PDA

View Full Version : نقاش واستفسار حول نقطة (( تحقيق الربح فى حاله صعود السوق وهبوطة ((

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

Hell Rozar
06-20-2012, 07:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا اتعلمت كل حاجة بخصوص الربح من ارتفاع السوق ووهبوطة بس كل اللى عاوز اعرفو هو دا ينطبق على العملة المزدوجة

بمعنى يعنى ان مثلا العملة قلت قمت شارى زوجين من العملة من المتوقع ان السوق هيعلى بعد قليل فابيع العملة واحقق الربح هل يصح ذالك

:tie::tie:ارجو مساعدتى يا شباب

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 12:26
السلام عليكم ياغالى اهلاً بك معنا فى منتداك

الشراء - نشترى من اجل ان يصعد السعر لاعلى ويصل الى الهدف اعلى

البيع - نبيع من اجل ان يهبط ويصل الى الهدف اسفل

دى اجابتك باختصار
اخى الكريم
زى ممحمد رد عليك
وبص كل عمليه بيع بتنتهى بشراء
وكل عمليه شراء بتنتهى ببيع
لانك بتشغل على زوج من العملات مش عمله واحده
تقبل احترامى

Hell Rozar
06-20-2012, 12:29
انا اقصد يا محمد يعنى ان كما هو متوقع فى الخشب مثلا

لو افترضنا اننا معانا لوت من الخشب مثلا بيساوى 1000 دولار تمام واتوقعنا ان السعر دا هيقل لان فية هبوط احنا ممكن نبيع اللوت دا ونستنى السعر يهبط نقوم نشترية ب 800 دولار مثلا ويبقى كسبنا 200 واللوت بتاع الخشب هااااا

انا بقا قصدى بتكلم على العملة لو ان السوق مثلا هااابط واتوقعت انو هيعلى علطول اشترى اول ما يجى يعلى علطول هاااا

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 12:35

انا اتعلمت كل حاجة بخصوص الربح من ارتفاع السوق ووهبوطة بس كل اللى عاوز اعرفو هو دا ينطبق على العملة المزدوجة

بمعنى يعنى ان مثلا العملة قلت قمت شارى زوجين من العملة من المتوقع ان السوق هيعلى بعد قليل فابيع العملة واحقق الربح هل يصح ذالك

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
من اهم ما يميز الفوركس انك تستطيع الربح فى حاله الترند الصاعد حيث تشترى
وايضا فى حاله الترند الهابط فتبيع
وبالتالى سوف تجنى ربح فى الحالتين
وهذه ميزه تجدها فى الفوركس فقط
على عكس بورصه الاسهم مثلا
تشترى عندما تنخفض الاسعار وتبيع عندما ترتفع وتجنى ربح ولكن لو انت اشتريت باسعار مرتفعه ثم احببت ان تبيع نظرا لى انخفاض الاسعار والاسعار كل شوى بتهبط فى هذه الحاله لك احد امرين
الاول ان تبيع وبالتالى فستخسر
والثانى الاحتفاظ بالاسهم على امل ارتفاع السعر مره اخرى

Hell Rozar
06-20-2012, 12:43
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
وهذه ميزه تجدها فى الفوركس فقط
على عكس بورصه الاسهم مثلا
تشترى عندما تنخفض الاسعار وتبيع عندما ترتفع وتجنى ربح ولكن لو انت اشتريت باسعار مرتفعه ثم احببت ان تبيع نظرا لى انخفاض الاسعار والاسعار كل شوى بتهبط فى هذه الحاله لك احد امرين
الاول ان تبيع وبالتالى فستخسر
والثانى الاحتفاظ بالاسهم على امل ارتفاع السعر مره اخرى

شكرا يا اخى جزاك الله كل خير انا فهمتك خلاص :d

The Hunter
06-20-2012, 12:51
السلام عليكم اخي العزيز .. طبعا لايمكن الشراء او البيع فقط هكذا عشوائي بل يمكنك الشراء عند الدعوم و البيع عند المقاومات هذه الطريقة للمبتدئين وطبعا هذه اهم قاعدة في الفوركس

بتوفيق ليك اخي العزيز

fafa280384
06-20-2012, 12:54

السوق متوقعوا يعلى وتبيع؟؟؟؟؟
يااخي تتوقع انه يعلى يعني الشراء
بهدف معين هكذا

ahmedpopo
06-20-2012, 12:54
السلام عليكم
انا عن نفسى بحب اتعامل فى حالة الصعود اكثر لأنى بيبقى عندى
قلق شوية فى النزول والعكس صحيح برضه

ahmed
06-20-2012, 12:55

لو افترضنا اننا معانا لوت من الخشب مثلا بيساوى 1000 دولار تمام واتوقعنا ان السعر دا هيقل لان فية هبوط احنا ممكن نبيع اللوت دا ونستنى السعر يهبط نقوم نشترية ب 800 دولار مثلا ويبقى كسبنا 200 واللوت بتاع الخشب هااااا

انا بقا قصدى بتكلم على العملة لو ان السوق مثلا هااابط واتوقعت انو هيعلى علطول اشترى اول ما يجى يعلى علطول هاااا

ايوة يا اخى مظبوط كلامك انت بالفعل
فاهم صح بنشترى اذا توقعنا ان الشارت صاعد
ونبيع اذا توقعنا ان الشارت هابط ببساطه

Mohamed90
06-20-2012, 12:56
السلام عليكم اخي العزيز بخصوص استفسارك السوق الفوركس يمكن البيع و الشراء سواء نهابط او صاعد و هذه ميزة من ممزيات السوق انك تشتفيد من السوق في الحالتين اما بخصوص الدخول الصحيح ذلك يعتمد على تحليلك للعملة و توقعاتك بصعود او نزول العملة

Smart
06-20-2012, 16:20

المشكله امتى هتحدد انه هيعلى او يهبط
مهو ممكن يعكس يعلى على طول قبل اى هبوط او العكس
الموضوع مش سهل زى مانت متصور

magic777
06-20-2012, 16:45

ايوه تقدر تعمل كده لكن هيكون خطر عليك انك تبيع والاتجاه الاساسي صعود هنا
لانك مش عارف هو هينزل لحد فين بالضبط قبل ما يواصل الارتفاع تاني
علشان كده الافضل تستنى نهايه الارتداد وتدخل منه شراء مع الاتجاه الاساسي

2x1
06-20-2012, 16:51
مش عارف انتا ملخبطني شوية فسؤالك انتا لابتعمل امر شراء عند نقطة معينة اذا كانت العملة الرئيسية فالزوج بتاعك بتعلي والعكس مثلا صفقة شراء بتعمل امر شراء وبتسني السعر يزيد مثلا ب50 نقطة وتقوم قافل الصفقة

aboualy
06-20-2012, 16:51
ميزة الفوركس انك تقدر تستفيد من الهبوط والصعود فى حالة توقع ارتفاع سعر عملة ما تستطيع شراء هذه العملة لتستفيد من الارتفاع الذى سيحدث فى سعرها والعكس فى حالة توقع الهبوط
ويجب الانتباه الى دخول السوق شراء او بيع من مستويات جيدة حتى نستطيع ان نضمن نجاح الصفقة بنسبة اكبر

firas1984
06-20-2012, 16:59
السلام عليكم
اخي الكريم طبعا المتاجرة بشكل عام هو انت يا اما تستنى صعود او هبوط للسوق لكسب الربح
فليس هناك اي مشكلة او خلاف لتشتري مثلا على 1.2667 وتبيع على سعر 1.2669 فهذا ربح
وتستطيع ايضا البيع على 1.2673 وتشتري بعد هبوط السوق على سعر 1.2669 وبذلك تحقق ربح صعودا وهبوطا

ashraf el-araby
06-20-2012, 17:19
تستطيع ان تربح فى الحالتينى سواء بيع او تشترى وهذا يتوقف على تحليلك وهدفك

deadlyfox
06-20-2012, 18:02
السوق فى حاله اختلاف دائمة
وفى حاله البيع او الشراء فى الفوركس دى حاجه بتعتمد على قدرتك على المتابعه للسوق
وفى الفوركس انت ممكن تكسب سواء كان فى صعود او هبوط

Amgad91
06-20-2012, 21:14
عندما تتوقع صعود السعر تقوم بالشراء ومن ثم تبيع في نقطة اعلى وبالتالي تكون قد حققت ربح من الصفقة
و ليس معنى البيع ان تفتح صفقة جديدة بيع
ولكن معناه ان تغلق صفقة الشراء التي قمت بفتحها

kingman
06-21-2012, 02:01
المشكله امتى هتحدد انه هيعلى او يهبط
مهو ممكن يعكس يعلى على طول قبل اى هبوط او العكس
الموضوع مش سهل زى مانت متصور
هنا بقى دور الخبرة والعمل الجاد فمن تعلم وتدرب جيد ومارس فترة كافية فى السوق حتى يصبح انه قادر على تحليله وتوقع الأتجاه الصحيح اكيد هو اللى هيقدر يحقق النجاح فى التجارة ويمكن الأكثرية خاسرين لأنهم غير معدين جيد لهذا السوق

magic777
06-21-2012, 22:37
ميزة الفوركس انك تقدر تستفيد من الهبوط والصعود فى حالة توقع ارتفاع سعر عملة ما تستطيع شراء هذه العملة لتستفيد من الارتفاع الذى سيحدث فى سعرها والعكس فى حالة توقع الهبوط
ويجب الانتباه الى دخول السوق شراء او بيع من مستويات جيدة حتى نستطيع ان نضمن نجاح الصفقة بنسبة اكبر
لكن المشكله الاساسيه عندنا كلنا اننا مبنعرفش ندخل منين رغم اننا ممكن نحدد الاتجاه لكن برده
بتفضل مشكله امتى هندخل ومنين ندخل من نقاط متعكسش كتير علشان منتأثرش بالانعكاسات دي ونغلق الصفقات
بتاعتنا بسرعه

zahran
06-22-2012, 00:51
مع اختلاف اازواج فى هذا السوق ومع اختلاق العملات فيصبح نا انك ممكن تشترى عمله مقابل عمله اخرى وتبيع نفس العمله مقابل عمله اخرى
ولكن الفيصل هنا يتوقف علىالعمله المقابله وليست العمله الاساسيه . ولكنى انا ضد ان اشترى عمله مقاببل عمله ما وابيعهها ايضا مقابل عمله اخرى

najoull19
06-22-2012, 01:09
شكرا لك موضوع جميل وسوف اعمل به

كريم
06-22-2012, 01:25
في حالة صعود السوق بتقوم بالشراء لأجل ارتفاع السعر و تحقيق ربح

