PDA

View Full Version : اقرب تشبيه للتداول في الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5

okash
06-20-2012, 21:48
افرب تشبيه للفوركس هو الدخان

يتعب الصحة ببطئ

تقول انك تستطيع تركه ولكن تعود له بعد اسبوع

الافراط فيه يخسرك المال

في بعض المواقف لا تعرف ان تجلس الا لما تتداول خصوصا اذا كان في خبر قوي والسيجارة كذلك يجب ان تدخن في بعض المواقف

هل تؤيدني الرأي ام لا

Hell Rozar
06-20-2012, 21:52
هههههههههههههههه موضوعك جميل اوى بس بالنسبة للتدخين انا مش بدخن الحمدلله ولكن فعلا الفوركس ادمان الافراط فية بعدم التحليل يودى اللى الخسارة ولكن لو افرطنا فية وقمنا بوضع خطط
واسترتيجيات وتحليل فنى دقيق سيعود بربح كثير

تحياتى اخى وهذا رائ الشخصى

okash
06-20-2012, 21:55
هههههههههههههههه موضوعك جميل اوى بس بالنسبة للتدخين انا مش بدخن الحمدلله ولكن فعلا الفوركس ادمان الافراط فية بعدم التحليل يودى اللى الخسارة ولكن لو افرطنا فية وقمنا بوضع خطط

اشكرك لتعليقك الاول وخطر على بالي الموضوع لأنو صديق لي يتداول ويدخن ولا قادر يترك الدخان ولا الفوركس وكل ما يقول تركتهم يرجع للدخان بعد يومين والفوركس بعد اسبوع
ههههههههههههههه

ahmed saleh
06-20-2012, 21:59
فعلا انت كلامك صح ولكن العيب فينا احنا ولكن تشبية حلوة هذا التشبية
بص هو الفوركس احنا مش قادرين نبطلعة عشان حاجة بس انة هو مصدر للفلوس
بس انت لو عند وظيفة تانية وبتجيب فلوس كويسة اظن انك ممكن توصل انك تهمل الفوركس اصلا

okash
06-20-2012, 22:03
بس انت لو عند وظيفة تانية وبتجيب فلوس كويسة اظن انك ممكن توصل انك تهمل الفوركس اصلا

نعم صديقي ولكن في هذا الوقت لا يوجد مصدر تستطيع ان تجني في المال بالسرعة التي تجنيهعا في الفوركس وبشرط رأس مال صغير جدا
اي مشروع في الحياة سيكون مكلف لا محالة وسيكون متعب

safiforex
06-20-2012, 22:12
الفوركس يمكن تشبيه بالدلاح و خصوصا في الصيف
ههههههههه ، تاخد الدلاحة دميلة و هذا كان الصفقة التي تفتح
لكن بمجرد فتح الدلاحة قد تكون لذيذة و حلوة و هنا يمكنا التحدث عن الربح
او انها بتكون مرة ، و هنا نتحدث عن الخسارة
هههههههههه

ma90do
06-20-2012, 22:15
نعم صديقي ولكن في هذا الوقت لا يوجد مصدر تستطيع ان تجني في المال بالسرعة التي تجنيهعا في الفوركس وبشرط رأس مال صغير جدا
اي مشروع في الحياة سيكون مكلف لا محالة وسيكون متعب

معاك حق بس برضو الناس بتخاف من الفوريكس لانه ليس ربح دائما علشان كده الناس بتتاجر في الفوريكس وتسحب الاموال وتضعها في مشروع فعلي ويجد اخرون يستكمرون في الفوريكس ويعتمدون اعتماد كليه عليه بس دول التجار الحقيقيين

deadlyfox
06-20-2012, 22:53
تشبيه جميل بس انا ماعتقدش انه ممكن يوصل للدرجه دى
اعتقد انك لو حبيت تسيبه ممكن

gemmy
06-20-2012, 23:17
اتفق معاك فى تشبيه الدخان , ففى بعض الاحيان يصل الفوركس الى تدمير صحة المتداول و اهماله لنفسه و ماله
ف المفروض الواحد يقدر يتحكم فى نفسه كويس وفى تجارته ايضا و مايوصلش نفسه للمرحلة الخطرة دى

mohamed hamdy
06-20-2012, 23:24
فعلا معك حق ان التشبية هذا جيد جدا ولكن لا اعتقد انك ليس من الممكن ان تبطل الفوركس
لانة من الممكن ان تبطل الفوركس لو حصلك خسارة كبيرة او ممكن كمان تتخنق منة ولكن ليس شرط عدم تركة ضرورى

kingman
06-21-2012, 00:17
هههههه هو تشبيه قريب الى حد ما مع انى مش بدخن لأنى مقتنع بعدم جدواه اما الفوركس فعندى امل فى جدواه وفائدته وعشان كده تبلاقى الواحد متمسك به املا فى ان يصل الى هدفه وربى يوفقنا جميعا فى هذا السوق

The Mester X
06-21-2012, 01:33
ههه تشبيه ههه حلو والله و عجبني و فعلا الفوركس و النت هم الاثنين مثل التدخين و من يصبح مدمن عليهم يصعب عليه تركهم و اتمنى هذا الادمان على الفوركس و النت كالتدخين يرجع علينا بالخير و مايروح وقتنا و تعبنا مهب الريح بحول الله تعالى

okash
06-21-2012, 13:23
ههه تشبيه ههه حلو والله و عجبني و فعلا الفوركس و النت هم الاثنين مثل التدخين و من يصبح مدمن عليهم يصعب عليه تركهم و اتمنى هذا الادمان على الفوركس و النت كالتدخين يرجع علينا بالخير و مايروح وقتنا و تعبنا مهب الريح بحول الله تعالى

والله الفوركس ان كان في مجال اتركه فعلى ما اعتقد الوسيلة الوحيدة هي غسيل الدماغ لكي انسى ماني كنت متداول في الفوركس وانسى كل شيء

kamizidan
06-21-2012, 13:32
فعلا معك حق ان التشبية هذا جيد جدا ولكن لا اعتقد انك ليس من الممكن ان تبطل الفوركس
لانة من الممكن ان تبطل الفوركس لو حصلك خسارة كبيرة او ممكن كمان تتخنق منة ولكن ليس شرط عدم تركة ضرورى

السلام عليكم ..صح اخي انا اتفق معك في هذا الكلام ..ولكنني انصح الجميع بالمتاجرة السليمة

zahran
06-21-2012, 13:33
تشبيهاتك كلها حقيقه ومارسناها فعلا فى هذا السوق .. ولكن ما الاجب اتخاذه الان لكى نتجنب تلك المخاطر؟
علينا جميعا ان نتحكم فى عواطفنا رقم واحد
لا ندخل صفقه الا مع الاتجاه العام للعمله.. اى ننتظر حتى ناخد الثفقه من ممكان قوى
مندخلش على طول فى اى وقت كدا . لازم نستنى ونصبر لغايت لما تجيلننا الفرصه

Noah
06-21-2012, 13:47
اقرب تشبيه للتداول فى الفوركس هو ان يكون لديك القدرة على اعتبار الفوركس وظيفة حقيقي ولها مصدر دخل بالنسبة لك وغير هذا اعتقد انا لفوركس هو من افضل الوسائل التى عن طريقها يمكنك ان تحقق نسبة ارباح فى هذا السوق وانت مطمئن على اسلوبك

zikooo014
06-21-2012, 14:05
اه تمام :d
بس انا الحمدلله مش بدخن
بس مع كثرة التداول مبقتش بتفرق معايا ربح او خساره زي الاول ...بس برضو بتضايق :d

magic777
06-21-2012, 15:01
لا انا أويد هذا التشبيه ادمان السجائر غير ادمان مجال عمل
هو اه ممكن يكون ليه تأثير سئ على الصحه لكن ده بيرجع للمتاجر نفسه وانه مش بنظم وقته بين
عمله وحياته علشان يحافظ على صحته وعلى نفسيته ولو عمل كده هيقدر يتخلص من الاثار السلبيه دي ويحقق الارباح
لكن ادمان السجائر ده لو قللت منه او كترت منه التأثير الضار واحد ومش هينفع كمان معاه انك تنظم عدد السجائر
وتحمي الصحه مثلا

aminos
06-21-2012, 15:07
السلام عليكم
تمام يا أخي الكريم تشبيه و ما أذراك ما تشبيه هههه
نعم هو دا الفوركس

ramid
تشبيه ممكن يتحقق في المتداول الذي يتصف بضعف الارادة والطمع
وطبعا عدم القدرة على تنظيم الوقت ومقاومة الرغبة المتزايدة في التداول

The Mester X
اقرب تشبيه للتداول فى الفوركس هو ان يكون لديك القدرة على اعتبار الفوركس وظيفة حقيقي ولها مصدر دخل بالنسبة لك وغير هذا اعتقد انا لفوركس هو من افضل الوسائل التى عن طريقها يمكنك ان تحقق نسبة ارباح فى هذا السوق وانت مطمئن على اسلوبك

ايوه اخوي ممكن الكلام لبتقولو صح و الفوركس يجب اخدخ بجدية اكبر و كالعمل حقيقي لكي تكون متاجرتك جدية اكثر
و عدم الاستهانة به لانه مجال ليس سهل و احن أصبحنا مدمنين عليه كادمان التدخين والحمد لله يوجد فقط الفوركس لا تدخين

ma90do
06-21-2012, 15:10
نعم انت تشبة مثل الايدمان والسيجاره ادمان والفوريكس ادمان ولكن العقل الذي يشتغل بدون ان يتحكم عواطفه فيه هذا يؤدي الي النجاح ولا يؤثر عليه هذا الشئ لان العزيمه يمكن التغلب عن طريقها علي اي شيء

okash
06-21-2012, 15:14
اشكركم جميعا على هذه التعليقات الرائعة والله هذا شعرته في الفوركس اننا بعد الخسارة نقول اننا نريد الترك بعد اسبوع نودع مبلغ جديد ونبدا من جديد

ma90do
06-21-2012, 15:17
اشكركم جميعا على هذه التعليقات الرائعة والله هذا شعرته في الفوركس اننا بعد الخسارة نقول اننا نريد الترك بعد اسبوع نودع مبلغ جديد ونبدا من جديد

نعم وهذا هوا العمل الجيد بس لزم قبل ماتودع من جديد تثبت لنفسك انك قادر علي التغلب علي هذه المشكله لان لو واحد عمل اكتر من ايداع وخسر لا قدر الله مش هيكمل في المجال نهائي

remo
06-21-2012, 15:54

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

في بعض المواقف لا تعرف ان تجلس الا لما تتداول خصوصا اذا كان في خبر قوي والسيجارة كذلك يجب ان تدخن في بعض المواقف

هل تؤيدني الرأي ام لا

تشبية جميل فعلا بس انت عايز تقول ان الفوركس كا ادمان السيجارة صح ولا لا لكن انا حابب اقولك ان السيجارة انت ممكن تقلع عن الشرب عنها ولكن الفوركس انت لاتستطيع حتى ان تبتعد وتكتفى بالمتابعة مش تخش صفقات

