PDA

View Full Version : اخطر اوقات المتاجرة في الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

biznoor
06-21-2012, 13:09
بسم الله ارحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سنتكلم عن اخطر اوقات المتاجرة وهي تهم الجميع وبخاصة المبتدئين
واصحاب رأس المال الصغير وهي تتلخص بالتالي:
1- المتاجرة عند اوقات التذبذب العالي وهذا يكون يومي الثلاثاء والاربعاء بسبب زحمة العمل في السوق
كذلك مابين الساعة السابعة ولحد الساعة الثامنة عشر بتوقيت غرينتش ويمكنك قياس ذلك على توقيت بلدك
2-ايام الحركة القليلة وهذا يحصل يوم الاحد
3-ايام التقلب العالي وهو يحدث يوم الجمعه وهو يوم خطير لا افضل المتاجرة به
4- عندما تكون السيولة في السوق قليلة مثل ايام عطل البنوك حيث تقل السيولة ويسهل التحكم باتجاه الاسعار
من اصحاب رؤوس الاموال القوية
5- لا تدخل صفقة عندما يكون السوق في حالة ترقب لخبر هام وبشكل عام لاتدخل وقت الاخبار لانك لاتضمن
الى اي اتجاه سيقود الخبر حركة السعر بشكل فعلي
الا اذا كنت تحسن ذلك فبعض التجار لا يتاجرون الا وقت الاخبار وذلك باتباع استراتيجيات معينه وباجراءات امان خاصة

ونضيف ملاحظة اخيرة للاخوان ان تحديدنا لاوقات الخطورة لايعني عدم الدخول بتاتا للسوق اثناءها لكن يعني اننا يجب ان نكون على دراية بأي الاوقات تزداد نسبة الخطورة لكي نعرف كيف نتصرف اثناء دخولنا بالسوق يعني مش واحد راس مالة صغير يخش صفقات كثيرة وفي وقت التذبذب العالي وميحطش ستوب لوز كما يفعل البعض او هو مبتدئ ويجي يتاجر بيوم الجمعة المتقلب وتعكس الصفقات معه وهكذا وحتى اوقات الاخبار لها هواتها ممن يجيدون التعامل مع السوق اثناءها اذن المقصد ان نعرف اي الاوقات ترتفع فيها نسبة الخطورة ومانوع تلك الخطورة وبعد ذلك كل واحد يحدد امكانيته الخاصة هل هو مايزال مبتدئ؟ عليه الدخول لكن بحساب ديمو ليجرب ويتعلم خوض هذه الاوقات او هل هو متمرس وينظر اوقات التذبذب العالي؟ اذن يتوكل على الله ويخش والله معه
وبالتوفيق للجميع وان شاء الله دائما صفقاتكم خضراء

deadlyfox
06-21-2012, 13:26
معلومات مهمه وافادتنى يا كبير
شكرا ليك

zahran
06-21-2012, 13:27
انا اارى ان الاوقات التى تكون فيها تذبذب عالى فعلا هى الاوقات التى تمرجن المحافظ
وارى ايضا ان يوم الجمعه يكون يوم غير مفهوم وغير معرف . يوم تحسس انه زى الديب المكار بيحاول يخدعك لغايت لما يوقعك . فلازم تتجنب الايام دى

Noah
06-21-2012, 13:51
انا لا اتفق معك لانك قلت انا لمتاجرة فى اوقات التذبذب خطيرة جدا مع العلم ان اوقات التذبذب بالنسبة لى انا طريقة ممتازة جدا لتحقيق نسبة ارباح لان هناك من يعتمد على الاسكالبينج ومن يعتمد على الاسكالبينج بجد هتلاقيه بيعشقق وقت التذبذبات ويحقق منه الكثير منا لاموال

zikooo014
06-21-2012, 13:53
معلومات مفيده شكرا ليك يا كبير
بس انا شايف ان وقت الاخبار احسن وقت للتداول دا من وجهة نظري انا عن نفسي بحب اتاجر وقت الاخبار و ناس كتير بتعمل احلي شغل من الاخببار

sami
06-21-2012, 13:54
بالنسبة لي لا أرى مانعا في الدخول في أية صفقة طيلة أيام الأسبوع إذا ما تكونت فرص واضحة و نسبة نجاحها كبيرة،أتجنب الدخول فقط إذا ما كانت هناك أخبار شديدة الأهمية و يمكن أن تحدث تأثيرا في السوق كنسب الفائدة أو معدلات البطالة أو خطط التيسير الكمي

2x1
06-21-2012, 14:02
فعلا احلي اوقات عندي لما يكون ىالسوق مزدحم بيكون في ارباح عالية ووقت الاخبار بيبقي وقت مهم جدا بعد صدورها

biznoor
06-21-2012, 14:22
انا لا اتفق معك لانك قلت انا لمتاجرة فى اوقات التذبذب خطيرة جدا مع العلم ان اوقات التذبذب بالنسبة لى انا طريقة ممتازة جدا لتحقيق نسبة ارباح لان هناك من يعتمد على الاسكالبينج ومن يعتمد على الاسكالبينج بجد هتلاقيه بيعشقق وقت التذبذبات ويحقق منه الكثير منا لاموال

شكرا لمرورك وان شاء الله دايما بالموفقية لجميع لكن قلت في بداية موضوعي ان هذه الاوقات تهم الجميع وبالذات المبتدئين واصحاب رؤوس الاموال القليلة لان اكيد راح يضيعوا لو دخلو السوق بهكذا اوقات لقلة الخبرة علما انها ايضا خطيرة على الجميع خاصة اذا كان من هواة المجازفة بفتح صفقات متعددة او عدم استخدام امر الستوب لوز فعلى مقدار الربح تكون المخاطرة بالخسارة لو انك اخترت دخول معين والتوقع كان عكس ولكن هذا لا يعني ان هذه الاوقات هي خط احمر لكن لا يجب دخولها الا باستراتيجيات موثوقة وباعدادات امان مسبقة ولمن يجيد ذلك اكيد يكون هو من يبحث عن التذبذبات العالية وسيواجه ارباح وخسارات طبعا المهم تكون الارباح اكثر وان شاء الله الموفقية للجميع

ARAB_PIGEON
06-21-2012, 14:30
بسم الله ارحمن الرحيم
1- المتاجرة عند اوقات التذبذب العالي وهذا يكون يومي الثلاثاء والاربعاء بسبب زحمة العمل في السوق
كذلك مابين الساعة السابعة ولحد الساعة الثامنة عشر بتوقيت غرينتش ويمكنك قياس ذلك على توقيت بلدك
4- عندما تكون السيولة في السوق قليلة مثل ايام عطل البنوك حيث تقل السيولة ويسهل التحكم باتجاه الاسعار
5- لا تدخل صفقة عندما يكون السوق في حالة ترقب لخبر هام وبشكل عام لاتدخل وقت الاخبار لانك لاتضمن
الا اذا كنت تحسن ذلك فبعض التجار لا يتاجرون الا وقت الاخبار وذلك باتباع استراتيجيات معينه وباجراءات امان خاصة
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
الف الف شكر لك على هذه المعلومات القيمه
ولكن دعنى اقول لك لو كان التحليل الفنى من الاساس سليم لا تخشى شئ توكل فقط على الله عز وجل
وستجنى الارباح مهما كانت الظروف
اتمنى لك دوام التوفيق

remas
06-21-2012, 14:34
انا شايف انه اخطر اوقات المتاجره بيكون وقت الاجتماعات الهامه زى اجتماع دول الثمانى او غيرها وكمان لو فى احداث اقتصاديه كبيره وقتها السوق بيكون غير واضح على الاطلاق ويبفضل الابتعاد

ana1990
06-21-2012, 14:51
شكرا اخي على هذه المعلومات القيمه مع اني عمري ما اهتميت بيها انا بفتح و اقفل في احسن اوقات لسعر فقط بس برده هحط كلام حضرتك في الاعتبار لاني تقريبا محقق خساره امبارح بسبب موضوع الزروه ده انا كسبت امبارح 5 صفقات و خسرت واحده على العموم شكرا و سيتم العمل بنصيحتك في المستقبل ان شاء الله

magic777
06-21-2012, 15:32
امال هيتاجر امتى بالضبط ده انت حرمت عليه المتاجره كل الايام كده
ده لو متاجر نفذ الكلام ده بالحرف يبقى الاحسن يكبر دماغه وميتاجرش خالص
الافضل طبعا هو انه يتجنب وقت الاخبار فقط والتصريحات
لكن يقدر يعتمد على اداره راس المال وخطه عمل جيده ويتكل على الله ويتاجر في الاوقات العاديه

Ahmed EL Deeb
06-21-2012, 15:48
اذا كنا لن نتاجر يومي الثلاثاء والاربعاء علشان التذبذب عالي وزحمه السوق ولن تاجر يوم الاحد عشان الحركه القليله ولن نتاجر يوم الجمعه عشان خطير ولن نتاجر وقت الاخبار والبيانات اذن متي سنتاجر ؟ اذا التزمنا بكل هذه الشروط لن نجد فرص في السوق لندخل بها أنا اري ان يوم الجمعه فقط هو الغير محبذ للمتاجره اما باقي الايام فكلا يختار الوقت الذي يناسب طريقته في التداول

mohamedfx2005
06-21-2012, 15:53
السلام عليكم ورحمة الله
اخطر اوقات المتاجرة في السوق هي مع الافتتاح والاغلاق وكذلك ساعة او اثنين قبل خبر قوي كالبطالة على الدولار او نهاية السنة وانا افضل الابتعاد عن السوق اسبوع او اسبوعين قبل نهاية السنة
وكذلك يوم الاغلاق الشهري او الثلاثي
او ايام الاجتماعات المهمة وعطل البنوك
اعتقد هذا كل شيء والله اعلم

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 18:06
امال هيتاجر امتى بالضبط ده انت حرمت عليه المتاجره كل الايام كده
ده لو متاجر نفذ الكلام ده بالحرف يبقى الاحسن يكبر دماغه وميتاجرش خالص
الافضل طبعا هو انه يتجنب وقت الاخبار فقط والتصريحات
لكن يقدر يعتمد على اداره راس المال وخطه عمل جيده ويتكل على الله ويتاجر في الاوقات العاديه

هههههههههههههه مش للدرجه دى يعنى

ميبقاش اوفر يخلى باله وقت صدور الاخبار والتصريحات القويه وبس

i5land_man
06-21-2012, 18:08
هههههههههههههه مش للدرجه دى يعنى

ميبقاش اوفر يخلى باله وقت صدور الاخبار والتصريحات القويه وبس
طبعا حيلاقي وقت يدخل يعمل صفقات فيها لان الاخبار مش بتصدر علي كل العملات في نفس الاوقات يعني هو كل اللي يقدر يعمله
انه يتجنب المتاجرة علي العملات اللي عليها اخبار قوية خلال اليوم

Dam3 ELForaq
06-21-2012, 18:13
تسلم اخي الكريم علي الشرح الجميل و الوافي عشان انا لسه مبتدئ فالكلام ده هيفيدني جدا شكرا لك مره تانيه

mony
06-21-2012, 18:31
ايام الاجازات وايام الجمعه والأوقات التي تشهد أقل فعالية فأنت يمكنك أن تخسر ايضا خلال النشرات الأخباريه