و ايضا في حالة هبوط السعر تقوم بالبيع لأجل الانخفاض و تحقيق ربح

و ده ميزة بتميز السوق و الله يوفق الجميع

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:33

دى اجابتك باختصار

صحيح يا اخي اجابة مختصرة وبسيطة للجميع

فأكيد يعني مفيش واحد هيشتري من فوق

ولا واحد هيبيع من تحت

i5land_man
06-22-2012, 02:36
صحيح يا اخي اجابة مختصرة وبسيطة للجميع

فأكيد يعني مفيش واحد هيشتري من فوق

ولا واحد هيبيع من تحت
نقطة الدخول لاي صفقة بتعتمد علي تحليلنا للزوج واتجاهه العام واتجاهه التصحيح لو كان بيعيد اختبار مستويات معينة او في حالة اختراقه لمستويات دعم او مقاومة
عشان نحدد نقطة الدخول والخروج دي محتاجة تدريب فترة طويلة وبتختلف علي حسب نوع المتاجر هل هو انترداي ولا سوينجر ولا سكالبر

aboualy
06-22-2012, 02:44
نقطة الدخول لاي صفقة بتعتمد علي تحليلنا للزوج واتجاهه العام واتجاهه التصحيح لو كان بيعيد اختبار مستويات معينة او في حالة اختراقه لمستويات دعم او مقاومة
عشان نحدد نقطة الدخول والخروج دي محتاجة تدريب فترة طويلة وبتختلف علي حسب نوع المتاجر هل هو انترداي ولا سوينجر ولا سكالبر

تحديد نقطة الدخول عليه نسبة كبيرة فى نجاح او عدم نجاح الصفقة فالدخول من نقطة قوية يزيد احنمال نجاح الصفقة
وكمان بيكون الهدف كبير و وقف الخسارة صغير وهذا يجعل الارباح كبيرة والخسائر قليلة فى المجمل

mohamed hamdy
06-22-2012, 02:57
ان هذا الوضع خطير جدا ولكنى لا احب ان اطبقة لانى لا اثق فى السوق
ولكنى لديا الاستراتيجة التى استخدمها لكى احقق منها الربح

magic777
06-22-2012, 17:30

المشكله اننا بنكون عارفين آليه العمل لكن مش عارفين ندخل منين مع الاتجاه
يعني نحلل ونعرف ان السوق طالع بس ندخل منين هنا ونحتار وممكن ندخل من نقاط ضعيف
ونقفل بخساره لو عكست معانا شويه

kingman
06-22-2012, 19:13
مع اختلاف اازواج فى هذا السوق ومع اختلاق العملات فيصبح نا انك ممكن تشترى عمله مقابل عمله اخرى وتبيع نفس العمله مقابل عمله اخرى
ولكن الفيصل هنا يتوقف علىالعمله المقابله وليست العمله الاساسيه . ولكنى انا ضد ان اشترى عمله مقاببل عمله ما وابيعهها ايضا مقابل عمله اخرى
هى فيه فعلا طرق بتحاول تعمل بهذه الطريقة كنوعا من الهيدج غير الصريح على العملات ولكنها تحتاج الى دراسة جيدة وتحليل جيد للعلاقة بين الزوجين وطبيعة تحرك كل واحد منهم وكان فيه استراتيجية مطروحة باسم الأسنثمار بطريقة البنوك لكن اعتقد لم تستمر كثيرا

compaq0
06-22-2012, 19:32
فكره لوت الخشب هذه هى طريقه فهمى للفوركس ايضا.بالنسبه لى معنى البيع هو انك حاجز بيع من هذه النقطه و منطقه اغلاق الصفقه هى منطقه الشراء فمثلا انا بايع من135.70 لما يوصل السعر ل134.85 اقفل الصفقه و كأن هى ده النقطه الى انا اشتريت منها كان الصفقه مشيت بالعكس بيع ثم شراء

assidi saber
06-23-2012, 13:49
اخي من راي اننا نحن نشتري لكي من اجل ان يصعد السعر الى اعلى و يصل الى الهدف و نبيع من اجل ان يهبط السعر و يصل الى الهدف الاسفل

konine
06-24-2012, 03:50
كما قال أعضاء
الشراء في حالة صعود و بيع في حالة هبوط
ولكن لا تنسا إتجاه عام للعملة فجعله صديقك
الله كريم

A7mad_Aziz
06-24-2012, 04:43
اخي الموضوع ببساطة انت تتوقع بعد تحليلك ان زوج اليورو دولار مثلاً صاعد بمعنى ان اليورو قيمته ستزيد والدولار قيمته ستقل فتقوم بشراء اليورو دولار في هذه الحالة بتكون اشتريت اليورو مقابل دفع الدولار واذا صعد السعر كما توقعت بتكسب والعكس صحيح

Mostafa Mando
06-24-2012, 06:09
اخي الموضوع ببساطة انت تتوقع بعد تحليلك ان زوج اليورو دولار مثلاً صاعد بمعنى ان اليورو قيمته ستزيد والدولار قيمته ستقل فتقوم بشراء اليورو دولار في هذه الحالة بتكون اشتريت اليورو مقابل دفع الدولار واذا صعد السعر كما توقعت بتكسب والعكس صحيح

صحيح يا اخي الفوركس يعتمد على التوقع لكن التعليم اساسي لكن الفكرة ان هناك الآلاف مثلك

وعندهم مثل تعليمك او اكثر لكن الحكاية لو كانت 1+1=2 يبقى المحترفين سيطروا على كل السوق

واخذوا كل الاموال منه لكن العملية تعتمد بردو على التوقع

sa sa
06-24-2012, 07:24
انت بتشتري الازواج عند سعر معين ,في حاله الصعود يعني السعر يعلي تقوم بالبيع وبالتالي تحقق ربح ,او تشتري زوج ولما تعرف ان السوق هيبط تقوم بالبيع وبالتالي تحقق ربح ايضا .

elssayed
06-24-2012, 14:33
لا يجب ان تاخذ في الحسبان الدعوم والمقاومات والترند وتدرسهم جيدا لانهم من اكتر الاشياء في التحليل الفني يؤثروا في هبوط وصعود العملة لكن الشراء والبيع عشوائي يضرك كثيرا

AhmedMagnifico
06-24-2012, 14:38

دى اجابتك باختصار
بجد الراجل دا جاب من الاخر
احييك محمد باشا على اجابتك فعلاً اجابة مختصرة ومفيدة جداً :)

kamizidan
06-24-2012, 14:39

دى اجابتك باختصار

باختصار اخر الفوركس ليس كاسواق البورصة
الفوركس تتاجر بها سواءا بيعا او شراءا

magic777
06-24-2012, 15:30

بالضبط هو ده الاساس هنا لكن الاهم كمان ازاي تحدد النقاط اللي هتدخل منها لو عرفت ان الزوج هيصعد مثلا
بعد تحليلك له ازاي بعد كده هتختار النقطه الصحيحه اللي هتدخل منها في صفقتك وتكون متأكد ان السعر هيروح
ليها الاول قبل الصعود هيا دي المشكله الحقيقيه هنا

ahmed saleh
06-24-2012, 15:35
انت على فكرة من الممكن تكون بتجازف لان من الممكن اى يعلى السعر نقطة او نقطتيتن وبعد كدة تشترى ويرجع ينزل تانى
لازم تتاكد انة تشبع من البيع او الشراء لكى تبدا فى العملية المعاكسة

aminos
06-24-2012, 15:41

دى اجابتك باختصار

تمام أرى أن هذه هي الإجابة بكل سهولة
لكيفية البيع و الشراء في هذا المجال

hesham itch
06-24-2012, 20:40
لو ف البداية قمت بالتحليل الجيد للعملية وحددت الخيارات اللى هتستخدمها ستكون
فى غنى عن الوقوع فى مثل هذه الاشكاليات وستتم العملية بطريقة جيدة وهذه
يجب ان يتم فى ضوء الثقة بالنفس والاطمنئان الى الاستراتيجية المستخدمة

hehelibeb
06-25-2012, 20:01
تشتري لما ينخفض السعر وتنتظر لما يصعد تحقق الربح
ولما يرتفع قم بالبيع وينخفض السعر قم بإلاق الصفقة من أجل الربح

i5land_man
06-25-2012, 20:09
تشتري لما ينخفض السعر وتنتظر لما يصعد تحقق الربح
ولما يرتفع قم بالبيع وينخفض السعر قم بإلاق الصفقة من أجل الربح

استراتيجية الشراء من قاع والبيع من قمة
دي تعتبر اشهر قاعدة في عالم التداول بس يبقي سؤال غاية في الاهمية
متي نعتبر ان انه السعر وصل للقاع او وصلل للقمة ويستعد للانعكاس
ده السؤال اللي محير كل المتاجرين

aboualy
06-25-2012, 20:14

اتفق معك اخى العزيز فالثقة بالنفس ضرورية للنجاح فى الفوركس واذا كان الشخص واثق فى نفسه فسيكون عنده ثقة فى تحليله ايضا

