PDA

View Full Version : ***الضغط النفسى وكيفيه اختباره على الحساب التجريبى ***

Pages : 1 [2] 3 4

mannon
07-31-2012, 06:43
التجريبي ليس فيه اي ضغط نفسي او عصبي
لذلك فالافضل انك تتاجر باستخادم اكسبيرت
او اسكريبت يفتحلك الصفقات ويقفلها بدون اي تدخل منك

فعلا الحساب التجريبى هو حساب مجرد من اى مشاعر واعتقد انك الى تقدر تخلى المتاجرة على الديمو مفيدة لو انك التزمت بها وجعلتها فعلا كما لو كانت تجارة على حساب حقيقى ، لكن للاسف بقى كلة بيستهين بالموضع دة

mena
07-31-2012, 17:00
لا يا اخي مهما كان لم يكن الضغط النفسي في الحساب الديمو كما في الحساب التجريبي

اطلاقا في الحساب التجريبي انت تختار المبلغ اللي تداول بيه بضغطة ماوس

اما الحساب الحقيقي انت تبذل جهد كبير جدا من اجل تكوين رأس مال صغير جدا

فأكيد هيبقى فيه ضغط نفسي4

نعم الحساب الديمو بيكون فيه تقريبا لا يوجد ضغط لان الاموال تكون غير حقيقيه والافضل التجريب بمبلغ صغير على حساب حقيقى

tota6773
07-31-2012, 18:24
لا اعتقد ابدا انه يمكن ان تختبر الضغط النفسى على الحساب التجريبى فانت متاكد انه ليس حقيقى وتتعامل على هذا الاساس
ولكن الضغط النفسى لا تجده وتشعربه الا عند التداول فى حساب حقيقى فقط وليس تجريبى

marou49
07-31-2012, 18:38
السلام عليكم
و الله يا غالي فكره بجد رائعه و لازمم تجربتها
و الضغط النفسي و الله ان لم تتمكن من استغلاله اجابيا فسينقلب ضظك و هذا عن تجربه شخصيه في الحياة اليوميه
انقلب ضدي سلبياا
و لكن لازم لما تعمل الحساب الوهمي لازم تكوون جدي في الشغل يعني ما تقول أ المال و همي ما يهم ....

و شكرا لك مره ثانيه

mannon
07-31-2012, 18:38
لا اعتقد ابدا انه يمكن ان تختبر الضغط النفسى على الحساب التجريبى فانت متاكد انه ليس حقيقى وتتعامل على هذا الاساس
ولكن الضغط النفسى لا تجده وتشعربه الا عند التداول فى حساب حقيقى فقط وليس تجريبى

فعلا الحساب التجريبى بنتداول علية بكل سهولة ولا اعتقد ان هناك وجود للعامل النفسى من الاساس على الحساب التجريبى لانة لللاسف حساب ينقصة الشعور
لكن انت ممكن تخلق لنفسك شعور بالالتزام على الاقل بقيمة رأس المال على الديمو

safiforex
08-02-2012, 06:39
فعلا الحساب التجريبى بنتداول علية بكل سهولة ولا اعتقد ان هناك وجود للعامل النفسى من الاساس على الحساب التجريبى لانة لللاسف حساب ينقصة الشعور
لكن انت ممكن تخلق لنفسك شعور بالالتزام على الاقل بقيمة رأس المال على الديمو
نعم اخي الكريم في هذه الحالة انا متفق معك لانه لما يتداول الواحد على الديمو و بيتعامل بادارة مال بكل افضل فيه
فانه اكيد سيتعلم هذا الاساس و سيبني عليه طريقته بلو سيجعله يفكر في خطة جيدة للناجح في الفوركس
و هذا كله جيد بالنسبة له

spectra4
08-03-2012, 01:13
انى اقدر كلامك اخى العزيز لكن الضغط التجريبى اقل فى الثاثير عن الضغط النفسى والمة
بالنسبة للفرد لانة يمثل الاعاقة الاساسية للفرد فى تحقيق النجاح

sjc
08-03-2012, 01:25
طبعا ممكن تختبر العامل النفسي
عن طريق فتح حساب براس مال منخفض مثلا
وتعتمد على نفسك وتحلل بنفسك

waleed adel
08-03-2012, 02:24
الحساب التجريبي ليس له اى صلة بالضغط او العامل النفسي لانه مجرد
حساب وهمى ولايمكن التعلم الا على الحقيقى ولو بمبلغ صغير

Spiderhoof
08-09-2012, 03:59
فعلا المفروض ان الحساب التجريبي هتخاطر فيه كتير علشان ده تجريبي ويكفي اسمه يعني
واكيد الحساب الاساسي هيكون الخوف عليه كبير والضغط النفسي اكبر

shahd
08-12-2012, 04:02
صعب اختبار العواطف والضغط على الحساب التجريبى لان الاموال غير حقيقيه وبالتالى لا يوجد خوف من خساره

HUSSENEY
08-12-2012, 06:51
مستحيل يكون حساب الديمو زي الحساب الحقيقي
اكيد في الديمو هتكون اعصابك هاديه لانك مش خسران حاجه

hossam hossam
08-26-2012, 05:46
ياباشا عمرك مع عتحس بنفس الضعط النفسي عليك الي موجود ف الحساب التجريبي زي الحساب الحقيقي وبصراحه
انا لو معايا مبلغ 500 دولار افضل استثمرهم علي ارض الواقع

silver
08-26-2012, 12:37
المشكلة اننا نعرف انه حساب تجريبي

ان كانت النفس تعرف فهذه مشكلة ولا يمكن ان نخدع انفسنا الحل اللوحيد ان تعتاد انفسنا مع الوقت والتجبة

ROTARY28
08-26-2012, 13:20
السلام عليكم
لا اعتقد بان الحساب التجريبي يمكن له تدريب النفس
لأن الضغط النفسي ياتي من الشعور بالخوف
وهذا الشعور لايوجد على الحساب الحساب التجريبي

aminewactop
08-27-2012, 15:34
بصراحة انا الشعور عندي بيختلف بيكون صعب بحس ان الحساب الحقيقي مهم جدا مع ان الحساب التجريبي لا يفرق معي
لاكن انا برجو ححاول اعملها واشوف عامل النفس فيها ويمكن تنجح ويمكن تفشل وعلي العموم شكرا علي شرحك دا مفيد

y4x
08-27-2012, 15:52
هى فكرة كويسة بس صعب يكون الضغط النفسى فى الحساب التجريبى زى الحساب الحقيقى فى التجريبى بشتغل بفلوس وهمية بس فى الحساب الحقيقى بتاجر بفلوسى الحقيقية بتبقى ايدى على قلبى وخايفة من الخسارة جدا

ghanooo
08-27-2012, 15:57
اعتقد ان الموضوع ليس بهذه السهولة ابدا ولكن الامر مختلف جدا فى الحساب الحقيقى لانه فى الحساب التجريبى انت متأكد انه لايوجد خسائر حقيقية وانها مجرد خسائر وهمية فقط ولكن الضغط النفسى الحقيقى فى الحساب الحقيقى فقط ويجب التحكم فيه واعتقد اننا لايمكننا التدرب على ذلك فى حساب الديمو

moha55
08-27-2012, 16:05
الضغط سيكون اخف وطئة في الحساب التجريبي و ذلك راجع الى ان النفسية تكون مرتاحة نظرا لعلم الشخص ان هذا لا يشتمل خسائر مادية
لكن لا ننكر ان في الحساب التجريبي و الذي يجربه لاول مرة يحس بتسارع دقات قلبه و هذا يدل على التوتر الناتج عن تجربة شيئ جديد

iraqforex
09-05-2012, 09:25
لقد قلتها كثيرا ان الحساب التجريبي يختلف 180 درجة عن الحقيقي بسبب الضغوط والتوتر الحاصل المتداول.

kool11
09-05-2012, 09:49
من المستحيل أن تكون تحت الضغط النفسي مثل الحساب الحقيقي لأنك لايمكنك أن تخدع الوعي

yasefsami3
09-05-2012, 10:42
نعم اخي اولا هي فكرة ممتازة و هي انك تتاجر بنفس مبلغ الايداع في الحقيقي على التجريبي

و لكن العامل النفسي اكيد غير و بتغير من كثرة الممارسة و التدريب و اجراء الصفقات

و أنا منتظر سماع اراء الأعضاء لكي نستفيد و الله يوفق الجميع

mai
09-05-2012, 10:50
فكره كويسه وتمام
وانا جربتها
بس فعلا الضغط النفسي في التجريبي يبقي اقل كتير جدا من الحقيقي
تمنياتي لكم بالتوفيق

omar kapo
09-05-2012, 15:09
لا اعتقد انه سينجح الا قليل لبد ان تكون ع خذر فقط وانت لا تطمع
وان تعمل كل شي عليك
والباقي ع ربنا
فانت حتي لو كان الحساب الديمو صغير فانك لست قل مثلم ستكون ع الحساب الحقيقي
وهي تاتي بالتدريج ليس اكثر

eslam2665
09-05-2012, 15:16
انا موافقك على من يريد ان يفتح حساب حقيقي ان يبدء بحساب تجريبي بنفس القيمة
حتى ياقلم نفسه على الربح والمقدره ويكون متوقع نفس القيمة التى ستكون على حسابه الحقيقي

abdellatif2013
09-06-2012, 16:24
الشعور عندي بيختلف بيكون صعب بحس ان الحساب الحقيقي مهم جدا مع ان الحساب التجريبي لا يفرق معي
لاكن انا برجو ححاول اعملها واشوف عامل النفس فيها ويمكن تنجح ويمكن تفشل.....:)

lala
09-06-2012, 16:40
لا طبعا الضغط النفسى فى الحساب التجريبى يختلف عن الضغط النفسى فى الحساب الحقيقى لان التجريبه هى مجرد تجربه بدون
اى اموال حقيقيه اما الحقيقى فانك تتاجر براس مالك فعليا وهذا ما يضعك تحت تاثر ضغط نفسى