Smart
06-21-2012, 18:36
شكرا جدا على الموضوع
متفق معك جدا بخصوص يوم الجمعه
بيحصل فيه حركات عنيفيه جدا واغلبها غير مبرر
سوى اغلاق بعض المحافظ الاسبوعيه الكبيره

kamizidan
06-21-2012, 18:38
اخطر الاوقات برايي الشخصي هو قبل واثناء وبعض الاحيان بعد الاخبار القوية جدا التي تصدر كاخبار البطالة والفائدة وما شابه

younesjoe
06-21-2012, 19:25
افضل يوم الاتنين في المتاجرة و ايضا يوم الخميس دي احسن الايام بالنسبة لي و يكون السوق مليء بالصفقات و ايضا تكون التنبؤاة صحيحة فقط قليل من التحليل
و من بين اخطر الايام هو يوم الجمعة تكون فيه التحركات قوية و في الاتجاهين

i5land_man
06-21-2012, 19:28
افضل يوم الاتنين في المتاجرة و ايضا يوم الخميس دي احسن الايام بالنسبة لي و يكون السوق مليء بالصفقات و ايضا تكون التنبؤاة صحيحة فقط قليل من التحليل

انا بختلف معاك يوم الاثنين زي يوم الجمعة افتتاح الاسبوعي بيكون ضبابي برضه ومش عارف السوق حيروح لاي اتجاه انا من وجهة نظري اي يوم خلال الاسبوع من التلات الي الخميس بيكون وقت كويس للمتاجرة

ahmed
06-21-2012, 19:32
تمام يا اخى جميع هذا الاوقات من المحتمل
ان تكون المتاجرة فيهم اكثر خطورة احيانا
واكثر ملل فى احيانا اخرى
وصراحه اهم شئ احب ان اتجنبه هو وقت التذبذب
لانه يحتاج الكثير من الصبر والصمود

i5land_man
06-21-2012, 19:33
تمام يا اخى جميع هذا الاوقات من المحتمل
واكثر ملل فى احيانا اخرى
لانه يحتاج الكثير من الصبر والصمود

التذبذب في السوق وارد جدا و المتاجر افضل استراتيجية له وقت التذبذب انه يراقب السوق من بعيد لحد ما يتحدد اتجاهوه
وبعدها يبدء يستقر علي قرار لاتجاه صفقة يدخلها

كريم
06-21-2012, 19:51
موضوع ممتاز و مفيد و اخطر وقت هو وقت التذب و التقلب السريع

و بيبقى التجنب في التداول شيئ جيد او التداول بحظر

و الله يوفق الجميع

konine
06-21-2012, 20:20
شكرا على هذه نصائح التي ستفيدنا نحن أصحاب رأوس أموال قليلة
ولن هناك من يفضل أوقات قليلة سيول لتجارة في أهداف صغيرة
الله كريم

compaq0
06-21-2012, 20:58
ما الخطر فى المتاجره ايام التذبذب ايام الثلاثاء و الاربعاء؟المخاطره هى ايام الجمعه و الاحد فى يوم الغلق و افتتاح السوق و ايام الاخبار القويه على العملات و هناك مواقع تحدد معامل تاثير الخبر على العمله

actas
06-21-2012, 22:01
انا ارى اخى الكريم ان اخطر اوقات المتاجره تتلخص فيما يلى
1-عندما يجتمع السوق الامريكى والسوق الاوروبى بالنسبه للمبتداين
2-عندما يكون السوق فى حاله تذبذب مستمر
3- عندما يكون هناك اخبار قويه تؤثر فى حركه الاسعار
4- عندما يكون هناك ازمات فى بعض البلاد اللتى يمثل اقتصادها دعما كبيرا لدول اخرى

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 01:27
طيب دلوقتي بالشروط دي يا باشا يبقا مش هنتاجر اصلا لان انت لغبت كدة اربع ايام من الاسبوع :

- المتاجرة عند اوقات التذبذب العالي وهذا يكون يومي الثلاثاء والاربعاء بسبب زحمة العمل في السوق

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 01:52

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:27
بالفعل معلومات رائعة ومهمة جداً للمبتدئين شكرا لك اخي الكريم

abdello052
06-22-2012, 02:50

mokas
06-22-2012, 02:51
قبل أن نحدد أفضل الأوقات للمتاجرة يجب أن نعرفك أن سوق تبادل العملات يعتمد على ثلاث جلسات للتبادل رئيسية وهي : جلسة طوكيو ، وجلسة لندن ، وجلسة نيويورك بالإضافة إلى جلسة سيدني .
جلسات × جلسات ...
تستطيع أن ترى أنه في وسط كل جلسة هناك فترة زمنية حيث بعض الجلسات مفتوحة مع بعضها في نفس الوقت .بشكل طبيعي هذه هي أكثر الأوقات زحمة وشدة في السوق بسبب فتح أكثر من سوق في وقت واحد .
أفضل أيام الأسبوع للمتاجرة في الفوركس
حسنا أنت الآن عرفت أن جلسة لندن هي أشد الجلسات زحمة ولكن هناك أيضا أيام معينة في الأسبوع حيث كل الأسواق تميل إلى التحرك أيضا وفي الأسفل مخطط لمتوسط النقاط للأزواج الرئيسية الأربعة لكل يوم من الأسبوع .وبناء على السابق تعلمنا ما هي أشد الأوقات زحمة للسوق وأنها هي أفضل الأوقات للمتاجرة لأنها تعطينا أفضل فرص ربحية عن غيرها ...

mohamed hamdy
06-22-2012, 02:52
بلطبع ان هذا كل الكلام صحيح ويجب عليك عدم المتاجرة فى هذة الاوقات لكى لا تخسر ولانة من الممكن ان تكسب
ولكن الخوف الاكبر ان تخسر وسوف تخسر خسارة كبيرة لذلك عليك بعدم المتاجرة فى هذة الاوقات

aboualy
06-22-2012, 02:54
انا ارى اخى الكريم ان اخطر اوقات المتاجره تتلخص فيما يلى
1-عندما يجتمع السوق الامريكى والسوق الاوروبى بالنسبه للمبتداين
2-عندما يكون السوق فى حاله تذبذب مستمر
3- عندما يكون هناك اخبار قويه تؤثر فى حركه الاسعار
4- عندما يكون هناك ازمات فى بعض البلاد اللتى يمثل اقتصادها دعما كبيرا لدول اخرى

اخى العزيز اعتقد ان انه عندما يجنمع السوق الامريكى والسوق الاوربيى هذا الوقت يكون وقت جيد للتداول
لان هذا الوقت تكون فيه السيولة فى السوق اعلى وفى الغالب الاهداف تتحقق فى هذا التوقيت

A7mad_Aziz
06-22-2012, 03:22
تسلم على التوبيك الجامد ده..وانا شايف ان افضل اوقات المتاجرة عشان تبقى بعيد عن التذبذب هو من الساعة 9 حتى الساعة 6 بتوقيت القاهرة

actas
06-22-2012, 03:47
اخى العزيز اعتقد ان انه عندما يجنمع السوق الامريكى والسوق الاوربيى هذا الوقت يكون وقت جيد للتداول
لان هذا الوقت تكون فيه السيولة فى السوق اعلى وفى الغالب الاهداف تتحقق فى هذا التوقيت

اتفق معك اخى الكريم فى ان السيوله تكون اعلى ولذلك فان هذا الوقت يكون شديد الخطوره ولا تنسى اننى قلت للمبتداين لانه لا يكون على درايه بالعمل فى السوق فى هذه الاوقات

---------- Post added at 02:47 AM ---------- Previous post was at 02:45 AM ----------

تسلم على التوبيك الجامد ده..وانا شايف ان افضل اوقات المتاجرة عشان تبقى بعيد عن التذبذب هو من الساعة 9 حتى الساعة 6 بتوقيت القاهرة

ماذا تقصد اخى بالاوقات اللتى وضعتها (من الساعه 9 حتى الساعه 6 بتوقيت القاهره )هل تقصد صباحا ام مساء علما بان السوق مستمر طيله ال 24 ساعه

Amgad91
06-22-2012, 04:03
الفوركس من وجهة نظري خطر في كل وقت لكن بالنسبة للمبتدئين اخطر اوقات المتاجرة هي وقت صدور الاخبار لأن مش بيبقى عندهم الخبرة الكافية للتعامل معاها وبالتالي ممكن تكون خسائرهم كبيرة لو ما كانتش الاخبار في مصلحتهم
ايضا يوم الجمعة لأنه يوم تقفيل المراكز بيعمل ذبذبة كبيرة جدا في السوق

Desperate
06-22-2012, 04:19
معلومات هامة بالفعل ودائما ما اقع فيها واخسر معظم صفقاتى
ولكنى ما زلت اتعلم فلا الوم الا نفسى على الخسارة
انا ما زلت افضل المتاجرة جميع الاوقات وفى اى يوم احب لكى اتعودت على الخسائر والارباح لكى اعرف الشعور فى الحالتين

remo
06-22-2012, 04:21
بسم الله ارحمن الرحيم
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

شكرا على المجهود بتاع حضرتك بس انت خلتنى اتاجر فى يوم واحد بس اللى هو الخميس انا اعتقد ان التلات والاربعاء عادى المتاجرة فيهم بس ابعد عن وقت الاخبار عشان تبقى فى امان وابعد عن الجمعة ويوم الافتتاح

biznoor
06-22-2012, 11:03
انا شايف انه اخطر اوقات المتاجره بيكون وقت الاجتماعات الهامه زى اجتماع دول الثمانى او غيرها وكمان لو فى احداث اقتصاديه كبيره وقتها السوق بيكون غير واضح على الاطلاق ويبفضل الابتعاد

نقطة مهمة تضاف للنقاط اعلاه شكرا لمرورك

2x1
06-22-2012, 13:11
بلطبع ان هذا كل الكلام صحيح ويجب عليك عدم المتاجرة فى هذة الاوقات لكى لا تخسر ولانة من الممكن ان تكسب
ولكن الخوف الاكبر ان تخسر وسوف تخسر خسارة كبيرة لذلك عليك بعدم المتاجرة فى هذة الاوقات

لا يا اخي انا اختلف معك متي اذن ستتاجر اذا لم تتاجر في هذة الاوقات نعم هناك بعض الخطورة والخطورة موجودة دائما بطبيعة الحال فقط اختار استراتيجية تناسب السوق في هذة الاوقات

magic777
06-22-2012, 14:45
لا يا اخي انا اختلف معك متي اذن ستتاجر اذا لم تتاجر في هذة الاوقات نعم هناك بعض الخطورة والخطورة موجودة دائما بطبيعة الحال فقط اختار استراتيجية تناسب السوق في هذة الاوقات

المطلوب هنا من اي متاجر انه يحلل الشارت كويس ويعرف هيدخل منين ويخرج منين ويحط الاوامر بتاعته
وييستحسن لو اوامر معلقه كمان والاهداف والاستوب ويتوكل على الله
وفقط يتجنب ايام الاخبار القويه زي اخبار الفائده والبطاله وبس

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:58
المطلوب هنا من اي متاجر انه يحلل الشارت كويس ويعرف هيدخل منين ويخرج منين ويحط الاوامر بتاعته
وييستحسن لو اوامر معلقه كمان والاهداف والاستوب ويتوكل على الله
وفقط يتجنب ايام الاخبار القويه زي اخبار الفائده والبطاله وبس
مظبوط كده
انما مش اتاجر فى يوم واحد واعلق باقى الايام !!

