PDA

View Full Version : كيف تستفيد من ارتباط العملات؟

Pages : [1] 2

soufiane04
06-22-2012, 04:06
اللهم إنا نسألك علما نافعا ورزقا واسعا وعملا صالحا متقبلا

1- تجنب تنفيذ صفقات معاكسة
فمثلا eurusd و usdchf الإرتباط بينهم متعاكس يصل إلى 100% تقريبا وبالتالي لن تستفيد من وضع أمر شراء ل eurusd و أمر شراء ل usdchf في نفس الوقت فهذه معناه أنك لا تملك صفقة اصلا.

2- التنويع
فلو فرضنا أنك قمت بتحليل eurusd وحسب التحليل فإن السعر سيتجه إلى الأعلى فالأفضل بدل أن يكون لديك 2 عقد في شراء ال eurusd أن يكون لديك عقد شراء eurusd وعقد آخر شراء audusd أو عقد بيع usdchf
لماذا؟ لأن بالطريقة هذه تنوع المخاطر وتلحق بالربح للعملة التي عليها سيولة أكبر.

kingman
06-23-2012, 16:49
هو فيه بيحاول يستفيد بطريقة معينة من هذه الأرتباطات ففيه طرق بتظهر تتكلم عن الأستفادة من هذه الأرتباطات بطريقة هيدج مثلا بين زوجين بيع على واحد وشراء على واحد
او مثلا ان الواحد مايدخلش صفقتين على زوجين لهم نفس الأرتباط لأنه هيكون زى صفقة واحدة
واكيد الواحد يقدر يستفيد من هذه الأرتباطات فى انه يدخل الصفقة الأقوى على الزواج المتشابه مثلا

sho
06-23-2012, 17:42
شكرا لك بس انا مش فاهمة كويس .. انا قريت قبل كدة ان العملات مرتبطة ببعضها وممكن نعرف من تحرك زوج عملات معين سواء بالهبوط او الصعود تاثيرة على زوج اخر انا كدة فهمة صح ولا اية

Mr.GooDMaN
06-23-2012, 19:42
تمام اخي الكريم انا افضل التنويع في العملات الاساسية حتى نضمن بنسبة كبيرة نجاح الصفقات
ولكن بالنسبة للنصيحة الاولى لا اتخيل انه يوجد احد في سوف الفوركس الان يعمل على حساب حقيقي يمكنه عمل ذلك ههههههههههه

كريم
06-23-2012, 20:41
تمام اخي الكريم انا افضل التنويع في العملات الاساسية حتى نضمن بنسبة كبيرة نجاح الصفقات
ولكن بالنسبة للنصيحة الاولى لا اتخيل انه يوجد احد في سوف الفوركس الان يعمل على حساب حقيقي يمكنه عمل ذلك ههههههههههه

بالعكس يا برنس

أنا عن نفسي بحلل كل الأزواج حتى لو كنت مستهدف زوج واحد

و تلاقي انه فيه نفس الشارتات بالعكس مع العملات المتعاكسه

و ده بتساعدني كتير و بعتبرها ضمن التحليل الكلاسيكي

و الله يوفق الجميع منور

2x1
06-24-2012, 08:27
انا بصراحة اول مرة اعرف ان هناك اربتطات العملات ببعضها وان ممكن زوج عملة معين لة تاثير علي عملة تانية شكرا ليك عالتوضيح

ahmed
06-24-2012, 14:32
انا بفضل يا اخى التنويع عن طريق تقسيم العقود
يعنى لو هدخل عقد النقطه ب3 دولار
بفضل ادخل 3 عقود موزعه على 3 ازواج كاليورو دولار شراء مثلا والدولار فرانك بيع
والاسترالى دولار شراء وهكذا

hehelibeb
06-25-2012, 08:09
أحسنت هذا المثال الأول لا يصلح إلا في إذا استقر الدولار فيمكن للصفقة أن تكون مربحة

assidi saber
06-25-2012, 09:48
استفد من ارتباط العملات بطريقة هيدج مثلا بين زوجين بيع على واحد وشراء على واحد
و انا افضل هذه الطريقة لانها جيدة

soufiane04
06-29-2012, 17:44
استفد من ارتباط العملات بطريقة هيدج مثلا بين زوجين بيع على واحد وشراء على واحد
مشكوورين للشرح اخي انشاء الله الكل رابح

ana1990
06-29-2012, 18:06
بالعكس يا برنس

و الله يوفق الجميع منور

انا عكسك تماما و مع الاخ بالاعلى انا بحلل الوج الزوج اللي هشتغل عليه بس و عادتا بتكون الازواج اللي بعيده عن الاخبار و الانهيارات و مكاسبي كويسه لاني بقفل الصفقات على مكسب قليل مع عدد كبير من الصفقات يوميا بس عموما شكرا لصاحب الموضوع على طرح الفكره

yassoo011
06-29-2012, 18:19
الدخول في صفقة من زوجين العلاقة بينهم عكسية
كأنك لم تدخل صفقة لان كل دولار تتحصل من زوج على شكل
ربح يقابله دولار خسارة من الزوج لاخر ولكن يمكن عمل عقدين من زوج وعقد من الزوج الاخر

HUSSENEY
06-29-2012, 18:30
ربح يقابله دولار خسارة من الزوج لاخر ولكن يمكن عمل عقدين من زوج وعقد من الزوج الاخر

انك تشوف العملات المرتبطة ببعض
هل كلاهما يعطى هبوط اذا كان الاثنين يعطون هبوط اذا انت فى الامان

mhmd
06-30-2012, 15:36

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 16:07

كلااامك منطقى جداً

ان توزع رأس مالك على الازواج دى

بدل ما تدخل اليورو دولار بعقد بلوت كبير ومخاطره عاليه

اوزع على الازواج اللى انت ذكرتها دى

الله يعينك اخوى

husamart
06-30-2012, 17:57
انا شخصيا وعن تجربة .. اليورو دولار والكيبل متلازمان في الاتجاه غاااااالبا ... وكثيرا ما استدل على انعكاس احدهما من الاخر .. هذا يأتي مع التجربة ...فأحيانا تأتي شعمة عاكسة على الكيبل تدلني على الخروج من اليورو

mohamed4
07-01-2012, 01:41
بالطبع اخى الغالى يوجد ارتباط بالعملاات بعضها البعض فالدولار ارتفاعة او انخفاضة يؤثر على كل العملاات التى تقابلة
وممكن ساعتها تحدد اتجاة العملة ان كانت بيع او شراء
تحياتى لك

mony
07-01-2012, 02:19
تجنب تنفيذ صفقات معاكسةأنك قمت بتحليل eurusd وحسب التحليل فإن السعر سيتجه إلى الأعلى فالأفضل بدل أن يكون لديك 2 عقد في شراء ال eurusd أن يكون لديك عقد شراء eurusd وعقد آخر شراء audusd أو عقد بيع usdchf

derfcase
07-08-2012, 13:42

فمثلا eurusd و usdchf الإرتباط بينهم متعاكس يصل إلى 100% تقريبا وبالتالي لن تستفيد من وضع أمر شراء ل eurusd و أمر شراء ل usdchf في نفس الوقت فهذه معناه أنك لا تملك صفقة اصلا.

2- التنويع
فلو فرضنا أنك قمت بتحليل eurusd وحسب التحليل فإن السعر سيتجه إلى الأعلى فالأفضل بدل أن يكون لديك 2 عقد في شراء ال eurusd أن يكون لديك عقد شراء eurusd وعقد آخر شراء audusd أو عقد بيع usdchf

صحيح ان الامر الاول صحيح اخي الكريم
soufiane04
الا ان كل من اليورو دولار و الدولار فرنك - ليسو مرتبطين ارتباطا بنسبة مائة بالمائة - فانت تتخيل ذلك عندما تفتح الشارت علي مدي زمني كبير
اما اذا قمت بتجريب ذلك علي الحساب التجريبي - فستري انهم ليسو مرتبطين بالدرجة التي كنت تتوقعها

ehab
07-10-2012, 04:58
انا شايف ان الأرتباطات بطريقة هيدج مايدخلش صفقتين على
زوجين لهم نفس الأرتباط لأنه هيكون زى صفقة واحدة

mrxr00t3d
07-10-2012, 05:12
جميل يا أخي و أنا احب الطريقة الثانية و اللي هي التنويع
عشان بيكون حظوظ ربحك مضمونه

hesham1046
07-10-2012, 06:44
كلامك صح هاقولك لية اذا هبط الدولار صعد الين واليورو والنيوذلندى والاسترلينى
لكن اذا هبط اليورو هبط معة العملات التى ذكرتها معها الدولار الكندى

derfcase
07-10-2012, 10:54

رغم اني اختلف معك اخي الكريم
hesham1046
الا اننا الان جميعا بانتظار شرحك
و لكن رجاء اذا كان الشرح سيكون مطولا بعض الشيء ان ترفق لنا بعض الصور الداعمة لشرحك - لزيادة الاستيعاب

husamart
07-10-2012, 11:05
675
هذه صورة لجدول يوضح طبيعة العلاقة ين العملات ومدى ارتباطها مع بعضها
حيث الرقم لتقاطع العملتين اما موجب وهو يدل على مدى قوة الترابط في السر في اتجاه واحد
والرقم السالب يدل على مدى تعارضهما

magic777
07-10-2012, 16:12
بص انت ممكن تستفيد من العلاقه العكسيه بين اليورو والفرنك في انك تدخل صفقات هيدج باستغلال العلاقه دي
يعني مثلا تدخل شراء لليورو وبيع للفرنك ده بعد تحليل طبعا
وتستغل فرق متوسط الحركه هنا بين الزوجين ويكون هو ده مكسبك من الصفقه دي

KOGI
07-12-2012, 03:53
تسلم ايدك اخى الكريم وانا بالنسبة لى فعلا بفضل التنويع فى العملات الاساسية عشان نضمن اكبر نسبة نجاح للصفقات وبخصوص اول نصيحة معتقدش ان فى حد ممكن يعمل كده ههههههههه
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

sabre
07-12-2012, 03:56
وهناك طرق اخرى ايضا ممتازة للتجارة بترابط العملات وهى طرق الانديكس
ولها مؤشرات ممكن تحسب لك قوة العملات مقابل بعضها

tarek22
07-12-2012, 04:02
يتم تسعير العملات على شكل أزواج في سوق فوركس، و لا يتم التداول بأي زوج من العملات بشكل مستقل تماماً عن الأزواج الأخرى. هذا ما يجعل فهم عملية إرتباط العملات في التداول في فوركس أمرٌ هامٌ جداً. حيث أنه هناك الكثير من العوامل في الاسواق التي تؤثر على العلاقات بين أزواج العملات ومن هذه العوامل تأثير حركة زوج العملات على زوج عملات آخر مما يسمى ارتباط العملات.