YASER83
09-08-2012, 16:36
السلام عليكم
لا اعتقد بان الحساب التجريبي يمكن له تدريب النفس
لأن الضغط النفسي ياتي من الشعور بالخوف
وهذا الشعور لايوجد على الحساب الحساب التجريبي

rachid88
09-08-2012, 16:52
الفرق كبير اخي وبيت القصيد كله في النفسية التي تختلف عن الحساب الحقيقي
لانك في الحساب التجريبي تخاطر مخاطرة كبيرة ولا تعير ادنى اهتمام لحجم المخاطرة براس المال
عكس الحقيقي الذي اذا تعاملت معه بتهور ستعيش اوقاتا عصيبة
لذا انصحك و انصح نفسي بالتدرب فترة كافية على الديمو واعتبره كانه حقيقي واجعل لك هدفا يوميا من النقاط
و الله ولي التوفيق

face book
09-08-2012, 17:30
الضغط النفسي وما ادراك ما الضغط النفسي هو مثل السيف اللذي يصعق صفقاتك نصفقين النصف الاول خسران والنصف الاخر اكثر خساره لانك تتمادي في الخساره بعنف لتعويض ما تم خسارته من الخساب لازم تكون النفسيه هادئه في المتاجره ومتمكنه تمام

mansourito
09-08-2012, 17:31
أظن أنها فكرة رائعة وتستحق التجربة وسأقوم نفس العملية ونفس الإيداع

scorpion
09-08-2012, 17:36
السلام عليكم
أخى الحساب التجريبى سيكون إختبار لمكتسباتك و للتعليم و لا يمكن أن يكون اختبار للضغط النفسى
و كل و رؤيه

xaimenxx
09-08-2012, 17:48
جزاك الله كل خير

---------- Post added at 02:48 PM ---------- Previous post was at 02:48 PM ----------

جزاك الله كل خير جزاك الله كل خير

عبدالعزيز
09-08-2012, 17:51
الحساب التجريبى يساعدك على التعلم كثيرا فى مجال الفوركس ولكن الضغط النفسى يكون قلييل بعض الشى وشكررا

ayaa
09-08-2012, 17:59
لا طبعا عمر الضغط فى الحساب التجريبى ماهيكون زى الضغط النفسى للحساب الحقيقى
لان الحساب التجريبي انت لم تتعب ف الحصول علي المال
بالعكس تماما ف الحساب الحقيقي

bony2
09-08-2012, 18:06
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاه والسلام على اشرف المرسلين
اما بعد
هذه هى فكرتى لتتعلم كيف تضع نفسك فى شكل متاجره حقيقيه ولكن على حساب ديمو
فى البدايه هذا يعتمد على كم هو المبلغ الذى من الممكن ان تضعه فى حساب حقيقى
ولنقل ان معظمنا يتراوح بين 500 الى 1000 دولار تقريبا
ومنا من يبدا باقل من هذا كل على حسب مقدرته
لنبدا بفتح حساب تجريبى بنفس المبلغ تقريبا ثم متابعه التداول عليه بشكل طبيعى كانك تتداول على حسابك الحقيقى
ولنرى هل سنكون تحت ضغط نفسى مثل الحساب الحقيقى اما لا ؟؟
انا ارى انك ستكون قريبا جدا من ما يحدث معك فى الحساب الحقيقى لان المبلغ سيكون صغير مما يجعلك تعمل جيدا على عدم خسارته
ثانيا سيكون معدل الصفقات قليل وبلوتات صغيره
هذا كله يجعلك تشعر وكانك امام حسابك الحقيقى
وبهذه الطريقه من الممكن جيدا ان تتدرب على كيفيه ان تتحكم فى نفسيتك وانت تتاجر..
اريد ارائكم كى تكون الفكره كامله

بس عن تجربة مهما حاول تعيش نفس الجو النفسي بتاع الحساب الحقيقي على الديمو مش بيحصل ابدا
انا اشتغلت على الديمو ولا حسبت بحاجة ولا حسيت بقيمة الحساب الا لما اشتغلت على حساب حقيقي طبعا

djilani
09-08-2012, 18:13
الضغط النفسي يختلف بين الحساب الحقيقي و التجريبي
لكن أن كانت لك أستراتيجية قوية وموثوقة وعامل عليها ستوب لوس
ماراح تقلق تماما

elking
09-08-2012, 18:23
بالفعل انا افعل هذا على الحساب الديمو وادخل بنفس المبلغ الذى من الممكن ان اضعه فى الايداع
لكى اشعر اننى اعمل على حساب حقيقى وليس ديمو

kashif
09-08-2012, 18:26
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد
لنبدا بفتح حساب تجريبى بنفس المبلغ تقريبا ثم متابعه التداول عليه بشكل طبيعى كانك تتداول على حسابك الحقيقى
انا ارى انك ستكون قريبا جدا من ما يحدث معك فى الحساب الحقيقى لان المبلغ سيكون صغير مما يجعلك تعمل جيدا على عدم خسارته

السلام عليكم اخي متفق معاك الى حد ما ولكن يجب توفير الظروف لجعل الحساب تجربي محاكي للحقيقي كالتداول في التجربي بنفس الحساب الحقيقي
و بالنفسة قيمة العقد و هكذا تجعل من المحاكاة تقريبا مثل الحقيقس لتقليل الضغط لانه في ناس عندو حساب 100 دولار حقيقي و فاتح واحد 5000 تجربي ؟؟؟

zubair
09-08-2012, 18:36
في الحقيقة لايمكن اختبار نفسيتك على حساب تجريبي .. يجب ان تخسر وتتعلم من الخسارة
للأسف الكثير منا ييأس عندما يخسر الكثير من ماله .. وفي الواقع هذه كانت بداية معضم الناجحين .. الصبر ثم الصبر

hodhod
09-08-2012, 18:51
في الحساب التجريبي اقل مبلغ 3000 دولار ازاي اقدر اقلل المبلغ ده لاني عايزة اجرب فكرتك
وده تجربة كويسة اوي اي نعم مش زي الحساب الحقيقي بس نجرب ايه الاحسن والاصلح لما يكون المبلغ صغير

HARRY POTTEER
09-08-2012, 18:52
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاه والسلام على اشرف المرسلين
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا اخي عمر الضغط لي في الحساب الحقيقي ما يكون متل الضغط لي في الديمو
الحقيقي شيء والديمو شيء اخر هدا .وهمي وهدا حقيقي. المال الحقيقي ليس متل الوهمي.

moheb
09-08-2012, 19:48
السلام عليكم
على فكره يا شباب انا فوجاءت اني وانا علي الديمو بكون متوتر بجد
وبعدين بفتكر اني مش بتاجر حقيقي
بفضل اضحك لحد ماانسا تاني اني علي الديمو

fxmylife
09-08-2012, 19:54
لقد فكرنا في الامر من قبل لكن معظم لشركات لا تسمح بفتح حسابات تجريبية بأقل من 3000 دولار فلو وجدت شركة تفتح الحساب التجريبية بمبالغ صغيرة فنرجوا أن تدلنا عليها

Zala
09-08-2012, 20:09
ف الحساب الحقيقى بتكون الاعصاب مشدوده اكتر من الحساب التجريبى بيكون فيه هدوء اكتر ف عشان كده مفيش مقارنه بين الحسابين

sahar
09-08-2012, 20:40
انا بحس واحنا بنتاجر في الحساب التجريب انه عادي مش بيفرق كتر مجرد اانا بنتعلم منه
اما طبعا الضغط النفسي بيظهر قوي في الحساب الحقيقي لاننا بنبقي خايفين من الخساره الحقيقية

ahmedgalal
09-18-2012, 05:40
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
الفرق الوحيد بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى
هو الضغط النفسى والتحكم فى العواطف الحساب التجريبى
لا يوجد بة اى ضغوط او عواطف لذلك يسهل تحقيق الربح
اذا كنت تريد ان تختبر الضغط العصبى والعواطف
يمكنك فتح حساب حقيقى برأس مال صغير بديل للحساب التجريبى

daisy
09-18-2012, 06:23
اعتقد ان صعب اللى بتقوله يتنفذ حقيقى
فى النهايه الاختبار الحقيقى للمشاعر بيكون فى الحساب الحقيقى
لانك بتخاف تخسر فلوسك وبتطمع فى ارباح اكتر

Mohamed Ahmed Mohamed
09-18-2012, 07:26
السلام عليكم
فعلا الضفط النفسي له عامل كبير جدا جدا جدا في النتاجرة
ولابد وانك فاتح حساب تجريبي ان تهيأ نفسك وكأنك تتاجر بحساب حقيقي حتى تتحمل المسؤولية عند فتح حساب حقيقي

sahbi20011
09-18-2012, 13:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
من الصعب اختبار الضفط النفسى على الحساب التجريبى لانك فى الاصل تتاجر بمال افتراضى
عندها لن تكون متوتر وتحت ضغط نفسى شديد فعند الخسارة لن تتاثر كثيرا

hwida nada
09-18-2012, 13:46
اخى هذا ما قولته انا فى اكتر من موضوع
افتح حساب تجريبى بمبلغ 500$او 200$
لان هذا سيجعلك تشعر وكانك فى حسابك الحقيقى وتكرس كل مجهودك فى تكبير راس المال
لان الحسابات التجريبة اللى بتتفتح بمبالغ طائلة دى انا باسميها حساب تخريبى وليس تجريبى لانه فعلا بيخرب العقول والمهارات

heba 7
09-18-2012, 14:00
شكرا على طرح الفكرة وهى ممتازة خاصة للمبتدئين
ولكن العامل النفسى اكيد يختلف كثيرا فالح ى التجريبى عن

Eslam
09-18-2012, 15:14
اعتقد ان هذا صعب التحقيق لان الهمل على الحساب الحقيقى ليس مثل العمل على الحساب التجرييبى
انا عملت على الحساب التجريبى بنفس القيمة التى عملت بها على الحساب الحقيقى وحققت ارباح فى
الحساب التجريبى وخسرت على الحساب الحقيقى وهذا يرجع الى العامل النفسى الذى نتعرض لة

kramziie444
09-18-2012, 15:34
.السلام عليك اخي العزيز لا اعتقد ان هذا سيجدي نفعا لان هنالك فرق كبير بين
الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي من حيث الضغط و الا ما دون ذلك .

