبريد انك عندما تفتح صفقه تجد الحساب بالسالب
وهذا نفسيا سيئ
وطبعا بيؤثر اكتر على المتداولين اللى بيتاجرو اسكاليبنج
بيفرق معاهم جدا

kingman
06-10-2012, 01:19
أولا الاسبريد هو ليس من أسس خسارة في فوركس ثانيا قبل دخولك لي الصفقة أو شركة الوساطة فإنك يجب أن تكون على علم بقيمة الاسبريد .

هو مش من اسس الخسارة بمعنى انه الأسبريد بيتحمل سبب الخسارة لا طبعا لكنه ايضا فى فى طرق الأسكالبنج بيبقى عامل ضد المتاجرفغالبا بعض المتاجرين بيتاجروا على نقطة او اتنين فتخيل الأسبريد لو زاد اكيد هيبقى عامل ضد المتاجر انه يحقق هدفه بسهولة فلذلك الاسبريد يلعب دور كبير فى مثل هذا الطرق المعتمده على القنص السريع

Mr.GooDMaN
06-10-2012, 02:21
اذا كان الاسبيرد ثابت فلا خوف علي حساب المتاجر
اما اذا كان متحرك فيمكن للشركة ان تتلعب فيه كما تشاء
وعندما تشكو يكون الرد الاسبيريد ليس ثابت وهذه هي شروط الشركة والكلام اللي احنا عارفينه ده

hesham itch
06-10-2012, 04:04
فى اسباب كتير للخسارة مش الاسبريد لواحده اللى بيتسبب فيها ولكن ف ظل الدخول الصحيح يعدد جيد من النقاط
قد يصل الى خمسين نقطة يمكن تفادى خطورة حدوث الخسارة بسبب الاسبريد

2x1
06-10-2012, 08:15
لا اكيد ان انتا بتحسيبهاش كويس لازم يكون تحديد الهدف عن دراسة جيدة من جميع الجهات
وتبقي عارف انتا هتكسب كام من الصفقة وتحسب كل شيئ كويس

Rami
06-10-2012, 08:28
الاسبريد مسألة فى غاية الحساسية لاى شركات وساطة , فى قد تعتبر من المميزات الجذابة للعميل او السلبيات المنفرة له , والله مرة فتحت صفقة فى احد الشركات ولم انتبه للاسبريد , واذا بها سالب 18 نقطة بمجرد فتح الصفقة :rules:
وكان شغلى يومها اسكالبنج , يعنى قد يسبب خسارة للاسكالبر وربح بسييط للمتاجر اليومى

hardjob
06-10-2012, 08:36
الاسبريد مسألة فى غاية الحساسية لاى شركات وساطة , فى قد تعتبر من المميزات الجذابة للعميل او السلبيات المنفرة له , والله مرة فتحت صفقة فى احد الشركات ولم انتبه للاسبريد , واذا بها سالب 18 نقطة بمجرد فتح الصفقة :rules:
وكان شغلى يومها اسكالبنج , يعنى قد يسبب خسارة للاسكالبر وربح بسييط للمتاجر اليومى

بالفعل اخي

الاسبريد قد يشكل مشاكل لمستعملي الاسكالبينج

وانت واحد منهم كما ان غالبا من يشكل له عائق بضفة عامة هم مستعملي الصفقات السريعة

magic777
06-10-2012, 17:00
طبعا الاسبريد عائق امام كل المتداولين
واول شئ سلبى للاسبريد انك عندما تفتح صفقه تجد الحساب بالسالب
وهذا نفسيا سيئ
وطبعا بيؤثر اكتر على المتداولين اللى بيتاجرو اسكاليبنج
بيفرق معاهم جدا

اخي احمد انا مش شايفه ان السبريد عائق امام نجاح الصفقه ابدا
ودايما بتلاقي ان السبريد مناسب جدا لمتوسط حركه الزوج نفسه
وبالنسبه للي بيشتغل اسكالبنج ليه يشتغل على عملات سبريدها عالي وفيه امامه عملات
منخفضه السبريد مادام عمله باهداف صغيره

konine
06-10-2012, 17:19
لا هو ليس عاملا لخسارتنا في فو ركس
و إنما هو يأخر ربح و بأخص تجار قصيرين مدى سكلبرج
لذلك لا ينصح تداول مع شركات كبيرة سريد
الله كريم

kingman
06-10-2012, 17:49
لكن الأسبريد فى بعض الحالات بيكون فعلا سبب فى خسارة الصفقة وده واضح جدا فى التداول على الأخبار بشكل واضح مع الشركات المتغيرة الأسبريد تخيل ان الأسبريد فى بعض الشركات بيوصل الى 35 نقطة وحصلت معى مرة فى احدى الشركات وكانت سبب فى خسارة الصفقة واسبريد الشركة بيبقى معقول جدا وقليل فى الأوقات العادية لكن وقت الخبر ارتفع الأسبريد بجنون

hardjob
06-13-2012, 22:20
لا هو ليس عاملا لخسارتنا في فو ركس
و إنما هو يأخر ربح و بأخص تجار قصيرين مدى سكلبرج
لذلك لا ينصح تداول مع شركات كبيرة سريد
الله كريم

لم افهم قصدك جيدا اخي الكريم

فعلا لا يتصح بالتعامل مع شركات الكبيرة لسبريد

بس فعلا هو يشكل خطورة في السكالبنج

kingman
06-13-2012, 22:43
لم افهم قصدك جيدا اخي الكريم

فعلا لا يتصح بالتعامل مع شركات الكبيرة لسبريد

بس فعلا هو يشكل خطورة في السكالبنج

وهو يقصد كده ايضا انه بياخر الحصول على ربح فمثلا اذا المتاجر يتاجر على اربع نقط والأسبريد 2 هيكون ليه اسهل من ان يكون الأسبريد 4 او اربعة طبعا

realyone
06-13-2012, 23:06
الأسبريد العالي قد تسبب الخساره في صفقات اسكالبينج لأن اسكالبينج صفقات يعتمد على الخروج بنقاط قليله جدا والأسبريد العالي لا يساعد على التداول بطريقة اسكالبينج,اما اذا كان التداول بطريقه سوينجي فأسبريد العالي لايؤثر في شي

magic777
06-15-2012, 05:30
وهو يقصد كده ايضا انه بياخر الحصول على ربح فمثلا اذا المتاجر يتاجر على اربع نقط والأسبريد 2 هيكون ليه اسهل من ان يكون الأسبريد 4 او اربعة طبعا

ده على حسب الهدف طبعا وهو هنا ملزم يحدد هدف على حسب الاسبريد اذا كان شغال بطرق الاسكالبنج
او يختار شركه السبريد فيها ثابت وصغير علشان يكون مناسب مع صفقاته الصغيره

mony
06-15-2012, 06:02
بالتاكيد ارتفاع الاسبريد يؤدى الى الخساره والمفروض عندما تختار شركه وساطه ان تتاكد ان الشركة يوجد فيها الاسبريد المنخفض حيث بعض الشركات توفر سبريد نقطة او نقطتين على بعض الازواج

kingman
06-15-2012, 18:51
ده على حسب الهدف طبعا وهو هنا ملزم يحدد هدف على حسب الاسبريد اذا كان شغال بطرق الاسكالبنج
او يختار شركه السبريد فيها ثابت وصغير علشان يكون مناسب مع صفقاته الصغيره

وانا راشح ان يختار المتاجر الشركة ذات الأسبريد الثابت اذا كانت يتعامل مع طريقة شديدة الخطورة زى الأسكالبنج والأخبار لأنى تعاملت مع شركات ذات اسبريد متحرك واسبريدها قليل جدا لكن فجاءة يعلى السبريد وبيبقى فى بعض الحالات سبب خسارة الصفقة

sunlight
06-15-2012, 19:35
وانا راشح ان يختار المتاجر الشركة ذات الأسبريد الثابت اذا كانت يتعامل مع طريقة شديدة الخطورة زى الأسكالبنج والأخبار لأنى تعاملت مع شركات ذات اسبريد متحرك واسبريدها قليل جدا لكن فجاءة يعلى السبريد وبيبقى فى بعض الحالات سبب خسارة الصفقة

