PDA

View Full Version : الفوركس من الالف الى الياء

Pages : [1] 2

ismail1992
11-18-2012, 15:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخوانى و احبائى اعضاء المنتدى

بداية اود ان اشكر ادارة المنتدى على اهتمامها الكبير بالمواضيع و انها جمعتنا مع بعض فى مكان واحد

طبعا الموضوع واضح و هو عبارة عن دروس تعليمية للمبتدئين و المضاربين
من خلال متابعتى لورشتى و هى ورشة عروس البحر المتوسط فوجئت بحاجات كتيرة جدا
فى ناس همها و هم جمع المال بدون حتى ما تعرف المال ده وصل ازاى للحساب.,
مش مهم عندهم نعرف طريقة او يعنى ايه ترند ,مش مهم يا عم حتصدعنا بفيبوناشى و شموع و كلام فاضى
من الاخر شوف اللى انت شايفه و ادينى التوصية و انا حدخل معاك.,و عامة اول ما تكسب التوصية حدعيلك و ارد فى موضوعك رد يفرحك.
بس للأسف مش ده كان هدفى لما افتتحت الورشة كان هدفى انى انقل علم تعلمته لاخوان لى فى البلد و الدين لكن اتضايقت ان فى الكثير لا يهتم بما اقول او ارسم و ان كان فى اخوة افاضل عايزين يتعلموا بالفعل
خليك فى المهم
ايدك على التوصية و بس..
ممكن اعذرهم لان الكتب كتيـــــر و الكلام كبيــــــر و طويل
و هم مش فاضيين يقروا و لو قروا مش حيفهموا و يلاقوا الموضوع صعب و محدش قادر يفهم حد
كله بيكبر دماغه و يمشى مع التوصية او مع استراتيجية و شوية مؤشرات يستنى التقاطع او او او.... و يدخل الصفقة
و يخسر
و مش فاهم هو خسر ليه
ماهى المؤشرات تقاطعت اهى
و انا دخلت و برضه خسرت
للاسف السبب انه مش فاهم هو داخل ليه اصلا,,من الاخر عايز فلوس و بس.,
و من هنا جاتنى فكرة اننا نبدأ موضوع تعليمى للفوركس يكون شامل كل شيئ.
انا لا ادعى انى عالم بالفوركس لكنى سأحاول ان انقل ما اعرفه و ما جربته و لمسته و لاحظته من جراء خبرة ان كانت صغيرة لكنها ستفيد عديمى الخبرة و المبتدئين.,

حنتكلم عن مواضيع مهمة جدا لكل مضارب
1- ادارة راس المال
2- التحليل الاساسى
كيفية قراءة الاخبار قراءة جيدة و الاستفادة منها
3- التحليل الفنى
كالرسم و الترندات و الفيبوناشى و الشموع و النماذج.....
4-المؤشرات
و سنناقش انواع المؤشرات و فائدتها و كيفية استعمالها لعشاق المؤشرات و الاستراتيجيات
5-الحالة النفسية
للمضارب و للسوق و كيفية انها سبب كبير للمكسب او الخسارة

لى اكثر من رجاء
1- ان يتمهل الاخوة فى الموضوع فالموضوع حياخد وقت طويل مش فى يوم و ليلة.
2- ان محدش يتكسف انه يسأل عن اى شيئ مهما كان تافه من وجهة نظرة و لكن بعد القراءة الجيدة للمشاركات و الموضوع ككل.

ووطلب بسيط من ادارة الموقع ان لا يتم نقل الموضوع الى القسم التعليمى الا بعد الانتهاء منه على اكمل وجه ان شاء الله.,

ربنا يوفق الجميع و يكرم و احاول انقل معلوماتى اللى جمعتها من سهر و تعب شهور و سنين ان تصل لاخوانى على اكمل وجه.,
اسألكم شيئ واحد فقط مقابل كل هذا
الدعاء

الله كريم.,

azifek
11-27-2012, 19:34
شكرا لك أخي الكريم على هذه المبادرة الطيبة
أكيد أن الكثير من المضاربين خصوصا المبتدئين ينتظرون دروسك بفارغ الصبر
و خصوصا أنها ستكون من شخص مرت عليه الكثير من الدروس سابقا

farahatxbs
11-29-2012, 10:07
منتظر الشرح انا مبتدئ ومازلت احتاج التعلم اكثر
عاوز اعرف ليه اشترى وليه ابيع
واكون شاكر لحضرتك لو تزودنا بشرح امثله
وجزاك الله خيراً

حمو
11-29-2012, 10:42
السلام عليكم
هي نبذة مختصرة من اخ فاضل وكريم بس رجاء من الاخوة بعد تعلم ادارة راس المال جيداً لازم يحترفوا التحليل مهم جداً جداً

face book
11-29-2012, 12:46
نعم كما ذكرت اخي الحبيب الفوركس هو ليس ملعب يلعب فيه كل من لديه وقت فراغ ويمتلك جهاز كمبيوتر ونت

وانما هو تجاره من اعظم تجارات عصرنا هذا واعنف اسواق العالم ومبني علي العامل النفسي واتزانه

engy
12-12-2012, 20:17
نشكرك جدا على اهتمامك
ولكن اين هو الدرس
كلنا فى انتظارك

latraaa
12-12-2012, 20:46
مشكور أخي الكريم على الرد و المقال الجميل، نتمنى من الإدارة أن تزيد من التفعيل في المواضيع، و المن الإخوة الأعضاء أن يرفعوا من مستوى مواضيعهم

Mr.Shiref
12-12-2012, 21:04
عاوز اعرف ليه اشترى وليه ابيع
واكون شاكر لحضرتك لو تزودنا بشرح امثله
وجزاك الله خيراً

miraa
12-12-2012, 21:28
شكرا على الموضوع الجميل ده انا عن نفسى استفده كتير منة اللة يجعلة فى ميزان حسناتك والى الامام دائما وبارك الله فيك اخى الكريم

lolyta
12-12-2012, 21:32
اشكرك اخى الكريم على هذا الاستطلاع وعلى المعلومات القيمه الموجوده فى الموضوع وعلى جهوداتك ..طبعا معلومات واساسيات كل مبتدئ فى الفوركس لابد ان يحتاجها وخصواصا ان اى مبتدئ بيدخل الفوركس رغبه فى تحقيق الارباح ووممكن لا قدر الله يتعرض لخساره...تقبل مرورى

khamis
12-12-2012, 21:35
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
جزاك الله كل خير ياغالى على تعريف لنا الفوركس منتظرين جديدك ان شاء الله

noon
12-13-2012, 15:38
دائما عن نفسي اتابع المواضيع التي تفيدني كمبتدئه .. يلا في انتظارك لتكملة مابدأت اخي الفاضل

mahmoud1
12-13-2012, 15:42
دائما عن نفسي اتابع المواضيع التي تفيدني كمبتدئه .. يلا في انتظارك لتكملة مابدأت اخي الفاضل

اى متاجر شغال فى سوق الفوركس سوا كان مبتدى او عندة خبرة لازم يكون متابع الموضوعات ويبحث باستمرار عن كل ما هو جديد وفى معلومات بيكون الواحد اللى عندة خبرة مش عارفة اكيد هايستفيد منها يعنى مهما وصل الواحد لمرحلة الخبرة لازم يتعلم باستمرار

basma.bosy
12-13-2012, 16:03
السلام عليكم شكراً جزيلاً على هذه المعلومات القيمة المفيدة التى لاغنى عنها لكل مبتدىء فى مجال الفوركس وفى انتظار دروسك القادمة جزاك الله خيرا

mansourito
12-13-2012, 16:14
الله يجازيك اخي على هذه الدروس المفيدو والشيقة في عالم الفوركس
ونحن بالإنتظار بفارغ الصبر كل جديد

mannon
12-13-2012, 16:43

المواضيع الى تفيد المبتدئين كتيرة جدا هنا ، بس انا بنصح اى حد مبتدا وخصوصا لو ميعرفش عن الفوركس نهائى يقرا كتاب الفوركس للعرب
مفيد جدا

haze5m
12-13-2012, 17:04
انا اعتقد ان هذا الموضوع موضوع رائع ومفيد جدا
لكل المبتدئين وان تنشر هذه الفائدة وتكون حسنات لك

sara hossam
12-13-2012, 17:09
يا تري امته
انا مستنيه اهو
ربنا يكرمك لاهتمامك

shimaa
12-13-2012, 17:13
شكرا لك ايها الاخ الكريم وفى انتظار اول محاضرة باذن الله وما تقلقش احنا معاك ومش هانزهق من الشرح .