ادهم
09-18-2012, 15:49
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته بالطبع الضغط النفسي في الحساب التجريبي لا يقارن ابدا بالحساب الحقيقي لانك لا تتاجر بمال حقيقي لذا لاداعي تكون تحت اي نوع من الضغط اطلاقا

mansourito
09-18-2012, 16:17
لكي تختبر الضغط النفسي في حساب الديمو عليك اخي ان تعيش هذا الحساب بكل حواسك ومشاعرك وان لا تفتح هذا الحساب بمبلغ خرافي

fnaan
09-18-2012, 16:24
نعم اخى انا متفق معك وانصح الجميع بذلك فما الفائده ان تقوم بعمل بحساب تجريبى به 5000 دولار وبرافعه ماليه كبيره وانت سوف تدخل السوق الحقيقى ب 100 دولار وبرافعه ماليه اصغر نظرا لقلة المبلغ والحساب التجريبى هو فى الاساس ترجمه لقدراتك فى عالم الفوريكس فتاجر بما تقدر عليه فى الحقيقى لتعرف اذا كنت ستربح او ستخسر كما وانه لابد ان تضع فى بالك انك ان خسرت فى التجريبى سوف تخسر فى الحى لابد ان تضع هذا فى بالك حتى تتعامل بدقه كما فى الحى

lotf
09-18-2012, 16:24
اظن ان العامل النفسي يلعب دور في الحساب التجريبي ف في النهاية عي أموال خيالية في الحساب الحقيقي كل شئ يتغير لكن لا يعني أن الحساب التجريبي غير مفيد بل بالعكس هو اهم مدرسة للفوركس

kaderbest
09-18-2012, 16:39
التحكم بالنفس من أهم العوامل للنجاح في تجارة الفوركس التي تعتمد على الصبر و التعلم و المثابرة و القناعة أيضا
. إلا أني أظن أن الضغط النفسي في الحساب التجريبي يكون قليلا مقارنة بالحساب الحقيقي

numanimax
09-18-2012, 16:43
الحساب التجريبي ليس مثل الحساب الحقيقي ... انت في هذه الحال تتاجر بمال حقيقي تخاف ان تخسر شئ منه ...

ahmad123
09-18-2012, 16:56
ابدا لن تستفيد اي شيء نفسيا من الحساب التجريبي فالحساب التجريبي يبقى تجريبي لن يؤثر ولن يختبر حالتك النفسية ابدا الحساب الحقيقي والهدف من المتاجرة هو الذي يظهر حالتك النفسيه

4ex
09-18-2012, 22:04
الفرق الوحيد بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى هو الضغط النفسى والتحكم فى العواطف ... الحساب التجريبى لا يوجد بة اى ضغوط او عواطف لذلك يسهل تحقيق الربح ... اذا كنت تريد ان تختبر الضغط العصبى والعواطف يمكنك فتح حساب حقيقى برأس مال صغير بديل للحساب التجريبى

amr_tefa60
09-18-2012, 22:06
ماشاء الله ... بارك الله فيك أخي .... طرح رائع ومميز

لا حرمنا الله من مواضيعك القيمة

دمت بكل الود

تقبل مروري

في حفظ الله ورعايتة

vip1988
09-18-2012, 22:07
تعتبر النفسيه من اهم الامور التي يجب السيطرا عليها اتناء المتاجره في الفوركس حيث انه يلعب دور مهم في عمليت فتح الصفقات واغلاقها والربح والخساره

mohamedmmk
09-18-2012, 22:09
بالفعل انه ليس بالتأكيد نفس شعور وانت تتاجر بحساب ديمو
وانت بتتاجر بحساب حقيقى
لاكن هى فقط لزياده الخبره
و خصوصا المبتدأين

ahmed zayan
09-18-2012, 22:16
ما ااجمل الموضوع وما اجمل ان يكون وما اكثر حوجتنا له اخى الكريم
فنحن الان بحاجه اليه وكما ان التعليقات لها فائده كبيره فى الفهم

maro50
09-18-2012, 22:20
عن نفسى احب العمل دائما على الحساب التجريبى واتخاذة على محمل الحساب الحقيقى لان ذلك يجعلنى استفاد اكثر من خلاله حتى ازيل من توتر التداول و التحكم فى الطمع وعدم التركيز لدى

jamalsale
09-18-2012, 22:37
لا اضن دالك يا صديقي فانا جربت دالك و لم ينفع الامر يتم
مع التجربة و تكون مبالغ احتياطية و لتي قد تجعلك ترتاح لانك لاتدخل بكل مالك
و تصتطيع ان تخفف من قلق الافلاس

keko
09-18-2012, 22:43
هى فكره جيده ولكن بالنسبه لى انا ارى مهما عملت ودربت نفسى على الحساب التجريبى اكيد هيختلف تماما
عن الحساب الحقيقى وخصوصا لانك بتتعرض للضغط العصبى وتاثيراته وهذا شىء غصب عن اى شخص عند ممارسته للفوركس على الحساب الحقيقى

cheetoslover
09-19-2012, 02:03
في العادي يعني الحساب التجريبي بيكون الضغط اخف من
الساب الحقيقي بمراحل يعني الضغط كبير جدا

noureen
09-19-2012, 02:11
و الله ما بتجدى نفعا كلامك هذا كويس جدا نظرى و لكن فى التطبيق العملى لايجدى اى نفع فانا حاولت انى اعيش مغامره الحساب الحقيقى على التجريبى و اعتقدت اننى قد اتقنتها و لكنى عندما دخلت الى الحقيقى اكتشفت انها لا تجدى نفعا و لو اتخلى عن الخوف و الطمع الا بعد الخساره

dina
09-19-2012, 02:20
هى فكرة حلوة بس المشكله ان مهما حاولنا عمرنا ما هنجيب حساب الديمو
للحساب الحقيقى المشاعر بالتأكيد بتختلف كتير

zubair
09-19-2012, 02:23
الحساب التجريبى يكون الضغط النفسى اقل من الحساب الحقيقى لمعرفتنا ان لاموال التى نخسرها ما هيا الا وهميه وليست حقيقيه فعامل الضغط النفسى بسيط ولاكن يكون له تاثير فى الممارسه بصفه مستمره عليه لانه سوف يشعرك انه حساب حقيقى فعلى وانت تداول فعليا وتخسر وتكسب عليه لذلك لبد من الجميع البدء دئما" بحسابى تجريبى فى فتره لا تقل عن شهر بصفه مستمره يوميا"

mahmoud1
09-19-2012, 02:30
ممكن الواحد يتعلم حاجات كتيرة من الحساب الديمو تفيدو عند التدالو على حساب حقيقى بس يجرب يتلزم على الديمو بكل شئ كانه بيشتغل حقيقى يعنى يفتح حساب معقول مش كبير ويشتغل بدون مخاطرة ويلتزم بى استراتجية بس المشكلة الملل الكبير لما بتكون شغال ديمو ومش بيكون فى التزام لانه حساب وهمى بالعكس العمل على الحساب الحقيقى بيكون فى ضغوط اكتر

egypt25
09-19-2012, 02:30
بص هو طبعا عشان نكون منطقيين ان الضغط النفسى على الحساب الديمو مختلف ويكاد يكون مش موجود بالمقارنة بالحساب الحقيقى
يعنى مهما تعمل على التجريبى برضه الحقيقى وانت خايف على فلوسك بيبقى اختبار صح للضغط اللى عليك
ولكن ممكن تتجاوز النقطة دى بانك تدخل فى اى مسابقة من المسابقات اللى على المنتديات بحساب تجريبى
عشان يبقى عندك التزام

mansour7moh
09-19-2012, 03:11
فى حالة واحدة هيبقا الضغط هوا هوا ... لو حد قالك ادخل تداول عل الحساب دة وانتا متعرفش ان هوا تجريبى

لو تجريبى صدقنى هتلاقى نفسك بتتسرع وبتقول لنفسك انا بجرب مش هخسر كدة كدة !

yaoub
09-19-2012, 03:15
كلامك جميل يا اخي هي فكرة ممتازة و هي انك تتاجر بنفس مبلغ الايداع في الحقيقي على التجريبي

loco
09-19-2012, 03:20
فكرة لباس بها لكن يبقى دائم فرق بين الحقيقي و التجريبي
لانك تعلم في الحساب التجريبي انك لان تخسر شئ لا يوجد عامل يضغط عليك على عكس في الحساب التجريبي

mrhero
09-21-2012, 21:44
انا متفق معك من ناحية المبلغ الدي يجب ان نضعه في الحساب التجريبي و نعمل به لاكنني لست متفق معك من ناحية الضغط
النفسي الدى نتعرض له في الحساب العادي لان الشخص يحلم مسبقا
بأنه يعمل على الحساب التجريبي و بالتالي لن يكون الضغط عليه

yasser habola
09-21-2012, 23:02
اسمع يا اخي

من واقع تجربتي الحساب التجريبي بيفشل في الاختبار النفسي لدي المتاجر

فقط انت ممكن تستفيد منة في التعود علي استراتيجيتك والتعلم من اخطائك في المضاربة

انما النفسية يمكنك التعود عليها في حساب حقيقي افضل لك

azifek
09-22-2012, 00:56
بصراحة و حسب رأيي الشخصي لا يوجد أي تشابه من ناحية الضغط النفسي بين الحساب الحقيقي و الحساب التجريبي
فالحساب الحقيقي يجعلك تحت ضغط شديد كلما زادت الخسار عكس الحساب التجريبي الذي لا يهمك فيها إن كانت الصفقة تتجه نحو خسارة أكبر

smail
09-22-2012, 02:53
لا يمكن اخي ان نقرن الحساب التجريبي بالحساب الحقيقي
هذا من المستحيلات ، فالضغوطات اكيد سنراها على الحقيقي و لكن ان اعتقدت انك ستعمل على التجريبي كما لو على الحقيقي فهذا خطأ كبير

m.o.b
09-22-2012, 04:31
لان الفلوس التجريبيه والتى انت تعلم انها غير هامه ليست كفلوسك الحقيقه
ستجد الشعور مختلف تماما

