PDA

View Full Version : هل يمكن لبلدك ان تفرض ضريبه على أرباح فوركس الخاص بك؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

sa sa
06-22-2012, 11:33
السلام عليكم ورحمه الله وبربكاته
اهلا اصدقائي الكرام
عندي سؤال اريد ان اطرحه عليكم
من اي دوله انت ,وهل يوجد ضرائب علي ارباح الفوركس,

zahran
06-22-2012, 11:42
انا من مصر
ومفيش ضرايب طبعا على الفوركس فى مصر . لان مصر اصلا مبتعترفش بالفوركس ومش مرخص عندنا فى مصر كل تعاملاتنا مع البنوك وحوالات من شركات الوساطه فقط للبنوك .اكنها حواله من اى شركه عاديه بره مصر او من اى شخص . والبلد ملهاش دعوه بيها خالص

zikooo014
06-22-2012, 11:52
انا من مصر
و معتقدش ان في ضرايب علي ارباح الفوركس
و لو في محدش هيدفع هههههه
مش لما يعرفو يلمو الضرايب من الشركات الخاصه و القطاع الخاص الاول

yassoo011
06-22-2012, 11:58
في مصر عندنا لا يوجد ضرائب
لان الفوركس ليس منظمة والظرائب تكون على الشركات
وليس المضاربين لان النوضوع شخصي كما التداول في البورصة المصرية

compaq0
06-22-2012, 13:28
من الممكن اخذ ضرائب على ارباح الفوركس بشرطين ان تكون شرائح فلا اريد ان اربح 100 دولار ياخذ من 40 وبشرط اخر انه فى حاله الخساره يخصم الضرائب من الربح التالى

---------- Post added at 10:28 AM ---------- Previous post was at 10:23 AM ----------

الخوف من شىء فى ذهنى لا اعلم ماذا سيصبح موقف الفوركس فى مصر بعد الانتخابات الاخيره اشعر ان احد المرشحين ان فاز سيمنع تجاره الفوركس بداعى انها محرمه

Mohamed90
06-22-2012, 13:39
السلام عليكم انا اخي لا اعتقد انه في ضريبة على اموالك لانه لا دخل لي الدولة في ارباحك او سحب اموالك
و الفوركس غير معترف به في بعض الدول لهذا لاتوجد ضريبة تطبيقه عليه و اتمنى استمرار الوضع هكذا

magic777
06-22-2012, 14:01
من الممكن اخذ ضرائب على ارباح الفوركس بشرطين ان تكون شرائح فلا اريد ان اربح 100 دولار ياخذ من 40 وبشرط اخر انه فى حاله الخساره يخصم الضرائب من الربح التالى

---------- Post added at 10:28 AM ---------- Previous post was at 10:23 AM ----------

الخوف من شىء فى ذهنى لا اعلم ماذا سيصبح موقف الفوركس فى مصر بعد الانتخابات الاخيره اشعر ان احد المرشحين ان فاز سيمنع تجاره الفوركس بداعى انها محرمه

بصراحه فعلا ممكن تحصل وربنا يستر بس هو كده كده حتى لو حرمها احنا بنشتغل مع سوق
عالمي مش مرتبط ببلد واحده يعني تقريبا شغلنا مش هيتأثر هنا

كريم
06-22-2012, 14:03
أنا من مصر و مفيش ضرايب وحتى الضرايب محدش بيدفعها

و معتقدش ان فيه دولة كده و الله يوفق الجميع

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:33
انا من مصر
وبكل بساطة عمرها مهتكون فيه ضرايب لان الفوركس غير معترف بيه فى مصر ولا اى دولة اخرى غير الكويت على ما اتذكر !!

a5rzamn
06-22-2012, 14:35
لا اعتقد انو هاد الحكي ممكن يصير عنا

لانه ما في ضرايب عنا في كتير شغلات عن غيرنا

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:54
لا اعتقد انو هاد الحكي ممكن يصير عنا

انت من وين يا اخى الفاضل ؟!!

kamizidan
06-22-2012, 14:56
السلام عليكم لا اعتق ذلك اخي العزيز على الاقل في الدول العربية .. في الدول الاوربية ليست لدي معلومة

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 15:10
انا من مصر وطبعا مفيش ضرايب على الفوركس هنا
لانه غير معترف بيه في مصر

kimokonolove
06-22-2012, 15:16
انا من مصر
ومفيش ضرايب طبعا على الفوركس فى مصر . لان مصر اصلا مبتعترفش بالفوركس ومش مرخص عندنا فى مصر كل تعاملاتنا مع البنوك وحوالات من شركات الوساطه فقط للبنوك .اكنها حواله من اى شركه عاديه بره مصر او من اى شخص . والبلد ملهاش دعوه بيها خالص

فعلآ يا غالى انا من مصر
وبرضو زى ما قال اخى
اتمنى ان اجد فرع لأنيستا فى مصر
لأن شركة مثل انيستا ستجذب مستثمرين كثيرون
وكمان وقتها ممكن الحكومة تنظر لشركات الفوركس

alskndry
06-22-2012, 15:17
عندنا فى مصر بلدنا لا تعترف بالفوركس
وتمنع اساسا اخراج العملة الصعبة
يعنى لو هتعمل ايداع من البنك فى احدى شركات الفوركس بتمنع ذلك

sobissa
06-22-2012, 15:20
لا أخي لا وجود لفرض ضرائب على الفوركس في كل دول العالم لأنك تعمل في النت وليس في محل تجاري

najoull19
06-22-2012, 15:26
لا اظن ان هناللك ضرائب الان او في المستقبل لان الدولة لا تتحكم في سوق الفوركس

Smart
06-22-2012, 16:00
الحقيقه انا من مصر
ولكن الحكومه تقريبا ماتعرفش يعنى ايه فوركس..ولو عرفت اكيد هتاخد ضرائب بس المهم انها تعترف بيه الاول
ويتم ترخيصه كعمل تجارى او ايا يكن

Amgad91
06-22-2012, 16:03
الضريبة ممكن تكون فقط في رسوم تحويل الاموال من حسابك في الفوركس للفيزا لو كنت بتتعامل بيها انما ضريبة على المتاجرة مش موجودة لانك مش بتضارب في البلد نفسها اصلا ولا في عملتها وانما بتضارب عن طريق وسيط اللي بيدفع الضريبة بدالك للبلد اللي هو متواجد فيها
ودي مشكلة بتؤدي ساعات لعدم قانونية متاجرة الفوركس في بعض البلاد

amrmorasamir
06-22-2012, 16:13
اهلا اصدقائي الكرام

انا من مصر ومفيش اى ضرايب على الفوركس لانه غير مصرح به فى مصر وانصح اى حد مصرى بيحول فلوس على مصر انها متبقاش مبالغ كبيره عشان البنك ميرخمش عليه ويتحط تحت قانون من اين لك هذا والكلام ده

elzeel
06-22-2012, 16:15
لا انا مسمعتش عن كدا ابدا ان ممكن يكون فى ضرايب عليك
من خلال البلد اللى انتا فيها لان ملهمش اى حق فى المكسب دا

remo
06-22-2012, 16:18
انا من مصر

انا من مصر زيك كل كلامك سليم لكن حابب اقولك لو المبلغ زاد قوى يعنى لقيت نفسك بتسحب نص مليون لا هتلاقى الضرائب والشرطة والنيابة الخاصة بالاموال هتقولك من اى لك هذا لذا يفضل تسحب مبالغ صغيرة

okash
06-22-2012, 16:21
نعم وخصوصا اذا انتشر بسرعة بين الناس
ولكن السبب الكبير انه الفوركس المعروف يضع اقتصاد الدولة المحول منها المال لذلك قد تلجا الدول الى فرض الضرائب على الفوركس

The Mester X
06-22-2012, 18:33
اعتقد ممكن تفرض الضريبة عليه لو بقى مجال معترف به في الدول و يعتبر عمل اساسي كااي عمل اخرولكن لحد الساعة لا توجد اي ضرائب على الفوركس او البنوك الالكترونية

ahmed abdalla
06-22-2012, 18:52
فى مصر الفوركس غير موجود فى القوانين التى تخص الضرائب لذلك ان الفوركس مجال غير منتشر داخل مصر والتحويلات تتم من شركات الوساطة الى البنوك المصرية بصورة عادية

---------- Post added at 06:52 PM ---------- Previous post was at 06:48 PM ----------

ان قانون الضرائب المصرى لا يحتوى على اى قوانين او لوائح او تشريعات تخص الفوركس نهائيا وهذا لانه مجال جديد غير معروف كما ان تحويل الاموال تتم من خلال شركات الوساطة الى البنوك المصرية

aboualy
06-22-2012, 18:55
انا لا اعتقد ان هناك ضريبة ممكن ان تفرض على ارباح الفوركس لانه سيكون من الصعب متابعت هذه الارباح لان القانون فى مصر مثلا لا يسمح بفتح شركات فوركس او فتح فروع للشركات الاجنبية التى تعمل فى الفوركس فى مصر

deadlyfox
06-22-2012, 18:57
انا من مصر
مافيش ضرايب على الفوركس بس لو فى اعتقد انى هادفع لو مناسبه

Mostafa Mando
06-22-2012, 19:58
انا من مصر اعتقد مفيش ضرائب على الفوركس لأن الفوركس غير مرخص إلا في دولة واحدة

