PDA

View Full Version : ازاي هنحدد الاتجاه وبدقة

محمد السيد محمد
10-25-2014, 03:55
معلش هستاذنكم في استطراد بسيط واحد فيكم هيقول ايه ياعم انت فلقتنا ايه الاتجاه اللي انت عمله شنة ورنة ده اقوله ان تحديد الاتجاه هو الأمر اللي بيجاوبك على اول سؤال بتساله لنفسك عند بدء التداول ابيع والا اشتري .. لو اشتريت في الوقت اللي المفروض تبيع فيه هينعكس عليك السعر وهتخسر ولو بعت في الوقت اللي انت مفروض تشتري فيه هتخسر .. فهمت ..
لو قدرت تحدد الاتجاه مش هيلزمك بالعربي انك تضع استوب لوز لأن السعر مش هيعكس عليك ولو عكس مش هيقعد كتير ويرجع لصوابه مرة تانية فهمت ليه انا ما باستعملش استوب لوز لأني بحدد اتجاه السعر الأول مضبوط والمثل بيقول امشي عدل يحتار عدوك فيك .. بالظبط حدد الاتجاه والتزمه ما يلزمكش استوب لوز
تحديد الاتجاه بدقة :
اتفقنا ان الفريم اللي هناخد اتجاهه اتجاه عام لنا هو الفريم الأعلى مباشرة كالأربع ساعات بالنسبة للساعة او النصف ساعة اوحتى الربع ساعة
تعالى نشوف بقه بيتحدد ازاي .. انا بنزل مؤشر الفراكتلز .. صعبة دي .. لأن طبعا واشوف آخر حاجة عندي ايه قمة والا قاع طلعت قاع مثلا ابحث عن القمة التي قبلها واروح جايب قناة من بتوع الدكتور جمال ممدوح واروح موصلها هههههههه لا مؤاخذة يادكتور ..كده خلاص عملت الاتجاه وحددت له قناته .. بس كده
لا مش بس كده .. اذا كان الاالاتجاه هابط وكانت القناة بتلم كل الشموع جواها يبقى خلاص ، وان كانت بعض الشموع براها ننظر الى الجهة التي تخرج منها الشموع فان كانت خارجة لأعلاها فان فانه يجب مد خط من القاع الأخيرة الى آخر شمعة فان انعكس الاتجاه فالاتجاة الذي رسمناه ليس هو الصحيح لأن السعر احدث اجاها مغايرا في نهايته ..في المرة القادة كنمالة الموضوع .. ابحث عن موضوع تحديد الاتجاه وبدقة نمـ 2

a7med84
10-25-2014, 04:48
شكرا لك اخى الكريم على الموضوع وكل متاجر فى هذا السوق وله الاسلوب الخاس

او الفنى الخاص فى تحديد الاتجاه وشكرا لك على فكرتك اخى الكريم

YMTMAX
09-25-2015, 22:58
*

جزاك الله عنا كل خير ونفع الله بك وبمواضيعك

جميع الأعضاء في هذا المنتدى الكريم وننتظر

منك كل ماهو جديد ومعهم عسى أن يستفيد

من مواضيعك الجميع ..

ahmed bakry
10-26-2015, 08:06
الاتجاة بيتحدد بنوع من التخيل او التوقع وانا بشوف انه دى حاجة مش مظبوطة علشان كدة لابد من انه المتداول يكون واقعى ويسيب السوق زى ماهو

حسنى صادق
10-26-2015, 08:33
لابد مكن التطبع على الاستراتيجيات التى تعمل على تعلم المزيد من اليات التداول و هناك فهم قوى لعمليات التتابع المنطقى من قت لاخر

osama147
10-26-2015, 08:39
الســــــــلام علـــــــيكم ورحمــــــــــــــة اللــــــــــه وبركــــــــــــاتة وبعـــــد..
ان تحديد اتجاة اي عملة هوى سر العمل فى سوق الفوركس وهوى من يجعلك اخي تحقق ارباح من هذا السوق
لذالك يجب ان تحترف السوق وتحترف الفوركس لعمعرفة كيف سوف يكون السوق بشكل عام والدخول مع لسوق ليس عكسة
تقبـــــــــــل مشــــــاركتـــــــــــي وربــــــــــنا يوفــــــق الجمــــــيع.

aya80
10-26-2015, 08:45
فكرة جديدة لتحديد الاتجاه شكرا لك على هذا الموضوع وتحديد الاتجاه من الاشياء المهمة التى يجب على المتداول ان يكون على علم بها ومن وجهة نظري ارى انها تختلف طبقا لنوع الاستراتيجية

AHMED91
10-26-2015, 17:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخي الكريم علي الموضوع
تحديد الاتجاه يجب ان يكون علي اكثر من فريم مخلتف للدقة اكثر

harimeche
10-26-2015, 17:47
الســــــلام عليكم ورحمة الله وتعــــالى وبركاته

تسلم اخـــــــــــــــــــي على الطرح المفيد في مــــا

يتعلق بتحديد الإتجاه

----------

تحيااااااااتي وبالتوفيق