PDA

View Full Version : ايهما افضل من رائيك؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6

2x1
06-21-2012, 09:00
سؤالي عن راس المال وكيفية زيادتة هل زيادتة عن طريق الارباح حيث ابقي عليها بدون سحب ام بزيادة البونص فقط والمحافظة علية يعني مثلا البونص اللي هيدخل فالحساب اتاجر بية واسحب ارباحة علي طول واستني الونص كل شهر عشان اكبر راس المال ولا الافضل اني ازودة من الارباح اللي هتطلع منة

zahran
06-21-2012, 09:33
بص يا استاذى
مثلا انت اخدت الشهرر دا 200 دولار بونص واشتغلت عليهم الشهر الى الجاى وباذن الله خليت ال 200 دولار دوول 400 .. اسحب ال 200 الى انت عملتهم . هيبقى معاك كدا 200 بونص غير مثلا هتكون بونص الشهر اللى بعده 150 كمان .. فكدا بقى معاك صافى 350 بونص فى الاكونت غير الربح اللى نت حققته نه اللى هوا 200 وانت سحبتهم
افضل لك السحب شهري افضل وزياده الحساب عن طريق البونص فقط .. وتحوش المكسب اللى هتكسبه يا سيى .. الفلوس تبقى فى ايدك اضمن ما تبقى فى الحساب

deadlyfox
06-21-2012, 09:33
اعتقد ان الزياده عن طريق البونص افضل
من ترك الارباح لزياذة راس المال
انت لو فضلت تسيب الربح انت كده مش هاتحس بمتعه المتاجرة
انا عن نفسى افضل البونص

2x1
06-21-2012, 09:41
صحيح الواحد لازم يحس بطعم الربح اللي تعب فية بانة يجنية لكن من ناحية انك تكبر راس مالك عشان تتاجر بارتياح اكبر وتبقي مكاسبك اكبر هنا الفكرة

Rami
06-21-2012, 09:43
والله انا من وجهة نظرى المتواضعة ان
تسحب جزء من الارباح , لاحظ اقول الارباح مع الابقاء على راس المال
بالضافة لجزء من الارباح
مع سحب الجزء الاخر
لتذوق طعم الربح والتشجيع فى هذا الطريق الكبير

شكرا لشخصك الكريم

okash
06-21-2012, 10:04
زيادة رأس مالم من الربح ومن البونص ولكن الربح سياستي ان اسحب 70 % منه والباقي لزيادة رأس المال هكذا طريقتي والبونص هو احد اساليب دعم رأس المال لدي

moonlight
06-21-2012, 10:12
لو كان الربح صغير اعتقد تتركة لتزيد رأس المال وايضا اذاكان رأس المال صغيرا اتركة
اما اذا كان رأس المال كبير او الارباح كبيرة افضل ان تسحبها ولا تتاجر بها

eg100
06-21-2012, 11:47
لا الافضل ان تسحب الارباح المحقق فوق البونص لانة انت لا تسطيع سحب البونص ولكن تسطيع سحب الارباح

يبقى تسحب الارباخ افضل وتزود البونص من البونص القادم بشوية اجتهاد

يبقى زود مقدار ربحك وزدت البونص
زى ما بيقول اثنين فى واحد

اتمنى لك من الله ارباح جيدة

elzeel
06-21-2012, 11:55
اكيد عن طريق البونص احسن من راس المال بكتير
على الاقل عشان فى الخساره متتعبش
وتخلى راس المال ينفعك بعدين

compaq0
06-21-2012, 11:59
اذا كنت تتحدث عن هذه الشركه يجب علينا ان نسحب الارباح و نزيد راس المال من خلال البونص و فى حاله الارباح الكبيره تستطيع ان تسحب جزء و تبقى على جزء

Smart
06-21-2012, 12:06
سؤالي عن راس المال وكيفية زيادتة هل زيادتة عن طريق الارباح حيث ابقي عليها بدون سحب ام بزيادة البونص فقط والمحافظة علية يعني مثلا البونص اللي هيدخل فالحساب اتاجر بية واسحب ارباحة علي طول واستني الونص كل شهر عشان اكبر راس المال ولا الافضل اني ازودة من الارباح اللي هتطلع منة

والله ياغالى انا رايى الشخصى انك تسحب ارباحك باستمرار
عشان تقدر تحافظ على حالتك النفسيه السليمه..لانك لو مش سحبت هتبقى خايف جدا وانت بتاجر
يبقى الافضل تسحب ارباحك بشكل اسبوعى على الاقل حتى تسحب مايساوى راس المال
وافضل مستمر فى مشاركاتك وان شاء الله الحساب يكبر

2x1
06-21-2012, 12:07
يعني فرائيك اقسم الارباح لجزئين جزء للسحب وجزء اخر ازيد بة راس المال هو ممكن بردوا لكن ممكن يكون الربح مش مستحمل التقسيم ياما للسحب او اضافة لزيادة راس المال

amrmorasamir
06-21-2012, 12:08
الموضوع ده مهم جدا ياباشا
طبعا كلنا عايزين نزود راس مالنا بس برده عايزين نسحب
عشان كده انت المفروض تعمل سحب يومى لنص ارباحك او 70% منها والباقى تسيبه فى الحساب عشان لا قدر الله لو خسرت فى مره يبقى راس مالك زى ماهو او انك تزود راس مالك ده بالاضافه الى البونص

ma90do
06-21-2012, 12:11
الموضوع ده مهم جدا ياباشا
طبعا كلنا عايزين نزود راس مالنا بس برده عايزين نسحب
عشان كده انت المفروض تعمل سحب يومى لنص ارباحك او 70% منها والباقى تسيبه فى الحساب عشان لا قدر الله لو خسرت فى مره يبقى راس مالك زى ماهو او انك تزود راس مالك ده بالاضافه الى البونص

لا مش معاك في هذه الحكايه انا بفضل السحب شهري او اسبوعي مش يوم ما احقق مكاسب اسحب لاني هعتمد علي نسبه مخاطره قليله وده الي بيخلي الواحد في امان حتي لو خسر

2x1
06-21-2012, 12:16
والله ممكن الدمج من بين اجابتكم وتطلع نتيجة حلوة باني اسحب ارباحي اسبوعيا كما قال الاخ سمارت الي ان اصل ما يساوي راس المال ثم بعد ذلك اضيف جزء لراس المال واسحب جزء

zikooo014
06-21-2012, 12:21
اشتغل ب البونص و اسحب نسبه من ارباحك كل شهر
متسحبهومش كلهم و اشتغل من البونص علي طول

arb7stop
06-21-2012, 12:22
فعلا حيره انا مع اللى بيقول نحس بطعم الربح ونسحب الارباح ومع برده اللى بيقول نحتفظ بيه
بس لو نحتفظ بجزء منه ونسحب جزء ونزايد من راس المال مع الاعتماد ع البونص ونسبه ولو بسيطه من الارباح

Mohamed90
06-21-2012, 12:30

السلام عليكم اخي الطريقتين كلها جيدة التي ذكرتها ولكن انا و ادارة راس المال اخي يمكنك اعتمدا على اليونص كل شهر لتكبير الحساب بشرط انك لا تخسر الكثير لكي لاقع في فخ ارجاع ما تخسره و يمكن ايضا اضافة ارباحك و امتناع عن سحبها لحين تكبير الراس المال للحجم ليناسبك

magic777
06-21-2012, 16:36
بص على حسب احتياجاتك لللأرباح لو انت محتاج فلوس الارباح دي على طول يبقى ممكن تسحب الارباح
وتعتمد على العمل هنا في المنتدى لزياده البونص بتاعك اللي هو هيكون راس مالك
لكن لو مش محتاجها اوي ممكن تنمي بيها راس المال او تسحب نصفها مثلا كتشجيع ليك

safiforex
06-21-2012, 16:52
بص على حسب احتياجاتك لللأرباح لو انت محتاج فلوس الارباح دي على طول يبقى ممكن تسحب الارباح
وتعتمد على العمل هنا في المنتدى لزياده البونص بتاعك اللي هو هيكون راس مالك
لكن لو مش محتاجها اوي ممكن تنمي بيها راس المال او تسحب نصفها مثلا كتشجيع ليك

عندك حق اخي الكريم في هذا ، فان الواحد يمكنه سحب الارباح و اعتماد على البونص من المنتدى هنا لتزويد راس ماله
و هذا طبعا بعدما يكون عمل خطة عمل جيدة وفق التزام بادارة مالية محترمة في تداولاته لكي لا يفقد كل شيئ
و هذا مهم للغاية لكي لا يرجع من ثاني الى نقطة الصفر

ma90do
06-21-2012, 16:55
دي حاجه ترجعلك ان شاء الله تشتغل علي البونص والي يطلعلك اسحبه علشان تحس انك ربحت وهذا شيء جيد يعل علي التحفيز حتي يجني الشخص ثمره تعبه

Amgad91
06-21-2012, 17:13
لو استطعت المحافظة على حسابك لمدة شهر بدون مارجن كول يبقى تسحب ارباحك و تضيف البونص الجديد و تزود رصيدك و تسحب ارباح اكتر
لكن انا اللي بيحصل معايا ان طول ما في رصيد في الحساب الواحد اصلا مش بيدخل المنتدى ولا بيشارك لأن التجارة بتاخد كل الوقت في متابعة الشارت
فمن رأيي افضل انك تحجز جزء من الارباح تكبر بيه رصيدك كل فترة

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 17:19
لو استطعت المحافظة على حسابك لمدة شهر بدون مارجن كول يبقى تسحب ارباحك و تضيف البونص الجديد و تزود رصيدك و تسحب ارباح اكتر
لكن انا اللي بيحصل معايا ان طول ما في رصيد في الحساب الواحد اصلا مش بيدخل المنتدى ولا بيشارك لأن التجارة بتاخد كل الوقت في متابعة الشارت

انت ممكن تقدر تنظم وقتك تعمل ساعه او ساعتين للمتاجره وساعتين للمنتدى

يوميا تمشى على هذا النظام

mony
06-21-2012, 18:43
اذا فتحت حساب بالبونص الافضل ان تسحب الارباح دائما وتعتمد على تحويل البونص كل شهر لزياده راس المال

younesjoe
06-21-2012, 19:02
في نضري احسن شىء سحب الارباح لانه مادمت ستضيف للحساب بونص اخر كل شهر فمن الاحسن السحب و لكن لكل شخص نضره و كيف يرى الاشياء ولاكن البحت عن حساب كبير احسن شيء لتتداول في ظروف جيدة

ahmed
06-21-2012, 19:03
الافضل من رايى وعن تجربه يفضل سحب الارباح اول بأول
واجعل البونص الشهرى هو من يزيد راس المال

كريم
06-21-2012, 19:11
عشان تقدر تكبر راس المال لازم يكون عندك استيراتيجية ممتازة

بالاضافة الى حسن ادارة راس المال و يكون عندك خبرة جيدة

تعمل من ربحك و تزود راس مالك كما ان البونص جيد لذلك

و الله يوفق الجميع

konine
06-21-2012, 19:58
نفس فكرة أعضاء أنا أفضل إنتضار ٱخر شهر تم أسحب
حتى أحس بطعم أرباح و ليس كل ما أربح سنتات أو ضلارات أقوم بسحب
الله كريم

ashraf el-araby
06-21-2012, 20:22
انا عن نفسى افضل البونص

اتفق معك فى ان البونص افضل لانى مش هقدر اسحبة وهو هيكون راس المال واسحب الربح علشان احس انى كسبت حاجة

hppt
06-21-2012, 20:26
انا بحب استخدم الطريقتين يعني افضل اربح من التداول والبونص علشان لو خسرت يبقي البونص هيكفيني
وانا دايما لو كسبت اسحب ارباحي واخلي الفلوس زي ما هيا علشان اضمن بردو ولا اية يا اساحبي الفوركس عايز الناصح