alskndry
06-22-2012, 15:04
فعلا هذه الاوقات تعتبر من الاصعب الاوقات

ولكن من رايى اصعب الاوقات اوقات تدخل البنك المركزى السويسرى او اليابانى

هتا تجد صعود او هبوط 500 نقطة فى اقل من 10 ثوانى

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 15:18
فعلا هذه الاوقات تعتبر من الاصعب الاوقات

ولكن من رايى اصعب الاوقات اوقات تدخل البنك المركزى السويسرى او اليابانى

هتا تجد صعود او هبوط 500 نقطة فى اقل من 10 ثوانى

ربنا يجعل كلامنا خفيف على المركزى اليابانى

طلعته طلعة الموت

سيبم نايمين عن السوق ياعم

دخول سريع مفاجئ يهز عرش الفوركس

najoull19
06-22-2012, 15:23
ان اخطر اوقات المتاجرة هو يوم الجمعة حيت يكون السوق متقلب وغير مفهوم

kingman
06-22-2012, 17:58
شكرا على المجهود بتاع حضرتك بس انت خلتنى اتاجر فى يوم واحد بس اللى هو الخميس انا اعتقد ان التلات والاربعاء عادى المتاجرة فيهم بس ابعد عن وقت الاخبار عشان تبقى فى امان وابعد عن الجمعة ويوم الافتتاح
هو الواحد لو محلل كويس ومتوقع اتجاه صح مش هيبقى ليه ادنى مشكلة ان يدخل صفقاته اذا تحققت فى اى يوم بعيدا عن الجمعة مثلا ووقت الأخبار القوية ومش هتفرق كتير حكاية الأيام معاها

Mostafa Mando
06-22-2012, 19:30
ان اخطر اوقات المتاجرة هو يوم الجمعة حيت يكون السوق متقلب وغير مفهوم

بالفعل يا اخي وهناك الكثير بيخسر يوم الجمعة خسائر كبيرة

بالتوفيق للجميع

assidi saber
06-23-2012, 13:52
انا اشوف ان اخطر وقت للمتاجرة هو عندما تكون هناك اجمتماعات او مؤتمرات حول ازمة البطالة او تفاقم حجم الديوان

konine
06-24-2012, 03:43
فعلا أخي كريم تلك أوقات هي أخطر و خوصا إن كان سيصدر خبر جديد متل فائدة ....
لذلك وجب حدر من متاجرة في تلك أوقات
الله كريم

انا اشوف ان اخطر وقت للمتاجرة هو عندما تكون هناك اجمتماعات او مؤتمرات حول ازمة البطالة او تفاقم حجم الديوان

magic777
06-24-2012, 15:44

هيا فعلا هيا دي الاوقات اللي يفضل عدم المتاجره فيها خاصه للمبتدأين او اللي مش متمكنيين من التحليل الاساسي
بصوره تخليهم انهم عاجزين عن ان يعرفوا السعر هيروح في اي اتجاه مع الاخبار دي او التصريحات دي

ahmed saleh
06-24-2012, 15:49
انا اايدك فى هذا الكلام كلة وانا اشكرك على هذة المعلومات الجيدة
ولكنى انا ايام اقوم بلتجارة فى حالات التذبذب واحيانا اعرف كيف احصل على الربح
لذلك ليست ايام التذيذب او اوذات التذبذب انها اوقات صعب التجارة فيها ولكن من الممكن ان تتاجر ولكن ان تقتنع بربح حتى لو 3 نقط

nrgslawi
06-24-2012, 16:03
اشكرا لك
انا اربح بشكل حقيقي عندما لا ادخل الى صفقة كنت اعزم ان ادخلها
اما بخصوص التداول بشكل يومي فلا افضل هذا فهو علامة على عدم الاحترافية ويتعارض مع المحترفين الذين يصطادون الفرص فقط

okash
06-24-2012, 16:09
والله شكرا لك على هذه الملعلومات فعلا انها رائعة
وانا اؤيد التجارة وقت الاخبار لأنها مربحة بالنسبة للاشخاص الذين يعتمدون على التجارة اليومية

hesham itch
06-24-2012, 20:24
تقريبا كده كل الاوقات خطيرة عند المتاجرة ف الفوركس وعلى كده المبتدئين مش ليهم
نصيب يشاركو ولا يتاجرو ف الفوركس والموضوع ابسط من كده لو كل مبتدىء
استخدم استراتيجية تتوافق مع امكانياته ممكن يحقق بيها الربح فى وقت للمتاجرة

moonlight
06-25-2012, 04:34
أكثر الأوقات زحمة وشدة في حركة السوق هى الاوقات الأكثر خطرا أو ربحا ، فقد تحقق ربح عالي أو خسائر عالية أيضا ، فالاوقات
التي تشهد حركة قوية في السوق تكون فيها العمل اصعب بكثير على ما اعقد.

abdallah elbaz
06-25-2012, 04:49
معلومات جيده جدا
وتسلم علىها
ف الاول والاخر يعتمد على التركيز المطلق والتوقع

mage
06-25-2012, 05:08
أكثر الأوقات زحمة وشدة في حركة السوق هى الاوقات الأكثر خطرا أو ربحا ، فقد تحقق ربح عالي أو خسائر عالية أيضا ، فالاوقات
التي تشهد حركة قوية في السوق تكون فيها العمل اصعب بكثير على ما اعقد.

يبقى انت بتقول ان الفترة اللى فيها جلسة امريكا وجلسة لندن هم الجلسات الاكثر رعبا فى الفوركس ولهذا السبب انا شايف انه من الممكن ان يتمكن البعض فى الفوركس من تحقيق نسبة ارباح جيدة فى السوق من العمل على الجلسات اللى هما بيحبوا العمل عليها

mahmoud 0711
06-25-2012, 05:14
شكرا يا غالي وهذا يعتبر من الآجراءات الأحترازية سواء للمبتدئين او المحترفين
ومعني احترازية هو اخذ الحذر و الحيطه الكامله لان غالبا بهذة الأوقات قد ترى ارتفاعات و هبوط سريع جدا
وبتلك الأوقات تكون استجابة المنصات للأوامر بطيئة جدا

KOGI
06-25-2012, 07:43
يوم الجمعه يكون يوم غير مفهوم وغير معرف . يوم تحسس انه زى الديب المكار بيحاول يخدعك لغايت لما يوقعك . فلازم تتجنب الايام دى

hehelibeb
06-25-2012, 19:07
صراحة ما قلته كله صحيح ولكننا لا نصبر على عدم المتاجرة
لأن الهواية تغلب على الربح والخسائر

devloppman
06-25-2012, 20:52
أفضل أيام المتاجرة ما بين الثلاثاء والخميس
وذلك يعتمد على أخبار السوق
أنا بعتبر يوم الجمعة يوم أجازة وعمري ما تاجرت فيه

Mtec
06-25-2012, 21:08
يجب عدم الثقة في الفوركس ابدا ، حيث يجب على المتداول دائما حماية راس المال ، ولا يفكر في اي شيء سواه
و بالنسبة لاخطر اوقات المتاجرة وهي وقت صدور الاخبار الرئيسية

dodovedo
06-26-2012, 19:02
معلومه جديده عليه بس مشكور جدا
استفدت منها كتير
تقبل مرورى

KOGI
06-27-2012, 11:02
يجب عدم الثقة في الفوركس ابدا ، حيث يجب على المتداول دائما حماية راس المال ، ولا يفكر في اي شيء سواه
و بالنسبة لاخطر اوقات المتاجرة وهي وقت صدور الاخبار الرئيسية

طبعا وقت صدور الاخبار الرئيسية من اخطر الاوقات لكن برضه الايام اللى تم ذكرها فى الموضوع يام خطيرة جدا والسوق متقلب فيها لابعد حد

elzeel
06-27-2012, 11:21
معلومات قيمه جدا بارك الله فيك وطبعا اوقات التذبذب فى السوق اكيد بيكون المتاجره خطره
لان مفيش نتائج ثابته تقدر تعتمد عليها فى تجارتك

jihadazzam
06-27-2012, 11:28
طبعا وقت صدور الاخبار الرئيسية من اخطر الاوقات لكن برضه الايام اللى تم ذكرها فى الموضوع يام خطيرة جدا والسوق متقلب فيها لابعد حد

السلام عليكم
ان اخطر ايام العمل بالفوركس يوم الجمعة وعند انتضار السيد برننكي ليتحدث عن الاحوال الاقتصادية
اما افضل الايام للعمل من الثلاثاء الى الخميس
هذا وانصح بالانتباه عند اي خبر قوي او وقت افتتاح البورصة باميركا ممكن تغير اتجاه العملات

alomda
06-27-2012, 11:44
اضافة الي ما ذكر
كل وقت من المذكور له ميز بالمتاجرة وليس عيب؟؟
في حالة الاخبار يتميز الدخول مع الاتجاه بتحقيق قدر كبير من النقاط خلال دقائق (( اكرر الدخول مع اتجاه الخبر )) والدخول وقت الحركة البطيئة يتميز بالاسكاليبنج والخطف للنقاط لان السعر يتداول بنطاق ضيق تستطيع جني الربح بالهيدج والتبريد

اما التذبذب العالي بالفعل لا انصح بالعمل به لانه لا يخضع لتحليل فني ولا اساسي ففيه مخاطرة شديدة

Mohamed90
06-27-2012, 11:51
يوم الجمعه يكون يوم غير مفهوم وغير معرف . يوم تحسس انه زى الديب المكار بيحاول يخدعك لغايت لما يوقعك . فلازم تتجنب الايام دى

السلام عليكم طبعا اخي العزيز فيجب الحذر الشديد اثناء المتاجر و خصوصا اوقات الاخبار القوية و الاخبار التي تكون متعلقة بالكوارث ايضا
و لا ننسى يوم الجمعة كما قلت فهو متقلب و ذلك بسبب سحب الارباح من السوق

sky44
06-27-2012, 12:58
شكرا لك اخي على الموضوع المفيد لاكن من وجهة نضري ارى انه اذا كان التحليل الفنى سليم لا تخشى الخسارة
وستجنى الارباح مهما كانت الظروف السوق

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 13:36
شكرا لك اخي على الموضوع المفيد لاكن من وجهة نضري ارى انه اذا كان التحليل الفنى سليم لا تخشى الخسارة
وستجنى الارباح مهما كانت الظروف السوق

التحليل الفنى السهل الممتنع يمكنك بكل سهوله استخدام ابسط الادوات وتحقيق بها ارباح

ولكن يجب ان يكون لديك مهاره وفن فى اقتناص الفرصه

Mostafa Mando
06-27-2012, 14:00
السلام عليكم طبعا اخي العزيز فيجب الحذر الشديد اثناء المتاجر و خصوصا اوقات الاخبار القوية و الاخبار التي تكون متعلقة بالكوارث ايضا
و لا ننسى يوم الجمعة كما قلت فهو متقلب و ذلك بسبب سحب الارباح من السوق

بالفعل يا اخي المتاجرة اوقات الاخبار هي مغامرة ومخاطرة كبيرة يمكن ان كنت لا تحترم ادارة راس المال

