PDA

View Full Version : كيف تستطيع ترجمة التحليل الكلاسيكي بشكل مناسب ؟

Pages : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11

iforex1
10-31-2014, 09:40
هو في الحقيقة من المهم قراءة التحليل الكلاسيكي و من اهم طرق ترجمة التحليل
الكلاسيكي في نظري هي عمل باكتست له و معرفة سلوكه

alsatry2014
10-31-2014, 09:45
الدولار تحت ضغط كبير مع استمرار مأزق الديون الكبير في واشنطن حتى موعد أقصاه الثاني من آب/أغسطس. ووصل مؤشر الدولار الأمريكي مؤخرا إلى 74.096 قريبا من من مستواه المتدني الذي وصله يوم أمس 73.889 . مؤشر الدولار الأمريكي يقيس قيمة العملة الامريكية مقابل سلة من العملات الرئيسية المرجحة. وقد انخفض الدولار الأمريكي أيضا مقابل العملات الأخرى ذوات الملاذ

aboomar13
10-31-2014, 10:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
للاسف اخي الكريم انا لاخبرة لدي في التحليل الاساسي والذي هو متعلق كما اعرف بصدور الاخبار الاقتصادية بشكل كبير ومهم,وارجو ممن لديه المعلومات الكافية ان يفيدنا في هذه النقطة بالتحديد لانني اراها بالغة االاهمية في سوق الفوركس

halmp
10-31-2014, 12:07
انا بالنسبه لى ليس لدى خبره كبيره ولكننى اتعامل مع الزوج اليورو دولار فهم اكثر الازواج الى انا مركز فيها
وبالنسبه لخبرتى فى التحليل الاساسى فانا احب ان اهتم بالاخبار لانها بالفعل لها اثر كبير فى تحرك السوق

matmour16
10-31-2014, 12:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
من المهم الاخذ بعين الاعتبار هذا التحليل لكن الكثير يعتمد على الفني
اتمنى لكم التوفيق جميعا ...

remas
10-31-2014, 19:36
والله اخى الكريم انا لا اعتمد على التحليل الكلاسيكى
فقط شغلى تحليل اساسى اضافة الى الدعوم والمقاومات

ramdani
10-31-2014, 20:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد يا اخي الكريم موقع فوركس فاكتوري ممكن ترجمة التحليل عليه

hunter_world
10-31-2014, 20:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي والله انا عمري ما اشتغلت بي التحليل الكلاسيكي دا اخي ولكن اتمنا من يفيدك

benchou-ahfd
10-31-2014, 22:04
على حسب خبرتي المتواضعة و القليلة لاحظت ان اليورو دولار هو اكثر زوج لا يلين للاخبار و اكثرها معاكسا لها لذا حتى نحتاط انتظر قبل ان تدخل السوق و تفتح صفقات انتظر حتى تنتهي شمعة الخبر

DABDOUB
11-01-2014, 22:59
التحليل الكلاسيكي كل واحد بيحلله بطريقتة لكن الممارسة
ليها عامل كبير جدا في انها تخليك تتعلم من اخطائك لكن الممارسة هي الخط الفاصل في التحليل الكلاسيك

عبدالله محمد111
11-01-2014, 23:18
السلام عليكم انا جديد هنا واشكركم جميعا
علي هذه الموضيع الجديدة والسلام عليكم
وموفقين ان شاء الله

if1
11-04-2014, 17:50
بصراحة اخي انا مهتم بالامر جدا و احاول دائما العثور على طريقة جيدة لدراس التحليل الاساسي
و لكني لم استطع ذلك لحد الان لتمنى ان يفيدنا احدكم و شكرا لكم

mooha
11-04-2014, 18:08
التحليل الاساسي انا بشوفه انه تحليل صعب جدا ومحتاج خبراء اقتصاد بس اللي انا عرفته
ان الاخبار علي زوج "الكندي \ دولار "ده اكتر زوج شوفته بيحترم الاخبار فعلا
اما الاخبار اللي علي الدولا مش بفضل خالص ادخل السوق في اوقاتها

belhadj
11-04-2014, 18:22
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على أشرف المرسلين أما بعد أخي الكريم أشكرك على موضوعك الممتاز

adil17
11-04-2014, 18:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم انصحك ان تبحث و تتعلم التحليلات الاخرى و فالتحليل الاساسي لوحده لا يكفي من الافضل ان تجمع بين كل شئ

downlaod3
11-05-2014, 23:47
على حسب خبرتي المتواضعة و القليلة لاحظت ان اليورو دولار هو اكثر زوج لا يلين للاخبار و اكثرها معاكسا لها لذا حتى نحتاط انتظر قبل ان تدخل السوق و تفتح صفقات انتظر حتى تنتهي شمعة الخبر

ام زياد
11-06-2014, 00:07
و عموما تحليل الأخبار مش بيبقى بالسهولة وخصوصا طبعا اخبارالدولار لأنه بيبقى فيه اخبار نتائجها عكسية للدولار مش طردية والعلاقة مابين الداو والدولار
وبتختلف طرق التعامل معاها فيه اللى بيريح دماغه ويدخل بطريقة الأوامر المعلقة على بعض الأخبار القوية ويريح راسه

ihab13
11-06-2014, 00:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
مشاء الله عليك يا اخى على الشرح الررررائع والمفيد جدا انا جديد واستفدت منك
بالتوفيق للجميع انشاء الله

---------- Post added at 10:25 PM ---------- Previous post was at 10:20 PM ----------

ahfirnet
11-06-2014, 00:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
موضوع جيد واتمنى ان يستفيد منه كل اعضاء المنتدى
موضوع جيد بارك الله فيك ومستنى منك كل جديد ومفيد
وجزاك الله الخير كله على هذا الشرح يا اخى وتقبل مرورى

ihab13
11-06-2014, 00:47

الاسد التاجر
11-06-2014, 01:46
انا صراحه ماشتغل على الاخبار
بس الي سمعته من الاعضاء ان فيه
اخبار تنزل تكون غير صحيحه

downlaod3
11-06-2014, 12:53
موضوع جيد واتمنى ان يستفيد منه كل اعضاء المنتدى
موضوع جيد بارك الله فيك ومستنى منك كل جديد ومفيد
وجزاك الله الخير كله على هذا الشرح يا اخى وتقبل مرورى

magic777
11-06-2014, 13:15
انا صراحه ماشتغل على الاخبار
بس الي سمعته من الاعضاء ان فيه
اخبار تنزل تكون غير صحيحه

اخي الاخبار مهمه جدا حتى لو انت مش هتشتغل عليها لازم تكون متابع الاجنده الاقتصاديه هنا وعارف اهم الاخبار ايه علشان هيا الي
هتحرك السوق بقوه فلازم تعرفها

sharshabil
11-09-2014, 20:29
بصراحة اخي الناشر انا ايضا اعتمد على موقع فوركس فاكتوري لكن يلا بلاحظو انو صرلهن شهر بيتلاعبو بلنتائج بلنسبة لمخزون النفط
واخر خسارة فادحة اكلتها من خلال الاعتماد الاعمى على المخزون والحمدلله

waleed hassona
11-10-2014, 10:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
العرب الكرام بالفعل التليل الاساسى مهم جدا وهو المحرك الاساسي للسوق ولابد من ترجمته الى تحليل جيد

breakss08
11-10-2014, 13:07
بنظري افضل الاستراتيجيات والطرق التي اثبتت كفاءتها في سوق العملات الفوركس ,
هو التحليل الكلاسيكي فأثبت انه ابو التحليل ويستطيع التأقلم مع كل حالات ومتغيرات السوق

maha mass
11-10-2014, 21:57
الســــــــــلام عل ـــيكم ورحـــمه الله وبركاته ....... شكرا يا اخى على طرح الموضوع
الاكتر من رائع والمفيج عن التحليل الاكلاسيكى يا اخى فى الفوركس

downlaod3
11-11-2014, 17:37

mayali
11-13-2014, 18:51
السلام عليكم
اعتقد ان الاخبار فى هذ الايام لاتؤثر فى الاسواق والسوق يتافعل
قبل الاخبار والاخبار مهما كانت مؤثرة فالسوق لا يراها

lola12
11-13-2014, 20:01
عن نفسى ف مبستخدمش التحليل الاساسى عشان كده مقدرتش اوصل للمشكلة
اللى انت بتواجهها لكن بالنسبة للعملات الاكثر صدقا افضل اليورو دولار لانه مضمون
وكمان حجم معاملاته اكبر وافضل وكمان تقدر تتابع الاخبار من على المواقع الاقتصادية
العالمية اللى بتهتم بسوق الفوركس والعملات

aber
11-13-2014, 21:01
لا استطيع التعامل مع التحليل الاساسى وبضطر الى ان اخذه من اصحاب الخبرات لانه يتطلب شخص ذو خبره ومهاره كبيره وبصفتى مبتدئ لا امتلك هذا الخبره

payza
11-13-2014, 21:08
نحن نعرف تحليل الأخبار ليس سهلا و خصوصا مع الدولار لأن هناك اخبار نتائجها عكسية للدولار و طرق التعامل معها تختلف من شخص لآخر فهناك من يدخل الصفقة بالاوامر المعلقة على بعض الأخبار ........

