PDA

View Full Version : ناقشوني في هذا الموضوع

Pages : [1] 2

aminos
06-20-2012, 02:07
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ثانيا اريد مناقشتكم في موضوع انا اعمل في الفوركس منذ شهرين و احقق مكاسب جيدة لكن المشكلة انه يبقى هناك صفقات فانا لا استخدم الستوب بصراحة انا لا احبه
ثالثا انا اعمل عن طريق الاخبار فقط فكيف استطيع العمل عن طريق الطرق الاخرى و ما هي الطرق الاخرى
فهل انا اعمل جيدا و هل اذا زادت خبرتي تقل الصفقات المفتوحة لمدة طويلة
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته و اريد ارائكم في هذا الموضوع

kingman
06-20-2012, 03:10
المشكلة تكمن فى المحصلة فاذا كان المتاجر لايعمل ملا باستوب ويربح من عشرة صفقات وتيجى صفقة واحدة فقط تنعطس انعكاس كبيرة وتضيعله الربح وربما تمرجن حسابه فده مشكلة كبيرة والربح اصبح ليس له قيمة ودائما الحل فى الأستوب وادارة راس المال
وفيه طرق عديدة للكسب منها لكنها تتوقف على المتاجر ذات نفسه فيوجد من يستطيع استخدام التحليل لوضع اهم النقط مثلا لدخول صفقات او اتباع استراجية معينة للتداول

mage
06-20-2012, 04:05
اخى اولا العمل بدون وقف الخسارة هو شئ خطير جدا جدا بالاخص انك بتقول انك تعمل فى الفوركس فى وقت الاخبار وانت تعرف جيدا ان الاخبار من اخطر الاوقات التى يتم العمل بها ولذلك يجب ان يكون لديك الطريقة التى بها وقف للخسارة لحماية الحساب

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 14:17
لابد من الاستوب لوز لكى تنجوو من الوحش القاتل

انصحك انك تتعلم التحليل الفنى وتدرسه دراسه دقيقه وتفهم الدنيا كويس من الاساس

واياك والتسرع والعمل على الحساب الحقيقى

kamizidan
06-20-2012, 14:18

السلام عليكم اخي محمد هذا دائما اقوله يجب وضع الستوب لوز قبل الهدف لتفادي اي مفاجئات

تحياتي للجميع

2x1
06-20-2012, 14:49
بالظبط زي ما الاخوة قالولك لازم يكون في امرستوب لوز لاي صفقة
تعملها عشان متتعرضش لخسارة كبيرة تندم عليها بعد كدة

Hell Rozar
06-20-2012, 14:52
لا بود من الاستوب يا غالى ما ينفعشى العمل بدونها دا كدة هيعرضك للمخاطرة الكبيرة وممكن الخسارة

kamizidan
06-20-2012, 14:53
اضيف شيئ اخر من لا يعمل بستوب ويعي جيدا ما يفعل يكمون يعمل بادارة راس المال صارمة صارمة صارمة للغاية وهذا يحتاج لطريقة عمل محترف ومتداول يعرف ما يفعل

amrmorasamir
06-20-2012, 14:59
ثانيا اريد مناقشتكم في موضوع انا اعمل في الفوركس منذ شهرين و احقق مكاسب جيدة لكن المشكلة انه يبقى هناك صفقات فانا لا استخدم الستوب بصراحة انا لا احبه
ثالثا انا اعمل عن طريق الاخبار فقط فكيف استطيع العمل عن طريق الطرق الاخرى و ما هي الطرق الاخرى

طريقه الاخبار ممتازه بس مش كل الاخبار بتحرك السوق جامد على فكره
المهم الطرق التانيه هى التحليل الفنى ياباشا والاعتماد على الترند والقنوات السعريه والدعوم والمقاومات وكده

yassoo011
06-20-2012, 15:20
لازم تستخدم في البداية الاستوب لوست للحفاظ على حسابك
واتباع التوصيات جيد في البداية حتى تأخذ خبرة جيدة بالسوق
وعليك بتعلم اساليب المتاجرة والمؤشرات لزيادة خبررتك بالسوق

ana1990
06-20-2012, 15:32
ممكن متستخدمش الاستوب اللي موجود في البرنامج ممكن انت تعمل لنفسك ستوب محدد بمعنى انك دائما هتحط عدد من البوينت لو انت وصلتله تبتدي تتيقن ان دي صفقه خسرانه ده افضل و بالنسبه لتحليل الاخبار فقط متنساش اوقات الركود اللي فيها مفيش اخبار مفيش جديد انت مش هتبقى عارف احوال السوق فيها و ده ممكن يؤدي لخساره لا قدر الله

aminos
06-20-2012, 16:05
شكراا للجميع و سأحاول إن شاء الله التدرب على الاستوب لوز
لتفادي الوحش القاتل كما قال الأخ فنــــان فوركس مصــــر
جزاكم الله كل خير

hmadi
06-20-2012, 16:26
اخي الكريم بدون عمل ستوب لوز في وقت السعر يعكس عليك واحتمال يتمرجن الحساب

لابد من ستوب لوز لادارة رأس مال سليمة وتفادي الخسارات الكبيرة

Smart
06-20-2012, 16:35

اخى الطرق الاخرى تعتمد على التحليل الفنى
سواء كان كلاسيكى او هارمونيك او يوت
فعلك ان تدرس انواع التحليل ..وطالما انت تتاجر على الاخبار ..هل انت درست التحليل الاساسى؟

kamizidan
06-20-2012, 17:13
اخي الكريم بدون عمل ستوب لوز في وقت السعر يعكس عليك واحتمال يتمرجن الحساب

من لا يستعمل الستوب لوز يدير بادارة راس مال قوية وصارمة للغاية لانه حتى لو ارتد السعر مئات النقاط لا يتاثر بذلك

sami
06-20-2012, 17:23
أنت متداول جديد أخي الكريم،و أرى أنك بدأت المتاجرة بعد مرور شهرين فقط،و رغم أنك ما زلت تجهل الكثير عن تجارة العملات،عموما التداول على الأخبار جيد بالنسبة لذوي الخبرة،و ممكن تحقيق أرباح إذا ما وافق الخبر التحليل الفني،أنصحك بدراسة أساسيات الفوركس،كالدعوم و المقاومات و خطوط الترند و نماذج الشموع و إبحث عن إستراتيجية سهلة و مربحة تدرب عليها لفترة كافية في الحساب التجريبي

fafa280384
06-20-2012, 18:14
المشكلة تكمن فى المحصلة فاذا كان المتاجر لايعمل ملا باستوب ويربح من عشرة صفقات وتيجى صفقة واحدة فقط تنعطس انعكاس كبيرة وتضيعله الربح وربما تمرجن حسابه فده مشكلة كبيرة والربح اصبح ليس له قيمة ودائما الحل فى الأستوب وادارة راس المال
وفيه طرق عديدة للكسب منها لكنها تتوقف على المتاجر ذات نفسه فيوجد من يستطيع استخدام التحليل لوضع اهم النقط مثلا لدخول صفقات او اتباع استراجية معينة للتداول

صح اخي عدم تحديد الخسارة ممكن يصفرلك الحساب في لحظة
لانك لما تعتاد على هذه الطريقة سوف تنغر بانك على حق وياتي خبر مفاجأ يحصد كل شيء

2x1
06-20-2012, 18:31
من لا يستعمل الستوب لوز يدير بادارة راس مال قوية وصارمة للغاية لانه حتى لو ارتد السعر مئات النقاط لا يتاثر بذلك

ازاي اخي ممكن يرتد بهذا الشكل وتكون نتيجة الصفقة مربحة الا اذا كان

عندنا راس مال كبير يستحمل وفتح صفقات طويلة المدي

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 20:12
شكراا للجميع و سأحاول إن شاء الله التدرب على الاستوب لوز
لتفادي الوحش القاتل كما قال الأخ فنــــان فوركس مصــــر
جزاكم الله كل خير

السوق وحش غاشم وقاتل

يجب ان سلح انفسنا باسلحة فتاكه تحمى اموالنا من الضياع

bousshimin
06-20-2012, 21:36
بارك الله فيك يأخي على تعريف لترند وأنواعه وهو من أهم أداوات التي يعتمد عليها متداولين
خلال تحليلهم لي شارت عملاث

eg100
06-20-2012, 21:41
العمل بدون استوب سوف يفقد حسابك اذا كان يوجد فية مبلغ قليل واذا كانت الرافقعة المالية كبيرة

سوف تفقد الحساب استخدم استراجية انا اقراء توصية بيع او شراء اقوم بقراء الموشر وتطبيقها على الديمو واتابع معة وثم اطبقها

ولكن تذكر وقف الخسارة جيد جدا لان حركة السوق غير مستقرة

بالتوفيق يارب

aminos
06-21-2012, 00:31
شكرا للجميع
بالضبط إني بدأت بإستخدام ستوب لوز
عندما أقوم بإستخدامه لا يصيبني التوتر و لا أريد غلق السفقه بسرعة بل عالج لي هذه المشكلة
و أصبت عندما أقوم بسفقة ما يمكنني النهوظ من أمام الشارت
شكرا لكم يا أصدقاء

magic777
06-21-2012, 00:55
انت بتقول انك بتعمل من شهريين بس في الفوركس واول لما اشتغلت فيه تبدأ باصعب الطرق وهيا المتاجره وقت الاخبار
كده انت بدأت من منتصف الطريق اخي وانت كده تخطيت مرحله مهمه وهيا التدريب على الديمو وطرق التحليل الاخرى
ارجو ان تراجع خطتك علشان المرحله اللي انت عديتها دي مهمه جدا وهتنفعك في المستقبل

talal
06-21-2012, 01:09
انا اعتقد ان الاستوب مفيد جدا الا اذا كان راس مالك كبير ولايتأثر بالحركة الشديدة
او انك تستخدم مضاعفات او تعزيزات على قدر راس مالك
ولكن يجب الحذر ومتابعة السوق لانه ربما بدون الاستوب تكون الخسائر كبيرة

biznoor
06-21-2012, 01:10
التجارة وقت الاخبار سلاح ذو حدين وهي مربحة اذا كنت تحسن استخدامها ولكن لا يمكن ان يتم ذلك بدون ستوب لوز هذا مجازفة لكن يمكنك تعلم التحيل بابسط اشكاله وتجربة بعض الاستراتيجيات البسيطة على حساب ديمو لحين تمكنك منها بشكل جيد برأيي ركز على النماذج والماكد وال sar و الاستوكاستك
يمكنك اختيار بعض المؤشرات التي تناسبك وتجد انها نجحت معك المهم لاتربك نفسك بكثرة المؤشرات لكن انتبه ان التحليل الفني لايمكن الاعتماد عليه وقت الاخبار لانك لاتضمن الى اي اتجاه سيذهب السوق وبالتوفيق ان شاء الله