Mtec
06-25-2012, 20:20
انا اظن انك تتكلم عن ارتداد السعر من نقطة قوية و عدم التمكن من كسرها ، فعلا يمكن الدخول بالعكس الى صفقة سكالبنج لانه بيختبر النقطة وسيعود اليها عاجلا ام اجلا

mohamed22
06-25-2012, 20:27
فى ضوء ما تعلمت بعض الشىء من الاعضاء الاعزاء
ان اهم ما فى الموضوع هو التحليل الصحيح للسوق فاذا اخذت التحليل من مصادر موثوق بها
فانت على الطريق الصحيح وسوف تضمن الربح

mrhero
06-25-2012, 20:36
فى الحالتيين تقدر تستفيد من السوق
سواء فى الهبوط او الصعود
تقدر تشترى فى الهبوط وتبيع فى الصعود ودة بيعتمد على التوقعات والتحليلات

KOGI
06-25-2012, 20:45
لايمكن الشراء او البيع فقط هكذا عشوائي بل يمكنك الشراء عند الدعوم و البيع عند المقاومات

walidr19
06-26-2012, 19:15
السلام عليكم انا جديد في هذا المجال

يا ريت من الاعضاء الكرام المتخصصين و ضع موضوع شرح للمبتدئين و شكرا

dodovedo
06-26-2012, 19:19
اخى الكريم
الموضوع مش موضع العمله قلت انت لازم تدخل على حاجه اقوى تحليل فنى تحليل رقمى تحليل كلاسيكى
تقبل مرورى

saad
06-27-2012, 03:41

ahmed abdalla
06-27-2012, 05:03
والله احنا عموما نشترى ونبيع الاذواج لتحقيق الربح ولكن الحاجة اللى انت بتكلم عنها انا مجربتهش بس ممكن تتحقق الربح فى الزوجين لان اللى ينطبق على الجزء ينطبق على الكل

xtomorrow
06-27-2012, 05:31
السلام عليك أخي
هو انت لما بتشتري على اساس ان السعر يعلا وتكسب انت في نفس الوقت اشتريت العملة التي في المقام
وبعت الأخرى التي في البسط والعكس صحيح
هذا للتوضيح فقط

nrgslawi
06-27-2012, 05:38
السلام عليكم
قاعدة الربح من سوق الفوركس باختصار
عند الشراء لازم السعر يصعد لكي تربح
عند البيع لا السعر ينزل لكي تربح

saad
06-27-2012, 15:16

elssayed
06-28-2012, 13:18

دى اجابتك باختصار

مشكووووور علي الاجابة المختصرة والوافية
دي ادق اجابة انا شفتها وان شاء الله تكون هي الرد علي سؤالك

HUSSENEY
06-28-2012, 18:29
نصيحى لله
لا احد يسطتيع ان يصبح كالمنشار
لانى لو اعلم ما يفعلوا السعر لمدة يوم واحد لاصبحت اغنى اغنياء العالم
كل اللى عليك هو عدم الدخول مع الاتجاة

khaled zizo
06-30-2012, 04:05
ا معانا لوت من الخشب مثلا بيساوى 1000 دولار تمام واتوقعنا ان السعر دا هيقل لان فية هبوط احنا ممكن نبيع اللوت دا ونستنى السعر يهبط نقوم نشترية ب 800 دولار مثلا ويبقى كسبنا 200 واللوت بتاع الخشب هااااا
و طبعا لايمكن الشراء او البيع فقط هكذا عشوائي بل يمكنك الشراء عند الدعوم و البيع عند المقاومات هذه الطريقة للمبتدئين وطبعا هذه اهم قاعدة في الفوركس

derfcase
06-30-2012, 12:05
لا يا اخي الكريم
Hell Rozar
فانت تشتري في زوج العملة من نفس نقطة وجود السعر - كحال الدخول ماركت او الدخول المباشر - بهدف ان يذهب السعر للاعلي ليحقق ارباح
و العكس في حالة البيع

2x1
06-30-2012, 12:21
لا يا اخي الكريم
Hell Rozar
فانت تشتري في زوج العملة من نفس نقطة وجود السعر - كحال الدخول ماركت او الدخول المباشر - بهدف ان يذهب السعر للاعلي ليحقق ارباح
و العكس في حالة البيع

فعلا اخي بنشتري عند نقطة قوية للسعر اذا كان صاعد
او هابط نضمن بها بضع نقاط صعودا وهبوطا

husamart
06-30-2012, 12:46
نحن نشتري بأمل صعود السر لنقطة معينة تسمى الهدف .. وهو يكون كم الربح بالموجب... زنبيه بأمل هبوط السعر للعملة لنقطة معينة نجني عندها الربح ونخرج من العقد

naoual
06-30-2012, 12:51
اخي انت تفتح صفقة شراء عندما تحلل الروج و تتاكد انه للصعود و العكس صحيح تقوم بالبيع عندما يعطيك تحليلك اشاره لهبوط الروج

تبقى الاشكالية فقط في الختيارك لنوع التحلبل الذي يناسبك

magic777
06-30-2012, 19:39
اخي انت تفتح صفقة شراء عندما تحلل الروج و تتاكد انه للصعود و العكس صحيح تقوم بالبيع عندما يعطيك تحليلك اشاره لهبوط الروج

تبقى الاشكالية فقط في الختيارك لنوع التحلبل الذي يناسبك

اصلا اخي مهما حللت بتحليل قوي برده انت مش هتكون واثق هنا تماما من الاتجاه
وهيبقى برده فيه احتمالات الخطأ هنا بس انت بتزود فرص نجاحك بمرور الوقت وبأتقانك هنا
لادوات تحليلك وبالممارسه الطويله مع السوق

elzeel
06-30-2012, 19:42

تمام كلامك لكن مش مضمون ان الخشب مثلا اللوت بتاعه هيكون ثابت ع ال 1000 فمن المتوقع انه ينزل عن ال 800 كمان يعنى اكيد مش هيكون فى ثبات فى السعر

waleed adel
07-01-2012, 15:28

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 02:20
بص هى العمليه دى عمليه شطاره يعنى مثلا بتشترى الحاجه بسعرها الموجود
وتبيعها ع حسب مانت عاوز وبعدين تستنى لما سعرها ينخفض فبتبتدى تشتريها وتبيعها وتعوض خسارتك تانى
وانت عموما بتشترى علشان تزيد من ارباحك

magic777
07-04-2012, 19:03
بص هى العمليه دى عمليه شطاره يعنى مثلا بتشترى الحاجه بسعرها الموجود
وتبيعها ع حسب مانت عاوز وبعدين تستنى لما سعرها ينخفض فبتبتدى تشتريها وتبيعها وتعوض خسارتك تانى
وانت عموما بتشترى علشان تزيد من ارباحك

وده بيعتمد في الاساس هنا على تحليلك ومعرفتك لطبيعه حركه الزوج الذي تعمل عليه بحيث تقدر هنا
تشترى من ااقل نقطه وتبيع من اعلى نقطه بحيث ميعكسوش عليك هنا كتير
وبكده تقدر تزود فرص نجاح صفقاتك اكتر هنا

memostar3
07-04-2012, 19:44

لو توقعت ان عمله هتقل يبقى تروح شارى المقابل بتاعها كروس الزوج
وليس ب انك تبيعه

تحياتى

tarek22
07-04-2012, 19:54
من موضوعك تبدوا مبتدا
لذلك لا تكتفي بنصائح الاعضاء
عليك باخد كورسات تعليمية
وانصحك بكتاب الفوركس للمبتدئين
فسيفيدك كثيرا

kingman
07-04-2012, 22:11
اصلا اخي مهما حللت بتحليل قوي برده انت مش هتكون واثق هنا تماما من الاتجاه
وهيبقى برده فيه احتمالات الخطأ هنا بس انت بتزود فرص نجاحك بمرور الوقت وبأتقانك هنا
لادوات تحليلك وبالممارسه الطويله مع السوق

وقاعدة اساسية فى التعامل مع هذا السوق ان مافيش فيه حاجة مؤكدة ميه فى الميه وكل تحليل او توقع مجرد احتمال يصيب ويخطا وبيختلف طبعا بالنسبة للمتاجر ومقدار خبرته واحترافيته فى السوق

ehab
07-08-2012, 21:00

theboy2226
07-11-2012, 20:52
اعتقد الاخوة وضحوا الموضوع اوي
لو السعر حايطلع تشتري و تقفل الصفقة علي اعلي سعر ممكن
ولو السعر حينزل تبيع و تقفل الصفقة علي اقل سعر

ma90do
07-11-2012, 21:37
انت لسه مبتدء اخي قبل البدء في حساب حقيقي عليك متابعه حساب تجريبي مع التعلم المستمر المحترفين ايضا في هذا المجال يتعلمون حتي يحققون ارباح اكثر او يطورو استراتيجياتهم حتي تكون نسبه الخسائر اقل الفوريكس اذا انت تحبه فلا شك انك سوف تكون مبدع فيه

resala11111
07-11-2012, 21:43
اهم حاجة تميز الفوركس انك ممكن
تسفيد من الحالتين وأيضا ونصحية
الشراء نشترى من اجل ان يرتفع السعر
لاعلى ويصل الى الهدف المطلوب
البيع - نبيع من اجل ان يهبط السعر الى أسفل

kingman
07-11-2012, 22:33
انت لسه مبتدء اخي قبل البدء في حساب حقيقي عليك متابعه حساب تجريبي مع التعلم المستمر المحترفين ايضا في هذا المجال يتعلمون حتي يحققون ارباح اكثر او يطورو استراتيجياتهم حتي تكون نسبه الخسائر اقل الفوريكس اذا انت تحبه فلا شك انك سوف تكون مبدع فيه
وبأذن الله لو كل جديد فى هذا المجال التزام فى بدايته فترة مناسبة يتداول فقط على التجريبى حتى يكون ملم بالسوق وخبير به بأذن الله هيكون تجربته ناجحة جدا على الحقيقى

ehab
07-13-2012, 07:04
لما بيكون صعود السوق بتقوم بالشراء لأجل ارتفاع السعر و تحقيق ربح

