PDA

View Full Version : ***الضغط النفسى وكيفيه اختباره على الحساب التجريبى ***

Pages : [1] 2 3 4

actas
06-22-2012, 17:59
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاه والسلام على اشرف المرسلين
اما بعد
هذه هى فكرتى لتتعلم كيف تضع نفسك فى شكل متاجره حقيقيه ولكن على حساب ديمو
فى البدايه هذا يعتمد على كم هو المبلغ الذى من الممكن ان تضعه فى حساب حقيقى
ولنقل ان معظمنا يتراوح بين 500 الى 1000 دولار تقريبا
ومنا من يبدا باقل من هذا كل على حسب مقدرته
لنبدا بفتح حساب تجريبى بنفس المبلغ تقريبا ثم متابعه التداول عليه بشكل طبيعى كانك تتداول على حسابك الحقيقى
ولنرى هل سنكون تحت ضغط نفسى مثل الحساب الحقيقى اما لا ؟؟
انا ارى انك ستكون قريبا جدا من ما يحدث معك فى الحساب الحقيقى لان المبلغ سيكون صغير مما يجعلك تعمل جيدا على عدم خسارته
ثانيا سيكون معدل الصفقات قليل وبلوتات صغيره
هذا كله يجعلك تشعر وكانك امام حسابك الحقيقى
وبهذه الطريقه من الممكن جيدا ان تتدرب على كيفيه ان تتحكم فى نفسيتك وانت تتاجر..
اريد ارائكم كى تكون الفكره كامله

elzeel
06-22-2012, 18:07
لا طبعا عمر الضغط فى الحساب التجريبى ماهيكون زى الضغط النفسى للحساب الحقيقى
لان الفلوس التجريبيه والتى انت تعلم انها غير هامه ليست كفلوسك الحقيقه
ستجد الشعور مختلف تماما

safiforex
06-22-2012, 18:12
لا يمكن اخي ان نقرن الحساب التجريبي بالحساب الحقيقي
هذا من المستحيلات ، فالضغوطات اكيد سنراها على الحقيقي و لكن ان اعتقدت انك ستعمل على التجريبي كما لو على الحقيقي فهذا خطأ كبير

actas
06-22-2012, 18:17
ستجد الشعور مختلف تماما

انا معك فى ما قلت ولكن هل حاولت ان تفتح حساب تجريبى باقل من 5000 دولار قبل ذلك
وكم كانت قيمته ؟ هلى هى مساويه لنفس المبلغ الذى تداول به على حسابك الحقيقى

---------- Post added at 05:17 PM ---------- Previous post was at 05:14 PM ----------

هذا من المستحيلات ، فالضغوطات اكيد سنراها على الحقيقي و لكن ان اعتقدت انك ستعمل على التجريبي كما لو على الحقيقي فهذا خطأ كبير

اخى الكريم مع كامل احترامى لك لا يوجد مستحيل فى هذا الكون ابدا
ولكن نحن من نصنع المستحيل
ولا نعطى لانفسنا فرصه التجريب ابدا
هل تعلم اخى ان كل قوانين الفيزياء كان مستحيل فى البدايه الا ان جاء الوقت الذى تم تجريبها واصبحت شيئا من مسلمات الحياه

كريم
06-22-2012, 18:22
اولا هي فكرة ممتازة و هي انك تتاجر بنفس مبلغ الايداع في الحقيقي على التجريبي

و لكن العامل النفسي اكيد غير و بتغير من كثرة الممارسة و التدريب و اجراء الصفقات

و أنا منتظر سماع اراء الأعضاء لكي نستفيد و الله يوفق الجميع

aminos
06-22-2012, 18:26
السلام عليكم
نعم هي فكرة جيدة و جربتها من قبل
فتحت حساب تجريبي بقيمة 250 دولار و أردت أن أتاجر به كأنه حقيقي
و إستفدة الكتير فعلا
رغم هذه الأشياء كلها يبقى هناك إختلاف في الضغط النفسي
و الله أعلم

actas
06-22-2012, 18:58

اخى الكريم العتماد هنا فى الفكره ان كلا منا عندما يفتح حساب تجريبى يكون مبلغ الا يداع كبير جدا لدرجه ان ذلك يجعلك تتخذ امورا وصفقات من الصعب جدا ان تفعلها بحسابك الحقيقى وهنا ياتى عدم الضغط النفسى

---------- Post added at 05:30 PM ---------- Previous post was at 05:29 PM ----------

السلام عليكم
نعم هي فكرة جيدة و جربتها من قبل
فتحت حساب تجريبي بقيمة 250 دولار و أردت أن أتاجر به كأنه حقيقي
و إستفدة الكتير فعلا
رغم هذه الأشياء كلها يبقى هناك إختلاف في الضغط النفسي
و الله أعلم

انا معك اخى الكريم لايمكن ابدا ان نتغلب على الضعط النفسى كله ولكن من الممكن تقليله بحيث لا يؤثر على قراراتك فى المتاجره بشكل يجعلك فى حيره من امرك

---------- Post added at 05:36 PM ---------- Previous post was at 05:30 PM ----------

هذه بعض الامور اللتى من الممكن ان تحدث فى حساب تجريبى مبلغ ايداعه كبير ولا تحدث فى حساب حقيقى مبلغ ايداعه صغير
اولا-من الممكن ان تفتح صفقه لوتها كبير ظنا منك ان الحساب تجريبى ولن يضرك شئ وهذا خطأ ولا يمكن ان يحدث فى حسابك الحقيقى
ثانيا - من الممكن الا تضع استوب لوز ظنا منك ان الصفقه مهما عكست ستعود مره اخرى الى الربح وهذا خطا ولا يمكن ان يحدث فى حسابك الحقيقى
ثالثا -ان تعتمد نظام التبريد وانت غير متبع لسياسه صارمه لراس المال وهذا خطأ ولن تفعله بحسابك الحقيقى
كل هذه الامور وغيرها كثيره تحدث فى الحساب التجريبى ذو الايداع الكبير مما يجعلك لا تشعر باى ضغط نفسى ابدا

---------- Post added at 05:40 PM ---------- Previous post was at 05:36 PM ----------

ماذا لو كان الحساب التجريبى به مبلغ صغير مثل الذى يحويه حسابك الحقيقى هل ستفعل به ما مر ذكره سابقا ؟
اقول لك لا ليس من الممكن ان تفعل ذلك وهذا الذى يضعك فى شئ يشبه الضغط النفسى الذى تشعر به فى الحساب الحقيقى
زملائى الافاضل دعوا التجربه تاخذ مسارها والكل له رايه
هل بالفعل استطاعت التجربه ان تغير ولو قليلا من الضغط النفسى ام لا
دعوه للنقاش المتعمق اكثر

---------- Post added at 05:58 PM ---------- Previous post was at 05:40 PM ----------

اخوانى ما مدى رائيكم فيما ذكرت اعلاه
اريد من الكل التواصل لعل احدا من استطاع ان يستفيد وفى هذه الحاله اكون قد وفقت بالكثير فى الافاده

hppt
06-22-2012, 19:36
بصراحة انا الشعور عندي بيختلف بيكون صعب بحس ان الحساب الحقيقي مهم جدا مع ان الحساب التجريبي لا يفرق معي
لاكن انا برجو ححاول اعملها واشوف عامل النفس فيها ويمكن تنجح ويمكن تفشل وعلي العموم شكرا علي شرحك دا مفيد

Mostafa Mando
06-22-2012, 20:01
لا يا اخي مهما كان لم يكن الضغط النفسي في الحساب الديمو كما في الحساب التجريبي

اطلاقا في الحساب التجريبي انت تختار المبلغ اللي تداول بيه بضغطة ماوس

اما الحساب الحقيقي انت تبذل جهد كبير جدا من اجل تكوين رأس مال صغير جدا

فأكيد هيبقى فيه ضغط نفسي

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 20:18
كلامك جميل يا اخي هي محاولة جيدة وكل حاجة
لكن برضه يكفي ان المضارب عارف ومتأكد انه مش حقيقي وبرضه هيدخل يخاطر ومش ف دماغه حاجة ولو خسر مش هتفرقق
صدقني لاغنى عن الخبرة من الحساب الحقيقي نفسه

deadlyfox
06-22-2012, 20:29
هى فكرة كويسه وجميله جدا
بس بيتهيالى ان الضغط هايبقى مختلف نهائى عن الحساب الحقيقى
بس فكرة ان يكون نفس المبلغ دى فكرة كويسه جدا

konine
06-22-2012, 21:05
أنا أتفق معك في بعض أشياء ولاكن لايمكن مقارنة حساب تجريبي بالحساب الحقيقي .
لأه مهما حاولنا سيضهر أعدائنا في حقيقي متل طمع ....
الله كريم

assidi saber
06-22-2012, 23:15
اخي الضغط النفسي لا اعتقد انه يحدث عند المتاجرة في حساب الديمو لان المستثمر عارف ان الحساب اذا خسارة فانه يستطع ان يفتح حساب اخر متى يشاء لكي يعود الى المتاجرة

2x1
06-22-2012, 23:19
من المهم جدا ان يكون الحساب التجريبي مماثل لما ستبدء بة تجارتك ومقدرا راس مالك الذي ستفتح بة الحساب الحقيقي ومن الممكن يكون الضغط النفسي في هذة الحالة يقارب الضغط النفسي علي الحقيقي

aboualy
06-22-2012, 23:19

فعلا اخى العزيز فكرة فتح حساب تجريبى بنفس المبلغ الى حتاجر بيه فكرة جيدة ويمكن هى تكون فرصة للتدريب على ادارة راس المال لانك سوف ترى على الحساب التجريبى ما يمكن ان يحدث فى حالة الدخول بعقود كبيرة مثلا

Mostafa Mando
06-23-2012, 01:30
من المهم جدا ان يكون الحساب التجريبي مماثل لما ستبدء بة تجارتك ومقدرا راس مالك الذي ستفتح بة الحساب الحقيقي ومن الممكن يكون الضغط النفسي في هذة الحالة يقارب الضغط النفسي علي الحقيقي

صحيح يا اخي ويجب علي كل متداول ان يتاجر على الديمو كما يتاجر على الحساب

الحقيقي لكي يقدر على التغل على المشاعر التي تكون عامل مهم جدا في الخسارة

hesham itch
06-23-2012, 01:39
الفرق بين الحساب الحقيقى والتجريبى الضغط النفسى ومحدش يقدر يقنع نفسه او يضحك عليها
لان انت عارف ان ده الحساب الحقيقى وده الحساب التجريبى وهتتعامل بحرية على الحساب
التجريبى ومش هتخاف عليه وهتترعب وانت بتتعامل على الحساب الحقيقى كالعادة

عزبز 18
06-23-2012, 01:46
نعم الحساب التجريبي هو الاهم لمعرفة مدي تجاوبك مع الاستراتيجيات وايظا مدي تحقيقك للاربح في الحساب التجريبي يعني لازم تكون شويا الهدوء وعدم الضغط العصبي علي نفسك حتي تستطيع المتاجرة باريحية كبيرة

Noah
06-23-2012, 02:41
الضغط النفسى لا يمكنك ان تختبره علىا لحساب التجريبي ولكن عليك ان تعرف انا لحساب التجريبي ما هو الا طريقة فقط لكى تتعلم الفوركس وتتعلم الميتا تريدر ولكن اختبار الحالةا لفنسية لا ياتى الا بعد التجارة على الحساب الحقيقي فقط وهذه هى الطريقة الوحيدة من وجهة نظرى

najoull19
06-23-2012, 02:44
لا اضن بان الضغط النفسي سوف يلون متل المتاجرة في حساب حقيقي

sho
06-23-2012, 03:26
الفرق الوحيد بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى هو الضغط النفسى والتحكم فى العواطف ... الحساب التجريبى لا يوجد بة اى ضغوط او عواطف لذلك يسهل تحقيق الربح ... اذا كنت تريد ان تختبر الضغط العصبى والعواطف يمكنك فتح حساب حقيقى برأس مال صغير بديل للحساب التجريبى

moonlight
06-23-2012, 03:49
اعتقد ان الموضوع ليس بهذه السهولة ابدا ولكن الامر مختلف جدا فى الحساب الحقيقى لانه فى الحساب التجريبى انت متأكد انه لايوجد خسائر حقيقية وانها مجرد خسائر وهمية فقط ولكن الضغط النفسى الحقيقى فى الحساب الحقيقى فقط ويجب التحكم فيه واعتقد اننا لايمكننا التدرب على ذلك فى حساب الديمو

remo
06-23-2012, 04:00
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد
لنبدا بفتح حساب تجريبى بنفس المبلغ تقريبا ثم متابعه التداول عليه بشكل طبيعى كانك تتداول على حسابك الحقيقى
انا ارى انك ستكون قريبا جدا من ما يحدث معك فى الحساب الحقيقى لان المبلغ سيكون صغير مما يجعلك تعمل جيدا على عدم خسارته

