PDA

View Full Version : كيف يتم التداول مع الأخبار في الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

kamalenouveau
09-28-2014, 19:36
هناك الكثير من الأخبار والبيانات التي تصدر يومياً والتي تخص اقتصادات الدول القوية التي ذكرناها سابقاً ونحن نتحدث عن الأخبار المهمة والتي من شأنها تحريك السوق ككل أو زوج معين من العملات أو مجموعة من أزواج العملات المترابطة، فهناك المؤشرات الاقتصادية الهامة كمؤشر أسعار المستهلكين ومعدلات الفائدة و الناتج المحلي الإجمالي و معدل التوظيف والبطالة وغيرها من المؤشرات الاقتصادية المهمة بالإضافة إلى قرارات البنوك المركزية والاجتماعات والمؤتمرات المهمة. ولعل المتداول الذي يعتمد في استراتيجيته على الأخبار يبقى على مقربة من السوق يراقب تحركاته ويدرس الأخبار الصادرة ومدى تأثيرها سابقاً والأخبار المتوقعة ونسبة حجم تأثيرها على عملة البلد والعملات الخرى ذات العلاقة، ويجب على المتداول معرفة نوع الخبر فهناك الأخبار الأسبوعية وهناك الشهرية وهناك المعدلات السنوية وكل لها تأثير مختلف

كُن مستعداً لأي طارئ فسوق الفوركس سوق متقلب باستمرار قد يغير اتجاهه خلال ثوانٍ قد تكون حاسمة بالنسبة إلى صفقاتك، يجب أن تدرك مدى تناسب عملياتك وأوامرك التداولية معها، ومدى دقة واختيار الوقت المناسب فالخبر لا ينتظرك لإنهاء تنفيذ أوامرك التداولية التي تراها مناسبة، قد يتحرك السوق بشكل مفاجئ في نفس اللحظة التي يصدر فيها خبر مهم وقد تكون الحركة متوقعة أو غير متوقعة بناءً على نوع الخبر ونتيجته بالإضافة إلى البلد التي يخصها، وقد تكون ردة فعل مفاجئة على صدور هذا الخبر تتخذ الجانب النفسي للمتداولين. الذكاء هنا هو المتابعة ثم ربط جميع الأحداث والتوقعات والاحتمالات في سيناريو يخدم استراتيجيتك الخاصة التي تعتمد على الأخبار

tedjboyka
09-30-2014, 11:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
العملية سهلة للغاية عليك فقط الضغط علي
الالعلامة + add acount و كتي معلوماتك

awa
10-02-2014, 20:10
التداول فى الفوركس عموما خطر جدا و لكن التداول على الاخبار هو
اكثر خطورة بكتير جدا بس مربح لذلك احب اقول لكل شخص لازم تكون حذر جدا

جرودي يوسف
10-03-2014, 13:32
السلام ورحمة الله أخي الموضوع مميز نعم يتم التداول على الأخبر في الفركس لكن هذا الأمر صعب شوية لزمك تكون عارف بالتحليل الفني أولا لتحدد الدعوم والمقاومة وبعدها يمكنك أن تتداول بالأخبر
وذلك عن طرق تحليل هذه الأخبر ومقارنتها بالتحليل الفني الذي وصلت له وملاحضة الدعوم وامقاومة التي يتم كسرها وهكذا تكون أفضل متداول
موفق أخي

payza
10-04-2014, 18:42
الاخبار اولا خطر وبعض الشركات تمنع المتاجرة او تحدد الربح وقت الاخبار لكن ممكن تتاجر وقت الاخبار القوية باوامر معلقة افضل من رايي لكن الاوامر المباشرة خطر علي الحساب ممكن خسارة او مرجنة والله اعلم

mohammed hussien
10-06-2014, 17:14
السلام ورحمة الله أخي الموضوع مميز نعم يتم التداول على الأخبر في الفركس لكن هذا الأمر صعب شوية لزمك تكون عارف بالتحليل الفني أولا لتحدد الدعوم والمقاومة وبعدها يمكنك أن تتداول بالأخبر
وذلك عن طرق تحليل هذه الأخبر ومقارنتها بالتحليل الفني الذي وصلت له وملاحضة الدعوم وامقاومة التي يتم كسرها وهكذا تكون أفضل متداول

a7med84
10-06-2014, 22:15
هو اخطر وقت للمتاجره به يحتاج متابعه وخبره

وفى اكتر من شكل للدخول معها اهمها هو الاوامر المعلقه او التوقع والدخول على الاساس ده

مصطفى حمدان
10-11-2014, 22:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهمشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع فالعمل على الاخبار يحتاجالى خبرة عاليةومن يستطيع ان يعمل بشكل جيد يستطيع ان يحقق الكثيرمن الارباح من خلال التداول على الاخبار والله الموفق

oo0khaled0oo
10-18-2014, 17:01
من الممكن انتا مثلا لو فاتح صفقه وقت الاخبار كل الي انتا بتعمله لو علي ربح اعل تريلينج استوب حلو و لو انتا خسران حط استوب لوز لو الخبر في صالحك التايك بروفيت يضرب و لو السعر طبعا بيتحرك تحركات عنيفه في اقل من ثانيه الستوب لوز هيتضرب و لو انتا اسكالبينج لا تفتح اي صفقات الاسكالبينج الصفقه ممكن تاخد من وقته من 5 دقايق الي ساعه بالكتيير ده الاسكالبينج الناجح طبعا

rabhi
10-22-2014, 01:35
أهلا أخي
كن حذر أثناء التداول وقت الأخبار

تستطيع التداول لكن وضع ستوب لوس لازم

بالتوفيق
ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــ

noureddineb
10-22-2014, 02:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتقد ان التداول على الاخبار بمثابة مغامرة ممكن ان تنجح و الغالب تخسر الكثير
اسال الله لي ولكم التوفيق

Roka Mido
10-22-2014, 02:53
اخي الفاضل احذر التداول على الاخبار فأنها مجازفة ونسبة نجاحها في الغالب غير مضمونة
تقبل مروري
أسأل الله لي ولكم التوفيق

salichou
10-22-2014, 03:25
اولا السلام عليكم و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم
بالنسبة للتداول مع الاخبار يلزك الكثير من الخبرة لان التداول في الاخبار ليس بالامر السهل

مروة
10-22-2014, 09:05

adil17
10-22-2014, 09:06
اخي الكريم مشكور على هذه المعلومات القيمة لكن بالنسبة لي لا اعتقد ان الاخبار تستطيح تحريكك السوق

Osama smsm
10-22-2014, 09:11
شكرا اخى الكريم على النصيحه و لكنى اريد ان اعرف متى اقوم بوضع و قف الخساره

ranou
10-22-2014, 12:09
العملية سهلة للغاية عليك فقط الضغط علي
الالعلامة + add acount و كتي معلوماتك

anwarladmhammad
10-22-2014, 12:25
من الاحسن للمبتدئ في الفوركس الا يتاجر اثناء الخبر واذا كان لابد فعليه ان يجلاب ذالك في الحساب التجريبي
لان التداول في الاخبار هو عمل خطير ويحسنه الخبراء وربما كثيرا من الاحيان يخفقون

lyes1977
10-22-2014, 12:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي الكريم عامل الاخبار مهم جدا والتداول اثناء فترة الاخبار في خطورة كبيرة وانا اعتقد ان الالتزام التام بالاستراتيجية واوامر الستوب لوز من بين اهم الادوات التي تتجنب بها الخسارة اثناء هدة الفترة، شكرا جزيلا اخي الكريم على الموضوع وبالتوفيق

ahmed_com
10-22-2014, 12:56
اهلا بكم اعضاء النتدى
لمن لديه خبرة في المجال الرجاء منه التفاعل ليستفيد الجميع
شكرا جزيلا يا صاحب الموضوع
السلام عليكم

ashrafshawky
10-22-2014, 13:02
اعتقد انة من الافضل البعد عن الاخبار للمتدولين الجدد لانة يحتاج الى الخبرة وراس المال الكبير وبالتوفيق للجميع والربح الدائم

mida2014
10-22-2014, 13:31
السلام عليكم المتاجرة وقت الاخبار تحقق نفاط كبيرة وربح وفير لاكن المشكلة اننا لانعلم نوع الخبر اللدي سوف ينزل ومدى تاثيره كما ان شركة انيستا لاتحتسب ارباح الاخبار
انتمنى لك التوفيق اخي الكريم

Jek_So
10-22-2014, 13:44
الله يبارك على هذا الموضوع المفيد والرائع حقا افادني كثيرا بعد قرائته كله
اتمنى من الجميع قرائته وفهم معناه جيدا فهو محفز للغاية وكذلك يجب ن لا ننسى ان الفوكس ليس بالتجارة السهلة فبالعكس هي كثيرة المصاعب تحتاج للصبر والابتعاد عن الطمع

dalirap
10-22-2014, 14:05
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
مشكور يا غالي على هذه المعلومات القيمة ، هناك عديد الطرق للتداول مع الأخبار ومنها الدخول بعد صدور الأخبار بنصف ساعة