محمد عويس
12-13-2012, 17:16
هذا عمل رائع وسوف يعلمنا الكثير وخصوصا اننا لسه مبتدئين فنحن بنتظار الدروس لكى نكتسب خبرة ونتعلم هذا المجال او هذه الوظيفه التى اطلق عليها وظيفه المخاطر

moonlight32
12-13-2012, 17:23
اشكرك اخى الكريم على هذا الاستطلاع وعلى المعلومات القيمه الموجوده فى الموضوع وعلى جهوداتك ..طبعا معلومات واساسيات كل مبتدئ فى الفوركس لابد ان يحتاجها

mohadiane
12-13-2012, 17:33
السلام عليكم موضوع جميل وننتظر دروسك أخي بفارغ الصبر

Em@N
12-13-2012, 17:36
أشكرك اخي الكريم ..
وننتظر دروسك نحن بحاجة لتعلم الكثير

yaallah2
12-13-2012, 17:42
للاسف هؤلاء كثيرون جدا وليس فى الفوركس فقط بل فى جميع مجالات الحياة فعلا يوجد اشخاص كل ما يشغلهم هو الحصول على المال ولا يهم كيف ولا من اى طريق
وانا معك كثيرا انه يجب ان نتعلم جيدا لكى نكتسب خبرة كبيرة وننجح فى مجال الفوركس ولا يوجد احراج ان كنا لا نعلم شيئا يجب وقتها ان نسأل

نور مريم
12-13-2012, 17:45
انا قريت كل المشاركات كنت فاكره انحضرتك بديت الدروس ياريت يكون فى نفس الموضوع عشان الناس لا تحتار فى البحث عن الدروس وجزاك الله عنا خيرا كل الناس اللى لسه فى البدايه محتاجين اصحاب الخبرة وانا عندى اسئله كتير بس فعلا باخاف تكون تافهه ولكنى باحتار اسال مين انا هاسيف الموضوع عندى واراجع الردود كل شويه واشوف الناس بدأت ولا لسه

nabilo
12-13-2012, 17:53
نعم كما ذكرت اخي الحبيب الفوركس هو ليس ملعب يلعب فيه كل من لديه وقت فراغ ويمتلك جهاز كمبيوتر ونت

وانما هو تجاره من اعظم تجارات عصرنا هذا واعنف اسواق العالم ومبني علي العامل النفسي واتزانه

جهاد الاسلام
12-13-2012, 18:03
شكرا اخى على اهتمامك بالموضوع وان طرحته لنا نعم هناك الكثيرين لا يهتمون بما نقول او نشرح لهم وانا من راى ان الدخول الى الفوركس يحتاج الى صبر وتعلم وحب لهذا الموضوع حتى نكمل فيه ان شاء الله

ana_masrya
12-13-2012, 18:20
شكرا لك يااخي علي هذا الموضوغ الرائع وطبعا كل مبتدئء سوف يستفاد من ه1ذا المواضيع جدا
وكمان لو قدرت يااخى تظهرلهم الشرح بطريقه مختصرة وصور وتطبيق الاستراتيجيات من خلال الفيديوهات التعليمة
سوف يكون افضل بكثير لكل المبتدئين وشكرا لك

forex4maroc
12-13-2012, 18:21
اشكرك اخي الغالي على هذه الدروس التعليمية القيمة وان شاء الله الكل سيستفيد منها بفضل الله
بالتوفيق

forex3
12-13-2012, 18:53
تتمكن من استقبال المعلومات فوريا من موقع شركة الوساطة أو من موقع الشركة التي توفر لك خدمة الرسوم البيانية , أما إن لم تكن متصلا بالإنترنت فإنه يمكنك أن تعلم حركة السعر السابقة ولكنك لن تتمكن من الحصول على المعلومات الجديدة إلا عند الاتصال مع موقع الشركة عن طريق الإنترنت .

abero
12-14-2012, 01:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا اخوانى
والله انت مخلتش حاجه الا لما قولتها واهم حاجه فى الموضوع دا العاطفه
الله اسال لكم التوفيق

فاضل محمد
12-14-2012, 02:00
في رايي ان هو جيد الي حد ما وبيفيد كتير لكني شفت ردود كويسه جدا من ناس وده فعلا بيساعدنا وبيفيدنا ف التعلم واختلاف الشخصيات واليات العمل بيفيد اكتر واكر وبيفرق من شخص للتاني

yaallah3
12-14-2012, 13:42
شكرا علي الموضوع المفيد و هناك ردود ايضا تستحق الشكر ، واتكلمت في الموضوع عن كل الاشياء المرغوب فيها في الفوركس والاشياء الممنوعة ، وما علينا سوى التطبيق

Dancober
12-14-2012, 14:35
جزاك الله كل خير اخى الكريم والله انت بتساعد ناس كتير ممكن تضيع تعبها فى الوق على الفاضى لقلة خبرتها فى التعامل

ahmed1
12-14-2012, 16:39
اشكرك اخي الحبيب علي معلوماتك القيمه ونعم كما تم ذكره في الاعلي اخي الحبيب معظم نقاط

الفوركس ولكن يتبقي شخصيه المتداول البعيده عن الخوف والطمع من السوق والخوف من الخساره

Omaryat1
12-14-2012, 17:07
السلام عليكم
كل الشكر لك أخي على الموضوع المهم لكل مبتدأ و أنا أرى أن أهم شيء هناك هو التحليل الفني فهو الذي يجعلك تزيد من أرباحك إن أتقنته

بحر الدولارات
12-19-2012, 17:47
اشكرك شكرا جزيلا على هذا الموضوع
الجيد والمفيد واتمنى من الجميع المرور
عليه وقراءته حتى يستفيدوا منه ويعم
الخير على الجميع

AMRAOUI82
12-19-2012, 22:40
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود لكني كنت أود أن اسال كم يلزم من الوقت
لكي استطيع ان اتقن هذا الفن فقد تضاربت الأراء حول هذا الموضوع
ارجو ان اجد اجابة شافية في منتدانا الغالي

mostafaabdelgawad
12-19-2012, 23:33
انا شايف ان اهم شئ من الالف الى الياء في الفوركس هو ادارة راس المال
والفدرة على التحكم في الاعصاب والتحكم في الطمع والخوف من الخسارة

kami
12-20-2012, 00:15
اشكرك اخى الكريم على هذا الاستطلاع وعلى المعلومات القيمه الموجوده فى الموضوع وعلى جهوداتك

LiNDa1
12-20-2012, 01:47
منتظر الشرح انا مبتدئه ومازلت احتاج التعلم اكثر
وانا هلا اقوم بمتابعة الفديوها التي تفيدنا

AMRAOUI82
12-20-2012, 01:53
مشكور أخي الكريم على جهدك و ربنا يوفقك
أتمنى الشرح يكون مستفيض ويا حبذا لو يكون مرفق بالصور عند التعمق في الموضوع أكثر
وشكرا.

AsaadSoft
12-20-2012, 01:58
شكرا على المعلومات اخي لكن عنوان الموضوع لا يناسب المحتوى
لأنه لا يمكنك التحدث عن الفوركس من الالف الى الياء في موضوع واحد ومختصر هكذا

mokhtar_h14
12-20-2012, 02:00

azzeddine1
12-20-2012, 02:00
شكرا على الموضوع كان في قمة الابداع شرح مفيد جدا مشكور اخي على جهدك

birdgull
12-20-2012, 02:01
موضوع رائع والله يا اخي
هيفيد جميع المبتدئين ويقوي اللي عندهم نقاط ضعف في الفوركس
والله مشكور على المجهود الرائع

saly
12-23-2012, 02:49
تمام دى مبادره جميله جدا منك بس ياريت الخط يكبر اكتر من كدا
وفعلا اهم شئ هو التدرج فى التعليم من مرحله لمرحله
لان دا اكتر شئ بيخليك اسرع فى الاستيعاب

ayman.shosha
12-23-2012, 06:19
بداية موفقة اخى العزيز
المهم تذكر
لا تنصح غيرك بما لاتفعل
تعلم وطبق
استمع لغيرك ولا تتكبر مهما كانت خبرتك

Alfreedom
12-23-2012, 06:25
ان شاء الله يكون موضوع مفيد وعندى سؤال هنبتدى اشلرح هنا ولا فى منتدى التعليمى وهتكون المواضيع فيها شرح فديو ولا شرح هنا وبس وربنا يوفقك

safi
12-23-2012, 07:27
شكرا علي الموضوع ، بالفعل الفوركس ليس بلعبة لكنه تجارة تحتاج لعمل الشاق والمجهود الكبير خاصة في المرحلة الأولي والامر يتطلب الصبر في التعليم وحب ما نتعلمه

forex star
12-23-2012, 10:17
اشكرك على الموضوع الجميل والمعلومات فهى افاده جيده جدا سواء للمبتدئين أو المحترفين
واتمنى وجود مثل هكذا مواضيع تعليميه فى المنتدى بشكل دائم

RAHAA
12-23-2012, 11:44
اولا اشكرا اخى على تعبك ومجهودك ونيتك فى انك تساعد غيرك

بس الكل فى انتظارك وانت مش موجود

ياريت يا اخى تدخل الموضوع وتقوم بالشرح لاخوانك

البرجيسي
12-23-2012, 11:53
اهم شيء نركز علي الكلام الجميل دا لان فعلا ادارة المال والتحليل الفني والتعليم الجاد هما دول اساس الفوركس وبالاخص لما يكون مفيش طمع او توتر او العوامل النفسية مظبطة بمعني اصح انا بشكرك جدا علي الشرح دا لان بجد وافي

yasinbobo
12-23-2012, 12:03
نشكرك اخى العزيز على هذه المعلومات الطيبة
واكيد كل من فى المنتدى يستفيد منه وخصوصا المبتدين
وغير المبتدين يزيدوا من خبرتهم

