PDA

View Full Version : مفاهيم خاطئة وشائعة

محمد السيد محمد
10-25-2014, 02:06
حقيقة انا تعبت من الرد على مواضيع كلها اخطاء فقررت ان اتصدق بعلم مما علمني ربي
اولا يا اخواننا انا مجرد واحد منكم بل اقل .. ومش عاوزكم تاخدو كلامي باستهتار لأني هقول معلومات هتنعكو انشاء الله كتير .. علشان ما نطولش في الكلام ..
اول مفهوم خاطئ ناس كتير بتبقى داخلة تتاجر مش علشان تكسب ولكن لأجل ان تحد الخسارة وتضع امر استوب لوز .. وانا بقول الاستوب لوز مش ضروري اوي ولا حاجة .. ممكن آه نستخدمه ولكن في اوقات معينة مش في كل الأوقات
واحد هيرد علي و هيقول ولو اتمرجن الحساب انت هاتيجي تعطيني الرصيد اللي راح منى وانا هقوله بمنتهى البساطة انت لو مصمم انك تحط استوب لوز فانا هقولك تحطه ازاي .. الى اللقاء في المرة القادمة اقرا تحت عنوان كيف تستخدم الاستوب لوز

a7med84
10-26-2014, 03:03
هما امرين لا تالت لهم لو انت من النوع اللى تتابع الصفقات لحظه بلحظه يبقى ما تعملش استوب عادى

لو بتقفل المنصه وتعمل استوب وتيك بروفيت وده الامر التانى

xdorex
02-09-2015, 14:57
مرحبا لو كنت تتابع الصفقه ولا تبتعد عن الشاشه لاداعي الى استعمال الستوبلوز لانه يمكن ان يسبب لك خساره محتمه
ولكن لو كنت تريد ان تفتح صفقه وتريد ايضا ان تخرج الى مكان ما وتبتعد عن الحاسوب عليك بالستوب لوز

8150017
02-09-2015, 15:05
مش عارف انت اضفت ايه جديد مافى ناس بتحط الاستوب للوز وفى ناس مش بتحطها لكن لما تتصدق بعلم يااخى يبقى لازم تتصدق صح والصح انك لازم تحط استوب لووز كونك انت لا تضعها يبقى حرام عليك تعلن عن الكلام دا لان ممكن حد يسمع كلامك ويضيع عليه راس ماله وانت اللى تسأل عن السبب يوم ان تقف بين يدى ربك

rafiq18
02-09-2015, 15:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
مشكور الأخ الكريم على النصيحة الغالية و المجانية حول الستوب لوز و أولويات وضعه عنج الدخول في أي صفقة
بالتوفيق للكل

katreenaziz
02-09-2015, 16:01
اخويا الكريم راى المتواضع ان الاستوب لوز لة اهمية طبعا كبرى لا غنى عنوا بوجهة نظرى لكن معرفة يتحط فين فى المكان الصحيح هو دا فعلا اللى عايزة اعرفوا وكثيرا من اخواتى ينتظرون هذا الموضوع بلتوفيق

samirovski
02-09-2015, 16:49
بارك الله فيك سيد محمد لقد قلت كلمة فى غاية الاهمية هو كثير منا لا يعلم
ان الستوب لوز لا لزوم له في كل الاوقات لانو سيتمرجن الحساب من كثرة وضعه

basim
02-09-2015, 17:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعزائي اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
فعلا اخي كلام رائع وانا رغم اني مبتدء في هذا المجال لكن خلال هذه الفتره القصيره من الدراسه
والمتابعه لمنصة التداول وجدت ان الخسائر كلها تاتي من الستوب لوز لان غالبا الاسعار ماترتد وترجع
اما صعودا او نزولا تقبل تحياتي

van
03-17-2015, 03:01
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

hasback
03-17-2015, 04:20
يا اخ محمد يعني انت لخصت لنا الموضوع وبلاش ستوب لوز لا يا معلم الاستوب لوز ضروري في كل الصفقات تقريبا الا لو كنت متاكد من تحرك السعر بعد الاخبار وحتى لو كنت متاكد في هذه الحالة الاستوب لوز ضروري لان السوق يتحرك كيفما شاء ليس كما تشاء والكبار في السوق من بنوك وشركان مالية كبيرة هي التي تحدد اتجاه السوق من خلال ضغ المليارات في لحضة واحدة في السوق وانت الذي لم تضع الاستوب لوز اتمرجن الحساب وهم كسبو يبقى من المعلم؟؟

mohamed alikouki
03-17-2015, 04:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخى الكريم لطرحك هذا الموضوع المتميز
و أحسنت العمل في الفوركس لانه عالم يجب أن تتقنه و تستتمر جزاك الله خيرا
نتمنى المزيد من مواضيعك الممتازة بالتوفيق ولجميع اعضاء المنتدى الكرام
تقبل مروري