ماشى الكلام دا بس انت لازم تحط فى دماغك ان المبلغ اللى فى الديمو دا مبلغ حقيقى واخر حاجة معاك مش هيبقى معاك فلوس تانى بعنى لو خسرتة مش هتعرف تعوضة وكمان هتخسر فرصتك فى الفوركس كدا تبقى تحط ضغط

gemmy
06-23-2012, 04:01
والله انا حاولت كتير على الديمو انى اعمل كدة و احاول ابقى شغال تحت ضغط عصبى و تنشنة بس للاسف الموضوع معايا مجيش نتيجة
و كان لازم اتعرض لكذا خسارة على الحساب الحقيقى علشان اعرف اعالج المشكلة دى و الحمد لله عالجتها نسبيا

assidi saber
06-23-2012, 11:27
انا في راي لا يوجد الضعظ النفسي في الحساب التجريبي لانه ليس مثال تتاجر في الحساب التجرببي كما تتاجر في الحساب الحقيقي

i5land_man
06-23-2012, 11:29
والله انا حاولت كتير على الديمو انى اعمل كدة و احاول ابقى شغال تحت ضغط عصبى و تنشنة بس للاسف الموضوع معايا مجيش نتيجة
و كان لازم اتعرض لكذا خسارة على الحساب الحقيقى علشان اعرف اعالج المشكلة دى و الحمد لله عالجتها نسبيا

ربنا يوفقك يا اخي واعلم انه اغلبنا زيك كده كلنا بنتسرع ونقول احنا تمام واد الحساب الحقيقي
واما بنخسر ونتمرجن نبدء نقتنع انه ناقصنا حاجات مهمة لازم نتعلمها
وان شاء الله نتعلم اللي يفيدنا في المستقبل

Texxon
06-23-2012, 11:48
ياباشا الحساب الديمو حاجه والحساب الحقيقي حاجه تانيه خالص
مفيش اي مقارنه بينهم
التجريبي ليس فيه اي ضغط نفسي او عصبي
لذلك فالافضل انك تتاجر باستخادم اكسبيرت او اسكريبت يفتحلك الصفقات ويقفلها بدون اي تدخل منك

remo
06-23-2012, 12:11

هو فعلا الموضوع صعب جدا انك تحس بالضغوط النفسية على حساب ديمو انا شايف افضل حل انك هضحى بملغ وتخش حقيقى وتتداول وتبدا تسجل ملاحظاتك عن الضغوط النفسية اللى هتقبلك وتحاول تحلها

Mohamed90
06-23-2012, 13:05
السلام عليكم اخي شكرا لك على الموضوع الجميل و الفكرة الممتازة ولكن مع ذلك لا تكفي صراحة حتى لو حاول تحاكي الحساب الحقيقي و تتصرف انك مع الحقيقي فمشاعرك تبقى باردة حتى مع تحقيق الخسارة الكبيرة لانه فقط تعرف انه حساب تجربي لا اكثر و الضغط الحقيقي يكون في الحساب الحقيقي

The Mester X
06-23-2012, 14:33
السلام عليكم اخي شكرا لك على الموضوع الجميل و الفكرة الممتازة ولكن مع ذلك لا تكفي صراحة حتى لو حاول تحاكي الحساب الحقيقي و تتصرف انك مع الحقيقي فمشاعرك تبقى باردة حتى مع تحقيق الخسارة الكبيرة لانه فقط تعرف انه حساب تجربي لا اكثر و الضغط الحقيقي يكون في الحساب الحقيقيام بالفعل اخوي و كما قلت لا يمكن للحساب ديمو يخليك تعيش نفس الاواضع مثل الحقيقي و الضغط النفسي يكون في حساب حقيقي و ليس عل الديمو

Noah
06-23-2012, 15:08
الضغطا لنفسى للاسف لا تشعر به الا فى الحساب الحقيقي بس ودى مشكلة بكل المقاييس انا لحساب الديمو هيفضل من وجهة نظرى طريقة لتعلم الميتا وكيفية فتح الصفاقت ولكن لتعلم الفوركس والدخول فى الضغط النفسى فىا لحساب الحقيقي فقط

yassoo011
06-23-2012, 16:01
يجب على المبتدئ البدأ بالحساب التجريبي
وتجريب كل الطرق والتحكم في الضغط النفسي والتقلبات السعرية
وعدم التسرع والطمع وان يتعود ويتقن ذلك ليدخل في السوق الفعلي

mosghaly
06-23-2012, 16:46
هي فكرة كويسه بردو انا اصلا بفتح الحساب التجريبي عشان اجرب عليه التحليلات الفنيه والاستراتيجيات الجديدة لكن ان شاء الله هاحاول اعمل الموضوع دة ولكن زي بردو ما بيقولو بعد ما شاب ودوة الكتاب ههههههههههههه بس هي فكرة حلوة فعلا

okash
06-23-2012, 17:02
الاختبار النفي على حساب الديمو او التجريبي صعب جدا لأن رأس المال عبارة عن مال وهمي ولا يساوي لك شيء
الضغط النفسي جربه على رأس مال حقيقي ولكن صغير جدا قد تعوضه في المرات القادمة

actas
06-23-2012, 17:20
بصراحة انا الشعور عندي بيختلف بيكون صعب بحس ان الحساب الحقيقي مهم جدا مع ان الحساب التجريبي لا يفرق معي
لاكن انا برجو ححاول اعملها واشوف عامل النفس فيها ويمكن تنجح ويمكن تفشل وعلي العموم شكرا علي شرحك دا مفيد

اخى الكريم على الرحب والسعه
اتمنى فقط ان اكون بهذا الموضوع وضعت افاده لبعض الاخوه الذين يتسارعون الى فتح حساب حقيقى قبل التمرن جيدا على الديموا بكل الطرق الممكنه

---------- Post added at 04:17 PM ---------- Previous post was at 04:16 PM ----------

اطلاقا في الحساب التجريبي انت تختار المبلغ اللي تداول بيه بضغطة ماوس

فأكيد هيبقى فيه ضغط نفسي

اخى الكريم لاحظ انى قولت فى البدايه بشرط ان يكون المبلغ الذى تضعه فى الديمو يكون مساوى او قريب من الذى سوف تضعه فى الحقيقى عند بدايه التداول

---------- Post added at 04:20 PM ---------- Previous post was at 04:17 PM ----------

كلامك جميل يا اخي هي محاولة جيدة وكل حاجة
لكن برضه يكفي ان المضارب عارف ومتأكد انه مش حقيقي وبرضه هيدخل يخاطر ومش ف دماغه حاجة ولو خسر مش هتفرقق
صدقني لاغنى عن الخبرة من الحساب الحقيقي نفسه

اعتقد ان الموضوع سيختلف اذا كان البلغ صغير جدا واذا كنت ستتبع استراتيجيه مفضله لك و الضغط النفسى يجعلك على الحقيقى لا تصبر حتى تؤتى اهدافها
التجريبى فى هذه الحاله سيضعك فى نفس الظروف وبالتالى عند ممارستها على الحقيقى بعد ذلك بنفس البلغ ستكون متيقيقنا الى حد كبير من النتائج من دون قلق

kamizidan
06-23-2012, 17:20
هي فكرة كويسه بردو انا اصلا بفتح الحساب التجريبي عشان اجرب عليه التحليلات الفنيه والاستراتيجيات الجديدة لكن ان شاء الله هاحاول اعمل الموضوع دة ولكن زي بردو ما بيقولو بعد ما شاب ودوة الكتاب ههههههههههههه بس هي فكرة حلوة فعلا

ههههههههه صحيح مثل معروف
الله يعين يا اخي والاختبار النفسي على الديمو لا علاقة له بالحقيقي

actas
06-23-2012, 17:45
هى فكرة كويسه وجميله جدا
بس بيتهيالى ان الضغط هايبقى مختلف نهائى عن الحساب الحقيقى
بس فكرة ان يكون نفس المبلغ دى فكرة كويسه جدا

ارجو منك اخى الكريم تجربتها اولا ثم لك انت وحدك الحكم فى النهايه
وانا متيقن ان شعورك بعدها سيكون مختلف تماما

---------- Post added at 04:23 PM ---------- Previous post was at 04:21 PM ----------

هذه هى النقطه اللتى انا اقصدها من هذا الموضوع
انك بعد فتره بعد الممارسه بنفس البلغ تقريبا سيتولد عندك شعور تلقائى بان الوضع اختلف تماما وان تحليلاتك اللتى تثق بها جيده وستنتظر اهدافها دون الشعور باى ضغط

---------- Post added at 04:25 PM ---------- Previous post was at 04:23 PM ----------

لأه مهما حاولنا سيضهر أعدائنا في حقيقي متل طمع ....
الله كريم

ياخى الكريم المقصود ليس الطمع فحسب ولكن ضغطك النفسى الذى يجعلك قلق حيال تحليلك مما يؤدى الى اغلاق بعض الصفقات اللتى ترها بعد ذلك اتت باهدافها

---------- Post added at 04:27 PM ---------- Previous post was at 04:25 PM ----------

اخي الضغط النفسي لا اعتقد انه يحدث عند المتاجرة في حساب الديمو لان المستثمر عارف ان الحساب اذا خسارة فانه يستطع ان يفتح حساب اخر متى يشاء لكي يعود الى المتاجرة

ياخى الكريم المقصود من الموضوع ليس ان تضع فكره ان الحساب ديمو وان خسرته لا يوجد مشكله
ولكن تعامل معه مثلما تتعامل مع الحقيقى بالضبط
هذه هى الفكره يعنى صفقاتك مدروسه وكل شئ ولكن ضغطك النفسى هو ما يسبب الخساره
هنا نحن نتدرب على تقليل الضغط النفسى

---------- Post added at 04:29 PM ---------- Previous post was at 04:27 PM ----------

احييك اخى الكريم هذا ما انا اقصده بالضبط بالتجريبى
هو مماثله الحقيقى ليكون التدريب اكثر واقعيه واكثر نجاحا

---------- Post added at 04:32 PM ---------- Previous post was at 04:29 PM ----------

صحيح يا اخي ويجب علي كل متداول ان يتاجر على الديمو كما يتاجر على الحساب

الحقيقي لكي يقدر على التغل على المشاعر التي تكون عامل مهم جدا في الخسارة

فعلا اخى العزيز فكرة فتح حساب تجريبى بنفس المبلغ الى حتاجر بيه فكرة جيدة ويمكن هى تكون فرصة للتدريب على ادارة راس المال لانك سوف ترى على الحساب التجريبى ما يمكن ان يحدث فى حالة الدخول بعقود كبيرة مثلا

اعتقد انكم اخوانى بداتم تتوصلون الى ما انا افكر به
والله اراه فكره جيده جدا لا ينقصها سوى التجريب فقط وبعدها كل يبدى رايه

---------- Post added at 04:35 PM ---------- Previous post was at 04:32 PM ----------

الفرق بين الحساب الحقيقى والتجريبى الضغط النفسى ومحدش يقدر يقنع نفسه او يضحك عليها
لان انت عارف ان ده الحساب الحقيقى وده الحساب التجريبى وهتتعامل بحرية على الحساب
التجريبى ومش هتخاف عليه وهتترعب وانت بتتعامل على الحساب الحقيقى كالعادة

بالفعل اخى الكريم انت تقول الصدق وهذا هو الذى نقصده
اذا كنت سستعامل مع التجريبى الذى به نفس المبلغ الذى بالحقيقى بنفس الطريقه ولكن لا بد انيكون على اسس وليس عشوائيا
اذا ما المانع ان تتعامل بنفس الطريقه مع الحقيقى
يبدو لك كلامى غير منطقى
صح
هذا الذى يفعله التجريبى بعد الممارسه سيقلل عندك الضغط النفسى تتدريجيا بالممارسه
الى ان تصبح وانت امام حسابك الحقيقى ترى نفس النتائج وبالتالى فلما يتملكك الضغط النفسى

---------- Post added at 04:38 PM ---------- Previous post was at 04:35 PM ----------

الضغط النفسى لا يمكنك ان تختبره علىا لحساب التجريبي ولكن عليك ان تعرف انا لحساب التجريبي ما هو الا طريقة فقط لكى تتعلم الفوركس وتتعلم الميتا تريدر ولكن اختبار الحالةا لفنسية لا ياتى الا بعد التجارة على الحساب الحقيقي فقط وهذه هى الطريقة الوحيدة من وجهة نظرى

اخى الكريم كل شئ فى هذه الدنيا محض تجربه ولا يوجد امر مسلم به
لما لا نجرب ولكن لاحظ بنفس شروط الحساب الحقيقى وبعدها للكل حق ابداء الراى
وانا اثق ان فكرتى ستفيدك كثيرا

---------- Post added at 04:40 PM ---------- Previous post was at 04:38 PM ----------

الفرق الوحيد بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى هو الضغط النفسى والتحكم فى العواطف ... الحساب التجريبى لا يوجد بة اى ضغوط او عواطف لذلك يسهل تحقيق الربح ... اذا كنت تريد ان تختبر الضغط العصبى والعواطف يمكنك فتح حساب حقيقى برأس مال صغير بديل للحساب التجريبى

هى فكره جيده ولكن نحن هنا نختبر طريقه جديده ربما تفشل وربما تنجح
انت صاحب القرار فى النهايه
كل ما اريده هو مزيد من التجربه
ولنرى مدى كفائه الطريقه ربما هى نفعت معى
ولم تصلح مع اخر

---------- Post added at 04:43 PM ---------- Previous post was at 04:40 PM ----------

اعتقد ان الموضوع ليس بهذه السهولة ابدا ولكن الامر مختلف جدا فى الحساب الحقيقى لانه فى الحساب التجريبى انت متأكد انه لايوجد خسائر حقيقية وانها مجرد خسائر وهمية فقط ولكن الضغط النفسى الحقيقى فى الحساب الحقيقى فقط ويجب التحكم فيه واعتقد اننا لايمكننا التدرب على ذلك فى حساب الديمو

