PDA

View Full Version : هل لديك خطة بديلة؟

Pages : [1] 2 3 4

Desperate
06-21-2012, 04:15
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك
او اى كان سبب تعثرك فى الفوركس

هل لديك خطة بديلة وضعتها مسبقا لتطبقها للبدء من البداية مرة اخرى؟

abo ali
06-21-2012, 04:30
دائما الواحد بيتعلم من اخطاؤه بمعنى انى اشوف سبب الخسارة ايه
وعلى هذا المنطق يتم اتخاذ القرار بامكانيه وضع خطه بديله ام لا

kingman
06-21-2012, 04:32
بفضل الله الواحد فى السوق ده كل مايتعرض لأنتكاسة او ازمة بيقدر يكلع منها ويجدد نشاطه ويستفيد من الأخطاء اللى وقع فيها وبيدور على خطة بديلة يبدأ منها من جديد واكيد بفضل الله كل واحد بيبقى مخطط هيتصرف ازاى وحتى لو لم يكن مخطط بيخطط بعد التعرض للكبوة حتى يخرج منها ويبدا من جديد

ma90do
06-21-2012, 04:38
بص انت بتقول مثال ان لو واحد عندو برج وانهد هيعمل ايه
اولا هيشوف جميع اسباب الخساره
هيتعلم من اخطائه
ويعزز لديه القصور لديه
وبعد ان يكون مؤهلا مره اخري يبحث عن استراتيجيه جديده ويبدء بها

sho
06-21-2012, 04:49
فى حالة تعرضى لاى خسارة سواء كانت كبيرة او صغيرةفاننى اتوقف قليلا لاعرف ما هى الاسباب التى ادت لهذة الخسارة واقوم بدراستها وتحليلها حتى اتفاداها فى المرات القادمة اثناء التداول

2x1
06-21-2012, 06:07
اعتقد ان الان اصبح سهل من خلال البونص انك تجمع راس مال لبداية جديدة مع خلق خطة جديدة لان ضياع راس المال يعني ان في خطا في خطتك التي كنت عليها سابقا

mony
06-21-2012, 07:06
اعتقد ان اافضل وضع خطتين ان لم تنجح واحده يمكن تجربه الاخرى البديله بعد ذلك

zahran
06-21-2012, 08:57
الخطه الببديله موجوده بالفعل وهى التعلم من جديد . وليس فقط التعلم بل واتقان التعلمم
وشيئ اخر ومهم جدا فى عالم الفوركس وهو دخول الصفقه على ثقه بانها سوف تاتى بالهدف وعدم استخدام العواطف ابدا والدخول مع الاتجاه العام لعمله . وعدم الياس ابدا لان الياس هى الذى يتى بالخساره

revenge
06-21-2012, 09:14
بالطبع بحاول اقف علي رجلي تاني مهما أقع ,, السوق ده عايز الصبر , اهم حاجه الصبر و مهما خسرت بحاول اجمع نفسي و ابدا من الاول .. بس اهم حاجه ابقي عارف امتي ادخل و امتي اخرج

deadlyfox
06-21-2012, 09:28
لازم اى شخص يبقى عامل حسابه فى خطه بديله
زى الشخص اللى بيبقى حاطط فلوسه فى مشروعين لو واحد وقع التانى يشيله

Rami
06-21-2012, 09:55
بالتاكيد الاحتياط واجب خاصة فى مثل هذه الحالات المصيرية
ولا تنسى القاعدة العامة فى الفوركس
لا تتاجر بمال انت بحاجة ماسة اليه
لانك ستكون فى حالة توتر كبير

شكرا لشخصك الكريم

aminos
06-21-2012, 10:00
السلام عليكم
هي ضروري من الشخص أن يضع في حسابه خطه بديلة
لكني أنا الأن لا أمتلك خطة بديلة من الغير الفوركس
و ربنا يسهل

compaq0
06-21-2012, 12:26
لا يكون فى ذهنك انذاك خطه بديله كل ماهنالك انك تحاول ان تتلاشى هذا الخطا فى المره المقبله و تعيد حساباتك من جديد لكن هل هناك احد يخرج من الفوركس مع اول خساره اعتقد مفيش

ma90do
06-21-2012, 12:32
بالتاكيد الاحتياط واجب خاصة فى مثل هذه الحالات المصيرية
ولا تنسى القاعدة العامة فى الفوركس

شكرا لشخصك الكريم

فعلا معاك حق لا تتاجر بمال وانت بحاله ماسه ليه لان الواحد خسر هذا المال سيكره هذا المجال بشده ولا يعاود الرجوع اليه الا بعد فتره كبيره علشان كده الطرق الاخري عند الخساره هي التعلم من اخطائك

elzeel
06-21-2012, 12:35
هحاول انى ابدا براس مالى اضافى من عندى او من مكسب من شركات ربحيه اخرى
او باضافه البونص من منتدانا الجميل اكيد ودى اكتر حاجه فرحان بيها
وجود البونص

Smart
06-21-2012, 12:35
نعم لدى خطه بديله ولكننها مختلفه حسب السوق
ومش لازم اخسر حسايى عشان يكون فى خطه بديله
الخطه البديله اذا عكس عليك السوق فى صفقه كيف تتصرف معاها
سواء بايقاف الخساره او تقليلها او تحويلها لربح

ma90do
06-21-2012, 12:38
نعم لدى خطه بديله ولكننها مختلفه حسب السوق
ومش لازم اخسر حسايى عشان يكون فى خطه بديله
الخطه البديله اذا عكس عليك السوق فى صفقه كيف تتصرف معاها
سواء بايقاف الخساره او تقليلها او تحويلها لربح

فعلا بس ده لو واحد خسر ممكن ايقاف للخساره وبعد ما السعر يستمر في عكس الاجاه اكثر ممكن تدخل تاني وتعوض الخساره مع الربح ولا افضل التبريد نهائي افضل الاستوب لوز

okash
06-21-2012, 13:10
حاليا لا املك ولكن يجب على كل متداول الناجح ان يكون له خطتين على الاقل في التدوال لكي يستطيع الصمود في وجه الخسارة ويعوض المال

zikooo014
06-21-2012, 13:46
طبعا اكيد الواحد بيتعلم من اخطاؤه و الخطأ لو اتكرر اكتر من مرره يبقي كده مش بيتغلم حاجه
و اكيد هيبقي عندي خطط بديله مش خطه واحده و في كل خساره بستفيد حاجه

The Mester X
06-21-2012, 14:04
انا صراحة اتداول عادي و لاتوجد خطة بديلة للتصدي للخسارة فقط الستوب لوز
لو خسرت و انصرب ستوب لوز اخرج حتى يوم اخر و احاول من جديد ارجاع الخسارة و هيك ابحث عن طريقة بديلة لتخفيف من الخسارة و تعويضها اذا امكن

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 18:55
هحاول انى ابدا براس مالى اضافى من عندى او من مكسب من شركات ربحيه اخرى
او باضافه البونص من منتدانا الجميل اكيد ودى اكتر حاجه فرحان بيها
وجود البونص

خلاااص ياغالى بالمجهود والمشاركات هتقدر تمتلك رأس مال كويس

بس اهم حاجه تكثف نشاطك وتشد حيلك علشان تلاقى رصيد كويس تعرف تتاجر بيه فى نهاية كل شهر

وبارك الله فى منتدانا الغالى على هذا العمل الرائع

ahmed
06-21-2012, 18:59
موضوع مهم جدا يا اخى شكرا لطرحك الراقى
فعلا من اهم الادوات التى يحتاجها المتاجر فى فترة التطوير هى الخطه البديله
فيجب ان تكون لديك عدة سيناريوهات لتحرك السعر وشروط معينه لتغير اتجاة تفكير مثلا من شراء الى بيع

ma90do
06-21-2012, 19:10

بس اهم حاجه تكثف نشاطك وتشد حيلك علشان تلاقى رصيد كويس تعرف تتاجر بيه فى نهاية كل شهر

فعلا كلامك جميل اخ محمد يعني دي فرصه لاي حد لا يملك رائس مال عليه بالنشاط والاستمراييه حتي يحصل علي مبلغ شهري تراكمي ان شاء الله

safiforex
06-21-2012, 19:22

و الله اخي احنا لازم نشكر انستا و اللي يتعمله من اجل ارضاء الكل ، و تريد الكل ان يتاجر بدون خوف او اي ضغط
و المنتدى هذا فقد يساعد الكثيرين خصوصا العرب الذين يمكنهم جمع راس مال كبير منه في ظرف لا يقل عن 5 اشهر
لكن كما قلت يجب ان يشد حيله و يشبر سواعده

i5land_man
06-21-2012, 19:23
و الله اخي احنا لازم نشكر انستا و اللي يتعمله من اجل ارضاء الكل ، و تريد الكل ان يتاجر بدون خوف او اي ضغط
و المنتدى هذا فقد يساعد الكثيرين خصوصا العرب الذين يمكنهم جمع راس مال كبير منه في ظرف لا يقل عن 5 اشهر
لكن كما قلت يجب ان يشد حيله و يشبر سواعده

طبعا المسالة مرهونة بمجهود الشخص ذات نفسه
يعني هنا كلنا نقدر نعمل حساب نتاجر بيه ونستفيد من ارباحه
وكل واحد حسب مجهودوه بيلاقي ان شاء الله

Mr.GooDMaN
06-21-2012, 19:38
لازم يكون في خطة بديلة دايما عشان نقدر نواجه اي مشكلة تحصل للحساب
وليكن ان يكون في حساب تاني احتياطي قليل المخاطرة لدرجة كبيرة واخر للشبه المخاطرة في حالة فقدان الحساب الذي به شبه مخاطرة
يكون الاخر امان لنا وهكذا لكل شخص خطة بديلة حسب تفكيره

amrmorasamir
06-21-2012, 19:41
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

لازم كل متاجر يكون عنده خطه بديله عشان لو حصل اى حاجه لاقدر الله وانا الحمد لله ماشى على كام طريقه كده وربنا يقدم اللى فيه الخير

safiforex
06-21-2012, 19:43
وليكن ان يكون في حساب تاني احتياطي قليل المخاطرة لدرجة كبيرة واخر للشبه المخاطرة في حالة فقدان الحساب الذي به شبه مخاطرة

هي فكرة الحساب الثاني هذا مفيدة اخي ، و اعتقد انه في ناس بتوفر مثل هذا الحساب القاني و لكن ليس للمتاجر
بل سيكون في حالة الطواريئ ، بمعنى انه لو لاحظ حسابه السخصي ماشي في حالة المارجن يمكن ان يدفق عليه من الحساب القاني لتقادجي المارجن و لكن كل هذا يتطلب ان يكون المتاجر على دراية تامة بما يفعل