ان تخسر حسابك باكمله ويمكن ان يقف الحظ بجانبك وتكسب نقاط كثيرة لكن احتمال الخسارة اكبر

khaled zizo
06-30-2012, 03:16
جميع هذا الاوقات من المحتمل
واكثر ملل فى احيانا اخرى
لانه يحتاج الكثير من الصبر
وقات التذبذب العالي وهذا يكون يومي الثلاثاء والاربعاء بسبب زحمة العمل في السوق

waleed adel
06-30-2012, 03:25
انارايى انه اخطر اوقات المتاجره بيكون وقت الاجتماعات الهامه واوقات الاخبار الهامه و لو هناك احداث اقتصاديه كبيره وقتها السوق بيكون غير واضح على الاطلاق ومتذبذب وتوقع السعر ليس بالسهل

mage
06-30-2012, 04:00
اخطر اوقات المتاجرة فى الفوركس هى فى وقت الاخبار اعتقد ان هذا الوقت من اكثر الاوقات التى يتعرض فيها المتاجر الى نسبة بكيرة من الضغط النفسي الذى يجعله يخسر الكثير من الاموال

waleed adel
07-01-2012, 13:36
معلومات هامه طبعا ولابد من دراستها جيدا لان اختيار الوقت الذى تتاجر فيه من اهم
المواضيع الواجب دراستها

mhmd
07-01-2012, 13:43
بس انا شايف ان وقت الاخبار احسن وقت للتداول دا من وجهة نظري انا عن نفسي بحب اتاجر وقت الاخبار و ناس كتير بتعمل احلي شغل من الاخببار

TAKABO
07-01-2012, 19:39
معلومات مهمة جدا
واخطر الاوقات هي ايام الثلاثاء والاربعاء

waleed adel
07-03-2012, 19:07

انا اؤيد التجارة وقت الاخبار لأنها مربحة بالنسبة للاشخاص الذين يعتمدون على التجارة اليومية
ولا تنسى مدى خطورتها ايضا يعنى لابد من الحذر

madoxegy
07-03-2012, 19:27
اخطر اوقات السوق وقت افتتاح السوق ووقت اغلاقه واوقات الاخبار

jans
07-03-2012, 19:39
اشكرك أخي على هذه المعلومات و التوقيت الذي طرحته لتجنب المتاجره
فيه و إن شاء الله يستفيد منه الجميع .

aboualy
07-03-2012, 19:43
اعتقد ان اخطر اوقات المتاجرة هو وقت صدور الاخبار القوية لانها تحرك السوق حركة كبيرة وفى وقت قليل
وكذلك يمكن اعتبار يوم الجمعة من الاوقات الخطرة لاخه فى الغالب هذا اليوم يتحرك فيه السوق حركات غريبة وغير مفهومة

madoxegy
07-03-2012, 19:56

Rami
07-03-2012, 19:57
وقت صدور البانات الاقتصادية لهذا الافضل المتابعة
للمفكرة الاقتصادية لمعة اهم الاحداث وممكن تدخلات البنوك
تحياتى لك

Amany Mohamed
07-03-2012, 20:00
السلام عليكم
انا ارى ان اخطر اوقات المتاجرة هو وقت صدور الاخبار
فربما يأتي خبر سيئ يؤدي الى تدهور في العملة

siafari
07-03-2012, 20:01
معلومات جيدة اخي شكرا لك
وايضا عند الاخبار المؤترة

Rami
07-03-2012, 20:06
انا اؤيد التجارة وقت الاخبار لأنها مربحة بالنسبة للاشخاص الذين يعتمدون على التجارة اليومية
ولا تنسى مدى خطورتها ايضا يعنى لابد من الحذر

سبحان اله مع ان المتداولين من يتجنبون المتاجرة وقت الاخبار
ممكن تكون العكس فالاخبار مرهقة للاعصاب
تحياتى لك

waleed adel
07-04-2012, 21:30
موضوع مفيد جدا ولابد فى اخذه بالاعتبار و اخطر وقت هو وقت التذبذب و التقلب السريع

و بيبقى التجنب في التداول شيئ جيد او التداول بحظر

derfcase
07-05-2012, 18:50
بسم الله ارحمن الرحيم

ونضيف ملاحظة اخيرة للاخوان ان تحديدنا لاوقات الخطورة لايعني عدم الدخول بتاتا للسوق اثناءها لكن يعني اننا يجب ان نكون على دراية بأي الاوقات تزداد نسبة الخطورة لكي نعرف كيف نتصرف اثناء دخولنا بالسوق يعني مش واحد راس مالة صغير يخش صفقات كثيرة وفي وقت التذبذب العالي وميحطش ستوب لوز كما يفعل البعض او هو مبتدئ ويجي يتاجر بيوم الجمعة المتقلب وتعكس الصفقات معه وهكذا وحتى اوقات الاخبار لها هواتها ممن يجيدون التعامل مع السوق اثناءها اذن المقصد ان نعرف اي الاوقات ترتفع فيها نسبة الخطورة ومانوع تلك الخطورة وبعد ذلك كل واحد يحدد امكانيته الخاصة هل هو مايزال مبتدئ؟ عليه الدخول لكن بحساب ديمو ليجرب ويتعلم خوض هذه الاوقات او هل هو متمرس وينظر اوقات التذبذب العالي؟ اذن يتوكل على الله ويخش والله معه

و ايضا اخي الكريم
biznoor
اضيف الي الشرط رقم 5
اخبار السوق الاوروبي علي وجه التحديد
وهي عدم التداول التداول عند صدور بعض الاخبار التي يترتب عليها تحركات غير طبيعية تحدث للسوق - تجعل المستثمر في حيرة من الدخول او الخروج الي او من اي صفقة
و خاصة التي تصدر في اوقات السوق الاوروبي
التي يتداخل فيها مع السوق الامريكي

waleed adel
07-06-2012, 07:15
انا شايف ان وقت الاخبار احسن وقت للتداول دا من وجهة نظري انا عن نفسي بحب اتاجر وقت الاخبار و ناس كتير بتعمل احلي شغل من الاخببار

Mohamed90
07-06-2012, 12:28
انا شايف ان وقت الاخبار احسن وقت للتداول دا من وجهة نظري انا عن نفسي بحب اتاجر وقت الاخبار و ناس كتير بتعمل احلي شغل من الاخببار

السلام عليكم طبعا اخي العزيز بالفعل اخطر اوقات المتاجرة في الاوقات الاخبار
و لازم خبرة كافية لتجنب الخسارة في المتاجرة اثناء الاخبار و انصح الاخوة الجدد ابتعاد عن التداول اثناء الخبار

magic777
07-06-2012, 16:35
السلام عليكم طبعا اخي العزيز بالفعل اخطر اوقات المتاجرة في الاوقات الاخبار
و لازم خبرة كافية لتجنب الخسارة في المتاجرة اثناء الاخبار و انصح الاخوة الجدد ابتعاد عن التداول اثناء الخبار

ومش بس وقت الاخبار اللي خطر فيه اوقات خاصه زي يوم الجمعه خاصه ايام الاغلاقات الاسبوعيه اللي بتوافق اغلاق شهر او
ربع سنوي او اغلاق سنه لان السعر ايامها مش بيحترم اي تحليل يذكر وبيكون ليه هدف لازم يوصله ويغلق عليه

madoxegy
07-06-2012, 16:37

sabre
07-06-2012, 16:38
مع اختلافى معك اخى فى التوقيتات للتذبذب لانه احيانا يكون يوم الثلاثاء والاربعاء وقت الاتجاة الصريح
ولاكن يجب علينا ان يكون لدينا عدد مختلف من الاستراتيجيات لكل هذة الاوقات المختلفه فلتذبذب له استراتيجيه والاخبارلها استراتجيه وهكذا

dina mahmoud
07-06-2012, 16:45
فى بداية فتح السوق وعند عدم المعرفة الجيدة بالمؤشرات الافتصادية وعند غلق السوق

sami
07-06-2012, 16:47

و أنا شايف أخي الكريم أن التداول على الأخبار خطير جدا،و مثال على ذلك ما حدث اليوم فالخبر على
الوظائف الأمريكية في القطاع غير الزراعية سلبي للغاية و مع ذلك فقد إرتفع الدولار أمام معظم العملات
الرئيسية لذلك فأنا أتجنب تماما التداول عند صدور الأخبار و البيانات القوية

ehab
07-08-2012, 05:41
يوم الاتنين في المتاجرة و ايضا يوم الخميس دي احسن الايام انا شايف انها ايام تمام
و يكون السوق مليء بالصفقات و ايضا تكون التنبؤاة صحيحة فقط قليل من التحليل

KOGI
07-08-2012, 06:19

بس المفروض اخى الكريم على حسب نوع الخبر ممكن يكون سلبى وممكن يكون ايجابى للمتداول مش ضرورى كل اوقا تالاخبار تصلح للمتاجر بس المهم هو يكون عنده الخبره الكافيه للتحليل الاساسى ده

ARAB_PIGEON
07-08-2012, 06:25
بسم الله ارحمن الرحيم

الف شكر على هذه المعلومات ولكن اخى الكريم
لو طبقنا كل ما ورد فى كلامك لن نتاجر ابدا
واقول لك لو كان تحليلك الفنى سليم
توكل على الله وتداول عادى جدا
بدون الاهتمام بالاخبار او بوقت التداول

waleed adel
07-09-2012, 18:03
بس المفروض اخى الكريم على حسب نوع الخبر ممكن يكون سلبى وممكن يكون ايجابى للمتداول مش ضرورى كل اوقا تالاخبار تصلح للمتاجر بس المهم هو يكون عنده الخبره الكافيه للتحليل الاساسى ده

اكيد طبعا مش كل الاخبار هنشتغل عليهم ولابد من الحذر
جدا للمبتداين التداول اثناء الاخبار

tarek22
07-09-2012, 19:32
إذا كنت تشعر بالكآبة وتريد أن تفقد أموالك يمكنك المتاجرة في الأيام التالية .
نحن هنا لا نجبرك على آرائنا طالما أن الأمريتعلق بتجارتك الخاصة فإذا أنت حقا لا تريد أن تتاجر أثناء زحمة السوق وحركته الشديدة فإننا نقول لك أنك بهذا تختار أوقات متاجرة صعبة .