speeder
11-15-2014, 11:03
مرحبا أخي الكريم يكون ذلك حسب فهمك للتحليل الاساسي وقراءتك للخبر نفسه
لكن أنصحك بالحذر أثناء المتاجرة في وقت الأخبار فيمكن أن تعصف بحسابك في لحضات
تقبل مروري و بالتوفيق إن شاء الله

mohaforexer
11-18-2014, 04:24
العثور على المشترين في كل مرة يتراجع فيها، و في النهاية سوف يرتفع هذا السوق بناءاً على أن المتداولين يدركون بأن السوق في الواقع سوف يرتفع على المدى الطويل، و بالتالي يرسل المزيد من المشتركين إلى الطرف الأدول حيث توجد المكاسب.
التصاعدية وجد زوج اليورو/الدولار الأمريكي الدعم خلال جلسة يوم الجمعة بالقرب من مقبض

chouaib1
11-18-2014, 14:29
السلام عليكم
اعتقد ان الاخبار فى هذ الايام لاتؤثر فى الاسواق والسوق يتافعل
قبل الاخبار والاخبار مهما كانت مؤثرة فالسوق لا يراها

aber
11-18-2014, 15:20
انا عندي نفس المشكلة دي برضه بفتح موقع فوركس فاكتوري ومش ببقا فاهم حاجة حتى رد الاخوة الاعضاء لم يوضح طريقة التحليل الاساسي انا مقتع تماما باهيمة التحليل الاساسي لذلك ياريت حد من الاعضاء يعملنا شرح مفصل للموضوع ده وشرح لموقع فوركس فاكتوري

semsm2220
11-18-2014, 15:33
اعتقد ان التحليل الكلاسيكى هو التحليل الخبرى ويجب عليك ان تقوم بمتابعته لحظه بلحظه والخبر يمكن ان يكون ايجابى يؤدى الى ارتفاع السعر ويمكن ان يكون سلبى
يؤدى الى انخفاض السعر وعلى ذلك تحدد متى الشراء ومتى البيع

khalid01
11-18-2014, 16:05
انا عندي نفس المشكلة دي برضه بفتح موقع فوركس فاكتوري ومش ببقا فاهم حاجة حتى رد الاخوة الاعضاء لم يوضح طريقة التحليل الاساسي
انا مقتع تماما باهيمة التحليل الاساسي لذلك ياريت حد من الاعضاء يعملنا شرح مفصل للموضوع ده وشرح لموقع فوركس فاكتوري

ahmed mahmoud abdelhady
11-19-2014, 14:30
بسم الله
معلش اخى ممكن بس اتأكد حضرتك تقصد هنا التحليل الأساسى ام فعلا تقصد التحليل الكلاسيكى
لأن ماأراه فى الموضوع انه بيدور حول الأخبار وكيفية التعامل معها على مافهمت اتمنى توضيح اكثر وان شاء الله نقدر نستفيد من الموضوع من خلال المناقشات الفعالة ورنا يوفقنا جميعا
تقبل مروري ....

pacMAN
11-19-2014, 14:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أنا مثلك استخدم التحليل الأساسي في تحليلي و خاصة موقع فوركس فاكتوري
تقبل مروري صديقي الغالي و بالأرباح إن شاء الله

magedaly
11-19-2014, 14:33
التحليل الكلاسيكى هو التحليل الخبرى بمعنى وجود خبر ما ما تاثيره على الاسعار سواء بالصعود او الهبوط وعلى ذلك فاذا كان الخبر ايجابى يمكن ان يؤدى الى ارتفاع سعر العمله
اما اذا كان الخبر سلبى فيؤدى الى انخفاض سعر العمله ولذلك يجب ان تقوم بالتحليل الفنى للخبر بطريقه صحيحه

spartaler
11-19-2014, 20:26
على هذا السوق على أي حال، و لكن هذه المطرقة تجعلني أكثر راحة بالنسبة للنمط التصاعدي الذي بدئنا نراه مرة أخرى في هذا السوق. أي تراجع من هنا من المفترض أن يستمر في جذب المشترين، و أعتقد حالياً بأن المستوى 1.70 من المفترض أن يستمر في كونه قاع لهذا السوق. أجد من المستحيل

عبدالقادر محمد
11-20-2014, 15:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
هقولك معلومه لو استخدمتها صدقنى هتكسب كتير اوى
اشتغل على اليورو دولار فقط ومتستخدم حاجه تانى
ايورو دلار هو الى سايق السوق كله وعتلاقىى كل التحركات ماشيه معاه
ركز فى الزوج دا ااوى لانى من وجهه نظرى انه يحترم التحيل الفنى احترام كليا

garen
11-20-2014, 16:14
عن نفسى من محبي التحليل الاساسي والموقع الذي استعمله
هو موقع فوركس فاكتوري بالنسبة للازواج التي اتعامل بها
وقت الاخبار هي الاسترالي والكندي والنيوزلندي وبعض اخبار
الباوند والتي اعتقد انها الازواج الاكثر احتراما للاخبار

amenaali
11-22-2014, 16:21
معلش اخى ممكن بس اتأكد حضرتك تقصد هنا التحليل الأساسى ام فعلا تقصد التحليل الكلاسيكى
لأن ماأراه فى الموضوع انه بيدور حول الأخبار وكيفية التعامل معها على مافهمت اتمنى توضيح اكثر
وان شاء الله نقدر نستفيد من الموضوع من خلال المناقشات الفعالة ورنا يوفقنا جميعا

monayaa
11-22-2014, 16:27
انا ايضا استعمل موقع فوركس كوبي في التحليل الاساسي
و الامر لا يجب ان يتوقف عند هدا يجب ان تكون لديك معرف بالخبر ان اردت اكتر دقة
و لكن في كل الاحوال الاخبار نسبة توقعها تضا مختلفة من خبر لاخر

medomedomedo
11-22-2014, 17:45
كيف تستطيع ترجمة التحليل الأساسي بشكل مناسب ؟
ترجم تحليل الاساسي علي حسب الصفقه التي تعمل معها وتري العملات التي توقع صعودها او هبوطها وتدخل شراء او بيع او تنتظر بعد صدور الخبر
و ما هي العملات الأكثر صدقا ؟
دائما العملات الاكثر صدقا هي اليورو--الجنيه الاستراليني
و ما هي خبراتك في التحليل الأساسي ؟
خبره ليست كبيره لان الاعتماد علي التحليل الاساسي فقط خطر
من اين تأتي بالمعلومات ؟
اكيد من خلال موقع فوركس فاكتوري هو الافضل في الاخبار

alimohamed
11-22-2014, 17:56
التحليل الكلاسيكي هو اصدق انواع التحليل يعني بتعتمد عالشموع اليابانية المتكون ادامك ورسمك للترندات وتحديد الدعوم والمقاومات القوية

spartaler
11-23-2014, 04:21
تُشكّل الوظائف الجديدة الغير زراعية حوالي 80 % من العاملين الذين يُنتجون إجمالي الناتج المحلي للولايات المتحدة و يُستخدم في مساعدة صانعي السياسة الحكومية و الاقتصاديين في تحديد الوضع الحالي للاقتصاد و توقّع المستويات المستقبلية للنشاطات الاقتصادية. إنه مُحرك كبير للسوق لسبب رئيسي و هو الانحرافات العالية في التوقّعات.

khaledqbdr
11-23-2014, 04:25
التحليل الاساسي مثله كمثل التحليل الفني يصدق احيانا ويخلف احيانا لان السوق
مكسب وخسارة ممكن تجرب التحليل الفني وتدمجة مع التحليل الاساسي

omar223
11-23-2014, 15:51
وكمان حجم معاملاته اكبر وافضل وكمان تقدر تتابع الاخبار من على المواقع الاقتصادية

medo2013
11-23-2014, 15:55
ان الحليل سواء كان الاساسى بيكون جيد وسواء كان التحليل الفنى بردو جيد لان فى الاتنين التحليلان بيمشوفى نفس الاتجاة برف النظر عن تقلبات السوق لكن انت تحتاج الى استراتيجية تحجم لك الخسارة وتحجم لك المكسب اللى المفروض تعملة

amenaali
11-23-2014, 20:13
اخى الكريم
للاسف احنا متاجرين يوميا وليس على المدى الطويل
لذلك فان الخبر لانستطيع ان نستفيد من الخبر الا على المدى القصير

monayaa
11-23-2014, 20:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم جزاك الله خير علي موضوعك الكريم التحليل الاساسى محتاج حد صاحب خبرة كبيرة
وانا مش بقدر اتعامل معاه بصراحه لاني لسه مبتدأ بس انا حاليا بدرسه وبحاول اجتهد فيه

chouaib1
11-24-2014, 01:21
لأن ماأراه فى الموضوع انه بيدور حول الأخبار وكيفية التعامل معها على مافهمت اتمنى توضيح اكثر وان شاء الله نقدر نستفيد من الموضوع من خلال المناقشات الفعالة ورنا يوفقنا جميعا

marina
11-24-2014, 11:52

karim01
11-24-2014, 12:32
ترجمة التحليل بدقة اخي الكريم
ياتي بقراءة المؤشرات الاقتصادية القوية المحركة للسوق
و بخاصة المؤثرة علي العملات الرئيسية في السوق كالدولار و اليورو و الاسترليني و الين
اما العملات الاكثر صدقا في التحليل الاساسي بنظري فهي اليورو