نعم فى الاسكالبينج لا يحبذ استعمال الاسبريد الكبير لان السوق يتحرك حركات قصيره ولكى تعوض الاسبريد يجب ان يكون السوق يتحرك فى شموع كبيره وهذا لا يتحقق لذلك يجب علينا المتاجره بالاسبريد الصغير لكى نحقق اى تارجت

yousef1981
06-15-2012, 19:37
الاسبريد هو ربح الشركه اختار دخول السوق نقاط هام فى فروق الاسبريد

remas
06-15-2012, 19:44
يعنى الاسبريد لو كان عالى بيفرق مع بعض الناس والبعض الاخر لا يعنى اللى شغال اسكالبنج اكيد بتفرق معاه النقطه الواحده انما اللى شغال تحليل مش هيفرق اوى الاسبريد معاه

firas1984
06-15-2012, 19:51
في بعض الاحيان مو دايما لانه مرات السبريد بعطيك ربح كبير
لكن كل ما زاد السبريد زادت المخاطر

remo
06-16-2012, 01:16

بص هو فى شركات بتغير الاسبريد على حسب السوق يعنى وقت الاخبار ممكن تلاقى الاسبريد 40 او 50 نقطة وفى شركات تانية بتثبت الاسبريد بتاع العملات ويتراوح من 3 الى 7 نقط بس متخشش وقت الاخبار مع الشركات دى

ahmed
06-16-2012, 01:54
حقيقه الاسبريد معى شخصيا لا يشكل عائق فى الخسارة
لكنه يشكل بالفعل فى بعض الاحيان للمتاجرين عائق نفسى لفتح الصفقه
على خسارة مسبقه وهى الاسبريد
وعائق اخر لمن يعمل اسكليبنج ارتفاع الاسبريد من الممكن ان يعوقه ويكون سبب خسارته
او فشل الاستراتيجه

magic777
06-16-2012, 15:29
نعم فى الاسكالبينج لا يحبذ استعمال الاسبريد الكبير لان السوق يتحرك حركات قصيره ولكى تعوض الاسبريد يجب ان يكون السوق يتحرك فى شموع كبيره وهذا لا يتحقق لذلك يجب علينا المتاجره بالاسبريد الصغير لكى نحقق اى تارجت

وكمان لان هدف الاسكالبنج بيكون من 5 الى 10 نقاط فانت لما تدخل على عملات زي المجنون مثلا
اللي سبريدها عالي بطرق الاسكالبنج دي هيكون على حساب اهدافك طبعا وهتقلل من الهدف كتير
وكمان هيصعب تحقيقه

compaq0
06-16-2012, 15:48
قد يكون لان الاسبريد يصبح مرتفع جدا فى اوقات الاخبار القويه على العمله و لكن هناك شركات ذات اسبريد ثابت للعمله

H!m0
06-17-2012, 12:35
ياخي السبريد لا يؤثر كثيرا في صفقاتنا الا اذا كنت تعمل على الأهداف القصيرة و السيرفة الاسكالبنج و أنا أتاجر في العملات الرئيسة لأن السبريد قليل و غير مؤثر عكس بعض الأزواج التي يفوق اسبريد فيها 10 نقاط فهي تلقى اهتمام كبير

Sakr
06-17-2012, 13:06
أعتقد السبريد مش سبب فى الخسارة فى الفوركس
الا بالنسبة للسكالبرز طبعاً لإنهم بيتاجرو على نقط صغيرة جداً وأكيد السبريج حيفرق معاهم كتير
لكن اعتقد بالنسبة للمتاجر العادى السبريد مش حيفرق كتير خالص فى الربح او الخسارة !!!

magic777
06-17-2012, 15:28
أعتقد السبريد مش سبب فى الخسارة فى الفوركس
الا بالنسبة للسكالبرز طبعاً لإنهم بيتاجرو على نقط صغيرة جداً وأكيد السبريج حيفرق معاهم كتير
لكن اعتقد بالنسبة للمتاجر العادى السبريد مش حيفرق كتير خالص فى الربح او الخسارة !!!

هو الصراحه ممكن برده السبريد يفرق مع متاجر الانترادي في حاله واحده انه مثلا مايكونش عامل حساب
التغيير الطفيف اللي ممكن يحصل في كام نقطه في السبريد ده وهو بيحط اهدافه او استوباته
فدايما نصيحه حاولوا تنقصوا او تزودوا على الهدف 10 نقاط لضمان تحقق الهدف بأذن الله

ma90do
06-17-2012, 15:31
هو الصراحه ممكن برده السبريد يفرق مع متاجر الانترادي في حاله واحده انه مثلا مايكونش عامل حساب
التغيير الطفيف اللي ممكن يحصل في كام نقطه في السبريد ده وهو بيحط اهدافه او استوباته
فدايما نصيحه حاولوا تنقصوا او تزودوا على الهدف 10 نقاط لضمان تحقق الهدف بأذن الله

معاك حق وبرضو يجب التجنب عن الازواج الي ليها اسبريد كبير فيه ازواج ليها 50 نقطه اسبريد يعني لزم تضع هدف 100 علي الاقل ويجب الملاحظه عند الدخول في اي زوج يجب ان تكون علي دراية كامله بالاسبريد بتاعه

Sakr
06-17-2012, 15:35

اها تمام فعلاً حضرتك
وانا اتفق معاك جداً فى تقليل الهدف 10 نقط لضمان الوصول للهدف وعدم الإرتداد بسبب نقط السبريد

الف شكر انا فعلاً ما اخدتش بالى من النقطة دى

A7mad_Aziz
06-17-2012, 15:41
لا اعتقد ان الاسبريد المرتفع يكون سبب اساسي في الخسارة ولكن من الممكن ان يكون سبب في ان الخسارة تزيد او الربح يقل ولكن لا يكون سبب اساسي في الخسارة او الربح

safiforex
06-17-2012, 15:48
معاك حق وبرضو يجب التجنب عن الازواج الي ليها اسبريد كبير فيه ازواج ليها 50 نقطه اسبريد يعني لزم تضع هدف 100 علي الاقل ويجب الملاحظه عند الدخول في اي زوج يجب ان تكون علي دراية كامله بالاسبريد بتاعه

بطبيعة الحال اخي فالاظزواج التي يكون بها سبريد عالي من الاحسن تركها ان لم يعرف كيف يتعامل معها
و لكمن في ناس بتحب تتاجر على مصل هذه الازواج لانهم يرونها بتتحرك بسرعة ، لكن من الاحسن التركيز على الازواج التي بها سبريد قليل ما امكن

kingman
06-17-2012, 22:13

والزواج دى بتبقى عالية المخاطر ولازم الواحد يكون يمتكل حساب يناسب هذه اللأزواج وادارة راس مال مناسبة لأن اكيد هذه الزواج هتكون حركتها سريعة غالبا وتتحرك برالى عالى عموما وقليل اللى بفضل المتاجرة على هذه الأزواج

assidi saber
06-23-2012, 17:43
لا اعتقد ان ارتفاع السبيرد من العوامل الاساسية لخسارة المتاجر فاذا كانت هناك استرتجية جيدة فالا يوجد اي تاثير سلبي له على الحساب

كريم
06-23-2012, 17:45
اها ممكن اذا كان بشكل كبير فممكن تنسف بصفقاتك زي لما يقولك اسبريد

10 نقاط بتبقى صعبه اوي اما لما يكون الاسبريد 3 نقاط فتبقى مناسبة و

الله يوفق الجميع لما يحبه و يرضاه

sho
06-23-2012, 17:53
اعتقد ان ارتفاع الاسبريد بيأثر على خسارتنا فى عملات بيكون الاسبريد فيها عالى وعملات تانية بيكون الاسبريد فيها قليل

okash
06-23-2012, 18:15
السبريد مهما كان مرتفع ليس له التأثير الكبير ولا صغير لأن هداف الربح لكل تاجر سوف تكون عالية ولن يؤثر الشبريد كثيرا عليها

tariktanjaoui
06-23-2012, 19:59
نعم الاسبريد قد يكون عامل من العوامل التى تؤدى الى خسارتنا فى الفوركس خاصة اثناء الاخبار مما يؤدي الى تحركات سريعة و مفاجئة دون ان ننسى صفقات سكالبينج فهذه الصفقات الاكثر تاثيرا بسبريد

sami
06-23-2012, 20:08
أعتقد أن إرتفاع السبريد يشكل خطورة فقط على المضارب الذي يعمل بالسكالبينج و يدخل بعقود كبيرة دون مراعاة لإدارة المال،أما المضارب الملتزم بإدارة رأس مال سليمة،لا يمكن أن يقلق بخصوص السبريد لأن أهدافه تكون أكبر،مثلا إذا كان السبريد ١٠ نقاط فهدفه في حدود ١٠٠ نقطة تقريبا

aboualy
06-23-2012, 20:12
أعتقد أن إرتفاع السبريد يشكل خطورة فقط على المضارب الذي يعمل بالسكالبينج و يدخل بعقود كبيرة دون مراعاة لإدارة المال،أما المضارب الملتزم بإدارة رأس مال سليمة،لا يمكن أن يقلق بخصوص السبريد لأن أهدافه تكون أكبر،مثلا إذا كان السبريد ١٠ نقاط فهدفه في حدود ١٠٠ نقطة تقريبا