Looser
07-09-2012, 20:00
سوق العملات الأجنبية يعمل على مدار 24 ساعة لمدة 5 أيام في الأسبوع ، ولكن هذا لا يعني أن السوق نشيط طوال اليوم ، بالفعل أنت ربما تربح الأموال في صعود السوق وكذلك في هبوطه ، ولكن قد تواجه صعوبة في ربح المال إذا كان السوق متوقفا ولا يتحرك ، هذا الدرس سيساعدك على تحديد أفضل الأوقات للمتاجرة .
ساعات السوق
قبل أن نحدد أفضل الأوقات للمتاجرة يجب أن نعرفك أن سوق تبادل العملات يعتمد على ثلاث جلسات للتبادل رئيسية وهي : جلسة طوكيو ، وجلسة لندن ، وجلسة نيويورك بالإضافة إلى جلسة سيدني .
جلسات × جلسات ...
تستطيع أن ترى أنه في وسط كل جلسة هناك فترة زمنية حيث بعض الجلسات مفتوحة مع بعضها في نفس الوقت .بشكل طبيعي هذه هي أكثر الأوقات زحمة وشدة في السوق بسبب فتح أكثر من سوق في وقت واحد .
أفضل أيام الأسبوع للمتاجرة في الفوركس
حسنا أنت الآن عرفت أن جلسة لندن هي أشد الجلسات زحمة ولكن هناك أيضا أيام معينة في الأسبوع حيث كل الأسواق تميل إلى التحرك أيضا وفي الأسفل مخطط لمتوسط النقاط للأزواج الرئيسية الأربعة لكل يوم من الأسبوع .وبناء على السابق تعلمنا ما هي أشد الأوقات زحمة للسوق وأنها هي أفضل الأوقات للمتاجرة لأنها تعطينا أفضل فرص ربحية عن غيرها ...
هل تريد أن تفقد أموالك !!
إذا كنت تشعر بالكآبة وتريد أن تفقد أموالك يمكنك المتاجرة في الأيام التالية .
نحن هنا لا نجبرك على آرائنا طالما أن الأمر يتعلق بتجارتك الخاصة فإذا أنت حقا لا تريد أن تتاجر أثناء زحمة السوق وحركته الشديدة فإننا نقول لك أنك بهذا تختار أوقات متاجرة صعبة .
يوم الجمعة
هو يوم متقلب جدا فإذا أردت أن تخسر أموالك التي ربحتها كل أيام الأسبوع فتاجر في هذا اليوم
يوم الأحد
هو يوم قليل جداً في حركته فإذا أردت أن تبدأ أسبوعك بنقاط سلبية فتاجر في هذا اليوم .
أيام الأجازات
أيام إغلاق البنوك ينتج عنها قلة كميات المتاجرة وبالتالي إذا أردت أن تفقد أموالك تاجر في أيام هذه الأجازات .
تقارير الأخبار
لا أحد يعرف إلى أين السعر ذاهب ، لذا إذا صدر تقرير حول أخبار السوق ربما يجعلك تفقد أموالك فجأة إذا جاء الخبر عكس اتجاهك لأنه يؤدي إلى تقلبات السوق .
ماذا أفعل إذا كنت لا أريد أن أتاجر وقت زحمة السوق?
إذا كنت مشغول وليس بإمكانك المتاجرة أثناء أوقات زحمة السوق فسأعطيك بعض الحلول :
- تاجر بالعملات أثناء وقت عملك الآخر ، ولكن كن حذر لأنك تتاجر في مهنة مهمة .
- ليس من الضروري أن تراقب الأسواق بشكل متتالي 24 ساعة ولكن لابد أن لا يفوتك يوم حتى لا تضيع وسط الزحام .
- تاجر في جلسات مختلفة حتى لو كانت ليست أشدهم زحاما ، فإذا لم تستطيع المتاجرة في جلسة لندن أو نيويورك فتاجر في جلسة طوكيو وحاول تطوير استراتيجياتك على حسب كل جلسة .
حتى وإذا كنت لا تستطيع المتاجرة إنه لأمر جيد أن تراقب المخطط طوال الجلسة وحركات السعر وراقب المخطط الحالي وانظر إلى المخططات الماضية ، وإذا لم تستطيع أيضا المتاجرة سجل كل ملاحظاتك العقلية ، فالممارسة ستجعلك مثالي وستكون أفضل .
الاختيار راجع لك :
الآن أعطيناك كل المعلومات حول أفضل الأوقات للمتاجرة ، وكل ما عليك هو أن تقرر الآن ما بين أن تجمع المال بسهولة أو تجمعه بصعوبة أو تفقده .

nada
07-09-2012, 20:19
يوفقق الله معلومات جيدا جدا
ضيف الى هذا عدم التسرع فسوف تكون نفسيتك فوق الخيال لتحقيق ارباح عالية

avocato bola
07-09-2012, 20:23
جزاك الله خيرا على المعلومات المفيدة
بس انا شايف ان وقت الاخبار احسن وقت للتداول دا من وجهة نظري انا عن نفسي بحب اتاجر وقت الاخبار و ناس كتير بتعمل احلي شغل

madoxegy
07-09-2012, 20:26

salah.bmw
07-09-2012, 20:34
فعلا اخي الناشر هذه اكثر الاوقات خطورة
لكن بلنسبة الي انا احب العمل يوم الاربعاء على المخزون
وغالبا تكون نتيجة ربحي 100 ببس :)

madoxegy
07-09-2012, 20:35

naitsi
07-09-2012, 20:40
السلام عليكم
ما الخطر فى المتاجره ايام التذبذب ايام الثلاثاء و الاربعاء؟المخاطره هى ايام الجمعه و الاحد فى يوم الغلق و افتتاح السوق و ايام الاخبار القويه على العملات و هناك مواقع تحدد معامل تاثير الخبر على العمله

السيد الجبالي
07-09-2012, 20:41

دا صحيح ولكن انا بستبعد اوقات الافتتتاح لانها لا تشهد حركه للسعر
كما تشهدها اوقات الاغلاق او اوقات الاخبار

roka
07-09-2012, 20:48
بسم الله ارحمن الرحيم

لقد تعلمت الكثير واستفدت جدا واكتسبت معلومات جديدة

rabie10
07-09-2012, 21:21

madoxegy
07-09-2012, 21:22

rose90
07-09-2012, 21:37
معلومات مهمة وأيضا يجب عدم التداول ف عملة بلدها مغلق لأن ذلك يسبب خسارة ف الصفقات او تظل الصفقة متجمدة لحين يجئ التجار حتي لا يتداول بمفرده

السيد الجبالي
07-09-2012, 21:50

بالطبع يا غالي فوقت الاخبار هو وقت مهم لكثيرامن المضاربين الذين يعتمدون عليه في جني الارباح
ولكن هذا لا يعني ان هذه الاوقات بها خطوره كبيره خاصا مع من لا يدرك اهميه هذه الاخبار
ومع من لم يتمرس علي التداول علي مثل هذه الظروف

waleed adel
07-11-2012, 20:22
من بين اخطر الايام هو يوم الجمعة تكون فيه التحركات قوية و في الاتجاهين
ولابد من الحذر فى هذا اليوم

Mr.GooDMaN
07-11-2012, 23:00
انا اارى ان الاوقات التى تكون فيها تذبذب عالى فعلا هى الاوقات التى تمرجن المحافظ
وارى ايضا ان يوم الجمعه يكون يوم غير مفهوم وغير معرف . يوم تحسس انه زى الديب المكار بيحاول يخدعك لغايت لما يوقعك . فلازم تتجنب الايام دى

طبعا يوم الجمعة دا يوم غير مستقر على الاطلاق
وعشان كدا انا لا افضل التداول يوم الجمعة
بسبب تذبذب السوق وعدم استقراره

sunlight
07-11-2012, 23:02
انا اعتقد ان الايام دى السوق غير جيد والاسعار مش ثابته خالص واليورو فى حاله سيئه ومش عارف اتاجر خالص معاه وعمال ينزل اعتقد ان المتاجره فى هذه الايام غير جيده لانى مش عارف اتوقع اى شىء

mando
07-11-2012, 23:05

فعلا وقت الاخبار القوية تقدر تتاجر وتربح خصوصا لو الخبر قوى وبيتحرك فى اتجاة واحد تقدر تطلع بربح كويس فى اقل وقت لكن احيانا بيكون فى اخبار بتضرب استوبات فى كل الاتجاهات والحذر واجب

HUSSENEY
07-11-2012, 23:21
طبعا يوم الجمعة دا يوم غير مستقر على الاطلاق
وعشان كدا انا لا افضل التداول يوم الجمعة
بسبب تذبذب السوق وعدم استقراره

فعلا يوم الجمعة بيكون يوم تقفيل صفقات
واغلاق محافظ وجنى ارباح
فبيكون يوم خطير

delpi
07-11-2012, 23:24
شكرا جزيلا على المعلومات دى
بس انا شايف انه اخطر اوقات المتاجره بيكون وقت الاجتماعات الهامة لأن الكل بيبقى مشغول وهنا بيبقى فى خطورة فى التعامل
ممكن نسميها اوقات كساد

mido95
07-11-2012, 23:27
بس يا اخى انا لو تركت كل الاوقات اللى انت كاتبها فى الموضوع يبقى اسيب اكتر اوقات فيها ربح يعنى وسط الاسبوع على ما اعلم ان من فوائدها التذبذب لانها بهاذا يكون المكثب كبير فى وقت قليل
لكن الحذر واجب على كل شيء

Shady Moustafa
07-11-2012, 23:29
بالعكس أنا شايف ان الايام كلها ممكن نعمل منها مكاسب عادى
خدوها نصيحه طول ما السوق بيتحرك فى فرصه للربح
المشكله الوحيده هى اوقات ثبات السوق وجموده وغالبا بتحصل يوم الاتنين
ومش بفضل المتاجره فى اليوم ده لان السوق بيبقى بطئ جدا ومش واضح

mrxr00t3d
07-12-2012, 00:01
انا اخالفك في وقت التدبدب لانني افضل وقت التدبدب لانه وقت الربح
لكن فقط بايجاد الاستراتيجية

madoxegy
07-12-2012, 00:08

mage
07-12-2012, 03:06

مش شرط يكون وقت افتتاح الاسواق ووقت الاغلاق هو الوقت الخطير بل ان هناك الكثير من الاوقات التى يكون بها السوق خطير مثل الاخبار فهى خطيرة ومربحة بالنسبة للمتاجر فى وقت الاخبار

willy
07-12-2012, 03:12
انا عن نفسي كنت افضل المتاجرة في الفترة الاسيوية لاني اتاجر بطريقة السكالبنج ومااحلى السكالبنج في هذه الفترة الهادئة وعندما اتاجر في وقت افتتاح اوربا مع امريكا كنت احس ان قلبي سيتوقف من الخوف من الخسارة

gemyyy
07-12-2012, 03:31
اعتقد انة بيكون خطر فى فترة الافتتاح والاغلاق فعلا

nrgslawi
07-12-2012, 03:33

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
متفق معاك بعض الشيء في هذه النقطة
لكن وقت الاجتماعات تكون بعض الدرايات عن النتائج وبهذا يمكننا ان نستغلها لصالحنا

ehab
07-12-2012, 04:50
يوم الجمعة افتتاح الاسبوعي بيكون ضبابي برضه ومش عارف السوق
حيروح لاي اتجاه انا من وجهة نظري اي يوم خلال الاسبوع

العوامى
07-12-2012, 13:00
كلامك حكم وياريت ياجماعة اللى يعرف معلومة ويتعلمها
يحاول يركز عليها ومش يخالفها لان اهم حاجة فى السوق لتربح هو الالتزام

ma90do
07-12-2012, 13:34
يوم الجمعة افتتاح الاسبوعي بيكون ضبابي برضه ومش عارف السوق
حيروح لاي اتجاه انا من وجهة نظري اي يوم خلال الاسبوع

يوم الاثنين والجمعه يومين بالنسبالي خطر جدا لان السوق في الافتتاح لا يستقر ولا يتضح كثيرا ام يوم الجمعه كاد تغلق منك الصفقه علي خسائر والاسبوع الي بعدو تذيد هذه الخسائر

avocato bola
07-12-2012, 13:34
جزاك الله خيرا على هذة المعلومات الجيدة وافادتنى كثيرا

شكرا لك على هذة المعلومات

hossam eldeen mohamed
07-12-2012, 13:36
السلام عليكم
اخطر اوقات للتداول هم
وقت الاخبار
يوم الاجازات الاحد والجمعة

ahmed
07-12-2012, 13:36
يوم الاثنين والجمعه يومين بالنسبالي خطر جدا لان السوق في الافتتاح لا يستقر ولا يتضح كثيرا ام يوم الجمعه كاد تغلق منك الصفقه علي خسائر والاسبوع الي بعدو تذيد هذه الخسائر

