PDA

View Full Version : اذا كانت التوصيات تحقق 30% شهريا لماذا لا نتوقف عن المتاجرة ونعتمد عليها؟

Pages : [1] 2 3 4

Desperate
06-21-2012, 04:22
اذا كانت التوصيات تحقق 30% شهريا لماذا لا نتوقف عن المتاجرة ونعتمد عليها؟

فى رايى: ان ليس اغلب مزودى التوصيات ناجحون والاعتماد على الغير بكثرة لا يجلب الا الخسائر

aboualy
06-21-2012, 04:26
انا اعتقد اخى العزيز انه لا يجب الاعتماد على التوصيلت كليا بدون دراسة وتحليل ويجب ان يكون الشخص على معرفة بقواعد التحليل الفنى وقواعد ادارة راس المال حتى وان كان سيعتمد على التوصيات حتى يستطيع التصرف فى اى وقت تحدث فيه مشاكل

sho
06-21-2012, 04:56
فى رأيى انة لا يجب ان تعتمد على توصيات تأخذها من موقع معين او من متداول معين وتقوم بتنفيذها يجب ان تحلل وتملك ادواتك بنفسك وان تبحث عن اكثر من مصدر

jans
06-21-2012, 05:14
الاعتماد بشكل كلي على التوصيات اعتقد ليس جيد للمتاجر ولكن ممكن
المتاجر لو كان في البداية يقوم بتنفيذ التوصيات و قبل تنفيذها يقوم بي تحليلها .

2x1
06-21-2012, 05:23
فعلا مش مضمون ابدا الاعتماد علي التوصيات يجب دراستها ايضا يمكنك الاطلاع عليها وتعمل بها اذا كانت متوافقة مع تحليلك فهي ممكن استعمالها للتاكد من صحة تحليلك

ARAB_PIGEON
06-21-2012, 08:01

فى رايى: ان ليس اغلب مزودى التوصيات ناجحون والاعتماد على الغير بكثرة لا يجلب الا الخسائر

اهلا وسهلا اخى الكريم
لماذا تعتمد الاخرين ولا تعتمد على نفسك
الفوركس مهنه مثل اى مهنه اخرى لها اسس واصول لو عرفتها جيدا وتعلمتها ستصبح متداول ناجح وتحقق اكثر من ال 30% الت تتحدث عنها
ولو حصل وان اخطاءت وخسرت فستتعلم من خطاءك
اتمنى لك التوفيق

okash
06-21-2012, 08:01
يجب ان تأخذ التوصيات من عدة ممواقع وعدة مصادر ولا تعتمد مصدر واحد وعند جمع التوصيات انظر الى التوصية المشتركة واعتمد عليها
مع العلم في تاريخ تداولي لم اعتمد على توصية بل اعتمد على الترند العام ومراكز الدعم والمقاومة

zahran
06-21-2012, 08:36
بص ياباشا . المفروض لالاى واح يعتتمد على التوصيات الاول يسال نفسه كام سؤال
انت ليه بتعتمد على التوصيات
هل هذه لتوصيات ناجحه ام خاسره
هل لو فجاه انقطع عنك مزود هذه التوصيات ماذا ستفعل
..
بعد ذلك كن على يقين انك انت من تصنع التوصيات الصحيحه . وان كنت لا تقدر على ذلك االان فعليك التعلم لكى تصل الى هذه الدرجه

revenge
06-21-2012, 09:17
اكيد في البدايه انت مجبر انك تعتمد علي توصيات الغير لحد ما تتعلم و تعرف ازاي تعقد صفقاتك بنفسك .. في ناس كتير جدا توصياتهم ناجحه اوي و ممكن الاعتماد عليهم

deadlyfox
06-21-2012, 09:27
ماينفعش اننا نعتمد على التوصيا بشكل كلى لازم يبقى عندنا قدرة كويسه على التحليل عشان لو حصل موقف مفاجئ
نقدر نتعامل مع الموقف ده بسرعه وبكفاءة عاليه

compaq0
06-21-2012, 13:00
من الممكن ان وجدت احد يعطى توصيات تعطيك 30% من راس مالك ان تعتمد عليه و لكن ليس كليا بجب ان نعتمد على نفسنا فى جلب الارباح ماذا تفعل لو توقف عن اعطاء توصيات هل ننتظر من احد جديد هل بعد 10 سنين مثلا فى المتاجره تخرج دون ان يكون لديك اى خبره فى التحليل الفنى و مبررك ان احدا كان يطيك توصيات ناجحه؟!

magic777
06-21-2012, 16:18
اخي انت دخلت المجال ده علشان متعتمدش على غيرك وانك تكون مدير نفسك
مش زي في العمل الميداني لازم تكون تابع لمدير وتابع لاوامره فليه عاوز تفضل كده حتى في مجال الفوركس
اللي لو تعبت فيه واعتمدت على نفسك هتكون مدير نفسك وتقدر تحقق الربح اللي انت عاوزه بنفسك

The Mester X
06-21-2012, 16:20
ايوه انا شوف ممكن تستفيد من التوصيات التي تحقق لك اكثر من 30 بالمئة من حساباك شهريا فهي جيدة و تعتمد عليها بما انك مبتدا
ولكن لا يجب اعتماد عليها مدى الحياة لانه ممكن صاحب التوصيات يتوقف لهذا يجب ان تسنفيد منها قبل اختفائها

mohamed1happy
06-21-2012, 16:21
لا يمكن الاعتماد علي التوصيات من شخص معين او موقع معين يجب ان نعتمد علي انفسنا من دراسة وتحاليل فنية
وماذا لو اغلقت التوصيات فهل سنتوقف عن المتاجرة المثل المصري يقول لاتعطيني سمكة ولكن علمني كيف اصطاد

younesjoe
06-21-2012, 17:21
اخر ما التجا اليه هو البحت عن مزود للتوصيات كما قلت غالبا ما تجلب الخسارة فقط و انصح بالابتعاد عنها كمجرب لكن يوجد احسن من دلك هو ربط حسابك بحساب متداول متفوق دي جيدة خصوصا لاصحاب الدين لا يملكون وقت للتداول

ashraf el-araby
06-21-2012, 19:20
اعتقد ان ممكن اتبع التوصيات ولنى اقوم فى نفس الوقت بالتحليل لنفسى ولا اعتمد على التوصيات بشكل كامل

zikooo014
06-21-2012, 19:27
انا شايف انك لو اتبعت التوصيات مش هتزود من تعليمك من الفوركس
لا الصفقه في التوصيه لو خسرت انت مش عارف ايه سبب خسارتها وبالتالي انت كده مستفدتش من الخطأ دا
و صاحب التوصيه لو شاف صفقه خسرانه عنده هيعرف يتصرف و يطلع منها بأقل خسائر و هيكون عارف هو خسر ليه
بس من الافضل انك تشتغل بنفسك و تبعد عن التوصيات عشان تتعلم كل حاجه في الفوركس

safiforex
06-21-2012, 19:31
ممكن الواحد ان يعتمد على التوصيات لكن ليس داؤما بل يمكنه فقط في بداية مشواره ، و بهذه التوصيات يجب عليه دائما التفكير في منطقها من اهداف لها او ستوبات لها و يحاول ان يسقطها على الشارت و يلا حظ هو بنفسه التحليل الذي يعطي مثل هاته التوصيات ، و لو انه سيكون التحليل ليس هو ، المهم انه يحاول و يحاول حتى يجد طريقة في التحليل ستكون مناسبة له و بالتالي سيصبح هو من يعطي التوصيات

ahmed
06-21-2012, 19:37
صراحه لم اقابل من الناجحين فى التوصيات الى القليل جدا وصعب الاعتماد عليهم لعدة اسباب
انك لازم تتفرغ علشان تتابع كل المستجدات بالنسبه للتوصيه
ولو حدث اى جديد وصاحب التوصيه غير موجود انت مش هتعرف تتصرف
واخير لا احب الاعتماد على احد غير زراعى فى جلب رزقى

Smart
06-21-2012, 19:39
متفق معك ياغالى
لو يقدر شخص يحقق هذه النسبه شهريا بطريقه ثابته
اعتقد انه مش هيحتاج لبيع اى توصيات

Mr.GooDMaN
06-21-2012, 19:43
كلامك مظبوط وكل حاجة لكن ميمنعش ان في مزودين توصيات رائعين
في منهم كمان بيوصل لـ 500 نقطة شهريا فيما فوق

كريم
06-21-2012, 19:44
لا اعتقد ان التوصيات تحقق 30 % من راس المال

و كما في نجاح يبقى لازم فيه خسائر

و لا مانع من قراءتها لكن يجب الاعتماد على تحليلك اولا و اخرا

و العوامل الأساسية و الكل يصيب و يخطأ و الله يوفق الجميع

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:22
والله يا ريس انا دايماً بقول التوصيات مش لازم تعتمد عليها ابدا
لانه فى النهاية المزود دا بنى ادم وومكن يخطئ ودا لو اعطاك التوصية الصحيحة اصلاً !!

Amgad91
06-21-2012, 22:25
حتى و ان كانت التوصيات ناجحة بنسبة كبيرة فهي لن تكون مناسبة في كل الاوقات لنتاجر بها
فمزود التوصيات لن يقدمها في الوقت المناسب لنا و انما في الوقت المناسب له هو
وبالتالي لن يمكن متابعتها و الدخول بها بشكل دائم لضمان تحقيق هذه النسبة
لذلك يجب علينا ان نعتمد على انفسنا في التحليل و ان نتعلم حتى وان خسرنا في البداية

kingman
06-22-2012, 01:24

فيه فعلا موصيين بيحققوا مثل هذه النقاط شهريا واكثر كمان لكن المهم اللى يقدر يوصل لمثل هؤلاء وتكون نتائجهم ثابته اوفى حدود الرينج يعنى مش مرة والسلام وده بيظهر من تقييم الموصى على فترة كبيرة ومدى ثبات طريقته مع السوق نسبيا

Mostafa Mando
06-22-2012, 03:14
يا اخي لا تعتمد على التوصيات حلل بنفسك حتى لو خسرت تعلم من الخسارة والاخطاء

لكي توسع خبرتك وتربح المرة الثانية وهكذا لكي تصبح متداول ناجح ان شاء الله

actas
06-22-2012, 03:18
من وجهه نظرى اخى الكريم ان تنظر الى التوصيه ان كانت توافق تحليلك خذ بها وان كانت لا توافق تحليلك لا تعتمدها ابدا
لان هذه الامور تتعلق بنفسيتك فى المتاجره

i5land_man
06-22-2012, 03:21
من وجهه نظرى اخى الكريم ان تنظر الى التوصيه ان كانت توافق تحليلك خذ بها وان كانت لا توافق تحليلك لا تعتمدها ابدا
لان هذه الامور تتعلق بنفسيتك فى المتاجره

