PDA

View Full Version : هل يمكن ان يقال عن الفوركس انه عمل حر

Pages : [1] 2 3

doudouess2009
10-07-2014, 22:57
السلام عليكم اخواني
عيدكم مبارك جميعا
اولا اخواني انا مبتدئ وهذه اول مرة بالمنتدى والفوركس عموما
اخواني كثيرا ما حاولت البحث عن طريقة للعمل عن طريق الانترنت مثل ما يحدث على مواقع العمل الحر كفريلانس
لكن دون جدوى
فسؤالي هو اخواني
هل يمكن اعتبار الفوركس عمل حر على الانترنت
وهل يمكن الحصول على دخل شهري محترم

بالتوفيق للجميع

جرودي يوسف
10-10-2014, 20:44
السلام ورحمة الله أخي الغالي أتمنى أن تكون في عافي وسلام أعتقد أن هدا الموضوع مهم جدا وجدير باللمناقشة لأنه يخص أعضاء المنتدى
أخالفك الرأي فالفركس تجارة وليس عمل حر وكما نعلم أن التجارة لها قاعدتين الربح أو الخسارة هدا هو الفركس من الناس من يعتبره عمل لكن العمل سشروطه الربح الداءم لكن الفركس العكس
موفق أخي

ilyes chaieb
10-11-2014, 19:51
نعم الفوركس هو عمل جاد يطلب منك مجهود ذهمى و تدريب كبير في المجال
و بالنسبة للارباح هذا يعتمد على مجهودك و خبرتك

ashrafshawky
10-11-2014, 20:20
اخى الفاضل بالفعل يمكن القول هذا لان العمل من طلقاء نفسك ولا يوجد من يملى شروطة عليك فانت سيد قرارك وبالتوفيق للجميع

a7med84
10-11-2014, 20:24
بالفعل هو كذلك هو عمل حر بس عمل صعب يحتاج اكتر من امر

من اجل ان يكون هناك عائد مستمر منه والله يوفقنا جميعا والله المستعان

مصطفى حمدان
10-11-2014, 21:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل اخى الفاضل يعتبر الفوركس مجال عمل حر بعيد كل البعد عن الروتين ولكن تحقيق دخل شهرى ثابت منه يحتاج الى خبرة كبيرة للوصول الى هذا المستوى والله الموفق

محمد عز الدين عيد خضري
10-11-2014, 21:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
اهلا وسهلا بك اخي في المنتدي الفوركس هو عبارة عن تجارة ولكي تكسب منها لابد ان تكون تاجر شاطر وعشان تبقا تاجر شاطر عايز الخبرة ولكي تاخذ الخبرة لازم تتعلم وتدرس وتطبق اكتر
اتمني لك التوفيق
تحياتي

ynwa1892
10-11-2014, 21:44
السلام اخي هو عمل حر لكن صعب للغاية ويجب ان تتقن اساليبه التحليل الفني والاساسي والرقمي واختيار احسن الاستراتجيات
وفقك الله

sarass11a
12-24-2014, 01:58
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

---------- Post added at 12:58 AM ---------- Previous post was at 12:57 AM ----------

نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

remas
12-31-2014, 23:49
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
هو بالفعل عمل حر لانك مش مرتبط فيه باى شىء ولا اى التزامات

sawsan5a
01-03-2015, 19:08
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

mesteraden
01-03-2015, 23:01
اخي الكريم الفوركس هو فعلا عمل حر ويمكن ان تجني منه ارباح جيده,واعتقد ان الفوركس هو المجال الوحيد الموثوق والجاد عبر شبكة الأنترنيت,اذا تريد ان تحصل على دخل شهري في الفوركس ماعليك الا ان تتعلم الفوركس بشكل جدي وبشكل احترافي

hpacer
01-04-2015, 01:13
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى..

the professor
01-09-2015, 02:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و صراحة استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك
جزاكم الله كل خير جميعا

ahmed1010
01-09-2015, 18:04

snnaky
01-14-2015, 21:58
الفوركس هوالعمل الوحيد اللى مينفعش تلتزم فية بربح منتظم يومى او شهرى لأنة عمل وتجارة فى منتهى الخطورة على الرغم من كم الربح اللى ممكن تتحققة منة ولكن من عيوبة التذبذب الكبير وحساسيتة للأخبار واى خبر ممكن يصعدك او يخسرك وعشان كدة هو عمل ولكن لا يمكنك تقدير الربح فية بشكل منتظم

ibrahim forex
01-14-2015, 23:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم ممكن ان يعتبر عمل حر ولكنه محتاج الى تعليم وتدريب لفترة كافية حتى تقدر ان تتعلم
ولكن الافضل ان تعمل عمل اضافى الى جانب الفوركس لانك لا تضمن الظروف

hicham1991
01-26-2015, 23:25
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع

belhadjnokia
01-27-2015, 17:52

adel2525
01-28-2015, 22:32
بالفعل اخى الفاضل يعتبر الفوركس مجال عمل حر و بالنسبة للارباح هذا يعتمد على مجهودك و خبرتك ويجب ان تتقن اساليبه التحليل الفني والاساسي
والرقمي واختيار احسن الاستراتجيات
وفقك الله

yasme
01-28-2015, 22:34
السلام عليكم ورحمه الله

nada 200
01-28-2015, 22:49
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم...

hamed ali
01-28-2015, 22:59
السلام عليكم
مرحبا بك اخى الكريم يمكنك ذلك ولكن ليس فى بداياتك لانك تحتاج الوقت من اجل ان تتعلم
ولذلك يجب ان يكون لك مصدر دخل حتى تستطيع تحقيق ربح ثابت فى السوق
تقبلوا مرورى

mohyeldinnoor3783
01-28-2015, 23:23
ممكن فعلا نعتبر ان الفوركس عمل حر لان انت اللي بتكون صاحب قرارك وبتحدد حتشتغل امتي وازاي وفين وبتقرر امتي حتدخل الصفقة وامتي حتخرج منها وكمان بتحدد راس المال اللي حتتداول بيه بنفسك من غير تدخل اي حد وبالتالي هو عمل حر بس لازم مجهود وتعلم واصرار كبير عشان توصل لمرحلة الدخل الشهر المحترم اللي بتتكلم عليها

ahmedibrahim258259
02-23-2015, 23:42
بسم الله الرحمن الرحيم لو قدرت تحقق مكاسب من ورا الفوركس تقدر تحقق دخل شهري ثابت بس اهم حاجة انك تعرف تتاجر وتربح
تقبل مروري

ifs
02-24-2015, 00:12
بسم الله الرحمان الرحيم
اكيد انه عمل حر لكنه مقيد بشروط الشركة وهذا افضل الاعمال لكن يبقى ثانوي و غير معتمد عليه تقبل مروري والسلام عليكم

deena
02-25-2015, 22:59
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل اخى الفاضل يعتبر الفوركس مجال عمل حر بعيد كل البعد عن الروتين ولكن تحقيق دخل شهرى ثابت منه يحتاج الى خبرة كبيرة للوصول الى هذا المستوى والله الموفق

مامون سباعنة
02-25-2015, 23:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااته ...
تحية طيبة وبعد ....
اشكرك اخي الكريم على مروورك الرائع والجميل واشكرك على سؤالك .. بالتاكيد اخي ولكن شرط الخبرة
واتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وكل اعضاء المنتدى
تحيااتي لك وللجميع

hamadasaeed2050
02-26-2015, 15:24
شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا في المنتدى

بارك الله فيك اخي ...

ننتظر منك الكثير من خلال ابداعاتك المميزة

لك منـــــــ اجمل تحية ــــــــــي

Hamdy Elhossiny
02-27-2015, 19:18
والله اخى الموضوع ده بيعتمد عليك انت وعلى امكانية التعلم والفهم الجيد للسوق
فلو وصلت للخبره فى هذا السوق الكبيير ممكن تستغنى به عن اى عمل اخر

y4x
02-27-2015, 19:50
ممكن جدا من الفوركس تعمل منه دخل ثابت في حاله واحده بس

باداره راس مال صح والبعد عن الطمع والرضي بالربح القليل

ربح قليل دائم احسن من خساره كبيره

deena
02-27-2015, 20:56
السلام ورحمة الله أخي الغالي أتمنى أن تكون في عافي وسلام أعتقد أن هدا الموضوع مهم جدا وجدير باللمناقشة لأنه يخص أعضاء المنتدى
أخالفك الرأي فالفركس تجارة وليس عمل حر وكما نعلم أن التجارة لها قاعدتين الربح أو الخسارة هدا هو الفركس من الناس من يعتبره عمل لكن العمل سشروطه الربح الداءم لكن الفركس العكس
موفق أخي

---------- Post added at 05:12 PM ---------- Previous post was at 05:00 PM ----------

موفق أخي

---------- Post added at 05:56 PM ---------- Previous post was at 05:12 PM ----------

لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
اهلا وسهلا بك اخي في المنتدي الفوركس هو عبارة عن تجارة ولكي تكسب منها لابد ان تكون تاجر شاطر وعشان تبقا تاجر شاطر عايز الخبرة ولكي تاخذ الخبرة لازم تتعلم وتدرس وتطبق اكتر
اتمني لك التوفيق
تحياتي