فعلا يا اخى يوم الاثنين غالبا متذبذب وممل ويوم الجمعه توقه وتحليله صعب
والسوق كثير ما يكون متقلب فى ذلك اليوم

Mr.GooDMaN
07-13-2012, 23:13
انا طبعا اتفق معك
يوم الجمعة بيكون يوم صعب جدا
انك تفهم السوق فيه
وعادة السوق بيكون متذبذب

egypt2012
07-13-2012, 23:15
بالنسبة لى و عن تجربة
اخر يوم فى الشهر
و اخر اسبوع فى شهر 12
و اخر اسبوع فى شهر 5

waleed adel
07-14-2012, 19:42
ارى اخى الكريم ان اخطر اوقات المتاجره
عندما يكون هناك اخبار قويه تؤثر فى حركه الاسعار

mido
07-14-2012, 20:02
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Noah
07-14-2012, 21:23
يوجد الكثير منا لاوقات الخطيرة جدا فى الفوركس ولكن من اهم هذه الاوقات خطورة بالتاكيد هو فى وقت الازمات العالمية او الاقتصادية وهكذا الكوارث يكون لها تاثير كبير جدا على المتداول فى الفوركس ويمكن ان يخسر الكثير من امواله

HUSSENEY
07-15-2012, 07:47
ولكن يجب الحذر التام من هذه المتاجرة

waleed adel
07-16-2012, 03:15
أتجنب الدخول فقط إذا ما كانت هناك أخبار شديدة الأهمية و يمكن أن تحدث تأثيرا في السوق
كنسب الفائدة أو معدلات البطالة

shemo
07-20-2012, 10:50
اخطر واصعب اوقات التداول
الساعه 10 صباحا بتوقيت مصر بسبب افتتاح بورصه لندن
من الساعة 3 مساءا الى 5 مساءا بسبب افتتاح بوصه نيويورك وتضامنها مع بورصه برلين ولندن
من الساعه 7 مساءا الى الساعه 8 مساءا بسبب حركه التداولات فى السوق الامريكى

omanfx
07-20-2012, 10:56
بصراتحه انا مالاحظت الكلاام هذا وببتدااول عاادي كل يوم
بس بتحنب التدااول وقت الاخباار
وانما بحلل تحليل فنيى عاادي جدا والبااقي على ربنا

y4x
07-20-2012, 11:04
انا اعرف اخطر وقت بيكون فى الاجازات

الاسبوعية

اعتقد ذلك

imadm201
07-20-2012, 12:39
السلام عليكم
شكرا جزيلا علي المعلومة القيمة

mohamed yossef
07-20-2012, 14:59
لا اوفق اخى الكريم على بعض مما ذكرته فافضل اوقات المتاجرة بالنسبة لى هى
1 - من الساعة العاشرة صباحا وحتى الساعة السابعة مساءا (بتوقيت مكة( اما افضل الايام فى المتاجرة فهى ايام الاثنين والثلاثاء والاربعاء والخميس
ولكن بعيدا عن الاخبار
2- اما اخطر ايام التداول فهى الاحد والجمعة واخطر ساعات التداول هى الساعات التى من المنتظر بها الاخبار

ymn30
07-20-2012, 15:01
اخطار اوقات التجارة بتكون وقت صدور الاخبار ووقت التذبذب اكيد بتكون اوقات خطيرة جداا لذلك انا انصح عدم دخول السوق فى هذة الاوقات حتى نحافظ على الحساب

msh4egy
07-20-2012, 15:11

Mohamed90
07-20-2012, 16:42
السلام عليكم اخي العزيز اكيد انه اخطر اوقات المتاجرة هي الاوقات صدور الاخبار و خصوصا القوية التي تعصف بالاسعار
و ايضا لا انصحج المبتدئين بتدوال اعتمادا على الاخيار الا بعد تجربة و خبرة جيدة لكي لا تنقلب عليك

spiderxp
07-20-2012, 18:55
صحيح عندك حق الاخبار الكبيرة بتلعب عامل مهم جداا وفعلا اوقات مناسبة ويوم الجمعة اكيد بيبقى فيه زحم كتيير نهاية الاسبوع بقى وكل سنة وانت طيب

magic777
07-21-2012, 00:16

بس يوم الخميس احيانا بيكون خطير اخي برده نظرا للحركات القويه اللي بتحصل ايامها
فعلشان كده اللي بيشتغل بصفقات سريعه باهداف صغيره عليه ان يبعد عنه هو ويوم الجمعه

havic
07-21-2012, 00:52
اذا اعتمد اي متداول على ما تقوله فلن يجد فرصة ابدا للتداول ، واهم شيء في الفوركس هي هذه الاوقات التي ذكرتها ، حيث اذا استطعت السيطرة عليها سوف تربح نقاط عديدة

aminos
07-21-2012, 01:02
السلام عليكم
معلومات جميلة و سيستفيد كل شخص منها
و نتمنى الخير للجميع إن شاء الله
كل عام و أنتم بخير

yassoo011
07-21-2012, 01:11
انا في رايي وكثرة خسارتي
ان اخطر اوقات المتاجرة وقت الاخبار ويوم الجمعة لانه اخر يوم تجارة
وتكون فيه تقلبات سعرية كبيرة وغالبا غير متوقعة كما كان اليوم

kingman
07-21-2012, 01:25
والنهاردة زى ماشفنا الدولار اتحرك بقوة كبيرة فى الأتجاه الصاعد وكان هبوط لمعظم الأزواج خصوصا اليورو
ودايما يوم الجمعة يوم التحركات القوية ومن الملاحظ ان الأزواج تغلق على الهاى او اللو

HUSSENEY
07-21-2012, 08:38
اخطر اوقات المتاجرة هي وقت صدور الاخبار لأن بعض المضاربن مش بيبقى عندهم الخبرة الكافية للتعامل معاها وبالتالي ممكن تكون خسائرهم كبيرة لو ما كانتش الاخبار في مصلحتهم
ايضا يوم الجمعة لأنه يوم تقفيل المراكز بيعمل ذبذبة كبيرة جدا في السوق

abdellatif2013
07-21-2012, 08:44
بسم الله ارحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركات
لو انك اخترت دخول معين والتوقع كان عكس ولكن هذا لا يعني ان هذه الاوقات هي خط احمر لكن لا يجب دخولها الا باستراتيجيات موثوقة وباعدادات امان مسبقة ولمن يجيد ذلك اكيد يكون هو من يبحث عن التذبذبات العالية وسيواجه ارباح وخسارات

mena
07-21-2012, 18:59
هناك أيام تكون فيها أسواق فوركس بطيئة جداً، و لأسباب متعددة بتعدد أسباب الأيام التي لا تنتهي فيها الأحداث في أسواق فوركس. قد يكون السبب أن هناك أخبار معلقة قد إقترب موعد الإعلان عنها. أو تقرير حكومي تم إصداره

eng2012
07-22-2012, 02:41
فعلا دى اخطر الاوقات وانا عن نفسى اقوم بالتوقف عن التداول فى هذه الاقات حتى لا اقع فى خساره كبيره

magic777
07-22-2012, 03:25
هناك أيام تكون فيها أسواق فوركس بطيئة جداً، و لأسباب متعددة بتعدد أسباب الأيام التي لا تنتهي فيها الأحداث في أسواق فوركس. قد يكون السبب أن هناك أخبار معلقة قد إقترب موعد الإعلان عنها. أو تقرير حكومي تم إصداره

وياريت الايام دي تطول اخي لان السعر بتلاقيه بيتحرك في حيز ضيق وتقدر تشتغل فيه كويس بالطرق السريعه
والصفقات اللي اهدافها صغيره وتكسب كويس
عكس الايام اللي حركتها بتكون قويه ومبتلحقش تحلل الحركه ولا تدخل فيها

mage
07-22-2012, 03:29
اخطر اوقات المتاجرة فى سوق الفوركس وقت الاخبار واعتقد ان وقت الاخبار هو الوقت الاخطر من حيث تحرك الاسعار فيه بقوة شديدة جدا ولا يمكن لاى انسان فى هذا الوقت ان يتخيل السرعة التى يتحرك بها سوق الفوركس فى هذا الوقت

Aker001
07-22-2012, 03:39
الحيطه الكامله لان غالبا بهذة الأوقات قد ترى ارتفاعات و هبوط سريع جدا
وبتلك الأوقات تكون استجابة المنصات للأوامر بطيئة جدا

tarek22
07-22-2012, 04:14
نها ادوات رائعه وممتازة جدا جزاك الله كل خير على هذه الادوات الممتازة دى انت رائع اوى يا عمنا

AMANI
07-22-2012, 16:14
تسلم اخي الكريم علي الشرح الجميل و الوافي عشان انا لسه مبتدئه
فالكلام ده هيفيدني جدا شكرا لك مره تانيه

magic777
07-22-2012, 16:16
اخطر اوقات المتاجرة فى سوق الفوركس وقت الاخبار واعتقد ان وقت الاخبار هو الوقت الاخطر من حيث تحرك الاسعار فيه بقوة شديدة جدا ولا يمكن لاى انسان فى هذا الوقت ان يتخيل السرعة التى يتحرك بها سوق الفوركس فى هذا الوقت

عندك حق اخي والحركه القويه كمان الواحد مابيكونش عارف اتجاهها هيروح فين علشان يدخل معاها
ومهما حلل من ترضب معاه مكسب مره ويخسر قصاد المكسب ده اضعافه في المرات اللي بعد كده
فاي طريقه بها مخاطره الاسلم ان الواحد يبعد عنها

mazouna991
07-22-2012, 18:01
ارى ان على المرء ان يكون شجاعا
فكلما زاد احتمال الخسارة زاد معه الربح
فان كنت تثقق في تحليلاتك فلاخوف عليك
ولكن يجب الحدر

pimo
07-22-2012, 21:21
لكن ياصدقي الفوركس سوق خطر طوال الوقت وليس له امان ابدا و اذا لم تتمكن من تحليله فنيا واقتصاديا فلن تستطيع ان تكسب منه ولا سنتا واحدا وانا اري ان كل متداول له وقت محدد يريد الدخول منه مهما كانت درجة خطورته

sunlight
07-22-2012, 21:24
اعتقد ان اسزأ ايام المتاجره عندما يكون تحركات السوق سريعه جدا او بطيئه للغايه ففى هذه الايام لا نستطيع المتاجره بسهول او الربح ففى السوق السريع الخساره بتكون ممكن سريعه وفى السوق البطء مفيش حركه تدل على الاتجاه ولذلك يجب الابتعاد عن هذه الاوقات

kero
07-22-2012, 21:26
معلومات مهمة اخى الفاضل سوف تفيد الكثير من المبتداين
شكرا لك

mannon
07-22-2012, 21:53
اخطر اوقات المتاجرة من رايى هى اخر يوم فى الشهر واخر يوم فى السنة وتحديا الاسبوع الرابع من شهر 12 لان الايام دى بيتحرك فيها الازواج بطريقة غريبة جدا واعتقد ان السبب فى كدة اغلاقات السنة واغلاقات الشهور ، وضيف على كدة يوم الجمعة

MrSniper
07-22-2012, 22:04
صحيح أخي معلوماتك صحيحه وعلينا تجنب المتاجرة
في هده الاوقات بالخصوص يوم الجمعه