BOULBOUL2
11-24-2014, 13:16

nizar hidouri
11-24-2014, 13:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته تعالى
لا أستطيع إفادتك كثيرا و لكن عموما الاخبار او بالأحرى المستثمرين و البنوك هما المحرك الاساسي لسعر
ارجوا ان اكون قد قدمت و لو القليل و ارجوا من السادة الافاضل ان يفدون و شكرا

ibrahim forex
11-24-2014, 13:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل التحليل الاساسى مهم جدا للتجارة فى الفوركس من خلاله تقدر انك تعرف اخبار السوق
وتعتمد عليها وتعرف الوقت المناسب للدخول فى الصفقة اتمنالك التوفيق

ahmed_com
11-24-2014, 14:11
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركات
اهلا بكم اعضاء المنتدى

الله يكون في عونك

شكرا جزيلا موضوع جميل تبارك الله
بالتوفيق اخي الغالي الله معك

a7md.3li
11-24-2014, 14:51

alimohamed
11-24-2014, 15:38
عن نفسى ف مبستخدمش التحليل الاساسى عشان كده مقدرتش اوصل للمشكلة اللى انت بتواجهها لكن بالنسبة للعملات الاكثر صدقا افضل اليورو دولار لانه مضمون وكمان حجم معاملاته اكبر وافضل وكمان تقدر تتابع الاخبار من على المواقع الاقتصادية العالمية اللى بتهتم بسوق الفوركس والعملات

the one
11-24-2014, 15:53
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
انا صراحة لا اعتمد كثيرا على التحليل الاساسي و لعتمد على التحليل الفني اكثر بالمؤشرات التقليدية

hmadnahc
11-24-2014, 16:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اللهم علمنا ما ينفعنا و انفعنا بما علمتنا انك انت التواب الرحيم
اما بعد يا اخي والله حتى انا يا اخي مبتدئ اتمنا الاجابة

magic777
11-24-2014, 21:08

اليورو دولار بالفعل اخي افضل زوج للتدريب عليه للمبتدأ علشان ممل اوي ومش بقى بيتحرك خالص اصلا كمان هياخد وقت يتابع عليه كتير
وببطء زي ماهو عاوز كمان

marina
11-24-2014, 23:21

chouaib1
11-24-2014, 23:30

mkamal
11-24-2014, 23:37
السلام عليكم و رحمة اله و بركاته اخي الكريم , الحقيقة انا مبتدئ في السوق المالي و لا اعرف كيفية التحليل باستخدام الاخبار و لا احبذ هذه الطريقة , لكن هناك مواقع تقدم الاخبار في السوق و هناك الكثير من المتاجرين الذين يعتمدون على هذه الاخبار , و هناك ايضاً مواقع تقدمها باللغة العربية

worldg04
11-25-2014, 00:25
انا من راي التحليل الكلاسيكي اثبت فشله من السبعينيات
الدعم يتكسر ولا شئ يحصل والمقاومه تخترق والسعر بردو يرجع تاني
والترند يتكسر وتلاقيه كمل اتجاه الاصلي

downlaod4
11-25-2014, 00:31
انا عندي نفس المشكلة دي برضه بفتح موقع فوركس فاكتوري ومش ببقا فاهم حاجة حتى رد الاخوة الاعضاء لم يوضح طريقة التحليل الاساسي
انا مقتع تماما باهيمة التحليل الاساسي لذلك ياريت حد من الاعضاء يعملنا شرح مفصل للموضوع ده وشرح لموقع فوركس فاكتوري

wallo
11-25-2014, 13:37
انت ممكن تمشي واحده واحده في المجال ده
اولا ركز على الاخبار القويه زي الفايده والبطاله وحاول تشتغل على الديمو بيهم
وطبعا الكل عارف تأثيرهم على العملات وبعد كده ممكن تشتغل على باقي الاخبار

hakim12
11-25-2014, 15:51
ليها عامل كبير جدا في انها تخليك تتعلم من اخطائك لكن الممارسة هي الخط الفاصل في التحليل الكلاسيكي

wallo
11-25-2014, 16:59
بنظري افضل الاستراتيجيات والطرق التي اثبتت كفاءتها في سوق العملات الفوركس , هو التحليل الكلاسيكي فأثبت انه ابو التحليل ويستطيع التأقلم مع كل حالات ومتغيرات السوق وان كان في بعض الاوقات القليله غير فعال
الا انه الطريقه الافضل بنظري لتحقيق ارباح مستمره بهذا السوق

eng_medhat
11-25-2014, 17:04
للاسف ليس لدى خبرة بالتحليل الاساسى لاننى اعتمد اعتماد كلى على التحليل الفنى وانصحك اخى ايضا ان تستخدم التحليل الفنى لان نتائجة احسن من التحليل الاساسى

mimi123
11-26-2014, 04:11
التحليل الاساسى علم قائم بذاته ولا يعتمد على نتائج الاخبار اللحظية
ولكن على تحليل اقتصاد الدولة منذ نشأتها وصولا للمرحلة الحالية وعلاقتها بالدول المحيطة لمعرفة الاثار السلبية والايجابية التى تؤثر على عملتها

bibou
11-26-2014, 06:12

mokhtarss
11-26-2014, 07:07
كلام رااائع اخي لو استخدمتها صدقنى هتكسب كتير اوى
ايورو دلار هو الى سايق السوق كله وعتلاقىى كل التحركات ماشيه معاه بالتوفيق

omar223
11-26-2014, 21:21
التحليل الكلاسيكي أو التحليل الفني هو دراسة حركة السعر من خلال مدة زمنية معينة حسب طريقة التداول التي يتم عليه
و يتأثر التحليل الكلاسيكي أو الفني بالحالة النفسية للمستثمرين فعند وصول حركة السعر الي المناطق المعروفة

haleeim
11-26-2014, 22:47
لست اعلم الكثير عن التحليل الاساسى ولكنى بالتاكيد اتابع الاخبار بشكل شبه يومى واخذ الحيطه بالنسبه لعقودى
واعتقد ان السعر لم يسير فى اتجاة الخبر يبقى هناك فهم خاطى للخبر او هناك اخبار اخرى اقوى من ذلك الخبر يتحرك السعر على اساسه

omar223
11-26-2014, 23:58

karim01
11-27-2014, 18:47
انت ممكن تمشي واحده واحده في المجال ده
اولا ركز على الاخبار القويه زي الفايده والبطاله وحاول تشتغل على الديمو بيهم
وطبعا الكل عارف تأثيرهم على العملات وبعد كده ممكن تشتغل على باقي الاخبار

esshazly
11-27-2014, 18:51
السلام عليكم ...النحليل الكلاسيكي لو انت تقصد التحليل الفني يبقي اكيد لاوم تتعلم اساسيات العلم لان الموضوع مش بيتقال في تعليق ... بالتوفيق ان شاء الله نسال الله البركة والتوفيق

myaer
11-28-2014, 07:25
تحليل الأخبار مش بيبقى بالسهولة وخصوصا طبعا اخبارالدولار لأنه بيبقى فيه اخبار نتائجها عكسية للدولار مش طردية والعلاقة
مابين الداو والدولار وبتختلف طرق التعامل معاها فيه اللى بيريح دماغه ويدخل بطريقة الأوامر المعلقة على بعض الأخبار القوية

ameera
11-28-2014, 07:25
التحليل الاساسي اخي رغم سهولته التي يظهر عليها الا انه صعب على اي مضارب ان يقوم به
و ما هي العملات الأكثر صدقا ؟ العملات اخي الأكثر صدقا انا بالنسبة لي اتاجر فقط في اليورو دولار
لانه هو من يحترم استراتجية تبعي

