PDA

View Full Version : كيف اتداول مع الاخبار

Pages : [1] 2 3

mohamedali
10-23-2014, 22:30
السلام عليكم
اريد ان اطرح في هذا الموضوع لعلكم تفيدوني كيف اتداول في اوقات الأخبار اعلم بان كثثثير من المتداولين لا يحبذوا هذا الامر ولكني احبه واجني منه ولكن احب ان اكتسب ارائكم وخبرات من لديه علم في هذا الامر

مروة
10-28-2014, 18:07
تداول اخى الفوركس عمل مفيش فية غواطف ده بحبه وده مبسوط منه المهماتخاذالقرار ولازم
تكون انت رئيس نفسك والقرار قرارك عشان تتحمل المسؤلية
تحياتى

a7med84
10-29-2014, 03:49
التداول مع الاخبار من اخطر الاوقات فى التداول فى هذا السوق اخى الكريم

مهم جدا ان يكون هناك معرفه بالطريقه اللى تقدر بيها الدخول فى هذا السوق مع الخبر

hany.asd
10-29-2014, 07:01
لا يجوز اصلا انك تداول اثناء الاخبار فعليك الانتهاء من الاخبار وبعد ذلك تسطيع ان تداول ولكن قبل هذا عليك تحليل السوق جيدا عن طريق الاخبار التى تحدث وعليك بالاستعانه ببعض محترفى الفوركس لتحليلل الصوق جيد جدا وتستفاد اكثر استفاده

أسماء نعناع
10-29-2014, 08:34
لا يجوز اصلا انك تداول اثناء الاخبار فعليك الانتهاء من الاخبار وبعد ذلك تسطيع ان تداول ولكن قبل هذا عليك تحليل السوق جيدا عن طريق الاخبار التى تحدث وعليك بالاستعانه ببعض محترفى الفوركس لتحليلل الصوق جيد جدا وتستفاد اكثر استفاده

ام زياد
10-29-2014, 08:38
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم التداول مع الاخبار من اخطر الاوقات فى التداول فى هذا السوق اخى الكريم

مهم جدا ان يكون هناك معرفه بالطريقه اللى تقدر بيها الدخول فى هذا السوق مع الخبر مع تمنياتى لك وللجميع بالبعد عن المخاطر والارباح الوفيره

samir33
10-29-2014, 08:48
التداول في اوقات الاخبار او مايسمى استراتيجية تحليل الاخبار هي طريقة قوية يستعملها الخبراء في دراسة اتجاه السوق ولكن انا في نظري
هي من اصعب الطرق و اخطرها لان تحليل الاخبار يحتاج الى خبرة و دراية بالامور الاقتصادية المتعلقة بالدول الكبرى الماثرة في السوق و التي تملك عملات قوية

anwarladmhammad
10-29-2014, 09:33
من الاشياء المفيدة في عالم الفوركس هي الاخبار القوية في تحريك السوق ونح كمبتدءين لا نستطيع ان نربح من الاخبار
لقة الخبرة في طريقة التحليل وطريقة فتح الصفقات
لكن بعد صدور الخبر قد نستطيع الربح منه باتتجاه الترند

محمد ميدو
10-29-2014, 09:44
السلام عليكم ورحمة الله بركاته
زى مانت تحب لكن نصيحة لو مش محترف اوى او مش متعود تداول وقت الاخبار فبلاش لكن بتحصل فيه خسارة كبيرة بالتوفيق ان شاء الله
تحياتى للجميع

algeria
10-29-2014, 10:19
أخي الكريم يمكنك ان تجد أفضل الطرق للتداول في وقت الأخبار من خلال اليوتوب
أرجوا أن أكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

OLSOPIDRO
10-29-2014, 10:44
السلام عليكم لا يجوز اصلا انك تداول اثناء الاخبار فعليك الانتهاء من الاخبار وبعد ذلك تسطيع ان تداول ولكن قبل هذا عليك تحليل السوق جيدا عن طريق الاخبار التى تحدث وعليك بالاستعانه ببعض محترفى الفوركس لتحليلل الصوق جيد جدا وتستفاد اكثر استفاده وشكراللجميع

aboomar13
10-29-2014, 10:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
اخي الكريم انا ممن لا افضل المتاجرة وقت صدور الاخبار الاقتصادية وخاصة المهمة منها والتي لها الاثر الكبير على مسار الاسعار في السوق,لانك ان ربحت ليوم لربما تخسر غدا
التداول وقت الاخبار اخي الكريم يحتاج الى خبرة اقتصادية كبيرة

md5diablo
10-30-2014, 01:31
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليك و رحمه الله و بركاته ،ان تتاجر في اوقات الاخبار هو امر يخصك زميلي العزيز و مادام قد جلب لك الربح فلا تتنازل عنه

doola2020
10-30-2014, 15:53
التداول وقت الأخبار من الأوقات الخطيرة جدا والتي تزود طمع التجار وتجعلهم يتداولون بلوت كبير وخاصة مع الاسكالبينج وقت الاخبار

alsatry2014
10-30-2014, 15:54
الاستراتيجيه هى عباره عن مؤشر او اكثر من المؤشرات والدخول فى الصفقات حسب ما تراه مناسب
النصائح كثيره جدا واعتقد ان المنتدى هنا ملىء بها ويمكنك ان تتابعها

كرم الطائي
10-30-2014, 15:58
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم التداول مع الاخبار من اخطر الاوقات فى التداول فى هذا السوق من الاشياء المفيدة في عالم الفوركس هي الاخبار القوية في تحريك السوقول ويجب ان تكون هناك اخبار وعند انتهاء من الاخبار بعدها نتاول العملات في الفوركس

hunter_world
10-30-2014, 16:15
التداول مع الاخبار صعب جدا مش سهل ولكن مع الخبره انت هتقدر تخش وقت الاخبار وربنا هيكرمك بي ازن الله

maha forex
10-30-2014, 17:21
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو التداول مع الاخبار يا اخى

alsatry2014
10-30-2014, 17:22
الاستراتيجيه هى عباره عن مؤشر او اكثر من المؤشرات والدخول فى الصفقات حسب ما تراه مناسب

SAFSAF
10-30-2014, 17:23
المشكله فى التداول مع الاخبار انك لازم تاخذ من مصدر موثوق منه
ولازم تكون فاهم كويس لان ممكن كل الاخبار اللى بتتاخد منها تكون متغيره او تكون غلط اصلا

كمان التغير فى الاخبار سريه و محتاج حد عنده خبره كفايه

انما لو بتكسب كويس توكل على الله المهم انك تكسب فى الاخر

alsatry2014
10-30-2014, 17:24

BYE
10-30-2014, 17:24
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب لا يجوز اصلا انك تداول اثناء الاخبار فعليك الانتهاء من الاخبار وبعد ذلك تسطيع ان تداوله وشكراً والي الافضل بأذن الله

alsatry2014
10-30-2014, 17:25

dalirap
10-30-2014, 17:54
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
أخي يمكن التداول على الأخبار من خلال معرفة نتائج الأخبار من مواقع الأخبار وفتح الصفقات بعد صدور الخبر بنصف ساعة

salichou
10-30-2014, 18:11
اولل السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد
مراقبة الاخبار الهامة و التداول فيها و لكن عليك الحذر و الله مستعان ...

maha forex
10-30-2014, 21:08
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو التداول مع الاخبار يا اخى

ahfirnet
10-30-2014, 21:21

مهم جدا ان يكون هناك معرفه بالطريقه اللى تقدر بها الدخول فى هذا السوق مع الخبر

aymanso
10-30-2014, 21:22
المتاجرة وقت الاخبار مخاطرة كبيرة لان السوق في بعض الاحيان يتحرك كثيرا وانا مرات احط اوامر معلقة في الدقائق الاخيرة قبل صدور الخبر احط امر شراء فوق السعر ب20او 25نقطة والهدف مفتوح والستوب 30نقطة وامر بيع كذلك تحت السعر ب20او25 نقطة والهدف مفتوح والستوب 30نقطة وكثيرا ما بكسب من هذه الطريقة

forexabdo2014
10-30-2014, 21:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
.مهم جدا ان يكون هناك معرفه بالطريقه اللى تقدر بيها الدخول فى هذا السوق مع الخبر
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

abdelhak redouane
10-30-2014, 21:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان التداول على الاخبار لا تجيزه شركة انستا فوركس وان كان فانها تاخذ عليه رسوم كبيرة
بالتوفيق للجميع

nassim muslim
10-30-2014, 21:28
اخي ان التداول مع الاخبار كالانتحار وعادة مايقفل السوق وقت الاخبار ولا يسمح الاحد بالتداول حتى تمر الاخبار انت تعرف الاخبار تعد كارثة بالنسبة للفوريكي ههههه

hamdochi
11-01-2014, 14:38
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان المشكله فى التداول مع الاخبار انك لازم تاخذ
من مصدر موثوق منه ولازم تكون فاهم كويس لان ممكن كل الاخبار للى بتتاخد منها
تكون متغيره او تكون غلط اصلا كمان التغير فى الاخبار سريه و محتاج حد عنده خبره
كفايه انما لو بتكسب كويس توكل على الله المهم انك تكسب فى الاخر بالتوفيق ان شاء الله

downlaod3
11-13-2014, 17:00
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

ynwa1892
11-13-2014, 17:03
السلام اخي الشركة تمنع هذا النوع من المتاجرة وقد يؤدي الى غلق حسابك للابد انصحك بالابتعاد عليه قدر المستطاع
وفقك الله

abdelmalek23
11-13-2014, 17:06
معضم التجار لا تعمل بالاخبارة لانو الفكرة الاخبار تجعلك قراراتك متضهور ‘لجاء إلى استراتجية مبسطة تنجع إعتمد على الشموع و الفبيونتشي تنجع