أمير الحياة
12-23-2012, 13:45
وعليكم السلام
الف شكر اخي علي ما قدمت
ارجو من الداخلين الي الفوركس اخذ هذه العناصر بعين الجد ودراستها دراسة جيدة

ahmed1
12-23-2012, 14:35
معلومات قويه جدا ومعلومات جميله جدا ولا احد ينكر هذه المعلومات الجميله

ولابد من اتقانها اولا قبل التجاره في سوق الفوركس لابد ايضا من تثبيت العامل النفسي

asmoune
12-23-2012, 14:44
شكرا على المبادرة الجميلة
والتي ستفيدنا فعلا نحن كمبتدئين في هذا المجال
نرجو أن لا يبخل علينا أصحاب المعرفة بمعلوماتهم
تحياتي للجميع

tamer al abboushi
12-23-2012, 15:43
مشكور اخي الكريم على هذه المشاركة الرائعة وكلامك 100% لان اذا كان هدف الشخص من الفوركس الربح فقط بدون ان يعرف ما هو التحليل سواء كان اساسي او فني فبالطبع لا يمكن ان يربح وبالعكس فسيخسر رأس ماله ايضا
تحياتي اخي

مروة
12-23-2012, 16:14
هي نبذة مختصرة من اخ فاضل وكريم بس رجاء من الاخوة بعد تعلم ادارة راس المال جيداً لازم يحترفوا التحليل مهم جداً جداً

amira
12-23-2012, 22:27
منتظرينك دروسك يا اخى
خاصة واضح انك ليك خبره كبيره فى الفوركس
بس ياريت تكون فى نفس الموضوع

spiderman1144
12-25-2012, 14:27
مشكور اخي على الطرح الاكثر من رائع وجزاك الله الف خير وصراحة انا استفدت من
المعلومات المفيدة

mansourito
12-25-2012, 14:34
الله يجعلها اخي في ميزان حسانتك ان شاء الله سأكون من أشد المنتظرين للشروحات التي ستكون مفيدة لا شك
في انتظار جديدك اخي الكريم

egypt25
12-25-2012, 14:57
شكرا جزيلا اخى على هذا الموضوع

واتمنى التركيرز خصوصا على ادارة راس المال والتحليل الفنى لانها من الاساس

abdello052
12-25-2012, 20:10
شكرا على الموضوع الجميل ده
وعلى المعلومات القيمه الموجوده فى الموضوع وعلى جهوداتك

ياسر
12-25-2012, 20:16
بسم الله الرحمن الرحيم
والله الاول نشكرك على هذا المجهود البزول لوجه الله ولغرض الخيلر فى ان تنفع به من هم اقل منك خبره
جزاك الله كل الخيلر على مجهودك

kingmos4
12-25-2012, 20:38
اخى الكريم
مجال الفوركس مجال رائع وفرص الربح فيه كثيرة
والمهارة والحرفية هى ان تستطيع ان تستغل هذه الفرص
لجنى الارباح وهذا ليس بلامر السهل ولكن يحتاج لجهد وتعب

forex 2
12-25-2012, 20:40
شكرا على الموضوع
و لكن و من تجربتي الشخصيه النظري يختلف اختلافا كليا عن العملي
و يريد كثير من الوقت للتطبيق

oo0khaled0oo
12-27-2012, 19:59
ابتسم انت تحت النظر
وشكرا لللافاده بس علي فكره
انا اعرف ناس كتيير بتتاجر في الفوركس
بدون معرفتها للمؤشرات و يربحون

محمود شبايك
12-29-2012, 15:52
فى على فكرة كتاب جميل جداا اسمه الفوركس
من الالف الى الياء وده جميل جداا بيسهلك كل حاجة

sonya
12-30-2012, 13:32

locos
12-30-2012, 13:47
جزاكم الله الف خير جعله
في ميزان حسناتكم لدعمكم للمبتدئين
لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحبه لنفسه
شكرا
سلام

ezel
12-31-2012, 00:38
جزاكم الله الف خير جعله
في ميزان حسناتكم لدعمكم للمبتدئين
لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحبه لنفسه
شكرا
سلام

صحيح وهي معلومات قيمة ولازم نعمل بها بالحرف لانها من صميم التجربة
بالتالي لو كل واحد عمل بهذا الموضوع ففعلا الارباح ستكون من نصيبه مؤكد

محمد حسنى15
01-04-2013, 00:13
كلامك مظبوط يا اخى و نا جديد فى المنتدى و كنت بدور على شىء مماثل للشرح و التعلم منه المفاهيم الاساسية للفوركس حتى استطيع بعد فترة من الزمن المتاجرة فى الفوركس

tota
01-04-2013, 00:21
انا لا استطيع رؤيتها ماذا افعل هل هو خطا من الجهاز او الشبكة عندى
ام من ماذا الرجاء ابلاغى ماذا افعل

فوركس مان 25
01-04-2013, 00:40
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته ...اهلا اخى الكرم وشكرا لك كثيراعلى طرح موضوعك الهام لانه بيمدنا بكثير من المعلومات المهمة اللى من الممكن انها هتفيدنا خلال تعاملنا فى فوركس وانا عن نفسى استفدت منها كتير اوى وخصوصا فى اساسيات التداول

hamo
01-04-2013, 01:42
شكرا لك اخى على هذا الموضوع الجميل وهذه المشاركه الغاليه حيث انه موقف جميل من قبلك وانا شخصيا من المبتدئيين واحترم كل من يقوم باعطائى اى معلومه تفيدنى فى تجربتى مع الفوركس حيث انه فى البدايه افضل شئ هو جمع المعلومات الكافيه والتى تساعد على فهم كل ما يدور فى الفوركس حتى نكون قادرين على الانضمام فيه مع خلفيه جيده لذلك انا مازلت اتعلم وانتظر منك كل ما هو جديد للتعلم وشكرا لك اخى واتمنى لك التوفيق

zeze mohamed
01-04-2013, 20:42

بداية اود ان اشكر ادارة المنتدى على اهتمامها الكبير بالمواضيع و انها جمعتنا مع بعض فى مكان واحد

مش مهم عندهم نعرف طريقة او يعنى ايه ترند ,مش مهم يا عم حتصدعنا بفيبوناشى و شموع و كلام فاضى
من الاخر شوف اللى انت شايفه و ادينى التوصية و انا حدخل معاك.,و عامة اول ما تكسب التوصية حدعيلك و ارد فى موضوعك رد يفرحك.
بس للأسف مش ده كان هدفى لما افتتحت الورشة كان هدفى انى انقل علم تعلمته لاخوان لى فى البلد و الدين لكن اتضايقت ان فى الكثير لا يهتم بما اقول او ارسم و ان كان فى اخوة افاضل عايزين يتعلموا بالفعل
خليك فى المهم
ايدك على التوصية و بس..
و هم مش فاضيين يقروا و لو قروا مش حيفهموا و يلاقوا الموضوع صعب و محدش قادر يفهم حد
كله بيكبر دماغه و يمشى مع التوصية او مع استراتيجية و شوية مؤشرات يستنى التقاطع او او او.... و يدخل الصفقة
و يخسر
و مش فاهم هو خسر ليه
ماهى المؤشرات تقاطعت اهى
و انا دخلت و برضه خسرت
انا لا ادعى انى عالم بالفوركس لكنى سأحاول ان انقل ما اعرفه و ما جربته و لمسته و لاحظته من جراء خبرة ان كانت صغيرة لكنها ستفيد عديمى الخبرة و المبتدئين.,

1- ادارة راس المال
2- التحليل الاساسى
3- التحليل الفنى
4-المؤشرات
و سنناقش انواع المؤشرات و فائدتها و كيفية استعمالها لعشاق المؤشرات و الاستراتيجيات
5-الحالة النفسية

لى اكثر من رجاء
2- ان محدش يتكسف انه يسأل عن اى شيئ مهما كان تافه من وجهة نظرة و لكن بعد القراءة الجيدة للمشاركات و الموضوع ككل.