Looser
07-12-2012, 23:58
يتم تسعير العملات على شكل أزواج في سوق فوركس، و لا يتم التداول بأي زوج من العملات بشكل مستقل تماماً عن الأزواج الأخرى. هذا ما يجعل فهم عملية إرتباط العملات في التداول في فوركس أمرٌ هامٌ جداً. حيث أنه هناك الكثير من العوامل في الاسواق التي تؤثر على العلاقات بين أزواج العملات ومن هذه العوامل تأثير حركة زوج العملات على زوج عملات آخر مما يسمى ارتباط العملات.

على سبيل المثال، لنفترض أن زوج العملات (أ) يتحرك بنفس إتجاه زوج العملات (ب)، و نحن نقوم بمراقبة تحركات زوج العملات (أ) بشكل دقيق. فنتوقع أن يرتفع السعر و نشتري. في حين أننا لا نقوم بمراقبة زوج العملات (ب) بشكل دقيق، و فجأة ننتبه إلى هذا الأمر، فنجد أن الأساسيات أو التحليل الفني تظهر إحتمالية إنخفاض سعر هذا الزوج، فنقوم بالبيع السريع. الذي من الممكن أن يحدث في المحصلة أن نحقق أرباحاً في زوج من العملات، و خسائر في زوج آخر بينما يسير الزوجان بنفس الإتجاه. و من الممكن حدوث نفس الشيء إذا ما قمنا بالإنتظار لفترات زمنية طويلة أو قصيرة للتحرك على زوجين من العملات يسيران بإتجاهين متعاكسين.

عندما تتكون لدينا المعرفة عن هذه الإرتباطات و التغيرات التي تطرأ عليها مع الوقت، سوف نتمكن من إستغلالها بهدف التحكم في حسابنا.

---------- Post added at 11:53 PM ---------- Previous post was at 11:52 PM ----------

يكون مدى معامل إرتباط العملات بين -1 و +1.

إذا كان معامل الإرتباط +1 فإن هذا يعني أن زوجي العملات سوف يتحركان بنفس الإتجاه 100% من الوقت. بينما يدل معامل الإرتباط -1 على أن زوجي العملات سوف يتحركان في إتجاهين متعاكسين 100% من الوقت. و إذا كان معامل الإرتباط بين الزوجين هو 0 فإن هذا يدل على أن العلاقة بينها علاقة عشوائية بالكامل.

---------- Post added at 11:55 PM ---------- Previous post was at 11:53 PM ----------

إرتباط العملات الإيجابي:

إذا كان معامل الإرتباط هو رقم إيجابي أقل من +1، فإن هذا يعني أن زوجي العملات يتحركان بنفس الإتجاه بشكل عام، و لكن ليس دائماً. و كلنا إقترب الرقم من +1 كلما زادت نسبة تحرك الزوجين بنفس الإتجاه.

---------- Post added at 11:56 PM ---------- Previous post was at 11:55 PM ----------

إرتباط العملات السلبي:

إذا كان معامل الإرتباط هو رقم سلبي أكبر من -1، فإن هذا يعني أن زوجي العملات يتحركان بإتجاهين متعاكسين بشكل عام، و لكن ليس دائماً.

كيف تستخدم إرتباط العملات عندما تتداول في فوركس؟

عندما تقوم بتقليل السرعة على الطريق العام بسبب وجود إختناق مروري لا يدل بالضرورة على أن معدل السرعة الذي سوف تقود به على كامل الطريق سوف يكون ثابتاً. إن الترابط أمرٌ دينامكي و يتغير في كل لحظة. قم بتسجيل الملاحظات عن الإرتباط في الأيام القليلة الماضية، و قارنه بالتغيرات التي حدثت على مدى أطول، لنقل خلال عام سابق. إذا ما كانت قيمة الفترة القصيرة مختلفة كثيراً عن قيمة الفترة الطويلة، فربما أنها تقوم بتقديم فرصة لك لتقوم بالتداول، و لكن كيف؟ لنفترض أن الزوجين (أ) و (ب) لديها معامل إرتباط قيمته 0.98 خلال العام الماضي، فإن هذا يعني أن كلاهما يسير بالإتجاه نفسه تقريباً، أي أنه عندما يرتفع سعر الزوج (أ)، فإن سعر الزوج (ب) سوف يرتفع و بنفس السرعة. و لكنك تكتشف فجأة أن معامل الإرتباط بين الزوجين خلال الشهر أو الأسبوع الماضي كان 0.10 ، فمثلاً يتحرك الزوجان بنفس الإتجاه و لكن بسرعة مختلفة. لنوضح الأمر أكثر، دعنا نفترض بأن هناك سيارتين تتحركان نحو نفس النقطة، الأولى تسير بسرعة 100 ميل/ساعة، و الثانية بسرعة 10 ميل/ساعة، و لكن يمكننا أن نفترض بأن السيارتين سوف تتساويان في السرعة في النهاية، ماذا نفعل؟ عندها نركب السيارة الأبطئ.

عندما نحول المثال السابق إلى التداول في العملات، نفترض أن هناك زوجان من العملات يتحركان بنفس الإتجاه، و قد تحركا إلى الأعلى بمعامل إرتباط قيمته 0.60 على المدى البعيد، و نكتشف أن قيمة الإرتباط خلال الأيام القليلة الماضية تحولة إلى 0.20 ، عندها نحدد أي الزوجين يرتفع بشكل أبطئ و نقوم بالشراء فيه، و من ناحية أخرى يمكننا أن نلقي نظرة سريعة على الزوج الآخر.

---------- Post added at 11:58 PM ---------- Previous post was at 11:56 PM ----------

من المهم جدا معرفه وفهم كيف تتحرك وترتبط ازواج العملات المختلفه فيما بينها فعندما يكون في محفظتك زوج gbp/usd وزوج eur/usd فالامر يختلف عندما يكون فيها زوج gbp/usd و usd/chf ..

في الحاله السابقه زوج eur/usd يرتبط ارتباط ايجابي قوي مع زوج gbp/usd ما يقارب (+0.96) اما في الحاله الثانيه فالارتباط يكون سلبي جدا

مثال: في حاله الدخول (لونق) شراء على زوج العملات eur/usd والدخول (لونق) شراء ايضا على زوج usd/chf وعند بدء رالي الاسعار في زوج eur/usd سنجد ان زوج usd/chf يتم بيعه كل الوقت ومحصله الارباح هي صفر او خسائر لاختلاف قيم حساب النقاط في الزوجين

في المقابل فان الدخول (لونق) في كل من زوج eur/usd و gbp/usd سيعطيك نتيجه مضاعفه من الارباح في حاله الرالي وذلك بسبب الارتباط القوي بينهما

من خلال الجداول المرفقه نستطيع القول ان ارتباط العملات ببعضها البعض يتغير بمرور الوقت وامتلاك المعرفه الجيده في هذا المجال يتيح لك التنويع الممتاز واداره المحفضه بطريقه جيده جدا.
سبب تغير ارتباط العملات يعزى الى تغير في السياسات النقديه المحليه والعوامل الاقتصاديه العالميه

---------- Post added at 11:58 PM ---------- Previous post was at 11:58 PM ----------

للحصول على جداول محدثه لارتباط ازواج العملات يجده هنا

http://www.mataf.net/en/analysis-correlation.htm

abaragh
07-13-2012, 00:09
والله انا كذلك لا اعرف العملة الزوج المقابل لللآخر فلو امكن توضيح وشرح لهذه النقطة

hesham1046
07-13-2012, 00:22
شوف انا هاقولك انا شغلى الاساسى على الذهب والفضة فى الفوركس وارتباط العملات ببعضها انا اتاكدت منها لية
الذهب مرتبط ارتباط قوى بعملة اليورو اذا اليورو ارتفع ارتفع معة الذهب والفضة واذا هبط اليورو زى ما احنا شايفبن هبط معة الذهب والفضة

mohamed yossef
07-13-2012, 03:29
معلومة هامة جدا لكل مضارب
جزاك الله خيرا
وسمعت اخى انه يوجد جدول يمثل نسب الارتباط بين الازواج لو امكنك ترفقه يكون افضل
للتوضيح
تقبل مرورى

ahmed zayan
07-13-2012, 03:30
نصيحه جميله اوى شكرا اخوى
واكثر الله من امثالك

hamza
07-13-2012, 03:44
مثلا ان الواحد مايدخلش صفقتين على زوجين لهم نفس الأرتباط لأنه هيكون زى صفقة واحدة
واكيد الواحد يقدر يستفيد من هذه الأرتباطات فى انه يدخل الصفقة الأقوى على الزواج المتشابه مثل

msh4egy
07-13-2012, 04:19
فعلا معلومة مهمة والكثير مش بياخدوا بالهم منها
فيه ازواج بينها ارتباط عكسى
والبعض الاخر من الازاوج بينهم ارتباط طردى
يعنى زوجين
عارف ان لو بيعت واحد منهم اشترى التانى