gr53
11-29-2014, 11:40
الاهتمام بالتحليل الأساسي ليس شرطا للتداول على الأخبار لكن من خلاله يحدد الوقت المناسب للمتاجرة
كما أننا نحدد عليه أقوى زوج المناسب للتداول و التعرف على مزاياه

hakim12
11-29-2014, 18:03
التحليل الاساسي اخي رغم سهولته التي يظهر عليها الا انه صعب على اي مضارب ان يقوم به
و ما هي العملات الأكثر صدقا ؟ العملات اخي الأكثر صدقا انا بالنسبة لي اتاجر فقط في اليورو دولار
لانه هو من يحترم استراتجية تبعي

dalirap
11-29-2014, 18:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
لكل متاجرة اسلوبه الخاص في المتاجرة والتحليل الكلاسيكي فيه عدت جوانب يمكنك العمل عن احدها مثل الترند أو الدعم والمقومات

ahmed mohsen92
11-29-2014, 18:14
مشكور اخي على هذا الموضوع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد من المواضيع الشيقة
تقبل تحياتى اخي الكريم

rabhiaziz
11-29-2014, 19:27
اولا الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اما بعه
في الحقيقة ان التحليل الكلاسيكي من اختصاص المتداولين المحترفين و هذا مهم جدا

haleeim
11-29-2014, 20:28
وده كان واضح جدا على اليوم على الكندى مع صدور اخبار قوية عليه ايجابية وصدور اخبار سلبية على الدولار وشفنا الكندى اتحرك ازاى وتذبذب قبل ان يستطيع ان ياخذ الأتجاه للأخبار الأقوى والمؤثرة

Ahmed2020eg
11-29-2014, 21:22

mokhtarss
11-29-2014, 21:31
كلامك صحيح تشكر عليه هده معلومه لو استخدمتها صدقنى هتكسب كتير اوى
ايورو دلار هو الى سايق السوق كله وعتلاقىى كل التحركات ماشي بالتوفيق

jadid01
11-29-2014, 22:08
كيف حالكم اصحابى انا عن نفسى افضل ان احلل بعقلى ويدى لان التاجر هو ادرى
الناس بالامور التى تقوم بها وتتعامل معها فى فوركس من خلا العمل الجيد تربح ما تريد

Mohamed Fadhel
11-29-2014, 23:15
التحليل الاساسى محتاج حد صاحب خبرة كبيرة
موضوع مميز و غاية في الأهمية
تقبل مروري و بالتوفيق

maha kz
11-30-2014, 00:10
الســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع التحليل الكلاسيكى يا اخى فى الفوركس

The King Algeria
11-30-2014, 00:20
السلام عليكم اخي الكريم ليس دائما التحليل الكلاسيكي يكون صائب
و في اغلب الاحيان ممكن نحقق خسائر من تحليلاتنا لكن الاهم وهو الاستمرار

ybrahmi
11-30-2014, 00:26
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم جميعاً
اشكر جميع الاعضاء هذا المنتدى في اثراء الحوار اتمنى الإفادة للجميع
الله يوفق الجميع

remas
11-30-2014, 00:27
والله اخى الكريم انا مش شغال فى التحليل الكلاسيكى وللاسف لا افقه فيه اى شىء مع انه من افضل
انواع التحليل فقط شغال دعوم ومقاومه ونقاط بايفوت مش اكتر من كده

The King Algeria
11-30-2014, 00:27
السلام عليكم اخي الكريم ليس دائما التحليل الكلاسيكي يكون صائب
و في اغلب الاحيان ممكن نحقق خسائر من تحليلاتنا لكن الاهم وهو الاستمرار

karim01
11-30-2014, 01:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
طبعا كلامك صحيح
اليورو دولار هي العملة الاكثر طلبا على مستوى العالم اذا اتقنا تحليلها سننجح

wallo
11-30-2014, 04:41

zineb01
11-30-2014, 05:20
لا يصدق اي نوع من انواع التحاليل بنسبة 100% لا بد من وجود بعض الاشارات الخاطئة والا كان سيكون لدينا عدد لا نهائي من المليونيرات بيننا

mimi123
11-30-2014, 17:20
ليها عامل كبير جدا في انها تخليك تتعلم من اخطائك لكن الممارسة هي الخط الفاصل في التحليل الكلاسيكي

tawfik200
11-30-2014, 17:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله اخي الفاضل و الكريم حسب معرفتي اخي انه خطأ من سرعة و و تحياتي من المغرب فلا تستغرب و شكرا

mimi123
11-30-2014, 17:21
بص فى حاجه لازم تعرفها ان فى عالم الفوريكس فى مليون تحليل بمليون طريقة
وممكن تلاقى حد يقول ان اليورو صاعد على المدى الطويل وواحد تانى بيقول انه هابط
انه بتقرأ كل التحليلات وتشوف بعينك وتشوف الصح والاقرب ايه

سمسمة مصر
11-30-2014, 18:28

mor
11-30-2014, 19:20
انا مازلت من المبتدئين في سوق الفوركس
ولكن اعمل في الوقت الحالي في سوق الفوركس باستخدام التوصيات المختلفة وفي الوقت الحالي اتدرب واتعلم جيدا

karimbattah
11-30-2014, 19:26
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

hakim12
11-30-2014, 21:28

jadid01
12-01-2014, 01:30
انا من محبي التحليل الاساسي والموقع الذي استعمله هو موقع فوركس فاكتوري
بالنسبة للازواج التي اتعامل بها وقت الاخبار هي الاسترالي والكندي والنيوزلندي وبعض اخبار الباوند والتي اعتقد انها الازواج الاكثر احتراما للاخبار
والازواج الاخرى لا احبذ التعامل معها وقت الاخبار وخاصة الدولار والله اعلم

Mohamed Fadhel
12-01-2014, 03:38
التحليل الاساسى محتاج حد صاحب خبرة كبيرة
تقبل مروري و بالتوفيق

aissa00
12-04-2014, 12:57
السلام عليكم ورحمة الله
اضن ان التحليل الاساسي مهم في الفوركس
وعن نفسي فانا اعتمد عليه كتيرا في متاجرتي
وانصحك بتعلمه بجدية لانه مهم
بالتوفيق

malkj01
12-04-2014, 14:41

msaa
12-04-2014, 15:04
التحليل الاساسى والفنى مهمين جدا لا يمكن العمل بناء على التحليل الفنى فقط ولا يمكن بناء على التحليل الاساسى فقط لكن كل شخص لدية وجهة نظر والخبرة بتفرق فى التحليل اكيد التحليل الكلاسيكى معروف لدى الجميع لكن مش كل الناس بتحلل بنفس الطريقة

jadii01
12-06-2014, 15:51
بنظري افضل الاستراتيجيات والطرق التي اثبتت كفاءتها في سوق العملات الفوركس , هو التحليل الكلاسيكي فأثبت انه ابو التحليل ويستطيع التأقلم مع كل حالات ومتغيرات السوق وان كان في بعض الاوقات القليله غير فعال

selmi
12-06-2014, 16:02
ممكن بس اتأكد حضرتك تقصد هنا التحليل الأساسى ام فعلا تقصد التحليل الكلاسيكى
لأن ماأراه فى الموضوع انه بيدور حول الأخبار وكيفية التعامل معها على مافهمت اتمنى توضيح اكثر وان شاء الله نقدر نستفيد من الموضوع من خلال المناقشات ..

maroc002
12-07-2014, 03:38
من واقع خبرتى اخى الكريم والتى بلغت 7 سنوات الى لحظه كتاباتى هذه الاسطر
اقول لك انه لا يوجد وسيله للنجاح فى هذا المجال الا التحليل الفنى
يجب عليك ان تحلل اندكس الدولار قبل ان تحلل العمله او السلعه التى ستداولها
فالدولار اخى الحبيب هو المحرك لكل اسواق المال

karimi01
12-07-2014, 16:10
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
فى التحليل الاساسي و الاعتماد على الاخبار أنصحك بالتعامل مع اليورو و هو العملة الاكثر تاثراً بالأخبار حيث ان مجرد موافقة البنك الدولى على حزمة مساعدات لأى دولة من دول الاتحاد الاوربى يؤدى الى ارتفاع ملحوظ فى تعاملات اليورو

hakna
12-08-2014, 01:56
بنظري افضل الاستراتيجيات والطرق التي اثبتت كفاءتها في سوق العملات الفوركس ,
هو التحليل الكلاسيكي فأثبت انه ابو التحليل ويستطيع التأقلم مع كل حالات ومتغيرات السوق

osama4o
12-08-2014, 02:08
والله اخى الكريم انا مش شغال فى التحليل الكلاسيكى وللاسف لا افقه فيه اى شىء مع انه من افضل

rachid00
12-08-2014, 13:53
و بخاصة المؤثرة علي العملات الرئيسية في السوق كالدولار و اليورو و الاسترليني و الين
و الاخبار ااتي بها من خلال بعض المواقع و المنتديات الاخبارية الموثوقة