YOSAF
10-22-2014, 14:06
السلام عليكم
يتم التداول على الأخبار حسب نوعية الخبر هل هو ب تأتير ضعيف أو متوسط أو عالي و في كل حالة يجب أن يكون التعامل مختلف عن الآخر

mooha
10-22-2014, 14:07

loco2014
10-22-2014, 14:14
التداول وقت الاخبار يكون صعب بعض الشيء لدلك انصح بعدم التسرع
و انتطروا بعد الاخبار الاقتصادية و تاجروا بالتوفيق لكم

forex 2000
10-22-2014, 14:21
موفق أخي

mohamed bnali
10-22-2014, 14:35
السام عليكم ورحمة الله عزيزي المحترم والعضو المبجل سالت عن الكيف ولم تسال عن الكم
ولكن كيفيتك للوصف لا للقلة وللكثرة فهناك وسائل نتخدها لتعيننا على التداول مع الدولا لتي نتجر بعملتها
فاولا هل اقتصاد الدولة متعافى ومفتول العضلات وهل الدولة عندها الاكتفاء الذاتي وهل الدولة تكثر فيها البطالة او تقل
وهل الدولة فيها المنتج راض والمستهلك راض وهل هي مبتعدة عن التضخم المتحدي العد المسبوح به
فادا عرفت هذا سهل عليك كيف تداول
وتقبل مروري

ahmedplus
10-22-2014, 15:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الحبيب فى الله
اتمنى لك دوام الصحه والعافيه وارجوا منك ان تتقبل مرورى الكريم
التادول مع الاخبار هو خطوه لحسابك فحاول الابتعاد عنها

حسنى صادق
10-22-2014, 15:12
اخى ان كل ما عليك هو الاشتراك فى المواقع الخبارية التى تعطى اجندات اقتصادية سريعة او لاين مثلا الاجندة الاقتصادية التابعة لشركة انستا فوركس و منها تحديد اى الازواج التى تتجار بها

marwafawzy122
10-22-2014, 15:32
إن التحليل الاساسى يا آخى الفاضل مهم جداً جداً وللأسف الشديد يغفل عنه الكثير من التجار ولا يهتمون به مع انه ومن وجهة نظري ونظر المحترفين هو المحرك الرئيسي الاساسى لهذا السوق والذي يستطيع أن يقلب السوق رأساً على عقب ويجب متابعته والاهتمام به وهى الأخبار الاقتصادية المهمة والسياسية ...

ramdani
10-22-2014, 15:47
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم التداول مع الأخبار في الفوركس له خطورة كبيرة على الحساب

مصطفى الشنديدى
10-22-2014, 16:02
يتم التداول على الأخبر في الفركس لكن هذا الأمر صعب شوية لزمك تكون عارف بالتحليل الفني أولا لتحدد الدعوم والمقاومة وبعدها يمكنك أن تتداول بالأخبر

medo2013
10-22-2014, 16:10
وكمان يتم التداول بالاخبار وانا احب ابتعد عن الاخبار التى تساعدك على الخسارة ولكن انا اقول ان التداول بالاخبار انة ليس من مصلحتنا وانما يجعل التجار ويجعل كل التجار الموجودين ينسحبون من الصصفقات

tedjboyka
10-22-2014, 16:11
لدراسه الجيده واداره راس المال
وعدم التسرع فى فتح حساب حقيقى قبل اكتساب خبره:bravo::bravo::bravo:

amermazzen
10-22-2014, 17:28
لسلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم التداول فى الفوركس عموما خطر جدا ولكن التداول على الاخبار هو الأخطر تماما لابد من المتارة بعد صدور الخبر بمدة معينة حتى تفهم طريقة تحرك الخير التعلم الجيد مطلوب جدا في الفوركس.

payza
10-22-2014, 19:31
هو في طرق كتير علي الرغم ان الاخبار خطر جدا جدا في السوق وفي ناس تاجروا عليها بانهم يضعوا اوامر معلقة يعني علي حسب وفي يدخلوا هيدج .........

abdelhak redouane
10-22-2014, 20:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار على حسب علمي ان التجارة وقت الاخبار لا تجوز في سوق الفوركس لان الشركة تمنعها وان حصل وتاجر المتداول فانها تفرض عليه رسوما كبيرة قد تصل الى 95بالمئة
بالتوفيق للجميع

أسماء نعناع
10-29-2014, 23:20

محمد السيد محمد
10-30-2014, 00:59
هذا كلام صحيح .. لكن لي ملحوظة ارجو ان تقبلها بصدر رحب .. حضرتك كاتب الموضوع بخط دقيق جدا وبشكل يصعب قراءته .. لذا ارجو منك– لو تكرمت – عند تحرير مواضيع اخري ان تكتبها بخط اكثر وضوحا لاجل ضعاف النظر مثلى .. واكن لك ممتن كثيرا ..

hunter_world
10-30-2014, 17:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم موضوع حلو جدا اخي ومعروف ان تداول وقت الاخبار صعب جدا ومش سهل

alsatry2014
10-30-2014, 17:44
الاستراتيجيه هى عباره عن مؤشر او اكثر من المؤشرات والدخول فى الصفقات حسب ما تراه مناسب
النصائح كثيره جدا واعتقد ان المنتدى هنا ملىء بها ويمكنك ان تتابعها

forexabdo2014
10-30-2014, 17:54
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
من الممكن انتا مثلا لو فاتح صفقه وقت الاخبار كل الي انتا بتعمله لو علي ربح اعل تريلينج استوب حلو
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

alsatry2014
10-30-2014, 17:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهمشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع فالعمل على الاخبار يحتاجالى خبرة عاليةومن يستطيع ان يعمل بشكل جيد يستطيع ان يحقق الكثيرمن الارباح من خلال التداول على الاخبار

mooor
10-30-2014, 18:00
السلام عليكم و رحمة الله
التعامل وقت الخبر به خطورة كبيرة لانك لا تعلم الاسهم هترتفع ام طهبت
ولكن يمكن للمحترف التعامل مع الاسهم و الكسب الكثير

Murad
10-30-2014, 18:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اذا كنت تريد التداول على الاخبار في سوق الفوركس فيجب عليك متابعة موقع فوركس فاكتوري الخاص بالاخبار المؤثرة في سوق الفوركس
ومن ثم تقوم بتحليل الاخبار لمعرفة هي اخبار سلبية على العملة أو ايجابية

salichou
10-30-2014, 18:04
اولل السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد
هذه نقطة مهمة جدا عليك ان تدرس الاخبار جيدا قبل البدئ في التداول فيها

oday4ever
10-30-2014, 18:08
موفق أخي

عبدالقادر محمد
10-30-2014, 18:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
من الممكن انتا مثلا لو فاتح صفقه وقت الاخبار كل الي انتا بتعمله لو علي ربح اعل تريلينج استوب حلو و لو انتا خسران حط استوب لوز لو الخبر في صالحك التايك بروفيت يضرب و لو السعر طبعا بيتحرك تحركات عنيفه في اقل من ثانيه الستوب لوز هيتضرب و لو انتا اسكالبينج لا تفتح اي صفقات الاسكالبينج الصفقه ممكن تاخد من وقته من 5 دقايق الي ساعه بالكتيير ده الاسكالبينج الناجح طبعا

ام زياد
10-30-2014, 19:02
كُن مستعداً لأي طارئ فسوق الفوركس سوق متقلب باستمرار قد يغير اتجاهه خلال ثوانٍ قد تكون حاسمة بالنسبة إلى صفقاتك، يجب أن تدرك مدى تناسب عملياتك وأوامرك التداولية معها، ومدى دقة واختيار الوقت المناسب فالخبر لا ينتظرك لإنهاء تنفيذ أوامرك التداولية التي تراها مناسبة، قد يتحرك السوق بشكل مفاجئ في نفس اللحظة التي يصدر فيها خبر مهم وقد تكون الحركة متوقعة أو غير متوقعة بناءً على نوع الخبر ونتيجته بالإضافة إلى البلد التي يخصها، وقد تكون ردة فعل مفاجئة على صدور هذا الخبر تتخذ الجانب النفسي للمتداولين. الذكاء هنا هو المتابعة ثم ربط جميع الأحداث والتوقعات والاحتمالات في سيناريو يخدم استراتيجيتك الخاصة التي تعتمد على الأخبار

hichamhiya
10-30-2014, 19:06
مرحبا اخواني اخواتي الكرام يشرفني أن أكون معكم في هدا الموضوع الشيق والرائع والمثير كما أنا هدا الموضوع فيه الكثير من القول والكلام والتحليل وشكرا أخي العزيز على هدا الجهد الكبير

maha forex
10-30-2014, 21:04
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو التداول على الاخبار يا اخى

doola2020
10-31-2014, 11:20
عادة ما يستخدم الأوامر المعلقة قبل صدور الخبر بدقيقتان وتعمل أمر بيع وأمر شراء قبل السعر الحالي بعشرون نقطة مثلا وقبل صدور الخبر

ramdani
10-31-2014, 11:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد يا اخي الكريم يتم التداول مع الأخبار في الفوركس عن طريق استراتجية محكمة

midouknight
10-31-2014, 11:36
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي أنصحك بإستعمال الأوامر المعلقة مع أخذ الربة وواقف الخسارة

gemi619
11-16-2014, 11:19
اعتقد انة من الافضل البعد عن الاخبار للمتدولين الجدد لانة يحتاج الى الخبرة وراس المال الكبير وبالتوفيق للجميع والربح الدائم

mela
11-16-2014, 22:42

mustapha99
11-16-2014, 22:43
السلام عليكم اخي الغالي
فعلا التداول مع الاخبار امر خطير جدا للغاية
اتمنى لك التوفيق وانا شخصيا لم ادرس بعد في الفوركس لمرحلة التعامل مع السوق والاخبار
بالتوفيق

al.ho2
11-17-2014, 00:55
اعتقد ان فى شركات كتير بتمنع انك تداول اثناء الاخبار وانها بتقدر كمان تسحب منك نقط مهمه منرصيدك وان دا مش هيبقا فى مصلحتك بصوره كبيره ف عليك بان تكون حذر وان تتخلص او انت فى غنى عن انك تتعامل وقت الاخبار ف بالتوفيق لك اخى الكريم

gemi619
11-23-2014, 12:59

omar223
11-23-2014, 13:14
اتمنى من الجميع قرائته وفهم معناه جيدا فهو محفز للغاية وكذلك يجب ن لا ننسى ان الفوكس ليس بالتجارة السهلة فبالعكس هي كثيرة المصاعب تحتاج للصبر والابتعاد عن الطمع