bodda.2011
07-13-2012, 04:34
كلامك صح 100% اخى الكريم
هذا الاسلوب يكون معتمد على قوه العمله
ممكن مثلا الاسترالى صعود
واليورو صعود
ولكن الاسترالى يصعد 100 نقطه فى حين اليورو صعد 40 فقط
فالتنويع فى الصفقات مطلوب فعلا

shemo
07-20-2012, 09:35
موضوع ممتاز وان شاء الله يستفيد منه الاعضاء

eng2012
07-20-2012, 16:02
حقا وانا اعتقد ان التنويع يجعلنا نحقق خسائر كبيره لان التفكير يتشتت كثير على كل صفقات التى نقوم بفتحها وذلك فى منتهى الخطوره على القرارات التى سوف نتخذها

mohaned
07-20-2012, 16:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بصراحه موضوع الارتباط بين الازواج ده جديد وأول مره اسمع عنه
بس ياريت يكون هناك شرح مفصل اكثر له

mazouna991
07-20-2012, 16:55
انا افضل التركيز على عملة واحدة ودراستها جيدا
والاستفادة منها افضل من استعمال الكثير من العملات
فقد يشبك الامور عليك

mohamedlee
07-20-2012, 17:09
فعلا الموضوع دة مهم جدا يجب على الجميع الحذر والانتباة اليه
حتى لا يتم الدخول فى صفقتين عكسيتين واشكرك اخى الكريم على
الموضوع الهام جدا

nrgslawi
07-20-2012, 17:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي الغالي هنا يجب ان ناهد الحيطة والحذر
وهنا تكمن اهمية التحليل

mena
07-21-2012, 07:59
معناه أن الإرتباط بين العملتين 100% فإذا تحركت عملة للأعلى فستتحرك العملة الثانية بنفس الإتجاه والقوة

زيزو
07-21-2012, 15:51
اكيد فيه طرق واتجاهات للمحاولة للاستفادة من العلاقات ديه
واستخدام العلاقة في تحقيق اكبر قدر ممكن من الربح
يعني لما يحلل زوج زي اليورو دولار ويكون مقتنع بدرجة كبيرة بتحليلة ثم يفتح صفقة علي زوج اخر مرتبط بتحركات اليورو دولار علشان يحاول يكسب من الاتنين

ahmed
07-21-2012, 16:22
نقطتين مهمين جدا يا اخى التى ناقشتهم التعاكس وهذا مهم جدا ان لا ندخل صفقتين شراء على زوجين متعاكسين
هذا معقول جدا وصحيح ويوضح احيانا ما هيه السوق ويبعدنا احيانا عن الخسائر
والتنويع ايضا مهم لتقليل المخاطرة

realyone
07-21-2012, 16:24
فعلا في ازواج مرتبطة مع بعض فيتجهان نفس الأتجاه,وغير مجدي ان تفتح صفقتين على زوجين مرتبطين بنفس الأتجاه لأنه اذا كان السوق يمشي عكس الصفقتين قانك سوف تتعرض الى خسارة صفقتين,لهذا السبب الأفضل ان نختار زوجين متعاكسين بالأتجاه لكي نضمن على الأقل صفقة واحده رابحه

spiderxp
07-21-2012, 18:19
صحيح عندك حق بس انا بفضل افتح صفقة واحده بس من كل نوع وليس صفقتين من نفس النووووع

dodovedo
07-21-2012, 18:49
اخى الكريم
ارتباط العملات لازم لازم نعرفه
علشان نزيد المكسب ونقلل الخساره
تقبلوا فائق احترامى

Looser
07-22-2012, 15:44
انا افضل التنويع في العملات الاساسية حتى نضمن بنسبة كبيرة نجاح الصفقات
ولكن بالنسبة للنصيحة الاولى لا اتخيل انه يوجد احد في سوف الفوركس الان يعمل على حساب حقيقي يمكنه عمل ذلك

Aker001
07-22-2012, 15:46
توجد طرق اخرى ايضا ممتازة للتجارة بترابط العملات وهى طرق الانديكس
ولها مؤشرات ممكن تحسب لك قوة العملات مقابل بعضها
افصل

khaledforex
07-22-2012, 16:19
معناه أن الإرتباط بين العملتين 100% فإذا تحركت عملة للأعلى فستتحرك العملة الثانية بنفس الإتجاه والقوةتتحرك العملة بنفس الاتجاة نعم
لكن ليس بنفس القوة
فمثلا زوجين اليورو دولار والباوند دولار
اذا تحرك الاول 100 نقطة فى اتجاة الصعود
قد يتحرك الاخر 150 فى اتجاة الصعود
يعنى سارا وفقا لاتجاة واحد لمن بقوة مختلفة
وفى احيان تجد الزوجين يسيران فى مسارين متضادين
فنرجو الحذر

al7oot
07-24-2012, 19:06

كلامك صحيح اخي الكرمي
فالعلاقة بين الدولار والين واليورو علاقة عكسية

اما علاقة اليورو مع الدولار الكندي علاقة طردية

يعطيك العافية

اتمنى لك التوفيق

soufiane04
07-25-2012, 01:04
والله انا كذلك لا اعرف العملة الزوج المقابل لللآخر فلو امكن توضيح وشرح لهذه النقطة
مشكوووور للمرور اخواني اتشاء الله ارباح بدون خسائر
ساتطرق قريبا لشرح هده النقط انشاء الله انا حاليا منشغل مع الدراسة[COLOR="Silver"]

---------- Post added at 10:04 PM ---------- Previous post was at 10:03 PM ----------

و العلاقة بين كل من الاورو و الدولار هي علاقة عكسية يجب ان يتطرق احد
المحترفين في هادا المجال الى شرح وافي لارتباط العملات

mage
07-25-2012, 05:51
الواحد بيتهيأله انه ممكن يستفيد من حاجة زى كده طيب انت لو هتستفيد طيب يبقى الاححسن انك تفتح صفقة بحجم مضاعف على الزوج اللى انت متعود عليهويبقى انت كده ضربت عصفورين بحجر واحد فقط

master_egypt
07-25-2012, 14:13
يا شباب هو اليورو ليه بيطلع كده فى تفسير لذلك انا حسابى كله هيضيع انا بايع ومش عارف اعمل ايه انا هتجنن الان معتشى فاضل غير 15 نقطه وحسابى كله يطير بيطلع ليه كده ارجوكم واخره فين

sharkawy
07-25-2012, 14:16
بستفاد منه اني بدخل عكس العمله الاساسيه لو كانت الازواج متعاكسه مع بعضها

او بدخل بشءا معا او بيع معا لو كانت العملات متماثله

master_egypt
07-26-2012, 00:43
بستفاد منه اني بدخل عكس العمله الاساسيه لو كانت الازواج متعاكسه مع بعضها

او بدخل بشءا معا او بيع معا لو كانت العملات متماثله

اخى ممكن توضح لى اللى حضرتك قلته ده لكن واحده واحده لو تكرمت لانى مفهمتش اى شئ من اللى قلته ومحتاج توضيح اكثر

SlaiteR
07-27-2012, 07:16

2- التنويع

اخي الكريم

صراحة انا مبتدا

ولم افهم ماهية الموضوع

ارجو التوضيح

واشكرا لمجهودك

tforex
07-27-2012, 07:42
تمام الله ينور عليك الاهتمام بالعمله فقط ليس كافيا فمثلا عند تحليل اليورو دولار تحلل معك كل ازواج اليورو ويكونو فى نفس الاتجاه اللى حللته وتاذد ماعاهم الاندكس للدولار يبقى معاكس لليورو وهكذا تكون خرجت بقرار جيد

master_egypt
07-27-2012, 11:11
يعنى مثلا كل ازاوج اليورو بتلاقيها اغلب الاوقات تاخذ اتجاه واحد وكل ازواج الدولار هكذا والباوند لان العمله واحده لكن المقابل مختلف فاى تاثير يكون كلى على العمله مع ارتباطها باى زوج اخر

abdallah elbaz
07-27-2012, 17:52
فى بعض الناس بتعمل وبتدخل من خلال الحساب التجريبي وبتجرب الحاجات دي
لكن الاهم طبعا اننا نجربها فعلا على حساب حقيقي

mohamed eldamnhorey
07-27-2012, 18:18
يعنى مثلا كل ازاوج اليورو بتلاقيها اغلب الاوقات تاخذ اتجاه واحد وكل ازواج الدولار هكذا والباوند لان العمله واحده لكن المقابل مختلف فاى تاثير يكون كلى على العمله مع ارتباطها باى زوج اخر

افضل شئ انك تحلل الدولار اندكس وتشوف كل العملات ماشيه مع بعضها امام الدولار

سواء هبوط اوصعود

ودى الطريقه اللى ممكن تربط بها العملات

zeina
07-27-2012, 19:06
بس فى ناس كتير بتقوم بفتح صفقات معاكسة للسيطرة على الحساب فى حالة التعرض لخسارة ودا اسمة هيدج وبيعملو لما يكون الخسارة كبيرة لانقاذ ما يمكن انقاذة من الحساب

master_egypt
07-27-2012, 19:21

سواء هبوط اوصعود

طيب اخى من وجهه نظر حضرتك صعود الباوند واليورو اليوم هل تصيحيح ام تغيير اتجاه لانه صعود قوى وفى يومين فقط