كريم
06-21-2012, 19:46
لازم الواحد يلاقي خطة بديلة عشان قدر يكمل و لو لم يجد

فسيتوقف و يترك المجال و كمان مثلا لو صفر حسابك فمنتدى انستا فاتح ابوابه دائما

و تعتبر خطة بديلة جيدة لارجاع راس المال و اكثر و الله يوفق الجميع

kingman
06-22-2012, 01:19
طبعا المسالة مرهونة بمجهود الشخص ذات نفسه
يعني هنا كلنا نقدر نعمل حساب نتاجر بيه ونستفيد من ارباحه
وكل واحد حسب مجهودوه بيلاقي ان شاء الله
وعموما اللى وراه هدف وعايز يحققه لازم يجتهد ويتعب زمافيش حاجة بالساهل المهم الأنسان يكون عنده عزيمة ومثابرة ان يعمل بجد ونشاط ولا يلجأ للكسل والتهاون من اجل ان يوفقه الله الى مايريد

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:55
اكيد يا اخي في كل خسارة تخسرها تتعلم اشياء جديدة وتحاول البحث عن استراتيجية خالية من الاخطاء

التي مريت عليها في خسارتك وهذا ما يميز خسارة الفوركس نك ستكسب علم وخبرة

mohamed hamdy
06-22-2012, 03:07
اظن انة لا يوجد لاحد خطة بديلة غير انة يكتب فى المنتدى ويستنى البونص الشهر الى جى
لذلك يجب ان تكون حريص على البونص لكى لا تضيعة بسهولة

i5land_man
06-22-2012, 03:10
اكيد يا اخي في كل خسارة تخسرها تتعلم اشياء جديدة وتحاول البحث عن استراتيجية خالية من الاخطاء

والمتاجر لازم يبقي صريح مع نفسه ولا يجد اي حرج في انه يعترف بقصور طريقته في المتاجرة عشان يبدء يعالج هذا القصور ويعالج نقاط الضعف في استراتيجيتوه
ويخليها اقرب للربح

actas
06-22-2012, 03:15
بالنسبه لى اخى الكريم اعتمد طريقه الهدف والاستوب لا اعمل ابد بالتبريد الا مع اداره صارمه لراس المال
لانه لو ضرب الاستوب من الممكن التعويض بعده

M Sabry M Elbakrawy
06-22-2012, 03:33
في الاول والاخر الحمدلله علي كل شي بس اكييد ماحدش معصوم من الخطأ وماااحدش مابيتعلمش من اخطاءه
وانا حصلي ده فعلاا والحمدلله بحاول اتعلم بتطبيق استراتيجيات جديدة وربناا يكرم

A7mad_Aziz
06-22-2012, 04:00
بصراحة مش عامل خطة بديلة ولكن عامل خطة في ادارة الحساب بحيث اني مخرجش من السوق بالسهولة دي وكلمة السر هى ادارة راس المال

actas
06-22-2012, 04:04
اظن انة لا يوجد لاحد خطة بديلة غير انة يكتب فى المنتدى ويستنى البونص الشهر الى جى

بالفعل اخى هذه وجهه نظر جيده ولكن اعتقد انه فى المره القادمه اللتى ستحصل فيها على البونص ستكون تعلمت من اخطاء خسارتك للبونص السابق وبكده من الممكن ان تجنى بعض الربح ولكن ان كنت ستستخدم نفس الطريقه بالتالى ستقع فى نفس الاخطاء

kimokonolove
06-22-2012, 04:05
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

فى السابق لم اعتمد على تخطيط جيد للوقت ولأدراة رأس المال
فمن من قبل احقق ارباح بتدبيل الحساب وبعدها اخسر تمامآ
والمشكلة انى اعاود الدخول
فتركت المجال واتجهت لأدسنس
لاكن وجدت ادسنس فاشل للعرب
فبعد دخولى الجيش وخروجى منة وجدت احد الاشخاص وهو دكتور يربح كثيرآ ولاكن لم يقل لى فى اى مجال
وقررت اعتما
على نفسى فى مجال محدد لذا عاودت الى الفوركس وخلال الفترة دى تعلمت شىء اهما الصبر وعدم الطمع وادارة رأس مال
وقبلها لابد ان يكون لديك خبرة واستراتيجية جيدة
ولو عملت كل هذا اعلم انك ناجح لاكن ينقصك شىء وهو ان تعمل بجهد واعطاء الامر اهمية كبيرة
لأن الاجانب يعطون لكل شىء اهمية وتجدهم بارعون فى كافة المجالات حتى الفوركس تجد منهم العباقرة
لماذا لا تكون شخص مثلهم وليس منهم لأننا احنا العرب نختلف عنهم بكثير ولنكون الافضل طبعآ بمشيئة اللة

actas
06-22-2012, 04:06
بصراحة مش عامل خطة بديلة ولكن عامل خطة في ادارة الحساب بحيث اني مخرجش من السوق بالسهولة دي وكلمة السر هى ادارة راس المال

كلامك مميز جدا لا يجب ابدا ان تخرج من السوق سريعا
لابد ان تربح وتخسر فى هذا السوق ولكن يجب ان تجعل ربحك اكبر من خسارتك لتستمر بهذا السوق

Amgad91
06-22-2012, 04:10
للاسف ما عنديش خطة بديلة واضحة غير المتاجرة بلوت عالي لتعويض الخسارة ودي لا تعتبر خطة وانما بمثابة تضحية لانقاذ ما يمكن انقاذه فاما كل شيء او لا شيء
ودي المشكلة اللي بتواجه كل المبتدئين تقريبا و بعض المحترفين كمان عدم وجود خطة لتعويض الخسائر الكبيرة
بس اللي انا متأكد منه ان الواحد مننا مش لازم ابدا يستسلم للخسارة مهما كانت كبيرة

Desperate
06-22-2012, 04:11

اعتقد ان اغلبنا بيغامر بالبونص جدا وبيخاطر بنسب عالية عليه لان الواحد مش دافع حاجة من جيبه
معظمنا بيعمل كده انا نفسى عملت كده اكتر من مرة وكانت النتيجة خسارة البونص فى عدد صفقات قليل جدا

actas
06-22-2012, 04:17
اعتقد ان اغلبنا بيغامر بالبونص جدا وبيخاطر بنسب عالية عليه لان الواحد مش دافع حاجة من جيبه
معظمنا بيعمل كده انا نفسى عملت كده اكتر من مرة وكانت النتيجة خسارة البونص فى عدد صفقات قليل جدا

هنا اخى تكمن المشكله لابد وان تستخدم اداره لراس المال حتى وان كان هذا المال هو ربح من الموقع مادام انت تعمل بالتبريد او التعزيز اما اذا كانت طريقتك هدف واستوب فاترك اداره راس المال جنبا وادخل بما يتناسب مع حسابك ولا تنسى ابدا اخطائك بحيث لا تكررها فى المستقبل

---------- Post added at 03:17 AM ---------- Previous post was at 03:15 AM ----------

للاسف ما عنديش خطة بديلة واضحة غير المتاجرة بلوت عالي لتعويض الخسارة ودي لا تعتبر خطة وانما بمثابة تضحية لانقاذ ما يمكن انقاذه فاما كل شيء او لا شيء
ودي المشكلة اللي بتواجه كل المبتدئين تقريبا و بعض المحترفين كمان عدم وجود خطة لتعويض الخسائر الكبيرة
بس اللي انا متأكد منه ان الواحد مننا مش لازم ابدا يستسلم للخسارة مهما كانت كبيرة

اخى الكريم نصيحه لك من اخ يحبك فى الله لا تنتقم من السوق ابدا ابدا لانك لن تجنى الا خساره ولكن اجعل لك طريقه مميزه تعمل بها واذا لاقدر الله واخطات فلتراجع طريقتك قبل الدخول بها مجددا

remo
06-22-2012, 04:37
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

اولا انا مبدخلش صفقة الا وانا محدد خسارتى فيها قبل مكسبة يعنى مفيش صفقة دخلتها بدون استوب ولكن عندما اجد نفسى خسران كام صفقة ورا بعضيها ببعد شوية واريح نفسى ودماغى من الفوركس لانى مؤمن ان الخسارة بتجيب خسرة والمكسب بيجيب مكسب

magic777
06-22-2012, 15:56

دي مش خطه ده انتحار لو انت عملت كده مع كل خساره تأكد من زياره قريبه للمارجن للحسابك
نصيحه اخي حاول تتدرب كويس وتدي لنفسك الوقت تفهم آليه عمل السوق وتبني لنفسك خبره تساعدك
والسوق مش هيطير

kingman
06-22-2012, 16:17
هى بتبقى مشكلة كبيرة حكاية ان الواحد يحاول يعوض بالمخاطرة بيبقى كده بيفتح المجال انه يخسر ماتبقى من حسابه للاسف لكن معظمنا بيلجأ لهذه الطريقة للتعويض خصوصا لو الخسارة كانت فادحة وطبعا مافيش من الأول افضل من ادارة راس المال

remo
06-22-2012, 16:45

لا انت كدا داخل تقامر ياما اخسر كل شئ ياما هرجع فلوسى انا انصحك لما تلاقى نفسك بتخسر كتير ابعد عن الفوركس لمدة وارجع ابدا من جديد بس واحدة واحدة وتحاول ساعتها تدارى اخطائك

KOGI
06-22-2012, 21:35
فى حالة تعرضى لاى خسارة سواء كبيرة او صغيرة فاننى اتوقف قليلا لاعرف ما هى الاسباب التى ادت الخسارة واقوم بدراستها وتحليلها حتى اتفاداها فى المرات القادمة اثناء التداول

assidi saber
06-22-2012, 22:24
الخطة التي استعملها في حالة الخسارة و هو التوقف و القيام بغلق الصفقة لكي لا تتسبب في خسارة الحساب و لكي استطيع ان اعرف ماهو السبب الذي ادى الى تلك الخسارة

hesham itch
06-23-2012, 07:40
يجب ان يثق المتاجر فى نفسه وفى تحليلاته على مدى جيد مقترن مع الخبرة
ف المجال ولا يجب تغيير الاستراتيجية بسهولة مع اى عملية خسارة