عربية وهي الكويت لا يوجد ضرائب في مصر

ولول في ابقى قابلني لو دفعت انا اللي بتعب وبتعلم لسنين

وبحلل لساعات وفي الآخر هما ياخدوا ضرائب ههههه

konine
06-22-2012, 21:42
السلام أنا بلدي مغرب
أما بالنسبة لسٱلك فبلدك ستشكرك لأنك تدخل عملة صعبة لها . وبالتالي إزدهار إقتصاد ..
الله كريم

mohamed hamdy
06-22-2012, 21:49
انا اولا من مصر وانا اعتقد ان فرض ضريبة على الفوركس امر صعب
بالرغم من اعتقادى ان الدولة ممكن انتفرض عليه ضريبة فى المستقبل اذا ارتفع اعداد المستثمرين به

assidi saber
06-22-2012, 21:55
انا من تونس فان فرض ضربية على الفوركس امر صعب لان الدولة باعتقادي سوف تفرض الضربية عندما يكون هناك مستثمرين عددهم كبير

sunlight
06-22-2012, 22:00
اعتقد انه لاتوجد اى ضرائب على الفوركس لانه عمل على النت ولكن ممكن يتلغى من الواقع اللى هو البورصات ونظامها ولكن الفوركس العالمى شغال طالما احنا شغالين على النت

2x1
06-22-2012, 22:33
انا من مصر واتوقع ان اول ميعترف الفوركس فمصر هيكون في ضرايب اكيد وربنا يستر بقي وانا اتوقع الفترة اللي جاية هيكون لية شان فمصر

Mostafa Mando
06-22-2012, 23:29
انا من مصر واتوقع ان اول ميعترف الفوركس فمصر هيكون في ضرايب اكيد وربنا يستر بقي وانا اتوقع الفترة اللي جاية هيكون لية شان فمصر

يا اخي انت محسسني ان مصر خلاص فاضية من الانتخابات والرئاسة واسرائيل اللي عالحدود

وفاضية للفوركس اكيد مش دلوقتي خالص يا اخي مصر الآن في حالة غير مرضية سياسياً من انتخابات واخوان واسرائيل

soufiane04
06-22-2012, 23:42
انا من المغرب و اظن ان نصف المغرب لا يعرف شيئا عن الفوركس و الدولة عندها مشاكل مع الشركات لا يستعون ان يجمعو الضرائب منها

assidi saber
06-22-2012, 23:42
لا يمكن ان تفرض الدولة ضربية عليا الا في حالة و جود كثير من المستثمرين هذه بالنسبة في تونس

soufiane04
06-22-2012, 23:43
حتى و لو كانت لا احد سيدفع الضرائب
حتى يعملو تعويض عن الخسارات في الفوركس

moonlight
06-23-2012, 00:14
انا من مصر ولا يوجد ضرائب عن الفوركس ولا اعتقد ان يفرضو ضرائب عليها فهى غير معروفة جدا فى مصر تجارة الفوركس
واعتقد لوفرضوا ضرائب الناس مش حتشتغل فى الفوركس تانى ههههه

yamiyugi
06-23-2012, 00:16
مستحيل حيث ان الفوركس هو تجارة ع الانترنت والدولة بتفرض الضريبة ع الدخل العادى المتولد من ممارسة مهنه حيث ان المهن هى التى قوانيين لمزولتها ولكن الوظيفة ليس هناك قوانيين والفوركس وظيفه ولا يحق فرض اى ضريبة عليه وشكرااااا

midomido419
06-23-2012, 00:35
انا من مصر وعمرى ما سمعت
عن ظريبة الفوركس ماعتقدش ان فى قانون ضريبى للفوركس

hesham itch
06-23-2012, 00:54
أنا زى معظم الاخوة اللى عاملين ردود انا مصرى وفعلا مفيش ضرايب ويا ريت ميبقاش فى
وممكن يكون ده لان مصر مفيهاش سوق كبير للفوركس او مش مشهور
وتعاملنا كله مع البنوك اللى بتتيحلنا المتاجرة ف الفوركس

Desperate
06-23-2012, 01:03

معتقدش ان هيبقى فى ضرائب, يعنى لو فيه ضرائب هيضطر كل واحد مثلا عندوا 18 سنه وشغال فى الفوركس هيأجر محاسب
يعملوا حسابات وتقارير لكل صفقة بيدخلها عشان يقدر بيها تقرير نهائى للضرايب وممكن بالطريقة دى الشخص صاحب الارباح يفتح حساب بدون علم البلد التابع ليها
ويكسب منه زى مهو عايز

ومعتقدش ان اى شخص يقدر يمنع الفوركس فى بلد معينة, هيعمل جه ازاى اساسا يخلى مثلا مواقع الشركات متفتحش
وايه يعنى نغير الايى بى ونستخدم بروكسيهات
:))

aminos
06-23-2012, 02:59
السلام عليكم
أنا من المغرب
و سألت عن هذا السؤال الدي طرحته من قبل
إن كنت تسحب الأرباح على حساب بنكي أرضي
فإنك لا تدفع أي ضرائب على الأرباح لأن الضرائب هنا البنك الأرضي
و الله أعلم

sho
06-23-2012, 03:20
انا من مصر ومفيش عندنا اى ضرائب على العمل فى سوق الفوركس ودا لان البلد اصلا ملهاش اى علاقة بسوق الفوركس عندنا مفيش اصلا شركات فوركس .. التداول بيكون فى شركة الوساطة والتحويلات بتيجى على اى بنك او اى شركة تحويل اموال لذلك مفيش اى ضرائب

konine
06-23-2012, 03:33
السلام عليكم
أنا من المغرب
و سألت عن هذا السؤال الدي طرحته من قبل
إن كنت تسحب الأرباح على حساب بنكي أرضي
فإنك لا تدفع أي ضرائب على الأرباح لأن الضرائب هنا البنك الأرضي
و الله أعلم

أخي حتى أنا مغربي و لم أشهد أي يوم ضرائب عن فوركس
قلى كيف ستعطي ضريبة و نت تسهم في إقتصاد وطني من خلال إخال العملة صعبة
الله كريم

remo
06-23-2012, 03:37
معتقدش ان هيبقى فى ضرائب, يعنى لو فيه ضرائب هيضطر كل واحد مثلا عندوا 18 سنه وشغال فى الفوركس هيأجر محاسب
يعملوا حسابات وتقارير لكل صفقة بيدخلها عشان يقدر بيها تقرير نهائى للضرايب وممكن بالطريقة دى الشخص صاحب الارباح يفتح حساب بدون علم البلد التابع ليها
ويكسب منه زى مهو عايز

ومعتقدش ان اى شخص يقدر يمنع الفوركس فى بلد معينة, هيعمل جه ازاى اساسا يخلى مثلا مواقع الشركات متفتحش

فعلا الفوركس معتقدش هيبقى فية ضرايب ولكن خلى بالك من موضوع السحب لانك لو سحبت مبلغ كبير هتلاقى مباحث الاموال العامة جاية تقولك من اين لك هذا عشان انت هتسحب مبلغ كبير يخلى العين عليك لتكون بتغسل اموال ولا حاجة فخلى بالك اسحب جزء جزء لو كسبت مبلغ كبير

---------- Post added at 12:37 AM ---------- Previous post was at 12:34 AM ----------

ويكسب منه زى مهو عايز

اما بالنسبة للمرشح اللى ممكن يمنع الفوركس الفوركس شئ دولى ميقدرش يمنعة ولكن ممكن يخلى فية علية قيود فى موضوع السحب من المكاسب او يسلط الناس انة يفهمهم ان الفوركس حرام وطبعا الناس الفاهمة الواعية الباحثة هتعرف ان دا مش حرام ولا حاجة

nrgslawi
06-23-2012, 03:47
انا من المغرب لا توجد اي ضرائب
وفي حال فرض اي ضريبة فلن اعطيها لان الدولة لم تدعمني براس المال عندما كنت اعاني والان الحمد لله

assidi saber
06-23-2012, 11:39
لا يمكن لبلدي ان تفرض عليا ضربية من راي لانه لا يوجد كثير من المستثمرين و كذلك لايوجد راس مال كبير نتاجر به

Texxon
06-23-2012, 11:42
طبعا يا باشا ،
ممكن عشان الموضوع مش منتشر في مصر لسه فمفيش اي ضريبه عليه
لكن لو الموضوع كبر وأصبح معروف ومنتشر ستفرض الدوله ضرائب وتراقب الفوركس بشكل كبير

Mohamed90
06-23-2012, 12:10
السلام عليكم لحد الساعة لاتوجد ضرائب على الفوركس وهو مجال ليس معترف به في الكثير من الدول خصوصا العربية
و لا اعتقد ستطبق الضريبة على شئ غير مضمون انت تدفع الضرائب و تخسر صفقاتك او الضرائب تؤخذ من الصفقات الرابحة

remo
06-23-2012, 12:20
طبعا يا باشا ،
ممكن عشان الموضوع مش منتشر في مصر لسه فمفيش اي ضريبه عليه
لكن لو الموضوع كبر وأصبح معروف ومنتشر ستفرض الدوله ضرائب وتراقب الفوركس بشكل كبير

ياجدعان انا مجرب مفيش ضريبة ولا حاجة فى مصر بس الموضوع زى ماقلت للاخ كومباك ان ك لو سحبت مبلغ هتخلى العين عليك بالذات لو مبلغ كبير وهتتسئل من اين لك هذا

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 13:01
ياجدعان انا مجرب مفيش ضريبة ولا حاجة فى مصر بس الموضوع زى ماقلت للاخ كومباك ان ك لو سحبت مبلغ هتخلى العين عليك بالذات لو مبلغ كبير وهتتسئل من اين لك هذا

مفيش طبعاً اى ضرائب مثل ما قلت
سحبت مرات عديده على الحساب البنكى

لم يتم خصم غير عمولة البنك

The Mester X
06-23-2012, 15:26
مفيش طبعاً اى ضرائب مثل ما قلت سحبت مرات عديده على الحساب البنكىلم يتم خصم غير عمولة البنكايوه اخوي اكيد لا توجد ضريبة الهملات التي تقتطف اثناء السحب فهي فقطللبنوك التي تتعامل معاها او تسحب منها المال

mohamed1happy
06-23-2012, 15:29
أنا من مصر ولا يوجد ضرايب عندنا علي الفوركس لانهم مش بيتعاملوا بيه اصلا واحنا بنحول الفلوس من شركات الوساطة الي البنوك ولا يأخذوا مني سوي العمولة

abdello052
06-23-2012, 20:17
ا اعتقد انو هاد الحكي ممكن يصير عنا

AhmedMagnifico
06-23-2012, 20:52
مفيش طبعاً اى ضرائب مثل ما قلت
سحبت مرات عديده على الحساب البنكى