ياخى الكريم وهل معنى ان الحساب التجريبى الخساره به لا تمثل عائقا بالنسبه لى
هذا يجعلنى اتعلم بشكل مثمر واكثر استفاده
اظن لا
الفكره تكمن فى ان تتعامل مع حسابك التجريبى مثل الحقيقى بالضبط
والذى يختلف فى كلا الحسابين
انه اذا لم تستطع ان تحسن من مهارتك النفسيه لصالحك
فانه لا يوجد ضرر من الناحيه الماديه

---------- Post added at 04:45 PM ---------- Previous post was at 04:43 PM ----------

ماشى الكلام دا بس انت لازم تحط فى دماغك ان المبلغ اللى فى الديمو دا مبلغ حقيقى واخر حاجة معاك مش هيبقى معاك فلوس تانى بعنى لو خسرتة مش هتعرف تعوضة وكمان هتخسر فرصتك فى الفوركس كدا تبقى تحط ضغط

وليه لا حبيبى ريمون
هذا هو المقصود بالفعل
انا قولت فى بدايه الموضوع فلتدع كل الظروف مماثله للحقيقى
حينئذ اضمن لك نجاح التجربه

tarek22
06-23-2012, 17:47
الضغط النفسي شيء سلبي قد يؤدي لتصفير الحساب ويحارب بالثقة في النفس وفي التحليلات

actas
06-23-2012, 17:53
ياباشا الحساب الديمو حاجه والحساب الحقيقي حاجه تانيه خالص
مفيش اي مقارنه بينهم
لذلك فالافضل انك تتاجر باستخادم اكسبيرت او اسكريبت يفتحلك الصفقات ويقفلها بدون اي تدخل منك

وعندما يضرب الاكسبريت تبدا فى البحث عن جديد
وهكذا
لما لا نتقن الفوركس مثل الغربيين
ياخى الكريم السوق هذا استثمار
وفى الاستثمار انت معرض للربح والخساره
اعلم جيدا انك تاجر
مثل الذى يملك بقاله اوصيدليه او اى محل لبيع اى شئ
هو معرض لان ياتى زبائن اليوم او لاياتى
هل هذا الشخص يضع نفسه فى ضغط نفسى ؟

---------- Post added at 04:53 PM ---------- Previous post was at 04:48 PM ----------

الضغط النفسي شيء سلبي قد يؤدي لتصفير الحساب ويحارب بالثقة في النفس وفي التحليلات

احييك جدا اخى الكريم
وهل من الممكن اكتساب الثقه مع الحساب الحقيقى ؟؟وتعريض نفسك للخساره المكرره ؟
اظن لا احد منا يستحمل كده
وبالتالى عند تجربتك على اتجريبى واكتساب الثقه اللتى تمكنك من فتح حساب حقيقى
صح
هنا هل الضغط النفسى سيكون مثل البدايه عند بدأ اكتساب الثقه
اعتقد ان هذا ما تتمحور حوله فكره هذا الموضوع
ازيد على ما قلت ان تجعل فقط الحساب الديم الذى تتدرب عليه مشابه تقريبا للحساب الحقيقى الذى تود فتحه بعد ذلك

Mostafa Mando
06-23-2012, 18:01

صحيح يا اخي لكن بالممارسة والتفاعل مع الفوركس لمدة طويلة سوف تستطيع انت

تتغلب نوعاً ما على الضغط النفسي وبالتوفيق للجميع

safiforex
06-23-2012, 18:09
صحيح يا اخي لكن بالممارسة والتفاعل مع الفوركس لمدة طويلة سوف تستطيع انت

تتغلب نوعاً ما على الضغط النفسي وبالتوفيق للجميع
صحيح اخي الكريم ، فالممارسة اليومية على التداول فانها بتكسب الواحد خبرة واسعة في مجال الضغوطات النفسية
و هذا اكيد انه سيعرف كيف يتصرف معها ، لكن بشرط ان يكون هو فعلا يستفيد منها و لا يعمل اسباب التي تؤدي الى الضغط

dodovedo
06-27-2012, 11:05
اخى الكريم
المشكله مش مشكله الحساب بكام المشكله انك عارف انه حساب تجريبى لما بتدخل على حساب حقيقى الموضوع بيختلق تماما

تقبل راى ومرورى

mohamedsaleh
06-27-2012, 12:16
انا اتفق معك فعلا عندما فتحت حسابى بمبلغ صغير وكان حساب حقيقى اختلف الوضع كثيرا فا انصح الجميع بعمل هذه التجربه لانها مفيده جدا وتضعك فى وضع الاختبار الصحيح

sky44
06-27-2012, 12:22
انا متفق معك من ناحية المبلغ الدي يجب ان نضعه في الحساب التجريبي و نعمل به لاكنني لست متفق معك من ناحية الضغط النفسي الدى نتعرض له في الحساب العادي لان الشخص يحلم مسبقا بأنه يعمل على الحساب التجريبي و بالتالي لن يكون الضغط عليه

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 13:06
انا متفق معك من ناحية المبلغ الدي يجب ان نضعه في الحساب التجريبي و نعمل به لاكنني لست متفق معك من ناحية الضغط النفسي الدى نتعرض له في الحساب العادي لان الشخص يحلم مسبقا بأنه يعمل على الحساب التجريبي و بالتالي لن يكون الضغط عليه

بالظبط اخى لا يوجد اى ضغوط نفسيه على الحساب التجريبى
انت بتتشغل باموال وهميه فاكيد العامل النفسى لم يتأثر بأى شئ على عكس الحساب الحقيقى التى تكون مشدود عصبياً والعامل النفسى اذا كان غير جيد هيؤثر عليك سلباً وهيوصلك الى نتائج غير مرضيه

Mostafa Mando
06-27-2012, 13:36
بالظبط اخى لا يوجد اى ضغوط نفسيه على الحساب التجريبى
انت بتتشغل باموال وهميه فاكيد العامل النفسى لم يتأثر بأى شئ على عكس الحساب الحقيقى التى تكون مشدود عصبياً والعامل النفسى اذا كان غير جيد هيؤثر عليك سلباً وهيوصلك الى نتائج غير مرضيه

اكيد طبعاً يا اخي محمد في الحاب الديمو انت بتحط المبلغ اللي انت عايزه بضغطة زر

اما في الحساب الحقيقي انت بتحط الفلوس من جيبك الخاس وطبعاً هنا الاعصاب بتبقى مشدودة عالآخر

وكمان ممكن تكون بونص منتدى وايضاً هتكون الاعصاب مشدودة لكن ليست مثل ما تحط من جيبك الخاص

لإنك تتعب ايضاً من اجل جلب هذا البونص لكن صدقوني لما تتفاعلول مع السوق اكثر سوف تتعودون على السوق

ولن يوجد اي مشاعر سلبية اطلاقاً

Mohamed90
06-27-2012, 15:05

السلام عليكم طبعا اخي الضغط النفسي يكون بسبب قلة الخبرة والممارسة
و التداول على التجربي لا يفيد في الضغط النفسي الحقيقي هو المحك
و ايضا قلة ثقتك في طريقتك و استراتيجيتك تزيد من الخوف والضغط

elazez
06-27-2012, 15:13
كلامك رائع وجميل هو اولي الخطوات للدخول في هذا المجال
والاحتكاك به ومجاراه الاوضاع التي نمر بها في الحساب الحقيقي

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 16:03
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
فكره كويسه جدا ومش حتعرف تضبط نفسيتك بس ايضا حتستفيد حاجات كثير منها انك راح تعرف قدراتك ايه وايه اقرب ازواج العملات لنفسيتك
وايه سلوكها وافضل وقت للمتاجره فيها

compaq0
06-27-2012, 16:51
غير متفق معك كليا لانك لا تشعر بتخوف من ان تخسر حسابك ستحاول ان تحافظ عليه و لكن اذا بدات تخسر لن تشعر بقلق و قد تتصرف بطريقه بها كثير من العقل و الحكمه تستطيع ان تحافظ من خلالها على حسابك بخلاف مايحدث فى الحقيقى تتصرف عشوائيا

osama shaban
06-27-2012, 16:55
انا شايف ان العامل النفسي صعب تجرتبه علي الحساب التجريبي عشان الحساب التجريب انت مش بتكون خايف عشان مش فلوسك بمعني لو خسرتها كل مش هتاثر معاك في حاجه التحكم في المشاعر لازم يتم التدريب عليه في الحساب الحقيقي بعقود صغيره

forexBOSS
06-27-2012, 17:05
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

انا معك فى كل كلمه قلتها و لكن اشعر بفرق كبير بين المتاجره على الديمو و على الحساب الحقيقى لان المال الحقيقى يجعل الواحد يرتبك اكثر حتى لو كان البونص اعتقد افضل حل هو المتاجره عند صفاء الذهن و الراحه التامه و عدم المتاجره فى وقت الانسان يكون فيه عصبى او فى مشاكل

Noah
06-27-2012, 17:12
الضغط النفسى لو عايز تجربه على الحساب الديمو يمكنك ان تفعل هذا ولكن عليك ان تكون مشترك فى مسابقة حتى تتمكن من اختبار النفسية لديك اثناء العمل فى الفوركس وهذا ما اريدك ان تعرفه جيدا فى سوق الفوركس ان النفسية لدى المتداول فى الفوركس لها التاثير الاكبر فى حياته فىا لفوركس

magic777
06-27-2012, 17:18
انا شايف ان العامل النفسي صعب تجرتبه علي الحساب التجريبي عشان الحساب التجريب انت مش بتكون خايف عشان مش فلوسك بمعني لو خسرتها كل مش هتاثر معاك في حاجه التحكم في المشاعر لازم يتم التدريب عليه في الحساب الحقيقي بعقود صغيره

بس التدريب على الحساب التجريبي هيديك الخبره اللي هتقلل من مشاعر القلق والتوتر وانت بتشتغل على الحقيقي
وهتخليك عندك ثقه اكتر بصفقتك ومش هتتأثر وقتها بالانعكاسات الخادعه
اللي بتحصل دايما هنا

yamiyugi
06-27-2012, 17:20
فكرة جميله جداااااااااااااااااااااا

والله انا بحاول اطبقها فعلا فى تداولى اليومى وبرضه الواحد بيطمع وبيبقى فى ضغط كبير وبرضه الواحد

بينسى ان ده تجريبى وبيشتغل بطريقة غريبه

assidi saber
06-27-2012, 18:12
موضوع جميل اخي لكن لن نشعر بالحزن و الغضب عندما نخسر في الحساب التجريبي لانها اموال و همية

actas
06-28-2012, 15:09
اللهم لك الحمد حمدا يليق بذاتك وبجلالك
انا ارى ان الموضوع قد ذهب الى النقاش من جميع الاطراف وهذا بالفعل سيزيد الموضوع نفعا كبيرا
وذلك لما فيه من تبادل للخبرات المختلفه
فكل يدلوا بدلوه فى الموضوع مما يؤدى فى النهايه الى استخلاص المعلومه والفكره الصحيحه
اشكر كل من ساهم فى الموضوع بكلمه سواءا كانت تشجيع على الفكره او تعديلا لها
واتمنى ان يزيد التعاون فى الموضوع لكى ناخذ اكبر قدر من الاستفاده
نظرا لان الضغط النفسى اثناء المتاجره يعد اهم من المتاجره نفسها
اراكم دائما فى حفظ الله ورعايته

elssayed
06-28-2012, 15:16
اه فعلا ياغالي قكرة جيدة ان الواحد يفتح حساب بالمبلغ اللي هو ناوي يتاجر بيه
لكن فتح حساب تجريبي بمبلغ كبير بيخليك تتاجر من غير اي ضغط عصبي

dollyabdallah
06-28-2012, 15:21
اكيد الضغط النفسى هيكون مختلف بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى
ولكن ايضا لما تتكرر خسارتى فى حسابى التجريبى اكيد هكون نفسين متعبه لانى بهذا الشكل مش هقدر اكسب حقيقى

jihadazzam
06-28-2012, 15:22
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي هذا الشغل الصحيح افتح حساب تجريبي على حسب ما بدك تشتغل على الحقيقي
وهنا تنقل تجربتك على الحساب التجريبي لتصبح حقيقة على الحساب الحقيقي
لك كل الشكر تقبل تحياتي

Desperate
06-28-2012, 15:40
بالنسبة لى الضغط على التجريبى بيبقى هو نفسه على الحقيقى
والتاثير بيبقى هو نسفه بردوا
لانى لما بخسر مش بعتبر نفسى خسرت فلوس انا بعتبر نفسى خسرت فرصة انى انجح
وعشان انا بقالى 3 سنين بضيع فى فرص كثيرة فلما بمرجن حساب ديمو مثلا باصاب بحاله من الهياج الصامت جوا نفسى يعنى
ولو حد كلمنى برد عليه بطريقة مش كويسة مع ان الحساب وهمى, بس بزعل على فرصة تحقيق نجاح حتى لو حساب تجريبى

2x1
06-28-2012, 15:45
هي الطريقة مفيدة فانك تقدر عن طريقها تكتشف نفسك اذا انتا ممكن تتاجر واستعديت فعلا ولا لا لكن مستحيل تظبط موضوع الضغط النفسي علية

ahmed saleh
06-28-2012, 15:46
انا شايف انة اة اكيد ان الضغط النفسى ياثر تاثير كبير على الصفقات وفتحها وغلقها
ومن الممكن ان يخسرك الكثير لو انت مش مركز فى الصفقة نفسها لانك ممكن تقفل الصفقة او متحقق خسائر ولكن هذا الطبيعى لانك سوف ترجع وتحقق مكاسب

madoxegy
06-28-2012, 15:50
الضغط النفسى فى الحساب الحقيقى غير الضغط النفسى
فى الحساب التجريبى تماما

amrmorasamir
06-28-2012, 15:57
السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي هذا الشغل الصحيح افتح حساب تجريبي على حسب ما بدك تشتغل على الحقيقي
وهنا تنقل تجربتك على الحساب التجريبي لتصبح حقيقة على الحساب الحقيقي
لك كل الشكر تقبل تحياتي