1 million
03-22-2015, 01:33
الفوركس ليس عمل حر اخي الكريم
التداول في سوق الفوركس هو وظيفة قد تجعلك تحقق الكثير من المال لكن يجب ان تتعلم الكثير أولا
بالوفيق لك

aymeneamon
03-22-2015, 01:55
السلام جلكم ورحمة الله وبركاته
نعم أخي الفاغ يمكن أن نقول أن الفركس هو عمل حر أو بالاحرى هو تجاره لن فيه الربح وفيه الخساره.
وهو سوق كبير جدا وسوق عالميه

samehbird007
03-22-2015, 03:04
اتمني لك التوفيق
تحياتي

maia
03-22-2015, 10:35
اهم شئ في الفوركس
انك ممكن تكسب من نزول السعر او ارتفاعه ع عكس سوق الاسهم والبورصات
يعني تبيع وتشتري في اي وقت ومن اي نقطة علي حسب تحليلك طبعا

mola132
03-22-2015, 14:57
نعم اخي معك حق سوق الفوركس مليء بالمفاجئات والفرص الجميلة المربحة والخطيرة المسببة للخسارة في نفس الوقت وعامل التذبذب مهم جدا ومن بين الاسباب الرئيسية في هذه الفرص

Abdelhedi
03-22-2015, 15:11
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين و علي اله و صحبه اجمعين اما بعد:
نعم صحيح فان الفوركس عمل حر و شخصي ايضا و السلام

Ahmed abdelal
03-22-2015, 15:39
شكرا لك اخي على هذا الموضوع القيم و المفيد
استفدت كثيرا منه و ايضا من التعليقات الهامة التي وردت
لهذا انتظر منك المزيد من الامور الهادفة التي تفيدنا كمبتدئين و كخبراء
تحياتي لك و تقبل مروري

hamadaelbanna
03-22-2015, 15:51
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ..
الفوركس مجال خطير ومرح في نفس الوقت ان تمكنت منه انا انصحك ب التريث عدم الدخول باموال حقيقية
الامر يحتاج الى التفكير والتريث عليك ان تنتظر ولتفكر قبل ان تبدأ

magic777
03-22-2015, 18:19
شكرا لك اخي على هذا الموضوع القيم و المفيد
استفدت كثيرا منه و ايضا من التعليقات الهامة التي وردت
لهذا انتظر منك المزيد من الامور الهادفة التي تفيدنا كمبتدئين و كخبراء
تحياتي لك و تقبل مروري

طبعا كلنا بنتعلم من بعض التعلم هنا في المنتدى بيكون من المنتدى التعليمي او من تبادل الخبرات بين المتاجريين هنا وتبادل الاراء بين الاعضاء وطبعا ده بيكون مع التعلم من
الكتب ومصادر العلم الاخرى ايضا

wael22
03-22-2015, 18:20
انا معتقدش انه توجد مؤشرات ثابته فى سوق الفوركس لان سوق لا يمكن التحكم فيه ابدا وكل يوم بيكون فى
اختلاف وانا بميل الى مؤشرات الدعوم والمقاومات بلاحظ انها افضلهم فى الثبات ولكن ما يعتمد على الاخبار فانا لا ارجحه

wael40
03-22-2015, 18:36
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم

minouchepilot
03-22-2015, 18:44
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

doaa sary
03-22-2015, 18:48
بالفعل الفوركس عمل حر ياعزيزى ولكن يبقا عمل اضافى
ولا يعتمد عليه على الاطلاق بل يجب ان يكون هناك عمل اخر وبالتوفيق للك فى هذا السوق

wael40
03-22-2015, 19:25
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لاز

adelee
03-23-2015, 00:34
أسعار عملاتها. كما العديد من البنوك المركزية لديها احتياطيات كبيرة جدا من النقد الأجنبي،
السلطة تدخلهم كبير. من بين أهم مسؤوليات البنك المركزي
هو استعادة سوق منظم في أوقات المفرط تقلب سعر الصرف والسيطرة

Abdelhedi
03-23-2015, 01:08
مشكور جدا على الموضوع و شكر خاص لادارة المنتدى العزيز نعم صديقي الفوركس يعتبر عمل حر على الانترنت و به سيولة عالية مما يمكنك من الربح العالي و انصحك بالعمل به ان كان عندك الدوافع اللازمة

algeriaforex
03-23-2015, 06:07
نعم أخي الكريم يمكن أن يقال عن الفوركس بأنه عمل حر
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وشكرا

الجنرال محمد
03-23-2015, 06:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز الفاضل
نعم اخي ممكن ولاكن عليك التعلم وفتح حساب تجريبي لكي تكون خبير وتحقق الربح باذن الله تعالي...

fothayaa
03-23-2015, 10:23
نعم الفوركس هو عمل جاد حر جدا يطلب منك مجهود و تدريب كبير في المجال لكى تكون ناجح فى الفوركس تحل بالصبر فى عملياتك الرابحة ولا تتعجل دخول السوق، انتظر الوقت المناسب تكون ناجح

emysokar
03-23-2015, 10:32
السلام عليكم ورحمه الله ..نعم اخي الكريم الفوركس يعتبر عمل حر وممكن عن طريقه عمل دخل شهري جيد ودا بيكون متوقف ع حسابنا وخبرتنا
لكن لا يمكن الاعتماد عليه وخصوصا للمبتدئين لابد من عمل اخر بجانبه لان الفوركس لايمكن تحديد دخل ثابت منه بيكون متغير

ppttss
03-23-2015, 10:34
نعم الفوركس عمل حر وليس عمل حكومى العمل

الحر شيء والعمل الحكومى شيء اخر الفوركس

ممكن تتركة فى اى وقت والعمل الحكومى لا

abdelhak redouane
03-23-2015, 10:46
السلام عليكم ورحمة الله وبكاته مشكور اخي الكريم على هذه السلسة الرائعة والممتازة والتي تساهم في التعلم الجيد وعلى اختيار التحليل الوافي سواء كان هذا التحليلكلاسيكيا او فنيا او اخباريا كما تساهم في الاعتماد على استراتيجية مناسبة وفعالة من اجل العمل بها على تحقيق الربح الذي يتمانه التاجر من خلال فتح الصفقات التي تتناسب والاستراتيجية والتحليل المختار
بالتوفيق للجميع

adelee
03-23-2015, 12:57
صديقي العزيز انت لازم تطلع علي المواقع اللي بتوفي اوقات اخبار السوق لان في النشرة الاخبارية الاسبوعية والشهرية ومنها النشرية الاخبارية اليومية وده بيتبقي لاهم الاخبار اللي بتداول في السوق ولازم تعرف ايه هي الاخبار اللي انت عايزها واللي عايز تعرفه

Koumedaym
03-23-2015, 13:29
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي العزيز الفوركس بحر اموال
لاكن يجب الحذر من هذا البحر
وعواصفه الهائجةة التي تغرق سفينتك بسهولة

marwafawzy122
03-23-2015, 13:39
الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ بدون عنلء او تعب بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق ولن تصل الى مبتغاك فيه الا بالعلم والعمل المستمر ...

بسمه
03-25-2015, 18:49
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

reyad george
03-25-2015, 19:16
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته نعم يا اخى فهو عمل حر انت تشتغل بحر مالك و تكسب او تخسر و هو اقوى الوسائل للربح من على الانترنت

الاصيل
03-25-2015, 19:19
اتمنى ان لا يعتبر احد من المتداولين ان الفوركس عمل حر او اساسى او وحيد
لان الفوركس يحتوى على مخاطر كثيره جدا ولا يمكن اعتباره المصدر الوحيد للدخل
والا تعرض الانسان لمشاكل نفسيه كبيره نتيجة القلق من الحركه الكبيره للاسواق التى ممكن ان تؤدى الى ضياع راس المال كامل
تمنياتى للجميع بالتوفيق

zizo01
03-25-2015, 20:13
قد قيل لي هل يمكن أن يقال عن الفوركس أنه عمل حر...........
كيف لا و قد وضعني أمامه في البرد و الحر .......
بلى انه شيء اصطفيته من بين الأعشاب و الوبر.......
و أين عشاق الفوركس الذي قيل عنه هل يمكن أن يقال عن الفوركس أنه عمل حر........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

popa2015
03-25-2015, 22:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

mohamedsaleem
03-25-2015, 22:20
اتمني لك التوفيق
تحياتي

enganas
03-25-2015, 22:34
السلام اخي هو عمل حر لكن صعب للغاية ويجب ان تتقن اساليبه التحليل الفني والاساسي والرقمي واختيار احسن الاستراتجيات
وفقك الله

hmidolam
03-25-2015, 22:53
الفوركس أحسن تجارة حرة موجودة حاليا في العالم لأنه وباستعمال كومبيوتر من المنزل واستعمال الدوابط يمكن الحصول على دخل شهري جيد .
ويكمن الإعتماد عليه في عيش جيد

eslam labib
03-25-2015, 23:12
اهلا وسهلا بك اخي في المنتدي الفوركس هو عبارة عن تجارة ولكي تكسب منها لابد ان تكون تاجر شاطر وعشان تبقا تاجر شاطر
عايز الخبرة ولكي تاخذ الخبرة لازم تتعلم وتدرس وتطبق اكتر

imadoxx
04-08-2015, 04:03
وعليكم الســـلام ورحمــة الله وبركاتــــــه اخي الفاضل يمكن ان يقال عليه عمل حر لانك فيه تكون سيد نفسك و لا تنتظر شيءا من احد و هو ايضا يعتبر تجارة خاصة بكل شخص

imadoxx
04-08-2015, 04:34
وعليكم الســـلام ورحمــة الله وبركاتــــــه اخي الفاضل يمكن ان يقال عليه عمل حر لانك فيه تكون سيد نفسك و لا تنتظر شيءا من احد و هو ايضا يعتبر تجارة خاصة بكل شخص