مصراوى
11-13-2014, 17:12
اعتقد انة عند صدور الاخبار يجب مراقبة السوق لمدة لا تقل عن نصف ساعة الى ان يهدا السوق بعض الشىء ويتضح الاتجاة الذى يسلكة

doola2020
11-26-2014, 11:13
التداول بالاخبار المهمة فقط والتي تحرك الشارت حركات كبيرة وسريعة مثل خبر الوظائف الامريكية مثلا او خبر سعر فائدة ، فتقوم بعمل اوامر معلقة قبل صدور الخبر بدقيقتين امر بيع وامر شراء

magedaly
11-26-2014, 11:15
بالتأكيد يا اخى من المفترض عدم التداول اثناء نزول الاخبار وذلك لانه يمكن ان يؤدى الى التعرض للخسائر ولذلك من المفترض عدم التداول الابعد انتهاء
الاخبار وتقوم بتحليل الخبر التحليل الفنى ومعرفه ما اذا كنت ستقوم بصفقه شراء ام بيع

semsm2220
11-26-2014, 11:17
السلام عليك يا اخى اولا انا اود ان اقول لك ان التداول وقت الاخبار خطر جدا ولكن اذا كنتى تريد ان تتاجر وقت الاخبار يجب ان تكون اكتسبت الخبرة اللازمه التى تؤهلك للتداول فى هذا الوقت وان تكون تعلمت كيفية تحليل الاخبار جيدا ولكن احذر جيدا لانك من الممكن ان تخسر حسابك باكمله

nassar.ali
11-26-2014, 11:59
اخى ان المتاجرة وقت الاخبار من اصعب انواع التداول لانها قد تسبب فى خسارتك الكثير ولا يتعامل فى مثل هذا الوقت الا ذى الخبرة الواسعة والخبراء والمستثمرين الكبار لانهم يمتلكون رؤس اموال كبرى انصحك الا تتاجر فى هذا الوقت والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

alikimo
11-26-2014, 16:46
انك لازم تبقا متابع اوى وماكد ان تحليلك للاخبار هيقدر انه يديك فايده وان الاخبار كلها مش زى بعضها لازم تبقا عارف الخبار المهم من الخبر الغير مهم ودا امر لازم تبقا عارف تحققه شكرا لك وبالتوفيق كل انشاء الله

lola12
11-26-2014, 18:13

Hamdy Elhossiny
11-27-2014, 11:55
والله اخى هو الموضوع صعب جدا جدا وممكن في وقت الاخبار تخسر كل حسابك
ولكن هو يحتاج الى احتراف وقراءة جيده للاخبار والتعامل معها

medo2013
11-27-2014, 11:57
اخى نصيحة ليك لو عاوز تدخل تتداول مع الاخبار يبقى الاول اضمن لنفسك الخبرة الجيدة اللى انت بتعمل فيها وانت لو عندك خبرة ما احتجت لى المعرفة الكثيرة عن الاخبار لذلك ابعد عن وقت نزول الخبر وابعدة عنة

brbsh
11-27-2014, 13:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم انا ممكن اعتمد على اللاخبار ولكن بعد التحليل الفنى الخاص بى وبعد ذلك اقرر ادخل الصفقه او لا

eslam88as
11-27-2014, 13:43
يا اخى العزيز لا يجب عليك ان تقوم بالتداول اثناء وجود الاخبار وذلك حتى لاتتعرض للخسائر فمن المفترض ان تقوم بأنتظار نهايه الخبر
وتقوم بتحليله التحليل الصحيح وبعد ذلك تقوم بالتداول

Enaz
11-27-2014, 13:44
الكلام، وتعود مرة أخرى إلى الأعصاب المتصلة بأعضاء النطق والشفاه وسقف الحنك، وهنا تصدر الحركة وتتحرك الأعضاء المسؤولة عن النطق وفقا للاستجابات التي ترد إليها وتحدث عملية القراءة بشكلها الجهري

ahmed22as
11-27-2014, 14:08
ان وقت الاخبار من اصعب الاوقات من حيث التحليل لانه يحتاج الى متداولين ذات خبرة اكبر وان يكون لديهم راس مال كبير ويستعملون السكالبيج وهذا من اخطر انواع التداول وانصح بعدم التداول وقت الاخبار والله الموفق

Enaz
11-27-2014, 14:09
ويتوقع من الطالب في الصف الثاني الأساسي أن يكون قادرا على امتلاك مهارة القراءة وتوظيفها في مواقف حياتية متنوعة وامتلاك معارف واتجاهات وتوظيفها في مواقف حياتية متنوعة، وأن يقرأ ويفهم جملا قصيرة ونصوصا مكونة من قرابة (100) كلمة يرتبط رصيدها

lyes1977
12-08-2014, 20:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بك اخي العزيز نعم طبعا يمكنك ذلك بكل بساطة والكثير ايضا من المتداولين الذين يستغلون فرصة صدور الاخبار للتداول الحذر وتحقيق بعض الارباح ولما لا ارباحا كبيرة جدا، شكرا جزيلا اخي على الموضوع الجميل وبالتوفيق للجميع

مصطفى حمدان
12-10-2014, 13:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل التداول على الاخبار يعتمد على معرفة موعد صدور الخبر ومدى تاثيره على العملة وذلك تستطيع الاطلاع عليه من خلال احد المواقع المختصة مثل الفوركس فاكتورى

osama4o
12-10-2014, 17:03
التداول بالاخبار المهمة فقط والتي تحرك الشارت حركات كبيرة وسريعة مثل خبر الوظائف الامريكية مثلا او خبر سعر فائدة ، فتقوم بعمل اوامر معلقة قبل صدور الخبر بدقيقتين امر بيع وامر شراء

aouragh
12-10-2014, 17:32
مشكور اخي العزيز على الموضوع هذا لكن ليست لدي معرفة عن الاخبار تقبل مروري
بالتوفيق للجميع انشاء الله

samer5s
12-10-2014, 17:50
انك لازم تبقا متابع اوى وماكد ان تحليلك للاخبار هيقدر انه يديك فايده وان الاخبار كلها مش زى بعضها لازم تبقا عارف الخبار المهم من الخبر الغير مهم ودا امر لازم تبقا عارف تحققه شكرا لك وبالتوفيق كل ان شاء الله

chouai
12-17-2014, 15:59
اخي الكريم لكي تربط حسابك مع المنتدى هناك كلمة يجب ان تكتبها في خانة معينة لكي تربط الحساب مع المنتدى
و اذ لم تكتب تلك الكلمة انصحك بان تنشىء حساب جديد لا يمكن ان تكتب تلك الكلمة الا عند التسجيل

haleeim
12-17-2014, 16:07
اخى ان المتاجرة وقت الاخبار من اصعب انواع التداول لانها قد تسبب فى خسارتك الكثير ولا يتعامل فى مثل هذا الوقت الا ذى الخبرة الواسعة والخبراء والمستثمرين الكبار لانهم يمتلكون رؤس اموال كبرى انصحك الا تتاجر فى هذا الوقت والسلام عليكم ورحمه الله وبركاتهاخى ان المتاجرة وقت الاخبار من اصعب انواع التداول لانها قد تسبب فى خسارتك الكثير ولا يتعامل فى مثل هذا الوقت الا ذى الخبرة الواسعة والخبراء والمستثمرين الكبار لانهم يمتلكون رؤس اموال كبرى انصحك الا تتاجر فى هذا الوقت والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

amermazzen
12-17-2014, 16:14
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم مكشور على الموضوع الجيد الدي طرحته لابد من متابعة الأخبار فهي مهمة جدا في معرفة كيفية تحركالسوق لكن الخبراء في الفوركس ينصحون لعدم المتاجرة وقت صدور الخبر ربما لان الاسواق تتحرك بسرعة كبيرة.

pacMAN
12-17-2014, 16:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أنا دائما أقول أن التداول مع الاخبار يس سهلا أبدا
تقبل مروري صديقي الغالي و إن شاء الله بالأرباح الوفيرة

emanrr
12-17-2014, 16:16
لا تداول اخى الكريم وقت الاخبار دا امرمهم جدا اخى الكريم دا الى هيقدر يفيدك بشكل بكير وان بالطريهدى هتقدر تعرفالكثير اخى الكريم وهتقدر تستفيد اكتر شكرا لك اخى الكريم
بالتوفيق لك اخى اكلريم
تقبل تحياتى لك

nada 200
12-17-2014, 23:42
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع التداوةل وقت الاخبار يا اخى يا ريييييييييييييييييييييييي يت

hamdochi
12-21-2014, 11:55
اعزاء الاعضاء اعتقد ان المشكله فى التداول مع الاخبار انك لازم تاخذ من مصدر موثوق منه ولازم تكون فاهم كويس لان ممكن كل الاخبار للى بتتاخد منها تكون
متغيره او تكون غلط اصلا كمان التغير فى الاخبار سريه و محتاج حد عنده خبره كفايه انما لو بتكسب كويس توكل على الله المهم انك تكسب فى الاخر بالتوفيق