فعلا ياباشا كلامك صح عشان تتغلب على الطمع لان الحساب الديمو بيعلمنا الطمع جدا لاننا بندخل بلوت عالى جدا والسعر ينعكس علينا كتير اوى وللاسف بنتمرجن

ahmed
06-28-2012, 16:00
فكرة جيدة يا اخى ولكن ايضا سوف يظل هناك فارق بين هذا الحساب
والحساب الحقيقى لن يستطيع الجميع خوض هذة التجربه بهذا الاحساس

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 16:11
الضغط النفسى فى الحساب الحقيقى غير الضغط النفسى
فى الحساب التجريبى تماما

كلااامك صحيح اخى مادووووووووو ان الضغط النفسى فى الحساب الحقيقى يكون مشدود ومـتأثر بالصفقه وخوف على الاموال من الضياع
انما الديمووو بيكون المضارب عنده لا مبلاه -يقولك عادى مش هتفرق كده كده الاموال وهميه

konine
06-28-2012, 16:59
اكيد الضغط النفسى هيكون مختلف بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى
ولكن ايضا لما تتكرر خسارتى فى حسابى التجريبى اكيد هكون نفسين متعبه لانى بهذا الشكل مش هقدر اكسب حقيقى

نعم أخي غير أن خسارة في حساب تجريب تحي لك أنك فاشل
أما في حساب حقيقي فالخسارة تحطم إنسان
الله كريم

mostafakamal
06-28-2012, 17:24
فعلا ممكن الاختبار على مبلغ صغير يتناسب مع المبلغ المراد التداول به
بس تاخذ المسالة جد يعنى تهتم بالتحليل والحذر من الاخبار والمتابعة
مع ان فى فرق الصراحة بين التجريبى والحقيقى
يعنى الدولى غير الدورى

Noah
06-28-2012, 18:46
الضغط النفسي علىا لحساب الديمو لا يمكنك ان تختبر الضغط النفسى على الحساب الديمو لانا لضغط النفسى لا ياتى الا على الحساب الحقيقي فقط عندجما ترى السعر يتحرك بقوة وانت لا تستطيع ان تفعل له اى شئ سوى انك تتفرج عليه وهو يتارجح امامك

محمد فرغلى
06-28-2012, 19:46
التجريبى غير الحقيقى اكيد طبعااااا التجريبى حتى لو خسرت بيكون فى لا مبالاه
ومش فارقة لانك بتتعلم لكن الحقيقى اعصابك هتكون مشدودة

jans
06-28-2012, 19:52
الفرق الذي يكون بين الحساب الديمو و الحقيقي لن تستطيع ان تصفه بشكل دقيق
إلا أن يكون الشخص قد مر على هذه التجربة لذلك نجد الكثير طريقة التداول ليده تختلف عن الديمو .

KOGI
06-29-2012, 02:50
مفيش اى وجه مقارنة بين الضغط النفسى عالتجريبى والضغط النفسى على الحقيقى تقريبا الف درجة فرق ما بينهم
التجريبى انت شغال بنقط وهميه لكن تخيل النقط ده بقت فلوسك الخاصه ومش وهميه ؟
طبعا حالتك هتختلف جدا

mony
06-29-2012, 02:53
الحساب التجريبى بعيد عن اى ضغوط لان الاموال وهميه وبالتالى يكون التداول بدون خوف من الخساره

aboualy
06-29-2012, 02:58
اعتقد ان لاختبار الضغط النفسى على الحساب التجريبى يجب ان يكون راس المال فى الحساب التجريبى قليل ويمكن ايضا ان تضع لنفسك عقوبة معينة اذا حدث المارجن كول

khaled zizo
06-29-2012, 05:10
ليس بهذه السهولة ابدا ولكن الامر مختلف جدا فى الحساب الحقيقى لانه فى الحساب التجريبى انت متأكد انه لايوجد خسائر حقيقية وانها مجرد خسائر وهمية فقط ولكن الضغط النفسى الحقيقى فى الحساب الحقيقى فقط ويجب التحكم فيه واعتقد اننا لايمكننا التدرب على ذلك

---------- Post added at 04:10 AM ---------- Previous post was at 04:09 AM ----------

الموضوع الجميل و الفكرة الممتازة ولكن مع ذلك لا تكفي صراحة حتى لو حاول تحاكي الحساب الحقيقي و تتصرف انك مع الحقيقي فمشاعرك تبقى باردة حتى مع تحقيق الخسارة الكبيرة لانه فقط تعرف انه حساب تجربي لا اكثر و الضغط الحقيقي

derfcase
07-02-2012, 04:43
وجهة نظر جيدة اخي الكريم
actas
و قد جربتها انا فعلا منذ حوالي سنة
و فعلا اتت بنتائج طيبة

و لكن لما خسرت حوالي ربع راس المال لم اكن حزينا
لاني اعلم انه حساب تجريبي :D

xtomorrow
07-02-2012, 04:56
في نظري تجريب العنصر النفسي على الديمو
يبقى مفتقدا الى الضغط الحقيق على الحقيقي
بمعنى الحساب الحقيقي هو الاختبار الحقيقي لنفسية المتاجر

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 05:05
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
التدرب على الحساب التجريبى له عده فوائد منها على سبيل المثال
لا الحصر

التعرف على منصه التداول ومعرفه كل الامكانيات بها
التعرف على سلوك ازواج العملات والسلع ومن ثم ستختار زوج العمله او السلعه التى تود التداول عليها
ضبط النفس والالتزام
ستتعلم كيف تدير حسابك بشكل امن وجيد
ستتعلم الصبر وعدم الخوف او الطمع
اتمنى لك التوفيق

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 05:38
هذا الكلام النظري جميل جدا ولكن اذا تم تطبيقه فلن تجد الفائده المراده لانك مهما اقنعت نفسك انك امام حساب حقيقي به اموال حقيقيه اقتطعتها من جيبك لن تكون تحت نفس الضغط النقسي لو كان هذا الكلام واقعي وستفتح صفقاتك بكل ثقه ولن تخاف اذا عكست عليك صفقه وبالتالي فالغرض لم يتحقق ولكن عموما انا افضل ان يكون الحساب الديمو بمبلغ مشابه لما كنت سوف تفتح به الحقيقي وليس كما يفعل اكثر الناس من فتح حساب تجريبي برقم كبير جدا مش عارف ليه

waleed adel
07-02-2012, 16:24
فعلا ممكن الاختبار على مبلغ صغير يتناسب مع المبلغ المراد التداول به
بس تاخذ المسالة جد يعنى تهتم بالتحليل والحذر من الاخبار والمتابعة
مع ان فى فرق الصراحة بين التجريبى والحقيقى
يعنى الدولى غير الدورى
فعلا احى الكريم لابد ان ابدا على التجريبى بحساب صغير مقابل ما سيودع حقيقى
والتعامل معه يكون بكل صرامه كانه حقيقى بالظبط

ma90do
07-02-2012, 16:31
هذا الكلام النظري جميل جدا ولكن اذا تم تطبيقه فلن تجد الفائده المراده لانك مهما اقنعت نفسك انك امام حساب حقيقي به اموال حقيقيه اقتطعتها من جيبك لن تكون تحت نفس الضغط النقسي لو كان هذا الكلام واقعي وستفتح صفقاتك بكل ثقه ولن تخاف اذا عكست عليك صفقه وبالتالي فالغرض لم يتحقق ولكن عموما انا افضل ان يكون الحساب الديمو بمبلغ مشابه لما كنت سوف تفتح به الحقيقي وليس كما يفعل اكثر الناس من فتح حساب تجريبي برقم كبير جدا مش عارف ليه

هوا ده الكلام المظبوط بس هقولك حاجه لو شخص بيتاجر بالبونص بتاع المنتدي هيحقق مكاسب اكتر من ان يدفع من جيبه سيكون فرق كبير ويعتبره مثل الحساب التجريبي وبالتالي يكون قادر علي تحقيق ارباح ان شاء الله

bouelame1
07-02-2012, 17:48

magic777
07-02-2012, 18:54

طبعا اخي هنا المتاجر هيحول حسابه الديمو اللى صوره طبق الاصل من الحساب الحقيقي اللي هيشتغل عليه في المستقبل
وده في حد ذاته هتكون تجربه نافعه له وهيقدر يتعلم من اخطاءه بدون خسائر اموال حقيقيه هنا
وهيكتسب الخبره اكتر واللي هيا في النهايه هتساعده في تقليل عامل الضغط النقسي هنا بصوره احسن

Rami
07-02-2012, 18:59

قلنا مرارا وتكرارا ان الحساب التجريبى ليس
كالحقيقى حتى لو تاجرت على التجريبى بنفس المبلغ على الحقيقى
فاعلم ان العامل النفسى على التجريبى غائب
تحياتى لك

eng2012
07-02-2012, 19:09
انا اعتقد ان الحل الوحيد هو ان نقوم بالتعامل مع الحساب الحقيقى وكانه حساب تجريبى حتى نستطيع ان نسيطر على العواطف التى تجعلنا نتخذ القرارات الخطا

safiforex
07-02-2012, 19:14
قلنا مرارا وتكرارا ان الحساب التجريبى ليس
كالحقيقى حتى لو تاجرت على التجريبى بنفس المبلغ على الحقيقى
فاعلم ان العامل النفسى على التجريبى غائب
تحياتى لك
هذا معروف اخي الكريم ان الحساب التجريبي فهو تجريبي ليس الا و الحقيقي هو الحقيقي
فلا يمكن انة نتاجر على التجريبي و كاننا في الحقيقي فهذا مستحيل لان الضغوطات لن تاتي في التجربي

Rami
07-02-2012, 19:18
هذا معروف اخي الكريم ان الحساب التجريبي فهو تجريبي ليس الا و الحقيقي هو الحقيقي
فلا يمكن انة نتاجر على التجريبي و كاننا في الحقيقي فهذا مستحيل لان الضغوطات لن تاتي في التجربي

البعض يحاولون ان يستشعروا الالم بتاع الخسارة على التجريبى لكن هذا بلا جدوى
لن ينفع
فكل ما تستطيع فعله على التجريبى هو اختبار الاستراتيجية وليس العامل النفسى
تحياتى لك

fouedganb
07-02-2012, 19:45
إعتقادي أنه لا يمكن اخي ان نقرن الحساب التجريبي بالحساب الحقيقي هذا من المستحيلات ، فالضغوطات اكيد سنراها على الحقيقي و لكن ان اعتقدت انك ستعمل على التجريبي كما لو على الحقيقي فهذا خطأ كبير جدا يقع فيه حديثو العهد في هذا المجال من المتاجرة..

waleed adel
07-05-2012, 06:39
طبعا عمر الضغط فى الحساب التجريبى ماهيكون زى الضغط النفسى للحساب الحقيقى
ستجد الشعور مختلف تماما
اكيد طبعا عمر الضغط فى الحساب التجريبى ماهيكون زى الضغط النفسى للحساب الحقيقى
ستجد الشعور مختلف تماما

theboy2226
07-05-2012, 13:14
انا في رايي ان الحساب التجريبي ليه فائدة واحدة بس :تجربة الاستراتيجيات الجديدة و التعود علي المتاجرة لو انت مبتدا و كيفية فتح و غلق الصفقات و وضع الاستوب و التيك بروفيت غير كده هو مش مجدي اوي لان الطمع و الخوف و التردد و الحاجات دي عمرك ما حاتحسها في حساب فيه فلوس وهمية يعني لو خسرت او كسبت مش بتفرق كتير معاك انما القرار بيكون اصعب لما تكون فلوسك هي اللي حاتتاثر بالقرار ده

Mohamed90
07-05-2012, 13:25
السلام عليكم طبعا اخي العزيز يبقى الامر صعب انك تحاكي الواقع الحقيقي في التجربي
من الناحية التجربة الاستراتيجيات و النقط و الاهداف ممكن ولكن الحالة النفسية لا اعتقد انك ستحصل على اي تطوير

memostar3
07-05-2012, 17:18
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

كلامك صحيح مائه بالمائه
حيث ان كل منا من المفترض فعل ذلك وانا بنفسي فعلت ذلك من قبل

nada
07-05-2012, 18:37
الضعط النفسى سوف يعدى الحساب الحقيقى لنك تشتغل علية اذا كونت تشتغل على التجريبى فقط سوف تظر نتيجا مختلف عن الاثنين معة بعض
وفقق الله

magic777
07-05-2012, 18:39
إعتقادي أنه لا يمكن اخي ان نقرن الحساب التجريبي بالحساب الحقيقي هذا من المستحيلات ، فالضغوطات اكيد سنراها على الحقيقي و لكن ان اعتقدت انك ستعمل على التجريبي كما لو على الحقيقي فهذا خطأ كبير جدا يقع فيه حديثو العهد في هذا المجال من المتاجرة..