Doodysamsom
12-08-2014, 14:05
السلام عليكم ورحمة الله,,,
شكراا لسؤال حضرتك عن كيفية استخدام التحليل الكلاسيكى...,..
انا بصراحة مكنتش عارفة اجابة لية بس استفدت من ردود الاعضاء

rachid00
12-08-2014, 16:16

Mohamed Fadhel
12-08-2014, 19:06
اضن ان التحليل الاساسي مهم في الفوركس وعن نفسي فانا اعتمد عليه كتيرا
تقبل مروري و بالتوفيق

Saudi
12-08-2014, 19:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته و بخاصة المؤثرة علي
العملات الرئيسية في السوق كالدولار هل هناك فرق بين التحليل الفني و تحليل الاساسي مكن شرح مفصل لو سمحتم
اليورو و الاسترليني و الين و بخاصة المؤثرة علي العملات الرئيسية في السوق كالدولار
اليورو و الاسترليني و الين

osama4o
12-08-2014, 19:44

Tro
12-08-2014, 20:05
انا اللي اعرفه التحليل الفني العادي
لكن لا اعرف ما هو التحليل الكلاسيكي
عشان كده مش هعرف اشرحهولك دور علي الشروحات
تحياتي ،،،،،،،،

malkj01
12-08-2014, 20:59
التحليل الاساسي مهم جدا ولكن يحتاج الي خبره كبيره
الاوامر المعلقه افضل الطرق للعمل وقت الاخبار
التحليل الاساسي يسير في نفس اتجاه التحليل الفني

hicham1991
12-08-2014, 21:01

maha mas
12-08-2014, 23:44
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع التحليل الكلاسيكى يا اخى ف عالم الفوركس

haythem99
12-09-2014, 06:06
اضن ان التحليل الاساسي مهم في الفوركس وعن نفسي فانا اعتمد عليه كتيرا
تقبل مرورى

ahmedhalfawy
12-09-2014, 06:34
انا بستخدم عمله اليورو دولار فهي افضل عمله في وحهه نظري
فانصحك باستخدامها لان التحليل الكلاسيكي لها سهل جدا
والله المستعان

haythem99
12-09-2014, 07:02
انا اللي اعرفه التحليل الفني العادي
لكن لا اعرف ما هو التحليل الكلاسيكي
تقبل مرورى

hamada1a
12-09-2014, 15:01
ايورو دلار هو الى سايق السوق كله وعتلاقىى كل التحركات ماشيه معاه ركز فى الزوج دا ااوى لانى من وجهه نظرى انه يحترم التحليل الفنى احترام كلي

magid_forex
12-11-2014, 15:34
بصراحة انا لا اعتمد كثيرا على التحليل الاساسي بقدر اعتمادي على التحليل
الفني و بشكل خاص التحليل الكلاسيكي و افضل زوج اليورو دولار

8150017
12-11-2014, 15:36
مش كل خبر تسمعه يمكن ان يؤثر على الفوركس ففى اخبار كثيره تصدر ولا يؤثر عليها ولا يكفى انى اجتهد لوحدى فى الخبر وانما يجب الاضطلاع على مواقع تحليل الاخبار لمعرفة اذا كان لها تأثير ام لا

kazemyy
12-11-2014, 15:44
اعتقد اخاى الكريم من خلال التحليل الكلاسيكى الى بيبقا معتمد على الاخبار القديمه بشكل كبيرو انا شاف ان دا هيبقا ليه ميزات مهمه كبيهر اوى هتقدر ان انت تحل الموضوع دا بمنتهى السهوله ف بالتوفيق لك اخى الكريم وان الموضوع دا تقدر ان انت تحله شكرا لك وتقبل تحياتى

menadf
12-11-2014, 15:55
السلام عليكم العملات الرئيسية فى فوركس هى الين اليابانى والدولار والجنية الاسترلينى واليورو التحليل الاساسى يتم اصدارة من النشرة الاقتصادية او البنوك المركزية والاجندة الاقتصادية كل ده مصدر التحليل السياسى والله الموفق

DANDOUNE
12-13-2014, 22:11
بالنسبة ليا بفضل اتعامل مع الأخبار مع عملات السلع زى الكندى والأسترالى
والنيوزلاندى بيحترموا الأخبار اكثر وخصوصا مع اخبار قوية زى البطالة والتوظيف
والأخبار الربع سنوية وكده وتابعهم مع الأخبار القوية ان شاء الله هتستفيد

abdallah7
12-15-2014, 01:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم لا الصراحه مش عارف بس ممكن حد من الاعضاء الى عندهم خبره يفيدوك
لانى لسه بتعلم ومش عارف اوى وربنا يوافق الجميع ويفيدك فى المعلومات الى انت عايزاها واحنا كمان نتعلم وتقبل مرورى

choroukguid
12-15-2014, 01:21
انا اولا اخى الكريم مش شغال على الاطلاق بالتحليل الكلاسيكى وشايف انه هناك التحليل الاساسى افضل
وايضا لو عاوز تريح نفسك اشتغل على الدعو والمقاومات بتدى نتائج ممتازه على فريم الاربع ساعات

osama4o
12-15-2014, 02:12

hakna
12-15-2014, 17:42
عامل الخبار مهم لاكن الاستغال الصحيح لهة هو وقت صدور الخبر وهناك استراتجيات كل شغلة وقت الاخبار لكن اذا كونت تدخل بيع اذا الخبر جاء غيرايجابى فهذا لا يحدث علطول فا اوقات اكثر من خبر على عملة واحده فى نفس الوقت واحد ايجابى واحد سلبى هنا يكن تحليك ثنا الاخبار وهذا ما اعتمد علية

mousa67
12-16-2014, 19:23

donya22z
12-17-2014, 04:50
السلام عليكم

emanrr
12-17-2014, 04:58
الاستفاده من التحليلات مهمه بشكل كبير اخى اكلرمي هتقدر تحقق من خلاله الى انت عايزه شكرا لك اخى اكلرمي وبالتوفيق انشاء اله على الموضوع املهم دا شكرا لك اخى اكلرمي على الموضوع
شكرا لك

said32
12-17-2014, 05:16
اعتقد ان دا مش بيترجكم اخى اكلرمي دا بيقدر يحقق منه اخى اكلريم وان الموضوع دا لازم تبقا عارفه اخى اكلريم وان الموضوع داليه ميزات كبيهر اخى اكلريم شكرا لك
بالتوفيق لك اخى اكلريم
شكرا لك اخى الكرمي
تحياتى لك

katagoroumma
12-17-2014, 07:02
السلام عليكم
لا استطيع التعامل مع التحليل الاساسى
وبضطر الى ان اخذه من اصحاب الخبرات
لانه يتطلب شخص ذو خبره ومهاره
كبيره وبصفتى مبتدئ لا امتلك هذا الخبره
بالتوفيق لك اخي
سلام

hpacer
12-17-2014, 08:29
اخي الكريم التحليل الكلاسيكي ده مفيش حاجه اسمها ترجمته
التحليل الكلاسيكي يعني انت اللي بتحلل بنفسك و تشوف هتعمل إيه
سواء كان وقت خبر او وقت عادي و عايز تخش فيه صفقه و مفيش حاجه محدده
ممكن تحلله علي الفريمات و حسب الترن و كده و الشموع اليابانيه
تحياتي لك..

haleeim
12-17-2014, 14:10
يعتم التحليل الاساسى على دراسه الروئيه الاقتصاديه للدول

لمعرفه القوه الاقتصاديه وبناء عليه تعرف تحدد قوه العمله مما يسعدك

احسن طريقه للاستفاده من التحليل الاساسى

ان تتعلم الاساسيات

ثم تصنع لنفسك مفكره اقتصاديه

تكتب بها النتائج وتاثير

وفى اخر شهر ستعلم قوه العلمه خلاله وستصتطيع التنبه بالشهر القادم من سيكون الاقوى حسب البيانات القديمه

وستعلم تاثير الخبر الفعلى وليس التاثير المكتوب احمر واخضر والهبل الى بنعمله

nada 200
12-18-2014, 00:01
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع التحليل الكلاسسيكى يا اخى فى الفورك

meriam01
12-18-2014, 16:22

mahmoudatiya
12-18-2014, 19:27
اخي يجب ان تتابع مواضيع التحليل الكلاسيكي او الاساسي كما تسمونه وهو معرفة
وقت الدخول للسوق و اختيار نقاط جيدة و هذا ياتي بالمرور الوقت

mohamed01
12-18-2014, 19:27
انت ممكن فى البدايه متعرفش انك تحلله لانه بيحتاج ناس فعلا اخى عندهم خبره كبيره فى الفوركس
بس انا فى الطريق انى بتعلم وربنا يوافقنى ان شاء الله

sarass11a
12-20-2014, 23:06
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

chouai
12-22-2014, 12:50

snnaky
12-27-2014, 13:14
شوف اخى موضوع التحليل الأساسى احنا بنحاول ناخد النتائج والمرسلة لنا من خلال مواقع زى فوركس فاكتورى واجابة سؤالك