salah.bmw
07-14-2012, 01:12
الفوركس ينطبق على عملية بيع وعملية شراء
الشراء: انك تنتظر السعر حتى ينخفض ثم تشتري عقد وتنتظر السعر حتى يرتفع ثم تنهي الصفقة
البيع :هو ان تنتظر السعر حتى يصل الى قمة سعره وتبيع وتنتظر السعر حتى ينخفض ثم تنهي الصفقة
اي ان المعادلة منعكسة تماما

cobta with out ship
07-14-2012, 01:47
هذا السوق مافيش فيه حاجة مؤكدة ميه فى الميه وكل تحليل او توقع مجرد احتمال يصيب ويخطا
اهم حاجة انك تلاقى النقطة اللى تقدر من خلالها تدخل بيع او شراء وخليك مع الترند

kingman
07-14-2012, 01:51
هذا السوق مافيش فيه حاجة مؤكدة ميه فى الميه وكل تحليل او توقع مجرد احتمال يصيب ويخطا
اهم حاجة انك تلاقى النقطة اللى تقدر من خلالها تدخل بيع او شراء وخليك مع الترند
ودى تعتبر بالنسبة ليا اول قاعدة فى هذا السوق وده يخلينا نفكر ونحكم العقل عندما نجد بعض العبارات الرنانة فى التوصيات او الأسترايتيجات او الأكسبرتات بان يدعى اصحابها انى رابحة مية فى الميه

amrmorasamir
07-14-2012, 01:53

انا مش فاهم السؤال اوى بس احنا بنشترى لما نكون عارفين ان العمله هترتفع لاعلى بس لازم تكون العمله اللى بنشتغل عليها فى الاول يعنى لو عارفين ان الباوند هيعلى نشترى زوج الباوند دولار وممكن تبيع اليورو باوند لانه عكسى
والعكس فى حاله البيع

mohamed yossef
07-18-2012, 04:23
طبعا اخى العزيز انت بتشترى العملة فى بداية صعود السعر
وبتبيع العملة فى بداية هبوط السعر
يعنى بتمشى مع بداية الترند الصاعد او الهابط فى بدايته

elking
07-18-2012, 05:05
انا مش فاهم السؤال اوى بس احنا بنشترى لما نكون عارفين ان العمله هترتفع لاعلى بس لازم تكون العمله اللى بنشتغل عليها فى الاول يعنى لو عارفين ان الباوند هيعلى نشترى زوج الباوند دولار وممكن تبيع اليورو باوند لانه عكسى
والعكس فى حاله البيع

كلامك مظبوط ياعمرو فعلا لانى برضه مفهمتش السؤال كويس بصراحة

peter
07-20-2012, 12:39
كل نظام في التداول و ليه شروط و ليه افكار
يعني مثلا تعمل صفقه اجله تبداء بعد قليل و تتوقع مزياده 100 نقطه
و تعمل صفقه علي نفس الزوجين تتوقع هبوط 100 نقطه

egypt2012
07-20-2012, 13:45
من مميزات سوق الفوركس انك ممكن تكسب من الصعود و الهبوط لعملة واحدة عكس سوق الاسهم

ARAB_PIGEON
07-20-2012, 13:49
حسب ما فهمت من كلامك نعم
فى حاله الاتجاه الصاعد نشترى العمله او السلعه وفى حاله الهبوط نبيع

ahmedalex
07-20-2012, 14:16
انا لم افهم قصدك ولاكن ما ادرسه فى الكليه الان ان انا اشترى عند اقل نقطه هبوط وانتظر ان يرتفع السعر اعلى من النقطه التى اشتريت منها وذلك بعد توقعى بذلك بالتحليل الفنى الخاص بى وحين يرتفع السعر لاعلى اقوم بالبيع حتى اذا تحول المؤشر للهبوط لا اخسر شىء والعكس فى عملية البيع

omanfx
07-20-2012, 14:22

بالضبط مثل مااتقول عزيزي
يعني لوتتوقع ان عمله هترتفع انت تقوم تشتريها من السعر الحاالي وتبيعها بسعر اغلى وتااخذ الفاايده
والعكس عن توقع هبوط او نزول السعر

imadm201
07-20-2012, 14:27
االسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الشراء من اجل ان يصعد السعر لاعلى

theozo
07-20-2012, 14:32
اخي اعتقد ان حضرتك محتاج ان تفرق بين شراء و بيع و صفقة شراء و صفقة البيع فالصفقة او العقد سواء بيع او شراء بيحتوي داخله علي عملية بيع و شراء في نفس الوقت

AMANI
07-20-2012, 20:10

ZOUHAIR_ZIZO28
07-20-2012, 20:29

sabre
07-20-2012, 20:37
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الربح يتم تحقيقه من تبادل العملات بسعر والتبادل مرة
اخرى بسعر اخر يعنى لو انت عملتك الاساسيه الدولار بتبدلها باليورو مثلا وبعد الصعود او الهبوط بتبدله تانى بعملتك الاساسيه وتشوف الفرق ربح والا خسارة

magic777
07-21-2012, 02:23
انا لم افهم قصدك ولاكن ما ادرسه فى الكليه الان ان انا اشترى عند اقل نقطه هبوط وانتظر ان يرتفع السعر اعلى من النقطه التى اشتريت منها وذلك بعد توقعى بذلك بالتحليل الفنى الخاص بى وحين يرتفع السعر لاعلى اقوم بالبيع حتى اذا تحول المؤشر للهبوط لا اخسر شىء والعكس فى عملية البيع

مش المؤشر بس هنا اخي يعني انت بتحلل السعر ولاقيت ان الزوج نزل كتير في شهر يجي فوق ال 500 نقطه
هنا تقدر تعرف انه اكيد هيصحح شويه قبل ما يكمل نزول تقوم هنا تفتح شراء وليس بيع ابدا

Noah
07-21-2012, 03:09
فى حالة صعود السوق وهبوطه اعتقد ان فى هذه المرحلة من الممكن ان يتعرض المتاجر اللى بيعتمد على اهداف كبيرة الى الكثير من الخسارة لانه بيفضل يعمل على طريقة الهدف الطويل لمدى وقد يخرج منا لصفقة خوفا

mena
07-22-2012, 10:04
لذا لا يمكننا أن نحقق الأرباح إلا في الأسواق الصاعدة ، أي الأسواق التي ترتفع فيها الأسعار يوماً وراء يوم

tictok
07-22-2012, 10:16
من الممكن تحقيق الربح أثناء صعود السعر بأن نشتري العملة ونبيعها بسعر أعلى ومن الممكن تحقيق الربح أثناء هبوط السعر بأن نبيع العملة ونشتريها بعد ذلك بسعر أقل
كما أنه من الممكن القيام بأكثر من صفقة في نفس الأتجاه لو ارادنا ذلك

forex4ever
07-22-2012, 10:41
بالتوفيق اخي المبتدئ في تداولك
وان شاء الله تتعلم وتصبح افضل وافضل
اذا اردت اي خدمة فلا تتردد فالاخوة هنا ماشاء الله لم يقصروا معك او مع اي عضو يرغب فعلا بالتداول والتعلم

aboualy
07-22-2012, 10:44
سوق الفوركس ليس مثل اى سوق فانت فى اى سوق اخرى تستخدم النقود لشراء سلعة معينة وعندما يرتفع سعر السلعة تستطيع ان تبيعها بربح ولكن فى الفوركس انت تتعامل مع النقود بيعا وشرائا فانت دائما تبيع عملة وتشترى الاخرى ولذلك فانت تربح من العملة التى ارتفعت قيمتها

DZforex
07-22-2012, 11:18
الشرا ءهو ان تشتري اذا كان السعر منخفض حتى تبيعه عند ارتفاع السعر و البيع عكس ذلك

madman
07-22-2012, 15:31
بوص هو احنا لما بنشترى بنبقى بنشترى على اساس انه السعر هيطلع لفوق وهويصل لتارجت بتاعنا وبنبيع على اساس انه السعر بيبقى نازل لتحت وورايح يمه الهدف بتاعنا وبكدا اكون انا جاوبتك

Aker001
07-22-2012, 15:35
الشراء: انك تنتظر السعر حتى ينخفض ثم تشتري
البيع :هو ان تنتظر السعر حتى يصل الى قمة سعره وتبيع

mannon
07-22-2012, 15:47
الشراء: انك تنتظر السعر حتى ينخفض ثم تشتري
البيع :هو ان تنتظر السعر حتى يصل الى قمة سعره وتبيع

شواء شاء او بيع المهم والى كلنا بنستناه ان السعر يمشى فى الاتجاة الصيح من دخولنا يعنى تشترى والسعر فعلا يرتفع قبل ما ينزل يضرب استوب ، او انك تبيع والسعر فعلا يهبط قبل ما يضرب استوب البيع قبل ما يحقق الهدف

magic777
07-22-2012, 18:02
سوق الفوركس ليس مثل اى سوق فانت فى اى سوق اخرى تستخدم النقود لشراء سلعة معينة وعندما يرتفع سعر السلعة تستطيع ان تبيعها بربح ولكن فى الفوركس انت تتعامل مع النقود بيعا وشرائا فانت دائما تبيع عملة وتشترى الاخرى ولذلك فانت تربح من العملة التى ارتفعت قيمتها

وده افضل طبعا لانك هنا هتقدر تكسب في الاتجاهين ودي ميزه مش هتلاقيها في اي مجال اخر
حتى في سوق البورصه لا يمكن تكسب من البيع ابدا
وعلشان كده بتلاقي معظم تجار البورصه الان بيفضلوا الفوركس عن المتاجره في البورصه رغم خطورته

