PDA

View Full Version : هل من احد جرب منكم التدوال على الهاتف

Pages : [1] 2

nrgslawi
06-22-2012, 14:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخواني نظرا لبعض الظروف التي اكون فيها غير متواجد فيها امام الحاسوب قررت ان ابدا بالتداول على الايفون وسؤالي هل جرب احدكم هذا من قبل؟

كريم
06-22-2012, 17:33
جربت كتير و لكني افضل استخدام الاب توب و عشان تقدر تحلل و تشوف الأخبار بشكل سلس

و تسهل عليك الأمر و الله يوفق الجميع

aminos
06-22-2012, 17:37
السلام عليكم
أنا عن نفسي لم أجربه لحد الأن
و سأقوم بتجربته هذا الصيف إن شاء الله عندما سأسافر

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 17:41
انا لم اقوم بتجربته مسبقاً
ولكن طالعه فى دماغى انى اشترى اى فون للمتاجره

الله المستعان

nrgslawi
06-23-2012, 03:50
شكرا لكم على الردود
انا عن نفسي قررت التداول على الايفون وقريبا سازودكم بتجربتي الخاصة

sho
06-23-2012, 03:54
انا جربت التداول على التليفون بس فى الحساب الديمو مع هاتف جالاكسى والموضوع سهل جدا وعادى بس اللاب بيكون الامور اوضح واسهل فى التحكم بس الفكرة عموما كويسة بس انا بصراحة مش هتداول من الموبايل غير لو مضطرة لكن فى العادى اللاب يفى بالغرض احسن

Noah
06-23-2012, 04:33
انا لم اجرب التجارة على الهاتف ولكن يوجد لى اصدقاء يعملون على الهاتف وحققوا عن طريقه نسبة جيدة من توفير الوقت والمال لان الهاتف يعمل جيدا مع المتاجر الغير متفرغ للفوركس دائما وانا شسخصيا لو فى يوم مش متفرغ ممكن استخدم الجوال للعمل به

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 13:57
انا لم اجرب التجارة على الهاتف ولكن يوجد لى اصدقاء يعملون على الهاتف وحققوا عن طريقه نسبة جيدة من توفير الوقت والمال لان الهاتف يعمل جيدا مع المتاجر الغير متفرغ للفوركس دائما وانا شسخصيا لو فى يوم مش متفرغ ممكن استخدم الجوال للعمل به

بس اكيد لايعتمدووو عليه بشكل كبير

اكيد فى الامور البسيطه وليس فى التحليل

لانك مش هتاخد تحليل دقيق مثل الشاشه الكبيره يعنى

كل الادوات تبقا كبيره ووضحه امامك

konine
06-23-2012, 14:07
في حقيق أنا لم أجرب
ولكنه أمر ليس جيد بنسبة لي ولا أفضل ذلك لأني أكون غير مرتاح في تحليل و أشياء كتير و لكن على عموم الحاسوب هو الأحسن
الله كريم

tarek22
06-23-2012, 14:23
شكرا لكم على الردود

هذا افضل فالتداول على الهاتف سهل وخفيف ويجعلك على اطلاع على السوق في كل الاوقات انا عن نفسي اتداول ب" الاش تي سي "

ana1990
06-23-2012, 15:20
انا جربت التداول على هاتف سوني اريكسون شغال بنظام ندرويد بصراحه كان سهل لكن عيبه بيستهلك نت كتير من الباقه اللي انت مشترك فيها يعني يا تدخل من الوير ليس يا متدخلش لن الدخول من باقات شركات المحمول هتكلفك كتير و هيبقى بطئ في الاخر في عدا كده التداول سهل جدا و مفيهوش مشاكل هو صعب بس ترسم خطوط على الشارت و كده

kingman
06-23-2012, 15:54
انا مش من هواة التعامل مع الموبايل وبتخنق بسرعة منه وخصوصا استخدامه كاداة للتعامل مع الأنترنت ده بالنسبة ليا
لكن طبعا الموبايل واللوحات الرقمية ميزة كبيرة للمتابعة فى السوق والواحد بعيد عن اللاب او البى سى ويبقى طبيعى ان الواحد يتعامل مع الموبايل فى المتابعة وتوكل على الله

hehelibeb
06-25-2012, 07:28
ليس هناك أفضل من استعمال الحاسوب في نظري
الهاتف صراحة هو يصلح إذا كنت في العمل أو السفر في هذه الحالة يساهعد على التتبع

assidi saber
06-25-2012, 10:33
انا جربت التدوال عبر الهاتف فاهو في الحقيقة سهل و سريع و يمكن ان ترى السوق اينما كنت

nrgslawi
06-25-2012, 15:28
قلولي مبروك اشتريت ايفون وجربت التداول عليه الان ساقلل من جلوسي امام الحاسوب الموضوع في غاية السهولة

aminos
06-25-2012, 15:45
قلولي مبروك اشتريت ايفون وجربت التداول عليه الان ساقلل من جلوسي امام الحاسوب الموضوع في غاية السهولة

السلام عليكم
مبروك يا أخي أنا أيضا لدي واحد لكني لم أجرب فيه التداول
و على حسب كلامك سأجرب أنا أيضا

jihad azzam
06-25-2012, 15:50
مبروك والفين مبروك
ان شاء الله الكل يشتري ايفون بفضل هذا المنتدى الذي فسح لنا ان
نعمل من خلاله كما الشكر لشركة انستا فوركس

KOGI
06-26-2012, 09:31
انا جربت التداول على التليفون بس فى الحساب الديمو مع هاتف جالاكسى2 والموضوع سهل جدا
كنت فاكره اصعب من كده

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 13:47
انا مش من هواة التعامل مع الموبايل وبتخنق بسرعة منه وخصوصا استخدامه كاداة للتعامل مع الأنترنت ده بالنسبة ليا
لكن طبعا الموبايل واللوحات الرقمية ميزة كبيرة للمتابعة فى السوق والواحد بعيد عن اللاب او البى سى ويبقى طبيعى ان الواحد يتعامل مع الموبايل فى المتابعة وتوكل على الله

اكيد ممكن نحتاج للموبايل

بس فى التحليل اعتقد مش بيكون كويس لان الشموع مش بتظهر بصوره كبيره

ولا الرسم البيانى عموماً بيكون واضح مثل شاشة الحاسب

deadlyfox
06-27-2012, 00:38
اخى الكريم انا الى الان لم اجرب التداول عبر الهاتف
اما اذا ما اضطررت الى ذلك لما لا لمعرفه مميزاته وعيوبه

Mr.GooDMaN
06-27-2012, 00:54
اعتقد ان التحليل على الهاتف سيكون صعب الى حد ما
اذا استخدمت الموبيل لاستخدمه لمتابعة صفقاتي المفتوحة فقط وانا خارج البيت او مشغول الخ

sheko
06-27-2012, 02:44
اخي الصراحه لم اجربه حتي الان لكني اعتقد انه لن يكون بتلك المتعه التي تكون في الجهاز الكبير كما انا هنا التفاصيل اللي الواحد متعود عليها يشوفها في اماكن معينه مش يقعد يحرك بصباعه و حاجه مقرفه بس في حاله زي ظروفك ممكن يكون بس مؤقت مش علي طوول و بالتوفيق

kamizidan
06-27-2012, 13:33
السلام عليكم
اتداول عليه يوميا ومميز جدا وكل شي واضج سواءا شارت او اسعار

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 15:07
السلام عليكم
اتداول عليه يوميا ومميز جدا وكل شي واضج سواءا شارت او اسعار

هل حملت الميتا تريدر خاصه بالموبايل من على موقع شركة انستا ؟

ام اى ميتا تريدر تعمل عليها ياعزيزى الغالى ؟

derfcase
07-08-2012, 13:51
حقيقة اخي الكريم
nrgslawi
انا لم اتداول بالهاتف قبل ذلك
و لكني قرات بعض التعليقات من بعض الاعضاء في المنتديات يفضلون التداول بالحاسوب نظرا لان الوسائل المتاجة به من مؤشرات و خلافه - افضل بكثير منها في الهاتف

waleed adel
07-08-2012, 20:35
عن نفسى لم اتداول عليه بس طبعا مابينفعش عليه غير متابعه فقط وفتح وغلق صفقات
ولا يوجد تحليل

dodovedo
07-08-2012, 20:46
اخى الكريم
انا مجربتش صراحه بس نجرب ونشوف
لو كويس يكون افضل علشان لو خارج ولا حاجه تقدر تتابع برضه
تقبل مرورى

ehab
07-09-2012, 23:09
مجربتش الحقيقة الكلام دة خالص
وياريت الافاده بجد فى الموضوع ده من الخبراء والطريقة ازاى فى موبايل نوكيا

abaragh
07-10-2012, 00:18
جربته اخي بالخص نوعيه سامسونك جلاكسي فيت لكن هو لفتح واغلاق ومتابعة الصفقات ولا يمكنك التحليل عليه وبه مؤشر الموفينج فقط لذا يستحسن العمل على اللاب توب لانه افضل من المتاجرة على الجلاكسي او الايفون وهذا عن تجربة اخي

magic777
07-10-2012, 03:07
انا جربت التداول على التليفون بس فى الحساب الديمو مع هاتف جالاكسى والموضوع سهل جدا وعادى بس اللاب بيكون الامور اوضح واسهل فى التحكم بس الفكرة عموما كويسة بس انا بصراحة مش هتداول من الموبايل غير لو مضطرة لكن فى العادى اللاب يفى بالغرض احسن

اي نوع من الجلاكسي اخي ياريت تقولنا رقمه ايه اصل انا عايزه اجيب بلاك بيري احسن فهل ينفع
اشغل عليه بلاامج المتياتريد ولا لا ولو ينفع قولي نوع البلاك بيري اللي اقدر اشتريه ايه ورقمه
والويندوز اللي يكون متفق مع برامج العمل

Looser
07-13-2012, 00:53
إنّ خدمة التداول عبر الهاتف متوفّرة لمتداولي الفوركس و السلع في المنطقة. إنها خدمة لا يحتاج المتداولون بموجبها إلى تسجيل الدخول إلى منصة التداول، ولكن يمكنهم التفاعل مع أخبار السوق والأحداث في أي مكان وفي أي وقت من خلال الإتصال بمكتب التداول لاف اكس سي ام مينا لتنفيذ عملياتهم.