M Sabry M Elbakrawy
06-21-2012, 01:18
اناا لسه خسران حساب 50$ النهاردة بسبب الاخبار دي واللي حصلي علي اليورو منه لله :((
بس الحل الامثل ادارة راس مال والاستوب لوس فعلااا ماكنتش خسرته

يلاا قدر الله ما شاء فعل وحااول ما تعتمدش علي الاخبار لانهاا بتمرجن بسرعة :]

konine
06-21-2012, 02:17
التحليل إخباري مهم جدا ولكن وحده لايكفي
لابد أن تدمج معه تحليل كلاستكي على أقل تانيا فترة شهران جيد للعمل
ولكن تذكر أن ستوب لوز صديقك لأنه بعد بداية تجارة على حساب حقيقي ستعرف قيمة كلامي
الله كريم

---------- Post added at 11:17 PM ---------- Previous post was at 11:13 PM ----------

اناا لسه خسران حساب 50$ النهاردة بسبب الاخبار دي واللي حصلي علي اليورو منه لله :((
بس الحل الامثل ادارة راس مال والاستوب لوس فعلااا ماكنتش خسرته

يلاا قدر الله ما شاء فعل وحااول ما تعتمدش علي الاخبار لانهاا بتمرجن بسرعة :]

ربنا يعوض عليك
المهم تستفيد من أخطائك و تضع ستوب لوز مناسب لأن أي ستراتيجية و لها أهدافها و ستوبها
الله كريم

gemmy
06-21-2012, 03:57
اعتقد ايضا كما قال الاخوة ان الستوب لوز مهم جدا بل يصل لدرجة انه تحديده بيكون اهم من تحديد الهدف
و انا شايفها ميزة الصراحة لانها بتحدد لك حجم خسارتك و تحافظلك على راس مالك

sho
06-21-2012, 04:00
اعتقد انك فى حالة استخدام استوب لوس سوف تشعر بالامان اكثر وتستطيع ان تحافظ على حسابك بامان بعيد عن الضياع فجأة .. وبالنسبة للتداول مع الاخبار فهى طريقة جيدة تحتاج الى متابعة جيدة

kimokonolove
06-21-2012, 11:48
استعمل التحليل الفنى ولو عايز تحدد حدود لك ممكن نسب فيو ناتشى
علشان تحدد اهدافك واستوباتاتك

Noah
06-21-2012, 14:20
اخى فى البداية ان كنت لا تستخدم الاستوب فاعرف انك فىا لطريق الى الخسارة فى الفوركس سواء عاجلا او اجلا ولا اقفل الابواب امامك ولكن هذه هى الحقيقة فى الفوركس انا لخسارة فىا لفوركس اوا لخسارةا لكبيرة تاتى بالفعل لمن لا يتبع ادارة مال ومنها الاستوب لوز

ramid
06-23-2012, 02:23
طريقة قد تربحك على المدى القصير اما مع مرور الوقت ستجد أنه لابد من اعتماد الستوب لوز
وكذلك التداول باعتماد التحليل الفني

omar
06-23-2012, 02:39
لابد من استخدام الاستوب لوز بما انك لسه متبدء
الى انت تتعمق اكثر فى المجال وتصبح لديك خبرة اكثر وتعمل كمحترف

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 14:36
لابد من استخدام الاستوب لوز بما انك لسه متبدء
الى انت تتعمق اكثر فى المجال وتصبح لديك خبرة اكثر وتعمل كمحترف
الاستوب لوز هو المنجى لك فى هذا السوق

وبدونه الاستوب لوز

سيزورك الضيف اللى دمه تقيل طبعاً كلنا عارفينه

المارجن كوول

nrgslawi
06-23-2012, 14:40
حتى انا لا اعمل بالستوب لوس
احلل السوق بنفسي واعمل صفقات بعقود صغيرة

konine
06-23-2012, 15:19
الاستوب لوز هو المنجى لك فى هذا السوق

وبدونه الاستوب لوز

سيزورك الضيف اللى دمه تقيل طبعاً كلنا عارفينه

المارجن كوول

ههههههههه ون لايعرف هذا ضيف عزيز الذي دبح قلوبنا
اَلمهم أننا نضع ستوب لوز لأنه حارسنا فهو لمذا نسميح ستوب لأنه يحمينا من خسائر أخرا.
الله كريم

kingman
06-23-2012, 15:44
حتى انا لا اعمل بالستوب لوس
احلل السوق بنفسي واعمل صفقات بعقود صغيرة

هو العلم بهذه الرطيقة بيكون عامل نجاحها من الأساس هو ادارة راس المال الذى يمثل فى هذه الحالة هو الأستوب لوس يعنى متخليش ان اى خسارة تتعدى نسبة المخاطرة المعمول بها فى ادارة راس المال

zikooo014
06-24-2012, 21:39
انت شغال علي الاخبار كده كويس لو عايز ربح فقط خليك مع الاخبار عايز تتعلم اكتر و تحاول و تجرب في السوق الاستراتيجيات اشتغل في اوقات تانيه غير الاخبار

عزبز 18
06-24-2012, 22:39
نعم المتاجرة علي الاخبار مهمة جدا في الفوركس ولاكن ممكن ينعكس عليك السعر وتخسر لدي يجب
عليك تعلم التحليل الفني والتدرب عليه في حساب تجريبي بالتوقيق

mage
06-25-2012, 05:17

اللى بيفتح الصفاقت بدون ان يكون معه وقف للخسارة فى كل صفقة اعتقد انه بيكتب على حسابه فى كل مرة المارجن كال بالاخص لو كان هناك نسبة مخاطر كبيرة يبقى كده سمعنى احلى تحية على الحساب

elazez
06-25-2012, 05:26
لكي تضمن ان تكون محصلتك ارباح وتكون صفقاتك الرابحة اكبر من الصفقات الخاسرة
عليك بالالتزام بادارة راس المال واستراتيجة محددة وواضحة
وتحديد استوب لوز مناسب واهداف ايضا مناسبة
بالتوفيق ان شاء الله

assidi saber
06-25-2012, 15:37
انا اعتقد انك اخي اذا استعملت الستوب لوز افضل لك لكي تضمن اكثر على نقودك و كذلك العمل على الاخبار هو شئ جميل و تستطيع ان تربح منه الكثير من المال

mahmoud 0711
06-25-2012, 15:49
اخي الفاضل المتاجرة خلال وقت الآخبار تعتبر من اوقات المتاجرة عالية المخاطر و اكيد انك قبل صدورالخبر تفتح صفقتين هيدج او متعاكستين
فتكسب من احدهما و تظل الأخري معلقة لفترة طويلة و افضل طرق المتاجرة ان يكون لديك المام كافي بالتحليل الفني و الأساسي
ومن ثم يكون لديك استرتيجية للتداول و قتها ستيسخدم الأستوب لوز عن قناعة وتكون لديك رؤية واضحة عن السوق

yassoo011
06-25-2012, 15:52
العمل عن طريق الاخبار جيد
ولكن عليك تعلم التحليل الفني للفوركس مع متابعة التةصيات
واتباع استراتيجية جيدة بالسوق والحرص على التعلم الدائم

hehelibeb
06-25-2012, 21:32
أنا أيضا من الذين لا يحبون الستوب لوز
أحب أن أغلق الصفقة بنفسي
ولكن أحب التايك بروفين

KOGI
06-26-2012, 09:29
العمل بدون وقف الخسارة هو شئ خطير جدا جدا بالاخص انك بتقول انك تعمل فى الفوركس فى وقت الاخبار وانت تعرف جيدا ان الاخبار من اخطر الاوقات

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 13:49
أنا أيضا من الذين لا يحبون الستوب لوز
أحب أن أغلق الصفقة بنفسي
ولكن أحب التايك بروفين

استوبك مثل سلاحك يحميك فى اى مكان تذهب اليه

اذا كان رأس مالك كبير وتلتزم بادارة رأس الما ممكن اقولك ممكن تستغنى عن الاستوب لوز

غير كده لايجوز الاستغناء عن هذه الاداه

deadlyfox
06-26-2012, 14:20
اعتقد انه اول شئ لازم تعمله هو ان تستعمل الاستوب لوز
دى من اهم الادوات المقدمه فى الفوركس لانها بتقدر بيها لو خسرت توقف الخسارة دى عند حد معين
اما عن الاساليب الارى فيجب عليك القراءة جيد وتعلم استراتيجيات جديده

dodovedo
06-27-2012, 19:30
اخى الكريم
لازم لازم لازم استوب لوس علشان تحمى حسابك
وممكن تتعلم التحليل الفنى
فى نظرى اهم تحليل
الله كريم تقبل ودى ومرورى

forexBOSS
06-27-2012, 20:11
احمد ربنا انك بتكسب لحد دلوقتى الدخول مع الاخبار ليس كل شىء يوجد الكثير من الاشياء الاخره المهمه فاتتك ثانيا لازم تاخد كورس فوركس كامل من الالف للياء و ده موجود على اليوتيوب و فيه كل حاجه و اهم حاجه منبه عليها فى اى كورس اداره راس المال التى تتجاهلها و ديه مهمه جدا و بعدم استخدام الاستوب لوس انت مهدد بالخساره و انت لا تحترم اداره راس المال و طبعا فيه دروس اخرى كثيره مثل التحليل الفنى و ده مهم جدا وهيحققلك ارباح كبيره انشاء الله

كريم
06-27-2012, 20:36
و الله اولا انا مع الذين يستخدمون استوب لوز قبل اي صفقه و مهم جدا