بص هو لو انت اتعلمت كويس اوي على الديمو سواء الاساسيات او اتكساب خبره جيده وعملت استراتيجيه جيده خاصه بيك
وجيت طبقت كل ده على الحساب الحقيقي مع طبعا اداره راس مال صارمه كده انت بتزود فرص نجاحك اكتر

roka
07-05-2012, 21:07
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

ان ليس مع هذا الراى فالعامل النفسى يختلف ففى الحساب التجريبى بنكون مطمئنين ولكن فى الحياب الحقيقى بيزيد التوتر والضغط

Titanom
07-05-2012, 21:11
الظغط النفسي في الحساب التجريبي
يختلف عن الحساب الحقيقى
لأن الخسارة في التجريبي لا تعني شيئ سوى أنا تجربة إضافية
اما في الحقيقي ستكون مؤثرة على مسارك في مجال الفوركس

kingman
07-06-2012, 01:19
السلام عليكم طبعا اخي العزيز يبقى الامر صعب انك تحاكي الواقع الحقيقي في التجربي
من الناحية التجربة الاستراتيجيات و النقط و الاهداف ممكن ولكن الحالة النفسية لا اعتقد انك ستحصل على اي تطوير
هى بس المشكلة فعلا على الديمو بتكون فى العامل النفسى لكن اذا المتاجر والمتعلم اعتمد ان يجعل كل الظروف مماثلة للحقيقى سوف يقلل من تأثير العامل النفسى عندما ينتقل على الحقيقى وهيكون التداول على الحقيقى مشابهه جدا للديمو

eng2012
07-06-2012, 01:37
اعتقد حقا ان فتح حساب تجريبى والعمل عليه شىء من اهم الاشيا التى لابد ان نهتم بها لاننا عن طريق ذلك نقوم باكتساب الخبره الكافيه للتداول

ymn30
07-06-2012, 01:39
يختلف عن الحساب الحقيقى

واضيف اخى على كلامك لقدر الله اذا الواحد وقع فى خسارة لا تقوم بسرعة بفتح صفقة للتعويض لكن علم نفسك اذاخسرت صفقة الابتعاد عن المنصة فترة او بلاش تدخل فى نفس اليوم

thugalive
07-06-2012, 02:02
يمكنكم إخواني التغلب على الضغط النفسي في المتاجرة عن طريق الإستماع إلى الموسيقى أو أخذ قيست من الراحة و فعل شيء تحبه و أخيرا و ليس أخيرا التفاؤل بالصفقة التي فتحت

memostar3
07-06-2012, 02:08
واضيف اخى على كلامك لقدر الله اذا الواحد وقع فى خسارة لا تقوم بسرعة بفتح صفقة للتعويض لكن علم نفسك اذاخسرت صفقة الابتعاد عن المنصة فترة او بلاش تدخل فى نفس اليوم

واحب يضا انا ان ازيد على كلامك واوضح ان هذا يؤدى الى شعور بالانتقام من السوق ف البعد عنه يؤدى الى هدوء الشخص واستعاده عقليته الطبيعيه

ma90do
07-06-2012, 02:24
يمكنكم إخواني التغلب على الضغط النفسي في المتاجرة عن طريق الإستماع إلى الموسيقى أو أخذ قيست من الراحة و فعل شيء تحبه و أخيرا و ليس أخيرا التفاؤل بالصفقة التي فتحت

هذا مفيد جدا ولكن مع الحسابات الحقيقه وحجم العقود الي ممكن يجعل نقطه تصل الي 10 دولار صعب معاها هذا مع انه مفيد جدا ولكن مع الاداره الجيده لرأس المال هذا الامر يأتي بنتيجه مبهره

husamart
07-06-2012, 09:28
يجب التعامل مع الحساب التجريبي انه بروفة ما قبل العرض افني
ولا يؤخذ بالهما او رعونة
لانه وقت الجد سيكون الارم مختلف
لكن اعلم انه عنددما تخسر في التجريبي
وتجد نفسك تأثرت وزعلت ولو قليلا وحاولت ان تعرف سبب الخطأ فأنت في الاتجاه الصحيح

---------- Post added at 06:24 AM ---------- Previous post was at 06:22 AM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

الكثيرون يضعون مبالغ خيالية في الديمو ويبداو ن اتداول
وهذا في الحقيقة وهم ومضيعة للوقت
بل يجب ان تضع في الديمو نفس قيمة المبلغ الذي تنوي ان تتداول فيه مستقبلا

---------- Post added at 06:26 AM ---------- Previous post was at 06:24 AM ----------

يختلف عن الحساب الحقيقى

هنا ترجع لجدية الانسان في التجارة وهل هو يلعب ام يتاجر
فخوفي على مستقبلي ومالي يحتم على ان اقمص دورة الجدية مع الديمو والعمل به كأنه حقيقي
وانا حين اضحك على نفسي سيكون الامر مرده على في الاخر وهو الخسارة او النجاح

---------- Post added at 06:28 AM ---------- Previous post was at 06:26 AM ----------

اعتقد حقا ان فتح حساب تجريبى والعمل عليه شىء من اهم الاشيا التى لابد ان نهتم بها لاننا عن طريق ذلك نقوم باكتساب الخبره الكافيه للتداول

ارى بأن التداول على الحساب التجريبي يجب ان لايقل عن ثلاثة اشهر من الجدية والعمل وأكنه حقيق
وتقييم النتائج بعدها هل هي ايجابية ام سلبية وبعدها يتم التقرير بدخول السوق بحساب حقيقي ام لا

kero
07-06-2012, 09:34
الحساب التجريبى بيختلف تماما عن الحساب الحقيقى وصعب جدا التعامل معاه على انه حقيقى والالتزام عليه بادارة راس المال وخلافه ..وده عيب الحساب التجريبى انه بيعلم الشخص الاستهتار ..

Mohamed90
07-06-2012, 11:57
هى بس المشكلة فعلا على الديمو بتكون فى العامل النفسى لكن اذا المتاجر والمتعلم اعتمد ان يجعل كل الظروف مماثلة للحقيقى سوف يقلل من تأثير العامل النفسى عندما ينتقل على الحقيقى وهيكون التداول على الحقيقى مشابهه جدا للديمو

السلام عليكم اخي متفق معاك الى حد ما ولكن يجب توفير الظروف لجعل الحساب تجربي محاكي للحقيقي كالتداول في التجربي بنفس الحساب الحقيقي
و بالنفسة قيمة العقد و هكذا تجعل من المحاكاة تقريبا مثل الحقيقس لتقليل الضغط لانه في ناس عندو حساب 100 دولار حقيقي و فاتح واحد 5000 تجربي ؟؟؟

ahmedalex
07-06-2012, 12:17
الحساب التجريبى يكون الضغط النفسى اقل من الحساب الحقيقى لمعرفتنا ان لاموال التى نخسرها ما هيا الا وهميه وليست حقيقيه فعامل الضغط النفسى بسيط ولاكن يكون له تاثير فى الممارسه بصفه مستمره عليه لانه سوف يشعرك انه حساب حقيقى فعلى وانت تداول فعليا وتخسر وتكسب عليه لذلك لبد من الجميع البدء دئما" بحسابى تجريبى فى فتره لا تقل عن شهر بصفه مستمره يوميا"

devloppman
07-06-2012, 12:47
المتاجرة على حسابات الديمو لن تحسسك بالضغط أصلا لأنك متأكد أنك لن تخسر شيئا
الضغط يأتي من الخوف من الخسارة يعني على الحساب الحقيقي

egypt2012
07-06-2012, 13:30
و الله الديمو هذا لحد الان استخدمة فى تجربة استراتيجية جديدة او عمل استراتيجية جديدة و كذلك

rabie10
07-06-2012, 14:29
و هدا عن تجربة

magic777
07-06-2012, 15:37
هذا مفيد جدا ولكن مع الحسابات الحقيقه وحجم العقود الي ممكن يجعل نقطه تصل الي 10 دولار صعب معاها هذا مع انه مفيد جدا ولكن مع الاداره الجيده لرأس المال هذا الامر يأتي بنتيجه مبهره

بالضبط لان هنا المتاجر مش بيتعلم اداره راس المال وهنا بياخد الحساب التجريبي كأنه لعبه وبكده مش هيتعلم ازاي يتاجر على الحقيقي
المفروض هنا يطبق على الديمو اللي هو ناوي يعمله على الحقيقي علشان يتعلم صح

Spiderhoof
07-06-2012, 16:08
تعتبر المسابقات للحسابات التجريبه هى افضل وسيله للتدريب النفسى لسوق العملات والضغط العصبى بها والنفسى اقرب ما يمكن لامتلاكك للحساب الحقيقى

sabre
07-06-2012, 16:12
من خلال تجاربى اقول لك اخى هذا لا ينفع لانك فى الاصل انت عقلك الباطن
لا يخاف على الحساب الديمو مثلما يخاف على الحساب الحقيقى

nrgslawi
07-07-2012, 02:50
السلام عليكم اخي
انا لا اتفق معك
لان الحساب التجريبي لا يشبه الحقيقي حتى لو كان بهما نفس المبلغ الذي تستتمره
هذا رايي الخاص

ehab
07-07-2012, 03:37
طبعا الحساب التجريبى عمر مهيكون الضغط النفسى زية زى حساب حقيقى
لان التجريبى مفيهوش خسارة حقيقية انما الحقيقى الغلطة فية بجون ياباشا

willy
07-07-2012, 03:49
انا فعلا عملت كدة في اول مرة لكن بعدها خسرت اربع مرات على الحساب الحقيقي مارجن كوول

waleed adel
07-08-2012, 17:27
تعتبر المسابقات للحسابات التجريبه هى افضل وسيله للتدريب النفسى لسوق العملات والضغط العصبى بها والنفسى اقرب ما يمكن لامتلاكك للحساب الحقيقى

بالفعل اح سبايدر اقرب طريقه لاختبارك نفسيا هى المسابقات لانك فعلا بتكون عايز تكسب
وبالتالى فى ضغط عليك وهو الفوز

السيد الجبالي
07-08-2012, 17:48
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

بتفق معاك طبعا ان تصغير المبلغ في الحساب الديمو سبتسبب في وجود ضغب يقرب من الضغط الذي سيكون في الحساب الحقيقي ..
واعتقد ان الزام انفسنا بكافئه معينه في حاله الخساره وبعقاب معين في حاله الخساره سيكون له تاثير كبير في الاقتراب من ضغط السوق الحقيقي ...
فمثلا ابحث عن اكثر الاشياء المحببه لك ... وابداء المنتاجره وانت واضع في عقلك انه ان تم خساره هذه الصفقه فانك لن تقوم بهذا النشاطك المفضل لديك ... اعتقد ان مثل هذه الاشياء تقريبنا بدجره كبيره من الضغوط الموجوده بالسوق

waleed adel
07-11-2012, 17:28
الحساب التجريبى بيختلف تماما عن الحساب الحقيقى وصعب جدا التعامل معاه على انه حقيقى
والالتزام عليه بادارة راس المال وخلافه

ehab
07-14-2012, 06:49
لا يوجد بة اى ضغوط او عواطف فى الديمو او التجريبى لذلك يسهل تحقيق الربحت
ولابد من ان تختبر الضغط العصبى والعواطف يمكنك فتح حساب حقيقى برأس مال صغير

elking
07-14-2012, 10:05
بالفعل انا لا اشعر باى ضغط نفسى على الاطلاق فى الحساب الديمو لشعورى ان النقود ليست حقيقى ولكن عند وجود نفس الفرص ولكن عالحساب الحقيقى اخاف اتاجر

العوامى
07-14-2012, 10:34
طبعا نفسيتك فى التجريبى غير الحقيقى خالص ولا يمكن اعتبار الديمو تدريب للنفسية ولكن
يمكن اعتبار الفكرة مفيدة لتدريبك على التعامل مع الحساب نفسة بمعنى ان تلتزم باللوتات الصغيرة والصفقات القصيرة او بمعنى اخر تتعلم ادارة حسابك بطريقة صحيحة

DZforex
07-14-2012, 10:44
أخي انا لا اعتقد انه سيكون الضغط النفسي

في التداول على الحساب التجريبي مثل الضغط على اموال حقيقية على الحقيقي

ahmed
07-14-2012, 10:57

صح بيختلف كتير جدا جدا علشان كدة لا يمكن اختبار العامل النفسى على الحساب التجريبى
ولكن من الافضل اختبارة على الحساب الحقيقى

Mohamed90
07-14-2012, 13:46
السلام عليكم للمحاربة الضغط النفسي يجب توفير كل الشروط و في الحساب التجربي لكي تكون المحاكاة اكثر وقعية
كالدخول بنفس العقد و نفس الحجم الحساب و تعامل معه بجحدية اكبر حتى لو كان حساب تجربي

tarek22
07-14-2012, 14:33
هو انا مش متداول قديم اووي يعني بس اظن انه لو المتدرب علي الحساب التجريبي قدر يوفر ظروف مشابهة للي ناوي يتداول بيها عالحساب الحقيقي يوفرها للحساب التجريبي بمعني لو ناوي يفتح حساب حقيقي بالف دولار يتدرب اولا علي حساب تجريبي بالف دولار ويوشف طريقة متاجرته وادارته لراس المال ويقيم اداوؤوه

Looser
07-14-2012, 14:46
اكيد كل المبتدئين فى الفوركس يعرفوا عن الحساب التجريبى او الحساب الديمو الى بتوفرة معظم الشركات ، وهو يشبة الحساب الحقيقى ولكن التداول علية غير حقيقى ، الكلام دة كلة معروف