ووطلب بسيط من ادارة الموقع ان لا يتم نقل الموضوع الى القسم التعليمى الا بعد الانتهاء منه على اكمل وجه ان شاء الله.,

ربنا يوفق الجميع و يكرم و احاول انقل معلوماتى اللى جمعتها من سهر و تعب شهور و سنين ان تصل لاخوانى على اكمل وجه.,
الدعاء

الله كريم.,

شكرا على مجهودك وعلى رغبتك فى افادة المبتدئين وان مبتداة ولى رغبة فى التعليم وفى انتظار باقى الشرح وبارك الله فيك .

abdallahabdo
01-07-2013, 02:20
وانا معك فى انه يجب ان نتعلم جيدا لكى نكتسب خبرة كبيرة وننجح فى مجال الفوركس ولا يوجد احراج
ان كنا لا نعلم شيئا يجب وقتها ان نسأل لكن اين الدروس اللى انت وضعتها انا مش شايف الا كلام بس
وعلى العموم مشكور وانا هبدأ فى وضع دروس مترجمه من مواقع اجنبيه عن الفوركس ارجوا المتابعه
لكى يستفيد كل من فى المنتدى وخاصة المبتدئين انتظرونى من يوم 7-1-2013 ان شاء الله

---------- Post added at 01:20 AM ---------- Previous post was at 01:10 AM ----------

تنبيه هيكون اسم الدروس تعليم الفوركس من البدايه للنهايه بطريقه سهله

Ahmed H
01-07-2013, 22:13
طبعا كل مبتدئء سوف يستفاد من هذه المواضيع جدا
وكمان لو قدرت يااخى تظهرلهم الشرح بطريقه مختصرة وصور وتطبيق الاستراتيجيات من خلال الفيديوهات التعليمة
سوف يكون افضل بكثير

youssef1025
01-07-2013, 22:19
أعتقد ان صاحب الموضوع لن يكمل و هذا ظاهر على ما أظن من عدد المشاركات و عدم رده عن أي رد تحياتي.

nsr3
01-07-2013, 22:29
معلومات جيدة اخى واتمنى لك التوفيق وان شاء الله تمدنا بالمعلومات المفيدة طوال الوقت ونستفيد منها

egypt2013
01-07-2013, 22:41
السلام عليكم ....... شكرا احخي علي الموضوع الرائع ، به الكثير ،
من المعلومات واللى هيستفيد منه كل الجدد في الفوركس، تحياتى

كريم سليمان
01-08-2013, 00:31
كلامك صحيح لان
عملية التداول فى الفوركس تتم عن طريق شراء أو بيع "أزواج العملات"، حيث يقوم المتداول بتداول عملة مقابل أخرى. من الأمثلة على الأزواج الرئيسية للعملات: زوج اليورو/الدولار الأمريكي، زوج الدولار الأمريكي/الين الياباني، زوج اليورو/الين الياباني، زوج الباوند/الفرنك السويسري ، زوج الدولار الكندي/الدولار الامريكي، و غيرها.

my work
01-09-2013, 21:03
السلام عليكم اصحابى الفوركس لا يستطيع احد يشرحة لازم ان تدرسه فى الكتب وتعمل علية جيدا لكى تحقق ربح
وتعمل فى حساب اليمو ايضا لكى تحقق التدريب لعملى لفتح حساب حقيقى

ctv4me4u
01-09-2013, 21:09
عناوين الدروس موجودة بالفعل ولكن اين الدروس نفسها
نحن نريد الدروس ولا نريد العناوين بانتظار التعلم

amera samer
01-09-2013, 21:53
وعليكم السلام ورحمه والله وبركاته:جزاك الله خيرا ع هذا الشرح المفيد وانا فعلا مبتدئه وكنت فى حاجه لمثل هذا الشرح

princeua
01-09-2013, 21:57
مبادرة جميلة جدا منك اخي الكريم والمبتدئين ينتظرون الشروحات الاخرى على احر من جمر وياريت تكون هناك يا اخي الكريم توصيات مظمونة مجانية من حظرتك حتى نستطيع ان نجني بعض الربح من الفوركس

btisso
01-09-2013, 22:13
شكرا جزيلا اخي على هذا الموضوع الرائع و الشيق انا من المبتدئين
و مازلت في بداية المشوار
و انا في انتضار دروسك الشيقة
تسلم اخي

sarbedo
01-09-2013, 22:22

خليك فى المهم
ايدك على التوصية و بس..
و يخسر
و مش فاهم هو خسر ليه
ماهى المؤشرات تقاطعت اهى
و انا دخلت و برضه خسرت

1- ادارة راس المال
2- التحليل الاساسى
3- التحليل الفنى
4-المؤشرات
5-الحالة النفسية

لى اكثر من رجاء

الدعاء

الله كريم.,

خطوة موفقة إن شاء الله أخي الحبيب
سأحاول إن شاء الله أتابع دروسك من وقت للآخر.
أسأل الله أن يجعلها في ميزان حسناتك

بالتوفيق للجميع إن شاء الله

ahmedsalah
01-09-2013, 22:27
السلام عليكم
شكرا ياغالي انا لسه مبتداء اوانا استفدت من الموضوع
ويارب اتعلم وافيد واستفيد

prince of dark
01-09-2013, 22:31
بجد موضوع رائع وبجد اخى اكريم ياريت لو المنتدى كله مواضيع بنفس الشكل ولك تقديرى وشكرا لك اخى الكريم على موضوعك الجميل واتمنى لك التوفيق

medo144
01-09-2013, 22:31
معلومات مهمه جدا لكل مبتدء وانا انصح اى مبتدى ان يقرا كتاب الفوركس للعرب
فهذا الكتاب مهم جدا وان يتدرب لى الديمو فتره كافيه

ملكة الرومانسية
01-09-2013, 22:36
نها مبارده طيبه منك جدا وشكرا جدا والله حضرتك اضافت لمعلوماتي الكثير فاني اشكرك جدا جعله الله لك في ميزان حسناتك

Eslam Rashwan
01-09-2013, 22:43
جزاك الله خيرا على هذه المبادرة المفيدة جدا وفعلا جميعها مواضيع تهم كل كتداول وانا منتظر الشرح ان شاء الله وبالنسبة للاستطلاع جميل بين النسبة فى اراء المتداولين فى الفوركس عن الربح منه وانا اعتقد ان الربح من الفوركس يحتاج مقومات فى الكتاجر ولعدة اسباب مساعدة يجب ان تتوافر جميعها

disha
01-09-2013, 22:50
موضوع اكثر من رائع يا اخي وبه نصائح ممتازة
للجميع وخاصة المبتدئين بالتوفيق اخي

star forex
01-09-2013, 22:57
اشكرك على الموضوع الرائع اخى واتمنى ان يكون هناك شروحات فيديو هنا فى المنتدى وان يكون هناك كورسات
بشكل مستمر حتى يمكن للمبتدئين العمل فى هذا المجال والإستفاده من خبرات المحترفين فى هذا المجال

Mohamed Ramadan Helal
01-09-2013, 23:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كلامك مظبوط
الفوركس عالم واسع ولازم نتعلم تحليل فنى واساسى وشموع يابانيه

matrcx
01-09-2013, 23:16
السلام عليكم

شكرااااااااااااى على المبادرة وان شاء الله تكون فى ميزان حساناتك وربنا يعينك علينا :)

medo1
01-10-2013, 00:26
طبعا عرض رائع لكي تساعد المبتدئين في الفوركس امثالي
شكرا علي المساعدة وشكرا علي الاسلوب الجيد في الكتابة

ibrahiem2012
01-10-2013, 00:47
موضوع قيم ومقيد اخي الكريم بارك الله فيك لافاده الاعضاء
وان شاء الله الجميع ييستفاد ويطبق هذا الكلام

taoufik bajjou
01-10-2013, 00:47
السلام عليكم أخي الكريم موضوعا رائع لي و للمبتدئين التائهين و التجار العشوائيين المعرضين للخسارة

harimeche
01-10-2013, 00:50
السلام عليكم ورحمة الله
لكن لا ن رى أية دروس ونرى إلا عناونهــــا
ما هدا

sabirdaba
01-10-2013, 00:54
السلام عليكم ورحمة الله
لكن لا ن رى أية دروس ونرى إلا عناونهــــا
ما هدا

حقيقة شيء مؤسف أن نرى شيء مثل هذا مواضيع وورش بدون أي فائدة تذكر فقط عناوين مشوقت وعلى فكرة أننا شاكك بان هذا الموضوع منقول من أحد المنتدايات الاخرى لأن هذا العنوان سبق لي رأيته في منتديات اخرى

pirlo
01-10-2013, 03:43
مشكور اخي الكريم علي الموضوع الجميل ونرجو الاستمرار في هذا العمل الجيد والمتميز

ezel
01-12-2013, 21:48
مشكور اخي الكريم علي الموضوع الجميل ونرجو الاستمرار في هذا العمل الجيد والمتميز

فعلا اخي الموضوع مليء بالمعلومات القيمة والهادفة بخصوص الفوركس
اتمنى فعلا ان كل المبتدئين يقرؤوا الموضوع ويلتزموا بكل علوم الفوركس

ahamed ali
01-12-2013, 21:50
للاسف هؤلاء كثيرون جدا وليس فى الفوركس فقط بل فى جميع
مجالات الحياة فعلا يوجد اشخاص كل ما يشغلهم هو الحصول
على المال ولا يهم كيف ولا من اى طريق

magic777
01-13-2013, 00:32
للاسف هؤلاء كثيرون جدا وليس فى الفوركس فقط بل فى جميع
مجالات الحياة فعلا يوجد اشخاص كل ما يشغلهم هو الحصول
على المال ولا يهم كيف ولا من اى طريق