Wassa04
12-21-2014, 18:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم افضل طريقة هو الدخول
قيل وقت الاخبار بربع ساعة على الاقل تقبل مروري

mayadaxx
12-21-2014, 20:01
اعتقد ان الموضوع دا مهم بشكل كبير جدا شكرا لك اخىاكلري على املوضوع دا بكلك بير ف باتلوفيق لك اخىاكلرمي وتقبل تحياتى لك
شكرا لك اخى اكلريم

محمد السيد محمد
12-21-2014, 21:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
في الحقيقة الكلام في هذا الموضوع كثير .. ولكن باختصار انا ماتعلمته من المقالات
اقل بكثير مماتعلمته من تجارتي الخاسرة .. وانا حتى اعطيك استراجيتي لابد ان تمر بتجربتي .. لأنني لو ذكرتها لك هكذا لن تستوعبها اولا لطولها وثانيا لتعقيدها
فلابد ان تجرب بنفسك

ahmed mahmoud abdelhady
12-23-2014, 14:31
السلام عليكم ورحمه الله
التحليل الاساسى علم كبير ويحتاج الى دراسه وتمعن فعليك بالقراءه والتعلم حتى تستطيع العمل من خلاله
بالتوفيق اخى .......

Sama20
12-23-2014, 14:34
صببببببببببببببباح الخير
اخي الفاضل
واضح انك عضو جديد في المنتدي اهلا بيك
العمل في التدوال لايعرف الحب او الكره
التدوال وقت الاخبار من اخطر ما يمكن
لان السوق يكون متذبذب وغير مستقر
والتدوال في مثل هذا الوقت يحتاج
خبره عاليه جدا وحرفيه في الاداء

mesteraden
12-23-2014, 14:47
اخي الكريم طريقة التداول بوقت الأخبار اغلب المتداولين صاروا يعرفوه الطريقة هي قبل صدور الخبر ب5دقائق تعلق امرين بيع وشراء على مسافة 10 نقاط من السعر الحالي يعني تفتح اوامر باي استوب وسيل استوب ولازم تضع وقف الخساره للأمرين
تقبل مروري

magic777
12-23-2014, 14:56
السلام عليكم ورحمه الله
التحليل الاساسى علم كبير ويحتاج الى دراسه وتمعن فعليك بالقراءه والتعلم حتى تستطيع العمل من خلاله
بالتوفيق اخى .......

طبعا اخي وعلان كده المتاجر هنا الافضل له لو بيتاجر يومي انه يحاول يعرف ايه هيا الاخبار المهمه الي يقدر يواصل بها ويستنى مواعيدها
وبعدها يمشي بيها ويكون افضل

forim12
12-23-2014, 15:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يا أخي الكريم عليك أن تعلم أن كل واحد له إستراتجيته في التداول من الأفضل وضع إستراتيجية شخصية توصلك إلى مفتاح الصفقات

shabanhh
12-24-2014, 04:10
اعتقد ان التداول مع الاخبار انا مش معاه اساس علشان بيقدر ان هيبقا مضر لك شكرال كالتفويق انشاء اله
شكرالك اخى اكلرمي اتلوفيق
شكراكل

sawsnss
12-24-2014, 04:13
هناك الكثير فعلا لا يفضلون اثناء تداول الاخبار لانك تكون غير متوقع لحظتها ماذا سيحدث لحركة الاسعار
بتزيد حركة التذبذب ولكن انت ممكن تتداول بعد انتهاء الاخبار كى تكون فى حالة اكثر امانا

hpacer
12-24-2014, 05:02
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب لا يجوز اصلا انك تداول اثناء
الاخبار فعليك الانتهاء من الاخبار وبعد ذلك تسطيع ان تداوله وشكراً
والي الافضل بأذن الله.

hossam56
12-24-2014, 13:14
اعتقد اخى اكرميم ن خلال اطلرق الى لزا م تبقا عرافها بشكل كبيرف الموضوع دا هيقدر يحقق لك المكسب شكرالك اتلوفيق انشا الله
شكرالك

remas
12-31-2014, 23:38
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
الافضل الاوامر المعلقه قبل الخبر بدقيقتين فوق وتحت 15 نقطه

zineb01
12-31-2014, 23:39

sawsan5a
01-03-2015, 10:25
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت اخى الكريم المنتدى
التداول مع الاخبار من اخطر الاوقات فى التداول فى هذا السوق
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

chouai
01-06-2015, 20:12
انك لازم تبقا متابع اوى وماكد ان تحليلك للاخبار هيقدر انه يديك فايده وان الاخبار كلها مش زى بعضها لازم تبقا عارف الخبار المهم من الخبر الغير مهم ودا امر لازم تبقا عارف تحققه شكرا لك وبالتوفيق كل انشاء الله

haledgh
01-06-2015, 20:15
يمكنك ان تتداول اخى الكريم اثناء حدوث الخبر بعد دقائق ويمكنك الاطلاع على الاخبار من المواقع التى تدعم الفوركس ولاكن التجاره فى الفوركس وقت الاخبار خطيره جدا فيمكنك تربح كثيرا او تخسر اكثر ولك حريه الاختيار

شبه منحرف
01-06-2015, 20:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته د
انصحك اخى الكريم بالابتعاد عن التداول فى وقت الاخبار القويه لان ذلك ممكن يمرجن حسابك بكل بساطه لان الذبذبه وقت الاخبار القويه تكون عنيفه جدا جدا

nagwann
01-09-2015, 17:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع لكن انا لا أحبذ هذا النوع
انا اتابع المؤشرات واشتغل على أساسها
موفق اخي الكريم

ssnsafi
01-17-2015, 19:29
اذا كنت تتاجر وقت الخبر وتربح فاستمر بالرغم من خطورة المتاجرة وقت الاخبار فهي للخبراء وليست جيدة للمبتدئين ولكن ان كنت كما تقول فلا مانع ولكن بشرط ان تنتبه الى عدم مخالفة شروط انستا
فمن شروطها ان لا تغلق صفقة قبل كرور خمس دقائق وان لا يتجاوز الربح من صفقة وقت الخبر قيمة 10% من راس المال فلو راس مالك 1000 دولار لا يجب ان يتجاوز الربح 100 دولار

شبه منحرف
01-17-2015, 19:42
اذا كنت تتاجر ببونص انستا فوركس لاانصحك بالتداول على الاخبار لانهم سيحسبون لك ربح عشره فى المائه فقط من الربح وقت الخبر ولكن اذا كنت فى حساب اخر ايداع فاانا اتداول كالتالى وهو انك تعمل امرين معلقين قبل الخبر بخمس دقائق مثلا احدهما فوق السعر والاخر اسفل السعر بعشرة نقاط ووقت الخبر هتشوف انك سوف تربح من احدهما باذن الله تعالى

mohyeldinnoor3783
01-17-2015, 20:18
اعتقد ان التداول وقت صدور الاخبار خطر جدا وممكن يعرضك لخسارة كبيرة جدا بس لو دارس الموضوع كويس ومتمرس فيه مفيش مشكلة بس انصحك بتجنب التداول وقت صدور الاخبار

sharshabil
01-17-2015, 22:24
لا يجب ان تتداول على الاخبار يااخي انها خطيرة
و لا يمكن ابدا ان تعلاف نتيجة الخبر قلال الخبر و ايضا التاتير بعد الخبر ممكن يجب عكس المنطق

sarass11a
01-19-2015, 14:15
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

dolaxx123
01-19-2015, 15:18
لا تداول اخى اكلرمي وقت الاخبار ف دا فى خطر ككبير اوى اخى اكلرمي لزام نقر نتغلب عليه بشكلك بير ف باتلوفيق لك وقتبلت حياىت لك اخى اكلريم
شكرالك

sarryMorsey582
01-19-2015, 15:54
فعلا الكثير يعمل على وقت الاخبار ويحبون هذا الوقت ولكن نجاح الاسترتيجيه فى هذا الوقت نسبته صفر لان وقت الاخبار لايتبع استرتيجيه الا استرتيجيه الاسكالبينج هى التى يمكن ربح منها عدة نقاط