احمد فاروق ابراهيم
09-22-2012, 12:44
فكرة جيدة من المهم العمل عليها
ومن المهم ضبط النفس جيدا في التجارة عبر الفوركس

misho
09-22-2012, 13:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فى البدايه اود ان اشكرك على هذا الموضوع الرائع وكلامك المتميز
واحب اوضح ان فكره الحساب الديمو بنفس المبلغ اللى ناوى تدخل بيه الحقيقى الافضل لانها تقربك من السوق الحقيقيه
بالتوفيق للجميع

YASER83
09-22-2012, 15:49
السلام عليكم
انا انصح بعدم خلط المشاعر والاحاسيس والحدس في قرارات فتح الصفقات
لأن هذا يعتبر متاجرة عشوائية وهذا يتعارض مع الاساليب الصحيحة لإدارة راس مالك

mansourito
09-22-2012, 15:57
بالفعل اخي هذه الطريقة ستقربك لأختبار بعض الضغط النفسي الموجود في الحساب الحقيقي
لكن لا ظن أنك ستصل الى 100 في 100 من الضغط الموجود في الحقيقي

faster4
09-22-2012, 16:06
طبعا عيب الديمو هو ان المتداول يتداول فيه بدون مشاعر ، وهذا لا يعكس القدرة الحقيقية للمتداول ، لذلك يجب عليك ان تلغي مشاعرك في الحساب الحقيقي

pota1999
09-22-2012, 17:40
هذه الفكره جيده فى شئ واحد فقط انك تستكشف هلى استراتيجيتك التى تعتمد عليها فى تجارتك ستكون مناسبة لراس المال الذي تنوى المتاجرة به من عدمه اما بخصوص الضغط النفسي فهذا شيئ طبيعى فى المتاجرة على حساب حقيقي ولكن يمكن التغلب عليه بادارة راس المال فقط

maha sharawey
09-22-2012, 18:17
بسم الله الرحمن الرحيم
الضغط النفسي من الامور التي من الممكن ان تضيع الحساب بالكامل
ولابد ان يكون الحساب التجريبي مساوي او مقارب للمبلغ الذي في الحساب الحقيقي
حتي لا يضع المتاجر نفسه تحت ضغط عصبي
وايضا حتي نتخلص من عمليه الضغط العصبي لابد ان يكون لنا دراسه راس مال سليمه

adel asran
09-22-2012, 19:18
والله هو الديمو بيساعد عي تهدئة الحالة النفسية
ولكن ند فتح الحساب الحقيقى يكون هناك خوف
ولذلك انصح بان يتم التداول بعقود صغيرة جدا
عند فتح اول حساب حقيقى لك

nassim28287
09-22-2012, 19:33
اكيد الضغط ما يروح بنفس الدرجة لكن عندك حق رحتكون تحت اختبار حقيقي

sharif4
09-22-2012, 19:35
هذا من المستحيلات ، فالضغوطات اكيد سنراها على الحقيقي و لكن ان اعتقدت انك ستعمل على التجريبي كما لو على الحقيقي فهذا خطأ كبير
لكن برضه يكفي ان المضارب عارف ومتأكد انه مش حقيقي وبرضه هيدخل يخاطر ومش ف دماغه حاجة ولو خسر مش هتفرقق
صدقني لاغنى عن الخبرة من الحساب

ahmedamz
09-22-2012, 19:37
اكيد كل متاجر يتاجر فى سوق الوركس من خلال حساب ديمو لن يشعر بالقلق او التوتر لانه
يعلم ان مهما تحولت الاسعار لن يخسر ابدا ولكن هو ايضا يتدرب ويستفيد جدا

aymen
09-22-2012, 19:56
نعم اخي وهذه هي احسن طريقة تعلمك الجد عندما تفتح حساب ك الحقيقي
لانه لو تاجرت بحساب تجريبي مسترخي صدقني لن تتعلم شيئا

magic777
09-22-2012, 20:15
اكيد كل متاجر يتاجر فى سوق الوركس من خلال حساب ديمو لن يشعر بالقلق او التوتر لانه
يعلم ان مهما تحولت الاسعار لن يخسر ابدا ولكن هو ايضا يتدرب ويستفيد جدا

وده اللي بيخلي الاغلبيه متديش الاهتمام الكافي للحساب الديمو وهيا بتدرب عليه علشان كده مش بيستفيدوا منه
كويس وبتكون تجربه العمل عليه مجرد تعلم المجال وازاي يتاجروا فقط

wowdd
09-22-2012, 22:22
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

السلام عليكم ورحمة الله

اتفق معك تماما ان الحساب الديمو لزم يكون بنفس المبلغ الى الواحد هيثثمره علشان يدرب صح على كل شئ
علشان يقدر يحقق النجاح على الحقيقى فيما بعد ودا اهم عامل نفسى فى التدريب

الشياطين الحمر
09-22-2012, 22:37

face book
09-22-2012, 23:14
الضغط النفسي من اسباب الفشل في السوق اذا ما كانش من اهم اسباب الفشل ولكن كيف يتم علاجه؟؟؟

ادخل علي الميتا تريدر وافتح حساب ديمو واشتغل لمده لاتقل عن 3 اشهور بكل شروط الاستراتيجيه وكل البنود في الدخول والخروج

gigi
09-28-2012, 04:53
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع المميز ان
الموضوع ليس بهذه السهولة ابدا ولكن الامر
مختلف جدا فى الحساب الحقيقى لانه فى الحساب
التجريبى انت متأكد انه لايوجد خسائر حقيقية
وانها مجرد خسائر وهمية فقط ولكن الضغط النفسى
الحقيقى فى الحساب الحقيقى فقط ويجب التحكم
فيه واعتقد اننا لايمكننا التدرب على ذلك فى حساب الديمو

magictrader
09-30-2012, 15:24
الفرق الوحيد بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى هو الضغط النفسى والتحكم فى العواطف ... الحساب التجريبى لا يوجد بة اى ضغوط او عواطف لذلك يسهل تحقيق الربح ... اذا كنت تريد ان تختبر الضغط العصبى والعواطف يمكنك فتح حساب حقيقى برأس مال صغير بديل للحساب التجريبى

nemo19
09-30-2012, 15:33
اعتقد ان الموضوع ليس بهذه السهولة ابدا ولكن الامر مختلف جدا فى الحساب الحقيقى لانه فى الحساب التجريبى انت متأكد انه لايوجد خسائر حقيقية وانها مجرد خسائر وهمية فقط ولكن الضغط النفسى الحقيقى فى الحساب الحقيقى فقط ويجب التحكم فيه واعتقد اننا لايمكننا التدرب على ذلك فى حساب الديمو

forexfun
10-07-2012, 04:56
بالنسبة للضغط النفسي حتى لو عملنا على الاحساس به على الحساب التجريبي ، فإنه ليس تفس الاحساس على الحساب الحقيقي.
يحدث لي بمجرد أن افتح صفقة على الحساب الحقيقي فيتملكني الخوف والضغط

kamola
10-07-2012, 22:48
اخى الكريم مع كامل احترامى لك لا يوجد مستحيل فى هذا الكون ابدا
ولكن نحن من نصنع المستحيل
ولا نعطى لانفسنا فرصه التجريب ابدا

Nagwa
10-07-2012, 22:53
طبعا الشعور بالضغط النفسى يختلف من الحساب التجريبى عن الحساب الحقيقى ففى الحساب الحقيقى تكون عارف انه مالك والربحاو الخسارة عائد عليك

ptczalat
10-07-2012, 22:54
بجد انا كنت بفكر اعمل كدة لكن مكنتش عارف
هل تفكيري دة صحيح ولا لأ لكن بعد ما انت قلت الكلام دة ابحت متفائل
وان شاء الله هابجء اعمل كدة فعلا

jesy
10-07-2012, 23:11
طبعا من المهم جدا ان يبدا الواحد بحساب ديمو قبل فتح الحساب الحقيقى واؤاكد قبل فتح الحساب الحقيقى ويشوف نفسه ويطبق اللى قراه واتعلمه وفهمه يعنى يطبق عملى وكمان يجرب نفسه هيحس بايه واعصابه اخبارها ايه هى طبعا فى البداية بتكون زى لعبة بس التحدى للوصول للمكسب وزيادة رأس المال شىء مهم

mohamedemara
10-07-2012, 23:22
لابد وان نقوم بالعمل بعيدا عن اى ضغوط نفسيه
حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

moonli
10-07-2012, 23:36
الفكره كويسه بس برده مش هتكون زى الحساب الحقيقى
وخسارة فلوسك نفسها
مفيش خبره حقيقيه الا على الحساب الحقيقى

ayaatzaki
10-07-2012, 23:45
لا يمكن ابدا الديمو يكون كالحقيقى فتحرك السعر فى الشموع على الحقيقى له تأثير وضغط نفسى كبير ممكن يقل باستراتيجيه مدروسه متعلم عليها وقت كبير
استوب لوز مدرب عليه لزوج معين

forex.fee
10-07-2012, 23:46
بجد اصعب حاجه فى الفوركس هى انت نفسيه المتاجر وبجد لازم نعمل
كنترول على انفسنا وبجد دى اهم حاجه فى الدنيا انك تلتزم بنفسك

علاء بدران
10-07-2012, 23:48
بجد هيا محاولة جيدة جدا بس يكفى ان المضارب يعرف انة غير حقيقى
وهيخاطر من الاخر لاغنى عن الخبرة من الحساب الحقيقى

issssou
10-08-2012, 21:13
السلام عليكم
انا اتفق معك فعلا عندما فتحت حسابى بمبلغ صغير وكان حساب حقيقى اختلف الوضع كثيرا فا انصح الجميع بعمل هذه التجربه لانها مفيده جدا وتضعك فى وضع الاختبار الصحيح
بالتوفيق لك

zied88
10-08-2012, 21:20
كلامك جميل يا اخي هي محاولة جيدة وكل حاجة
لكن برضه يكفي ان المضارب عارف ومتأكد انه مش حقيقي وبرضه هيدخل يخاطر ومش ف دماغه حاجة ولو خسر مش هتفرقق
صدقني لاغنى عن الخبرة من الحساب الحقيقي نفسه