سارة محمد
04-08-2015, 05:38
بالفعل الفوركس عمل حر قائم على دراسة وفهم ودراية باستراتيجيات السوق الذى تتعامل فيه
ولابد ايضا من الاستعانة بمن لهم الخبرة فى المجال

user_21
04-08-2015, 05:44
أعتقد أن هدا الموضوع مهم جدا وجدير باللمناقشة لأنه يخص أعضاء المنتدى
موفق أخي

---------- Post added at 02:44 AM ---------- Previous post was at 02:42 AM ----------

بالفعل الفوركس عمل حر قائم على دراسة وفهم ودراية باستراتيجيات السوق الذى تتعامل فيه
ولابد ايضا من الاستعانة بمن لهم الخبرة فى المجال

04-08-2015, 11:31
شيئ مفروغ منه وظيفة عامة فيها أجر العمل مضمون و تستطيع تعمل حسابات
وعلى العكس في الفوركس لا يمكنك التنبأ بربحك أو خسارتك

habib.forex
04-18-2015, 15:23
بالفعل يمكننا ان نقول بان المتاجرة في سوق الفوركس و في البورصة بشكل عام
هي احد الاعمال الحرة التي لا يقيد المتاجر نفسه فيها برئيس عمله او اي شيئ اخر

takirg
04-20-2015, 14:00
السلام عليكم ورحمة الله
جزاك الله الف خير على هذا الطرح القيم
وجعله الله فى ميزان اعملك ....
دمت بحفظ الرحمن جزاك الله خيرا وبارك فيك
واسأل الله ان يجعل عملك هذا بموازيين حسناتكم .....

دينا اسلام
04-20-2015, 14:00
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

Yara1
04-20-2015, 17:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :) :) :) :) :) :)
يبقى سوق الفوركس فعالا 24 ساعة في اليوم، وهو يعمل من خلال شبكة عالمية من المؤسسات الخاصة والشركات والمصارف. عمله غير المتوقف يقدم لك فرصة فريدة من نوعها: رد فعل لحظي لآخر الأخبار المالية.

الفوركس هو مزيج فريد من التداول، والاستثمار وتبادل العملات وفقا لأسعار محددة. بالإضافة إلى حجم تداوله الضخم، وحضوره العالمي، و رسوم التداول المنخفضة مقارنة مع الأسواق المالية الأخرى، واستخدام الرافعة المالية لزيادة هامش الربح يجعل سوق الفوركس لا مثيل له.

jalal971
04-20-2015, 18:00
نعم يمكن تسميته كذلك لأنه بالطبع عمل يحتاج إلى مجهود ذهني و هو كما قلت
بارك الله فيك و تحياتي للجميع

sharshabil
04-20-2015, 18:26
انا ايضا متلك بحثت كتيرا عن العمل عبلا الانترنت
لكن لا يوجدو صدفة دلني شخص عن المنتدى طبعا هو عمل حر لكن يلومة استثمار كتير وقت وجهد حتى نحصل على نتيجة بعدها

adnan1969
04-20-2015, 18:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اكيد اخي الكريم هو عمل ومتاج تعلم وتركيز بجد ومافي شي اسما ارباح فقط ممكن ربح وممكن خساره انت وشطارتك

Miro1
04-20-2015, 18:56
ﺷﻜﺮﺍ ﻋﻠﻰ ﺷﺮﺣﻚ ﻳﺎ ﺍﺧﻰ ﻟﻜﻦ ﺗﺴﻤﺢ ﻟﻰ ﺍﺳﺄﻟﻚ ﺳﺆﺍﻝ ﻭﺍﺣﺪ
ﻓﻘﻂ ﺑﻌﺪ ﻣﺎ ﺣﻀﺮﺗﻚ ﻛﺘﺒﺖ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻮﺿﻮﻉ ﺍﻳﻪ ﺍﻻﺳﺘﻔﺎﺩﺓ ﺍﻟﻠﻰ
ﻋﺎﺩﺕ ﻟﻴﻨﺎ ﺍﺣﻨﺎ ﺳﻮﺍﺀ ﻛﻨﺎ ﺗﺠﺎﺭ
ﺟﺪﺩ ﺍﻭ ﻣﺤﺘﺮﻓﻴﻦ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺍﻥ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺑﺘﺎﻉ ﺍﻟﺘﺤﻠﻴﻞ ﺧﻼﺹ ﻓﺎﺕ ﻳﺎ
ﺍﺧﻰ ﺍﺑﻘﻰ ﺍﻛﺘﺐ ﺍﻟﺘﺤﻠﻴﻼﺕ ﻓﻰ ﻗﺴﻢ ﺍﻟﻤﺤﺎﺩﺛﺎﺕ ﺍﻟﻤﺒﺎﺷﺮﺓ
ﻟﻠﻌﻤﻼﺕ ﻭﺧﻠﻴﻚ ﻫﻨﺎ ﻓﻰ ﺍﻟﺮﺩ
ﻋﻠﻰ ﺍﺳﺌﻠﺔ ﺍﻻﺧﻮﺓ ﺍﻟﻤﺒﺘﺪﺋﻴﻦ ﻭﺣﺎﻭﻝ ﺍﻧﻚ ﺗﻔﻴﺪﻫﻢ

محمود مرعى
04-20-2015, 19:02
السلام عليكم اخواني
عيدكم مبارك جميعا
اخواني كثيرا ما حاولت البحث عن طريقة للعمل عن طريق الانترنت مثل ما يحدث على مواقع العمل الحر كفريلانس
لكن دون جدوى
فسؤالي هو اخواني

بالتوفيق للجميع

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى ومفيش اى مشكلة انك تكون مبتدأ واحنا كلنا هنا فى خدمتك علشان تقدر تتعرف على الفوركس بشكل اوضح
وانا هنصحك انك تدخل على القسم التعليمى عندنا علشان تقدر فعلا انك تتعرف على الفوركس بجد وتختار الاستراتيجية اللى انت عايزها بعد كده تطبقها

ali.22595
04-30-2015, 16:50
اخى الفاضل اكيد سوق الفوركس عمل حر غير اى عمل وممكن انك تحقق منة الملايين
اذا فهمتة جيدا واحترافت فية لان كل ما خبرتك بتزيد كل ما ربحك بيزيد

BABAOU
05-01-2015, 01:10
مرحبا بك اخى الكريم يمكنك ذلك ولكن ليس فى بداياتك لانك تحتاج الوقت من اجل ان تتعلم ولذلك يجب ان يكون لك مصدر دخل حتى تستطيع تحقيق ربح ثابت فى السوق تقبلوا مرورى

karim02
05-01-2015, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
هدا موضوع جد مفهوم بصراحة في متناول الجميع لفهمه ؛ وأتمنى الكثير من مثل هده المواضيع المتعلقة بالفوركس لكي نتعاون جميعا في فهم هدا السوق

waelmma
05-02-2015, 10:21
:(:)):o سلح نفسك بالعلم فى الفوركس وتعرف على ادوات التحليل الفنى جيدا
وازاى تقرا الاخبار وبعدين خش على الميتاتريدر وافتح تجريبى وتداول بحظر وربنا يوفقك

hamdochi
05-02-2015, 13:51
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد انه يمكنك ذلك ولكن ليس فى بداياتك لانك تحتاج الوقت من
اجل ان تتعلم ولذلك يجب ان يكون لك مصدر دخل حتى تستطيع تحقيق ربح ثابت فى السوق بالتوفيق لك وللجميع

chirikhan
05-03-2015, 13:07
الفوركس يا اخي ممكن بالفعل اعتباره عمل حر لانه لا يخدع لمدير ما او مسؤول علينا
يعني ممكن يا متاجر فوركسي تتاجر وقتما تريد كيفما تريد ولا احد يامرك غير نفسك

Doodysamsom
05-03-2015, 14:13
طبعا يمكنك الاعتماد على الفوركس كعمل فردى حر..
ليس مش فى الاول يعنى بعد فترة لا تقل عن 3 شهور يمكنك الاعتماد علية كليا فى دخلك

laymedia
05-03-2015, 14:23

sayed abdllal
05-03-2015, 14:24
فسؤالي هو اخواني

بالتوفيق للجميع

---------- Post added at 11:24 AM ---------- Previous post was at 11:23 AM ----------

masry928
05-05-2015, 22:56
ان كنت ممن يضجر سريعا من الدراسة و العلم فاعرف ان الفوركس ليس لك و دخولك السوق بهذا الشكل ستكون فرصة ان تؤخذ منك اموالك امام عينيك

