PDA

View Full Version : ازاي اعرف ان الشركة stp او market maker

mesi79
11-28-2012, 15:00
هل هناك طريقة لمعرفة اذا كانت الشركة market maker او stp او ecn
و هل تكذب الشركات فى هذا ال شأن و تدعى انها stp وهىmarketmaker
و كيف يمكن كشف هذا الكذب

azifek
11-28-2012, 22:40
أخي الكريم
بصراحة ليس لدي خبرة كافية حتى أجيبك على هذا السؤال الذي طرحته
أتمنى من أحد الإخوة ممن يملكون الخبرة الكافية أن يجيب على سؤالك

may
11-30-2012, 00:27
يمكن من خلال بعض المواقع تعرف من خلالها هل الشركه كبيره ولا لا وايضا يمكن ان تسال الخبراء فى ذلك

issa1988
11-30-2012, 00:29
السلام عليكم
والله اخي لا اعرف
واتمنا من الاخوا اصحاب الخبره بأن يفيدونا ويخبرونا عن الفرق بينهما
مع تحياتي للجميع وبالتوفيق

ezel
12-23-2012, 12:31
اظن ان الشركة اس تي بي هي تتعامل مع الابناك في توفير سيولة للمتداولين
اما الماركت ميكرز فهي توفر السيولة بنفسها وتربح ان خسرت وتخسر ان ربحت

ahmed1
12-23-2012, 15:33
هي بطبيعه الحال في موقع الشركه بيكون تعريف للشركه واعرفها منها او كلم خدمه العملاء

من موقع الشركه وهما هيفيدوك اكثر في مجرد دقائق معدوده

asmoune
12-23-2012, 17:04
أولا أتمنى أن يجيبك أصحاب الخبرة
لأني لا أستطيع إفادتك للأسف لأني مبتدئ
وسأستغل الفرضة لتعلم الجديد إن شاء الله، عندي سؤال إذا أمكن أحد الأعضاء أن يجيبني:
ما هو market maker و stp و ecn ؟؟؟؟؟؟؟

محمود شبايك
12-30-2012, 20:56
ان حضرتك قبل ماتخش اى شرركة او تتعامل معاها لازم تاخد عنها معلومات كفاية عشان عامل الامان

tamanna
12-31-2012, 08:09
أتمنى من أحد الإخوة ممن يملكون الخبرة الكافية أنماتخش اى شرركة او تتعامل معاها لازم تاخد عنها معلومات كفاية عشان عامل الامان

شيرين
12-31-2012, 08:14
أخي الكريم
وانا ايضا كونت اتمني ان افيدك بهذا الموضوع ان شاء الله حد يفيدك

pirlo
12-31-2012, 10:06
المفروض لا تتعامل مع اي شركه غير لما تكون واثق فيها وتعرف عنها الكثير

salma saad
01-05-2013, 03:37
شكرا لهذا السؤال المهم واشكر ايضا مل من جاوب عن هذا السؤال وارجو من لديه توضيح اكثر يشاركنا به

Maroo
01-05-2013, 04:12
قد تكون الشركة ماركت ميكر وعندها نظام تداول stp
المهم تكون معروفه وسجلها نضيف ... ومسجلة ومرخصة من هيئة معتبرة .... وشوف لك وكيل ثقة يحل لك بعض الاشكاليات .
وهناك فرق واضح بين شركات الماركت ميكر وecn وهي ان الماركت تسوي اعادة تسعير كثير بعكس ecn التنفيذ فوري حتى وقت الاخبار

حسن السيد
01-05-2013, 05:24
اخى الكريم عليك بالتوجة الى ادارة المنتدى
وهم هيفيدوك احسن منى فى الموضوع بتاعك
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

ayman.shosha
01-05-2013, 05:45
اخى العزيز
MARKET MAKER او صناع السوق و هي ببساطة الشركات التي تدير صفقات العملاء عن طريق (مكتب تداول) وهو عبارة عن مكتب يكون فيه موظفي الشركة المتخصصين في هذا المجال ويقوموا بتنفيذ هذه الاوردرات او ما يسموه (التغطية) و اللذي هو عبارة انه يشتري منك و يبيع لك، ولا يحول اوردرك مباشرة للبنك، لذلك فهو يصنع لك انت السوق

و نظرا لأنه الطرف المضاد لك، فتجد ان في هذه الشركات يتكرر فيها الـ Re-quote او إعادة التسعير، وهي ان وجد البروكر ان السعر اللذي طلبته يتجه في اتجاه الربح لك فيقوم باعطائك سعر اسوأ لأنه باختصار دائما يتاجر ضدك، نعم لا تندهش هذا النوع يتاجر دائما ضد العميل و من مصلحته ان يرفع عليه الاسبريد و ان يعطيه اسوأ سعر، وأي شيء يؤدي بالعميل ان يخسر لأن خسارته ستكون هي مكسبه (عرفت الآن من اين يأتوا بتكاليف الدعايا الباهظة؟)

ولذلك تجد مع هذه الشركات بطء دائما في تنفيذ الاوردرات خصوصا اذا كان حجم العقد كبير (جالسين يفكروا الاول) وللأسف هناك اسامي رنانة في الوطن العربي دعى اليها كثير من المنتديات العربية وروجوا لها ماهي الا من هذا النوع، ولا تندهش ايضا اذا اخبرتك ان بعض هذه الشركات تقوم بعمل اتفاق مع بعض هؤلاء المروجين لها باعطائهم نسبة من خسارة العميل

و حتى هذا النوع السيء ينقسم الى نوعين، الاول هو ما ذكرته سابقا و اللذي اذا خسرت يقوم باخذ خسارتك له و اذا ربحت يقوم بتمرير الاوردر للبنك اللذي يقوم بتغطيته، وهذا الكلام بالمختصر المفيد لأن موضوع التغطيه يطول شرحه وممل، لذلك فلنركز حديثنا على الشق المهم بالنسبة لنا