لادارة راس المال و تجنب العامل النفسي و أنصحك جدا بتعلم التحليل الفني

خاصة التحليل الكلاسيكي من دعوم و مقاومات و ترند و فيبوناشي و النماذج

و الله يوفق الجميع

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 22:46
من تعلم الكلاسيكى واجاده بطريقه صحيحه ودقيقه

ليس كل من يجلس امام الشارت يستطيع التحليل بطريقه دقيقه

التحليل ده محتاج دماغ وفن علشان تقدر تحلل الصفقه بنسبه نجاح كبيره

ممتاز كريم على اعتمادك على التحليل الفنى

و الله يوفق الجميع[/quote]

ahmed saleh
06-28-2012, 00:00
اكيد لازم تزود خبرتك فى هذا المجال الكبير
ولكن عليك ان تستخدم هذا الاسلوب فى الاستوب لوز عشان متخسرش كل فلوسك مرة واحدة
ويكون حسابك صفر وايكد طلما انت بتزيد خبرتك هتعرف بعد كدة امتى تفتح الفقات المهمة وامتى تتاجر

HUSSENEY
06-29-2012, 19:12
ممكن متستخدمش الاستوب اللي موجود في البرنامج ممكن انت تعمل لنفسك ستوب محدد بمعنى انك دائما هتحط عدد من البوينت لو انت وصلتله تبتدي تتيقن ان دي صفقه خسرانه ده افضل و بالنسبه لتحليل الاخبار فقط متنساش اوقات الركود اللي فيها مفيش اخبار مفيش جديد انت مش هتبقى عارف احوال السوق فيها و ده ممكن يؤدي لخساره لا قدر الله

mhmd
06-30-2012, 15:29
لا يا اخي الستوب لوز مهم جدااا وهو واحد من مميزات سوق الفوركس

بص استخدم التريلينج ستوب هيبقي افضل كمان

husamart
06-30-2012, 18:14
اخي ربنا يوفقك
لكن هناك موضوع مهم وهو ان الاخبار سلاح ذو حدين
كما تربح كثيرا تخسر كثيرا
ويجب عليك تعلم اصول التعامل مع السوق في كافة اوقاته
فهناك ايام لات وجد فيها اخبار وقد تمتد لاسبوع او اكثر

mido303037
06-30-2012, 20:11
اولا اهنئك انك تحقق ارباحكك بشكل دائم
وثانيا يجب ان لا تعتمد على شئ واحد حاول ان تجدد من طريقتك واسلوبك فى المتاجرة

sniper90
06-30-2012, 20:46
اعتقد ان عدم استخدامك للاستوب لوز هو خطر كبير على حسابك
كما أن خبرتك فى الفوركس قليلة فلابد ان تقلل الخسائر باستخدام الاستوب لوز حتى تحافظ على الحساب
كما عليك بتعلم اساسيات الفوركس وكذلك التحليل الفنى

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 03:06
يجب متابعة الاخبار اول باول عند الخول فى صفقات
وايضا من المهم جدا ان تستخم الستوب لوز
ولكنى لا اعتقد ان عند زيادة الخبرة تقل الصفقات المفتوحة لمدة طويلة

safiforex
07-03-2012, 03:32
اخي بالنسبة للعمل على الاخبار فاظن انه يجب ان تعمل بستوب لوز لان النمتاجرة على الاخبار بتكون فيها مخاطرة كبيرة جدا
و لهذا فعن نفسي فانا لا افضل التجارة على الاخبار

derfcase
07-03-2012, 07:43
يا اخي الكريم
aminos
جميعنا لا يحب الاستوب لوز - و يتمني ان تضرب كل صفقاته اوامر التيك بروفيت المحددة سابقا
و انما هو امر موجود للمحافظة علي جزء من راس مالك و عدم خسارته اجمالا - في حال اذا سارت الصفقة عكس اتجاهك الذي رسمته

fxjoseph
07-03-2012, 07:49
انا زيك مبحبش الستوب لوز بس ده مش معناه انها ملهاش لازمة لا ده مهمة جدا والتجارة بدونها لها شروط وبما انك تتاجر علي الاخبار اذا فالاسعار بتتحرك زي الصاروخ وقت الاخبار وبالتالي لو مكنش لديك ادارة راس مال جيدة وبها هتكون الخسائر فادحة لذلك اذا اردت الاستمرار بدون الاستوب فانت محتاج انه يكون حجم الصفقة صغير بقدر الامكان حتي يتمكن حسابك من تحمل الخسائر اذا زادت
طبعا هناك طريقة افضل من الاخبار وانا بحبها وبشتغل عليها لدرجة اني احيانا كثيرة بهمل الاخبار والطريقة ببساطة انك تقوم بعمل تحليل فني دقيق وبنسبة 90 في المية الشارت بيكون صادق خاصة مع الفريمات الكبيرة والاكبر من الساعة

onbtavptbav
07-03-2012, 11:20
بدون عمل ستوب لوز في وقت السعر يعكس عليك واحتمال يتمرجن الحساب

halwaniptba
07-03-2012, 11:45
العمل بدون استوب سوف يفقد حسابك اذا كان يوجد فية مبلغ قليل واذا كانت الرافقعة المالية كبيرة
سوف تفقد الحساب استخدم استراجية انا اقراء توصية بيع او شراء اقوم بقراء الموشر وتطبيقها على الديمو واتابع معة وثم اطبقها

gamedhtrv
07-03-2012, 12:03
فى البداية ان كنت لا تستخدم الاستوب فاعرف انك فىا لطريق الى الخسارة فى الفوركس سواء عاجلا او اجلا ولا اقفل الابواب امامك ولكن هذه هى الحقيقة فى الفوركس انا لخسارة فىا لفوركس اوا لخسارةا لكبيرة تاتى بالفعل لمن لا يتبع ادارة مال ومنها الاستوب لوز

jamilktba
07-03-2012, 12:55
اولا انا مع الذين يستخدمون استوب لوز قبل اي صفقه و مهم جدا

Missa
07-03-2012, 20:09
السلام عليكم
اظن انه من الضروري الاعتماد
على الستوب لتجنب حدوث الخسارة

hesham1046
07-03-2012, 20:43

شوف انا ديما بستعمل المؤشرات فى التحليل الفنى ولا غنى عن 5 مؤشرات وهى
مؤشر الماكد الانه سهل ومؤشر الفيبنوشى الرقمى ومؤشر قوة العملة اللى بيبين لك قوة العملة ومؤشر ايضا الميميورى ماث

وانا معاك ايضا مش بحب الاستوب لوز الانى ممكن اسيب الصفقة لمدة طويلة وانا شغلى الاساسى على الذهب والفضة علشان كدة تلاقى شغلى على قدى

بس استخدم المؤشرات هاتنجح انشاء الله

waleed adel
07-06-2012, 22:52
الاستوب لوز طوق النجاه اخى وليكن حتى تزداد خبرتك وعليك بالدراسه
الجيده والتدريب على الحساب التجريبى

magic777
07-10-2012, 21:05
يا اخي الكريم
aminos
جميعنا لا يحب الاستوب لوز - و يتمني ان تضرب كل صفقاته اوامر التيك بروفيت المحددة سابقا
و انما هو امر موجود للمحافظة علي جزء من راس مالك و عدم خسارته اجمالا - في حال اذا سارت الصفقة عكس اتجاهك الذي رسمته

اخي لو انت مش بتحب تتشغل بالاستوب لوز عادي جدا انت تقدر هنا تستبدله بطرق المضاعفات او طرق
الهيدج او حتى التبريد والتعزيز
اي طريقه فيهم تكون مناسبه ليك وتوظفها صح وتكسب بيها المهم تعرف انت عاوز ايه

mohamedlee
07-10-2012, 21:14
كبداية لازم تستخدم ستوب لوز لانك بذلك تتعرض للمخاطرة ويمكن ان تصل لدرجة المقامرة وارجو منك اخى الكريم فتح الصفقة بعد تمهن كبير وانتظار على الاقل اغلاق شمعتين امامك فى شارت نصف ساعة على الاقل حتى تاخذ قرار صائب فى دخولك للصفقة

ehab
07-10-2012, 21:54
المتاجره بدون وقف الخسارة هو شئ خطر بالاخص انك بتقول انك تعمل فى الفوركس فى وقت
الاخبار وانت تعرف جيدا ان الاخبار من اخطر الاوقات التى يتم العمل بها

Shady Moustafa
07-19-2012, 17:28

لماذا لا تحب الستوب لوس ؟
اولا لازم تبقى حاطط فى بالك انه امهر المحترفين فى الفوركس عنهم صفقات كتير بتتقفل على خساره بالستوب لوس بس ثفقاتهم اللى بتتقفل بمكسب بالتيك بروفت او بالتريلينج ستوب اكبر من عدد ثفقاتهم الللى اتقفلت بالستوب لوس فارضى بالثفقات الخاسره القليله اللى فى النص ومتعندتش فى قفلها وتسبها لغاية مطيرلك حسابك

houssem11
07-19-2012, 18:11
هل هناك نظام أخر للربح السريع بحيث يكون البونوس أكبر أو مسابقات في مختلف المجالات
الرجاء الرد في أقرب وقت و بأبسط طريقة للشرح فأنا عضو جديد مبتديء في الفوركس