كاره المراقبين
01-19-2015, 16:04
السلام عليكمو رحمه الله وبركاته اخي الكريم اولا واهم حاجه لا تتاجر علي الاخبار ابدا في شركه انيستا شوف اي شركه تانيه لكن هنا لأ بدل ما يصفروا كل حسابااتك واهم حاجه تدري الخبر وتتأكد منه وتتابعه وتجربه اكتر من مره وتشوف تأثيره قبل ما تشتغل عليه علشان متضيعش فلوسك علي الفاضي خليك في الامان احسن

hamed ali
01-19-2015, 16:17
السلام عليكم
نعم اخى الكريم الموضوع خطير لانك لاتعرف اين سيتوقف السعر على العموم يمكنك
الدخول بصفقتين عكس بعض نصف ساعه قبل الخبر وبعدتحرك السعر 20 نقطه بعد الخبر حدد
الاتجاه واقفل الخساره
تقبلوا مرورى

saeyd22
01-19-2015, 16:20
التداول وقت الاخبار من الامور المهمه جدا فهو يجعلك تربح الكثير ولاكن يحتاج لخبره وسرعه بديه وامكانيه حسم جميع امورك فى دقائق فعليك باستخدام مواقع موثوق منها فى اخبارك بالاخبارالصحيحه فوريا وان تكون سريعا فى تحديد قرارك بالنسبه للتداول بعد سماع الخبر بدقيقه او اثنين مش اكتر

sayed55q
01-19-2015, 16:41
السلام عليكم لا يجوز اصلا انك تداول اثناء الاخبار فعليك الانتهاء من الاخبار وبعد ذلك تسطيع ان تداول ولكن قبل هذا عليك تحليل السوق جيدا عن طريق الاخبار التى تحدث وعليك بالاستعانه ببعض محترفى الفوركس لتحليلل الصوق جيد جدا وتستفاد اكثر استفاده وشكراللجميع

ansaldo
01-19-2015, 19:32
أخي يمكن التداول على الأخبار من خلال معرفة نتائج الأخبار من مواقع الأخبار وفتح الصفقات بعد صدور الخبر بنصف ساعة

sarass11a
01-20-2015, 20:24
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

emona
01-20-2015, 20:30

عليك باستخدام والتعلم من القسم التعليمي بالمنتدى او مواقع التواصل الاجتماعي او اليوتيوب

والله الموفق ولكل مجتهدا نصييب

hamadaali12
01-20-2015, 20:37
اخي الكريم التداول في وقت الاخبار صعب جدا ويحتاج الي خبرة كبيرة لان السوق يكون متغير جدا في مثل هذا الوقت ولذلك يجب عليك التركيز جيدا حتي تتمكن من تحقيق الربح

walla2a
01-20-2015, 21:16
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اذا كنت تريد حقا الاستفادة من التداول في وقت الاخبار يجب عليك ان تدرس جيدا الاخبار الاقتصادية والسياسية الخاصة بالعملات وتتخصص فيها جيدا وتعرف مدي تأثير هذه الاخبار على العملة وهل التأثير سوف يكون بشكل سلبي على العملة أو ايجابي

mona.
01-20-2015, 21:20

mahmoudosama
01-22-2015, 23:09
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

mohamedsaber
01-24-2015, 18:33
اذا كنت مبتديء انصحك ان لا تدخل في وقت الاخبار
بالنسبالي اعرف اسلوبين للمتاجرة وقت الاخبار
ممكن تستخدم الاوامر المعلقة تفتح امرين معليقين احدهما بيع والاخر الشراء
او تستخدم اسلوب الهيدج

hamdochi
02-01-2015, 18:24
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان المشكله فى التداول مع الاخبار انك لازم تاخذ من مصدر موثوق منه ولازم تكون فاهم كويس لان ممكن كل الاخبار للى بتتاخد منها تكون متغيره او تكون غلط اصلا كمان التغير فى الاخبار سريه و محتاج حد عنده خبره كفايه انما لو بتكسب كويس توكل على الله المهم انك تكسب فى الاخر بالتوفيق ان شاء الله

scott
02-02-2015, 17:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين

azerty
02-03-2015, 22:42
السلام عليكم
اخي المتاجرة على الاخبار من اهم انواع انظمة المتاجرة والتي تاتي بالكثير من الارباح في وقت وجيز
كل ما عليك فعله هو انتضار اوقات الاخبار الهامة ومراقبة السعر قبل الخبر الهام بنصف ساعة قبل وانتضر تحرك السعر ب 40 نقطة
فوق او تحت امشي مع اتجاه العملة ب 60 نقطة كهدف و30 نقطة كوقف خسارة وقد استعملت الطريقة مرار ونجحت بنسبة 80 بالمئة
بالتوفيق

scott
02-04-2015, 22:39

hixam
02-04-2015, 22:45

Forex45
02-04-2015, 23:26
الاخبار سلاح ذو حدين قد يرفعك الى السماء وقد يخسف بك للارض لذلك من الافضل ان تكون مرن وحذر فى نفس الوقت
عند صدور أخبار قوية بأن تهدى وتركز وتبنى فكرك بعد الخبر بما لا يقل عن ساعة لبدأ التداول

kokou
02-07-2015, 02:13

shimopopa
02-07-2015, 02:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم
من رايي لا تتداول فى وقت الخبر
اتمنى لك التوفيق وان تقبل مرورى

fatimaazgouk
02-07-2015, 03:06
تداول اخى الفوركس عمل مفيش فية غواطف ده
بحبه وده مبسوط منه المهماتخاذالقرار ولازم
تحياتى

retared10
02-07-2015, 04:00
السلام عليكم
اريد ان اطرح في هذا الموضوع لعلكم تفيدوني كيف اتداول في اوقات الأخبار اعلم بان كثثثير من المتداولين لا يحبذوا هذا الامر ولكني احبه واجني منه ولكن احب ان اكتسب ارائكم وخبرات من لديه علم في هذا الامر

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
ياريت متداولش وقت الاخبار لما فيه من خطورة
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

kokou
02-09-2015, 11:28
تداول اخى الفوركس عمل مفيش فية غواطف ده بحبه وده مبسوط منه المهماتخاذالقرار ولازم
تحياتى

magic777
02-09-2015, 13:46
تحياتى

هو طبعا المجال الي احنا فيه بتحكمه العواطف والمشاعر مش لحاجه بس علشان هنا ان الكل هنا قائد نفسه وعلشان نفسيه الناس اغلبها متقاربه وكده ونادر الي بيعرفوا
يكنونا قائدين فده بيخلي الكل يخسر

ramdani
02-09-2015, 13:52
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم التداول وقت الأخبار يمثل أحد طرق التداول المعتمدة عند الكثيرين

aminox009
02-09-2015, 13:58
أخي الكريم انا من وجهة نظري الشخصية أظن أنه.اخطر الاوقات فى التداول فى هذا السوق اخى الكريم

مهم جدا ان يكون هناك معرفهجيدة

antonioforex
02-09-2015, 14:09
السلام عليكم
بالنسبة لي اخي لا احب التداول على الاخبار لانها ادا جاءت عكسية تؤثر كثيرا
على حساباتنا لدلك افضل الابتعاد عنها و بالتوفيق لك اخي الكريم سلام.

adel2525
02-09-2015, 18:16
التداول في اوقات الاخبار او مايسمى استراتيجية تحليل الاخبار هي طريقة قوية يستعملها الخبراء في دراسة اتجاه السوق

Ghassen_othmen
02-09-2015, 18:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،شكرا لك اخي الكريم يجدر التمييز بين الاستثمار في الشركات عن طريق السوق المالي بهدف الحصول على نسبة من أرباح تلك الشركات وهو بكل تأكيد مفيد لتلك الشركات ويساهم في نشاط الاقتصاد، عن طريق الاستثمار في السوق المالي وشركاته بهدف المضاربة، وهو الحافز الرئيسي للمستثمرين في السوق. وبالنسبة لهؤلاء، أفراداً أو مؤسسات، لا يعتبر السوق المالي منتجاً للثروة كما هي التجارة، بل ساحة لتبادل الثروة فقط، إذ يحتمل ولو نظرياً أن تتمكن كل الشركات في أي نشاط تجاري عادي من تحقيق الأرباح أو عدم التعرض للخسائر على الأقل، لكن ذلك غير ممكن عن طريق المضاربة في الأسواق المالية حتى نظرياً، فكل ربح عن طريق المضاربة في السوق المالي لا بد من أن تقابله خسارة طرف آخر. ولو بعد حين.