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 20:27
اتفق معك فى ان البونص افضل لانى مش هقدر اسحبة وهو هيكون راس المال واسحب الربح علشان احس انى كسبت حاجة

افضل شئ ان رأس المال ثابت علشان اسحب ارباح بس

واحاول مجتهداً ان اكبر راس المال يومياً زى ما احنا شغالين

forexBOSS
06-21-2012, 20:44
من وجه نظرى تسحب الارباح احسن لانك ممكن تحصل مشكله و تخسر كل فلوسك لقدر الله انت لو جبت بونص اسحب الارباح كل شهر و اتبع اداره راس مال جيده و حاول تزود البونص ده كل شهر و انا متبع الطريقه دى و شغاله معايا زى الفل و بسحب ارباح كل شهر

ramid
06-21-2012, 20:56
اعتقد أن سحب الارباح لا يجب أن يكون الا اذا بلغ رأسمالك حجما معينا كفيلا بتحقيق دخل شهري محترم
اي لا تسحب الا الارباح التي ستجنيها بعد أن يصبح رأسمالك
قد تجاوز ال1000دولار مثلا

aminos
06-21-2012, 21:00
السلام عليكم
في رأيي الزيادة عن طريق البونص
هي الأفضل لأن سحب الأرباح يجعلك واتق من نفسك أكثر
و الله أعلم

safiforex
06-21-2012, 21:01
اعتقد أن سحب الارباح لا يجب أن يكون الا اذا بلغ رأسمالك حجما معينا كفيلا بتحقيق دخل شهري محترم
اي لا تسحب الا الارباح التي ستجنيها بعد أن يصبح رأسمالك
قد تجاوز ال1000دولار مثلا

نعم انا ممكن ان اتفق مهك اخي الكريم ، و لكن في حالة اذا كان المتداول يتداول بشكل افضل و منطقي
لان من له حساب صغير فيجب عليه ان يتاجر به لكي يعمل منه راس مال كبير
و الذي يكمون له راس مال كبير فانه يتاجر من اجل دخل شهري محترم

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 21:05
نعم انا ممكن ان اتفق مهك اخي الكريم ، و لكن في حالة اذا كان المتداول يتداول بشكل افضل و منطقي
لان من له حساب صغير فيجب عليه ان يتاجر به لكي يعمل منه راس مال كبير
و الذي يكمون له راس مال كبير فانه يتاجر من اجل دخل شهري محترم

اعمل لنفسك نظام كل 15 يوم مثلا اسحب
جزء من الارباح واطرق الباقى

هتلاقى رأس مالك فى تزايد مستمر

safiforex
06-21-2012, 21:10
اعمل لنفسك نظام كل 15 يوم مثلا اسحب
جزء من الارباح واطرق الباقى

هتلاقى رأس مالك فى تزايد مستمر
اولا اشكرك على النصيحة اخي
لكن انا عن نفسي لا اسحب اي سنت قبل ما اكون راس مال كبير ، هذا هدفي الان
لا يهمني الخساءر بقدر ما يهمني اكبار راس امال
و الحمد لله استقريت على طريقة مضمونة في التجارة و الحمد لله على نعمه
و الايام الاتية حلوة اكيد ان شاء الله

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:07
السلام عليكم
و الله أعلم
تمام يا ريس كذلك فى حالة الخسارة بيكون دافع باردو
لانك بتحب انك تعوض علشان تسحب الزيادة :)

kingman
06-21-2012, 22:55
السلام عليكم
و الله أعلم
وانا بشوف لو الواحد بيتاجر عن طريق بونص انه افضل شئ يسحب دائما مافوق البونص بيكون افضل كثيرا وممكن الواحد يحدد مبلغ معين كل مايوصله يسحبه وده بيبقى دافع جيد فى المتاجرة ليشعر المتاجر بقيمة عمله

sa sa
06-21-2012, 23:06
ده بيختلف من شخص الي اخر ,علي حسب رؤيته والاهداف الي بيسعي اليها,انا هحاول ازود البونص والربح اسحبه وانفذ بيه مشروع خاص ,بحيث انه يكون ليا اكتر من مصدر دخل ,وبالتالي اقلل من الضغط الي هيقع عليا في تجاره الفوركس.

ahmed
06-21-2012, 23:46
وانا بشوف لو الواحد بيتاجر عن طريق بونص انه افضل شئ يسحب دائما مافوق البونص بيكون افضل كثيرا وممكن الواحد يحدد مبلغ معين كل مايوصله يسحبه وده بيبقى دافع جيد فى المتاجرة ليشعر المتاجر بقيمة عمله

تمام هو فعلا افضل سحب المكسب فوق البونص
للشعور فعلا بنتيجه ايجابيه للمتاجر والحافز على زيادة الارباح والاجتهاد
وفى حاله خسارة البونص بردو بتكون سحبت وكسبان

عزبز 18
06-21-2012, 23:50
انا شخصيا اوافق بعض الاعضاء في ارائهم في المحافظة علي البونص
و في نهاية الشهر سحب 70 حتي 80 في المائة من الارباح والباقي تصبح مع راس المال وهكدا دواليك

ZOUHAIR_ZIZO28
06-21-2012, 23:59
اشتغل ب البونص و اسحب نسبه من ارباحك كل شهر
متسحبهومش كلهم و اشتغل من البونص علي طول

yassoo011
06-22-2012, 00:08
فعلا دا حصل معايا بس ممكن تاخد ساعة مثلا للمنتدى
لانه يعتبر بمثابة الضمان لاضافة راس مال لك اذا اتمرجن
حسابك لا قدر الله او زيادة راس مالك المتاجر به شهريا وهذا شيئ جيد

magic777
06-22-2012, 18:41
فعلا دا حصل معايا بس ممكن تاخد ساعة مثلا للمنتدى
لانه يعتبر بمثابة الضمان لاضافة راس مال لك اذا اتمرجن
حسابك لا قدر الله او زيادة راس مالك المتاجر به شهريا وهذا شيئ جيد

فعلا تنظيم العمل هنا هيكون كويس وخاصه وانت بتابع الشارت وفيه تذبذب والكلام ده انت ممكن
بدل ما انت قاعد تبص على الشارت تشتغل في المنتدى هنا مع المتاجره وتكسب هنا وهناك بأذن الله

aboualy
06-22-2012, 18:45
انا اعتقد اخى العزيز انه من الافضل سحب الارباح فى كل شهر مع العمل على زيادة راس المال عن طريق البونص
ولابد ان تضع لنفسك خطة عمل تستخدمها للوصول الى راس المال الذى ترغب فى الوصول اليه

KOGI
06-22-2012, 21:03
الواحد لازم يحس بطعم الربح اللي تعب فية بانة يجنية لكن من ناحية انك تكبر راس مالك
عشان تتاجر بارتياح اكبر وتبقي مكاسبك اكبر هنا الفكرة

i5land_man
06-22-2012, 21:06
الواحد لازم يحس بطعم الربح اللي تعب فية بانة يجنية لكن من ناحية انك تكبر راس مالك
عشان تتاجر بارتياح اكبر وتبقي مكاسبك اكبر هنا الفكرة
طب كتير مننا نتيجة لضعف الحسابات وصغرها
مبيسحبش ارباحه وبيتداول علي امل يكبر حسابه
بس بيلاقي صفقة تخسروه الارباح والحساب وكل شئ
عشان كده الاضمن تسحب جزء من ارباحك عشان تحس بنتيجة تعبك

yassoo011
06-22-2012, 21:38
سحب الارباح من الافضل ان يكون على حسب مقدار الربح
مع الحفاظ عل حجم راس المال الموجود بالحساب كبير فلا مانع
من ترك بعض الربح مع البونص لتكبير حجم راس المتال للحصول على ارباح اكبر

Mostafa Mando
06-22-2012, 21:57
سحب الارباح من الافضل ان يكون على حسب مقدار الربح
مع الحفاظ عل حجم راس المال الموجود بالحساب كبير فلا مانع
من ترك بعض الربح مع البونص لتكبير حجم راس المتال للحصول على ارباح اكبر

اتفق معك يا اخي كلما كان راس المال كبير كلما زادت الارباح وكلنا نحاول ونريد ان يصبح رأس مالنا 10000 دولار

بالعمل والصبر ان شاء الله تحقق كل الاحلام

kingman
06-22-2012, 22:02
تمام هو فعلا افضل سحب المكسب فوق البونص
للشعور فعلا بنتيجه ايجابيه للمتاجر والحافز على زيادة الارباح والاجتهاد
وفى حاله خسارة البونص بردو بتكون سحبت وكسبان
وخصوصا ان البونص بيبقى غالبا عرضة للمخاطر ان المتاجر دائما بيميل ان يخاطر عليه من وقت لآخر وبيبقى عرضه انه يخسره بسهوله فأذ طلع منه المتاجر بربح جيد يبقى استفاد من هذا البونص جيدا

Ahmed EL Deeb
06-22-2012, 22:07
نصيحه لكل من يريد ان يزيد من رأس ماله ان لا يجعل الارباح تتراكم بدون سحب حتي لا ياتي يوم ويخسرها كلها لان هذا السوق غدار لاقصي درجه لذلك انصح بالسحب المتكرر والدائم من الارباح واذا اردت زياده راس مالك عليك ان تترك نسبه من الربح في كل شهر

mohamed hamdy
06-22-2012, 22:11
انا اعتقد ان هذا يتوقف على المكسب اوالمكاسب التى تحققها
فاذا كانت كبيرة فيمكن ان تستفد بجزء منها والجزء الاخر تتركه لتتاجر بيه
ام اذا كانت مبالغ صغيرة فلاتسحبها

okash
06-22-2012, 22:12
البونص المعروف انه قد تتعب لكي تجلب 100 دولار خلينا واقعيين
ولكن ال100 دولار بأمكانك ان تجلبهم خلال يوم
فقم بسحب جزء من الربح والباقي زيادة لرأس المال

assidi saber
06-22-2012, 22:12
ان سحب الارباح غير ضروري عندي الا في بعض الحالات لكي تستطيع تكبير راس مالك لكي تستطيع جني الكثير من الارباح

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 22:23
اتفق معك يا اخي كلما كان راس المال كبير كلما زادت الارباح وكلنا نحاول ونريد ان يصبح رأس مالنا 10000 دولار

بالعمل والصبر ان شاء الله تحقق كل الاحلام

مش صعب انك تحقق رأس المال ده
ربنا يرزق الجميع والكل يصل الى هدفه

قولوووو امين

i5land_man
06-22-2012, 22:37
البونص المعروف انه قد تتعب لكي تجلب 100 دولار خلينا واقعيين
ولكن ال100 دولار بأمكانك ان تجلبهم خلال يوم
فقم بسحب جزء من الربح والباقي زيادة لرأس المال

طبعا كلامك مظبوط في جزئية سحب جزء من الربح
عشان كمان المتاجر يقدر يحس بقيمة المجهود اللي بذلوه اثناء التداول
وحتي لو خسر بعد كده مش حيكون خسر كل شئ لانه استطاع الحصول علي بعض الارباح

safiforex
06-22-2012, 22:40

قولوووو امين
امين يا رب العالمين ، و نتمنى فعلا ان يصل الكل الى ما يتمناه من راس مال يمكنه المتاجرة به على اتم التمام
و ان شاء الله نصل اليه

realyone
06-22-2012, 22:48
انا رأي عدم سحب الأرباح يجب زيادة الأرباح ومساوته بقيمة البونص لكي يصبح حساب حقيقي عادي,وكذا سوف تقدر تسحب الأرباح باي وقت