كلامك مظبوط يا اخي الكريم وعشان كده التوصيات تكمن خطورتها في ضحالة خبرة المتلقي لان المتاجر الخبير لو اتعرضت عليه توصية قبل ما يطبقها حيحلل الشارت بنفسه
وحيشوف مدي قوتها ومصداقيتها

A7mad_Aziz
06-22-2012, 04:02
اعتقد ان مفيش شركات مزودة توصيات ناجحة والا كان زمانها اتشهرت جداً وناس كتير اشتركت فيها وهتكون بمثابة كنز بالنسبة لكتير من المبتدئين

kimokonolove
06-22-2012, 04:11

القاعدة رقم 1
اعتمد على الله اولآ ثم على نفسك
ثانيآ اذا اردت متابعة توصيات احد فيجب ان تكون توصية بجانب توصيتك ومقارنتها بها
ويجب ان يكون الشخص الذى تجلب منه التوصية ذو ثقة
واعلم ان ممكن تحقق خسائر لذا العب على المضمون ودائمآ خلى اهدافك اقل من اهداف التوصية بفارق 5 نقاطعلى سبيل المثال او تابع الشارت وعدل الأستوب كل فترة
عند مستوى قريب من الهدف ولو وصل للهدف خير وبركة وان لم يصل تخرج قبلها بالهدف المص\ضمون الذى عدلت عليه الاستوب لوز
وارجو ان اكون افدتك لاكن انت الشخص الوحيد الذى تاخد قرار نفسك فلو اخطأ لن يلومة شخص اما انت سيكون خشارة لك وممكن يطير حسابك
لو لم تتبع ادارة رأس المال

Desperate
06-22-2012, 04:16
انا اتفق معكم كما ذكرت فى موضوعى اننا لا نستطيع ان نعتمد على التوصيات من الاخرين فقط فيجب ان نتعلم كيف نتاجر بانقسنا وبعد ذلك يمكن ان تكون التوصيات ما هى الا تاكيد لتحليلنا
مع انى اعتمد على التوصيات فى الغالب الان ولكنى ما زلت اسعى فى تعلم الفوركس خطوة خطوة وانا الان ادرس التحليل بكل انواعه واشكاله

najoull19
06-22-2012, 04:23
ان التوصيات تحقق بعض الربح ولكن ليس دائما لانه يجب عليك الاعتماد على اشخاص كفئ

remo
06-22-2012, 04:44

مين يقدر يضمنلك ان التوصيات هتفضل تحقق 30 فى المية كل شهر محدش يقدر فى سوق الفوركس يضمن حاجة زى دى وانا نصيحة منى لو نسبة نجاحك وصلت الى 60 فى المية من عدد صفقات حاول تثبتها على كدة ومتطمعش

magic777
06-22-2012, 15:51
مين يقدر يضمنلك ان التوصيات هتفضل تحقق 30 فى المية كل شهر محدش يقدر فى سوق الفوركس يضمن حاجة زى دى وانا نصيحة منى لو نسبة نجاحك وصلت الى 60 فى المية من عدد صفقات حاول تثبتها على كدة ومتطمعش

صح اخي وكمان انت متضمنش استمرار الموصي ده في انه يديك التوصيات شهريا ممكن يحصل اي حاجه
ساعتها هتعمل ايه انت مش هتعرف تتاجر طبعا فااتعلم من التوصيات دي وحاول تتدرب على انك تشتغل بنفسك

kingman
06-22-2012, 16:44
فعلا مش مضمون ابدا الاعتماد علي التوصيات يجب دراستها ايضا يمكنك الاطلاع عليها وتعمل بها اذا كانت متوافقة مع تحليلك فهي ممكن استعمالها

واللى يدخل على التوصيات لازم اقبل مايدخل اى توصية يبقى عنده اقتناع انه ممكن تضرب استوب ويحط الخسارة فى راسه لأن كثيرا من المتاجرين يصبوا غضبهم على الموصى اذا فشلت التوصية وده خطأ مادام ارتضيت بالتوصية فانت المسئول وحدك ومافيش حاجة مضمونة فى هذا السوق

elzeel
06-22-2012, 17:06
لان لازم تكون التوصيات من مصدر موثوق لانك ممكن تاخد توصيات غير موثقه
او مش اكيده وتؤدى بيك للخساره فالتجاره الذاتيه والاعتماد على النفس افضل اكيد

KOGI
06-22-2012, 21:30
اعتقد اخى انه لا يجب الاعتماد على التوصيلت كليا بدون دراسة وتحليل ويجب ان يكون الشخص على معرفة بقواعد التحليل الفنى
وقواعد ادارة راس المال حتى وان كان سيعتمد على التوصيات حتى يستطيع التصرف فى اى وقت

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 21:32
اعتقد اخى انه لا يجب الاعتماد على التوصيلت كليا بدون دراسة وتحليل ويجب ان يكون الشخص على معرفة بقواعد التحليل الفنى
وقواعد ادارة راس المال حتى وان كان سيعتمد على التوصيات حتى يستطيع التصرف فى اى وقت

تصدق ياغالى دائماً اصرخ فى جميع المنتديات واقول ياقوم ياناس ياعالم

ابعدو التوصيات لان التوصيات دى مشروع فاشل

محدش بيصدق

Ahmed EL Deeb
06-22-2012, 21:40
توصيات تحقق 30% هذا الشهر جد لا تحققهم الشهر اللي بعده ثم ان الفوركس بالنسبه لاغلب المتاجرين متعه وغايه في حد ذاته وادمان احيانا كمان يعني مش بس مصدر فلوس او تحقيق نسبه شهريه ثابته ومفيش حد يقدر يستمر علي 30 بالمائه شهريا مهما كان محترف لان هذا سوق وكل شهر له ظروفه

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 21:45
لا يمكن الاعتماد علي التوصيات من شخص معين او موقع معين يجب ان نعتمد علي انفسنا من دراسة وتحاليل فنية
وماذا لو اغلقت التوصيات فهل سنتوقف عن المتاجرة المثل المصري يقول لاتعطيني سمكة ولكن علمني كيف اصطاد

assidi saber
06-23-2012, 12:43
انا من راي لا يجب الاعتماد كثير على التوصيات بل يجب الاعتماد على خبراتنا نحن

---------- Post added 06-23-2012 at 10:43 AM ---------- Previous post was 06-22-2012 at 07:49 PM ----------

لا اريد الاعتماد عليها فربما خسرت كل نقودي و اقول ان تلك التوصيات تسبب لي بالخسارة

Texxon
06-23-2012, 13:49
المشكلة فعلا ان اغلب التوصيات تربح شهر وتخسر الي ربحته في الشهر التاني
نادرل جدا ما تلاقي واحد موصي بيحقق ربح ثابت شهريا

konine
06-24-2012, 03:47
أولا أنا لا أعتمد عل غيري مهما كان إلى بعد تحليل مصبق
أما عنسبب عدم إقتناع ب 30 في مئة فغالبا سببه طمع
الله كريم

nrgslawi
06-24-2012, 04:03
انا لا اعتمد على التوصيات من الموقع الاهرى ان اعمل استراتجياتي الخاصة وتحليلاتي الخاصة واضع هدفي الاسبوعي

Mostafa Mando
06-24-2012, 05:53
لا يجب الاعتماد على التوصيات لتوسيع خبرتك انت لو اعتمدت على التوصيات

ستظل واقف في مكانك لن تتقدم في التعليم او توسع خبرتك يبقى انت مش متداول انت مجرد

آلة تصوير واحد بيقولك تعمل ايه تعمل زي ما بيقولك يبقى انت كدا مش فاهم اي حاجة

hehelibeb
06-25-2012, 19:41
أنا لا أعتمد على التوصيات ورغم ذلك لا ينقص ذلك من أرباحي في الفوركس

fafa280384
06-25-2012, 19:46

يجب على مرء الاعتماد على نفسه اولا

ولنفرض ان صاحب توصيات مات.؟؟؟؟؟؟؟؟؟

devloppman
06-25-2012, 19:53
ليس بالضروة الإعتماد على التوصيات
لأنها ليست مربحة دائما حسب الشخص اللي واضعها
من الأحسن أن نتعلم بأنفسنا ولا نعتمد على التوصيات بشكل رئيسي بل نتركها فقط كعضو ثانوي
حيث يمكنك مقارنة تحليلك مع توصيات الأعضاء

aboualy
06-25-2012, 20:06
المشكلة فعلا ان اغلب التوصيات تربح شهر وتخسر الي ربحته في الشهر التاني
نادرل جدا ما تلاقي واحد موصي بيحقق ربح ثابت شهريا

الفوركس بطبعه متقلب والخسارة امر عادى فى الفوركس ولكن انا اعتقد انى اعتمد على تحليلى الشخصى حتى وان خسرت الصفقة اكون قد اكتسبت خبرة من هذه الخسارة وهذا افضل من الاعتماد على التوصيات الجاهزة

forexBOSS
06-25-2012, 20:12
انا لا اتفق مع كلمك يوجد مزودين توصيات ناجحين جدا و لكن معظمهم يجب ان تدفع له مقابل ان يعطيك التوصيات و انا مجربهم و احقق ارباح خياليه بسببهم و لكن طبعا لازم نتعلم منهم و منمشيش وراهم و خلاص و ذلك لزياده الخبره و الاعتماد على النفس و انا اشجع التوصيات بالنسبه للمحترفين و ليس للمبتدئين لان المحترف يعرف الفوركس جيدا و لا يحتاج للدراسه و اعتماده على التوصيات سيزيده خبره اما المبتدئين اذا اعتمدوا على توصيات سوف يظلون بقيه حياتهم يعتمدون عليها و لنيحققوا اى ارباح دونها

Mtec
06-25-2012, 20:22
يا اخي المشكلة ليست في النسبة 30 او 50 في المئة ، لكن المشكلة في راس المال الصغير ، حيث اذا كان المتداول يملك 100 دولار هل تظن ان المتداول سيقنع ب 30 دولار في الشهر ؟

abdallah elbaz
06-25-2012, 20:32
لابجب الاعتماد بشكل كلى على التوصيات ده اكيد غلط
يمكن ف البدايه الامور ممكنه انما بعد كدا صعبه
وشكرا ليك