الطرف الاستثماري الحقيقي في السوق هو إدارة السوق بالإضافة إلى الوسطاء الذين يتقاضون عمولات مفروضة على كل عملية تداول. وبالتالي فهم يضمنون ربحهم سواء خ

magid.forex
02-09-2015, 18:34
انا اتصحك اخي بالابتعاد على التداول وقت الاخبار لانه يتطلب معرفة كبيرة
بالتحليل الاساسي و دراسة المؤشرات الاقتصادية الكثيرة و المعقدة في قراءتها و تحليلها

snnaky
02-09-2015, 19:29
الموضوع بالنسبة للتداول على الاخبار مش صعب ولا حاجة بس هو مش مضمون يعنى مخاطرة اكبر من مكاسبة وارباحة
عموما ببساطة حضرتك تنفذ الخطوات دى
تفتح موقع فوركس فاكتورى وتشوف العملة اللى عليها اخبار متوقعة فى خلال الفترة اللى انت ترغب فيها وتشوف حتلاقى تصنيف الاخبار
خبر قوى باللون الاحمر وهو دة اللى علية الكلام تشوف التوقع علية ايجابى ولا سلبى
لو سلبى اعمل بيع تحت السعر الموجود ب5 الى 7 نقاط قل الخبر بدقيتين
ولو ايجابى نفس الكلام بالعكس

mody555
02-14-2015, 13:11
العروض (قوّة البيع) قويّة بما فيه الكفاية من أجل منع السعر من الإرتفاع أكثر. فالمنطق يقول إنّه كلّما اقتربت الأسعار أكثر فأكثر من

alaa ali
02-14-2015, 14:29
السلام عليكم
المتاجرة وقت الاخبار تعنى الاسكالبنج وهى مغامرة مشوبة بالمخاطر وتحتاج اعصاب من حديد وخبرة كبيرة جدا
شكرا

ilyes chaieb
02-16-2015, 10:37
يمكنك الدخول اما قبل الخبر او بعد الخبر على الاقل بساعتين لان الشركة تمنع المتاجرة على الاخبار و في هذا تعتمد على نتائج البيانات الاقتصادية الموجودة بالاجندة

hasiebanour575
02-16-2015, 10:41
الاخبار من التحليلات الهامه للمتداولين الناجحين حيث من الهام ان يعتمد عليها المتداول الناجح فى تداوله حيث يجب ان ينتظر نهايه الخبر ويقوم بتحليله التحليل الفنى الصحيح الذى من خلاله يعرف هل السعر سيصعد ام سيهبط ويقوم بالتداول بعد ذلك

mody555
02-16-2015, 11:04
يتطلّع التّجار لأخذ الإشارات فقط من الماكد من دون أي مؤشرات أخرى لكي يساعدهم على تصنيف الإتّجاهات، أو يعمدون الى إبطاء

liverpool
02-16-2015, 14:21
السلام اخي المتاجرة وقت الاخبار حطمتني هذا الشهو وفقدت البونص الذي جمعته كله وشهمت عليها ووعدت نفسي الا اتاجر في وقتها
وفقك الله

magic777
02-16-2015, 18:44
السلام عليكم
المتاجرة وقت الاخبار تعنى الاسكالبنج وهى مغامرة مشوبة بالمخاطر وتحتاج اعصاب من حديد وخبرة كبيرة جدا
شكرا

لا اخي اصلا المتاجره مع الاخبار مش معناها اسكالبنج خالص ده هيكون انتحار هنا لو عملتها علشان التحركات السريعه دي هتخليك تخسر بسرعه لو داخل
غلط وتتمرجن ايضا كمان

LOTFIHSE
02-17-2015, 23:30
مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان التداول على الاخبار لا تجيزه شركة انستا فوركس وان كان فانها تاخذ عليه رسوم كبيرة بالتوفيق للجميع

chouai
02-23-2015, 13:41

dana abu alinine
02-23-2015, 13:47
تم الذكر من قبل وقبل اي شئ انه لا يجب ان يكزن هناك تداول وقتصدور الاخبار للكثير من الاسباب منها انه يكون السوق في حالة تذبذب عالية ويكون هناك تحركات عالية وجني ارباح قوية اذا كانت البيانات قوية التداول بعد الاخبا بعد صدورها

hadymetwally4773
02-23-2015, 14:24
ارى ان الاخبار مهمه للغايه هيا عبارة عن فرصه فوز فقط حللها تحليل اساسى واتعرف عليها من خلال فوركس فاكتورى او لايف ومن خلال ذلك تقدر تفهم الخبر وامتا واى وقت تخش تكسب من خلالها هذا سر الاخبار لازم نتقن التحليل الاساسى لنربح

aymanso
02-23-2015, 14:29
المتاجرة وقت الاخبار مخاطرة كبيرة لان السوق في بعض الاحيان يتحرك كثيرا وانا مرات احط اوامر معلقة في الدقائق الاخيرة قبل صدور الخبر احط امر شراء فوق السعر ب20او 25نقطة والهدف مفتوح والستوب 30نقطة وامر بيع كذلك تحت السعر ب20او25 نقطة والهدف مفتوح والستوب 30نقطة وكثيرا ما بكسب من هذه الطريقة

mohamed12345
02-23-2015, 14:55
كيف اتداول مع الاخبار ana mazilto mobtadi2 la a3lam 3ala hada almawodo3

Doodysamsom
02-23-2015, 15:54
انا معاك انك ممكن لو تاجرت وقت الاخبار تحقق مكاسب كبيييييييرة جدا....
لكن زى المكاسب ما هى كبيرة... اكيد الخسائر هتكون عالية جدا وممكن تضيعلك حسابك كلة فى لحظة.

ahmd.wael
02-23-2015, 17:06
عند خسارتك لصفقه غليك بمعرفه اسباب الخساره ومعرفه اخطاءك لتتعلم منها وعليك ان لا تايس وتعطى لنفسك امل جديد وتدخل فى صفقه جديده وان شاء الله تربح وتعوض خسارتك فى الصفقه القادمه

adkins
02-24-2015, 02:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والله اخى الكيم لا اقدر على افادتك بردى لانى مبتدئة حديثا فى عالم الفوركس ولكن اريد المعرفة مثلك من ردود الاعضاء فى المنتدى واشكرك على طرح موضوعك المفيد واتمنى لك حظا سعيدا ان شاء الله وبالتوفيق للجميع

ansaldo
02-25-2015, 00:03
مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان التداول على الاخبار لا تجيزه شركة انستا فوركس وان كان فانها تاخذ عليه رسوم كبيرة بالتوفيق للجميع

adkins
02-25-2015, 01:22
ما يعجبنى فى هذا السوق انه بيراعى الفروق الفردية للأفراد بمعنى انه يوجد الكثير
من انواع التحليل والاستراتيجيات وطرق العمل التى تناسب كل فرد فبوسع
كل فمتاجر ان يختار ويجرب الطريقة التى تصلح معه دون التقييد
بما لا يستطيع فتتعدد الطرق والاستراتيجيات

مامون سباعنة
02-25-2015, 06:03
تحية طيبة أخي الكريم وبعد:
اشكرك اخي العزيز على مرورك الرائع واشكرك على الموضووع المهم .. لا انصحك بالتدااول وقت الاخباار اخي
واتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وكل اعضاء المنتدى
تحياتي للجميع

Audy1
02-25-2015, 06:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم انه من الخطا التداول اصلا فى وقت الخبر بعدها على الفور حتى تكون تاكدت من المعلومات والعملات

mawwalmammo
02-25-2015, 09:15
لقد جربت كثيرا من المرت في التداول على الاخبار وفي الغالب لاافلح في ذلك الا مرات قليل
انا ارى التداول في وقت الاخبار يحتاج الى متداول ملم بكل الامور الاقتصادية ويستطيع التحليل عليها قبل حدوثها وهذا هو المعمول به

yacrao
02-25-2015, 09:16
لكن اخي الكريم التداول وقت الاخبار ممنوع بالبونص وسوف تعرض نفسك لوقف الحساب على ما اعتقد بل انا متاكد من ذلك

faroukbadr8051
02-25-2015, 09:19
المتاجرة في اوقات الاخباريعتبر تحليل الاخبار هي طريقة قوية يستعملها الخبراء في دراسة اتجاه السوق وارى الاخبار لازم تتحلل تحليل جيد ومعرفتها من فوركس فاكتورى لنربح الخبر ربح مؤكد

LOTFIHSE
02-25-2015, 19:50

sherouk55
02-26-2015, 05:41
التداول في اوقات الاخبار او مايسمى استراتيجية تحليل الاخبار هي طريقة
قوية يستعملها الخبراء في دراسة اتجاه السوق ولكن انا في نظري
هي من اصعب الطرق و اخطرها لان تحليل الاخبار يحتاج الى خبرة و دراية بالامور
الاقتصادية المتعلقة بالدول الكبرى الماثرة في السوق و التي تملك عملات قوية

scott
02-26-2015, 12:53
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
طرح جميل جدا بارك الله فيك
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

kokou
03-02-2015, 01:48

Yara1
03-02-2015, 03:07
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم التداول مع الاخبار من اخطر الاوقات فى التداول فى هذا السوق اخى الكريم

مهم جدا ان يكون هناك معرفه بالطريقه اللى تقدر بيها الدخول فى هذا السوق مع الخبر مع تمنياتى لك وللجميع بالبعد عن المخاطر والارباح الوفيره

روانة علي
03-02-2015, 03:14
وعليكم السلام
عليك ان تتبع مايليق بك وبعملك وتفكيرك وطريقة متاجرتك وتحدديك للارباح عليك ان تبحث اكثر وتتعلم وتتابع النشرات الاقتصادية والاخبار لانها بتفيدك في بعض الاحيان

manso2015
03-02-2015, 03:22
انصحك اخي بدخول عالم التداول عن طريق العملات والفوركس فهذا يوفر لك مجهودا للربح
ولابد ان تتحلي بالصبر والمجازفه والذكاء . وتستطيع ان تعمل كوبي للاعضاء الموثوق فيهم