خيرالدين مهدي
11-23-2014, 13:17
الاخبار خطيرة جدا
الخطورة ليست في التداول
الخطورة في منصة التداول التي تعمل عليها او الشركة
فهنالك من لا يستطيع ان يوفر الدخول او الخروج من الصفقة وقت الخبر
ولا قدر الله ونعكس عليك السعر ستخسر الكثير
هناك الكثير من الأخبار والبيانات التي تصدر يومياً والتي تخص اقتصادات الدول القوية التي ذكرناها سابقاً ونحن نتحدث عن الأخبار المهمة والتي من شأنها تحريك السوق ككل أو زوج معين من العملات أو مجموعة من أزواج العملات المترابطة، فهناك المؤشرات الاقتصادية الهامة كمؤشر أسعار المستهلكين ومعدلات الفائدة و الناتج المحلي الإجمالي و معدل التوظيف والبطالة وغيرها من المؤشرات الاقتصادية المهمة بالإضافة إلى قرارات البنوك المركزية والاجتماعات والمؤتمرات المهمة. ولعل المتداول الذي يعتمد في استراتيجيته على الأخبار يبقى على مقربة من السوق يراقب تحركاته ويدرس الأخبار الصادرة ومدى تأثيرها سابقاً والأخبار المتوقعة ونسبة حجم تأثيرها على عملة البلد والعملات الخرى ذات العلاقة، ويجب على المتداول معرفة نوع الخبر فهناك الأخبار الأسبوعية وهناك الشهرية وهناك المعدلات السنوية وكل لها تأثير مختلف

the one
11-23-2014, 13:32
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
صراحة انا لا احب التداول على الاخبار لان هناك عقوبات يمكن تصل لغلق الحساب في هذه الحالة

tedjboyka
11-24-2014, 00:29

marina
11-24-2014, 12:56

magedaly
11-24-2014, 12:58
متابعه الاخبار هى من اهم الاشياء التى يجب على المتداول ان يهتم بها اذا كان يريد ان يكون متداول محترف والاخبار التى تاتى عن طريق التقلبات الاقتصاديه والسياسيه هى من اهم الاخبار والتى تزيد فى اهميتها عن الاخبار الدوريه التى لها مواعيد ثابته ويكون تاثيرها اقوى على السعر

salah belacel
11-24-2014, 13:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع فالعمل على الاخبار يحتاجالى خبرة عاليةومن يستطيع ان يعمل بشكل جيد يستطيع ان يحقق الكثيرمن الارباح من خلال التداول على الاخبارول فى الفوركس عموما خطر جدا و لكن التداول على الاخبار هو

chouaib1
11-25-2014, 16:24

esshazly
11-28-2014, 03:23
السلام عليكم ... في طريقة كويسة وهي انك تعمل صفقتين بندنج الاولي شراء اعلي السعر ب 15 نقطة والتانية بيع تحت السعر ب 15 نقطة '... بالتوفيق ان شاء الله اتمني لك دوام النجاح ان شاء الله

eslam22
11-28-2014, 17:57
شكرا خاى الكريم فعلا الكلام دا غير راى والهل من خلال التداول وقت الاخبار وان الموضوع دا ممكن انى اجرب فيه وان دا الى ممكن اكتر اعرفه وان الاخبار دى بقدر انى استغلها كتير جدا وان شاركين لك اخىالكريم على الموضوع دا بالتوفيق

mor
11-28-2014, 21:54
اخي الكريم انا شايفة ان الاخبار ممكن تفيدك كتير جدا في سوق الفوركس
لكن شايفة ان التداول في سوق الفوركس في وقت الاخبار يعتبر مخاطرة كبيرة جدا

salichou
11-28-2014, 22:04
اولا الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اما ابعد:
ان التداول علي الاخبار له استراتجيات خاصة و هذا ما علينا معرفته و شكرا لكم

OLSOPIDRO
11-29-2014, 15:13
اخوتي اخواتي سلام الله عليكم جميعا وبعد التداول فى الفوركس عموما خطر جدا و لكن التداول على الاخبار هو
اكثر خطورة بكتير جدا بس مربح لذلك احب اقول لكل شخص لازم تكون حذر جدا تمنيايتي لكم بالتوفيق ..

aymanso
11-29-2014, 15:19
المتاجرة وقت الاخبار مخاطرة كبيرة لان السوق في بعض الاحيان يتحرك كثيرا وانا مرات احط اوامر معلقة في الدقائق الاخيرة قبل صدور الخبر احط امر شراء فوق السعر ب20او 25نقطة والهدف مفتوح والستوب 30نقطة وامر بيع كذلك تحت السعر ب20او25 نقطة والهدف مفتوح والستوب 30نقطة وكثيرا ما بكسب من هذه الطريقة

ybrahmi
11-29-2014, 15:33
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم جميعاً
اشكر جميع الاعضاء هذا المنتدى في اثراء الحوار اتمنى الإفادة للجميع
الله يوفق الجميع

tedjboyka
11-29-2014, 21:45
موفق أخي

maha kz
11-29-2014, 23:28
الســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخى وشيق جداااعن
الفوركس وموضـــوع تداول الاخبار الاقتصاديه يا اخى فى الفوركس

BILALOU4
11-30-2014, 15:45
اهلا بكم اعضاء النتدى
السلام عليكم

medomedomedo
12-01-2014, 00:35
التداول مع الاخبار يجب ان يكون مقرر قبل ان تقرر التعامل معهم في مجال الفوركس بمعني هل سوف تعمل قبل صدور الخبر اما بعد صدور الخبر وما الاسس الذي تعتمد عليها في الاخبار والاسس الذي تخرج منها في الخبر

houcin
12-01-2014, 23:11

hicham1991
12-06-2014, 21:52
موفق أخي

maghribia
12-06-2014, 21:56
سلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

التلداولعلى الالخبار ف يالفوركس فهي جيدية
ولكنه يجب فهم الالخبار جيدا من قبل التلداو بها
تقبل احتراماتيى

sendrela
12-06-2014, 21:56
المتاجره وقت الاخبار من الامور الخطيره جدا على حسابات المبتدئين لذلك لابد من التأنى ولابد ان يكون لك خبره بقرائه للاخبار

وكذلك التعامل مع الحدث فأحيانا يكون رده فعل السوق عنيفه وقد تخسر كل ما تملك بدقائق

تحيتى

chouai
12-11-2014, 20:56
اهلا بكم اعضاء النتدى
السلام عليكم

tamaha
12-11-2014, 22:00
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع التداول على الاخبار يا اخى ف الفوركس

Tro
12-11-2014, 22:35
في طرق عديده للتداول وقت الاخبار في الفوركس
ولكن اللي بيحدد الطريقه اللي هتاجر بيها هو شروط الشركه اللي انت فاتح حسابك فيها
تحياتي ,,,,,

MAGDYABDO
12-11-2014, 22:46
شكرا اخي على الموضوع فعلا الاخبار سلاح ذو حدين ممكن تدبلك حسابك مرتين او تلاته وممكن تمرجنلك حسابك

chouai
12-17-2014, 16:36
اهلا بكم اعضاء النتدى
السلام عليكم

nada 200
12-17-2014, 23:48
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع التداوةل مع الاخبار يا اخى يا رييييييييييييييييييييييت

walla2a
12-18-2014, 00:11
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
اذا كنت تريد التداول على الاخبار يجب ان تتابع باستمرار موقع فوركس فاكتوري الذي يصدر الاخبار الخاصة بالفوركس وكذلك هناك مواقع عربية تقوم بنفس العمل ولكن باللغة العربية وفي النهاية التداول على الاخبار خطير دير بالك :)

hpacer
12-18-2014, 00:48
السلام ورحمة الله أخي الموضوع مميز نعم يتم التداول على الأخبر في الفركس لكن هذا الأمر صعب شوية
لزمك تكون عارف بالتحليل الفني أولا لتحدد الدعوم والمقاومة وبعدها يمكنك أن تتداول بالأخبر

sayed55q
12-18-2014, 21:46

yasmenyy
12-18-2014, 22:10
اخى ان كل ما عليك هو الاشتراك فى المواقع الخبارية التى تعطى اجندات اقتصادية سريعة او لاين مثلا الاجندة الاقتصادية التابعة لشركة انستا فوركس و منها تحديد اى الازواج التى تتجار بها

مصراوى
12-18-2014, 22:12
mesteraden متواجد حالياً
عضو محترف

الصورة الرمزية mesteraden تاريخ التسجيل
Dec 2014
Accumulated bonus
80.70 USD
شكراً
5
اعتقد المتداول اللي يضمن 5نقاط باليوم اعتقد في فترة وجيزه سيربح المليون دولار,بس هذا الأمر صعب حدوثه لأن سوق الفوركس مش مضمون وحتى ماتقدر تضمن نقطة في اليوم وانا كثير من مرات فتحت صفقات وبمجرد مافتحت الصفقة عكس السعر لصفقتي وحتى لم اصل الى نقطة ربح لهذا مافي حد يأمن غدر هذا السوق
تحياتي لك
الرد السريع على هذه المشاركة إضافة رد رد مع اقتباس رد مع اقتباس إقتباس متعدد لهذه المشاركة شكراً
12-15-2014 03:19 PM #1446
osama4o osama4o غير متواجد حالياً
عضو محترف