ايوه كلامك صح لانو مهما يكون حساب تجريبي يبقا ديما تجريبي و نفسية المظارب تفرق لانو مايهم لما يخسر نقود في حساب تجريبي

mannon
10-09-2012, 16:30
بجد اصعب حاجه فى الفوركس هى انت نفسيه المتاجر وبجد لازم نعمل
كنترول على انفسنا وبجد دى اهم حاجه فى الدنيا انك تلتزم بنفسك

النفسية فى الفوركس انا شايف انها اصل لكل الخسارة ، لان اساسا الى مش بيقدر يتحكم فى نفسة وقت المكسب اكيد وقت الخسارة بيسيب نفسة لحد ما يخسر كل الى يملكة

sarim
10-09-2012, 16:34
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد
فى هذا الموضوع لانى لسه فى البدايه ولكننى اعتقد ان بعض الزملاء قاموا بالرد
المناسب على هذا الموضوع وياريت المزيد من الردود من باقى الاعضاء ذات الخبره لمعرفه ماالمقصود من هذه اتالصو

اسيا
10-10-2012, 02:07
هناك اختلاف فى العامل النفسى فى الحساب الحقيقى عن الحساب التجريبى ولكن الحساب التجريبى على مبالغ صغيرة تجعلك تقترب من الواقعيه ووالنتيجه تكون اقرب الى الحقيقه فى الحساب الحقيقى ولهذا ساحاول تجربته ولكن العامل النفسى اعتقد نفس الدرجه لانك تشعر بالامان فى التجريبى عن الحقيقى

علاء بدران
10-10-2012, 03:47
مفيش ضغط على الحساب التجريبى زى الضف ال بيكون على الحساب الحقيقى
ولكن ضغطة يكون فى انك ترى انك لا تتعلم بشكل سريع فيكون هناك ضغط عليك

toto
10-21-2012, 06:42
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الرائع
ان الحساب الديمو حاجه والحساب
الحقيقي حاجه تانيه خالص
مفيش اي مقارنه بينهم
التجريبي ليس فيه اي ضغط نفسي او عصبي
لذلك فالافضل انك تتاجر باستخادم اكسبيرت او اسكريبت
يفتحلك الصفقات ويقفلها بدون اي تدخل منك

mohamed ezzat
10-21-2012, 16:41
بالفعل هذا ما اتبعتة فى بدايتى
فتحت حساب ب 300 دولار وهو نفس ما أودعتة بمال حقيقى واقنعت نفسى انه حساب حقيقى لاتعامل معه مثل الحقيقى
ولكن للأسف العامل العقلى صعب على الكثير وهو يعلم انه لن يخسر شئ

egypt25
10-21-2012, 17:02
فكرة جميلة فعلا عشان فيه ناس كتيرة مش بتحب الحساب التجريبى عشان مافيهوش شغط
وكمان فيه طريقة انك تفتح حساب تجريبى وتعمل تحدى بينك وبين نفس ان اخر الشهر يكون كسبان

aoneman3
10-21-2012, 19:39
السلام عليكم ورحمة الله وبربكاتة
الضغط لنفسى يؤدى الى نفسية سيئة
وبالتالى عدم تركيز ثم تسرع
ثم خسارة ثم فشل

majdquran
10-21-2012, 19:56
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد
افضل طريقة لاكتساب الخبرة الحقيقية ...
مبلغ صغير قد لا يحقق لك الارباح الكافية ولكن سوف يحقق لك الكثير الكثير من الخبرة التي سوف تحقق لك الارباح مستقبلا ..

sky4net
10-25-2012, 04:00

meeco
10-25-2012, 04:05
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

لا يمكن مقارنة الحساب التجريبى بالحساب الحقيقى
لان التداول على المال الحقيقى يختلف عن التداول بالمال الغير حقيقى

MAGDY
10-25-2012, 05:04
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

لك التقدير والإحترام يا عزيزى الفاضل /
actas
فكرتك جميلة وممتازة وسليمة 100% وهو ده الكلام الصح فعلاً
وحيقيقةً .. أول مرة حد يقول الفكرة دى فى المنتدى هنا
ياريت المبتدئين يطبقوها ويعملوا بها
تحياتى

joker7diaa
10-25-2012, 05:14
اعتقد انه على الحساب التجريبي لا يمكن ان يكون هناك ضغط نفسي الضغط هو على الحساب الحقيقي واسئل مجرب

hasback
10-25-2012, 05:15
بالفعل فكرة جيدة ولكن العيب فيها انك تعرف ان الديمو لو خسرت الحساب لا مشكلى كلنا نعرف ان نضع الافكار ولكن هل نطبقها كما فكرنا فيها الامر
صعب لان العامل النفسي يكون اقوى منك والامر يتطلب سنوات لترويض الوحش

Cayote
10-25-2012, 07:58
تحياتي

ramzy sayed
10-25-2012, 09:19
انا اعتقد انة لا يمكن اختبار العامل النفسى عى الحساب التجريبى لان ذلك لا يمكن
ان تجربة الى على الحساب الحقيقى لانك لا تحس بالخسارة فى الحسابات المجانية

asmaa omar
10-25-2012, 10:02
اعتقد انه فكره جميله جدا ولكن هل ترى يا استاذى
انك سوف تتعامل مع اموال لن تؤثر عليك فى شئ كاموال سوف تؤثر عليك وقد يكونلها تاثير على كل حياتك

oudai
10-25-2012, 10:49
شي يقهر ولكن الحمد لله على كل حال
وكل عام وانتم بخير

mohamed gharieb
10-25-2012, 11:55
طبعا عمر الضغط النفسى للحساب التجريبى زى الضغط النفسى للحساب الحقيقى لكن هيكون مقارب ليه
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

amgad boles
10-25-2012, 11:58
فى جميع الحالات هيختلف الطابع النفسى فى المتاجرة على الحقيقى
حتى لو بدأت على الديموا بنفس المبلغ

mozoabdo
10-25-2012, 15:23
يمكنكم إخواني التغلب على الضغط النفسي في المتاجرة عن طريق الإستماع إلى الموسيقى أو أخذ قيست من الراحة و فعل شيء تحبه و أخيرا و ليس أخيرا التفاؤل بالصفقة التي فتحت

last12
10-25-2012, 15:38
بالنسبة لي انا اتدرب في الديمو على استراتيجيتي بنفس قيمة حسابي الحقيقي
وانا اضع اول حاجة في بالي انني يجب ان اقتل من اجل كل صفقة لكي تربح حتى ولو كانت في الديمو

yazeed
10-25-2012, 15:39
السلام عليكم شكرا لك فكرة جميلة يمكننا من خلالها التخلص من الضغط النفسي اثناء التداول

new-day
10-25-2012, 17:09
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

سلام عليكم اخي الكريم
اخي من المستحيل ان يكون الحساب التجريبي كالحقيقي
فالفرق كبير , ولابد من التعلم والتضحية على الحقيقي
لكي تصل الى الارباح

ahmed zayan
10-25-2012, 17:11
هذا مااود القيام به والتجربه عليه حتى اقيس نفسى لانه انا الان لا اعلم
اى شئ عن التعب النفسى المشابه للحساب الحقيقى مع انى دخلت اكثر من صفقه
ولكن كان دمى بارد

saasa
10-26-2012, 12:36
السلام عليكم انا فيبديةطريقي نحوى لتعلم
مشكور اخي على الموضوع الجميل

baby
10-26-2012, 12:41
السلام عليكم ورحمة الله
كلامك فيه الكثير من الصحة لكن يبقى الحساب الحقيقى حسابا حقيقيا

forex.masr
10-26-2012, 14:26
يا اخى الكريم انا عن نفسى لا اظن ان هناك نفسيه المتاجر على الحسب التجريبى ولكن
اخ الكريم على الحساب الحقيقى وتقبل مرورى وشكرا على الموضوع وننتظر مزيدك

magic777
10-27-2012, 00:28
هذا مااود القيام به والتجربه عليه حتى اقيس نفسى لانه انا الان لا اعلم
اى شئ عن التعب النفسى المشابه للحساب الحقيقى مع انى دخلت اكثر من صفقه
ولكن كان دمى بارد

علشان تجرب الضغط النفسي على الديمو حاول تخلي الحساب الديمو بنفس المبلغ اللي هتفتح
بيه الحقيقي واعتبره حساب حقيقي وشوف هتعمل ايه معاه

علاء
10-27-2012, 19:10
الضغط النفسى عامل سلبى على المتاجر فى الحقيقى ويجب ان بهيئ نفسه اولا نفسيا فبل البدجا
فى اى صفغقه ولا يمشى وراء عواطفه

شيرين
10-27-2012, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
نعم هي فكرة جيدة و جربتها من قبل
فتحت حساب تجريبي بقيمة 250 دولار و أردت أن أتاجر به كأنه حقيقي
و إستفدة الكتير فعلا
رغم هذه الأشياء كلها يبقى هناك إختلاف في الضغط النفسي
دمت بحفظ الرحمن

ahsankhan
10-27-2012, 19:24
ن الحساب التجريبي لا يفرق معي
لاكن انا برجو ححاول اعملها واشوف عامل النفس فيها ويمكن تنجح ويمكن تفشل وعلي العموم شكرا علي شرحك دا مفيد صدقني لاغنى عن الخبرة من الحساب الحقيقي نفسه

demitri86
10-27-2012, 19:32
لا اعتقد ان هده فكطرة صائبة انا سبق وان جربتها و لم تفلح معي الحساب التجريبي لا يمكن ان يظهر لك مساوءك مهما فعلت و حتى التوتر لن تشعر به لانك تعرف انك لو خسرت راح تعيد تفتح حساب اخر اما في الحقيقي الامر مختلف الخسارة تكون خسارة حقيقية

marcelo
10-27-2012, 19:51
سلام عليكم اخي الضغط النفسي لاا اعتقد انه يحدث عند المتااجرة في حساب الديمو لان المستثمر عارف ان الحساب اذا خسارة فانه يستطع ان يفتح حساب اخر متى يشاء لكي يعود الى المتاجرة