Amgad91
06-21-2012, 16:24
انا شايف ان الفوركس بالفعل ادمان وصعب اوي ان لم يكن مستحيل ان الواحد بعد ما جربه و دخل السوق الحقيقي انه يقدر يبعد عنه تاني حتى في حالة لو لا قدر الله تكبد خسارة كبيرة
و انا من رأيي ان ده امر مبرر لأن مافيش اي مجال تاني بيحقق الارباح اللي بيحققها الفوركس و سهل في التعامل معاه و الوصول اليه زي الفوركس

yassoo011
06-21-2012, 16:33
هو فعلا الفوركس ادمان لمن يدخله
ولكن عليك تحويل هذا الادمتن لصالحك بتعلم الفوركس جيد
لتستفيد منه وتحقق الارباح وليس الخسائر

younesjoe
06-21-2012, 16:54
نعم هنالك بعض السلبيات في التداول و التي تؤتر بشكل مباشر على المتداول و لدلك ينصح باخد وقت قصير للتحليل الفني و اخد صفقتك و الابتعاد عن السوق و متاعبه لان يوجد من هو مدمن لا يفارق الحاسوب و يبحت عن التحاليل و السهر و انتضار الوصول الى بعض النقاط الى ما غير دلك احسن شيء اخد القليل من الوقت لتحليل السووق و وضع صفقتك و الكمال على الله

mony
06-21-2012, 16:58
الافراط يضر بالتداول ويؤدى الى الخساره ويجب ان تكون منضبط وتحدد اهدافك

compaq0
06-21-2012, 21:15
لا لا اريد ان نضع الفوركس فى هذه المنطقه ليس للسيجاره استخدام امثل و لكن للفوركس استخدامات مفيده و من يسىء استغلاله و لا يتحكم فى نفسه فهو من يجنى على نفسه للفوركس

ahmed
06-21-2012, 21:18
في بعض المواقف لا تعرف ان تجلس الا لما تتداول خصوصا اذا كان في خبر قوي
اختلف معك فقط فى هذة العبارة
لانهاتوحى بعد الالتزام بمنهج متاجرة معين فى السوق
واهم عوامل النجاح هو الالتوام

كريم
06-21-2012, 21:31
لا يا ريس تشبيه عب اوي يعني ادمان الفوركس افضل

بكتير اوي من التدخين يعني التدخين بيخسر الصحه و يتعب الدنيا

و الفوركس على الأقل فيه ربح و خسارة و ملوش في العوامل الصحية بشكل قوي

و الله يوفق الجميع

kingman
06-21-2012, 22:36
فى ناس دائما بتشتكى من انه مش بيبقى مرتاح الا اذا فتح صفقة على الشارت بالبلدى كده ايديه بتاكله ههههه وده بيبقى سبب كبير فى الخسائر لأن غالبا بدخل صفقات ليست جيدة او شروطها متحققه ولكن لكى يرضى نفسه فى التداول

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:37
ههههههههههههه
والله انت دماغ
لكن مش للدرجة دى يا راجل
التدخين اعاذنا الله صعب جدا الاقلاع عنه خلاف الفوركس ولو ان فى ناس مدمنة المجال دا
ربنا يهدى

okash
06-21-2012, 23:04
ههههههههههههه
والله انت دماغ
لكن مش للدرجة دى يا راجل
التدخين اعاذنا الله صعب جدا الاقلاع عنه خلاف الفوركس ولو ان فى ناس مدمنة المجال دا
ربنا يهدى

الله يوفقك ويوفق الجميع في الفوركس ولكن صدقنين الفوركس اصبح عند المتداولين مثل الدخان لا يمكن تركه
وفي نفس الوقت بايدك تتركه ولا اعلم لماذا

---------- Post added at 08:04 PM ---------- Previous post was at 08:02 PM ----------

ولكن كثير من المتداولين يكونوا ملتزمين ومصرين على الالتزما عندما يروا خبر قوي لا يستطيع الالمقوامة ويدخل بصفقة بغض النظر عن الهامش المتاح عنده

moonlight
06-22-2012, 07:13
التداول في سوق العملات و الأسواق العالمية عموماً هو عمل عالي المخاطرة ويشكل ذلك بالتأكيد خطر خسارة رأس المال أيضاً. والتداول في البورصات العالمية غير ملائم لجميع المستثمرين, لذلك يجب عليك فهم المخاطر التي تحيط بهذه الأسواق و تحيط بك كمستثمر قبل أن تبدأ بالتداول وعليك تقبل المكاسب والخسارة ايضا حتى لاتتأثر صحتنا ونستطيع الاستمرار فى التداول

a5rzamn
06-22-2012, 07:24

كلامك صحيح اخي هو ادمان كالتدخين لكن الفرق انو في الفوركس ممكن تستفيد منو

اما التدخير مابفيد ولا في اي حال من الاحوال

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:52
كلامك صحيح اخي هو ادمان كالتدخين لكن الفرق انو في الفوركس ممكن تستفيد منو

اما التدخير مابفيد ولا في اي حال من الاحوال
تمام ودا فرق جوهرى بين الاتنين !

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 15:30
ههههههههههههه
والله انت دماغ
لكن مش للدرجة دى يا راجل
ربنا يهدى

ياغالى انا عندى ابطل التدخين ومبطلش الفوركس
هههههههههههههه

الفوركس اكثر ادمان ياريس
بيجرى فى الدعم وفى المخ وفى كل حته فى الجسم

jans
06-22-2012, 15:34

وممكن أيضاً أن يكون الفوركس دخل اضافي للشخص حتى ولو كان لديه وظيفه براتب ممتاز
لأنك لن تكون ملتزم بوقت معين لكي تدخل على صفقات الفوركس و ممكن يحقق لك دخل اضافي .

simo424
06-22-2012, 15:38

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا

ههههههههههههههههه
حلوة انا ابطل كل بلاوى الدنيا الى الفوريكس
ده بقى عندي اهم من الاكل و الشرب

magic777
06-22-2012, 15:39
فى ناس دائما بتشتكى من انه مش بيبقى مرتاح الا اذا فتح صفقة على الشارت بالبلدى كده ايديه بتاكله ههههه وده بيبقى سبب كبير فى الخسائر لأن غالبا بدخل صفقات ليست جيدة او شروطها متحققه ولكن لكى يرضى نفسه فى التداول

اهو ده الادمان اللي بنتكلم عنه وهو حب المتاجر انه موجود في السوق وخلاص ومن غير تنظيم ولا تحليل
حتى لو حلل يبغلب عليه اغراء السوق بالدخول السريع ويلاقي نفسه ادبس في صفقه اي كلام
ومش عارف يطلع منها ازاي

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 15:40
ههههههههههههههه معرفش ياعم انا مبدخنش عشان اعرف وربنا يبعدنا عن الدخان
بس هو فعلا ادمان بصراحة حتى لما بنخسر برضه ادمان

Smart
06-22-2012, 15:53

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا

نعم تقدر تقول انه ادمان بجد
اعتقد معظمنا يمر بنفس الشعور ولكن دون السجائر ..انا مش بدخن ياعم
المهم اننا نحاول نتحكم فى نفسنا شويه عشان مش ياثر على حياتنا بالصوره دى

aminos
06-22-2012, 16:01
وممكن أيضاً أن يكون الفوركس دخل اضافي للشخص حتى ولو كان لديه وظيفه براتب ممتاز
لأنك لن تكون ملتزم بوقت معين لكي تدخل على صفقات الفوركس و ممكن يحقق لك دخل اضافي .

تمام يا أخي الفوركس يبقى دخل إضافي للشخص ما
و لو تكون لديه و ظيفة براتب ممتاز

remo
06-22-2012, 16:27
نعم تقدر تقول انه ادمان بجد
اعتقد معظمنا يمر بنفس الشعور ولكن دون السجائر ..انا مش بدخن ياعم
المهم اننا نحاول نتحكم فى نفسنا شويه عشان مش ياثر على حياتنا بالصوره دى

الفوركس مشكلتة مش فى ادامنة هو شخصيا لكن فى الناس اللى بتدمن المتاجرة عمال على بطال حتى لو بتخسر او مش محددة اسلوب معين تقدر تكسب منة لكن تقولة بتخش لية يقولك مبقدرش اشوف السعر طالع ونازل وما خشش فية

kingman
06-22-2012, 16:31
اهو ده الادمان اللي بنتكلم عنه وهو حب المتاجر انه موجود في السوق وخلاص ومن غير تنظيم ولا تحليل
حتى لو حلل يبغلب عليه اغراء السوق بالدخول السريع ويلاقي نفسه ادبس في صفقه اي كلام
ومش عارف يطلع منها ازاي
وسريعا المتاجر بيكره الدمان ده لأنه بيكون سبب فى خسارته المستمرة بسبب تسرعه فى فتح الصفقات لأشباع رغباته والعامل النفسى واذا لم يتحكم فى ادارو صفقاته اكيد مش هيقدر يستمر فى السوق مع الخسائر المستمرة

elzeel
06-22-2012, 16:32
ههههههههههههه لا مش بالطبع التدخين
لان الفوركس ليس مضر وانت تدخله برغبتك دون ان يرغمك احد لو حاسس بضرر عليك
وخساره توقف ولا تعمل به

The Mester X
06-22-2012, 16:59
اهو ده الادمان اللي بنتكلم عنه وهو حب المتاجر انه موجود في السوق وخلاص ومن غير تنظيم ولا تحليل حتى لو حلل يبغلب عليه اغراء السوق بالدخول السريع ويلاقي نفسه ادبس في صفقه اي كلامومش عارف يطلع منها ازايايوه اخوي و الكلام ده كويس و المتاجرة اصبحت مهمة و لا يمكن ان يمر نهار او يوم بدون فتح صفقات ولكن كما قلت التداول غير منتظم و التحليل السئ و الدخول السئ يساهم في الخسارة

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 17:04
لكن للفوركس استخدامات مفيده و من يسىء استغلاله و لا يتحكم فى نفسه فهو من يجنى على نفسه للفوركس

KOGI
06-22-2012, 21:32
هو الفوركس احنا مش قادرين نبطلعة عشان حاجة بس انة هو مصدر للفلوس
بس انت لو عند وظيفة تانية وبتجيب فلوس كويسة اظن انك ممكن نسيبه طبعا

assidi saber
06-23-2012, 00:14
ان الفوركس هو مصدر لجلب النقود فاهو كالوظيفة نستعملها لجني النقود

---------- Post added at 10:14 PM ---------- Previous post was at 08:28 PM ----------

الفوركس احنا مش قادرين نبطلعة عشان حاجة بس انة هو مصدر للفلوس
بس انت لو عند وظيفة تانية وبتجيب فلوس كويسة

okash
06-23-2012, 00:34
هو الفوركس احنا مش قادرين نبطلعة عشان حاجة بس انة هو مصدر للفلوس
بس انت لو عند وظيفة تانية وبتجيب فلوس كويسة اظن انك ممكن نسيبه طبعا

طب ايه يقول اللي بضل يخسر في الفوركس ومش قادر يتركه
على ما اعتقد انه يرد الانتقام من الفوركس ولكن الفوركس هو اللي بيتصر في الاخر

---------- Post added at 09:29 PM ---------- Previous post was at 09:27 PM ----------

ههههههههههههههههه
حلوة انا ابطل كل بلاوى الدنيا الى الفوريكس
ده بقى عندي اهم من الاكل و الشرب

هههههههههه لو في فوركس لايت مثل انواع الدخان في منها لايت
كان الصحة شوي كانت احسن

بس على ما اعتقد انه في حساب مايكرو وهو مثل الدخان الايت بالظبط

---------- Post added at 09:34 PM ---------- Previous post was at 09:29 PM ----------

ههههههههههههه لا مش بالطبع التدخين
لان الفوركس ليس مضر وانت تدخله برغبتك دون ان يرغمك احد لو حاسس بضرر عليك
وخساره توقف ولا تعمل به

