PDA

View Full Version : الهيدج

محمد السيد محمد
10-25-2014, 18:47
النهارده انا هكلمك عن حاجة تانية تغنيك عن استخدام الاستوب لوز وهو الهيدج .. او انا باسميه عملية وقف النزيف ..وقف النزيف ؟!!! تقصد ايه بعملية وقف النزيف
اقولك لو واحد لا قدر الله ماشي في الشارع أو بيمر في الشارع العمومي وجت عربية مسرعة وخبطته .. واتعوز وبدا ينزف .. ايه هي الاسعافات الأولية علشان مايموتش قبل ما يوصل المستشفى .. اننا بنربط له الجرح علشان دمه ما يتصفاش قبل مايوصل تمام .. !!! تماما والا مش تمام؟؟ مش سامع حد بيقول حاجة .. ما علينا
اهو انا لما باعمل صفقة بحجم صغير جدا زي مالدكتور جمال علمنا 1 : 250 ومع الاتجاه اللي انا متاكد بـ 50 مؤشر انه مظبوط ومنيش عامل استوب لوز .. واثق في نفسي بقه .. ووجدت السعر راح عاكس .. آآآآه لا انا مابخافش هيرجع تاني .. وفضل يرجع .. ايه الحكاية ياجماعة يكون انا غلطت في تحديد الاتجاه .. واتحقق .. ابدا استني شوية هيرجع لصوابه .. رجع 50 نفطة ولغاية الوقت باخسر .. ياريتني ما عملت ناصح دا طلع الناس اللي بيستخدموا الاستوب لوز دول عندهم حق .. طيب لو كمل الستين نقطة انا هقفل .. يكمل الستين ويعدة .. الله فيه ايه هو السعر مابيرجعش ليعه الله يخرب بيته .. يا عم ارجع .. واقول لنفسي اصبر يامحمد ما تقفلش الوقتي هو ممكن بعد ما تقفل يرجع وتتحسر على السبعين نقطة دول .. ما اقفلش وانتظر الله دا وصل لـ100 نقطة الحقوني ياريتني كنت رضيت بخسارة 70 نقطة .. ياريتني كنت عملت زي الناس اللي بيستعملو الاستوب لوز ولو حتى 50 نقطة.. انا كده خلاص الحساب هيتمرجن ..اعمل ايه بسرعة اعمل صفقة عكسية هيدج عشان توقف النزيف من الرصيد .. قصدي الخساير .. صفقة هيدج الفكرة دي كانت فين ؟؟ كان فاتي عملت كده لما كانوا 20 نقطة ووفرت الـ 80 اللي راحو واللي هخسروا في صفقة هكسبو في الصفقة التانية .. لكن ايه الفايدة .. مفيش مشاكل المرة الجاية اعمل صفقتك وبدل ما تحط استوب لوز اعمل صفقة معلقة بعد 20 نقطة او 30 نقطة بحيث اننه لو انعكس مش 100 نقطة لو انعكس مدي الحياة مش هتخسر اكثر من 20 نقطة وحتى دول مش هخليك تخسرهم .. في الحلقة الجاية هقولكم ايه الفايدة او الفوايد من استخدام الهيدج .. الى اللقاء

محمد عز الدين عيد خضري
10-25-2014, 18:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
مشكور جزيلا علي هذا الطرح الرائع والاكثر من ممتاز كنت اتمني ان تدعم شرحك بالصور خاصة لان الهيدج من افضل الاوامرؤ في السوق
اتمني لك التوفيق
تحياتي

ahmedibrahim258259
10-25-2014, 19:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عن نفسي بعتبر الهيدج هو المروض للوحش اللي اسمه الفوركس
تقبل مروري

a7med84
10-25-2014, 23:40
الهيدج هو اسلوب تداول فى السوق او هو كمان استراتيجيه فى حد ذاته بس

هو مسش من السهل التعامل به فى هذا السوق لان مهم ان تكون خبير فى تحركات السعر للزوج ده

ybrahmi
10-25-2014, 23:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته وصلاة وسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم مشكور اخي الكريم
واتمنى ان يدخل الكل بخبرته حتى نستفاد جميعا
و إلى اللقاء

antonioforex
10-27-2014, 13:08
السلام عليكم
شكرا لك اخي على تعريف الهيدج و كيفية استخدامه في السوق و لكني لا اعرف طريقة
فكه جيدا لانها صعبة و ممكن تسبب لنا مشاكل و بالتوفيق لك.