من خلال مؤشرات القوة فى النتيجة نفسها يعنى انت بتاخد التوقع وتبنى علية وموضح داخل الموقع اهمية ونوع الخبر

لم اجرب اكثر من الدولار واليورو

احنا لا نمتلك اى خبرة فى التحليل الأساسى يا اخى احنا كلنا نتعامل على النتائج فقط ولا نملك غيرها لأن من يقوم بمثل هذة الحسابات هى مؤسسات كبيرة
من اين تأتي بالمعلومات ؟
موقع فوركس فاكتورى

tedjboyka
12-27-2014, 14:01
ان التحليل الاساسي مهم في الفوركس لانه يجعلك لا تخطأ الا بعض المرات

karimi01
12-27-2014, 16:58
اها تمام رد جميل يا ريس يعني تقريبا العملات المصاحبه للدولار بتكون جيدة في الأخبار اما
الدولار و اليورو مبتكونش اكثر صدقا و شكرا على الرد

shabanhh
12-27-2014, 17:42
اعتقد اخى اكلرمي ان التلحليل الكلاسيكى كممهم بشكل كبير اخى اكلرم هيقدر يحقق لنا الكثير اخى الكرمي
اتلوفيق لك اخى اكلرمي لعى الموضوع المه مدا
باتلوفيق لك وقتبلت حياتى لك ش
كراكل

DANDOUNE
12-27-2014, 22:06

sayed55q
12-28-2014, 21:11
السلام عليكم

hossam56
12-28-2014, 21:23
اعتقد ان التحليل الكلاسيكى مهم بشكل بكير هيقدر يحققق لك الكثير اخى اكلريمف اتلوفيق لك وتقبلت حياتى لك اخى اكلرمي
شكرالك تفويق انشاء الله تقبلت حياتى لك اخى الكريم
شكرالك تفويق تقبلت حياتى لك
شكرالك اتلوفيق
تقبلت حياتى لك

hamdochi
12-28-2014, 21:25
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه التحليل الاساسي من اهم التحليلات في سوق
الفوركس و هو يحتاج الى الكتير من المعرفة في الاقتصاد الدولي و الخبر و يمكن
الحصول على المعلومة من الكتير من المواقع بالتوفيق ان شاء الله

Wassa04
12-28-2014, 21:27
مرحبا اخي الكرمي بالنسبة لي اعتمد التحليل
الساسي مصاحب للتحليل الفني يمكنك مراجعة القسم التعليمي
للمنتدى للتعرف اكثر على التحليل الاساسي

haleeim
12-28-2014, 21:40
لست اعلم الكثير عن التحليل الاساسى ولكنى بالتاكيد اتابع الاخبار بشكل شبه يومى واخذ الحيطه بالنسبه لعقودى
واعتقد ان السعر لم يسير فى اتجاة الخبر يبقى هناك فهم خاطى للخبر او هناك اخبار اخرى اقوى من ذلك الخبر يتحرك السعر على اساسها

nada forex
12-28-2014, 22:20
الســـــــلام عليــكم و رحــمة الله و بركـــــاته ......ماشاء الله يا اخى شكرا
على طرح الموضوع الاكتر من رائع عن طريقه ااسكالبنج فى الفوركس يا اخى

ramy2
12-28-2014, 23:27

fatahmoh
12-28-2014, 23:27
التحليل الكلاسيكة عبارة عن مجموعة من ادوات التداول
لازم تتقنها كلها وتعرف تشتغل عليها
وتكون عارف مين بياثر على السعر اكتر وامتى بتتكون الفرص

fouadta
12-28-2014, 23:28
اخى الكريم كنت اتمنى اقدر افيدك لكن انا لا اتاجر على الاخبار ولا اتعامل بالتحليل الاساسى
نصيحة خليك فى المضمون التحليل الكلاسيكى ابو التحليلات ترندات ودعوم ومقاومات ونماذج تقدر تستخرجها من الشارت بسهولة
مثلثات ومستطيل وعلم وقناة ووتد
تقبل مرورى

Mohamed Morsy
12-29-2014, 14:42
التحليل الكلاسيكي كل واحد بيحلله بطريقتة لكـن الممارسة ليها عامل كبير جدا في انها
تخليك تتعلم من اخطائك لكن الممارسة هي الخـط الفاصل في التحليل الكلاسيكي
تحياتي ...

angleenann
12-29-2014, 16:20
ترجمه التحليل الاساسي تكون عن طريق معرفه الاخبار وفهمه فهم جيد وان تدخل الصفقات من خلال ذلك
العملات الي بشوف انه اكثر صدقا وتحترم التحليل الفني هي عملات مثل اليورو-ين والدولار- ين
ليس لدي خبره كبيره في التحليل الاساسي واعتمد غالبا علي توقعات موقع فوركس فاكتوري
من اين تأتي بالمعلومات ؟
من موقع فوركس فاكتوري فهو افضل موقع يقدم خدمات عن الاخبار

mnalmm
12-29-2014, 20:28

samieh
12-30-2014, 01:18
السلام عليكم
والله يا اخى انا خبرتى على قدى فى التحليل الاساسى ولكن باخد بالى كويس
من الاخبار اللى باللون الاحمر فى فوركس فاكتورى او اى احاديث لرؤساء البنوك المركزية
غير كدة كل اعتمادى على التحليل الفنى
بالتوفيق للجميع

bilalqhse
12-30-2014, 11:53
انت لن تستطيع التحليل من اول يوم لك
ولكن عليك اتباع الاساليب الصحيحة للتحليل الاستراتيجي
اعتمد ع تصحيح من اخطائك فهي افضل طريق الي المتاجرة الصحيحة

sabreenss
12-30-2014, 13:28
عن نفسى ف مبستخدمش التحليل الاساسى عشان كده مقدرتش اوصل للمشكلة اللى انت بتواجهها لكن بالنسبة للعملات الاكثر صدقا افضل اليورو دولار لانه مضمون وكمان حجم معاملاته اكبر وافضل وكمان تقدر تتابع الاخبار من على المواقع الاقتصادية العالمية اللى بتهتم بسوق الفوركس والعملات

rabhiaziz
12-30-2014, 14:06
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلس الله عليع و سلم اما بعد:
ان التحليل الاساسي هو بالتحليل بالشموع اليابنية و شكرا لكم

faridf
12-30-2014, 14:47
التحليل الاساسى يحتاج خبره كبيره اخى وانا كمبتدىء اركز على الكلاسيكى وبعض الفلاتر واذاكر التحليل الاساسى
بتمعن من خلال فيديوهات على اليويتيوب وبعض الكتب لو محتاجه ممكن ارفعالك

saberfou
12-30-2014, 14:55
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
انا معرفش غير موقع فوركس فاكتورى و فيه بعض النتديات
العربيه على النت بتجيب الخبر بالعربى و بتفسره و كدا

amal01
12-30-2014, 16:07
انا معاك اخى ان التحليل الفنى اكثر شيوعا واحسن من التحليل الاساسسى ولكن اين نتعلم هذا التحليل لان الكل بيتكلم عنه والموقع اللى اسمه فوركس فاكتورى مش فاهم فيه اى شىء

RachiidsEX
12-30-2014, 16:46
هلا و سهلا بك أخي الكريم انا جديد معاكم و لحد الان اجد نفسي
أجهل الكثير من الاشياء رغم أنني أتوفر على خبرة لا يستهان
بها لكن أهم شيء هو التعلم ثم التعلم شكرا للجميع

sayed55q
12-31-2014, 21:28

The King Algeria
12-31-2014, 21:30
السلام عليكم اخي الكريم و الله انا استخدم التحليل الكلاسيكي على الشموع الديلي و في رسم الفيبوناتشي
فقط لا غير و احدد منها اقوى الدعوم و المقاومات القوية الي يرتد عنها الزوج ب 100 تقطة او 30 نقطة على الاحرى ياعزيزي

sawsan5a
01-03-2015, 10:55
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

chouai
01-06-2015, 20:30
من واقع خبرتى اخى الكريم والتى بلغت 7 سنوات الى لحظه كتاباتى هذه الاسطر
اقول لك انه لا يوجد وسيله للنجاح فى هذا المجال الا التحليل الفنى
يجب عليك ان تحلل اندكس الدولار قبل ان تحلل العمله او السلعه التى ستداولها
فالدولار اخى الحبيب هو المحرك لكل اسواق المال
لا يوجد خبر واحد يستطيع ان يغير اتجاه السوق واذا كان اتجاه السوق سيتغير
سيظهر ذلك واضح وجلى من خلال التحليل الفنى بفتره كافيه قبل صدور الاخبار