بس الدخان يا صديقي العزرز كمان انت بدخنه بارادتك دون ان احد يرغمك
والفوركس كمان صعب تركه تماما مثل الدخان لأنه يسري في العروق

hesham itch
06-23-2012, 01:25
هو تشبيه ضار بالصحة بس فى نسبة توافق كبيرة لكن بصراحة الدخان مالوش اى فايدة لكن
الفوركس لما بنتعب فيه بنلاقى ربح ف المقابل وده مش موجود ف الدخان او السيجارة

Noah
06-23-2012, 02:31
اعتقد انا لفوركس ليس لديه الكثير من التشابهات بينه وبين اى سوق اخر ولكنى اعتقد فى الوقت نفسه ان سوق الفوركس سوق كبير ويحتاجا لى الكثير من الوقت حتى نتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة وان يكون لدينا الانضباطا للازم للعمل فى الفوركس وتحقيق الارباح

aminos
06-23-2012, 02:33
السلام عليكم
مازلت أشبه الفوركس بجملة السهل الممتنع
هو سهل في البداية لكن عندما نبدأ في التعرف عليه بشكل صحيح يصعب

Mostafa Mando
06-23-2012, 03:46
السلام عليكم

بالعكس يا اخي هو صعب جدا في البداية في فترات التعليم تتعلم بحر من المعلومات والخبرات

اما في فترة التطبيق عادي انت بتطبق اللي انت اتعلمته بس بفن

sho
06-23-2012, 03:51
تشبية بليغ ... اعتقد فعلا ان فى وجة شبية كبير بينهم بس الفوركس مش ادمان ويستطيع الفرد التحكم فى كل شئ يتعلق بالفوركس يستطيع تخصيص وقت للتداول لا يتخطاة ابدا يستطيع التوقف ان اراد لا يوجد اى شئ يسمى ادمان الفوركس

assidi saber
06-23-2012, 11:37
ان الفوركس له اكثر تشبيع بالدخان لانه قد قمت بالادمان عليه كثير و لا تستطع ان تتخلى عنه بسهولة تامة

Texxon
06-23-2012, 11:51
يعني انته عايز تقول ان الفوركس ادمان!
بصراحة انا لا اجده كذلك، برأي الفوركس عمل عادي جدا، يمكن التغلب عليه كيفما شئت

remo
06-23-2012, 11:56
ان الفوركس له اكثر تشبيع بالدخان لانه قد قمت بالادمان عليه كثير و لا تستطع ان تتخلى عنه بسهولة تامة

بس احلى حاجة ان الفوركس مش ضار بالصحىة زى الدخان ولكن هو ضار بالحالة النفسية يعنى انت ممكن تفرح قوى بالفوركس وبرضوة ممكن تزعل قوى بالفوركس وممكن الفوركس يعمبك ضغوط نفسية كتيرة

2x1
06-23-2012, 12:04
لا اعتقد اخي ان فية تشابة بين السجاير والفوركس غير ادمان الاثنين فقط لان السجائر لاتربحك اموال علي الاطلاق وممكن يكون الفوركس يؤثر علي الصحة في بعض الاحيان

i5land_man
06-23-2012, 12:06
لا اعتقد اخي ان فية تشابة بين السجاير والفوركس غير ادمان الاثنين فقط لان السجائر لاتربحك اموال علي الاطلاق وممكن يكون الفوركس يؤثر علي الصحة في بعض الاحيان

الفوركس ممكن يبقي مفيد لو احسنا التعامل معاه وروضنا شراسته ومخاطرته
انما السجاير دي ربنا يعافينا منها ويتوب علي اللي بيشربوها ويقلعوا عنها

Mohamed90
06-23-2012, 12:15
السلام عليكم

السلام عليكم طبعا اخي فهو ناخد عليه نظر سهلة في البداية و لكن فور دخول مرحلة التعلم و تطبيق تعرف انه ليس سهل كما يبدو عليه
و هو مجال للتعلم و الخبرة و الصبر للتحقيق منه المال و هو مجال الادمان طبعا

i5land_man
06-23-2012, 12:19
السلام عليكم طبعا اخي فهو ناخد عليه نظر سهلة في البداية و لكن فور دخول مرحلة التعلم و تطبيق تعرف انه ليس سهل كما يبدو عليه
و هو مجال للتعلم و الخبرة و الصبر للتحقيق منه المال و هو مجال الادمان طبعا

ياريت ندمن النجاح في الفوركس وليس مجرد ممارسة التداول
واقصد بذلك
اننا نلتزم باسلوب وطريقة متاجرة لا نحيد عنها ابدا تكون اساسها اداراة راس المال السليمة

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 12:51

الحقيقه هم الاثنين بيأثروو على الصحه ياغالى

بس السجاير طبعاً شئ مقززز ويدمر الصحه

الفوركس يأثر على الصحه بدون لما تربح الاموال - - تنسى كل التعب والارهاق

okash
06-23-2012, 18:51

ولكن اذا ربحت ونسيت التعب والارهاق في هذه الحالة نستطيع ان نسمي الفوركس القاتل الصامت مثل الدخان تماما
ولكن انا معك كلنا بننسى التعب عند الربح

tariktanjaoui
06-23-2012, 19:49
موضوع رائع اظن انك اصبت التشبيه الصحيح ههه بالطبع اؤيدك الراي الفوركس يقتلنا يوما بعد يوم دون ان نحس ونحن غير قادرين ان نحرك ساكنا

okash
06-24-2012, 09:50
موضوع رائع اظن انك اصبت التشبيه الصحيح ههه بالطبع اؤيدك الراي الفوركس يقتلنا يوما بعد يوم دون ان نحس ونحن غير قادرين ان نحرك ساكنا

اشكرك صديقي على تأييدك لهذا الموضوع اورجو ان يكون هناك موضوع لأضرار الفوركس كما يوجد كتب عن اضرار التدخين
على ما اظن انه يجب قبل دخول الفوركس ان يكون هناك رسالة تنبيه من الشركة الفوركس مثل التي على باكيت الدخان

تحذير وزارة الصحة
" الفوركس مضر للصحة ويؤدي للموت"
مع صورة عقل واحد مدمر ومنشف ههههههههه

Mohamed90
06-24-2012, 13:26

السلام عليكم طبعا اخي محمد الفوركس كله تعب و ارهاق و تحليل
ولكن فور تحقيق الصفقات معاك وربح الاموال تنسى الدنيا و ما فيها طبعا

ahmed
06-24-2012, 14:08
السلام عليكم طبعا اخي محمد الفوركس كله تعب و ارهاق و تحليل
ولكن فور تحقيق الصفقات معاك وربح الاموال تنسى الدنيا و ما فيها طبعا

وسبب تاثر الصحه من الفوركس ان شعور الربح لا يحدث الا بعد مرور سنوات فى الدراسه
فى الفوركس فكم نعيش سلبيات فى الفوركس تفوق ايجابياته لفترات طويله
وهذا اخطر ما فى الفوركس

kingman
06-24-2012, 14:18
بس احلى حاجة ان الفوركس مش ضار بالصحىة زى الدخان ولكن هو ضار بالحالة النفسية يعنى انت ممكن تفرح قوى بالفوركس وبرضوة ممكن تزعل قوى بالفوركس وممكن الفوركس يعمبك ضغوط نفسية كتيرة

هو حقيقى مكن مع بعض الأشخاص يكون اخطر من السجاير والدخان لأنه للأسف مع بعض الأشخاص الذين يكونوا عرضه للعامل النفسى بشكل كبير ممكن يسبب لهم امراض مزمنة لاقدر الله وده بيحصل مع بعض الأشخاص فى هذا السوق

aboualy
06-24-2012, 14:21
هو حقيقى مكن مع بعض الأشخاص يكون اخطر من السجاير والدخان لأنه للأسف مع بعض الأشخاص الذين يكونوا عرضه للعامل النفسى بشكل كبير ممكن يسبب لهم امراض مزمنة لاقدر الله وده بيحصل مع بعض الأشخاص فى هذا السوق

فعلا اخى العزيز احياننا اضرار الفوركس ممكن ان تكون اكثر من اضرار التدخين وخصوصا لمن لا يلتزمون بقواعد ادارة راس المال ويدخلون صفقات بعقود كبيرة والمعروف انه كلما كبر العقد كلما كان الضغط النفسى اكبر على المتداول

AhmedMagnifico
06-24-2012, 14:44
وسبب تاثر الصحه من الفوركس ان شعور الربح لا يحدث الا بعد مرور سنوات فى الدراسه
فى الفوركس فكم نعيش سلبيات فى الفوركس تفوق ايجابياته لفترات طويله
وهذا اخطر ما فى الفوركس
فعلاً تعلم الفوركس يحتاج الى صبر كصبر الجمل !!
وهناك من جلس على التجريبى لسنوات يتعلم حتى يتقن هذه التجارة !

magic777
06-24-2012, 14:45

بالضبط بس هو تقريبا يقد هنا معنى الادمان بس لكن طبعا فرق كبير بين ادمان الفوركس وبين ادمان السجائر
الاول ادمان يمكن بشويه تنظيم يكون مفيد للمتاجر ويكسب منه لكن السجائر عاده وادمان يضر الصحه
ولا يمكن الاستفاده منه لا بتنظيم ولا بتقليل عدد السجائر مثلا ومالوش اي فائده تعود على المدخن

okash
06-25-2012, 08:11
الفوركس يبدأ بقراءة اعلان وينتهي بادمان
لذلك يجب ان ان يكون الشخص الذي ينوي دخول الفوركس يجب ان يعرف هذه الحقيقة وحقيقة صغبة جدا

hehelibeb
06-25-2012, 19:47
الله يحفظنا من الدخان الفوركس هو تجارة مربحة وكله خير
أما قضية الصحة فهي تذهب لا محالة ولو في الجلوس والتفكير

aboualy
06-25-2012, 19:51
الله يحفظنا من الدخان الفوركس هو تجارة مربحة وكله خير
أما قضية الصحة فهي تذهب لا محالة ولو في الجلوس والتفكير

فعلا اخى العزيز ولكن هذا لا يمنع ان هناك اسباب قد تذهب الصحة اكثر من اسباب اخرى وفعلا اخى الضغط النفسى فى الفوركس اذا لم نحاول ان نقلله سيكون سبب نت اسباب الامراض الى قد نصاب بها

Mtec
06-25-2012, 20:28
بالفعل الفوركس مثل الادمان ، حيث اذا تذوق المتداول حلاوة الربح ، رغم كثرت الخسارة
لا يستطيع التخلي عن الفوركس

fafa280384
06-25-2012, 20:33

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا

اشاطرك الراي اخي خاصة من جانب الادمان
وخسارة المال رغم معرفتنا بالجوانب سلبية الا اننا لم نتلزم

mrhero
06-25-2012, 20:34
تشبية فعلا للحالة اللى كتير مننا بنمر بيها واللى
اعتقد انى شخصيا بدأت فى ادمان المجال بشدة
ولكن مع زيادة الخبرة والربح ان شاء الله لماذا تتركة ؟

foouaad
06-25-2012, 21:15
ههههههههههههههههه انا لا اتفق معاك الفوركس علم
بسم الله الحمن الرحيم
وقل ربى زيدنى علما
صدق الله العظيم
وبعدان طول ما الواحد موجود فى الفوركس ودارس علم الفوركس حيداً فاكيد بيكسب
مكاسب جيده فليماذا الواحد يسبه

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:27
تشبية فعلا للحالة اللى كتير مننا بنمر بيها واللى
ولكن مع زيادة الخبرة والربح ان شاء الله لماذا تتركة ؟
لانه فعلاً بياثر على الصحة
وعلى الانسان بصفة عامة فى جميع حياته
اجتماعية وغير ذلك !