الامثلة كثيرة لأنواع الدعايا التي تقوم بها هذه الشركات (مثلا 30% بونص ايداع او ليفرج 1:1000 او 5$ هديه تتاجر بها) و الغالب انها تستهدف صغار المضاربين و المبتدئين، و اظن انك شاهدت مرة او اثنين امثال لهذه الدعايا او جملة مثل “حقق ارباح كبيرة في الفوركس” او “تجارة اليورو سهلة” على احد البنرات في منتدياتنا العربية، اليس كذلك؟ هذه الشركات لا علاقه لها غالبا باي بنك (اتحدث هنا عن الشركات الصغيرة التي تقبل ايداعات تبدأ من 1$) هذه الشركات ماهي الا صالة قمار، تربح من خسارة العملاء و تدفع للرابحين من الخاسرين، و كلنا يعلم الجملة الشهيرة بان 95% من المضاربين يخسرون، فهذه الشركات تعرف انها لو لعبت دورها جيدا ستكون هي الرابح الاكبر في النهاية، و الكلام في هذا الموضوع يطول لصفحات لكن اظن ان الفكرة وصلت لكم جيمعا

اما النوع الاخر من الشركات فهي شركات الNO DEALING DISK ويرمز لها ب NDD معناه العمل بدن غرفة تداول
هذا النوع من الشركات يمرر الاوردر الخاص بك مباشرة بالسوق دون ان يتاجر ضدك كما في المثال الاول لأن من مصلحته ان تربح، لأن هذا النوع يجني ارباحه عن طريق (فارق السبريد او العمولات ا كلاهما معا) ولكن هناك فرق كبير في الاسبريد في هذه الشركات و بين النوع الاول، فمثلا تجد في الشركات اللتي لديها ديلينج ديسك ان اسبريد اليورو مثلا 3-4 نقطة في حين ان النوع الثاني يبدا الاسبريد من صفر حتى نقطة او نقطة و نصف و الاسبريد يتغير بمقدار 0.1 وهو يكون من البنك مباشرة لذلك فالشركة لا تستفيد منه في شيء و عليه فانها تضيف عمولتها (تختلف من شركة لأخرى لكن في حدود5- 7$ للعقد الاستاندرد، فلو حسبتها ستجد انها اوفر فمثلا على اليورو دولار نفترض ان الاسبريد المقدم من البنك كمتوسط نصف نقطة + 7$ عمولة اي كانك تدفع 1.2 نقطة سبريد وهو اقل بكثير من الشركات العادية

وهذا النوع من الشركات ينقسم الي نوعين رئيسيين
اولا شركات ال STP

إختصارا لجملة Straight Through Processing، أي مباشرة نحو التنفيذ

وهذا بالضبط ما تقوم به هذه الشركات حيث انها تأخذ الاوردر الخاص بك و تقوم بتنفيذه عن طريق البنك او البروكر الاكبر اللذي يقوم بتغطيه Clearing هذه الاوردرات في وقتها دون ان يقوموا هم بتغطيتها لك بان يشتروا منك او يبيعوا لك كما في حاله الماركت ميكر، لذلك فهنا لا يوجد تضارب مصالح على الاطلاق

يتربح هذا النوع غالبا بأن يقوم بعمل فرق سعر في الاسبريد، بمعنى…. ان البنك اللذي يقوم بتغطيته او البروكر الكبير يزوده بالاسبريد الخاص به و الذي يكون متغيرا (لا يوجد سبريد ثابت في السوق الحقيقية) وعليه فان صاحب الشركة الـ STP يقوم باضافة نصف نقطة او نقطة كاملة او ايا ماكان، و هذه الامكانية متاحة لديه في برنامج الميتا تريدر حيث كل ما عليه ان يحدد القيمة و بعد ذلك فان برنامج الميتا تريدر يقوم باظهار السعر للعملاء المتاجرين بعد اضافة العمولة.
لكن هذا لا يمنع ان يأخذ هذا النوع من الشركات عمولة بجانب الاسبريد، فهذا حسب حجم الحسابات او سياسة الشركة، وهو امر غير ثابت و يختلف من شركة لشركة

اما النوع الاخر من الشركات فهو
شركات ال ECN وهو إختصارا لـ Electronic Communications Network، أي شبكة الاتصالات الالكترونية

هنا الفرق كبير في كل شيء! فالشركة اللتي تكون ECN تقوم بربطك بشبكة التداول الرئيسية، اي انك تتاجر مع كل البنوك المتاحة في السوق و تأخذ افضل سعر متاح من اجمالي المطروح ولا يفرض عليك سعر بنك واحد كما في الامثلة السابقة. لذلك يكون الاسبريد اقل بكثير و التنفيذ اسرع و افضل لأن السيولة اعلى

و للتوضيح فان هذه النظام يقوم بإعطاءك افضل سعر BID متاح من كامل الشبكة مع افضل سعر ASK في نفس الوقت، ولا يشترط ان يكون من نفس البنك كلاهما! لذلك فانت لديك الامكانية ان تتاجر بافضل سعر متاح في السوق على الاطلاق

هذا النوع من الشركات يعتمد كليا على العمولات، فهو يأخذ عمولة ثابته لكنها باسوأ تقدير لا تساوي النقطة، و تختلف من شركة لشركة حسب حجمها، ايضا الحد الادنى لفتح الحساب يكون كبير، فهذه الشركات ليست للمبتدئين اللذين يريدون فتح حساب ب 10$ او حتى الف دولار! فالحد الادنى 2500$ مع شركة عمولتها كبيرة نوعا ما (7$ للعقد) في حين ان هناك شركة اخرى تعرض عمولة 2$ فقط لكن الحد الادنى لفتح الحساب 50 الف دولار! فهذا النوع من الشركات يعد الامثل للمضارب المحترف وليس للهاوي او المبتديء

اظن انك الان اخى العزيز لا حظت الفرق وكل لبيب بالاشارة يفهم

شكرا لك وتقبل مرورى

egypt2013
01-05-2013, 16:06
السلام عليكم ........... الحقيقة انا جديدة في الفوركس ومفيش عندى فكره عن هذه النقطة اطلاقا ، ان شاء الله الاعضاء هنا يفيدوك ونستفيد جميعا
تحياتى وتقبل مرورى

حسن السيد
01-05-2013, 18:05
لا اعلم يا اخى كيف معرفة هذا
ولكن توجة الى الادارة وهم هيعرفوك كل ما تريدة
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

harimeche
01-05-2013, 19:19
والله لا أعرف مادا قلت واتمنى من أحد الإخوة الشرح
لكي تعم الفائدة