محمود4
03-02-2015, 03:28
سم الله الرحمن الرحيم انته انسان اكيد بتحب المخاطر لانى عمل التداول محتاج اتخاذ قرار ومخاطره وشخصيه قوبه وطبعا حب الشى اهو حاجه وطول ماانته بتحبه اكيد هتبذل جهدل كبير وفعلا انصحك طول ماانته بتحببو تاخد خبره اكتر وتشتغل فى التداول

ayman nasr
03-02-2015, 05:13
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة اخى العزيز
موضوع وقت التداول دة انت حر فية
اذا كنت بترتاح فى وقت الاخبار ودراسها كويس
تداول تحياتى

soso yasser
03-02-2015, 08:21
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي الكريم
بالنسبة لي لم يسبق لي ان اتداول في اوقات الاخبار مطلقا
فقد قرات من احدهم ان التداول في اوقات الاخبار
من اخطر التداولات في الفوركس
وارجو منك الحذر اخي الكريم
وشكرا

RomanyMoreed
03-04-2015, 18:07
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

التداول وقت الاخبار مش بالأمر السهل علي الاطلاق وانا اعرف الكثير عن التداول وقت صدور االاخبار الهامة ممكن تخسر لو بتتاجر وفق مؤشرات المواقع ومعندكش خلفية تحليلة اقتصادية جيدة

bsameforex
03-07-2015, 21:59
اهلا وسهلا بيك اخنا الكريم
نورت منتدى فوركس العرب

Ehab Hamed
03-07-2015, 23:26
انا اعتقد التداول مع الاخبار من اخطر الاوقات فى التداول فى هذا السوق اخى الكريم

أتمنى لك الربح الهائل في فوركس والله الموفق

romo
03-08-2015, 12:21
الادارة في هذا المنتدى بالخصوص فعلا يا اخي تستحق كل الشكر والتشجيع فهي تسير الاقسام جيدا
من جهة اخرى لازم نساعد الادارة الكريمة ونبلغها باي خروقات في المنتدى فالمنتدى لنا كلنا

mohamed12345
03-09-2015, 15:15
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد يمكنك ان تجد أفضل الطرق للتداول في وقت الأخبار من خلال اليوتوب
أرجوا أن أكون قد افدتك

ahmedabobaker
03-09-2015, 15:31
من الاشياء المفيدة في عالم الفوركس هي الاخبار القوية في تحريك السوق ونح كمبتدءين لا نستطيع ان نربح من الاخبار

Waleed ahmed
03-10-2015, 17:38
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع
واتمنى ان يستفيد منه اخوانى الكرام اعضاء المنتدى
ويجب ان يعلم كل متداول ان سوق الفوركس سوق عملاق

meriemmeriem
03-11-2015, 01:37
السلام عليك اخي الكريم
ادا اردت ان تتعلم الفركس فيوجد قسم خاص في المنتدى فيه جميع الشروحات الفركس
وأنصحك بالبدأ بالكتب لكي تتعلرف على أهم المصطلحـــات التي قد تقف عــائقا
بالتوفيق لك و للجميع

AHMED FAWZYy
03-11-2015, 01:53

retalkoko
03-11-2015, 06:04
من الافضل بلاش التداول وقت الاخبار لان السوق بيكون فى حالة تخبط وعدم استقرار تاثرا بالخبر وكمان لان الارباح اللى بتحققها فى الوقت ده لا يجوز ان تتعدى 10% فقط

tota88
03-11-2015, 06:39
أخى الكريم أهلا ومرحبا بك فى منتدى فوركس العرب
أخى كنت اتمنى انى افيدك فى هذا الموضوع ولكننى
لسه مبتدئه فى هذا المجال ومازلت اتعلم
موفق أخى ان شاء الله
وتقبل مرورى

Marawez
03-11-2015, 07:18
انا عن نفسى لا أحب التداول وقت الأخبار ولا أنصح به أى أحد
لما فيه من نسبة مخاطر عالية وان احببت اتفرج على فيديوهات اليوتيوب

salem11
03-11-2015, 12:15
الاستوب لوز من اهم النقاط التى يمكنك الاعتماد عليها من اجل المحافظة على حسابك
كى لا تخسره ككل وهذا يتطلب قادرة عالية واحترافية كبيرة من المتاجر

hooda11
03-11-2015, 17:41

Audy1
03-11-2015, 18:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم الافضل عدم التادول وقت صدور الاخبار حتى تتمكن من المتابعه الجيده لكافهه المؤشرات والعملات وبعدها ابدىء بالتداول

Forex45
03-11-2015, 18:38
التداول مع الاخبار وخاطرة كبيرة على حساب التداول ويعرضلك لكثير من المتاعب
فأحيانا كثيرة يتعارض التحليل الفنى مع الاخبار فالخسارة تكون قريبة.

karim_tutto
03-12-2015, 02:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

mohamed12345
03-14-2015, 16:16
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد يمكنك ان تجد أفضل الطرق للتداول في وقت الأخبار من خلال اليوتوب
أرجوا أن أكون قد افدتك وتقبل مروري وشكر

---------- Post added at 01:16 PM ---------- Previous post was at 12:10 PM ----------

أرجوا أن أكون قد افدتك

adele
03-14-2015, 23:29
اهلا وسهلا بك اخي العزيز والله انا شخصيا لا انكر ان هناك القليل من الحظ في مجال الفوركس لكن هذا ليس شرطا اساسيا يعتمد عليه بل هناك الدراسة والتعلم لاستراتيجيات التداول الناجح ، شكرا جزيلا اخي على الموضوع الجميل وبالتوفيق للجميع

Eiman
03-15-2015, 22:30
السلام عليكم..
لتداول مع الاخبار من اخطر الاوقات فى التداول فى هذا السوق اخى الكريم..
مهم جدا ان يكون هناك معرفه بالطريقه اللى تقدر بيها الدخول فى هذا السوق مع الخبر..

popa2015
03-16-2015, 17:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

popa2015
03-17-2015, 20:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

سارة محمد
04-12-2015, 19:07
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

Mahmoud Talaat
04-12-2015, 19:07
الفوركس عمل مفيش فية غواطف ده بحبه وده مبسوط منه المهماتخاذالقرار ولازم

ahmedibrahim258259
04-13-2015, 10:43
بسم الله الرحمن الرحيم خلي بالك ان انستا مانعه التداول وقت الاخبار ولو عاوز تتاجر وقت الخبر يبقى لازم تستنى خمس دقايق بعد الخبر ولو اني انصحك انك تبعد عن المتاجرة في تلك الاوقات لانها خطيرة على الحساب
تقبل مروري

الاصيل
04-13-2015, 10:50
التداول وقت الاخبار سلاح ذو حدين اما ان يضاغف راس مالك فى دقائق واما ان ياكل راس مالك فى اقل من ذلك
لذلك هو مغامره كبيره ويعتمد ايضا على قوة راس المال
فاذا كان راس المال كبير ويتحمل هذه الحركه الكبيره فالتداول وقت الاخبار ممكن ان يكون مفيد

magic777
04-13-2015, 22:08
السلام عليكم..
لتداول مع الاخبار من اخطر الاوقات فى التداول فى هذا السوق اخى الكريم..
مهم جدا ان يكون هناك معرفه بالطريقه اللى تقدر بيها الدخول فى هذا السوق مع الخبر..

اهم حاجه هنا ان المتاجر يكون عارف بيعمل ايه وعارف ليه بيكسب وليه بيخسر ده الاساس الي هيكمل معاه انما لو بيكسب وبيخسر بالحظ
هنا طبعا هيكون عشوائي وبيضيع وقت

دينا اسلام
04-13-2015, 22:11

adamsbooba
04-14-2015, 14:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحةهدفى ان اتعلم اكثر فى الفوركس حتى ان اكون خبير أتمني للجميع الاستفااده منه والتركيز على اهم النقاااطاهم شئ الخبره والالتزام وعدم الطمع
وبالتوفيق

امير القزويني
04-14-2015, 15:17
السلام عليك ورحمة الله وبركاته
تداول اخى الفوركس عمل مفيش فية غواطف ده بحبه وده مبسوط منه المهم اتخاذالقرار ولازم
تحياتى

user_66
04-14-2015, 17:31
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
أخي الكريم المتاجرة وقت الاخبار ينبني على مخاطر كبيرة وقد تسبب لك خسارة كبيرة
ولهذا أنصحك بالابتعاد كل البعد عن التداول وقت صدور الاخبار ،، وخير دليل هو ما حدث للفرنك السويسري الشهر الماضي

aminalamor
04-14-2015, 18:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الفاضل على هذا الطرح المقدم انا ارى ان التحجارة عبى الاخبار يكون عن طريق التتبع الدائم للاخبار وان لايغفل عنها الشخص لاي امر من الامور حتى تكون تجارته مبنية على اسس علمية
بالتوفيق للجميع

hamdochi
04-16-2015, 20:23
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد ان المشكله فى التداول مع الاخبار انك لازم تاخذ من مصدر موثوق منه ولازم تكون فاهم كويس لان ممكن كل الاخبار للى بتتاخد منها تكون متغيره او تكون غلط اصلا كمان التغير فى الاخبار سريه و محتاج حد عنده خبره كفايه انما لو بتكسب كويس توكل على الله المهم انك تكسب فى الاخر بالتوفيق لان شاء الله

adnan1969
04-16-2015, 22:18
اكيد اخي الكريم الاخبار فيها ارباح جميله بس بدها طرق احترافيه خصوصا الاخبار القويه ممكن تطلع منها ب100 نقطه او اكثروبتوفيق لجميع