Doodysamsom
03-17-2015, 14:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
لكن الاستوب لوز ضرورى...
لانة لو مستخدمتهوش انت كدة ممكن تعرض حسابم لتمرجن وتخسر رصيدك كلة.

antonioforex
03-17-2015, 15:08
السلام عليكم
مشكور اخي على شرحك لهدا الموضوع المهم و يمكنك ايضا عمل مواضيع مفيدة للاعضاء
ادا كنت لا تستطيع وضع الردود من اجل البونص و بالتوفيق لك اخي الكريم

aymanso
03-17-2015, 15:12
السلام عليكم اخى شكرا على هذا الموضوع الذى يستفيد منة كل الموجودين فى هذا المنتدى سواء كان المبتداء او التاجر ذو الخبرة حيث يجب للكل ان يستمر فى القراءة وفهم المواضيع الجديدة باستمرار حتى يقدر ان يفهم سوق الفوركس ونتمنى منك ومن الاعضاء المزيد من المواضيع التى توضح الفوركس بطريقة تسهل للكل ان يفهمة وبالتوفيق للجميع

jiji
03-17-2015, 17:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين
مشكور اخى الكريم على ذكر هذا الموضوع الشيق
اتمنى ان تثرينا بجديدك دائما بالمنتدى

madmax07
03-26-2015, 12:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي اكريم على الموضوع الشيق جزاك الله خير الجزاء و اتمنى للجميع التوفيق والنجاح تحياتي.

ibrahim forex
05-20-2015, 00:06
هما امرين لا تالت لهم لو انت من النوع اللى تتابع الصفقات لحظه بلحظه يبقى ما تعملش استوب عادى

لو بتقفل المنصه وتعمل استوب وتيك بروفيت وده الامر التانى

madmax07
05-20-2015, 14:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على موضوعك مفاهيم خاطئة وشائعة واتمني الافادة للجميع و المزيد من مواضيعك.

engaym
05-20-2015, 14:13
السلام عليكم اخى شكرا لك على عرض هذا الموضوع حيث يوجد كثير من الاعضاء كانوا يعتبروا هذة المفاهيم
غير ما انت شرحت ونتمنى المزيد من المواضيع الموضحة للفوركس وبالتوفيق للجميع

yassine imq
05-20-2015, 14:18
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الهام
تتسابق الكلمات وتتزاحم العبارات لتنظم عقد الشكر الذي لا يستحقه الا انت
اليك يا من كان له قدم السبق في ركب العلم والتعليم
اليك يا من بذلت ولم تنتظر العطاء
اليك أهدي عبارات الشكر والتقدير

choko
05-20-2015, 14:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا اتفق معك فيما طرحته ويمكن اعتماد
حسن ادارة المحفظة لكي تبعد عن الستوبلوس

ahmedelka
05-20-2015, 14:54
السلام عليكم
شكرا لكم على الموضوع الهام صراحة في التداول لا بد من معرفة المكان الصحيح ايتوب اوز و دالك ياتي مع الخبرة و الممارسة وان كنت من اامبندين فا عمل بعيد شيا ما

محمد السيد
05-20-2015, 14:55
مشكور استاذنا الفاضل والله موضوعاتك فعلا تستحق الاهتمام ايوة يا استاذنا
متابعين معاك الموضوع اين نضع الاستوب لوز وامتى لأن بصراحة احنا عمالين نسمع فتاوي من كل واحد لغاية ما اتبهدلنا
واحنا فعلا بنسمع ان الخبراء او المتداول لما بيبقى خبير ممكن ما يضعش استوب لوز احيانا

amr222
10-30-2015, 23:45
خي العزيز السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اعتقد انه لا حل لك الا انه تجلس امام الحاسب
وترى السعر اذ لايوجد حل بديل الا المنبهات ولكن لست متاكد من هذا الحل
ارجو من الخبراء افادتك

abdougagi33
11-11-2015, 13:42
السلام عليكم
يا سلام على الموضوع المنظم و الراقي و النصائح الرائعة
التي تقدمها للمنتدى بخصوص مفاهيم خاطئة وشائعة
اتمنى ان تلقى تجاوب من طرف الاعضاء
الى فرصة اخرى ان شاء الله

ahmedibrahim258259
11-11-2015, 16:58
بسم الله الرحمن الرحيم لا انت غلط اخي الكريم الاستوب لوز من الادوات المهمة دجا ولايمكن الاستغناء عنه وممكن من غيره يكلفك حسابك كله
تقبل مروري