زيزو
07-25-2012, 16:16
الشراء علشان السعر يرتفع ونقدر نحقق ربح من ارتفاع السعر
والبيع علشان السعر يقل ونقدر نحقق الربح
تقبل تحياتي

eng2012
07-25-2012, 16:51
انا لا افهم سؤالك ولكنى اعتقد انك تسال عن متى تبيع ومتى تشترى فانا اقول لك انك تقوم بالبيع عندما تجد ان السعر توقف عن الاتفاع وسوف يهبط و وتشترى عندما تجد ان السوق يوف يرتفع

morx123
07-25-2012, 17:01

دى اجابتك باختصار

اساسا هو ده مفهوم الفوركس بشكل مبدئي
وفقكم الله لما يحبه ويرضاه

mido
07-25-2012, 17:10
اخي الكريم
طبعا لايمكن الشراء او البيع فقط هكذا عشوائي بل يمكنك الشراء عند الدعوم و البيع عند المقاومات
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Aker001
07-27-2012, 22:53
ميزة الفوركس انك تقدر تستفيد من الهبوط والصعود فى حالة توقع ارتفاع سعر
عملة ما تستطيع شراء هذه العملة لتستفيد من الارتفاع الذى سيحدث فى سعرها والعكس فى حالة توقع الهبوط
ويجب الانتباه الى دخول السوق و يجب ان نضمن نجاح الصفقة بنسبة اكبر

shemo
07-28-2012, 16:45
لا بد وان تكون على ثقة بنفسك وبما تعلمته ولا تأخذك نفسك الى الطمع فقد تربح على أثر تعلمك وخبرتك

delpi
07-28-2012, 20:46
نا انك ممكن تشترى عمله مقابل عمله اخرى وتبيع نفس العمله مقابل عمله اخرى
ولكن الفيصل هنا يتوقف علىالعمله المقابله وليست العمله الاساسيه . ولكنى انا ضد ان اشترى عمله مقاببل عمله ما وابيعهها ايضا
بالنسبه لى معنى البيع هو انك حاجز بيع من هذه النقطه و منطقه اغلاق الصفقه هى منطقه الشراء

mema
07-30-2012, 16:10
يمكن ان تحقق ارباح ولكن فى حاله هبوط السوق يكون الربح قليل

kanzsea
07-31-2012, 05:12
اى عملة موجودة فى السوق تقدر انك تشتريها علشان تصعد للهدف اللى انت عايزة او تبيعها وتكسب ايضا عند هبوطها ونقاط الشراء و البيع بتكون حسب الطريقة اللى بتشتغل بيها

mm110575
07-31-2012, 05:42
الترند هو صديق المتاجر فلا تدخل عكسة كن دائما معة
ان الترند صاعد فأشتري وتوكل علي الله والعكس اذا كان هابط فبيع لكن اهم حاجة ادارة راس المال للحساب

spectra4
08-05-2012, 09:26
بصراحة انا من رايى وخاصة انا لا احب التعامل والشراءفى حالة الهبوط
وافضل حالة الصعود والارتفاع لانها مضمونة

tictok
08-05-2012, 10:00
طبعا ممكن ان تربح من الشراء وتبيع بعد ذلك بسعر أعلى من اللي اشتريت به ومن الممكن ان تربح من البيع
بأن تبيع عملة ما بسعر معين ثم تشتريها بعد ذلك بسعر أقل وتربح الفرق المهم هو الدخول الصحيح في الصفقة

silver
08-05-2012, 11:22
عندما تشتري يورو دولار فانك تشتري اليورو وتبيع الدولار

انت لا تشتري عملتين هنا

بالتوفيق

adam
08-05-2012, 11:37
أخي الكريم أذا توقعت أن السعر سوف يرتفع بعد فترة تقوم بالشراء في الوقت المناسب
وفي حال توقعت نزول السعر بعد فترة معينة تبيع ايضا في الوقت المناسب
يعني مثل الميشار عالطالع رابح وبالنازل رابح وهذا الذي يميز الفوركس

hend
08-09-2012, 14:27
الى اعرفه انك بتشترى ساعه مبيكون السوق نازل وهابط يعنى
وبتبيع لما بيكون السوق مرتفع عشان كدا الناس لما بتنقى الاوقات الى تبيع فية وتشترى فية برضة ايضا

themaxprofit1
08-09-2012, 15:04
انا طبعا عرفت اجابتك على السؤال من اجابات الاعضاء بس انا شخصيا مكنتش اعرف اجابة السؤال دا وشكرا على الافادة من الاعضاء

alskndry
08-09-2012, 15:08

اللى انت قصدك اخى العزيز الهيدج بس خلى بالك فى بعض الشركات لا تسمح به

وخلى بالك انستا لها شروط فى هذا المجال

وكمان الهيدج خطير خلى بالك

mohamed eldamnhorey
08-09-2012, 15:33

فى شركة انستا الهيدج عادى ياغالى

الشركة تسمح به بدون اى مشاكل

بس ياريت الحذر اثناء التعامل بالهيدج

thebraveheart7
08-09-2012, 15:57
السلام عليكم
وده اول مشاركه ليا وان شاء الله تكون دايما بالفايده
بس الاهم كمان ان توقعاتك بالصعود او بالهبوط اكيد مرتبطه بظروف الدول اللى بتتعامل بالعمله
قصدى ظروفها عامه والاقتصاديه خاصه
مش صح برضه ؟؟؟؟
وارجو التأكيد على اجابتى

---------- Post added at 02:57 PM ---------- Previous post was at 02:48 PM ----------

لا براحه كده لو سمحت ... لانى عايز افهم قصدك بالمفرادات ده ايه ولو فى شئ تفصيلى يبقى كتر خيرك
اما بقى لو فى لينكات يبقى تمام .. وشكرا

theshadow1
08-09-2012, 16:09
افوركس احلى ما فيه هذه الميزة الاستفادة من الصعود والهبوط
لأن ذلك بيسهل الربح وايضا بيسهل الخسارة

tamid0
08-09-2012, 16:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا مفهمتش اي حاجة من كلامك بصراحة
بس باختصار انت بتشتري عشان السعر هيعلى و بتبيع
عشان السعر بيقل و بالتوفيق

ROTARY28
08-09-2012, 18:01
السلام عيلكم
اخي الكريم
يمكنك ان تربح من جميع حالات تحرك السوق
فان كان صاعدا يمكنك ان تريح
وان كا هابط وان كان حتى يسير بشكل عرضي

mido75
08-09-2012, 18:06
تستطيع فى سوق الفوركس الربح من ارتفاع الاسعار و كذلك من انخفاض الاسعار على العكس مثلا من البورصة المصرية فالربح فقط عند ارتفاع الاسعار اما هبوطها فتعنى خسارتك
و لتربح صعودا و هبوطا تختلف استراتيجيات التداول من حيث تحديد الدعوم و المقاومة او القمم و القيعان او الرينج للعملة و هكذا

nadir21
08-09-2012, 18:09

بالنسبة لارتفاع العملة وانخفاض اخرى هو لازم لكي تبيع او تشتري احد العملات يتغير سعرها
ويمكن ان اشتري اليورور وابيع الدولار الكندي في صفقتين مختلفتين في نفس الوقت

magic777
08-09-2012, 18:16

لا اخي الهيدج العادي اللي في نفس الحساب مافيش فيه حاجه مع شركه انستا لكن الهيدج بين حسابين هو اللي غلط طبعا
يعني تفتح مثلا شراء في حساب وبنفس اللوت بيع في حساب اخر من نفس نقطه الدخول طبعا هنا غير مسموح به

register
08-09-2012, 18:44
في سوق الفوركس يمكن تحقيق الارباح في حالة الصعود و حتى في حالة الهبوط ، فإذا كنا متيقنين من ان الشارت سيصعد ، في هذه الحالة ندخل صفقة شراء ،
وإذا كنا متأكدين من ان الشارت سينزل ، في هذه الحالة ندخل صفقة بيع

sultan
08-09-2012, 19:04
مش عارف انتا ملخبطني شوية فسؤالك انتا لابتعمل امر شراء عند نقطة معينة اذا كانت العملة الرئيسية فالزوج بتاعك بتعلي والعكس مثلا صفقة شراء بتعمل امر شراء وبتسني السعر يزيد مثلا ب50س

Noah
08-09-2012, 19:29
ان هذا الكلام لقد تحدث عنه الكثير من قبل واعتقد انه من السهل جدا ان يتم فهم ان الربح والخسارة فى سوق الفوركس يمكنك ان تحصل عليها لمجرد ان يخسر احد ما انت تربح وهذا هو سوق الفوركس دول ما بين المتاجرين

khoroto
08-10-2012, 09:11

ألشراء لمعرفتك بان السعر سيضعت
والبيع لمعرفةك بسوق انه سينزل

بتوفيق لك

simo patrik 9
08-10-2012, 09:12

themaxprofit1
08-10-2012, 15:28
الواحد بيشترى والاسعار قليلة ويبيع وهية مرتغعه عشان يحقق اعلى عائد ربح ممكن على حسبكل صفقة يقدر يحققها

mannon
08-11-2012, 06:25
الواحد بيشترى والاسعار قليلة ويبيع وهية مرتغعه عشان يحقق اعلى عائد ربح ممكن على حسبكل صفقة يقدر يحققها

ههه يراجل ؟ طيب كويس والله
طيب ازاى بقى نعرف اننا فى اسعار مرتفعة عشان نبيع وازاى نعرف كمان ان السعر الى هنشترى فية دة اقل سعر دلوقتى فى اللحظة الى هنشترى فيها ؟

alaoui11
08-11-2012, 06:26
يا اخي اشتري و بع عنما تري انك ممكن ان تربح
الفوركس سهل جدا بنسبة لشراء فهو بزر الازرق اما البيع فهو بزر الاحمل و كل التوفيق لك اخي العزيز

mage
08-11-2012, 07:11
يا اخي اشتري و بع عنما تري انك ممكن ان تربح
الفوركس سهل جدا بنسبة لشراء فهو بزر الازرق اما البيع فهو بزر الاحمل و كل التوفيق لك اخي العزيز