ProDZlotfi
10-27-2012, 19:54
هناك اختلاف بين ديمو و حقيقي واختلاف بالمبلغ المداع

Bebo_66
10-27-2012, 20:56
أنا أييد فكــــــــرة فتح الحساب التجريبي هـذا بالنسبة للمبتدئين لأنه هو الوسيلة الوحيدة التي تتيح للمتدرب المستجد في هذا السوق أن يتد رب
علي كيفية التداول ومن ثم ,كسب الثقة التي تؤهله كي يعمل بجد وثبات عند ما يبدأ حسابه الحقيقي

mohamed gharieb
10-28-2012, 01:53
اولا هي فكرة ممتازة و هي انك تتاجر بنفس مبلغ الايداع في الحقيقي على التجريبي

hora
10-28-2012, 03:14
انا اعتقد ان الضغط النفسي بيختلف في الحساب الحقيقي عن التجريبي انا بتدرب علي الحساب التجريبي
ولا اشعر باي نوع من الضغط النفسي غير بس بشويه زعل خفيفي لا يحتسب عند الخسارة لاني عارفه
انه مش حقيقي اعتقد اننا نختبرة علي الحساب الحقيقي كي نتعلم وشكرا لك موضوع جميل

omnia
10-28-2012, 04:16
كلام جميل جدا بس بيختلف انا الضغط الى بيتعرض لية الشخص فى الحساب التجريبى ببتحكم فية من ضغطة واحدة بالماوس انما طبعا الحساب الحقيقى بيكون غير كدة بيكون طبعا جهد كبير اوى علشان تكون راس مال

emyforex
10-28-2012, 04:37
فكرتك حلوه مفروض لما نفتح ديمو نضع نفس المبلغ اللي هنحطه في الحقيق عشان نعرف نتعامل كويس مع الحقيقي
بس فيه فرق لان الديمو مش بنفس الضعط النفسي لانها فلوس وهميه
ما الحقيقي بنكون خايفين اكتر لانها من مالنا واي خساره هتاثر علينا

hams
10-28-2012, 04:42
اكيد طبعا يوجد اختلاف عند فتح حساب تجريبى بتكون متاكد انك لو خسرت عادى مفيش مشكله

انما الحساب الحقيقى بتخسر مالك فلازم بتكون على حذر عكس التجريبى

ramy saad
10-28-2012, 05:30
السلام عليكم ورحمه الله هذه هذه الفكره جيده ولاكن لا نستطيع ان نجعل الديمو مثل الحقيقي والسلام عليكم ورحمه الله

mohamed amin
10-28-2012, 06:23
الضغط النفسى له تاثير نفسى على المتاجر اثناء اتخاذ القرارات
فالخوف والقلق قد يدفع المتاجر ان اتخاذ قرارات سلبية تودى بيه الى الخسائر

mo7i
10-28-2012, 18:58
السلام عليكم و رحمة الله الحالة نفسية تلعب دور كبير في نجاح المتداول
يجب على المتداول التحكم في مشاعر و العوطف

nada
10-29-2012, 06:28
اعتقد انة لا يمكنك اختبار الضغط النفسى على حساب تجريبى وذلك لان الضغط النفسى يحدث نتيجة لخوف المتداول من خسارة اموالة وضياعها وهو ما لا يتوافر فى الحساب التجريبى

nermy
10-29-2012, 15:04
لا يمكن اختبار الضغط النفسى على الحساب التجريبى لان الاموال وهميه ولكن يمكن اختبار الضغط النفسى على حساب حقيقى مصغر

latraaa
10-29-2012, 15:08
إدا كان عنا في المنتدى إستشاريين نفسانيين نرجوا منهم المشاركة، أظن بأن الفوركس سيخلف عقد نفسية للبعض
هههههههههههههه

hina fatima
10-29-2012, 15:10
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

الضغط النفسى لو عايز تجربه على الحساب الديمو يمكنك ان تفعل هذا ولكن عليك ان تكون مشترك فى مسابقة حتى تتمكن من اختبار النفسية لديك اثناء العمل فى الفوركس وهذا ما اريدك ان تعرفه جيدا فى سوق الفوركس ان النفسية لدى المتداول فى الفوركس لها التاثير الاكبر فى حياته فىا لفوركس

rooseyflower
10-31-2012, 08:05
يوه فعلا الطريقه دى طريقه سليمه فى التعلم
لازم نعمل على الحساب التجريبى اللى هنعمله على الحقيقى عشان نتعلم صح

islammony
10-31-2012, 09:41
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد
الفلوس التجريبيه والتى انت تعلم انها غير هامه ليست كفلوسك الحقيقه ستجد الشعور مختلف تماما هذا من المستحيلات ، فالضغوطات اكيد سنراها على الحقيقي و لكن ان اعتقدت انك ستعمل على التجريبي كما لو على الحقيقي فهذا خطأ كبير

zezoo torky
10-31-2012, 09:52
معظم الناس بتاخد
التجريبي ع انها بتجرب وخلاص
لكن انت لو عملت نفس المعاملة الي هاتعملها لو حقيقي
اكيد هاتستفيد جداااااااا

kingptc
10-31-2012, 09:58
طريقة رائعة ومجربة
لانه يساعد الناس على الدخول في جو الفوركس الحقيقي

osamaelnino
10-31-2012, 10:46
لا يمكن اختبار الضغط النفسى على الحسابات الديمو
لابد ان يكون حساب حقيقى

ahmed1980
10-31-2012, 12:01
بسم الله الرحمن الرحيم
مهما فعلت لن تصل للضغط علي الحساب الحقيقي
فهو مختلف تماما

فتحية55555
10-31-2012, 12:10
يااخى الضعط النفسى موجود غند لك انسان ولكن طولة البال تبلغ الامل ولان المعرفة توصلك لبر الامان كن متفاءلا

maged3bkr
10-31-2012, 12:45
انت مش هتقدر تضحك على نفسك الضغط على الحساب التجريبي يختلف تماما عن الضغط فى الحساب الحقيقي و لكن الحساب التجريبي مفيد لعدة اغراض منها اذا كنت مبتدئ لا ترمى نفسك فى النار على طول تتعلم على الحساب التجريبي اولا ثم الى الحساب الحقيقي تبدا تضع اول ايداع لك

temp16
10-31-2012, 12:55
انا افضل ان استخدم نفس حسابي في الحقيقي على الحساب الديمو
وذلك يمكنني من التدرب على ما املك وبذلك استطيع ان ابعد المشاعر عني

beka
10-31-2012, 13:07
الفرق بين الحساب الحقيقي والحساب التجريبي هو ان المال بيكون افتراض والربح ايضا في حاله الحساب التجريبي والعكس في الحساب الحقيقي وايضا الضغط العصبي يكون كبير جدا فيحاله الحقيقي علي عكس التجريبي

ahmed zehiry
10-31-2012, 13:12
السلام عليكم اخى الكريم
انا اتفق معك تماما اخى الكريم فى هذا الموضوع و انا شخصيا فى بداية تعلمى للفوركس قمت بعمل حساب تجريبى ب 500$ فقط و تعاملت معه على انه حساب حقيقى
تحياتى لك و بالتوفيق للجميع و تقبل مرورى

minaedward
10-31-2012, 13:14
العمل على الحساب التجريبى ليس فيه مكاسب او خسلئر حقيقية فلا توجد مخاطرة ولكا العمل فى الحساب الحقيقى يوجد فيه ربح حقيقى وخسارة حقيقية

مرمر
10-31-2012, 13:48
شكرا لنصيحتك فهي غاليه ومفيده
وانا فعلت شئ مثل هذا وافادني فعلا
فلهذا يجب التدرب علي الحساب التدريبي
لمده 3 شهور علي الاقل

alkods5000
10-31-2012, 13:50
السلام عليكم
هى طريقة كويسه بس المشكلة مش ف المبلغ اللى حضرتك بتتداول بيه
المشكلة فى اطمئنانك للحساب التجريبى وكتير مننا بينجح عليه
وخوفك من الخسارة مع المشاعر الاخرى وانت ع الحساب الحقيقى

Mamadof55
10-31-2012, 13:53
انا ارى ان لازم نتخلص من الضغط النفسى و نبعده عن الفوركس حتى نستطيع ان نركز على ادائنا لان الضغط النفسى يشكل ضرر كبير على الاداء

samorai
10-31-2012, 14:00
لقد جربت هدا الامر و لم يكن هناك فرق بالنسبة لي
فلى يمكن مقارنت التجريبي بالحقيقي

عبدالله محمد عبد الفتاح
10-31-2012, 14:05
انا اري ان المتاجره في الحساب التجريبي يكون خالي تماما من الضغط العصبي
لاننا نعلم انه حتي اذا خسرت المبلغ كله لن تخسر شئ
اما الحساب الحقييقي يكون فيه الضغط العصبي الحقيقي

abderrafi3
10-31-2012, 14:34
السلام عليكم. الحساب التجريبي لا يشكل ضغطا نفسيا على المتداول لأنه حساب وهمي

nora
10-31-2012, 14:36
صعب انك تتخيل ان الحساب التجربيى زى الحساب الحقيقي و دا لاننا في اللاوعي متاكيدن اننا في التجريبي لا نخسر اى نقود حقيقية وان دا حساب وهمى فبالتالي مش بيكون هناك ضغط نفسي وحتى لو حاولت انا من جوايا علي يقين انه مش حقيقي , لكن في الحقيقي الامر مختلف تماما انت فعلا مترقب ولو خسرت اكيد بتتاثر وتزعل جدا طبعا

forex.masr
10-31-2012, 14:42
والله يا اخى الكريم اولا انت اللى عملته صح انك تجرب على الديمو وبجد اهم حاجه فعلا انك تقدر تتحكم فة نفسك
وتقبل مرورى اخى الكريم وشكرا على مجهودك وتسلم الايادى

nrgslawi
10-31-2012, 15:26
اخي العامل النفسي وتاثيره لا يكون متوفر في الحساب التجريبي الا في حالات قليلة
لكن الحل بالنسبة لي هو فتح حساب بمبلغ صغير 10 دولار والدخول بصفقات ب 1 سنت وهذا كله لاختبار الظغط النفسي

issamlyon
10-31-2012, 15:44
بالنسبة لي انا عندما اتاجر بالحساب التجريبي لا توجد هناك ضغوطات كبيرة اما في الحساب الحقيقي فنجد ان عقلك لا يحتمل هذه الضغوطات السلبية والتي تعود سلبيا على المتاجر