HOUSAMMI
07-19-2012, 19:48
اخى الاستوب لوس

صديق التاجر هى بالضبط مثل الترند

خفض الخسارة احسن ضياع راس المال

هذا من المبادئ المعروفة

sky44
07-19-2012, 19:50
السلام عليكم . ارى من موضوعك لا تستعمل امر وقف الخسارة وهذا فيه خطورة بالغة فانت تعرض رأس مالك لخسائر فادحة و خاصة وانت تعمل على التحليل الاخباري فقط

ahmed
07-19-2012, 19:55
اخى تحقيق ارباح من المتاجرة بالاخبار شئ ممتاز ليس كل منا يستطيع ان يفعل ذلك
ولكن العمل بدون استوب يجعل هذة الصفقات عاليه المخاطر بشكل كبير
حاول ان تجد طريقه لوضع الاستوب الامن لصفقتك

mohamed yossef
07-21-2012, 02:46
بالبداية عندك خطا فادح قد تدفع ثمنه غاليا
ايك اخى الكريم والمتاجرة بدون استوب لوز
ثانيا لتعلم طرق المتاجرة الاخرى انصحك بكتاب التحليل الفنى للاسواق لجون ميرفى لتتعلم التحليل الكلاسيكى الفنى

sabre
07-21-2012, 02:49
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انت تربح لانك تفتح صفقات كثيرة فى الاتجاهين
هذا ما اعتقد ولاكن فى الاخر بيبقى معك صفقات ولها ربح عائم وانبهك اخى لخطرة هذا وعليك
بالابتعاد عن الربح العائم لفترات طويله واذا كان الاجمالى عندك ربح اغلق جميع
الصفقات عنك وابدأ من جديد افضل

derfcase
07-21-2012, 04:47
انت تربح لانك تفتح صفقات كثيرة فى الاتجاهين
هذا ما اعتقد ولاكن فى الاخر بيبقى معك صفقات ولها ربح عائم وانبهك اخى لخطرة هذا وعليك
بالابتعاد عن الربح العائم لفترات طويله واذا كان الاجمالى عندك ربح اغلق جميع
الصفقات عنك وابدأ من جديد افضل

حقيقة اخي الكريم
sabre
هذا من اهم عيوب فتح اكثر من صفقة علي اكثر من زوج او في اكثر من اتجاه لزوج واحد
و هو الربح او الخسارة العائمة - و الذي اذا سار السوق حسب توقعك - فانك ستضطر الي اغلاق كل هذه الصفقات يدويا و ليس اوتوماتيكيا
مما قد يتسبب في خسارة نقاط اكثر

spiderxp
07-21-2012, 18:46
بص انا فاتح صفقات طويله بقالي 20 يوم ومحققه خسائر 300$ بس عارف ان شاء الله انها هتجيب معايا بس محتاجة صبر شوية
وعادى السوينج دا بتدخل فيه ومابتحددش ستوب لوز
انما الاسكالبينج دا يادوب بتخطف 10 بيب او 15 بيب

Aker001
07-21-2012, 18:48
فالاسعار بتتحرك زي الصاروخ وقت الاخبار وبالتالي لو مكنش لديك ادارة راس مال جيدة وبها هتكون الخسائر فادحة لذلك اذا اردت الاستمرار بدون الاستوب فانت محتاج انه يكون حجم الصفقة صغير بقدر الامكان حتي يتمكن حسابك من تحمل الخسائر

mena
07-22-2012, 10:09
الشراء بسعر اقل من السعر الحالى للعملة و هو امر هام جدا عند استخدام نقاط جنى
ربح و وقف خسارة مرتبطة بخطوط الدعم و المقاومة

tictok
07-22-2012, 11:55
لو انت رصيدك يتحمل الخسارة المؤقتة بسبب انعكاس السعر عن الهدف ولا تستخدم الأستوب لوس فلا مشكلة أذا كنت متأكد ان السعر سيصحح اتجاهه وتكسب الصفقة في النهاية الموضوع محتاج وقت وصبر
وكثير من الصفقات تكسب بهذه الطريقة ولو كنت محدد الأستوب لوس كنت خسرتها من البداية

ahmed
07-22-2012, 12:36
فالاسعار بتتحرك زي الصاروخ وقت الاخبار وبالتالي لو مكنش لديك ادارة راس مال جيدة وبها هتكون الخسائر فادحة لذلك اذا اردت الاستمرار بدون الاستوب فانت محتاج انه يكون حجم الصفقة صغير بقدر الامكان حتي يتمكن حسابك من تحمل الخسائر

هذة طريقه لا يمكن ان تتفادى بيها الخسارة هى فقط من الممكن ان تجعل المارجن
اكبر مما هو عليه فقط ولكن الارباح لن تبقى جيدة فى هذة الحاله وبالتالى غالبا لن يلتزم بذلك
ولكن الافضل ان يجد طريقه لوضع الاستوب ايا كانت فهو الاسلم

khaled zizo
07-24-2012, 21:57
عندما أقوم بإستخدامه لا يصيبني التوتر و لا أريد غلق السفقه بسرعة بل عالج لي هذه المشكلة و فى حالة استخدام استوب لوس سوف تشعر بالامان اكثر وتستطيع ان تحافظ على حسابك بامان بعيد عن الضياع فجأة .. وبالنسبة للتداول مع الاخبار فهى طريقة جيدة تحتاج الى متابعة جيدة يمكنك اختيار بعض المؤشرات التي تناسبك وتجد انها نجحت معك المهم لاتربك نفسك بكثرة المؤشرات لكن انتبه ان التحليل الفني لايمكن الاعتماد عليه وقت الاخبار لانك لاتضمن الى اي اتجاه سيذهب السوق وبالتوفيق ان شاء الله

marcos
07-24-2012, 22:04

أولا عليكم السلام وثانيا إنت لازم تعشق الستوب لوز لأنك لست مالك السوق وتستطيع إستبدال الستوب بعكس الأمر
وبهذا ال10 نقاط ما ضعتش ويمكن الصفقتين يطلعو ربح يعني إنت أخذت بيع وكنت راح تحط ستوب 10 نقاط إذن لا تحط ستوب وإنتظر لما السعر يعكس عليك 10 نقاط وخذ شراء بنفس اللوت
نعم تتبع الأخبار امر جيد لكن أغلبية الخبراء لا يفعلون ذلك لأن وقت الأخبار يتلخبط السوق

master_egypt
07-25-2012, 23:21
اخى لكن هذه الطريقه خطيره جدا ولا تعتبر طريقه شغل نهائى لانك ممكن تقع فى اوردر يضيع لك كل شئ ومتعرفشى تقفله لانك ممكن تشوف فى لحظات انفجار سعرى متكنشى متوقعه هذا ايى فقط

zeina
07-28-2012, 17:37
اهم نصيحة ممكن اقولهالك انك لازن تتعلم تستخدم ستوب لوز فى كل صفقة تفتحها حتى لو انت ماشى تمام لحد الان من غيرو متتخدعش وتعتقد انة مش مهم الاستوب هو اللى بيحافظ على حسابك وقت الشدة مينفعش تخاطر بحسابك كلة

dodovedo
07-28-2012, 18:04
اخى الكريم
ادخل قسم الفيديوهات
مشروح فيها التحليل الفنى باستفاضه
باذن الله تستفاد منه
تقبل احترامى

basom59
07-28-2012, 18:07
بصراحة انا شايف موضوع الاستوب لوز ده مهم جدا لازم الواحد يحطه في الحسبان انا في مرة اقسم بالله فقدت حوالي الف دولار دفعة واحدة تقريبا بسبب عدم وجود استوب

kkanmoun
07-28-2012, 18:21
بدون عمل ستوب لوز في وقت السعر يعكس عليك واحتمال يتمرجن الحساب

medmedooo
07-29-2012, 02:32
ازم تستخدم في البداية الاستوب لوست للحفاظ على حسابك

sunlight
07-29-2012, 02:46
اعتقد ان الامر يرجع لك اخى اذا كنت تحقق مكاسب من عدم استخدام الاستوب لوز فالتزم بما تفعل واستمر واعرف نفسك والاستراتيجيه بتاعتك
ولا تفعل شىء يجعلك غير مستريح او تخسر

dodovedo
07-29-2012, 21:36
اخى الكريم
التحليل الفنى بيتشرح الان وبطلاقه فى
قسم الفيديو فى المنتدى
تقدر تتابعه عليه
تقبل احترامى

digirakan
07-29-2012, 21:49

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ممكن تشرح لنا طريقتك في المتاجرة

انت قلت ان تشتغل عن طريق الاخبار هل تستخدم التحليل االفني و فقط الاخبار

hesham1046
07-29-2012, 21:58

kimokonolove
07-29-2012, 22:02

بص يا غالى الأستوب مهم جدآ ممكن تعمل 100 صفقة
كسبانة وصفقة واحدة تضيع حسابك ومجهود الفترة اللى فات
راح فى شربة مية
لذا حاول ان تتعامل بالستوب لوز وتابع الشارت والمؤشرات
وممكن تعمل تريلينج للأستوب لو حبيت اثناء التداول لاكن لا
تتخلى عنة

dollyabdallah
07-29-2012, 23:42
اعتقد انك فى حالة استخدام استوب لوس سوف تشعر بالامان اكثر وتستطيع ان تحافظ على حسابك بامان بعيد عن الضياع فجأة .. وبالنسبة للتداول مع الاخبار فهى طريقة جيدة تحتاج الى متابعة جيدة

mema
07-30-2012, 15:56
لماذا لا تستخدم وقف الخساره وهو فى مصلحتك وقوم بحمايه راس المال

gamal
07-30-2012, 16:48

تمام زى مقال اخى العزيز
لابد من استخدام التحاليل لدخول الصفقات

aladdin
07-30-2012, 16:52
اولا انت بتقول انك تعمل فى المجال منذ شهرين وفى نفس الوقت تقول انك تعمل بالاخبار فهذا تناقض غريب ثانيا انصحك بفهم التحليل الاساسى اكثر حتى تسطيع غرفه قوه اقتصاد الدوله صاحبه العمله واتعلم فنى لان من الواضح انك تحب الاسكلبنج

hossam hossam
07-31-2012, 09:28
ازي ياباشا بتعمد علي الاخبار انا سمعت الاعتماد علي الاخبار يفقدك الارباح
لانه لا يتم العمل وقت الاخبار ده الي اعرفه عن شركه انستا