zikooo014
06-25-2012, 21:31
هو اه الفوركس متعب جدا و ممكن يسبب للانسان بلاوي سوده هههههه
بس انا شايف تشبيه تاني حلو للفوركس
هو ان الفوركس عباره عن بحر كبير و فيه اللي بيدخلو بسناره و فيه اللي بيدخلوه ب مراكب صيد ضخمه ((راس المال))

assidi saber
06-25-2012, 23:28
اتفق معاك اخي احسن تشبيه للفوركس هو التدخين فاهو يجعلك مدمن به و لا تستطع ان تنقطع عليه ابدا

dodovedo
06-27-2012, 08:49
اخى الكريم
انا اشبهه بالصيد بصراحه على صبر وتقنى وحذر ودراسه فانا لو دارس صح باذن الله هكون كويس جدا فيه

تقبل احترامى وودى

saad
06-27-2012, 14:52
نعم انت تشبة مثل الايدمان والسيجاره ادمان والفوريكس ادمان ولكن العقل الذي يشتغل بدون ان يتحكم عواطفه فيه هذا يؤدي الي النجاح ولا يؤثر عليه هذا الشئ لان العزيمه يمكن التغلب عن طريقها علي اي شيء

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 14:54
ههههههههههههههههه انا لا اتفق معاك الفوركس علم
بسم الله الحمن الرحيم
وقل ربى زيدنى علما
صدق الله العظيم
وبعدان طول ما الواحد موجود فى الفوركس ودارس علم الفوركس حيداً فاكيد بيكسب
مكاسب جيده فليماذا الواحد يسبه

تمام كده اخى
طالما انت تربح وتكسب جيداً لما تفكر فى ان تطرق السوق

الفاشل الخاسر هو الذى يفكر فى طرق السوق خوفاً منه وضعف

لكن القوى الذى يتحدى كل شئ من اجل ان يربح وينجح

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 15:05

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
مش للدرجه دى اخى الكريم ان نشبه الفوركس بالتدخين
الفوركس علم له اسس واصول
لو عرفت قواعد اللعبه ستجنى الاموال الطائله
والا ستكون اوت اوباريا
اتمنى لك التوفيق

elazez
06-27-2012, 15:11
من الممكن ان يصل الفوركس الي تدمير حساب المضارب
كما تدمر السجائر صحة الاشخاص
شافنا الله وعافاكم

okash
06-27-2012, 19:08
تمام كده اخى
طالما انت تربح وتكسب جيداً لما تفكر فى ان تطرق السوق

الفاشل الخاسر هو الذى يفكر فى طرق السوق خوفاً منه وضعف

لكن القوى الذى يتحدى كل شئ من اجل ان يربح وينجح

حتى الذي يربح لن سيكون ترك الفوركس عنده شيء صعب جدا ولو تركه سيعود اليه لا محالا لأنه عندما يرى ارباح سهة يجنيها سيبقة ملزق في الفوركس

Mostafa Mando
06-27-2012, 21:26
حتى الذي يربح لن سيكون ترك الفوركس عنده شيء صعب جدا ولو تركه سيعود اليه لا محالا لأنه عندما يرى ارباح سهة يجنيها سيبقة ملزق في الفوركس

لكن يا اخي اربا الفوركس لا تاتي بسهولة كما ذكرت لكن عموماً

لماذا اترك مجالاً يعيد عليا دخلاً ما وانا احس انه ممتع وكمان استغل وقتي فيه بدل ما الشات والفيس بوك ومثل هذا الكلام

kingman
06-27-2012, 23:25

اكيد كل واحد بيقول اللى فى نيته لكن ساعة التجربة ممكن يبقى كلام تانى فالأنسان دائما يحب المزيد والأفضل لنفسه ودى طبيعة فى الأنسان من يوم خلق آدم ويمكن دى كانت سبب فى خروجه من الجنة

saad
06-28-2012, 02:02

mage
06-28-2012, 03:51
اكيد كل واحد بيقول اللى فى نيته لكن ساعة التجربة ممكن يبقى كلام تانى فالأنسان دائما يحب المزيد والأفضل لنفسه ودى طبيعة فى الأنسان من يوم خلق آدم ويمكن دى كانت سبب فى خروجه من الجنة

كل اللى احنا بنقوله حاجة ولما نعمل بجد فى الفوركس سوف ترى اشياء اخى خالص يتم التنفيذ بها لان الفوركس كده بالفعل كل ما نقوله لا نستطيع ان ننفذه بسهولة ولهذا السبب انا ارى ان المتاجر الناجح اللى ينفذ اللى بيقول عليه

xtomorrow
06-28-2012, 04:53
استفسارك في محله اخي العزيز
اولا الفوركس لا يفكر في تركه سوى الذي فشل فيه
وانا اشبه الفوركس بمعركة الربح او الخسارة
فمن يربح يستمر ومن يخسر يعود للانتقام واسترجاع امواله

Mostafa Mando
06-28-2012, 05:33
استفسارك في محله اخي العزيز
اولا الفوركس لا يفكر في تركه سوى الذي فشل فيه
وانا اشبه الفوركس بمعركة الربح او الخسارة
فمن يربح يستمر ومن يخسر يعود للانتقام واسترجاع امواله

بالفعل يا اخي اتفق معك تماماً لا احد يترك الفوركس الا من لقى نفسه يخسر دائماً ولا يستطيع

ان يربح وهذا هو الفشل والتشبيه ايضاً سليم فيه عنف شوية :)) بس بالفعل اقرب تشبيه للفوركس بالتوفيق للجميع

okash
06-28-2012, 12:15
بالفعل يا اخي اتفق معك تماماً لا احد يترك الفوركس الا من لقى نفسه يخسر دائماً ولا يستطيع

ان يربح وهذا هو الفشل والتشبيه ايضاً سليم فيه عنف شوية :)) بس بالفعل اقرب تشبيه للفوركس بالتوفيق للجميع

الهذا االتشبيه ليس للذي يخسر في الفوركس فقط بل للذي يبرح
فالذي يخسر يريد البقاء لينتقم وليسترد رأس ماله
اما الذي يربح فدائما يريد المزيد ولن يترك الفوركس

hisoka
06-28-2012, 13:08
هههههههههه نعم اخى هذا اقرب تشبيه للفوركس ..فمجرد ان تجربه وتتعامل بيه وتكسب اول مكسب من المال
لن تتركه ابدأأأأ وذا اقلعت عنه فسوف تعود ايه لانه ببساطه موفر للجهد والوقت ..ومجنى للمال

abdallah elbaz
06-29-2012, 03:34
انت تقصد انه يشبه الادمان عمتا
هو فعلا ربما يوصل لحاله ادمان
لكن الادمان فيه الضرر اكتر
انت لو بتتبع اسوب واستراتيجيه كويسه هتقلل الخسائر

ahmed
06-29-2012, 03:45
كل اللى احنا بنقوله حاجة ولما نعمل بجد فى الفوركس سوف ترى اشياء اخى خالص يتم التنفيذ بها لان الفوركس كده بالفعل كل ما نقوله لا نستطيع ان ننفذه بسهولة ولهذا السبب انا ارى ان المتاجر الناجح اللى ينفذ اللى بيقول عليه

تمام يا اخى لا يستطيع تنفيذ قواعد الفوركس مثل ادارة راس المال وعدم الطمع والتهور والتحليل الجيد الى اخرة
سوى المحترف حقيقهاما المبتداء فمن الصعب عليه الالتزام الا بالممارسه الطويله

amrmorasamir
06-29-2012, 04:02

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا

ههههههههه لا طبعا تشبيه بعيد شويه هو اه بيتعب الصحه بس التدخين مش بتكسب منه فلوس خالص ده انت بتدفع فيه وبتهلك صحتك بس الفوركس ممكن تكسب منه كتير

khaled zizo
06-29-2012, 04:38
لفوركس بالفعل ادمان وصعب اوي ان لم يكن مستحيل ان الواحد بعد ما جربه و دخل السوق الحقيقي انه يقدر يبعد عنه تاني حتى في حالة لو لا قدر الله تكبد خسارة كبيرة
و انا من رأيي ان ده امر مبرر لأن مافيش اي مجال تاني بيحقق الارباح اللي بيحققها الفوركس

---------- Post added at 03:30 AM ---------- Previous post was at 03:29 AM ----------

الفوركس بالفعل ادمان وصعب اوي ان لم يكن مستحيل ان الواحد بعد ما جربه و دخل السوق الحقيقي انه يقدر يبعد عنه تاني حتى في حالة لو لا قدر الله تكبد خسارة كبيرة
و انا من رأيي ان ده امر مبرر لأن مافيش اي مجال تاني بيحقق الارباح اللي بيحققها الفوركس

---------- Post added at 03:38 AM ---------- Previous post was at 03:30 AM ----------

بالفعل ادمان وصعب اوي ان لم يكن مستحيل ان الواحد بعد ما جربه و دخل السوق الحقيقي انه يقدر يبعد عنه تاني حتى في حالة لو لا قدر الله تكبد خسارة كبيرة

derfcase
06-29-2012, 04:46
صراحة اختلف معك جملة و تفصيلا في موضوع الدخان الذي يتعب الرئة هذا الي ان يقضي عليها في النهاية
و اذا كان الامر كذلك لما انتشر سوق الفوركس بين اوساط الناس و اصبح هناك ملايين من البشر حول العالم تتاجر بهذا السوق - لن اقول لك ان كلهم حققو ارباح او كونو ملايين
و لكن حتما هناك من خسر في البداية ثم اكتسب خبرة ادت الي تحقيقه لارباح في النهاية مع مرور الوقت

okash
07-04-2012, 08:04
الفوركس مثل الدخان نعم لأنك ان كنت من المتداولين اليومين والاغلب هنا من هذا النوع لن تستطيع ان تترك الفوركس لن نقول ساعة بل ساعتين

Mohamed90
07-04-2012, 11:46
السلام عليكم انا في اعتقاد كل ما يجمع النت يمكن يدمن عليه الناس
و انا مدمن بالنسبة على النت و لكن الفوركس اكثر لا اخرج من المنصة على طول النهار ههه الله يرزقنا اخي والله
و لا اريد تضيع هذا المجهود و تتبع الطويل على الشارت بدون فائدة

memostar3
07-04-2012, 12:59
الفوركس ادمان لانك تعرف انه مصدر للربح
وكلنا يريد الربح فعليه لن تستطيع الابتعاد عنه الا عندما تجد مصدر اخر للربح
وهذا حالى فى هذا السوق
الرغبه فى الربح ثم الربح ثم الربح

okash
07-04-2012, 13:04
وهذا حالى فى هذا السوق

نعم يا صديقي الربح هو سبب الادمان فكلنا نبحث عن المادة في هذا الزمن وليس الفوركس كوظيفة او لعبة او هواية هو سبب الادمان

sabre
07-04-2012, 13:53
بالطمع هو ادمان بس كل
شخص وله اسبابه فى ناس
عايزة يكون هوا الدخل الرئيسى لها لتحسين المعيشه وناس تانتيه المفروض لا يودمنوة وهم الناس ايلى عندم مستوى مادى كويس

magic777
07-04-2012, 15:00
تمام يا اخى لا يستطيع تنفيذ قواعد الفوركس مثل ادارة راس المال وعدم الطمع والتهور والتحليل الجيد الى اخرة
سوى المحترف حقيقهاما المبتداء فمن الصعب عليه الالتزام الا بالممارسه الطويله