فعلا اخى العز انا اعتقد ان المتاجر الذى يعمل على المدى الطويل ويكون هدفه من 100 الى 150 نقطة مش حيفرق معاه موضوع الاسبريد لان الاسبريد مهما كان كبير مش حيغير كتير معه

aminos
06-23-2012, 21:40
السلام عليكم
أضن أن إرتفاع السبريد يكون عامل من عوامل الخسارة
لأصحاب المتاجرة بالسكالبينغ أكثر من المتاجرة العادية

mohamed1happy
06-23-2012, 21:48
بالطبع الاسبريد العالي هو أحد عوامل الخسارة وخصوصا اذا كنت تتاجر باستراتيجية الاسكالبينج فستكون خسارتك كبيرة

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 21:49
السلام عليكم
أضن أن إرتفاع السبريد يكون عامل من عوامل الخسارة
لأصحاب المتاجرة بالسكالبينغ أكثر من المتاجرة العادية

متاجر الاسكالبينج لابد ان الاسبريد يكون ثابت وبسيط

yamiyugi
06-23-2012, 21:55
نعم لان عند بدايه الاسبوع يكون الاسبريد عالى وهذا يجعلنى لا اريد الدخول للسوق وان كنت مشغل اكبسرت بتخسر كتير لو فتح صفقات فى بدايه الاسبوع
وفى نظرى ده خطير جدا ولا زم نتجه للشركات اللى قليلة فى الاسبريد والثابت

deadlyfox
06-23-2012, 22:55
ارتفاعه يؤدى الى خسارة المضارب
ارتفاع الاسبريد يؤثر على الاسكالبينج

kingman
06-23-2012, 23:24
نعم الاسبريد قد يكون عامل من العوامل التى تؤدى الى خسارتنا فى الفوركس خاصة اثناء الاخبار مما يؤدي الى تحركات سريعة و مفاجئة دون ان ننسى صفقات سكالبينج فهذه الصفقات الاكثر تاثيرا بسبريد

تعرف ان انا حاليا مشكلتى كلها مع الشركة التى اتعامل مع على الأخبار هى الأسبريد وممكن تتحول صفقتى للخسارة بسبب ارتفاع الأسبريد وقت الخبر وخصوصا ان بعتمد على طريقة الأوامر المعلقة مع الأخبار القوية ومش لااقى حاليا شركة ترضى طريقتى

saad
06-27-2012, 19:00
+
بتوفيق للجميع

تحياتي

ZOUHAIR_ZIZO28
06-27-2012, 19:28
ارتفاع الاسبريد فى العملات الرئيسية يعتبر مشكلة خاصة للاشخاص اصحاب الاسكالبنج والصفقات السريعة ذات الربح البسيط

madoxegy
06-27-2012, 19:37
ارتفاع الاسبيرد قد يؤدى الى الخسارة بس انا بفضل العمل على اليورو دولار لانه اقل سبريد

KOGI
06-27-2012, 21:08
ارتفاع الاسبيرد قد يؤدى الى الخسارة بس انا بفضل العمل على اليورو دولار لانه اقل سبريد

فعلا اخى الكريم زوج اليورو دولار ه والافضل فى التداول لقله اسبريده ده غير ان معظم الاستراتيجيات الناجحه معموله على الزوج ده

saad
06-27-2012, 21:40
+
بتوفيق للجميع

تحياتي

kingman
06-27-2012, 22:17
فعلا اخى الكريم زوج اليورو دولار ه والافضل فى التداول لقله اسبريده ده غير ان معظم الاستراتيجيات الناجحه معموله على الزوج ده

وايضا عملة الدولار ين بتبقى ليها اسبريد مشابه لليورو دولار فى اغلب الشركات فهم اقل الأزواج اسبريدا على حسب تجربتى مع معظم الشركات سواء ذات الأسبريد الثابت او المتحرك

gribi17
06-27-2012, 22:23

نعم ملاحظة جيدة
وأعتبر أن السبريد المرتفع يؤثر نفسيا على المتداول لانه يحس بأنه داخل خسارة مؤكدة

Mostafa Mando
06-27-2012, 22:36

انا ايضاً افضل الاسكالبنج فهي استراتيجية سريعة وهناك الكثير من المتداولين الناجحين

كونوا رؤوس اموال كبيرة من خلال الاسكالبنج فمن تعلم الاسكالبنج يعتبر عثر على كنز

mostafakamal
06-28-2012, 19:18
فعلا لازم الواحد يختار الشركات الى بتقدم سبريد قليل
ده فى شركات السبريد بيوصل فيها الى اكثر من عشرين نقطة
يعنى الواحد يبدا الصفقة وهو خسران جامد

elazez
06-28-2012, 19:35
ارتفاع الاسبريد قد يؤثر علي الشركة نفسها
فقد يهرب بعض الاعضاء نتيجة لارتفاع الاسبريد ويعتبر عقبة تواجه الاعضاء

derfcase
06-30-2012, 02:39
اعتقد ان الاسبريد ثابت يا اخي الكريم في العملات الاساسية بشركة انستا
اما الحديث عن ارتفاع الاسبريد او انخفاضه فستجده فعلا في بعض الشركات التي لا تتبع نظام الاسبريد الثابت و انما تتبع نظام الاسبريد الموجي او المتحرك

amrmorasamir
06-30-2012, 02:42
لا اعتقد ان الاسبريد ممكن يخسرك لانك قبل متدخل الصفقه وتحط الهدف والاستوب بتكون عارف الاسبريد بتاع العمله دى ولازم تحسبه معاك

mage
06-30-2012, 03:22
ارتفاع الاسبريد فقط يساعد على ان يكون هناك نسبة خسارة من الممكن ان يتعرض لها المتداول فى الفوركس لانه احيانان قد يعتمد على الطريقة التى بها اسكالبينج لذلك يجب عليه ان يكون حذر فى حالة الاعتماد على الاسبريسد العالى

waleed adel
07-01-2012, 14:10
اكيد طبعا والاخص فى المتاجره السريعه والاسكالبنج لانك بتدخل بعقد عالى وبيكون الاسبريد عالى فتجد صفقتك خسرانه كتير
ولتعويضها لابد ان السعر يسير باتجاهك لفترة كبيره

hesham1046
07-01-2012, 14:15
طبعا شىء اساسى ان رفع الاسبريد يخسرنا طبعااااا انا اعرف فى شركة وساطة بتعمل الاسبريد 10 نقط فى كل صفقة ودة شىء رهيب جدااااااااااااااا
يعتى لو انت كنت هاتتظر تقفل اليورو على مكسب 3 نقط يعنى تستنى صعود اليورو 13 نقطة علشان تكسب 3 نقط والشركة دى موجدة باالفعل

waleed adel
07-02-2012, 13:45
فعلا اخى فرق السعر او السبريد يمثل خطورة كبيرة على متاجر الاسكالبينج ولكن
مع المتاجرين فى الصفقات الكبيرةمبيفرقش كتير لان المكسب هيكون كبير

osama shaban
07-02-2012, 14:05
لا اعتقد ان ارتفاع السبيرد من العوامل الاساسية لخسارة المتاجر فاذا كانت هناك استراتجية واضحة ب 50 او 100 نقطة فلا تاثير السبرد حتى ولو كان بي 20