للأسف وكتير عاوزين حتى الربح ده يكون من غير ما يبذلوا اي تعب علشان يحققوه خاصه في مجال زي الفوركس
الكل متسرع وفاكر ان السوق هيطير وعاوز يلحق يحقق اي ربح منه بسرعه

sabel
01-13-2013, 00:34
بإنتظار الشرح يا اخي
وموضوعك شوقنا لا تروح وتتركنا

ahamed ali
01-13-2013, 00:35
شكراً جزيلاً على هذه المعلومات القيمة المفيدة التى لاغنى
عنها لكل مبتدىء فى مجال الفوركس وفى انتظار دروسك القادمة جزاك الله خيرا

derar
01-18-2013, 11:13
صباح الخير
حلو الموضوع وياريت لو
انه في رابط للكتاب عشان
نقدر نقراه باي وقت لما ما بكون
في انترنت بالبيت عندي

yassoo011
01-18-2013, 11:29
انا تابعت دورة فيديو شرح للفوركس من بدايته وهي فعلا
افضل من الكتب وهي اكثر من رائعة

bonus.man
01-18-2013, 11:58
شكرا يا باشا على الموضوع ده وبجد اخى الكريم اتمنى لك التوفيق وشكرا لك كتير اخى على الموضوع الرائع

toba55
01-18-2013, 12:03
مشكووووووووور اخي العزيز

ebram
01-18-2013, 12:12
الفوركس مجال واسع وقوى جدا للربح لكن فى نفس الوقت يحمل خطوره عاليه لكن كل شىء ممكن تستفيد منه لو قدرت انك تفهمه كويس وتتعلمه من البدايه علشان تحق تحقق منه اقصى استفاده تتمناها والربح الموجود فى الفوركس بصراحه غير موجود فى اى مجال اخر

FiFi
01-18-2013, 16:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بارك الله فيك ياغالي على هي المعلومات المفيده والجميله
جعلها الله في ميزان حسناتك

fog
01-19-2013, 07:39
شكرا اخى الكريم ومنتظرين الشرح اخى انا افضل المواضيع الى بيكون فيها شرح حجات كتيره للفوركس افضل من المواضيع الغير هادفه

SiSi
01-19-2013, 12:08
شكرا لك على هي المعلومات اخذت فكرة كيف اداول شكرا لك

ess_ess
01-19-2013, 12:53

خليك فى المهم
ايدك على التوصية و بس..
و يخسر
و مش فاهم هو خسر ليه
ماهى المؤشرات تقاطعت اهى
و انا دخلت و برضه خسرت

1- ادارة راس المال
2- التحليل الاساسى
3- التحليل الفنى
4-المؤشرات
5-الحالة النفسية

لى اكثر من رجاء

الدعاء

الله كريم.,

جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الموضوع القيم وانا كمبتدأ استفدت منه كتير وفى انتظار المزيد من المواضيع المفيده التى تنفع المبتدئين

ahamed ali
01-21-2013, 11:55
هذا عمل رائع وسوف يعلمنا الكثير وخصوصا اننا لسه مبتدئين فنحن
بنتظار الدروس لكى نكتسب خبرة ونتعلم هذا المجال
او هذه الوظيفه التى اطلق عليها وظيفه المخاطر

spiderforex
01-21-2013, 11:58
كلامك منطقي أخي هناك العديد من الاشخاص يتبعون استراتيجيات معينة لكنه يعود بعدها ويشكي أنا اتبعت استراتيجية لكن مع ذلك خسرة لكن تجد انه لم يعطي الاستراتيجة وقت للتدرب عليها في حساب ديمو حتى يتقنها

baker
01-21-2013, 12:05
صباح الخير
اشكرك اخي العزيز على هذه الشروحات
التي يستفيد منها المبتديء وكذلك المحترف
ان شاء الله نلتزم بها وتكن سببا في النجاح

Yousef _ Ahmed
01-21-2013, 12:23
شكرا اخى واتمنى ان يتم عمل محاضرات لتعلم الفوركس بشكل موسع من الالف الى الياء وكذكل نتعرف على اهم المشاكل التى ممكن ان تتعرض لها عند فتح الصفقات وكيف مواجهتها اتمنى ان يتم عمل محاضرات التعلم فى اسرع وقت ممكن

asma
01-21-2013, 13:35
ياريت حضرتك توضحلنا المؤشرات وانواعها وفوائدها
لانى محتاجة اتعلمها كويس
ونشكركم كثيرا على مساعداتكم

Karem1
01-23-2013, 17:12

خليك فى المهم
ايدك على التوصية و بس..
و يخسر
و مش فاهم هو خسر ليه
ماهى المؤشرات تقاطعت اهى
و انا دخلت و برضه خسرت

1- ادارة راس المال
2- التحليل الاساسى
3- التحليل الفنى
4-المؤشرات
5-الحالة النفسية

لى اكثر من رجاء

الدعاء

الله كريم.,

اشكرك اخى على المبادره الطيبه وياريت فعلا يكون فيه دروس او دورات للفوركس
علشان المبتدئين يقدر يكونوا موجودين بقوه فى المجال دا

marly
01-23-2013, 20:45
صح معك حق يا اخى العزيز فى كلام هذا ففعلا الموضوع وتعليم الفوركس ليس فى يوم ولله بل الامر يحتاج الى
وقت طويل بالاضافه الى الاستفاده من خبرات الاخريين امر عادى وغير مكسف على الاطلاق فالتعلم ليس به مناى ضرر

Rony
01-28-2013, 00:18
شكرا جزيلا حلو موضوعك اخى خاصه للإخوه المبتدئين فدا
بيكون مفيد جدا جدا ليهم هكذا مواضيع

may
01-28-2013, 07:13
شكرا على هذا الموضوع المفيد والذى من خلاله يمكن ان نتعلم اساسيات الفوركس

SiRa
01-28-2013, 11:29
اهلا بيك ياغالي جزاك الله الف على هي المعلومات وجعلها الله في ميزان حسناتك

mohamed4444
01-28-2013, 11:36
ان تعلم الفوركس من الالف الى الياء فهو فى مصلحة المتدوال لان الذى يتاجر لابد وان يتعلم التعليم الصحيح فى الفوركس حتى يكسب ويحقق ما يريد وان تعلمت جيد حصلت على الاموال بسهولة

kingamon
01-28-2013, 11:45
انا شايف ان طريقة الربح فى الفوركس بتكون ضعيف لصعوبة السوق ولقلة خبرة صغار التجار امثالنا

sato
01-28-2013, 12:02
الفوركس هو تجاره من اعظم تجارات عصرنا هذا واعنف اسواق العالم ومبني علي العامل النفسي واتزانه

mmnn
01-28-2013, 12:27
بجد مفيد جدا ربنا معاك وبتوفيق

سلمى احمد
02-09-2013, 21:04
شكرا ربنا يكرمك انك بتنقل لينا اللى اتعلمته دا شئ رائع لأن فيه ناس كتير بتبخل
على المبتدئين بأى علم

youssef1025
02-10-2013, 01:27
للأسف في كل مجالات الحياة يوجد اشخاص كل ما يشغلهم هو الحصول على المال ولا يهمهم التعلم تحياتي

free.person
02-17-2013, 23:50
مشكور يا باشا بس فين بقى شرح الحاجت اللى انت اتكلمت عليها دى وبجد والله اخى الكريم انا عن نفسى انصحك ان تفيد الاعضاء وتسلم الايادى وبجد واصل ابدعك نحو التقدم وان شاء الله التوفيق لنا جميعا

crazy anshe
02-18-2013, 10:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي العزيز تحية طيبة وبعد مشكور اخي العزيز الموضوع جميل جدا جدا جدا واكيد تعبت فية وبنقدر جهدك دة وبجد انت كدة بتساعد جميع المبتدئين جزاك الله خير وان شاء الله تلاقي الي يفيدك ف أي حاجة انت عايزها تقبل مروري اخي العزيز

magic777
02-18-2013, 21:31
للأسف في كل مجالات الحياة يوجد اشخاص كل ما يشغلهم هو الحصول على المال ولا يهمهم التعلم تحياتي

ده تقريبا يوجد في كل مجالات العمل ولكن في الفوركس الي هيعمل بالطرق دي مش هيقدر يوصل
لاي طريق بل بالعكس هيخسر كتير ومش هيستفيد حاجه من الوقت والجهد