عايزين بقى كل واحد من المتداولين القدامى يقول على فائدة جديدة للعمل على الحساب الديمو عشان نقدر نقنعهم بية
هو انا مش متداول قديم اووي يعني بس اظن انه لو المتدرب علي الحساب التجريبي قدر يوفر ظروف مشابهة للي ناوي يتداول بيها عالحساب الحقيقي يوفرها للحساب التجريبي بمعني لو ناوي يفتح حساب حقيقي بالف دولار يتدرب اولا علي حساب تجريبي بالف دولار ويوشف طريقة متاجرته وادارته لراس المال ويقيم اداوؤوه

ehab
07-14-2012, 16:57
ا الشعور عندي بيختلف بيكون صعب بحس ان الحساب الحقيقي مهم جدا مع ان الحساب التجريبي لا يفرق معي
لاكن انا برضو بحاول اعملها واشوف عامل النفس فيها ويمكن تنجح ويمكن تفشل

السيد الجبالي
07-14-2012, 17:03

بالبطع ل يكون ثله .. ولكننا نستطيع ان نقترب منه
بعمل حساب تجريبي بنفس الملبغ الذي نستطيع ان نفتح به حساب حقيقي ..
ونعمل بنفس حجم العقود .. ونلتزم بجديه بكل بنود الطريقه التي نعمل بها

safiforex
07-14-2012, 17:06
بالبطع ل يكون ثله .. ولكننا نستطيع ان نقترب منه
بعمل حساب تجريبي بنفس الملبغ الذي نستطيع ان نفتح به حساب حقيقي ..
ونعمل بنفس حجم العقود .. ونلتزم بجديه بكل بنود الطريقه التي نعمل بها
الحساب التجريبي ما هو الا حساب تجريبي فلا يمكن ان نتحدث عن الضغوطات النفسية فيه ابدا
لانه بكل بساطة انه حساب به اموال وهمية و ان المال الموجود به لا نهتم له ، و بالتالي فان التداول به لن يوفر لنا اية ضغوطات
فهذا يجب ان يعرفه الكل فلا يمكن ان تكون ضغوطات فيه

msh4egy
07-14-2012, 17:25
اعتقد ان الموضوع ليس بهذه السهولة ابدا ولكن الامر مختلف جدا فى الحساب الحقيقى لانه فى الحساب التجريبى
انت متأكد انه لايوجد خسائر حقيقية وانها مجرد خسائر وهمية فقط
ولكن الضغط النفسى الحقيقى فى الحساب الحقيقى فقط ويجب التحكم فيه واعتقد اننا لايمكننا التدرب على ذلك فى حساب الديمو

aminos
07-14-2012, 17:28
السلام عليكم
نعم يا أخي من الصعب تجربة التحكم في الضغط النفسي
على الحساب التجريبي كما هو على الحساب الحقيقي
و الله أعلم

msh4egy
07-14-2012, 21:15

salah.bmw
07-14-2012, 23:48
انا عن تجربتي الشخصية وعلى مدار 3 سنوات
اكيد وواثق انومهما كان انسان مسيطر على نفسه ما رح يتأثر بضغط البرنامج التجريبي زي الحقيقي

mohamed yossef
07-16-2012, 10:01
انصح اللى لسه لم يبدأ بحساب حقيقى فى الفوركس
انه يقوم بفتح حساب تجريبى ويجرب عليه كيف سيضع نفسه فى المتاجرة والسوق
ولكن لن يجدى الامر مع القدامى الذين تاجروا بحسابات حقيقية

forex4ever
07-16-2012, 10:46
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

كلامك جميل ولكن مهما حاولت ان توهم نفسك انك امام حساب حقيقي فهو سيبقى حساب تجريبي وستبقى تعيش في وهم !!!
تريد تجربة الشعور اثناء التداول على حساب حقيقي !!
جرب ان تجمع المزيد من البونص حتى يصبح بحجم حساب حقيقي !!
ستشعر بنفس الشعور تقريبا الا انه حتى الحساب البونص الذي ستجني منه ارباح حقيقية في حال حققت مكسب !! لن يغنيك عن الشعور الحقيقي اثناء التداول على الحساب الحقيقي لانك في حالة الخسارة لن تخسر سوى مجهودك فقط في المنتدى لاغير

Mohamed90
07-16-2012, 13:27
السلام عليكم
نعم يا أخي من الصعب تجربة التحكم في الضغط النفسي
على الحساب التجريبي كما هو على الحساب الحقيقي
و الله أعلم

السلام عليكم بالطبع اخي العزيز الحساب التجربي فهو مفيد للتجربة كل مايتعلق بالطرق و الاستراتيجيات
و التحليل الفني و لكن لاتوجد فيه منفعة للإدارة النفسية للمتداول ذلك يكون فقط في الحساب الحقيقي

tarek22
07-17-2012, 14:09
تدريب فعلا وعشان يكون التدريب على الحساب الديمو مقارب لما يحدث فى الحقيقة فعلا يبقى لازم نهيئ الحساب الديمو انة يكون شبة الحقيقى

dent
07-17-2012, 14:22
كلامك صحيح ومظبوط لكن هناك مشكله ممكن تواجهك لو انته كسبت
فيه ممكن السوق يغرك وتحط حقيقى

ارى بصراحه انك تحط حساب صغير ولو وصل حتى ل 10 دولار
وتتاجر ول كسبت يبقى مجهودك ممش هيضيع على الفاضى

tictok
07-18-2012, 14:43
انا معك الحساب التجريبي بمبلغ كبير وبدون ضغوط نفسية يجعلك مرتاح ولا تتعلم جيداً لابد من ممارسة التجارة مثل الحساب الحقيقي ونمر بالتجارب الحقيقية لكي نتعلم

dz-yac
07-18-2012, 14:48
لالالالالا
ابدا لن يقرن التجريبي مع لحقيقي حتى لو تداولت بواحد دولار
الفرق في التوتر والترقب وحسرة الخسارة وفقدان الامل وكثير كثير
ويظا لا ننسى نشوة لربح تلك لفرحة الغامرة التي تشعرك بالغرور ههه

mahmoud1
07-18-2012, 14:54
طبعا الغط النفسى على الحساب التجربى مش زى الغط النفسى على الحساب الحقيقى فى فرق كبير انا فى التجربى ممكن اصبر على الصفقات لكن فى الحقيقة مش بقدر اصبر خوفا من انه السوق يقلب بدل ما كنت رابح اكون خسائر مهما اشتغلت على الديمو مش هايكون زى الحقيقى

Spiderhoof
07-18-2012, 20:00
لا يمكن اخي ابدا ان نقارن بيت الحساب التجريبي بالحساب الحقيقي ، فالضغوطات اكيد سنراها على الحقيقي و لكن ان اعتقدت انك ستعمل على التجريبي كما لو على الحقيقي فهذا خطأ كبير

وفى اعتقادى ان الحل الامثل عن طريق المسابقات للحسابات التجريبه هى الاقرب من نفسيه الحساب الحفيقى

magic777
07-18-2012, 22:35
لا يمكن اخي ابدا ان نقارن بيت الحساب التجريبي بالحساب الحقيقي ، فالضغوطات اكيد سنراها على الحقيقي و لكن ان اعتقدت انك ستعمل على التجريبي كما لو على الحقيقي فهذا خطأ كبير

وفى اعتقادى ان الحل الامثل عن طريق المسابقات للحسابات التجريبه هى الاقرب من نفسيه الحساب الحفيقى

هو لو خلينا الحساب التجريبي مشابه تماما للحقيقي من حيث مبلغ راس المال واننا نطبق عليه
نظام المتاجره الذي سوف نعمل به على الحقيقي
ده في حد ذاته هيكسبنا خبره التعامل مع السوق وهنعرف نقيم تحليلنا وهنا هتزيد نسبه نجاح تحليلنا وبالتالي هيقلل القلق لما نعمل على الحقيقي
بنفس الطريقه

elkorashe
07-18-2012, 23:24
هو طبعا مش هيكون نفس الضغط النفسى لانه بمنتهى البساطة انت لو خسرت المبلغ كله ممكن فى لحظة تفتح حساب تانى
بس بردو منقدرش نقول ان فى ناس كتير جدا بتستفيد من الحسابات التجريبية ولكن الاستفادة من ناحية الضشغط النفسى صعبة

Aker001
07-18-2012, 23:25
:ok:الحساب التجريبي مشابه تماما للحقيقي من حيث مبلغ راس المال واننا ينطبق عليه
نظام المتاجره الذي على الحقيقي

زيزو
07-19-2012, 04:11
اخي من جوانا بنبقي عارفين ان ده حساب تجريبي
علشان كده بيكون التاثير النفسي اقل من الحقيقي
لكن لازم نتعود علي جو المضاربة

shemo
07-20-2012, 08:51
اعتقد ان الحساب التجريبى لا ينفع ان نقوم بالاختبار النفسى عليه لان الاموال تكون غير حقيقه وبالتالى لا يوجد ضغط عصبى ولا نفسى على المتداول

السيد الجبالي
07-20-2012, 09:00
اعتقد ان الحساب التجريبى لا ينفع ان نقوم بالاختبار النفسى عليه لان الاموال تكون غير حقيقه وبالتالى لا يوجد ضغط عصبى ولا نفسى على المتداول

دا صحيح ولكن ممكن ان نقرب هذا الضغط يا غالي من خلال ان نفتح حساب ديمو بنفس قيمه الحساب الحقيقي الذي سوف نفتحه
ثانيا عدم ترك الديمو حتي الوصول الي هدف معين نحدده مسبقا .. وهكذا ... اعتقد بهذا اننا سنقرب كثيرا من الضغط الموجود في السوق

Mohamed90
07-20-2012, 17:24
السلام عليكم اخي يبقى الامر صعب جدا انك توظف العمل على الحالة النفسية في التجربي
لانه الاموال وهمية ولكن ممكن تتعلم ادارة راس المال طرف متاجرة
اما بخصوص ادارة النفسية هي متعلقة بثقتك بطريقتك و ايضا نتائج الصفقات

zahran
07-20-2012, 17:26
انا ارى من وجهه نظرى ان الضغط النفسى الذى يكون مصاحب للمتاجر وقت المتاجره لا يمكن ان نقيسه غير على الحساب الحقيقى
الحساب الحقيقى هو فعلا اللى بيكون كل احساساته من العواطف والحاله النفسيه باينه وغير غامضه مثل التجريبى ايا كان

spiderxp
07-20-2012, 17:42
والله فكرة جميلة جدا مش وحشة بصرااحة

زيزو
07-20-2012, 17:47
انا ارى من وجهه نظرى ان الضغط النفسى الذى يكون مصاحب للمتاجر وقت المتاجره لا يمكن ان نقيسه غير على الحساب الحقيقى
الحساب الحقيقى هو فعلا اللى بيكون كل احساساته من العواطف والحاله النفسيه باينه وغير غامضه مثل التجريبى ايا كان

فعلا اوافقك الراي بكل شدة
لان من جوانا بنكون مقتنعين بان التجريبي ده مش حقيقي
ومش هيفرق معانا

spiderxp
07-21-2012, 01:03
لعلمك الحساب التجريبي ملوش اي دعوة بالضغط او العامل النفسي لانه حساب مش مهم اووى يعني

mena
07-21-2012, 07:35
الحساب التجريبى ليس مثل الحساب الحقيقى ولا يكون فيه اى ضغوط على الشخص واذا اردت التجربه يمكن فتح حساب مصغر

HUSSENEY
07-21-2012, 08:00
الحساب التجريبى بيختلف تماما عن الحساب الحقيقى وصعب جدا التعامل معاه على انه حقيقى
لا الحساب الديمو يفتقد العامل النفسى للمضارب

All 4 You
07-21-2012, 08:04
لايمكن اخي أن يكون الضغط النفسي في الحساب التجريبي مثل الحقيقي
لأنك تعلم ان فلوسك مجرد وهمية لهدا لا تشعر بضغط عكس الحساب الحقيقي

KOGI
07-21-2012, 13:06
هو كلامك جميل جدا وانا ياما بنصح الناس بكده والله لكن برضة مهما حاولت
تقنع مخك ان ده حساب حقيقى مش هتعرف ومتاكد انه مجرد نقط وهمية فيضطر يخاطر ويحط اهداف عالية وميحلللش تحليل فنى كويس

wazwaz
07-21-2012, 13:34
أخي طبعا فكرتك جيدة لكن ليس لمقارنة الضغط النفسي لأنه الضغط النفسي في التجريبي لن يكون أبدا مثل الضغط النفسي في الحقيقي
بالنسبة لفكرة فتح حساب تجريبي بنفس المبلغ هذه فكرة جيدة لتجربة الإستراتيجية المراد إستعمالها ومعرفة مدى تناسبها مع المبلغ

alkatom
07-21-2012, 13:35
بالفعل كلامك سليم مئة في المئة و لو أحببت أن يزول الضغط بشكل كبير لا تفتح حساب تجريبي
بل إفتح حساب حقيقي ولكن بالسنت فذلك يساعد أكثر.... طبعا عن تجربة شخصية

Aker001
07-21-2012, 13:38
اعتقد ان الموضوع ليس بهذه السهولة ابدا ولكن الامر مختلف جدا فى الحساب الحقيقى لانه فى الحساب التجريبى
انت متأكد انه لايوجد خسائر حقيقية وانها مجرد خسائر وهمية فقط

ma90do
07-21-2012, 13:39
انت ممكن تحاول تقليل الضغط النفسي علي التجريبي بوضع استراتيجيه مدروسه واداره رائس مال جيده والالتزام بها هيا ونسبه المخاطره وتمشي عليها ومتفتحش اي صفقه تانيا نهائي للمحافظه علي الحساب

abdallah elbaz
07-21-2012, 13:43
لم يكن الضغط النفسي في الحساب الديمو كما في الحساب التجريبي
المضارب عارف ومتأكد انه مش حقيقي
وبرضه هيدخل يخاطر ومش ف دماغه حاجة ولو خسر مش هيخسر حاجه خالص