2x1
06-22-2012, 23:03

قولوووو امين

آمين ان شاء الله الكل يوصل لاهدافة وباسرع وقت ان شاء

الله بس نشد حيلنا واحنا نبقي احسن واحسن ونحقق كل اللي بنتمناة

Mostafa Mando
06-22-2012, 23:12
آمين ان شاء الله الكل يوصل لاهدافة وباسرع وقت ان شاء

الله بس نشد حيلنا واحنا نبقي احسن واحسن ونحقق كل اللي بنتمناة

الحمدلله يا اخي الانترنت سهل علينا كثيرا والشركات تبذل كل ما بوسعها لتساعد العملاء

ومن اهمها شركة انستا فوركس تعطيك منتديات وبونص كون منه رأس المال الذي يناسبك لكن اجتهد

بعض الشئ وان شاء الله الكل يحقق احلامه ويربح

aboualy
06-22-2012, 23:15
الحمدلله يا اخي الانترنت سهل علينا كثيرا والشركات تبذل كل ما بوسعها لتساعد العملاء

ومن اهمها شركة انستا فوركس تعطيك منتديات وبونص كون منه رأس المال الذي يناسبك لكن اجتهد

بعض الشئ وان شاء الله الكل يحقق احلامه ويربح

فعلا اخى العزيز اصبح العمل على الانترنت حاليا متوفر وبكثرة وفى اشكال مختلفه ومنها الفوركس
كما ان هذه المنتديات مثل منتديات انستا فوركس توفر لنا فرصة عظيمة لنكون راس المال اللزم لبداية حياتنا العملية فى الفوركس

safiforex
06-23-2012, 01:07

قولوووو امين
امين يا رب العالمين ، و نتمنى فعلا ان يصل الكل الى ما يتمناه من راس مال يمكنه المتاجرة به على اتم التمام
و ان شاء الله نصل اليه

hesham itch
06-23-2012, 01:43
هو فى رايين فى الموضوع ده عشان فى متاجرين بيستخدمو البونص كراس مال
وبيتعاملو بيه لزيادة الارباح وفى ناس بتحب تحصل المال اللى هى
استخدمته فى الاول عن طريق تحصيل قيمة البونص المضافة شهريا

Noah
06-23-2012, 02:39
انا ارى انا لبونص فى المنتدى هنا هو فرصة لا يمكن ان تتكرر مرة اخرى بالاخص انه بونص على مشاركات باللغة العربية بالتاكيد هو فرصة ممتازة جدا للكثير ان يتمكن من تحقيق نسيبة ارباح كبيرة فى الفوركس بالاخص ان معظمنا يحب العمل على البونصات

najoull19
06-23-2012, 02:51
ان اظن انا الاتنين معا لهما نفس العمل وهو تحقيق الارباح

sho
06-23-2012, 03:24
اذا كنت ترغب فى زيادة رأس المال سريعا فيمكنك سحب نصف الربح الذى حققة واضافة النص الاخر لرأس المال يعنى لو حسابك فية 100 دولار وحققت ربح 100 دولا ريمكنك سحب 50 وترك 50 لزيادة رأس المال مع البونص من كل شهر سوف يكبر رأس المال

remo
06-23-2012, 03:52

انا عن نفسى انا شايف لو قدرت تحقق ارباح من البونص يبقى الافضل انك تسحبهم وتستنى لما تضيف على البونص بتاعك البونص بتاع الشهر الجديد وتكبر راس مالك لانك كدا هتستفيد من الارباح وتحولها فلوس بجد وكمان هتزود راس مالك

Mr.GooDMaN
06-23-2012, 04:06
الافضل ان تسحب الارباح كلها وتنتظر اضافة البونص الجديد
او سحب نسبة من الارباح ولكن نسبة كبيرة وليكن 75 بالمائة من الارباح
حتى تشعر انك تربح فعلا

assidi saber
06-23-2012, 11:22
انا من راي تحافط على الارباح لا تقوم بسحبها لانها سوف تجعلك تتاجر بحجم اكبر من الصفقات و تستطع الربح اكثر نقود كذلك

2x1
06-23-2012, 11:25
انا من راي تحافط على الارباح لا تقوم بسحبها لانها سوف تجعلك تتاجر بحجم اكبر من الصفقات و تستطع الربح اكثر نقود كذلك

لا من الافضل سحب جزء وجعل جزء لزيادة راس المال لكن بعد سحب ما يعادل راس الامال ارباح سيكون هذا طريقة جيدة في ادارة جيدة

i5land_man
06-23-2012, 11:28
لا من الافضل سحب جزء وجعل جزء لزيادة راس المال لكن بعد سحب ما يعادل راس الامال ارباح سيكون هذا طريقة جيدة في ادارة جيدة

طبعا لازم ميكونش هدفك تدبل حسابك وخلاص
الموضوع انت بتتاجر ليه عاوز تعمل ثروة من الفوركس ولا تحقق عائد ودخل شهري يساعدك؟
ده اللي حيحدد انت حتسحب ارباحك ولا تسيبها

Texxon
06-23-2012, 11:45
كل حاجه ليها ميزات وعيوب
يعني لو سبت الربح وتاجرت بيه هتضاعف حسابك اسرع
بس للأسف لو خسرت هتخسر كل حاجه
اما لو سحبت الربح اولا بأول مش هتعرف تضاعف الحساب بسرعة

remo
06-23-2012, 12:15

انا الصراحة عكسك انا شايف انك تسحب الارباح عشان تحس بطعم المكسب وزود راس المال من خلال البونص افضل ليك وعلى العموم الاختلاف فى الراى لايفسد للود قضية

nrgslawi
06-25-2012, 01:19
انا افضل زيادة راس المال من خلال سحب بعض الارباح وترك الباقي وكذلك تخزين بعض المال في الابناك الالكترونية لعمل ايداع في حال لا قدر الله خسرت كل المال اللي في الحساب

ahmed
06-25-2012, 01:22
الافضل ان تسحب الارباح كلها وتنتظر اضافة البونص الجديد
او سحب نسبة من الارباح ولكن نسبة كبيرة وليكن 75 بالمائة من الارباح
حتى تشعر انك تربح فعلا

تمام يا اخى وهذا ما ننصح به دائما وهو بالطبع الافضل حيث عدم السحب قد يكون له اضرار وخيمه
لى الحاله المزاجيه وبالعكس السحب يعطى دفعه نشاط وحيويه

talal
06-25-2012, 02:06
اذا كان راس المال صغير يفضل ان لاتسحب الارباح حتى يكبر راس المال
او بامكانك ان تسحب القليل منه ويجب العلم ان راس المال الكبير يمكن تحقيق ارباح كثيرة منه ويتحمل ارتدادت السعر عندما يعكس ضدك او ضد الصفقة المفتوحة

abokhaledelmasry
06-25-2012, 02:10
والله يااخى سؤالك جميل جدا والكثيرين وانا منهم يتساؤلون نفس السؤال

ولكن الاجابه على هذا السؤال لايجيب عليها الا الشخص نفسه الذى يملك الحساب

فمنهم من يفضل سحب الارباح اول باول خوفا من ان يعكس السوق الاتجاه ويخسر كل ماله وارباح

وهناك من يحب ان يفضل بقاء الارباح والمتاجره به مع راس المال وبالتالى زيادة حجم الصفقه وارتفاع نسبة المخاطره

واعتقد ان السر فى هذا كله هو الاداره الجيده لرأس المااااااااااااال

safiforex
06-25-2012, 02:35
والله يااخى سؤالك جميل جدا والكثيرين وانا منهم يتساؤلون نفس السؤال

ولكن الاجابه على هذا السؤال لايجيب عليها الا الشخص نفسه الذى يملك الحساب

فمنهم من يفضل سحب الارباح اول باول خوفا من ان يعكس السوق الاتجاه ويخسر كل ماله وارباح

وهناك من يحب ان يفضل بقاء الارباح والمتاجره به مع راس المال وبالتالى زيادة حجم الصفقه وارتفاع نسبة المخاطره

واعتقد ان السر فى هذا كله هو الاداره الجيده لرأس المااااااااااااال

كفيت و وفيت الجواب اخي الكريم ، و فعلا فبخصوص هذا الموضوع فانه هناك اختلاف في الرؤى
و كل واحد له اسبابه و مبرراته ، و الاهم ان كيون في الاخر الكل كسبان و رابح في هذا الميدان الصعب
بالتوفيق للجميع باذن الله

sheko
06-25-2012, 02:39
بص هو في استايلين علي حسب وجهه نظري المتاوضعه فاما المحافظه علي راس المال ثابت يعني اي ارباح يتم سحبها او ابعادها علي الاقل حتي تعرف نهايه كل فتره زمنيه مثلا شهر نتيجه تعبك هل الارباح كافيه بالنسبه ل و لمجهود و لا مهودك يذهب سودا او اضافه الارباح علي راس المال لزياده نسبه الارباح حتي لو نسبه بسيطه و في نهايه الشهر تطرح المجموع من راس المال المبدئ و تشوف كميه ارباحك هما الطريقتين متشابهين بس كل واحد حسب نظرته للطريقه و التعديل عليها :)

aboualy
06-25-2012, 02:45
بص هو في استايلين علي حسب وجهه نظري المتاوضعه فاما المحافظه علي راس المال ثابت يعني اي ارباح يتم سحبها او ابعادها علي الاقل حتي تعرف نهايه كل فتره زمنيه مثلا شهر نتيجه تعبك هل الارباح كافيه بالنسبه ل و لمجهود و لا مهودك يذهب سودا او اضافه الارباح علي راس المال لزياده نسبه الارباح حتي لو نسبه بسيطه و في نهايه الشهر تطرح المجموع من راس المال المبدئ و تشوف كميه ارباحك هما الطريقتين متشابهين بس كل واحد حسب نظرته للطريقه و التعديل عليها :)

اتفق معك اخى العزيز فعلا هما الاختارين المتاحين اما سحب الارباح بشكل مستمر او ترك الارباح لتنمية راس المال حتى تستطيع ان تحقق ارباح اكبر فى المستقبل وهذا يتوقف على الشخص نفسه وعلى راس المال الذى يملكه فاذا كان راس المال صغير فيفضل ترك الارباح لتنمية راس المال

safiforex
06-25-2012, 02:53
اتفق معك اخى العزيز فعلا هما الاختارين المتاحين اما سحب الارباح بشكل مستمر او ترك الارباح لتنمية راس المال حتى تستطيع ان تحقق ارباح اكبر فى المستقبل وهذا يتوقف على الشخص نفسه وعلى راس المال الذى يملكه فاذا كان راس المال صغير فيفضل ترك الارباح لتنمية راس المال

نعم غانا اوفقك الراي في هذا اخي الكريم لان مسالة السحب للارباح من الحساب متوقفة تماما على حسب المتداول و طيفية تداوله و الطريقة و مدى راس ماله هل صغير ام كبير \
و لهذا فانه تجد اختلاف في هذا المضووع و كل له مبرراته ، فمن يسحب فهذا جيد لزيادة الامان وز من يترك الارباح فهذا كذلك جيد لكي يكبر الحساب بسرعة و يتاجر بلوتات عالية

mage
06-25-2012, 03:46

طبعا المعروف لدينا نحن بالاخص ان الحسابات بتاعتنا ما زالت صغيرة اننا بنسحب اى ربح وكمان علشان البطالة اللى بيعانى منها الكثير فى الوقت الحالى علشان كده احنا بنبحث عن طريق لتحقيق الربح باى طريقة ونجيب اموال لنعيش منها فى الفوركس

abdallah elbaz
06-25-2012, 04:11
اكيد الاعتماد على البونص افضل من راس المال
عن طريق انك تسحب من البونص ويظل راس المال ثابت
وعندما تصل لارباح بالبونص كبيره تقدر تسحب جزء منها

hehelibeb
06-25-2012, 19:12
الزيادة في رأس المال من جميع الطرق سواء بالربح أو البونص أو حتى من المال الخاص

devloppman
06-25-2012, 20:36
البونص لا يمكن سحبه
يعني لو اشتغلت بجدية وحولت البونص إلى أرباح إسحب أرباحك فورا ويبقى البونص للمتاجرة فقط
تضيف عليه بونص الشهر الموالي وبالتالي يكبر رأس المال وبالتالي زيادة في الأرباح