مزايا التداول عبر الهاتف:

---------- Post added at 12:51 AM ---------- Previous post was at 12:51 AM ----------

مزايا التداول عبر الهاتف:
1.التداول في أي وقت - مكتب التداول عبر الهاتف متوفر ٢٤ ساعة من الإثنين إلى الجمعة.
2.التداول من أي مكان- التجاوب على الأخبار والأحداث من أي مكان.
3.التنفيذ من قبل متداولين مختصّين- يتابع المتداولون المختصّون الأسواق عن كثب، ورؤيتهم للسّوق تساعدك على اتخاذ قرارات التداول الأفضل.
4.منصات تداول عالمية من الدرجة الاولى- سيتم تنفيذ العمليات الخاصة بك من خلال منصات اف اكس سي ام المعروفة عالميّاً والتي تم اختبارها في مختلف ظروف السوق.
5.تنفيذ عادل وشفاف- سيتم إرسال لك كشف مفصّل بشكل يومي بحيث يمكنك تتبّع نشاط حسابك.

---------- Post added at 12:52 AM ---------- Previous post was at 12:51 AM ----------

هذه الخدمة تناسبك إذا:
1.تتابع الفوركس والسي أف دي ولكنك لا تملك الوقت للتداول.
2.كنت تسعى للحصول على مكتب تجاري محترف لتأمين مراكزك بطريقة كفؤة وشفافة.
3.تريد ان تحصل على خدمات إستشارية من المتداولين المحترفين من أجل معرفة المزيد عن أحوال السوق وتحرّكاتها.

---------- Post added at 12:53 AM ---------- Previous post was at 12:52 AM ----------

مصطلحات التداول عبر الهاتف
تعالج الصفحة التالية كيفية إجراء محادثة تداول عملات فعلية عبر الهاتف.
يتصل المتداول س بمكتب التداول لدى "سويسكووت بانك" Swissquote Bank ويطلب عرض أسعار باتجاهين لعملة معينة، ويجب عليه أن يحدد حجم المعاملة. "أود الحصول على عرض سعر للدولار مقابل الفرنك السويسري لدولار واحد من فضلك" أو "أود الحصول على عرض أسعار لمليون دولار مقابل الفرنك السويسري.
إذا كان موظف "سويسكووت بانك" Swissquote Bank يعلم أن المتداول س هو متداول معروف ويقوم بالتداول بشكل متكرر فإنه سيرد في الغالب قائلاً: "87-90" وإلا فإنه سيقدم عرض الأسعار بذكر الرقم كاملاً "1.5587-90". هذا لأنه يفترض عموماً أن "الرقم الكبير" (وهو 1.55) معروف.
يتاح للمتداول س وقت قصير ليقرر ما إذا كان يريد الشراء أو البيع أو أن يطلب إعادة عرض الأسعار. ضع في اعتبارك أنه في سوق سريع الحركة، إذا لم يستجب المتداول بسرعة شديدة، خلال ثوانٍ، فإن الموظف لن يلتزم بعرض السعر الذي قدمه. إذا تغير السعر سيقول الموظف "انتهى" أو "تغير" وهذا يعني أن السعر الذي تم تقديمه مسبقاً لم يعد متاحاً. بعد أن يقول الموظف "انتهى" يقوم فوراً بتقديم زوج جديد من سعري العرض والطلب. لنفترض أن المتداول س لم يكن حاسماً وبالتالي "أنهى" الموظف السعر المعروض وقدم سعراً جديداً بعد ذلك مباشرة.
يقدم الموظف السعر "89-92" ويختار المتداول س أن يبيع. في هذه الحال تكون لديه خيارات لفظية عديدة تحت تصرفه. يستطيع المتداول س أن يقول "أبيع"، أو "لك بسعر 89" أو "89 بيع". بعد ثانية أو نحو ذلك يرد الموظف قائلاً "تم بسعر 89" أو "لقد بعت بسعر 89" ويؤكد تماما المعاملة بقوله "أؤكد أنك قد بعت مليون دولار مقابل فرنكات سويسرية بسعر 1.5589" أو "أؤكد أنني قد اشتريت منك دولاراً واحداً بسعر 1.5589"

mohamed yossef
07-13-2012, 03:27
لا اعتد على الجوال فى المضاربة ولا انصحك بذلك فقط اذا كنت بالخارج وانت بعيد عن جهاز الكمبيوتر
وكنت فاتح صفقة تريد متابعة سيرها غير ذلك خليك على جهاز كمبيوتر افضل

تقبل مرورى

hamza
07-13-2012, 03:30
خدمة التداول عبر الهاتف متوفّرة لمتداولي الفوركس و السلع في المنطقة التداول من أي مكان التجاوب على الأخبار والأحداث من أي مكان

msh4egy
07-13-2012, 04:20
صديقى مجربه وكان شغاله عليه
وعادى جدا مافيهوش مشاكل وميزته بيخليك
تتابع وانت خارج المنزل
ولكن ليه عيب كبير
هو ان مش كل الاندكيتيور بتقدر تتركب عليه

nrgslawi
07-13-2012, 12:00
لقد جرت التداول اخيرا
هو جيد وجميل لكنني لم اتعوض كثيرا الى حد الان وخصوصا في التحليل على منصة الهاتف

hesham1046
07-13-2012, 12:30
انا لم اقوم بتجربته مسبقاً

الله المستعان
اى فون حتة واحدة ههههههههههههه ربنا يزيدك يا محمود بس انا جربتة قبل على كدة على هاتف نوكيا e90 ةدخلت على البورصة عادى خالص واشتغل فلة معيا

amrmorasamir
07-13-2012, 15:19
اخواني نظرا لبعض الظروف التي اكون فيها غير متواجد فيها امام الحاسوب قررت ان ابدا بالتداول على الايفون وسؤالي هل جرب احدكم هذا من قبل؟

بصراحه انا مجربتوش خالص بس حاسس انه هيبقى صعب شويه فى التحكم فى الاغلاق والافتتاح لذلك ابتعدت عنه
ولان انا صفقاتى بتبقى سريعه وعلى الاخبار فلازم اكون متحكم كويس جدااااا

hossam eldeen mohamed
07-13-2012, 15:21
السلام عليكم
انا لا افضل التداول عبر الهاتف لانه اكيد التداول عبر الحاسب افضل بكثير

mody2989
07-13-2012, 16:50
مجربتش بصراحه التداول بالموبايل عشان مش لاقي ميتاترديدر للموبايل بتاعي

msh4egy
07-13-2012, 16:59
لا اعتد على الجوال فى المضاربة ولا انصحك بذلك فقط اذا كنت بالخارج وانت بعيد عن جهاز الكمبيوتر
وكنت فاتح صفقة تريد متابعة سيرها غير ذلك خليك على جهاز كمبيوتر افضل

تقبل مرورى

بختلف معاك تماما
فالمتاجرة على الموبايل زيها زى الكمبيوتر بس
تقدر تحلل الصفقة وتتابعها كمان وتقتفتحها وتقفلها

العيب او النقص الوحيد
ان مش بتعرف تركب عليه انديكيتور زى الكمببيوتر

a5rzamn
07-13-2012, 17:02
انا ما جربتو
بس التداول على الكمبيوتر تقدر تتحكم اكتر في الصفقات

willy
07-13-2012, 17:20
انا استخدمته فترة قليلة لكن عن طريق الرسائل بارسال توصيات واقوم بتنفيذها اثناء وقت عملي لاني بكون بعيد عن جهاز الكمبيوتر وكانت نافعة جدا حتى لو بقليل من الارباح

nrgslawi
07-13-2012, 17:44
نعم الخي الكريم في هذه الحالات ينفع التداول على الهاتف حيث يكون الشخص بعيدا عن الحاسوب