MINAEDWARDW
02-19-2013, 02:59
اى متاجر شغال فى سوق الفوركس سوا كان مبتدى او عندة خبرة لازم يكون متابع الموضوعات ويبحث باستمرار عن كل ما هو جديد وفى معلومات

dragonhell
02-19-2013, 03:14
السلاام عليكم و رحمه الله و بركاته
نذه سريعه و مفيده لكل المبتدئين و شكرا ليك علي مجهودك

walid1
02-20-2013, 04:12
شكرا على الموضوع
شرح مفيد جدا
مشكور اخي على جهدك

mostafa ismail
02-20-2013, 11:19
اخى الحبيب
الربح من سوق الفوركس يحتاج الى خبرة ومهارة
فهل تملك هذه الخبرة والمهارة حتى تحصل على الربح

forexever
02-21-2013, 21:58
السلام عليكم و الله يا اخى الكريم المنتدى بالفعل جيد و مفيد\ لجميع الاعضاء و تقبل مرورى و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام بالمنتدى

prince of dark
02-23-2013, 00:00
مشكور بجد يا باشا وان شاء الله ربنا يوفقنا يا اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم وتسلم الايادى على الموضوع الجميل وربنا يوفقنا

mannon
02-24-2013, 13:10
اخى الحبيب
الربح من سوق الفوركس يحتاج الى خبرة ومهارة
فهل تملك هذه الخبرة والمهارة حتى تحصل على الربح

شوف انا هقولك واكلمك من خلال تجربتنى
من غير الخبرة والتجربة عمرك ما هتعرف تكسب فى الفوركس وهتلاقيك بتكسب شوية وشوية تخسر وتفضل كده

maham
02-24-2013, 13:13
كل المشاركات كنت فاكره انحضرتك بديت الدروس ياريت يكون فى نفس الموضوع عشان الناس لا تحتار فى البحث عن الدروس وجزاك الله عنا خيرا كل الناس اللى لسه فى البدايه محتاجين اصحاب الخبرة وانا عندى اسئله كتير بس فعلا باخاف تكون تافهه ولكنى باحتار اسال مين انا هاسيف الموضوع عندى واراجع الردود كل شويه واشوف الناس بدأت ولا لسهمن استقبال المعلومات فوريا من موقع شركة الوساطة أو من موقع الشركة التي توفر لك خدمة الرسوم البيانية , أما إن لم تكن متصلا بالإنترنت فإنه يمكنك أن تعلم حركة السعر السابقة ولكنك لن تتمكن من الحصول على المعلومات الجديدة إلا عند الاتصال مع موقع الشركة عن طريق الإنترنت

salma saad
02-24-2013, 13:21
كلامك جميل وشكراا على المجهود وفعلا نصيحه لمن يدخل فى عالم الفوركس الجد فى التعلم والاجتهاد حتى يصل الى الارباح المرجوه

habibdoom
02-24-2013, 13:29
السلام عليكم
شكراً جزيلاً على هذه المعلومات القيمة المفيدة التى لاغنى
عنها لكل مبتدىء فى مجال الفوركس وفى انتظار دروسك القادمة جزاك الله خيرا
بالتوفيق

tamanna
02-24-2013, 13:45
شكرا لك أخي الكريم على هذه المبادرة الطيبةالمعلومات القيمه الموجوده فى الموضوع وعلى جهوداتك ..طبعا معلومات واساسيات كل مبتدئ فى الفوركس لابد ان يحتاجها وخصواصا ان اى مبتدئ بيدخل

mero mohammed
02-24-2013, 16:03
اهم شئ عدم التسرع فى الدخول الى عالم السرع دون تعلم كافى يجب فعلا
على الجميع التمهل والاتقان اولا

Mr.JoCKeR
02-24-2013, 18:46
يلا يلا

ننتظر دروس و شد حليك و يارب تكون دروس في محلها و نستفيد منها

ابو علي
02-24-2013, 19:12
مشكور يا اخى على هذا الموضوع الرائع
وان شاء الله ربنا يرزق الجميع ويقدم الخير للجميع

darin hamed
02-24-2013, 19:15
الربح فى الفروكس مش بساهل والله
وبعدين لاازم تتعلم جيداا وتشوف كتير والتجربة
خير دليل طبعا

yacrao
02-24-2013, 19:20
رغم انني لم استطع المشاركة في التصويت لا اعرف لماذا ولكن الطريقة
انك تربح اموالا من الفوركس جيدة جدا لمذا نشكك في ذلك والمشكل منا

juliano
02-26-2013, 19:16
موضوع متميز واتمنى زيادة المواضيع التى يمكن ان يستفيد منها اى مبتدئ فى سوق الفوركس
علشان الناس كلها تعرف ان سوق الفوركس مش سهل ..ز سوق الفوركس او تجارة الفوركس بشكل عام تعتبر خطيرة ولابد من دراستها اولا

يزيد
02-27-2013, 17:22
السلام عليكم
شكرا لك يا اخي عن هذه النبذة المختصرة عن الفوركس و شكرا لك و جزلك الله خير و جعله ان شاء الله في ميزان حسناتك

الى الامام
02-27-2013, 17:30
و عليكم السلام و رحمة الله وب ركاته
شكرا على هذا الموضوع و هو يفيد كل مبتدئ فى هذا المجال و اهم شئ ان تلتزم بما تتعلمه و تقوم بتطبيقه على حساب الديمو التجريبى

brahimo
02-27-2013, 17:37
مبادرتك هده تشكر عليكا كثيرا
ففيها كل ما يصبو اليه المتداول الكبتدئ
مع تحياتي لك اخي الفاضل

winnerprofit2
02-27-2013, 23:27
بجد مشكور يا اخى الكريم على الموضوع الجامد ده وان شاء الله ربنا يوفقنا يا غالى وتسلم الايادى على الموضوع الجميل يا باشا

rere_abdelhamead
02-28-2013, 00:30
شكرا لك يا اخي موضوع في مه الروعه ومهم قوى وننتظر كل هذه المعلومات والدروس
التى تفيدنا في بدأ جحياه صحيحه في هذا المجال العملات مجال الفوركس

amr002
02-28-2013, 18:00
ان الفوركس يعتبر بحر من العلم الغزير فيجب على كل متداول ان يعلم زلك

vampire-lord
02-28-2013, 18:04
مشكور اخي الكريم على موضوعك الجميل و مجهودك الرائع
بالطبع اغلب المتداولين يحاولون معرفه المزيد عن المضاربه

soufiane992
02-28-2013, 18:05
السلام عليكم أخي الكريم موضوعا رائع لي و للمبتدئين التائهين
شكراً جزيلاً على هذه المعلومات القيمة المفيدة التى لاغنى عنها لكل مبتدىء فى مجال الفوركس وفى انتظار دروسك القادمة

achrafraja
02-28-2013, 18:10
السلام عليكم
مشكور يا اخى على هذا الموضوع الرائع
واتمنى زيادة المواضيع التى يمكن ان يستفيد منها اى مبتدئ فى سوق الفوركس
علشان الناس كلها تعرف ان سوق الفوركس مش سهل
وشكرا

bestmoroco
02-28-2013, 18:10
نعم يا أخي موضوع روعة و صراحة كما قلت الفوركس ليس لعبة يلعبها الإنسان للربح أو مقامرة بل هو علم يتطب سنوات من الدراسة

b2000
02-28-2013, 18:31
موضوع مميز ومقيد جدا اخى
شكرا لك على الموضوع الرائع وفى انتظار المزيد
بالتوفيق أخى

ابو علي
02-28-2013, 18:39
الحمد لله يا اخى بس انا الحمد لله تمكنت من الربح
وسحب الارباح وبعدة تمرجن حسابى كلة

hossam dine
02-28-2013, 18:55
اشكرك اخى على هذا الاستطلاع وعلى المعلومات القيمه الموجوده فى الموضوع وعلى مجهوداتك . فهده الاشياء هي اساسيات كل مبتدئ فى الفوركس لابد ان يحتاجها في مسارة التعلمي

ميوية حسن
02-28-2013, 19:00
اكيد الكثيرمن المبتدئين ينتظرون مثل هذة المواضيع
والفوركس تجارة فعلا كما قلت منمية للذذاكرة وتجعلك تصبر
وتتخذ القرارات الصحيحة

joker7diaa
02-28-2013, 19:06
ان الفوركس يعتبر بحر من العلم الغزير فيجب على كل متداول ان يعلم زلك

كلنا نعلم ان الفوركس علم لا ينتهي .. لذلك يجب عدم التوقف عن التعلم في هذا المجال
لكي تنجح في هذا المجال وتستمر في نجاحك يجب ان لا توقف عن التعلم

Ahmed Dahab
02-28-2013, 19:12
الفوركس بحر عميق يصعب على الفرد ان يحصية من الالف الى الياء ولكن كل ما الخبرة تزداد الرباح يزداد

bidaaa
02-28-2013, 19:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم اشكرك على هذة المعلومات
شكر خاص

Abdo_Abdo
02-28-2013, 20:31
شكرا لك يا اخي الكريم علي هذه البدايه الجميله وكيد طبعا المبتدئين
سوف يستفادوا من الموضوع ده كثيرا وانش اء ننتظر باقي الدروس وان شاء الله تكون مفيده للكل وبالتوفيق

betty992
02-28-2013, 21:44
اشكرك اخى الكريم على هذا الاستطلاع وعلى المعلومات القيمه الموجوده فى الموضوع وعلى جهوداتك
شكرا لك يااخي علي هذا الموضوغ الرائع وطبعا كل مبتدئء سوف يستفاد من هذا