The soul slayer
08-09-2012, 14:51
نعم كما قال الإخوة من قبل فالستوب لوس ضروري جدا لتفادي خسائر لا تحمد عقباها
وأيضا تعلّم التحليل الفني فهو أثبت جدارته على الساحة

mahyfxxx
08-09-2012, 15:10
ن وجة نظرى هى لعبة حظ ممكن يقع فيها الانسان ممكن ترفعة الى مستوى معيشى عالى وممكن تخسرة كل راس مالة الذى جمعة على مدى شهور دية نظرية بالنسبة لى

magic777
08-11-2012, 00:58

لو استخدم الاستوب لوز بطريقه فنيه صحيحه فقط هيكون في الامان هنا ولكن طبعا يفضل اكتر
انه يكون لديه خطه اداره راس مال صارمه هيا دي الافضل واللي هتحافظ على حسابه من اي انعكاسات قويه

hend
08-11-2012, 22:52
لا معنديش خبرة غى الموضوع ده والله انا لسة
جديدة فى السوق ولسة بتعلم وتقبل مرورى اخى الكريم

mozoabdo
08-11-2012, 23:11
اولا لكى تكون متداول ناجح يجب ان تستخدم الاستوب لوس لانها قاعده اساسيه ولايكن الاستغناء عنها لانك يمكن بدون استوب لوس من الممكن ان تخسر حسابك فى صفقه واحده ويضيه مجهودك
وثانيا يجب ان تستدم استراتيجيه مناسبه لك ويجب ان تعلم ان لايوجد استراتيجيه ناجحه مائه فى المائه ولكن اذا قمت فى الشهر بتحقيق نسبه نجاح من 10 الى 30 فى المائه فهى استراتيجيه ناجحه

elgohary
08-13-2012, 05:46
لازم تستخدم الستوب لوز و تدير راس مالك و تستخدم حساب ديمو

محب الصحابه
08-13-2012, 05:47
اخي نصيحه شخصيه مثلما قال الاعضاء وضع الستوب لوز قبل الهدف

aminewactop
08-25-2012, 14:27

sa3idsmp
08-25-2012, 14:52
ما دمت اخي العزيز تحقق ارباحا بطريقتك هده

فواصل عملك لا داعي لتغيير الخطة لأنها ناجحة

ادا رايت ان الخسائر تزيد عندئد يمكن تغيير الخطة

anazoft
08-25-2012, 15:04
العمل من غير ستوب لوز وارد
و قد يكون نافق في الصفقات ذات الأمد البعيد لكن بالمقابل ينبغي توفر مساحة جيدة اي راس مال محترم
فوق هذا لا اضن ان الاعتماد على الاخبار فقط امر جيد
ينبغي عليك تعلم التحليل التقني و اتقانه

hossam hossam
08-28-2012, 00:07
ياباشا طالما لا تريد استخدم استوب لوز دي حاجه ترجع ليك وهناك انوع اخري غير المتاجره عن طريق
الاخباره في نوع اخر اسمه هيدج وهي فتح صفقه عكس صفقه

nany1980
08-29-2012, 15:47
السلام عليكم اخي محمد

هذا دائما اقوله يجب وضع الستوب لوز قبل الهدف لتفادي اي مفاجئات

حتى لا سمح لله تقع فى خساره كبيره

goodbye_love
08-29-2012, 16:11
جميل انك بتحقق مكاسب جيدة في الاول
بس بدون الاستوب لوز لازم تكون صفقاتك قصيرة المدى
ولازم تكون قدام الشاشة متابع كل حركة
اعمل استوب لوز دة هيريحك كتير

hwida nada
08-30-2012, 19:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوانى كل كلام صاحب الموضوع هو نفس كلامى انا احب ان اتعامل بطريقة غير العشوائية
التى انا اتعامل عليها هل من مجيب؟

amr beni ata
09-01-2012, 23:18
انصح بتعلم الاسلوب الفني جيدا و انت كمبتدئ انصح بكتاب فوركس العرب

اذهب وجرب ما تقرؤه على حساب تجريبي

من راي ان تحدد ستوب وايضا الوقف

MAGDY
09-02-2012, 12:15
طرق وأساليب العمل والتعامل فى سوق العملات والفوركس تحديداً
كثيرة ومتعددة ومتفاوتة ومختلفة
عليك اختيار الطريقة التى تناسبك ، والتى تستطيع الربح من خلالها
طبعاً من بعد القراءة والمعرفة الكافية لجميع جوانب موضوع العمل
تحياتى

alkods5000
09-02-2012, 12:28
جميل انك بتحقق مكاسب جيدة في الاول
بس بدون الاستوب لوز لازم تكون صفقاتك قصيرة المدى
لتفادى اى خسائر لاقدر الله

soomoon
09-02-2012, 12:34
زى ماقال اخى الكريم فى ردة الاخير دة
وربنا يوفق الجميع

mohamed amin
09-06-2012, 02:34
الموضوع مهم كثيرا اخى الكريم وارجو المناقشة التى توضح اكثر لان كلامك يعتبر صعب قليلا على المبتدئين
ارجو ان تكون المناقشة بالصور وبالفيديوهات جوزيت خيرا اخى

alkods5000
09-06-2012, 15:27
ربنا يوفقك بس لازم تكون حذر والاستوب لوز مفيد جدا ف بعض المواقف
وباقية الطرق والاستراتيجيات هتلاقيها متوفره ف المنتدى ومشروحعها

---------- Post added at 12:27 PM ---------- Previous post was at 12:14 PM ----------

زى ما باقى الزملاء نصحوك انك لازم تستخدم الاستوب لوز ومتفرحش كتير انك بتكسب
فى سوق عالم الفوركس لازم تبقى حذر جدا وتكون قد كل خطوة تخطوها

rano
09-06-2012, 18:42
يا اخي مهما بلغت احترافية المتاجر يجب ان يقوم بوضع استوب لوس حتى لايفقد مكاسبه من الصفقات السابقة ويفقد كذلك حسابه

وهناك عدة طرق اخرى للكسب من الفوركس كأن تتعلم التحليل الفني

l3azzi
09-06-2012, 19:40

benb
09-06-2012, 21:34
أخي المتاجرة بدون امر وقف الخسارة شيء خطير جدا
قد تبرم عشر صفقات رابحة
وبمجرد خسارة واحدة قد تكون كبيرة تفقد حسابك
وقف الخسارة من الامور الضرورية
وأنصحك بالمتاجرة اعتمادا على التحليل الفني احسن من الأخبار

lala
09-06-2012, 22:30
انا ارى بما انك مبتدا فى مجال الفوركس فعليك اولا بعد ما تتعامل فى الحساب التجريبى وتبدا فى الحساب الحقيقى
لابد ان تضع لك ستوب لوس وده اكيد لمصلحتك حتى لا تحقق خسائر ربما لا تسطيع ان تعوضها فاحذ وانت فى البدايه وبعد ما تزيد خبره فافعل ما شئت

sahar
09-07-2012, 05:05
لا بد من الاستوب لوز يا أخي عشان تتفادي اي مخاطرة وتخسر خسارة كبيرة وعشان تحافظ علي حسابك
واعتقد انك بلاش التسرع علي حساب حقيقي وممكن حضرتك تستخدم الحساب التجريبي في الأول
وبرده حضرتك تتابع الاخبار بس دايئما مش كل الاخبار بتحرك السوق والسعر ربنا يوفقك

husseinmah
09-07-2012, 14:28
السلام عليكم . اخواني اعضاء منتدى فوركس العرب . اخى اولا العمل بدون وقف الخسارة هو شئ خطير جدا جدا بالاخص انك بتقول انك تعمل فى الفوركس فى وقت الاخبار وانت تعرف جيدا ان الاخبار من اخطر الاوقات التى يتم العمل بها ولذلك يجب ان يكون لديك الطريقة التى بها وقف للخسارة لحماية الحساب . والسلام عليكم

ghanou
09-07-2012, 17:27
أهم شيء في تجارة الفوركس
هي إدارة رأس مال ...لازم تشتغل بإحترافية ...وتحدد نسبة خسارتك عن طريق الستوب
بدون ستوب حسابك في خطر ......" رح يصفر "

moody mooda
09-07-2012, 17:31
من اصول العمل في الفوركس متابعه التحليل الفني والاساسي واستخدام الاستوب لوز لانك بدونه بدرجه مخاطره كبيره انت

eng2012
09-07-2012, 17:44
اعتقد انك فى بدايه الامر تجد انك تسطيع ان تحقق الربح لانك تلتزم بكل ما تعلمته
ولكنى انصح بان تستخدم حد الخساره حتى لا تندم على ذلك
لانى فى بدايه الامر كنت مثلك وحتى ان اتت صفقه خاسره وجعلت رصيده تحول من كل تلك الارباح الى صفر

hou1993ssam
09-07-2012, 19:15
السلام عليكم
أخي أظن أنه بعملك بون الستوب أنت تخاطر كثيرا كما تفضل الأعضاء بالشرك لذلك بالتوفيق لك

fady10
09-09-2012, 01:38
السلام عليكم . اخواني اعضاء منتدى فوركس العرب . اخى اولا العمل بدون وقف الخسارة هو شئ خطير جدا جدا بالاخص انك بتقول انك تعمل فى الفوركس فى وقت الاخبار وانت تعرف جيدا ان الاخبار من اخطر الاوقات التى يتم العمل بها ولذلك يجب ان يكون لديك الطريقة التى بها وقف للخسارة لحماية الحساب . والسلام عليكم

اتفق معاك بشدة فى هذا الامر لان الاستوب لوز امر مهم جدا ويعجبنى المضارب العالمى جونز حيث انة يعتمد علية بصفة اساسية فى كل عملياتة

tarek22
09-16-2012, 17:49
بطبيعة الحال هو اساسي بدون نقاش وهو امر معروف عند كل متاجر لكن الامر الذي يشغل بالنا هو تاثير لاستوب على نفسية المتاجر عند اقتراب السعر من ذلك الامر

missan
09-16-2012, 20:27
السلام عليكم يا أخي اولا العمل بدون وقف الخسارة هو شئ خطير جدا
لدا لازم تستخدم في البداية الاستوب لوست للحفاظ على حسابك

حوسام احمد
09-17-2012, 04:55
السلام عليكم
جزاك الله خيرا ..مشكورين يا احلى اعضاء على النصايح
تقبل مرورى

ash988246
09-17-2012, 18:30

عدم استخدامك للاستوب لوس سبيلك للمارجن كول والتجارة في وقت الأخبار مشكلة أكبر ماذا تفعل لوعكس عليك السوق 500 نقطة إن لم يصيبك المارجن كول ستظل معلق في الصفقة وتضيع عليك فرص أخرى

rashad22
09-17-2012, 18:44
السلام عليكم
اخى اولا العمل بدون وقف الخسارة هو شئ خطير جداوالفوركس فى وقت الاخبار هي اخطر الاوقات
شكرا

moisaid
09-17-2012, 20:20
أخي الكريم الستوب لوز هو صمام الأمان
فخليك حريص على مصاحبته معك في كل صفقاتك
تصور انقطع الكهرباء راح النت
ايش العمل
بالتوفيق أخي