Mr.GooDMaN
07-14-2012, 00:23
شكرا لكم على الردود
ربنا معاك وياريت تقولنا كانت ايه نتيجة تجربتك
لان دي حاجة ناس كتير عاوزة تعملها
ولا يمنعهم الا الخوف لعدم التجربة

mamon
07-14-2012, 00:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عن نفسي أتداول ب هاتف
lg p505
لاكن لا يوجد تحليلات به صراحه أتصل ب صديقي وأقول له كيف الاجواء وهو يقول لي بيع ام شرااء
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

bodda.2011
07-14-2012, 16:42
انا لم اتداول على الفون نهائيا ولكن
التداول على الموبايل بيكون على حسب ظروف وتفرغ المتاجر

nrgslawi
07-20-2012, 00:25
انا جربته يمكن ان تتداول في اللحظات الطارئة فلا يمكنك ان تعمل تحليلات وترسم بشكل مرتاح على الهاتف

siafarii
07-20-2012, 00:34
السلام عليكم

لم اجربها ولا اضن انها جيدة

لاكنه الهاتف يعمل ببطئ كيف سوف تحلل وتدخل صفقة في الوقت المناسب

Aker001
07-20-2012, 00:35
افضل استخدام الاب توب و عشان تقدر تحلل و تشوف الأخبار بشكل احسن

shemo
07-20-2012, 08:56
اعتقد ان التداول على الهاتف يكون وقت الضروره لان الشاشه تكون صغيره بالمقارنه بالكمبيوتر

mazouna991
07-20-2012, 14:32
لا لم اجربه يوما
لكني ارى ان الجهاز العاي افضل بكثير لسهولته وبساطته
ولكنالايفون قد يحدث وان يخطئ

eng2012
07-20-2012, 15:42
كل ما عليك فعله ان تقوم بالدخول الى الموقع الخا ص بالشركه التى تعمل بها وتبدا فى تحميل نسخه المنصه التى تعمل على الموبيل وتقوم بتحميلها والعمل من خلال الموبيل

mohaned
07-20-2012, 15:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والله انا لم اتاجر على الايفون من قبل ولا احبذ ذلك
انا شايف انه ممكن لو انا مسافر اقدر استخدم الابتوب افضل من الايفون

dent
07-20-2012, 15:52
والله انا كنت باتابع المتاجره من الهاتف وليس اتاجر
ممكن اتاجر لو الاستراتيجيه رقميه

sky44
07-20-2012, 19:33
في الحقيقة اخي انا لم يسبق لي التداول عبر الهاتف لاكنني اضن انه سوف يكون يدا وخاصة في هاتف الايفون 4 لاكن اعتقد انه لن يكون مثل التداول عبر الحاسوب

mena
07-21-2012, 07:41
لم اجرب ولا اريد تجربه ذلك لان ارى ان الكمبيوتر افضل والشاشه اوضح بعكس الموبايل

hesham1046
07-21-2012, 13:13
تحياتى لك

Aker001
07-21-2012, 13:15
افضل الحاسوب نظرا لان الوسائل المتاجة به من مؤشرات و خلافه - افضل بكثير منها في الهاتف

2x1
07-21-2012, 13:20
الهاتف يستخدم في رائي في متابعة الصفقة اذا لم يكن جهازك موجود معك في المكان الذي انت فية وتستطيع التحرك في اي مكان ولا يلزمك الجلوس امام جهازك فهو يعطيك حرية التحرك اينما تشاء

gamedhtrv
07-21-2012, 14:02
اخى الكريم انا الى الان لم اجرب التداول عبر الهاتف
اما اذا ما اضطررت الى ذلك لما لا لمعرفه مميزاته وعيوبه

زيزو
07-21-2012, 15:33
شخصيا لم اجرب علي الهاتف
ولكن مستقبلا ممكن انزل المنصة علي الهاتف علشان اتابع الصفقت المفتوحة مش اكتر
وربنا يكرم الجميع

khaled zizo
07-24-2012, 19:48
أعلم أنه ليس هناك رافعة مالية أفضل بشكل عام من الأخرى وإنما هي تتحدد بناء على رأس المال وعلى استعدادي للمخاطرة .. اعتبروا أني على وشك فتح حساب حقيقي ولكني لا أملك رأس مال جيد ولا أرغب في الخوض بمواضيع تحول الأموال والايداع .. أريد حالياً الاعتماد على البونص في بدء تجارتي ولكن عندما يصل البونص إلى مبلغ 100$ .. وبما أني مبتدئ وتاجر صغير كان الأفضل لي أن أستخدم الحساب المصغر وليس الحساب العادي - هكذا نصحوني - هل باستطاعتكم توضيح الفرق؟ .. والآن بشأن الرافعة المالية ماهي الاشتراطات التي يجب أن أضعها بالحسبان

nrgslawi
07-26-2012, 02:53
أعلم أنه ليس هناك رافعة مالية أفضل بشكل عام من الأخرى وإنما هي تتحدد بناء على رأس المال وعلى استعدادي للمخاطرة .. اعتبروا أني على وشك فتح حساب حقيقي ولكني لا أملك رأس مال جيد ولا أرغب في الخوض بمواضيع تحول الأموال والايداع .. أريد حالياً الاعتماد على البونص في بدء تجارتي ولكن عندما يصل البونص إلى مبلغ 100$ .. وبما أني مبتدئ وتاجر صغير كان الأفضل لي أن أستخدم الحساب المصغر وليس الحساب العادي - هكذا نصحوني - هل باستطاعتكم توضيح الفرق؟ .. والآن بشأن الرافعة المالية ماهي الاشتراطات التي يجب أن أضعها بالحسبان
اخي ما هذا الكلام الخارج عن الموضوع سبحان الله
المرجو من المشرف التدخل

SlaiteR
07-26-2012, 23:16

لا اخي الكريم

جربته

ولكنه لا يوفي حقه

يفضل التداول على الايفون او اي شيء تاتش

تقبل مروري

yusef2011
07-26-2012, 23:38
لكل فكره فوائد

الكمبيوتر/ تقدر تحلل وتشوف الاخبار والتحديثات بشكل افضل واوضح

الايفون/ يستخدمه الواحد متداول ومهتم ويكون معه بكل مكان

وطبعا الواحد اللي يريحه
انا افضل عن طريق الكمبيوتر

MrSniper
07-27-2012, 03:06
نعم أخي انا جربتها ، لكنني لم أحبها ، لأنها ثقيلة صراحه
و يمكن تخسرك لو كان صبيب النت ثقيل عندك ما راح تشوف حركة السوق

sahbi20011
07-27-2012, 03:09
لا أخي لم أجرب هدا النوع من التداول

---------- Post added at 12:09 AM ---------- Previous post was at 12:08 AM ----------

ياريت تشرحلنا هده الطريقة في موضوع جديد

master_egypt
07-27-2012, 15:18
من وجهه نظرى التداول على البى سى افضل بمليون مره لكن الهاتف لن يكون فيه اى شئ نهائى وستحس بفرق كبير جدا عن الكمبيوتر

mabrahim
07-27-2012, 15:23
نعم ولكن حداري منه انه يقتل
انك تقود سيارتك في اطريق اسريع تم انهار اسوق؟؟؟؟؟؟؟؟؟

osama shaban
07-27-2012, 15:25
لم لجربها من قبل لكن اعتقد هيكون مشاكل في حركه السوق وسرعه النت
راس مالي ليس كبير حتي اكون مضطر لمتابعه صفقات هامه من وقت لاخر

zeina
07-27-2012, 16:40
قمت بالتجربة فعلا وقمت بتحميل منصة التداول على الهاتف هى طريقة جيدة للمضطر الذى يبتعد عن الكمبيوتر ويريد ان يتابع صفقات مفتوحة او يقوم باى تغيير او انهاء صفقة ولكنى ارى ان التداول على الكمبيوتر اوضح واسهل ويمكنك الحصصول على الاخبار والتحليلات بطريقة اسهل

Mr Abdo
07-27-2012, 17:29
اكيد ان كانت لك ضروف خاصة وان كان لك هاتف
دكي ومتطور اكيد سيكون الحل الامتل لتداول عبره

abdallah elbaz
07-27-2012, 17:30
لا انا لا افضل التداول عن طريق التليفون لان الكلام فيه غير واضح
وخاف اني اعرض نفسي لمخاطره زي دي

EngAhmed
07-29-2012, 16:33
والله المشكلة ان موبايلى مينفعش احط عليه الميتاتريدر للومبايل عشان كدا بكتفى انى اتابع الاسعا:accute:ر من على اى موقع

medmedooo
07-29-2012, 18:12
ربت كتير و لكني افضل استخدام الاب توب و عشان تقدر تحلل و تشوف الأخبار بشكل سلس

و تسهل عليك الأمر و الله يوفق الجم

---------- Post added at 05:12 PM ---------- Previous post was at 05:11 PM ----------

لسلام عليكم
و سأقوم بتجربته هذا الصيف إن شاء الله عندما سأساف

menna4x
07-29-2012, 20:16
اللَّهُــــــــمّےصَـــــ ـلٌ علَےَ مُحمَّــــــــدْ و علَےَ آل مُحمَّــــــــدْ كما صَــــــلٌيت علَےَ إِبْرَاهِيمَ و علَےَآل إِبْرَاهِيمَ وبارك علَےَ♥ مُحمَّــــــــدْ♥ و علَےَ آل مُحمَّــــــــدْ ♥كما باركت♥علَےَ إِبْرَاهِيمَ♥ و علَےَ آل ♥إِبْرَاهِيمَ فى الْعَالَمِينَ ♥إِنَّك حَمِيد مجيد

nrgslawi
07-29-2012, 21:22
نعم ولكن حداري منه انه يقتل
انك تقود سيارتك في اطريق اسريع تم انهار اسوق؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الله يفظ الجميع اخي احنا يصل بنا ان نكون على الفوركس الى هذا الحد ونتاجر في السياقة

sharkawy
07-29-2012, 21:23
لا يا خي لم اجربه لاني اغلب الوقت في المنزل امام الكمبيوتر