ANGEL_FROM_SKY
01-05-2013, 19:23
و كيف يمكن كشف هذا الكذب

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته . اهلا وسهلا اخى الكريم . شركات الفوركس المحترمه تكون مسجله فى احدى الهيئات الدوليه المشرفه على شركات الوساطه . ويكون لها رقم مسجله به تستطيع من خلال هذا الرقم ومعرفه ما هى الهيئه المسجله فيها الشركه معرفه كل شئ عن الشركه . وربنا يوفقك يا رب ................................. اللهم امين

prince of dark
01-05-2013, 21:10
يا اخى الكريم بجد يعنى عليك بالشركات المرخصه وريح دماغك وخلاص وشكرا على الموضوع الرائع وتقبل مرورى وتحياتى وسلامى لك وللجميع

amera samer
01-05-2013, 22:31
والله انا معنديش خبرة كافيه بس اكيد اللى بيحاول يتعامل مع شركه بيشوف ويعرف تاريخها ومحاوله تخمين راس مالها وبكده هتعرف اذا كانت كبيرة ولا وايضا من خبراء الفوركس والمواقع المحدده التى تعرض معلومات عن الشركات وتاريخها ومميزاتها

salma saad
01-06-2013, 02:43
السلام عليكم
للاسف ليس عندى اجابه على سؤالك لانى لسه مبتدئه فى هذا المجال وارحو من ليه معلومات كافيه ومؤكدة فى هذا الموضوع ان يفيدنا بيها

star forex
01-11-2013, 00:37
فى الحقيقه معرفش ايه نظام الشركه دى بس ممكن لو حضرتك بحثت فى اى محرك بحث
عن اسمها هتلاقى مواضيع كثيره بخصوصها وان شاء الله تفيدك

abobody
01-11-2013, 00:54
فيه كتير جدا من الاثباتات اللى ممكن من خلالها تتاكد من طبيعة الشركة
اللى هتتعاما معاها ابسطها سيرش بسيط على جوجل

ahmed shebl
01-11-2013, 01:00
في الحقيقه انا لا اعلم عن ماذا تتحدث لكني اتمنى ان يجاوبك احد حتى تستفيد ونستفيد معك ايضا

حسن
01-11-2013, 01:07
لا اعلم يا اخى انا اول مرة اعرف المعلومة دى
ومشكورين الاعضاء اعتقد ان همة فادوك فيما تريد

saad forex
01-11-2013, 01:27
لن يستطيع التعرف على اجابه هذا السؤال الا عن طريق
الخبراء العاملين فى هذا المجال منذ فتره كبيره
هما بالتاكيد هيعرفوا

disha
01-11-2013, 02:01
الصراحة انا لا اعلم الفرق بينهما يا اخي الكريم
ياريت لو حد يفيدنا بشرح مبسط عنها

latraaa
01-14-2013, 20:52
بصراحة أخي الكريم ليس لدي أي فكرة قد تساعدك و تساعدني في الإجابة عن سؤالك،، و لكن أنصحك أن تداوم مع شركة إنيستا لأنها الأصدق و الأحسن في رأيي

merselmiz
01-14-2013, 20:54
هو ليس بنوع الشركة لأن هناك شركات ماركت ماكر أكتر من رائعععععععععععععععععععععع ععععععععععععع
الحل هو التجريب

ياسر
01-14-2013, 20:57
بسم الله
بطبيعه الحال في موقع الشركه بيكون تعريف للشركه واعرفها منها او كلم خدمه العملاء

من موقع الشركه وهما هيفيدوك اكثر

star
01-14-2013, 21:19
اعتقد ان اى امور تخص الشركات بتتواجد على جوجل يعنى ادخل اسم الشركة
هتلاقى مليون فيل فيهم كل حاجة عن اى شركة

ahamed ali
01-14-2013, 21:26
انا معنديش خبرة كافيه بس اكيد اللى بيحاول يتعامل مع شركه بيشوف
ويعرف تاريخها ومحاوله تخمين راس مالها وبكده هتعرف اذا كانت كبيرة
ولا وايضا من خبراء الفوركس والمواقع المحدده التى تعرض معلومات عن الشركات

rose flower
01-14-2013, 22:03
والله الحقيقه انا ليس لديا اى فكره عن هذا الموضوع
اتمنى انه احد الاعضا يفيدك فى هذا الموضوع

moonlight32
01-14-2013, 22:14
موقع الشركه دليل عليها

FiFi
01-14-2013, 22:20
اهلا بيك ياغالي والله انا اسفه لحد الان لم اسمع بهي الشركه لي اسمها
marketmak يمكن ياغالي تكون صابه ويمكن لا دور في جوجول وشوف

كريم سليمان
01-14-2013, 22:53
الشركات التي تعمل علي نظام ecn لا يوجد بها نظام اسلامي اي ان الحسابات يكون عليها فؤائد تبييت الصفقات بالاضافة الي
عمولة علي كل لوت يتم فتحه و تعطيك مقابل ذلك سبريد بسيط ما بين 0 الي نصف نقطة لليورو دولار و لكن لا تصدق الشركات
التي تكتب انها تفتح لك حساب اسلامي و بنظام ecn فهذا غير موجود

LiNDa1
01-14-2013, 23:17
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●

اهلا انا عن نفسي ما سمعت من اي من هي الشركات يمكن تكون
جديده في عالم الفوركس ولكن انصحك بها لا تدخلها الا بعد التاكد منها
يكون تكون وهميه ونصابه

osama80
01-15-2013, 00:02
اخى العزيز يمكن من خلال بعض المواقع تعرف من خلالها هل الشركه كبيره ولا لا وايضا يمكن ان تسال الخبراء فى ذلك
بالتوفيق انشاء الله

ezel
01-19-2013, 01:00
اخى العزيز يمكن من خلال بعض المواقع تعرف من خلالها هل الشركه كبيره ولا لا وايضا يمكن ان تسال الخبراء فى ذلك
بالتوفيق انشاء الله