---------- Post added at 10:56 PM ---------- Previous post was at 10:49 PM ----------

اذا استطعت ان تكبح جماح طمعك لمدة شهرين فى عدم زيادة قيمة العقد مهما كلفك الامر فاعرف ان قدمك بدات تتحسس طريق الربح المستمر

asxqw
05-05-2015, 23:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق وسهلا بك اخي في المنتدي الفوركس هو عبارة عن تجارة ولكي تكسب منها لابد ان تكون تاجر شاطر وعشان تبقا تاجر شاطر عايز الخبرة ولكي تاخذ الخبرة لازم تتعلم وتدرس وتطبق اكتر مرتبط فيه باى

boulafrah
05-05-2015, 23:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى الفاضل يعتبر الفوركس مجال عمل حر بعيد كل البعد عن الروتين ولكن تحقيق دخل شهرى ثابت منه يحتاج الى خبرة كبيرة للوصول الى هذا المستوى ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق هو بالفعل عمل حر لانك مش مرتبط فيه باى شىء

asxqw
05-05-2015, 23:27
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق وسهلا بك اخي في المنتدي الفوركس هو عبارة عن تجارة و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

boulafrah
05-05-2015, 23:27
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا،الفاضل يعتبر الفوركس مجال عمل حر بعيد كل البعد عن الروتين ولكن تحقيق دخل شهرى ثابت منه يحتاج الى خبرة كبيرة للوصول الى هذا المستوى ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

sharshabil
05-05-2015, 23:30
هو ممكن ان تعتبره افضل منوااموةاقع
في الانترنت للربلح لكمنةالنتيحة و الربلح على الامدى الطويل. .

abdoucooll
05-05-2015, 23:30
هههههههههههههه اسفة لاني ما رح ارد على اي موضوع لاني جديد وماافهم و لاشيئ فيهاذا الموقه تقبلو تحياتي و انشاء الله يوفقكم الى مافيه خير و الى الملتقى سلام سلام سلام سلام هههههههههههههههههه

نادر صباح الدين
05-05-2015, 23:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقنا العزيز، الحقيقية يمكن أن يكون الفوركس عملاً اضافيا بالفعل، غير أن لذلك شروطه المتعددة، وهي شروط ليست يسيرة، أولها الرصيد المالي الذي يتيح للمتداول القيام بصفقات تحقق ربحا ما، وعلى قدر ما يكون الرصيد المالي قويا على قدر ما يكون في مقدورك تحقيق مستويات عالية من الربح، أما في ظل الأرصيد المالية الضعيفة (100) دولار، و(200) دولار، وحتى (500) دولار، فيبدو أن الأمر ليست بهذه البساطة، كما أن الأمر يتطلب أيضا مستويات عالية من الخبرة التي تجعلك قادرا على القيام بصفقات توافق السوق على الأقل، وفي ظل غياب الخبرة المهنية، وضعف الرصيد المالي، لايمكن أن يكون الفوركس مصدرا إضافيا للدخل.

ابراهيم حمادة
05-06-2015, 03:03
ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﻣﻦ ﻭﺟﻪ ﻧﻆﺮﻱ ﺍﻟﺨﺎﺻﻪ ﻭﺍﻟﺒﺴﻴﻂﻪ ﺍﻥ ﻟﻴﺲ ﻋﻤﻞ ﺣﺮ ﺑﻞ ﻫﻮ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﺎﻟﻌﻤﻞ ﺍﻟﺤﺮ
ﺑﺲ ﻟﻪ ﻋﺪه ﻣﻴﺰﺍﺕ ﻛﺜﻴﺮﻩ ﺗﻔﻀﻠﻪ ﻋﻠﻲ ﻏﻴﺮﻩ ﻣﻨﺎﻟﺎﻋﻤﺎﻝ
ﻟﺎﻧﻪ ﻟﻴﺲ ﺑﻪ ﺗﻌﺐ ﻭﺍﻧﻪ ﻳﺤﺘﺎﺝ ﻟﺨﺒﺮﻩ

modr2015
05-09-2015, 13:46
التي تتم من جانب شركات ليست مسجلة ولا ترخيص لها بالعمل في مصر*!..‬ ... وعندما يخسرون سوف يقال لهم ان* »‬القانون لا يحمي المغفلين*« ‬ولا الطماعين*.‬ ... من الأسهل لها ان تحقق مثل هذه الأرباح من أموالها الخاصة بعيدا عن تكبد مشقة التعامل مع العملاء

شهيرة
05-18-2015, 23:35
السلام عليكم
و يعتبر الفوركس مجال عمل حر بعيد كل البعد عن الروتين

investtime
05-19-2015, 00:12
نعم الفوريكس عمل حر ومعنى العمل الحر هو انه يمكنك ان تعمل وقت ماشئت وفي اي مكان شئت
والفوريكس احسن عمل حر عندي لأنه يمكن دخول السوق من اي مكان المهم ان تكون الإنترنت

Mohamed Morsy
05-21-2015, 03:11
اخى الفاضل .. اكيد سوق الفوركس عمل حر غير اى عمل وممكن انك تحقق
منة الملايين اذا فهمـتة جيدا واحترافت فية لان كل ما خبرتك بتزيد كل ما ربحك بيزيد
تحياتي ...

REDA FOREX
05-22-2015, 07:01
نعم اخي معك حق سوق الفوركس مليء بالمفاجئات والفرص الجميلة المربحة والخطيرة المسببة للخسارة في نفس الوقت وعامل التذبذب مهم جدا ومن بين الاسباب الرئيسية في هذه الفرص نعم اخي معك حق سوق الفوركس مليء بالمفاجئات والفرص الجميلة المربحة والخطيرة المسببة للخسارة في نفس الوقت وعامل التذبذب مهم جدا ومن بين الاسباب الرئيسية في هذه الفرص نعم اخي معك حق سوق الفوركس مليء بالمفاجئات والفرص الجميلة المربحة والخطيرة المسببة للخسارة في نفس الوقت وعامل التذبذب مهم جدا ومن بين الاسباب الرئيسية في هذه الفرص

waelmma
05-22-2015, 07:15
:)):)):)) اخى الكريم انت تسلح نفسك بالتعلم المستمر وبمعرفة خبايا الميتاتريدر
وادارة راس المال وان شاء الله تحقق الارباح اللى انت عايزها :))

haythem95
05-22-2015, 07:43
السلام عليكم
من الأسهل لها ان تحقق مثل هذه الأرباح من أموالها الخاصة بعيدا عن تكبد مشقة التعامل مع العملاء

waelmma
05-22-2015, 09:40
:(:(:( اخى الكريم جزاك الله خيرا والحقيقة انه من الصعب ان تثبت
مبلغ ثابت كل شهر من الفوركس لانه سوق متغير بشدة :(

sdk001
05-22-2015, 09:49
السلام عليكم

engaym
05-22-2015, 09:50
السلام عليكم اخى يمكن لك ان تقول هذا حيث ان الفوركس لك مطلق الحرية فى ان تتاجر ام لا ولكن يجب اولا
ان تتعلم جيدا وتعرف كل شي عن الفوركس ومن ثم تبداء فى المتاجرة وبالتوفيق للجميع

حسنى صادق
05-22-2015, 09:57
بالطبع اعتقد ان الفوركس هو عمل من الاعمال الحرة و الت ن الممكنا ن تخلو من اى قيود على الاطلاق و لابد من الوعى بانة ن الممكن الاحتراف فى عالم الفوركس

aminalamor
05-22-2015, 12:31
السلام عيكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح من الممكن ان نقول عن التجارة في سوق الفوركس على انها تجارة حرة لانها تقوم على السلع ولا تخضع لاي من الشركات العمومية التابعة لدولة ما
بالتوفيق للجميع

Kiing
05-23-2015, 00:26
أتمنى منه متلا أن تكون في عافي تم منه مع كل من اي سلام ممكن انه أعتقد أن هدا الموضوع مهم جدا تم منه متلا جدير بالمناقشة لأنه يخص أعضاء المنتدى لانه مع كل من الفوركس تجارة

jamila cchahed
05-23-2015, 01:00
بسم الله الرحمان الرحيم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
تقبل مروري
والسلام

ASMAA TAHA
05-23-2015, 03:06
يمكن اعتبار الفوركس عمل حر بالتاكيد على الانترنت فى كل البلاد وكل المدن
ولكن للاسف الكثير من البلاد العربية تحذر من الفوركس ولكن الى جانب ذلك هناك الكثير من الاشخاص يعملون به ولا يتركونه

laymedia
05-23-2015, 18:09
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم...