لم يتم خصم غير عمولة البنك
تمام
وبعدين يا جماعة الفوركس زى ماقلت مش معترف بيه اصلاص فى مصر هيتفرض عليه ضرائب ازاى اصلاً

realyone
06-23-2012, 21:22
لااعتقد يجب فرض ضريبه على فوركس لأن الفوركس الربح فيه ليس مضمونا,الضريبه تكون لأنواع التجاره الأخرى الذي يكون فيه الربح مضمونا وبشكل منتظم

hehelibeb
06-25-2012, 07:38
الضرائب من الداخل وتريد أن تذكرهم بالخارج
نقبل هذه الضرائب ولكن إذا خسرنا يعوضونا في هذه الحالة نعم

KOGI
06-25-2012, 21:17
انا مصرى و معتقدش ان في ضرايب علي ارباح الفوركس
هههههههههه عشان لو عملوها اصلا محدش هيدفع

mage
06-26-2012, 03:56
انا مصرى و معتقدش ان في ضرايب علي ارباح الفوركس
هههههههههه عشان لو عملوها اصلا محدش هيدفع

ندفع ايه يا باشا احنا لاقيين ناكل علشان ندفع حاجة تانى والله انا اعتقد ان نسبة كبيرة جدا من اللى بيعملوا فى الفوركس بيكسبوا وبيخسروا بنسب قريبة جدا وهل من الممكنا ن تعوضنى الضرائب فى حاةل الخسارة ؟؟

forexBOSS
06-26-2012, 04:32
انا من مصر ولا توجد ضرائب على الفوركس لان الفوركس غير معترف بها كما فى معظم دول العرب
و انشاء الله فى المستقبل سنجد اهتمام زائد بالفوركس فى وطننا الحبيب

dodovedo
06-26-2012, 15:38
اخى العزيز
هو صعب جدا انهم اصلا يعرفو داخلك كام وخىارج منك كام صعب
قوى تقبل مروى

mony
06-26-2012, 16:47
مصر ولا تفرض ضرائب لان التعاملات تكون على الانترنت ولا يوجد غير عمولات التحويل عن طريق البنوك فقط

Mtec
06-26-2012, 16:57
لا توجد ضريبة على مدخولك في الفوركس ، فقط عند الايداع او السحب تتعرض لبعض المصارف التي يقتطعها الوسيط او البنك ،
لذا الدولة لا دخل لها بالفوركس

AhmedMagnifico
06-26-2012, 19:47
لا توجد ضريبة على مدخولك في الفوركس ، فقط عند الايداع او السحب تتعرض لبعض المصارف التي يقتطعها الوسيط او البنك ،
لذا الدولة لا دخل لها بالفوركس
لانه يا اخى بكل بساطة الدولة لا تعترف بالفوركس اصلاً
فكيف تقوم بفرض ضرائب على مجال غير معلوم اصلاً !؟

saad
06-27-2012, 14:28
لا انا مسمعتش عن كدا ابدا ان ممكن يكون فى ضرايب عليك
من خلال البلد اللى انتا فيها لان ملهمش اى حق فى المكسب دا

osama shaban
06-27-2012, 14:50
انا من مصر ومفيش اي ضرائب علي الفوركس لانه غير مصرح به في مصر ومفيش شركات وساطه ليها مكاتب في مصر
بس لو الفوركس انتشر اكتر من كده طبعا الحكومه هتلاقي في ناس بتحقق ارباح منه هتعمل ضريبه عليه

foouaad
06-27-2012, 16:31
هههههههههههه فى الحكم السابق ممكن امابعد الربيع العربى الذى انعم به الله علينا فلا اتوقع ذالك والحمد لله ان النظام اتشال
قبل ما يفرضو الضرائب على المضاربين فى سوق الفوركس
وانا من مصر

Noah
06-27-2012, 17:08
بلدى مش هتفرض اى ضرائب علىا لفوركس فى الوقت الحالى لان الفوركس ما زال بالنسبة لبلدى عمل غير معترف به ولهذا السبب انا اعتقد ان سوق الفوركس من الاسواق التى منا لصعب جدا ان يكون عليها اى ضرائب لانه سوق به ربح وخسارة

Mostafa Mando
06-27-2012, 17:08
لانه يا اخى بكل بساطة الدولة لا تعترف بالفوركس اصلاً
فكيف تقوم بفرض ضرائب على مجال غير معلوم اصلاً !؟

بالفعل يا اخي فعلى حد معلوماتي ان الدولة العربية الوحيدة التي تدعم الفوركس هي الكويت

وايضاً لا اعلم انها تفرض ضرائب على الفوركس ام لا وحتى لو كانت تفرض هي هتعدي على بيت كل واحد وتشوف ان كان

شغال في الفوركس ام لا وانا من مصر ومصر ليست لها دراية عن العمل على الانترنت والفوركس وهذه الاشياء

i5land_man
06-27-2012, 17:10
بالفعل يا اخي فعلى حد معلوماتي ان الدولة العربية الوحيدة التي تدعم الفوركس هي الكويت

وايضاً لا اعلم انها تفرض ضرائب على الفوركس ام لا وحتى لو كانت تفرض هي هتعدي على بيت كل واحد وتشوف ان كان

شغال في الفوركس ام لا وانا من مصر ومصر ليست لها دراية عن العمل على الانترنت والفوركس وهذه الاشياء

والحمد لله فان مصر حتي الان لم تفرض اي ضريبة علي الفوركس
ولكن اظن انه عدد متداولي الفوركس في ازدياد واذا شعرت الحكومة ان شريحة متاجري الفوركس اصبحت كبيرة فقطعا ستفكر في كيفية الانتفاع منها
وممكن تفرض ضرايب

magic777
06-27-2012, 17:46
ولكن اظن انه عدد متداولي الفوركس في ازدياد واذا شعرت الحكومة ان شريحة متاجري الفوركس اصبحت كبيرة فقطعا ستفكر في كيفية الانتفاع منها
وممكن تفرض ضرايب

ده لما نكسب الاول اخي اه هو العدد اللي بيدخل المجال ده في ازدياد لكن نسبه اللي بيكسبوا حقيقي
ماتجيش 5 او حتى 10 في الميه والباقي بيخسر يبقى هندفع ضرايب منين

khaled zizo
06-30-2012, 03:36
ممكن تفرض الضريبة عليه لو بقى مجال معترف به في الدول و يعتبر عمل اساسي كااي عمل اخرولكن لحد الساعة لا توجد اي ضرائب على الفوركس او البنوك الالكترونية
اعتقد مفيش ضرائب على الفوركس لأن الفوركس غير مرخص إلا في دولة واحدة

عربية وهي الكويت لا يوجد ضرائب في مصر

ولول في ابقى قابلني لو دفعت انا اللي بتعب وبتعلم لسنين

abdallah elbaz
06-30-2012, 13:54
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هو مفيش فرض ضرائب على ارباح اليكترونيه
دي حاجه بتحصل عن طريق الانترنت وعلشان كدا صعب ان يتفرض عليها ضرائب لسهوله التهرب
ده ف حاله انا لو فرضت مع انه صعب تفرض لان مصر غير معترفه بالفوركس

ahmed abdalla
06-30-2012, 14:11
انا من مصر وحتى الان مصر لم تعترف بالفوركس كمجال للعمل فى سوق الاموال ونحن التجار فى مصر خائفون لاننا لا نعرف ما هى القوانين واللوائح التى قد تصحاب دخول الفوركس تحت طائلة القانون

elssayed
06-30-2012, 14:25
لايوجد ضرائب علي الفوركس بس اكيد ممكن يكون في علي شركات الوساطة
بس مش متاكد ومصر اصلا مش معترفة بالفوركس

jihadazzam
06-30-2012, 14:30
بما ان الفوركس على الانترنت ما راح يقدروا ياذو ضرائب
وبالفعل بيقدروا ياخذوا على شركات الوساطة المحلية حسب قوانين كل بلد

A7mad_Aziz
06-30-2012, 14:44
انا من مصر وعندنا مفيش ضرايب على الفوركس واصلاً الفوركس مش معروف عندنا وغير مرخص واعتقد ان مفيش ضرايب على الفوركس عموماً في اي مكان لكن بصراحة مش متأكد من المعلومة دي

magic777
06-30-2012, 15:07
انا من مصر وحتى الان مصر لم تعترف بالفوركس كمجال للعمل فى سوق الاموال ونحن التجار فى مصر خائفون لاننا لا نعرف ما هى القوانين واللوائح التى قد تصحاب دخول الفوركس تحت طائلة القانون

اخي كنظام افراد عادي هنا مافيش عليك حاجه لكن لو نظام شركات وكده هيا دي المشكله
لانها هتسحب عملاء البنوك علشان هيديوهم هنا ربح اكبر من اللي بياخدوه من البنوك
وعلشان كده هو غير معترف بيه في مصر

Mostafa Mando
06-30-2012, 15:19
وممكن تفرض ضرايب

يمكن يا اخي فالحكومة تريد اي سكة تجيب منها ضرابيب

وتمص من دم الناس وكمان لو فرضت ضرائب على الفوركس اعتقد ستكون كبيرة نوعاً ما

ma90do
06-30-2012, 15:21
انا مصري لا يوجد اي ضرايب علي هذا المجال لان لا يوجد شركه رائده في مصر مجرد مكاتب دعم لشركات الوساطه ومفيش شركات وساطه مصريه وانا الدعم وكل حاجه مصري