انا اوافق تماما علي رايك
اذا كانت العمليه طويله الاجل علي الفريم الداي او حتي الاستراجيه بعدد كبير من النقاط اذن انت لاتتاثر بحجم الاسبريد
الحاله الوحيده التي تتاثر بالاسبريد هي الكسالبينج التي تحتاج الي عدد بسط من النقاط حتي تسطيع الخروج السريع من الصفقات

yassinoh
07-02-2012, 14:08
إرتفاع السبريد مع طريقة دخول صحيحة للصفقات و كنت تعلم أنك رح تجيب فوق 50 نقطة ربح مثلا فهذا لن يؤثر عليك طبعا و لكن إرتفاعه و أنت تدخل من نقاط قد تتأثر بالإسبريد يعني أرباح نقطة الدخول تكون أقل من قيمة الإسبريد نفسه فهنا تؤثر على أرباح المتداول بطبيعة الحال و أيضا هناك حالة أخرى
و هي الإسبريد غير الثابت هذا ما يؤدي إلى كوارث في حساب المتداول و الحمد لله مع الشركة الرائعة إنستا فوركس لا يوجد هذا المشكل

elzeel
07-02-2012, 14:10
اعتقد ان الاسبريد المرتفع بياخذ من ارباح المضارب ولذلك تجد ان اغلب المضاربين يكون الكيبل واليورو اساسى فى تعاملتهم و ذلك لا اقل اسبريد على الاثنين كما ان الاسبريد العالى تاثيرة مدمر على الاسكالبينج ومن المعروف ان الاسكالبينج يعتمد على فترة عددة دقائق اى عددة نقاط بسيطة فا باالتالى يفشل الاسكالبينج مع الاسبريد العالى

فعلا كلام مظبوط وفى كتير خسر بسبب انه كان بيدخل باسبريد مرتفع
لانه بياثر على الاسكاليينج فى النقاط وبالتالى هياثر على صفقتك

omar kapo
07-02-2012, 14:22
اكيد طبعا ممكن يكون الحساب صغير فيخرجه ف لحظة واحدة ويودي الي الخسارة وبالتالي انصح استخدام ادارة راس مال
صارمة فهي افضل وتجني ارباح اكثر

elking
07-02-2012, 14:28
انا شايف ان الاسبريد ممكن يخسرك فى حالة واحدة فقط
لو انت بتشتغل اسكالبينج لان هدفك يكون قليل جدا وبالتالى النقطة الواحدة تفرق معك كثيرا

sabre
07-02-2012, 14:30
ارتفاع الاسبريد من وجه نظرى من اكثر اسباب الخسارة فى الفوركس وانصح الجميع بالابتعاد عن الاسبريد المتغير والعمل دائما مع شركات الاسبريد الثابت
والحمد لله شركه اونستا بتوفر لنا الاسبريد الثابت

ramid
07-02-2012, 14:42
بالفعل الاسبريد يؤثر في الربح,حيث ان المتداول في الفوركس يفتتح
الصفقة بالخسارة واذا استمر السعر في الاستقرار فأن المتداول
سيكون خاسرا وطبعا اذا اتجه عكس توقعاتك فسوف تخسر,هذا يعني رياضيا أن احتمال الربج هو 1من 3 احتمالات
اتمنى ان تكون الفكرة وضحت

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:16
انا شخصيا افضل التعامل مع الشركات التى تحدد اسبريد ثابت
لان ارتفاع الاسبريد كثيرا ما يبعدك عن هدفك وبالتالى يقربك لعمليه الخساره

magic777
07-02-2012, 19:18
ارتفاع الاسبريد من وجه نظرى من اكثر اسباب الخسارة فى الفوركس وانصح الجميع بالابتعاد عن الاسبريد المتغير والعمل دائما مع شركات الاسبريد الثابت
والحمد لله شركه اونستا بتوفر لنا الاسبريد الثابت

هو اصلا مهما تغير مش هيزيد اخي عن 10 نقاط في اصعب الحالات وغالبا مش بيوصل الا الى 3 نقاط مثلا
وده مش مشكله اوي لو كان هدفك من 50 نقطه كده
ده بس ممكن يكون مشكله لو كان طريقه عملك صفقات سريعه باهداف صغيره من 10 نقاط الى مثلا 30 نقطه

fouedganb
07-02-2012, 19:32
لا أرى أن ارتفاع السبيرد من العوامل الاساسية لخسارة المتاجر فاذا كانت هناك استراتجية واضحة ب 50 او 100 نقطة فلا تاثير السبرد حتى ولو كان بي 20 أو أكثر

waleed adel
07-05-2012, 07:01
نعم سبب فى خساراتنا حيث احيانا تكون هناك صفقات مفتوحه وعاكسه فى السعر والاسبريد يرتفع فجأه وتوصل للمرجن كولفعلا كلامك صحيح اخى الاسبريد العالى لما يكون المرجن ميستحمليش ممكن يوصلك للمرجن كول

ARAB_PIGEON
07-05-2012, 07:17

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
السبريد لا قيمه له ولا اهميه له فى خسارتنا
اذا حدث وخسرت فذلك يرجع لعدم تحليلك فنيا بشكل صحيح
اتمنى لك دوام التوفيق

Mohamed90
07-05-2012, 12:33
السلام عليكم طبعا اخي يختلف تاثير حسب نوعية الصفقة و اهدفها
مثلا أصحاب سكالبينج لا ينفع و لا في مصلحتهم ارتفاع سبريد
عكي الصفقات طويلة المدى دات اهداف كبير

magic777
07-05-2012, 19:03
السلام عليكم طبعا اخي يختلف تاثير حسب نوعية الصفقة و اهدفها
مثلا أصحاب سكالبينج لا ينفع و لا في مصلحتهم ارتفاع سبريد
عكي الصفقات طويلة المدى دات اهداف كبير
بالضبط ولازم المتاجريين اللي بيشتغلوا بطرق الاسكالبنج دي قبل ما يفتحوا حساب مع شركه انهم يختاروا الشركات
اللي بتديهم ميزه السبريد الثابت وبكده يحلوا المشكله دي عندهم ومادام الاختيارات عديده قدامهم يبقى كل واحد
هنا يختار الانسب ليه

waleed adel
07-06-2012, 03:39
الاسبريد اكيد بيفرق جدا مع المتاجرين بالاسكالبنج لانه بيدخل على
عدد نقاط صغير

magic777
07-07-2012, 00:51
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
السبريد لا قيمه له ولا اهميه له فى خسارتنا
اذا حدث وخسرت فذلك يرجع لعدم تحليلك فنيا بشكل صحيح
اتمنى لك دوام التوفيق

هو طبعا المكسب والخساره هنا مش مرتبطين بالسبريد الثابت او المتحرك طالما انت مش بتشتغل بطرق الاسكالبنج
فالنجاح هنا بيكون مع التحليل الجيد للسعر واداره راس المال السليمه ولو فيه سبريد ثابت يبقى خير وبركه ولو غير كده عادي

nada
07-07-2012, 01:11
الاسبيرد هو فرق السعر من الشركة الى المنفذ فبعض الاوقات تكون البنوك تطلب عمولة كبير لاتمام الصفقة
فبتالى الشركة ليسة لها مصلحة فى هذه لانها تضع نسبة على العمولة

ehab
07-07-2012, 04:03
إرتفاع السبريد يكون غالبا عامل من العوامل التي تؤدي إلى خسارة العميل
في الفوركس إذا كان يتاجر سكالبنج أما إذا كان يتاجر عادي مثلا يأخذ أهداف100
نقطة فمافوق لكل صفقة يفتحها في هذه الحالة إرتفاع السبريد لن يؤتر

gemmy
07-07-2012, 04:08
هى بتعتمد على طريقة التاجر نفسه فى التجارة ساعات مايهمش فرق السبريد لان الاهداف بتبقى بعيدة
بس طبعا بالنسبة للسكالبينج فلا يجب المتادرة على العملات دى فى اغلب الاحيان لان الاهداف بتبقى بسيطة من حيث النقاط

fx-man
07-07-2012, 04:41
بالنسبة لى انا بضارب على زوجين فقط هم ال eur\usd و gbp\usd وما بستخدمش غيرهم والسبب الرئيسى لاختيارهم هو الاسبريد وكمان عشان حركتهم مناسبة لاستراتيجيتى
من رايي اذا كان هدفك من صفقاتى كبير اكتر من 50 نقطة بالتالى الاسبريد لو كبير مش هيكون سبب فى الخسارة بنسبة كبيرة .اما لو كان الاسبريد كبير فى زوج وكان هدفك 10 نقاط فقط مثلا فالاسبريد الكبير هيمنعك انك تقفل صفقاتك على ربح بسرعة .

salah.bmw
07-07-2012, 05:01
لا اعتقد ان السبريد يكون سببا للخسارة الا اذا كان هدفك لا يتجاوز ال 5 ببس لكل عملية

madoxegy
07-07-2012, 05:06
ارتفاع الاسبيرد قد يؤدى الى الخسارة
بس انا بفضل العمل على اليورو دولار لانه اقل سبريد