cut
12-24-2014, 05:09
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

Mr now
12-24-2014, 07:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد
بالفعل استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم التوفيق و
النجاح جميعا
تقبلو مروري

adil17
12-24-2014, 10:40
اخي الفاضل مشكور على هذا الشرح القيم و الوافي للهيدج و نحن بالفعل استفدنا منك و نتمنى منك الاستمرار معنا على نفس المنوال و بالتوفيق

thabt
12-24-2014, 12:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي بصراحة استراتيجية الهيدج جيدة وليها محترفين وانصحك بتعلمها على ديمو اولا

forim12
12-25-2014, 01:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته إن يا أخي إستراتيجية الهيدج تتطلب خبراء و المغامرة برصيدك يجب التدرب لها جيدا حتى إتقانها وشكرا على شرحك الذي نستفيد منه جيدا و الله يوفق الجميع

mazouz
12-25-2014, 03:17
السلام عليكم جميعا
شكرا لك أخي الفاضل على هذا الطرح الجميل و المفصل
تقبل مروري وربي يوفقك ويوفقنا
بالتوفيق للجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Saudi
12-25-2014, 03:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم هده الخدمات التعامل به فى هذا السوق توفرها كل الحساب هيتمرجن اعمل ايه بسرعة اعمل صفقة هي
بالتوفيق اخي العزيز

nader
12-25-2014, 03:52
شكرا على الموضوع التوضيحي للهيدج
ويبقى الهيدج دائما سلاح لوقف الخسائر لكن قبل استخدامه لابد من اتقانه
واتقان التعامل معه وكيفية التخلص في النهاية منه والخروج رابح من الصفقات
بالتوفيق

snnaky
01-14-2016, 23:13
مافيش اى شك ان الهيدج او تقدر تقول تجميد الحساب ممكن يكون مهم جدا فى اوقات عصيبة او ان الأتجاة فية نوع من الخداع بس كمان مش دة كل الحل
يعنى انا كمان ممكن اقولك ان زى ما ممكن تعمل يهدج ممكن تعمل تبريد اى انك تاخد نفس الاتجاة الحالى رغم انة معاكس للصفقة الاصلية لغاية ما تيجة لنفس المسار بتاعك تخرج

نادر صباح الدين
01-14-2016, 23:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، مشكور صديقنا العزيز على هذا الشرح، ولمزيد من التوضيح لا بد من الإشارة إلى أن الهديج اسلوب جيد لحماية الحساب من التمرجن في حالة وجود خسائر كبيرة، ولكن الخلاص منه ليس بالأمر اليسير، وخاصة في ظل الرصيد المالي الضعيف، مما يوجب ضرورة الحذر في استخدامه.

kacembouden2
01-16-2016, 19:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

skynet
04-11-2016, 22:32
جزاك الله كل خير اخي العزيز علي الهيدج وقتك الغالي الذي تقدمه لنا لنستفيد من خبرتك
في هذا المجال ونتمني لسيادتكم التقدم ولجميع اعضاء المنتدي
شكراا

---------- Post added at 07:32 PM ---------- Previous post was at 07:24 PM ----------

جزاك الله كل خير اخي العزيز علي الهيدج وقتك الغالي الذي تقدمه لنا لنستفيد من خبرتك
في هذا المجال ونتمني لسيادتكم التقدم ولجميع اعضاء المنتدي
شكراا

gara77
04-21-2016, 19:43
مشكوووور اخي و بارك الله فيك على هذا الموضوع القيم و المميز حول
الهيدج
و الشرح المميز و الرائع المقدم من طرفك
مع تحيات و تمنياتي لك و الى جميع الاعضاء الكرام با النجاح و
با التوفيق ان شاء الله للجميع .تقبل مروري

xmenflis1
05-21-2016, 06:05
مرحباً شكراً على إضافة
الهيدج هو اسلوب تداول فى السوق او هو كمان استراتيجيه فى حد ذاته بس
بتوفيق للجميع

mourada
05-21-2016, 11:41
مشكور اخي الكريم على هذا التعريف الشامل لمفهوم الهيدج و نحن جد ممتنين لك و نتمنى ان تستمر معنا بنفس المنوال

alasfarahmad
05-21-2016, 11:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقنا الفاضل الهيدج كما هو معروف تنفيذ صفقتين متعاكستين في الاتجاه من زوج عملات واحدة، ويمكن أن يكون الهيدج كلي تتساوى الصفقتان بالتمام، ويمكن أن يكون جزئيا عندما تكون إحدى الصفقات أكبر من الصفقة الأخرى، ويمكن أن تكون صفقة واحدة مساوية في القيمة لعدة صفقات، والله الموفق على كل حال.