4exersimo
04-18-2015, 16:48
مكعب, انخفاض 32.5٪ مقارنة مع هذا الوقت من العام الماضي و 66 مليار قدم مكعب (3.8٪)، أقل من المتوسط لمدة 5 سنوات عند مستوى 1739 مليار قدم مكعب. مع أخذ كل هذه العوامل أعلاه بعين الاعتبار نحن نتوقع أن

engaym
04-18-2015, 16:52
التداول مع الاخبار يحتاج الى خبرة كبيرة حيث يجب معرفة مدى تاثير الاخببار على العملةاو على الزوج
الذى تتاجر علية ويجب وضع استوب لوز مناسب لكل صفقة فى وقت الاخبار وذلك لتجنب التذبذب

Wassa04
04-19-2015, 04:53
مرحبا اخي الكريم التداول وقت الاخبار ممنوع
في انستا عليك مراجعة القوانين تقبل مروري

alamrabat
04-19-2015, 04:56
وتجسد العلامات الصغيرة على جانبي مخطط الأعمدة موضع افتتاح الفترة وغلقها.

ilyes chaieb
04-19-2015, 04:58
مرحبا اخي الكريم التداول وقت الاخبار ممنوع
في انستا عليك مراجعة القوانين تقبل مروري

بالفعل هو ممنوع التداول على الاخبار القوية جدا و ليس كل الاخبار اظافة الى انه ممكن نتداول على الاخبار و لكن لا يجب تجلوز الارباح ال 10% من الرصيد

waelmma
04-19-2015, 09:23
:);):( اخى الكريم انت بتفتح موقع فوركس فاكتورى لتحدد معاد نزول الاخبار الهامة على العملة
وتنتظر قبل صدور الخبر بساعة وممكن تعمل اوامر معلقة يتم تنفيذها وقت صدور الاخبار

bidaaaaaaaaa
04-19-2015, 09:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اشكرك اخى الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان التداول
على الاخبار لا تجوز فى شركة انستا وان كان فيها تاخذ عليه رسوم كبيره

WASEM DALLOUL
04-19-2015, 09:43
السلام عليكم
يا أخي الكريم ان المتاجرة على الأخبار من الأمور الخطرة جدا ويمكن ان تتعرض الى تمرجن حسابك وايضا منافي لقوانين شركة انيستا
وشكرا

ppttss
04-19-2015, 09:46
اتداول مع الاخبار عندم يكون صفحة الاخبار امامك

وبعد ذلك تتابع قوة الخبر على العملة التى تتاجر عليها

وتعرف توقيتها بالضبط وتتابع وبهذا تفتح صفقات على الخبر هذا

moutanabbih mohammed
04-19-2015, 09:48
انا انصحك اخي نصيحة لوجه الله ، لا تحاول ان تتداول في وقت الاخبار لان جميع الاستراتيجيات تنهار و كدلك المؤشرات و هذه المتاجرة تقتصر فقط على المتداولين ذوي الخبرة الطويلة في المجال

ameeral24
04-21-2015, 11:33
السلام عليكم
يجب على المضارب ان يعي كل ما يحيط بالسوق من متغيرات اذا كانت الاخبار تأثر على حركت السوق لابد من معرفتها وتعامل على اساس ما تنتجه من تغيرات

fifi w mody
04-21-2015, 11:34
السلام عليكم ورحمة اللة
اهلا وسهلا بك ومرحبا اخى الفاضل فى عالم الفوركس واتمنى لك تحقيق التقدم والنجاح دائما فى التجارة

mohamed saad
04-21-2015, 12:26
التداول على الاخبار خطر كبير اخي الكريم ولا يمكن ان تتعامل به في مثل هذا السوق لانك لا تعلم الاخبار مرادها ايه ولا يعلمها الا من يصدرها كما ان شركة انيستا لا تسمح بالتداول على الاخبار ولكن لو لديك شركة اخرى تسمح بذلك يمكنك ان تقوم وقت الاخبار القوية بتعليق امر بيع وشراء في نفس الوقت وارباحهم 30 نقطة ويتم اغلاق العقود على هذا

user_21
04-21-2015, 12:27
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

omaoma
04-21-2015, 13:34
دى اكبر مشكلة تواجه اى شخص لسة جديد ى الفوكس
كل تاج لسة جدي اكدي التدالو وقت الاخبا سوف يكون صعب جدا ويجب ن يعرف ا زى يتتداو وقت ااخبا على الحساب التجريبى

ahmed900
04-21-2015, 13:39
أهلا وسهلا بحضرتك نورت المنتدى وعالم الفوريكس كله
اكيد زى ما فى ناس خسرت فى ناس تانية كسبت
وهى دى التجارة مكسب وخسارة

magic777
04-21-2015, 16:02

اهم حاجه هنا اخي انك تستفيد عمليا من المعلومات الي بتحصل عليها هنا علشان تقدر بعد كده تعمل بطريقه منظمه وبخبره جيده في المجال ده
وتكون قواعد المعلومات عندك كامله

sherry mohamed
04-21-2015, 17:08
اخى الفوركس عمل مفيش فية غواطف ده بحبه وده مبسوط منه المهماتخاذالقرار ولازم
تحياتى

---------- Post added at 02:08 PM ---------- Previous post was at 01:30 PM ----------

اخى الكريم التداول مع الاخبار من اخطر الاوقات فى التداول فى هذا السوق اخى الكريم

castor
04-22-2015, 13:22

karim02
04-22-2015, 13:25
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
بصراحة أنا لا أتداول وقت الأخبار 1 ممنوع و 2 لا أحصل عن الوقت الكاف للتحليل ، أنصحك بالإبتعاد عن الأخبار

salem max
04-22-2015, 14:03
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين اخي الكريم و العزيز موضوع اكثر من رائع و شكرا على
بذلك مجهود رائع و مميز و تقبل مروري و شكرا
اتمنى التوفيق للجميع السلام عليكم

abdelaziz 10
04-24-2015, 12:33
الاخبار محرك قوي للسعر ولازمك طبعا يا اخي تتقن ذلك قبل التفكير باستعماله اكيد
بالتالي لازمك تتبع دروس لتعلمه وتتدرب في الديمو وتكون جد حذر من اثارها

gannforex
04-24-2015, 14:33
كل ما أعرفه أن التجارة وقت الأخبار صعبة بعض الشيئ وأن لهــا خبراء
هذا مــا أضنه يا أخي أنصحك إن كنت مبتدء أن تبتعد عن وقت الأخبار

ShougySalout
04-24-2015, 14:37
الاخبار محرك قوي للسعر ولازمك طبعا يا اخي تتقن ذلك قبل التفكير باستعماله اكيد
بالتالي لازمك تتبع دروس لتعلمه وتتدرب في الديمو وتكون جد حذر من اثارها

omarmohameed
04-24-2015, 14:56
السلام عليكم ورحمه الله من المهم جدا ي اخي معرفه هذه الاخبار لانها تؤثر بالسوق بشكل كبير
تقبل مرور وشكرا جزيلا

hamadaelbanna
04-24-2015, 14:58

garen
04-24-2015, 15:06
اللي عاوز بونص 30$ بدون ايداع ف شركه xmمترخصة وانا ساحب منها كتييير وفيها بونص للتدوال فيك تخسره 50%عالايداع حتي 1000$ و 20% علي اي الاقل ايداع بعده كمان تخسره مش مرجن بس
http://clicks.pipaffiliates.com/afs/...e=ar&brandid=3

hassen2100
04-24-2015, 15:17
السلام عليكم
اخي لكريم هذا يسمى التحليل الاساسي :
تحليل اساسي- fundamental analysis- معناها الاخبار السياسية و الاقتصادية اللي تاثر على العملة.مثال خروج اليونان من الاتحاد الاوروبي بش يطيح اليورو برشة/ هجمات 11 سبتمبر في امريكا طيحت الدولار وكانت كارثة

garen
04-24-2015, 17:20
اللي عاوز بونص 30$ بدون ايداع ف شركه xmمترخصة وانا ساحب منها كتييير وفيها بونص للتدوال فيك تخسره 50%عالايداع حتي 1000$ و 20% علي اي الاقل ايداع بعده كمان تخسره مش مرجن بس...
http://clicks.pipaffiliates.com/afs/come.php?cid=54257&ctgid=17&atype=1&langcode=ar&brandid=3

ppttss
04-24-2015, 17:23
يمكنك التداول على الاحبار بان تتابع صفحة الاخبار

ومن هنا تقدر بان تتابع صفحة الاخبار ومن هنا عليك بان

تعرف متى وقوة الخبر على العملة التى تتداول عليها

salem max
04-24-2015, 18:06
جزاك الله خيراً عالموضوع اتمنى من الاعضاء انهم يستفادو زي ما استفدت انا من الموضوع ومن الردود
واتمنى المكسب للجميع
.................................................. .........