Texxon
06-23-2012, 12:27
نعم لا بد من وجود خطة بديلة دائما
هذا أفضل من الانتظار بعد الفشل والبحث عن القرار
عندما يكون القرار جاهز يكون هذا افضل بكثير

hehelibeb
06-25-2012, 19:43
من أخطائنا نتعلم
أنا خسرت رأس مالي كله وكان 1000 دولار ورغم عدت من البداية وحاولت أن أتعلم أكثر ولم يزدني ذلك إلا إصرارا وإلحاحا على التعلم

devloppman
06-25-2012, 20:16
ليس لدي خطة بديلة لحد الآن
لكن لا أضن أني سأخسر كل رأس المال
لأني لا أدخل للمتاجرة بكل رأس مالي

fafa280384
06-25-2012, 20:27
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

عندي دائما الخطة البديلة لكن هذا اثر عليا بالعكس
لاني صرت لاابالي مثلا بالخسارة لاني استطيع تعويض وهذا اثر عليا

Mtec
06-25-2012, 20:32
يجب على اي متداول ان يكون له خطة بديلة او راس مال اضافي في حالة الخسارة يستعمله
و انا افضل استخدام وقف الخسارة لانه يجعلك تتداول بجزء من راس المال و حماية الباقي

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:35
الخطة البديلة دى ان شاء الله
هتيجى لما يحصل اى حاجه من دول
انما حالياً بصراحة مفيش اى خطة بديلة !

assidi saber
06-25-2012, 23:19
الخطة و هي ان اتعلم مرة اخرى و استفاد من الاخطاء التي وقعت بها المرة الفارطة

aminos
06-25-2012, 23:30
نعم لا بد من وجود خطة بديلة دائما
هذا أفضل من الانتظار بعد الفشل والبحث عن القرار
عندما يكون القرار جاهز يكون هذا افضل بكثير

السلام عليكم
نعم و كما قلت ضروري من الإستعداد بخطة بديلة
لأن هذا السوق متقلب جدا و يجب الإستعداد له

konine
06-25-2012, 23:52
هي عندما أجد خسارة لرأس مال أبدأ في تفكير في خط جديد
أو أحاول تصحيح خطة الأولا لأعرف مكان خلل
المهم هو إستفادة من أخطائنا
الله كريم

HUSSENEY
06-28-2012, 22:02
الخطة البديلة هو التعلم
فعندما اخسر اذكر سبب الخسارة واحاول ان اتعلم منوا دائما

sa sa
06-29-2012, 01:03
اي شخص ناجح لابد ان يكون لديه خطه بديله او سيناريو للي ممكن يحصل ,يعني في حاله الخساره يمكن الانتقال الي الخطه البديله وكيفه التعامل مع الخساره ومحاوله اما تقليلها او تفاديها في المستقبل

derfcase
06-29-2012, 01:15
اعتقد اخي الكريم ان الخطة البديلة هذه التي تتحدث عنها بسبب الخسارة - يجب ان يكون قد تم وضعها اصلا قبل دخول السوق للتداول
فلا ينبغي مثلا ان تقوم بالمتاجرة براس مال هو كل ما تملكه في سوق جديد جدا بالنسبة لك و انت حديث العهد به
و اذا لم يكن لديك الخبرة الكافية فليس امامك سوي التعلم علي الحساب التجريبي حتي تحصل علي الخبرة التي ستؤهلك للتعامل بعد ذلك مستقبلا مع السوق

ahmed saleh
06-29-2012, 01:42
انا اعتقد انة لا يوجد حل غير انك تبدا من البداية
ولكن يجب عليك ان تكون اكثر حذر ولا تقرر الذى فعلتة والاخطاء التى عملتها لكى لا تخسر مرة اخرة

mido303037
06-29-2012, 02:05
اكيد طبعا عند تحقيق مكسب اكون فرحان جدا جدا
وعند تحقيق خساراة ازعل ولكن
اعرف اية كان الخطاء واحاول ابتعد عنة

Desperate
06-29-2012, 13:43
ولكن يجب عليك ان تكون اكثر حذر ولا تقرر الذى فعلتة والاخطاء التى عملتها لكى لا تخسر مرة اخرة

فعلا وبالبونص حكاية ان يبقى عندك راس مال اتحلت والحمد الله
كمان المرة اللى فاتت وخسرت فيها هتعلمك كتير اوى المرة جاية
ويا سلام لو كانت اول خسارة ليك يبقى هتتعلم منها كتييير اوى

compaq0
06-29-2012, 14:18
فى حالة تعرضى لاى خسارة سواء كانت كبيرة او صغيرةفاننى اتوقف قليلا لاعرف ما هى الاسباب التى ادت لهذة الخسارة واقوم بدراستها وتحليلها حتى اتفاداها فى المرات القادمة اثناء التداول

ماتفعله صحيح للغايه لانى سمعت ان المتاجر اذا عاد للتداول و هو فى حاله خساره يكون لديه رغبه فى التعويض بغض النظر عن الطريقه فيدخل السوق بتهور ينتج عنه خساره باقى راس ماله

Mostafa Mando
06-29-2012, 14:42

اهم شئ انك تتعلم من الاخطاء مش تخسر صفقة لسبب ما وتيجي بعدها تخسر صفقة

اخرى لنفس السبب يبقى انت كدا مش بتتعلم وهتقف في مكانك مدة طويلة مش هتتحرك منه

ابو محمد
06-29-2012, 14:50
لابد للمضارب ان تكون لة خطة بديلة في
عملة حتى يستمر بالعمل بنجاح ولايخسر راس مالة بالفوركس

sobissa
06-29-2012, 14:55
في الحقيقة ليست لدي أي خطة بديلة فأنا أنتظر فقط مؤشرات لدخول الصفقة وأدخل أما اذا فقدت رأس المال فسيكون من الصعب أن أعود من جديد للتداول بمال حقيقي لأنه هذا فعلا ما وقع معي ولهذا أنا أشتغل بمنتدانا الغالي لأني لم أعد أستطيع وضع مالي الشخصي في هذا السوق الذي لا أمان فيه

remas
06-29-2012, 15:01
والله يا اخى مفروض مع دخولك اى مجال يبقى عندك اكتر من حل بديل يعنى فى حالة لو خسرت مثلا حسابك خطتك البديله هتكون ايه وهكذا لازم تكون عامل حسابك لكل طارىء

foouaad
06-29-2012, 17:57
نعم انا اتفق معك لايلدغ المؤامن من جحرين مرتين يجب ان نتعلم نت اخطائنا ونترك اليأس
فلو المضارب يأس فهى دى اول مراحل الفشل فلا يوجد مكان للبأس مع الفوركس لان يوم خساره ويوم مكسب السوق متقلب

elazez
06-29-2012, 18:27
اري من الاتجاه الي المضاربة بالبونص والبحث عنه
وليس ايداع اموال جديدة اخري
وفي حال تحقيق الربح نبدا في استثماره بطرق اخري

waleed adel
07-01-2012, 12:41
لابد طبعا بس الخطه هنا انك تبدا بالتعلم مرة اخرى وفتح حساب تجريبى
وتطبيق استراتيجيات عليه للوصول لاستراتيجيه كويسه يعتمد عليها

husamart
07-05-2012, 23:20
التجارة شطارة
ويجب على المتاجر الشاطر ان يجد دوما البديل
وما يحقق البديل دوما هو من يبحث اكثر

ولا تكون الخسارة هي حد وقف لطموحه كن يعرف عن ماذا يبحث
ومتى يبحث
واين كذلك
وكله يكون بهدف تطوير الذات والطريقة المتبعة في السوق
ومعالجة جميع الثقوب التى قد تهر بالمال بعيدا عنه
ول

theboy2226
07-07-2012, 17:55
انا عامل حساب في البنك بحط فيه جزء من الارباح عشان لو حصلت كارثة زي دي اول الشهر اطلع منه و اتاجر لكن لو انا خسرت حسابي علي اخر الشهر حستني البونص و طبعا اتعلم من اللي خسرني الحساب .قبل كده لما كنت بخسر الحساب بتاجر بالربح كله اللي في البنك و دي بصراحة غباوة عشان كده واحد صاحبي قالي خلي عندك حسابين واحد للارباح وواحد لجزء منها كخطة بديلة و زوده كل شهر

husamart
07-07-2012, 17:58
هي فكرة الحساب الثاني هذا مفيدة اخي ، و اعتقد انه في ناس بتوفر مثل هذا الحساب القاني و لكن ليس للمتاجر
بل سيكون في حالة الطواريئ ، بمعنى انه لو لاحظ حسابه السخصي ماشي في حالة المارجن يمكن ان يدفق عليه من الحساب القاني لتقادجي المارجن و لكن كل هذا يتطلب ان يكون المتاجر على دراية تامة بما يفعل
الكثيرون يعتمدون على فكرة الحساب الثاني وهي فكرة جيدة
ويفضل ان يكون هناك حساب بمبلغ كبير والاخر صغير
الحساب الكبير كل صفقاته مع الترند
والصغير بلوت صغير ويتم دخو صفقات عكس الترند لو وجدت فرصة واضحة

sahar elmansory
07-07-2012, 18:00
لابد من وضع احتمالات لجميع الظروف..بمعنى يجب وجود خطط بديلة لضمان عدم تحقيق خسائر او الاستمرار فيها

nada
07-07-2012, 18:18
يعيد نفسوا مره اخرى
بعد ادركوا لما خسار
ويتعلم مره اخرى حتى يوصل الى هفوا
هذهه الحياه لان تتوقف بل تابع السير

ehab
07-07-2012, 21:20
المفروض ان المتاجر فى السوق ده كل مايتعرض لخساره بيقدر يطلع منها ويجدد نشاطه ويستفيد من الأخطاء اللى وقع فيها وبيدور على
خطة بديلة يبدأ منها من جديد واكيد بفضل الله كل واحد بيبقى مخطط هيتصرف ازاى
وحتى لو لم يكن مخطط بيخطط بعد التعرض للخساره هيخطط من جديد

waleed adel
07-08-2012, 18:02
لا بد من وجود خطة بديلة دائما
هذا أفضل من الانتظار بعد الخسارة

sabre
07-18-2012, 18:13
بالتاكيد لابد من خطه بديله فى كل الاحوال
واذا كانت هناك خطه بديله دائما فهذا يساعدك
على تخطى العامل النفسى كثيرا ان شاء الله

pimo
07-18-2012, 18:26
نعم هناك دائم خطة أ وخطة ب اذا لم تنفع الاستراتجية التي تعمل بها الان وادت بك الي الخسارة الكبيرة يجب ان تلجئ الي استراتجية التي تعمل علي تطويرها في الحساب التجريبي