شهيرة
05-23-2015, 18:50
اتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى

ملاك الروح
05-23-2015, 19:33
نعم اخي الكريم يمكن القول عنه انه عمل حر - اشكرك
اتمى لك التوفيق

sayed990
05-23-2015, 20:34
الفوركس عمل حر بكل المقاييس و لكنه ليس سهلا حيث انك في اي عمل تعمل وتقبض الراتب و لست مسئولا عن شيئ اما في سوق افوركس فانت كل شيئ ف المال مالك و انت المدير و انت الكاسب وانت الخاسر كما انها تجارة تحتاج الي كثير من الجهد في التعلم والدراسة و الفكر و قدر ما تتعلم سوف تكون ارباحك و مكاسبك ولكن ايضا خسائرة فادحة وسريعة مثل المكاسب ايصا و حذار من الشركات النصابة و هم كثيييييييييييييييييييير جدا الله يوفقك يا اخي و ايضا لا تتخذها مصدرا للعيش ولا تتاجر الا بمال لا تحتاجة ولا يؤثر خسارته في مسيرة حياتك

magic777
05-23-2015, 23:11
الفوركس عمل حر بكل المقاييس و لكنه ليس سهلا حيث انك في اي عمل تعمل وتقبض الراتب و لست مسئولا عن شيئ اما في سوق افوركس فانت كل شيئ ف المال مالك و انت المدير و انت الكاسب وانت الخاسر كما انها تجارة تحتاج الي كثير من الجهد في التعلم والدراسة و الفكر و قدر ما تتعلم سوف تكون ارباحك و مكاسبك ولكن ايضا خسائرة فادحة وسريعة مثل المكاسب ايصا و حذار من الشركات النصابة و هم كثيييييييييييييييييييير جدا الله يوفقك يا اخي و ايضا لا تتخذها مصدرا للعيش ولا تتاجر الا بمال لا تحتاجة ولا يؤثر خسارته في مسيرة حياتك

لازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

شهيرة
05-24-2015, 20:18
شكرا جزيلا لك على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى

alaa ali
05-24-2015, 20:19
السلام عليكم
الارباح من الفوركس ليست سهلة .. لكنها ايضا ليست مستحيلة مع وجود التذبذب الكبير فى الاسعار
بالتوفيق

جابر1979
05-24-2015, 20:33
بالفعل هو عمل حر و بدوام كامل اذا أردت ان تلازم شاشة الكمبيوتر طيلة الوقت لكن من الأفضل فتح عدد قليل من الصفقات و تكون ناجحة افضل من تعدد التداول و في خسارة و ربح و هكذا .

big.pharaoh
05-24-2015, 20:39
بالنسبه للفوركس فهو فعلا عمل حر بكل المقاييس ولكن يلزمه طبعا مجهود وتدريب ومهاره عاليه وخبره عشان تقدر تكسب منه ربح شهري محترم يمكن الاعتماد عليه

Tro
05-24-2015, 20:40
.................................
هو اكبر عمل يعطي لكالمصداقية والاستقلال عن قيود المدريين ونظرات الزملاء الحقوديين

محمد السيد
05-24-2015, 23:08
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، نعم يمكن اعتبار الفوركس عمل حر على الانترنت
ويمكن الحصول على دخل شهري محترم طبعا ده بعد ما تتعلم وتتدرب وتجيد اصول اللعبة

choko
05-24-2015, 23:11
فعلا هو عمل حر وكل الناس في المعمورة لهم الحق في العمل به وجني ارباحه ولا يمكن لاي بلد في العالم ان يمنع الداول في الفوركس
وبالتوفيق للجميع

hellelali2
05-24-2015, 23:13
يمكن اعتبار الفوركس عمل حر بالتاكيد على الانترنت فى كل البلاد وكل المدن
ولكن للاسف الكثير من البلاد العربية تحذر من الفوركس ولكن الى جانب ذلك هناك الكثير من الاشخاص يعملون به ولا يتركونه

magic777
05-25-2015, 00:26
.................................
هو اكبر عمل يعطي لكالمصداقية والاستقلال عن قيود المدريين ونظرات الزملاء الحقوديين

اخي الفوركس اصلا مجال عالي المخاطره ومجال عالمي يعني داخل فيه كل دول العالم فهو اساسا مجال صعب العمل فيه بدون خبره جيده واحتراف وطريقه
عمل ايضا تناسب المتاجر لينجح فيه

noor eldyen
05-25-2015, 00:29
موفق أخي

doga
05-25-2015, 01:37
انا اشوف شوفك واتمنى وانا مشغوف
من اللي سلب عقلي على غير قانوني
لحظني بعين كن فيها نمش وسيوف
وقع مابكفي واختلط وانصفق لوني

هاشم احمد
05-25-2015, 02:06
مشكور اخى على موضوعك التخطيط الاستراتيجى
واتمنى منك المزيد من الابداع والتميز
ولا تحرمنا من جديدك تقبل تحياتى وتقديرى

محمود مرعى
05-25-2015, 02:19
السلام عليكم اخواني
عيدكم مبارك جميعا
لكن دون جدوى
فسؤالي هو اخواني

بالتوفيق للجميع

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى الفاضل دودو وحضرتك علشان فعلا تتعلم الفوركس بجد كل اللى عليك
انك تعمله انك تدخل عندنا على القسم التعليمى وانت هتعرف كل حاجة عن الفوركس وربنا يكرمك يارب

BASAM IBRAHEM
05-26-2015, 01:04
اتمني لك التوفيق
تحياتي

a7med sniper
05-26-2015, 01:20
مش ممكن هو فعلا عمل حر ممكن او مكان ممارؤسته فى البيت او ا مكان انت ممكن ان تتصل بالانترنت

يعنى هو عمل حر والله المستعان

aligharbi316
05-26-2015, 01:39
اخى الفاضل بالفعل يمكن القول هذا
لان العمل من طلقاء نفسك ولا يوجد
من يملى شروطة عليك فانت سيد قرارك
وبالتوفيق للجميع

mohamedhassn
05-26-2015, 03:00

---------- Post added 05-26-2015 at 12:00 AM ---------- Previous post was 05-25-2015 at 11:16 PM ----------

مبتدئ وهذه اول مرة بالمنتدى والفوركس عموما

mohamed12345
05-27-2015, 17:19
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد ا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى

sameh-a
05-27-2015, 17:32
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي العزيز يمكن ان تقول عن الفوركس هو عمل اضافي لك اذا كنت مرتبط
بعمل ولكن هو من الاعمال الجيدة التي تحتاج الى تدريب وعلم

احمد سعيد على
05-27-2015, 19:30
لسلام ورحمة الله أخي الغالي أتمنى أن تكون في عافي وسلام أعتقد أن هدا الموضوع مهم جدا وجدير باللمناقشة لأنه يخص أعضاء المنتدى
موفق أخي

romano
05-27-2015, 19:54
السلام جلكم ورحمة الله وبركاته
نعم أخي الفاغ يمكن أن نقول أن الفركس هو عمل حر أو بالاحرى هو تجاره لن فيه الربح وفيه الخساره.
وهو سوق كبير جدا وسوق عالميه

bimbo
05-27-2015, 19:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته و الصلاة وسلام على رسول الله ممكن ان يقال عنه انه عمل حر لانه لا يخصع لضرائب و جبايات

romano
05-27-2015, 20:21
الفوركس ليس عمل حر اخي الكريم
التداول في سوق الفوركس هو وظيفة قد تجعلك تحقق الكثير من المال لكن يجب ان تتعلم الكثير أولا
بالوفيق لك

kokou
06-06-2015, 18:02
السلام عليكم ورحمه الله

magic777
06-06-2015, 18:30
السلام عليكم ورحمه الله

ولكن حذاري من الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

omar samy
06-06-2015, 19:56
موفق أخي

hams
06-07-2015, 20:12
الفوركس لا يحتاج الي مقاله ولكن انت تشكر لاهتمامك بالموضوع ده و على المعـلومات التي تطرقت إليها وأتمنى
أن يستـفيد منها الإخوة الكرام إ نشاء الله و يحققوا الكثـير من النتائج القيمة و المفيدة

sameh-a
06-07-2015, 21:21
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم نعم بالنسبة لي عمل حر انه غير مرتبط بوقت وليس هناك
رئيس ولا مرؤوس انت المسؤول عن الربح والخسارة واستراتيجية راس المال لديك

abdoumed
06-07-2015, 21:25
أخي الكريم لا يمكن إلا أن نقول أن الفوركس عمل حر إذ أنك الوحيد الذي يقرر أوقات العمل والاستراتيجية

qeqe77
06-07-2015, 21:27
نعم اخي الكريم ان الفوركس عمل حر وبشكل لايمكن ان تصدقه
ونسبة الحرية بهذا السوق هي 99%100 ونسبة عالية جداااا

MONTASR SHABAN
06-08-2015, 01:26
السلام عليكم
مرحبا بك اخى الكريم يمكنك ذلك ولكن ليس فى بداياتك لانك تحتاج الوقت من اجل ان تتعلم
تقبلوا مرورى

magic777
06-08-2015, 01:34
ونسبة الحرية بهذا السوق هي 99%100 ونسبة عالية جداااا

هو المفروض اننا نعتبره مجرد مجال مكمل هنا يعني مصدر رزق تاني وليس مصدر اساسي علان نقدر نستفيد منه واننا نكون على مهلنا كمان في العمل فيه وده
هيساعدنا على تقليل الخسائر بالفعل

ayoub321
06-08-2015, 01:57
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع الرائع والمفيد
نعم تستطيع في حالة أنك تجد طيق لتربح منها أخي الكريم
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح إنشاء الله

omar samy
06-08-2015, 05:51
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

waelmma
06-08-2015, 07:27
اخى ااكريم بارك الله فيكوجزاك الله خيرا والحقيقة ان الف ركس سوق صعب جدا
وﻻيمكن اﻻعتماد عليه كسوق مستقل ولكن كعامل مساعد وربنا يبارك فيك اخى

zezo-89
06-08-2015, 08:12
الفوركس بحر اموال
لاكن يجب الحذر من هذا البحر
وعواصفه الهائجة
تمنياتي بالتوفيق للجميع

chirikhan
06-08-2015, 10:53
فعلا المتاجر في الفوركس يعمي في عمل جد حر وهو يعتبر مدير نفسه ولا سلطة فوقه
انما الواحد لما يكون هو مدير نفسه يكون ايضا هو المسؤول الوحيد عن اخطائه

علي بو عيد
06-08-2015, 11:44
يمكن إعتباره عمل حر. إذ أنك تخصّص له وقت محدّد ومعرفة وخبرة.