مش شرط الاحتراف هنا اخي
الكل هنا من مبتدأ الى حتى متوسط الخبره بيقدر يطبق قواعد الفوركس المعروفه للجميع واداره راس المال برده
فقط بالالتزام هنا وده مالوش علاقه بالمستوى الاحترافي اكتر ما ليه علاقه باسلوب المتاجره

dent
07-04-2012, 15:04
الفوركس ادمان بالنسبه لى ولم استطيع التخلى عنه كل
ما اقول انى سابعد عنه ارجع له تانى
وكل مره للاسف اخسر الحساب واعود له مره اخرى

mando
07-04-2012, 15:19
هو فعلا ادمان والكل فى البدية بيخسر لحد ما يتعلم وان شاء الله نتعلم بشكل جيد ونفهم السوق
وبعد ما تتعلم بشكل جيد جرب على الحساب البونص اللى بتاخدة من المنتدى وان شاء الله تربح

memostar3
07-04-2012, 15:43

نصيحه لك ياالغالى
حاول التعلم الجاد
ثم التزام باستراتيجيه
ثم التزام باداره راس مال
وتوكل على الله

okash
07-04-2012, 17:59
يجب على المتداول ام يدرك مضار الفوركس قبل ان يعرف ايجابيات الفوركس لأنه ان عرف المضا قبل الايجابيات سوف يتعلم كيف يبتعد عن السلبيات منث يتعلم كيف يربح

yassinoh
07-04-2012, 18:46
المدة المطلوبة بترجع للشخص نفسة كل ما كان الواحد حابى انه يتعلم ويحاول يطبق اللى اتعلمة بيكون افضل
وبعدين حتى لو اتعلمت كويس لازم هاتفضل طول عمرك تتعلم من الفوركس مش توقف تعلمك ابدا الية التدريب
حاول تقراء كتب وتشوف فيدوهات كتير وتقراء موضوعات فى المنتديات وحاول تشتغل على حساب ديمو وتطبق كل اللى اتعلمتة والتزام بالتطبيق السليم

---------- Post added at 03:46 PM ---------- Previous post was at 03:14 PM ----------

الناس بتخاف من الفوريكس لانه ليس ربح دائما علشان كده الناس بتتاجر
في الفوريكس وتسحب الاموال وتضعها في مشروع فعلي ويجد اخرون يستكمرون في
الفوريكس ويعتمدون اعتماد كليه عليه بس دول التجار الحقيقيين

forex man
07-04-2012, 19:10
هههههه موضوع كويس بس التشبيه مش سليم ميه فى الميه
لان الفوركس هوا افضل استخدام لوقتك على النت انا كنت بكتب مواضيع فى
منتديات تانية واضيع وقتى فى عمل دونلود وابلود وكل ده ليه
عشان ازود التقييم بتاعى ههههه
انا السجارة تدمير للصحه والمال ومفيهاش اى وجه للمكسب على عكس الفوركس الى ممكن تكسب منه كتير تحياتى

aboualy
07-04-2012, 19:11
هو فعلا ادمان والكل فى البدية بيخسر لحد ما يتعلم وان شاء الله نتعلم بشكل جيد ونفهم السوق
وبعد ما تتعلم بشكل جيد جرب على الحساب البونص اللى بتاخدة من المنتدى وان شاء الله تربح

نعم الفوركس يكون ادمان فى البداية ولا نستطيع البعد عنه ولكن علينا ان نحاول ان نتعامل معه على انه عمل و وسيلة للحصول على الدخل وليس ادمان او هوية

okash
07-04-2012, 21:50
لا تخاطر بصحتك من اجل الفوركس فقط اجلس وخذ حاجتك من الفوركس من تحليل وجمع معلومات ومن ثم خذ الصفقات اللازم ومن ثم اخرج من برنامج التداول فورا

ehab
07-08-2012, 22:35
الفوركس بالفعل ادمان وصعب اوي ان لم يكن مستحيل ان الواحد بعد ما جربه و
دخل السوق الحقيقي انه يقدر يبعد عنه تاني حتى في حالة لو لا قدر الله تكبد خسارة كبيرة

madoxegy
07-08-2012, 22:36
فى بعض الاحيان يصل الفوركس الى تدمير صحة المتداول و اهماله لنفسه و ماله
ف المفروض الواحد يقدر يتحكم فى نفسه كويس وفى تجارته ايضا و مايوصلش نفسه للمرحلة الخطرة دى

thugalive
07-09-2012, 00:18
الفوركس بالنسبة لي أصبح إدمان لا أستطيع العيش من دونه هه لا أستطيع أن يمر يوم دون إلقاء على آخر ما يروج في عالم الفوركس و التقنيات الجديدة و التوصيات التي تساعدني كثيرا

roka
07-09-2012, 00:36

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا

ممكن بس اللى متاكدة منه ان ادمان التدخين مضر وكمان ادمان الفوركس مضر

salah.bmw
07-09-2012, 00:38
انا بلنسبة الي بعتبرو متل الاركيلة
وما بقدر اتداول الا يكون بالي فاضي ومبسوط
لكن سرعان ما تتحول هذا البال الفاضي الا توتر

a5rzamn
07-09-2012, 00:42
والله يا اخي اكتر فتره بتدخن فيها هي وانت جالس امام الكمبيوتر

وبتابع المؤشر وهو طالع نازل اذا كان لصالحك دخانك بكون مقبول

اما اذا حسرت كل ما زادت الخساره كا ما زاد معدل التدخين عندك

thugalive
07-09-2012, 00:52
نجد في بعد الأحيان أن الفوركس يتسبب في عدة مشاكل للمتداول كتخريب صحته أو المشاكل مع الأسرة عن طريق إهمالهم و الانشغال الكلي بالمتاجرة و متابعة تحركات السوق الفوركس وسيلة لجني المال و ليس لخراب البيوت

waleed adel
07-10-2012, 21:24
ولا يمكن الابتعاد عنه الا عند وجود مصدر اخر للربح

naitsi
07-10-2012, 21:42
السلام عليكم
الفوركس بالفعل ادمان وصعب ان لم يكن مستحيل ان الواحد بعد ما جربه و دخل السوق الحقيقي انه يقدر يبعد عنه حتى في حالة لو لا قدر الله تكبد خسارة كبيرة
و انا من رأيي انه امر مبرر لأن مافيش اي مجال تاني بيحقق الارباح اللي بيحققها الفوركس و سهل في التعامل معاه و الوصول اليه بطريقة بسيطة وتحقيق ارباح جيدة

okash
07-11-2012, 00:24
الفوركس ادمان كبير لذلك يجب ان تضع بعض الامرو التي تمنع ان يحصل هكذا كأن ان تتعد عن الفوركس لساعات طويلة وتنسى الفوركس

kingman
07-11-2012, 00:25
انا بلنسبة الي بعتبرو متل الاركيلة
وما بقدر اتداول الا يكون بالي فاضي ومبسوط
لكن سرعان ما تتحول هذا البال الفاضي الا توتر
ههههه الأرجيلة احسن من السوق على الأقل بتعمل دماغ عالية
فعلا العامل النفسى فى هذا السوق هو اسوء شئ فيه فالعصبية او الغضب شئ لابد منه فى هذا السوق من فترة الى فترة

okash
07-11-2012, 11:27
يمكننا الابتعاد عن الدخان اذا وضعنا في عقلنا الفكرة ولكن الفوركس ان يأتي يوم ونبتعد عنه شيكون صعب ان نضمر في عقولنا هذا

resala11111
07-11-2012, 14:17
على حسب الشخص
يجب عليك ان تكون هادى اثناء التدول
واوعى انك تتعصب ابداء
واهم حاجة تكون هادى

sara123
07-11-2012, 14:46

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا

فعلا انت بتفكر صح , الفوركس على قد ماهو سوق رائع وكنز فعلا لكن هو اوقات بيخلينا نخسر المال زي السيجارة فعلا بتخسرنا الصحة ..ولكن في هنا اختلاف بسيط السيجارة ليها سلبيات بس ملهاش ايجابيات اما الفوركس له سلبيات وايجابيات ..بالنسبة للايجابيات انك ممكن تحقق احلامك لو فهمت الفوركس صح يعني ممكن تكسب فلوس كتير وتبني احلامك من الفوركس ..أما السلبيات ان ادمان الفوركس بدرجة غير طبيعية يؤدي الى الخسارة .

magic777
07-11-2012, 15:03
نجد في بعد الأحيان أن الفوركس يتسبب في عدة مشاكل للمتداول كتخريب صحته أو المشاكل مع الأسرة عن طريق إهمالهم و الانشغال الكلي بالمتاجرة و متابعة تحركات السوق الفوركس وسيلة لجني المال و ليس لخراب البيوت

ده اللي بيحصل في الغالب اخي خاصه لو المتاجر معتمد في دخله على الفوركس فقط
فطبعا ده بيخليه دايما متفرغ للمتابعه وانتظار الفرص والكلام ده
وده اكيد هيأثر على صحتك تأثير سلبي وعلى علاقاته مع اهله

osama00971
07-11-2012, 15:43
ههههههههههههههههه بجد تشبيه بليغ جدا
ورائع واجمل ما في الاثنين هو
الادماااااااااااااااااااا ن

theboy2226
07-11-2012, 17:14
يعني انت متشبهه بالادمان و فعلا معاك حق الفوركس مثل الادمان
لكن في تجار بتعرف تسيطر علي نفسها بسهولة ان هم ليهم هدف من كل صفقة يحطو الاستوب و التيك و يسيبو الصفقة و يشوفو النتيجة في الاخر دول بالنسبة لهم مش ادمان
لكن ده ما يمنعش ان فعلا في مدمنين في المجال مهما يخسروا يودعو تاني و يخسروا تاني و هكذا

thugalive
07-11-2012, 17:57
الفوركس يشبه الإدمان إلى حد بعيد حيث أنه لا يمكن أن تعيش يوما دون التداول و البحث عن الإستراتيجيات و فتح الصفقات أنا عن نفسي خسرت كثير من المال في الفوركس و لازلت أتاجر فيه رغم ذلك

sa sa
07-11-2012, 18:34
تشبيه كويس جدا ولكن التداول يمكن ان تتقي شره عن طريق الخبره والمعرفه الجيده يمكن ان تقلل حتي من مدي تاثيره عليك ولكن التدخين اكثر ضرار من التداول و العمل في الفوركس

okash
07-11-2012, 20:09
الفوركس شيء مضر ان كنت تخسر دائما لأنك في كل مرة تخسر مال انت تخسر صحتك فيها لذلك الدخان انت تخسر المال وتخسر الصحة

thugalive
07-11-2012, 22:04
مهما كنت خبير في الفوركس فلابد من الخسارة ليس هناك ربح أبدي هذا هو قانون الفوركس لكي أربح أنا لابد أن تخسر أنت و لكي تربح أنت لا بد أن أخسر يمكن تشبيه الفوركس كمتاهة من الربح و الخسارة

ehab
07-13-2012, 07:15
كلامك صح ولكن العيب فينا احنا ولكن تشبية حلوة هذا التشبية
بس انت لو عند وظيفة تانية وبتجيب فلوس كويسة متهيالى انك مش هتشوف الفوركس اساسا