EngAhmed
07-29-2012, 17:15
والله فعلا فى عملات مترابطة مع بعضها وانا شخصيا شغال مع تلات عملات مترابطة اليورو دولار, والكيبل ,والدولار فرنك والحياة ماشية كويس:accute:

mema
07-30-2012, 15:15
هناك الكثير من العوامل في الاسواق التي تؤثر على العلاقات بين أزواج العملات ومن هذه العوامل تأثير حركة زوج العملات على زوج عملات آخر مما يسمى ارتباط العملات

hossam hossam
07-31-2012, 09:32
شكرا ياباشا علي الموضوع وفعلا لزم الواحد يتجنب الصفقات المعاكسه لاني قمت
بي بدايتي في مجال الفوركس بي مثل هذه الطريقه

hend
08-11-2012, 15:44
لا معنديش خبرة غى الموضوع ده والله انا لسة
جديدة فى السوق ولسة بتعلم وتقبل مرورى اخى الكريم

dollyabdallah
08-11-2012, 15:52
لا يتم التداول بأي زوج من العملات بشكل مستقل تماماً عن الأزواج الأخرى. هذا ما يجعل فهم عملية إرتباط .....العملات في التداول في فوركس أمرٌ هامٌ جداً

A7mad_Aziz
08-11-2012, 16:00
هناك تطابق في اتجاه العملات وهناك العكس فمثلا اليورو دولار يتطابق مع الباوند ويختلف مع الفرنك

magic777
08-11-2012, 19:31

سواء هبوط اوصعود

بالضبط كده وكمان ده هيسهل لينا في معرفه الاتجاه الحالي للعملات بدرجه ادق شويه عن لما بنحلل الزوج
اللي بنشتغل عليه فقط ودون اخد فكره عن الازواج الرئيسيه على الاقل
وحتى لو محللتش الاندكس لو حللت الازواج الرئيسيه السته هيكون كافي

master_egypt
08-11-2012, 23:59
فعلا افضل شئ هو تحليل الدولار اندكس كل العملات مرتبطه بحركته والاغلبيه بيقوموا بتحليله وعلى اساسه بيكون الدخول الصحيح عن طريق تحديد مناطق الدعم والمقاومه القويه تقدر تدخل بيع او شراء

mmm2013
08-12-2012, 00:05
انا لا احاول ان ادخل الى ذلك الموضوع حتى لا اضيع الكثير من الوقت واتعامل مع كل زوج على حدا لانى لا اقتنع بذلك ابدا

bony2
08-12-2012, 02:02
انا اشتغلت فترة على العملات اللى فيها نسبة الانعكاسات كبيرة جدا
بس خطيرة جدا فى حالة تقلب السوق عكس صفقتك بتبقى الخسارة كبيرة

shahd
08-12-2012, 06:02
عمليه ارتبط العملات مهم ويمكن ان يؤثرحركه زوج عملات على زوج عمله اخر

aminewactop
08-24-2012, 15:18
انا بصراحة اول مرة اعرف ان هناك اربتطات العملات ببعضها وان ممكن زوج عملة معين لة تاثير علي عملة تانية شكرا ليك عالتوضيح

hesham itch
08-31-2012, 16:46
اعتقد ان امر ارتباط العملات من الامور التى يدور حولها العديد من التساؤلات فى
نظام الفوركس والتى تتيح جوا من التعاون والتى قد يلزم لها وجود متاجر محترف

thunderfot
08-31-2012, 17:08
ممكن معرفة علاقة العملات مع بعضها عن طريق موقع شهير مجاني اسمه

metaf dot net

وموضوعه في جداول

MAGDY
08-31-2012, 17:11
فعلاً .. الدولار إنديكس ، هو أفضل مؤشر لإتجاه سعر الدولار
وبناءً عليه ، يتم تحديد إتجاه باقى العملات
لأنها تتبع حركة الدولار
تحياتى

ash988246
09-18-2012, 10:27

2- التنويع

الارتباط بين eurusd و usdchf موجود إلى حد كبير فأحيانا ولكن ليس دائما فأحيانا يتدخل البنك المركزي السوسري فيتحرك الفرنك 400 نقطة في ساعة ويظل اليور كما هو دون تأثر فلكل قاعدة شواذ

themystery
09-18-2012, 18:28
فعلا انت مينفعش تدخل صفقتين متضادتين ع رزجين
مرتبطين من العملات و الا هتخسر
ببساطه مشكور ع الموضوع
تحياتي

mansour7moh
09-19-2012, 04:43
انا قرات عن الكلام دة ولكن لم اتقنوا بعد .. ممكن المعلومات دى تساعدنى عند التطبيق
ومشكور على المعلومات القيمة

mohamed alalfy
09-21-2012, 21:40
السلام عليكم
الاستفاده بارتبط العملات مهم
جدا حيث ان من اهم اسباب النجاح
فى سوق الفوركس ان تربط بين العملات
وشكر الله سعيكم

elmostashar
09-21-2012, 21:47
هو فيه بيحاول يستفيد بطريقة معينة من هذه الأرتباطات ففيه طرق بتظهر تتكلم عن الأستفادة من هذه الأرتباطات بطريقة هيدج مثلا بين زوجين بيع على واحد وشراء على واحد
او مثلا ان الواحد مايدخلش صفقتين على زوجين لهم نفس الأرتباط لأنه هيكون زى صفقة واحدة
واكيد الواحد يقدر يستفيد من هذه الأرتباطات فى انه يدخل الصفقة الأقوى على الزواج المتشابه مثلا

mamon
09-22-2012, 00:49

---------- Post added at 09:49 PM ---------- Previous post was at 09:46 PM ----------

هذه صورة لجدول يوضح طبيعة العلاقة ين العملات ومدى ارتباطها مع بعضها
حيث الرقم لتقاطع العملتين اما موجب وهو يدل على مدى قوة الترابط في السر في اتجاه واحد
والرقم السالب يدل على مدى تعارضهما

ahmad123
09-25-2012, 08:10
كل العملات المرتبطه بالدولار تتحرك با تجاه واحد ولكن الفرق يكون فقط بسرحة التحرك من عمله الى اخرى

omarbling
09-25-2012, 12:35
السلام عليكم
شكرا لك اخي على هدا الشرح رائع انشاء الله الكل رابح

mai
09-25-2012, 12:41
شكرا علي التوضيح المفيد يا اخي
هو فعلا في ارتباط بين العملات بس الحركه بتختلف شويه
حتي لو في ارتباط في الحركه بينهم

lordmido
09-25-2012, 12:56
شكرا لك اخي الكريم على المعلومات المفيدة والحصرية لا تبخل علينا بكل ما لديك من خبرات
في امان الله

yassoo011
09-25-2012, 13:43
انا شخصيا كنت بتاجر على اليورو دولار والدولار فرنك
وتقريبا نفس النقط ولكن في بعض الاوقات اكتشفت ان الحركة تكون غير مرتبطه
ببعضها بسبب اخبار على عملة معينه فقررت اللمتاجرة على عملة واحده

Hamad
09-25-2012, 13:59
ارتباط العملات في سوق فوركس هو العلاقة بين أزواج العملات في السوق حيث أن التداول في فوركس في زوج العملات مرتبط بالتداول بباقي الأزواج

simo512
09-25-2012, 22:25

mostafaabdelgawad
09-27-2012, 01:19
الله ينور عليك يا اخي موضوع جميل
بس انا اركز اكتر عند العمل على زوج واحد

KINGMOS
09-27-2012, 10:45
مشكوووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ر أخي
موضوع رائع ومتميز نتمنى أن تكمله في أقرب وقت نضراً لتضمنه معلومات جيد مفيدة شكراً جزيلاً
بتوفيق

Mohamed Ahmed Mohamed
09-27-2012, 11:02
السلام عليكم
شكرا جزيلا للمعلومة المفيدة دي وانا كنت بفكر ان فعلا لو الدولار بينخفض امام عملة معينة
يبقا اكيد بينخفض امام عملة اخرى والعكس
والعلاقة دي توصلت ليها بالخبرة
وحضرتك اكدتها لي دلوقتي
شكرا جزيلا

mamon
09-28-2012, 09:47
تسلم ايدك اخى الكريم وانا بالنسبة لى فعلا بفضل التنويع فى العملات الاساسية عشان نضمن اكبر نسبة نجاح للصفقات وبخصوص اول نصيحة معتقدش ان فى حد ممكن يعمل كده ههههههههه

zaki
09-28-2012, 18:12
جميل يا أخي و أنا احب الطريقة الثانية و اللي هي التنويع
عشان بيكون حظوظ ربحك مضمونه

nacer98
09-28-2012, 18:16
السلام عليكم
في الحقيقة أن أن خطتك صحيحة ويجب تجربتها
تحياتي
nacer98

yasser habola
09-28-2012, 22:27
شكرا ليك لكن احب ان اوضح ان يوجد عملات مرتبطة ببعض وتتأثر ببعضها فيجب عندما تحلل عملة
قم ايضا بتحليل العملات التي تتأثر بها لان يوجد بهم ارتباطات فأحب اشكرك علي موضوعك المفيد
الذي قد يجهلة البعض من المتداولين

keko
10-17-2012, 02:02
انا بصراحه لم يسبق لى وان تعاملت او عرفت ان في علاقه كما ذكرت بين العملاتوازاى استفيد منها بس الى انا فهمته
موضوع الصفقات المعاكسه فانا بالنسبه لى لا اميلالىالتعامل بمثل هذا النوع من الصفقات

abd123
10-17-2012, 02:15
جزاك الله خيرا على هذا العرض الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدنا بالمزيد
وشكرا للمارين على الموضوع وبكل تأكيد الموضوع هو موضوع الجميع

harimeche
10-17-2012, 02:37
السلام عليكم ورحمة الله

بارك الله فيك اخي

إلى كانت عندك قائمة مثل هدا فشكرا لك

ptczalat
10-20-2012, 16:52
ناس كتير جدا بتتخيل انها علشان تتجنب الخسارة انها تفتح صفقات عكسية
علشان لو تحليلهم خطء يبقي هما ماخسروش حاجة ودة حاجة غلط مش صح
لأنك بكدة هاتفضل محلك سر لا خسران ولا كسبان

yazeed
10-20-2012, 16:57
السلام عليكم
شكرا لك يا اخي على هذه النصيحة و ان شاء الله كلنا نستفيد منها في التداول في الفوركس

haider
10-20-2012, 17:28
اتمنى ان يكون هناك موضوع شامل وشرح كامل ووافي في هذا المجال لمساعدتنا

forex.masr
10-20-2012, 18:09
شكرا يا باشا على الموضوع وبجد فعلا الواحد مش كان هياخد باله
من حاجه زى دى وبجد شكرا ليك كتير وتقبل مرورى وننتظر مزيدك

azifek
11-25-2012, 01:13
شكرا لك أخي الكريم على هذا التوضيح
بالفعل هناك إرتباط كبير بين العملات لذا من الأفضل على كل متداول أن يأخذ هذا الأمر بعين الإعتبار
و يجب أن نتعرف على نوعية الإرتباطات و علاقاتها مع بعضها البعض

radoinehajhouji
11-30-2012, 20:52
مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيفيد المبتدءين في عالم الفوركس
جزاك الله بالف خير