الصورة الرمزية osama4o تاريخ التسجيل
Nov 2014
Accumulated bonus
94.20 USD
شكراً
0
أتعلم اخى انه اذا كنت تضمن هذه الخمسة نقاط فهذه الأستراتيجية ستجعلك بالفعل مليونيرا حتى لو كان رأس المال صغيرا و لكن للأسف أنا لا أعتقد ان هناك استراتيجية تضمن لك ولا حتى نقطة واحدة يوميا لذلك هذا الأمر مستبعد جدا.
الرد السريع على هذه المشاركة إضافة رد رد مع اقتباس رد مع اقتباس إقتباس متعدد لهذه المشاركة شكراً
12-15-2014 03:34 PM #1447
waelee waelee غير متواجد حالياً
عضو محترف

الصورة الرمزية waelee تاريخ التسجيل
Nov 2014
Accumulated bonus
30.50 USD
شكراً
1
اعتقد اخى اكلريم ان الموضوع دا هيقدر ان الموضوع دا مش هيقدر ان الموضوع دا ليه ميزات كبيه يدقر ان الموضوع دا ليه ميزات كبيهر اخى الكرمي ف شكرا لك اخى الكرمي وتقبل تحياتى اخى الكريم

sarass11a
12-21-2014, 08:49
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

sayed55q
12-21-2014, 13:09

ynwa1892
12-21-2014, 14:18
السلام اخي شكرا على طريقة اتداول وقت الاخبار لكن انا لا احبذ هذه الطريق بسبب انها صعبة وخطيرة على راس المال
وفقك الله

donya22z
12-21-2014, 22:51
الاستراتيجيه هى عباره عن مؤشر او اكثر من المؤشرات والدخول فى الصفقات حسب ما تراه مناسب
النصائح كثيره جدا واعتقد ان المنتدى هنا ملىء بها ويمكنك ان تتابعها

Wassa04
12-21-2014, 22:56
موضوع جمييل و رائع شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

samer5s
12-22-2014, 20:17

chouai
12-27-2014, 16:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الحبيب فى الله
اتمنى لك دوام الصحه والعافيه وارجوا منك ان تتقبل مرورى الكريم
التادول مع الاخبار هو خطوه لحسابك فحاول الابتعاد عنها

katagoroumma
12-31-2014, 21:07
السلام عليكم
التداول فى الفوركس عموما خطر جدا
و لكن التداول على الاخبار هو
اكثر خطورة بكتير جدا بس مربح لذلك
احب اقول لكل شخص لازم تكون حذر جدا
بالتوفيق للجميع
شكرا

kokou
01-05-2015, 22:59

kokou
01-11-2015, 21:55

ibrahim forex
01-11-2015, 23:15
التداول وقت الاخبار فى الفوركس خطير جدا لا انصح اى مبتدئ ان يدخل صفقة خلال وقت الاخبار
الخبراء هم الذين يستطيعون ان يحققو الكثير من الارباح فى ذلك الوقت

nagwann
01-16-2015, 10:11
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

kokou
01-20-2015, 21:00
اهلا بكم اعضاء النتدى
السلام عليكم

mohyeldinnoor3783
01-20-2015, 21:41
متابعة الاخبار الاقتصادية باستمرار واستخدامها في تحليل السوق واخد قرار الصفقات من الامور المهمة جدا في سوق الفوركس واللي بتزود نسبة مكسبك

mahmoudosama
01-22-2015, 21:40
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

hananll
01-23-2015, 16:49
سوق الفوركس سوق متقلب باستمرار قد يغير اتجاهه خلال ثوانٍ قد تكون حاسمة بالنسبة إلى صفقاتك، يجب أن تدرك مدى تناسب عملياتك وأوامرك التداولية معها،
ومدى دقة واختيار الوقت المناسب فالخبر لا ينتظرك لإنهاء تنفيذ أوامرك التداولية التي تراها مناسبة

fadl1984
01-23-2015, 16:53
لا ينصح بالمتاجرة وقت الاخبار حيث ان المتاجرة وقت الاخبار من الاوقات الخطيرة التي قد تعرص راس المال الي الخطر فمن الافضل المتاجرة بعد صدور الاخبار وبالتالي سيكون تاثير الخبر واضح لنا ونستطيع تحديد الاتجاة بسهولة

ssnsafi
01-23-2015, 17:04
التداول وقت الخبر خطر جدا وهو بحاجة لمتمرسين في التداول وقت الخبر فلو جرب مبتدئ ان يتاجر وقت الخبر لتكبد خسارة كبيرة لأن الخبر عندما يصدر لا نعرف ماهو تأثيره وكم سيدوم وهل هو ايجابي ام سلبي فكل مواقع الاخبار تضع الخبر القديم و التوقع الجديد فلو جاء الخبر كما هو متوقع فله تأثير يختلف عن الخبر لو اتى ايجابي ولكن اقل من المتوقع ولهذا ينصح المبتدئين بالابتعاد عن المتاجرة وقت الخبر

mesteraden
01-23-2015, 22:14
أخي الكريم التداول بأوقات الأخبار القويه اعتقد انه خطير لأن السوق بوقت الأخبار القويه مثل التصريحات رؤساء البنوك المركزيه تكون حركة السوق غير طبيعيه ونلاحظ في هذا الوقت ان الحركة تكون بين صعود وهبوط وتضرب استوبات البائعين والمشترين بكل سهوله واتمنى لك التوفيق

mawwalmammo
01-23-2015, 23:04
ان اهل الخبرة من المتداولين يرون ان الاخبار هي السبيل الى الربح السريع اذ
يستطيع المتداول الماهر ان يربح اثناء صدور الخبر 100 نقطة في حال صدر خبر قوي
لكن من جانب اخر هو مضر للمبتدئين

ahmed mahmoud abdelhady
01-23-2015, 23:10
لك مني أفضل الشكر اخى الكريم على الموضوع الاكثر من رااائع
اتمني للجميع الاستفاده منه والعمل على أقوي النقاط الرئيسيه التى تهدف الي الاستفسااار
اتمني للجميع الربح
تقبل مروري ☻♣

hamdochi
01-23-2015, 23:18
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه اذا كنت تريد التداول على الاخبار يجب ان تتابع باستمرار
موقع فوركس فاكتوري الذي يصدر الاخبار الخاصة بالفوركس وكذلك هناك مواقع عربية تقوم بنفس
العمل ولكن باللغة العربية وفي النهاية التداول على الاخبار خطير دير بالك بالتوفيق ان شاء الله

ahmed mahmoud abdelhady
01-23-2015, 23:38
اتمني للجميع الاستفاده منه والعمل على أقوي النقاط الرئيسيه التى تهدف الي الاستفسااار
اتمني للجميع الربح
تقبل مروري ♣♣♣

---------- Post added at 08:38 PM ---------- Previous post was at 08:21 PM ----------

اتمني للجميع الربح
تقبل مروري ☻♣◘♣

Doodysamsom
01-24-2015, 00:13
لا يتم التداول وقت الاخبار مع الفوركس
لانة ممنووووووووع ودى قوانين المنتدى

mons
01-26-2015, 19:03
اعتقد ان التداول بوقت الأخبار ممكن تكون مربح جدا وممكن تسبب بخسائر فادحه لأن السوق وقت الأخبار يكون متقلب وحركته غير طبيعيه ويكون اكثر تذبذبا ولهذا اعتقد الأفضل تجنب التداول بوقت الأخبار وتقبل مروري

jasonKBX
01-26-2015, 19:18
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺃﺷﻜﺮﻙ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻌﺰﻳﺰ ﻋﻠﻲ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻮﺿﻮﻉ ﺍﻟﻬﺎﻡ
ﻭ ﺃﺭﺟﻮ ﺃﻥ ﺗﻌﻢ ﺍﻟﻔﺎﺋﺪﺓ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ
و السلام

mida2014
01-26-2015, 19:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم التداول وقت الاخبار من اصعب طرق التداول لانك تكون غير قادر على تحديد اتجاه السعر

saeyd22
01-26-2015, 20:02
مشكور اخى على موضوعك القيم هذا وعلى معلوماتك الصحيحه فالتداول وقت الاخبار ليس سهلا كما يعتقد البعض فالتداول وقت الاخبار من اخطر الاوقات التى يتتداول بها التجار وهى لايربح منها الا المحترفون والذين يتميزون بالتداول فى هذا الوقت

mida2014
01-26-2015, 20:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم التداول مع الاخبار من اصعب طرق التداول لاكن من ينجح في التداول عليها اكيد سيكسب الكثير

mousa67
01-26-2015, 21:02

nada 200
01-26-2015, 21:04
الفوركـــس وموضـــوع الفوركس والشطرنج يا اخى يا ريييييييييييييييت

samir33
01-26-2015, 21:10
التداول على الاخبار استراتيجية جيدة و ممكن تكسب منها الكثير
لكن مع الاسف البنوك لا تقبل الارباح التي تاتي عن طريق التداول بالاخبار

nada 200
01-26-2015, 21:41
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم نطمع الا فى حالات مؤكده نوع ما والرضى بالربح حتى
ولو كان قليل فهو من كل الاتجهات ربح احسن من الخساره

hamoeslam
01-31-2015, 02:04
لازم نقدر نحخققق الكثيرخ اىك الريم بشكلك بير خاىك الريم التفويق كل وقتبتل حياىت لكاخى اكلريم
شكراكل

karam
01-31-2015, 02:08
..................................
الفوركس من اصعب واقوي المجالات للعمل في العالم الان

