PDA

View Full Version : تحديد الاتجاه وبدقة نمـ 2

محمد السيد محمد
10-25-2014, 04:08
اللي انا ذكرتها دي طريقة من طرق تحديد الاتجاه .. وانا دايما لا اكتفي بطريقة واحدة لتحديد الاتجاه بمنتهي الدقة انما بعدة طرق حتى يثبت في عقيدتي ان الاتجاه الذي حددته هو الصحيح هنا يمكنني التداول بدون خوف ولن اضع استوب لوز وعلو العكس لو انعكس علي السعر فانني ساحاول الاستفادة من ذلك بعمل تعزيز للصفقة
الموضوع اللي انا عاوز اضيفه هنا ان مش كفاية ان اتمكن من تحديد الاتجاه وانما يجب ان احدده بدقة لأن ده هيعرفني ان كنت باستعمل فناة الاتجاه ان السعر قد اقترب مثلا الى الحد العلوي للقناة وعليه فهو يستعد للنزول فاترقبه لعمل صفقة بيع
ولكن لو كانت القناة مرسومة بطريقة عرضية فانن ساعتقد انه سينوي الصعود وااهبهب لصفقة شراء مع انه على العكي من ذلك يتاهب للنزول والمفروض ان ابيع لا اشتري فينعكس علي السعر فاخسر
عرفنا ليه انه ما يكفيش تحديد الاتجاه وانما يلزم تحديده بدقة ؟؟
في الحلقة القادمة سنقدم وسيلة اخرى لتجنب اضرار الاستوب لوز هي تصغير الحجم الى اقل قدر ممكن

a7med84
10-25-2014, 04:46
شكرا لك اخى الكريم واهم ما فى موضوعك هو انك لا تكتفى بطريقه واحده فى تحديد الاتجاه وده امر هام فى ذها السوق والله يوفقك والله المستعان

for4free
07-23-2015, 17:58
لسلام عليكم ورحمة الله وبركااته..
نشكرك اخي على الموضوع الخاص بـ تحديد الاتجاه ..
نتمنى منك المزيد ياعزيزي ان شاء الله..
بالتوفيق لكل اعضاء المنتدى..
سلام....

harimeche
07-23-2015, 18:56
كمـــا سبق ودكرت لك في موضوعك الآخر

الربط بين الفريمـــات صعب لكن مع التحليل

الموجي يصبح سهل جدااا لكن تعلم التحليل الموجي هو لي صعب

snnaky
03-03-2016, 21:30
هو فين اللى ذكرتها يا اخى هو حضرتك بتنسخ موضوعات من منتديات تانية وتيجى تنزلهالنا هنا ولا اية
انا زهقت من كم الموضوعات اللى بتتكتب فى بعض الأقسام وللاسف منقولة او منسوخة بدون اى افادة ومكررة تكرار مستفز فى المنتدى الفكرة ان مش كل واحد مننا ينسخ اى موضوع من اى موقع و ينسى حتى يحذف اسم الموقع من موضوعه -- و بعدين يضعه فى المنتدى بدون اعادة صياغة

ملاك الروح
03-05-2016, 00:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
موضوع قيم حول تحديد الاتجاه او الميل العام ويتم من خلال رسم الترندات
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري...

محمد عز الدين عيد خضري
03-05-2016, 10:49
اخي الفاضل عليكبالشرح بالصور والرسومات لكي يتم الاستفادة
من هذا الكلام وكي لا تعرض نفسك للحظر - اتمني لك التوفيق والمزيد من الارباح