HUSSENEY
06-30-2012, 19:34
انا من مصر وطبعا مفيش ضرايب على الفوركس هنا
لانه غير معترف بيه في مصر

derfcase
07-01-2012, 03:32
لا اعتقد ذلك علي الاقل في الوقت الحالي
لان الفوركس الي الان تجارة غير رسمية - و اذا كانت بورصات الاسهم اصلا غالبا لا تفرض عليها الضرائب - فهل سيتم فرضها علي الفوركس ؟

sabre
07-01-2012, 03:37
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
من مصر وعندنا الحكومه مش معترفه بالفوركس اصلا ولاكن محدش عارف يمكن فى عهد الرئيس الجديد د/ محمد مرسى البلد تنعدل ويعتمدوا الفوركس ويعترفوا بيه ان شاء الله

ymn30
07-01-2012, 03:42
ياخى لا اعتقد هذا لئن البورصة لا يوجد عليها ضرايب اصل فكيف لبلد لم يتم فيها المتاجرة اصلا تقوم بفرض ضرائب ولكن فى حالات القمار بتفرض ضريبه على القمار والعيازو بالله منه

xtomorrow
07-01-2012, 03:49
لا اظن في بلد يخرج ضرائب على الفوركس
بالعكس الدولة ترعى التجار لادخال العملة الصعبة
لكن ممكن يكون هناك استثناءات

waleed adel
07-02-2012, 13:34
اذا كان هما اصلا مصر اصلا مبتعترفش بالفوركس ومش مرخص عندنا فى مصرلان
كل تعاملاتنا مع البنوك

yassinoh
07-02-2012, 14:16
من الممكن اخذ ضرائب على ارباح الفوركس
بشرطين ان تكون شرائح فلا اريد ان اربح 100 دولار ياخذ من 40
وبشرط اخر انه فى حاله الخساره يخصم الضرائب من الربح التالى

m_fekry
07-02-2012, 14:19
انا من مصر ولا توجد ضرائب على الفوركس
لسبب بسيط وهو عدم الأعتراف بالفوركس

halwaniptba
07-02-2012, 14:19
في تونس عندنا لا يوجد ضرائب لان الفوركس ليس منظمة والظرائب تكون على الشركات
وليس المضاربين لان النوضوع شخصي كما التداول في البورصة التونسية !

madoxegy
07-02-2012, 14:20
بيتهيألى عشان يعملوا ضرايب على ارباح الفوركس
يبقى عاوزين هيئة رقابية على الفوركس من الجهات الحكومية وده تقريبا صعب

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:51
لا يوجد بمصر ضرائب على سوق الفوركس
حيث اننا نعمل عن طريق البنوك وشركات الوساطه الغير معترف بها فى مصر فلا يوجد اى داعى لفرض الضرائب على مجال الفوركس بحيث انه مجال عالمى وليس محلى فقط

Rami
07-02-2012, 19:54
اخى الكريم لن ثقافة الفوركس لا زالت ضعيفة جدا فى عالمنا العربى
ولو سالت الكثير من الناس عن الفوركس لن يقول او يعلم الكثير
تحياتى لك

Amany Mohamed
07-02-2012, 19:58
السلام عليكم
لا يوجد اعتراف في مصر بالفوركس لذلك لا يوجد ضرائب على الفوركس

magic777
07-02-2012, 20:09
لا يوجد بمصر ضرائب على سوق الفوركس
حيث اننا نعمل عن طريق البنوك وشركات الوساطه الغير معترف بها فى مصر فلا يوجد اى داعى لفرض الضرائب على مجال الفوركس بحيث انه مجال عالمى وليس محلى فقط

اصلا سوق الفوركس اخي سوق عالمي غير مرتبط ببلد واحده هنا وكمان الربح به غير مضمون والمتاجر
بيكون معرض لخساره راس ماله في اي وقت وايضا مابيكونش ليه ربح ثابت
علشان يدفع عليه ضريبه

waleed adel
07-07-2012, 17:00
اصلا سوق الفوركس اخي سوق عالمي غير مرتبط ببلد واحده هنا وكمان الربح به غير مضمون والمتاجر
بيكون معرض لخساره راس ماله في اي وقت وايضا مابيكونش ليه ربح ثابت
علشان يدفع عليه ضريبه

فعلا راس المال معرض للخسارة فى اى وقت ولايوجد معدل ثابت للربحده لو كان اصلا
معروف فى مصر

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 17:08
اهلا اصدقائي الكرام

انا من ليبيا
للاسف دولنا العربيه لا تعرف ما هو الفوركس
بمعنى الفوركس مصطلح جديد سواء على مستوى الدوله او المستوى الشعبى
وقد لاحظت حتى مع موظفى البنوك لو تكلمت عن الفوركس تشعر كانك قادم من الفضاء لا يعرفون اى شئ
وقد كان ذلك اثناء مناقشه لى مع موظفى اكثر من بنك فى ليبيا
وفى سنه 2005 كنت بدرس فى مصر الحبيبه
بجامعه الاسكندريه وحبيت افتح حساب فى البنك
وتكلمت مع اكثر من موظف عن الفوركس والتحويلات البنكيه
وللاسف لاحظت انهم لا يعرفون اى شئ عن هل الموضوع

sahar elmansory
07-07-2012, 17:18
اظن لما يعرفوا بوجوده الاول يبقى نشوف حكاية الضرائب..للاسف الدول العربية عاما لا تهتم بالفوركس اصلا لاننا شعوب لا تنظر الا تحت اقدامها ولا نعرف ماهو التقدم الاقتصادي ولا اهميته..واظن انه حان الوقت لبلدنا العربية الاهتمام بالاقتصاد وليس بالاستهلاك

mamon
07-07-2012, 17:26
انا من الاردن وأصلا لا يوجد ب الاردن شركات فوركس وهي ممنوعه بالقانون الاردني إلا بحالات خاااصه جدا وشرووط صعبه جدا جدا جدا
وأعتقد إن هناك في دول أروبا و أمريكا و أستراليا و أسيا تفرض ضرائب على البورصه ومنها الفوركس

تحساتي يا عزيزي

nada
07-07-2012, 18:46
لا يوجد بنسبة للدول العربية لاكن يوجد
فى امريكا ضريبة وبلد اخرى
وتكون على المكسب نسبة للدولة
لاكن السوال طيب لو خسر
علما اعتقد هناك تامين على المبلغ مودع

theboy2226
07-07-2012, 19:17
انا من مصر و علي حد علمي مافيش ضرائب علي ارباح الفوركس لانه اصلا ممنوع في مصر و غير معترف بيه و غير مرخص
ممكن في دول بتعترف بيه يكون في ضرائب زي الكويت لكن علي حد علمي في مصر لا و يارب يفضل بدون ضرائب هي اصلا الارباح مش مقطعة بعضها علشان كمان ياخدو منها

revenge
07-07-2012, 19:18
اعتقد صعبه اوي حكايه الضرايب دي

هما عارفين ياخدوها من الشركات عشان يفكروا ياخدوها مننا ؟

بصراحه فعلا ممكن تحصل وربنا يستر بس هو كده كده حتى لو حرمها احنا بنشتغل مع سوق
عالمي مش مرتبط ببلد واحده يعني تقريبا شغلنا مش هيتأثر هنا

ملوش علاقه .. ده سوق عالمي

ehab
07-07-2012, 19:32
انا من مصر وتقريبا مسمعتش عن ضرائب على الفوركس وتقريبا
برضو مفيش تصريح للفوركس رسمى وعلى الاساس دة يبئا مفيش ضريبة

hazem ahmed moahmed
07-07-2012, 19:34
انا من مصر و اعتقد ان الفوركس في مصر غير مرخص به حتي الان فبالتالي لا يمكن فرض ضرائب علي الفوركس ممكن في المستقبل اذا تم تقنينه ان يتف فرض ضرائب عليه

roka
07-07-2012, 23:15
اهلا اصدقائي الكرام

انا من مصر ولايوجد ضرائب على ارباح الفوركس

waleed adel
07-14-2012, 15:07
الفوركس الي الان تجارة غير رسمية
فكيف ولماذا سيتم فرض ضرائب علي الفوركس

ahmed saleh
07-14-2012, 15:29
بلفعل يا اخى ان يوجد دول تفرض ضرائي على هذا المجال
مثل البورصة مهى عليها ضرايب فانة يوجد دول تفرض ضرائب ولكنى انا من مصر ولا يوجد ضرائب على هذا المجال
بسبب عدم اعتمادة فى البلد من الاستثمارات

essam1985
07-17-2012, 12:35
اذا كان البلد مرخص فيها تجارة الفوركس

نعم من الممكن ان يفرضوا عليك ضريبة

اما في مصر مثلا لا يوجد ترخيص رسمي لهذه التاجرة لذلك لا يوجد عليها اي ضرائب

mohamed yossef
07-18-2012, 16:35
اعتقد ان مصر لم تعترف بالفوركس بعد ولكنى سمعت ان هناك شعبة للفوركس تم انشائها
وبالطبع سيتم فرض ضرائب على الفوركس ولكن ليس الآن سياخذ الموضوع بعض الوقت

Aker001
07-18-2012, 16:37
اخي لا اعتقد انه في ضريبة على اموالك لانه لا دخل لي الدولة في ارباحك او سحب اموالك
و الفوركس غير معترف به في بعض الدول لهذا لاتوجد ضريبة تطبيقه عليه و اتمنى استمرار الوضع هكذا
أفضل