انس بن تن
04-29-2013, 13:21
السلام عليكم يا اخي
تقبل مروري بصراحه اول مره اعرف ان في ارتباط بين وان ممكن يكون ف زوج عمله له تاءثير ع عمله اخرا شكرا لك ع التوضيح تحياااااتي بالتوووفيق

maroc_forix
04-29-2013, 13:27
اعجبني التنوع لكن لايمكن عمله الا لمن كان يملك 5000 دولار في واس ماله و الخسارة ليست مشكلة عنده

koli21
04-29-2013, 17:48
حيث الرقم لتقاطع العملتين اما موجب وهو يدل على مدى قوة الترابط في السر

zeze mohamed
04-29-2013, 17:56
شكرا على هذه المعلومات انا اول مرة اعرف المعلومة دى بارك الله فيك بس يا ريت لو فى توضيح باستفاضة لان المعلومةدى قصيرة اوى

ABCD1234
04-30-2013, 15:09
ارتباط العملات سببها الاساسي وجود الدولار طرفا في اغلب العملات الرئيسيه
وبالتالي اذا بعت الدولار في زوج لا يجب ان تشتريه في الاخر

ADHM2210
04-30-2013, 19:05
السلام عليكم
شرح جميل ووافى اخى الكريم وربنا يجازيك خير على هذا العمل الرائع ويجعله فى ميزان حسناتك انشاء الله
شكرا

may
04-30-2013, 19:14
ارى ان ارتباط العملات ليس دائما ولا يجب ان نعتمد عليه وان نحلل كل عمله بعيد عن الاخرى ولا نربطهم ببعض

ecccco
05-18-2013, 05:15
السلام عليكم اخى بارك الله فيك على هذا النصيحه الحلو هذا
بس بفضل التنويع فيها اخى عن نفسى وتحياتى لك اخى وبالتوفيق دائما

maged mohamed
05-18-2013, 07:18
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا على لفت الانتباة والنصيحة الغالية التى اسديت بها فى هذا الموضوع
وهل ممكن تكون دى طريقة او استرتجية يمكن اتبتعها لنحقيق الربح

zeinab mosaad
05-18-2013, 11:41
انا ايضا افضل التنوع بين العملات ولا اثبت زوج معين وفي النهاية الامر يتوقف علي التحليل الفني لكل عملة

haitham mohsen
05-18-2013, 12:00
اعتقد ان اكتر استفاده من ارتباط العملات لمعظم المبتدئين بتكون فى تاثير العملات دى على الزوج الى هما اختاروه عشان يتاجروا عليه وبالتالى يقدروا يحددوا نوع الصفقه

mokalim
05-18-2013, 15:45
بصراحة اول مرة اعرف ان هناك اربتطات العملات ببعضها

latraaa
05-18-2013, 16:10
مشكور اخي الكريم على النصائح القيمة التي تقدمها، و لكن الحل الوحيد لمثل هده الحالات هو التريث في عقد الصفقات و التحليل الجيد

khaled73
05-18-2013, 16:14
نعم يجب الحذر عند الدخول فى تعاملات مع ازواج متعاكسة او ازواج متطابقة خصوصا الازواج المرتبطة احذر الدخول بشراء مثلا على نفس الزوجين او بيع لان الخسارة حتبقى دبل والمعاكسة حتخليك فالاخر النتيجة صفر

tota2000
05-18-2013, 18:15
موضوع جميل جدا اشكرك اخى على طرحه
ولكن طبعا بما أن العملات يتم متاجرتها على شكل أزواج فإن كل زوج سوف يتأثر بصورة مباشرة أو غير مباشرة من الأزواج الأخرى ومتى ماعرفت طريقة ارتباط العملات مع بعضها البعض تستطيع الإستفادة من هذا الإرتباط في التحليل بشكل أفضل.

yacrao
05-18-2013, 18:56
طبعا هناك العديد من العملات المرتبطة في الفوركس بنسب ارتباط
متفاوتة طبعا لكن انا لا اعتقد انك ستستفيد الكثير من هذا الارتباط مهما كانت الاسباب

طلبى رضى ربى
05-18-2013, 22:58
السلام عليكم ورحمه الله
انا اول مره اعرف هذه المعلومه فشكرا لك على هذا التوضيح

moh133
05-19-2013, 00:34
بما أن العملات يتم متاجرتها على شكل أزواج فإن كل زوج سوف يتأثر بصورة مباشرة أو غير مباشرة من الأزواج الأخرى. ومتى ماعرفت طريقة ارتباط العملات مع بعضها البعض تستطيع الإستفادة من هذا الإرتباط في التحليل بشكل أفضل ودقيق بل زياده الارباح اذا احسنت عمليه التوافق فى الاتجاه او الطرديه والتعاكس فى الاتجاه الاخر

nourgunners
05-19-2013, 00:57
السلام عليكم
جزاك الله خير اخي الكريم ملاحظات جيدة ومفيدة
بالتوفيق للجميع
وشكرا

hebkar
05-19-2013, 01:58
احاول جاهدا معرفه كل ارتباطات العملات
ومازلت فى البحث عن العلاقات
تمنياتى للجميع بالتوفيق

mimo3050
05-19-2013, 03:07
الصفقات المعاكسة دى بحس انها اكتر حاجة ممكن تخسر التاجر علشان مش ينفع ان الواحد يدخل صفقتين عكس بعض اصلا
يعنى لو الدولار زاد فا هيبقى مفيد في الصفقة الاولى لكن في الصفقة التانية هيقلب بخسارة فا مش ليها لازمة الحركة دى الصراحة

drirez1992
05-19-2013, 03:12
شكر اخي على مجهودك الجبار
و اتمنا من الله ان يوفقنا و يياكم الى السراط

adell
05-19-2013, 06:06
يوجد ارتباط وثيق ما بين اليورو دولاار والدولار فنك
ايضا الباوند دولار واليورو دوار
اما كنا ننشرترى يورو دولار نشترى ايضا باوند دولار ونبيع دولار فررنك

yasser92
05-19-2013, 06:23
أنا مبتدأ ،وأشكرك على هذه المعلومة القيمة ،هى فكرة اول مرة اسمع عنها ،لكنها جميلة وجديدة
والله المستعان

adell
05-21-2013, 05:49
هذا الارتباط يودى الى التنوع فى التدوال وايضا الى تحقيق ارباح هائلة
وايضا التنوع يودى الى تفادى التركيز على عملة واحدة

انس بن تن
06-30-2013, 06:57
مشكور طبعا يا اخي لطرحك ذلك الموضوع
انا اول مره اعرف ان هناك ارتبطات بين العملات وببعضها مشكور جدا بالتووووفيق للجميع

mohamed61172
06-30-2013, 10:06
فعلا اخي الكريم انك تمشي علي المثل القائل لا تضع البيض كله في سلة واحد وفي نفس الوقت عندك اكتر من فرصة

taoufik bajjou
06-30-2013, 12:35
السلامعليكم اخي لغالي شكرا لك لعى الموضوع و عل النصيحة التي أصا ا أطبقها يجب أن نركز على آتجاه واحد فقط و لا نطمع كثيرا

ess_ess
06-30-2013, 15:07
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذه النصائح الغالية انا ساضعها فى ذهنى دائما استفدت من هذه النصائح بارك الله فيك

mai66
07-20-2013, 17:25
والله انا سمعت عن ارتباط العملات دة بس اعتقد ان كل عمله
لوحدهاا بنحللها مالهاش علاقة بحركة عملة اخرى دا راى

doaa sary
07-27-2013, 23:01
اممم
يعنى لو دخلت شرا ع اليورو
مثلا وكسبت ادخل بيع ع الفرنك لان العلاقه مرتبطه!
اعتقد مينفعش كل عمله ع حدا

rsfbg2010
07-27-2013, 23:14
السلام عليكم جميعا
ساعات بيبقى فى ترابط بين العملات واحيان اخرى كل زوج
بيسير لوحده لذلك ارى ان الافضل ان يتم تحليل كل زوج على حدى

محمد المصعبي
07-28-2013, 00:08
بس نسمع من بعض الاخوه ان هذه استراتيجيه ناجحه وانها مجربه
لاكن يبدو الامر زي ماقلت شكرا

NADA NANO
07-28-2013, 06:46
الارتباط مابين اليورو والفرنك يكون الارتباط مابيهم ارتباط بعلاقة طريدة
على سيل المثال اذا فتح التاجر صفقة بيع يوور دولار يمكن الدخول فى صفقة شراء دولار فرنك

mohamed merzeban
07-28-2013, 11:17
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
مشكووور اخى الكريم على الموضوع الرائع والمتميز واتمنى ان لا تحرمنا من مواضيعك الرائعة ومجهودك المتميز