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 06:05
إرتفاع السبريد يكون غالبا عامل من العوامل التي تؤدي إلى خسارة العميل
في الفوركس إذا كان يتاجر سكالبنج أما إذا كان يتاجر عادي مثلا يأخذ أهداف100
نقطة فمافوق لكل صفقة يفتحها في هذه الحالة إرتفاع السبريد لن يؤتر

هى بتعتمد على طريقة التاجر نفسه فى التجارة ساعات مايهمش فرق السبريد لان الاهداف بتبقى بعيدة
بس طبعا بالنسبة للسكالبينج فلا يجب المتادرة على العملات دى فى اغلب الاحيان لان الاهداف بتبقى بسيطة من حيث النقاط

ايوة يا رجالة والله موضوع الاسبيريد ده رخم اوي معايا ف الاسكالبنج لان معظم متاجرتي تعتمد على الاسكالبنج
وانا بحب مثلا من 5 : 10 نقط وطبعا الاسبيريد بيبقا عامل زي الحلقة اللي ف الزور حاجة رخمة

waleed adel
07-08-2012, 17:18
هو اكيد مش كويس ارتفاع الاسبريد بس مش سبب للخسارة
بس هنا بتفرق مع متاجر الاسكالبنج

dodovedo
07-08-2012, 17:47
اخى الكريم
طبعا لما يكون اسبريد على باثر بس فى صفات الاسكالبينج
لاكن المتاجره الطويله بيكون عادى
تقبل مرورى

السيد الجبالي
07-08-2012, 18:01

بالطبع يا غالي .. وخصوصا لو نعمل علي الاسكالبينج فسيكون الاسبريدج .. اهم الاشياء التي نركز عليها ...
اما في الصفقات المطوله .. والتي تتعدي اهدافها المائه نقطه .. فلا اظن فرق الاسبريد سيكون مؤثر في مثل هذه الصفقات ..
ولكن بوجه عام فرق الاسبريد من اهم الاشياء التي يجب ان نسأل عليها قبل اختيار شركه الوساطه

mostafakamal
07-10-2012, 21:19
ممكن يكون عامل للخسارة بالتاكيد وخصوصا ان فى بعض الشركات السبريد بتاعها مبالغ فيه
وذلك يقودنا للبحث عن الشركات قبل الاشتراك بها

naitsi
07-10-2012, 21:37
السلام عليكم
نظري الشخصي إرتفاع السبريد سيكون حتما عامل من العوامل التي تؤدي إلى خسارة العميل في الفوركس إذا كان يتاجر سكالبنج أما إذا كان يتاجر عادي مثلا يأخذ أهداف 50 نقطة فمافوق لكل صفقة يفتحها في هذه الحالة إرتفاع السبريد لن يؤتر عليه أبدا هذا بالطبع بالنسبة للسبريد التابث أما بالنسبة للسبريد المتحرك فهناك كلام أخر

aboualy
07-10-2012, 21:40
الاسبريد مهم جدا لم يعمل بطريقة الاسكالبينج ولذلك فهو لابد ان يختار الازواج التى يكون الاسبريد بتعها صغير
وكذلك ان يختار الشركات التى تعمل بالاسبريد الثابت وليس المتغير

kingman
07-11-2012, 00:29
الاسبريد مهم جدا لم يعمل بطريقة الاسكالبينج ولذلك فهو لابد ان يختار الازواج التى يكون الاسبريد بتعها صغير
وكذلك ان يختار الشركات التى تعمل بالاسبريد الثابت وليس المتغير
وسبحان الله فيه صفقات كتير مش بتتفعل ساعات بسب نقطة او اتنين وكذلك الهدف والأستوب ساعات بيضرب او لا يتحقق بفرق نقاط بسيطة جدا وساعات نقطة يعنى اللى اقصده ان النقطة فى هذا السوق ممكن تفرق كتير

theboy2226
07-14-2012, 01:46
هو انا من وجهه نظري انه مش عامل اساسي للخسارة
بس فعلا ممكن يخسر خصوصا الاسكالبيرز اللي اصلا هدفهم كام نقطة
فلو واحد شغال سكالبينج علي الدهب و السبريد بتاع الدهب 10نقط اكيد مش حيكسب او انا اعتقد ان مفيش اصلا سكالبيرز دهب

ahmed
07-14-2012, 01:49
هو انا من وجهه نظري انه مش عامل اساسي للخسارة
بس فعلا ممكن يخسر خصوصا الاسكالبيرز اللي اصلا هدفهم كام نقطة
فلو واحد شغال سكالبينج علي الدهب و السبريد بتاع الدهب 10نقط اكيد مش حيكسب او انا اعتقد ان مفيش اصلا سكالبيرز دهب

فعلا الموضوع دة بياثر جدا فى العمل بأى طريقه اسكليبنج
لان اغلب هذة الطرق تحتاج نقطه او نقطتين اسبريد على الاكثر حتى تشعر بالارباح او تربح من الاساس

essam1985
07-17-2012, 12:20
اكيد طبعا الاسبريد يفرق كتيرجدا

خاصة للناس بتوع السكالبنج

و برضه بيفرق مع نفسية الواحد

mahmoud1
07-17-2012, 12:22
انا بشتغل بشكل يومى وبهدف انه اعمل سكالبينج اخطف واجرى عشان كده بالنسبة لى المهم السبريد
يكون منخفض عشان يكون فى مكسب لانه الهدف بيكون صغير احيانا 10 نقاط

wazwaz
07-17-2012, 12:48
طبعا من الممكن أن يلعب دورا في خسارتنا للحسابات لهذا يفضل التداول مع شركة تقدم إسبريد تابث في كل الأوقات سواء وقت الأخبار أو في أي وقت
لانه السبريد التابث تكون عارف من البداية كم سيقتطعون وكم سيبقى في حسابك وكم تبقى عن المارجن وهكذا وأيضا تكون ضارب حسابك حجم العقد المراد الدخول به

thebest
07-17-2012, 13:02
انا اظن انة سبب خسارة احيانا
والله اعلم وكل عام وانتم بخير

HOUSAMMI
07-17-2012, 13:11
ارتفاع الاسبيريد بيخسر بصفة عامة

بس تاثير الحقيقى بييان على الصفقات الصغيرة بتاعة 10 نقاط و15 نقطة

اما مستوى 100 نقطة 190 نقطة مش بينان تاثيره

لان ان بتكسب كتير فى هده الحالة

عشان كدة اصحاب المدى القصير فى خططهم يعتمدون على العملات دات الاسبريد الاصغر زى اليورو دولار

ahmed rabee
07-17-2012, 15:23
اول شيء واهم شيء ان يكون تحليلك الفني والاساسي وان تكون نقطه دخولك صحيحه

ثاني شيء ان تكون اهداف الصفقه كبيرة نسبيا فوق ال 50 نقطه مثلا او اكثر ولا تكون تاجر اسكالبينج

اعتقد كدا الاسبيرد مش هيكون مؤثر مهما كان عالي

nrgslawi
07-17-2012, 15:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يمكن ان يكون ارتفاع الاسبرد ان يكون سببا رئيسا في الخسارة وخصوصا ااصحاب الحسابات الصغيرة

forex man
07-17-2012, 15:41
الاسبريد دا رخم اوى وخصوصا للناس الى زى حالاتى الى بتعتمد فى الصفقه على عدد قليل جدا من
النقاط وبالتالى بفضل الازواج الى اسبريد بتاعها 3 نقط فقط

eng2012
07-18-2012, 00:57
انا اعتقد ان علينا ان نلتزم بوضع حدود للمكسب وحدود للخساره حتى نستطيع ان نقوم بالربح من خلال الصفقه دون اى خساره

mage
07-18-2012, 02:17
لو كان اهناك هدف صغير او بالنسبة للمتاجر الذى يعتمد على الاسكالبينج بالتاكيد يحتاج الى الاسبريد القليل حيث انه لا يمكنه العمل فى الفوركس الا اذا كان معه شركة توفر له اسبريد قليل يمكنه من خلاله العمل فى الفوركس

mido
07-18-2012, 02:20
اخي الكريم
لا اعتقد ان ارتفاع السبيرد من العوامل الاساسية لخسارة المتاجر
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Aker001
07-18-2012, 02:20
الاسكالبينج و الحاجة للاسبريد بالاعتماد على نوع الصفقة أذا كانت كبيرة أسبريد كبير توفره له الشركة
و اذا كانت صفقة صغيرة فالعكس صحيح

mido95
07-18-2012, 03:00
ارتفاع الاسبريد لا يظهر له اى تاثير على الصفقات الكبيرة يعنى 50 نقطة او أكثر اما فى الصفقات الصغيرة اللتى تكون 10 او اقل نقأط فى الصفقة افظن ان تاثير الاسبريد يظهر عليها جيدا خاصة وانك بتفتح الصفقة وانت خاسر 3 نقاط

mohamed yossef
07-18-2012, 15:07
الاسبريد وارتفاعه نسبيا لدى شركة الوساطة من الممكن ان يؤدى الى خسارة المضارب تدريجيا
فاختيار شركة الفوركس امر هام جدااااا وهو احد اسباب النجاح او الفشل

magic777
07-18-2012, 19:30
الاسبريد وارتفاعه نسبيا لدى شركة الوساطة من الممكن ان يؤدى الى خسارة المضارب تدريجيا
فاختيار شركة الفوركس امر هام جدااااا وهو احد اسباب النجاح او الفشل