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:34
لابجب الاعتماد بشكل كلى على التوصيات ده اكيد غلط
يمكن ف البدايه الامور ممكنه انما بعد كدا صعبه
وشكرا ليك
مظبوط يا باشا فى توصية يمكن ان تخطئ لان المزود بشر مثلاك ليس الا

assidi saber
06-25-2012, 23:22
اعتقد انه لا يجب الاعتماد على التوصيات كثير لانه يوجد توصيات غير مضومنة و تجعلك تخسر نقودك

jihadazzam
06-25-2012, 23:26

انا من جهتى اذا في مزود توصيات 30 بالمية وتعتمد عليه كتير منيح
انما بدك مزودين تثق فيهم لتسلمهم مالك هنا تكمن المشكلة

dodovedo
06-27-2012, 08:51
اخى الكريم
انك لما تتاجر انت بمالك وتتعلم وتدرس افضل وتبقى مطمن اكتر المهم اداره راس مال صارمه
تقبل ودى ومرورى

saad
06-27-2012, 14:51
والله يا ريس انا دايماً بقول التوصيات مش لازم تعتمد عليها ابدا
لانه فى النهاية المزود دا بنى ادم وومكن يخطئ ودا لو اعطاك التوصية الصحيحة اصلاً !!

osama shaban
06-27-2012, 15:11
التوصيات معايا بتكون تاكيد لتحلياتي بمعني ان المفروض تحليلي يكون متوافق مع التوصيه لو مختلف بدور ايه وجه الاختلاف واحاول احدد مين اللي صح وغالبه مبخش عمليات في الوقت ده عشان مش بخش عمليه انا مش مقتنع بيها

aminos
06-27-2012, 15:28
السلام عليكم
لا أضن أن الإعتماد على التوصيات المؤخودة من المنتديات و المواقع شيئ جيد
فمن الأفضل أن تحلل السوق بنفسك و إن لم تكن متمكنا من التحليل
فما عليك إلى بالتعلم من جديد

saad
06-27-2012, 16:07

konine
06-27-2012, 16:37
انا لا اتفق مع كلمك يوجد مزودين توصيات ناجحين جدا و لكن معظمهم يجب ان تدفع له مقابل ان يعطيك التوصيات و انا مجربهم و احقق ارباح خياليه بسببهم و لكن طبعا لازم نتعلم منهم و منمشيش وراهم و خلاص و ذلك لزياده الخبره و الاعتماد على النفس و انا اشجع التوصيات بالنسبه للمحترفين و ليس للمبتدئين لان المحترف يعرف الفوركس جيدا و لا يحتاج للدراسه و اعتماده على التوصيات سيزيده خبره اما المبتدئين اذا اعتمدوا على توصيات سوف يظلون بقيه حياتهم يعتمدون عليها و لنيحققوا اى ارباح دونها
كلام سليم 100 في 100 لنفترض أن ذلك شخص مات ماذا سيفعل ذلك شخص هل سيتوقف و
عندما يتوقف و يبدأ في إعتماد على نفسه فتبدأ خسائر لدخول إلى متاجر
الله كريم

magic777
06-27-2012, 16:47
ولو فضلت على الحال ده هتفضل متعرفش تتعامل مع السوق لوحدك ابدا وهتفضل محتاج لتوصياتهم وافرض
حصل حاجه لا قدر الله ومبقاش فيه توصيات ليهم مثلا هتعمل ايه وقتها
اكيد هتكون النهايه هنا ليك في السوق او انك تبدأ تتعلم من الاول

assidi saber
06-27-2012, 18:29
انا اريد الاعتماد على نفسي في المتاحرة في الفوركس لكي استطع ان اجني الاموال بمجهودي

fx-man
06-27-2012, 18:42
انا اتفق مع اجابتك لانى جربت كتير من التوصيات والتحليلات وكانت النتيجة كلها خساير
نصيحة لكل مبتدئ اعتمد على نفسك وحاول تتدرب على حساابات الديمو وان شاء الله هتعمل استراتيجة خاصة بيك ومربحة جدا .

xtomorrow
06-28-2012, 06:01
لا انصح باتباع التوصيات وانت مغمض العينين
اخي انا مثلا استفيد من التوصيات
لكن لا اعتمدها بشكل مطلق

Mostafa Mando
06-28-2012, 06:23
لا انصح باتباع التوصيات وانت مغمض العينين
اخي انا مثلا استفيد من التوصيات
لكن لا اعتمدها بشكل مطلق

صحيح يا اخي لا يجب الاعتماد على التوصيات في كل شئ لو اعتمدت عليها

سوف تقف في مكانك وسوف تصبح مبتدأ طوال حياتك لن تتقدم ولن توسع خبرتك

في الفوركس انت تعتبر آلة بتشوف التوصية وبتطبقها فقط ليس اكثر

jihadazzam
06-28-2012, 06:43
انا اريد الاعتماد على نفسي في المتاحرة في الفوركس لكي استطع ان اجني الاموال بمجهودي

السلام عليكم
بافعل اخي الاعتماد على النفس اهم شي
لان الذي تعتمد عليه ما بتعرف غدا شو بده منك
كلامك سليم 100%

KOGI
06-28-2012, 07:44
السلام عليكم
بافعل اخي الاعتماد على النفس اهم شي
لان الذي تعتمد عليه ما بتعرف غدا شو بده منك
كلامك سليم 100%

طبعاااااا كلامك سليم جداااا مينفعش نفضل معتمدين على شخص معين الواحد لازم يعتمد على نفسه فى كل حاجة
بجد احيك على كلامك اخى الكريم
لك فائق احترامى

omar kapo
06-28-2012, 07:47
الاعتمد الاهم هو ع النفس من اجل اكتساب الخبرة والواسعة ف الفوركس
لانك عندما تعتمد ع نفسك تذاد معرفتك بالحياة
ليست فوركس بس
ولكن تذاد معرفتك باشياء اخر تحليل الاقتصاد الدولي لي دولتك لما تلاقي البورصة نزلت او طلعت تكون فاهم
ده اكيد هتفتمه من الفوركس

okash
06-28-2012, 08:05
مش كل مرة بتسلم الجرة لذلك لا يجب ان تعتمد على هذه التوصيات لأنه قد تكون من اشخاص اصلا لا يعرفون التحليل لذلك يجب التأكد من التوصية بالرجوع الى بعض الماوقع

2x1
06-28-2012, 08:37
فعلا اخي التوصيات ليس غالبا تكون صحيحة ويجب النظر عليها بعد عمل
التحليلات ومقارنة النتائج لكي يكون قرارك الاخير

hisoka
06-28-2012, 13:44
يا اخي المشكلة ليست في النسبة ، لكن المشكلة في راس المال الصغير ، حيث اذا كان المتداول يملك 100 دولار ,فلن يقتنع ب30%او حتى 60 %فهو يبحث
عن الراس مال الكبير الىذى يوفر له الوقت ويزيد له فرصة الربح
تقبل مرورى

elazez
06-28-2012, 14:02
طيب وماذا اذا اختفي مزود التوصيات؟
هل نتوقف عن المتاجرة حتي يعود ام نتوقف نهائي؟
اظن انه من الافضل ان يكون كل مضارب هو من يتخذ قراره بيده

mohamedfx2005
06-28-2012, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله
انصحك بالابتعاد نهائيا عن التوصيات والاعتماد على النفس احسن او على الاقل الاعتماد على توصيات صديق لك يراقب استراتيجية وانت تراقب اخرى وتتبادلان التوصيلت فيما بينكما مع العلم بقوة الاستراتيجية التي يعتمدها

sami
06-28-2012, 14:30
برأيي أن الإعتماد على التوصيات في الفوركس و إن كانت تحقق نجاحا بنسبة كبيرة،فإنها لا تعكس النجاح الحقيقي في الفوركس،لأن النجاح يكمن في الإعتماد على أنفسنا و على تحليلاتنا و على درايتنا بأسس التداول فكما قيل،ما حك جلدك مثل ظفرك فتولى جميع أمرك،و عليه و جب أن نبذل الجهد لتعلم الربح من الفوركس،دون الركون للتوصيات الجاهزة

magic777
06-28-2012, 16:53
مش كل مرة بتسلم الجرة لذلك لا يجب ان تعتمد على هذه التوصيات لأنه قد تكون من اشخاص اصلا لا يعرفون التحليل لذلك يجب التأكد من التوصية بالرجوع الى بعض الماوقع

وممكن توصياتهم تنجح فتره وتضرب بعد كده ويلاقي نفسه في النهايه خاسر وفي نفس الوقت مش عارف يشتغل
بنفسه في السوق ويكون هنا ضيع وقته هدر علشان مبدأش صح واعتمد على نفسه من البدايه

mostafakamal
06-28-2012, 18:12
اخى ادخل شوف المنتديات العربية العربية
كل واحد عامل نفسه خبير ويقولك توصيات
شوف كام واحد بيشتكى
وهو لو كان خبير مش كان كسب واستغنى بمكسبه عن ذلك
بس الصراحة الاجنبى لا اعرف شئ عنه

Noah
06-28-2012, 18:58
كلام منطقى جدا على فكرة انا اتمنى ان نتمكن من الاعتماد على بعض التوصيات التى من خلالها نتمكن من تحقيق نسبة ارباح بكيرة وبدون ان نخشى السوق لانه من الممكن ان نجد توصيات من خلالها نحقق نسبة ارباح كبيرة

pimo
06-28-2012, 19:01
انا لا اعتمد علي التوصيات المقدمت من اشخاص غير موثوق فيهم الي اذا كانت موثوقة ويتعامل بها كثير من التجار وانا الجئ اليها عندما تختلط علي التحليل الاساسي ولا اعرف اتجاه السوق في بعض الاحيان

2x1
06-28-2012, 19:06
صح ياجماعة الاعتماد علي النفس حتي لو ومكنتش ضامن تحليلك

بنسبة 100 %فهو افضل بكتير من الاعتمادعلي الاخرين

Mostafa Mando
06-28-2012, 19:26
صح ياجماعة الاعتماد علي النفس حتي لو ومكنتش ضامن تحليلك

بنسبة 100 %فهو افضل بكتير من الاعتمادعلي الاخرين

الفوركس يا اخي يحتاج إلى العمل والاجتهاد لكي تحس بقيمة تعبك عندما تربح ان شاء الله

اما الاعتماد على الىخرين لن يفيدك في شئ حتى لو كسبت فأنت تخسر خبرة وتعليم انت تحت رحمة

الشخص الذي يتداول ليك ودا غلط

jihadazzam
06-28-2012, 19:30
اخى ادخل شوف المنتديات العربية العربية
كل واحد عامل نفسه خبير ويقولك توصيات
شوف كام واحد بيشتكى
وهو لو كان خبير مش كان كسب واستغنى بمكسبه عن ذلك
بس الصراحة الاجنبى لا اعرف شئ عنه

السلام عليكم
والله يا اخي معك حق في ناس كتير بالمنتديات
مو لازم يعطو توصيات انما عنا محللين عرب لابأس بهم
توصياتهم ناجحة 90 % بكونوا موجودين وفورا بيختفوا

AhmedMagnifico
06-28-2012, 21:20
المتاجر لو كان في البداية يقوم بتنفيذ التوصيات و قبل تنفيذها يقوم بي تحليلها .