لكن برأيي التعريف الصحيح هو فعالية إستثمارية وليس عمل. رغم كل مميزات العمل في هذا المجال، إذ أنه يبقى بمثابة إستثمار معرّض للربح والخسارة مثل أي إستثمار.
يمكن شوي بنوبة أسرع من الإستثمارات العادية التي تأخذ أشهر وأعوام.. لكنه إستثمار.

saidsami
06-08-2015, 12:40
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم و بالتوفيق

ziyaddn
06-08-2015, 14:25
اخى الفاضل .. شكرا على تقديمك للتحليل انه تحليل رائع جدا لاحظت ان الاسهم الاسيوية فى ارتفاع مستمر و لكنى ارى ان التحليل
سيفيد المتاجرين تقوم بالاشراف على جميع الشركات و الأفراد فهذه الموضوعات لها وقت محدد بعدها تقل فائدتها لفوات وقتها

faisseli
06-08-2015, 15:48
تقبلوا مرورى

motawakkildima
06-08-2015, 16:00
اجل الفوركس هو من الاعمال الاستثمارية ويمكن القول انها من الاعمال الحرة بل هي الافضل لانه ليس لك مدير يعطيك الاوامر
ولا تخضع الى اي مسائلة في قراراتك في التداول انه حقا عمل جيد لو كنا في مستوى التداول

مصراوى
06-08-2015, 16:38
بالفعل اخى الفال الفوركس من افضل الاعمال على الانترنت لما بة من الكثير من المميزات وبالتوفيق للجحميع والربح الدائم

chirikhan
06-08-2015, 17:41
ممكن اعتبار الفوركس عمل حر انما الاهم اننا نربح فيه وليس طريقة العمل فيه الخ
لازم التركيز على اسلوب النجاح والتجريب والاجتهاد الى ان نبلغ النجاح في الرحلة

ehabbob
06-08-2015, 18:56
اخى العضو هو بالفعلا عمل حر بس مش عمل او وظيفع ثابته او اساسيه يعنى لا غينى عن الشغل برضو الفوركس يعتبر دخل اضافى
والله ولي التوفيق

atmoul
06-08-2015, 19:01
نعم أخي يمكن أن تعتبر الفوركس متل عمل حر لكن مشكل الفوركس هو أنه فيه إحتمال الخسارة عكس باقي مجالات الربح من الإنترنت الأخرى حيت يعتبر الفوركس هو أصعبها على الإطلاق

haythem50
06-08-2015, 19:10
أخالفك الرأي فالفركس تجارة وليس عمل حر وولكن حذاري من الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
كما نعلم أن التجارة لها قاعدتين الربح أو الخسارة هدا هو الفركس من الناس من يعتبره عمل لكن العمل سشروطه الربح الداءم لكن الفركس العكس

waelmma
06-08-2015, 19:27
اخى الكريم سلح نفسك بالعلم والخبرات وتاجر فترات طويلة على الحساب
التجريبى وربنا يكرمك ان شاء الله ويعطيك اخى الكريم

youssefhesham
06-08-2015, 19:35
تسلم اخي الفاضل على شرح وتقديم هذا الموضوع الرائع
وفي انتظار كل جديد منك ومن ابدعاتك وشكرا

abdoujames
06-08-2015, 19:36
ونسبة الحرية بهذا السوق هي 99%100 ونسبة عالية

---------- Post added at 04:36 PM ---------- Previous post was at 04:35 PM ----------

اجل الفوركس هو من الاعمال الاستثمارية ويمكن القول انها من الاعمال الحرة بل هي الافضل لانه ليس لك مدير يعطيك الاوامر

waelmma
06-08-2015, 19:54
الفوركس اخى المريم عمل اضافى بجانب العمل اﻻصلى و
ﻻي2لح ابجا ان يكون عمل مستقل ﻻنه سوق خطر اخى المريم وبارك الله فيك

sameh-a
06-08-2015, 22:32
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم طبعا الفوركس من الاعمال الحرة التي تعتمد على مدى خبرتك وجهدك
وحبك للعمل بقدر ماتعطيه من جهد يعطيك ارباح

Ossama.forex
06-08-2015, 22:56
بالطبع الفوركس يعتبر عمل حر لأنك سيد قرارك. فى فتح صفقاتك و الله حلو السجع ده لكن بجد يعتبر عمل حر و لو انت متفرغ و لا تعمل يجب عليك ان تدرس جيدا لكى تأخذ الموضوع مأخذ الجد و تستطيع ان تربح من تلك التجاره

superkenan
06-09-2015, 00:25
السلام عليكم ورمة الله وبركاته
اخي الكريم اي عمل لا يقيدك بوقت معين للذهاب اليه او الخروج منه يعتبر عمل حر ومعظم الأعمال التجارية في العالم تعتبر اعمال حرة
وشكرا

---------- Post added at 09:25 PM ---------- Previous post was at 08:48 PM ----------

السلام عليكم ورمة الله وبركاته
اخي الكريم اي عمل لا يقيدك بوقت هو عمل حر ومعظم الأعمال التجارية تعتبر اعمال حرة لكن من ناحية الربح فالموضوع نسبي يختلف بين مستثمر وأخر
اتمنى لك التوفيق

hamadarizk
06-09-2015, 01:20
نورت ياصديقى الكريم المنتدى المميز
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك

بالتوفيق

aziz18
06-09-2015, 01:32
اخي الكريم احترم رايك ..و لكن اعتقد ان العمل في مجال الفوركس ليس من الاعمال الحرة .. لان الاعمال الحرة تتطلب المال قبل ممارسة هذه الاعمال عكس الفوركس
الذي لا يتطلب المال لكن يتطلب الجهد و العمل و الوقت و الذكاء و الصبر من اجل تحقيق الربح و تفادي الخسارة عن طريق اجتناب اسباب هذه الاخيرة
ارجوا ان يكون رايي في المستوى
بالتوفيق للجميع
سلالالالام

MOHAMED forex00
06-11-2015, 12:01

karim02
06-11-2015, 14:40
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

aminooos
06-11-2015, 14:45
اخواني كثيرا ما حاولت البحث عن طريقة للعمل عن طريق الانترنت مثل ما يحدث على مواقع العمل الحر كفريلانس أخالفك الرأي فالفركس تجارة وليس عمل حر وكما نعلم أن التجارة لها قاعدتين الربح أو الخسارة هدا هو الفركس من الناس من يعتبره عمل لكن العمل سشروطه الربح الداءم لكن الفركس العكس نعم الفوركس هو عمل جاد يطلب منك مجهود ذهمى و تدريب كبير في المجال

faisseli
06-11-2015, 14:58
اخى الفاضل .. شكرا على تقديمك للتحليل انه تحليل رائع جدا لاحظت ان الاسهم الاسيوية فى ارتفاع مستمر و لكنى ارى ان التحليل
سيفيد المتاجرين تقوم بالاشراف على جميع الشركات و الأفراد فهذه الموضوعات لها وقت محدد بعدها تقل فائدتها لفوات وقتها

Mona forex
06-11-2015, 15:29
موفق أخي

---------- Post added at 12:29 PM ---------- Previous post was at 12:05 PM ----------

اتمني لك التوفيق
تحياتي

abukhatab
06-11-2015, 15:30
اتمني لك التوفيق
تحياتي
اتمني لك التوفيق
تحياتي

engaym
06-11-2015, 16:03
السلام عليكم اخى انا اعتقد انة ممكن ان يقال عمل حر او عمل خاص حيث انت الذى تعمل فية وانت
الذى تتخذ القرار ولكن يجب تعلم الفوركس جيدا قبل البداء فى التجارة وبالتوفيق للجميع

ali20
06-11-2015, 17:50
الى حد ما بس الفوركس اياض بيكون عايز بجور علم اخر ويجب انه نعرف ا متى نتدخل ىف السوق
التاجر يبج انه يكتسب خبت وايضا التار على الاقل يبج انه يحصل على معلومات كافية لكى يكون عمل الفورك مربح

abukhatab
06-11-2015, 18:44
موفق أخي

magic777
06-11-2015, 19:08

كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

العراقية
06-15-2015, 22:58
تقبلوا مرورى

talelkrimi
06-15-2015, 23:08
thank you bro

RomanyMoreed
06-17-2015, 10:50
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