chennana
04-25-2015, 17:20
اخي الكريم اذل كنت تحب المتاجرة وقت الاخبار و تحقق ارباح جيدة حسب كلامك لماذا تطلب راي الناس
استمر في طريقتك الرابحة

نورين
04-28-2015, 12:21
السلام عليكم لا يجوز اصلا انك تداول اثناء الاخبار فعليك الانتهاء من الاخبار وبعد ذلك تسطيع ان تداول ولكن قبل هذا عليك تحليل السوق جيدا عن طريق الاخبار التى تحدث وعليك بالاستعانه ببعض محترفى الفوركس لتحليلل الصوق جيد جدا وتستفاد اكثر استفاده وبلتوفيق ان شاء الله

midouknight
04-28-2015, 12:32
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي حاول العمل بنظام الصفقات المعلقة قبل الخبر بدقيقة أو دقيقتين

asxqw
04-28-2015, 12:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة في اوقات الاخبار او مايسمى استراتيجية تحليل الاخبار هي طريقة قوية يستعملها الخبراء في دراسة اتجاه السوقزى مانت تحب لكن نصيحة لو مش محترف اوى او مش متعود تداول وقت الاخبار فبلاش لكن بتحصل فيه خسارة كبيرة بالتوفيق ان شاء الله ولكن انا في نظري هي من اصعب الطرق و اخطرها لان تحليل الاخبار يحتاج الى خبرة و دراية بالامور الاقتصادية المتعلقة بالدول

---------- Post added at 09:49 AM ---------- Previous post was at 09:48 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدماو مايسمى استراتيجية تحليل الاخبار هي طريقة قوية يستعملها الخبراء في دراسة اتجاه السوقزى مانت تحب لكن نصيحة لو مش محترف اوى او مش متعود تداول وقت الاخبار فبلاش لكن بتحصل فيه خسارة كبيرة بالتوفيق ان شاء الله ولكن انا في نظري الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

exerscalper
05-09-2015, 23:36
قبل الان. تداولت أسهم الذهب يتداول عند الـ 1371.70 الان. لم يكترث السيد برنانكي لحضور الحدث في جاكسون هول، ومن المتوقع أن تكون الأخبار جيده. مستقبل الذهب في الهند، أكبر مشتر للمعادن فى العالم،

معتصم سباعنة
05-10-2015, 00:27
السلام عليكم ورحمة اله وبركاته
اخي الكريم انا لا انصح بالتداول وقت الأخبار - فهو يحتوي على مخاطر كبيرة
تقبل مروري

Kiing
05-11-2015, 16:45
ممكن لان التداول ممكن انه اثناء الاخبار لكن فعليك الانتهاء لان كل من الاخبار ممكن بعد ذلك حيت ممكن ان تسطيع لان كل من التداول مع انه قبل هذا ممكن عليك تحليل

big.pharaoh
05-11-2015, 16:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .انصحك لو بتتداول مع انستا بحساب البونص .. انك تبعد عن التداول وقت الاخبار لأنك ممكن يتقفل حسابك لو زادت ارباحك عن 10% من راس مالك

osama147
05-11-2015, 16:48
السلام عليكم ورحمة وبركاتة
اخي ابحث عن كيفية استخدام الاخبار فى التداول فى المنتدى التعليمي يوجد شرح واضح عن ذالك ويوجد امثلة
تقبل مروري

darsh
05-11-2015, 16:58
هو بالنسبة ليا انا بدخل مع الاخبار القوية على الدولار وكثير ما يكون ربح يعنى بحوالى 70% من المرات بيكون ربح بس مع معرفة التاثير للاخبار

s3aif
05-11-2015, 17:02
العمل مع الاخبار له العديد من المزايا حيث يبقينا على اطلاع مع اخر المستجدات وذلك للوقوف على اخر التحديثات بالنسبه لاسعار االعملات وتقبل مرورى

engaym
05-11-2015, 17:10
السلام عليكم اخى التداول وقت الاخبار يحتاج الى خبرة ومعرفة ما مدى تاثير الاخبار على العملة ووضع
استوب لوز مناسب لحجم الخبر وكل هذة الاشياء يجب ان تكون متدرب علية بكفائة وبالتوفيق

al-Mashhadani64
05-11-2015, 18:33
الاخ الكريم التداول وقت الاخبار يحمل مخاطر كثيره ولكن تستطيع ان تتداول بوضع اوردرات بيع وشراء قبل الاخبار يكون الوضع اامن او بعد الاخبار بساعه تستطيع التداول وشكرا

ahmed90
05-11-2015, 18:57

mohamed12345
05-12-2015, 20:31
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد خي الكريم يمكنك ان تجد أفضل الطرق للتداول في وقت الأخبار من خلال اليوتوب أرجوا أن أكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

moussaalbare2
05-12-2015, 20:36

ahmed abd el moaty
05-17-2015, 13:34

faridd
05-17-2015, 15:44
الأهداف الأفضل في التداول هي أن تحقق المكسب الدي تريده من عدد النقاط و تنسحب مهما كانت حالة السوق، هدا هو الرأي الصواب في نظري، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

شهيرة
05-19-2015, 23:41
لا يجوز اصلا انك تداول اثناء الاخبار فعليك الانتهاء من الاخبار وبعد ذلك تسطيع ان تداول ولكن قبل هذا عليك تحليل السوق جيدا
عن طريق الاخبار التى تحدث وعليك بالاستعانه ببعض محترفى الفوركس لتحليلل الصوق جيد جدا وتستفاد اكثر استفاده

ayoub321
05-21-2015, 12:31
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد ورائع
أنصحك بابتعاد على هذا الوقت ولك الخيار أخي
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

ahmed90
05-21-2015, 18:31
اخى الفاضل هوا البونص كان الاول 100 دولار لاكن اتغير وبقا 250 دولار دة اقصى حد من البونص
يعنى 250 دولار من المشاركات + الريفلز لان لو زاد عن كدا مش هيتحسب

BASAM IBRAHEM
05-22-2015, 03:22

alaa ali
05-22-2015, 03:24
السلام عليكم
تشاهد الاخبار لانها هى المحرك الاقوى فى سوق التداول بالعملات الاجنبية الفوركس والتى تحدد اتجاه السوق
بالتوفيق

babyzee
05-22-2015, 03:25
في الواقع ومن وةجهة نضري ارى بان التداول في اوقات الاخبار هي طريقة قوية يستعملها الخبراء في دراسة اتجاه السوق ولكن في الحقيقة اعتبرها من اصعب الطرق و اخطرها لان تحليل الاخبار يحتاج الى خبرة و دراية بالامور الاقتصادية المتعلقة بالدول الكبرى الماثرة في السوق والله موفق

Omar99
05-29-2015, 17:29
ممكن تتداول فى انستا على الاخبار بس حازر لان التجارة فى انستا على الاخبار ممنوع الى حد ما يعنى العملية مش مفتوحة انك تحقق ارباح كبيرة فى هذا الوقت بمعنى التجارة على الاخبار لا يجب و ان يزيد الربج منها عن 10% من رأس مالك العامل فى السوق و يجب معرفة هذا جيدا و السير حوله فى التجارة

العراقي
06-04-2015, 15:47
السلام عليكم ورحمة وبركاتة
اخي ابحث عن كيفية استخدام الاخبار فى التداول فى المنتدى التعليمي يوجد شرح واضح عن ذالك ويوجد امثلة
تقبل مروري

engaym
06-04-2015, 15:54
السلام عليكم اخى يفضل ان لا تداول مع الاخبار وان كان ولابد من التداول وقت الاخبار يجب اولا ان تتابع الخبر جيدا وتعرف مدى
التوقعات على هذا الخبر وان تضع استوب لوز مناسب للضفقات التى يتم فتحها فى وقت الخبر وبالتوفيق للجميع

toujani95
06-04-2015, 15:56
مشكور اخي الغالي على الموضوع
انا ايضا اريد الاستفادة لاني مازلت مبتدال في الفوركس و شكرا

Emam_gad
06-04-2015, 16:09
15) إهمال الأوضاع الفنية : إن تحديد وضع السوق من الناحية الفنية هل هو مرتفع ومناسب للبيع أو منخفض للشراء هو المفتاح الرئيسي للتوقع بالسعر القريب الذي يمكن أن يذهب إليه السوق أما الحركات المفاجئة والسريعة فهي غالبا ما تنتج عندما يكون السوق في اتجاه موحد.

العراقي
06-06-2015, 22:20
طرح جميل جدا بارك الله فيك
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

omar samy
06-07-2015, 00:11

adel-as70
06-07-2015, 00:29
لا تقوم بالتدوال اثناء الاخبار لانه من المؤكد عكس السوق عليك
لا اله الا الله محمد رسول الله

chirikhan
06-10-2015, 01:39
الاخبار ما هي الا محرك قوي للاسعار في الشارت بالتاي لازم تعرف تستفيد من ذلك
انما وقت الدخول ولاادارة المالية والمرونة كلها امور تجعلك تنجح في تحقيق الامر

alaa ali
06-10-2015, 01:43
اهلا بكم
انتبه اخى العزيز .. الاخبار هى المحرك الاقوى فى سوق التداول بالعملات الاجنبية الفوركس والتى تحدد اتجاه السوق
بالتوفيق