Mtec
06-25-2012, 20:38
انا افضل ان اترك 50 في المئة من الارباح في الحساب و اضيف له البونص كل شهر ، و بالتالي في مدة قصيرة سيصبح راس المال كبير

mrhero
06-25-2012, 20:46
البونص لتفادى خسارة الربح ولكن مع الوقت والشغف للمتاجرة والتوسع ستضطر للمجازفة بربحك فالأثنان مكملان

dodovedo
06-26-2012, 19:14
اخى الكريم
رايى سحب الارباح اول باول وزياده راس المال عن طريق البونص
تقبل ودى وتقديرى

jihadazzam
06-26-2012, 19:20
السلام عليكم
انا من جهتي ان شاء الله راح ساوي الحساب ب 5000 الاف دولار
لان الحساب على شركة انستا وهذه الشركة محترمة وبعد ال5000 الاف
متلا ربحت الف دولار ساسحب منهم 500 وازيد بالحساب 500 وهكذا

saad
06-27-2012, 03:43
عتقد ان الزياده عن طريق البونص افضل

اسلام
06-27-2012, 04:06
البونص وأعتقد استثمارك لراس مالك أيضا مفيد
البونص مفيد لقلة الخسارة ولكن مع الوقت راس المال يكون نافع لزيادة الارباح
بالتوفيق بإذن الله

ahmed saleh
06-27-2012, 04:09
انا شايف دة طريقتك واستراتيجيتك انت الى تقول عايز اية لان فى ناس بتحب تاجر بلبونص بس
وفى ناس بتحب تتاجر براس المال كلة عشان تكبرة وتكسب اكتر
ولكن انا احب ان اتاجر بلبونص بس وسعات احب اكبر راس مالى بتختلف من وقت لا اخر

ahmed abdalla
06-27-2012, 04:55
والله يا اخى الحاجة ديه بترجع للتاجر نفسه يعنى انا بعمل كل شهربونص علشان ازود راس المال و بسحب الارباح الذى احققها من الصفقات ةفى تجار يفضلون البداية فقط من على المنتدئ ثم بعدذلك يعملون هم على زيادة الحساب عن طريق الارباح

xtomorrow
06-27-2012, 06:08
نورت اخي الكريم
فكرة الابقاء على الارباح في الحساب لتنميته
من وجهة نظري سيف ذو حدين من جهة راس المال بيزيد وممكن تعمل بأرياحية ولوط جيد
من الناحية المعاكسة اي فلوس داخل السوق اعتبرها حاطة رجل في الجنو ورجل في النار انت وشطارتك

saad
06-27-2012, 15:12
عتقد ان الزياده عن طريق البونص افضل

magic777
06-27-2012, 18:58
انا شايف دة طريقتك واستراتيجيتك انت الى تقول عايز اية لان فى ناس بتحب تاجر بلبونص بس
وفى ناس بتحب تتاجر براس المال كلة عشان تكبرة وتكسب اكتر
ولكن انا احب ان اتاجر بلبونص بس وسعات احب اكبر راس مالى بتختلف من وقت لا اخر

طبعا بتختلف هنا من متاجر لاخر حسب امكانياته وطموحه وعلى حسب برده
خبرته اللي وصلها وتمكنه من السوق وتطلعه لمتوسط ربح معين هو عاوز يحققه
شهريا مثلا

elazez
06-27-2012, 19:05
من راي ان سحب الارباح شئ مهم ومهم جدا
ولتزويد راس المال يكون عن طريق البونص حتي تشعر بحلاوة جهدك وتعبك

Mostafa Mando
06-27-2012, 21:52
من راي ان سحب الارباح شئ مهم ومهم جدا
ولتزويد راس المال يكون عن طريق البونص حتي تشعر بحلاوة جهدك وتعبك

لكن يا اخي انا افضل سحب جزء من الاربا وتبقي جزء لزيادة راس المال

وبالتالي زيادة ارباحك القادمة ان شاء الله اما البونص لا يعتبر رأس مال لانك لو خسرت

لازم تعوض الخسارة اولاً ثم تسحب المكسب يعني لا قدر الله لو خسرت هتدخل في دوامة كبيرة

اما راس المال غير ذلك تماماً

kingman
06-27-2012, 23:37
السلام عليكم
انا من جهتي ان شاء الله راح ساوي الحساب ب 5000 الاف دولار
لان الحساب على شركة انستا وهذه الشركة محترمة وبعد ال5000 الاف
متلا ربحت الف دولار ساسحب منهم 500 وازيد بالحساب 500 وهكذا

فكرة جيدة وربنا يوفقك وتقدر توصل للمبلغ ده لكن المهم لا تتعرض للمخاطرة العالية حتى لاتخسر الحساب سريعا فأفضل شئ هو المتاجرة بادارة راس مال جيدة ومع الصبر بأذن الله الواحد يوصل الى هدفه

mage
06-28-2012, 03:32
فكرة جيدة وربنا يوفقك وتقدر توصل للمبلغ ده لكن المهم لا تتعرض للمخاطرة العالية حتى لاتخسر الحساب سريعا فأفضل شئ هو المتاجرة بادارة راس مال جيدة ومع الصبر بأذن الله الواحد يوصل الى هدفه

المخاطر العالية على اى حساب من الممكن ان تكون سبب فى خسارة نسبة كبيرة من الارباح ولهذا السبب انا اعتقد ان على كل متاجر انه يتعلم كيفية تطبيق ادارة المال قبل ان يبدا العمل فى الفوركس لان ادارة المال بها يحقق النجاح بجد فى الفوركس

KOGI
06-28-2012, 07:16
المخاطر العالية على اى حساب من الممكن ان تكون سبب فى خسارة نسبة كبيرة من الارباح ولهذا السبب انا اعتقد ان على كل متاجر انه يتعلم كيفية تطبيق ادارة المال قبل ان يبدا العمل فى الفوركس لان ادارة المال بها يحقق النجاح بجد فى الفوركس

اتفق معك تماما اخى الكريم فعلا اهم شىء ادارة راس المال الجيدة وكثيرا ما نخطىء بادارته ونفاجىء بحجم الخسائر الهائل
تقبل مرورى

Mostafa Mando
06-28-2012, 10:04
اعتقد ي اخي لو الحساب بونص يبقى كل الارباح اسحبها واستنى بونص الشهر الجاي اما لو كان

راس مال حقيقي يبقى تكبره من الارباح لكي تزود الربح اما في البونص لو خسرت لازم تعوض الخسارة اولاً يبقى اي مكسب يعتبر انجاز

jihadazzam
06-28-2012, 10:36
صحيح الواحد لازم يحس بطعم الربح اللي تعب فية بانة يجنية لكن من ناحية انك تكبر راس مالك عشان تتاجر بارتياح اكبر وتبقي مكاسبك اكبر هنا الفكرة

السلام عليكم
اخي نعم صحيح لازم الواحد يحس بطعم الربخ لان كمان لو كبرنا الرأسمال منربح اكتر
والذي يطمنني ان شركة انستا فوركس من الشركات المحترمة

Mohamed90
06-28-2012, 10:59

السلام عليكم اخي هذه فكرة و انا افكر في تطبيقها و هي كالتالي
عندك 200 دولار مثلا و مدخولك الشهري من الفوركس سيكون 50 بالمئة يعني ستضاف 100 دولار كل شهر
الارباح الشهر تسحب نصف و النصف الاخر تتركه يتركام و بهذا المعدل يتكبر راس مالك خطوة خطو
و طبعا لا ننسى البونص ممكن تعول عليه حسب نشاطك

derfcase
06-28-2012, 11:01

اعتقد انه لا هذا ولا ذلك
فالاصح من وجهة نظري انه اذا كان ولابد انك ستسحب - فاسحب جزء من الارباح حسب ما تحتاج ولا تسحب الارباح كلها و هذا بالطبع اذا اردت الابقاء علي راس المال كاملا في الحساب
لانه حتي اذا استطعت تحقيق نسبة ما من الارباح في هذ الشهر فاحسن لك ان لا تسحبها كلها و انما اترك جزء منها بالحساب مضافا لراس المال لفترة الشهر القادم فلربما تضطرب ظروف السوق و تخسر نسبة ما من قيمة راس المال فتكون نسبة الارباح التي حققتها ف الشهر الماضي داعمة لك علي ان لا تفقد راس المال الخاص بك كاملا او ان تفقد جزء كبير منه

mohamedfx2005
06-28-2012, 11:27
السلام عليكم ورحمة الله
انا انصحك بسحب ارباحك لكن ليس كل القيمة على الاقل نصف الربح هكذا لتحس بطعم الربح وتحس بتعبك واجتهادك وهذا يكون دافع لك للاجتهاد اكثر
وهكذا كل شهر بعد اضافة البونص الجديد على القديم حيزيد ربحك ان شاء الله وبالتالي يزيد راس مالك
والله الموفق

saad
06-28-2012, 11:34
دي حاجه ترجعلك ان شاء الله تشتغل علي البونص والي يطلعلك اسحبه علشان تحس انك ربحت وهذا شيء جيد يعل علي التحفيز حتي يجني الشخص ثمره تعبه

king
06-28-2012, 11:41
فى وجهة نظرى الافضل الابقاء على راس المال وزيادة الارباح كل شهر اعتمادا على راس المال المستثمر الموجود فى حسابك هكذا سوف تضمن لنفسك حجم ربح كبير للغايه

hisoka
06-28-2012, 12:27
ياغالى انا رايى الشخصى انك تسحب ارباحك باستمرار
يبقى الافضل تسحب ارباحك بشكل شهرى على الاقل حتى تسحب مايساوى راس المال
وذالك للحفاظ على حالتك النفسيه فهى عامل اساسى لانك ان لم تسحبها سوف تكون قلق عليها للغايه

HUSSENEY
06-28-2012, 19:33
راى الشخصى انك تقوم بسحب الارباح اول باول وان تضعوا فى حساب اخر
حتى لا يطير البونص بالحساب

2x1
06-28-2012, 20:23
والله ارائكوا كلها مفيدة وفعلا كل رائ منهم لة ميزة وفائدة
تعود علي الشخص وتزيد من اربحة اشكركم جميعا

assidi saber
06-28-2012, 20:59
افضل ان ازيد من الارباح افضل لانه اذا ازداد راس المال فسوف تزيد الارباح لكي يوم

AhmedMagnifico
06-28-2012, 21:19
خليك يا ريس فى البونص واسحب ارباحه
انت لو تابعت فى المنتدى ممكن تعمل اقل شئ 150 $ شهرياً
ولو تاجرت عليهم كويس ممكن تطلع منهم ب 50 دولار
ودول هيتضاعفوا كل شهر كراس مال
يارب تكون فكرتى وصلتك !