Spiderhoof
07-25-2012, 07:36
فعلا احلي اوقات عندي لما يكون ىالسوق مزدحم بيكون في ارباح عالية ووقت الاخبار بيبقي وقت مهم جدا بعد صدورها

وبارك الله فيك

cash maker
07-25-2012, 08:14
شكرا اخى على المعلومات المفيدة اللى ممكن تساعدنا فى تجنب الاوقات المتذبذبة فى السوق والايام الغير مضمونة .

kanzsea
07-26-2012, 18:45
معلومات مهمة جدا وانا افضل ان فى هذة الاوقات الخطيرة ان اتجنب السوق الى ان ارى اى اتجاة سوف يستقر علية

morx123
07-26-2012, 21:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يشرفني الرد على هذا الموضوع
اخطر وقت يعتمد على حسب الاخبار الاقتصادية

msh3egy
07-27-2012, 05:20

saad
07-27-2012, 06:18

ahamed ali
07-27-2012, 06:22
اخطر اوقتا هوة بداية يوم الخميس حتى عصر يوم الجمعة
هذة هية الايام التى السوق فيها عشوائى ولا تستيطع تحديد هدفك

mohamed
07-27-2012, 06:34
اخطر اوقات المتاجره عموما بالاسواق الماليه هو اوقات الازمات الاقتصاديه والسياسيه للدول
واخطر اوقات المتاجره عند تجمع بورصه نيويورك مع لندن يكون حجم السيوله ضخم جدا
ويوم الجمعه دائما يوم خطير تنقلب الموازين فيه
تقبل مرورى

AMANI
07-27-2012, 06:57
بسم الله ارحمن الرحيم

الف شكر اخى الكريم على هذه المعلومات

foouaad
07-27-2012, 12:01
بسم الله ارحمن الرحيم

السلام عليكم معلومات هامه جداً اشكرك على هذه المعلومات
بس ما هو رايك فى الطمع فى الفووكس هل هذا شئ كويس فى المتاجره ام لا

mohamed eldamnhorey
07-27-2012, 17:56
اخطر اوقات التداول من الظهر الى العصر

ياريت محدش يتاجر فى الوقت ده

mohamed1happy
07-27-2012, 17:57
معلومات مفيدة جدا وشكرا علي تعبك في كتابة الموضوع ده
وانشاء الله تكون افادت الجميع وتجعله في ميزان حسناتك

tarek22
07-27-2012, 21:09
افضل اوقات المتاجلرة هي المتاجرة بالعملة في وقت صدور اخبار عنها(الاخبار تسرع من حركة العملة) .....و في اوقات عمل بورصتهاليكون عليها سيولة عالية و بالتالي يوجد ترند واضح صريح
فيفضل العمل بالين في الفترة الاسيوية ...و بازواج اليورو و البوند في الفترة الاوربية و بازواج الدولار فيي الفترة الامريكية

Rami
07-27-2012, 21:13
الكثير من الردود ستكون ان الاخطر هى وقت
الاخبار خصوصا خبر الفايدة
بارك الله فى جهودكم الكريمة

mannon
07-27-2012, 21:29
اخطر اوقتا هوة بداية يوم الخميس حتى عصر يوم الجمعة
هذة هية الايام التى السوق فيها عشوائى ولا تستيطع تحديد هدفك

فعلا معاك حق وخصوصا يوم الجمعة السوق ممكن يتحرك اكتر من الاسبوع كلة فى خلال كام ساعة عشان كدة اى حد طريقتة لا تعتمد على الاستوب يفضل ان يتجنب المتاجرة فى هذا اليوم خصوصا

zeina
07-28-2012, 02:27
اخطر اوقات المتاجرة هى اوقات الاحداث الكبيرة والاخبار الكبيرة التى تؤثر على حركة السوق وكذلك اوقات الاجازات والعطلات

waleed adel
07-28-2012, 04:17
اخطر اوقات المتاجرة في الاوقات الاخبار
و لابد من خبرة كافية لتجنب الخسارة في المتاجرة اثناء الاخبار

sultan
07-28-2012, 14:57
بسم الله ارحمن الرحيم

الخطوره في الفوركس يستطيع اصحاب الخبره تخطيها بكل سهوله و يسر والخروج باقل الخسائر الماديه

shemo
07-28-2012, 15:53
اعتقد ان اوقات المتاجره كلها فيها خطره ويجب ان تتعلم قبل الدخول للسوق حتى تسطيع ان تتعامل معه جيدا

madoxegy
07-28-2012, 15:54

mehdy
07-28-2012, 16:02

مشكور اخي الكريم على الموضوع المميز .وكما تعلم الكثير من المتاجرين لا يحسنون الدخول الى هدا السوق خاصة المبتدئين نسال الله ان يوفق الجميع

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 16:47
معلومات مهمة يا غالى
وفعلاً يجب الحرص والحذر فى هذه الاوقات وبخاصة اوقات التذبذب العالى
مع ان فى ناس بتشتغل فى الاوقات دى وبتحقق ارباح بس طبعاً فى مخاطرة عالية فيها !

magic777
07-28-2012, 17:54
فعلا معاك حق وخصوصا يوم الجمعة السوق ممكن يتحرك اكتر من الاسبوع كلة فى خلال كام ساعة عشان كدة اى حد طريقتة لا تعتمد على الاستوب يفضل ان يتجنب المتاجرة فى هذا اليوم خصوصا

بس مش اي جمعه هنا غالبا الحركات دي بتكون في الجمعه اللي هيا موافقه اغلاق شهر كمان
لو كانت كمان اغلاق ربع سنوي او نصف سونى اكيد الحركات فيها هتكون مراجيح
فالاسلم البعد عن العمل في الايام ده

bilalo200
07-28-2012, 18:05
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور اخي على النصائح

madoxegy
07-28-2012, 18:06

kkanmoun
07-28-2012, 18:17
أفضل أيام المتاجرة ما بين الثلاثاء والخميس
وذلك يعتمد على أخبار السوق
أنا بعتبر يوم الجمعة يوم أجازة وعمري ما تاجرت فيه

forexawy
07-28-2012, 18:20
فعلا اخطر اوقات المتاجرة ولا انصح بها المبتئين وقت تلاقى البورصة الامريكية مع الاوروبية
فهى اخطر وقت فى السوق

dentist
07-28-2012, 18:25
معلومات جميله تشكر عليها واهم حاجه فعلا هي انك
لا تدخل صفقة عندما يكون السوق في حالة ترقب لخبر هام

sabry
07-28-2012, 18:32
معلومات قيمة لاكن زكرت اوقات كثيرة للبعد عن التداول فمتى نتداول اذن
انا معك انة ياخذ فى الحسبان ماقلتة لاكن لايجب التوقف عن التداول

Bourgila
07-28-2012, 18:35
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
شكراا لك اخي على معلومات القيمة افدتني يا اخي اشكرك وادعو الى الله ان يجعله في ميزان حسناتك
شكراا لك اخي الكريم مرة اخرى

aladdin
07-28-2012, 18:37
اخطر اوقات التداول هى وقت دخول فتره الاوربيه ودخول الفتره الامريكيه ويوم الجمعه دول اخطر الاوقات فى التداول

Noah
07-28-2012, 18:54
وقت الاخبار اعتقدا نه من اخطر اوقات المتاجرة فى الفوركس ولا يمكن لاى متاجر فى هذا الوقت ان يتمكن من التحكم فى الحساب لان اوقات الاخبار قد يكون لها تاثير كبير جدا يجعلك تخسر الكثير من حسابك

AMANI
07-28-2012, 18:56
بسم الله ارحمن الرحيم

طيب اخى الكريم لو احنا لم نتاجر فى هذه الاوقات انت مش شايف ان احنا كده مش حنتاجر اصلا
ولو مش حتاجر فى كل هذه الاوقات امتى حتاجر
تعلم جيدا وحلل فنيا بشكل صحيح وتدرب
ثم توكل على الله

Mido0o
07-28-2012, 18:59
هو وقت الأخبار .. او تداخل فترتى اوروبا و أمريكا حيث ترى الراليات نتيجة للأخبار

لكن هذا يعتمد على طريقة متاجرتك ..
اذا كنت متاجر يحتاج للراليات فهذا الوقت المنااسب لك و يكون وقت الذبذبة سيئا لك قد تخسر بسببه

اما تجار السكالبينج فالراليات المفاجئة هى قاضية بالنسبة لهم ..

waleed adel
07-28-2012, 23:37
وقت الاخبار اعتقدا نه من اخطر اوقات المتاجرة فى الفوركس ولا يمكن لاى متاجر فى هذا الوقت ان يتمكن من التحكم فى الحساب لان اوقات الاخبار قد يكون لها تاثير كبير جدا يجعلك تخسر الكثير من حسابك

لابد فعلا من وجود خبرة كافية لتجنب الخسارة في المتاجرة اثناء الاخبار
و انصح الاخوة الجدد الابتعاد عن التداول اثناء الاخبار

nrgslawi
07-28-2012, 23:47
حسب تجربتي اخطر الاوقات هي عند صدور الاخبار وفي الساعى 12:30 بتوقيت جرنتش

kingman
07-29-2012, 00:34
هو وقت الأخبار .. او تداخل فترتى اوروبا و أمريكا حيث ترى الراليات نتيجة للأخبار

لكن هذا يعتمد على طريقة متاجرتك ..
اذا كنت متاجر يحتاج للراليات فهذا الوقت المنااسب لك و يكون وقت الذبذبة سيئا لك قد تخسر بسببه

اما تجار السكالبينج فالراليات المفاجئة هى قاضية بالنسبة لهم ..

والدخول الخطا فى هذه الفترات بيسب خسائر كبيرة وخصوصا اذا لم يكن المتاجر يستخدم استوب لوس او ادارة راس مال جيدة فمثل هذه الأسام اصبحنا نجد تقلبات عنيفة فى هذه الفترات

mohamed adel
07-29-2012, 00:36
وبناء على هذا الكلام المفيد امتى بقى اتاجر
ده على كدا انا مش هتاجر خالص
انا عن نفسى اتاجر على حسب قوة الخبر مع التحليل الفنى الجيد له فى اى وقت

sunlight
07-29-2012, 00:40
اعتقد ان المتاجره فى اوقات الاخبار من اشد الاوقات خطرا لانها بتجعل السوق يقفز بالنقاط وايضا الاوقات اللى السوق يتحرك فيها ببطء بتكون التجاره فيها مش جيده والاغلب الخساره

ahmed fakhry
07-29-2012, 00:41
انا شايف ان اخطر ايام التدوال عند افتتاح السوق يوم الاحد واللى السوق فيها بيبقا مش محدد الاتجارة وغير مفهوم وايضا اخر يوم فى التدوال واللى الكل فية بيبدا فى جنى ارباح الاسبوع

mema
07-30-2012, 15:26
اوقات التداول كلها خطره ويجب ان نركز ونكون حذرين فى التعامل مع السوق وان تعلم قبل الدخول الى السوق ونعرف متى نبيع ومتى نشترى

gamal
07-30-2012, 15:42
السلام عليكم
انا احب ان يكون السوق مزدحم حتي اقدر اكون الربح والاهم ان يحدث تاثيرات في السوق