ممكن ببساطة اخي ان المتداول يدخل على المعلومات بخصوص الشركة في نفس الشركة
ايضا ممكن السؤال عنها في المنتدى لانها لو كانت مشهورة فاكيد اعضائها سيكونون كثر

derar
01-26-2013, 12:34
السلام عليكم
ممكن نفهم المقصود بكل
المصطلحات اللي حكيتها
لانها ما مرت علي من قبل

body
01-26-2013, 12:45
اكيد طبعا ممكن ان تعرف من خلال البحث عبر الانترنت وان يكون لديك معلومات كافية عن هذه الشركة

fog
01-30-2013, 17:22
بصراحه انا معرفش الاجابه وبحثت فى مشاركات الاعاضء الى ردو يمكن حد يساعدنا بس كلهم بيردو علشان البونص مش علشان المساعده

free.person
01-30-2013, 18:09
انا اول مره اسمع عن الحاجات اللى انت بتقولها دى وتقبل مرورى وان شاء الله الناس كلها تستفيد من الموضوع

flaston
01-30-2013, 18:54
اكيد طبعا يا اخي يمكنك ان تجد في المواقع ما يهمك
قم بالبحت في الانترنيت ستجد معلومات عن الشركة التي تبحت عنها
وشكرا

majdellah
01-30-2013, 18:55
خلال بعض المواقع تعرف من خلالها هل الشركه كبيره ولا لا وايضا يمكن ان تسال الخبراء

saly_elnahas
01-30-2013, 19:23
فيه مواقع بتعرفك وممكن تسأل اللي لهم باع طويل في المجال

spiderforex
01-30-2013, 19:27
ممكن تتاكد اخي من الشركة ومصداقيتها عن طريق مواقع الكثيرة التي تعطي فكرة عن الشركات وكذلك من خلال مواقع الجهات الرقابية الموثوقة التي تنتمي لها

ahmedaljrah
01-30-2013, 19:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حقا يااخي موضوعك رائع ومهم لكل عضو وانا شخصيا ليست لدي المعرفة في هذا الشيء اتمنى من الخبراء ان يجيبوك
تقبل مروري

ملكة الرومانسية
01-30-2013, 20:03
طبعا يعني موقع الشكره بيكون قادر علي كشف طرق الكذب
ع مااتوقع من ذلك يارب اكون جاوبت بطريقه صحيحه لاني ليه مبتدئه بعالم الفوركس

SiRa
01-30-2013, 20:16
اهلا ااانا للاسف اشتغلت فقط مع شركه انستا فوركسس وشكرالك

eslam2665
01-30-2013, 20:20
ليس لدي معرفة جيده ولكن كل شخص فين قبل ما يبدء مع اي شركة لازم يبحث عنها وعن المعلومات الخاصة بها ويتأكد من سمعة الشركة ومن معاملتها واصبح لدينا وسائل كثيرة تساعد على معرفة المعلومات عن اى شئ

tona
01-30-2013, 20:23
اعتقد ان الموقع الالكتروني لكل شركة يعرفك بطبيعة الحال عن كل ما يخص تلك الشركة بشكل كبير سوف يفيدك الانترنت في هذه المسالة واسال خبير ايضا في هذا المجال

tamer al abboushi
02-11-2013, 12:59
السلام عليكم اخي الكريم هناك مواقع خاصه بالرقابه على شركات التداول ويكون في الموقع الخاص بشركة التداول رمز شركات الرقابه لكي يعرف زائر الموقع ان شركة التداول تخضع للرقابه من قبل الشركات التي تضع شعارها على الموقع الخاص في شركة التداول ولا يوجد مجال للكذب اذا كانت تخضع للراقبه الدوليه

egyption
02-11-2013, 13:42
السلام عليكم رحمة الله وبركاته
لا ادرى والله اعلم بذلك لكن اعتقدان هناك من الرقابه على شركات الفوركس مايضمن المحاسبة لهذة الشركات فى حال المخالفة

mannon
02-13-2013, 12:48

مش عارف والله الواحد يقول اية ، كتر الكلام عن الماركت ميكر وشركات الماركت ميكر ، على الرغم انى بشوف شركات كتير ماركت ميكر محترمة

free.person
02-17-2013, 18:22
والله يا باشا اساسا انا عن نفسى مش فاهم اى حاجه من الموضوع ده وان شاء الله ربنا يكرمنا بالربح الوفير لنا جميعا

zinamalqa
02-17-2013, 18:25
تلك المعلومات توفرها الشركة بنفسها

في صفحة التعريف بنفسها

بالانجليزية
about

ادخل للشركة وابحث عن تلك الكلمة وستجد معلومات الشركة

saddem
02-17-2013, 18:30
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته . اهلا وسهلا اخى الكريم . شركات الفوركس المحترمه تكون مسجله فى احدى الهيئات الدوليه المشرفه على شركات الوساطه .

ميوية حسن
02-17-2013, 18:32
الشركة ااس تى بى هى الشركة التى ترتبط بالنبوك اما الشركة الماركت ميكر
فهى تعتبر صناع السوق فهى التى تدير صفقات المتاجرين عن طريق غرفة
تداول خاصة بها فسيكون ذلك من خلال موظفين الشركة

hamza 04
02-17-2013, 20:47
بارك الله فيك ياغالي جزاك الله الف خير على توضيح:p

mohamedalaraki
02-17-2013, 21:24
يا اخى انتا ممكن تحس بيهم وتعرفهم من طريقة المعاملة

bourhan25
02-17-2013, 21:25
السلام عليكم صديقي انا اول مرة اسمع بهذه الشركات ليس عندي اي
معلومات عنها افيدك بها ان شاء الله يفيدك الاعضاء ...تحياتي

saad10
02-17-2013, 22:23
يمكن من خلال بعض المواقع تعرف من خلالها هل الشركه كبيره

---------- Post added at 07:23 PM ---------- Previous post was at 07:22 PM ----------

السلام عليكم اخي الكريم هناك مواقع خاصه بالرقابه على شركات التداول ويكون في الموقع الخاص بشركة التداول رمز شركات الرقابه لكي يعرف زائر الموقع