السيد الجبالي
07-13-2012, 07:30
كلامك سليم ولكن ببساطه الفوركس هو مجال عمل .. من لم يستطيع ان يجعل لهذا العمل جدول منظم
والتزم بهذا الجدول اصبح الفوركس له ضررا .. واصبح بالفعل ادمان
جدول وقتي مناسب والالتزام به .. اعتقد ان هذا كافي للتخلص من اي تاثيرات صحيه سلبيه للفوركس

mahmoud2012
07-13-2012, 08:23
للاسف تشبية سئ للغايه

فالدخان او التدخين حرام شرعا ولكن الفوركس ليس حرام

وايضا الفوركس مثله مثل اى تجاره فهو يحتاج الى عمل جاد و مستمر ولا يسبب المرض الا لمن هم يريدون الكسب السهل والسريع

nrgslawi
07-13-2012, 11:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا اتفق معك اخي الغالي لان الفوركس اكسب منه العيش والحمد لله
ولو عملنا شوية علم حننجح ان شاء الله

ahmed
07-13-2012, 11:24
كلامك سليم ولكن ببساطه الفوركس هو مجال عمل .. من لم يستطيع ان يجعل لهذا العمل جدول منظم
والتزم بهذا الجدول اصبح الفوركس له ضررا .. واصبح بالفعل ادمان
جدول وقتي مناسب والالتزام به .. اعتقد ان هذا كافي للتخلص من اي تاثيرات صحيه سلبيه للفوركس

صح كلامك يا اخى لازم يبقى فى تنظيم للوقت خصوصا فى عمل مثل الفوركس
لانه فعلا بيبتلع الوقت لو مقدرتش تحددله وقت معين خلال اليوم ولم تنظم وقتك

Rami
07-13-2012, 11:30
وصف جيد اخى الكريم لما يدور فى دهاليز الفوركس
فهو كالبحر يسبحك دون ان تشعر
بارك الله فى جهودكم الكريمة

ehab
07-14-2012, 03:53

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا
الفوركس بالفعل ادمان وصعب اوي ان لم يكن مستحيل ان الواحد بعد ما جربه
و دخل السوق الحقيقي انه يقدر يبعد عنه تاني حتى في حالة لو لا قدر الله تكبد خسارة كبيرة

mido
07-14-2012, 03:55
اخي الكريم
لا يوجد مصدر تستطيع ان تجني في المال بالسرعة التي تجنيهعا في الفوركس وبشرط رأس مال صغير جدا
تقبل مروري ولك فائق احترامي

fx-man
07-14-2012, 04:17
كل الللى قولته كلام سليم بس الدخان مالوش اى استفادى لكن الفوركس هو وظيفة ومصدر مربح كويس جدا .افضل تشبيه قرأته عنه فى احد المواضيع هو تشبيه الفوركس بالصيد مع احترامى لصاحب الموضوع .

swingawy
07-14-2012, 04:22
كلامك صح ولكن العيب فينا احنا ولكن تشبية حلوة هذا التشبية

xtomorrow
07-14-2012, 04:22
للاسف تشبية سئ للغايه

فالدخان او التدخين حرام شرعا ولكن الفوركس ليس حرام

وايضا الفوركس مثله مثل اى تجاره فهو يحتاج الى عمل جاد و مستمر ولا يسبب المرض الا لمن هم يريدون الكسب السهل والسريع
بالفعل غير ان الفوركس عمل مختلف تماما لان نتيجة هذا العمل غير معروفة تماما بل وقد تتلقى الخسارة
بالتالي الفوركس هو ميدان للصراع التجاري وعلم يظل اساسه مبنيا على التوقع ولا شيء غير التوقع

tictok
07-14-2012, 15:11
انا لا أدخن وأعتقد أن من يدخن يستطيع ترك التدخين ولكن المتداول في الفوركس لا يستطيع تركه
فهو إدمان أكثر من التدخين

yassoo011
07-14-2012, 15:35
هذا تشبيه قريب ولكن الفوركس يؤثر اكثر على المال
ولكن ادمان الفوركس اكثر ادمانا من اي شيئ اخر

sky44
07-14-2012, 18:02
هههه تشبيهك اخي صحيح من ناحية لاكن لدي انا ايضا تشبيه للفوركس هو عبارة عن كنز مدفون و نعرف مكانه لاكن نحتاج الى ادات لنبدأ الحفر و نخرجه

ehab
07-15-2012, 00:39
الفوريكس ادمان ولكن العقل الذي يشتغل بدون ان يتحكم عواطفه فيه هذا يؤدي الي النجاح ولا يؤثر
عليه هذا الشئ لان العزيمه يمكن التغلب عن طريقها علي اي شيء

kingman
07-15-2012, 03:42
انا لا أدخن وأعتقد أن من يدخن يستطيع ترك التدخين ولكن المتداول في الفوركس لا يستطيع تركه
فهو إدمان أكثر من التدخين

هههههه طبعا عندما يتعلق الأمر بالأموال فهى الأدمان اللى حد مايقدرش يتخلص منه الا من رحم ربى لكنى اعتقد ان الفوركس ادمان سهل التخلص منه عن اى ادمان آخر حقيقى فنحن نعبر عن المان فى الفوركس كنوع من الكناية فقط

mohamed yossef
07-16-2012, 10:44
تشبيه دقيق مع الفرق فى ان سوق الفوركس لا يضر بالجهاز التنفسى زى السجائر
ولكن الفوركس يؤثر على الجهاز العصبى

forex4ever
07-16-2012, 10:48
لا لا اجد للفوركس تشبيه بصراحة وهو ليس بالدخان لان الدخان حرام شرعا ومدمر للصحة واضراره معروفة قد يكون الشبه الوحيد بينه وبين الدخان هو الادمان
ولكن ادمان الفوركس ادمان نفسي وليس عضوي اكيد

ahmed
07-16-2012, 10:50
تشبيه دقيق مع الفرق فى ان سوق الفوركس لا يضر بالجهاز التنفسى زى السجائر
ولكن الفوركس يؤثر على الجهاز العصبى

فعلا هى فرقت بس فى الجهاز التنفسى
ودة اللى كان ناقص ان الفوركس يضر كمان فى النقطه دى وياثر على التنفس

Looser
07-16-2012, 12:12
الفوركس عامله زي القرش الفك المفترس
امامك خايارين لا ثالث لهما اما ان يفترسك
او ان تصطاده هههههههههههههههههه

mahmoud1
07-16-2012, 12:19

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا

بالفعل الفوركس مجال شيق للغاية والواحد بقى متابع بستمرارلكن بالنسبة الفترة الاخيرة ممكن اكون بتابع كتير لكن بقت اصبر على دخول السوق فى الاول كان فى تسرع وكانت سبب الخسارة ان شاء مع التعلم الجيد الخسارة تقل

Mohamed90
07-16-2012, 13:25
هههه تشبيهك اخي صحيح من ناحية لاكن لدي انا ايضا تشبيه للفوركس هو عبارة عن كنز مدفون و نعرف مكانه لاكن نحتاج الى ادات لنبدأ الحفر و نخرجه

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس كنز مدفون و يحتاج لشخص يعرف مكانه و ايضا يعرف كيفية التنقيب و الحفر
لانه كثير من يعرف اي الكنز و لكن لم يتوفق في التنقيب و الحفر لكي يصل له

Looser
07-16-2012, 13:34
ان التشبية هذا جيد جدا
حياك الله.

thugalive
07-18-2012, 01:49
الفوركس كنز من الكنوز التي يجب معرفة كيفية البحث عنه و هو إدمان في حد ذاته فالمتداول لا يستطيع ترك التداول ولو ليوم واحد لأن الفوركس جرى في عروقه كما يجري الدم إذن فهو نوع من الإدمان لكن في ما ينفع الإنسان

realyone
07-18-2012, 01:55

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا
لقد شبه الفوركس باكثر من اشياء في من شبهه بالبحر وفي من من شبهه بالشطرنج,ولكن تشبيهه بالدخان ارى فيه ليس دقيقا,لأن التدخين مضرا ولايوجد به اي فائده واحده,اما الفوركس فهو سلاح ذو حدين فهو ايجابي وسلبي في آن واحد

okash
07-18-2012, 13:13
الفوركس مثل الدخان في اضراره يؤثر على صحتك وانت لا تشعر كل الذي يهمك هو جني المال فقط ولكن بعد فترة طويلة تتفأجئ ان صحتك في تدهور

mohamed adel
07-18-2012, 14:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ههههههههههههههههههه بصراحة الموضوع ده عجبتى وده تشبيه جاااااااااامد مع انى مختلف فى المشبه به
لانه لا يدمر الصحة ببطئ بس

okash
07-19-2012, 15:24
الدخان هو القاتل الصامت مثل السرطان والفوركس قد يكون مثل الدخان ولكن ليس كثيرا ، وجه الشبه هو انه ان تدمر النفسية وانت لا تعرف

aminos
07-21-2012, 01:17
وهذا حالى فى هذا السوق

نعم يا أخي الربح هو سبب الإدمان على هذا السوق
لأنه مهما خسرت فأنت تعرف أن هناك فرص كثير أخرى ممكن أن تغنيك عن الخسارة

spiderxp
07-21-2012, 01:41
اؤدك بصراحة هوا دخان مؤذي اوى لو شربت اكتر من نفس ههههههههههههههههههه

a7lamp3
07-21-2012, 01:49
الفوركس اشبه بغابة مظلمة وانت بداخلها وتحاول ان تجد اي مخرج يؤدي بك الى طريق النجاح

السيد الجبالي
07-21-2012, 01:53
الفوركس اشبه بغابة مظلمة وانت بداخلها وتحاول ان تجد اي مخرج يؤدي بك الى طريق النجاح

يااه غابه مظامه .... مش للدرجه ااادي ... هو اكيد في غموض ببعض الشي .... ولكن كل شي ينكشف بالدراسه
وانا اراه هو كاي مجال يحتاج الي جديه واجتهاد .... وفرصه طيبه للربح من التزم بما درسه

havic
07-21-2012, 01:57
معك حق يا اخي الفوركس له جوانب سلبية كثيرة
لكن كل من عمل بجد يتغلب مع مرور الوقت على هذا الجانب من الفوركس

asmoshaa2012
07-21-2012, 02:00
يا اخى انا لا اؤيدك اطلاقا الدخان هذا لا قيمة له ولا فائدة منه بعكس تماما الفوركس لها قيمة ولها فائدة كبيرة فكيف يكونوا متشابهان ولو ان الفوركس متعبة فكذلك اى عمل اخر هل هناك عمل تربح منه المال ويكون عمل سهل وظريف وغير متعب اطلاقا لن تجد مثل ذلك فى العالم كله

HUSSENEY
07-21-2012, 08:54
الفوركس يظهر لك شخصيتك المخفية
ويعرفك ما هى صفاتك هل انت طماع صبور قنوع عصبى هادى ........الخ

mena
07-21-2012, 19:20
الفوركس مع انه عمل صعب الا انه ممتع وشيق وفيه الكثير من المغامره ويحتاج الى نسبه من الذكاء

delpi
07-21-2012, 19:25
الفوركس بالفعل ادمان وصعب اوي ان لم يكن مستحيل ان الواحد بعد ما جربه و دخل السوق الحقيقي انه يقدر يبعد عنه تاني حتى في حالة لو لا قدر الله تكبد خسارة كبيرة
و انا من رأيي ان ده امر مبرر لأن مافيش اي مجال تاني بيحقق الارباح اللي بيحققها الفوركس و سهل في التعامل معاه و الوصول اليه زي الفوركس