بكل تاكد الشغلانة دي صعب ومحتاجة مجهود جامد عشان تقدر تتقن هذ العمل وتقدر تعمل منة دخل شهري بشرط يكون لديك رأس مال جيد

habib_pro
06-17-2015, 11:05
بالفعل صديقي انا اعتبر الفوركس عمل حر لان المتاجر لا يخضع
لسيطرة اي طرف اخر و هو يعمل دوما بشكل مستقل و بارادة حرة

mechanical
06-28-2015, 02:10
السلام عليكم ... اكيد الفوركس من الممكن ان يكون عمل حر لان العمل دة مش في اي حد رئيس عليك الا السوق والتحليلات الفنية والاساسية اللي ممكن تمشيك
بالتوفيق ان شاء الله في ادارة البونص والمنتدي

Mona forex
06-28-2015, 02:30
اتمني لك التوفيق
تحياتي

---------- Post added at 11:30 PM ---------- Previous post was at 11:18 PM ----------

اتمني لك التوفيق
تحياتي

عاشق الفوركس
07-07-2015, 10:25
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ..الفوركس مجال خطير ومرح في نفس الوقت ان تمكنت منه انا انصحك ب التريث عدم الدخول باموال حقيقية

waelmma
07-07-2015, 11:35
نعم اخى الكريم ممكن ان تاخد دخل شهرى محترم من الفوركس وده بيتوقف على شطارتك وخبرتك
لكن خد بالك لايمكن الاعتماد على الفوركس كعمل وحيد حر وبارك الله فيك اخى

atbill
07-07-2015, 11:40
السلام عليكم، نعم أخي يمكن أن تقول أن الفوركس عمل حر لأنك تتجار بمالك و في الوقت الدي تريده
و كل ما تتحققه من أرباح قائم علي شطارتك و خبرتك في الميدان و بالتوفيق للجميع.

karim02
07-07-2015, 16:28
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

ahmed bakry
07-08-2015, 05:59
بصراحة هو موضوع جيد جدا للطرح وللمناقشة ومش كتير اتكلموا فيه فعلا الفوركس مجال عمل حر اى تجارة ممكن من خلاله اننا نمارس المتاجرة والتداول بشكل حر دون قيود للعمل

classic_trader
08-07-2015, 19:58
بالفعل يا صديقي الفوركس عمل حر بطبعه لانه لا يقيد المتاجر
باي طرف و تتطابق غليه اوضاف الاعمال الحرة الاخرى

forexman22
08-07-2015, 20:00
بالنسبة للفوركس تجارة مش عمل حر دى اول حاجه اما بالنسبة لحكاية الدخل الشهرة الثابت
دى محتاجه شوية خبره على تعليم افضل اتعلم ماتقولش انا كده اتعلمت خلاص لا مافيش حاجه اسمها كده فى الفوركس

mnegueta
08-07-2015, 20:27
موفق أخي

aboubakr el ayach
08-10-2015, 17:25
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته. نعم أخي في الله الفوركس أو التداول يعد من أنواع التجارات المالية وهو عمل حر لا يدخل فيه أي ضابط من ضوابط الوظائف العمومية أو المقننة، ولهذا فهو عمل يرغبه الكثيرون. تحياتي

abalo02
08-10-2015, 17:34
اخي الكريم لا يمكن ان نقول على الفوركس انه علم حر بل هوا تجارة مربحة تدعمك في تطوير اعمالك الحر والخاصة

jozef82199
08-10-2015, 18:23
-الجسم الحقيقي للشمعة ( ) ويتكون من خطين علوي وسفلي . أحدهم يمثلالافتتاح والأخر يمثل الإغلاق . المقصود بالافتتاح هو السعر الافتتاحي للسهم فيبداية هذه الفترة الزمنية التي تمثل هذه الشمعة وكذالك الإغلاق يمثل سعر الإغلاقللسهم في أخر هذه الفترة التي تمثل هذه الشمعة

إذا كان سعر الافتتاح لهذهالشمعة أقل من سعر الإغلاق يعني بدأ السعر قليل ثم بدأ في الزيادة وأقفل علي زيادةيكون لون جسم الشمعة أبيض والعكس إذا كان الإغلاق أقل من الافتتاح لهذه الشمعة يكونلونها أسود
في بعض المنحنيات المرسومة في المواقع يكون لون الشمعة الأبيض أخضرولون الشمعة الأسود أحمر

لاحظ أننا نتكلم عن الافتتاح والإغلاق لكل شمعةوليس للسهم نفسه إلا إذا كانت الشمعة تمثل يوم كامل للتداول
فإن الافتتاحوالإغلاق يمثل بداية التعامل ونهاية التعامل في هذا اليوم

2- الجزء الثانيوهو الظلال وتنقسم إلي خط علوي يمثل أعلي سعر وصل له السهمخلال هذه الفترة ونطلق عليه أو الرأس تجاوزا لأننا سوف نحتاجه كثيرابعد ذلك ولذلك نختصر الاسم إلي رأس الشمعة

الخط السفلي ويمثل أقل سعر وصلله السهم في هذه الفترة ونطلق عليه أو الرجل من الأرجل تجاوزا

بعد رسم هذه الشموع تظهر لنا عدة أشكال للشموع وكل شكل له مواصفات معينةويدل علي تداول معين للسهم

ebramoh
08-10-2015, 19:23
تحياتي..
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال..
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء..
وبالتوفيق لك وللجميع...
تقبل مرورى..

haffoudinho
08-10-2015, 19:27
تحياتي..
مرحبا بك في المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال..
ولكن اعتقد اخي الكريم انه لا يمكن ان نقول على الفوركس انه علم حر بل هوا تجارة مربحة تدعمك في تطوير اعمالك الحر والخاصة
بالتوفيق

osama147
08-10-2015, 19:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
فعلاا اخي ان الفوركس يمكن اعتمادة انه عمل حر من جميع النواحي اي انك انتا سيد نفسك
وانتا من تحدد مواعيد عملك ومواعيد انتهاء عملك ايضاا انتا الذى تكتفى بربح وانتا الذي تكتفى بالخسارة
تقبل مروري وربنا يوفق الجميع

Forex Story
08-11-2015, 00:56
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

andro2015
08-29-2015, 14:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة نعم الفوركس عمل حر وانت مدير نفسك وانت اللى
بتتحكم فى راس مالك بكامل ارادتك بس لازم تتعلم الفوركس وتتدرب على حساب تجريبى بالتوفيق

mhd mansour
08-29-2015, 14:58
السلام عليكم
اخي الكريم الفوركس هو عمل جاد يطلب منك مجهود ذهمى و تدريب كبير في المجال
وبالنسبة للارباح هذا يعتمد على مجهودك و خبرتك
وبالتوفيق انشاء الله

nizar hidouri
08-29-2015, 15:09
ما يمكن قوله عن الفوركس
و اسرع طريق نحو الوصول الى الملاين
و ايضا هو اسرع طريق نحو الافلاس
هنا يبقى الخيار لك انت و تعلمك و صبرك

mhd mansour
08-29-2015, 15:10
السلام عليكم
اخي الكريم يعتبر الفوركس مجال عمل حر بعيد كل البعد عن الروتين ولكن تحقيق دخل شهرى
ثابت منه يحتاج الى خبرة كبيرة للوصول الى هذا المستوى
وبالتوفيق انشاء الله

saiddeco
08-29-2015, 19:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. للقول أن يمكن أن يكون الفوركس عمل حر من أول مرة هذا مستحيل و مع انك مبتدأ فهذا صعب حاليا المرجو التركيز في التعلم اولا

Aimen Nouicer
08-29-2015, 19:38
أخي العزيز الفوركس سوض ضخمة لتداول العمولات الأجنبية و الإستثمار في الذهب و النفط و غيره فإن أنت امتلكت الخبرة الازمة و المهارة الكافية و تدربت على التداول غإن النجاح سيكون حليفك و ستتحقق أرباح كبيرة و شكرا.

dhmo
08-29-2015, 20:04
السلام عليكم
اخي الكريم الفوركس هو عمل جاد يطلب منك مجهود ذهمى و تدريب كبير في المجال
وبالنسبة للارباح هذا يعتمد على مجهودك و خبرتك
وبالتوفيق انشاء الله