السبريد اخي مش هيخسر المتاجر لانه بالاساس بيكون مناسب مع متوسط حركه الزوج هنا وعمره ما بيزيد تقريبا عن 1 في الميه من متوسط الحركه اليوميه اذا ماكنش ااقل
كمان عن كده وانت لما تشتغل على ازواج عاليه السبريد بتكون اهدافك كبيره نظرا لان متوسط حركتها اليوميه اصلا كبير وبكده
انت بتعوض السبريد ده بسهوله

sky44
07-18-2012, 19:35
السلام عليكم . في رايي اخي ان لاسبريد المرتفع يكون سببا في الخسارة في بعض الاحيان عندما تتداول بعملة وانت عن غير علم بفارق الاسبريد فتتفاجأ بفارق 15 نقطة يكون من الصعب تعويضها وخاصة ادا كنت متداول قصير المدى

AMANI
07-18-2012, 19:37

ممكن اه وخاصه للى بيشتغلو سكالبينج
بس مش عارفه او مش متاكده

waleed adel
07-19-2012, 19:57
إرتفاع السبريد سيكون حتما عامل من العوامل التي تؤدي إلى خسارة العميل في الفوركس إذا كان يتاجر سكالبنج أما إذا كان يتاجر عادي مثلا يأخذ أهداف 50 نقطة فمافوق لكل صفقة يفتحها في هذه الحالة إرتفاع السبريد لن يؤتر عليه

ma90do
07-19-2012, 20:07
إرتفاع السبريد سيكون حتما عامل من العوامل التي تؤدي إلى خسارة العميل في الفوركس إذا كان يتاجر سكالبنج أما إذا كان يتاجر عادي مثلا يأخذ أهداف 50 نقطة فمافوق لكل صفقة يفتحها في هذه الحالة إرتفاع السبريد لن يؤتر عليه

اها بيأثر عليه كتير في الاسكالبيج فعلا وحجم النقطه بيكون كبير اما التداول اليومي او التداول العادي بعتبره انو اسبريد مش ملحوظ اصلا بعتبره انعكاس السعر نقطه او نقطين وخلاص

زيزو
07-19-2012, 23:21
طبعا من اهم العوامل التي قد تؤثر في خسارتنا
هي ارتفاع معدل الاسبريد
يعني كده كل ما نفتح صفقة بيبقي مطالبين بتحقيق ربح زائد الاسبريد

ARAB_PIGEON
07-21-2012, 12:37
نعم اخى العزيز ,الشركات الموثوق بها بترفع السبريد خصوصا وقت صدور الأخبار لو كانت قوية ,و البنك كمان ساعات مابينفزش العقود وقتها , لأن دى هتبقى خسارة للبنك ,فانصحك لو كنت بتتعامل بالسكالبينج , تبعد عن وقت الأخبار عشان هتلاقى صعوبة فى تنفيذ و اغلاق الصفقات

Mohamed90
07-21-2012, 14:26
السلام عليكم اخي ارتفاع الاسبريد يكون له تأثير سلبي على الناي التي تعتمد على الطرق القريبة المدى كالاسكالبينج
اما الناس التي تعتمد على المتوسط و البعيد و اهداف كبيرة لن تتأثر بارتفاع السبريد حتى لو وصل ل5

willy
07-21-2012, 17:35
السبريد العالي بيقابله حركة كبيرة لزوج العملة في نفس الفترة معناها في خلال ساعتين ممكن ان يتحرك اليورو دولار 30 نقطة فقط بينما الباوند ين ممكن ان يتحرك 50 نقطة فيغطي على السبريد العالي لكن السبريد الكبير بيؤثر على المتداولين بطريقة السكالبينج وممكن لاتنفعه هذه الطريقة

delpi
07-21-2012, 17:42
الشركات الموثوق فيها فقط و التى تحول الأوردر الى البنك , تقوم برفع الأسبريد لأن البنك لا يقوم بتنفيذ العقود , و ذلك يحدث دائما اثناء الوقت الذى يصدر فية الأخبار القوية , ماعادا ذلك , فأن السبريد يكون ثابت , على حسب اختلاف زوج عملة ,اختلاف بروكر

madman
07-21-2012, 18:14
هل ارتفاع الاسبريد قد يكون عامل من العوامل التى تؤدى الى خسارتنا فى الفوركس:اها طبعا وانت لو مش واخد بالك اكيد هتخسر

Noah
07-21-2012, 18:17
بالنسبة لى انا اه الاسبريد العالى من الممكن ان يكون سبب فى الخسارة لان فى ناس كتير بتبقى شايفة ان فى زوج معين يمكن العمل عليه وتحقيق نسبة ارباح جيدة من العمل عليه ولكنها لا تعمل عليه لارتفاعا لاسبريد

pimo
07-21-2012, 18:49
اذا كنت من مستعملي استراتجيات الاسكالبينج سوف تتاثر مباشرة بفارق السعر بين العملات لان الهدف المحقق صغير عن فارق السعر كثيرا ام اذا كنت تتداول علي تحقيق ارباح اكبر 10 الي 500 نقطة فهذا لن يؤثر عليك في اي شيء ولا يهمك الاسبرايد ابدا

V2x_
07-21-2012, 19:04
لا اعتقد ذلك و لكن الحذر مطلوب فى كل شى
لان التهور يؤدى الى الخسارة
والسلام عليكم

eng2012
07-22-2012, 02:36
لا اعتقد ذلك ولكنه يكون عيب من عيوب شركه الوساطا الى تيجعلنا نبحث عن شركه اخرى نقوم بالعمل معها

chuchab
07-22-2012, 02:40
لسبريد لا يؤدى الى الخسارة لكن من الافضل العمل على العمولات اللى السبيريد فيها قليل اللى ممكن يؤدى الى الخسارة هى الانزلاق السعرى اللى بيحصل اوقات الاخبار هى اللى بتؤدى الى الخسارة

magic777
07-22-2012, 03:07
الشركات الموثوق فيها فقط و التى تحول الأوردر الى البنك , تقوم برفع الأسبريد لأن البنك لا يقوم بتنفيذ العقود , و ذلك يحدث دائما اثناء الوقت الذى يصدر فية الأخبار القوية , ماعادا ذلك , فأن السبريد يكون ثابت , على حسب اختلاف زوج عملة ,اختلاف بروكر

بصراحه اول مره اعرف المعلومه دي انا اعرف ان السبريد بيتغير بسرعه وقت الاخبار فقط لان السعر بيكون بيتحرك بسرعه كبيره اوي
والسبريد بيتحرك معاه طبعا لكن عمري ما سألت نفسي طيب الشركات الي السبريد بتاعها ثابت هل هيا شركات كويسه
ولا هيا مجرد شركات ماركت ميكر

Aker001
07-22-2012, 03:13
الاسبريد لو كان عالى بيفرق مع بعض الناس والبعض الاخر لا يعنى اللى شغال اسكالبنج
اكيد بتفرق معاه النقطه الواحده انما اللى شغال تحليل مش هيفرق اوى
بالتوفيق

zizo_a_86
07-22-2012, 03:18
سعر الاسبريد لا يؤثر على الصفقة سواء مكسب او خسارة لان هو مجرد فرق سعر بين بيع وشراء

mage
07-22-2012, 05:26
لو انت ليك اهداف قليلة من سوق الفوركس من الممكن ان يكون الاسبريد عامل اساسى بالسنبة لك لان كل متاجر بيعمل على حسب الاستراتيجية الخاصة به والتى من خلالها يعمل فى هذا السوق ويجب ان يكون الاسبريد قليل