Schams
01-31-2015, 02:09
صحيح اخي ماذكرت فانالاخبار يجب متابعتها اول باول و المباشره فورا بالعمل عليها..
فلن احد ينتظرنا حتى نحللها و نخطط و نفكر،،،سرعان ما تتغير الاسعار ضد مخططاتنا و افكارنا
تحياتي

kimoaaq
01-31-2015, 03:29
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة اخى الكريم تقبل مرورى مشكور اخى الفاضل تسلم يا اخى بالتوفيق فى اخى الفاضل

mostaffaq
01-31-2015, 07:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم شكرا على الموضوع يا اخى الكريم تقبل مرورى يا اخى بالتوفيق فى عالم الفوركس تسلم

mousa67
01-31-2015, 13:29

saif1234
01-31-2015, 13:59
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
افضل طريقة هى الاوامر المعلقة اخى
فهى افضل وقت الاخبار

shaheen96
01-31-2015, 14:16
السلام عليكم ورحمة الله اخــي العزيــــــز
اكثر خطورة بكتير جدا بس مربح للاسكالبينغ

boulafrah
01-31-2015, 14:57
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و يا كل الي انتا بتعمله لو علي ربح اعل تريلينج استوب حلو و لو انتا خسران حط استوب لوز لو الخبر في صالحك التايك بروفيت يضرب و لو السعر طبعا بيتحرك تحركات عنيفه في اقل من ثانيه الستوبريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

scott
01-31-2015, 22:49
السلام عليكم المتاجرة وقت الاخبار تحقق نفاط كبيرة وربح وفير لاكن المشكلة اننا لانعلم نوع الخبر اللدي سوف ينزل ومدى تاثيره كما ان شركة انيستا لاتحتسب ارباح الاخبار
انتمنى لك التوفيق اخي الكريم

---------- Post added at 08:49 PM ---------- Previous post was at 04:49 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
مشكور يا غالي على هذه المعلومات القيمة ، هناك عديد الطرق للتداول مع الأخبار ومنها الدخول بعد صدور الأخبار بنصف ساعة

kokou
02-08-2015, 17:28

salem11
02-08-2015, 17:50
السلام عليكم اخى الكريم انت لازم قبل اى شيئ تركز عل مبلغ راس المال ولازم يكون مبلغ يستحق التداول به مثل 1000 دولار عشان تقدر تحقق ربح محترم ونقدر نقول انك فعلا بتشتغل فى الفوركس وبتحقق منه دخل جيد

m7md14
02-15-2015, 14:50
السلام عليكم التداول فى الفوركس عموما خطر جدا و لكن التداول على الاخبار هو
اكثر خطورة بكتير جدا بس مربح لذلك احب اقول لكل شخص لازم تكون حذر جدا جدا

walidqse
02-16-2015, 02:35

sherouk88
02-18-2015, 17:24
اهلا بك اخى الكريم بالمنتدى
وشكرا جزيلا على المعلومات القيمه
وبالتوفيق لك وللجميع وتقبل مرورى

ramy230
02-18-2015, 21:35
السلام عليكم الفوركس اولا قبل ا شيئ عشان تشتغل فيه لازم يكون لديك خبرة قوية وكبيرة وناتجه عن عمل ديمو لا يقل عن ثلاثة اشهر عشان تكتسب الخبرة دى وبعدها تحاول تعمل ايداع صغير فى حساب حقيقى وتحاول تجرب الى انت اتعملته وتطبقه بالنص ف الحساب الحقيقى وتشوف النتيجة قبل متعمل ايداع كبير بدل مفلوسك تضيع كلها ف لحظات

ilham2
02-19-2015, 13:55
أنا أنصحك بمشاهدة الفيديوهات التعليمية الكثيرة وقراءة كتب كثيرة
وإفتح ديمو أكونت وطبق عليه اللي بتتعلمه عملي وخذ وقت كافي في
التعليم ومتستعجلش وخليك صبور لو طبقت كل الحجات ديه هتتعلم كويس.

ramy230
02-19-2015, 16:25
تكون علي حسب الفريم الزمني اللي انت فاتحه
فاذا كنت فاتح فريم 4 ساعات فانه تفتح شمعة تداول جديدة كل 4 ساعات
و اذا فاتح فريم ربع ساعة فانه تفتح شمعة تداول جديدة كل ربع ساعة
و هكذا

rahim8
02-19-2015, 16:43
اخى الكريم
الربح والخسارة لاياتى بالاحساس
ولكن بالتحليل والعوامل المحيطة تقدر تستشعر الربح او الخسارة
غير كده اظن انه الامر غير جيد

antonioforex
02-19-2015, 16:44
السلام عليكم
بالنسبة لي اخي لا افضل التداول على الاخبار لانها خطيرة جدا و ممكن تاثر على حساباتتا
كثيرا لدلك من الافضل الابتعاد عنها و اتمنى لك التوفيق في عملك اخي الفاضل.

محمد ابراهيمم
02-21-2015, 18:17

chouai
02-23-2015, 19:37
اهلا بكم اعضاء النتدى
السلام عليكم

xwolf806
02-24-2015, 13:55

rahim8
02-24-2015, 16:14
لقد مررت بنفس تجربتك كنت اتردد في فتح الصفقات على حساب الديمو رغم اني لن اخسر شيئا لكن يظل دالك الخوف ينتابني لكن الحمد لله فقد تخلصت من الخوف وهو في الحقيقة امر روتيني ستتخلص منه بالمداومة باذن الله

zidane
02-24-2015, 17:35
اخى الكريم
الربح والخسارة لاياتى بالاحساس
ولكن بالتحليل والعوامل المحيطة تقدر تستشعر الربح او الخسارة
غير كده اظن انه الامر غير جيد

xwolf806
02-26-2015, 14:30
السلام ورحمة الله أخي الموضوع مميز نعم يتم التداول على الأخبر في الفركس لكن هذا الأمر صعب شوية لزمك تكون عارف بالتحليل الفني أولا لتحدد الدعوم والمقاومة وبعدها يمكنك أن تتداول بالأخبر وذلك عن طرق تحليل هذه الأخبر ومقارنتها بالتحليل الفني

hamadasaeed2050
02-26-2015, 20:00
شكرا لك على الموضوع الجميل والمفيد ♥

و هذا جد مهم لاخواننا المبتدئين فى المنتدى
وفي انتظار جديدك الأروع والمميز

ولك مني أجمل التحيات

وكل التوفيق لك يا رب

hamdochi
02-28-2015, 12:33
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه اذا كنت تريد التداول على الاخبار يجب ان تتابع باستمرار موقع فوركس فاكتوري الذي يصدر الاخبار الخاصة بالفوركس وكذلك هناك مواقع عربية تقوم بنفس العمل ولكن باللغة العربية وفي النهاية التداول على الاخبار خطير دير بالك بالتوفيق ان شاء الله

adel2525
03-01-2015, 19:07
طبعا بيتحرك تحركات عنيفه في اقل من ثانيه الستوب لوز هيتضرب و لو انتا اسكالبينج
لا تفتح اي صفقات الاسكالبينج الصفقه ممكن تاخد من وقته من 5 دقايق الي ساعه بالكتيير ده الاسكالبينج الناجح طبعا
و بالتوفيق للجميع

ismaiel
03-05-2015, 17:16
يتم التداول على الأخبر في الفركس لكن هذا الأمر صعب شوية لزمك تكون عارف بالتحليل الفني أولا لتحدد الدعوم والمقاومة وبعدها يمكنك أن تتداول بالأخبر

bsameforex
03-07-2015, 09:12
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
يارب اكون افيدك
بالتوفيق

mohamed12345
03-09-2015, 00:21
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد الممكن انتا مثلا لو فاتح صفقه وقت الاخبار كل الي انتا بتعمله لو علي ربح اعل تريلينج استوب حلو و لو انتا خسران حط استوب لوز لو الخبر في صالحك التايك بروفيت يضرب و لو السعر طبعا بيتحرك تحركات عنيفه في اقل من ثانيه الستوب لوز هيتضرب و لو انتا اسكالبينج لا تفتح اي صفقات الاسكالبينج الصفقه ممكن تاخد من وقته من 5 دقايق الي ساعه بالكتيير ده الاسكالبينج

ahmedabobaker
03-09-2015, 00:42

احمد محمد عبد الصبور
03-09-2015, 21:31

maalemhala
03-09-2015, 23:59

forexaly5
03-10-2015, 00:01
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز بصراحة و بكل وضوح نتداول من خلال الإعتماد بطبيعة الحال كما تعلم و يعلم الجميع المتداولين على التحليل الفني و الأساسي وبدورهما نحلل بإعتماد على كل مستجدات الأخبار العالمية

hixam1991
03-10-2015, 00:06
الاخبار اولا خطر وبعض الشركات تمنع المتاجرة او تحدد الربح وقت الاخبار لكن ممكن تتاجر وقت الاخبار القوية باوامر معلقة افضل من رايي لكن الاوامر المباشرة خطر علي الحساب ممكن خسارة او مرجنة والله اعلم