لكن يمكن في المستقب ان اتاجر عن طريق الهاتف

dollyabdallah
07-29-2012, 22:26
جربته اخي بالخص نوعيه سامسونك جلاكسي فيت لكن هو لفتح واغلاق ومتابعة الصفقات ولا يمكنك التحليل عليه وبه مؤشر الموفينج فقط لذا يستحسن العمل على اللاب توب لانه افضل من المتاجرة على الجلاكسي او الايفون وهذا عن تجربة اخي

Aker001
07-29-2012, 22:29
المتاجرة على الموبايل زيها زى الكمبيوتر بس
تقدر تحلل الصفقة وتتابعها كمان وتقتحها وتقفلها

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 22:40
لا يا خي لم اجربه لاني اغلب الوقت في المنزل امام الكمبيوتر

لكن يمكن في المستقب ان اتاجر عن طريق الهاتف

لو عايز تشترى
اشترى بلاك بيرى

جميل جداً يااخى فى التداول

mema
07-30-2012, 14:46
التداول على الهاتف جيد وينفع فى الاوقات التى لم يوجد فيها كمبيوتر

HOUSAMMI
07-30-2012, 15:22
لم اجربه بس اعتقد الاب احسن كتير

كل حاجة عندك واضحة وكبيرة

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 17:28
التداول على الهاتف جيد وينفع فى الاوقات التى لم يوجد فيها كمبيوتر

الايام دى النور كتيرر بيقطع بسبب تخفيف الاحمال واللابات بتخلص شحن بسرعه

فاكيد التليفون هينفع فى الطوارئ

hossam hossam
07-31-2012, 09:24
لا بصراحه لم اجرب التداول علي اي فون بس ممكن تتداول من الحاسب عن طريق
القيام بي الصفقه وتحديد الاستوب لوز واعطاء امر بيع عند الوصول الي سعر معين

mena
07-31-2012, 17:02
بس اكيد لايعتمدووو عليه بشكل كبير

اكيد فى الامور البسيطه وليس فى التحليل

كل الادوات تبقا كبيره ووضحه امامك

نعم التداول بالهاتف يفى بالغرض وقت الضروره ولكن ليس مثل التداول بالكمبيوتر لان الشاشه تكون اوضح

hend
08-11-2012, 16:54
لا مبفضلش الطريقة دى خالص لان التداول على الهاتف بياخد مجهود .
اكبر من حقة بصراحة ودى طريقة صعبة اوى على غالبنا

shahd
08-12-2012, 04:08
اكيد التداول بواسطه الهاتف جيد ولكن ليس بديل للكمبيوتر ولكن يصلح فى اوقات الضروره فقط

izalid
08-12-2012, 04:52
طبعا يمكن استخدام الهواتف الدكية لكن تكون الامور صعبة و من الافضل استعمال لاب توب حتى تستطيع متابعة الاخبارو تحليلات بشكل موسع

osama00971
08-12-2012, 06:14
انا لم اجرب لكن حقيقة نفسي اخوض هذه التجربة
لو حد جرب ياريت يعرفنا النظام ايه
وربنا يكرم الجميع

koko990
08-12-2012, 15:03
بالفعل يمكنك يا اخى ان تتداول من على الهاتف بس انصحك باستحدام الاب توب افضل فى امكانيه فهمك للتحيل والتوضيح فى باقى الامور وعموما هيا راحه نفسيه

ahmed
08-12-2012, 15:32
لم اجرب التداول على الهاتف من قبل يا اخى ولكنى اعتقد من المهم ان نستخدم هذة الخاصيه من خصائص التداول لنتابع صفقاتنا
من خارج مكان العمل وبكل يسر وسهوله ولتعدد طرق الاتصال بالفوركس هذا افضل

p2up
08-12-2012, 15:41
نعم اخي جربت بالايفون لكن انا افضل الحاسوب او حتى الابتوب احسن بكتير تستطيع التحليل اكتر

Mohib_El_Hikma
08-12-2012, 17:47
لا اظن انه يوجد احسن من اللاب توب لانه عملي جدا ويمكن التحكم في الاوامر في زقت الذروة اثناء المداولات التي تكون عادة محتاجة الى نت قوي واريحية في التعامل وهذا ملايوفره الايفون عادة

محب الصحابه
08-13-2012, 06:55
الافضل هو الحاسوب ثم الايباد ويقتصر الهاتف فى حاله السفر اظن لكن طبعا الضغط الجامد لايصلح للهاتف

dollyabdallah
08-13-2012, 06:57
,......انا لا افضل التداول عبر الهاتف لانه اكيد التداول عبر الحاسب افضل بكثير

dodovedo
08-13-2012, 12:52
اخى الكريم
انا متداولتش على الهاتف قبل كده
بس ياريت اللى جرب يقولنا
تقبل فائق احترامى

mahmoudx2
08-13-2012, 12:54
انا عن نفسى لم اجرب
وسأقوم بتجربته هذا الشهر بأذن الله

mahfoudh
08-13-2012, 13:41
اخي انا لم اجرب التداول على الهاتف و باذن الله لن اجرب

افضل اللاب توب هكذا اج نفسي مرتاح

A7mad_Aziz
08-13-2012, 19:20
التداول عن طريق الهاتف مثله مثل التداول علي الاب توب ومافيش فرق ولكن بصوره مصغره ولكن للاسف لايتوافر في معظم الموبايلات

Mohamed Diab
08-16-2012, 10:28
انا جربتوا فعلا وكان فى حسابى الديمو و الموضوع كان سهل نش صعب ! بس الاب توب بيكون اوضح فى جزء الاخبار فقط
لكن المؤشرات بتكون واضحة جداااا فى الموبيل

amrx3
08-16-2012, 12:20
السلام عليكم

jihadazzam
08-16-2012, 12:34
السلام عليكم
السلام عليكم
انا الى الان لم اجربه ان شاء الله اشتري جهاز لان الجهاز الخليوي
الذي بحوزتي الان لا يعمل على هذا التطبيق ان شاء الله ناطرين الارباح لنشتريه

amrx3
08-16-2012, 13:29
جربت كتير و لكني افضل استخدام الاب توب و عشان تقدر تحلل و تشوف الأخبار بشكل سلس

و تسهل عليك الأمر و الله يوفق الجميع

a4444g
08-16-2012, 18:44
كلام مية مية اذا اقتضت الضرورة لاستخدام الموبايل وانما اللابتوب افضل بكثير

mmm2013
08-16-2012, 18:49
اعتقد ان التداول على الحاسب امر فى غايه السهوله ومن الممكن ان تقوم به وسوف تجد انه اسهل من العامل على الحاسوب

Ama0200
08-16-2012, 19:45
انا اتداول عبر الايفون
المشاكل التي تواجهني لا هي
لا استطيع استخدام الترندات
و الفايبوناتشي

simsimou213
08-16-2012, 19:54
لا أخي لم أتداول بالهاتف ولم أفكر في التداول به مساويء كثيرة تروح عليك عدة صفقات الشاشة صغيرة مش مثل الحاسوب يعني مثلا تشوف صفقة مثلا على الرسم البياني

mehdi bourazza1
08-16-2012, 22:38
اخس لم اجرب قيل لاكنني لا اظن ان هذا جيد

لاكن على الابياد سوف يكون رائع

سوف اجربه ان شاء الله

medhat
08-16-2012, 22:44
انا لم اجرب التعامل من خلال التليفون ولكن اظن ان الكمبيوتر اوضح فى التعامل لفرق الحجم
وزياده الامكانيات فلا اعتقد انشاشه التليفون الصغيره ستكون بنفس الوضوح

Mohib_El_Hikma
08-16-2012, 23:43
صراحة لم اجرب التجارة وعقد الصفقات عبر الايفون لكن الفكرة تبدو ممتازة من وجهة نظر الوقت والمكان لان البعض يعمل بعيدا عن البيت ولا يمكن ان يكون امامه الوسيلة لعقد اعماله فيكون حينها الايفون مثلا لتولي اعماله

sami212
08-17-2012, 04:06
في صديق جربوا و نجح معه بل حقق نتائجة هائلة لكنه لديه استراتيجيات قوية تعتمد على الوقت مدد زمنية قصيرة هدا ما استدعى الى استعمال الهاتف

lahcen077
08-17-2012, 05:02
السلام عليكم
طبعا الحاسوب لن يكون مثل الجوال سواء كان اي فون او اندرويد
نتمنى أن تعم الفائدة

mannon
08-17-2012, 05:11
السلام عليكم
طبعا الحاسوب لن يكون مثل الجوال سواء كان اي فون او اندرويد
نتمنى أن تعم الفائدة