MixMax
07-21-2012, 19:45
ممممم و كل كلامك صحيح ياغالي ولكن المشكل هو الخووف من الادمان فان اصبحت مدمن فلن يبقى لك حل بين يديك لا طبيب ولا هو يحزنون ولكن الاهم ان تكون شخص دا ثقة ورزين وخلوق ودا همة وعاقل ودكي في تعملاتك هادي هي الصفات المطلوبة في المتاجر بالفوركس تحياتي لك ياغالي

ashraf
07-21-2012, 19:47
ما تتحدث عنه اخى هو تداول الهواة والذين يستمتعوا بالمتاجرة فى الفوركس ولا يعتبره عمل احترافى مثل اى عمل اخر فلابد ان تتوقف فى الوقت المناسب وان تبتعد عن السوق فى بعض الاوقات حتى لا تخسر رأس مالك وان تركز فى التداول فى حالة تحديد اتجاه سعرى للاستفادة من فروق الاسعار واتمنى لكم التوفيق فى تجارتك

magic777
07-22-2012, 02:34
يااه غابه مظامه .... مش للدرجه ااادي ... هو اكيد في غموض ببعض الشي .... ولكن كل شي ينكشف بالدراسه
وانا اراه هو كاي مجال يحتاج الي جديه واجتهاد .... وفرصه طيبه للربح من التزم بما درسه

هو بصراحه مجال صعب اوي والنجاح فيه محتاج الوصول لمهاره عاليه واحتراف وفهم كامل لآليه العمل في السوق ده
وده طبعا مش هتوصله بسهوله الا بعد جهد وتعب واخطاء كتير في البدايه وقليل اوي اللي بيصبر للنهايه

zizo_a_86
07-23-2012, 03:43
الدخان لا يجلب ارباح...الفوركس لا يضيع الصحة اذا كان لديك تحكم بنفسك وعدم طمع والتزام اكيد بطرق المضاربة

madman
07-23-2012, 14:07

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا
هههههههههههه اؤيدك وبشده فى الموضوع دا كلامك صحيح ميه ميه شكرا ليك علىا لتوبيك

Ahmed Salama
07-23-2012, 14:21
والله فى كلام اويدك فية وكلام لا بس الفوركس لو قدرت تسيطر على نفسك فية ومس رديت تطمع ممكن تكسب فية بس لو طمعت يبقى بالاسلامة على فلوسك كلها يا حج

ehab
07-23-2012, 15:59
انا شايف ان الفوركس بالفعل ادمان وصعب اوي ان لم يكن مستحيل ان الواحد بعد ما جربه و دخل السوق الحقيقي انه يقدر يبعد عنه تاني حتى في حالة لو لا قدر الله تكبد خسارة كبيرة
اكيد يا باشا ادمان بس هوا ادمان محبب لانه ببيجى من ورا فلوس
لكن المخدرات بتضيع الفلوس وتقبل مرورى

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 13:51

magic777
07-24-2012, 19:46

هو صراحه الفوركس بالنسبه لناس كتير اوي زي ادمان السيجاره والكحول ده ومبيقدروش يستغنوا عن الشارت والتداول حتى ايام الاجازات
الرسميه وده خطأ وتأثيره على الصحه والحاله النفسيه بيكون مدمر بعد فتره

sabry
07-24-2012, 19:54
فعلا اوجة الشبة بينهم كبيرة وتجد ان العلاقة بينهما طردية اذا زادت عقودك او مكسبك او حتى خسارتك تزيد معها نسبة السجائر المحترقة
لذا بحاول اقلل من الاثنين

ehab
07-25-2012, 07:48
اتفق معاك فى تشبيه الدخان , ففى بعض الاحيان يصل الفوركس الى تدمير صحة المتداول و اهماله لنفسه و ماله

تمام بس الدخان مش بيجيب ربح ده بالعكس بيجيب الفقر وقلة المال
وبكدا الواحد بيضرب عصفورين بحجر انه يجيلو فلوس اضافية وميضعش فلوسة الاساسية ع الدخان

midoali
07-25-2012, 08:39
ههههههههه التدخين ممكن تسيبه ممكن تبطله ممكن تدخل مصحه ولا اي حاجه او تاكل نعنع اما الفوركس تبطله ازي ده
الواحد كل مايخسر يحب الفوركس اكثر متعرفش ليه

waleed adel
07-26-2012, 04:59
الفوركس مثله مثل اى تجاره فهو يحتاج الى عمل جاد و مستمر ولا يسبب المرض
الا لمن هم يريدون الكسب السهل والسريع

Aker001
07-26-2012, 05:00
فعلا اوجة الشبة بينهم كبيرة وتجد ان العلاقة بينهما طردية اذا زادت عقودك او مكسبك او حتى خسارتك تزيد معها نسبة السجائر المحترقة
لذا بحاول اقلل من الاثنين

dollyabdallah
07-26-2012, 06:06

zeyadkabeel
07-26-2012, 06:14
اخى الكريم انا اؤيدك فى الراى لكن لمن هو يعبد المال لكن المتاجر العادى مثلى مثلا بفتح الصفقة واعمل الاستوب لوز والليميت الارباح واقفل البرنامج خالص وبعد فترة افتح واشوف ان كنت كسبت ولا خسرت لكن لا انا مدمن ولا حاجة

top2milan
07-26-2012, 06:20
فعلا تشبيه رائع وقريب جدا من الحقيقه والواحد مش عارف يبطل الفوركس دا مع انو حاول بس بيرجع
والافراط فيه كان سبب خسارتي بردو ف لازم الواحد ياخد بالو منو

xtomorrow
07-26-2012, 06:26
فعلا اخي فنفس ادماننا على الدخان هو مثله على الفوركس والغريب ان هذا يحدث حتى مع الخاسرين لاموالهم
تماما مثل التدخين خسارة في الاموال واستمرار في الممارسة الفرق فقط ان الفوركس ممكن يربحنا احيانا

kaka2
07-28-2012, 00:02
تشبية غريب ولكن لا اتفق معه
الدخان تخسر فية فلوس وصحتك بدون اي امل للربح
الفوريكس يتعبك ويسهرك ومن الممكن تخسر فلوسك ولكن فيه امل بالربح

ان شاء الله الربح الوفير للجميع

Rami
07-28-2012, 00:06
اتمنى ان يتحكم العقل فى الفوركس
وليس العواطف والمشاعر
بارك الله فى جهودكم الكريمة

ahmadsalaymeh
07-28-2012, 00:07
مزبوط كلامك يا اخي فهو يسبب الادمان
يعني ما تقدر تترك الفوركس اكثر من اسبوع الى وبترجعلو
لان الكل يرى الفوركس بوابته الى المستقبل

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 00:19
ههههههههههه
موضوع جميل والله وتشبيه جيد يا اخى الفاضل لكن مش بالظبط كده
يعنى الفوركس مش ادمان عند كل الناس للدرجة دى !

2x1
07-28-2012, 00:22
هو وجة الشبة الوحيد انة ضار جدا بالصحة لكن عكس الدخان ياخذ اموالك لكن الفوركس يعطيك الفرصة للربح

dentist
07-28-2012, 00:25
عندك حق في كلامك ده والفوركس فعلا ادمان
بس طبيعي انك تدمنه لانه مصدر كبير جدا لرزقك

forexawy
07-28-2012, 00:44
اكيد هو كل حاجة من دول لانه مرهق جدا ومتعب للاعصاب والمخاطرة فيه هتخسرك
ولاوم بعد ما تخسر تاخد هدنة لتعود للتداول

nourhan ali
07-28-2012, 00:48
فى ناس مش بتخلى الفوركس شىء اساسى فى حياتها بتاجر اه بس مش كل الاوقات وبالتالى يقدروا يستغنوا عنه عادى وخصوصا لو عندهم وظيفة تانية بتشغل وقتهم ممكن يستغنى عنه للابد
اما اللى اتعود انه يدخل ويتاجر فى الفوركس كل يوم فيتحول الموضوع بالنسباله له لتعود ومش هيعرف يبطله وخصوصا لو بيحقق ارباح عالية

Aker001
07-28-2012, 00:49
الفوركس هو ان يكون لديك القدرة على اعتبار الفوركس وظيفة حقيقي ولها مصدر دخل بالنسبة لك وغير هذا
اعتقد انا لفوركس هو من افضل الوسائل التى عن طريقها يمكنك ان تحقق نسبة ارباح فى هذا السوق وانت مطمئن

MrSniper
07-28-2012, 00:52
طبعا تشبيهك في محله ، لأن الفووركس بيجيب لنا فلووس
فلو كانت مثلا عندك وظيفة و دخلها جيد شهريا ، ممكن تنسى الفوركس خلاص ههه

y4x
07-28-2012, 01:03

هههههه
عندك حق فعلا الفوركس بقى من المكيفات

صعب نستغنى عنة

لانة بقى ادمان

بس ممتع جدااااااا

hesham itch
07-28-2012, 01:04
الفوركس هو ان يكون لديك القدرة على اعتبار الفوركس وظيفة حقيقي ولها مصدر دخل بالنسبة لك وغير هذا
اعتقد انا لفوركس هو من افضل الوسائل التى عن طريقها يمكنك ان تحقق نسبة ارباح فى هذا السوق وانت مطمئن

والله يا باشا ممكن فعلا الواحد ياخد الفوركس وظيفة ليه على طول بشرط يحدد ربح ثابت شهريا وليكن 500 دولار
حتى لو جابهم ف يومين ميتاجرش طول الشهر بمعنى انه يتحكم ف نفسهه كويس طالما مصدر دخله

aboualy
07-28-2012, 01:07
الفوركس يشبه صيد السمك فانت فى الصيد تجلس وقت طويل فى انتظار ان تخرج الصنارة بالصيد
وفى الفوركس كذلك تجلس طويلا فى انتظار ان تصل الى فرصة جيدة نحقق منها ارباح

maxicasa
07-28-2012, 01:10
كلامك صحيح يشتركان في كل شيء لكن يختلفان في شيء واحد

هو أن الدخان لا تربح منه شيء و ليس له أي فائدة أما الفوركس فائدته ربح المال و يوجد هدف من إستعماله

عكس الدخان إدمان كله سلبيات

safiforex
07-28-2012, 01:14
الفوركس يشبه صيد السمك فانت فى الصيد تجلس وقت طويل فى انتظار ان تخرج الصنارة بالصيد
وفى الفوركس كذلك تجلس طويلا فى انتظار ان تصل الى فرصة جيدة نحقق منها ارباح
نعم اخي الكريم الفوركس مثله مقل الصيد ن فتجد المتداول كالصياد بيرمي الطعم لكي يصطاد يمكن ان يصيب و يمكن ان يخطيء
و لكن هناك في ما يسمى بالمركب ، فهذا يجمع السمك كله و لا يصطاد واحدة فقط ، فهو يجمع السمك و يصطاده كله
و هذا شبيه بالسكالبيمج

medhat
07-28-2012, 01:20
نعم انا معك فى رايك لكن ايه حكايه الكيف الادمان هو متعه عقليه ذى لعب الشطرنج
الى يتعود عليها يلعب حتى لو قاعد يلاعب نفسه فهى تخرجه من كل مشكله ومتاعبه

zizo_a_86
07-28-2012, 01:26
تشبيهاتك حقيقية لكن فى رايي ان التشبيهات دى تزول فى حالة الابتعاد عن الطمع وبكدة تتحقق الارباح ويكون الفوركس اقل من الادمان بشوية

uventene
07-28-2012, 01:33
انا معكم ايضا فى هذا التشبية فالفوركس يعتبر مثل الادمان لا تستطيع البعد عنة او تبطيلةحتى مع الخصارة