MahmouD Elbadawy
07-18-2012, 16:48
وعليكم السلام يا غالي

انا من مصر

بس اعتقد ان مفيش ضرايب ع الفوركس ف مصر

AMANI
07-18-2012, 17:11
اهلا اصدقائي الكرام

انا مصريه
اعتقد ان من حق الدوله ان تاخذ ضريبه على الدخل

forex4ever
07-18-2012, 17:36
السلام عليكم
لايوجد اي ضرايب في مصر والحمد لله على الفوركس ولا على شركات الفوركس في مصر بل وحتى البورصة المصرية لا يوجد على شركات الاوراق المالية ضرايب !!
ولا على المضاربين فيها
الموضوع غير مصرح به رسميا في مصر حتى واي شركة فوركس ترخيصها يكون شركة استشارات وخدمات مالية
ودي وتقديري

dent
07-18-2012, 17:39
انا من مصر سمعت انها ستفرض ضريبه على الفوركس

بس عاوز اعرف ازاى هيتحكموا فيها

زيزو
07-19-2012, 04:10
هي ناقصة كمان يفرضوا ضرائب علي الفوركس
معتقدش ابدا في ظروفنا الحالية
ولا المرحلة القادمة
هيحكموها ازاي؟

shemo
07-20-2012, 09:15
يمكن فى المستقبل ولكن اذا الدوله اعترفت اساسا بوجود الفوركس لان الفوركس يكون من خلال الانترنت فقط

y4x
07-20-2012, 09:32
انا من مصر

مفيش عندنا ضرائب والحمد لله

والا محدش كان اشتغل قى مجال الفوركس

omanfx
07-20-2012, 09:37
انا من عماان ولا توجد ضرائب حاليا
لان الفوركس غير معترف فيه وهذا افضل هههه

السيد الجبالي
07-20-2012, 09:44
لا يوجد ضرائب في مصر عي الفورسك ... الدوله غير معترفه اصلا بهذا المجال .. ولا يوجد شركات مصرح لها بالعمل في مصر ..
ليس هناك مشاكل لدفع ضرائب في مقابل ان تحمي الدوله مصالح المتاجرين .. وان تدعمهم ... ودون ذلك فلا هناك فائده من الضرائب

Mohamed90
07-20-2012, 17:12
انا مصريه
اعتقد ان من حق الدوله ان تاخذ ضريبه على الدخل

هههه اهلا بك اختي المصرية و انا لست متفق معاك اخي
لان الدولة تأخد الضريبة على اي شئ تساهم فيه
و الفوركس لا دخل للدولة فيه تحياتي

spiderxp
07-20-2012, 18:05
من مصررر ام الدنيا
ولا مفيش ضرايب لان يعتبر الفوركس ارباحه غير رأسمالية وعندنا الضرايب تفرض على الارباح الرأسمالية مثل السيارات والعقارات وخلافة

salah.bmw
07-21-2012, 03:21
يسلمو على الطرح
اول شغلة انا من سوريا والفوركس مش مرخص بسوريا وممنوع كمان
واكيد اي شي رح تسمح فيه الدولة بيفيد المواطن رح يكون تحت شروط تعجيزية ورح تاكل نص مربحك ويمكن اكتر

magic777
07-21-2012, 03:42
السلام عليكم
لايوجد اي ضرايب في مصر والحمد لله على الفوركس ولا على شركات الفوركس في مصر بل وحتى البورصة المصرية لا يوجد على شركات الاوراق المالية ضرايب !!
ولا على المضاربين فيها
الموضوع غير مصرح به رسميا في مصر حتى واي شركة فوركس ترخيصها يكون شركة استشارات وخدمات مالية
ودي وتقديري

هو غير مصرح انه يكون فيه شركات وساطه مرخصه اخي لكن تقريبا عادي للأفراد كنشاط
عمل حر اعتقد انه غير ممنوع ولكنه غير مرخص طبعا لكن اللي بيعمل بالمجال ليس عليه اي مسؤليه قانونيه
والله اعلم

vamoscapitos
07-21-2012, 03:47
انا من المغرب

ولا اعلم ان كانت هناك ضرائب او لا

على كل حال تقبل مروري

MrSniper
07-21-2012, 04:09
لم اسمع أبدا بضرائب على ارباح الفوركس
و أضن أنه ادا تقدم الفوركس و اصبح لديه قانون رسمي بالدول
يمكن ان يووضع هدا القانون حق الضرائب

markk
07-21-2012, 04:32
لا يوجد عالية ضرائب ومن المفروض عدم وجود ضرائب عالية وانا بلى لا تعرفة كثيرا ولا تضع ضرائب عالية

al7oot
07-21-2012, 06:58
ما شاء الله ربنا يزيد في اخواننا المصريين
انا فلسطيني من غزة وأكيد وما في مجال للشك أنه غزة لا تتعامل في الفوركس ولا في اي مجال آخر
ربنا يعينا

mena
07-21-2012, 07:45
لا اعتقد ذلك ويمكن ان يحصل فى حاله اذا انتشر الفوركس فى بلدى واصبح الناس تعرفه

i5land_man
07-21-2012, 07:55
هو غير مصرح انه يكون فيه شركات وساطه مرخصه اخي لكن تقريبا عادي للأفراد كنشاط
عمل حر اعتقد انه غير ممنوع ولكنه غير مرخص طبعا لكن اللي بيعمل بالمجال ليس عليه اي مسؤليه قانونيه
والله اعلم

الممنوع في مصر انك تفتح شركة وساطة وده ممنوع قانونا منعا لغسيل الاموال عن طريق الفوركس
ولكن التداول الشخصي مسموح بيه ولا حرج عليه حتي الان

elkorashe
07-21-2012, 09:20
انا من مصر
وشايف ان ده مستحيل جدا عندنا لسبب بسيط جدا انت عشان تحصل ضؤائب من اى حد لازم يكون عندك نظام مراقبة على الدخل الشهرى الخاص بيه
واحنا اساسا معندناش رقابة على اى حاجة فما بالك بسوق الفوركس والتجارة الاليكترونية مستحييييييييييييييل

swingawy
07-22-2012, 03:54
صعب لان الفوركس
غير مقنن فى بلدى وشركات الوساطه لاتعمل

minaking
07-22-2012, 04:01
انا من مصر لكن انا ماعرفش ان كان فى ضريبة على كدة هنا ولا لا

ولكن انا شايف ان مش من الحق ان ياخدو ضريبة على كدة لان هما مش مقدمين حاجة مفيدة بياخدو فقط

lesa
07-22-2012, 05:05
احنا فى مصر معندناش اى ضرائب او عمولات تخصم على التداول فى سوق الفوركس ولكنى قرأت ان بعض البلاد تفرض ضريبة ولا اعرف مدى صدق او صحة هذة المعلومة وهناك بلاد ايضا تمنع التداول بالعملات وتجرمة

Spiderhoof
07-25-2012, 06:32
فى بعض الاحيان يكون هناك ضرائب اذا ابلغ احد عنك او حولت اكبر من مبلغ 10 الالف دولار فى فتره اقل من شهرين

hussaina2008
07-25-2012, 06:37
انا لا اضن هناك دولة لازم تدفع ضرايب لان اصلا مين بيدفع اصلا وحتى لوالفوريكس مش معترفبيها وايضا الناس تخاف تدخل وليست مشهورة ابدا ابدا تر هناك كثير لايعرفون الفوريكس يسالون ايش هي الفوريكس ولكن ايضا لاتستبعد شيئ هل ايام مافي شي اسمه مستحيل كل شي يصير تقبلو مروري ... وشكرا

SlaiteR
07-27-2012, 00:58
اهلا اصدقائي الكرام
انا من الكويت

وليست لدينا ضرائت على الفوركس

awad
07-27-2012, 01:12
لا مش أكيد طبعا بس أنا لاأتمني أن دا يكون الصح أن هذا يكون حر في الدوله دي الان هنا في حاجه أسمها الديموقراتيه

mido
07-27-2012, 01:29
اخي الكريم
ومفيش ضرايب طبعا على الفوركس فى مصر
لان مصر اصلا مبتعترفش بالفوركس ومش مرخص عندنا فى مصر
تقبل مروري ولك فائق احترامي

willy
07-27-2012, 01:31
انا من مصر ايضا ولاتوجد ضرائب على الفوركس لكن لو وضعوا ضرائب ساعتصم في ميدان التحرير هية ناقصة ياعم الحاج

kingman
07-27-2012, 01:42
اخي الكريم
ومفيش ضرايب طبعا على الفوركس فى مصر
لان مصر اصلا مبتعترفش بالفوركس ومش مرخص عندنا فى مصر
تقبل مروري ولك فائق احترامي
احنا حاليا اللى يهمينا ان منلاقيش قوانين تحارب الفوركس او حاجات تصعب العملية على من يتاجرون فى الفوركس وفيه دول مش بتسمح اساسا بخروج فلوس بره وده اكيد هيعيق العملية

kanzsea
07-27-2012, 01:52
لايوجد ضرائب على الفوركس
كل تعاملاتنات من خلال البنوك ولاعلاقة للدولة بيها

zizo_a_86
07-27-2012, 02:06
فى بلدنا كل شيئ جايز والله اعلم محدش عارف بس اغلب الناس متسمعش عن حاجة اسمها فوركس اصلا

eng2012
07-27-2012, 02:10
انا لا اعتقد انه يصلح لاى بلد ان تاخذ ظريبه على ذلك الامر لانها لا تعرف ما هو وما مكانه وكيف تعرف انى اقوم بالمتاجره اساسا فى الفوركس

kero
07-27-2012, 02:31
انا مصرى
ومفيش اى ضرايب بالنسبة لينا على ارباحنا من الفوركس لان محدش يعرف عنها حاجة

asmoshaa2012
07-27-2012, 02:39
لا اعتقد ان هناك دولة تستطيع ان تفرض ضرائب على الفوركس لانها لن تستطيع تحديد الربح الذى حققته فهذا شئ تعرفه انت فقط
وايضا لماذا تفرض عليها ضرائب هل تقوم اى دولة باداء اى خدمة فى الفوركس لكى تحصل على مقابل لهذه الخدمة بالطبع لا فلا يحق لها اخذ اى ضرائب

master_egypt
07-27-2012, 16:25
لا طبعا مفيش دولة بتفرض ضرائب ع الفوركس
لانها اموال خاصة مش اموال دولة لها الحق ف وضع الضرائب عليها