king
07-18-2012, 18:26
اكيد اخى انا اضع لنفسى العديد من الخطط البديله فى حالة ان خطه لم تجدى بالنفع اقوم بتطبيق خطه بديله اخرى اكثر نجاح فى السوق وهكذا دائما هذا هوا الاسلوب الامثل للمتاجره

goold
07-18-2012, 18:32
طبع الخطه البديله اولها البعد عن الفوركس فتره زمنيه كفيله بنسيانك
الخساره
وانا هنا اقول البعد بمعنى مش التداول فقط بل بعالم الفوركس كله
ثم بعد الاحساس بالنسيانى العوده لدراسه ما كان سبب الخساره
وتلافى تالك الاسباب
مره واثنين وثلاثه

salah.bmw
07-19-2012, 02:21
بصراحة يوجد عندي خطة بديلة واحدة
هي ان ابحث على مربح 10 ببس بدال ال 25
وان ادخل واخرج بأسرع وقت مع تحديد الخسارة

ahmed
07-19-2012, 02:29
الخطه البديله يجب ان تكون لدى كل منا فى حاله اذا لم يسير السعر فى اتجاهنا
كيف نوقف الخسارة وكيف نحولها الى مكسب
هذا مفتاح من مفاتيح الفوركس
واعتقد انه يمكننا ايجاد ذلك فى الشارت
واعتقد المضاعفت قد تكون حل

nrgslawi
07-19-2012, 02:36
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
لا ليست لدي اي خطة بديلة اخرى لكن بكل بساطة ساعيد ترتيب وجمع حساباتي واعرب مكان الخطا واعالجه

midoali
07-19-2012, 03:09
بصراحه ليس لدي خطه بديله ففي حاله خسارتي للحساب سوف ابدء في الحساب بتاعي من الشهر
المقبل عند اضافه بونص هذا الشهر وواعتقد عيكون كبير مش عيقل ان شاء الله عن 50 دولار

زيزو
07-19-2012, 04:22
في حالة خسارة راس المال
عليا العمل باجتهاد اكبر لزيادة البونص علشان اقدر اعوض بيه ان شاء الله
وربنا يبعدنا عن الخسائر

waleed adel
07-20-2012, 00:12
اي شخص ناجح لابد ان يكون لديه خطه بديله يعني في حاله الخساره
يمكن الانتقال الي الخطه البديله

Aker001
07-20-2012, 00:14
سواء كانت كبيرة او صغيرة فاننى اتوقف قليلا لاعرف ما هى الاسباب التى ادت لهذة الخسارة واقوم بدراستها وتحليلها حتى اتفاداها فى المرات القادمة

tarek22
07-20-2012, 00:23
بالفعل يجب عدم الثبات على خطة واحد فهوامير سوق الفوركس ليسوا مثل هواميرسوق الاسهم واظن انه البنوك المركزية للدول الكبري فقط هي من تستطيع التاثير علي اتجاه عملة بشكل مباشر

ashraf el-araby
07-20-2012, 00:33
اكيد اخطة البديلة هى التعلم من الاخطاء وبعدين فى حالة خسارة راس مالى ابدء اجمع بونص علشان اتاجر بية

abdallah elbaz
07-20-2012, 00:41
فى حاله اني حققت خسائر بدون السبب اللى وقعني فى الخساره
علشان مش اقع فى الخساره تاني
وبشوف استراتيجيه لو العيب فيها هحاول اغيرها

---------- Post added at 12:41 AM ---------- Previous post was at 12:39 AM ----------

المفروض ان المتاجر فى السوق ده كل مايتعرض لخساره بيقدر يطلع منها ويجدد نشاطه ويستفيد من الأخطاء اللى وقع فيها وبيدور على
خطة بديلة يبدأ منها من جديد واكيد بفضل الله كل واحد بيبقى مخطط هيتصرف ازاى
وحتى لو لم يكن مخطط بيخطط بعد التعرض للخساره هيخطط من جديد

صح اكيد لازم يبتدي يدور على اسباب الخساره ومش يبص للياس
ويدور على استراتيجيه و خطه بديله تساعده على تحقيق النجاح والارباح

os-x
07-20-2012, 00:43
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

هناك خطة واحدة وللاسف وهي جمع بونص جيد مرة اخرى لهذا يجب ذائما التفكيف في اذا خسر راس المال كامل وععواقبه فهذا سيجعلك تدير راس
مالك جيدا ولاتدخل ابدا في في اي صفقلت بها خطرة كبيرة

kingman
07-20-2012, 00:55
بالفعل يجب عدم الثبات على خطة واحد فهوامير سوق الفوركس ليسوا مثل هواميرسوق الاسهم واظن انه البنوك المركزية للدول الكبري فقط هي من تستطيع التاثير علي اتجاه عملة بشكل مباشر

والفوركس سوق متغير جدا فى حركاته وتقلباته والعوامل التى تؤثر عليها اكبر واكثر فالبتالى بيكون الخطورة والتقلبات والحركات القوية اكثر والله اعلم واكيد بيبقى عايز وعى وخبرة اكبر

ZOUHAIR_ZIZO28
07-20-2012, 01:01
يا اخي في كل خسارة تخسرها تتعلم اشياء جديدة وتحاول البحث عن استراتيجية خالية من الاخطاء

Aker001
07-20-2012, 01:01
بفضل الله الواحد فى السوق ده كل مايتعرض لأنتكاسة او ازمة بيقدر يطلع منها ويجدد نشاطه ويستفيد من الأخطاء

mohamed yossef
07-20-2012, 01:54
اى خسارة فى الفوركس من الممكن ان اقوم بتحملها وذلك لاننى لا اتاجر سوى بجزء بسيط راس مال صغير
وان حدث ذلك احاول الصعود مرة اخرى وابحث عن اخطائى واحاول التعديل على الاستراتيجية التى تسببت فى الخسارة او التعديل من نفسى فى حال ما اذا كان الخطأمنى

hesham1046
07-20-2012, 02:00
فيجب ان تكون لديك عدة سيناريوهات لتحرك السعر وشروط معينه لتغير اتجاة تفكير مثلا من شراء الى بيع

siafarii
07-20-2012, 02:26
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

نعم اخي هو البحت عن استراتيجية اخرى مفيدة
وتجربتها في الديمو حتى ترى انها تحقق ارباح في الاسبوع ومن تم عمل بها ومحاولت تطويرها

mohamed 300
07-20-2012, 02:29
من المؤكد ان هذا يجب ان يكون لديك حتى تتمكن من الحصول على بدائل فى حاله الخساره او انعكاس السعر ,حيث ان هذا شئ مهم فى سوق الفوركس

fx-man
07-20-2012, 02:50
بالنسبة ليا لو خسرت راس مالى خطتى انى استنى الشهر التالى واشتغل بالبونص من المنتدى ولو استراتيجيتى اثبتت فشلها فممكن انى اطورها بانى اضيف او الغى مؤشرات فيها او اغيرها كلها .

ahmed
07-20-2012, 02:53
نعم اخي هو البحت عن استراتيجية اخرى مفيدة
وتجربتها في الديمو حتى ترى انها تحقق ارباح في الاسبوع ومن تم عمل بها ومحاولت تطويرها

مظبوط يا اخى ولكن قبل البحث عن استراتيجيه اخرى جديدة يفضل اولا
محاوله تطوير الاستراتجيه التى تعمل عليها

السيد الجبالي
07-20-2012, 03:20
عندما ادخل الصفقه افكرلا من خلال استراتجيتي الخاصه بي ... وادخل محددا من قبل الهدف والاستوب لوس
في حاله انعكاس السعر ... او ظهور اشارات انعكاسيه اغلق فورا الصفقه

shemo
07-20-2012, 11:00
ارى ان وضع خطه فى الفوركس من اهم عوامل النجاح فى الفوركس والالتزام بتطبيقها وعند فشلها يجب استبدالها

y4x
07-20-2012, 11:28
لو خسرت راس مالى

هبدأ من جديد

واتعلم من اخطاى السابقة

واتعلم اكتر ولا استعجل تانى

egypt2012
07-20-2012, 11:33
اى حد يتاجر فى سوق الفوركس لازم يكون عنده مرونة و خطط بديلة له تحسبا لاى شىء طارق

Aker001
07-20-2012, 11:51
انا اضع لنفسى العديد من الخطط البديله فى حالة ان خطه لم تجدى بالنفع اقوم بتطبيق خطه بديله اخرى اكثر نجاح فى السوق وهكذا دائما
تحياتي

السيد الجبالي
07-20-2012, 12:51
ان كنت تقصد في حاله خسارتي راس مالي ... ان شاء الله لا يحدث ابدا ... ولكن ان حدث ...
بالطبع فالقرار الصائب في هذا الوقت هو البعد عن السق لمده كافيه لاعاده النظر في رؤيتي للسوق وطريقه متاجرتي

2x1
07-20-2012, 12:54
اخي مع وجود البونص لا يوجد ياس لانك تقدر تجمع بونص تاني وتالت لحد متتقن الادوات الخاصة بك جيدا ولا تتكرر اخطاءك

sky44
07-20-2012, 12:58
السلام عليكم

في الحقيقة اخي انا ليس لدي اي خطة لا اجد الحلول حتى اقع في المشاكل هههه و في رايي الخطة البديلة لا يمكن وضعها حتى تعرف نوع المشكل الذي تواجهه

Mohamed90
07-20-2012, 16:30
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

السلام عليكم اخي العزيز لازم وضع خطط مالية و عملية لمواجهة اي فشل
في الفوركس و طبعا الناس تجرب اي استراتجية فيه امل او نسبة نجاح ممتازة للتأمين

delpi
07-20-2012, 16:33
مهم جدا ان يكون عندك خطة بديلة ومرنة
وبالمجهود والمشاركات هتقدر تمتلك رأس مال كويس

spiderxp
07-20-2012, 17:39
لا قدر الله لو دا حصل اة طبعا هيبقى كل تعاملاتي بعد كدا بحذر تام ومش هدخل الصفقة الا وانا متأكد 100% بأذن الله اني هكسبها:yahoo:

magic777
07-21-2012, 03:29
اخي مع وجود البونص لا يوجد ياس لانك تقدر تجمع بونص تاني وتالت لحد متتقن الادوات الخاصة بك جيدا ولا تتكرر اخطاءك