Wassa04
11-11-2015, 19:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم انت مخطئ في هذه الحالة
لانه الستوب لوس مهم جدا مهما كانت الاستراتيجية تقبل مروري

osama147
11-14-2015, 18:32
الســــــــلام علـــــــيكم ورحمــــــــــــــة اللــــــــــه وبركــــــــــــاتة وبعـــــد..
اخي بصراحة موضوعك جيد ومفيد جداا لان هذا المنتدي يجب ان يكون
مكان لفائدة الجميع به ويجب ان ناخدة لتعليم الفوركس وتعليم الجيد بكل الامور
تقبـــــــــــل مشــــــاركتـــــــــــي وربــــــــــنا يوفــــــق الجمــــــيع.

AHMED91
11-15-2015, 16:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخي الكريم علي هذا الموضوع
مثل هذه المفاهيم تسبب لنا كوارث في سوق الفوركس ويجب التعامل الصحيح معها ايضا

snnaky
03-29-2016, 23:21
انا عمرى ما استخدمت استوب لوس ابدا ويمكن لأنى من الناس اللى كانت بتشتغل بورصة وطبيعى مكانش فى وقف خسارة الا بالبيع لأن كل العمليات شراء بس بس عموما اللى عاوز يشتغل وخايف او مش متأكد او حتى بيقول طب لو عكس السعر اعمل اية انا اقولك ياغالى
اعمل تبريد لصفقتك واربح مرتين مرة من التبريد اللى هو عكسي الصفقة ولما تشعر ان المسار بيرد الى نفس مسار صفقتك الاصلية اقفل واعمل تعزيز

محمد فاروق
03-29-2016, 23:58
يا اخى عموما الاستوب لوز مهم فى جميع الاحيان .. وليس كما تقول انه مش مهم فى كل الاوقات فهناك اوقات ينحرف فيها السعر بطريقك قوية جدا من الممكن ان يتخطى السعر الاستوب لوز وانت لا تدرى وفى لحظات

mim0333
03-30-2016, 00:10
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

drsafaseefo
03-30-2016, 00:27
من الآخر اذا كنت لا تريد وضع ستوب لوز فعليك متابعة الصفقة ولاتغفل عينيك عنها
وكل متاجر حسب طريقته وحسب الاستراتجية المتبعة في التجارة
شكرا على الفكرة وتقبل مروري

azden003
03-30-2016, 00:43
حقيقة انا تعبت من الرد على مواضيع كلها اخطاء فقررت ان اتصدق بعلم مما علمني ربي
اولا يا اخواننا انا مجرد واحد منكم بل اقل .. ومش عاوزكم تاخدو كلامي باستهتار لأني هقول معلومات هتنعكو انشاء الله كتير .. علشان ما نطولش في الكلام ..
اول مفهوم خاطئ ناس كتير بتبقى داخلة تتاجر مش علشان تكسب ولكن لأجل ان تحد الخسارة وتضع امر استوب لوز .. وانا بقول الاستوب لوز مش ضروري اوي ولا حاجة .. ممكن آه نستخدمه ولكن في اوقات معينة مش في كل الأوقات
واحد هيرد علي و هيقول ولو اتمرجن الحساب انت هاتيجي تعطيني الرصيد اللي راح منى وانا هقوله بمنتهى البساطة انت لو مصمم انك تحط استوب لوز فانا هقولك تحطه ازاي .. الى اللقاء في المرة القادمة اقرا تحت عنوان كيف تستخدم الاستوب لوز

لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,,
مشكوووور عالموضوع اخي الكريم وبالتوفيق للجميع
جزاك الله عنا كل خير
وشكرا على إفادتنا ونسأل الله أن يوفقك ويوفنا
شكرا على التوعية