طبعا الموضوع مختلف تمام وعشان كدة المنصة الى بتشتغل على الايفون والاندرويد وعلى جميع الهواتف الذكية تختلف تمام عن منصة الى سى التى تعمل على جهاز الكمبيوتر لان دى بالطبع فيها ادوات اكتر لان الجهاز بيكون اكبر واكثر امكانيات

mohmed94
08-17-2012, 23:03
نعم اخوي انا جربتة بس احسن لك الجلكسي تاب افضل لك لان شاشاتة كبيرة وواسعة من الايفون وشكرا

amininho10
08-18-2012, 03:11

no1forex
08-18-2012, 05:09

انا لم اجرب التداول على الهاتف وهناك حل بديل التداول من على الاب توب او على الاى باد او على الجلاكسى تاب لكن الهاتف اكيد راح يكون مختلف وصعب بسبب حجم الشاشه الصغير جدا والى هيخلينا ما نعرف شو نعمل بها

mohmed94
08-18-2012, 05:30

انا شخصيا ما انصحك تداول براحتك على الاب توب بشان تشوف التحليل برحتك انا شخصيا ما جربت

salah-alhoot
08-18-2012, 06:34
انا افضل التداول عن طريق اللاب توب براي يكون افضل بكثير من الهاتف وقل مشاكل لا يعلق الجهاز ولا يخلص معاك الشحن وبتكون قاعد ادامه ومسلطن على الصفقات

Haki
08-18-2012, 07:13
نعم أخي الحبيب جربت التداول بالموبايل بس مع شركة تانية ليست انيستا فوركس ولايتسع المجال لذكر اسمها حتى لا تكون دعاية لشركة أخرى بس اخوي هناك عيوب كثيرة بالنسبه لي الشحن بيخلص بسرعة كأنه بياخد بزيادة وايضا سرعة النت عندك وغياب التحليلات

---------- Post added at 04:13 AM ---------- Previous post was at 03:57 AM ----------

نعم أخي الحبيب جربت التداول بالموبايل بس مع شركة تانية ليست انيستا فوركس ولايتسع المجال لذكر اسمها حتى لا تكون دعاية لشركة أخرى بس اخوي هناك عيوب كثيرة بالنسبه لي الشحن بيخلص بسرعة كأنه بياخد بزيادة وايضا سرعة النت عندك وغياب التحليلات

mahzoom
08-18-2012, 07:39
للأسف لم أجرب المتاجرة من خلال الهاتف, لأن هاتفي ليس مدعوما من شركات الفوركس
بالرغم من أنه من اهلواتف الزكية, ولكن الحلو ميكملش

absforever
08-18-2012, 08:39
لقد جربت التداول عن طريق الهاتف المحمول
استعملت ميتاتريدر الخاص بالايفون
والله تجربة رائعة
يمكنك من الاطلاع على الاخبار وعقد الصفقات من اي مكان ومن اي وقت
اضافة الى سرعتها يعني ما بتحس ابدا بانك متصل بهاتف محمول

mssforex
08-19-2012, 15:05
لم اجرب اخى حتى الان التدوال على الهاتف بس اظن ان الابشن هيكون فيه اقل من الكمبيوتر
بكتير وحيث الاحترافيه تعتمد على المتاجره من خلال الكمبيوتر اكتر بكتير
وتحياتى لك

mmt123
08-23-2012, 11:26
مينفعش اصلا التداول على الهاتف يعنى البرنامج الى بيكون على الهاتف ملوش اى مؤشرات
يعنى مجرد واجهه بس
ممكن تعمل طبعا صفقات لكن المشكله انك مش هتعرف تحلل كويس وهيكون فيه مشاكل وكدا
فالمتاجره اصلا مش عايزه التجربه بما لا يجدى الافضل اننا نعمل المضمون وخلاص

eng Adel
08-23-2012, 14:03

اخي الكريم اذا كانت الشركة التي تتعامل معها توفر خدمة الهاتف اجل بأمكانك التداول عبر الهاتف لكن كما تعلم ان امكانيات التحليل على الهاتف محدودة وليست كما هي في الكومبيوتر الشخي لانه لايمكنك ان تنزل مؤشرات اضافية على الهاتف غير المؤشرات التي وفرتها الشركة
بامكانك التحليل على الكومبيوتر الشخصي والمتابعة على الهاتف كفتح واغلاق الصفقات
تقبل ودي واحترامي

Eslam Torres
08-23-2012, 16:52
لا طبعا لانها اعتقد ستصبح اصعب لعدم وضوح التحليل والنتائج بدقه
مثل الحاسوب او الاب وربنا يوفق الجميع

aminewactop
08-24-2012, 03:05
السلام عليكم

nany1980
08-28-2012, 16:01
لم اجربه بس افضل الكمبيوتر

brahim
08-28-2012, 23:55
اللب توب او الايفون كلاها
يفي بالغرض لكن يبقى الحاسوب سيدهم

peter
08-29-2012, 03:10
انا لم اجربه
لكن اصدقائي يشتغلون عليه يوميا بسبب ظروف العمل
فلذلك يجبرون علي استخدام الهاتف لمتابعه الاخبار
العيب الوحيد هو صغر الشاشه فقط

amr beni ata
09-02-2012, 01:05
الابتوب افضل و اضمن وانصح به

mohamed alalfy
09-02-2012, 19:53

ona
09-03-2012, 01:47
انا لم اقم بتجربته من قبل
ولكن اريد ان اجربه ولكننى اعتقد ان التداول عبر الهاتف سيكون اسه باذن الله
والله الموفق والله المستعان

mohamed alalfy
09-03-2012, 03:39
السلام عليكم
اكيد فمن اهم التطورات التى توصلت اليها الفوركس من الذى جعل او سهل من العمل به انه من الممكن التداول عبر الهاتف بشرط ان يكون هذا الهاتف يحتوى على البرامج التى تسمح من التداول وبذالك يوكن من السهل جدا ان تتداول فى اى وقت وذمان

eslam2665
09-03-2012, 03:44
الفوركس سوق متطور ويعمل على جذب المتاول فى اغلب الاوقات
وهذا شئ جيد لان فى اغلب الظروف الانسان لا يسطيع الى الوصل لجهازه الحاسوب ففى هذه الحاله هذا يكون افضل ويغتنم فرصة السوق

ahmedmourad
09-03-2012, 17:40
هو اداه مساعده للتداول
ولا يمكن الاعتماد عليها بشكل رسمى
وفقكم الله للحسابات الخضراء

mai
09-03-2012, 17:47
انا لم اجربه لحد الان هو كل تعاملاتي عبر الكمبيوتر
بس اكيد لازم تنزل برنامج الميتادريدر الخاص بالموبيل
عشان تقدر تدخل منه ومعرفش هل يوجد منه اصدارات حسب الموبيل ولا الصيغه اللي بيدعمها اي
ربنا يوفقك وشكرا

Haab
09-03-2012, 18:27
الآيفون سهل الأستخدام ن الكمبيوتر فى نظرى و أكيد هتلاقى برامج على الآيتونز تسهل عليك الشغل

mai5522
09-03-2012, 18:27
جربت كتير و لكني افضل استخدام الكمبيوتر العادى و عشان تقدر تحلل و تشوف الأخبار بشكل جيد جدا

و تسهل عليك الأمر و الله يوفق الجميع يارب

lala
09-03-2012, 18:30
انا عن نفسى لم اجربه ولكن اعتقد انه ايضا هتكون من الوسائل الجيده فى مجال الفوركس حتى يسهل على الجميع ان
يتعامل معه ولكننى ارى ان الشاشه الكبيره ستكون افضل بكثير وهذا راىء الشخصى

mohamed alalfy
09-04-2012, 13:25
السلام عليكم
نعم من الممكن ان تتعمامل مع سوق الفوركس
عن طريق الهاتف الجوال
ولكن لا بد ان يكون يحتوى
على الرامج المخصصه بالفوركس
وشكر الله سعيكم

mohamed amin
09-05-2012, 05:56
انا شخصيا لم اجرب ولكن ممكن الاستفادة من التجربة وخصوصا ان ممكن اى حد مننا
ممكن يكون فى مكان لايستطيع ان يستعمل الحاسوب او فى حالة انقطاع النت فالفون مهم فى هذة الحالة شكرا على المعلومة

spider
09-05-2012, 09:12
انا كل تعاملاتي علي الكمبيوتر حتي انا حاولت انزل منصه انيستا علي الهاتف معرفتش

MAGDY
09-05-2012, 22:41
لأ .. أنا ماجربتش الهاتف
علشان الهاتف اللى عندى بقرص ، العدة بتاعت زمان
ومش عارف ينفع المنصة تشتغل عليه ولا لأ .. بس هجرب
لأن مؤكد إنه هيبقى عملى جداً ، خصوصاً إن العدة كبيرة وبمنفلة كمان
معلهش سامحنى
تحياتى

s.n
09-05-2012, 22:58
أنا مبتدأ و لا أعرف شيئا عن التداول بالهاتف
و أريد من الإخوان الذي جربو التداول على الهاتف أن ينصحونا بالتداول عليه بالتوفيق للجميع

ash988246
09-23-2012, 18:56

جربته على نوع من الأجهزة وهو htc وكان جيد تسطيع من خلاله عمل كل الصفقات في الميتاتريدر ولكن من عيوبه أن النسخة مبسطة ولا يوجد بها مؤشرات الميتاتريدر المعروفة والتي بمكن أن تستعين بها في المتاجرة .