ماجدة فتحى محمود
10-31-2012, 15:48
هلينا أولا أن نثق فى الله سبحانه وتعالى وأن نهدأ ونعرف أن الأرزاق بالله ولذلك علينا أن نهدأ قبل البدء فى الفوركس ونحسن إتخاذ القرار سواء بيع أم شراء.

ahmed sleem
10-31-2012, 15:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يوجد اختلاف بين الديمو والحقيقي الا في
الراحه النفسيه والربح هناك وهمي وهنا حقيقي

abdullah bakri
10-31-2012, 15:54
لا توجد مقارنة بين الضغط النفسي على الحساب الحقيقي والحساب التجريبي .
الحساب التجريبي دائما هناك مبدا الشخص لم يخسر شيء بل تعلم شيء حتى لو خسر .

cristiano
10-31-2012, 16:02
الفرق الوحيد بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى هو الضغط النفسى والتحكم فى العواطف ... الحساب التجريبى لا يوجد بة اى ضغوط او عواطف لذلك يسهل تحقيق الربح ... اذا كنت تريد ان تختبر الضغط العصبى والعواطف يمكنك فتح حساب حقيقى برأس مال صغير بديل للحساب التجريبى.

zizokapo
10-31-2012, 16:11
يمكنكم إخواني التغلب على الضغط النفسي في المتاجرة عن طريق الإستماع إلى الموسيقى أو أخذ قيست من الراحة و فعل شيء تحبه و أخيرا و ليس أخيرا التفاؤل بالصفقة التي فتحت

emy
10-31-2012, 16:16
بصراحه نصيحه ممتازه, بالفعل انا فعلتها من يومين ولكن بحساب وهمى 5000 ورغم كبر مبلغ التداول الا ان بتوتر عند دخولى صفقات فاانا بتعامل فى الحساب التجريبى كأنه حقيقى تماما والحقيقة تعلمت الكثير

mido_mt
10-31-2012, 18:56
ستجد الشعور مختلف تماما

أتفق معك فى الرأى اخى الفاضل فلا تساوى الحساب
الحقيقى بالحساب التجريبى هناك أختلاف كبير جدا

stp96
11-20-2012, 13:52
بالفعل يجب علينا ان نتعامل مع الديمو كما نتعامل مع الحساب الحقيقي
وان نفتح حساب في التجريبي بنفس راس مالنا وبذلك سنتمكن من التداول والتدرب على المبلغ الذي لدينا

qusayyy
11-21-2012, 13:32
من المستحيل ان تفكر نفس التفكير عند استخدامك الحساب الحقيقي
لان التجريبي اكيد ماحيخليك واثق بنفسك وقادر على الدخول بالحساب الحقيقي
بالصفقات بقوة وبثقة لذلك ما حيفيد موضوعك

ahmedsaied
11-21-2012, 16:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اختلف معاك كلييا الحساب الحقيقى شىء والتجريبى شىء اخر الحقيقى احساس مختلف مع اخترامى ليك فى حاله الخسارة والربح ايضا تتغير نفسيتك اما التجريبى مش هتفرق ممكن اقفله وافتح واحد تانى عادى فى اختلاف

Forex4moon
11-25-2012, 16:15
حققا اخي العامل النفسي يغيب في التجارة على الحساب التجريبي وهذا يؤثر على المتدول في بدايته . وأظن ان فكرتك جميلة . ولكن يبقى في العقل الباطن للشخص ان الاموال غير حقيقية و بالتالي رغم ذلك يغيب العامل النفسي و هذا سبب المشكل كما ذكرت سابقا.

maloka
11-25-2012, 19:37
نعم يااخي عندك حق يجب ان تجرب الحاله النفسية وكل شيء علي الحساب التجريبي
لانه مثل الحقيقي بالظبط ونتعامل معه كانه حقيقي ونبتعد عن الطمع الزائد البيحصل في التجريبي لاننا عارفين انه مش حقيقي
وندخل الصفقة بنفس العقد ونقاط صغيرة ونتعود علي ذلك لكي نتعامل مع الحقيقي بعد ذلك بحاله نفسية جيدة وشكرا لك

fafa
11-25-2012, 20:10
هى نوعا ما فكره جيده بس للاسف بالفعل العمامل النفسى على الحقيقى لازم يختلف عن التجريبى بس انا اشكرك
على وضع هذا الموضوع على الاقل نستطيع بافكارنا وردودنا ان نصل الى كيفيه السيطره على النفس باختلاف الحسابيين

abdenbi
11-25-2012, 20:45
نعم اخي ما تقوله ممكن و يمكن ايضا ان يعمل المبتدؤون بنضا
التحدي بينهم و بين انفسهم او مع مبتدئين اخرين و تكون هناك شروط على الرافعة

محمود شبايك
11-25-2012, 20:53
الحساب التجريبى انت ممكن تتاجر باى مبلغ انت عايزه وده بيفيد فى
حاجة ان هو بيقلل حالة الضغط النفسى والتوتر لما تيجى تخش الحساب
الحقيقى لانك ساعتها بتكون اتعلمت تعمل صفقات ازاى وتقلل الخسارة
ازاى

ANGEL_FROM_SKY
11-25-2012, 20:53
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

الله عليك والله ده الكلام الصح . كلام جواهر لا غبار عليه . وهو نصيحه غاليه لمن يعرف قيمتها . لماذا نفتح حسابات تجريبيه بمبالغ طائله ونتدرب عليها ومن ثم تكون النتيجه لا مبالاه وعدم اهتمام ولما نيجى نفتح حساب حقيقى نفتج حساب بمبلغ اقل منما فتحنا به الحساب التجريبى

سامية
11-25-2012, 21:01
هذا من المستحيلات ، فالضغوطات اكيد سنراها على الحقيقي
و لكن ان اعتقدت انك ستعمل على التجريبي كما لو على الحقيقي فهذا خطأ كبير

سامية
11-25-2012, 21:27
و إستفدة الكتير فعلا

m.sulyman5555
11-25-2012, 22:20
نعم الضغط النفسى امر الكثير يتعرض له المتاجرين وخصوصا عندما تكون مبتدا ...فهو امر مرهق ويشعر المتدوال بالياس

gomana
11-25-2012, 23:18
فكرة جيدة وانا جربتها من قبل وقت ماكنت بتعلم بس للاسف زهقت ومليت بسرعة ولقيت نفسى بفتح حساب حقيقى
بس برضه مهما حاولت تعيش جو الحقيقى بحساب ديمو مش هيبقى زى احساسك وانت بتتاجر بحسابك الحقيقى لما تفتحه خاصة لو كان ده اول حساب حقيقى تشتغل عليه

yassoo011
11-25-2012, 23:26
يجب ان تجرب كل شيئ على الحساب التجريبي والضغط النفسي من تقلبات
الاسعار وبالذات في وقت التقلبات في السوق بسبب الاخبار او الاضطرابات

amira
11-26-2012, 00:29
مش عارفه حاسه انه حتى لو المبلغ صغير وعملنا نفس الحاجات اللى بنعملها على الحساب الحقيقى على الحساب التجريبى
برضو هيكون الشعور مختلف ومش هيكون عندنا نفس الخوف والتوتر اللى فى الحساب الحقيقى

saly
11-26-2012, 02:42
هى فكره حلوه فعلا لو كنت لسه على الديمو كنت نفذتها
بس انا الحمد لله اجتازت المرحله دى وحاليا بشتغل على الحقيقى

sarasara
11-26-2012, 03:40
عمر ما هيكون الضغط النفسي للتجريبي زي الحقيقي و دا بيبقى حاجة غصب عن الواحد حاجة نفسية يعني
بس المشكلة دي حلها سهل
افتح حساب حقيقي لكن بمبلغ صغير و الا حد ما هتحس بالضغط النفسي

kingmos4
11-26-2012, 06:31
اظن انه الاهتمام بالحساب التجريبى قليل جدا حتى لو خسرت الحساب كله ولا فى الدماغ
اما الحساب الحقيقى لو خسرت دولار قلبك تلقيه بيدق وتطلع وتنزل والدنيا زى المرجيحة من تحت لفوق

سامية
11-26-2012, 11:20

سامية
11-26-2012, 11:32

حمو
11-26-2012, 14:09
مع اني اتفق مع الاخوه اللي قالوا ان الضغط في التجريبي مش ممكن ان يكون مثل الحقيقي بس خلينا نجرب هيكون اقرب من الضغط اما يكون المبلغ صغير
بس ممكن تقولي ازاي بقلل الحساب الي 500$ مع العلم انه في التجريبي بيكون 50000$

one17
11-26-2012, 15:34
انا دائما اتدرب في الحساب التجريبي بالمبالغ التي تشبه راس مال
لان التداول باكثر من دالك سيجعل تحس بان الارباح في الحقيقي قليلة

besho
11-26-2012, 17:13
اكيد هيبقى فيه ضغط بس مش زى ضغط
الحساب الحقيقى عليك هناك فلاق فى السرعات
سيدى القاضى التجريبى انت عارف ان الفلوس
مش حقيقيه علشان كده سميناه تجريبى
يعنى بتجرب فيه

أمير الحياة
11-26-2012, 17:14
احلى حاجه بتقدمها الشركات الحساب الديمو بيديك مجال تتدرب بشكل عملي وواقعي وتقدر تحدد مستواك عن طريقه

best13
11-26-2012, 17:46
بالفعل التداول بحماس في الديمو وبنفس مبلغ راس مالك يعطي نتائج جيدة
من جهة تتدرب على راسمالك وايضا انت في تحدي هل ستستطيع حمايته

alinader5
11-26-2012, 17:52
من اهم العوامل لتجنب الضغط النفسي اثناء التداول في الفوركس هو وضع هدف لربح مبلغ معين صغير او حسب راس ماله وعدم الطمع لكي لايزداد الضغط عليه

said@77
11-26-2012, 18:08
سلام
أخي الضغط في الحساب حقيقي غير يا حبيبي لأنك تعمل بعملة حقيقية شكراااا

سولي
11-26-2012, 18:18

economist252
11-26-2012, 18:49
ادا استعملت الحساب ديمو انت تعلم ان المبلغ مش حقيقي لدلك لن يكون هناك ضغط نفسي مثل استعمال الراسمال الحقيقي لكن جيد انك تمرن تقبل مروري

سولي
11-26-2012, 18:55
و إستفدة الكتير فعلا
و الله أعلم

ماتريكس
11-26-2012, 19:12
هناك فرصة رائعة تسمح بها شركة أنستا للتداول برصيد البونص على الحساب الحقيقي ، فتشعر بالتجارة الحقيقية و بأنك تتاجر بشكل
جدي و فعلي ، مع أنك في حقيقة الأمر لم تدفع سنتا واحدا من جيبك ، و هذه فرصة جيدة لاختبار السوق و عدم المغامرة بأموال حقيقية ،
مما يؤدي الى اكتساب المتداول خبرة و مهارة من خلال التجربة على الحساب الحقيقي ، فيصبح مؤهلا لخوض غمار تجارة الفوركس
من أوسع الأبواب ، لكن بشرط عدم المخاطرة بنسبة كبيرة من رأس المال حتى يظل مستمرا في السوق و لا يخرج مع أول خسارة.