الى الامام
02-17-2013, 22:50
بيكون داخل كل شركة موجود ما هو نوع الشركة و كيف توفر لك الاسعار عن طريق البنوك مباشرة او غير ذلك

ota
02-18-2013, 13:53
السلام عليكم
فيه موقع اسمه www.100forexbroker.com ادخل عليه وانت تعرف كل حاجه
التوفيق حليف الجميع

amir11
02-19-2013, 19:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ممكن تعرف من موقع 100 فوركس بروكر دوت كوم
دعواتكم لى بتعويض خسائرى

forex.secret
02-19-2013, 23:36
والله يا باشا انت ممكن تسال الشركه وبجد مش هقدر افيدك فى الموضوع ده وبجد اتمنى التوفيق لنا جميعا ان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم

forexever
02-21-2013, 21:46
السلام عليكم انا اعتقد انه يمكن معرفة ذلك من اليسنس بتاعة الشركة و تقبل مرورى و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام بالمنتدى

sad10
02-21-2013, 21:52
اهلا اخي الكريم اعتقد ان ذلك صعب نوعا ما لكن اذا اردت معرفة الفرق بينهما ما عليك الا ان تسؤل الاخوان الخبراء او البحث في المواقع المتخصصة

speed-man
02-21-2013, 22:13

a5060
02-22-2013, 00:19
السلام عليكم
اهلا اخوانى
ممكن تدخل على موع 100 فوركس بروكر وتشوف انواع الشركات وترتبهم حسب ما انت عاوز
ربنا يوفقنا ويوفقكم يارب

soufiane992
02-23-2013, 03:28
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
يشرفني العودة من جديد لإبداء آرائي في مواضيع الإخوة رغم أني مبتدئ
غيابي كان بسبب الحظر أما بعد في الحقيقه انا لا اعلم عن ماذا تتحدث لكني اتمنى ان يجاوبك احد حتى تستفيد ونستفيد معك

betty992
02-23-2013, 03:31
بطبيعه الحال في موقع الشركه بيكون تعريف للشركه واعرفها منها او كلم خدمه العملاء من موقع الشركه وهما هيفيدوك اكثر في مجرد دقائق معدوده

chabah
02-23-2013, 03:37
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين

---------- Post added at 01:37 AM ---------- Previous post was at 01:33 AM ----------

بطبيعه الحال في موقع الشركه بيكون تعريف للشركه واعرفها منها او كلم خدمه العملاء من موقع الشركه وهما هيفيدوك اكثر في مجرد دقائق معدوده

وسأستغل الفرضة لتعلم الجديد إن شاء الله، عندي سؤال إذا أمكن أحد الأعضاء أن يجيبني:

elmadry
02-23-2013, 03:42
الصراحة انا لا اعرف مثل هذه المعلومات وبالتالى لا استطيع ان افيدك فى مثل هذا الموضوع
فارجوا ان يقوم الخبراء ومن لدية خبرة ومعرفة بالاجابة على تساؤلك وفقك الله .

mostafa ismail
02-23-2013, 05:46
بصراحة اخى الحبيب اظن بان شركة انستا فوركس
من شركات الماركت ميكر لانها تعطى البوص وتاخذه مرة اخرى

mongi
02-23-2013, 05:47
السلام عليكم
الصراحة انا لا اعلم الفرق بينهما يا اخي الكريم

betty992
02-23-2013, 05:50

maged mohamed
02-23-2013, 06:43
بسم الله الرحمن الرحيم
انت ممكن تدخل على موقع الشركة
وان شاء الله ستجد الاجابة

mostafaabdelgawad
02-23-2013, 13:13
الصراحة لا اعلم اصلا الفرق بينهم اخي
اهم شئ انك تختار شركة سمعتها طيبة وبس

شذى464
03-12-2013, 14:18
لسلام عليكم
والله اخي لا اعرف
واتمنا من الاخوا اصحاب الخبره بأن يفيدونا ويخبرونا عن الفرق بينهما
مع تحياتي للجميع وبالتوفيق

madn
03-12-2013, 15:08
كل دا موجود على النت ومن طريقه
الشغل بتاع الشركه هتعرف تقيمها وتعرف
هى تنتمى لايه

Mr.JoCKeR
03-15-2013, 03:18
فيه كتير جدا من الاثباتات اللى ممكن من خلالها تتاكد من طبيعة الشركة
اللى هتتعاما معاها ابسطها سيرش بسيط على جوجل

سبقتي في رد هههههه

لا تخاف مرة قادمة عليك بمرصاد

malihashahid
03-15-2013, 03:25
يمكن من خلال بعض المواقع تعرف من خلالها هل الشركه كبيره ولا لا وايضا يمكن ان تسال الخبراء فى ذلك

mannon
03-16-2013, 19:52
و كيف يمكن كشف هذا الكذب

ايوة طبعا المفروض الشركات دى بتقول انها من الوع دة او دة او دة
يعنى انت من غير متسأل المفروض الشركة تبلغك ؟

capo ahlwy
03-23-2013, 17:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخى الكريم على سؤال بس انا الصراحه معنديش فكره كبيره عن الموضوع
دا بس بالنسبه للاعضاء ممكن يكون عندهم خبره شويه يريت لو حد يفيدنا يعنى ان شاء الله وربنا يوافق الجميع

tayani
03-23-2013, 19:05
:):)بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
أتمنى من أحد الإخوة ممن يملكون الخبرة الكافية أن يجيب على سؤالك:tie::tie:

Ahmed Dahab
03-23-2013, 19:14
اخى الكريم انا ليس لدى خبرة بذلك الا اننى اجيد التعامل مع الفوركس جيدا والحمد لله اربح واكسب

forex.mad
03-23-2013, 19:24
والله يا باشا اساسا لو الواحد عرف الفرق بينهم يبقى كويس اوى اوى ومشكور يا اخى الكريم ويجعله الله فى ميزان حسناتك

joorry
03-23-2013, 19:26

بصراحه ماعندي فكره عن الموضوع

ان شاء الله الاعضاء يفيدووك

بالتوفيييق

esraa kenawy
03-23-2013, 19:28
انا لا اعرف ايضا لانى لسه مبتدئه فى مجال الفوركس اتمنى من الاعضاء يفيدوك
تقبل مرورى :) :)

peep8
03-23-2013, 20:20
شكرا لهذا السؤال المهم واشكر ايضا مل من جاوب عن هذا السؤال وارجو من لديه توضيح اكثر يشاركنا به

ahmed14320
03-23-2013, 20:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اشكرك على فتح هذا الموضوع للتحدث فية
فى الواقع انا لا اعلم شيئا عن هذا الموضوع لانى مبتديء وشكر