ووقت كتير كمان واي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال
كويس لازم يكون الاساس عندك صحيح

karimovtich
08-29-2015, 20:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركااته
اخي الكريم مرحبا بك في المنتدي وبالتاكيد الفوركس عمل حر ولكن براس مال وانت تتحكم به بالكامل كما انك لو تعلمت جيدا ستسطتيع ان تربح دخلا جيدا

josef juvé
08-29-2015, 20:54
اصلا الفوركس عمل حر يعني انك تداول وقتما تريد و تتوقف الوقت الذي تريد ولا احد يامرك بشيء تقبل مروري وبالوفيق للجميع

ibrahim4forex
08-29-2015, 20:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل اخى الفاضل يعتبر الفوركس مجال عمل حر بعيد كل البعد عن الروتين ولكن تحقيق دخل شهرى ثابت منه يحتاج الى خبرة كبيرة للوصول الى هذا المستوى والله الموفق

andro2016
09-29-2015, 00:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اكيد يمكن ان تعتبر الفوركس عمل حر ومع الخبرة الكافية
والتعلم جيدا هتحقق اكيد ربح جديد شهريا وممكن تعتبرة عملك الاساسى تحياتى لك اخى الغالى

seifhd
09-30-2015, 17:30
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

abdelloo31
09-30-2015, 19:58
السلام عليكم
تقبلوا مرورى

doaa sary
09-30-2015, 20:12
ممكن ومش ممكن
يعنى انا سعات بلتزم بصحيان بدرى اتابع صفقات شغالة
او فى خبر لو حتى 5الفجر بصحى ادخل فا اة لازم التزم وف نفس الوقت انا حرة افتح اى وقت يناسبنى

Wassa04
09-30-2015, 20:31
فعلا اخي الكريم الفوركش اذا احترفتع بتكون عائداته
جيدة جدا بالنسبة لك بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

dfghfgh
10-06-2015, 14:47
عملية البدء في التداول في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول معينة من أجل التداول في أسواق فوركس

خبير الشارت
10-06-2015, 15:02
اخى الفاضل .. اكيد سوق الفوركس عمل حر غير اى عمل وممكن انك تحقق
منة الملايين اذا فهمـتة جيدا واحترافت فية لان كل ما خبرتك بتزيد كل ما ربحك بيزيد
تحياتي ...

ashraf mamdouh
10-06-2015, 15:10
اخى الكريم هناك الكثير من الطرق للربح من الانترنت منها الضغط على الاعلانات ولكنها طريقة فاشله وهناك الربح من اليوتيوب ولكن الفوركس اسهل من كده بس يلزمك خبرة كبيرة فى البداية

engaym
10-06-2015, 15:16
السلام عليكم اخى طبعا الفوركس ممكن ان نقول علية عمل حر ولكن بعد ان تكون ذات خبرة كبيرة فى الفوركس
وتحقق منة ارباح كبيرة ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

deeraa
10-06-2015, 15:26
السلام عليكم و رحمة الله وبركاتة
ان العمل فى مجال الفوركس هو عمل حر يقدر اى شخص يتعلم المجال ويدخل للتداول ولكن هل يكون دجل شهرى دا على حسب عملك وجهدك على مدار الشهر فانك لا تكون تترك المجال وتقول ان الفوركس لا يحقق دجل وانت تارك المجال

a l
10-06-2015, 15:36
السلام عليكـم
انا اعمل فى وقت الفارغ فقط من اجل تحقيق الارباح من المتاجرة بالعملات الاجنبية فى سوق التداول بالفوركس
بالتوفيق

ashraf mamdouh
10-06-2015, 15:47
اخى الكريم بالفعل الفوركس عمل حر لا يتوجب عليك ان تصحى بدرى ولا تذهب الى مكان معين كل ما يجب عليك فعله هو ان تتحصل على جهاز كمبيوتر وانترنت

Mazin Awwad
10-06-2015, 15:52
السلام عليكم

egyptian200100
10-06-2015, 16:10
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
انا اعتقد ان الفوركس
يمكن ان يكون دخل اضافى
للمتداول ولكن ليس دخل يعتمد عليه
شهريا
مشكور
وتقبل مرورى

popa2015
10-06-2015, 21:20
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

Mazin Awwad
10-06-2015, 21:24

Rifton
10-06-2015, 21:29
نعم الفوركس هو عمل جاد يطلب منك مجهود ذهني و تدريب كبير في المجال للتعرف علي خبايا الفوركس
وتزيد من خبرتك الجد تم الجد

akram mohamed obaid
10-15-2015, 14:38
اخي الكريم تعتبر تجاره الفوركس وسيله لكسب الاموال من الانترنيت عن طريق المتاجره في سوق العملات يمكنك ان تجعلها كدخل شهري مناسب لك لكن هذا لاياتي من فراغ وانما بالعمل والجهد والمثابره تقبل مروري

ahmedeepo
10-15-2015, 14:47
اتمني لك التوفيق
تحياتي

spider01
10-15-2015, 14:56
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
نعم اخي الفوركس عمل حر بامتيز هو مصدر عيش الكثيرين كا يتخده البعض كعمل اضافي لتحسين ضروفهم المادية

roussi.27
10-15-2015, 15:11
لا اعرف ماذا تقصد بالأعمال الحرة ، ولكن اقول لك ان الفوركس هو التجارة مثل كل عمليات البيع والشراء
وبالطبع لو كان رأس مالك يفوق 200 دولار فتستطيع خلال شهر جني اكثر من 20 دولار عادي ، وهكذا كل مرة تكبر راس مالك حتى ربما يكون عندك راتب شهري

kachchaoui
10-15-2015, 15:15
بسم الله الرحمن الرحيم أشكرك على هذا الطرح المهم لما فيه من إستفادة لأعضاء منتدانا الكرام نعم يمكن إعتباره عمل حر ويمكن الحصول على مدخول محترم وأتمنى لك التوفيق والنجاح المستمر في هذا المجال وشكرا

windoor
10-15-2015, 15:15
-بالفعل هو كذلك هو عمل حر بس عمل صعب يحتاج اكتر من امر...

من اجل ان يكون هناك عائد مستمر منه والله يوفقنا جميعا والله المستعان:)

d m
10-15-2015, 15:29
اهلا بكم
انا اعمل على الفوركس اثناء وقت الفارغ فقط وليس عمل حر من التجارة بالعملات الاجنبية الفوركس
شكرا

ahmed bakry
10-16-2015, 13:51
ايوة الفوركس هو عمل حر ومعروف من زمان انه الفوركس عمل تجارى حر قابل للربح والخسارة زى اى تجارة

Abdelrahman Elkady
10-16-2015, 13:54
طبعا عمل حر وزي اي عمل وتجاره بتكون عندك فرصه للمكسب لكن عندك كمان خطر للخساره ولازم تشتغل صح و تعرف كويس انت داخل علي ايه و عاوز تعمل ايه

yassineleo
10-16-2015, 17:42
.. نصيحة لوجه الله لا تتداول بدون ستوب لوز مهما كانت ثقتك بنفسك و بتحليلك... السوق ملهوش امان..

kingi
10-16-2015, 23:35
باسم الله الرحمان الرحيم و السلام عليكم في المنتدي العزيز و اتمني ان تنال تعليقاتي علي مواضيعكم اعجابكم و شكرا لكم شباب:
بما انك تتداول على الأموال كبيرة كما قلت ،، او شيء اخي لا تنسى ادارة المال الجيدة ولا تيأس ولا تطمع احذر من ذلك
اخى الكريم مشكور على هذا الموضوع

dhmo
10-16-2015, 23:40
طبعا عمل حر وزي اي عمل وتجاره بتكون عندك فرصه للمكسب لكن عندك كمان خطر للخساره ولازم تشتغل صح و تعرف كويس انت داخل علي ايه و عاوز تعمل ايه

بس بردو هو المفروض اننا نعتبره مجرد مجال مكمل هنا يعني مصدر رزق تاني وليس مصدر اساسي علان نقدر نستفيد منه واننا نكون على مهلنا كمان في العمل فيه وده
هيساعدنا على تقليل الخسائر بالفعل

waleed shaaban
10-17-2015, 00:07
نعم من الممكن لك ا عتبر الفوركس عمل حر و هذا يتناسب مع الجميع لكن يحتاج وقت لتحقيق تلك المعادله الا و ى ان الصبر هو عمود تلك التاجره فمن يصبر كثيرا يحصد كثيرا و هذا ما اره شخصيا فى الفوركس عمل بدون مجهود بدنيا فقط مجهود عقليا

Abdelrahman Elkady
10-17-2015, 00:51
انا لحد دلوقتي شايف انه عمل كويس جدا احسن من حاجات كتيييير مربحه نسبه قليله جدا لا تذكر لكن الفوركس محتاج تعب شويه و تعليم كويس في الاول و خبره

abdelhakamel
10-17-2015, 00:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم من الممكن ان تقول ان الفوركس هو عبارة عن عمل حر بما انه لا يخضع الى اي جهة رقابية تعمل على كل حساب ضرائب معينة
بالتوفيق لكل الاعضاء

queen_yasmeen
10-17-2015, 00:54
طبعا عمل حر وزي اي عمل وتجاره بتكون عندك فرصه للمكسب لكن عندك خطر للخساره
ولازم تشتغل صح و تعرف كويس انت داخل علي ايه
الفوركس عمل تجارى حر قابل للربح والخسارة زى اى تجارة

med1985
10-17-2015, 02:09
اتمني لك التوفيق

big.pharaoh
10-23-2015, 17:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. هو مصدر دخل طبعا ومحدش يقدر يقول غير كده ولكن لازم تعرف ان الفوركس برضو لوحده مش كفايه الا اذا كنت انت محترف فوركس .