Ehab Hamed
03-10-2015, 01:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته التداول فى الفوركس عموما خطر جدا و لكن التداول على الاخبار هو
اتمنى لك التوفيق والنجاح والله الموفق

baki
03-10-2015, 01:52
المتاجرة وقت الاخبار من اصعب الاؤمور في الفوركس وليس كل شخص يقدر
على المتاجرة وقت الاخبار بل فقط الاشخص الدين يمليكون رئس مال كبير الحجم
ام صغار رؤوس الاموال عدتا ما يقدون اموالهم

wael22
03-10-2015, 13:43
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تكسب فى الصفقات وتفادى الخسارة ولابد من عمل استراتيجيات ادارة راس المال للمحافظة على راس المال
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

Waleed ahmed
03-12-2015, 11:19
البحث عن عملة ما تتداول عليها شيئ صعب يجب ان تبحث عن عملة وتقوم بتحليلها لمدة طويلة لكي تتمكن من جني الارباح من هذه العملة

maalemhala
03-12-2015, 17:35
السلام ورحمة الله أخي الموضوع مميز نعم يتم التداول على الأخبر في الفركس لكن هذا الأمر صعب شوية لزمك تكون عارف بالتحليل الفني أولا لتحدد الدعوم والمقاومة وبعدها يمكنك أن تتداول بالأخبر وذلك عن طرق تحليل هذه الأخبر ومقارنتها بالتحليل الفني

asmahanzz
03-19-2015, 12:12
التداول فى الفوركس عموما خطر الاخبار خطيرة جدا لازم تحليل اساسى ليها والوصول من خلاله الى اتجاة الترند الاخبار ممكن تخلى الترند يتحرك 100 او 200 بيب لازم نفهم ونحلل الاخبار فرصه للربح الكبير اعرفها من فوركس فاكتورى

Marawez
03-19-2015, 12:14
الفوريكس كله مخاطر واحتمالات الخسائر فيه عالية لكن وقت
الخبار والتداول فيه هو من أعظم المخاطر فى سوق الفوريكس
فاحذروه

spinoza
03-19-2015, 12:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
عالم فوركس عالم محفوف بالمخاطر ومعرض في كل عملية للربح انت معرض للخسارة

ChouaibMoney
03-19-2015, 12:50
سم الله الرحمن الرحيم
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع
الموضوع مفيد لكل مبتدئ و مقبل على هذا المجال و يريد التعلم
جزاك الله خير
واتمنى لك التوفيق يا اخي...

ALAM
03-19-2015, 13:05
اكثر خطورة بكتير جدا بس مربح للاسكالبينغ...

waelmma
03-19-2015, 13:24
:);):( مراقبة الاجندة الاقتصادية او مايعرف بالكاليندر فى موقع الاخبار الشهير
الفوركس فاكتورى من الاشياء الهامة جدا وقبل كل شىء اظبط ساعة الكمبيوتر على ساعة موقع فوركس فاكتورى وربنا يوفقك

rabbabqq
03-19-2015, 13:25
راى ان نتاجر وقت الخبر عشان انتا لو حللت صح يبقا كسبت ومن خبر تحقق مبالغ كبيرة جدا سر الاخبار فى انك تعرف وقتها من فوركس فاكتورى الاهم تحترف التحليل الاساسى

waelmma
03-19-2015, 14:00
:);):( واتضح اخى الكريم ان اهم فترة لصدور الاخبار او اهم اخبار بتنزل هى
الاربعاء والخميس والجمعة الاوائل من كل شهر كذلك فترات نهاية العام الميلادى

aymanso
03-19-2015, 14:05
المتاجرة وقت الاخبار مخاطرة كبيرة لان السوق في بعض الاحيان يتحرك كثيرا وانا مرات احط اوامر معلقة في الدقائق الاخيرة قبل صدور الخبر احط امر شراء فوق السعر ب20او 25نقطة والهدف مفتوح والستوب 30نقطة وامر بيع كذلك تحت السعر ب20او25 نقطة والهدف مفتوح والستوب 30نقطة وكثيرا ما بكسب من هذه الطريقة

sof
03-19-2015, 14:48
السلام عليكم اخي العزيز
كل شيء بسيط ومنصات الشركات
تتشابه لذالك انصحك بالبحث
وسوف تجد الاف الفيديوهات
والصور المفيدة لك

lassad
03-19-2015, 15:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، أخي مشكور على المعلومة وافادتنا بها... وشكراً إلى كامل فريق منتدى فوركس مصر

ALAM
03-19-2015, 15:40
لازم قبل اى شيئ تركز عل مبلغ راس المال ولازم يكون مبلغ يستحق التداول به مثل 1000 دولار عشان تقدر تحقق ربح محترم
ونقدر نقول انك فعلا بتشتغل فى الفوركس وبتحقق منه دخل جيد.

xwolf806
03-20-2015, 16:23
السلام ورحمة الله أخي الموضوع مميز نعم يتم التداول على الأخبر في الفركس لكن هذا الأمر صعب شوية لزمك
تكون عارف بالتحليل الفني أولا لتحدد الدعوم والمقاومة وبعدها يمكنك أن تتداول بالأخبر
وذلك عن طرق تحليل هذه الأخبر ومقارنتها بالتحليل

mola132
03-20-2015, 21:31
ارى انك شغال اخى الكريم تحليل كلاسيكى خلى بالك من الدعوم والمقاومات وممكن تستعمل
مؤشر الزجزاج هو من المؤشرات التى تعيد رسم نفسها لكن من الممكن تستعين به لتحديد القمم والقيعان

sof
03-20-2015, 22:09
الطمع يفسد الطبع فعلا آفة الطمع تعتبر سبب
مباشر في خسارة الكثير من المتداولين فوجب على
لك متداول عدم حرق المراحل وان يرضى بما كتبه الله له

hamdochi
04-02-2015, 22:16
اعزاء الاعضاء اعتقد انه اذا كنت تريد التداول على الاخبار يجب ان تتابع باستمرار موقع فوركس فاكتوري الذي يصدر الاخبار الخاصة
بالفوركس وكذلك هناك مواقع عربية تقوم بنفس العمل ولكن باللغة العربية وفي النهاية التداول على الاخبار خطير دير بالك بالتوفيق

marwa 123
04-02-2015, 22:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
يجب على المتداول معرفة نوع الخبر فهناك الأخبار الأسبوعية وهناك الشهرية وهناك المعدلات السنوية وكل لها تأثير مختلف

mostafa khaled
04-02-2015, 22:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته العملية سهلة للغاية عليك فقط الضغط علي الالعلامة + add acount و كتي معلوماتك

freeman
04-02-2015, 22:55
زاد مؤشر الدولار الذي يقيس قيمة العملة أمام سلة من ستة عملات رئيسية 0,17% إلى 85,101 نقطة.

وببورصة وول ستريت، ارتفعت الأسهم الأمريكية عقب سلسلة من نتائج أعمال الشركات القوية وصعد مؤشر ستاندرد اند بورز 1,58%. وتراجعت أسعار السندات الأمريكية جراء التعافي في الأسهم الأمريكية والأوروبية.

سارة محمد
04-10-2015, 05:04
سجّل كل شيء:
قد يبدو هذا تافها للبعض، ولكن هذه بالفعل قد تكون المعلومة التي سوف تميز المتاجر الناجح عن غيره. لا أحد، مهما اعتقدوا بأنهم عقلانيين يتصرفون بموضوعية عندما يتعلق الأمر بأموالهم. أفضل طريقة للحفاظ على الموضوعية هي بتدوين كل شيء.
عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل والمخرج إذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة. قد يتضمن هذا على عواطفك تجاه الصفقة وقلقك ومستوى تفاؤلك أيضا. حدد ما إذا كنت جشعا أكثر عند غلق الصفقة، وراجع دائما هذه الوثيقة عند المتاجرة. بالقيام بهذا، فأنت تتبع في متاجراتك منهج الموضوعية، والتي سوف تمنحك بسرعة المقدرة والتحكم العقلي والتدريب لتنفيذ صفقاتك بناءا على نظامك وليس عاداتك.
ما رأيكم فى موضوع التسجيل ......

Eslam1
04-10-2015, 07:43
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

waelmma
04-10-2015, 09:43
;):(:)) التداول مع الاخبار اخى الكريم بيكون من خلال موقع الفوركس فاكتورى
واليك شرح لهذا الموقع الاخبارى الكبير https://www.youtube.com/watch?v=3X_Y6yk2L_A

aminalamor
04-10-2015, 11:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم ان التعامل مع الاخبار من شانها تقوية نسبة ربح التاجر غير اني جديد في المنتدى ولاعرف الطريقة المثلة ارجو ان تجد الاجابة عند باقي الاعضاء
بالتوفيق للجميع

waelmma
04-10-2015, 13:34
:(:)):o التداول مع الاخبار تعتبر من الاشياء الهامة جدا اخى الكريم
وانا دائما احب التداول على الاخبار خاصة اخبار يوم الجمعة

Pierre
04-10-2015, 19:37
ياجماعه بجد اليورو دولار مش افضل زوج بالنسبالى خالص
يعنى انا بحب الباوند والكندى والين كمان
لكن اليورو دا وقعنى اكتر من مره واوقات كتير مش بيلتزم بالقوانين
وكمان اخباره كتير اوىwwwww

---------- Post added at 02:37 PM ---------- Previous post was at 01:42 PM ----------