Osha
03-24-2013, 04:56
يمكن من خلال البحث على الانترنت على افضل الشركات الموجوده والمسجله

ah663214
03-24-2013, 12:44
ببساطه ادخل على موقع 100 فوركس بروكر دوت كوم واعمل مقارنه واعرف نوع شركتك
أتمنى التوفيق للجميع

like
03-25-2013, 00:10
الشركه المارك ميكر اخي هي الشركه التي تعتبر خسارتك ربح لها
واوقات كثيره تعاديك اذا وجدتك تربح ارباح كبيره
اما الشركات المسجله والمحترمه لا تفعل ذلك

taoufik bajjou
03-25-2013, 12:43
السلام عيكم خي الكريم ما عليك سوى احث في محرك البحث ن هناك العديد من المنتديات يعرفون بالشركات و طريقة عملها و تقييمها أيضا في السوق

chabahfatima
03-25-2013, 14:18
نرجوا من الإخوة القائمين الإفادة و الإجابة عن السؤال، بارك الله فيكم

hands
03-26-2013, 19:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم مش عارف الصراحه انا لسه فى البدايه وبتعلم ممكن حد من الاعضاء
الى عندهم خبره فى الموضوع دا يفدوك ان شاء الله وربنا يوافق الجميع ان شاء الله ويستفاد خبرات اكتر واكتر

maltiniooo
03-26-2013, 19:17
عن طريق الجوجل تقدر تبحث عن مصداقيى اى شىء او تعرف مشاكل هذه الشركة
وبيتهيالى فى مواقع بتحط الموقع يبينلك مدى مصداقيتها من ناحية التعاملات

koko75
03-26-2013, 19:44
انا لاافهم قصدك ولكن يجب ان تختار الشركه الوساطه بعد البحث والتاكد من خلال المنتديات حول كل مايخصها واهمها المصداقيه فى التعاملات وسهوله الايداع والسحب

Ahmed Waheed
03-26-2013, 19:46
اسف جدا أخي الفاضل

خبرتي القليله لا تسعفني أن أجيب سؤالك و أساعدك

yazed
03-26-2013, 19:53
اعتقد انه لا تستطيع الشركات بالكذب بهذا الخصوص ولكن ممكن تتاخد من على اى موقع عن الشركه اللى بتتعامل معها

google
03-26-2013, 20:00
فى الحقيقه معرفش ايه نظام الشركه دى بس ممكن لو حضرتك بحثت فى اى محرك بحث
عن اسمها هتلاقى مواضيع كثيره بخصوصها وان شاء الله تفيدكvvvvvvvvvvvvvvvvv

jawado88
03-26-2013, 20:44
السلام عليكم ورحمة الله

صراحة لا املك جوابا لسؤالك اتمنى ان نجد الجواب لنستطيع التمييز بين النوعين. شكرا جزيلا اخي الكريم.

ahmed.mamdouh
03-27-2013, 20:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة انا لا اعلم كيف الاجابة على هذا الموضوع وارجوو الافادة منكم ان شاء الله تعالى

tecnequeforex
03-28-2013, 16:07
في مواقع تعريفية بتشرح الموضوع دا وبتعطيك معمومات على كل الشركات وطبعا بتدخل على المنتديات الخاصة وبتسأل عن الشركة وممكن تعكلم الدعم الفني حتى تاخد المعلومات

karim12
03-28-2013, 16:08
ظن ان الشركة اس تي بي هي تتعامل مع الابناك في توفير سيولة للمتداولين
اما الماركت ميكرز فهي توفر السيولة بنفسها

salma saad
03-29-2013, 02:58
فى مواقع على جوجا محددة الشركات ونوعها ووكل شركة ومميزاتها وعيوبها وا كانت market maker ولا stp

mostafa almasriy
03-29-2013, 17:53
يمكن من خلال بعض المواقع تعرف من خلالها هل الشركه
كبيره ولا لا وايضا يمكن ان تسال الخبراء فى ذلك

يزيد
03-30-2013, 21:37
السلام عليكم
بصراحة ليس لدي اي فكرة عن كيفية التميز بينها و اتمنى من الاخوة الاعضاء ان يفيدونا

win.forex
03-30-2013, 22:49
يا اخى الكريم بجد انت احسن حاجه انك تسال الدعم وهما مش هيكذبوا بجد يا اخى الكريم وانتظر المزيد منك يا غالى وجعله الله فى ميزان حسناتك

wake up
03-31-2013, 13:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم شكرا ليك وفى انتظار مزيد من المشاركات الى احنا نستفاد منها
بس انت ممكن تعرف كل الحاجات ى من خلال المواقع الى بتخبرك عن كل حاجه عن الفوركس وتقبل مرورى

دانيل
03-31-2013, 14:38
تمنى أن يجيبك أصحاب الخبرة
لأني لا أستطيع إفادتك للأسف لأني مبتدئ
وسأستغل الفرضة لتعلم الجديد

FaTi
03-31-2013, 14:52
انا والله لم اسمع بهي الشركات marketmaker
اسفه تقبل مروري

ALI MUHARAM
03-31-2013, 15:07
السلام عليكم
والله اخي لا اعرف
واتمنا من الاخوا اصحاب الخبره بأن يفيدونا ويخبرونا
تعتقد ان هناك انواع اخري
انا اسمع عن الstp ولكن اول مره اسمع marketmaker

maxerdark
03-31-2013, 15:08
يا اخى الكريم انت اهم حاجه انك تسال العدعم يا غالى وانا عن نفسى شايف انهم عمرهم ما هيكذبوا عيك اساسا وننتظر المزيد من الموضوعات الرائعه وربنا يوفقنا يا غالى

shreef
03-31-2013, 15:12
انا مش عارفه يعنى ايه وايه الفرق اتمنى حد يفيدنا ولو الشركه بتكذب طيب ليه وتكون امينه اذاى
تقبل مرورى