tarek22
09-26-2012, 02:50
انا جربتو وكان وهو اكثر من رائع فالعمل الان فى الفوركس اصبح اسهل بكثير فيمكن الان العمل فى الفوركس عن طريق الاب توب ويمكنك ايضا ان تعمل عن طريق الهاتف المحمول فى اى مكان فما اروع ان نستغل التكنولوجيا الحديثة فى عملنا ونستفيد من ابداعات الانسان دائما

asmaa omar
09-26-2012, 03:34
على ما اظن انه لا يتوفر اى موا للتحليل على
الاى فون كما انه لا يمكنك من وضع مؤشر او ما شابه

waheedpcc
09-27-2012, 23:27
اي نوع من الجلاكسي اخي ياريت تقولنا رقمه ايه اصل انا عايزه اجيب بلاك بيري احسن فهل ينفع
اشغل عليه بلاامج المتياتريد ولا لا ولو ينفع قولي نوع البلاك بيري اللي اقدر اشتريه ايه ورقمه
والويندوز اللي يكون متفق مع برامج العمل

---------- Post added at 08:27 PM ---------- Previous post was at 07:10 PM ----------

انا جربته يمكن ان تتداول في اللحظات الطارئة فلا يمكنك ان تعمل تحليلات وترسم بشكل مرتاح على الهاتف

tony700
09-27-2012, 23:47
انا جربت على تليفون جلاكسى اس 2 برنامج ميتاتريدر وجميل جدا جدا جدا وسهل الاستخدام واسهل من اللاب توب

y4x
09-28-2012, 00:29
انا لا يوجد عندى تلفون موبايل فية نت

وبعدين انا موجودة فى البيت باستمرار

مش محتاجة تلفون فى نت والحمد لله

basher89
09-28-2012, 02:25
حاولت اني انزل منصة التداول الخاصة بالهاتف بس ما اشتغلت اتوقع الهاتف افضل من ناحية متابعة السعر لكن للتحليل الكومبيوتر افضل اكيد

mahmoud1
09-28-2012, 02:49
لا طبعا لانها اعتقد ستصبح اصعب لعدم وضوح التحليل والنتائج بدقه
مثل الحاسوب او الاب وربنا يوفق الجميع

اللى بيستخدم الهاتف فى الغالب بيكون عشان يتابع الصفقات فى اى مكان لو كان فى عمل ومافيش عندة كمبيوتر يقدر يتابع الصفقات من خلال الهاتف ويقدر يغلق او يفتح صفقات يعنى بيكون محلل الشارت قبل كده على الكمبيوتر وبيكون دخل صفقات او عمل اومر معلقة وعايز يتابع هل الاومر اتفعلت ولالا وهل الصفقة حققت الاهداف ولا حصل جديد فى اتجاة الصفقات وامور كتير ممكن نستفيد بيها من خلال الهاتف بالنسبة للتحليل على الهاتف مش عارف صعب ولا سهل لانه ما اتدوال على الهاتف من قبل

mamon
09-28-2012, 03:44
لا أخي لم أتداول بالهاتف ولم أفكر في التداول به مساويء كثيرة تروح عليك عدة صفقات الشاشة صغيرة مش مثل الحاسوب يعني مثلا تشوف صفقة مثلا على الرسم البياني

m.mokhtar01
09-28-2012, 04:33
انا شايف ان التابلت هيكون احسن لان حجمه اكبر و هتقدر تتعامل عليه بسهولة اكبر
و كمان بيكون نت عليه اسرع

hasback
09-28-2012, 07:24
يمكنك اخي ان تجرب حساب ديمو على الهاتف ثم بعد ذلك تنتقل للحساب الحقيقي اذا وجدت فيه راحتك لكن بشكل عام الحاسوب هو لتحليل اما الهاتف استعمله فقط في الاشياء البسيطة كاقفال صفقة فهو لن يفر لك لا الهدوء ولا الراحة النفسية للتحليل

saher.fes
09-28-2012, 08:54
سلام عليكم

انا لم اجرب التجارة على الهاتف

على عموم الحاسوب هو الأحسن

mohamed eldamnhorey
09-28-2012, 11:37
سلام عليكم

انا لم اجرب التجارة على الهاتف

على عموم الحاسوب هو الأحسن

الهاتف ياغالى لمتابعه مؤقته للأسعار

تبقا فى مشوار مثلاً وعايز تعرف الاسعار فين وجايه منين وتطمئن على صفقاتك

mohammad
09-28-2012, 12:12
السلام عليكم
حقيقة التداول عن طرق الهاتف لا اعتقد انها تكون مجدية بشكل كبير انما متابعة الاخبار
هي الافضل و ذلك عن طريق التواجد اما الكمبيوتر و قرائة التحاليل العالمية للفوركس

zaki
09-28-2012, 18:07
اعتقد ان التحليل على الهاتف سيكون صعب الى حد ما
اذا استخدمت الموبيل لاستخدمه لمتابعة صفقاتي المفتوحة فقط وانا خارج البيت او مشغول الخ

nawfal
09-28-2012, 18:21
اسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا يآخي لس ماجربت
التداول على الهاتف

yasser habola
09-28-2012, 22:20
التداول علي الهاتف ليس شئ جديدا انا كان عندي موبايل سامسونج وكنت بترقب حركة السعر منة
وكمان استخدمت برنامج الميتا وبدات افتح صفقات منة وهو زي الكمبيوتر بالظبط لكن الافضل للتداول هو موبايل بلاك بيري والايفون

waheedpcc
09-29-2012, 12:54
ا لم اجرب التعامل من خلال التليفون ولكن اظن ان الكمبيوتر اوضح فى التعامل لفرق الحجم
وزياده الامكانيات فلا اعتقد انشاشه التليفون الصغيره ستكون بنفس الوضوح

slex0
09-29-2012, 19:50
نعم يا اخي تقريباً , وسأبدأ على الحساب الحقيقي بعد فترة , انا استعددت جيداً وفهمته ,, هو علم جميل جداً ,

سوف تتغير شخصيتك عندما تدخل هذا المجال ,

ملاحظة : هو يحتاج الى انترنت

سوف تجد نفسك تتابع الاخبار , كل خبر يؤثر على حركة الفوركس ,

اي خير , عالمي , اقتصادي سياسة ,

يمكنك ان تصبح محلل اقتصادي بارع

كله بالتدريب والممارسة

لكن , لا تبدأ بحساب حقيقي

ابدأ بالتجريبي وتعلم جيداً

عسى انك تترك ادمانك هنا ,

ملاحظة : لا تنسى انك يوماً ما شتمت أهلي

nany13
09-30-2012, 00:12
السلام عليكم

و لله مجربت بس بفكر و لله بس لما اجتهد الاول

ولاقى العمليه مشت اتداول بالموبيل

و بالتوفيق لنا جميعاااااااا

Mido0o-style
09-30-2012, 00:27
لا انا لم اجرب ولا اعتقد ان التداول بهذه الطريقة ينفع او يناسب التجار الذين يعتمدون على الدخول ماركت و الخروج ماركت حيث انك ستستهلك وقتا اكبر بكثير فى العادة لوضع اوامرك و الخروج نتيجة لصغر حجم الشاشة و اضطرارك لاستخدام الكيباد فقط.

salahsambo5600
09-30-2012, 06:45
ليس جيد بنسبة لي ولا أفضل ذلك لأني أكون غير مرتاح في تحليل و أشياء كتير و لكن على عموم الحاسوب هو الأحسن
الله كريم

علاء بدران
09-30-2012, 06:53
بصراحة انا مجربتش ومحاولتش بس اكيد ايبئى صعب
مش ابئى مرتاح على الموابيل

amr beni ata
09-30-2012, 11:35
والله يا اخي انا سمع بيه لكن
افضل الابتوب لان ه التركيز فيه عالشارت
بكون اكبر وشكرا

nemo19
09-30-2012, 16:01
اخي الصراحه لم اجربه حتي الان لكني اعتقد انه لن يكون بتلك المتعه التي تكون في الجهاز الكبير كما انا هنا التفاصيل اللي الواحد متعود عليها يشوفها في اماكن معينه مش يقعد يحرك بصباعه و حاجه مقرفه بس في حاله زي ظروفك ممكن يكون بس مؤقت مش علي طوول و بالتوفيق

noureen
10-05-2012, 04:58
انا لم اجربه من قبل و لكننى سمعت كثيرا لا يشكره به كثيرا
حيث ان العديد من المؤاشرات عليه لا تكون واضحه
تقبل مرورى

عائشة
10-05-2012, 05:57
نعم اخي هذا ما لمسته ..الكثير يشتكي ولا يشكره..راي عام فقط
اتمنى لكم التوفيق والنجاح

mohamedemara
10-06-2012, 01:22
اعتقد ان التداول على التليفون امر غير جيد
لاننا نستخدم نت التليفون وهو يكون بطىء الى حد ما وذلك يكون خطر على الصفقات التى نقوم بها

almohajer2004
10-06-2012, 01:35
بصراحه ما جربته بس اتوقع ان التدوال عبر الهاتف امر غير مشجع
من وجهة نظري التداول من خلال الكمبيوتر افضل بكثير