madoxegy
06-28-2012, 21:22
بص يا استاذى
مثلا انت اخدت الشهرر دا 200 دولار بونص واشتغلت عليهم الشهر الى الجاى وباذن الله خليت ال 200 دولار دوول 400 .. اسحب ال 200 الى انت عملتهم . هيبقى معاك كدا 200 بونص غير مثلا هتكون بونص الشهر اللى بعده 150 كمان .. فكدا بقى معاك صافى 350 بونص فى الاكونت غير الربح اللى نت حققته نه اللى هوا 200 وانت سحبتهم
افضل لك السحب شهري افضل وزياده الحساب عن طريق البونص فقط .. وتحوش المكسب اللى هتكسبه يا سيى .. الفلوس تبقى فى ايدك اضمن ما تبقى فى الحساب
اؤيد رأى الاستاذ زهران غير ان البونص بتاعك الجديد بيتضاف
دى فى حد زاتها بتزود راس مالك فالافضل سحب الارباح

sky44
06-28-2012, 21:31
في رايي افضل ان تسحب ارباحك و تترك البونص و تعمل حتى تكسب بونس اخر و تزيده على البونص القديم حينها ستلاحض ان البونص في تزايد مستمر كل شهر و انت تسحب ارباحك كل شهر

Mostafa Mando
06-28-2012, 21:44
في رايي افضل ان تسحب ارباحك و تترك البونص و تعمل حتى تكسب بونس اخر و تزيده على البونص القديم حينها ستلاحض ان البونص في تزايد مستمر كل شهر و انت تسحب ارباحك كل شهر

صحيح يا اخي يجب سحب ارباح البونص باستمرار لكي لاتتعرض للخسارة وتخسر ارباحك

ودا عيب البونص لو خسرت لازم تعوض الخسارة اولاً ثم تسحب المكسب الذي فوق حجم البونص

يبقى اي مكسب تكسبه حاول تسحبه علاطول عشان يبقى في حسابك في البنك فلوس امان

khaled zizo
06-29-2012, 05:40
تسحب ارباحك و تضيف البونص الجديد و تزود رصيدك و تسحب ارباح اكتر
فمن رأيي افضل انك تحجز جزء من الارباح تكبر بيه رصيدك

HUSSENEY
06-29-2012, 05:50
تسحب ارباحك و تضيف البونص الجديد و تزود رصيدك و تسحب ارباح اكتر
فمن رأيي افضل انك تحجز جزء من الارباح تكبر بيه رصيدك

في رايي افضل ان تسحب ارباحك و تترك البونص و تعمل حتى تكسب بونس اخر
و تزيده على البونص القديم حينها ستلاحض ان البونص في تزايد مستمر كل شهر و انت تسحب ارباحك كل شهر

waleed adel
06-29-2012, 06:20
دا الكلام ده منطبق على كل الحسابات اعتقد لا لان اللى حساباتهم صغيره ماهيصدقوا ان الحساب يكبر شويه

عشان يقدر يتاجر بحريه بدل الخوف من المارجن ولما يكبر الحساب يسحب

دا عن رايى ايه رايكم انتم

---------- Post added at 05:01 AM ---------- Previous post was at 04:58 AM ----------

كمثال توضيحى مثلا انا داخل خساب ب 100 دولار وربحت خمسين دولار الطلوب انى احسب الخمسين
ده اللى تقصدوه ولا انا فاهم غلط وفرصتى بالمشاركه فى الصفقات بحساب ال 150 غير
لما يكون 100 خوفا من المارجن

---------- Post added at 05:04 AM ---------- Previous post was at 05:01 AM ----------

انا كنت فاتح حساب ب 250 وبعدين كسبت 100 وسحبتهم وفضل الرصيد كما هو 250 وبعدين تاجرت تانى
ومع انخفاض اليورو حسابى مااستحملش واتمرجنت على 250
يعنى لو 350 كان استحمل معايا

---------- Post added at 05:09 AM ---------- Previous post was at 05:04 AM ----------

من وجهة نظري سيف ذو حدين من جهة راس المال بيزيد وممكن تعملحاجه تانيه
نسحب نصف الارباح بس وخلينا فى المضمون ولما يزيد نسحب تانى
كوجهة نظر

---------- Post added at 05:12 AM ---------- Previous post was at 05:09 AM ----------

---------- Post added at 05:13 AM ---------- Previous post was at 05:12 AM ----------

المشاركه دى فعلا صح لو قدرنا نحافظ شهر بس مع زيادة البونص
هنسحب ارباح اكتر بكتير
والشارت ومتابعه الصفقات بياكل الوقت كله

---------- Post added at 05:15 AM ---------- Previous post was at 05:13 AM ----------

اذا استطعت تحقيق نسبة ما من الارباح في هذ الشهر فاحسن لك ان لا تسحبها كلها و انما اترك جزء منها بالحساب مضافا لراس المال لفترة الشهر القادم فلربما تضطرب ظروف السوق و تخسر نسبة ما من قيمة راس المال

---------- Post added at 05:18 AM ---------- Previous post was at 05:15 AM ----------

---------- Post added at 05:20 AM ---------- Previous post was at 05:18 AM ----------

فعلا اخى متفق معك بان المخاطر بتكون سبب فى خساره الارباح فعلا
ولابد من اخترام راس المال حتى نتماشى مع هذا السوق
:yahoo:

Desperate
06-29-2012, 06:51
كل واحد ليه طريقة يفضلها
انا افضل سحب الارباح كاملة والاعتماد على البونص وزيادته من خلال المنتدى
بمقدار ثابت شهريا
وبكده اقدر احقق ربح جيد كل شهر وازود راس المال كمان

mamonet
06-29-2012, 07:29
من رأيي الشخصى ان سحب البونص اول باول هو الافضل , حيث انك لن تضمن السوق فربما تبقى ارباحك وتدخل صفقه جديده ومره واحده تجد المؤشر خالف التوقعات وبالتالى تخسر الارباح وتخسر المال كله

لذلك انا افضل سحب الارباح باستمرار حتى وان كان مبلغ صغير

وهذا ما افعله انا فى المنتديات الاخرى

magic777
06-29-2012, 18:35
كل واحد ليه طريقة يفضلها
بمقدار ثابت شهريا
فكره برده والحمد لله انك بدأت مع المنتدي لان زمان ماكنش فيه الموضوع ده وكنت بضطر تودع من فلوسك
وطبعا مبالغ صغيره مابتصمدش في السوق وقت طويل وبتتمرجن معاك بسرعه
ومبتلحقش تعمل منها ربح يذكر

mido303037
06-29-2012, 18:37
هو فية طريقتين
انك تتاجر وارباحك تبقى عليها وهتزيد مع الوقت
او انك تضيف رصيد الى حساابك

born to learn
06-29-2012, 18:37
اعتقد انك تسحب الارباح اللى بتكون زياده عن البونص اللى اتضاف وتضارب بالبونص عادى وكل شهر يضافلك البونص الجديد وتضارب بيه وتسحب الارباح وكده من وجهة نظرى افضل واحسن بكتير وكمان امان اكتر فى التداول علشان تحس انك انجزت حاجه فعلا

waleed adel
07-01-2012, 12:34
كل واحد ليه طريقة يفضلها
بمقدار ثابت شهريا
كلامك جميل ومقنع بس ده فى حالة اللى موجود هنا وبياخد البونص
بس لو بنتكلم على المتاجر العادى يفضل سحب نصف الارباح لزياده راس المال

yassoo011
07-01-2012, 13:26
انا شخصيا ناوي اعمل كده
اسحب الارباح وازود البونص لزيادة رأس المال
ونتمني ان يص رأس المال 10000 دولار

waleed adel
07-02-2012, 14:18
هو فية طريقتين
انك تتاجر وارباحك تبقى عليها وهتزيد مع الوقت
او انك تضيف رصيد الى حساابك

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:53
افضل عدم المساس برأس المال الى فى حاله واحده هى زيادته عن طريق الارباح
لذلك افضل العمل عن طريق البونص وليس عن طريق رأس المال لكى اشعر بلذه العمل فى مجال الفوركس

magic777
07-02-2012, 20:11

فعلا اخي دي طريقه جيده ان احنا نشتغل بالبونص لمده شهر ونشوف اخر الشهر لو فيه ربح نسحبه
ونسيب البونص الجديد هو اللي يزود راس مالنا ولكن في حاله الخساره لا قدر الله يبقى كده نعيد تاني
الشهر الجديد ونحاول نعمل ربح

waleed adel
07-07-2012, 16:57
الحساب بونص يبقى كل الارباح اسحبها واستنى بونص الشهر الجايلو لانك لو خسرت لازم
تعوض الخسارة اولاً يبقى اي مكسب نستفاد بيه الاول

husamart
07-07-2012, 17:06
البونص الذي تجمعه يبقى في الحساب والذي تتمكن من سحبه هو الربح الذي حققته وكلما جمعت بونص اكثر كلما زاد رصيد حسابك وزادت امكانية الربح المزيد

nada
07-07-2012, 19:22
رائى انك تعمل حساب فى حدود 200 دولار وكل شهر تسحب ارباح ان كان
وتزود البوص مره اخرى حتى تقدر تفتح حساب كبير بربح

ابو محمد
07-07-2012, 19:24
انا برايي خلي البونص واشتغل فية واعتبرة
راس مال وحاول تربح وتسجب ارباحك اول باول

sahar elmansory
07-07-2012, 19:27
انا شايفة انك تسيب البونص كزيادة لراس المال وتسحب الارباح فقط..وبكدة يبقى تضمن تحقيق ربح اكبر لانك لم تقوم بسحب البونص

taoufikshaimi
07-07-2012, 19:44
أنا عن نفسي أفضل البونص لاني أحب المخاطرة والدنيا ربح وخسارة كما انه لكي احس بحلاوة المتاجرة يعني أي ربح سأقسمه على اثنين النصف الاول سأةفره والنصف الثاني سأدخل بيه البونص هكذا سأكون وفرت قسم من المال و كذلك سوف أحس بلذة المتاجرة والمخاطرة في البونص

ehab
07-07-2012, 20:42
انا شايف ان الزيادة تكون عن طريق البونص كل شهر
ونسحب الارباح من الصفقات شهريا مثلا او كل 15 يوم على اساس ان الواحد يجنى ثمار تعبة

waleed adel
07-10-2012, 17:04
عن نفسى افضل ان ازيد من الارباح افضل لانه اذا ازداد راس المال فسوف
تزيد الارباح لكي يوم

Noah
07-10-2012, 19:34
انا افضل ان يتم السحب كل ما اريد ان اطلب السحب لانا لسحب المستمر يحقق للمتاجر الكثير منا لثقة بالنفس وفى نفس الوقت يمكنه ان يشعر بالناتج الذى يعمل من اجله من الشعور بلذة العمل فى الفوركس

mrxr00t3d
07-10-2012, 19:35
أفضل ان اسحب الارباح مع زيادة راس المال من البونص لكي لا تخسر ارباحك
و طبعا هدا الطمع الدي يؤدي الى الافلاس

nada
07-11-2012, 02:10

اعتقد انك لو عملت حساب اخر بهة الارباح سوف يكون مجدى اكثر
وكل فتره تحولة الية حتى يكون حساب شبة او كبيره للمتاجره

theboy2226
07-11-2012, 18:16
بصراحة انا عانيت من الموضوع ده كتير .
كل ما اعمل ربح ما اسحبوش و اكبر بيه راس المال لغاية ما اخسره و فعلا بقيت حاسس ان انا بضيع وقت
عشا كده انا قررت ان اي ربح حاعمله لازم اسحبه عشان احس بثمرة مجهودي و الموضوع ما يبقاش ربح ورا خسارة دون فائدة

sabre
07-11-2012, 18:28
الافضل فى رأى هو سحب الارباح اول بأول وعدم تركها فى الحساب لخطرة ذلك من تقلبات السوق
وتقدر تعمل مشاركات فعاله كتير وتزود رصيدك كل شهر افضل ان شاء الله

ymn30
07-11-2012, 18:29
انا كمان بفكر بس نفسى ان الحساب يوصل اولا الى 5000 الف دولار لو وصل لكدة اكيد انا هكون مستريح فى المتاجرة وكمان هقدر اعمل مكسب ثابت كل شهر دون تاثير راس المال

salah.bmw
07-11-2012, 18:39
بصراحة انا لم يدخل حساب البونص تبعي لسى بلحساب
بس ان شاء الله عامل ادارة راس مال للموضوع من هلا
يعني رح احاول اعزز رأس مالي من البونص
واي ارباح رح تجيني من فوق البونص رح احسبها ان شاء الله

ehab
07-12-2012, 06:10
الزياده عن طريق البونص افضل

mahmoud2012
07-12-2012, 06:31
رأيي الشخصى والذى اطبقه فى حساباتى هو المتاجره بالبونص وسحب الارباح اول باول