النسبة للرافعة المالية تم التعديل فيها و اصبحت اقصاها 1/100
الرافعة المالية تخليك تدخل بعقود كبيرة لوكانت هى كبيرة و بالتالي نسبة المخاطرة حتكون مرتفعة خاصة لو كان الحساب صغير و حجم العقد كبير و غير محترم لمبدء ادارة راس المال
و ايضا الرافعة المالية تتحكم في الهامش المتاح و هو اقصى مبلغ مخصص لتلك الصفقة
و الهامش المستخدم وهو بمثابة عربون مسترد بعد الانتهاء من الصفقة
و امر اختيار الرافعة يرجع لحضرتك و ما مدى شهيتك في المخاطرةs

خيرالدين مهدي
04-10-2015, 21:37

كُن مستعداً لأي طارئ فسوق الفوركس سوق متقلب باستمرار قد يغير اتجاهه خلال ثوانٍ قد تكون حاسمة بالنسبة إلى صفقاتك، يجب أن تدرك مدى تناسب عملياتك وأوامرك التداولية معها، ومدى دقة واختيار الوقت المناسب فالخبر لا ينتظرك لإنهاء تنفيذ أوامرك التداولية التي تراها مناسبة، قد يتحرك السوق بشكل مفاجئ في نفس اللحظة التي يصدر فيها خبر مهم وقد تكون الحركة متوقعة أو غير متوقعة بناءً على نوع الخبر ونتيجته بالإضافة إلى البلد التي يخصها، وقد تكون ردة فعل مفاجئة على صدور هذا الخبر تتخذ الجانب النفسي للمتداولين. الذكاء هنا هو المتابعة ثم ربط جميع الأحداث والتوقعات والاحتمالات في سيناريو يخدم استراتيجيتك الخاصة التي تعتمد على الأخباراااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااا........ .................................................. .................................................. ..
ااااااااااااااااااااااااا ااااااللللللللللللللل........ .................................................. .................................................. .................................................. ........

bidaaaaaaaaa
04-10-2015, 21:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم ان هذ الموضوع شيق جدا اتممنة
للجميع التفوق ولنجاح

ahmedibrahim258259
04-11-2015, 18:26
بسم الله الرحمن الرحيم خلي بالك اخي الكريم ان التداول على الاخبار انستا بتمنعه على مااسمع وبتعطيك 10% من الارباح لو انت تاجرت وقت الاخبار
تقبل مروري

ilyes chaieb
04-11-2015, 18:55
:(:)):o التداول مع الاخبار تعتبر من الاشياء الهامة جدا اخى الكريم
وانا دائما احب التداول على الاخبار خاصة اخبار يوم الجمعة

لابد الانتباه لان العمل على الاخبار فيها خطورة و ان شاء الله تكون من الرابحين و اكيد
حضرتك بتدخل قبل الخبر لان قانون الشركة يمنع التداول على الاخبار

elkalaby
04-11-2015, 18:58
أخي الكريم
مشكور اخى على هذه المعلومات
القيمة والمفيدة ولا تحرمنا من مشاركاتة
المتميزة وأتمنى لك مزيدا من التقدم وجزاك الله خيرا
بارك الله فيك
تحياتى

cian s
04-11-2015, 19:07
شكرا جزيلا على طرحك لهذا الموضوع
تقبل مرورى

tiger2015
04-11-2015, 19:27
اخي التداول في سوق الفوركس عن طريق الاخبار هي عن طريق متابعة الاخبار من شاشات التلفاز او من الانترنت لازواج العملات الخاصة بك او من مواقع مثل فوركس فاكتوري او من المفكرة الاقتصادية ايضا في النت موعد الخبر بالساعة ومصدر نزول الخبر والتاثير للعملة موجود ايضا باقي عليك الانتظار وابرام الصفقة

bilelchelseano
04-11-2015, 19:32
فكرة جيدة و مفيدة للغاية سأعمل بها يا الكريم
اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

FullyActive
04-13-2015, 02:09
التداول على الاخبار فى شركة انستا فوركس شبه ممنوع
بمعنى ان الشركة لا تتيح لك ربح اكثر من 10% من رأس المال فى ثفقات الاخبار

محمود مرعى
04-13-2015, 04:26

والله يا اخى كمال انا عايز اقول لحضرتك فعلا ان التداول والتجارة على الاخبار مهم جدا وممكن فعلا انه يكسبك مبلغ كبير جدا كربح
وممكن ايضا انه يخسرك ويوصلك للمارجن كول وعلشان كده انا بقلك بلاش ولو عايز تتاجر ابقى شوف نتيجة الخبر بعد كده نفذ الصفقة

bonus
04-13-2015, 13:56
السلام عليكم مادمت تخي فاتح حساب اسلامي فلا خوف لا عمولات ولا فوائدتبييت يعني مهما بقيت الصقفقة مفتوحة لا فوائد تبيت لذلك كن مطمئن فحسابك خال من الفوائد الربوية انشاء الله اتمنى لكم النجاح والله الموفق

masry928
04-13-2015, 15:40
العملات أو مجموعة من أزواج العملات المترابطة، فهناك المؤشرات الاقتصادية الهامة كمؤشر أسعار المستهلكين ومعدلات الفائدة و الناتج المحلي الإجمالي

omaoma
04-13-2015, 15:52
الاخب ر هى ابر شى تحرك لسوق واكدي الاخبا يكون لها تاثير قوى جدا ويجب مراعاة ن الوسق قد تحرك برعة قوية جد
وقت الاخبار ولكن فية بعض الاوقا يكون اتلداو على الاخبار بيكون فية خسارة كبيرة جدا

magic777
04-13-2015, 17:30
لابد الانتباه لان العمل على الاخبار فيها خطورة و ان شاء الله تكون من الرابحين و اكيد
حضرتك بتدخل قبل الخبر لان قانون الشركة يمنع التداول على الاخبار

طبعا احنا بنعمل في مجال عالمي بالطبع وبيحتاج وقت وجهد علشان نصل لما نريد فيه وطبعا محتاج هنا اننا نتعلم كويس ازاي نحقق ارباح علشا
نكون افضل في المستقبل وكده

عاشق الفوركس
04-14-2015, 18:15
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،مشكور على الطرح وعلى المقال وعلىالارجح الاخبار شهية جدية للتدوال وممتعة وخطيرة في نفس الوقت

FullyActive
04-14-2015, 23:15
تختلف الطريقة من شخص الى اخر هناك بعض المضاربين يتاجرون حسب اللون او بدون فهم بمجرد ما الخبر يأتى سلبى يدخل بيع ايجابى شراء
والبعض الاخر يحلل الخبر بشكل سليم

4exersimo
04-20-2015, 17:48
من 92 $ للبرميل مع مكاسب أكثر من 0.60% في السوق الدولية. وقد ارتفعت أسعار النفط بسبب زيادة تداول الأسهم في المنطقة الآسيوية وارتفاع اليورو. إن التكهنات عن تخفيف القيود النقدية من قبل البنوك

ShougySalout
04-21-2015, 11:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهمشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع فالعمل على الاخبار يحتاجالى خبرة عاليةومن يستطيع ان يعمل بشكل جيد يستطيع ان يحقق الكثيرمن الارباح من خلال التداول على الاخبار والله الموفق

ppttss
04-21-2015, 11:37
الاخبار يوجد من يتداول عليها ويعمل ارباح منها ومنهم من

لا يعرف شيء عليها يوجد من يتداول على اصدار الاخبار

ويربح منها ويوجد من يخسر على تلك التداول وقتها

user_21
04-21-2015, 11:38
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

ahmed900
04-21-2015, 13:06
أهلا وسهلا بحضرتك نورت المنتدى وعالم الفوريكس كله
اكيد زى ما فى ناس خسرت فى ناس تانية كسبت
وهى دى التجارة مكسب وخسارة

saidsami
04-21-2015, 13:08
ان التداول بوقت الأخبار ممكن تكون مربح جدا وممكن تسبب بخسائر فادحه لأن السوق وقت الأخبار يكون متقلب وحركته غير طبيعيه ويكون اكثر تذبذبا ولهذا اعتقد الأفضل تجنب التداول بوقت الأخبار و بالتوفيق

magic777
04-21-2015, 13:40
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،مشكور على الطرح وعلى المقال وعلىالارجح الاخبار شهية جدية للتدوال وممتعة وخطيرة في نفس الوقت