تمام اوى
بكده هيستفيد من جانيبين اولاً هيتقن جانب التحليل ثانياً هيستفيد من التوصية لو كانت جيدة !

sheko
06-28-2012, 22:11
اخي حتي و ان كانت معظم التوصيات صحيحه فهذا لا يلغي ان الخطأ موجود و هو اللي ممكن يحقق الخسائر لا قدر الله فيجب الاعتماد علي النفس و بعدين اللي بيدوا التوصيات دي مش اذكي مننا علي ما اظن

mony
06-29-2012, 00:57
لان التوصيات ليست كلها تحقق ارباح ويوجد بعض التوصيات الخاطئه ويجب ان لا تعتمد عليها بشكل كلى

tarek22
06-29-2012, 01:02
معك حق اخي لكن لا تعتمد على التوصيات كليا بل اجعلها مرشدا الى العملة المراد تحليلها اي تتاكد من تحليلك ثم تدخل في هذه التوصية

derfcase
06-29-2012, 01:26
كلامك صحيح نسبيا اخي الكريم
و لكن ليس معني ذلك ان نظام التوصيات ككل هو نظام فاشل
اتفق معك ان اعتمادك علي اكثر من مصدر توصية في وقت واحد - فانك قد تتعرض للخسارة ف النهاية
لكن اذا اعتمدت علي مصدر واحد موثوق حتي و ان كان يقدم التوصيات بناء علي مبالغ مالية مقابلة - فاعتقد ان ذلك هو الافضل

ahmed saleh
06-29-2012, 01:33
انا عن نفسى لا احب ان اعتمد على غيرى فى تحقيق ربحى حتى اذا حققت الخسائر لا يكونون هما السبب
واذا ربحت ميكونش هما السبب فى ربحى لان الربح بلذات يكون لة متعة خاصة لك

Desperate
06-29-2012, 13:55
انا عن نفسى لا احب ان اعتمد على غيرى فى تحقيق ربحى حتى اذا حققت الخسائر لا يكونون هما السبب
واذا ربحت ميكونش هما السبب فى ربحى لان الربح بلذات يكون لة متعة خاصة لك

انا معاك مع انى لسه بعتمد على مزودى توصيات
وبرجع الومهم فى الاخر لو خسرت
بس اهو لغاية ما اتعلم كل حاجه وادرب على المتاجرة بنفسى
وادينى بدخل بعقود صغيرة لا تكاد تذكر

mido303037
06-30-2012, 04:27
لا يمكن الاعتماد على التوصيات بشكل كامل لان
50 فى المية من هذة التوصيات غير صحيحة وخاطئة

hesham itch
06-30-2012, 05:39
لان معظم المتاجرين فى مجال الفوركس يفضلون الاعتماد على النفس نظرا للثقة فى النفس التى يمنحها
الفوركس والقدرة على اتخاذ القرار وايضا لان لا احد يخاف على راس المال مثل صاحبه

ahmed abdalla
06-30-2012, 06:15
يا اخى التاجر ان من صفات التاجر انه يعمل مع اكثر من جهة لان مع مرور الزمان قد تاتى جهة من الجهات ان تموت او تكون غير نافعة لذلك يجب ان تكون ملم بكل شئ وان ترتب اولاويات الربح سواء كانت التوصيات او التحليل الفنى لن يشكل هذا فرق

xtomorrow
06-30-2012, 06:25
دائما اعتمد على امكتنياتك الفردية والخاصة
وتعلم من اخطائك ولا تعتمد على التوصيات
فالذي ينجزها هو انسان مثلك يخطئ ايضا

waleed adel
06-30-2012, 20:25
اخى لابد ان نكون على درايه كامله بالسوق ومتابعه الشارت والعمله
ختى ندخل مع التوصيه التى نراها متوافقه مع تحليلاتنا

AhmedMagnifico
06-30-2012, 21:23
لا يمكن الاعتماد على التوصيات بشكل كامل لان
50 فى المية من هذة التوصيات غير صحيحة وخاطئة
هو مش كله يا اخى
فى توصيات كويسة
لكن فعلاً الاغلبية بتكون خطأ الا قليل جداً ممكن تكون موثوقة !

husamart
06-30-2012, 21:41
انا اتحدى ان تحقق التوصيات 30% ها\ذا امر غيز دقيق .. الموصي اليم معك .. ويعطيك توصية .. وان غاب في اليوم التالي لأي ظرف .. ماذا تفعل؟؟ لا تعطني سمكة بل علمني كيف اصطاد

Mostafa Mando
06-30-2012, 21:45
هو مش كله يا اخى
فى توصيات كويسة
لكن فعلاً الاغلبية بتكون خطأ الا قليل جداً ممكن تكون موثوقة !

صحيح يا اخي لذلك يجب التأكد من مصدر التوصية وعدم الاعتماد على التوصيات

دائماً يجب ان تحلل بنفسك وتخطئ وتتعلم من الاخطاء لكي تصل للنجاح

moonlight
07-01-2012, 01:02
لا يجب ان نعتمد فى سوق الفوركس على التوصيات فقط فيوجد توصيات كثيرة يمكن ان تكون خاطئة وتسبب
لنا خسارة اموالنا فيجب ان نعتمد على تجربتنا وتحليلات خاصة بنا وهذا الذى يحقق النجاح اكثر

forex man
07-01-2012, 01:27
نسبة كبيرة من هذه النوصيات كاذبة ولو فعلا بتوفر 30 فى المية من الحساب مكنش حد غلب
وكنا اعتدمدنا علها مع ايداع لمبلغ محترم
تحياتى

waleed adel
07-02-2012, 08:46
لا يجب الاعتماد على التوصيلت كليا بدون دراسة وتحليل ويجب ان يكون الشخص على معرفة
بقواعد التحليل الفنى وقواعد ادارة راس المال

ymn30
07-02-2012, 08:49
اخى لى سؤال عندك ماذا لو ان عاطى التوصيات توقف عن اعطاء توصياتة ماذا تفعل وانت بتعتمد عليها اقول ان صاحب التوصيات لو كان عندة علم يبقى الفرق بينى وبينه هو العلم يبقى يبجب ان نتعلم وندرس حتى نستطيع ان نضع التوصيات الى انفسنا وليس العكس

waleed adel
07-05-2012, 23:38
اخى لى سؤال عندك ماذا لو ان عاطى التوصيات توقف عن اعطاء توصياتة ماذا تفعل وانت بتعتمد عليها اقول ان صاحب التوصيات لو كان عندة علم يبقى الفرق بينى وبينه هو العلم يبقى يبجب ان نتعلم وندرس حتى نستطيع ان نضع التوصيات الى انفسنا وليس العكس

فعلا ماذا يحدث لو توقف مزود التوصيات بالفعل لابد من التعلم
والاعتماد على النفس

roka
07-06-2012, 00:38

ان التحليل والخبرة هم الاساس ولا داعى ولا حاجة للتوصيات

madman
07-06-2012, 00:41
ماشى بس انت طالما واثق فى المتاجرين بتوعك خلاص انتهت للانك عارف انهم هيكسبوك هيكسبوك

panda
07-06-2012, 19:06
اعتقد لا يمكن الاعتماد على التوصيات بشكل كامل

فلابد من القيام بالمتاجرة الحقيقية

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 19:48
ماشى بس انت طالما واثق فى المتاجرين بتوعك خلاص انتهت للانك عارف انهم هيكسبوك هيكسبوك

للاسف اخي الناس مبقاش عندها ثقة دلوقتي ف حد لان كل واحد خايف ع فلوسه اللي من تعبه وشقاه وكله متخيل انه ممكن يخسر ف وقت
وبرضه فاكر انه يقدر يكسب نفسه ملايين مع ان في مزودي توصيات رائعين ونتائحهم جيدة جدا

tarek22
07-06-2012, 21:37

صراحة لا اوافقك الرئي
انا شخصيا لدي مصدر جيد لهذه التوصيات لكن لا اعتمد عليها 100% لكنها تفيدني كثيرا

Shady Moustafa
07-06-2012, 21:41
أغلب مواضيع التوصيات بتتقفل على خناقات وبيبقى هدف صاحبها انه يبهر الناس باى طريقه عشان يدير حسابتهم وبتالى بتحصل ثفقات خطا فى الاخر والحسابات تتمرجن والكل يمسك فى بعضه والموضوع يتقفل دى اغلب المواضيع بيحصل فيها كده وانا مش مع التوصيات

Dentist Ahmed
07-06-2012, 21:55
مينفعش ابدا الاعتماد على التوصيات بشكل كلى
ولا بد من اخذ تلك التوصيات من مواقع معتمده وخبراء معروفين مش من اى حد كده وخلاص
يجب على الفرد الممارسه للعمل فى غياب التوصيات

ehab
07-07-2012, 01:27
كلامك تمام وكل حاجة لكن ميمنعش ان في مزودين توصيات رائعين
في منهم كمان بيوصل لـ 400 نقطة شهريا فيما فوق

safiforex
07-07-2012, 01:34

بطبيعة الحال انه يوجد مزودين راءعين للتوصيات الناجحة في الفوركس و لكن هذا لا يمكن ان نبقى نعتمد هكذا على التوصيات
فيجب ان نتعلم التحليل و نصبح احنا الاخرين نصدر توصيات فهذا سيساعدنا احنا بانفسنا قبل الاخرين

abaragh
07-07-2012, 01:44
لكن المصيبة في نظري لو ان صاحب هذه التوصيات انقطع عن مدك بها لظروف ما، ستضطر حينها للبحث عن شخص اخر وهل ستكون توصياته ناحجة كذلك لهذا من الافضل الاعتماد على النفس والتعلم لانك في الاخير ستحصل على الخبرة وتصبح من ذوي التوصيات

nada
07-07-2012, 02:03
اكثر التوصيات هية مش مضمونة وقليل جدا من ياتون توصيات نجاحة
الاعتماد على النفس يعطيك ثقة فى الصفقة اكثر ثما خبره فبتالى يعود اليك بنفع اكثر من الاعتماد على توصيات معلبة لاتعرف لماذا دخلت