BERO
07-30-2012, 15:48
بالطبع إن كل عملة نريد شراءها أو بيعها فلابد أن يتم ذلك في الوقت المناسب ونقصد بذلك أنه من الأفضل وشراء أو بيع اليورو في وقت افتتح السوق الأوروبية ، وشراء أو بيع الدولار في وقت افتتاح السوق الأمريكية وشراء أو بيع الين الياباني في وقت افتتاح السوق الآسيوية .. إلي غير ذلك من كل العملات لأنه سوف يحدث تحرك في سعر العملة تبعا للمضاربات في بورصة بلدهم استنادا على الأخبار الاقتصادية الخاصة بهذه البلد أو أخبار الدول ذات الصلة بهم.

abdelaal
07-30-2012, 16:35
أخر اوقات وقت الاخبار طبعا لو ملكش في التداول وقت الخبر ابعد تمام

kingman
07-30-2012, 17:31
بالطبع إن كل عملة نريد شراءها أو بيعها فلابد أن يتم ذلك في الوقت المناسب ونقصد بذلك أنه من الأفضل وشراء أو بيع اليورو في وقت افتتح السوق الأوروبية ، وشراء أو بيع الدولار في وقت افتتاح السوق الأمريكية وشراء أو بيع الين الياباني في وقت افتتاح السوق الآسيوية .. إلي غير ذلك من كل العملات لأنه سوف يحدث تحرك في سعر العملة تبعا للمضاربات في بورصة بلدهم استنادا على الأخبار الاقتصادية الخاصة بهذه البلد أو أخبار الدول ذات الصلة بهم.
واكيد المهم ان الواحد يكون عنده تحليل جيد او طريقة متاجرة جيدة فليس المهم الدخول فى اى فترة او فاتتاح لكن المهم ان الواحد يكون عارف فى اتجاه ومن اى مستوى سعرى سوف يكون دخوله الصحيح

msh3egy
07-30-2012, 18:12

spectra4
08-05-2012, 20:47
معلومات مفيدة ويجب على التجار اتباعها وعدم المكابرة
حتى لا يحققوا الخسائر الوخيمة

register
08-05-2012, 20:52
شكرا لك أخي على المعلومات المفيدة
ويبقى أخطر وقت تداول هو وقت صدور الاخبار لأنه قد يقلب السوق رأسا على عقب ويحدث رجة في قيمة العملات

White Knight
08-05-2012, 20:53
وقت الاخبار هو احسن وقت للتدوال بالنسبة للاشخاص ذو الخبر
بينما اخطر وقت للمبتدئين

mohamed eldamnhorey
08-05-2012, 20:58
شكرا لك أخي على المعلومات المفيدة
ويبقى أخطر وقت تداول هو وقت صدور الاخبار لأنه قد يقلب السوق رأسا على عقب ويحدث رجة في قيمة العملات

والاخبار دى خد بالك بتكون من الساعه 2 ظهراً وقت السوق الامريكى

بيكون فيه حرب على الشارت

احذر ثم احذر

Shady Moustafa
08-05-2012, 21:06
انا شايف انه اخطر وقت للتداول هو وقت جمود السوق ووقت الحركه البطئيه جدا اللى يبقى قاعد بالسعات ومتحركس غير كام نقطه

maklad94
08-05-2012, 22:25
فعلا هى دى اخطر اوقات المتاجرة ومتنساش ان العامل النفسى مهم جدا وبرضو من ضمن الاوقات اللى يستحسن متتاجرش فيها هى لما يكون احساسك الداخلى للصفقة مش مريحك او انت غير مستعد لتقبل خسارتها فى حالة الخسارة لاقدر الله .

kingman
08-05-2012, 23:59
وقت الاخبار هو احسن وقت للتدوال بالنسبة للاشخاص ذو الخبر بينما اخطر وقت للمبتدئين مش حكاية افضل ومش افضل فحتى كثير من اصحاب الخبرة فى هذا السوق بيفضلوا انهم يبتعدوا عن السوق وقت الخبار القوية المهم ان اللى يتعامل مع الأخبار يكون على خبرة ودرايه فى التعالم معها

samiam2012
08-06-2012, 00:21
انا شايف ان كل الاوقات اوقات خطرة فى الفوركس فهو سوق متذبذب عمتا والمخاطرة فيه كبيرة ولا يمكن ان تامن له

yusef2011
08-06-2012, 00:31
انا جربت الحساب التجريبي وبيوم اظنه الاربعاء ادركت انه فيه خساره للصفقه

مثل وضحت بموضوعك ولانه اخر يومين بالاسبوع وتكون فيه زحمه بالسوق

افدتنا بالمعلومات القيمه اخي

salina
08-06-2012, 04:06
النسبة لي أنا شايف إن اخطر اوقات السوق وقت افتتاح السوق ووقت اغلاقه واوقات الاخبار الرئيسية

maro50
08-06-2012, 04:39
اتفق معك وارى ايضا ان من اخطر اوقات التداول فى السوق هى وقت الاخبار وايضا اوقات الاعياد فالمتواجدين يكونوا قليلى العدد
كما ان سوق الفوركس يتاثر بالاحوال السياسيه والاقتصاديه لذلك يكون من الخطر التداول فى هذا الوقت

magic777
08-06-2012, 21:27
مش حكاية افضل ومش افضل فحتى كثير من اصحاب الخبرة فى هذا السوق بيفضلوا انهم يبتعدوا عن السوق وقت الخبار القوية المهم ان اللى يتعامل مع الأخبار يكون على خبرة ودرايه فى التعالم معها

وطبعا في الاخر الموضوع هنا ميول وفيه محترفين مش بيفضلوا العمل في اوقات الاخبار
مش علشان مش بيعرفوا يشتغلوا في اوقاتها بس لا ده علشان هما مش عاوزين يشتغلوا في الحركات السريعه دي عادي جدا

realyone
08-06-2012, 21:32
بسم الله ارحمن الرحيم

معلومات مفيده وانا سبب خسارتي هو التداول باوقات غير مناسبه,وكل اللي ذكرته انا وقعت فيه,مما أدى الى خسارتي عدة صفقات سوف احفظ هذه الأوقات لكي اتجنب الدخول في صفقات في هذه الأيام

waleed adel
08-08-2012, 22:48
اخطر الاوقات التى ابتعد فيها عن المتاجرة هو وقت الاخبار القويه
وانتظر بعد الخبر حتى ارى تاثيره اولا

silver
08-08-2012, 22:50
السلام عليكم

اشكرك اخي الكريم على هذا الموضوع الممتاز لقد استفدنا منه الكثير

بالتوفيق

freemo14200
08-08-2012, 23:18
السلام عليكم
انا شايف ان اخطر الاوقات عندما يكون هناك عدم استقرار فى السياسة وفعلا كلامك مقنع
وشكرا

ROTARY28
08-08-2012, 23:28
السلام عليكم
ارى انك ابقيت يوم الخمي فقط على انه آمن للتداول
بنظري هناك من يتاجر على الاخبار فقط
وهناك من يتاجر على التذبذب صفقات سكالبينج
اما من يعتمد صفقات السوينج
فلا يهمه الوضع الحالي للسوق

mezo love
08-09-2012, 00:06
مممممممممممممممممممممـ متشكر جدا لهذة المعلومات الوافرة التى تساعدنا ع العمل جيدا فى تخصصنا

magic777
08-09-2012, 01:51
السلام عليكم
ارى انك ابقيت يوم الخمي فقط على انه آمن للتداول
بنظري هناك من يتاجر على الاخبار فقط
وهناك من يتاجر على التذبذب صفقات سكالبينج
اما من يعتمد صفقات السوينج
فلا يهمه الوضع الحالي للسوق

هو طبعا لكل متاجر هنا طريقته الخاصه اللي بيعتمدها في المتاجره ولكل طريقه الوقت الخاص بها
وده من مميزات السوق ده انه بيجمع بين شرائح متاجريين مختلفين في الميول الشخصيه والطرق وكمان فيه لكل واحد فيهم الوقت والحركه المطلوبه
وهنا كل متاجر بيدور على اللي يناسبه ويعمل فيه وممكن اوقات نشوف انها خطره وغيرنا بيعرف يشتغل فيها

talal
08-09-2012, 02:02
الاخبار المهمة تجعل السوق يتحرك بسرعة صعودا وهبوطا
ممايؤدي الى ضرب الاستوبات
كذلك يوم الجمعه اعتقد فيه نوع من التذبذب
وتكون الاسعار فيه غير مستقره في نهاية الاسبوع

ELMoSeKaR
08-10-2012, 08:56
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
لو على كلامك ده يبقى الأفضل إن الواحد يترك مجال الفوركس نهائيا لإنك بكده خلصت جميع ايام الإسبوع :d
ولكن أن أرى أنه هناك بعض الساعات الجيده للمتاجرة فى كل يوم من هذه الأيام فيجب علينا معرفة كيفية إستغلالها لتحقيق أعلى ربح ممكن فى هذه الأوقات وهذا الكلام لا ينطبق كثيرا على المتاجرين المحترفين ولكن أعتقد انه مهم جدا للمبتدئين .

mr.mido
08-10-2012, 09:00
فعلا يا اخى تلك اوقات الخطر فى المتاجرة
وشكرا على تلك المعلومة المهمة جدا

waleed adel
08-11-2012, 01:37
اخطر اوقات المتاجرة بسوق الفوركس هو وقت
صدور الاخبار القويه والتى تؤدى لانعكاس السعر

shahd
08-13-2012, 01:40
يوم الاثنين يكون اول يوم لافتتاح السوق ويكون السوق منتعش ويمكن ان تحقق ارباح كثيره

kimokonolove
08-13-2012, 01:49
بسم الله ارحمن الرحيم

اخطر اوقــــات التجارة عمومآ بتكون وقت صـــدور الاخبار القوية ووقت التذبذب اكيد بتكون اوقــات خطيرة جداا لذلك انا انصح عدم دخول السوق فى هذة الاوقات

mostaphatiti
08-13-2012, 01:55
معلومات مفيده شكرا
لك كثيرا لأني كنت أجهل هذه المعلومات أتمنى لك التوفيق

mahmoudemam
08-13-2012, 01:58
الفوركس خطر في كل وقت لكن بالنسبة للمبتدئين اخطر اوقات المتاجرة هي وقت صدور الاخبار لأن مش بيبقى عندهم الخبرة الكافية للتعامل معاها وبالتالي ممكن تكون خسائرهم كبيرة لو ما كانتش الاخبار في مصلحتهم
ايضا يوم الجمعة لأنه يوم تقفيل المراكز بيعمل ذبذبة السوق

zizo_a_86
08-13-2012, 02:04
كلام خطير افادك الله يا اخى الكريم
انا فى اعتقادى ان وقت الاخبار بتكون الدنيا صعبة شوية

khoroto
08-13-2012, 04:23
السلام عليكم

شكرا اخي الكريم على هده المعلومات الجميلة اتمنى ان يستفيدو الاخوان

companero
08-13-2012, 04:26
كلامك صحيح
لكن ممكن ان تستفيد من بعض الحالات مثل التذبذب , فهو توقيف رائع لمحبي السكالبنغ

adib
08-13-2012, 04:27
أخطر أنواع المتاجرة حسب تجربتي يوم الجمعة
و كذلك أول بداية الأسبوع و لكن إذا كنت تعمل بخطة محكمة و ستوب لوز لصفقاتك فصدقني
سائر الأيام متشابهة

sultan
08-13-2012, 05:48
انا اشوف اان اخطر وقت للمتاجرة هو عندما تكون هناك اجمتماعات او مؤتمرات حول ازمة البطالة او تفاقم حجم الديوان