DZforex
07-21-2012, 13:59
لا أعتقد ان الضغط النفسي اللي يكون في التداول عبر الحساب التجريبي

مثل التداول باموال حقيقية في الحقيقي

هي طبعا فكرة جيدة لكن يها شوي اختلاف

gamedhtrv
07-21-2012, 14:08

waleed adel
07-22-2012, 03:32
فى فرق كبير انا فى التجربى ممكن اصبر على الصفقات لكن فى الحقيقة مش
بقدر اصبر خوفا من انه السوق يقلب

HUSSENEY
07-22-2012, 08:50
لايمكن اخي أن يكون الضغط النفسي في الحساب التجريبي مثل الحقيقي
لأنك تعلم ان فلوسك مجرد وهمية لهدا لا تشعر بضغط عكس الحساب الحقيقي

اكيد طبعا انا متفق معاك تمام فى الكلام دة
لانى الفرق الوحيد بين الحساب الحقيقى والديمو هو العامل النفسى

alkatom
07-22-2012, 11:17
ستجد الشعور مختلف تماما

لأنا أتفق معك تماما لذا من وجهة نظري بدل أن تقوم بفتح حساب تجريبي قم بفتح حساب حقيقي ب5 أو 10 دولارات ولكن بالسنت
حتى تكون المحاكاة حقيقية

ashraf
07-22-2012, 11:29
مهما حاولت ان تجعل الحساب التجريبى قريب للواقع لن يكون مثل الحساب الحقيقى لان الضغط العصبى غير موجود وتصرفاتك لن تكون مثل الحساب الحقيقى وانا عن نفسى لا احب الحسابات التجريبية لان النجاح فيها لا يعنى نجاحك فى ادارة حساب حقيقى

Looser
07-22-2012, 11:35
هي فكرة ممتازة و هي انك تتاجر بنفس مبلغ الايداع في الحقيقي على التجريبي

في الحساب التجريبي انت تختار المبلغ اللي تداول بيه بضغطة ماوس

فأكيد هيبقى فيه ضغط نفسي

ahmed
07-22-2012, 11:36
طالما تكلمنا على الضغط النفسى واختبارة اذن لا يمكن هذا ابدا
على الحساب التجريبى بل يجب حساب حقيقى

madman
07-22-2012, 15:31
بصراحه الضغط النفسى دا امر صعب وبصراحه كمان ربنا يرحمه منه لكن احنا فى شغلنا معرضين لكل حاجه فلازم نكون مستعدين

magic777
07-22-2012, 17:52
لأنا أتفق معك تماما لذا من وجهة نظري بدل أن تقوم بفتح حساب تجريبي قم بفتح حساب حقيقي ب5 أو 10 دولارات ولكن بالسنت
حتى تكون المحاكاة حقيقية

اعتقد قليل اوي حساب حقيقي ب 5 دولار او حتى عشره ولو فتحته بالسنت برده مش هيخليك
تعرف تتاجر وهتكون مقيد هنا بهامش صغير برده
الافضل في ااغلب الاحيان حساب ب100 دولار واعملهم بالسنت هتلاقيهم
كحساب ب1000 دولار ولكن في الحقيقه طبعا 1000 سنت
وده في حد ذاته هيديك هامش وهيكون تجربه عمليه صحيحه ليك

ehab
07-22-2012, 19:39

اكيد مينفعش المقارنة لانة اختلافات موجودة بسبب العامل النفسى
والمشاعر النفسية لها تاثير وهى وجه الاختلاف بينهما

sunlight
07-22-2012, 19:44
اعتقد ان الضغط النفسى يذهب بكثره الممارسه ونحن عندما نبدأ المتاجره نتدرب على الديمو فيذهب حوالى 50% من الضغط النفسى ولكننا عندما نتاجر على الحساب الحقيقى يجب ان نتحكم فى انفسنا لان الضغط النفسى يزيد اكثر من المكاسب

lokme
07-22-2012, 19:47
هناك ضغطات كثيرة خصوصا النفسية حيث انك تشعر بضغط كبير على نفسك و على مالك

mannon
07-22-2012, 20:09
اكيد طبعا انا متفق معاك تمام فى الكلام دة
لانى الفرق الوحيد بين الحساب الحقيقى والديمو هو العامل النفسى

طبعا فى فروق كتير بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى فى الفوركس واعتقد ان العامل النفسى اكثر العوامل ظهورا ، وعشان كدة بنقول ان العامل النفسى لو عرفنا نخلقة على الحساب التجريبى هيكون خير معين على تمرس السوق الحقيقى

imadm201
07-22-2012, 20:24
الحساب التجريبي ما هو الا لعبة للترفيه و التعلم في نفس الوقت
اما علي الحساب الحقيقي فكل ثانية قد تغير حياتك

MrSniper
07-22-2012, 20:29
اخي يجب التخلص على الضغط النفسي من خلال التجربة
في الحساب التجريبي و كلما كانت تجربتك طويلة
كلما استطعت الاستفادة اكثر

AMANI
07-23-2012, 18:09

Aker001
07-23-2012, 18:10
العامل النفسي بيتغير من كثرة الممارسة و التدريب و اجراء الصفقات

assidi saber
07-23-2012, 18:37
ان في الحساب التجربي لا يوجد ضغط نفسي لان الاموال التي في الحساب التجريبي خيالية

asmoshaa2012
07-23-2012, 18:43
نقطة هامة جدا جدا يا اخى واعتقد ان الضغط النفسى هو الشئ الوحيد المختلف بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى ففى الحساب التجريبى كلنا نعلم انه لن يخسر شئ
ولكنى اعتقد ان الضغط النفسى يمكن التغلب عليه فى الحساب الحقيقى عن طريق وضع الخطة المناسبة والاستراتيجية المناسبة ومن ثم الانتظار لا شئ سوى ذلك

vamoscapitos
07-23-2012, 18:46
لا اظن انك ستشعر بنفسك وكانك تتاجر في الحقيقي

لاني جربت هذه الطريقة من قبل ولم تعطي النتائج المرجوة

وعندما تاجرت في الحقيقي شعرت باختلاف كبير

محمد فرغلى
07-23-2012, 22:20
الحساب الحقيقى يختلف تماماااااا فى جديته
وهو اللى هيديك خبرة اكتر واكتر

mido
07-24-2012, 01:18
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

apolo
07-24-2012, 01:29
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

ذاك مستحيل عزيزي ... وهل التدرب على ركوب الثور على واح آلي

كالتدرب على ثور حقيقي !!!!! فالأمر مختلف تماما

ولن تتمكن من الاحساس بالضغط النفسي الحقيقي الا على الحساب الحقيقي مهما حاولت

osama shaban
07-24-2012, 01:31
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

طبعا يا اخي الحساب التجريبي له فؤائد كثيره جدا من حيث تجريب الاستراتجيات الجيده والاكسبرتات
بس انت جبت الخلاصه الضغط النفسي لايمكن التعود عليه الا عن طريق الخبره وتكرار الخساره ستطبح امرعادي ومقبول

chuchab
07-24-2012, 02:32
السلام عليكم . اولا جميع انواع المخدرات هي حرام في ديننا لما لها من اضرار على صحتنا و على المجتمع تانيا الممنوعات لن تنفع في الفوركس و لو كانت حلالا لان الفوركس يحتاج الى التركيز و دقة الملاحظة

tarek22
07-24-2012, 03:54
المسألة كلها مسألة ارادة ورغبة فى الانتصار لو كل متادول اصر من جواه انة هيحسن من نفسة اكيد هيقدر يوصل لمستوى مرضى يقدر من خلالة يتحكم فى تجارتة

minaking
07-24-2012, 04:57
الضغط النفسى من اخطر انواع الضغط لانة بيخليك تفقد صبرك
وبتكون متهور فى بعض الاحيان مما يؤدى لخسارتك

top2milan
07-24-2012, 04:59
مظنش انك هتقدر توصل للضغط النفسي بتاع الحقيقي لكن ممكن توصل لادارة جيده لرأس المال بتاعك الي هيبقى
قريب جدا من المبلغ الصغير الي هتدخل بيه

al7oot
07-24-2012, 05:08
والله يا أخي طبعا لا يوجد اي وجه مقارنة بين الحساب التجريبي والحقيقي
في الحساب التجريبي يكون الضغط النفسي اقبل بكثيير من الحساب الحقيقي
لأنك في الحقيقي تكون شغال بمال حقيقي يعني ممكن تخسر لا قدر الله

fx-man
07-24-2012, 06:04
فكرة كويسة وانا كنت بعمل كدا زمان .انا من رايي ان افضل واسرع طريقة عشان تتعلم تتحكم فى نفسيتك وتوترك فى المتاجرة انك تتاجر على حساب بمبلغ قليل جدا 5 او10 دولار وتفتح صفقاتك بالسنتات .

elking
07-24-2012, 06:41
انا شايف ان الفوركس فى الحساب الحقيقى يختلف عن الحساب الديمو والموضوع حالة نفسية بحتة وخوف على خسارة الاموال

osama00971
07-24-2012, 07:17
اكيد انا اختبرة بفتح حساب تجريبي
بقيمة البونص الي بفتح بيه الحقيقي ان شاء الله

nemo emo
07-24-2012, 09:36
فعلا الضغط النفسى بيكون مشكلة كبيرة فى التاثير على سوق الفوركس
و متهيالى ده بيكون له تاثير على الحساب التجريبى و الحقيقى

2x1
07-24-2012, 09:43
اعتقد انها وسيلة جيدة لمعرفة ارباحك التي ممكن ان تحققها علي الحقيقي ومدي نجاحك في تحقيق ارباح من المبلغ المحدد

master_egypt
07-24-2012, 09:53
ع فكرة الشغل ع الديمو بيعلم الواحد كتير جداااااااا
وبيتعلم من اخطائة وبيجرب يشتغل بجد ع الحساب الحقيقى

ehab
07-24-2012, 17:31

فعلا دى اوجه الاختلاف بين الحسابين فهما يختلفان فى هذه الناحية فقط
الضغط النفسى والعصبى والمشاعر دى تؤرق المتاجرين

kanzsea
07-24-2012, 18:41
مهما فعلت فالضغط النفسى فى الحساب الديمو مختلف تماما عن الحساب الحقيقى فبدل من تضيع وقت كبير جدا فى الديمو اشتغل فى حسابات البونص الترحبية

SlaiteR
07-26-2012, 23:12
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

بالطبع اخي فكرة جيدة

ولكن يجب صقل نفسيتنا على الديمو

لكي نتكيف على اوضاع السوق

تقبل مروري

islamselmy
07-26-2012, 23:32
ستجد الشعور مختلف تماما

انا شايف كدة باردو ان الفلوس الحيقيه غير فلوس التجريب الا انها بتخفف من التوتر شويه انه تكون مجرب الاول على حساب ديمو قبل التجربه على حساب حقيقى

zeina
07-27-2012, 05:27
اعتقد انة لا يمكنك اختبار الضغط النفسى على حساب تجريبى وذلك لان الضغط النفسى يحدث نتيجة لخوف المتداول من خسارة اموالة وضياعها وهو ما لا يتوافر فى الحساب التجريبى

i5land_man
07-27-2012, 05:29
اعتقد انة لا يمكنك اختبار الضغط النفسى على حساب تجريبى وذلك لان الضغط النفسى يحدث نتيجة لخوف المتداول من خسارة اموالة وضياعها وهو ما لا يتوافر فى الحساب التجريبى

انت ممكن تعمل حساب تجريبي مقارب في ملامحه لنفس الحساب الحقيقي اللي ناوي تتاجر بيه
وتشوف حتعرف تتاجر بيه ولا لا و كم ستطيع انك تربح من خلاله بطريقة امنة

hadeer hamdy
07-27-2012, 05:32
بيتهيألى ان الضغط النفسى والعصبى على الحساب التجريبى
مش بيكون زى الحساب الحقيقى

dollyabdallah
07-27-2012, 05:33

saad
07-27-2012, 05:49
لا اضن بان الضغط النفسي سوف يلون متل المتاجرة في حساب حقيقي

mage
07-27-2012, 05:51
اعتقد انه من الممكن ان يتم اختبار الضغط النفسى عن طريق العمل فى الحساب الديمو فى مسابقة او ان يكون لك اختبار حقيقي لنفسك لكى ترى النتيجة التى تحصل عليها فى النهاية من العمل فى الفوركس وهذا هو الاهم من وجهة نظرى

subzero
07-27-2012, 05:57
انا بعتبر الامر مختلف
فالحساب التجريبى ليس بة ضغط
انما الضغط النفسى كبير فى الحساب الحقيقى

osama00971
07-27-2012, 06:44
فكرة ممتازة بصراحة وفعلا
انا بعمل كدة وسعيد بالنتائج
ومتوقع اني ابدع في حسابي الحقيقي
ان شاء الله

foouaad
07-27-2012, 11:42

السلام عليكم انا من وجهت نظرى اختلف معاكلان الحساب الديمو هو مؤشر
مبدئ للمضاربه بالحساب الحقيقى ان كنت هتربح او هتخسر
وده بيرجع لمدى علمك فى الفوركس وشكراً

omanfx
07-27-2012, 11:53
في مره جربت هذه الطريقه نعم الشعور قريب من الحسااب الحقيقي ولكن
ليس كالحقيقي بالضبط
بس يجب علينا ضبط الجاانب النفسي ف التجريبي سيسااعد في التاقلم

dentist
07-27-2012, 12:04
مستحيل يكون حساب الديمو زي الحساب الحقيقي
اكيد في الديمو هتكون اعصابك هاديه لانك مش خسران حاجه

faissel
07-27-2012, 12:09
لمتاجرة على حسابات الديمو لن تحسسك بالضغط لأنك متأكد أنك لن تخسر شيئا
الضغط يأتي من الخوف من الخسارة يعني على الحساب الحقيقي

mido75
07-27-2012, 15:36
فكرتك ممتازة اخى فبذلك انت تعيش فى نفس كافة الظروف من راس مال و تداول و لكن بدون ضغوط نفسية و مع ناجحك فى هذا الحساب الديمو مرة بعد اخرى ستأخذ الثقة التى ستغلف عملك بعد ذلك فى حسابك الحقيقى وفقك الله

eng2012
07-27-2012, 15:43
ستجد الشعور مختلف تماما

بالكبع يوجد اختلاف كبير جدا بين المتاجره على حساب حقيقى او حساب تجريبى فانت فى الحساب التجريبى لا تدخل السوق باى ضعوط انما فى الحقيقى يكون فى ضغوط كبيره جدا