Shady Moustafa
07-08-2012, 16:34
اللى حيعتمد على التوصيات حيفضل طول عمره معتمد على غيره وعمره ما حينجح ولا يعمل ملايين ولو صاحب موضوع التوصيات وقف توصيات حيبقى الواحد محتاس وحيضيع

theboy2226
07-14-2012, 02:28
انا عمري في حياتي ما اعتمدت علي توصيات حد ولا عمري حاعتمد عليها حتي لو كان محترف او موقع بتدفعله فلوس عشان التوصيات دي
انا بستخدم توصيات الغير فقط للتاكيد علي صحة توصياتي بس في النهاية بمشي باللي في دماغي
حتي لما كنت مبتدئ مكنتش بعتمد اعتماد كلي عليها
لان اللي بيوضع التوصيات دي بشر يعني ممكن يغلط فانا اغلط احسن علي الاقل حاتعلم حاجة

delpi
07-14-2012, 02:32
انا بستخدم توصيات الغير فقط للتاكيد علي صحة توصياتي بس في النهاية بمشي باللي في دماغي
لان اللي بيوضع التوصيات دي بشر يعني ممكن يغلط فانا اغلط احسن علي الاقل حاتعلم حاجة

safiforex
07-14-2012, 02:35
هذا ما يجب فعله من يعتمد على التوصيات انه لا يطبقها تطبيقا اعمى
فعليه ان يرى التوصية جيدا و ان يعمل لها تحليل ان امكن و يرى ان كانت تتطابق مع ما يراه ام لا
و هنا فانه سيضرب عصفورين بحجر انه بيستفيد من التوصية و في نفس الوقت انه بيتعلم التحليل

salah.bmw
07-14-2012, 03:26
بصراحة انا اقرأ التوصيات بأفضل موقع تقريبا فقط حتى اكون على علم بما سوف يجري بلسوق
لكن غالبا غالبا ما يكون رأي الموقع وتحليله مخالف تماما للسوق وغالبا ما اقع بلمصيدة عندما اوثق بكلامهم

theprince
07-14-2012, 04:08
الإعتماد علي التوصيات ممكن بس لو لسه في الأول
انما الأفضل لو تعتمد علي نفسك في التداول

HUSSENEY
07-14-2012, 04:44

ارى 400 نقطة
قليلا جدا شهريا يوجد من يحقق اضعافهم

mage
07-14-2012, 05:48
لانه يوجد من يتمكن من تحقيق نسبة اكبر من نسبة التوصيات التى يتم الاعتماد عليها فى الفوركس وانا شخصيا ارى انه من الممكن جدا ان يتمكن اى متداول من تحقيق نسبة 50 % شهريا من العمل فى سوق الفوركس

top2milan
07-14-2012, 05:50
اظن الاعتماد على النفس افضل لان مزود التوصيات مش هيفضل طول العمر
ولازم يكون عندك ادواتك وطريقتك في التحليل واتكل على الله

lesa
07-14-2012, 05:53

الاعتماد على التوصيات يحتاج الى ان يكون المتداول يفهم اسس وقواعد الفوركس حتى يكون قادر على التصرف اذا حدث اى شئ مفاجئ .. وبالتأكيد كلنا يعلم ان التوصيات فى احيان كثيرة تكون غير ناجحة .. ويجب التأكد من المصدر الذى يقدم التوصية

alkatom
07-14-2012, 06:03
مالتوصيات إلى وجهات نظر متعددة كل حسب تحليله لمجريات السوق
لذا أرى أنه لا غنى عن دراية معرفة هذا السوق

mannon
07-14-2012, 06:28
ارى 400 نقطة
قليلا جدا شهريا يوجد من يحقق اضعافهم

مش مهم نهائى عدد النقاط المهم قيمة النقطة تخيل متادول يربح شهريا 400 نقطة والعقد عندة صغير جدا يعنى النقطة ب 10 سنت مثلا
ومتادول اخر يحقق شهريا 30 نقطة والعقد كبير والنقطة مثلا 10 دولار
العبرة بقيمة العقد

essam1985
07-17-2012, 12:16
من قال لك اخي الكريم ان التوصيات تحقق 30%

ولو حققتها شهر فلن تحققها الشهر اللي بعده

و لو كانت تحقق 30% بانتظام كان اصحابها دلوقتي مليونيرات

HOUSAMMI
07-17-2012, 13:18
نفس السؤال عندى برضة

من المفروض ان الشركات الكبيرةعندها خبراء شداد

اكتر من واحد زيى

بصراحة باعتمد عليها

حتى الان

اما حكاية 30%

لو انا ممكن احقق اكتر

مش هبس ليها

sabre
07-17-2012, 13:21
من اكثر اسباب الخسارة عند متابعه التوصيات هو
انك بتابع شخص معين وعندما يخسر تتركه وبتشوف غيرة وبكدا انت بتأخذ الخسارة بس من كل مزود توصيات رغم انك لو كملت مع مزود واحد ونتائجه الاجماليه اخر الشهر ارباح انت كمان نتائجك هتكون ارباح ان شاء اتلله

Aker001
07-17-2012, 13:23
اذا كانت التوصيات تحقق 30% شهريا فأنا لن أتوقف عن المتاجرة وأعتمد عليها لسبب رفع النسبة من 30 % الى نسبة أكبر بالنسبة للمردود العمل

realyone
07-17-2012, 13:24

للذين يعتمدون على التوصيات وحتى اذا كانت التوصيات ناجحه وهل يضمن استمرارية التوصيات,تخيل فجأة انقطع التوصيات وهل سوف تنقطع عن التداول,باعتقادي يجب الأعتماد على النفس بالفوركس,يجب ان نتعلم التداول وليس مهما المدة التي سوف نقضيها في التعلم

Forex Eyes
07-17-2012, 15:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
هناك من هم أهل للثقة
لكن اخي انا استثمرت مع اكبر المتاجرين
و برضو كانت خسائر كبرى بشكل لا يتوقع

waleed adel
07-18-2012, 23:46
لا بد من اخذ تلك التوصيات من مواقع معتمده وخبراء معروفين
وتكون نتائج توصياته منشوره

MrSniper
07-18-2012, 23:56
حبيبي أصلا ادا كان الواحد عنده توصيات مربحه ما راح يخبرك بيها
ثانيا اغلب ناشروا التوصيات يكدبون لمجرد انهم يريدون ان يخسروك
ثالثا إعتمد على تحليلك الشخصي لأنه افضل شيء

nada
07-19-2012, 00:43
انا اعتقد اخى العزيز انه لا يجب الاعتماد على التوصيلت كليا بدون دراسة وتحليل ويجب ان يكون الشخص على معرفة بقواعد التحليل الفنى وقواعد ادارة راس المال حتى وان كان سيعتمد على التوصيات حتى يستطيع التصرف فى اى وقت تحدث فيه مشاكل

اذا كونت مبتدىء وتريد ان تتعلم الاحتراف فى المتاجره
فهذه التوصيات تعطى لك بعد النقاط الهمة التى من الممكن ان تدخلها وتحللها بنفسك حتى تتاكد من مدى نجاحها
وفى نفس الوقت تعطى لك خبره بتاكيد
:yahoo:

sabre
07-19-2012, 00:49

بالفعل اخى يجب على المتاجر ان يكون على علم
بالسوق وان يكون على علم بطرق التحليل المختلفه حتى لو كان متابع لتوصيات غيرة

ma90do
07-19-2012, 00:53

لا يا اخي مش كل الناس تفعل هذا لانه يعتبر عمل خبيث وشر تفيد الناس بتوصيات تخرب بيوتها بس هما ممكن تحليلاتهم جيده ولكن السعر ينعكس

Shady Moustafa
07-19-2012, 01:18

بس مين قال ان التوصيات بتدى 30 فى الميه شهريا انا حاسس عنوان الموضوع اساسا غلط
لإن مش كل اللى بيعملوا توصيات زى بعض

ymn30
07-19-2012, 01:21

لا ياخى ليس معك هو هناك من يضع توصيات وبتكون توصيات جيدة جدا وانا جربت ده بنفسى بس لازم تعرف حاجة هذا سوق من الممكن ان يصيب او يخطاء فى التوصية وكمان لم تدخل توصية وانت بتدرس سبب الدخول وبتكون عارف غير لم تدخل وخلاص

zahran
07-19-2012, 01:21
فى رأيى انة لا يجب ان تعتمد على توصيات تأخذها من موقع معين او من متداول معين وتقوم بتنفيذها يجب ان تحلل وتملك ادواتك بنفسك وان تبحث عن اكثر من مصدر

عند حق فعلا يا باشا لازم الواحد يحلل بنفسه ويعرف الاتجاه الصحيح للعمله رايح على فين ويدخل عو الصفقات بنفسه من غير توصيات حد
وعمر ما فى حد عنده نسبه واحده كما ذكر 30 فى الميه \.. فهى نسبه خاطئه يا اخى والنسب عمرها ما تكون متساويه

Eyadoo
07-19-2012, 01:54

أنا لا أعتمد عليها لسببين
الأول هو أني لم أجد بعد مصدر توصيات مضمون على المدى البعيد
ثانياً لا أجد أن 30% كافي بالنسبة لي

mage
07-19-2012, 02:39
لماذا لا نتوقف لاننا مش عايزين حد يدير لنا الحساب وكل واحد منا واثق فى نفسه وواثق فى انه يقدر هو بنفسه يحقق الارباح التى يسعى الى تحقيقها فى سوق الفوركس ولهذا السبب منا من لا يريد الاعتماد على الغير

kaka2
07-19-2012, 02:44
لا يجب الاعتماد على التوصيات
فاغلبها خاسرة
اذا كنت لا تملك الوقت
اربط حسابك مع تأجر محترف عن طريق نظام بام او ما شابه

kingman
07-19-2012, 03:01
أنا لا أعتمد عليها لسببين
الأول هو أني لم أجد بعد مصدر توصيات مضمون على المدى البعيد
ثانياً لا أجد أن 30% كافي بالنسبة لي
هو تلاتين فى الميه على الحسابات الصغيرة اكيد بتقى غير مجزية لكن بصفة صحيحة فى تلاتين فى الميه من راس المال هى نسبة كبيرة واذا تحققت شهريا فهذا رائع جدا وطبعا الحسابات الكبيرة هيكون ربح كبير جدا بالنسبه لها

ana1990
07-19-2012, 03:02
بص انا جربت حوالي 3 من اشهر مزودي التوصيات العرب و كلهم كانوا بيوروني نتائجهم السابقه عاليه جدا و منهم من ضاعف راس المال في شهر بس كل ما ادخل مع واحد منهم يبتدي يخسر لدرجة اني كرهت موضوع التوصيات ده (بفلوس طبعا مفيش حاجه ببلاش) و اعتقد ان الفكره في ان لكل واحد رزقه