والسبب الشخصى فى ذلك اننى لا اضمن تقلبات السوق فربما يتم تصفير حسابى يوما من الايام لذلك انا افضل سحب الارباح اول باول

وايضا فانا لا اضمن مصداقيه بعض شركات الوساطه فربما ينصب بعضها يوما من الايام

roka
07-12-2012, 09:00

لا بصراحة ان بسحب الارباح على طوول عشان اتجنب الخسارة لقدر الله فيمابعد

fxjoseph
07-12-2012, 09:08
ده علي حسب شغلك وهدفك يعني لو البونص مكفيك وكان بونص كويس اكثر من 100 دولار مثلا فمفيش مشاكل اشتغل بالبونص بس واسب من ارباحه اما لو انت عاوز راس مال اكبر يبقي تضطر انك تودع فلوس من عندك او من ارباحك

العوامى
07-12-2012, 11:51
حاول ان تسحب الارباح اول باول وتجعل الزيادة فى راس المال من البونص
حتى تستمتع بالربح وكنت اعرف شخصا عظيما يقول ربحى من الفوركس هو مايدخل جيبى واستمتع بانفاقة وليس مايوجد بالحساب

theprince
07-12-2012, 12:28
دي حالات ياأخي يعنى انت ممكن البونص تسحب منه عادي
انما رأس المال هتبقي صعب الخساره فيه بعكس البونص

hzal2om
07-12-2012, 13:48
انا عن نفسى افضل ان ازيد البونص مع زيادة فى الارباح يعنى مثلا اذا كان البونص 200 والارباح 100 اترك نصف ارباحى فى البونص مع زيادة الشهر الجديد اصبح بزيادة فى البونص والارباح فى وقت واحد مع امكانية سحبى لنصف ارباحى

naitsi
07-12-2012, 13:57
السلام عليكم
على ما أعتقد احسن شىء سحب الارباح لانه مادمت ستضيف للحساب بونص اخر كل شهر فمن الاحسن السحب و لكن لكل شخص نضره و كيف يرى الاشياء ولاكن البحت عن حساب كبير احسن شيء لتتداول في ظروف جيدة

jamilktba
07-12-2012, 14:47
يعني فرائيك اقسم الارباح لجزئين جزء للسحب وجزء اخر ازيد بة راس المال هو ممكن بردوا لكن ممكن يكون الربح مش مستحمل التقسيم ياما للسحب او اضافة لزيادة راس المال

ahmed
07-12-2012, 14:51

السحب الكامل للربح فى البدايه افضل يا اخى بعدين بقى ممكن لما تسحب فى المرة التانيه
تسحب جزء وتسيب جزء ويفضل سحب جميع الارباح والاعتماد على البونص

m_fekry
07-12-2012, 14:58
بالنسبه لى ان شاء الله افضل سحب الارباح والأعتماد فقط على زيادة البونص شهريا واستفاد بالأرباح احسن

Mohamed90
07-12-2012, 15:29

السلام عليكم طبعا اخي العزيز استراتيجية و خطة مالية جيدة و لكن عندما يكون البح اكثر من البونص
يمكن تقسيمه النصف تخرجه و النصف تتركه لزيادة الجحم الحساب افضل

safiforex
07-12-2012, 15:45
السلام عليكم طبعا اخي العزيز استراتيجية و خطة مالية جيدة و لكن عندما يكون البح اكثر من البونص
يمكن تقسيمه النصف تخرجه و النصف تتركه لزيادة الجحم الحساب افضل
بطبيعة الحال اخي الكريم من يريد ان يربح اكثر فعليه ان تكون له استراتيجية قوية و ان يعمل وفق ادارة مالية محترمة
و اما بخصوص السحب فانا اوافقك في ان يقوم بسحب النصف من الارباح و يترك الباقي لتكوين راس مال قوي
بالتوفيق للجميع باذن الله

mohamedlee
07-12-2012, 15:51
من الافضل اخى ان تكبر البونص حتى يصل الى 1000 دولار حتى تستطيع المتاجرة بارتياحية وتحقيق ارباح معقولة شهريا وفى نفس الوقت امكانية ادارة راسمالك بكل سهولة ويسر والان فقط افتح حسابات تجريبية واتدرب عليها حتى تكتسب خبرة كبيرة وتستطيع المتاجرة على حسابك الحقيقى بالبونص بطريقة سليمة باذن الله وربنا يزيدك من رزقة اكتر واكثر

hossam eldeen mohamed
07-12-2012, 15:53
السلام عليكم
اخي العزيز يفضل يكون رصيدك كبير عشان تقدر تحقق مبالغ كويسة

DZforex
07-12-2012, 16:15
عني اسحب اي مبلغ تربحه من البونص وهكذا ابقى

محافظا على البونص لا ن السوق قد يتبدل في اي لحظ من اللحظات و ينقلب كل شيء راس على عقب و تخسر كل شيء

dodovedo
07-12-2012, 16:29
اخى الكريم
اسحب حزء وسيب جزء
علشان تحس بطعم النجاح
تقبل مرورى

gemyyy
07-12-2012, 18:08
اعتقد ان الافضل انى اسحب الربح اللى بحققة وبعد كدة ازود الاستثمار
عن طريق البونص اللى بقدر احققة
وربنا يوفقكم ويوفقنا

delpi
07-12-2012, 18:11
بسم الله الرحمن الرحيم
وممكن ايضا تزود راس المال وتستثمر فى اعمال اخرى غير الفوركس

realyone
07-12-2012, 18:22
رأي ان زيادة رأس المال من الأرباح أفضل لأنك عندما يكون لديك راس مال من الأرباح لن تضطر للأستمرار في كتابة المشاركات بالمنتدى,وكذلك سوف يجعلك تسحب الربح في اي وقت تحتاج فيه الفلوس

amrmorasamir
07-12-2012, 18:28

بالنسبه للبونص انا انصحك انك تسحب على طول اى ربح وتستنه كل شهر زياده البونص عشان الحساب يكبر بس الربح اسحبه على طوووول افضل وده فى اى شركه

fx-man
07-12-2012, 18:34
بالنسبة ليا انا افضل انى اسحب ربحى من البونص على طول وانى ازود راس مالى كل شهر عن طريق البونص فقط والسبب انى حاليا بحتاج كل ربح بحققه اسبوعيا عشان اكفى مصاريفى .

forexboy
07-12-2012, 18:36
يستسحن ان تسحب جزء من الارباح شهريا حتى تحس بطعم المكسب
وتعمل على زيادة راس المال عن طريق البونص طبعا يعطيك مجال اكبر للتحرك فى الصفقات وتكبير اللوتات

Noah
07-12-2012, 20:58
اعتقد ان الكثير من المتاجرين فى الفوركس يعتمدون فى حاجة زى كده على راس المال الذى يمتلكونه وعىل حسب المبلغ اللى هما كسبوه ومن هنا ان كانا لمبلغ اللى ربحه كبير سوف اسحب جزء نه وليس كله

mido
07-12-2012, 21:00
يا اخي الكريم
مثلا انت اخدت الشهر ده 300 دولار بونص واشتغلت عليهم الشهر الى الجاى وباذن الله خليت ال 300 دولار دوول 600 .. اسحب ال 300 الى انت عملتهم . هيبقى معاك كدا 200 بونص
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

waleed adel
07-12-2012, 21:20
انصحك بسحب ارباحك لكن ليس كل القيمة على الاقل نصف الربح هكذا لتحس بطعم الربح وتحس بتعبك واجتهادك وهذا يكون دافع لك للاجتهاد اكثر

mohamed yossef
07-18-2012, 04:13
اخى الكريم
البونص عامل مساعد لكى تتجنب المخاطر وتتاجر وانت مطمئن ولكنه ليس وسيلة لزيادة راس المال
مضاربتك وصفقاتك هى وسيلتك لزيادة راس المال

Aker001
07-18-2012, 04:16
البونص أسلوب لدعم راس المال أعمل على الربح و أضافة مقدار
منه لراس المال ليكبر
كل ما يكبر راس المال تكبر معه

osama shaban
07-18-2012, 04:25
يا اخي الكريم
مثلا انت اخدت الشهر ده 300 دولار بونص واشتغلت عليهم الشهر الى الجاى وباذن الله خليت ال 300 دولار دوول 600 .. اسحب ال 300 الى انت عملتهم . هيبقى معاك كدا 200 بونص

كلامك مظبوط يا اخي لابد من سحب الارباح
الطمع الذي يسطير علي المضاربين يجعلهم يخسرون دائما
الاداره السليمه لراس المال والتحكم في المشاعر هي سر تفوق اي مضارب

2x1
07-18-2012, 12:19
يا اخي الكريم

ههههههه من بقك لباب السما لما اضاعف البونص فشهر واحد فقط ياريت لو تعرف طريقة قولي عليها عشان اشتغل بيها من بكرة

BiG MoNeY
07-18-2012, 12:23
اخي انا من زمان اعتمد على البونص في التجارة ولا يمكن افرط فيه لاني في الحقيقة حققت الكتير عن طريق البونص لدلك اخي انا اعتمد عليه لكسب رأس مال كبير للدخول في صفقات بلوت عالي لاحقق اكبر عائد من الصفقات وهدا مايحلم منه كل شخص انا متلا اعتمد على البونص واتاجر به واسحب الارباح لكن لا اترك البونص وابحت عن بونصات اكتر و اتاجر وهكدا موفق اخي

mohamed adel
07-18-2012, 12:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا عن نفسى انتظر البونص بتاع كل شهر عشان اتاجر بيه وفى حالة تحقيق مكسب كبير اسحب نصف وفى حالة تحقيق مبلغ ضغير اسحبه كله
حتى لا اخسر راس المال كله فى اى صفقة

Mohamed90
07-18-2012, 12:59
السلام عليكم طبعا اخي العزيز كل متاجر له خطة مالية للسحب الارباح و تكبير و زيادة حجن الراس المال
و البونص اكيد له دور واحد فقط و هو زيادة حجم الراس المال و الارباح ممكن تسحب 75 بالمئة و ترك 25 تتراكم لزيادة حجم الراس المال على خطوتين البونص و ارباح

osama00971
07-18-2012, 13:06
بص يا استاذى
فكرة ممتازة
وبكدة هتوفق بين البونص والارباح
وتبقى بتلم ارباحك اول باول

dz-yac
07-18-2012, 13:07
كل شخص وحاجته
افضل الالتزام بجدول مثلا كل اسبوع تسحب نسبة من الارباح مثلا 50 بالمئة
البونص راح يبقى ادا كان مبلغ البونص ممثلا 100 دولار او اكثر اسحب كل ارباحك افضل

abdelaal
07-18-2012, 13:46
انا شايف أن سحب 50% من الربح شهريا مناسب جدا يبقي انت ضربت عصفرين بحجر واحد منه زودة راس المال بالربح والوبنص ومنه حسيب بتعبك وسحبت وطبع إن شاء الله الـ 50% بيزيدوا كل شهر في الحساب والسحب
وبالتوفيق إن شاء الله