HOUSAMMI
07-27-2012, 15:45
فكرة فتح حساب تجريبى

كراس مال الحساب الحقيقى فكرة جميلة ماجتش فى بالى ان شاء الله انفدها

الان مع انستا

منصور
07-27-2012, 15:54
بص هي الفكرة جميلة وقريبة بس برده صعب انك توصل للهدوء لانك برده في الاخر شغال علي ديمو اكونت انته ممكن تفتح حساب صغير وتشتغل فيه بالسنتات وهنا ممكن نقرب شوية من الاتزان وعدم الضغط

elcapo1994
07-27-2012, 17:51

younesjoe
07-27-2012, 19:28
صحيح ان ل الحساب التجريبي منافع عدة تعود على المضارب لانو المكان الوحيد الي راح تتعلم فيه بدون خسائر
لاكن عن تجربتي هنالك فرق بين الحقيقي و الوهمي
الوهمي حساب بدون احساس و بالتالي ممكن تترك الصفقة و لا تشيل هم للمستقبل
اما الحقيقي بعد ان تاخد صفقة تبقى غير مطمئن و مع مرور الوقت بدون نتائج ممكن تغير الصفقة و هي بداية الخسارة

mohamed hamdy
07-27-2012, 19:31
لابد علي الشخص منا ان يتخلص من التوتر عند الدخول في الصفقات حتي يتحرك
بسهوله ويسر ولا يؤثر ذلك علي حياته بالسلب

Ahmed Salama
07-27-2012, 21:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى العزيز انى لا اظن ان الضغط النفسى والعصبى والقدرة على التركيز فى حسابك الحقيقى مثلها فى حساب الديموا حيث ان التفكير يقوال لك انة حساب وهمى وانت تتعامل على هذا النظام وليس العكس

---------- Post added at 09:42 PM ---------- Previous post was at 09:38 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى العزيز انى لا اظن ان الضغط النفسى والعصبى والقدرة على التركيز فى حسابك الحقيقى مثلها فى حساب الديموا حيث ان التفكير يقوال لك انة حساب وهمى وانت تتعامل على هذا النظام وليس العكس

i2am
07-27-2012, 21:57
صراحة لم أفهمك كثيرا المرجو التوضيح أكثر
فلا تنسى أن معك مبتدئين في هذا المنتدى

madoxegy
07-27-2012, 21:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لأه مهما حاولنا سيضهر أعدائنا في حقيقي متل طمع

kero
07-27-2012, 21:58
الفرق كبير جدا بين الحساب التجريبىوالحقيقى
لا يوجد مقارنة بيهما الحساب التجريبى انا بشوف انه له مساو كثيرة جدا من اهمها الاستهتار وعدم الالتزام ولا يوجد للخوف ولا الطمع تاثير معاه

mannon
07-27-2012, 22:35
فكرة فتح حساب تجريبى

كراس مال الحساب الحقيقى فكرة جميلة ماجتش فى بالى ان شاء الله انفدها

الان مع انستا

طيب الحمد لله يباشا انك عرفتها من هنا ، والله هتعرف الفرق وهتشوف انك اصلا كنت بتستخدم الحساب التجريبى بشكل مختلف لما كنت بتتفتح بمبالغ كبيرة وتجيى تشتغل بمبالغ اقل على الحقيى

kingman
07-27-2012, 23:06
لابد علي الشخص منا ان يتخلص من التوتر عند الدخول في الصفقات حتي يتحرك
بسهوله ويسر ولا يؤثر ذلك علي حياته بالسلب
المشكلة ان العامل النفسى فى هذا السوق هو عدو المتاجر الأول وسبب رئيسى فى خسارته ومن يستطيع ان يتجنبه ويحيده عن تجارته اكيد بفضل الله هتكون قرارته صائبة وهيقدر يعمل بجد فى هذا السوق

safiforex
07-27-2012, 23:45
طيب الحمد لله يباشا انك عرفتها من هنا ، والله هتعرف الفرق وهتشوف انك اصلا كنت بتستخدم الحساب التجريبى بشكل مختلف لما كنت بتتفتح بمبالغ كبيرة وتجيى تشتغل بمبالغ اقل على الحقيى
هو فعلا احسن شيئ ان الواحد يقتح حساب تجريبي بمبلغ زيه زي الذي سيشتغل به في الحقيقي
فهذا سيعطيه فوة في التداول في التجريبي و سيعمل على اساس انه الحقيقي ، و لكن بالرغم من هذا فانه سيبقى تجريبي ليس الا
و اما الحقيقي فهو الاساس لانه تد
خل فيه الضغوطات النفسية

morx123
07-28-2012, 00:29
ستجد الشعور مختلف تماما
اوافقك الرأي تمام
الي ايده في الموية البارده مش زي إلي ايده في المويه الحاره

Aker001
07-28-2012, 00:30
الحساب التجريبى بيختلف تماما عن الحساب الحقيقى
وصعب جدا التعامل معاه على انه حقيقى
والالتزام عليه بادارة راس المال
لان المال الذي تخسره ليس حقيقي وهذا لا يأثر على النفسية
كثيرا

ahmadsalaymeh
07-28-2012, 00:32
فكرة رائعة ولكن لا يمكنك التخلص من العامل النفسي
والسبب هو الخوف من خسارت الاموال على الحسابات الحقيقية

marcos
07-28-2012, 00:39
لا حبيبي الوضع مختلف وكلنا عاملنا
حساب الديمو باستخفاف لذلك فشلنا في الحقيقي

abokhaledelmasry
07-28-2012, 00:44
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد

هذه فكره رائعه اخى وبالفعل انا شخصيا كنت استخدمها فى البدايه حيث كنت استثمر المبلغ الذى كنت انوى ان عمل به فى الحقيقه

ولكن هذه الطريقه تنجح بنسبة 30 % تقريبا لان العمل على الحساب التجريبى من وجهة نظرى للتعلم والتدريب التقنى وليس العاطفى

الخوف والطمع والتسرع على الحساب الحقيقى يختلف تماما عن الحساب التحريبى تمامااااا

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 01:30
لا يا باشا مظنش ابدا انه فى حد هيقدر يتحكم باعصابه على التجريبى زى الحقيقى ابدا
دا كلام صعب اوى

Ahmed EL Deeb
07-28-2012, 01:37
الضغط النفسي في الحساب التجريبي مهما حاولت تهيأ نفسك فيه انك قدام حساب حقيقي عمره ما هيجي واحد علي عشره من الضغط النفسي اللي بتتعرضلو ونتا قاعد قدام صفقه مفتوحه علي حساب حقيقي فيه فلوس انت تعبان فيه ومطلعها من جيبك
هو ده الفوركس

safiforex
07-28-2012, 01:41
هذه فكره رائعه اخى وبالفعل انا شخصيا كنت استخدمها فى البدايه حيث كنت استثمر المبلغ الذى كنت انوى ان عمل به فى الحقيقه

ولكن هذه الطريقه تنجح بنسبة 30 % تقريبا لان العمل على الحساب التجريبى من وجهة نظرى للتعلم والتدريب التقنى وليس العاطفى

الخوف والطمع والتسرع على الحساب الحقيقى يختلف تماما عن الحساب التحريبى تمامااااا
نعم اخي الكريم فالعمل على الحقيق يختلف تماما عن الحقيقي و لو انه يكون بنفس الشروط و براس مال نفسه
فالتجريبي ما هو الا بفلوس وهمية و لا نهتم لها ان ربحنا او خسرنا
على عكس الحقيقي فان الضغوطات تاتي بمجرد فتح الصفقة فيها

zizo_a_86
07-28-2012, 02:06
الحساب الديمو ممكن تعمل فيه اى حاجة تتخيلها وتجرب وتعيش حياتك لكن التحقيقى يتعب الاعصاب جدا خوفا من اى خسارة

BRUFEN
07-28-2012, 02:23
احسنت فكرة رائعه جداً وعن تجربة وانا فعلن اطبق هذه الطريقة وقد يكون البعض لم ينتبه لها لانه لم يجربها
فكل ما عليكم عندما تفتح حساب جديد من منصة الميتاتريدر طبعاً معظمها تبدا حساباتها من 3000$ وما فوق فأنا أضلل المربع الذي به المبلغ واكتب المبلغ الذي أملكة
لاطبق على إستراتيجية او إكسبرت لأرى ما هي النتيجة وكيف سيتحمل تقلبات السوق بالطريقة التي أستخدم الحساب بها
إستفدت منها الكثير وهدأت اعصابي بشكل ملحوظ فاتمنى من الاخوه الاعزاء تجربة الطريقة وبإذن الله تنفع مهم

الله يعطيك العافيه اخي الكريم

medhat
07-28-2012, 02:30
لتضع نفسك تحت ضغط نفسى حقيقى على حساب تجريبى ادخل فى المسابقات التى تنظمها
شركه انيستا فهى تكون على حسابات تجريبيه لكن ضغط المنافسه وسرعه الاداء المطلوبه
تكون مثل حرق الاعصاب وتابع النتائج من خلال موقع الشركه

forexawy
07-28-2012, 02:32
فكرة حلوة بس اكيد اللايف بيحطك فى مود تانى خالص وبيبقى فى ضغط نفسى وعصبر رهيبين جدا

YesIcan
07-28-2012, 02:51
فعلا من يدخل في الحسابات التجريبية بمبالغ كبيرة لا ينتظر ان يحس بضغط نفسي ستصبح الحكاية كأنها لعبة
لكن وجهة نظري ان كنت تريد التدرب فعلا و الاحساس بنفس الضغط النفسي للحساب الحقيقي فتداول
و ترب على البونص فانك ستحس نفس الاحساس ان كان فيه ربح فستربح و ان اكن فيه خسارة فانك ستحسها ايضا

msh3egy
07-28-2012, 03:14

waleed adel
07-29-2012, 01:01
طبعا مش هيكون نفس الضغط النفسى فى الفرق بين الحقيقى والتجريبى لانه بمنتهى البساطة
انت لو خسرت المبلغ كله فى التجريبى ممكن تفتح حساب تانى

ahmed fakhry
07-29-2012, 01:04
من السهل جدا انك تحقق ربح كبير على الحساب التجريبى لو انتا عاملتة على انة تجريبى لكن من العصب تحقيق نفس الارباح على الحساب الحقيقى الا فى حالة واحدة لو انتا ابتديت على التجريبى على انة حساب حقيقى

ameer
07-29-2012, 01:06
لا اعتقد هناك اي ظغط نفسي في حساب الديمو الضغط النفسي يوجد فقط في الحساب الحقيقي

mema
07-30-2012, 14:37
لا يمكن من راى اختبار الضغط على حساب تجريبى لان الاموال تكون غير حقيقيه فبالتالى لا يوجد خوف من الخساره

adam
07-30-2012, 14:48
برايي اكثر من 80 بالمئة من الضغط النفسي يتبدد مع التداول بحساب تجريبي قبل البدء على الحقيقي ولكن بشرط الالتزام على التجريبي كما لو أنك تربح وتخسر العامل النفسي من أهم ثلاث عوامل في النجاح او الفشل في سوق الفوركس

Aker001
07-30-2012, 14:49
لذلك فالافضل انك تتاجر باستخادم اكسبيرت
او اسكريبت يفتحلك الصفقات ويقفلها بدون اي تدخل منك

magic777
07-30-2012, 16:46
برايي اكثر من 80 بالمئة من الضغط النفسي يتبدد مع التداول بحساب تجريبي قبل البدء على الحقيقي ولكن بشرط الالتزام على التجريبي كما لو أنك تربح وتخسر العامل النفسي من أهم ثلاث عوامل في النجاح او الفشل في سوق الفوركس

هو انت لو قدرت خلال تدريبك على الحساب الديمو انك تكون لنفسك استراتجيه جيده وتعرف هتشتغل ازاي على الحقيقي ودربت نفسك كويس
فده من شأنه انه هيقلل كتير اوي من الضغط النفسي عليك لما تشتغل على الحساب الحقيقي بعد كده