زيزو
07-19-2012, 04:21
لا احد يضمن السوق وتقلباته
ولا تستمر التوصيات في تحقيق الربح دائما
وربنا يكرم الجميع بالربح ويبعدنا عن الخسائر

shemo
07-20-2012, 11:03
لا احبذ التوصيات وأفضل ان الواحد يقعد يتعلم ويتدرب علي طريقه يكسب منها احسن
لان مش ضامنين الاشخاص اصحاب التوصيات هيفضلوا يعطوا توصيات لحد امتي

egypt2012
07-20-2012, 11:07
انا لا اتفق معاك
فانا مثلا باعتمد فى شغلى على توصيات من شخصى موثوق فيه و بجانب ذلك عنى استراتجيات خاصة بتاجر بيه ايضا

omanfx
07-20-2012, 11:07
التوصيتتات مش هدوم لينا ابدا يعني انا اشتغل واكسب بجهدي افضل من الاعتمااد على الاخير
لا تعطني سمكه ولكن اخبرني اين االنهر

imadm201
07-20-2012, 12:33
السلام عليكم
لا يجب الاعتماد علي التوصيات بشكل كلي يجب تحليلها أولا

ahmed82
07-20-2012, 12:40
طيب هل الشخص الى بيعطى التوصيات ده لو ناجحه كده هيبئه فاضى يعمل توصيات

sky44
07-20-2012, 12:44
السلام عليكم . انا اتفق معك اخي فاغلب التوصيات المطروحة من طرف المحللين في المواقع و المنتديات و التي جربها كانت خاسرة و لهذا لم اعد عتمد عليها و لهذا ارى من الافضل الاعتماد على التحليل الشخصي و لو كان ضعيفا و على الاخبار الاساسية

king
07-20-2012, 12:45
اكيد اخى كلامك صحيح يجب ان تعتمد على تحليلك انت وتكون لديك ادوات التحليل الفنى وفهم طبيعة المؤشرات الفنيه والتحليل الاساسى عندها لن تحتاج الى توصيات من الممكن ان تكون غير مناسبه ابدا

السيد الجبالي
07-20-2012, 12:57
ولماذا يا اخي ترتضي ان يفكر لك غيرك .. لماذا لا نفكر نحن لانفسنا ... اهل ينقصنا شي .. بالطبع لا ..
لن يتحمل مسؤليه قرارنا غير انفسنا .. ولن يتحمل الخساره غيرنا
لذا يجب ان نفكر نحن لانفسنا نستدل بهذه التوصيات ونتبع ما يتوافق مع تفكيرنا فقط

amrmorasamir
07-20-2012, 13:00

موضوع مهم جدا بضراحه وانا اعتقد ان السبب هو ان اغلب حساباتنا صغيره و30 % يعتبر قليل جدا بالنسبه للربح ولكن اذا كان راس المال يتعدى 1000 دولار او اكثر سوف يكون 30% ربح ممتاز جدا ويمكن ان نفكر فى توقف التداول للشهر القادم

Mohamed90
07-20-2012, 16:40
السلام عليكم اخي العزيز ليس عيب تعتمد على توصيات في بداية الامر و تستفيد و تتعلم منهم
ولكن يجب ان تتعلم لاجل مستقبل لانه تلك التوصيات ممكن تنقطع لعدة اسباب

mrsimpson
07-20-2012, 16:43
الاعتماد علي التوصيات ليس بالشئ السئ بالنسبه للمتاجرين وخاصة الصغار لان التوصيات غالبا ما تكون صحيحة ولكن المشكله ان الاعتماد الكلي علي التوصيات يقلل من فرص المتاجر من التعلم بنفسة واكتساب الخبرات الذاتية

mohamed yossef
07-20-2012, 18:09
لا ارى ان نعتمد على التوصيات اخى الكريم ولكن من الافضل العتماد على تحليلكالشخصى ونظرتك للشارت
وتحليلك للزوج
فمن الممكن ان تقوم بالاضطلاع على توصية وتتاكد مها انت بنظرتك ولكن لا تعتمد عليها كلية

ramy hanna
07-20-2012, 18:31
صدقنى يبقى الالمحلل جايب ألف نقطة فى أسبوع تيجى تدخبل معاة الأسبوع اللى بعدة تلاية بيخسر
تيجة تسيبة يكسب وحاجة ما سعلم بيها الا ربنا

youmuststop
07-20-2012, 18:38
لو عندك موقع او منتدي يعطي توصيات مضمونه بنسبه اقل من 30% اقول عليه لكن لايوجد منتدي مضمون في التوصيات لذلك نضارب نحن بانفسنا

YesIcan
07-20-2012, 19:06
فيه و فيه فيه توصيات ناجحة و تقدر تعتمد عليها اعتماد كلي لكنها بمقابل مالي و
فيه استراتيجيات مجانية لازمك تكون عندك معرفة و خبرة لتتأكد انها كويسة او لا

magic777
07-21-2012, 03:25
اكيد اخى كلامك صحيح يجب ان تعتمد على تحليلك انت وتكون لديك ادوات التحليل الفنى وفهم طبيعة المؤشرات الفنيه والتحليل الاساسى عندها لن تحتاج الى توصيات من الممكن ان تكون غير مناسبه ابدا

طبعا مافيش احسن من ان المتاجر يعتمد على تحليله الشخصي للسعر من خلال خبرته اللي كونها
من معلوماته وتدريبه وكتر التعلم من الاخطاء السابقه لانه هنا هيقدر يتعامل مع اي خطأ سبق ان تعرض له في الماضي

kero
07-21-2012, 03:37
نسبة 30% طبعا نسبة كويسه جدا وخصوصا مع راس مال كويس مش اقل من الف دولار
لكن القليل من المواقع الا ممكن توصيتها تحقق النسبة دى وبتبقى بمقابل مادى دايما

vamoscapitos
07-21-2012, 03:38
انصحك اخي ان تتاجر لوحدك

والخسارة ليست عيب

بل العيب انك لا تتعلم من خسائرك

markk
07-21-2012, 04:02
انا فى راى لايجب الاعتمات الكلى على التوصيات بشكل كامل لان لو حصل تغير فى السوق

yassoo011
07-21-2012, 04:19
اذا اعتمدنا على التوصيات دون استحدام التحليل الفني
والتجارة بأنفسنا فلن نتعلم ولن تنتميز وسنصبح رهن التوصيات
فالافضل الاخذ بالتوصيات مع المتاجرة

mena
07-21-2012, 19:10
لان لا اثق بشكل كامل فى التوصيات لان احيانا تنجح واحيانا تفشل فيجب الاعتماد على انفسنا فى المتاجره

aminos
07-21-2012, 19:15
لان لا اثق بشكل كامل فى التوصيات لان احيانا تنجح واحيانا تفشل فيجب الاعتماد على انفسنا فى المتاجره

السلام عليكم
نعم يا أخي يجب الإعتماد على النفس و لو كانت هناك خسارة
و الحمد لله على كل حال

eng2012
07-22-2012, 02:30
اعتقد انها نسبه جيده جدا ويمكن من خلالها ان نحقق الربح فلماذا حقا نتوقف فلابد من الاستمرار مع هذه التوصيات حت نجد توصيات تعطى نسبه اكبر من ذلك

chuchab
07-22-2012, 02:42

magic777
07-22-2012, 03:01
فيه و فيه فيه توصيات ناجحة و تقدر تعتمد عليها اعتماد كلي لكنها بمقابل مالي و
فيه استراتيجيات مجانية لازمك تكون عندك معرفة و خبرة لتتأكد انها كويسة او لا

اخي حتى الاستراتيجات اللي هيا بمقابل مادي ما بتكونش كلها ناجحه اخي والا ماكنش حد غلب
واكيد هتلاقيها بتكسبك مره وتخسرك مرتين وانت وحظك بس انت مش هتعرف ده
الا بعد مده من اشتراكك معاهم

rose90
07-22-2012, 04:53
التوصيات تكون مفيدة للمبتدئين في بداية التعلمه يمكن ان يعتمد علي التوصيات ولكن يستمر ف الاجتهاد والتحليل لأن هذه التوصيات منها الصحيحة ومربحة ومنها الخاطئة وايضا ان يستمر الانسان ف الأعتماد علي غيره لن يتقدم ابدا وسيظل يرضي بالربح القليل فيجب ان يكون المتاجر علي علم كافي بكل ما يعتمد عليه ويأخذ ما يناسبه منه

xtomorrow
07-22-2012, 05:09
التوصيات تكون مفيدة للمبتدئين في بداية التعلمه يمكن ان يعتمد علي التوصيات ولكن يستمر ف الاجتهاد والتحليل لأن هذه التوصيات منها الصحيحة ومربحة ومنها الخاطئة وايضا ان يستمر الانسان ف الأعتماد علي غيره لن يتقدم ابدا وسيظل يرضي بالربح القليل فيجب ان يكون المتاجر علي علم كافي بكل ما يعتمد عليه ويأخذ ما يناسبه منه
تماما اخي فلازم اعتماد التوصيات كمساعدة في ادراك افكار اخرى حول حركة السعر ممكن تبين لك بعض اخطائك
لكن ان تعتمد عليها وانت مغمض عينيك فهذه مغامرة كبيرة ممكن تندم عليها طول عمرك

bodda.2011
07-22-2012, 05:32
المتاجر لو كان في البداية يقوم بتنفيذ التوصيات و قبل تنفيذها يقوم بي تحليلها
هذا هو الكلام الصواب

mage
07-22-2012, 05:39
فى ناس كتير مننا بيبقوا عارفين ان فى توصيات يمكنك من خلالها ان تحقق نسبة ارباح بكيرة ولكننا فى الوقت ذاته لا نفكر الا فى العمل على الطريقة اليدوية التى من خلالها نتعلم نحن الفوركس جيدا ونعمل بانفسنا نحن فقط

waleed adel
07-22-2012, 21:12
الإعتماد على التوصيات في الفوركس لا تعكس النجاح الحقيقي في الفوركس
لأن النجاح يكمن في الإعتماد على أنفسنا و على تحليلاتنا

sunlight
07-22-2012, 21:16
نعم اذا كانت التوصيات ناجحه فوداعا للتعب والتحليل الفنى والاعتما على الاخرين ولكن هذا لايحدث فلكل متاجر تحليله الخاص وتحليله ناتج عن مؤشره والمؤشر يختلف من تاجر لتاجر يعنى ممكن تلاقى مليون تحليل وكله مش متوافق يبقى ليه نتعب انفسنا ولا نعتمد على تحليلنا

ashraf
07-22-2012, 21:37
التوصيات ليس مضمونة طوال الوقت ولكن نسبة الصفقات الناجحة بها اكثر من الخاسرة بشكل ملحوظ واغلبها هى توصيات غير مجانية فانت تحتاج ان تدفع اكثر من 100 دولار شهريا للحصول على تلك التوصيات من المواقع التى تقدمها

mannon
07-22-2012, 22:05
الإعتماد على التوصيات في الفوركس لا تعكس النجاح الحقيقي في الفوركس
لأن النجاح يكمن في الإعتماد على أنفسنا و على تحليلاتنا

الله عليك فعلا والله معاك حق ، فى ناس كتير بتتبع توصيات وممكن تكسب لكن عمرها ما هتحس بالنجاح الحقيقى الى لية طعم ومذاق لا يقل حلاوة عن طعم الارباح ، واعتقد ان هذا النجاح لن يتذوقة غير الجادين الذين يتاجرون بانفسهم دون مساعدة

havic
07-22-2012, 22:16
التوصيات تحقق نسبة جيدة ، لكن اغلب التوصيات الناجحة ثمنها باهض
اي ثمنها اكبر حتى من راس المال الذي نملكه