tedjboyka
01-07-2015, 23:44
التحليل الكلاسيكي يطلق عليه ايضا التحليل الفني
ويعتمد علي الدعم والمقاومة والترندات والفيبوناشي وبعض المؤشرات

hakim02
01-08-2015, 14:44

remas
01-08-2015, 14:46
شكرا جزيلا على المو ضوع اخى الكريم واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء
ونصيحتى لك لكى تكمل فى الفوركس لابد ان تتعلم اولا حتى حقق الارباح التى تسعى اليها تعلم واجتهد تصل ان شاء الله
انا لا اعتمد على التحليل الكلاسيكى فقط اعتمد على التحليل الاساسى

sara..
01-08-2015, 14:50

mesteraden
01-08-2015, 15:13
اخي الكريم بالنسبة لي لا اتداول باستخدام التحليل الأساسي لكن لدي فكره عن التحليل الأساسي هو انك لابد ان تفتح صفقة مع توقع الخبر سواء ان كان التوقع سلبي او ايجابي ولكن ليس كل مره يصدق التوقعات واغلب الأحيان يكون نتيجية الخبر عكس توقعات

amine0212
01-12-2015, 01:24
اها تمام رد جميل يا ريس يعني تقريبا العملات المصاحبه للدولار بتكون جيدة في الأخبار اما
الدولار و اليورو مبتكونش اكثر صدقا و شكرا على الرد

Mohamed Morsy
01-14-2015, 15:18
التحليل الكلاسيكي كل واحد بيحلله بطريقتة لكـن الممارسة ليها
عامل كبير جدا في انها تخـليك تتعلم من اخطائك لكن الممارسة
هي الخـط الفاصل في التحليل الكلاسيكي
تحياتي ...

sarass11a
01-14-2015, 15:31
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم

انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

saidsami
01-15-2015, 14:55
عموما تحليل الأخبار مش بيبقى بالسهولة وخصوصا طبعا اخبارالدولار لأنه بيبقى فيه اخبار نتائجها عكسية للدولار لكن يجب على الانسان ان يكون امام الحسوب في الوقت الذي سيكون فيه صدور الخبر

sharshabil
01-15-2015, 19:20
التحليسل الكلاسيكي او فني هو تحليل يعتمد
على ما سبق و لا يعتمد على الحجديد و اشياء حية لهذا لا يمكن الاكتفاء بيه كتحليل

menna 2012
01-15-2015, 23:11

monaaq
01-16-2015, 10:04
السلام عليكم انا عندي نفس المشكلة دي برضه بفتح موقع العملات الاجنبيه فاكتوري ومش ببقا فاهم حاجة حتى رد الاخوة الاعضاء لم يوضح طريقة التحليل الاساسيانا مقتع تماما باهيمة التحليل الاساسي لذلك ياريت حد من الاعضاء يعملنا شرح مفصل للموضوع ده وشرح لموقع العملات الاجنبيه فاكتوري الف شكر اخى

adahmqq1
01-16-2015, 12:39
اخى الفاضل طبعا الامور دى يقدر يتكلم فيها الناس اللى بتتسنهل فعلا واحنا بنحاول نتعلم م منهم من المواضيع القيمه دى وان شاء الله بيكم نقدر نبدا بالعمل الفعلى فى العملات الاجنبيه بالنجاح

sara..
01-16-2015, 12:50

sarass11a
01-16-2015, 23:02
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

معتصم سباعنة
01-16-2015, 23:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
تحية طيبة ،،،
اخي الكريم نستطيع ترجمة وفهم التحليل الأساسي من خلال الأخبار ومن خلال متابعه السوق لفترات طويلة وكذلك من خلال الإستراتيجيات واستخدامها في المكان الصيحيح

maliko
01-17-2015, 01:46

fadl1984
01-17-2015, 02:40
هناك الكثير من المضاربين يتاجروا قبل صدور الخبر بناء علي النتيجة المتوقعة وبالتالي عند صدور الخبر يكون التاثير عكسي فعل سبيل المثال اذا كان موشر مديري المشتريات النتيجة السابقة 48 وكانت النتيجة المتوقعة 54 ففي هذة الحالة يقوم المضاربين بشراء الزوج لان النتيجة المتوقعة اكبر بكثير من النتيجة السابقة وبالتالي عند صدور النتيجة الفعلية يكون السوق قد امتص تاثير الخبر

swhaa9d
01-17-2015, 13:41
تقصد هنا التحليل الأساسى ام فعلا تقصد التحليل الكلاسيكى
لأن ماأراه فى الموضوع انه بيدور حول الأخبار وكيفية التعامل معها على مافهمت اتمنى توضيح اكثر
وان شاء الله نقدر نستفيد من الموضوع من خلال المناقشات الفعالة ورنا يوفقنا جميعا

rbabrr
01-17-2015, 14:14

dalom
01-17-2015, 14:39
السلام عليكم

shafoaqq
01-18-2015, 15:47
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته انا عايز افهم يعنى ايه تحليل كلاسيكى ؟؟؟هو يختلف كتير عن التحليل الفنى والاساسى ولا ايه بالضبط ارجو الافاده ياشباب مشكور اخى

magdyhaleem1481
01-18-2015, 15:53
التحليل الأساسى والا تقصد التحليل الكلاسيكى كلاهم يحققوا الارباح عموما المجال مميز والشركه رائع ومميزة للغاية الاول فى اسيا وهيا الاساس وهيا اهم شركة وتحقق الطموح للجميع

ramezali12
01-18-2015, 16:16
لزام نقدر نستفيد اخى الكريم منالموضوع املهم دا اخى اكلرمي الى هيقدر يحققق لنا الكثير اخى الكريم باتلوفيق لك وقتبلت حياتى ل كاخى الكريم
شكرالك

rajae02
01-18-2015, 19:47
انت بتعتمد على انهى اخبار مش كل خبر علية العلامة الحمرا فى فوركس فكتورى هتلاقية بياثر ىف العملة انت المفروض تستنى الاخبار القوية المعروفة اللى بتاثر فى العملة زى خبر سعر الفائدة او خبر البطالة وبعدين تحلل

ashrafz1
01-19-2015, 10:32
تحية طيبة ايورو دلار هو الى سايق السوق كله وعتلاقىى كل التحركات ماشيه معاهركز فى الزوج دا ااوى لانى من وجهه نظرى انه يحترم التحليل الفنى احترام كلي بالتوفيق لك

kashefadam2738
01-19-2015, 10:35
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا غالي انا والله لسه معرفش اي حاجه عن التحليل الكلاسيكي
انا اقوم باستخدام التحليل الفني والدعوم والمقاومات لانها افضل الطرق لجني الارباح

mora1135
01-19-2015, 12:39
السلام عليكم اخى الكريم انت لازم قبل اى شيئ تركز عل مبلغ راس المال ولازم يكون مبلغ يستحق التداول به مثل 1000 دولار عشان تقدر تحقق ربح محترم ونقدر نقول انك فعلا بتشتغل فى الفوركس وبتحقق منه دخل جيد

oday4ever11
01-19-2015, 17:57

haykoul
01-21-2015, 11:40
مرحبا أخي الفاضل لا يمكن التوقع ان يتحرك السعر بشكل دقيق عند نزول الاخبار
فمن الممكن ان يتحرك قبل نزول الخبر بعدة ساعات وتضيع عليك العديد من الفرص
بالتوفيق و الأرباح للجميع إن شاء الله

donya22z
01-21-2015, 11:49
اخي الكريم بالنسبة لي لا اتداول باستخدام التحليل الأساسي لكن لدي فكره عن التحليل الأساسي هو انك لابد ان تفتح صفقة مع توقع الخبر سواء ان كان التوقع سلبي او ايجابي ولكن ليس كل مره يصدق التوقعات واغلب الأحيان يكون نتيجية الخبر عكس توقعات

sabreenss
01-21-2015, 13:08
ايورو دلار هو الى سايق السوق كله وعتلاقىى كل التحركات ماشيه معاه ركز فى الزوج دا ااوى لانى من وجهه نظرى انه يحترم التحليل الفنى احترام كلي

oday4ever11
01-21-2015, 17:58

hamed ali
01-21-2015, 18:26
السلام عليكم
اسف اخى الكريم لعدم الافاده لانى متداول اخاف من الاخبار فبدايه كل يوم جديد
ادخل واشوف الاجنده الاقتصاديه واتعرف على مواعيد الاخبار الهامه لكى لا اتاجر
فى هذه الاوقات
تقبلوا مرورى

myada
01-21-2015, 18:38
السلام عليكم ورجمة الله وبركاته
شكرا على هذا الطرح الرائع والمعلومات القيمه وردود اﻻعضاء
جعله الله فى ميزان حسناتكم