لا اخي نصيحه اتعلم من دلوقتي على ان يكون لك خطه بديله في حاله الخساره على الاقل انك تحمي مجهودك اللي اشتغلت
بيه في المنتدى ومتخليهوش يضيع في لحظات منك بسبب عدم وجود خطه بديله لديك تحمي بيها حسابك

safiforex
07-21-2012, 03:33
لا اخي نصيحه اتعلم من دلوقتي على ان يكون لك خطه بديله في حاله الخساره على الاقل انك تحمي مجهودك اللي اشتغلت
بيه في المنتدى ومتخليهوش يضيع في لحظات منك بسبب عدم وجود خطه بديله لديك تحمي بيها حسابك
فعلا اخي الكريم فاذا فكر الواحد بهذه الطكريقة فانه اكيد سيحمي نقزده من الافلاس
و لكن يجب ان يفكر في الطريقة بشكل لا يضر كل امواله في خساءر فادحة

vamoscapitos
07-21-2012, 03:35
خطتي هي كالتالي

ان اصبر شهر واشارك في المنتدى لاجمع البونص

وبعدها ابدا من جديد

mena
07-21-2012, 19:10
يجب ان تقوم بوضع خطح محكمه والعمل والالتزام بتطبيقها كامله وان لم تنجح تترك وتبحث عن غيرها

eng2012
07-22-2012, 02:34
بالطبع اى تاجر ناجح لابد وان يكون لديه عدد خطط يقوم بالعمل من خلالهم عندما نفشل خطه تكون فى انتظارها خطه عمل اخرى تلحق بها

aboualy
07-22-2012, 02:37
يجب قبل ان نبداء العمل فى الفوركس ان نقوم بوضع خطة للمتاجرة وان يتم فى هذه الخطة تحديد نسبة المخاطرة المقبولة لنا ونسبة المخاطرة فى كل صفقة وان يتم تقيم هذه الخطة كل فترة وتعديلها اذا لزم الامر

magic777
07-22-2012, 03:04

طبعا الحمد لله اخي ان معانا الفرصه دي دلوقتي واننا نقدر نجدد الامل باننا لو خسرنا نلاقي باب مفتوح لينا لاعاده التجربه
ولكن المره دي مع خبره اكتسبناها من الخساره السابقه اكيد وهنا ممكن فرص نجاحنا المره دي تكون افضل
من المره السابقه

zahran
07-22-2012, 03:13

هى وجهات نظر على فكره يا معلم
فى واحد تلاقيه اه عنده خطه بديله واما استراتيجيته بتفشل مثلا بيشتغل ب الاستراتيجيه التانيه
وفى واحد تانى ماشى على هدف واحد بس
وواحد مالوش خطه اولانيه اصلا ولا عارف هدفه ايه ماشى كدا بالبركه وخلاص ونهايته بتبقى وحشه اوى

marem2007
07-22-2012, 03:22
مش شرط اني اخسر في الفوركس بسبب الاستراتيجية الي بتشتغل بيها
ممكن يكون احد العيوب الي فيك
مثلا طمع
رغبة في التعويض لو السعر عكس عليك

HUSSENEY
07-22-2012, 08:58
انا اضع لنفسى العديد من الخطط البديله فى حالة ان خطه لم تجدى بالنفع اقوم بتطبيق خطه بديله اخرى ا
كثر نجاح فى السوق وهكذا دائما هذا هوا الاسلوب الامثل للمتاجره

alkatom
07-22-2012, 11:01
دائما هناك خطة بديلة ... وخطتي البديلة بشكل شخصي أن لدي أخكثر من حساب إحتياطا وجاهزة للتداول
في حال الخسارة لا قدر الله

forex4ever
07-22-2012, 11:15
خطة بديلة قصدك بعيدا عن الفوركس يعني ~~~~؟؟؟؟
اعتقد انه ده مش قصدك انتا قصدك تعمل ايه لما كل شهر تودع او يجيلك بونص وتخسره ؟؟
بص خطة بديلة خطة عديلة هتخسر تاني وتالت ورابع طول مالواحد معندوش التزام بادارة راس المال وعدم الطمع وانتوا احرار جربوا في مؤشرات وجربوا في استراتيجيات بدون ادارة راس المال هتخسروا برده

aboualy
07-22-2012, 11:21
فى حالة تكرار الخسارة الخطة البديلة الوحيدة اذا كنت عاوز تستمر فى الفوركس هى التوقف عن العمل على الحساب الحقيقى والعودة الى الدراسة من جديد مع التطبيق وقت كافى على الحساب التجريبى

ashraf
07-22-2012, 11:22
كثير من متداولى الفوركس فقدوا رأس مالهم بالكامل حتى لو كان بسيط ولا يتعدى ال10 دولارات وانا اتبع خطة بديلة فى عدم الدخول بحسابات صغيرة من البادية وادارة رأس المال بشكل سليم مع وجود اكثر من حساب للتداول احدهم بمخاطرة عالية جدا وحساب بمخاطرة متوسطة وحساب اخر بمخاطرة محدودة جدا واقوم بشحن حساب المخاطرة العالية من الحسابين الاخرين

ahmed
07-22-2012, 11:25
فى حالة تكرار الخسارة الخطة البديلة الوحيدة اذا كنت عاوز تستمر فى الفوركس هى التوقف عن العمل على الحساب الحقيقى والعودة الى الدراسة من جديد مع التطبيق وقت كافى على الحساب التجريبى

هذا فعلا خطه بدي له فى حاله الخسارة المتكرة الابتعاد عن التداول وخطه صحيحه
ويجب ايضا ان يكون لدينا خطه بديله عن كل صفقه على حدة

dodovedo
07-22-2012, 12:14
اخى الكريم
لازم بعد منقع نعرف وقعنا ليه
ونتعلم من وقعنا ونقوم تانى
علشان نقدر ننجح
تقبل احترامى

madman
07-22-2012, 16:04
طبعا فيه بديل لكل حاجه وفيه كل حاجه وعكسها كل ميبقى فيه خطه بديله بيكون احسن من الى قبلها شكرا ليك على الموضوع دا

havic
07-22-2012, 16:23
بالتأكيد لي خطة بديلة في حالة انعكاس السوق علي ، لذلك يجب على كل متداول ان تكون له خطة طوارئ
انا بعض الاحيان عند انعكاس السعر استخدم الهيدج بطريقة مدروسة جدا

magic777
07-22-2012, 17:12
بالتأكيد لي خطة بديلة في حالة انعكاس السوق علي ، لذلك يجب على كل متداول ان تكون له خطة طوارئ
انا بعض الاحيان عند انعكاس السعر استخدم الهيدج بطريقة مدروسة جدا

هو الهيدج بيكون في اغلب الاحيان خطه بديله ممتازه لو فعلا استخدم بطريقه مدروسه ومن نقاط قويه
وليس لمجرد وقف نزيف الانعكاس لصفقتك
وطبعا الاقليه هنا اللي بيقدروا يشتغلوا بطرق الهيدج دي لانها بتحتاجر احترافيه عاليه وخبره جيده من المتاجر

mido
07-22-2012, 17:20
اخي الكريم
فى حالة تعرضى لاى خسارة سواء كانت كبيرة او صغيرةفاننى اتوقف قليلا لاعرف ما هى الاسباب التى ادت لهذة الخسارة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

aminos
07-22-2012, 17:33

السلام عليكم
نعم يا أخي هذا ما يميز البونص على الإيداع
فهو دائما موجود و كلما خسرة يكون موجود لكي تعاود الكرة إلى حد ما تتمكن من الربح
و الحمد لله على كل حال

waleed adel
07-23-2012, 02:05
الخطه البديله هى تجميع بونص اخر واكبر اهم حاجه تكثف نشاطك وتشد حيلك علشان تلاقى
رصيد كويس تعرف تتاجر بيه فى نهاية كل شهر

msh3egy
07-23-2012, 02:23

basom
07-23-2012, 07:08
شوف جميع اسباب الخساره
هيتعلم من اخطائه
ويعزز لديه القصور لديه
وبعد ان يكون مؤهلا مره اخري يبحث عن استراتيجيه جديده

jihadazzam
07-23-2012, 07:12

السلام عليكم
انا اليوم مشيت بخطة جديدة
وسبب خسارتي عدم الصبر وفتح عدة صفقات اتمنى من الشباب
الانتباه والتعلم من الاخرين
توصيتي للاخوة الجدد بالفوركس الصبر الصبر واشتغل على قد حسابك

مالك قلبى
07-23-2012, 07:16
السلام عليكم
ضرورى نتعرف على اسباب الخساره ليتم معالجة الخطأ وتفاديه فى المره القادمه وضرورى معرفة الاخطاء لان التعلم من الاخطاء من اهم اسباب النجاح

BRUFEN
07-23-2012, 07:26
بالنسبة لي انا عندي اكثر من حساب فلو خسرت صفقة في حساب انتقل للحساب الآخر وأنضر لإستراتيجية أخرى وأبحث أين الخطا بطريقة دخولي هل هو تحليلي
ام الإستراتيجية لم تعطي الإشارة الصحيحه وعندما اجد الفرصه اقوم بالدخول بحسابين فأعوض بتوفيق الله سبحانه خسارة الصفقة للحساب الخاسر وأربح صفقة
للحساب الثاني واكون ربحت واخرج وانا بربح بالمجمل
قد تستغرب طريقتي ولكن انا اتابع أحد المحللين وأرى تحليله للإتجاه العامل ولكن قد يتغير الإتجاه فهو مجرد مجته
وانا اتابع إستراتيجية الدعم والمقاومه فإذا حصل خطا اتجه لإستراتيجية مربع التسعه واتابع على فرم الأربع ساعات
واحاول مراقبة الفرم حتى يتبين عكس الإتجاه فاقوم بالدخول مع بداية تغير الإتجاه وبهذه الطريق أعوض بربح ما خسرته
ولكن لا ننسى بان التوفيق من الله سبحانه

safari42
07-23-2012, 07:36
لو لا قدر الله خسرت راس مالك عليك بالتوقف فترة استراحة
لتتمكن من ان تعرف سبب الخسارة لتتفاداه وتحاول اصلاح استراتيجيتك
وتجميع قواك لتتمكن والبدء من جديد

tictok
07-23-2012, 14:22
انا لا افكر في استراتيجية بديلة قبل الدخول الصفقة انا ادخل بفكر محدد وأذا لم ينجح أفكر بعد ذلك وأدرس استراتيجية بديلة وأحاول معرفة أسباب الخسارة
لكي أصل إلي ىالربح لكن الدخول باكثر من استراتيجية في عقلك ربما يؤدي إلى التردد والخسارة