EngAhmed
07-27-2012, 17:04
اهلا اصدقائي الكرام

انا من مصر ولا معليهاش ضرايب لان الموضوع فى مصر لسه حديث شوية بالرغم ان هاو من سنة 2000 تقريبا ومش عارف اذا كان فيه ضرايب اصلا على الفلوس اللى بنكسبها من الفوركس ولا لا فى اى دولة

hossam eldeen mohamed
07-27-2012, 17:06
السلام عليكم
انا اعتقد انة من سابع المستحيلات ان الدولة تفرض ضرائب عليه

zeina
07-27-2012, 18:23
انا من مصر ومفيش عندنا اى ضرائب على الفوركس ودا لان مفيش شغل فوركس رسمى يعنى كل الناس شغالة فية مع نفسها مش معتمدينولا ليهم اى اطار رسمى حتى يتم فرض ضريبة

Ahmed Ghanem
07-27-2012, 19:50
انا من مصر
وللاسف الفوركس اصلاً مش مصرح بيه فى مصر
وبالتالى مفيش ضرائب اصلا

forexawy
07-29-2012, 22:45
السلام عليكم انا اخي لا اعتقد انه في ضريبة على اموالك لانه لا دخل لي الدولة في ارباحك او سحب اموالك
و الفوركس غير معترف به في بعض الدول

mema
07-30-2012, 14:48
اذا انتشر الفوركس واصبح معروف لدى المسؤلين يمكن وقتها ان يفرضوا ضرائب

HOUSAMMI
07-30-2012, 15:16
من حق الدولة ان تفرض ضريبة على اى نشاط يدر ربحا

حتى لو الربح ده حرام

زى تجارة المخدرات والدعارة

وربما يكون مثال سئ ولكنه حقيقى للاسف

mostafa
07-30-2012, 15:19
هما عارفين يخدوا ضرائب من الناس لما
اعتقد ان مصر لسه بدري عليها اوي لما تحب تفرض ضرايب ع الفوركس

mido75
07-30-2012, 15:21
الفوركس غير معترف به و لكن من ناحية ممكن فرض ضرائب
بالطبع هما لو اعترفو بالفوركس فى مصر هيفرضوا عليه ضرايب
كما يفكرون الان فى فرض ضرائب على المتداولين بالبورصة المصرية

Rami
07-30-2012, 15:21
بالاول لازم بعض الدول تعترف بالفوركس
حيث هناك من هو يجهل ما هو الفوركس
تحياتى لشخصكم الكريم

Rami
07-30-2012, 15:23
هناك من سيقول بس االاول نحقق الارباح
وبعدين بنفكر نعطى الدولة ههههههه
تحياتى لشخصكم الكريم

remas
07-30-2012, 15:27
شوف اخى الكريم كل شىء وارد فى الوقت اللى احنا فيه ده واعتقد انه امريكا وبعض الدول الاوروبيه بتتجه فى نفس الاتجاه فرض ضرائب على التعامل فى الاوراق الماليه وبالتالى البورصه وبورصة العملات

magic777
07-30-2012, 17:10
الفوركس غير معترف به و لكن من ناحية ممكن فرض ضرائب
بالطبع هما لو اعترفو بالفوركس فى مصر هيفرضوا عليه ضرايب
كما يفكرون الان فى فرض ضرائب على المتداولين بالبورصة المصرية

هيكون وقتها امر صعب علينا لاننا اصلا معظمنا كده مش بيكسب كويس لحد الان وفينا اللي لسه موقفش على ارض صلبه
في المجال ده وربحه مش ثابت ده اذا كان بيربح اصلا يبقى ضرايب عليه ايه بس

sara123
07-30-2012, 17:26
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا من مصر
ومقيمة فيها
ومفيش ضرائب للفوركس والحمد لله
لان اصلا مصر مش بتعترف رسميا بالفوركس

power8
07-30-2012, 17:35
طبعا الان الكثير ليس له علم بالفوركس وبالتالي لن تفرض اي دولة ضريبة على الارباح طبعا ، ولكن لا اضن ذلك سيحدث لاننا لا نحول المال الى الابناك بل نسحب عن طريق بطاقة وا عن طريق وسيط

realyone
07-30-2012, 17:41
اهلا اصدقائي الكرام
انا من اليمن والفوركس عندنا اصلا مش معروفه,يمكن الذين يعرفون الفوركس باليمن يتعدوا باصابع اليد,بخصوص الضرائب طيب مثلا اذا انا بدفع ضرائب سنوية طيب هل الدولة سوف تعوضني مثلا اذا خسرت من سوق الفوركس

msh3egy
07-30-2012, 18:00
انا اولا من مصر وانا اعتقد ان فرض ضريبة على الفوركس امر صعب
بالرغم من اعتقادى ان الدولة ممكن انتفرض عليه ضريبة فى المستقبل اذا ارتفع اعداد المستثمرين به

spectra4
08-05-2012, 20:58
االلة مش بعيد لانهم فرضوا ضرايب
على مكان نومنا بالضريبة السكنية
فى مصر اتوقع اى شى

White Knight
08-05-2012, 21:49
انا من مصر وليس لدى مسئولينا علاقة ولا حتى معرفة بهذا العالم الكبير المدعو بالفوركس
فهذا يودى الى عدم وجود ضرائب على هذا المجال

mohamed saad
08-06-2012, 04:02
اعتقد ان الفوركس تجارة شخصية لا يمكن فرض ضرائب عليها في اي مكان حتى ولو اعترفت مصر بهذه التجارة ولكن من الممكن ان يخرج كل منا بل من الواجب جزء من الربح كزكاة للمال وبالنسبة لموضوع منع المصريين من تجارة الفوركس هذا شيء لا يصح ولن يستطيع احد فعله لاننا لا نتاجر في محل او مؤسسة نحن نتاجر مع بنوك دولية عالمية

maro50
08-06-2012, 04:06
انا من مصر والفوركس غير معروف بين الكثيرين من المجتمع المصرى الان والى الان لم يتم فرض اى ضرائب على الربح
ولكن فى المستقبل لانعلم ماقد يحدث لعلهم يضعون قوانين للمصرين تحد من تجارتهم فى الفوركس

maf
08-06-2012, 04:12
اعتقد انه ليس من مصلحة الدولة فرض اي ضرائب علي الفوركس لان الفوركس يعتبر من اهم موارد العملة الصعبة للدولة
ده طبعا بالنسبة للأشخاص الناجحين بالتداول اما الخاسرين فلا فائدة من فرض ضرائب عليهم

nader
08-06-2012, 04:22
انا من المغرب ولا أعلم بوجود ضرائب على ارباح الفوركس او لا
لكن في حالة وجودها في المستقبل نتمنى ان تكون مقبولة وواقعية
شخصيا في هذه اللحظة جل ما اتمناه هو السماح للارباح بالمرور بسهولة ويسر

sofiane
08-06-2012, 04:28
و الله موضوع حيرني و انا لا اعرف إن كانت توجد ضريبة على الفوركش في الجزائر لكن في إعتقادي لا يوجد

mohoo16
08-06-2012, 04:28
السلام عليكم
انا اعتقد انو هناك ضريبة في حالة إذ تم تحويل المبلغ إلى البنك
في الحالات الاخرى الله اعلم

AMANI
08-06-2012, 04:32
اهلا اصدقائي الكرام

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
انا مصريه من ام الدنيا مصر الغاليه
انا لم اسحب بعد اى اموال لذلك لا اعرف

eletrebi
08-06-2012, 04:44
اصلا نظام الضرايب ف مصر مضروب وبايظ ومفيش عدالة
هى ممكن تحصل بس ف الدول المتقدمة
وليس ف مصر

jesy
08-06-2012, 04:50
الفوركس فى مصر غير معترف بية اصلا فعشان كدة مفيش ضرايب ولا اى حاجة حتى الان يعنى الفوركس مهنة غير معترف بيها بشكل رسمى ولا ليها اى نشاط رسمى فى الدولة فعشان كدة ميقدروش يخدو ضرايب بس طبعا وارد ان دا يحصل فى المستقبل

marou49
08-06-2012, 04:54

mage
08-06-2012, 06:49
اعتقد انه من المستحيل ان تفرض بلدى ضريبة على اموال الفوركس لان بلدى لم تفرض اى ضريبة على اموال البورصة ولذلك من الصعب جدا ان يكون هناك اى ضرائب على الفوركس وهذا هو الاهم من وجهة نظرى ان لا يكون هناك ضرائب

madman
08-06-2012, 14:03
ههههههههه لو فرضت ضريبه هسيب الفوركس هو انا بكسب قد ايه عشان يفرضوا ضريبه لا طبعا صعبه شويه

hichemdz
08-06-2012, 14:37
انا من الجزائر

ولا يوجد اي ضرائب على الفوركس لأن المسؤولين لا يعرفون اصلا ما هو الفوركس ولا يعترفون به اصلا

كل ما هناك هو الخصم البنكي البسيط اثناء كل عملية تحويل فقط.