يزيد
07-28-2013, 16:26
السلام عليكم
شكرا كل يا اخي على هذا الموضوع و اتمنى ان تستمر في تقديم المزيد من المواضيع

mido2020
07-28-2013, 17:53
والله اخى كلام جميل بس ممكن يكون فى شرح بالصور عشان انا مش فاهم
وتقبل مرورى وتحياتى

payza
07-30-2013, 17:42
فاهم انا عليك طبعا لازم ناخد بالنا
من العملات المتعاكسة مع بعض زي اليورو والدولار

waleedhafez
07-30-2013, 17:44
شكرا اخ على النصيحه التى قدمتها وفعلا كلامك فيه شىء من الصدق لان فعلا العملات بتكون نرتبطه ببعضها البعض
اتمنى ان استطيع افهم مجال الفوركس اكثر من كده لكى استطيع ان احقق فيه النجاح

barakatba
07-30-2013, 18:13
جزاك الله خيرا يا صديقي علي تقديم هذا الموضوع وانا بالفعل استفادت كتير من هذه النقطه فهي مهمه جدا بالفعل وشكرا

zyzo
07-30-2013, 18:31
الحمد لله رب العالمين
شكرا على ايضاحك لنا الموفيدوانشاء الله
استفيد من ما دونته لنا
وبالله التوفيق

kaaf
09-19-2013, 15:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهاخي الكريم
هادا تنبيه مهم اخي العزيز حتى لا يقع الانسان في خسارة كبيرة لا قدر الله

ahmedhawash
09-19-2013, 16:22
اعرف ان هناك ارتباط فى الحركه ولكن لم احاول الاستفاده يوما منه

ولكن اعتقد ان الهيدج طريقه للاستفاده منه عن طريق صفقات عكسيه وفكها عند الدعوم والمقاومات القويه

lelenera
09-20-2013, 13:38
موضوع الارتباط ده بيعجبنى اوى بس ساعات الدنيا بتبوظ منى
لسة مجرباه دلوقتى على حساب تجريبى بس خسرت :(

afaf123
09-20-2013, 13:42
انا اول مره اسمع عن الموضوع ده بصراحه ومش هقدر اساعدك بس هتابع الردود علشان اعرف الموضوع وشكرا

juve4ever
09-20-2013, 13:48
السلام عليكم يا اخي جزاك الله خيرا على هذا العرض الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه بالفعل هناك إرتباط كبير بين العملات لذا من الأفضل على كل متداول أن يأخذ هذا الأمر بعين الإعتبار

sadz2
09-20-2013, 13:52
السلام عليكم اخي الكريم نعم كما قلت هنالك ارتباط بين العملات
هاذا الارتباط يمكنك من استخراج استراتيجيات

ebram
09-20-2013, 13:58
الاستفاده بتيجي من الماجره بالعملات
وهو استغالا تحرك الاسواق بالبيعع والشراء .
وشكرا

Eng_Amr
09-20-2013, 14:00
السلام عليكم اخى الكريم
مشكور على موضوعك الرائع و هو يتحذث فى الاساس عن الازواج المترابطة فى الفوركس و هو موضوع مهم للغاية
مشكور

doola2020
09-21-2013, 12:51
فعلا معك حق وانا تأكدت من منصة التداول الميتا تريدر فعلا الدولار فرنك ماشي عكس اليورو دولار تماما

زهرة 124
11-14-2013, 10:40
شكرا جزيلا علي طرحك للموضوع وفتح باب للحوار والنقاش علشان نتبادل سويا الخبرات
وفي انتظار المزيد من موضوعاتك المتميزة
تقبلوا مروري وتحياتي

سلمان
11-14-2013, 15:49
اخير هاذا ما كنت ابحث عنه شكرا لك موضع نادر ومرتب بس انا افضل مثلا الاعضاء الاخرى اخي التنويع وبالتوفيق

sadz2
11-14-2013, 16:47
السلام عليكم

معك حق .. واخطر شيء الصفقات المعاكسة التي بها ممكن تخسر كل شيء

باوركت على الموضوع الرائع .. في الصميم اخي ♥

mahmoud_26
11-18-2013, 03:21
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى انتنشر المزيد من المواضيع الهامة

ysf4
11-18-2013, 14:10
بما أن العملات يتم متاجرتها على شكل أزواج فإن كل زوج سوف يتأثر بصورة مباشرة أو غير مباشرة من الأزواج الأخرى. ومتى ماعرفت طريقة ارتباط العملات مع بعضها البعض تستطيع الإستفادة من هذا الإرتباط في التحليل بشكل أفضل ودقيق بل زياده الارباح اذا احسنت عمليه التوافق فى الاتجاه او الطرديه والتعاكس فى الاتجاه الاخر

patiya
11-18-2013, 15:04
نعم هناك ازواج يمكن التداول بها و لكن في المقابل لا يجب ان تتداول بزوج اخر لان المتاجرة فيهل او بها تعطي نتيجة معاكسة
و قد جربتها مرة في التداول التجربي

zamalkkawy
11-18-2013, 15:10
انا افضل التنويع في العملات الاساسية حتى نضمن بنسبة كبيرة نجاح الصفقات
ولكن بالنسبة للنصيحة الاولى لا اتخيل انه يوجد احد في سوف الفوركس الان يعمل على حساب حقيقي

latraaa
11-18-2013, 18:59
مشكور اخي الكرييم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها و التي أتمنى أن يستمتع بها الإخوة الكرام و يستفيدوا منها، بالتوفيق لك و للجميع إنشاء الله

cameleon5
11-18-2013, 19:40
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاك الله الف خير اخي العزيز على هدا الموضوع الرائع وعلى هده الملاحضات القيمة التي افدتنا بها ونحن دائما في ترقب لكل مواضيعك الهادفة

hamdyawad46
11-18-2013, 19:49
انا فكرت فى موضوع ارتباط العملات واكيد هناك من يستفيدون من هذا الارتباط
ولكن لاننى مبتدئ لم يتسع الوقت للبحث فيه
وقد لاحظت مثلا ثبات العملة الاسترالية امام الامريكية وتحركها التابع للعملة الامريكية
امام العملات الاخرى

ashrafshawky
11-18-2013, 19:50
اخى الكريم لك كل الشكر على هذا الموضوع الجيد والمفيد وننتظر اللعديد من المواضيع الجيدة والمفيدة فى هذا العالم الممتع وبالتوفيق

ayman.shosha
11-18-2013, 19:54
نعم يا اخى العزيز استغلال الارتباط بين العملات فى المتاجرة امر مربح
وانا احيانا اتعامل مع تلك الازواج كما لو كانت صفقات
فأطبق عليها الهيدج او التعزيز
وتكون نتائجها جيده والحمد لله

بس اهم شىء لا ننسى فتح شارت الدولار اندكس فهو مهم جدا فى تحديد الرؤية العامة..

taki007
11-22-2013, 19:18
هناك فعلا أرتباط أخي بين بعض الأزواج و أزواج أخرى لكنني أشكل في إمكانية الإستفادة من ذلك فليس بالضرورة أن السعر في تلك الزوج متناقص أن يكون كذلك في الزوج الثاني لكن ربما على المدى الطويل و هناك تأخر و ليس تأثير و إرتباط لحضي

ysf4
11-22-2013, 19:44
انا كمبتدئ أحبد قراءة مثل هده المواضيع لكي أتجنب الخسارة
و قد استفدت من موضوعك و شكرا كمان على لفت الانتباة فالكثيرمن المتداولين مكنوش هياخدو
بالهم من حاجه زى دى لكن هناك من يقول ان ارتباط العملات ليس دائما ولا يجب ان نعتمد عليه

gmhd
11-22-2013, 20:04
السلام عليكم
فعلا اخي هناك الكثير من الكتاجريبن يقعون في المثال الاول لك ...
وهكزا هم اصلام لم يقومو بفتح صفقة لان ما ستربحة احد الصفقات ستخسرة الاخري
مشكور اخي علي التنبية لهذا النقطة
وبالتوفيق لك

w3ad
11-24-2013, 01:07
يمكن الاستفاده من ارتباط العملات يوجد ترابط بين عملات كثيره ولكن لا اعرف العملات الاكثر ترابط مع بعضها

tazi larbi
11-24-2013, 01:21
السلام عليكم فعلا هناك علاقات بين ازواج العملا ت مثلا دولار/اورو دولار /باوند يصعدان معا وينزلان معا ولو بنسب متفاوته وهناك علاقا عكسية مثل دولار /باوند والين/ دولار فان صعد الاول يهبط الثاني فان اردت فتح صفقتين وكان الحساب يساعد تفتحهما متاعكستين مثل الهيدج لكن هنا تكون اما رابحتين معا او خاسرتين معا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

منى الجندى
11-26-2013, 12:51
وجدت هذا الارتباط فعلا لان عند نزول زوج مثلا اليورو
فى المقابل تجد نزول فى اليورو ين ولكن راس المال صغير
اخشى الدخول باكثر من صفقه هو فعلا فرصه بتضيع لكن ما زلت بتعلم
الى ان اصل للحرفيه وراس مال جيد لفعل ذلك