haze5m
03-31-2013, 15:41
انا اعتقد ان ماعنبش قكرة عن الشركات
وانواعها انا بس بتعامل مع الاشهر والاصدق

mohamed_forex2011
03-31-2013, 16:03
فيه مواقع كتير على النت بتبين نوع الشركات دى
ممكن تبحث عنها فى جوجل

basemxoxi
03-31-2013, 16:09
اخي انا اسف فليس لى الخبرة الكافية في ما يتعلق بالشريكات
ارجو لك النجاح في حياتك الفوركسية

mostafa ahmed mostafa
03-31-2013, 16:11
طبعا هذا السؤال لا يجيب عليه الا خبير بالفوركس وله تعاملات كثيره حول العلم مع شركات الوساطه والله اعلم

win.forex
03-31-2013, 16:13
يا اخى الكريم انت تقصد مثلا شركه انستا شركه انستا انا سالتهم وقالوا انهم ecn وبجد فرحت اوى وتقبل مرورى يا اخى الكريم وجعله الله فى ميزان حسناتك

aziz271
03-31-2013, 16:14
صراحة اول مرة أسمع بهذه المصطلحات و أكيد أني
استفدت من الأجوبة. حقاً إنه عالم كبير

calatador
03-31-2013, 16:14
اخى الكريم انا ليس لدى خبرة بذلك الا اننى اجيد التعامل مع الفوركس جيدا
والحمد لله اربح واكسب

amir3022
03-31-2013, 16:31
بصراحة ليس لدي اي فكرة عن كيفية التميز بينها و اتمنى من الاخوة الاعضاء ان يفيدونا

mehdiaiss
03-31-2013, 17:26
لتعف الفرق بين هذه الشركات ما عليك الا البحث العميق في المنتديات ، و ان
تسآل ذوي الخبرة
بالتوفيق يا اخي

amr002
03-31-2013, 19:17
فى الحقيقه انا ليس لدى اى خبيره بخصوص هزا الموضوع والله الموفق والمستعان

mahammed galal
03-31-2013, 19:30
اعتقد ان ............. الشركة اس تي بي هي تتعامل مع الابناك في توفير سيولة للمتداولين

elmoa
03-31-2013, 19:39
كل شركة بتكون مكتوب فى الخقوق بتاعتها والتوثيق الخاص بيها فى حقوقها اى نوع
تكون من الشركات وبالنسبه لشركتنا انستا فهى ماركت ميكر كما يعلم الجميع هنا فى المنتدى

ahmed gomaa abozid
03-31-2013, 19:40
اللي يسال ميتوهش
ده مثل قديم بس ليه قيمة
انا اول مرة دخلت السوق
فرحت بالموضوع دخلت شركة سرقة فلوسي وفي النهاية
تعلمت ان لو سالت كنت لقيت الاف الشركات اللي ممكن اسثمر فيها احن من الي انا عملته

MINAED
03-31-2013, 20:36
ممكن البحث عن الشركة بشكل كبير فى المواقع والمنتديات الخاصة بالفوركس وسنجد لها معلومات

بصرة
03-31-2013, 21:15
السلام عليكم
حضرتك انت قبل متدخل مع اى شركه اتصل بخدمه العملا وهما هيدوك معلومات كافيه عن الشركه وجمع اسئلتك كلها الى انت عاوز تستفسر عنها واسالهم
و اهم حاجه انا عوزة اقولك ان شركات الstp بتتعامل مع البنوك عشان تدى سيوله لعملائها المتدولين
اما الماركت مايكر دى بتعتمد على راس مالك الخاص ولو انت خسرت هى هتخسر والعكس صحيح

memo_tota
03-31-2013, 23:26
انا معنديش خبرة كافيه بس اكيد اللى بيحاول يتعامل مع شركه بيشوف
ويعرف تاريخها ومحاوله تخمين راس مالها وبكده هتعرف اذا كانت كبيرة
ولا وايضا من خبراء الفوركس والمواقع المحدده التى تعرض معلومات عن الشركات

cian s
04-03-2013, 02:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم لا الصراحه مش عارف بس ممكن حد من الاعضاء الى عندهم خبره يفيدوك
وكمان عشان انا كمان اتعلم وربنا يوافق الجميع ان شاء الله فى الفوركس وتقبل مرورى اخى الكريم

G shehab
04-07-2013, 14:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم الحقيقه انا الصراحه لسه جديد ومش فاهم فى الفوركس ممكن حد يفيدك
لانى لسه بتعلم ومش عارف اوى فى الموضوع دا وتقبل مرورى اخى الكريم فى المزيد من المشاركات

mohamedtayaa
04-07-2013, 14:56
والله انا معنديش خبرة كافيه بس اكيد اللى بيحاول يتعامل مع شركه بيشوف ويعرف تاريخها ومحاوله تخمين راس مالها وبكده هتعرف اذا كانت كبيرة ولا وايضا من خبراء الفوركس والمواقع المحدده التى تعرض معلومات عن الشركات وتاريخها ومميزاتها

yacrao
04-07-2013, 15:02
الشركات لا تكذب لان هناك متعاملين يفضلون هذا النضام ومتعاملبين يفضلون النضام الآخر
لهذا لا تضطر الشركات ان تكذب بخصوص النضام اخي الكريم شكرا على الموضوع المميز وارجوا ان يفيدك الجميع

FCBXL
04-07-2013, 15:31
صراحة لااعرف لأنني لاانتقل كثيرا بين الشركات اعرف فقط شركتي انستا وبوسطن مارشالنت فاينشال
شكرا

kingforexx
04-07-2013, 16:33
اخى الكريم
شركات الفوركس الذى لها مصداقية ى هذا المجال
يمكن ان تحصيها على الاصابع وتستطيع عن طريق
البحث بجوجل معرفة مصداقية الشركة وطريقة عملها

MINAEDW
04-07-2013, 23:46
يمكن القيام بالبحث عن الشركة بشكل كبير على الانترنت فى المواقع والمنتديات التى تهتم بالفوركس

mohamed61172
04-07-2013, 23:56
اعتقد ممكن وممكن انك تعرف عنها
عن طريق ارااء الاعداء ومشاكلهم

caron
04-08-2013, 09:54
على ما اعتقد انة فية موقع متخصص فى تصنيف الشركات ممكن تعرف منه هذه الخصائصوالمميزات بالشركات