---------- Post added at 10:35 PM ---------- Previous post was at 10:31 PM ----------

بصراحه ما جربته بس اتوقع ان التدوال عبر الهاتف امر غير مشجع
من وجهة نظري التداول من خلال الكمبيوتر افضل بكثير

rigiray
10-08-2012, 15:36
السلام عليكم اخي الفاضل
أنا لم أجرب
ولكنه أمر ليس جيد بنسبة لي ولا أفضل ذلك لأني أكون غير مرتاح في تحليل و أشياء كتير و لكن على عموم الحاسوب هو الأحسن

themystery
10-09-2012, 00:52
لا أظن ان الفرق بين ده و الكومبيوتر
بعيد
لكن الفون اسهل و اكثر سرعه
تحياتي

ptczalat
10-09-2012, 01:01
الموضوع هايكون صعب جدا جدا جدا هايكون صعب عليك انك تحلل
بشكل سهل علي التليفون لكن طبعا علي الكمبيوتر افضل بكتير جدا جدا

keko
10-15-2012, 23:03
بصراحه لا انا كل تداولى امام شاشه الحاسوب بس طبعا فى كثيرا جدا بيلجاون اليه وخصوصا عدم تواجدهم بشكل مستمر
لمتابعه صفقاتهم فى ذلك الوقت فيكون الموبايل وسيله جيده لذلك

azifek
11-25-2012, 01:12
أخي الكريم
بصراحة لم أجرب التداول على الايفون أو هاتف نقال من نوع آخر
و لكن الفكرة حلوة لأن التداول بالمحمول يسمح لك باستغلال الفرص في حالة حدوث انهيار لعملة ما

radoinehajhouji
11-30-2012, 20:52
:bravo::bravo:مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيفيد المبتدءين في عالم الفوركس
جزاك الله بالف خير

mny45
01-27-2013, 19:21
أنا اعتقد ان التداول على الحاسوب اوضح
ويشكل عامل رئيسى للتداول
بس ممكن الايفون يقترب منه مفيش مانع بس كن حذر

ذكريات
01-27-2013, 20:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الموقع ما يشتغل لا على الآي ميت ولا النوكيا وجزاكم الله خيرا على السؤال

محمود شبايك
01-27-2013, 21:53
انا بصراحة لا بس لو جيبت تليفون لازم اجيب
واحد شاشته كبيرة عشان اقدر اتحكم فى المنصة كويس

Aya Ali
01-27-2013, 23:04
كنت عاوزه اسال نفس السؤال شكرا لاجابات الاعضاء
وبالتوفيق للجميع

derar
01-31-2013, 10:11
السلام عليكم ورحمة الله
انا عن نفسي لم اجرب
التداول من الهاتف بل
اعمل من جهاز اللب توب

sabel
01-31-2013, 19:27
اخي بالنسبة لي لا أحبد فكرة التداول بالموبايل
بس بتابع الصفقة بس عليه

the07
02-02-2013, 14:53
اخي ايفون وسيلة جيدة ومتطورة لكن يبقى الحاسوب افضل وسيلة

amimar
02-02-2013, 23:44
لا لم اجرب لالكن تستطع التدوال عن طريق احدي تطبيقات نضام الاندرويد و الايفون

ووندوز فون هة تطبيق مخصص وشركة انيستا لها تطبيق خاص بتداول

dragonx
02-03-2013, 16:52

القراءة والنظر والتحليل على الحاسوب الشخصي افضل من الهاتف سمعي فقط

youcefislam
02-03-2013, 21:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أحبائي جزاكم الله خيرا على فكرة الأيفون
لكن أعتقد أنها لن تكون بمميزات اللاب توب

نتمنى أن تزودونا بتجربتكم
أتمنى لكم التوفيق

eslam2013
02-04-2013, 01:06
هو جميل موضوع انك تستخدم الموبايل فى التداول بس لازم تكون موبايل محترم هههههههه مش اى فون
مش زى المهم ه تجربة حلوة وجميلة وانا مش معارض وان كان فيه بعض التحفظ شوية بس ربنا يوفقك :)

fraj26
02-04-2013, 01:52
السلام عليكم

alorabi
02-04-2013, 02:49
نعم انا جربت بس اكيد مفيش احسن من اللاب توب

bourhan25
02-04-2013, 21:41
السلام عليكم انا لم اجربه لكن اضن بانه ليس جيد لان ليمكنك مشاهدة الاشياء بتمعن .
تقبل مروري .سلام

ABOoODy
02-10-2013, 04:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لا انا مش جربت بس عادى يعنى مش فيها اى مشاكل بس من رأى تسأل اهل الخبرة

نور الحياة
02-10-2013, 04:16
السلام عليكم .. أنا عن نفسى لا طبعا مجربتهوش خالص ولا كمان حتا عن طريق الانترنت بس اكيد هيكون الامر طبيعى جدا ومفهوش اى جديد الاتنين واحد يعنى ...

buxgaineregy
02-12-2013, 14:17
طيب بقولك فكرة كويس متفتح حساب تجريبي وجرب عليه
واعتقد ان حجم الشاشة لن يساعدك في التحليل الجيد

haitham
02-12-2013, 14:25
انا اتحبذ التعامل عن طريق اللاب او الكمبيوتر وكل واحد حسب ظروفه ان شاء الله ورنا يوفق الجميع

yoka
02-12-2013, 15:52
السلام عليكم ..
بالنسبالي لم اجربه حتى الان
ولكن لا افضل العمل عن طريق الهاتف
لانه ان يكون دقيق و واضح مثل اللاب توب او جهاز الكمبيوتر

insta client
02-12-2013, 15:55
لا انا عن نفسى لحد دلوقتى مش جربته اخى الكريم وبجد اتمنى ان اجربه بس لما اكسب ان شاء الله وتسلم الايادى وتقبل مرورى ان شاء الله اخى الكريم

Earner
02-12-2013, 16:53
لم يجربه المعظم
بس طالما كدا كدا انت مخصص وقت للجلوس ع الكمبيوتر يبقي الهاتف هيكون مفيد لانه سيكون مضاعفة للوقت
اما عن نفسي متأكد انه مش هيختلف كتير عن الكمبيوتر لانه اكيد الايفون و الايباد بقوا متطورين جدا ف مش هيأثر كتير

egmagician
02-12-2013, 18:06
افضل حاجة يكون معاك موبايل اندرويد وتنزل عليه المنصة اللى انت بتتعامل بيها

والاهم يكون امكانياته عالية واتصال جيد بالانترنت حتى لا يتأخر الجهاز فى فتح او غلق الصفقات

بس انا بافضل جهاز امكانياته عالية ومشترك فى انترنت فائق السرعة

mostafaabdelgawad
02-12-2013, 20:07
انا اتعامل به الى درجة كبيرة جدا في الفترة الاخيرة
بسبب انشغالي بالعمل في فترة الصباح

ميوية حسن
03-11-2013, 04:31
جربتو على سامسونج جالكسى
وطلع صعب جدا مستحملتش
بس اعتقد ان الايباد هيكون سهل خالص
او على الايفون

piraaatm
03-11-2013, 04:51
انا استعمل الأيفون لتداول في الشركة كما اتعارض مع بعض الأخوة لأنه في الأيفون تجد الأخبار و تجاه و الشارات
السوق و هنا يناسب من يتواجد دائما خارج المنزل

ayman.shosha
03-11-2013, 05:13
ان شاء الله المسأله سهله وغير معقده
كل ما فى الامر انك ستحمل المنصه الخاصه
بأجهزة الهاتف المحمول

verdi verdi
03-12-2013, 17:00
لم اجربه لكن جربة المنصة الميتاتريدر على جهاز اللوحي و لا تختلف المنصة على منصة جهاز الكمبيوتر العادي الاختلاف الوحيج هو صغر المنصة و استخدام اللمس عوض استخدام الماوس و الازرار.