AMANI
07-22-2012, 16:33
بالتالى هو عامل مساعد على الخساره ولذلك يفضل التعامل مع الشركات التى تقدم اسبريد ثابت
بالتوفيق لك

hesham1046
07-22-2012, 16:35

waleed adel
07-23-2012, 21:11
من العوامل التي تؤدي إلى خسارة العميل في الفوركس
إذا كان يتاجر سكالبنج

havic
07-23-2012, 21:21
السبريد ليس له دخل في خسارتنا ، لاننا نضع اهداف 30 نقطة فما فوق
وبعض الاحيان السعر حتى لا انه لا يفوت سعر الافتتاح

amrmorasamir
07-23-2012, 21:26
لو انت ليك اهداف قليلة من سوق الفوركس من الممكن ان يكون الاسبريد عامل اساسى بالسنبة لك لان كل متاجر بيعمل على حسب الاستراتيجية الخاصة به والتى من خلالها يعمل فى هذا السوق ويجب ان يكون الاسبريد قليل

الاسبريد على طول ياباشا بيكون عائق لو هو كبير يعنى مثلا انا ببعد عن التداول على المجنون وبشتغل على اليورو ين لانه نفس الحركه تقريبا بس اختلاف الاسبريد فى اليورو ين قليل اوى بالنسبه للمجنون

apolo
07-23-2012, 21:39

قد يكون عاملا في الخسائر لكن ليس بالشكل الذي نلقي عليه اللوم ونجعله سببا رئيسيا

لكنه احيانا يعتبر كعائق لنا خصوصا عندما نحاول الظفر ببعض النقاط سواء كان ذلك هدف الصفقة

أو في محاولة لغلق الصفقة على ربح بسط بعدما كنا سنغلقها على خسارة

AMANI
07-24-2012, 18:59

Noah
07-24-2012, 19:20
نعم ان ارتفاع الاسبريد احد اكثر العوامل التى تؤدى الى الخسارة فى سوق الفوركس ولكن علينا ان نعرف ان الخسارة فىا لفوركس لا تاتى من فراغ ولكن الخسارة تاتى من اكثر من سبب وليس الاسبريد فقط

mostafakamal
07-30-2012, 16:34
ممكن يكون سبب لو كان الاسبريد مبالغ فيه كما فى بعض الشركات الذى يصل كما رايت الى 30 نقطة يبقى الواحد داخل الصفقة محتاج كام علشان يرجع للسوق

kingman
07-30-2012, 17:44
بالتوفيق لك

هو الأسريد اكيد بيريح المتاجر من حسبة تغير الأسبريد وساعات الأستوب بيضرب على نقطة او اثنين وكذلك الهدف كثير مايرتد قبل تحقيقه بنقاط قليلة جدا وكتير بنلاحظ قيمة النقطة جدا فى خسارة الصفقة او ربحها

mohamed hamdy
07-30-2012, 17:46
انا اظن ان فرقالاسبريد لابد ان يكون
منخفض وكلما زاد اعتقد انني لا ادخل ف هذه العملات ابدا

mannon
07-30-2012, 18:56
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخى شكرا على الومضوع الجميل ده
اه طبعاارنرفاع السريد قد يؤدى الى الخساره فى الفوركس خاصه ولو كانت شغال على الاخبار او الصفقات السريعه

طبعا دى مشكلة كبيرة وفى شركات محترمة الاسبريد فيها بيتغير نتيجة حركة السوق او وقت الاخبار وممكن هذا التغيؤ يدمر حساب العميل فى اى وقت دى حاجة معروفة جدا

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 19:03
لا معتقدش يا غالى
فى اغلب الاحيان مش هيكون ليه تاثر ان شاء الله على الصفقة وخسارتها او ربحها
لكن ممكن يكون ليه تاثير بس دا احتمال ضعيف !

aboualy
07-30-2012, 19:06
لا معتقدش يا غالى
فى اغلب الاحيان مش هيكون ليه تاثر ان شاء الله على الصفقة وخسارتها او ربحها
لكن ممكن يكون ليه تاثير بس دا احتمال ضعيف !

اعتقد اخى العزيز ان ارتفاع الاسبريد ممكن يكزن له تاثير على الصفقات التى تكون اهدافها صغيرة مثل الاسكلبينج اما الصفقات ذات الاهداف الكبيرة فانت اكيد بتكون عامل حساب الاسبريد فى تحديد الهدف و وقف الخسارة

forexawy
07-30-2012, 19:13
أهلا أخي إرتفاع السبريد مع طريقة دخول صحيحة للصفقات و كنت تعلم أنك رح تجيب فوق 50 نقطة ربح مثلا
فهذا لن يؤثر عليك طبعا و لكن إرتفاعه و أنت تدخل من نقاط قد تتأثر بالإسبريد يعني أرباح نقطة الدخول
تكون أقل من قيمة الإسبريد نفسه فهنا تؤثر
على أرباح المتداول بطبيعة الحال و أيضا هناك حالة أخرى و هي الإسبريد غير الثابت

Tips™
07-30-2012, 19:31
موضوع شيق اخى
فى نظرى من ال سمعتو من صاحبى و خبراء الفوركس ان
لو كان بيستخدم المضارب يبقى مش فصلحوا علشان بتاخد
من ارباحها مما يؤدى الى ارتفاع نسبه الخساره

mannon
07-30-2012, 19:55
انا اظن ان فرقالاسبريد لابد ان يكون
منخفض وكلما زاد اعتقد انني لا ادخل ف هذه العملات ابدا

فى عملات زى المجنون كدة بيكون الاسبريد بتاعها مرتفع جدا وفى كمان عملات زى العملات الشاذة الى هى عملة جنوب افريقيا مقابل الدولار وعملة تركيا وكدة العملات دى الاسبريد فيها بيوصل 30 نقطة

mostafakamal
07-30-2012, 22:40

يا اخى بس بالنسبة للمبتدئيم امثالى لما يكون واضع هدف فى حدود 30 نقطة
ويلاقى الزوج ده السبريد بتاعه حوالى 20 نقطة اكيد بتبقة مشكلة

ameer
07-30-2012, 22:42
ما اعتقد اكو سبريد 20 نقطة هذا نادر جدا ويحدث فقط في ساعات متاخرة من الليل واحنة وا ينفعنه ان نتاجر في الليل

i5land_man
07-30-2012, 22:44
هو الأسريد اكيد بيريح المتاجر من حسبة تغير الأسبريد وساعات الأستوب بيضرب على نقطة او اثنين وكذلك الهدف كثير مايرتد قبل تحقيقه بنقاط قليلة جدا وكتير بنلاحظ قيمة النقطة جدا فى خسارة الصفقة او ربحها

انا كمان بفضل التعامل باسبريد ثابت افضل من اسبريد قليل ومتغير واحنا كمتاجرين بنحتاج نركز مجهودنا في التفكير عالتحليل وادارة راس المال
ومنشتتش مجهودنا علي تغير الاسبريد كل شويا

asmoshaa2012
07-30-2012, 22:47
انا لا اعتقد ان ارتفاع الاسبريد بيكون عامل اساسى فى الخسارة ولكنه عامل اساسى لزيادة نسبة الربح وفى المقابل بالطبع لزيادة نسبة الخسارة ولكنه لا يؤدى الى الخسارة او الربح واعتقد ان كل المطلوب فى انقاص نسب الخسارة هو الخطة الجيدة والاستراتيجية المناسبة فقط لا غير

kero
07-30-2012, 22:51
بالسنبة لى انا لا احب التداول على الازواج الا اسبريد بتاعها عالى
ويتعدى الا 3 نقاط فى انستا لانها بتبقى مشكلةخصوصا لما يكون الهدف صغير من 10 ل 20 نقطة

noureen
07-30-2012, 23:13
اخى الكريم
لا اعتقد ان ارتفاع الاسبريد ممكن ان يسبب المزيد من الخسائر اذا كنت تستخدم استراتيجيه تناسبك و يكون لديك اسلوب لاداره راس مالك بذلك تتلاشى اى خساره

mohamed saad
07-31-2012, 00:48
ارتفاع الاسبريد يؤدي فعلا الى خسارة الصفقة ولكنه عامل له حل حيث اننا ممكن ان ندخل صفقة وتذهب لتحقق الهدف وبفرق نقطة لا تضرب الهدف وتذهب لضرب الاستوب وذلك بسبب فرق الاسبريد ولكن لتلافي هذا الامر امامنا حلان اما ان نطرح الاسبريد دائما من الهدف المحدد للصفقة او ان نفتح حساب بشركة ذات اسبريد ثابت واعتقد ان هذا الامر متاح في انستا

polo
07-31-2012, 00:57
لا اريد ان اجعل من الاسريد شماعة لتعليق فشلنا عليها

ولكن انا ارى ان الاسبريد هذا هو مكسب الشركه الوحيد فهو وسيله ربح شركات الوساطه و لذلك هو شرط فى تعاملات شركات الوساطه
ولكن من الممكن تقليله ولكن انا ارى صعوبه فى عدم تواجد الاسبريد وذلك بالنسبة لشركات الوساطه

medhat
07-31-2012, 01:05
اكيد فالاسبريد بيمكنك ان تضع نقطه جنى الارباح فلو ارتفع تكون محتاج لنقط اكثر لتحقيق
ربح ولا تشتغل لربح الشركه فقط قله نقاط الاسبريد تمكن المبتدء من جنى ربح حتى باهداف
صغيره