nagwann
01-22-2015, 10:46
أهلا وسهلا بحضرتك نورت المنتدى وعالم الفوريكس
فى الحقيقة انا لا اعتمد على التحليل الأساسي أو مواقع الأخبار
فانا اعتمد على التحليل الفنى من خلال المؤشرات على المنصة

sabreenss
01-22-2015, 13:57
التحليل مبني ع الخبرة السابقة والممارسة الكثير والتدريب ع الديمو فانت لن تستطيع التحليل من اول يوم لك ولكن عليك اتباع الاساليب الصحيحة للتحليل الاستراتيجي اعتمد ع تصحيح من اخطائك فهي افضل طريق الي المتاجرة الصحيحة

walidqse
01-22-2015, 14:08

deyaa24
01-22-2015, 15:03
التحليل السكلاسيكى بيكون له اهمية كبيرة جدا
ولكن رغم ذلك يجب انه التاجر ضع فى الاعتبار التحليل الاساسى لانه لفضل فى الاسواق يجب يعتمد على الاخبار

mohamedsaber
01-22-2015, 20:00
التحليل الاساسي نتائجه غير معروفه اخي ولا يوجد موقع يضع التوقع الصحيح
لو كل مرة بتخسر انصحك تبتعد عن التداول في اوقات الاخبار
تقبل مروري اخي

tedjboyka
01-23-2015, 00:55
التحليل الكلاسيكي يطلق عليه ايضا التحليل الفني ويعتمد علي الدعم والمقاومة والترندات والفيبوناشي وبعض المؤشرات

ahmos785
01-23-2015, 01:03
اخي الكريم يجب علي متداول في الفوركس ان يتمكن من استخدام التحليلات وان يتمكن من قراءة السوف بشكل جيد حتي نتمكن من التوقع الصحيح للفوركس وتقبل مروري

hakim02
01-23-2015, 03:54
اخي الكريم التحليل الاساسي محتاج تركيز عالي جدااااااااا وخبرة كبيرة بالاسواق وبالنسبة لاستفسارك بخصوص الدولار دايما الدولار عكس الاسهم ومعاه الين الياباني الاتنين دول بالذات عكس اسهم بلادهم لان عند شراء او بيع الاسعم بيتم التداول علي الدولار او الين بصورة غير مباشرة فممكن تلاقي الخبر جاي ايجابي والسوق هابط والعكس وباقي العملات بيبقي عادي في اتجاه الخبر راجع بعض مواضيع التحليل الاساسي لانه محتاج دراسة كبيرة

amine0212
01-23-2015, 20:58

mohyeldinnoor3783
01-23-2015, 21:06
انا شايف انك مع الوقت وزيادة الخبرة حتقدر تستفيد كويس اوي من التحليل الاساسي لكن في البدايات بيكون التعامل مع الاخبار واستخدامها في تحليل السوق بيكون صعب علي المبتدئين وانصحك بالصبر وعدم التسرع في التعلم

donya22z
01-23-2015, 21:47

brahim19
01-23-2015, 23:15
بصراحة اخي انا ايضا اعتمد على موقع فوركس فاكتوري لكن يلا بلاحظو انو صرلهن شهر بيتلاعبو بلنتائج بلنسبة لمخزون النفط
واخر خسارة فادحة اكلتها من خلال الاعتماد الاعمى على المخزون والحمدلله

abdallah7
01-23-2015, 23:15
لا استطيع التعامل مع التحليل الاساسى وبضطر الى ان اخذه من اصحاب الخبرات
لانه يتطلب شخص ذو خبره ومهاره كبيره وبصفتى مبتدئ لا امتلك هذا الخبره

sharshabil
01-24-2015, 00:59
التحليسل الكلاسيكي او الفني هو تحليل يعتمد
على ما سبق و لا يعتمد على الجديد و اشياء حية و النحليسل الاساسي لا يكفي ان ان تنظر الى نتائج الاخبلر تى تعمل تحليل

tedjboyka
01-24-2015, 01:05
التحليل الكلاسيكي يطلق عليه ايضا التحليل الفني ويعتمد علي الدعم والمقاومة والترندات والفيبوناشي وبعض المؤشرات

nnrtnn
01-24-2015, 01:13
التحليل الفني و التقني هو نتيجة علم إكتسبه المتداول في سوق الفوركس و يطبقه على المنصة
بالتوفيق لكل متداول

retared10
01-24-2015, 01:40
بسم الله الرحمن الرحيم

أنا باستخدم التحليل الأساسي في تحليلي و خاصة موقع فوركس فاكتوري و لكن احيانا بتيجي النتائج

عكسية و غير متناسبة مع الخبر و اذا جاءت صحيحة يتحرك السعر 20 نقطة

و عادة ما تأتي صحيحة على الدولار الكندي و الاسترالي و عكسية على الدولار

و السؤال هنا :::

من اين تأتي بالمعلومات ؟

أتمنى الرد على الأسئلة جميعا و بانتظار ارائكم و خبراتكم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
مع التدريب هتعرف ازاي تقدر تحلل و لكن لو دلوقتي احسنلك حاول تشوف في كذا موقع مش واحد بس :)
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

tedjboyka
01-25-2015, 02:48
الموقع الذي استعمله هو موقع فوركس فاكتوري بالنسبة للازواج التي اتعامل بها
وقت الاخبار هي الاسترالي والكندي والنيوزلندي وبعض اخبار
الباوند والتي اعتقد انها الازواج الاكثر احتراما للاخبار والازواج
الاخرى

LOTFIHSE
01-25-2015, 12:34

retagrr
01-25-2015, 14:53
اخي الكريم التحليل الكلاسيكي يساعدك كتير جدا في تحقيق المزيد من الارباح في سوق الفوركس
ولو عاوز تنجح في التحليل الكلاسيكي لازم تمتلك استراتيجية تداول قوية وناجحة

asmaa74a
01-25-2015, 18:48
السلام عليكم و رحمه الله انا عندي نفس المشكلة دي برضه بفتح موقع عملات اجنبية فاكتوري ومش ببقا فاهم حاجة حتى رد الاخوة الاعضاء لم يوضح طريقة التحليل الاساسيانا مقتع تماما باهيمة التحليل الاساسي لذلك ياريت حد من الاعضاء يعملنا شرح مفصل للموضوع ده وشرح لموقع عملات اجنبية فاكتوري و شكرا

maha kz
01-25-2015, 20:26

nada..
01-25-2015, 23:07
ركز فى الزوج دا ااوى لانى من وجهه نظرى انه يحترم التحيل الفنى احترام كليا:tie:

hyam
01-25-2015, 23:31
ما قد تكون سمعت عن الفوركس من قبل ولكنك لا تعرف بالضبط ماذا يعني. الفوركس هو اختصار لصرف العملات الأجنبية – لذا فتتداول العملات الأجنبية هو استثمار في, أو مضاربة على سعر الصرف أو سعر العملة الوطنية. تماماً كمستثمر يتداول الأسهم والسلع والسندات الحكومية أو سندات الشركات, يمكن للمستثمر أيضاً أن يجري تخمينات مطّلعة على تقلبات أسعار العملات الأجنبية.
تتكون أسواق الفوركس العالمية من عملات كل بلد, ويتم التداول عليها 24 ساعة في اليوم, 5 أيام في الأسبوع. يمكن لمتداولي الفوركس العمل من أي مكان في العالم, حتى من المنزل. أكثر الأوقات نشاطاً هي أوقات افتتاح السوق الأمريكي وإغلاق السوق الأوروبي, والذي يتم يومياً بين الساعة 13:00 و 17:00 بتوقيت gmt.

mn3m
01-26-2015, 04:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
التحليل الكلاسيكي ده مدرسه تحليل تنبثق من التحليل الفني وفيه اكتر من مدرسه تحليل زي الارقام والازوايا واليوت
بالتوفيق تقبل مروري

Ahmed Taher M
01-26-2015, 07:47

ahmedhalfawy
01-26-2015, 08:23
خدد مني هذه المعلومه اذا استخدمت اليورو دولار في الوقت الحالي
فباذن الله ىسوف تربح لانه العمله الكبري في سوق التداول
واذا استخدمت ازواج اخري فليس ربحها مثل اليورو دولار

alimahmoad
01-26-2015, 09:11
اخي الكريم اعتقد انه حتي يمكنك ان تستخدم التحليلات وتتمكن من ترجمتها بشكل صحيح يجب ان تكسب الخبرة الللازمة اوالا في تعريفات الفوركس واساسياته وتقبل مروري

tedjboyka
01-26-2015, 14:25
انا لم استخدم التحليل الكلاسيكى واعتمد فقط عى التحليل الاساسى
لان التحليل الاساسى هو الافضل فى معرفة حركة السوق