AhMeD NoFaL
07-22-2012, 22:18
شكر علي هذا الموضوع المفيد و الطرح المتميز و اتمني من الله ان يستفيد الجميع منه

mido
07-23-2012, 00:17
اخي الكريم
انا اعتقد انه لا يجب الاعتماد على التوصيلت كليا بدون دراسة وتحليل ويجب ان يكون الشخص على معرفة بقواعد التحليل الفنى وقواعد ادارة راس المال
تقبل مروري ولك فائق احترامي

khaled zizo
07-23-2012, 16:55
ان عاطى التوصيات توقف عن اعطاء توصياتة ماذا تفعل وانت بتعتمد عليها اقول ان صاحب التوصيات لو كان عندة علم يبقى الفرق بينى وبينه هو العلم يبقى يبجب ان نتعلم وندرس حتى نستطيع ان نضع التوصيات الى انفسنا وليس العكس و تتقفل على خناقات وبيبقى هدف صاحبها انه يبهر الناس باى طريقه عشان يدير حسابتهم وبتالى بتحصل ثفقات خطا فى الاخر والحسابات تتمرجن والكل يمسك فى بعضه والموضوع يتقفل دى اغلب المواضيع بيحصل فيها كده وانا مش مع التوصيات

sharkawy
07-23-2012, 16:56
الاعتماد الكلي علي التوصيات غير صحيح وبيؤدي الي خسائر

لكن ممكنتعتمد عليها اذا اتفقت مع تحليلك انت الشخصي

kanzsea
07-24-2012, 18:13
الاعتماد على توصيات الغير غير مضمون فى معظم الاوقات فقد تكون توصياتات ناجحة لفترة وخاسرة لفترة اخرى

mabrahim
07-25-2012, 19:16
نعم اخي يجب ان تعتمد على نفسك كتير
ولا تترك جئ لصدفة اعمل بجهد في الاول تستفيد في انيهاية

zeina
07-28-2012, 04:15
انا لا افضل ابدا الاعتماد على توصيات اخرين .. يجب ان تتعلم كيف تتداول وتعتمد على تحليلك الخاص للتداول

alaoui11
07-28-2012, 04:16
عفوا لست متفق معكم التوصيات مهمة جدا لكن دائما اقول لكم يجب الجمع بين التوصيات و التتبع
فالإتنين سيجلبون لكم النجاح في عالم فوركس

giga
07-28-2012, 04:36
لازم نعتمد علي انفسنا في مجال الفوركس وان نتعلمه جيدا وان نتقنه ولانعتمد علي شخص اخر
فهذا سيكون مصدر رزقك يجب ان تعمل بيدك لتتمتع بطمع المكسب

shemo
07-28-2012, 16:00
ماينفعش اننا نعتمد على التوصيا بشكل كلى لازم يبقى عندنا قدرة كويسه على التحليل عشان لو حصل موقف مفاجئ

نعم لان الاعتماد على التوصيات بشكل كامل يؤدى الى خساره لان صعب ان احد يعطى توصيات لاى حد مربحه

zeyadkabeel
07-28-2012, 16:26
اخى الكريم يجب عليك ان تختار مزود التوصيات بعناية جيدة جدا لان منهم من يوجد النصاب وغيرهم ده اولا
ثانيا الاحسن لك ان تختار شركة كون مزودة للتوصيات وليس اشخاص افضل لك

magic777
07-28-2012, 18:00
اخي الكريم
انا اعتقد انه لا يجب الاعتماد على التوصيلت كليا بدون دراسة وتحليل ويجب ان يكون الشخص على معرفة بقواعد التحليل الفنى وقواعد ادارة راس المال
تقبل مروري ولك فائق احترامي

خاصه انه مش هيفيديك في المستقبل المتاجره بتوصيات الغير كتير لان انت اكيد مش ضامن استمرار التوصيات دي
او على الاقل انها تفضل تكسبك ولما يحصل ده هتلاقي نفسك مش عارف تشتغل لوحدك فكر هتعمل ايه وقتها

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 18:28
سيبيك انت ياغالى من اللى يقولك انا بحقق النسبه دى من التوصيات

معتقدش

كله كلااام فى الهوى وخلااص ووقت الجد تلاقى الموصى غير موجود بالخدمه

aladdin
07-28-2012, 18:31
اتفق معك تماما ليس كل مزود التوصيات ناجحون والتوصيات اذا لجائت اليها اجعلها فقط كعامل مساعد لاتخاذ القرار وليس القرار نفسه

mohamed hamdy
07-28-2012, 18:31
انا دخلت هذا المجال حتي اعتمد علي
نفسي بصورة اكبر لذلك انا لا اثق بدرجة كبيرة في التوصيات

hossam eldeen mohamed
07-28-2012, 18:32
السلام عليكم
انا لا اعتقد ذللك اخي الكريم
وبالتوفيق للجميع

pimo
07-28-2012, 18:59
انا اري ان الاعتماد علي التوصيات بنسبة كبير يؤدي الي الخسلرة وهي امر غير مرغوب فيه والفعل الصحيح لتحقيق الربح هو الاعتماد علي انفسنا في القيام بالتحليل الفني والاساسي المناسب لمعرفة اتجاه السعر والدخول في صفقات مربحة انشاء الله

nrgslawi
07-28-2012, 19:15
الشلام عليكم اخي بالنسبة لي غير كافية لي
لكن اذا كان راس المال كبير الحمد لله اقتنع حتى ب 20 في المائة

nour7
07-28-2012, 19:40
التوصيات تشترط التوقيت المناسب
يجب عليك مراقبة السوق في كل لحظة وحين
إذا كانت التوصيات جيدة فلما لا
المشكلة أن ما يقال ليس بالضرورة حقيقة
فعندما تسمع أن هذه التوصية تحقق 30 بالمئة من الأرباح شهريا فذلك ليس بالضرورة صحيح
فهذه مجرد عبارة للدعاية فقط
أما نسبة الأرباح فتكون نسبية

rabie10
07-28-2012, 19:46
أنا أفضل أن أعتمد على نفسي في الفروركس و أستطيع تحقيق نتائج
أفضل من التوصيات في اسبوع واحد فقط

waleed adel
07-28-2012, 21:45
اظن انه من الافضل ان يكون كل مضارب هو من يتخذ قراره بيده
ولابد أن نبذل الجهد لتعلم الربح من الفوركس

ahmed fakhry
07-28-2012, 22:33
تمام 30 فى المية لكن نسبة الخسارة كام من ال30 فى المية اذا كانت نسبة 30 فى المية من الحساب شهريا هى نسبة قليلة لكن جيدة ولكن يجب اثبات نجاحها فى البداية قبل العمل بها

khaledforex
07-28-2012, 22:47
اين تلك التوصيات التى تربح 30%
لايمنى عليها
لا اعتقد ان هناك توصيات بهذا النجاح
ولو وجدت لما اضطر صاحبها لبيعها

asmoshaa2012
07-28-2012, 22:49
التوصيات يا اخى قد تصيب وقد تخيب فلا يجب الاعتماد عليها كليا لتحقيق الربح
وايضا نسبة ال 30 % قد لا تكون كافية عن البعض وطالما استطيع ان احقق اكثر من ذلك فم المانع من التداول والسعى الى هدف اكبر
وفى حالة الاعتماد على التوصيات فقط فلن نزداد خبرة او مهارة فى الفوركس

Single phase
07-28-2012, 23:10
التاجر الناجح يجب ان يضع تحيلاته وتوقعاته
ثم يرى التوصيات الخاصه بالاخرين كزيادة امان فقط
ولكن لا يجب ان يعتمد عليهم

zizo_a_86
07-28-2012, 23:47
انا اتفق معاك فى الرأى لكن احيانا التوصيات بتبقى صادقة وفى اوقات اخرى مش مضمونة واكيد بتبقى بدون قصد

willy
07-28-2012, 23:51
انا اعتمدت قبل كدة على توصية شخص قبل كدة ربنا يسامحة كانت التوصية شراء وانا كنت متاكد ان هناك هبوط منتظر لكن دخلت شراء بدون ستوب لوز وهبط السعر 245 نقطة في هذا اليوم وكنت داخل بعقدين فخسرت 490 دولار اوف!!

kingman
07-29-2012, 00:47
انا اعتمدت قبل كدة على توصية شخص قبل كدة ربنا يسامحة كانت التوصية شراء وانا كنت متاكد ان هناك هبوط منتظر لكن دخلت شراء بدون ستوب لوز وهبط السعر 245 نقطة في هذا اليوم وكنت داخل بعقدين فخسرت 490 دولار اوف!!
قدر الله ماشاء فعل وهو مادام دخلت على توصية شخص آخر يبقى طبيعى انك ترضى بالوضع سواء خسارة او مكسب لأن كل شئ فى هذا السوق هو مجرد احتمال يصيب او يخطئ

mema
07-30-2012, 15:21
لان غالبا التوصيات تكون خاسره ولا يمكن الاعتماد عليها دائما ولا يجد شخص يحقق مكاسب يقوم بوضع توصيات لاى حد

mannon
07-30-2012, 17:19
أنا أفضل أن أعتمد على نفسي في الفروركس و أستطيع تحقيق نتائج
أفضل من التوصيات في اسبوع واحد فقط

الاعتماد على النفس مطلوب وكويس انك تكون واثق فى نفسك بس خلى بالك واياك والغرورو لان فعلا هذا لاسوق لا يرحم والغلطة فية فعلا ثمنها كبير جدا

ايه الجديد
07-31-2012, 16:54
التوصياات يوجد أفراد مميزين جدا بها
ولكن ستظل مكانك لو اعتمدت على التوصيات فقط
الا تحب ان يأتى ليوم وتضع انت توصيات خاصة بك ؟
لهذا التعلم هدف

mannon
07-31-2012, 19:41
اكيد في البدايه انت مجبر انك تعتمد علي توصيات الغير لحد ما تتعلم و تعرف ازاي تعقد صفقاتك بنفسك .. في ناس كتير جدا توصياتهم ناجحه اوي و ممكن الاعتماد عليهم

اعتقد ان اى شخص فى البداية هيجد نفسة مجبر على متابعة توصيات الغير المهم بس ان لا تتحول هذه المتابعة الى عادة ويصبح المتداول معتمد بشكل كلى على الغير وتوصياتة