المشكلة ان الكلام سهل ولكن لما تيجحي على التطبيق ترى ان سوق الفوركس يجعلك فى حالة استياء من التقلبات التى تحدث كل شوية وتخليك تخرج من الصفاقت على نسبة خسارة بالرغم من تطبيق التحليل الخاص بك جيدا

mahfoudh
08-12-2012, 13:25

سلام عليكم ياغالى اهلاً بك

الشراء عليك بالشراء من اجل ان يصعد السعر لاعلى ويصل الى الهدف اعلى

البيع عليك بالببيع من اجل ان يهبط ويصل الى الهدف اسفل

فهذا هو مغزى الفوركس اخي
تقبل مرو ري

newselvan
08-12-2012, 13:30
سؤال وجيه
لكن التوقع الخاص بك بناءا على ماذا وهل استراتيجية البيع والشراء عشوائية ؟؟ لا يمكنك الربح مطولا من العشوائية لكن حاول ان تتبع استراتيجية مبنية على قوانين محددة لا تتخطاها في ذلك الامر لان العشوائية غير مجدية وبخصوص انك اتعلمت كل حاجة الفوركس ملوش كبير
والله الموفق للجميع

elgohary
08-12-2012, 13:37

نعم بالظبط كدا

smarteng99
08-12-2012, 14:05
لتحقيق ربح في هذا السوق يجب علي المتداول ان يتبع استراتيجية مشهورة ويعتمد علي تعليمه

domadoma
08-12-2012, 15:08
فى كل حالات السوق فيه ناس كسبانه كتير بس فيه ناس خسرانه اكتر بكتير امال الكسبانين يكسبوا ازاى والشركات تكسب ازاى

shahd
08-13-2012, 02:17
لتتعرف على السوق ان تقوم بفتح حساب تجريبى وتتدرب عليه وتقوم بالشراء والبيع مثل الحقيقى

simo patrik 9
08-13-2012, 02:20
السلام عليكم جميعاااااااااااااااااا
فاهم صح بنشترى اذا توقعنا ان الشارت صاعد ونبيع اذا توقعنا ان الشارت هابط ببساطه و شكراااااااااااااااااااااا

ebtehag
08-15-2012, 17:45
انت اخى الكريم على اساس بتحدد العمليه اللى انت داخلها ان كانت بيع او شراء انت اولا لازم تكون دارس الصفقه دى كويس ونتيجة تحليلك بتقولك هلى فى صعود ولا هبوط ومش شرط انك طالما محلل يبقى السعر هيمشى فى صالحك ممكن العكس

shehab
08-16-2012, 22:58
شكراااااااااااااااااااااا ااا

medhat
08-16-2012, 23:03
اكيد هى ده الطريقه للربح من الفوركس بان تشترى عندما ترى ان السعر سيرتفع لتجنى الفرق بين الشراء والبيع
وفى حاله ان ترى السعر ينخفض تبيع لتربح فرق سعر البيع وهكذا

mannon
08-17-2012, 20:44
لتحقيق ربح في هذا السوق يجب علي المتداول ان يتبع استراتيجية مشهورة ويعتمد علي تعليمه

مش شرط تكون الاستراتجية مشهور على فكرة ممكن تكون استراتجية من اكتشافك وتكون ابسط من البساطة ، المهم بس عشان تعتمد اى استراتجية جديدة لازم تعملها الاول باك تيست لفترة طويلة على الاقل 6 شهور

egypt25
08-21-2012, 17:02
على قد ما فهمت منك
انك تقصد لو فيه زوجين مرتبطين ببعض ممكن انفذ نفس الصفقة عليهم
بص فيه ازواج بينهم علاقة طردية وفيه علاقى عكسية
واللى بينهم علاقة طردية ممكن يتأثروا بخبر واحد مثلا ويصعدوا هما الاتنين مع بعض
بس خد بالك دى مش فى كل الحالات

moury_2002
08-25-2012, 00:50
طبعا لو انت متاكد ان سعر هيعلي و هو واطي الان اكيد هشتري و كتير جدا كمان امال الربح هيككون ازاي
ارجو ان اكون فهمت السؤال صح و عرفت اجاوبك عليه

كونان
09-20-2012, 18:18
ان هذا الوضع خطير جدا ولكنى لا احب
ان اطبقة لانى لا اثق فى السوق
ولكنى لديا الاستراتيجة التى
استخدمها لكى احقق منها الربح

simo512
09-26-2012, 02:27

mansourito
09-26-2012, 14:30
نحن نبيع وأملنا ان يهبط السوق ونشتري وأملنا عندما يطلع السوق هذا بالتحديد مانعمله نحن في الفوركس

noureen
09-26-2012, 14:34
احنا بنشترى لو متوقعين ان السوق هيعلى و نبيع لو فى توقع ان السوق هينخفض
و لو كنت جوبت على سؤالك بشكل خطاء ياريت توضحه اكتر

egypt25
09-26-2012, 15:24
واضح انك لسه مبتدىء فى البداية لان الامور متلخبطة معاك شوية
انت لما تشترى بضاعة ب 10 جنية مثلا بتكون مصلحتك انها تغلى تبقى 15
عشان لما تبيعها تكسب 5

والبيع العكس وهو ده الفوريكس
تشترى والسعر رخيص عشان لما يغلى تكسب
وتبيع لما السعر يكون عالى عشان لما ينزل تكسب

علاء بدران
09-26-2012, 15:27
الصعود مضمون شوية عن الهبوط فافضل التعامل بة
واللهاع لم قد يحدث العكس

djilani
09-26-2012, 15:37
عندما يصعد السعر قم بفتح عملية شراء
وعندما يكون السعر نازل قم بفتح عملية بيع

farahatxbs
09-26-2012, 16:11
قد يختلف المفهوم لديك فأنك تشترى فى حاله الصعود وتبيع فى حاله الهبوط

sarim
09-26-2012, 16:15

4ex
09-26-2012, 16:36

yasser habola
09-26-2012, 16:48
بالنسبة لسؤالك اخي الكريم
عندما تقوم بالشراء ويصعد السعر الي اعلي انت كدة قد ربحت وفي حالة هبوطة وانت شاري يبقا خسرت

والعكس ايضا عندا تبيع والسعر يرتفع اكيد حاتخسر ولما السعر يهبط تربح

mouwal555
09-26-2012, 17:34
السلام عليك اخي الكريم اتمنى ان يكون قد افادك الرد الاول في الموضوع من
عند العضو المحترم .

abdello052
09-26-2012, 17:35
طبعا لايمكن الشراء او البيع فقط هكذا عشوائي بل يمكنك الشراء عند الدعوم و البيع عند المقاومات هذه الطريقة للمبتدئين وطبعا هذه اهم قاعدة في الفوركس

بتوفيق ليك

eletrebi
09-26-2012, 17:38

دى اجابتك باختصار

الفنان جوبك ياباشا باختصار شديد
مع ان اصلا انا مكنتش فاهم اوى انت عاوز توصل لاية
بس تقريبا كنت هجوبك نفس الاجابة

azifek
09-27-2012, 14:53
أخي الكريم
في الفوركس يمكنك الربح في حالة الصعود و النزول
في حالة الصعود قم بالشراء و في حالة النزول قم بالبيع
هذا هو الفوركس باختصار شديد

keko
09-28-2012, 00:54
كل الىانا اعرفه انه من الممكن البيع والشراء فى اى حاله ولكن الىانا اعرفه ان ده بيتوقف على تحليلك انت
لللسوق وعلى استراتيجيتك وان شاء الله تحقق المزيد من للتوفيق

salahsambo5600
09-28-2012, 03:59
مشكور اخي علي الاظافة فنحن يحاجة لهذه الاظافات حتي تعم الفائدة
بارك الله فيك

mansourito
09-28-2012, 14:57
نبيع اخي الكريم وأملنا ان يهبط السعر ويهبط السوق معه ونشتري وكل املنا ايضا ان يرتفع ويصعد العملة والسوق

nada
09-28-2012, 15:08
لا احد يسطتيع ان يصبح كالمنشار وتوجد استراتجيات لاوقات التذبذب لكن خطره جدا ومن الممكن خساره مبالغ كبيره فى هذه الفتره
لذلك يتوجب علينا الحذر الدائم فى هذه الاوقات وكل وقت ولية طريقتوا

ahmed xubi
09-28-2012, 17:11

---------- Post added at 02:11 PM ---------- Previous post was at 02:07 PM ----------

mohamed eldamnhorey
09-28-2012, 17:33

---------- Post added at 02:11 PM ---------- Previous post was at 02:07 PM ----------

ليه ياغالى هو السعر هيفضل صاعد على طول مستحيل

انت تستفاد من الصعود والهبوط - بس تمشى مع الاتجاه صح

magic777
09-29-2012, 02:22
ليه ياغالى هو السعر هيفضل صاعد على طول مستحيل

انت تستفاد من الصعود والهبوط - بس تمشى مع الاتجاه صح

احنا في سوق الفوركس عندنا ميزه جيده لازم نستغلها وهيا اننا ممكن نكسب في الصعود والهبوط
كمان عكس اي مجال اخر لا يوجد به هذه الميزه

m.o.b
09-29-2012, 02:53

دى اجابتك باختصار

forexfun
10-02-2012, 23:57

xtomorrow
10-05-2012, 02:14

الفكرة سهلة نشتري عند ارتكاز دعم او اي ارتكاز قوي ويكون هدفنا ان السعر يصعد
ونشتري عند اي مقاومة او اي ارتكاز اخر كترند مثلا او مستوى فيبو ويكون غرضنا ان السعر ينزل لتحت

moonli
10-05-2012, 03:01
بصراحه مفهمتش قصدك اوى
بس لو قصدك انك تركز اخباريا على الدولار مثلا
فتستنتج انه صاعد وبالتالى اى عمله امامه هتكون هابطه
يبقى تروح تبيع زوجين مقابل الدولار
زى اليورو والباوند
فدا تصرف صح

mostafa ramy
10-11-2012, 05:23
عادى جدا فمن الممكن ان تحقق ارباح اذا كان الزوج هابطا ومن ثم تقوم باغلاق الصفقة وتقوم بفتح
صفقة شراء اذا كنت تتوقع ارتداد السعر لما كان علية ومن ثم تحقق الربح مرتيين
اعتقد انك تقصد تلك النقطة

mannon
10-16-2012, 18:24

دى اجابتك باختصار

طبعا دة العادى ولكن المهم بقى مش ينزل السعر لو احنا بايعيين وخلاص
المهم احنا متوقعين ينزل قد اية عشان الهدف

mdgazy
10-16-2012, 18:37
أنا على قد ما فهمت كده من سؤالك .. الإجابة : لا
مش أول ما تلاقي السعر بدأ يعلى بعد هبوط تروح شاري
لازم تتأكد إن ده بداية لرتفاع

cristiano
10-22-2012, 21:11
ويجب الانتباه الى دخول السوق شراء او بيع من مستويات جيدة حتى نستطيع ان نضمن نجاح الصفقة بنسبة اكبر ..........