Looser
07-23-2012, 14:37
الان اصبح سهل من خلال البونص انك تجمع راس مال لبداية جديدة مع خلق خطة جديدة لان ضياع راس المال يعني ان في خطا في خطتك التي كنت عليها

ashraf
07-23-2012, 16:10
خطتى البديلة هى البعد عن الطمع والمخاطرة العالية لو انا استطعت التوقف عن المخاطرة العالية سانجح جدا فى الفوركس وبدون تحليل فنى او استراتيجيات لانى اعرف كيف اقرا شاشة التداول وذلك من خبرتى فى العمل فى البورصة من قبل 5 سنوات

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 14:54

master_egypt
07-24-2012, 15:51
انا عن نفسى اسباب الخسارة عندى هو الطمع لانى بطمع كتير اووى وبحب المكسب الزايد
فبخسر كل الحسابات

ARAB_PIGEON
07-25-2012, 16:56

waleed adel
07-27-2012, 19:37
اكيد اخى الكريم لابد ان نقوم بوضع خطة للمتاجرة وان يتم فى هذه الخطة تحديد
نسبة المخاطرة المقبولة لنا ونسبة المخاطرة فى كل صفقة

Mr.Houssa
07-28-2012, 03:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

دائما الواحد بيتعلم من اخطاؤه

فالخسارة تكسبك خبرة .

zeina
07-28-2012, 04:16
لا استخدم سوى استراتيخية واحدة وخطة واحدة اعمل على تطبيقها لا استعمل اى خطط بديلة ولكن فى حالى الخسارة اقوم بدراسة الخسارة ومعرفة سببها لكى اتعلم منة واتفادى الوقوع فى نفس الاخطاء

Aker001
07-28-2012, 04:18
لا تنسى القاعدة العامة فى الفوركس
فالاحتياط واجب

willy
07-28-2012, 14:25
لا كنت قد وضعت خطط بديلة من قبل وكلها لم تنجح قد يكون التخطيط هو الفاشل طبعا وان الفشل في التخطيط هو التخطيط للفشل

elssayed
07-28-2012, 14:28
دائما الجميع بيدخل بدون خطة بديلة
لكن لازم الواحد يعمل حسابة ويتعلم من اخطائة
عشان ميكررهاش ويخسر مرة تانية وربنا يوفق الجميع ويبعد الخسارة عن اي حد

i2am
07-28-2012, 14:32
ليست لدي خطة بديلة لكن ما أنا متأكد منه هو أنني سأحاول مرة أخرى
فالربح مسألة وقت لا غير

sultan
07-28-2012, 14:54
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

لو لم تنجح استراتيجيتي لا املك اي خطه بديله للتعويض او البدء بها من جديد

shemo
07-28-2012, 16:00
عند وضع خطه يجب ان نضع اتنين فى حاله فشل واحده نختار الخطه البديله

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 16:51
لا انا بالنسبة لى بحاول اعمل الخطة البديلة بعد الخسارة
علشان اتعلم من خطاى الاول واعرف خسرت ليه
بعد كده اقدر اشوف اذا كنت هكسب او لا !!

asmoshaa2012
07-28-2012, 17:02
بالطبع يا اخى فمن المهم جدا وضع خطة ومحاول تطبيق ما فيها من اهداف وايضا وضع خطة بديلة فى حالة تغير الاوضاع اثناء التداول
وبالطبع من اهم الاسباب لتقليل الخسارة هو وضع خطة للخسارة حتى تم التحكم فى الخسارة ولا نترك الخسارة تتحكم فينا وبالتالى نقلل من مستوى الخسارة

magic777
07-28-2012, 17:56
لو تعرضت لاى خسارة سواء كانت كبيرة او صغيرةفاننى اتوقف قليلا لاعرف ما
هى الاسباب التى ادت لهذة الخسارة واقوم بدراستها وتحليلها حتى اتفاداها فى المرات القادمة

لما تبحث عن الاسباب دي حاول تلاقي ليها حلول عمليه مناسبه ليك بحيث تساعدك انك متكررش الاخطاء دي تاني في المستقبل
ومتحطش حلول صعب انك تعملها والا مش هتنفع معاك وهتلاقي نفسك بتكرر الخطأ ده تاني

kanzsea
07-28-2012, 18:10
فى حالة خسارتك لرأس مالك او لم تنجح استراتيجيتى ححاول ابتدى من اول وجديد وادور على استراتجية اخرى تكون نسبة نجاحها افضل من اللى كنت بستعملها

ahmed rabee
07-28-2012, 18:20
شوف اسباب الخسارة الاول

ممكن يكون فيه خطا في تطبيق الاستراتيجيه او سوء ادارة راس المال

لو كل شيء تمام والخطا في الاستراتيجيه ابتدي دور علي استراتيجيه بديله اخري تناسب اهدافك وطبقها علي حساب تجريبي اولا

انا الاسكالبينج ساحرني بصراحه وبحقق منه ربح جيد ... حتي لما بخسر بيبقي بسبب تسرع او غلطه مني

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 18:36
فى حالة الخساره اكثر من مره بنفس الطريقه

اغيرها فوراً

واشوف اى طريقه تانيه تكون مربحه

khaledforex
07-28-2012, 18:41
للأسف الشديد نحن لا نضع اى خطة بديلة للخسارة فى الفوركس
هههههههه
نظن اننا سوف نحقق الملايين
ونرفض ان نتوقع الخسارة والمارجن
اما بعد الخسارة فعلا نفكر فى البديل
وغالبا سيكون البديل هو
الشحن وتعويض الخسارة

sa sa
07-28-2012, 18:47
في اعتقادي لازم يكون عندك خطه بديله انت محضرها في حاله الخساره يعني الخطه البديله بتكون موجوده مسبقا علشان تعرف تتدارك الموقف سريعا

mohamed Omar
07-28-2012, 19:00
حرجع من جديد للمنتدى اكيد واحقق بونس وادخل بيه واشوف
استراتيجية جديدية ادخل بيها نم تاني
مهما وقعت لازم تقوم تقف تاني

ameer
07-28-2012, 19:02
الخطة البديلة هي ان تتعلم من الخسارة السابقة ولماذا خسرت وماذا تفعل لكي تجنب نفسك مثل هذة الخسارات

nourhan ali
07-28-2012, 19:09
ممكن احط خطة بديلة استخدمها فى حالة فشل الخطة الاولى
وممكن محطش خطة بديلة واستفاد من غلط الخطة الاولى واحط استراتيجية تانية بعد ما اتعلمت من اخطائى

AMANI
07-28-2012, 19:12
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

انا مديه نفسى سنه حجرب فيها الفوركس
وكل مره خلال هذه السنه لو خسرت سابدا من جديد
واخرى سنه من بدء تداولى على الحساب الحقيقى
لو مرت سنه ولم افلح ساترك الفوركس فهو وقتها ليس لى ولم اخلق من اجل العمل فى الفوركس

Noah
07-28-2012, 19:21
انا لدى خطة بديلة فى حالة الخسارة او فى حالة انى وصلت لمرحلة من الاباح لان الكثير من المتاجرين فى سوق الفوركس مازالوا يخسرون بدون ان يكون لهم خطة بديلة من خلالها يتمكنوا من تغير الخسارة الى ربح

pimo
07-28-2012, 20:19
فى حالة خسارتك لرأس مالك او لم تنجح استراتيجيتى ححاول ابتدى من اول وجديد وادور على استراتجية اخرى تكون نسبة نجاحها افضل من اللى كنت بستعملها

انا اري هذا ايضا استبدال الاستراتجية او تطويرها اكثر لكي تحقق البح مرة اخرا هذه الخطة البديلة التي اراها مناسبة لي وليس ترك الفوركس

HARRY POTTEER
07-28-2012, 20:27
السلام عليكم

لازم تحط مو خطة بل خطط لمواجهة الاخطار

لاز في بعض لاوقات التداول بكون غضار

في اوقات يرتد عليك السعر

لازم تكون جاهز لمواجهة التغيرات

تمام

dodovedo
07-28-2012, 20:41
اخى الكريم
يبقى انا لسه ناقص تعليم
هشوف ايه الغلط وهصلحه سواء قله تعليم
او استراتيجيه غير ناجحه
تقبل احترامى

power8
07-28-2012, 20:51
انا لا اتداول براس مال كله في الفوركس
وانا بالفعل اعيش حياة طبيعية ولا يأثر الفوركس علي

abdelaal
07-28-2012, 20:55
في السوق دة بيتهيألي ان الخطة البديلة بتكون بعد الخسارة ومش قبلها لانك بتتعلم من أخطاء المرحلة الاولي وبتحاول تتفادي في المرحلة الثانية

mema
07-30-2012, 15:20
الافضل عند وضع الخطه ان نقوم بوضع خطتين فى حاله فشل واحده نستخدم البديله حتى لا نضيع الوقت

mannon
07-30-2012, 17:16
اخى الكريم
يبقى انا لسه ناقص تعليم
هشوف ايه الغلط وهصلحه سواء قله تعليم
او استراتيجيه غير ناجحه
تقبل احترامى

فعلا معاك حق والمفروض اى شخص خسر او حاسس انة بيعانى من ويلات الخسارة ما ينعلش السوق ويلقى باللوم علية ، اكيد العي فينا لان فى ناس ناجحة فى لافوركس يبقى اكيد الغلط من عندنا

Stranger
07-30-2012, 17:18
اللي عنده خطه بديله هو اللي بيعرف يتماشي مع تقلبات السوق

لان السوق لا يسير على هوانا دائما ووجود خطه بديله يحمينا من هذه التقلبات

realyone
07-30-2012, 17:21
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

يجب على اي متداول اي يكون له خطط بديلة وليس خطة واحده بديله,لأن سوق الفوركس مثل الأخطبوط لها ارجل كثيره,ويجب عليك ان يكون لك خطط لكي تواجه هذا الأخطبوط ليس بخطة واحده ولكن بخطط كثيره على عدد ارجل هذا السوق الأخطبوطي

adam
07-30-2012, 17:44
من المفروض انني درست وضع السوق قبل الدخول في مجال الفوركس لأنه لان المحافظة عللى رأس المال خط أحمر في هذا المجال ولكي تنجح في الفوركس عليك اولا الا تبدأ الخسارة من راس المال ولكن ان واجهك شبح المارجن كول لا تتداول الا بعد 6 اشهر كي تتمكن من الاستفادة من اخطاؤك واختبار استراتيجيتك الجديدة

spectra4
08-05-2012, 21:09
طبعا لابد الفرد يكون لدية بعد نظر ويحط خطط بديلة لان الخسارة محتملة
زى الربح فلابد على الفرد ان يكون حويط

