PDA

View Full Version : الحل المعقول لفك الهيدج

محمد السيد محمد
10-25-2014, 19:47
الحل المعقول لفك الهيدج .. في هذا اللقاء هنتكلم عن كيفية فك الهيدج بدون ما يحصل اعادة للنزيف
فيه طريقتين :
1 - طريقة استخدام الأخبار على ذات الزوج .. قبل الأخبار بالضبط بعشر دقائق مثلا نحط لكل صفقة من المفتوحين اسوب لوز بس الدور ده مش 3 نقط لكن من 5 - 10 نقط ونضع لكل صفقة هدف يبتكون من كام نقطة .. احسب ياسيدي 20 نقطة بتوع الفرق بين الصفقتين او 30 او على حسب مايكون +عدد نقاط الاستوب لوز يعني كده وصلنا لحوالي 40 نقطة ونقعد نتفرج الاستوب لوز هيتضب لاحدي الصفقتين والهدف هيتحقق ونج يا مولاي كما خلقتني من غير ولا نقطة خسارة .. اسمع انا سامع واحد بيقول في آخر الفصل احنا ممكن نزود عدد النقط شوية عشان نطلع بالـ 10 % ارباح بتوع الخبر .. اوعى تعمل كده احنا نتمنى ان السعر يعوض خارتنا ونطلع بفلوسنا بلاش طمع .. لأحسن ممكن السعر يرتد قبل كده ونخسر اللي رجعناه تاني فهمت ..؟؟
دا انا كمان هقولك لا زم تبقى عينك مفتحة لو لا حظت ان السعر هيرجع قبل مايكمل الـ 40 نقطة اقفل بسرعة وكفاية اللي انت استرديته لو استرديت 10 من 20 مش وحش ويتعوضو .. مش كده والا ايه ؟؟
2 - الطريقة التانية انك تفتح صفقة بيع تحت صفقة البيع .. وتفتح صفقة فوق صفقة الشراء بنفس الحجم وتعمل ههه كل واحدة 20 نقطة وتجعل هده صفقة البيع الأصلية مع هدف صفقة البيع الجديدة واستوب الشراء معاهم برده .. ونفس الحكاية مع صفقة الشراء .. بحيث اذا تحرك السعر الى احدي الجهتين ووصل للهدف من الصفقة يغلق في نفس الوقت الصفقتين فنكسب 20 نقطة من الصفقة الجديدة ونخسر الـ 20 نقط الفرق فيكون الخساب = صفر خسارة ونسترد كامل راس مالنا .. ايه رايكوا بقا .. عاوز كل واحد يقوللي رايه على فكرة انا لما وصلت بفضل الله للحل ده وطبقته اكتر من مرة ونجح انا حسيت ان انا ممكن ما اخسرش اي فلوس مع احتمال المكسب فتكون النتيجة = مليونير بس بعد مدة طوية تييجي 3 اشهر او 100 يوم .. على فكرة انا لسة عندي افكار كتيرة بس انا تعبت .. وعشان ما تبحثوش عن موضوعاتي في كل المنتدي انا هاحطهم تحت عنوان موضوعاتي

محمد عز الدين عيد خضري
10-25-2014, 19:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
حقيقة انا لا احبذ المتاجرة في الفوركس بهذا الاسلوب والافلضل ان نحلل ونتعلم اكثر
اتمني لك التوفيق
تحياتي

a7med84
10-26-2014, 00:53
والله اخى الكريم الهيدج فكه بيكون عند اقرب دعم او مقاومه قويه

ولذلك التعامل مع الهيدج بيحتاج خبير دعوم ومقاومات فى هذا السوق

antonioforex
10-26-2014, 01:02
السلام عليكم
بالنسبة لي اخي انا لا افضل العمل على الهيدج لانه صعب جدا في فكه لدلك
افضل التحليل الفني افضل منه و اتمنى لك التوفيق.

YMTMAX
09-25-2015, 22:47
*

مشكور على ما قدمت من مجهود ولك

جزيل الشكر .. وأتمنى أن يستفيد كل

المبتدئين من هذا الموضوع الشيق وننتظر

منك المزيد ..

*

troybradbit1
09-28-2015, 19:14
شكراا لك اخى الكريم على تفضلك بطرح شرح عن الحل المعقول لفك الهيدج
موضوع مميز ويستحق الثناء لما بة من معلومات جيدة لكل شخص يسعى لتعلم الفوركس بشكل عام بكل جزئياتة وتعريفاتة ومصطلحاتة
ونرجو ان تواصل على هذا المنوال فى تقديم المواضيع التى تساعد كل المبتدأين

محمد السيد
09-28-2015, 23:03
نشكرك استاذنا الفاضل على هذه الاستراتيجية الممتازة .. و نخطرك انه جاري تسجيلها لعمل
باك تيست لها للتحقق مما اذا كان من الممكن ان نضيفها الى الاستراتيجيات التي نعمل عليها من عدمه ..

amramr
09-30-2015, 22:23
السلام عليكم
اخي توجد مواقع كثيرة تقدم هده الخدمة و لكنها
غير صحيحة و انصحك ان تعتمد على نفسك لانها
لو كانت توصيات تربح دائما ما بعاها اصحابها و بالتوفيق
تحياتي سلام.

ahmed bakry
10-27-2015, 08:02
انا بشوف انه الهيدج من افضل الطرق والاستراتيجيات الموجودة للعملا بيها ف التداول ومش محبب انه الواحد يحيد عنها او يقفلها ويفكها وشكرا

الاصيل
10-27-2015, 08:29
شكرا لك على هذا الموضوع ولكن ليس كل مره تسلم الطريقه
فاحيانا ممكن تخسر جميع الصفقات بهذه الطريقه عن طريق سرعة حركة السعر فى الاتجاهين
يجب التعقل حين عقد صفقات اثناء الاخبار وخصوصا الصفقات العكسيه
تمنياتى بالتوفيق

omerhomsy
11-06-2015, 19:19
***** ^-^ *****

كل الشكر والامتنان على روعهـ بوحـكـ .. وروعهـ مانــثرت .. وجماليهـ طرحكـ ..
دائما متميز في الانتقاء سلمت يالغالي على روعه طرحك نترقب المزيد من جديدك الرائع
دمت ودام لنا روعه مواضيعك

Roshdy
11-14-2015, 14:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تفكير معقول اذا وقعنا فى الخسارة غير ذلك لا احبذ استعمال الهيدج لانه اسلوب يضع فاعله تحت ضغط عصبى