Ahmed EL Deeb
07-31-2012, 01:10
نعم انت محق فانا كثيرا ما اري فرص قويه جدا جدا علي عملات اخري بخلاف الرئيسيه ولكن افاجيء بما تاخذه الشركه علي هذه العمله كأسبريد فمثلا اذكر اني رايت زوج غريب الاسبريده بتاعه 25 نقطه !طبعا لقله السيوله عليه وبذلك يكون التجاره عليه خطر وقد تؤدي الي خساره فادحه في صفقه واحده

no1forex
07-31-2012, 01:21

الاسبريد بس بيفرق مع الاسكبلنج غير كدا ميفرقش معاك خالص المهم التحليل الفنى والاخبارى وادارة رائس المال

adam
07-31-2012, 01:30
نعم ممكن ان يرتفع قيمة السبريد وقت الاخبار وخاصة القوية منها وبالتالي خسارة نقاط كثيرة من الصفقة كما انه من المممكن عند افتتاح اسبوع تداول جديد خسارة المزيد من النقاط حيث يكون هناك فرق كبير بين سعري البيع والشراء

mannon
07-31-2012, 02:24
انا كمان بفضل التعامل باسبريد ثابت افضل من اسبريد قليل ومتغير واحنا كمتاجرين بنحتاج نركز مجهودنا في التفكير عالتحليل وادارة راس المال
ومنشتتش مجهودنا علي تغير الاسبريد كل شويا

الاسبريد الثابت فعلا مهم جدا وخصوصا لو انت بتتعامل مع استراتجية بحتاج تعمل فيها صفقات هيدج او انك بتعلق صفقات وتترك البرنامج فعلا بتكون مشكلة كبيرة لو اسبريد المنصة عندك غير ثابت بتعمل ربكة كبيرة فى الصفقات عندك

alkatom
07-31-2012, 02:51
هو ليس عامل مهم من عوامل خسارتنا ولكن إرتفاع السبريد يساعد في تحقيق خسارة أكبر
في حالة خسارتك للصفقة فبعض العملا السبريد عالي بشكل مبالغ فيه

silver
07-31-2012, 02:53
نعم بكل تاكيد

لاننا نضع وقف خسارة وان ارتفع السبريد سوف يضرب وقف خسارتنا وسببه ليس نحن بل الشركة

mannon
07-31-2012, 05:39
نعم بكل تاكيد

لاننا نضع وقف خسارة وان ارتفع السبريد سوف يضرب وقف خسارتنا وسببه ليس نحن بل الشركة

فى حالة الشركات صاحبة الاسبريد المتحرك فعلا دة ممكن يحصل لو انت شغال وحاطط استوب للصفقة مثلا 20 نقطة ممكن الاسبريد يرتفع فجاءة ويصل الى 15 نقطة فتلاقى اول الصفقة ما تعكس بس 5 نقاط عليك الاستوب يضرب

kanzsea
07-31-2012, 05:52
لا اعتقد ان ارتفاع الاسبيريد قد يكون سبب من اسباب الخسارة ولكن الدخول الخاطىء والعمل ضد الترند هو سبب الخسارة

mohamed 300
07-31-2012, 05:53
من المؤكد ان هذا من الممكن ان يكون عائقا ,ولكن علينا ان نعرف ان التاجر المحترف من الممكن ان يتاجر تحت اى ظروف

waleed adel
08-03-2012, 01:35
الاسبيريد قد يكون سبب من اسباب الخسارة لو دخلنا على عمله الاسبريد فيها كبير
ونكون داخلين صفقات سكالبنج

MrDeloma
08-03-2012, 01:47
أضن دلك أخي ، لكن يجب تحديد نقطة ربح جيدة و منطقيه مع الأخد بعين الاعتبار
اسبريد العملة او السلعة لكي يكون لديك ربح صافي

hesham1046
08-03-2012, 01:53
في رأيي والله أعلم إرتفاع السبريد سيكون حتما عامل من العوامل التي تؤدي إلى خسارة العميل في الفوركس إذا كان يتاجر سكالبنج أما إذا كان يتاجر عادي مثلا يأخذ أهداف 50 نقطة فمافوق لكل صفقة يفتحها في هذه الحالة إرتفاع السبريد لن يؤتر عليه أبدا هذا بالطبع بالنسبة للسبريد التابث أما بالنسبة للسبريد المتحرك فهناك كلام أخر وكمان فرق الاسبيرد مش كبير ينى على اليورو ودولار 3 نقط واسبيرد الذهب لو لوط 0.1 بيكون 1 دولار يعنى مافيش خسارة
تحياتى لشخصك الكريم

farid7adid
08-03-2012, 16:53
نعم بيفرق جدا لو اسبريد 7 او 8 نقط و تدخل بمارجن عالي

لازم حيأثر عليك جدا و مش حيبقا فية براح في الحساب ان السعر يتحرك فية

الافضل هو اليورو و الاسترالي ,, اسبريدات قليلة و حجز مارجن قليل

light
08-03-2012, 17:19
السبريد يمثل عائق بالنسبة لكل متداول يتداول بطريقة سكالبينج
اما اصحاب المدى المتوسط او الطويل فالسبريد لا يؤثر على تداولاتهم

magic777
08-03-2012, 18:44
هو ليس عامل مهم من عوامل خسارتنا ولكن إرتفاع السبريد يساعد في تحقيق خسارة أكبر
في حالة خسارتك للصفقة فبعض العملا السبريد عالي بشكل مبالغ فيه

اخي من وجهه نظري السبريد هنا مالوش دعوه بخساره العميل اطلاقا طالما يعمل بالصفقات الانترادي العاديه
او السوينجيات لكن ممكن يخسر فقط من يعمل بطرق الاسكالبنج ولكن بدون عمل حساب السبريد اثناء الدخول في الصفقه مثلا

x-sat-x
08-05-2012, 21:01
السلام عليكم

ممكن سؤال بسيط لو سمحتم ؟؟
^_^

ما هو "الأسبريد" ؟؟؟؟؟

samiam2012
08-05-2012, 21:04
الاسبريد العالى طبعا بيؤدى للخسارة وخاصة فى الصفقات السريعة

basom59
08-08-2012, 07:00
لا ارى انه سبب في الخسارة ولكن اجد انه عائق امام تحقيق الربح السريع خاصة في العملات بطيئة الحركة

MohamedAdel
08-08-2012, 09:33

register
08-08-2012, 09:48
اذا كانت قيمة السبريد 3 نقاط فلا اعتقد انه له تأثير على الارباح
المهم عند فتح الصفقة يجب ادخال عامل السبريد في الحسبان

tariktanjaoui
08-08-2012, 10:09
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا على الومضوع الجميل
حسب تجربتي المتواضعة اظن ان ارتفاع الاسبريد قد يكون عامل من العوامل التى تؤدى الى خسارتنا فى الفوركس بالنسبة متاجر الاسكالبينج
اما بالنسبة للمتاجر فى الصفقات الكبيرة ليس هناك اي تاثير للسبريد

Tips™
08-08-2012, 10:43
اكييييد اخى على ما اعتقد
اه هوا بيخلى نسبه النجاح كبييره لكن فى نفس الوقت ممكن تخسر

Mohamed90
08-08-2012, 13:59
السلام عليكم اخي السبريد عندما يرتفع يكون له تأثير على اصحاب الاستراتيجيات المدى القريب
كالسكالبينج اما اصحاب الصفقات و اهداف الكبير لا اعتقد انه في ذلك تأثير تحياتي

mahyfxxx
08-08-2012, 14:10
بيخلى فى نسبه كبييره من الربح ( المكسب) بس فى نفس الوقت بيخلى
الخساره اكبرر و ناس كتيير بتنصح ان المتاجر ميستخدموش