White Knight
08-05-2012, 21:18
نعم لدى خطة بديلة لانى يجب ان اخذ فى عين الاعتبار جميع النواتج التى
من الممكن ان تحدث سواء كانت ربح او خسارة وكيفي مواجهتها فى حالة الخسارة

freemo14200
08-05-2012, 21:25
السلام عليكم
انا رغم انى لسه مبتداء ومعرفش حاجة فى الفوركس اوى بس انا من راى
ان الواحد لازم يكون عنده خطة بديلة وراس مال بديل يعنى احتياطى علشان لو خسر ميخسرش كل حاجة

Shady Moustafa
08-05-2012, 21:40
نعم لدى خطة بديلة لانى يجب ان اخذ فى عين الاعتبار جميع النواتج التى من الممكن ان تحدث سواء كانت ربح او خسارة وكيفي مواجهتها فى حالة الخسارة كلامك صحيح اخى فلازم الواحد يبقى عامل حساب كل حاجه قبل ما يفتح الصفقه لانه لو فتح الصفقه مفيش وقت للتفكير لانه المفروض يكون بيتاجر وفق قوانين وضعها لنفسه من بل كده ويكون واثق فيها

kingman
08-05-2012, 22:22
السلام عليكم انا رغم انى لسه مبتداء ومعرفش حاجة فى الفوركس اوى بس انا من راى ان الواحد لازم يكون عنده خطة بديلة وراس مال بديل يعنى احتياطى علشان لو خسر ميخسرش كل حاجة وفى البداية اهم شئ ان الواحد تكون له خطة متكاملة نحو التعلم ومعرفة السوق واكتساب الخبرة فيه وهذه المرة بتبقى من اهم المراحل فى هذا السوق وهى التى تحدد مدى نجاح المتاجر من فشله كبداية فى السوق

ahmedyousef33
08-05-2012, 22:33
اكيد طبعا رغم انى لسة مبتدء بس عندى اكثر من خطة بديلة لان هذ هو نظام التجارة وطبيعة الاعمال

saramoza
08-05-2012, 22:37
السلام عليكم ..........موضوعك حلو اووووووووي ربنا يديك العافية ..........اكيد يعنى الواحد هيستفيد وهيتعلم من اخطائه اللى ادت للخسارة وزي ما بيقول الاخ زي ما يكون عندك برج واتهد اهو نفس النظام هتعمل ايه اكيد هتصبر وهتتعلم من اخطائك السابقة وشكرا لكم

medhat
08-05-2012, 22:42
طبعا فيه خطه بديله وهى كتاتى زياده العمل فى المنتدى حتى يكون الشهر القادم اكثر حظا
وبعد التحويل ادخل على الحساب وابداء المتاجره مستفيد من اخطائ

mohamedlee
08-05-2012, 22:46
اذا حدث ذلك وفشلت الاستراتيجية التى اتبعها فهذا معناه انى استخدمت شىء خطأ فى تطبيق الاستراتيجية
فيجب تحليل ما قمت بتطبيقة واعادة النظر فى االخطاء التى وقعت بها ومن ثم يتم تجنب هذة الاخطاء

kimokonolove
08-05-2012, 22:52
شوف اسباب الخسارة الاول ممكن يكون فيه خطا في تطبيق الاستراتيجيه او سوء ادارة راس المال لو كل شيء تمام والخطا في الاستراتيجيه ابتدي دور علي اســــــــتراتيجيه بديله اخري تناسب اهدافك وطبقها علي حساب تجريبي اولا انا الاســـــــــــكالبينج ســـــــــــاحرني بصراحه وبحقق منه ربح جيد ... حتي لما بخسر بيبقي بسبب تسرع او غلطه مني

hesham1046
08-05-2012, 23:00
لو انا لسة بتعلم خطة جديدة هادخل با 10 % من راس المال واتعلم الاول ولو كسبت اقدر اطور هذة الاستراتجية ولو خسرت يبقى خلاص

Mido0o-style
08-05-2012, 23:18
حتى الأن لا توجد لدى أى خطط بديلة و لكن بالتأكيد جيب ان أمتلكها فى وقت ما
المشكلة ان الفوركس هو بالفعل خططتى البديلة حتى الحصول على عمل جيد

فمعنى الحصول على خطة بديلة للفوركس اننى أحصل على خطة بديلة لخطتى البديلة أساسا :d

companero
08-06-2012, 20:45
الخطة البديلة مع هدا المنتدى
ففي حالة خسارة راس المال لا قدر الله, نبدا من جديد بالبونص و نحاول تدارك الاخطاء و التعلم منها

Gravity
08-06-2012, 20:47
اذا خسرت مثلا رأس مالي .. طبعا هناك العديد من الطرق للربح
حاليا افضلها بعد الفوركس .. الربح من رفع الملغات .. وجوجل ادسنس ( الزوار )
واقدر اكون بها رأس مال اخر واعيد الكرة

themaxprofit1
08-06-2012, 20:48
ان ابدء من جديد فهية اضل خطة لبدء التداول والقيام من الخسارة ومن ثمى الى النجاح

MohamedAdel
08-07-2012, 09:34
فى حالة تعرضى لاى خسارة سواء كانت كبيرة او صغيرةفاننى اتوقف قليلا لاعرف ما هى الاسباب التى ادت لهذة الخسارة

hend
08-11-2012, 13:37
ساعتها يحلها ربنا بئا مش معقولة يعنى هفكر من
دلوقتى لو خسرت حسابى كله عمل اية ربنا يصرفها بئا

silver
08-11-2012, 13:39
بالنسبة لي للان لم اضع خطة ديلة

وان شاء الله سوف اضع خطة مناسبة وممتازة من الان

بالتوفيق

maged
08-11-2012, 14:08
اذا نعثرت في الفوركس سوف ابحث فورا علي طريقة
بديلة او استراتيجية اخري واتدرب عليها جيدا علي الديمو
لمدة اسبوع

gullever
08-11-2012, 14:10
لا انا دايما بجهز لإسترتيجيه معينه اتبعها في صفقاتي و لكن ادرس و اخطط بشكل جيد علي قدر استطاعتي و لكن لم يأتي في بالي ان اضع استراتيجيه بديله و لكن سأجعل لي استراتيجيه بديله من الان و صاعدا و شكرا علي موضوعك

ahmed
اذا نعثرت في الفوركس سوف ابحث فورا علي طريقة
بديلة او استراتيجية اخري واتدرب عليها جيدا علي الديمو
لمدة اسبوع

المقصود اخى من الخطه البديله فى الفوركس ليس طريقه متاجرة ولكن فى حاله كانت نظرتك شراء
وهبط السعر بقوة هل لديك فى هذة الحاله خطه بديله ام تستسلم

theshadow1
هل هيا خطة بديلة في الفوركس ايضا ولا خطة تانية خالصص
خارج الفوركس اساسا

talal
08-11-2012, 14:28
ربما في نفس وقت الخسارة لا
ولكن بعد الخسارة سوف ابحث عن الخطأ او ابحث ان افكار واستراتيجيات اخرى
تعوض خسارتي بعد تطبيقها على الديمو فترة كافية من الزمن
حيث ان بعض الاستراتيجيات ربما تنجح في شهر او سنه ولكنها تفشل في سنوات اخرى

mido95
08-11-2012, 15:15
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

بالنسبة لى لو خسرت راس مالى كلة فساحاول جمع رأس مال جديد من البونص لتعويض ما خسرته
و انا فى حال فشل استراتيجيتى فبكل بساطةسابحث عن غيرها و احاول تعلمها و اتقانها و المتاجرة بها‎

bassma_kamel
08-11-2012, 15:36
لازم طبعا يكون فيه خطه بديله بس لازم بعد انتهاء الصفقه ننعرف ايه اخطاء الاستراتيجيه الاولى وايه سبب عدم نجاحها لتفادى الاخطاء دى فى المره القادمه والانسان دايما لازم يهتم بالتعليم حتى لوا كان حاسس انو فاهم كل حاجه لازم يقرى اكتر ويتعلم اكتر

mahmoudemam
08-11-2012, 15:37

dollyabdallah
08-11-2012, 15:38
..........يجب ان تكون لديك عدة سيناريوهات لتحرك السعر وشروط معينه لتغير اتجاة تفكير مثلا من شراء الى بيع

pota1999
08-11-2012, 15:43
الخطة البديلة هي ان تراجع نفسك وتعرف لماذا خسرت او ما هو سبب فشل استراتيجيتك وتحاول ان تعدله وان لم تصلح ابحث عن استراتيجية جديدة واعمل عليها من جديد ، ولا اعتقد ان سوق الفوركس يقف عند حد معين ففيه جديد كل يوم.

mohamed eldamnhorey
08-11-2012, 15:46
..........يجب ان تكون لديك عدة سيناريوهات لتحرك السعر وشروط معينه لتغير اتجاة تفكير مثلا من شراء الى بيع

اهم شئ معرفة الاتجاه واننا ندخل فى الاتجاه الصحيح ولانخالف الاتجاه

MedoMix
08-11-2012, 16:17
التحفيز والامل هم دول الواحد لازم يتمسك بهم في حاله الخساره الشديده او خساره الحساب ولكن الواحد يجب يتعلم من اخطائه اذا لم يفعل ذلك فمصيره واضح جدا وهوا العسي وراء تحقيق الفشل

sghir20
08-11-2012, 16:22
دائما الواحد بيتعلم من اخطاؤه بمعنى انى اشوف سبب الخسارة ايه و لازم اى شخص يبقى عامل حسابه فى خطه بديله

simo patrik 9
08-11-2012, 16:26
اجمييعااااااااااااااااااا ااالسلام عليكم
لست في عفلي اي خطة بديلة الان
وان كان شىء ما سافعل خطة بديلة ان شاء الله

ROTARY28
08-11-2012, 16:27
السلام عليكم
غالبا اقوم بتحويل جزء من الارباح الى حساب اخر
بحيث ان ضرب المارجن الاساسي لاسمح لي
يكون عندي حساب اخر جاهز فورا للتداول
وهو يعطيني فرصة اخرى للإستمرارية

realyone
08-11-2012, 16:28
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

طبعا المفروض المتداول لايعتمد على خطة واحد في الفوركس يجب ان يكون لديه خطط بديله جاهزه عند الطواريء,بالنسبة لي الحمدلله يوجد لدي اكثر من خطة للتداول ولكنهم قيد التطوير ولم يدخل بالخدمة بعد

thehulk3
08-11-2012, 16:29
أعتقد أن الفشل بداية النجاح
أي نعم الأمر صعب جدا جدا انك تخسر بس الواحد لو ما اتعلمش من غلطه ويبدأ من تاني بعد ما يصلح خطأه حيبقى
خسر أكتر