WASEM DALLOUL
11-26-2013, 14:41
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المعلومات المهمة واضيف الى انه يوجد استرتيجيات كثيرة تعتمد على هذه الفكرة وتسمى استرتيجيات الهيدج الثنائي
وبالتوفيق للجميع

haitham
11-26-2013, 14:52
جزاك الله خيرا اخى الكريم وفعلا فوائد مهمه وطرق يمكن بها الاستفاده من العلاقات بين العملات وبعضها البعض وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

egyptian200100
11-26-2013, 15:00
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
انا معك ان هناك من العملات من يوجد بينهما ارتباط اما عكسى او ايجابى
ولكن لا اعتقد ان احد يمكنه ان يفعل ما تقول هل تستطيع اخذ اوردرين عكس بعض على عملتين مختلفتين
الموضوع بجد صعب انا جربته قبل كدة بس ملقتش فيه فايدة وممكن الحساب يتلكود بسرعة جدا ويتقفل

mohamed bnali
11-26-2013, 15:12
والله يا غالي انا لا احبد العملات الانعكاسية فادا اردت التداول على عملتين بتلات عقود او اربع
افضل ان اتداول عن عملتين بكل عقد حتى اوزع الخسارة لا قدر الله واتمنى ان تاتي الارباح
وفي دلك راحة للتاجر فلا يجعل بيضه في سلة واحدة بل يوزعه على عدة عقود وعدة عملات
وكل ما فيه الخير ياتي وتالاخير عند ربنا كتير
وتقبل مروري

oscar133
11-26-2013, 15:28
شكرا على الموضوع المختصر والنصيحه الصغيره المهمه واتمنى الجميع يستفيد من كلامك شكرا جدا جدا ليك اخي العزييز

forex4
11-27-2013, 10:19
مشكور اخى الكريم على هذه المشاركة
وكلامك سليم مئة بالمئة لان معرفة ارتباط الازواج ببعضها البعض
تيح للمتاجر تنوع وتوزيع صفقاته على الازواج بدلا من زوج واحد

ahmedibrahim258258
11-27-2013, 10:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
مشاء الله عليك يا اخى على الشرح الررررائع والمفيد جدا انا جديد واستفدت منك
بالتوفيق للجميع انشاء الله

falcon26
12-21-2013, 00:17
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

Moro_Mezo
12-21-2013, 01:53
العملات يتم متاجرتها على شكل أزواج فإن كل زوج سوف يتأثر بصورة مباشرة أو غير مباشرة من الأزواج الأخرى. ومتى ماعرفت طريقة ارتباط العملات مع بعضها البعض تستطيع الإستفادة
من هذا الإرتباط في التحليل بشكل أفضل ودقيق بل زياده الارباح اذا احسنت عمليه التوافق فى الاتجاه او الطرديه والتعاكس فى الاتجاه الاخر

azizhaddad2013
12-27-2013, 14:12
أنا أوافقك تماما في هذا الموضوع المميز شكرا جزيلا في انتظار المزيد من ابداعاتك
و تقبل روري أخي الفاضل بالتوفيق للجميع ان شاء الله

salimned
12-27-2013, 15:28
السلام عليكم
بالفعل يجب ان نستفيد باحسن طريقة من ارتباط
الاسواقلانها ممكن في بعض الاحيان تسير في
اتجاه غير متوقع و تسبب لنا خسارة كبيرة و بالتوفيق لك
تحياتي سلام.

lemhaf
01-07-2014, 01:06
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بارك الله فيك اخي العزيز معلومات ممتازة بصراحة ومفيدة في مجال التداول اخي في انتضال كل ماهو جديد
مشكور

waelmma
01-16-2014, 12:00
:o:o:yahoo: شكرا على هذه المعلومات اخى الكريم وهى معلومات كانت فعلا غائبة عنى فبارك الله فيك
ومنتظرين منك المزيد يااخى وربنا يوفقك

meneerforchon
01-16-2014, 14:51
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم الاخوة المشاركين
موضوع مفيد ومهم يستحق المتابعة
بارك الله فيكم وفي المنتدى

ساره حسن
01-16-2014, 16:52
موضوع مفيد افادنى كثيرا
وانا افضل النوع الثانى وهو التنويع
حتى لا اتعرض لخسائر كثيره
تقبل مرورى

motaha
01-16-2014, 17:24
بسم الله والصلاة والسلام علي رسول الله
أخي حقا التلازم في ارتفاع وانخفاض العملات او انعكاسها يكون له دخل كبير في اختيار الازواج
وهناك عملات متوافقة بديهيا وعملات متفاوتة الاسعار واختيار الازواج المناسبة للمتاجرة من اهم خطوات نجاح عملية المتاجرة في الفوركس
والله ولي التوفيق

ashrafko
01-16-2014, 17:25
اخى الكريم انا افضل العمل فى زوج اليولرو دولار اعتقد انة الافضل فى التداول وخاصة فى البداية فى التعامل مع السوق وبالتوفيق والربح الوفير

ilyes chaieb
01-16-2014, 17:53
حسب رأي هو التركيز على زوج واحد و انت ممكن تكسب منه ارباح محترمة
لان العمل بطريقة المقارنة بين الازواج المتقالربة و المتعاكسة فيها نوع من البطء
لان الفوارق السعرية بينهما لاتظهر الى بعد عدد من النقاااط ممكن تصل ل 100 نقطة
تقبل مرورى

transakshan6
01-16-2014, 18:27
الصراحه يا اخي بالنسبه لارتباط العملات في اكيد ارتباط
بس انا حاسس ان الكلام ده فيه لبس عشان كده يعني مش همشي بنفس اللي انت قولتله او حددته من عملات
انا مش قصدي شئ سيء بس مجرد شك مش اكتر
تحياتي لك

hasback
01-16-2014, 19:09
بالطبع اخ سفيان الامر جيد ولكن على الشخص ان يعي ايضا كون ذلك قد يضاعف الخسارة في كلتا الصفقتين فليس دائما يتحرك الزوج كما قلت وبعض الاحيان يكون هناك فرق من 5 الى 10 نقاط بين الصفقتين وان فتحتهما في نفس الوقت في الزوجين وينصح العمل بلوت صغير

maha elsayed
01-16-2014, 19:13
السـلام عليكـم ورحـمه الله وبركاـته لا انا مكنتش اعرف الموضوع ه
بس كويس انك قولتلى ازاى استفيد من ارتباط العملات

Kendrici
01-16-2014, 21:00
السلامن ةعليكم ورحمة الله وبركاته

اخي هذا لاامر جيد فالكثير يعتبره فقط لوضع تداول لكن من لن نستفيد شيء يعين لو خسرنا من هنا نرح هناك لا تستفد شيء

ولو رحت في الاثنين تستفد قليلاا

oujdi-48
01-16-2014, 21:32
السلام عليكم ورحمة الله

بورك فيك على الطرح المميز

واصل ولا تفاصل وفي إنتضار قادمك الأفضل

.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ................

monimox
01-18-2014, 00:05
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و براكته
اشكر كل من ساهم من اجل مساعدة الا خرين في فهم كل ما يتعلق بتداول في فوركس وعلى هاده الفرص التي لا تعوض انا شخسيا مبتدئ
و أحاول ان استفيد...

rami007
01-24-2014, 22:55
السلام عليكم
بص انت ممكن تستفيد من العلاقه العكسيه بين اليورو والفرنك في انك تدخل صفقات هيدج باستغلال العلاقه دي
سلام تحياتي

3omda El-Nopy
01-25-2014, 06:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته,
عندما يحلل المتداول زوج زي اليورو دولار ويكون مقتنع بدرجة كبيرة بتحليلة ثم يفتح صفقة علي زوج اخر مرتبط بتحركات اليورو دولار علشان يحاول يكسب من الاتنين فأنه يستخدم علاقات فى تحقيق اكبر ربح ممكن.
تقبل مرورى ومشكور جدا

peep8
01-25-2014, 07:01
====

اكيد فيه طرق واتجاهات للمحاولة للاستفادة من العلاقات ديه
واستخدام العلاقة في تحقيق اكبر قدر ممكن من الربح
يعني لما يحلل زوج زي اليورو دولار ويكون مقتنع بدرجة كبيرة بتحليلة ثم يفتح صفقة علي زوج اخر مرتبط بتحركات اليورو دولار علشان يحاول يكسب من الاتنين

sara ali
01-25-2014, 11:08

alaeddine
02-01-2014, 00:39
بالفعل هناك إرتباط كبير بين العملات لذا من الأفضل
على كل متداول أن يأخذ هذا الأمر بعين الإعتبار و يجب
أن نتعرف على نوعية الإرتباطات و علاقاتها مع بعضها البعض.

omnia ashraf
02-06-2014, 19:46
بارك الله فيك اخى الفاضل على هذا المجهود الرائع
اول مره اعرف ان هناك ارتباط بالعملات وشكرا لك
بس انا مش فاهمه ازاى هستفيد من ربط العملات

latraaa
02-06-2014, 20:20
مشكور أخي الكرييم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي قدمتها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و يحققوا الكثير منها إن شاء الله، اتمنى لك و للجميع التوفيق إن شاء الله، كما أتمنى أن أراك فيمواضيع أخرى إ نشاء الله

عاشق الفوركس
02-06-2014, 20:44
السلام عليكم ورحمة الله ,مشكور اخي الغالي على الموضوع وعلى النصائح التى تقدمها لافادة الاعضاء الكرام وعلى كل حال هي فكرة سديدة ويمكن التعويل عليها في المستقبل ، ان شاء الله .

abo heba
02-06-2014, 21:28
اهلا بك
الف شكر لنصائحك اخى ولكن بالفعل انت تريد ونحن نريد ان تكون كل الصفقات بنسبه كبيره صحيحه لكن
لابد ان يكون هناك انعكاس ولابد ان نتبع اداره راس مال جيده
تحياتى لك

forexman55555
03-10-2014, 15:35
انا بصراحة لا استفيد من ارتباط العملات و لا اثق فى ارتباط العملات اصلا
و هذا ايضا لانى اتاجر فى اغلب الاحيان على اليورو / دولار فقط

ashraf2014
03-10-2014, 16:26
بالفعل انت تريد ونحن نريد ان تكون كل الصفقات بنسبه كبيره صحيحه لكن
لابد ان يكون هناك انعكاس ولابد ان نتبع اداره راس مال جيده
تحياتى لك

melad
03-10-2014, 16:58
بسم الله الرحمن الرحيم : شكرا لحضرتك على المعلومات , و فى هذا المجال اقصد الإرتباط بين الأزواج يوجد الكثير و الكثير من المواضيع و يوجد من يستخدم الهيدج ايضا و يكون ثنائى او ثلاثى كمان , تحياتى و شكرا على الموضوع

RomanyMoreed
03-10-2014, 17:17

التنويع في دخول الصفقات بين الازواج المعاكسه مفيد واحيانآ بيساعد علي التحليل في الزوجي ن لو حللت من زوج واحد وده فقط في حاله الازواج المعاكسه

تحياتي

salimned
03-10-2014, 17:26
السلام عليكم
نعم اخي هناك بعض الازواج التي تمشي عكس
بعضها و لكن ان قمنا باجراء تحليل على كل واحدة نستطيع
تفادي هدا المشكل و ندخل بكل امان لصفقتنا و بالتوفيق لك
تحياتي سلام.