latraaa
10-22-2012, 21:14

ahmed_alsayed
10-22-2012, 21:27
نصيحتى اليك اخى عليك بفنح حساب تجريبى لانه من الواضح انك لم تقم بفتح حساب تجريبى وبعد فتح الحساب قم بعمليات التداول ومع الممارسة سوف تعرف كل شىء وما يميز الحساب التجريبى انه يعملك دون ان تخسر اى شىء

lala
10-22-2012, 21:30
فعلا انت كل ما ذكرته بشان البيع والشراء مظبوط ففعلا بيتم البيع فى حاله اذا لاحظنا ان الشارت
هابط والعكس بيكون فى حاله الشراء فى حاله صعود الشارت

2x1
10-22-2012, 22:27
ويجب الانتباه الى دخول السوق شراء او بيع من مستويات جيدة حتى نستطيع ان نضمن نجاح الصفقة بنسبة اكبر ..........

نقطة الدخول والخروج من اهم الاشياء اللي يجب الحذر عن اخذ القرار
بيهم لانهم اذا تم اختيارهم غلط ممكن يؤدي للخساير الكبيرة لا قدر الله

صدقيني انفع
10-22-2012, 22:38

youyou08
10-22-2012, 23:25
السلام عليكم اخواني
فى الحالتيين تقدر تستفيد من السوق
سواء فى الهبوط او الصعود
تقدر تشترى فى الهبوط وتبيع فى الصعود
ودة بيعتمد على التوقعات والتحليلات
تحياتي

ameer
10-22-2012, 23:28
اخواني الكرام ليش ماتروحو للخبراء في الفوركس الي همة اقدم منكم في السوق ويعطوكم التوصيات والاسعار الى اي مقبلة هذة هي احسن طريقة في الفوركس

hard currency
10-22-2012, 23:28
اعتقد يا صديقى العزيز ان الشراء كما زكر الاعضاء بيكون وقت الدعم والسعر من المتوقع انه يزيد بعد كده على خلاف البيع وقت المقاومه لما يكون السوق فى نشاط ومن المتوقع ان يبقى فى حاله ركود بعد كده بالتوفيق للجميع

mohamedemara
10-22-2012, 23:45
انا اعتقد ان تلك من مميزوات تجاره العملات الاجنبيه
ولابد وان نعرف كيف نحقق الربح من خلال الصعود والهبوط

mahmoud1
10-22-2012, 23:54
اى عملة ممكن انك تبيعه وممكن بعد ما تربح منها لو شاي فانه السوق صاعد تشرتها عادى بس انت دخولك فى الصفقات بيكون بناء على التحليل وتحديد نقاط الدخول سواء كان الامر بيع او شراء لو متوقع انه العملة هاتبط بتحدد نقطة الدخول وتبيع وتحديد هدفك من الصفقة ونفس الشئ مع الشراء

abd123
10-23-2012, 04:01
اخي الكريم بالنسبة للسوق
اكييد انك تستطيع ان تشتري سواء وهو طالع او نازل
وهذه ميزة السوق حيث انك في كلا الحالتين تقوم بالمضاربة
جزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك

derar
10-23-2012, 13:47
السلام عليكم
يعني مش شرط نشتري
اذا كان السوق صاعد
ربما يعكس السوق اتجاهه

mohamedmmk
10-23-2012, 14:00
بص يا اخى العزيز لا ينفع طبعا انك تشترى و تبيع كدا بطريقه عشوائيه
كدا مش حتتعلم حاجه ابدا برغم انها سعات بتنفع و بتحقق ربح لاكن دا اكبر خطا

jamalsale
10-23-2012, 14:00
في الفوركس بامكانك اخي ان تربح في كلا الاتجاهين
سواء في الرتفاع او انخفاض و تبع لينخف و تشتري ليرتفع

abd123
10-24-2012, 00:17
السلام عليكم
اخي العزيز ليس عندي فكرة عن الموضوع
ارجو من الاعضاء ان يفيدوك في ذلك
وشكرا

asmaa omar
10-24-2012, 02:59
هذا افضل ما يوجد فى سوق تداول العملات العالميه وهذا ايضا
ما يميز هذا السوق عن غيره انه تستطيع ان تتداول فى الصعود والهبوط

egypt25
10-24-2012, 03:14
مش فاهم قوى بالظبط ولكن حسب ما فهمت
فانت بتحدد الزوج اللى هتشتغل عليه وإما تشتريه عشان يصعد وإما تبيعه عشان يهبط
وكلمة يصعد ويهبط مقصود بيها العملة الاساسية للزوج

شيرين
10-24-2012, 03:34

MAGDY
10-24-2012, 03:47

تهانينا ..
إن حضرتك اتعلمت كل حاجة بخصوص الربح من ارتفاع السوق وهبوطه .. ( على حد قولك الكريم ) .. ولكن
إيه العملة المزدوجة دى !!!؟
ويعنى إيه : قمت شارى زوجين من العملة !!!؟
ياريت توضح سؤالك ، علشان توصلك إجابة سليمة
أهلاً بحضرتك

ramy saad
10-24-2012, 04:43
السلام عليكم انا افضل التعامل في حاله النزول لان المحتمل الكبير انه يرتفع لان الخساره لا تدوم طويلا فلن تظل ثابه في النزول

raees
10-24-2012, 04:44
فكره لوت الخشب هذه هى طريقه فهمى للفوركس ايضا.بالنسبه لى معنى البيع هو انك حاجز بيع من هذه النقطه و منطقه اغلاق الصفقه هى منطقه الشراء فمثلا انا بايع من135.70 لما يوصل السعر ل134.85 اقفل الصفقه

demitri86
10-24-2012, 04:46
اعتقد انك فاهم الفوركس غلط احنا في الفوركس نبيع عندما نشعر بان السعر سينزل و نشتري عندما نشعر بانه راح يصعد و بامكانك فتح صفقتين او اكثر على نفس الزوج كما ترغب انت

oudai
10-24-2012, 19:41
السلام عليكم
الربح والخساره عند نقاط معينه
وكل عام وانتم بخير

Roko
10-24-2012, 20:50
السلام عليكم ورحمة الله
انا على حسب خبرتى البسيطه اود ان اقول
بانه لو توقعت انى العمله تزيد بسرعه اشترى
علشان تحصل على اكبر قدر من الربح والله الموفق
اتمنى ان اكون قد ساعدتك

brahim
10-24-2012, 23:09
السلام عليكم و رحمة الله
لتحقيق الربح من البيع فاننا نبيع في انتظار صعود المؤشر لاعلى باتجاه الهدف .
و العكس نشتري وننتظر هبوط المؤشر لاسفل
وعندما اقول ننتظر فانتظارنا ليس عشوائيا بل عن خطة واستراتيجية

joker7diaa
10-24-2012, 23:34
اعتقد انك فاهم الفوركس غلط احنا في الفوركس نبيع عندما نشعر بان السعر سينزل و نشتري عندما نشعر بانه راح يصعد و بامكانك فتح صفقتين او اكثر على نفس الزوج كما ترغب انت

اذا كنت تقصد طريقة الهيدج فقتح صفقتين على العملة بيع وشراء فهذه الطريقة ممنوعة في انستا فوركس , بالتوفيق

ahmedsaied
10-25-2012, 06:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتدا فى الفوركس واتمنى معلومات اكثر منكم ولكم جزيل الشكر وانا بستفيد كثيرا من ارائكم والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

bero mondy
10-25-2012, 07:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته البيع - نبيع من اجل ان يهبط ويصل الى الهدف اسفل

sharif4
10-25-2012, 07:29
الشراء - نشترى من اجل ان يصعد السعر لاعلى ويصل الى الهدف اعلىممزيات السوق انك تشتفيد من السوق في الحالتين اما بخصوص الدخول الصحيح ذلك يعتمد على تحليلك للعملة و توقعاتك بصعود او نزول العملة

statom
12-11-2012, 03:52
اذا رأيت أن السعر يمكن ان يستمر في حالة صعود حينها تقوم بالشراء لأجل ارتفاع السعر و تحقيق الارباح
والعكس صحيح ، فإذا رأبت ان السعر في حالة هبوط تقوم بالبيع لأجل الانخفاض و تحقيق ربح

abero
12-13-2012, 19:39
ااسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا اخوانى
المشكله انك مش عارف امتى حيعلى او حينزل والاحسن انك تتبع الترند وتمشى معاه
الله اسال لكم التوفيق

mannon
12-13-2012, 19:42
ااسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا اخوانى
المشكله انك مش عارف امتى حيعلى او حينزل والاحسن انك تتبع الترند وتمشى معاه
الله اسال لكم التوفيق

لو مش عارف تحدد الاتجاه بلاش تدخل احسن
لان الى بيدخل بدون تحديد اتجاة الخسارة بتكون حليفة طول الخط فخلى بالك قوى من الموضوع دة
يا تعرف الاتجاة يتفضل بر افضل

forex3
12-13-2012, 20:03
لا يمكننا أن نحقق الأرباح إلا في الأسواق الصاعدة , أي الأسواق التي ترتفع فيها الأسعار يوماً وراء يوم .
فعلينا مراقبة حركة الأسعار وعندما نتوقع أن سعر سلعة ما أصبحت صاعدة أي أنها ترتفع يوماً وراء يوم , نقوم بشرائها ثم ننتظر حتى يرتفع سعرها فعلاً فنبيعها ونحصل على الربح .

shimaa
12-13-2012, 20:13
اه كلامك صح ايه المشكلة بقى ...انت بتشترى لما السعر بينزل "عند نقاط الدعم" وبتبيع لما السعر بيكون عند اقصى قيمة ليه عند "نقاط المقاومة " وده بيظهر لك من خلال تحليلك للشارت اللى قدامك على الشاشة .