سولي
11-26-2012, 19:18
ستجد الشعور مختلف تماما

سولي
11-26-2012, 19:43

mido4d
11-26-2012, 20:18
هو اكيد الحساب التجريبي مش زي الحقيقي لكن في رأيي الحساب التجريبي مخصص علشان التدريب على الااستراتيجيات وفهم حركة السوق والكلام دا لكن النفسيات اكيد بتفقرق بين الحسابين

Mohi1192
11-26-2012, 20:31
ديما مع التجريبي بيكون الضغط النفسي والعملي بأحسن حال ولكن عندما تتعامل مع الفوركس الحقيقي

وتداول بيكون حالتك تتغير ميت درجه ونفسيتك بتكون مختلفه ولكن لازم يكون لك ضبط النفس حتى لا تخسر

sara hossam
11-26-2012, 20:40
فعلا الموضوع بيبقي كأنه علي الحساب الحقيقي
انا عاملة الحساب الديمو 100 دولار
اكيد يعني ببقي علي اعصابي عشان مش عايزاهم يقلو

mastar_soft
11-26-2012, 20:56
بالعكس الحساب الديمى مهما تشتغل عليه انت مش خايف اساسا لانك مش خسران حتى دولار ولا سنت واحد
مفيش اى ضغط نفسى ولا اى شئ
انما فى الحساب الحقيقى الامر مختلف لدرجه كبيره فيها ضغط لان الموضوع كده بجد بفلوس حقيقية ممكن تخسرها وتحققها
اى مكاسب وخساره فعليه على ارض الواقع

youssef1025
11-26-2012, 20:59
السلام عليكم أخي بالفعل الحساب التجريبي ب 500 دولار جميل أو من الأفضل تفتح حساب مجاني ب 8 دولار و الكثير من الشركات تعطيك هذا المبلغ بونص و تحاول تحافظ عليهأطول مدة ممكنة.

zezo
11-26-2012, 21:32
السلام عليكم اخى الكريم
اعتقد ان التداول على الحساب التجريبى يختلف بشكل كبير عن التداول على الحساب الحقيقى و مدى تركيز المتداول سيكون اكبر على الحساب الحقيقى
بالتوفيق لك و للجميع و تقبل مرورى

eslam2665
11-26-2012, 21:36
من الافضل عند التداول على حساب تجريبي ان نبدء بمبلغ قليل من المال مقارب لما سوف نبدء به فى التداول الحقيقي
حتى لا تتأثر النفسية للمتداول وحتى يكون متوقعا من سوف يمكن ان يحققه

Bery Mahdy
11-26-2012, 21:44
مهما حاولت نك تعتبر الحساب التجريبى زى الحساب الحقيقى مش هتقدر توصل للكمال فيه
كفايه الضغط والتوتر اثناء العمل فى الحساب الحقيقى وكمان انت فى الحساب التجريبى بتبقى عارف انك مش هتكسب او هتخسر بجد لانه مجرد تجريبى
اما فى الحقيقى فانت يا كسبان يا خسران
بس شكرا على فكرتك وفعلا كل اللى بيتدرب على حساب تجريبى يحاول يتخيل انه حقيقى

radoinehajhouji
11-26-2012, 22:05
الضغط في الحساب التجريبي لا يكون بنفس الضغط في الحساب الحقيقي لان هدا الحساب تكون اموال حقيقية على عكس الحساب التجريبي

لولا
11-26-2012, 22:05
يجب التعامل مع الحساب التجريبي انه بروفة ما قبل العرض افني
ولا يؤخذ بالهما او رعونة
لانه وقت الجد سيكون الارم مختلف
لكن اعلم انه عنددما تخسر في التجريبي
وتجد نفسك تأثرت وزعلت ولو قليلا وحاولت ان تعرف سبب الخطأ فأنت في الاتجاه الصحيح

Nourhan
11-26-2012, 22:10
انا عملت حساب تجريبي ومش حاسة بمخاطرة ولا اصلا فاهمة حاجة ونفسي اعمل
حساب حقيق واشتغل عشان ادخل الموضوع بعمق

abero
11-26-2012, 22:30

اخى الكريم بالتاكيد الضغط النفسى والمشاعر الكثيرة التى تنتاب المتاجر اثناء التداول كالفرح والحزن والقلق وغيرها نجدها فقط على الحساب الحقيقى لانها اموال حقيقية
بينما الحساب التجريبى هى مجرد اموال تجريبية وهمية فلا ينتابك اى ضغط نفسى

Mahmoudzooka
11-26-2012, 22:35
مهما حاولت صدقنى مش هتقدر الحساب الحقيقى ليه اعتمادات و حكايات تانية خالص
و لو عوز تتأكد بنفسك جرب تتعامل مع حساب ديمو لفترة كبيرة و بعدين ادخل على الحقيقى هتحس الموضوع اختلف تماما

may
11-26-2012, 23:13
الحساب التجريبى صعب اختيار الضغط النفسى عليه لان الحساب التجريبى بيكون الاموال فيه وهميه
لكن الحساب الحقيقى بيكون فيه ضغوط كثيره

haytham_mhmd
11-27-2012, 00:11
الحساب التجريبي مهما كان مال وهمي لا وجود له حقيقه ولا تتعب فيه ولا ياثر عليك عند خسارته لذلك لا يمكن باي حال من الاحوال المقارنه بينه وبين المتاجره علي المال الحقيقي
الذي جنيته بالتعب والجهد وياثر عليك اذا خسرته وتتاثر بالايجاب اذا ححقت منه ارباح

abbasi
11-27-2012, 11:45
سلام عليكم هى فكرة كويسه وجميله جداا
بس بيتهيالى ان الضغط هايبقى مختلف نهائى عن الحسااب الحقيقى
بس فكرة ان يكون نفس المبلغ دى فكرة كويسه جداا

bilal
11-27-2012, 12:26
صراحة في الحساب التجريبي مهما وضعت أمور تراها عامل ضغط نفسي الا ان الحقيقة تبقى مختلفة كثيرا
لأن الشعور الحقيقي لا ياتي الا بالاموال الحقيقية وشكرا على اللفتة الجميلة

بحر الدولارات
11-27-2012, 12:28
الفرق بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي هو ان رأس المال فى الحساب التجريبي غير حقيقي وبالتالى انت لست معرض لخطر حقيقي لخسارة المال وبالتالى نفسية المتاجر على البرنامج التجريبي لن تكون مثل نفسية البرنامج الحقيقى الذى فيه الضغط النفسى

ahmed1980
11-27-2012, 16:44
بسم الله الرحمن الرحيم
مهما كان لا يمكن ان يكون الضغط النفسي
في الحساب التجريبي كما في الحساب الحقيقي

easy_mezoo
11-28-2012, 20:17
اعتقد انه لا يوجد ضغط نفسى على الحساب التجريبى بالعكس الموضوع يتسم بالسلاثة

faracha
11-28-2012, 21:57
السلام عليكم
اخي العزيز لايمكن مقارنة حساب تجريبي بالحساب الحقيقي ....

jaky chan
11-29-2012, 02:37
السلام عليكم ورحمة الله
اشكرك اخى على هذا الموضوع
الحساب التجريبى هو عبارة عن بروفة لكى تتعلم كيفية تداول العملات
والمتاجرة وبعد ذلك دخولك للحساب الحقيقة لتقوم بالمتاجرة الحقيقية

Hassan DAOUDI
11-29-2012, 02:41
احترم فكرتك اخي ولكن لن تشعر بالضغط النفسي حتى تتاجر بالحساب الحقيقي

mahmoud1
11-29-2012, 02:44
طبعا مهما الواحد اشتغل لفترة طولية على حساب تجربى مش هايكون فى ضغط نفسى زى الحساب الحقيقى لانه فى التجربى عارف انه لو خسر مش هاتفرق معة لانه الفلوس وهمية لكن فى الحقيقى الواحد بيكون خايف من الخسارة مش هانقدر نعلاج الضغط النفسى بالعمل على الحساب التجربى لكن ممكن نستفيد من الحساب التجربى انه نحاول يكون فى التزام وكل ما يكون المتاجر ملتزم كل ما يكون قادر على تحقيق ناجح

abd123
11-29-2012, 02:45
بارك الله فيك
يا غالى والله ما قصرت
في انتظار مواضيعك دائما
جزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك

GODY
11-29-2012, 06:40
نفسيه المتاجر مهمه جدا اثناء التداول وخاصه عندما الصفقات تكون عكس المتوقع لكن لابد ان نتوقع كل شئ ونتحكم فى انفعالاتنا ونحاول ان نقلل من المخاطر دائما لاخذ القرارات السليمه اثناء التداول