3_forex
03-16-2014, 04:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاك الله خيرا صديقى وبارك فى فاعلى الخير جميعا ربما يميل هذا الموضوع الى المساعدة وطرح النقاش ولهذا فائدة كبيرة على جميع من قرأ الموضوع لان كل معلومة فى الفوركس مهمة للغاية لنصل الى صفقات اكثر دقة إن شاء الله وتقبلوا مرورى وإن شاء الله خير للجميع
>
....................

ahmad lord
03-16-2014, 04:33
في استراتيجيه ممكن تبحث عليها علي النت مخصوص علشان الترابط بين العملات ازاي بتقدر تستفاد منها انا اشتغلتها معجبتنيش بس ممكن تعجبك

balou1991
03-16-2014, 04:46
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد اعتقد ان اكتر استفاده من ارتباط العملات لمعظم المبتدئين بتكون فى تاثير العملات دى على الزوج الى هما اختاروه عشان يتاجروا عليه وبالتالى يقدروا يحددوا نوع الصفقه اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

نور المعرفه
04-18-2014, 20:36
لكن المشكلة في التنويع في الصفقات وخاصة إذا كان رأس المال صغيرا ً أنك ستطرح مالك بسرعة في السوق وقد لا تربح وقدتخسر معظم الصفقات ، أعتقد أن هـذا ما يسبب خروج الكثييرين من الفوركس بسرعة ، بارك الله فيكم .

a7med84
04-20-2014, 01:50
انا احاول ان اعرف سبب الحركه من خلال الراتباط

او اشتراك العمله فى اكتر من زوج لان فى اوقات بيكون فى حركات مفاجئه وبكون عايز اعر فمن اى عمله فى الزوج

MAZROUR
04-20-2014, 01:52
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه عندما يحلل المتداول زوج زي اليورو دولار ويكون مقتنع بدرجة
كبيرة بتحليلة ثم يفتح صفقة علي زوج اخر مرتبط بتحركات اليورو دولار علشان يحاول يكسب من الاتنين فأنه يستخدم
علاقات فى تحقيق اكبر ربح بالتوفيق للجميع ان شاء الله

maha elsayed
04-20-2014, 02:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بك أخي الكريم احنا نستفيد من ترابط العملتت من خلال
الزوج وعلاقت ببقيه االازواج الاخرى فى الفوركس

karam22
04-20-2014, 02:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الارتباط بين اليورو والفرنك يجعلك تركز في تحليل فقط واحد منهم وعندما تتم شروط ايجابية كثيرة بالنسبة للتوقع ادخل علي الزوجين بطريقة عكسية تايد وزيادة في المكسب

dragonhell
04-20-2014, 02:22
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

انت يا تتعامل مع عمله واحده يا اما هتضر انك تحلل كل واحده لوحدها

fatoma elsayd
04-20-2014, 02:33
السلام عليكم
أمــين يـارب العالمين تشكرا جزيلا لك اخى الفاضل على شرح وكيفيه الاستفاده من ارتباط العملاااات
اتمنى ان تتقبل مرورى استاذى وبالتوفيق :);)

rami007
04-24-2014, 15:43
السلام عليكم
شكرا يا باشا على الموضوع وبجد
فعلا الواحد مش كان هياخد باله
من حاجه زى دى وبجد شكرا
ليك كتير وتقبل مرورى وننتظر مزيدك
سلام تحياتي
بالتوفيق

lazhar12
04-25-2014, 02:58

imaddidi
04-25-2014, 03:06
تسلم ايدك اخى الكريم وانا بالنسبة لى فعلا بفضل التنويع فى العملات الاساسية عشان نضمن
اكبر نسبة نجاح للصفقات وبخصوص اول نصيحة معتقدش ان فى حد ممكن يعمل كده ههههههههه

naceurbens
04-28-2014, 22:27
بسم الله الرحمن الرحيم
و بارك الله فيكم
بالتوفيق تقبل تحياتي….

---------- Post added at 08:27 PM ---------- Previous post was at 02:21 PM ----------

شكرا لك أخي
جزاك الله خير
وبالتوفيق و ألف شكر لكم

horus
04-28-2014, 22:31
السلام عليكم العملات يتم متاجرتها على شكل أزواج فإن كل زوج سوف يتأثر بصورة مباشرة أو غير مباشرة من الأزواج
الأخرى ومتى ماعرفت طريقة ارتباط العملات مع بعضها البعض تستطيع الإستفادة من هذا الإرتباط تحيايتي

aysamiman
04-29-2014, 14:58
رتباط العملات بطريقة هيدج مثلا بين زوجين بيع على واحد وشراء على واحد

xdorex
04-29-2014, 15:14
شكرا لك فكره حلوه ولكن من الممكن ان تخسر الكتير بسبب العمله التي لديها سبوله اكتر ايضا
كما الربح ايضا الخساره ممكن تكون كبيره تقبل مرووري

محمد السيد محمد
05-20-2014, 01:58
الموضوع ده منقول انا قراته قبل ذلك لكاتب أخر .. يا اخي نعم الشخص الاخر
كتبه بطريقة جيدة لكن هذا لا يعني ان تقوم بقص ولصق الموضوع ليس اكثر اين بصمتك الشخصة

shellfish_ssa
05-20-2014, 02:00
بسم الله الرحمن الرحيم
والسلام عليكم شكرا جزيلا مووع مفيد ومشاركة جميله ومعلومات قيمه اتمنى ان ستفيد منها
وعلى الاكيد اننا نتمنى كل الخير دائما للجميع ان شاء الله .

AMLAK
05-20-2014, 02:01
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه بالفعل فانت تريد ونحن نريد
ان تكون كل الصفقات بنسبه كبيره صحيحه لكن لابد ان يكون هناك انعكاس ولابد ان نتبع اداره راس مال جيده تحياتي للجميع

سمير تيارت
05-20-2014, 18:58
كلامك صح هاقولك لية اذا هبط الدولار
صعد الين واليورو والنيوذلندى والاسترلينى
لكن اذا هبط اليورو هبط معة العملات
التى ذكرتها معها الدولار الكندى

حليس مختار
05-23-2014, 16:55
ربح يقابله دولار خسارة من الزوج لاخر

ولكن يمكن عمل عقدين من زوج وعقد من الزوج الاخر

host
05-23-2014, 19:31
هذا شرح وافى وجميل جدا ويكون المستفيد الاكبر هو الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس
وننتظر منك ان تقوم بنشر المزيد من المواضيع الجميلة والمفيدة

scan
06-16-2014, 03:52
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

nour elhouda
06-16-2014, 05:44

2- التنويع

شكرا على المعلومة وطبعا المتاجرة فى اكثر من نوع من العملات دة بيوسع المجال فى الربح ولاقدر الله الخسارة مش هاتكون فى كل العملات

مصطفى حمدان
06-16-2014, 15:39
مشكور اخى الفاضل على هذه النصائح واحب ان اضيف ان ارتباط العملات يستفاد منه بعض المتداولين الذين يعملون باسلوب الهيدج فى دخول صفقات معاكسة على الازواج تبعا لارتباط العملات

kachary
06-16-2014, 15:42
بارك الله فيك اخي الكريم على النصائح لان الواحد لازم يكون عالم بالازواج والعلاقة بينهم كلهم
حتى لا يقع في اخطاء سادجة وغبية كالتي كنت افعلها اول مادخلت الفوركس ههههههههههههه

ruse
06-28-2014, 20:42
السلام عليكم

el andaloussi
06-29-2014, 17:51
أخي الكريم كلنا يعلم أن العملات مرتبطة ببعضها
البعض وأن الدولار هو المحرك الذي يلعب الدور الأكبر وشكرا

gehad87
08-22-2014, 23:58
في ناس كانت بتحلل زوج واحد وعلى اساس تحليلها للزوج ده بتدخل على اساس علاقته بازواج تانية باكتر من زوج
الطريقة دي غلط لان ممكن تحليلك نسبة الخطا فيه تتحقق ساعتها ودع حسابك وانساه

abderrahmenanis
08-23-2014, 00:27

mod
08-24-2014, 01:10
اخي الكريم شكراً على هذا الطرح الرائع
جزاك الله كل خيرا بانتظار المزيد منك

فوركسوريا
08-24-2014, 02:02
السلام عليكم
بص انت ممكن تستفيد من العلاقه العكسيه بين اليورو والفرنك
في انك تدخل صفقات هيدج باستغلال العلاقه دي

speeder
09-16-2014, 14:02
انا بصراحه اُعجب بهذه المواضيع جدا لا أنها بصراحه شديده تعتبر من أسرار الفوركس المهمه
التي تكشف خفايا امور كثيره خصوصا فيما نسميه تعزيز الربح وعدم تعزيز الخساره

abdelmoumin
09-16-2014, 15:47
السلام عليكم يا اخي
بالنسبة لموضوعك هذا يبدو لي ان ارتباط العملات يستطيع ان يفيدك في السوق و دلك يكون تاثير ايجابي و لكن العكسس صحيح ايضا

fosat
09-16-2014, 16:06
تمام اخي الكريم
و الله يوفق الجميع منور