AMANI
07-28-2012, 01:35

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا

صح كلامك صح بس ححاول اخلص من النيكوتين اللى بالسيجاره
والفها كده باوكسجين ونعناع يفرح القلب كده
وينعش الجسم

mbldinsty
07-28-2012, 01:40
كلامك صحيح بخصوص الدخان لكن بخصوص الفوركس اعتقد انه ليس صائبا لانك عندما
تخسر تتمنى انك لم تتاجر من البداية وتتركه وبعد فترة تعود اله ويعود اليك الامل من جديد لتحقيق الارباح التي تريدها
اما الدخان مهما كانت حالتك فانت بحاجة الى تلك السيجارة

apolo
07-28-2012, 02:15
نعم انا معك فى رايك لكن ايه حكايه الكيف الادمان هو متعه عقليه ذى لعب الشطرنج
الى يتعود عليها يلعب حتى لو قاعد يلاعب نفسه فهى تخرجه من كل مشكله ومتاعبه

لكنك تلعب بأموالك .. مما يجعل اللعبة حية المخاطر وتتفاعل معها بكل جوارحك

kanzsea
07-28-2012, 04:35
تشبية الفوركس بالدخان تشبية فى محلة بس لو الواحد عايزة يبطل فوركس يستطيع ذلك ودا لما كل راسى المال يضيع فغصب عنة حيبطلة

zeina
07-28-2012, 05:00
تشبية غريب ولكنة يحمل بعض الصحة فالكثير يقول ان التوقف عن التداول صعب وان توقفت تعود مرة اخرى

mohamed
07-28-2012, 05:04
كلام مظبوط وانا اؤيدك بشده
النفسيه تتحطم فى الفوركس خصوصا مع الخسائر المتتاليه
وليس شرب سيجاره واحده بل علبه او اثنين قبل اخبار مهمه
هذا ما يدفعنا اليه الفوركس

waleed adel
07-28-2012, 05:06
السيجارة تدمير للصحه والمال ومفيهاش اى وجه للمكسب على
عكس الفوركس الى ممكن تكسب منه كتير

okash
07-28-2012, 20:52
قد نشبه الفوركس بالدخان ولكن الدخان دائما لا يوجد له فائدة ولا كله مصار ولكن الفوركس يوجد فيها الكثير الكثير من الفوائد

tarek22
07-28-2012, 21:04
لفوركس هو السوق الاكثر حرية وليس له قيود
وهو المستقبل

hesham1046
07-28-2012, 21:05
الفوركس بالنسبة لي أصبح إدمان لا أستطيع العيش من دونه هه لا أستطيع أن يمر يوم دون إلقاء على آخر ما يروج في عالم الفوركس و التقنيات الجديدة و التوصيات التي تساعدني كثيرا

mahmoud1
07-28-2012, 21:06
عندك حق في كلامك ده والفوركس فعلا ادمان
بس طبيعي انك تدمنه لانه مصدر كبير جدا لرزقك

هو من ناحة ادمان فى هو ادمان بس مش عشان مصدر كبير جدا لرزق فقط فى ناس الى الان بتخسر ومش قادرة تبعد عن الفوركس على امل انهم يعوضو الخسارة ويربح من السوق

ashraf
07-28-2012, 23:54
الفوركس هو سوق الاحلام من وجهة نظرى
فهو سوق ملىء باحلام الثراء والتى لا تتحقق ورغم الخسائر يستمر المتداول فى المتجارة على امل الثراء من الفوركس

himaalex84
07-28-2012, 23:58
الفوركس بحر كبير جدا جدا و ملهوش كبير ممكن يعيطك كل حاجة و نفس الوقت ياخد منك كل الوقت

اهم حاجة التركيز و الصبرو الالتزام

Aker001
07-29-2012, 00:00
نعم هنالك بعض السلبيات في التداول و التي تؤتر بشكل مباشر على المتداول و لدلك ينصح
باخد وقت قصير للتحليل الفني و اخد صفقتك و الابتعاد عن السوق و متاعبه
قليل من الوقت حتى يتجدد النشاط وتعود بروح افضل للعمل

kingman
07-29-2012, 00:15
قد نشبه الفوركس بالدخان ولكن الدخان دائما لا يوجد له فائدة ولا كله مصار ولكن الفوركس يوجد فيها الكثير الكثير من الفوائد

الوركس الواحد يقدر يتعلمه وممارسته الجيدة يقدر يخليه مفيد له ومتاجرة نافعة جيدة لكن الدخان وغيره من المدمنات لايمكن ابدا ان نجعلها مفيدة فى تعاطيها الا فى الأدوية وده فرق كبير

Aker001
07-29-2012, 00:23
الفوركس لا يمكن تشبيهه لانه ان دخلت فيه حسب عملك سوف تعطيه اسم ان رابحت تشبهه بالكنز و ان خسرت لا قدر الله تستعاذ منه لكن في الاخير هو جيد لمن عرف قيمته و عمل على التجارة و الكسب و النظر لخبراء السوق ليستطيع المنافسة من ما يبعد الملل و يضع هدف تسعى لتحقيقه

ameer
07-29-2012, 00:26
الفوركس يسبب بعض الاحيان الانهيار العصبي اذا تعرضنا لخسارة كبيرة لا قدر الله

okash
07-29-2012, 01:40
الدخان كله مضار ، ومحرقة للمال فقط ولكن الفوركس فيه مضار ولكن قد يكون ماكينة جني مال عكس الدخان تماما ، انت من يحدد ذلك

egypt2012
07-29-2012, 01:41
انا ارفضه و بشدة
لانه لا يشبة اى حاجة من كلامك نهائى للاسف
فهو ليس ادمان اصلا
انما تاجرة مثل اى تجارة

bullot
07-29-2012, 01:43
نعم ايدك في رايك في بعض المواقف لا تعرف ان تجلس الا لما تتداول خصوصا اذا كان في خبر قوي والسيجارة كذلك يجب ان تدخن في بعض المواقف

sunlight
07-29-2012, 01:47
انا لا اتاجر على اعصابى انا مش عارف الناس واخده الفوركس على اعصابها ليه الفلوس وهى بونص يبقى ليه ناخده على اعصابنا امال لو كانت فلوسنا الخاصه كنتم هاتموتو ولا ايه
ارجو من المتاجرين ان يرحموا انفسهم من الضغط وان يتعاملو مع الفوركس ببساطه

abdelaal
07-29-2012, 02:24
تشبيه حقيقي لكن في رايي انك لو فضلت مدمن للفوركس والتداول بدون تحليل ومتابعة فدة شئ خطير جدا وشبيه بمدمن القمار أكثر منه التدخين

mema
07-30-2012, 16:01
ولكن الفوركس يختلف لان الفوركس اذا تعاملت معه بشكل جيد يمكنك ان تنجح فيه باستمرار

hesham1046
07-30-2012, 16:02
لن اقول لك ان كلهم حققو ارباح او كونو ملايين
و لكن حتما هناك من خسر في البداية ثم اكتسب خبرة ادت الي تحقيقه لارباح في النهاية مع مرور الوقت

waleed adel
08-03-2012, 01:28
الفوركس مجال جيد للعمل والربح ولايمكن تشبيهه بهذا
لانه جيد مع التعلم والتدريب

MrDeloma
08-03-2012, 01:44
صحيح أخي ، لكن علينا تفادي إدمان الفوركس ،
لأن الإدمان ممكن يؤدي إلى الخسارة
و كدلك يمكننا تشبيه الفوركس بالصيد ،

محمد فرغلى
08-03-2012, 04:40
ههههههههههههههههههه تشبيه ممتاز بس الفوركس ممكن يكون بيتعب بالبطىء زى مابتقول زى الدخان
لكنه عمره مايتعبك عند الارباح ههههههههههههههه ودا عند الكل اكييييد

light
08-04-2012, 20:12
طبعا يا اخي الفوركس مثل الادمان ، لاننا رغم الخسارة الى اننا لا نستطع الابتعاد عنه
وعند خسارة كل راس المال نبدأ بالبحث عن اي مبلغ لنقوم بايداعه في الفوركس

hichemdz
08-04-2012, 20:15
الفوركس يمكن تشبيهه بذلك الطائر الذي يقتات من بين فكي التمساح . فهو يعلم مدى الخطورة في ذلك ولكنه يستمر رغم ذلك في الاكل من بين فكي التمساح متجاهلا هذه الخطورة وامكانية ان يغلق التمساح فكيه . حينها يا سااااتر.....

demitri86
08-04-2012, 20:34
اعتقد ان هذا التشبيه يصلح ايضا لانترنت

بشكل عام من الصعب ان نعيش الان بدون انترنت يعني يبعد التلفاز و التلفون بس ما يقطعو الانترنت

adam
08-05-2012, 00:16
الفوركس ادمان اخي الكريم ولكن تستطيع قدر الامكان عدم المبالغة بالجلوس أمام الشاشة والجلوس أمامها في أوقات معينة ومحاولة ممارسة حياتك بشكل طبيعي وعدم التفكير بالسوق خارج اوقات التداول وبذلك تتغلب على الفوركس

silver
08-05-2012, 00:17
هههههه

صراحة هو اقرب للادمان، كذالك المخدرات واي شيء مدمن

والفوركس نفس الشي لكنه حلال طبعا

أسكبيد
08-05-2012, 02:03
أنا مختلف معاك للأسف في التشبيهة ده
الفوركس مجال له علومه ومبادءه وقواعدة المنهجية
على قد ماتتعلم وتتقنه هتلاقي منه الخير
والعكس إذا اخذته باستهتار وكل الهم عندك جمع المال بسرعة وبدون دراية كافية يبقى مش هتلاقي خير وانت السبب
يبقى الفوركس كله خير ونفع ومافيش منه ضرر
ولكن العيب والضرر فيمن يتعاملون معه بأسلوب غير علمي

maro50
08-05-2012, 02:11
اعتقد ان الفوركس ادمان لى لانى احب المغامرة كثيرا واحب ان اقوم بعمل مختلف عن الاخرين فاجد ان الفوركس يجعلنى متميزة فى التفكير ويدربنى على تخطى جميع الازمات فى حياتى كما انك سوف تحصل على ربح لم تكن تتوقعه باقل مجهود ودون اى التزامات

hend
08-09-2012, 14:08
هوا مش بيتعب الصحة هوا بيكسر الصحة ويقسمها نصين عشان كدا الواحد لازم يقسم وقتة فى الفوركس
لازم يكون فية فواصل عشان الفلوس الى هتجيلك هتتصرف على العلاج لو مظبطتش وقتك

Shady Moustafa
08-09-2012, 14:11
هوا مش بيتعب الصحة هوا بيكسر الصحة ويقسمها نصين عشان كدا الواحد لازم يقسم وقتة فى الفوركس
لازم يكون فية فواصل عشان الفلوس الى هتجيلك هتتصرف على العلاج لو مظبطتش وقتك
كلامك صحيح وانا بقالى فتره كبيره مش بقوم من على الكرسى واغلب الوقت قاعد بجرب وببحث لغاية ما ظهرى وجعنى وبقيت عمال اطق طق ظهرى كل شويه ورقبتى وجعتنى على العموم المهم اوصل للانا عايزه واحترف اكتر واكتر وان شاء الله اوصل لطريقه كويسه فى التداول

shahd
08-13-2012, 02:05
نعم الفوركس يتعب صحه الانسان اذا استخدمه بطريقه خطأ والافضل عدم ارهاق الصحه بكثر التداول وكثره الجلوس امام الشاشه

khoroto
08-13-2012, 04:24

يتعب الصحة ببطئ

الافراط فيه يخسرك المال

هل تؤيدني الرأي ام لا

قد يكون هنا تشابه لاكن اخي ما قلته يكون في الاول ولامن من بعد اخي يكون خير وتحدد اوقات الدخول