حوسام احمد
09-17-2012, 21:33
السلام عليكم ورحمه الله
جزاكم الله خير الجزاء يا احلى اعضاااااء
دمتم لنا عونا .. وجعله الله فى ميزانكم جميعا
تحياتى لكم جميعا

themystery
09-20-2012, 18:45
انا شايف ان الستوب لوز
لو مستخدمتهاش ممكن تتعرض لخطر ان حسابك يخسر كل رصيده
في صفقه واحده
و تحياتي لك

mamon
09-22-2012, 00:55

ahmad123
09-25-2012, 07:53
السوق لا يعلم احد ان يتجه في فتره قصيره او طويله
العمل بدون وقف خسارة يعني الفشل في الاحتراف في هذا السوق
وقف الخساره اهم من اي شيء

omarbling
09-25-2012, 12:59
وعليكم سلام عليكم و رحمة الله و بركاته
استخدم في البداية الاستوب لوست للحفاظ على حسابك

suhao
09-25-2012, 13:53
ناس كتير تعتقد انو الستوب لوز مضيعه لراس المال
انو ممكن السعر يعكس واقل تقدير يرجع لنقطه دخولك
اما انا بعد الخساره التي حدثث لي اعتقد الستوب اضمن شئ في هدا السوق

Hamad
09-25-2012, 13:55
الستوب ضروري ومن يرفضه خير له يترك الفوركس حرام الناس تخسر أكثر من كده بناس تحط توصيات بدون ستوب ولما الناس تخسر يتبخر صاحب التوصيات

AsaadSoft
09-25-2012, 14:08
انت محظوظ اخي الكريم انك بدأت تتاجر في الفوركس

بالتوفيق ان شاء الله

ona
09-25-2012, 16:59
بانسبه للمبتدئين لازم استخدام الاستوب لانه مهم جدا
للحفاظ على الحساب ويجب علم اساليب المتاجره واتباع التوصيات لاكتساب خبره جيده بالسوق

tarek22
09-25-2012, 17:13
التزامك بطريقة متاجرة ناجحة حتخليك ناجح كلام مظبوط جدا ومتفق معاه وكمان اقدر اقولك حاجة تانية حتى التزامك بطريقة متاجرة فاشلة حتخليك ناجح هتخليك تعرف انفى هناك طرق خاطئة وممكن تستفيد مناه بعد كدة فى حاجة جديدة

anass
09-25-2012, 17:17
السلام عليكم
اخي انا مبتدئ و ليس عندي خبرة جيدة لكن اشكرك على هذا الموضوع و ننتظر الاستفادة من الخبراء

yassoo011
09-25-2012, 17:24
من ناحية الربح فانت جيد ولكن يجب عليك تعلم الطرق
الاخرى لتحقيق الربح والتحليل الفني والاساسي

waheedpcc
09-25-2012, 22:36

waheedpcc
09-27-2012, 22:26

بالتوفيق يارب

zaki
09-28-2012, 18:22

بالتوفيق يارب

mohamed eldamnhorey
09-28-2012, 18:36

بالتوفيق يارب

نعم اخى اداة وقف الخساره مهمه جداً فنحن لانملك اى منقذ فى هذا السوق غير الاستوب لوز

yasser habola
09-28-2012, 22:09
شكرا ليك اخي الكريم علي استفسارك
بالنسبة لمتاجرة وقت الاخبار يوجد بها استراتيجية جيدة لو اتقنتها حتربح جيدا لكن كن حذرا لان يوجد شركات وساطة تمنع المتاجرة وقت الاخبار
بالنسبة لصفقاتك طويلة المدي بتعتمد علي تحليل الزوج والاستراتيجية التي تعمل بها فتعلم جيدا واختار طريقة تداول وجرب علي الديمو .

mohamed202024
09-29-2012, 02:00
اكيد طبعا محدش يقدر يقلل من اهمية الاستوب لوز
واسال مجرب انا واحد من الناس كنت بشتغل من غيره وللاسف كنت بخسر خسائر فظيعه

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 11:23

بالتوفيق يارب
ل
اكيد اخى العمل على استراتجيه قويه يعطيك خبره وتبقا بتشتغل على اساس وليس شغل عشوائى بالبركه

waheedpcc
09-29-2012, 12:56
و الله اولا انا مع الذين يستخدمون استوب لوز قبل اي صفقه و مهم جدا

noureen
10-05-2012, 05:09
بوص يا اخى اولا طبعا مبروك على ما حققته من ربح
ثانيا انا كمان مش بستخدم الاستوب و الحمد لله بكسب بستخدم التبريد بفضله اكتر و احيانا الهيدج
ثالثا اكيد طبعا التحليل الاساسى مهم جدا و لو كان الى جانبه التحليل الفنى سوف تصبح متفوق
تقبل مرور

mohamed amin
10-05-2012, 05:24
اعتقد اخى الكريم ان الاعتماد على اكتر من استراتيجية هيكون افضل واكتر
طريقة للحصول على اكبر حجم ممكن من المكاسب اتمنى ان نهتم بذللك

عائشة
10-05-2012, 05:28
موضوع مفيد واستمتعت باراء الاخوة والاخوات جزاهم الله عنا الخير والربح الوفير
اتمنى لكم التقدم والنجاح

maaado
10-06-2012, 00:43
يعني لو مش هاتشغل الاستوب لوز اجلس امام شاشة الكمبيوتر
وتابع الصفقات واشتغل مكان الاستوب لوز
مهم جدا انك تضع حد للخسارة
الفوركس يحتاج الي الانتباه والتركيز

malwazeer
10-06-2012, 00:50
السلام عليكم نشكرك أخي الكريم علي هذا التوضيح
لأن اهم حاجة فعلا هي وقف الخسارة كي لا يضيع الحساب كله

Shawky Farag
10-06-2012, 01:00
عزيزي
تحياتي
هذه جرأة شديدة منك
أن تعمل بدون ستوب لوز
فهذه الجرأة سلاح ذو حدين
وبالذات خطورة الأمر أنك تتاجر وقت الأخبار
تحياتي

mohamedemara
10-06-2012, 01:18
اعتقد ان تلك المؤشرات هى جيده جدا ويقوم باتستخدامها كل من يقوم بالتداول وتحقيق الربح
بكل سهوله ولابد وان نتعلم كيف نقوم باستخدامها جيدا

rigiray
10-08-2012, 15:34
السلام عليكم اخي الفاضل
اضيف شيئ اخر من لا يعمل بستوب ويعي جيدا ما يفعل يكمون يعمل بادارة راس المال صارمة صارمة صارمة للغاية وهذا يحتاج لطريقة عمل محترف ومتداول يعرف ما يفعل

nalyyy
10-08-2012, 16:59
شكرا ياجماعة لكل المارين
على هدا النقاش
الرائع جدا والمفيد

ayman.shosha
10-08-2012, 17:02
اخى العزيز
لا تنسى ايضا التحليل الاساسى
فدراسة نقاط الدعم والمقاومة على اكثر من فريم تايم يكون لها اثر واضح على ضبط مستوى توقعك

كما انصحك بتحجيم صفقتك
من خلال الاستوب لوز والتيك برفيت

sayed taha
10-08-2012, 21:17
اخى الكريم
ارى اخى انة لاداعى للتسرع فشهرين مدة قليلة جدا للمتاجرة . اما بالنسبة للاستوب لوز فهو ليس لعين و لكنة يحميك من خسارة كبيرة و لكن المهم كيق تحسب مستوى وقف الخسارة

اسماء
10-10-2012, 14:55
السلام عليكم ورحمه الله اخي العزيز ان وقف الخسارة ميزة من مميزات الفوركس التى تجعل التاجرين يشعرون بالامان لانها بقف بهم عند حد معين من الخسارة فهى ليست شئ سئ او مخيف لذلك فنصيحه لك ان تستخدم ميزة وقف الخسارة

keko
10-15-2012, 03:07
مهما كان ذكائك فانا ارى ان مده شهريين بالفعل غير كافيين على المخاطره الى انت واضع نفسك فيها فياريت
يا اخى بلاش التسرع واتمهل شويه واستغناءك عن وقف الخساره امر شديد الخطوره ففكر جيدا مره اخرى

blackknight
10-15-2012, 06:46
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته لا يمكنك الاعتماد دائما على التحليل الاخبارى فهناك طرق اخرى
منها التحليل الفنى وانصحك بان تتغلب على كراهيتك للاستوب لوز وتستخدمه فهو مفيد فى معظم الاوقات

azifek
11-25-2012, 01:18
أخي الكريم
بإمكانك إتباع استراتجية معينة تتاجر بها في كل وقت و ليس بعد صدور الأخبار
و أنصحك بالبحث عن استراتجيات التدوال التي يضعها الأعضاء و حاول أن تجربها على ديمو

radoinehajhouji
11-30-2012, 20:42
:bravo::bravo::bravo:مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيفيد المبتدءين في عالم الفوركس
جزاك الله بالف خير

economist252
12-05-2012, 21:31
الاسوب لوز هو الدرع الواقي للمتاجر و دوره تحديد الخسارة و المحافضة على راسمال لدلك انصحك ان تستعمله تقبل مروري

saloom100
12-06-2012, 01:35
اعتقد انك فى حالة استخدام استوب لوس سوف تشعر بالامان اكثر وتستطيع ان تحافظ على حسابك بامان بعيد عن الضياع فجأة .. وبالنسبة للتداول مع الاخبار فهى طريقة جيدة تحتاج الى متابعة جيدة وانتباه والاهم من ذلك تكون المتابعة على المواقع الاجنبيه من وجهة نظري

maroc_forix
12-06-2012, 14:41
إن كنت تكره الستوب لوز إذن يجب أن تراقـــــــــــــب سفقاتك حتى إذا إنعكس السوق قللت الخسائر

youssef1025
12-06-2012, 15:48
السلام عليكم و رحمة الله نعم أخي أنت في الطريق الصحيح فعلا هناك الكثير من المحليلين لا يهتمون بالتحليل الفني و يكتفون بالتحليل الأساسي و هذا في نظري الشخصي أفضل لمن ليس لديه الوقت الكثير للفوركس أما المتابع اليومي فيعتمد بالأساس على التحليل الفني، و بالنسبة للستوب لوس ممكن تعمل من دونه و لكن حافظ على إدارة رأس مال محكمة تحياتي,