Heba Elhawal
03-12-2013, 17:15
لا انا ما جربتش
و بصراحة اول مرة اعرف ان ممكن التداول من خلال الموبايل
تقبل مروري

amrsadeq
03-12-2013, 17:30
السلام عليكم ورحمة الله
نعم ولكن ما احلى الكمبيوتر للوضوح اكثر

darkman
07-11-2013, 20:40
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا جربت التداول على التليفون بس فى الحساب الديمو مع هاتف جالاكسى والموضوع سهل جدا وعادى
بس اللاب بيكون الامور اوضح واسهل فى التحكم بس الفكرة عموما كويسة
بس انا بصراحة مش هتداول من الموبايل غير لو مضطرة لكن فى العادى اللاب يفى بالغرض احسن

doaa sary
07-26-2013, 04:59
ممكن تتابع علية الشارت بس
لاكن مينفعش تدخل صفقه بيه مينفعش صعب ممكن نت يفصل او تاتش مثلا تدخل غلط
الافضل لاب

joker7diaa
07-26-2013, 05:33
انستا توفر منصة للايفون انا لم اجربها الحقيقة وجوالى الى معي مش حديث كتير
بس لو ربنا كرمنا راح اشتري الايفون ونزل المنصة عليه :tie:

LakratMedd
07-26-2013, 06:55
لم اجرب هذه الفكرة المميزة
في انتظار انيحربه الاخوة و نستفيد من تجربتهم ان شاء الله

abugoad
07-26-2013, 07:27
أنا جربت التداول عبر الجوال سهل ويسير جداً ومريح وأيضاً في نفس الوقت يمكنك تشغيل صفحة عبر قوقل تتابع فيها الأخبار فتبطل أفضلية الابتوب على الجوال

mohamed merzeban
07-26-2013, 07:32
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
فى الحقيقة اخى لم اتداول علية من قبل ولكن اعتقد ان الحاسوب افضل

Fourat
07-26-2013, 07:39
بحكم الجراسة ساكون مظطرا للتداول عبر الهاتف او الايباد
مافي فرق كبير اظن خصوصا انو الان في تطبيقات لكل شي
التكنولوجيا صعب تخذلك

mero12
07-26-2013, 09:08
انا حاولت انىاجرب من على التليفون
ولقيت ان الموضوع ممتع بردو

bombasasa
07-26-2013, 11:26
لفوركس مستقبله في علم الغيب يمكن في يوم م الايام نلاقي الفوركس بقي علم يدرس في الجامعات وغيره وممكن يكو نفيه شركات مصرية زيه زي البورص

hebkar
07-26-2013, 11:59
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لم اجرب التداول من التليفون لكن من واقع من اعرفهم يتداولون على الهاتف يرى ان
الكمبيوتر او اللاب توب افضل ويتابع الصفقات على المحمول فقط
تحياتى لك

zikoforex
07-26-2013, 12:01
السلام عليكم ورحمة الله...
لم اجرب يا اخي فانا اصلا
لا امتلك هاتفا جيدا...هههههه

latraaa
07-26-2013, 12:03
لا لا لم اقم بتجربته إطلاقا لأنه لم تتح لي الفرصة، و ثانيا لأن التداول على شاشة الهاتف أراه متعبا لصغر المؤشرات و غيرها من الأدوات على الشاشة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

محمد السيد محمد
07-26-2013, 12:12
لم أجربه بعد وان كنت قد سمعت من أكثر من وكيل لشركة سمسرة
اسنعداده لمساعدتي في التداول بالتليفون

zikoforex
07-26-2013, 12:13
يا اخينا في الحقيقة انا لم اجربه بعد
لانني لا امتلك واحدا يمكنني الاتصال به بالانترنت

l'optimiste
07-26-2013, 12:44
اخي الكريم انا شخصيا لم اجرب الهاتف اطلاقا للتداول
و لا احبد فكرة استعماله لها

magedman
07-26-2013, 13:07
في الحقيقه لم اجرب هذه الخاصيه لكن مع الوقت سوف اجا اليها والله الموفق

zikoforex
07-26-2013, 13:09
في الحقيقة لم اجربه انني لا امتلك هاتفا جيدا لكن سمعت عن التداول على الايباد

rsfbg2010
07-26-2013, 14:07
السلام عليكم جميعا
اخى بالطبع المتاجره بالتليفون جيده لان ممكن تتابعه من اى حته
لكن مش هينفع فى التحليل انت ممكن بس تتابع من خلاله الصفقه

Daly7
07-26-2013, 14:11
السلام عليكم ، انا استخدم الهاتف في اغلب الاوقات و لا اجد اي فرق في التداول بالهاتف و التداول بالحاسوب شرط ان يكون هاتفا متطورا و الربط بالانترنات جيدا

يزيد
07-26-2013, 16:30
السلام عليكم
بصراحة انا بنسبه لي لم اجرب من قبل التداول عن طريق الهاتف و تقبل مروري

may
07-27-2013, 02:14
النسبه للايفون اعتبر انه مناسب فى التداول فى حاله عدم توافر جهاز لاب توب فيعتبر التليفون خيار بديل يحقق الغرض

ezz22
07-27-2013, 02:56
انا مجربتش قبل كدا
بس اعتقد دا مش هيكون للتحليل هيكون لمتابعة اى صفقات مفتوحه بس لو انت خارج البيت ..يعنى طوارئ

abugoad
07-27-2013, 06:00
انا جربت شيء سهل ويسير
وهو اشد وضوحاً وأسهل تداول بالنسبة لي من الابتوب

forex4
07-27-2013, 06:25
اخى الكريم
بالنسبة لىفانا لاافضل التداول على الهاتف لان الشاشة
تكون صغيرة ولااستطيع تحليل الشارت تحليلا صحيحا

noha61
07-27-2013, 07:22
للاسف انا مجربتوش
لكني بفضل اللاب توب
ولكنك لو مضطر فربنا معاك
تمنياتي بالتوفيق للجميع ان شاء الله

maged mohamed
07-27-2013, 07:25
بسم الله الرحمن الرحيم
انى وعن نفسى افضل التدول على الحاسب العادى علشان الصورة واضحة ويمكنك متابع الشارت
اما المحمول على ما اعتقد ان الصورة تكون صغيرة جدا ولا يمكن المتابعة عليها على العموم جلرب وربنا معاك

soooonor
07-27-2013, 13:04
لم اجربه شخصيا و لكن اعتقد ان الكثيرين من العاملين فى هذا المجال جربوا التداول عن طريق الايفون . ولكن لعقد الصفقات فقط بعد ان يكونوا قد قاموا بإجراء التحليل الفنى على جهاز الكمبيوتر الخاص بهم و اخذوا قرارات واضحة

doola2020
09-27-2013, 19:37
أنا حاولت أن أنزله علي الهاتف ولكن الميتا تريدر لا تدعم أنظمة الأندرويد وأتمني أن يحلوا هذه المشكلة

MuRa
09-27-2013, 23:53
يعني مش دآيماً وبيبقي رخم اصلا المواضيع اللي علي الموبآيل دي بس يبقي آحســن انك تفتح من آي مكآن عن طريق Wi Fi

ahmedhawash
09-28-2013, 00:03
بص هقولك انا مجربتش الاى فون بس انصحك انك تجيب تابلت هيكون افضل

انا التليفون بيعصبنى لعدم احيساسى بالتحكم الكامل فى المتابعه

taki007
10-28-2013, 21:21
إذا كنت تأخذ الفوركس على محمل الجد كعمل قائم بنفسه فأنت لن تحب أن تتداول على الهاتف إلى للضرورة القصوى مثل المرض أو السفر أنا شخصيا لم أستعمل الهاتف في التداول و لا أعرف إن كانت الأدوات و المنصة هي بنفس جودة المنصة على الكمبيوتر لكن إنشاء الله خير

w3ad
10-29-2013, 06:47
التداول باستخدام الهاتف جيد فى بعض الاوقات فى حاله عدم وجود جهاز كمبيوتر
ولكن يجب ان يكون الهاتف مناسب ومن الهواتف الحديثه

zyzo
10-29-2013, 09:20
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل لم استخدم الموبايل
ولكن تستطيع ان تستخدمه اذا
كان لديك السمارت فون
بارك الله فيك
و بالله التوفيق للجميع

ebram
10-29-2013, 09:44
انا معاي جلاكسي واتداول دايما علي الهاتف
لان طبيعه عملي تجعلني خارج البيت اغلب الاوقات
وبيكون الحل في التداول علي الهاتف
لكن التحليل الفني والموشرات بعملها علي الجهاز المنزلي

sanadiab
10-29-2013, 09:50
انا لسه مجربتوش بس على ما اعتقد انه مش هايدك المساحه والادوات ال بيدهالك
اللاب او الكمبيوتر ولاكنى ايضا مفيد جدا فى حاله اذا كنت تريد متابعه صفقات
او شئ من هذا

mohamedazab
10-29-2013, 11:06
انا جربت بس على سامسونج تاب واعتقد انه من افضل الاشياء لانها تبقيك على اطلاع دائم بمتغيرات السوق ومجريات صفقتك

رشا الهوارى
10-29-2013, 11:17
انا جربت التداول بس من التاب الخاص بي ولكنى اقوم بالصفقات من الكمبيوتر العادى وبعدها من الممكن ان اتابع الصفقات من التاب ولكن كمتابعة للشارت او لاتجاة السعر فاجد انة لا يكون من الواضح مثل الكمبيوتر او اللاب العادى ولكن ان تعودت من البداية علي المنصة من خلال الفون ستجدها بالنسبة لك واضحة

khaled saad
10-29-2013, 11:23
انا شخصيا لم اجرب التدوال على الهاتف ولكن اراقب الاسعار العملات باستمرار وانا لا اتداول على الهاتف لان على الكمبيوتر اسهل المراقبة والتداول الفوركس

WASEM DALLOUL
10-29-2013, 12:41
السلام عليكم
انا بصراحة ياأخي الكريم لا أتداول على الهاتف وأتداول على اللابتوب وأراه جيد ومناسب للتداول ويمكن أفضل من التداول على الهاتف
وشكرا

zamalkkawy
10-30-2013, 10:45
و سأقوم بتجربته هذا الصيف إن شاء الله

yacrao
10-30-2013, 10:58
شكرا اخي الكريم على الموضوع القيم فعلا لانني منذ فترة وانا افكر في هذا والحمد لله
جربت التجارة على الهاتف وكانت مش بطالة كما يقول المصريين اخواننا لكن هي طبع امش مريعة
مثل التجارة على الكمبيوتر اكيد