Ahmed H
02-28-2013, 21:57
اخي الربح من الفوركس سهل او حلو يا اخي لكن يحتاج خبرة
فلو انت تدربت سنه او اكتر فاكيد هتنجح اوى

Hamdy Elhossiny
02-28-2013, 22:18
شكرا جدا يا اخى على المعلومات الجميله دى وان شاء الله
كلنا نستفيد منها ونحاول نلتزم بها

ابو علي
02-28-2013, 22:21
اخى الكريم الحمد لله على الربح وعلى الخسارة
نحن نحاول الاجتهاد والباقى بتاع ربنا وربنا يرزق الجميع

hossam elwazeer
03-01-2013, 00:39
شكرا لك اخى العزيز على تلك النبذه الكختصره عن عالم الفوركس وبالتوفيق لك
واتمنى التوفيق لكل اعضاء المنتدى باذن الله

Mahmoud02
03-06-2013, 18:40
السلام عليكم
هي نبذة مختصرة من اخ فاضل وكريم بس رجاء من الاخوة بعد تعلم ادارة راس المال جيداً لازم يحترفوا التحليل مهم جداً جداً :) :))

karim12
03-06-2013, 18:58
الطريقة
انك تربح اموالا من الفوركس جيدة جدا لمذا نشكك في ذلك والمشكل منا

sabirdaba
03-06-2013, 20:26
الفوركس بحر عميق يصعب على الفرد ان يحصية من الالف الى الياء ولكن كل ما الخبرة تزداد الرباح يزداد

نعم اخي الكريم كلما تعمق الواحد في بحر الفوركس كلما زادت حضوضه لايجاد لؤلؤة البحر التي يبحث عنها الجمع وطبعا هذا لا يأتس الا بمعاودة المحاولة مرارا وتكرارا

kgamal
03-06-2013, 20:33
السلام عليكم ورحمة الله
اهلا وسهلا باخوانى
والله انا لسة مجربتش موضوع الربح والخسارة دة لانى لسة جديد فى الفوركس
اتمنى التوفيق للجميع

bourhan25
03-06-2013, 20:37
السلام عليكم صديقي على هاد الاستطلاع الرائع
والموضوع القيم شكر لك

tota2000
03-06-2013, 23:11
شكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع وعلى اهتمامك جزاك الله كل خير
وفقك الله

ahamed ali
03-09-2013, 15:24
اشكرك اخى الكريم على هذا الاستطلاع وعلى المعلومات القيمه الموجوده فى
الموضوع وعلى جهوداتك ..طبعا معلومات واساسيات كل مبتدئ فى الفوركس لابد ان يحتاجها

شذى464
03-09-2013, 15:26

موضوع ولا اروع

سلمت يداك على هذا المجهود الرائع

تقبل مرورى

eagleye
03-09-2013, 15:26
شكرا على الموضوع المفيد
اكيد ان اغلب المتاجرين الجدد ينتظرون مثل هده المواضيع و خصوصا ادا جاءت من شخص مرت عليه الكثير من التجارب

haze5m
03-09-2013, 15:49
انا اعتقد ان هذا الموضوع موضوع
رائع ومفيد جدا لكل المبتدئين الذين يسعون للتعلم

maged mohamed
03-09-2013, 16:41
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا يا اخى الفاضل على الفكرة الجيدة ونحن فى انتظار الشرح وافادكم الله

FCBXL
03-09-2013, 16:52
في انتظاركاخي وجزاك الله الف خير على هذا الكورس التعليمي بالتوفيق اخي الكريم ونحن في انتظار دروسك ولو ممكن اخي
تكون مبسطة شوي لكي لانتوه

heshma.hamad
03-09-2013, 20:23
لسسلام عليكم ورحمه الله مشكور اخى الكريم على هذا السؤال بس انا جديد فى الفوركس وشكرا على هده المعلومات

nacer92
03-09-2013, 20:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتك
و الله مشكور تفعل درس كهدا

ayouta
03-09-2013, 21:13
السلام عليكم
شرح مفيد وقيم
شكرا بارك الله فيك

mannon
03-10-2013, 22:32
المهم يغالى ان الناس تلتزم بالطريقة
الفوركس والله مليان طرق وفى اكتر من طريقة على اكتر من منتدى تخليك ممكن تكسب
المهم اننا بس نلتزم

tydia
03-10-2013, 22:34
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
مشكور غلى المعلومات المفيدة
بارك الله فيك

mo90
03-10-2013, 22:42
موضوع رائع يا اخى نقاط مهمه اشرت اليها بالفعل نحن نبحث عن الربح قبل العلم
ولا ندرك باننا بالعلم نستطيع الربح

amrsadeq
03-11-2013, 00:02
السلام عليكم ورحمةى الله
هناك العديد من الاساليب التي يريد ان يعرفها الفوركس على حساب الاشخاص التى تتداوله لذلك فهو يعرف الصغيرة والكبيرة

dzkabyle
03-11-2013, 00:09
منتظر الشرح منك لننطلق فكلنا نسعئ الى الاحتراف و تحقيق ارباح جيدة

Tobi
03-11-2013, 00:16
موضوع رائع يا اخى نقاط مهمه اشرت اليها بالفعل نحن نبحث عن الربح قبل العلم
ولا ندرك باننا بالعلم نستطيع الربح

ENG.M.A.MUBARAK
03-11-2013, 07:04
جزاك الله خيرا ... ممكن حضرتك تشرح مؤشرات dj و nasdaq و ftse و تأثيرها على العملات

kh1500
03-12-2013, 21:10
السلام عليكم
الموضوع الجميل ده انا عن نفسى استفده كتير منة اللة يجعلة فى ميزان حسناتك والى الامام دائما
هو تجاره من اعظم تجارات عصرنا هذا واعنف اسواق العالم ومبني علي العامل النفسي واتزانه
شكرا.

ahamed ali
03-13-2013, 22:17
السلام عليكم شكراً جزيلاً على هذه المعلومات القيمة المفيدة التى
لاغنى عنها لكل مبتدىء فى مجال الفوركس وفى انتظار دروسك القادمة جزاك الله خيرا

marwafawzy941
03-13-2013, 22:28
شكراص لك يا اخى على هذا الكلام المفيد جذاً نفع الله
بك الناس وجعله فى ميزان حسناتك .

rafikwood
04-09-2013, 04:18
اشكرك اخى الكريم على هذا الاستطلاع وعلى المعلومات القيمه

MINAEDW
04-09-2013, 05:18
موضوع مفيد والفوركس مجال مربح فقط للمتداول الذى لديه معرفة ودراسة جيدة لاساسيات العمل فى الفوركس

The Grid
04-09-2013, 05:22
السلام عليكم أخي أنا مبتدأ و بحييك ع الموضوع الرائع ده و شكر لك ع مجهودك ف افادة الاعضاء

sheko star
04-09-2013, 05:28
انا معك كثيرا انه يجب ان نتعلم جيدا لكى نكتسب خبرة كبيرة وننجح فى مجال الفوركس ولا يوجد احراج ان كنا لا نعلم شيئا يجب وقتها ان نسأل

love forex
04-09-2013, 05:35
بارك الله فيك اخي الكريم
متابع معاك الشرح ان شاء الله لاتعلم واستفيد من خبرتك بالتوفيق وفي انتظار الشروحات

ahmed3
04-09-2013, 15:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ارجو من سيادتكم شرح وتوضيح كيفية المتاجرة فى الفوركس وسوق العملات وتوضيح كيفية المكسب وعدم الخسارة من هذه التجارة لان هناك اناس كثيرين تسببت لهم الخسارة من الفوركس باموال كبيرة ولابد من الدراسة والفهم قبل المتاجرة فى سوق العملات والفوركس وارجو ان اكون لم اطل عليكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

MOOKA
04-17-2013, 01:58
هو انا عايو اعرف انت تقصد مين يعنى تقصد انا فى الفوركس يعنى طريقتى ولا
طريقة الفوركس نفسه انا مش فاهم فى النقطه دى

رفيق محمد
04-17-2013, 01:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا على موضوعك يا اسماعيل
موضوعك جميل جدا ومفيد واتمنى الافادة للجميع

doaa sary
04-17-2013, 02:49
مبادرة طيبة ومعلومات قيمة ف غاية الاهمية خصوصا للمبتدئين
بارك الله فيك ع الشرح الممتاز وان شاء الله بالتوفيق للجميع

czero
04-17-2013, 03:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ،،
تسلم على المبادرة الطيبة يا غالي في إنتظار دروسك إن شاء الله نستفيد منها

MINAEDW
04-17-2013, 11:56
موضوع مفيد ومن يستطيع ان يحقق مكسب من الفوركس هو المتداول الذى تعلم ودرس اساسيات الفوكس جيدا