محترف
12-07-2012, 11:14
العمل بدون استوب سوف يفقد حسابك
اذا كان يوجد فية مبلغ قليل
واذا كانت الرافقعة المالية كبيرة

ahamed ali
12-07-2012, 15:12
أرى أنك بدأت المتاجرة بعد مرور شهرين فقط،و رغم أنك
ما زلت تجهل الكثير عن تجارة العملات،عموما التداول
على الأخبار جيد بالنسبة لذوي الخبرة،و ممكن تحقيق
أرباح إذا ما وافق الخبر التحليل الفني،أنصحك بدراسة أساسيات الفوركس

ahmedsaied
12-13-2012, 04:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بص اخى الكريم الطرق الاخرى فى التداول عليك بمتابعه من سبقونا فى هذا المجال ونخطو خطاهم لنحقق ما حققوه ونستفيد من خبراتهم ستجد كثيرون مثل اسامه عادل وهمر خورشيد ومصطفى بلخيط و نحند عبدالرحمن لستاذ الايشموكو

محترف
12-13-2012, 07:55
انا اعتقد ان الاستوب مفيد جدا الا اذا كان راس مالك كبير ولايتأثر بالحركة الشديدة
او انك تستخدم مضاعفات او تعزيزات على قدر راس مالك
ولكن يجب الحذر ومتابعة السوق لانه ربما بدون الاستوب تكون الخسائر كبيرة

ibrahiem2012
12-13-2012, 13:12
ماشاء الله اخي اتمني ان تربح باستمرا لكن انا لا اؤيد فكره عدم وضع الاستوب لوز لاي سبب كان فهو هيحمي الحساب
فانا خسرت حسابي قريبا بسبب قطع الكهرباء لمده يوم ولم اكن وضعت استوب لوز وقلت هتابع الصفقه مباشره لكن للاسف النور جه لقيت حسابي مصفر

kebaierkhaled
02-17-2013, 15:21
السلام عليكم
نصيحتي لك ان كنت تحقق في ارباح مرضية لا داعي لبحث عن طرق اخر للربح
قد تسبب لك خسائر غير متوقعة
بل حاول تطوير قدراتك في نفس النهج الذي تعتمده

العصفوره الاموره
02-17-2013, 15:40
شكرآ ليكي علي هذا السؤال
الذي افادني من الردود عليه
بصفتي عضو جديد
وامنياتي بالتوفيق للجميع

haitham
02-17-2013, 15:55
حتى تتمكن من العمل دون استخدام استوب لوز اعتقد انه لازم تكون محترف فى هذا السوق فالافضل هو استخدام الاستوب لوز وربنا يكرم ان شاء الله

alif
02-17-2013, 17:35
اخي وانت كده تخطيت مرحله مهمه وهيا التدريب على الديمو وطرق التحليل

عماد هلال
02-17-2013, 18:53

zinamalqa
02-17-2013, 18:59
اولا من ناحية الستوب ستعرف قيمته

الكبيرة بعدما تخسر بسبب عدم وضع الستوب

وقد حدث معي هذا ثم ان الخبرة لا اظن انها تاتي في حدود شهرين

ومعرفة تحليل واحد وهو الاخبار

فيجب ان تعرف تقريبا كل ما يتعلق بالفوركس

dolly holly
02-17-2013, 19:02
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اعتقد انه يجب عليك ان تكون محترفا تماما حتى تقوم بوقف الاستوب لوز و انا افضل ان لا تغلقه الان حتى لا تتسبب في خساءر تقبل مروري

دينا اسماعيل
02-17-2013, 19:07
شكرا على سؤالك المهم فى ناس كتير كانت محتاجة تعرف وتفهم سؤال زى دة طبعا لانة يفدنا كثيرا ونريد الاستفادة للجميع ووفقكم الله جميعا

بطة
02-17-2013, 19:08
ان كانت كما تقول صفقاتك ناجحة فلا تبحث عن شئ اخر للربح فهذا سيؤدي الي الخسارة

emam
02-17-2013, 19:11
اخي وانت كده تخطيت مرحله مهمه وهيا التدريب على الديمو وطرق التحليل

haitham
02-18-2013, 21:59
نصيحه لازم تستخدم الاستوب لوست لان ده هيحمى حسابك من المارجن وكمان عشان تبقى محدد انت ممكن تخسر قد ايه حسب الحدود الى انت حاططها لنفسك

dalirap
02-18-2013, 22:23
أخي أنا أعتمد على تحليل الفني وليس على الأخبار
لاكن على مضارب الفوركس أن يكون على درايت بل اثنين : أخبار + تحليل فني

fancydreams
02-18-2013, 23:13
موضوعك كتير مهم وفي غايه الموضوعيه ومعروف اساسا ان الديمو مهم جدا للمبتدئيين خاصه اللي زى حالاتى لانى للاسف مش فاهمه اى حاجه بس اللي بينفعنى تعليقات الاعضاء ومواضعهم .. مع تحياتى وبالتوفيق اخى الكريم

mostafaabdelgawad
02-19-2013, 00:39
اخي كلما زادت خبرتك من الاخر يقل عدد صفقاتك اصلا
وبيكون اختتيارك للدخول الى الصفقات مش سهل ومش كتير
بالتوفيق اخي

darin hamed
02-19-2013, 00:43
لاازم وضع الاستوب لوز
كتير من الاعضاء خسور بسبب كده
يعنى مثلا هو بمثل الفرام للعربية تقدر تسوق من غير فرامل ؟
اهو الاستوب كده تقف عند الخطر

dodovedo
02-27-2013, 14:52
اخى الكريم
لو انت بتعمل ارباح ثابته وراضياك خليك زى منت
اما لو عاوز تتعلم طرق اخرى عندك التحليل الفنى تقدر تتدخل فى توقيعى وتتعلمه
تقبل احترامى

khaledadll
02-27-2013, 15:37
يعنى على حد علمى اخى الغالى انى هعمل هنا لمده شهرين بدون ما اخد سنت واحد
اتمنى اخى ان توضح لى ذلك واسف على تدخلى فى الموضوع بدون رد لمشكلتك ولاكنى اهتم بهذا المجال

لوليتا
02-27-2013, 15:52
انا كان بودى ارد عليك فى موضوعك لكن للاسف انا لسه بتعلم ودخلت موضوعك وفهمت منه جدا من الردود اللى ردوها عليك الاعضاء بارك الله فيهم

undermore
03-02-2013, 00:12
السلام عليكم
جيد جداً اعتمادك على الأخبار ، لكن أنصحك باعتماد إستراتيجية تكون خاصتك ، وستربح بإذن الله

Ahmed.Broken
03-02-2013, 06:25

maged mohamed
03-02-2013, 09:54
بسم الله الرحمن الرحيم
ان عدم استخدامك لللاسوب لوز قد يعرض حسابك للمرجنة وتفد كل المبلغ
لذلك ادرس الاسوب لوز واستخدمها
وخلى بالك ان الاخبار لها ناثبر على السوق فى لحطة ممكن تخسر والاسةب بيحد من هذة الخسارة ايضا تعمق فى افوركس تحقق اكتر

ess_ess
03-02-2013, 13:30

انا اتفق معك اخى الفاضل فى هذا الرد لان الاستوب لوز سيحمى رأس المال من الضياع خاصة اذا كان المتاجر لسة مبتدأ

Nady
03-02-2013, 13:42
السلام عليكم صديقي العزيز الستوب لوز جيد جدا وطريقتك بردو من ضمن
استراتيجيات العمل وفي طريقه عمل كوبي لحد تعتقد انه رابح
وهكذا عدة طرق وانت تختار الانسب لك

haitham
03-02-2013, 13:56
اخى الكريم اعتقد انه لابد من استخدام الاستوب لوز لعدم التعرض للمارجن كمان عشان تحدد الخسارة لاقدر الله ماتزيدش عن كام

ايمان حسن
03-19-2013, 17:45
بما انك لا تحب الاستوب اذا فعليك بالتحليل الفني لانه يقوم بدراسة سلوك السوق من خلال استخدام الرسوم البيانية من أجل التنبؤ باتجاهات الأسعار المستقبلية، ومصطلح سلوك السوق يتضمن مصادر المعلومات الثلاثة الرئيسية المتاحة للمحلل الفني وهي السعرPrice ، كميات التداول Volume ، والعقود المتاحة **** interest (وتستخدم العقود المتاحة في الأسواق الآجلة Futures ، وعقود الخيارات Options )

sifou
03-19-2013, 17:50
السلام عليك و رحمة الله و بركاته هادا موضوع جيد للمناقشة
و شكراا و بالتوفيق

shan
03-19-2013, 18:39
إذا ما وافق الخبر التحليل الفني،أنصحك بدراسة أساسيات الفوركس،كالدعوم و المقاومات و خطوط الترند و نماذج الشموع و إبحث

yoyoutta
03-19-2013, 19:27
اولا السلام عليكم
ثانيا ربنا يوفقك و تكون دايما من الرابحين
ثالثا شكرا لطرحك موضوع للنقاش لانه بهذه الطريقة يتعلم الغير مثلي

taoufik bajjou
03-19-2013, 22:48
ألسلام عليكم أخي الكريم إدا كنت طريقتك ممتازة لمادا تبحت عن طرق أخرى أنصحك بالتركيز عليها لكن الستوب اللوز أخي الكريم من أهم الأمور و إدا لا حظت عند خسارتك تكون الخسارة فادحو أتمنى لك التوفيق