yasmins
05-21-2016, 12:52
ألف شكر على هذا الموضوع الرائع اخي الكريم وبالتوفيق للجميع وجزاك الله عنا كل خيرالجزاء ............تقبل مروري

3laabasha
05-21-2016, 13:52
كلام صحيح ان طريقة تداولى ومعالجتى لا صفقة فى حالة الخسارة هى الهيدينج لتجنب اى تدمير فى الرصيد بالفعل الهيدينج ممتاز جدا ولكن يجب ان يكون المتداول على علم بطريقة العمل بالهيدينج وطريقة تحقيق الارباح منه

islammowafy
05-21-2016, 14:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
وفقك الله أخي الكريم و جازاك خيرا على الموضوع الجميل و الدرس المفيد صراحة بالنسبة لي كعضو جديد في المنتدى
أستفيد كثيرا من المواضيع المتنوعة في المنتدى عن دروس الفوركس المختلفة
يوجد فى السوق الكثير من شركات الوساطة ولكن لازم التاكد من ان شركة الوساطة مسجلة فى الهيئات الرقابية
تحياتي أخي الكريم

harimeche
05-21-2016, 19:54
لا يحبيبي الفرق شـــــاسع بين الوقف والهيدج وكل وإستخداماته

فالوقف تسلم انه إدا وصل إلى الوقف يعني تصبح نضرة مختلفة

اما الهيدج فمسئلة اخرى والشرح فيهــــا يطول ويطول

nuclear2010
05-21-2016, 22:26
السلام عليكم جميعا
مافيش اى شك ان الهيدج او تقدر تقول تجميد الحساب ممكن يكون مهم جدا فى اوقات عصيبة او ان الأتجاة فية نوع من الخداع بس كمان مش دة كل الحل
يعنى انا كمان ممكن اقولك ان زى ما ممكن تعمل يهدج ممكن تعمل تبريد اى انك تاخد نفس الاتجاة الحالى رغم انة معاكس للصفقة الاصلية لغاية ما تيجة لنفس المسار بتاعك تخرج
تقبل مرورى

RACHID HAMIOUI
05-22-2016, 01:46
موضوع جميل ويستحق التثبيت ..
مشكور أخي على هذا الموضوع الرائع
ونتمنى أن نرى المزيد من مواضيعك المميزة
عسى ان نستفيد منها ويستفيد منها كل مبتدئ ..

yousse
05-22-2016, 15:43
الهيج يمكن أيكون منوع في هذي الشريكة لهدا دري أن تقوم بسئل الدعم الفني هل الهيج مسموح أم لا لكي لا يكون سبب افي حاضر حسابكم

ninou77
05-24-2016, 19:34
بارك الله فيك اخي على هذا المجهود الكبير المقدم من طرفك
و الشرح المميز و الرائع المقدم من طرفك حول
الهيدج
مشكور اخي العزيز على ماقدمته لنا من معلومات مهم و مفيدة للجميع
با التوفيق ان شاء الله للجميع .تقبل مروري

bassem star
05-24-2016, 19:46
بعض المتاجرين في اسواق السلع الاساسية ودرسوا الاقتصاد والتجارة يعلمون مصطلح الهيدج او التحويط ويعرفون له معنى واضح وهو في الحقيقة قد يتشابه مع الهيدج في سوق تداول العملات او الفوركس ولكن هناك عدة اختلافات بينهما ايضا. الهيدج او التحويط في سوق الفوركس هو في الحقيقة واحد من اهم الاستراتيجيات التي نستخدمها للحد من الخسائر اذا حدثت في عملية تداول معينة, تقوم فكرتها ببساطة ان تحوط الحركة التي تتحرك بها عملة محددة بواسطة التداول عليها وعلي عملة اخرى مقابلة لها بعملية عكسية وربط الاثنين بنقاط توقف للخسارة. هذا يؤدي الي انك اذا خسرت في العملة الاولى ستضمن بالتحرك العكسي للعملة الاخرى ان تعوض المبلغ الذي خسرته وتصبح وكأنك لم تخسر شيئا ولم تقم بالعملية اصلا

nadynad
05-24-2016, 19:56
السلام اعليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا على هذا الدرس الرائع و المبسط بما انني من المبتدئين فلقد استفذت من موضوع الهيدج كثيرا

وانا في انتظار مواضيع اخرى في مثل هذا السياق