طارق الدسوقى
04-17-2013, 12:06
شكرا اخى الكريم على تلك الدروس المفيده

Fakeraroua
04-17-2013, 12:17

mshmsha
04-17-2013, 12:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا عاوزة اقولك ان انا لسه من المبتدئين في مجال الفوركس وفعلا كنت محتاجه للمعلومات اللي انت ذكرتها في موضوعك ده جدا وبجد استفدت منها جدا ويا ريت لو عندك اي معلومة تانية تقدر تفيدنا بيها زي المعلومة دي يا ريت متبخلض علينا بيها وتقبل مروري اخي الكريم ولك مني كل التحية والتقدير

omarali6624
04-17-2013, 14:24
موضوع مميز يا صديقي

الاهم في الفوركس برأيي هو الاستراتيجيه القويه واداره رأس المال المحترفه والمحافظه علي النفسيه للمتاجر

trible h
04-19-2013, 01:10
شكرا ليك فى الاستطلاع الجيد دا بس انا الصراحه ممكن اقول على نفسى جيد
دى انسبه المعقوله يعنى وربنا يوافقنى

msamir2013
04-19-2013, 02:08
شكرا لك اخى الكريم على المقال الجميل ومنتظرين جديدك اخى
المعلومات جميلة ومفيدة

khaled73
04-19-2013, 02:26
شكرا على الموضوع و مستنيين منك الدروس و الشروح الوافية من الالف للياء مبتدىء عايز يفهم

misteryou
04-19-2013, 02:34
يقصد بمقدم طلب الترخيص لاغراض تطبيق هذه اللائحة الشخص الذي يقدم للهيئة طلب الحصول على ترخيص لممارسة اي من انشطة الاوراق المالية، ويجوز تقديم طلب الترخيص ممن يعتزمون تأسيس شخص اعتباري لهذا الغرض، ويخضع مقدم طلب الترخيص للقانون وهذه اللائحة ابتداء من تاريخ تقديم طلبه.

emy anwer
04-20-2013, 16:37
مشكور اخى الكريم وربنا يكرمك ويجازيك خير على هذه المعلوات وانا فى انتظار باقى المعلومات لانى مبتدئة وابحث على مثل هذه المواضيع القيمة
وجزاك الله كل خير على موضوعك الرائع

memo_tota
04-23-2013, 00:57
السلام عليكم
مشكور اخي الكريم علي المبادره والجهود الرائع ده فعلا اساسيات كل واحد في عالم الفوركس لازم يحتاجها ويعمل بيها
اتمني التوفيق للجميع

bondaa
04-23-2013, 01:40
شكرا على هذة المساعدة للمبتدئين فعلا احنا عايزين حد ممكن نعتمد علية اننا نسئل اى سؤال ونجد الاجابة

mahmoud_26
04-23-2013, 02:58
شكرا جدا يا اخى الكريم على هذا الموضوع الى من الواضح انة سوف يكون جميل وهادف
وانتظر الشرح المفصل لكل النقاط السابقة بفارغ الصبر

rosha88
04-23-2013, 21:00
السلام عليكم
فعلا يجب على اى مبتدا تعلم الفوركس اولا ثم التدريب لفترة جيدة ولا يتسرع فى بداية التداول الحقيقى .

L!NDa
04-23-2013, 23:12
السَــــلاٌمْ عَلَيْكُــــمْ وَرَحْمَةُ اَلًله وَبَرَكَــــاتُهْ

الربح من الفوركس يعتبر من افضل الاعمال على الانترنت واكبرهم
لجمع الارباح
بالتوفيق

Dhoom
04-28-2013, 13:03
اخي الكريم
متشكر علي اختصار الفركس الي مواضيع اساسية حتي لا تكتر علي المبتداين في سوق الفركس مشكور علي مجهودك الرائع
تقبل مروري

khaled73
04-28-2013, 19:11
شكرا ليك على هذا الموضوع فكرة جميلة جدا خصوصا انك بتفكر فى المبتدئين وتعريفهم اسباب الخسارة حتى لا يصابوا بالملل و الزهق والاكتئاب برافو عليك:bravo:

abo2012
04-29-2013, 15:44
السلام عليكم
اخي بكل بساطة هي جيدة لمن
فهم الفوركس ومتوسطة لمن لم يفهمها
على اكمل وجه وضعيفة لمن لم يفهمها

ABCD1234
04-30-2013, 11:15
جزاك الله خيرا على هذه النبذه المختصره حول الفوركس
ولكن هذا الشرح مختصر جدا ولا يكفي
يجب ان يتعلم المبتدئ كل اساسيات السوق بشكل مفصل اكتر

oo0khaled0oo
04-30-2013, 12:04
تام اخي من الجيد انك زكرت هذا
الكلام رغم انك مبتدئ مثلنا
الف شكر لك سوف يستفاد الكثير منا في معرفه الخطوات
للمتاجره السليمه الهادفه للربح انشاء الله

mohamedelsaied
04-30-2013, 17:37
السلام عليكم ,الفوركس مجال تفاصيله كتيره جدا وممكن تحقيق ارباح منه
لكن لابد من التعلم جيدا فى البداية وتحديد الاستراتيجيه المناسبة وان شاء الله كلنا نوصل لاحلامنا

nadyaa
05-16-2013, 12:17
السلام عليكم, شكرا لك كثيراعلى طرح موضوعك الهام لانه بيمدنا بكثير من المعلومات المهمة اللى من الممكن انها هتفيدنا خلال تعاملنا فى فوركس وانا عن نفسى استفدت منها كتير اوى وخصوصا فى اساسيات التداول

محمد محمود
05-16-2013, 13:31
جزيل الشكر لك أخي الفاضل وإن شاء الله يكون هذا الموضوع عونا لي ولكل مبتدأ لأن هذا هو أول يوم لي في عالم البورصه وأن شاء الله سوف أقرأ موضوعك هذا بعناية وأحاول أن أخطو أول خطواتي في عالم البورصه إبتداء من موضوعك هذا وإن شاء الله يجعله الله في ميزان حسناتك وإذا واجهت أي استفسارات لن أتردد في أن أسألك في ردود هذا الموضوع إن شاء الله

hebkar
05-16-2013, 13:46
فكره جيده كنت اتمنى ان يكون الموضوع كامل على سلسله فى مكان واحد
لسهوله المتابعه
تمنياتى لك بالخير

Butterfly2
05-16-2013, 13:59
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

شكرا على الموضوع المتميز انا فعلا كنت محتاجه اعرف المعلومات دى

خصوصا انى مبتدئه و معلوماتى قليله جدا

haitham mohsen
05-16-2013, 14:33
شكرا لك اخى الكريم وفى انتظار بدايتك حتى نستفيد منك وفعلا لازم تفكير كبير فى الموضوع وعمل تحليل جديد وتحديد الاهداف للنجاح فى هذا المجال

haitham
05-16-2013, 15:41
فعلا احيان كتير لانصبر حتى نتعلم ونريد اخذ التوصيات فقط مع ان الحقيقه ان فى حاله التعلم سيكون تفادى الخسارة اكبر والربح اقل وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

ezz22
05-16-2013, 17:29
مهم جدا تنظم نقاط محدده فى الفوركس والالتزاتم بيها
راس المال
ادارة راس المال
اسلوب التداول
وغيرها من القواعد المهمه انك تفهمها وتلتزم بيها

hearts prince
05-16-2013, 17:34
موضوع جميل واستطلاع رأى مفيد جدا
انا ارى ان الربح من الفوركس جيد جدا باتباع استراتيجية متوسطة وادارة راس مال جيد

c0_0l boy
05-16-2013, 17:38
نبذة رائعة كتير افتدنى اخى كتير
شكرا لك عن جد انا كنت محتاج معلوماتك
دى كتير جدا جدا لانى جديد فى التداول شكرا لك على ايه حال

thewinning
05-16-2013, 17:56
السلام عليكم
اخي بكل بساطة هي جيدة لمن
فهم الفوركس ومتوسطة لمن لم يفهمها
على اكمل وجه وضعيفة لمن لم يفهمها .........

3amr
05-17-2013, 14:15
جميله جداً يا آخي وتستاهل المتابعه وشكرا لك علي هذة المعلومات المفيدة جداًُ

adell
05-21-2013, 08:20
الفوركس سوق مالى منه نحقق ربح ولكن ليس بالامر السهل
تلتعيم والوصول الى لخبرة المطلوبة فى هذا المجال هى اهم شى فى التدوال حتى لانخسر بسرعة
ومن اهم مرحل التعليم فهم الشموع والدعم والمقاومة

mahamd99
05-21-2013, 08:40
السلام عليكم..
اخي الكريم نحن بانتظار الدروس
بترقب..بالتوفيق للجميع

Bassemrko
05-21-2013, 09:48
ادارة راس المال هى الفوركس والربح وكل شى
من وجهه نظرى ايضا هى اكسير حسابك فى الفوركس
ولو عايز تربح فى الفوركس لازم تدير راس مالك كويس جداا
وبالتوفيق لكم ان شاء الله