نور مريم
03-19-2013, 23:37
تعملها عشان متتعرضش لخسارة كبيرة تندم عليها بعد كدة

فعلا لابد من الاستوب اكتر حاجه علينا الالتزام بها للمحافظه على الحساب

التعليم الجيد باستمرار بس ممكن اذا ليك طريقه تكسب بيها يبقى تمام ممكن تتابع بيها وتكمل بس الفنى اهم بصراحه

haitham
03-20-2013, 00:08
اخى الكريم ممكن تحاول تتعلم اكتر من طريقه اخرى عن طريق الفيديوهات والكتب الى تقدر تجيبها من على اليوتيوب وعلى النت وبالتوفيق ان شاء الله

rebaoui
03-20-2013, 00:53
السلام عليكم
اخي الكريم الستوب لوز اكيد من اهم اساسيات الفوركس
و لكنني شخصيا لا اعتمده فاقوم بدراسة الصفقة و اضع اسوا الاحتمالات ومن ثم اختار النقطة المناسبة
و كل و طريقته
دمممممتم في رعاية الله و تقبلوا مروري

sort222
03-20-2013, 01:26
اذا لم تكن تعمل بطريقة محكمة ومدروسة اخي سرعان ما يتصفر حسابك اخي
انصحك اخي بستعمال الاستوب والاهدف وان يكون هدفك ضعف الاستوب

Omaryat1
03-20-2013, 02:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي أنت تعتمد على اتحليل الأساسي الخبري في تجارتك و لكن حاول الإستعانة بالتحليل الفني أيضا

ismail slimani
03-20-2013, 02:59
اخى الغالى ساعطيك بعض الصايح ممكن تفيدك
اولا تستخدم في البداية الاستوب لوست للحفاظ على حسابك
ثانيا
ثالثا

tydia
03-20-2013, 11:09
السلا م عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
عليك بالتمرن اخي على التجريبي و تعلم التحليل الفني سيفيدك كثيرا في الفوركس اما ستوب لوز فانا لا اشتغل به بتاتا
تحياتي لك

hazemegc
03-21-2013, 00:19

موضوع الأستب دا جديد عليا خالص حد يقدر يعرفهولى ولا كلوا فى الكليتش :rules:

vicente147
03-22-2013, 16:24

midouknight
03-22-2013, 16:43
الاستوب لوز وسيلة فعلى في تجنب أن الحساب يتمرجن
وضايع رأس المال والخسارة المفاجئة

ALI-ROSTOM
03-22-2013, 17:02
لا يمكن أن يحقق أحد النجاح من دون أن يخسر فالخسارة تعتبر مبدئيا أهم عامل
يقودنا إلى التعل من أخطائنا و تخخطيها من دون الوقوع فيها مرة أخرى

saad forex
03-28-2013, 15:57
لا تظن انك لو نجحت فى بعض الصفقات ستستمر فى النجاح بدون التلعم والتعرف على الفوركس
بشكل اكبر لن تستطيع اخى الاستمرار بهذه الطريقه لا بد من استعمال الاستوب لوز فهزو صديقك وهو معك لا عليك

hamouni
03-28-2013, 16:02
السلام عليكم
اخي اتبع نصائح الاخوة فهم لديهم تجربة فهي مفيدة لك
حاول ان تعمل على حساب ديمو

ميوية حسن
03-28-2013, 16:15
الستوب هو صمام الامان لحساباتنا
اذكر في لسابق لم اكن استعمل الستوب
وكانت النتائج جيدة في الايام الاولى ولكن بعدها
ارتفع اليورو دون توقف وخسرت بسبب هذا الارتفاع القوي
وعليك باتباع التوصيات الجيدة يااخى بالتوفيق

jawado88
03-28-2013, 16:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، اخي العزيز اذا كنت تربح ولم يتعدى على دخول عالم الفوركس سوى شهرين فهذا امر عظيم،

اشجعك بحرارة لكن اتمنى ان تراجع نقطة الستوب لوص، اذ لايمكنك ان تضمن عدم هبوط الصفقة بقدر يمرجن حسابك.

DAMYMAHDY
03-28-2013, 17:25
ربناا يوفقق اخى الكريم
وانت يجب عليك انت تحلل جيد وتتعلم اساسيات الفوريكس لانك من الواضح انك شغال عشوائى تقبل مرورى

simo_akon
03-28-2013, 17:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتهط
برأي انت لازم تعتمد اي استراتيجة ناجحة

saha21
03-28-2013, 19:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

لابد من الاستوب لوز

لانقاذك من الوحش المدمر والقاتل

بالتوفيق لك

Tobi
03-28-2013, 20:03
الاستوب لوز وسيلة فعلى في تجنب أن الحساب يتمرجن
وضايع رأس المال والخسارة المفاجئة

almajor
03-28-2013, 20:07
السلام عليكم ورحمة الله
اخى الكريم ان العمل بدون ستوب لوز مغامرة كبيرة تهدد حسابك بالكامل خصوصا انك تتاجر عن طريق الاخبار ووقت الاخبار يكون سوق فى حالة تقلب انصحك باستخدام ستوب لوز وتعلم التحليل الفنى فهو ليس صعبا ولكن يحناج مجهود

verdi verdi
03-28-2013, 20:23
انت تعتمد على الاخبار في دخول اي صفقة
وهده طريقتك الخاصة هناك طرق اخرى
مثل الاسكالبينج و او الاستراتيجيات الرقمية
او الاعتماد على الترند المكسور.

shando
03-28-2013, 20:26
اول شئ الاستوب لوز مهمد جدا لازم تعمل الصفقات وتكون محدد هدفك وستوبك لانه لو اشتغلت بدون ستوب ممكن تخسر كتير وممكن الحساب يتمرجن حاول انك تحدد الاتسوب لوز المناسب بالنسبة للعمل على طريقة الاخبار هى فيها خطورة لانه ممكن الاسعار تتحرك فى الاتجاهين لو عايز طريقة عمل اخرى ممكن تتعلم التحليل الفنى الكلاسيكى فهو جيد جدا

y4x
03-28-2013, 20:57
انا جربت كتير اعمل استوب لوز

بس حظى وحش كل مرة الصفقه بتقبل على خسارة

انا الان بعمل شئ اخر بعمل اخد ربح فقط

والحمد لله طريقه كويسه معايا لو الصفقه لاقدر الله خسرت بصبر عليها حتى تربح

ABCD1234
04-18-2013, 19:31
اخي الكريم عدم استخدامك للاستوب لوز امر خطر جدا
والاخطر انك تتاجر وقت الاخبار بدون الاستوب لوز فانت تعرض حسابك بالكامل للهلاك

latraaa
04-18-2013, 19:39
مبارك عليك أخي الكريم الأرباح التي حقققتها، أنصحك أيخي الكريم، بأن تكون طريقتك الخاصة بك، و هدا أفضل الحلول، مادامت تؤتي ثمارها، و لكل ميزته و طريقته، بالتوفيق إن شاء الله

i.smaiel
04-18-2013, 19:41
أخي في نظري يجب عليك الحيطة و الحذر في كافة الصفقات التي تدخلها ولا يجب الاعتماد فقط على الاخبار كما أن يجب اختيار التوقيت المناسب
ألف شكر يا غالي

jawado88
04-18-2013, 19:55
السلام عليكم اخي العزيز انا كذلك مبتدأ لكن اظن ان الاعتماد على الخبار فقط في المتاجرة امر غير سليم خاصة ان السوق يتغير بسرعة كبيرة، كما ان الاستوب لوس قد يفيد في ايقاف الخسائر الفادحة

اتمنى لك التوفق.

mmxxmm2
04-19-2013, 11:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لازم تاخد بالك من كل شي ولا تطمع وان شاء الله هتكون من الرابحين والجميع تقبل مروري

L!NDa
04-19-2013, 12:51
الستوب لوز انا عن نفسي ابدا ما استخددمه ولكن المشكله مو مش جيد
المشكله انا ارى انو الستوب هو سبب الخسارة لو كان حسابك يتحمل اي انعكاس
وتكون داخل يعني اقل من 10% من حسابك في صفقه
كذا ابدا ما تحط الستوب لوز لانو في بعض المرات وحدثت معي كثيرا
انا اضع الستوب لوز يعني حوالي 50 نقطه واذهب اسوي شغلات
انت عارف شغل البيت :) وبعد ما ارجع الاقي السعر ضرب الستوب لوز
وبعدها صعد السعر كذا وش يكون شعورك من تلك الصفقه ابدا ما استعلمت الستوب لوز ثانيه
بالتوفيق

ashrafsh
04-19-2013, 14:16
اخى الكريم هذة استراتيجية قمت باكتسابها من خلال الممارسة وبالتالى اكسبتك الخبرة
فظل فى ممارستها ما دامت تجنى لك المال

amjed
04-19-2013, 15:25
اخي عليكم با التحيليل الفني او الكلاسيكي وادا حبيت
ضع الستوب لوز لتجنب الاضرار الضخمة و اتبع احد الاستراتيجيات المربحة
و تكسب خبرة جيدة من هدا المجال

godaakber
04-20-2013, 19:22
اخى الكريم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يا اخي شكرا جزيلا لك على المجهود والمعلومات القيمة ونتمنى لك الاستمرار
في اتحافنا بالمعلومات القيمة
تقبل احترامى

newavocato
04-20-2013, 19:24
السلام عليكم الاستوب لوز طريقه جيده جدا للحفاظ على الحساب ممن الخساره العائمه ولكن هنا ك طريقه اخرى ممكن انك تتاجر عن طريق التبر يد وشكرا

zeze mohamed
04-20-2013, 21:47
هو انت بتفتح صفقات على حساب تجريبي ولا حساب حقيقي واضح انك لسة مبتدأ وانا انصحك انك تتعلم على حساب تجريبي اولا وانك تقرأ كتب عن الفوركس وتشاهد الفديوهات التعليمةوكده هتقدر تجاوب علىتساؤلاتك كلها بنفسك

hebkar
04-21-2013, 15:46
اخى العزيز ان كنت تربح ربح جيد فلا تغير استراتيجيتك التى تعمل عليها
وفى المستقبل ان شاء الله هتلاقى نفسك بتعدك كل شويه لتصل لما تسال عنه
تحياتى

hammanabdo
04-21-2013, 16:04
التداول الصحيح هو الاعتماد على التحليل الفني والأساسي، بكل مكوناتها
وإتقان تقنيات مراقبة الأخبار، وتداول الأخرين والاستفادة من تجاريب ذوي الخبرة