AMANI
08-11-2012, 16:33
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

اذا لم اوفق سابدا من جديد بدون كلل ولا ملل
وعن نفسى وضعت فتره سنه للتعلم ولتجربه الفوركس اذا لم احقق اى ارباح او لم اجد الاسلوب المناسب لتحقيق الارباح ساترك الفوركس

salut34000
08-11-2012, 16:36
سر النجاح في مجال الفوريكس هو وضع عدة خطط ان لم تصب الأولى ستصيب الثانية

mahfoudh
08-11-2012, 16:56
خطتي البديلة اذا خسرت راس مالي رح ارجع لمنتديات انيستا و اكسب بونص

و بذلك اتاجر و رح احاول استعادة ما خسرته

light
08-11-2012, 17:41
بالنسبة لي انا لدي خطة اذا ما انعكس السعر عليا اطبقها
وهي هيدج مع استخدام ستوب لوس ووفقا لدارسة جيدة انقل الصفقة من نقطة الى اخرى

themaxprofit1
08-11-2012, 22:41
اكيد الواحد لازم يحط خطة فى حالة خسارة فى الفوركس ال كدا يكون متداول فاشل مش يخسر وعهديتخسر على خسارة

magic777
08-12-2012, 01:49
طبعا المفروض المتداول لايعتمد على خطة واحد في الفوركس يجب ان يكون لديه خطط بديله جاهزه عند الطواريء,بالنسبة لي الحمدلله يوجد لدي اكثر من خطة للتداول ولكنهم قيد التطوير ولم يدخل بالخدمة بعد

وطبعا الخطه البديله دي لازم تكون جاهزه معاك من البدايه من اول ما بتحلل الصفقه وتحدد الاهداف
والاستوبات حدد معاهم خطه بديله لو تأكد لك ان تحليلك كان خطأ وحط نفسك في الموقف ده
قبل حدوثه وشوف هتعمل ايه وقتها

dentist
08-12-2012, 02:03
اكيد انا حاطت في دماغي كذا استراتيجيه كويسه
بطورهم كمان في الديمو عشان المستقبل

marou49
08-12-2012, 02:15
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

أكيد هي أول حااجه من أين أحصل على رأس الماال ( طبعاا البونص ) و راح أشتغل عليه جيدااا و أجمع رأس مال محترم
و بعدهاا أراجع أسباب خسارتي و أدرسهاا جيداا و أعم خطه لتفاديهاا
و أعود من جديد

andyy
08-12-2012, 03:10
و من أدرك ان الخطة البديلة التى و ضعتها هى الصحيحة فالاهم ان تبحث عن سبب خسارتك و تتعلم منة و تتجنبة فى المرات القادمة فالخبرة فى الاساس هى التعلم من الاخطاء

shahd
08-13-2012, 02:01
الخطه بصفه عامه مهمه فى التداول وان تكون خطه جيده والافضل ان تكون يوجد خطتين فى حاله فشل احدهما

khoroto
08-13-2012, 04:25
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

حاول قلبل ما تجرب استراتيجية جربها على الديمو جميع الايستراتيجيات جيدة يجب فقط الالتزام

tamid0
08-13-2012, 04:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا خطتي البديلة اني
بوفر 10%من كل ربح
ربحته
عشان لو خسرت يبقى معايا مبلغ
مناسب للبداية به من جديد

Marado9
08-13-2012, 04:58
بالطبع بحاول اقف علي رجلي تاني مهما أقع ,, السوق ده عايز الصبر , اهم حاجه الصبر و مهما خسرت بحاول اجمع نفسي و ابدا من الاول .. بس اهم حاجه ابقي عارف امتي ادخل و امتي اخرج

ELZIDANEY
08-13-2012, 05:20
ماهو انا لو مخسرتش لازم أكون معايا البديل علشان أطلع من المأزق
الدراسة المتفهمة والواعية
للفوركس واجبة حتى لا نقع في مشكلة أخري

البرنس
08-13-2012, 05:23
دائما الواحد بيتعلم من اخطاؤه وليس كل عمل ناجح له الف فشل بمعنى انى اشوف سبب الخسارة ايه و لازم اى شخص يبقى عامل حسابه فى خطه بديله

thebraveheart7
08-13-2012, 05:29
والله انا اتعامل مع الفوركس على انه عمل جانبى
وانا اعمل فى عمل اساسى
وربنا يكرم ويكبر ان شاء الله
ولهذا لابد ان نتعلم كل ما هو جديد فى الفوركس

Opplus
08-13-2012, 05:33
السلام عليكم
انا مبتدأ من اسبوع لسه ما عندي استراتجيات ان شاء الله لما نتعلم نحط استراتيجة وان لم تنجح نبحث على البديل

sultan
08-13-2012, 05:42
الخطة التي استعملها في حالة الخسارة و هو التوقف و القيام ببغلق الصفقة لكي لا تتسبب في خسارة الحساب و لكي استطيع ان اعرف ماهو السبب الذي ادى الى تلك الخسارة

mage
08-13-2012, 06:33
الخطة التي استعملها في حالة الخسارة و هو التوقف و القيام ببغلق الصفقة لكي لا تتسبب في خسارة الحساب و لكي استطيع ان اعرف ماهو السبب الذي ادى الى تلك الخسارة

لن اعارضك يا اخى ولكنى انصحك ان يكون لديك الصبر لكى تتمكن من العمل فى الفوركس فيما بعد لان العمل فى الفوركس دائما ام يجعلك فى حالة تفكير مستمرة ولذلك انصحك ان تستمر بالعمل ولا تقنط من الخسارة وهى مش اول ولا اخر مرة

marwa
08-13-2012, 08:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهم حاجه تكثف نشاطك وتشد حيلك علشان تلاقى رصيد كويس تعرف تتاجر بيه فى نهاية كل شهر \ وكل سنة وإنت طيب

ebtehag
08-15-2012, 18:16
دا من الطبيعى اخى الكريم انك يكون عندك اكتر من خطه بديله فى حال نجحت خطه منهم يكون عندك البديل الجاهز ولكن بشرط ان البديل ايضا يكون مجرب يعنى مش لسه هتجيب خطه وتجربها كده هتضيع وقت لازم يكون فى خطط بديله ومجربه

dent
08-15-2012, 20:25
اكيد كل واحد حاطط نفسه خطط وليست خطه واحده
والموضوع ليست بهذه السهوله ونسالالله التفويق

alaoui11
08-15-2012, 20:26
اكيد هناك الكتير من الخطط و الحمد الله ان الانسان يتعلم من اخطائه و بالتالي يكون اكتر علم بخبايا اي شيء
خصوصا السوق و اتمني من الله ان يوفقنا لما فيها الخير لنا مع الفوركس و مع انستا فوركس

الماهر
08-16-2012, 00:34
شوف يجب الاستفادة من الخسارة وتسجيل كل نقطة انت خسرت فيها وتحليله بينك وبين نفس اكيد ستلاقي سر معين لكي تكسبك ماخسرته سابقا

egypt25
08-22-2012, 17:03
انا لو جربت تحليل فنى وخسرت
وجربت استراتيجية وخسرت
يبقى خطة بديلة يعنى هعمل ايه اكتر من كده
اما المجال دى مش مناسبة ليا بقى او انا محتاج اتعلم

ربما يكون البديل انى ادور على حساب بونص

face book
08-22-2012, 18:21
الخطه البديله لو جه اليوم وفشلت في الفوركس ان ارجع تاني للفوركس
ليس امامي حل اخر مش معقول اسيب فلوسي الللي خسرتها تروح هباء لازم ترجع باي تمن
حتي لو كلفني ذالك تعليم 10 سنين

HOUSAMMI
08-22-2012, 18:32
فى حالة خسارتك لرأس مالك
او لم تنجح استراتيجيتك

بسم الله

بابسط قواعد ادارة راس المال

لن تخسر راس مالك
ولكن بفرض الخسارة

سوف ترجع الى قواعد راس المال مرة تانية

هدا ادا كان ضياع راس امال بسبب سوء الادارة او الطمع

اما لو كان بسبب التعلم ادن عليك به

بخصوص تكوين راس المال سيكون عن طريق البونص او لو فيه فائض عن طريق الايداع

badrheba48
08-22-2012, 18:39
عندى خطة بديلة طبعا بالنسبة للأستراتيجية اللى بشتغل بيها .. يعنى انا بشتغل بحساب حقيقى باستراتيجية انا مقتنع بيها لكن ممكن فى اى وقت الاستراتيجية متواكبش تغيرات السوق فلازم اكون بجرب واحدة تانية على الديمو فى نفس الوقت علشان تنجدنى لو حصلت أى حاجة ..

arabfox
08-22-2012, 19:02
على حسب الخسارة تكون الخطه

nejmeddine
08-22-2012, 19:42
انا شخصيا لما ابتدي اتاجر اعمل حد للخسارة عشان ما اخسر فلوسي كلها و ابتدي من جديد
يعني لما ابتدي اخسر فيه حد لما يوصل توقف الخسارة عشان ما اخسر راس المال و ابتدي من جديد
و اضن الحركة ده بيتعملها كتير ناس عشان مطمئنة اكثر

hendbadr33
08-22-2012, 19:46
لا بصراحة معنديش اى خطط بديلة بس انا شايفة ان الأستراتيجية اللى بتاجر بيها بتحققلى ارباح كويسة و معقولة يعنـــى فمجاش فى بالى خالص موضوع الخطة البديلة دة خالص ..

hanyzky
08-23-2012, 19:14
لا اخى العزيز لا يوجد لدى اى خطه بديله لانى مبتدئ ولكن ان شاء الله سوف يكون لى خطط بديله

elmasa2014
08-23-2012, 19:55

azifek
09-21-2012, 07:13
بصراحة ليس لدي خطة بديلة
ولكن ما يجب الإشارة إليه أن تمرجن الحساب قد لا يكون بسبب استراتجية سيئة
و إنما قد يكون بسبب سوء الحظ أحيانا و نقص في التركيز

..::E.A.G.L.E::..
09-21-2012, 07:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم ياخى بالفعل انا خسرت اموالى كلها بسبب الطمع والجشع وعدم احترام راس المال وكل مره بقول ممكن تخيب مره
لاكن لو صابت بتبترجع الخسارة كلها ولاكن النهاية فاشلة فانا الان امنت بالمستخدم الى بيرضى بقليلو