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 20:29
لان انا شايف انه لو المزود نفسه كويس كان نفع نفسه من باب اولى
واشتغل بتوصياته ولا ايه رايكم يا جماعة ؟

mariostar32
08-01-2012, 00:25
ليس من العيب الإعتماد على التوصيات لأنه يوجد توصيات ناجحة جداً وتحقق أرباح كبيرة
لكن من وجهة نظري الإعتماد على النفس أفضل بكثير من التوصيات

silver
08-01-2012, 15:27
معك حق في هذه النقطة

ولكن ليس بالاجماع

هناك اصحاب توصيات ممتازين جدا

waleed adel
08-02-2012, 21:13
معك حق في هذه النقطة

ولكن ليس بالاجماع

هناك اصحاب توصيات ممتازين جدا

بالفعل اخى هناك مزودين توصيات لديهم خبرة جيده جدا فى هذا المجال وتوصياتهم
بتكون رابحة بنسبة كبيره ولكن لابد ايضا من ان نتعلم ولا نتوقف عند التوصيات فقط

spectra4
08-02-2012, 21:23
يمكنك متابعة التوصيات التى تصدر من اعضاء محترفين ولديهم خبرة
فى مجال الفوركس ولكن الافضل ان تعتمد على تحليلاتك بنفسك

الاعتماد على النفس هو شئ مهم

انا بصراحه مشفتش اى حد بيعتمد على غيره فى هذا المجال ونجح ابداً

كل واحد يعتمد على الاخرين فهو انسان فاشل

marou49
08-02-2012, 23:50
المتاجر لو كان في البداية يقوم بتنفيذ التوصيات و قبل تنفيذها يقوم بي تحليلها

light
08-02-2012, 23:55
التوصيات الناجحة تتطلب راس مال كبير ، حيث العديد من موزعي التوصيات يطلبون مبالغ اكبر حتى من راس المال الذي نتداول به ، وهذا السر في عدم شراء التوصيات بالنسبة لي

hesham1046
08-02-2012, 23:59
التوصيات ممكن ماتكونش مؤثرة الانك اذا اعتمد على التوصيات ونسيت تحلليك الشخصى سو تخسر ولا تمشى وراء احد امشى معا نفسك وسوف تنجح انشاء الله
تحياتى لك اخى العزيز

safari42
08-03-2012, 00:02
لتنجح في تجارتك لا يجب عليك الاعتماد على الغير انما عليك التعلم
ودراسة هذا السوق جيدا وتعلم طريقة التحليل لتتمكن من المتاجرة بنفسك
لان التوصيات قليلا ما تكسبك

sjc
08-03-2012, 00:02
طبعا ممكن تعتمد على توصيات الغير في مرحلة البداية
ولكن يجب ان تكون التوصيات لاشخاص محترفين
ومن ثم الاعتماد على تحليلك انت لكي تصبح من المحترفين

marou49
08-03-2012, 00:03
التوصيات ممكن ماتكونش مؤثرة الانك اذا اعتمد على التوصيات ونسيت تحلليك الشخصى سو تخسر ولا تمشى وراء احد امشى معا نفسك وسوف تنجح انشاء الله
تحياتى لك اخى العزيز

كلامك صح يا غالي ,,,, و أ،ا الأن كمبتدأ أحااول أن أتتبع المؤشراات بدون ما أدرس عليهم أحاول اأشوف كيف أتعامل معهم و بعدين راح أدرس على المؤشرات
لكي أشوف ما قمت بعمله هل فيه ما هو نسبيا صحيح مع الشرح أو أني كنت أسكب الماء في الرمل

hend
08-10-2012, 14:17
التوصيات مش كل حاجة طبعا لانة لو اعتمدت على التوصيات دى مشكلة لان فية
ناس بتقول توصيات ومبتحصلش وممكن تكون بتصلل الناس عشان مصلحتها

dent
08-10-2012, 14:30
لا يا اخى ليس معظم مزودلاى التوصيات ناجحون
ولاتعتمد على المظاهر فقد تؤدى بك الى الهلاك
ولابد من الاعتماد على النفس حتى تشعر بقيمه المتاجره

Evon
08-10-2012, 14:38
التوصيات دى من رأيى مجرد شخص عنده شوية خبره بيحلل السوق و بيدى التوصيات للناس فيها نسبة نجاح و فيها نسبة خساره اهم حاجه انت تكون حللت السوق قبل الاعتماد على التوصيات و لو كانت مشابهه لتحليلك تمام

alskndry
08-10-2012, 14:52

غير صحيح اخى انا كنت اعتمد على التوصيات وكنت بخسر ولكن اعتمدت على نفسى وطورت من نفسى ومن طريقتى

حتى اصبحت احقق ربحا جيدا بل اصبحت مزود توصيات

hend
08-12-2012, 17:25
نا شخصيا مبحبش التوصيات ولا بسمع ليها لان التوصيات دى ممكن
تيجى بحاجة مش منوقعه تؤدى لغلق الحساب وتقبل مرورى اخى الكريم

thomsonkarw
08-12-2012, 17:28
التوصيات ليست كلها تحقق ارباح ويوجد بعض التوصيات الخاطئه ويجب ان لا تعتمد عليها بشكل كلى

simo patrik 9
08-12-2012, 17:30
بسم الله الرحمان الرحيم
نعتمد على التوصيا بشكل كلى لازم يبقى عندنا قدرة كويسه على التحليل عشان لو حصل موقف مفاجئ
و شكراااااااااااااااا

forexawy
08-12-2012, 19:10
بص ياباشا . المفروض لالاى واح يعتتمد
على التوصيات الاول
يسال نفسه كام سؤال
هل هذه لتوصيات
ناجحه ام خاسره

MedoMix
08-12-2012, 19:33
بالطبع لم يوجد مزودين توصيات جيدون يوجد اشخاص ذو عقول متهوره لا تقبل بالخساره ولا تضع استوب لوز ويرتد منهم السوق بال800 نقطه امامي في اكتر من صفقه وطبعا انا خسرت حسابي كله وهما خسرو حسابتهم كلها

ROTARY28
08-12-2012, 21:09
السلام عليكم
بصراحة انا لاافضل اتباع توصيات احد
بل افضل التلعم الصحيح وتصميم استراجيتي الخاصة
والتمتع باسلوب صحيح في ادارة راس مالي

Gravity
08-12-2012, 21:16
بالفعل لا يجب ان نعتمد على غيرنا
بالمقابل نقدر نعمل احنا ونطلع اكبر

TmaxMyn3
08-12-2012, 21:19
اخي ليست دائما التوصيات ما تكون ناجحة هناك توصيات خاسرة
و طبعا لا يمكنني ان اجعل رأس مالي يتاجر به عقل اخر

mozoabdo
08-12-2012, 21:36
يجب ان تعتمد على نفسك ولا تعتمد على التوصيات لانها لا تناسب اى متاجر حاول ا تاتى باستراتيجيه جيده وطورها واستفيد منها

massary
08-12-2012, 21:53

قصدك التوصيات من الخبراء ولا ايه ....
بالنسبة لى انا متفق معك ان الاعتماد على التوصيات بكثرة بيكون سبب فى الخسارة احيانا
وبالنسبة للاعتماد ع التوصيات لا يترك لك فرصة للتعلم والوصول لهدفك لانك ستكون قيد التوصيات وممكن تخيب زى اى حاجة

AMANI
08-12-2012, 21:56

ولماذا الغى شخصيتى واصبح تابعه للاخرين
انا بتداول بنفسى على الاقل حتى لو اخطاءت ساتعلم من اخطائى

bony2
08-12-2012, 21:56

لو فى حاجة كده مضمونة على طول اكيد يبقى كويسة جدا
و لكن التوصيات مش محبب الاعتماد عليها بالكامل لازم يكون ليك دراية بالامور بردوة

mahmoudemam
08-12-2012, 21:57
انا دايماً بقول التوصيات مش لازم تعتمد عليها ابدا

mssforex
08-13-2012, 01:11
انا احب التعلم وليه متعلمش وابقى انا مزود
توصيات لنفسى ولى اصدقائ
وتحياتى لك

izalid
08-13-2012, 01:16
لا يجب الاعتماد على الخير لتربح لانه لو كان ممكن يحقق اي ربح من هده توصيات ما كان باعها اصلا

اعتمد على نفسك و طور قدراتك اخي و ان شاء الله راح توصل لمرحلة تقدرانت تبيع التوصيات

FX-Profit
08-13-2012, 01:20
انا لا اثق دائما بهده التوصيات لأنها غير مضمونه أبدا
احب ان احلل بنفسي و ان اتاجر بنفســي دائما
و انصحك الابتعاد عن أخد هده التوصيات

dollyabdallah
08-13-2012, 01:22
ان كانت التوصيات ناجحة بنسبة كبيرة فهي لن تكون مناسبة في كل الاوقات لنتاجر بها

nadir21
08-13-2012, 01:23

ما هو اصلا في الحسابات الناجحة تعتمد في البداية على تحقيق 30 في المائة من الارباح على رأس المال وليست التوصيات هي التي تحقق 30 في المائة بل ان المتداولون يعملون على تحقيق 30 في المائة كربح لرأس المال وبعد ان يتضاعف رأس المال مرتين او ثلاث يبدؤون في العمل على تحقيق 50 في المائة من ارباح لرأس المال.

demitri86
08-13-2012, 01:28
انا وجت في

احد المنتديات توصيات ممكن توصلك ل 10000 دولار خلال شهر واحد بس لا يمكن انك تثق فيها مية لمية

shahd
08-13-2012, 01:59
يوجد بعض الاشخاص وبالاخص المبتدئين يعتمدوا عليها وغالبا تكون توصيات غير ناجح

medhat
08-13-2012, 02:05
ان تحقيق 10%شهريا بمجهودك افضل من 30%بالعتماد على الغير لان 10%تكون ضمانه لك بالنجح
فى كل الظروف وانه مهما تغيرت الظروف فانت على قدره من متابعتها

MedoMix
08-13-2012, 02:31
ان كانت التوصيات ناجحة بنسبة كبيرة فهي لن تكون مناسبة في كل الاوقات لنتاجر بها

نعم لا يجب الاعتماد علي التوصيات الاخرين بشكل تام ولكن استخدامها كاتأكيد التحليل اذا لم تتوافق مع تخليلاتنا مندخلهاش ولا يجب الاعتماد عليها بشكل اساسي

kazim
08-13-2012, 04:17

هل هذه لتوصيات ناجحه ام خاسره
هل لو فجاه انقطع عنك مزود هذه التوصيات ماذا ستفعل
..
بعد ذلك كن على يقين انك انت من تصنع التوصيات الصحيحه . وان كنت لا تقدر على ذلك االان فعليك التعلم لكى تصل الى هذه الدرجه

companero
08-13-2012, 04:39
أنا لااعتمد على التوصيات اطلاقا
فكل واحد وحالته النفسية و ممكن بنفس التوصية , واحد يربح و واحد يخسر
لا بد من دراسة السوق بنفسك