Eslam Rashwan
12-13-2012, 20:18
السلام عليكم يا اخى الكريم انا افضل التعامل فى حالة الصعود فقط ويفضل هذا اذا كنت مبتدأ فى السوق حنى لا تتعامل فى حالة هبوط السوق وتحدث خسائر فيجب ان تحلل امكانية صعود او هبوط العملة جيدا

magic777
12-13-2012, 20:34
لو مش عارف تحدد الاتجاه بلاش تدخل احسن
لان الى بيدخل بدون تحديد اتجاة الخسارة بتكون حليفة طول الخط فخلى بالك قوى من الموضوع دة
يا تعرف الاتجاة يتفضل بر افضل

فعلا الافضل كده لما تكون الصوره مش واضحه وفعلا مش قادر تتوقع الاتجاه الصحيح وفيه تذبذب جامد
يبقى الافضل الانتظار لحد وضوح الرؤيه او البحث عن زوج تحليله واتجاهه واضح

moonlight32
12-13-2012, 20:35
طبعا لايمكن الشراء او البيع فقط هكذا عشوائي بل يمكنك الشراء عند الدعوم و البيع عند المقاومات هذه الطريقة للمبتدئين وطبعا هذه اهم قاعدة في الفوركس

Mr.Shiref
12-13-2012, 20:40
السلام عليكم اخي العزيز .. طبعا لايمكن الشراء او البيع فقط هكذا عشوائي بل يمكنك الشراء عند الدعوم و البيع عند المقاومات هذه الطريقة للمبتدئين وطبعا هذه اهم قاعدة في الفوركس

بتوفيق ليك اخي العزيز

forex4maroc
12-13-2012, 20:42
يا اخي الغالي بكل بساطة انت تبيع عندما تتوقع ان السعر سينخفض وستشتري عندما تتوقع ان السعر سيرتفع

hassan asayed
12-13-2012, 21:08
اخى الكريم يمكنك الاستفادة من جميع الازواج فى حالة الصعود والهبوط
لكن يجب عليك التعلم كيفية الاستفادة من كدة
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

حمو
12-18-2012, 15:45
احنا مثال بنشتري الدولار وهو عند نقطة معينة وعند وصولوله لربح معين نخرج بم اشرينا ونأخذ الربح ونخرج من الصفقة
يعني لو الدولار ب6 واشترناه ووصل 6.30 نخرج اصبح معي 6.30 المكسب هنا بيكون 30 سنت

nabilo
12-18-2012, 17:23

دى اجابتك باختصار

ezel
12-22-2012, 14:38
السوق في نزول وصعود ولازم تشتري وهو نازل وتبيع وهو صاعد
مثلا اليورو دولار نازل لازم اشتري يورو مقابل دولار فاربح من الصعود

rinko
12-22-2012, 15:17
تحديد نقطة الدخول عليه نسبة كبيرة فى نجاح او عدم نجاح الصفقة فالدخول من نقطة قوية يزيد احنمال نجاح الصفقة
وكمان بيكون الهدف كبير و وقف الخسارة صغير
وهذا يجعل الارباح كبيرة والخسائر قليلة فى المجمل

deya2005
12-22-2012, 15:40
حدد نقطه دخولك جيدا اعتمد على الترند في حاله الصعود العمليه هاتكون شراء يعني السعر صاعد
في حل الترند نازل العمليه هاتكون بيع يعني السعر نازل

saly
12-22-2012, 18:18
مفهمتش بالظبط قصدك
بس انت الافضل تركز على زوج واحد وكمبتدئ يبقى الافضل هو اليورو دولار
الشارت امامك
لو لقيت الاسعار قليله من وجهة نظر تحليلك يبقى تشترى وتبيع من الاعلى
والعكس

noureen
12-22-2012, 19:51
ماذا تقصد بعمله مزدوجه هل تقصد الازواج الغير مباشره
هو عامه التحليل بينطبق على كل الازواج كانت مباشره او غير مباشره
و جرب انت بنفسك على كل زوج على الديمو فتره كافيه

ayman.shosha
12-23-2012, 20:08
اخى العزيز
انت تدخل بيع على زوج متوقع هبوطة
والربح عند انهاء الصفقة محققه الهبوط

وتدخل شراء على زوج متوقع ارتفاعه
والربح عند انهاء الصفقة محققه الارتفاع

abdenbi
12-24-2012, 18:40
نعم اخي في الفوركس يمكنك التعامل فيه سواء صعد او هبط
ما عليك الى ان تتوقع ما سيحدث

raed3
12-24-2012, 18:51
هو انتى بتشترى عشان السعر يرتفع ولما يوصل الى الهف اللى انت محددة بتبع كذلك لو انتى هتبيع بتبيع بعد الخسارة او المكسب المهم يكون فية هدف محدد عن الخسارة او المكسب

rinko
12-24-2012, 19:16
اخي انت تفتح صفقة شراء عندما تحلل الروج و تتاكد انه للصعود و العكس صحيح تقوم بالبيع عندما يعطيك تحليلك اشاره لهبوط الزوج تبقى الاشكالية
فقط في الختيارك لنوع التحلبل الذي يناسبك

yaallah3
12-26-2012, 01:04
من مميزات الفوركس انك فى حاله البيع او الشراء تستطيع الوصول الى ربح
والشراء هو الشراء عند سعر منخفض وانتظار صعود السعر
والبيع العكس

LiNDa1
12-26-2012, 01:08
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا ياغالي المهم اوضح لك شيء
تشتري لما يكون السعر يرتفع يعني تشتري رخيص وتبيع غالي
والعكس صحيح في البيع

ahmed_ali
12-26-2012, 01:51
انا انصحك اخى ان تقومب فتح صفقة عن طريق الحساب التجريبى لانه سوف يساعدك فى الرد على كل استفساراتك لان سؤالك يدل على انك لم تقوم بفتح حساب تجريبى لان وسيله تعليم عملى يؤهلك لفتح الصفقات الحقيقية

masterdz
12-29-2012, 15:50
الشراء علشان السعر يرتفع ونقدر نحقق ربح من ارتفاع السعر
والبيع علشان السعر يقل ونقدر نحقق الربح
تقبل تحياتي

waleed elhadary
12-29-2012, 16:59
السلام عليكم شكرا اخى على طرح هذا السؤال و شكرا لكل من جاوب عليه
و بالتوفيق للجميـع

khamis
12-29-2012, 17:28
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته السوق فى حاله اختلاف دائمة وفى حاله البيع او الشراء فى الفوركس دى حاجه بتعتمد على قدرتك على المتابعه

do.dy
12-29-2012, 18:30
ما اعمله اننا نشترى عندما يكون السعر قليل ونصبر على الصفقة الى ان يقوم السعر بالارتفاع
وبعدها نبيع السعر عندما يرتفع وبهذا يكون حققنا ربح من صفقة واحده

omar.winner
12-29-2012, 18:31
من الافضل ان تتعلم التحليل التقنى و التحليل الاخبارى فهذا افضل لك , ثانيا سؤالك يصب فى نطاق الترند اى الاتجاه الصاعد او الاتجاه الهابط , راقب الترند

walid1
12-29-2012, 18:36
السلام عليك اخي الكريم و شكرا على الموضوع الجميل و بالنسبة لتساؤلك فاحب ان اقول لك انه لا يوجد اية مشاكل ابدا في ذلك و بالتوفيق للجميع

محمود شبايك
12-29-2012, 18:51
عادى جداا انت بتخش عادى جدا على حسب
السوق واتجاهه وممكن تخش فى اكتر من غملة

mostafaabdelgawad
12-29-2012, 19:46
يا اخي في الفوركس بنشتري لما نتوقع ان السعر يعلى ونقفل الصفقة عند التارجت
بكل بساطة اعتقد سهلة جدا الفكرة

ahmed lamour
12-29-2012, 20:06
انصحك اخى ان تقومب فتح صفقة عن طريق الحساب التجريبى لانه سوف يساعدك فى الرد على كل استفساراتك

statom
12-31-2012, 19:02

forex2013
01-15-2013, 16:07
قاعدة الربح من سوق الفوركس باختصار
عند الشراء لازم السعر يصعد لكي تربح
عند البيع لازم السعر ينزل لكي تربح
اما لو حدث العكس في حالتين فانت تخسر

ahmedamz
01-15-2013, 16:28

بالظبط كدا هذه بكل بساطة الفكرة هى فكرة بيع العملات فى سوق الفوركس والتى تصعب فهما على البعض كيف ابيع وانا لم اشترى وهو انك تبيع الان بسعر عالى ثم تشتريه فى المستقبل عندما يهبط السعر

FiFi
01-15-2013, 16:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك جميل جدا ياغالي انك تدور على ثل هي المعلومات وهي
البيع = نزول السعر
الشراء= وهوي انك تشتري شيء رخيص ولما يطلع بيعه
وان شاء الله اكون افدتك

alikhan
01-15-2013, 16:50

nader halfa
01-15-2013, 23:50
مرحبا ي اخواني
استفدت كثيرا من هذا

تجارة موفقة باذن الله
ربنا يحميكم من الصفقات الخاسرة