BiBo
04-08-2013, 10:10
اهلا اخي الكريم للاسف ما اعرف الفرق بينهم تحياتي

Mohamed Ramadan Helal
04-08-2013, 10:36
السلام عليكم ورحمة الله هو فيه نوع كده من الشركات
معرفش النوع ده بصراحه بس الحمد لله نحن نتعامل مع شركه مضمونه

alif
04-08-2013, 10:50
ويعرف تاريخها ومحاوله تخمين راس مالها وبكده هتعرف اذا كانت كبيرة جديده في عالم الفوركس ولكن انصحك بها لا تدخلها الا بعد التاكد منها

THE TRIND
04-08-2013, 11:40
اخي توجد بعض المواقع العربية الموثوقة تقوم
بتقييم هاته الشركات بناءا على كونهم عملاء لها و من بعض تجارب العملاء

bondaa
04-08-2013, 12:06
على حسب معرفتى ان الشركات التى تعمل على نظام (ecn) لا يوجد بها نظام اسلامي وهذا يعنى ان هذا النظام بهى فوائد عن الصفقات بالاضافة الى عمولة على كل لوت الشركات التي تكتب انها تفتح لك حساب اسلامي و بنظام ecn فهذا غير موجود

Mohamed-tarek
04-08-2013, 12:19
----------
اغلبية الشركات اخي العزيز من نوعية شركات الماركت ميكر ,التي تتاجر مع العميل وتصنع لة السوق الذي يتاجر فية ولكنها تنقسم الي نوعان النوع الاول الذي يوجد بة ديلنج ديسك
والنوع الاخ الذي لا يوجد فية ديلنج ديسك لتنفيذ صفقات العميل واغلبية الشركات الماركت ميكر تقوم بعكس اودرات العميل لتحقق لة الخسارة وترلابح هي من تلك الخسارة
ام البعض الاخر فلاي وجد بة ذلك الديلنج ديسك فتكتفي فقط بتنفيذ صفقات العميل دون تدخل فيها مكفيا باربح من السبريد,اما الstp tid افضل الشركات
الموجودة لانها تقوم فقط بدور الوسيط بين الشركى بين البنك

midouknight
04-08-2013, 12:26
السلام عليكم
أخي أضن أن ماهية الشركة تكون موجودة في تعريف الشركة في حد ذاته

shimaashimo
04-08-2013, 12:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ايخ الكريم انا عاوزة اقولك ان انا للاسف مش هقدر افيد في الموضوع ده اوي لان انا كل اللي اعرفه عن الشركات اللي ذكرتها ان شركة اونستا مثال ليك انها من شركاتEcn يعني الشركات اللي ملهاش علاقة بصناعة المال هيه بتتيحلك التعامل مع البنك مباشرة وتقبل مروري اخي الكريم ولك مني كل التحية والتقدير

mahmoud.mido
04-08-2013, 13:16
اظن ان الشركة اس تي بي هي تتعامل
مع الابناك في توفير سيولة للمتداولين
اما الماركت ميكرز فهي توفر السيولة
بنفسها وتربح ان خسرت وتخسر ان ربحت

fares_sa
04-08-2013, 13:20
بالبحث في قوقل عن ecn forex ستجد قائمه بالشركات
وايضاً للبحث عن بقيه المصطلحات

dadaimad
04-08-2013, 14:17
و كيف يمكن كشف هذا الكذب

السلام عليكم
اخي الكريم هل يمكنك ان تشرح لنا ما معنى stp و market maker و مالفرق بينهما
في انتظار ردك بارك الله فيك
سلام

haze5m
04-08-2013, 15:17
انا لا اعرف عن انواع الشركات انا اتعامل مع
الشركات علي مدي التقة والشهرة والمضمون

czero
04-08-2013, 17:22
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى ،،
في الحقيقة يا غالي ليس لدي أدنى خبرة عن هاته الشركات أتمنى أن أتعرف عليها مستقبلا

Maker
04-08-2013, 19:33

MINAEDW
04-08-2013, 23:19
يمكن معرفة كل المعلومات التى تخص شركة الفوركس عن طريق البحث عنها فى المواقع التى تهتم باخبار شركات الفوركس

Nady
04-24-2013, 16:51
فى مواقع اجنبية بتقيم الشركات دية وبتقدر تعرف اذا كانت شركة صادقة او كاذبة بصراحة انا مش عارف موقع محدد لانة كان معايا واحد ونسيتة لكن ابحث بجوجل هتلاقى اجابات لكل شركة وتفسيرات وتوضيح عن مجالها اذا كان بالكذب او الصدق

time thief
04-24-2013, 21:21
السلام عليكم انا شخصيا يا اخى العزيز بسأل الدعم التابع للشركه فى الاول
و اعتقد ان شركة انستا market maker و ده برضه
احد العيوب فى الشركه

ibrahemtawfek
04-25-2013, 16:18
و كيف يمكن كشف هذا الكذب

يا ريت يا اهل الخبرة تدلونا علي الصح
وشكرا لكم

luky007
04-25-2013, 16:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
عذرا اخي لا يمكنني مساعدتك لننني ليست لدي الخبرة الكافية لمساعدتك اخي
و ار من الاخوان ان يفيدوك و السلام

Mohamed-tarek
04-25-2013, 16:55
شركات STpتعني straight through process يعني التنفيذ المباشرللصفقات العميل دون وجود الي تعديل علي الصفقات التي يقون بها العميل ,ولكن تكون اجرة شركةالوساطة في السبريت الذي يتراوح ما بين 1 نقطة او 2
اما الماركت ميكر فهو يصنع السوق امام التاجر اوالمتاجر فيتربح من خساراتة لذلك هو غير مستحب لانة يربح من خسارةالعميل ,الECN
هي افضل الانواع علي الاطلاق لكنها لا تصلح لاصحاب الحسابات الصغيرة ,لانها تتعامل مباشرة مع البنوك ومزودي السيولة في الاسواق وتقوم بعرض افضل الاسعار العالمية المتاحر ليتسني لك الاختيار بين افضلهم .
تمت الاجابة الموضوع مغلق