Aker001
07-18-2012, 13:49
تكبر راس مالك عشان تتاجر بارتياح اكبر
اكيد عن طريق البونص

dodovedo
07-18-2012, 13:55
اخى الكريم
لازم نسحب جزء علشان نحي بالمكسب
ونسيب جزء
علشان نكبر راس المال
تقبل مرورى

safiforex
07-18-2012, 14:11
تكبر راس مالك عشان تتاجر بارتياح اكبر
اكيد عن طريق البونص
نعم اخي الكريم فانه ممكن الواحد ان يقوم بالسخب الشهري و لكن يقوم بالسحب لجزء فقط من الربح
و لكن ان يكون الواحد يسحب كلما حصل على ربح فانه زي ما انه يسكب الماء على الرمل

y4x
07-18-2012, 14:26
ااخونى

انا كنت ناوية اسيب البونص لمدة اربع شهر

علشان يكون معايا مبلغ كويس

واتاجر بية

يعنى كدة غلط؟؟؟؟

زيزو
07-19-2012, 04:20
من وجهة نظري زيادة راس المال عن طريق المنتدي وليس الارباح
انما الارباح تتسحب علي البنك والمضاربة بالبونص

shemo
07-20-2012, 10:52
الافضل ان تترك راس المال وتستمر فى زيادته من ح ثم تقوم بعد ذلك بسجب جزء بسيط

omanfx
07-20-2012, 11:01
لسه ماافكرتش ف السحب والامور دي بس من رايي ان الافضل والاضمن سحب الاربااح والمتااجره بالبونص
وزياادته كل شهر عن طريق المشااركه في المنتدى وجاب الريفيلات

egypt2012
07-20-2012, 11:04
انا شخصيا لى طريقة جميلة جدا فى زيادة راس المال و هى
انى بسحب فقط نصف ارباحى و اترك النصف الاخر لزيادة راس المال

Mohamed90
07-20-2012, 16:50
السلام عليكم اخي حسب كل واحد و رغبته و احتياحه للمال ممكن تضع خطة مالية تناسبك
للسحب و ايداع او ترك البونص للزيادة الحجم الحساب و هكذا ممكن تسحب و يزداد حجم حسابك في نفس الوقت

spiderxp
07-20-2012, 18:34
والله بص حاول دايما لما تخسر تخسر من الارباح وليس من رأس المال عشان تقدر تحافظ عليه

magic777
07-21-2012, 03:37
كل شخص وحاجته
افضل الالتزام بجدول مثلا كل اسبوع تسحب نسبة من الارباح مثلا 50 بالمئة
البونص راح يبقى ادا كان مبلغ البونص ممثلا 100 دولار او اكثر اسحب كل ارباحك افضل
كل ده كويس اخي لكن هل فعلا هتقدر تحقق الكلام ده عملي وهل انت فعلا ضامن تحقيق هذه النقاط
وضامن الربح طبعا لا وخاصه من يتحدى السوق ويلزم نفسه بنقاط محدده بيخسر اكتر
خليكدايما مرن مع السوق اخي

MrSniper
07-21-2012, 04:04
أخي هدا على حسب خبرتك و درجة احترافيتك في الفوركس
إدا كنت مبتدئ أنصحك ان تسحبها و تبقى على راس مالك
أما ادا كنت محترفا فيمكنك اضافتها لراس المال

markk
07-21-2012, 04:15
افضل ان يزيد عن طريق البونص وافضل ايضا اذا كانت ارباح كبيرة افضل ان يكون جزة منها فى راس المال

السيد الجبالي
07-21-2012, 04:27
بص يا غالي ... انا بشوقف انه من الافضل سحب جزء من الارباح بصوره دوريه ... وهذا له اثر جميلا جدا من الناحيه لنفسيه
اما عن تزويد راس المال... فهذا كما قلت عن طريق البونص الذي يضاف كل شهر بالاضافه الي ..ترك جزء من الارباح لكي ينمو ةالحساب

mena
07-21-2012, 19:04
لا افضل زياده البونص ووضع راس مال الافضل زياده البونص من الارباح

eng2012
07-22-2012, 02:39
اعتقد اننا اذا قمنا بالمتاجره على البونص حتى وان كان حجمه صغير سوف نستطيع بتحقيق ربح اما اذا انتظرنا حتى يكبر هذا البونص فنحن لا نستفيد شىء من زيادته

os-x
07-22-2012, 02:42

بلنسبة اخي لو كنت تعتمد على البونص فيحجب سحب الارباح لتحس بحلاوت السوق وجمع بونص اكثر لتكوين راس مال وكذلك بالنسبة للذين يضعون مال
من ماهم الخاص فيجب ان يسحبوا اكثر من مرة

magic777
07-22-2012, 03:09
السلام عليكم اخي حسب كل واحد و رغبته و احتياحه للمال ممكن تضع خطة مالية تناسبك
للسحب و ايداع او ترك البونص للزيادة الحجم الحساب و هكذا ممكن تسحب و يزداد حجم حسابك في نفس الوقت

فعلا اخي ده بيختلف هنا من متاجر الى اخر حسب احتياجاته وهل هو عاوز الربح كله ولا هيقسمه
وياخد جزء ويسيب جزء اخر لزياده راس ماله ولكن اعتقد ان مع نظام البونص الواحد يسحب الربح كله ويزود راس المال منالبونص افضل

mage
07-22-2012, 05:37
والله بص حاول دايما لما تخسر تخسر من الارباح وليس من رأس المال عشان تقدر تحافظ عليه

المشكلة ان احنا بنسحب الارباح على طول وهل تعتقد ان فى حد مننا بيعمل فى الفوركس بدون ان يسحب اى ربح يجيله كلنا بنسحب الربح اول باول واعتقد ان فى ناس كتير اوى بتعمل الموضوع ده فى سحب الارباح

tictok
07-22-2012, 11:06
طبعاً لابد من سحب الربح وتاجر بالبونص وتحاول ان تزيد من قيمته كل شهر حتى لا تخسر ما حققته من ربح
هذه الطريقة التي يستخدمها أغلب المتداولين في الفوركس

aboualy
07-22-2012, 11:09
طبعاً لابد من سحب الربح وتاجر بالبونص وتحاول ان تزيد من قيمته كل شهر حتى لا تخسر ما حققته من ربح
هذه الطريقة التي يستخدمها أغلب المتداولين في الفوركس

اتفق معك اخى العزيز لابد من سحب الارباح اولا باول وترك البونص للمتاجرة بها مع العمل على زيادة البونص باستمرار عن طريق زيادة النشاط فى المنتدى

forex4ever
07-22-2012, 11:10
الموضوع سهل وبسيط ان شاء الله والاخوة جاوبوا بشكل كافي ان شاء الله
البونص يبقى بونص وتزوده من المنتدى والارباح اكيد تسحبها وتحس بفرحة المكسب ومتعة الارباح وتستفيد بالارباح كزيادة دخل

elkorashe
07-22-2012, 11:18
الافضل انك تسحب الارباح لانه بمنتهى البساطة لو انت سبت الرباح وحصل عملية خساره او حاجة بتخسرها هى الارباح وليس البونص وانت تقدر تزود حسابك كل شهر عن طريق البونص وليس الارباح

madman
07-22-2012, 15:30
انت بتزود راس مالك عن طريق ارباحك وعن طريق شغلك وممكن تدفع فلوس تزود بيها رأس مالك

magic777
07-22-2012, 17:59
المشكلة ان احنا بنسحب الارباح على طول وهل تعتقد ان فى حد مننا بيعمل فى الفوركس بدون ان يسحب اى ربح يجيله كلنا بنسحب الربح اول باول واعتقد ان فى ناس كتير اوى بتعمل الموضوع ده فى سحب الارباح

لا اخي فيه ناس مش بتسحب الربح ومنهم انا للأسف بفضل اني انتظر علشان اعمل ربح اكبر ولكن في النهايه بتمرجن
واقول ياريت اللي جرى ما كان ولكن بأذن الله هسحب بعد كده على طول
وانصح الكل بكده وانهم يخلوا المنتدى ده لتكبير راس مالهم لكن اي ربح يسحبوه على طول

mazouna991
07-22-2012, 20:13
سحب الارباح حتى تشجع نفسك على المزيد
واضافة دائما البونص وتكبير راس المال حتى يسهل عليك مضاعفةالارباح
ولاتنسى الاعتماد على توصيات جيدة

hossam eldeen mohamed
07-22-2012, 20:32
السلام عليكم
انا افضل اخي الكريم الا تسحب الارباح حاول تزودهم وتضيفهم على البونص لكي يزيد راس مالك

dent
07-22-2012, 20:40

بالنسبه لى اسحب الربح اول باول حتى لو دولار واحد وفعلتها من قبل

pimo
07-22-2012, 20:52
انا لا اري في البونيص راس مال بل الربح منه هو راس المال فاذا تمكنت من كسب ربح جيد كل شهر فعليك بادخاره في البنك حتي تصل الي المبلغ الذي تريد ان يكون عليه راس مالك في الفوركس الف او الفين

sara123
07-22-2012, 20:56
انت لو عايز تسحب ارباحك ممكن تسحبها براحتك ولو عايز تتاجر بيها بردو مفيش مشاكل اعتقد .. لكن كل اللي تقدر تسحبه هو الارباح فقط البونص انت لا تستطيع سحبه البونص وظيفته انك تتاجر بيه وتحقق ارباح بس وطبعا تحقيق الارباح دة بيعتمد على مدى خبرتك في الفوركس.

havic
07-22-2012, 20:57
بالنسبة لي يا اخي انا البونص الذي اتاجر به اسحب ارباح كاملة بعد كل صفقة ، وبعد ذلك اقوم بايداع النصف في راس مالي و والنصف الاخر يصل الى يدي

Spiderhoof
07-25-2012, 07:42
انا عن نفسى افضل البونص وشكرا لك

---------- Post added at 07:42 AM ---------- Previous post was at 07:37 AM ----------

زيادة رأس مالم من الربح ومن البونص ولكن الربح سياستي ان اسحب 60% منه والباقي لزيادة رأس المال هكذا طريقتي والبونص هو احد اساليب دعم رأس المال لدي