thepeaceman
08-06-2012, 15:09
انا من العراق
ولايوجد ضرائب ولكنني اعتقد حال معرفته والتوسع يها واعتباره مصدر من مصادر الدخل سوف تفرض عليه ضريبه لانه لايوجد شيئ لايفرض عليه ضريبه الا لو كنت منهم فسوف لن تدفع سنت واحد

ahmed
08-06-2012, 15:11
انا من مصر ولا يوجد لدينا حتى الان اى ارباح تفرض على المتاجرة فى سوق العملات
ولكنى اعتقد يمكن ذلك بالمستقبل بعد ان يعترف به كمهنه

sharkawy
08-06-2012, 15:12
انا من مصر ولا يوجد ضرائب مفروضه علي الفوركس

لعدم وجود تراخيص من الاساس لشركات الفوركس في مصر

thehulk3
08-06-2012, 15:29
انا من مصر ولا يوجد ضرائب مفروضه علي الفوركس

لعدم وجود تراخيص من الاساس لشركات الفوركس في مصر

بالضبط انت لو حققت في مصر 10000000 دولار في الشهر حتى مش حتدفع عليهم مليم ضرائب
ومش عارف بقى ممكن كمان يسموك عاطل :d

magic777
08-06-2012, 17:47

بس لو اعترف به كمهنه هيكون ربحنا منه متحدد ازاي اذا كنا احنا نفسنا مش بنعرف نحدد متوسط ربح ثابت في السوق ده
والاغلبيه بيخسروا يبقى ازاي هيكون مهنه بدون مرتب ثابت يتفرض على اساسه الضرايب مثلا

kingman
08-06-2012, 17:47
انا من العراق
ولايوجد ضرائب ولكنني اعتقد حال معرفته والتوسع يها واعتباره مصدر من مصادر الدخل سوف تفرض عليه ضريبه لانه لايوجد شيئ لايفرض عليه ضريبه الا لو كنت منهم فسوف لن تدفع سنت واحد
وده الطبيعى فى كل مكان اذا اتجه الكثيرين واصبح ملحوظ هذا النشاط واعتماد الكثيرين عليه اكيد بتبدا الدولة فى وضع التشريعات المناسبة والأستفادة من الضرائب وغيره

ROTARY28
08-06-2012, 17:54
السلام عليكم
هناك دول تفرض ضرائب على جميع الحوالات المالية بشكل عام
بما في الفوركس

08-06-2012, 17:57
انا من مصر اعتقد ان الموضوع
صعب حتى ازاى هعرفوانى بتاجر فى الفوركس ههههههه

thunderfot
08-07-2012, 01:46
انا من مصر

المشكله عندنا ان تقدير الضرائب جزافيه وبطريقه بهلوانيه

هناك ضرائب على الشركات وهذا بديهي لاي شركه مهما كان مجالها ولكن ايضا هناك
ضرائب على المتاجرين في بعض الدول مثل امريكا واستراليا - ولماذا ذكرت هؤلاء بالتحدين لانيي قرأت بعض قوانينهم

أنا من مصر و مفيش ضرايب وحتى الضرايب محدش بيدفعها

و معتقدش ان فيه دولة كده و الله يوفق الجميع

هم حاولا فرض ضريبه قدرها نصف في المائه على البورصه المصريه بعد الثوره ولكن فشلوا لانها كانت منهاره ومنهكه

basom59
08-07-2012, 16:39
انا من مصر وفي بلادنا لا يوجد ضرائب على الفوركس لا اعرف لماذا ولكن اعتقد انه لاسه مش ظاهر على السطح اوووي

besttrader13
08-10-2012, 16:18
لايوجد ضرائب علي الفوركس في مصرفالضرائب في مصر تفرض علي الاشخاص الطبيعين والاشخاص الاعتبارين اي الشركات فلا يوجد ضرائب علي المضاربين

mannon
08-11-2012, 06:29

على فكرة ممكن لو سحبت مبلغ كبير مثلا اكتر من 50 الف دولار تلاقى ضرائب الاموال العامة بدور وراك لان فى ناس كتير اتبهدلت بسبب الموضوع دة لحد ما قدرت تثبت مصدر الفلوس

alaoui11
08-11-2012, 06:35
لا لا اعتقد ابدا بلدي المغرب يساعد مع المواطنين
و الحقيقة انا اشكر عاهل البلاد عللي المجهود الذي يقوم به من اجل المواطن و يتعلق الامر بملك المغرب

a5rzamn
08-11-2012, 06:37
احنا عنا في فلسطين لا يوجد هذا الشيء

لا ادري عن البلدان الاخرى .. وبعدين بكفه البنوك بتربح منا من التحويلات وغيرها هههه

Mohammed kabeel
08-11-2012, 06:40
السلام عليكم
انا لو مستثمر وعندى مبلغ كبير فالفوركس ممكن فعلا اعمل قرض كبير للبلد وشئ جاد بس اعتقد انه صعب جدا جدا انه يتوافق عليه

themaxprofit1
08-11-2012, 13:10
لا مش كدا بقى دا اكيد حرام كدا كتير مش كافية بيخدوا منا فلوس فى الشغل يبقلى كمان الفوركس معتقدش

dodovedo
08-11-2012, 13:16
اخى الكريم
على ما اعتقد انه صعب جدا
انهم يعرفوا يعملو ضرائب على الفوركس
تقبل احترامى

silver
08-11-2012, 13:17
لا يمكن ذالك فهي عمل حر

واتمنى ان لا يكون ذالك

بالتوفيق ان شء الله

Gravity
08-11-2012, 13:19
انا في السودان
وبالتأكيد لايوجد هذا الكلام .. ضرايب وغيره

aladdensima
08-11-2012, 20:02
الضرائب هي حق للدوله والمجتمع واذا فرضت لن اكون مستاء من ذلك لكن الدوله اذا فرضت الضريبه على مجال لا بد ان تهيأ الضمانات والخدمات اللازمه للممولين الي هم متاجري الفوركس واكيد ساعتها هيكون لينا ضهر وهو دولتنا اللي احنا بننتمى ليها وغير كده هتبقى جبايه

simox big
08-11-2012, 20:04
السالم عيلكم في بلدنا المغرب لا توجد صعوبات في سحب المال او يسالون عن المصدر

izalid
08-11-2012, 20:06
هو اصلا لو كنت تعمل فى الانترنت فانت اكيد راح تتعرف طريبة المال بعد سحب

يعني لا يوجد فرق و لا يهم مصدر المال المهم هو انك تدفع الضريبة كلما كان المبلغ كبير

و لان المال سيكون من الخارج

mohamedd
08-11-2012, 20:07
لا طبعا ،فهنا بالمغرب يدخل الأمر
تحت بند التحويلات النقدية من الخارج.

nadir21
08-11-2012, 20:09
اهلا اصدقائي الكرام

ما يميز الفوركس عن الاعمال الاخرى لاتوجد ضرائب على الارباح ولم اسمع عن دولة تفرض ضرائب على ارباح الفوركس والله اعلم

fxfx
08-11-2012, 20:13
هههههه يعني الحكومة تفرض علينا الضرائب اللي هي مصلحتك اولا :p من علي شغل النت ؟
لا مظنش ممكن تحصل دي هينطولونا ف كل حاجة هيبقي كتير اوي

meroo
08-11-2012, 20:15
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا منمصر يااخىومفيش اى ضرائب عندنا على الفوركس..لانه اساسا مش وظيفه معتمدة ف الدولة

mostawda3
08-11-2012, 20:35
أنا من المغرب
ولا يمكن طبعا أن تفعل شيئا كهذا ههه
هم لا يقدموا لنا حتى المساعدات للعمل في النت
ويأتوا ليطلبو الضريبة من الفوق
هاد الشي اللي بقا ناقص ههه
كون خدمو غير بايبال في المغرب بعدا

meeco
08-11-2012, 20:41
الضرائب فى مصر تؤخد من المشروعات التى توجد على الارض او الاملاك
اما غير زلك فلا تؤخد ضرائب

pota1999
08-11-2012, 20:52
فى مصر اكيد لو اتعرف ان ليك مصدر دخل ايا كان هذا المصدر حتى وان كان مخدرات يتم فرض الضرائب عليه فما بالك اذا كان مصدرها هو الفوركس . الضريبة فى مصر تطبق وفقا لقانون الضريبة العامة على الدخل اي على كل ما يدخل فى وعاء الفرد من ايراد

abdelaal
08-11-2012, 20:54
الفوركس في مصر غير معترف بيه من الاساس
فطبعا لا يوجد ضرائب علي ارباح الفوركس
وبعدين يا أخي افتكرلنا حاجة كويسة مش ضرايب
كل سنه وانت طيب

BaHaa FxTr
08-11-2012, 21:20
اولا الدوله المصريه ليس علاقه ليها بالتجاره بالعملات لانه سوق عالمي ثانيا العمله المصريه غير مدرجه بالسوق ده لانها غير معومه ثالثا لايوجد شركات مصريه او تبع الحكومه تحمينا من النصب هياخدوا ع ايه ضريبه؟

no1forex
08-12-2012, 01:09
اهلا اصدقائي الكرام

السلام عليكم ورحمة الله

انا من مصر ولا يوجد ضرايب فى مصر على تداول العملات علشان هيا مش موجوده عندهم فى القاموس اساسا ومعظم بل وكل الدول العربيه كدا تقريبا

shahd
08-12-2012, 04:05
كل شىء وارد ان يحدث وارى ان ان حصل ذلك يمكن ان يفيد البلد ولكن ارى ان الفوركس غير منتشر وبالتالى صعب ان يحدث هذا

HUSSENEY
08-12-2012, 06:42
هناك قوانين ومقايس وقوانين محددة لفرض الضرائب
واهم هذه القوانين ان الضرائب تفرض على المكاسب داخل ارض الوطن وليس خارجها

osama00971
08-12-2012, 06:45
لا لان البلد لا تعرف اصلا من يتداول
وبعدين هم شايفننا يعني بنكيب ما شاء الله
دا العملية لسة بدري خالص

hossam hossam
08-26-2012, 05:42
مصر لا تفرض ضربيه علي الفوركس لانه غير مسجل ولا يصدر لي اي شركه
تابعه لفوركس في مصر رخصه عن الفوركس

aminewactop
08-26-2012, 15:19

fersinho
08-26-2012, 15:21
من تونس أخي و لم اسمع إطلاقا بأن الدولة تضع ضرائب على الفوركس رغم أنه لا يوجد شيء لم يضع عليه
ضرائب فلا أستغربها في المستقبل فإن حسول بأنه مجال جيد للربح و به المال الوفير أنا متأكد أنهم لم يتوانوا دقيقة

marem2007
08-26-2012, 15:26
الضرائب مش بتكون علي الشخاص المضاربين
لاكن بتكون علي الشركات الوساطة
ثانيا مصر متعرفش الفوركس