اخي لازم علشان اي متاجر هنا يكون قادر على تحقيق ربح جيد من المجال الي احنا فيه ده انه يكون بالفعل عنده الخبره الكافيه ايل يقدر يحقق بها النجاح
وده هيحتاج منه لوقت طويل

sniper_2015
04-21-2015, 14:01
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشكر ليكم

mohamed saad
04-21-2015, 15:47
الحقيقة ان التداول مع الاخبار من اخطر الاساليب للتداول وانا اعتبره وهم كبير لانك مهما ربحت من سوق الفوركس من الممكن في لحظة واحدة يأتي خبر ويضيع كل ما حصلت عليه واكثر حتى لو وضعت ستوب لان وقتها حركة السوق تكون سريعة لدرجة ان البروكر لا يلحق ان يتلقى البيانات او ان يجاري سرعة السوق ولذلك انصح المتداولين بتجنب المتاجرة في اوقات الاخبار

ahmedesam
04-21-2015, 18:01
بسم الله الرحمن الرحيم اخي
احب ان اشكرك شكرا جزيلا علي هذا الشرح الوافي والكلام الموزون جدا جدا
تحياتي لك اخي الكريم

castor
04-22-2015, 16:50
اكثر خطورة بكتير جدا بس مربح لذلك احب اقول لكل شخص لازم تكون حذر

mesteraden
04-23-2015, 22:26
أخي الكريم اعتقد ان التداول بوقت الأخبار ممكن تكون مربح جدا وممكن تسبب بخسائر فادحه لأن السوق وقت الأخبار يكون متقلب وحركته غير طبيعيه ويكون اكثر تذبذبا ولهذا اعتقد الأفضل تجنب التداول بوقت الأخبار وتقبل مروري أخي الكريم

fifi w mody
04-23-2015, 22:28
السلام عليكم ورحمة اللة
مشكور اخى الكريم على تقديم معلومة كيفية تتم التداول مع الاخبار فى الفوركس وشكرا
تقبل مرورى الكريم

jamalm
04-24-2015, 01:01
موفق أخي

fifi w mody
04-24-2015, 01:02
السلام عليكم ورحمة اللة
مشكور اخى الكريم على تقديم معلومة كيف يتم التداول فى الاخبار فى الفوركس واتمنى لك تحقيق التقدم والنجاح

habib.forex
04-27-2015, 13:52
بصراحة انا لا اهتم ابدا بالتداول على الاخبار لانه يمكن ان يكون سببا
في اغلاق حسابي من الجانب القانوني او الفني لانه وقت خطير للتداول

enganas
04-27-2015, 14:09
اعتقد ان التداول بوقت الأخبار ممكن تكون مربح جدا وممكن تسبب بخسائر فادحه لأن السوق وقت الأخبار يكون متقلب وحركته غير طبيعيه ويكون اكثر تذبذبا ولهذا اعتقد الأفضل تجنب التداول بوقت الأخبار وتقبل مروري

abdelaziz 10
04-28-2015, 12:17
طبعا وقت صدور الخبر القوي يكون المتاجر في استعداد تام ويدخل معه او بعده مباشرة
انما انا شخصيا لا اتاجر بالاخبار لاني لا افهم بالضبط متى وكيف وما انواعها الخ

sherry mohamed
04-28-2015, 12:20

exerscalper
05-09-2015, 23:46
برنامج شراء السندات فى أول شهر سبتمبر. ذكر فى بدايه عام 2013 , أن التقدم بمثل هذه الخطوة يتوقف على الانتعاش الاقتصادي الأميركي، وخاصة سوق العمل، والتي جلبت البيانات الأمريكية إلى تركيز خاص

معتصم سباعنة
05-10-2015, 00:24
السلام عليكم ورحمة اله وبركاته
اخي الكريم انا لا انصح العمل وقت الاخبار - التداول وقت الاخبار يحتوي على مخاطر قد تذهب براس المال
تقبل مروري

kafjartar
05-17-2015, 04:15
وتقرير المخزون من معهد إدارة الطاقة غداً. ولقد انخفض نفط برنت 56 سنتاً ليتم تداوله عند مستوى 108.85 مع اتساع فارق اسعر إلى ما يزيد قليلاً عن 11.00 $. ولقد كانت ليبيا العامل المحرك في ارتفاع أسعار النفط

ahmed90
05-17-2015, 11:30
اذا اردت النجاح يجب ان تعرف اولا ماهو الفوركس وماسره وهذا لن ياتى الا بالتعليم المكثف والتدريب وكل ذلك لن تحصل عليه الا بالصبر وينبغى ان تجد لنفسك مكان دائم داخل السوق لان مراقبته تعطى الفرصه لك لتعلم المزيد والاستفاده من خبرات التجار الاخرين

aseer
05-17-2015, 11:43

العراقي
05-19-2015, 06:25
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا

Kiing
05-19-2015, 07:18
ممكن متلا ان التداول فى الفوركس ممكن انه عموما خطر جدا تم منه لكن التداول على الاخبار هو اكتر من اكثر خطورة بكتير جدا لكن انه مربح لذلك ممكن انه لكل شخص ان حذر

made
05-19-2015, 14:59
السلام عليكم ... السيولة النقدية بيكون خبر يصدر كل شهر مرة وكمان بالفعل بيكون ردة هل السوق علية قوية وممكن تعمل منة ارباح ... بالتوفيق ان شاء الله اتمني لك دوام النجاح ان شاء الله

magic777
05-19-2015, 17:21
ممكن متلا ان التداول فى الفوركس ممكن انه عموما خطر جدا تم منه لكن التداول على الاخبار هو اكتر من اكثر خطورة بكتير جدا لكن انه مربح لذلك ممكن انه لكل شخص ان حذر

انت ممكن تتاجر في وقت تاني وبالطبع اخي انت واختيارك للوقت بيكون على حسب وقت تفرغك اهم حاجه تختار الوقت الي انت متأكد فيه انك هتكون مركز بالفعل مع المجال ده
وطبعا ده مش اي حد يعرفه الا الشخص نفسه

REDA FOREX
05-20-2015, 05:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار على حسب علمي ان التجارة وقت الاخبار لا تجوز في سوق الفوركس لان الشركة تمنعها وان حصل وتاجر المتداول فانها تفرض عليه رسوما كبيرة قد تصل الى 95بالمئة السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار على حسب علمي ان التجارة وقت الاخبار لا تجوز في سوق الفوركس لان الشركة تمنعها وان حصل وتاجر المتداول فانها تفرض عليه رسوما كبيرة قد تصل الى 95بالمئة السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار على حسب علمي ان التجارة وقت الاخبار لا تجوز في سوق الفوركس لان الشركة تمنعها وان حصل وتاجر المتداول فانها تفرض عليه رسوما كبيرة قد تصل الى 95بالمئة

BASAM IBRAHEM
05-20-2015, 06:33
د مؤشر الدولار الذي يقيس قيمة العملة أمام سلة من ستة عملات رئيسية 0,17% إلى 85,101 نقطة.

وببورصة وول ستريت، ارتفعت الأسهم الأمريكية عقب سلسلة من نتائج أعمال الشركات القوية وصعد مؤشر ستاندرد اند بورز 1,58%. وتراجعت أسعار السندات الأمريكية جراء التعافي في الأسهم الأمريكية والأوروبية.

---------- Post added at 03:18 AM ---------- Previous post was at 03:07 AM ----------

---------- Post added at 03:33 AM ---------- Previous post was at 03:18 AM ----------

موفق أخي

moh93
05-20-2015, 06:46
الاخبا بيكون لها تاثير قوى جدا على السوق الاخبار ه اقوى شى بيكون لها تاثير ويجب ان نعرف كل الاخبار فى السوق
وبكدة التاجر سوف يكون لديه خبرة الربح من الاخبار القوية جدا

haythem95
05-20-2015, 06:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار على حسب علمي ان التجارة وقت الاخبار لا تجوز في سوق الفوركس لان الشركة تمنعها وان حصل وتاجر المتداول فانها تفرض عليه رسوما كبيرة قد تصل الى 95بالمئةمن الممكن انتا مثلا لو فاتح صفقه وقت الاخبار كل الي انتا بتعمله لو علي ربح اعل تريلينج استوب حلو و لو انتا خسران حط استوب لوز لو الخبر في صالحك التايك بروفيت يضرب و لو السعر طبعا بيتحرك تحركات عنيفه في اقل من ثانيه الستوب لوز هيتضرب و

BASAM IBRAHEM
05-20-2015, 07:05
لسلام ورحمة الله أخي الموضوع مميز نعم يتم التداول على الأخبر في الفركس لكن هذا الأمر صعب شوية لزمك تكون عارف بالتحليل الفني أولا لتحدد الدعوم والمقاومة وبعدها يمكنك أن تتداول بالأخبر
موفق أخي

karim02
05-20-2015, 07:15
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

fatehbtn
05-20-2015, 15:46
بسم الله الرحمن الرحيم
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليما
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بارك الله فيك جزاك الله خيرا
جزاك الله خيرا وبارك فيك

محمد ادم
05-20-2015, 15:57
متابعة الاخبار الاقتصادية باستمرار واستخدامها في
تحليل السوق واخد قرار الصفقات من الامور المهمة
جدا في سوق الفوركس واللي بتزود نسبة مكسبك
بالتوفيق لك تقبل مروري.......

aminooos
05-20-2015, 15:59
التداول فى الفوركس عموما خطر جدا و لكن التداول على الاخبار هو وذلك عن طرق تحليل هذه الأخبر ومقارنتها بالتحليل الفني الذي وصلت له وملاحضة الدعوم وامقاومة التي يتم كسرها وهكذا تكون أفضل متداول الاخبار اولا خطر وبعض الشركات تمنع المتاجرة او تحدد الربح وقت الاخبار لكن ممكن تتاجر وقت الاخبار القوية باوامر معلقة افضل من رايي لكن الاوامر المباشرة خطر علي الحساب ممكن خسارة او مرجنة والله اعلم وذلك عن طرق تحليل هذه الأخبر ومقارنتها بالتحليل الفني الذي وصلت له وملاحضة الدعوم وامقاومة التي يتم كسرها وهكذا تكون أفضل متداول

nizar hidouri
05-20-2015, 16:17
موضوع مهم و رائع
ارجوا من الله ان يرزقنا و اياكم خير الدنيا و الاخرة
و ان يجعل الصعاب جسرا نرتقي به

wlaa
05-20-2015, 18:55
ونعم بالهل اعتقد نا المواصضيع دى مبتكملش فى المنتدى وانها بتتشال اول باول اخى الكريم وان دا امر لازم تعرفه اوى وان لازم تبقا عارف ان الموضوع دا بيتحول كتير اوى وان كمان لازم تبقا عارف الموضوع دا بصوهر كبيره اوى