BRUFEN
07-25-2012, 08:16
فعلن يا اخي الكريم انا عجبتني طريقة الاخوه الاعزاء فكرتهم ان هم يسحبو جزء او 50% تقريباً من الأرباح والباقي يكون زيادة مع البونص علشان يكبر الحساب شوي شوي
والصراحه اعجبتني هذه الطريقة أفضل من أن نعود للبداية ونجلس نتعب مره ثانيه علشان نرفع قيمة الحساب في الحقيقة أحس انها صعبه كأني راح اكون بحلقه مفرغه صحيح
أن السحب له طعم جميل جداً ولكن الافضل بما أننا راح نسحب مبلغ ليس بالكبير فما هي المشكله ان نقلل من قيمة السحب والباقي لزيادة رأس المال

tictok
07-25-2012, 09:50
انا افضل ان تسحب أي ربح تحققه خلال الشهر حتى تتجنب خسارته في الصفقات وتستطيع زيادة رأس المال من خلال البونص الجديد
وهكذا تزيد راس المال وتحافظ على ربحك

sharkawy
07-25-2012, 09:52
اعتقد ان الزياده عن طريق البونص افضل واضمن

حتي لا يضيع ما تعبت في ربحه طوال فتره طويله بسبب صفقه خاطئه او تقلبات السوق الفجائيه

kanzsea
07-25-2012, 11:26
الافضل انك تخلى الارباح لزيادة راس المال وبعد فترة من الوقت ممكن تسحب جزء من ارباحك وتشتغل بالباقى

mohamed saad
07-25-2012, 11:31
انا في رأيي انك تثبت رأس المال اللي هو البونص وكل شهر تسحب الارباح وفي نفس الوقت هيضاف البونص الجديد وبالتالي تزود قيمة اللوت يعني مثلا انت عملت 100 دولار بونص دخلت طول الشهر وربحت مثلا 50 دولار تسحب الخمسين وهيضاف ليك بونص تاني 200 دولار يبقا بقا معاك 300 تزود قيمة لوت الدخول في الصفقات وومثلا تربح 250 فتسحبهم وهكذا اما انك تكبر رأس المال بالارباح فهذا غير مضمون لأن ربحك هو ما دخل جيبك وليس ما دخل حسابك

revenge
07-25-2012, 11:38
الاتنين كويسين طبعا
لو بتقدر تحقق ارباح كويسه
ممكن تسحب جزء و تسيب جزء

assidi saber
07-25-2012, 11:43
أخي أنا أفضل أن تتاجر بالبونص و تسحب أرباحه هكذا أفضل لك للتكسب خبرة كافية لتكون مستعد للادارة حسابك و عدم خسارة رأس مال الحساب الذي جمعته لعدة أشهر

dodovedo
07-25-2012, 12:03
اخى الكريم
انا افضل اشيل جزء
واسحب جزء علشان احس بنجاحى وبرضه يكون فى عائد
تقبل احترامى

salemsllam61
07-25-2012, 12:24
إن لم تكن محتاجاً أبق الربح و رأس المال بذلك يمكنك من مضاعفة دخولك و زيادة أرباحك
و لكل شيخ طريقة

morx123
07-25-2012, 12:36
بص يا استاذى

فكره حلوه
اتبع هذه الخطوات حتى تكون في السليم
ارباح موفقه

V2x_
07-25-2012, 13:06
اكيد عن طريق البونص افضل
لان البونص مضمون
والسلام عليكم

Mohamed90
07-25-2012, 13:18
بص يا استاذى

السلام عليكم اخي العزيز طريقة جيدة و لكن تعتمد فقط عل البونص لزيادة حجم الحساب يعني كل مزاد نشاطك يزداد حجم حسابك
اما بخصوص الارباح من الافضل سحبهم لكي تستفيد منه قبل خسارتهم في صفقة مقبلة و امر اخر بخصوص مضاعفة راس المال في الشهر تبقى جيدة جدا

kingman
07-25-2012, 14:33
أخي أنا أفضل أن تتاجر بالبونص و تسحب أرباحه هكذا أفضل لك للتكسب خبرة كافية لتكون مستعد للادارة حسابك و عدم خسارة رأس مال الحساب الذي جمعته لعدة أشهر

وده من وجهة نظرى افضل شئ فى هذه المرحلة خصوصا البداية لن الواحد بيبقى خبرته مش قوية ويفضل على كده فترة الا ان يجد فى نفسه النجاح بناءا على تقييم ادائه ساعتها يبقى يودع زى مايحب وبالمبلغ الذى يريد

mohaned
07-25-2012, 14:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا من رايى ان يكون هناك خطه توضح طريقك للمتاجره والربح من الفوركس
فمثلا من الممكن ان تتاجر وتحقق ربح شهرى وكل شهر يتم سحب جزء من الارباح وترك جزء لزياده راس المال ثم ياتى الشهر التالى وتتاجر بصفقات اكبر فكلمازاد راس المال زاد حجم الصفقات

tasabeh
07-25-2012, 15:18
انا ارى ان تاخذ جزء من الارباح وتدع الجزء الاخر مع راس المال بهذه الطريقه سوف يزيد راس المال بسرعه مع البونص الشهرى واتمنى لك النجاح

asmoshaa2012
07-25-2012, 15:22
والله يا اخى هذا الشئ انت فقط من يستطيع تحديه فانت الذى تعرف مقدار الربح الذى تحققه سواء من خلال البونص او المال
ما اقصده انك تستطيع ان تعرف حجم ما تحقق من بونص فى الشهر وحجم ما تحقق من ارباح وترى هل ستظل هكذا ام ترغب فى زيادة راس المال عن طريق الايداع

bullot
07-25-2012, 15:23
اعتقد كل وحسب خطته وحسب ربحه لكن انا افضل ان اسحب الربح وزيادة البونيص فيا الشهر القادم لكي لا اضيع وتكون نسبتي مضمونة لكن في حال الخصارة فالطمع قد يسيطر علي لاودع الارباح التي جمعتها لكن انا افضل عدم المخاطرة والتعليم الكافي والزيادة في نسبة البونيص

kingman
07-25-2012, 15:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا من رايى ان يكون هناك خطه توضح طريقك للمتاجره والربح من الفوركس
فمثلا من الممكن ان تتاجر وتحقق ربح شهرى وكل شهر يتم سحب جزء من الارباح وترك جزء لزياده راس المال ثم ياتى الشهر التالى وتتاجر بصفقات اكبر فكلمازاد راس المال زاد حجم الصفقات
وفيه حاجة تانية ليه الواحد مايحوش فى حسابه البنكى بمعنى انا اسحب ارباحى كلها فى حسابى البنكى وعندما اصل الى المبلغ الذى اريده ان اتاجر بيه اقوم بأيداعه مرة اخرى وفى الشركة التى اراها مناسبة واتاجر براحة بال بدل ماحوش فى حسابى فى شركة الفوركس واتعرض لمخاطرة تضيعلى كل شئ

mohamed1happy
07-25-2012, 15:32
أنا رأي ان تزيد البونص فقط وان تسحب ارباحك اول بأول
وذلك حتي لا تخسر كل شئ وكمان عشان تحس بالمكسب

ahmed
07-25-2012, 15:33
وفيه حاجة تانية ليه الواحد مايحوش فى حسابه البنكى بمعنى انا اسحب ارباحى كلها فى حسابى البنكى وعندما اصل الى المبلغ الذى اريده ان اتاجر بيه اقوم بأيداعه مرة اخرى وفى الشركة التى اراها مناسبة واتاجر براحة بال بدل ماحوش فى حسابى فى شركة الفوركس واتعرض لمخاطرة تضيعلى كل شئ

فكرة جيدة يا اخى قد فكرت فيها اليوم بعد ان استطعت ان اربح مبلغ ثم دخلت صفقه خسرته
فقلت لماذا لم اسحبه اولا ومن بعد ان اردت اعمل ايداع

resala11111
07-25-2012, 15:33
انا عن نفسى انصحك بانك
ترك المكسب فى الحساب حتى يزداد
راس المال وتقدر تكسب اكتر وتتحكم فى السوق
بالتوفيق لكم

mahmoud1
07-25-2012, 15:35
أنا رأي ان تزيد البونص فقط وان تسحب ارباحك اول بأول
وذلك حتي لا تخسر كل شئ وكمان عشان تحس بالمكسب

متفق معاك افضل شئ انك تسحب الارباح عشان لا قجر الله لو خسرت يكون سحبت ارباح من البونص ويكون حسيت بالمكسب وما خسرت كتير لكن لو سبت الارباح وطمعت فى السوق ممكن تخسر الارباح وتخسر البونص كمان

alkatom
07-25-2012, 15:35
عليك بسحب الأرباح أول بأول و زيادة البونوص عن طريق المشاركات هذه هي أفضل و أنسب طريقة
وبعدين عصفور في اليد ولا عشرة فوق الشجرة

Abdulbari Alhakami
07-25-2012, 15:39
البونص اضمن ومتعتو تكمن في المضاربة براس المال اما الارباح فانها ثابتة

maklad94
07-25-2012, 16:20
انا عن نفسى بتبع طريقة انى اسحب جزء من الارباح واغلب الوقت كلها مع البقاء براس المال طبعا فى السوق مش بسحبه ولأنه اصلا غالبا بيكون البوصن بتاع املنتدى ف بخليه زى ماهو عادى واخد الارباح اصرفها واحيانا برجعها تانى اذا لزم التعزيز للحساب وهكذا لحد ما اجمع مبلغ كويس واحوشه بقى .

wazwaz
07-25-2012, 17:08
يفضل أن تبقي الأرباح في الحساب وتتداول بها حتى يصلك البونص للشهر الموالي وبعدها قم بسحب كل المبلغ القابل للسحب
وتداول بالبونص وهنا بتكون كبرت راس المال عن طريق الأرباح ريثما يصل البونص وطبعا التكبير بيتم عن طريق البونص

faissel
07-25-2012, 17:19
انا افضل ابقائها على الحساب و لا اسحبها حتى يكون لدي راسمال مهم
و الله يوفق الجميع

magic777
07-25-2012, 19:29
انا عن نفسى بتبع طريقة انى اسحب جزء من الارباح واغلب الوقت كلها مع البقاء براس المال طبعا فى السوق مش بسحبه ولأنه اصلا غالبا بيكون البوصن بتاع املنتدى ف بخليه زى ماهو عادى واخد الارباح اصرفها واحيانا برجعها تانى اذا لزم التعزيز للحساب وهكذا لحد ما اجمع مبلغ كويس واحوشه بقى .

جيد هنا اخي وعلشان كمان محدش ضامن السوق اليومين دول ولا ضامن انه يقدر يحافظ على الربح اللي عمله ده اصلا
فعلشان كده نحاول نسحب على الاقل لما نخسر الحساب يكون على الاقل لحقنا نبه ربح معقوله منه

insta friend
07-25-2012, 19:37
من وجهة نضري السحب ضروري جدا للارباح
حيت تحس بمجهودك و تمرة تعبك و بالتالي نفسيا تساعدك في التداول حتى انه ممكن تخسر راس مالك فس اس لحضة

Single phase
07-25-2012, 19:47
شوف انت ايه احسنلك عايز ربح ثابت كل شهر
ولا عايز تكبر راس المال فالربح يزيد

kero
07-25-2012, 21:08
الافضل بالنسبة ليا هو سحب الارباح اول باول انا شخصيا بسحب الربح كل يوم
وازود راس المال من المشاركة فى المنتدى

power8
07-25-2012, 21:15
بالنسبة لي انا افضل سحب نصف الارباح وترك نصف الاخر لاضيفه على راس المال
لانني افضل ان يصبح راس المال ضخم

aboushnb
07-25-2012, 21:25
السلام عليكم
الزياده عن طريق البونص افضل
لزياذة راس المال

محمد فرغلى
07-25-2012, 21:25
اكيد البونص افضل بكتير
ويغنيك عن خسارة مالك الحقيقى فالبونص افيد ويمكن تعويضه بغير خسارتك المال الحقيقى لقدر الله

aboualy
07-25-2012, 21:27
اكيد البونص افضل بكتير
ويغنيك عن خسارة مالك الحقيقى فالبونص افيد ويمكن تعويضه بغير خسارتك المال الحقيقى لقدر الله

اتفق معك فى ذلك اخة العزيز فالبونص افضل واعتقد ان العمل بحساب البونص يجعل حالتك النفسية افضل وانت تتاجر لانك تعلم انك يمكن ان تعوض اى خسارة تتعرض لها عن طريق المشاركة فى المنتدى والحصول على بونص جديد

waleed adel
07-27-2012, 00:10
انا افضل سحب نصف الارباح وترك نصفها لزيادة راس المال
حتى اتمكن من الوصول لراس مال كبير يساعدنى بالدخول بلوتات كبيره

mage
07-27-2012, 00:36
السحب اول باول هذا هو الافضل من وجهة نظرى ان يتم سحب الارباح مجرد ان يتم تحقيقها لان من خلال هذه الطريقة فى سحب الارباح دائما توفر لك الكثير من الراحة والشعور بالنجاح ان الاموال وصلت الى حسابك فى البنك وهذا جيد جدا بالنسبة للكثير