Thepatriot
08-26-2012, 15:33
اهلا اصدقائي الكرام

السلام عليكم اخي الفاضل
اعتقد اني لا اتمني ابدا ان تفرض الدولة ضرائب علي التداول بالفوركس
وانا من مصر
وحتي لو فرضت الدولة اي ضرائب لا اظن ان احد هيدفع والكل هيتهرب
لان بصراحة لا اظن ان الدولة من حقها فرض ضرائب علي التداول بالفوركس

daisy
08-26-2012, 15:45
ههههههههههههههههههه حلوه مش لما يعرفوا يلموا الضرايب من القطاع الخاص
انا كمان من مصر
ومفيش ضرايب فعلا على الفوركس
بس شكلنا كدا هننق فيها
ربنا يستر

anazoft
08-26-2012, 16:07
لا اعتقد ان في ضرائب على ارباح الفوركس في الدول العربية
لأن الفوركس غير منتشر و الضرائب لا توجد حتى في الدول الاوروبية و الأمريكية فما بالك بالعربية

osama00971
08-26-2012, 16:36
لا صعب جدا اعتقد ان هذه تعتبر تجارة حرة
لا يعلم عنها احد وانت تتاجر مع شركات الوساطة
والحكومة ليس لها دخل

علاء بدران
08-26-2012, 17:09
هو الضرايب كمان هتبئى فى الفوركس احنا نهرب منهم وهما يجيلونا هنا كمان
والله لو فرضو ضرائب على الفوركس مش دافع م هى مش ناقصة اى حتة نروح يجو وران ولااية
ومش عاوزين نتكلم كفاية كدة

mastar_soft
08-26-2012, 17:13
اهلا اصدقائي الكرام

انا من مصر ومفيش ضرئب اخى لا دخل للدوله فى الضرائب لان جميع تعاملاتنا مع البنوك الالكترونيه والتحويلات

hou1993ssam
08-26-2012, 17:16
السلام عليكم
لااظن ان اي من البلدان العبية تفرض ضرائب على الفوركس لانه لادخل لها فيهاا
واتنمى دواام ذلك

windstorm
08-27-2012, 13:38
فى مصر لا يوجد
لكن كنت اتوقع انه تحصل لو استمر النظام السابق فى الحكم
لانهم كانوا بياخدوا ضرايب على كل حاجة تقريبا
كان فاضل بس الهوا

Mostafa Ragab
08-27-2012, 14:11
مش ممكن فرض الضرائب علي التداول في الفوركس
انا من مصر ولا اعتقد انهم سيفرضون الضرائب
علي الارباح الناتجه من التداول بالفوركس

dentist
08-27-2012, 14:36
انا من مصر يا غالي
ومفيش اي ضرايب علي فلوس الفوركس لحد دلوقتي
لان اصلا مصر مش معترفه بالفوركس

god lover
08-27-2012, 14:37
لا معتقدش ممكن يحصل فى حاله
واحده هى ان يكون فى مجموعه كبيرة بيشتغلوا فيه

face book
08-27-2012, 14:46
طبعا دول بيفرضوا دلوقت ضرايب علي البيوت واحتمال تبقي علي الاشخاص قريب ههههههههههه بس ده هيتم لو سمحوا وسهلوا ارسال واستقبال الاموال بسهوله من غير نسبه كبيره

Sniper
08-27-2012, 14:56
في استراليا ضرائب 30بالميه من الربح

اغلب تاجر الفوركس بيفتحو حسابات خارج استراليا علشان ما يدفعو الضريبه

ghanooo
08-27-2012, 14:58
اهلا اصدقائي الكرام
نعم وخصوصا اذا انتشر بسرعة بين الناس
ولكن السبب الكبير انه الفوركس المعروف يضع اقتصاد الدولة المحول منها المال لذلك قد تلجا الدول الى فرض الضرائب على الفوركس

علاء بدران
08-27-2012, 16:53
لايمكن لبلدى ان تفرض ضريبة ولو فرضت
اعلم انى سا متنع عن دفعها والاغلب كذللك

Eslam Torres
08-27-2012, 17:33
انا من مصر والحمد لله مفيش ضرايب ولا حاجه
بس لو اصبح فى ضرايب
سيقل سوق العمل فى مجال الفوركس من مصر طبعا

ادهم
08-27-2012, 17:42
الضرائب التي تفرض علي الارباح الفوركس توجد في بعض الدول علي حد علمي مثل الكويت ولكن في مصر لا يوجد اي ضرائب من اي نوع علي الفوركس

MAGDY
08-28-2012, 22:28
يستحيل أن تُفرض ضرائب على أرباحك من الفوركس
لسبب بسيط
من السهل جداً أن تعمل فى الفوركس سنوات وسنوات
دون أن يعلم جنس مخلوق بهذا العمل
إلا إذا تم استصدار أمر تفتيش من النيابة العامة
وقتها ، سأدمر جميع الأجهزة لدىّ ، قبل إثبات أى شئ
تحياتى

Yasmina
08-28-2012, 23:17
لا أظن دلك حاليا ، لكن عند انتشار الفووركس يمكن يطبق هدا القانون بكافة انحاء العالم
و خصوصا إدا اصبح الربح كبير ، و اصبح عملا رئيسيا لنسبة كبيرة من البلد

naitsi
08-28-2012, 23:51
السلام عليكم
انا لا اعتقد ان هناك ضريبة ممكن ان تفرض على ارباح الفوركس لانه سيكون من الصعب متابعت هذه الارباح لان القانون فى مصر مثلا لا يسمح بفتح شركات فوركس او فتح فروع للشركات الاجنبية التى تعمل فى الفوركس فى مصر

zasd
08-29-2012, 03:06
انا من مصر
وبعامل مع بنك بايزا
او اليرت باى سابقا

واعرف شخص اتعامل معه كوسيط ..

mido303037
08-29-2012, 03:34
الحمد للة نحن فى مصر ما عندنا شئ من هذا
نحن نتاجر بسهولة وبدون اى قيود وهذا ما يميز الفوركس

uventene
08-29-2012, 06:49
بالنسبه لمصر لا يوجد فيها ضرائب بالنسبه للفوركس ولكن اذا كان الفوركس معترف به اعتقد انها ستفرض ضرائب حتى تستفيد من ذلك واعتقد ان هذا الامر سينعش الاقتصاد وارى ان الدوله يجب ان تناقش هذا الموضوع لان التداول فى العملات شىء جيد ومربح ويمكن ان يفيد الكثيرين

nany1980
08-29-2012, 09:20
تقريبا مخدوش بالهم لغايه دلوقتى
دول فرضين ضرايب على الميه و الهوى
بس حتى لو فرضو مش يعرفو يلمو الضرايب من الشركات الخاصه و القطاع الخاص
و بعدين يبصلنا

qorrow
08-29-2012, 09:24
الفوريكس سواء مهنة أو سوق
غير معترف بها في مصر
ولذلك مينفعش يفرضوا ضرائب
هيفرضوها على إيه أخي الكريم

forexawy59
08-29-2012, 09:32
انا من مصر والحمد لله مفيش اى نوع من الضرايب علينا ودا لان هما ملهمش دخل اصلا فى اللى احنا
بنعمله عشان يفرضوا ضرايب علينا لانهم مش موفرنلينا اى خدمات او حمايه منه عشان يفرضو ضريبه عليه

eslam92
08-29-2012, 09:35
انا من مصر

هههه عند حق انا قبل كده سمعت بالموضوع ده
او انهم عايزين يعملوه بس طبعا محدش وافق غير لو فعلا بقى مهنة اساسية ومعترف بيها زى
ما اقترح احد الاعضاء فى احد الموضوعات

nabeel_25
08-29-2012, 10:08
انا من الاردن وهي بلد الضرائب
ولكن لا اعتقد ان الاردن سوف تفرض ضرائب على ذلك

kashif
08-29-2012, 10:20
اهلا اصدقائي الكرام

الضريبة ممكن تكون فقط في رسوم تحويل الاموال من حسابك في الفوركس للفيزا لو كنت بتتعامل بيها انما ضريبة على المتاجرة مش موجودة لانك مش بتضارب في البلد نفسها اصلا ولا في عملتها وانما بتضارب عن طريق وسيط اللي بيدفع الضريبة بدالك للبلد اللي هو متواجد فيها
ودي مشكلة بتؤدي ساعات لعدم قانونية متاجرة الفوركس في بعض البلاد

rafat
08-29-2012, 10:59
انا من فلسطين ولا توجد اي ضرائب على الفوركس
وهاي الشغله غايبه عنهم لو حد نبههم فاكيد سيفرضوا عليه ضريبه

osamaelnino
08-29-2012, 11:34
لا اعتقد ذللك
لان مجال الفوركس فى مصر لا زال ضيق و لا يصلح فرض ضرائب عليه

fersinho
08-29-2012, 11:56
ممكن أخي و في القريب العاجل أنا أتوقع تونس من أكثر البلدان التي تطلي ضرائب و لكن ليس لدينا الكثير من المتداولين بالسوق
فلذلك الدولة لم تفرض عليها أي ضريبة إلى حد الساعة و ميدان الفوركس بإنتشار في بلدنا مما سيساهم في الأيام القادمة بإتخاذ الدولة قرارا بشأنه

amr beni ata
08-29-2012, 13:05
سوق الفوركس سوق واسع
ولا يمكن لاحد ان يسيطر عليه
وهذه هي ميزته فهو اكبر سوق في العالم
واعدل سوق في العالم