PDA

View Full Version : الفرق بين الحساب التجريبى والحقيقى

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

ashraf el-araby
06-22-2012, 19:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفرق بين الحساب التجريبى والحقيقى؟
كل واحد يكتب الفرق اللى وجده من وجهة نظرة من خلال تعاملة مع الحساب التجريبى

compaq0
06-22-2012, 19:27
فروق عديده لقد استطعت ان احوال 10 الاف دولار الى 34 الف دولار على الحساب التجريبى كنت اتجر بمنتهى الاريحيه و ليس عليا اى ضغوط و العكس تماما فى الحسابات الحقيقه

---------- Post added at 04:27 PM ---------- Previous post was at 04:25 PM ----------

اود ان اضيف شىء اخر هو العامل النفسى لا يمكن اغفاله مطلقا و لا نستطيع ان نتعامل مع السحاب الحقيقى و كانه تجريبى حتى لو كان بونص و لم تودع فيه مال

aminos
06-22-2012, 19:31
السلام عليكم
هناك فروق عديدة من بينها المال الهائل الذي تتاجر فيه على حساب التجريبي
و أيضا الخوف الضغط

deadlyfox
06-22-2012, 23:39
الضغط اقل بكتير
ممكن تخسر عشان بتجرب
لا يوجد خوف

كريم
06-22-2012, 23:59
موضوع مكرر أخي للأسف و اتمنى منك استخدام خاصية الحث و اشكرك على المجهود المبذول

و بخط عريض الفرق هو العامل النفسي فقط و الله يوفق الجميع

Mr.GooDMaN
06-23-2012, 00:13
اانا ف رأيي انه لا يوجد ادني نقطة تشابه غير في حركة الاسعار فقط اي ان التشابه ظاهري فقط
ولكن الفرق بين التجريبي والحقيقي جوهري بدرجة كبيرة جدا داخل المتاجر

Ahmed EL Deeb
06-23-2012, 00:20
ف وجهة نظري ان الفرق بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي هو النفسيه فقط فلا شك ان كل منا يجلس امام الشارت واعصابه علي اشدها حين تعكس صفقه مفتوحه او ياتي خبر يقلب الشارت راسا علي عاقب مما يجعل المتاجر يخاف علي امواله ويغلق الاوردر علي خسارة اما لو كان ف نفس الصفقه ولكن علي حساب ديمو لكانت اعصابه حديد ولم يغلق الصفقه لمجرد الخوف

elzeel
06-23-2012, 00:24
قيمه التعامل بمعنى انك فى التجريبى بتكون الفلوس ملهاش قيمه لك لانها ليست حقيقيقه
اما الحساب الحقيقى فانت ستقف وستفكر مليون تفكير قبل التجاره ب 1 دولار والدخول فى صفقات

midomido419
06-23-2012, 00:25
اعتقد ان التشابه ضاهرى فقط فى حركة العملات
لذلك لا يمكن الاعتماد على معرفتك التداولية فى الحساب التجريبى لاختلافها الشديد عن الحساب الحقيقى

hesham itch
06-23-2012, 00:31
ممكن يكون الفرق الاكبر فى الضغط النفسى اللى بيكون واقع فيه المتاجر فى كل
حساب سواء الحقيقى او التجريبى وده لان ف الحساب التجريبى مبيكونش
فى اى ضغط ولكن ف الحساب الحقيقى بيكون فى ضغط كبير جدا

gemmy
06-23-2012, 04:08
فرق شاسع بين المتاجرة بخساب تجريبى و حساب حقيقى ف الحساب الحقيقى يضعك اثناء المتاجرة فى ضغط عصبى شديد
بس طبعا الحساب التجريبى مهم جدا للتعلم عليه و تجريب مثلا استراتيجية جديدة عليه بتكون اريح و افيد

sho
06-23-2012, 04:11
الفرق بيكون بس فى الضغط النفسى وتحكم الخوف والطمع فى المتداول لكن من حيث طريقة الاستخدام والاعدادات والمعلومات لا يوجد اى فرق غير استخدام اموال وهمية فى الديمو واستخدام اموال حقيقية فى الحساب الحقيقى ودا باختصار قوى

Mostafa Mando
06-23-2012, 04:24
الفرق في التوتر والغط النفسي والعصبي لدى المتداول حيث انه يمكن ان يضع المبلغ

اللي هو عايزه بتكة زر اما الحساب الحقيقي هو يتعب لمدة شهر كامل لكي يكون 1000 دولار

marem2007
06-23-2012, 04:25
الفرق الأساسي هو أنه لا يوجد رأس مال للمخاطرة عند التداول في حساب تجريبي. فهو يتميز في الوقت الحقيقي للسوق والرسوم البيانية ، جنبا إلى جنب مع جميع الأدوات الأساسية ، بما في ذلك جميع انواع الاوامر، والتزويد بالمعلومات في الوقت الحقيقي، وجميع الاطر الزمنية للسوق حتى دقيقة واحدة، وأكثر من ذلك. النتائج التي تحققت على حساب تجريبي هي افتراضية بعكس حساب لايف الذي من المرجح أن تحقق أرباحا فعلية أو خسائر مماثلة لتلك التي تحققت في حساب التجريبي. يمكن أن الأوضاع في الحساب التجريبي لا تعكس دائما بشكل معقول كل من ظروف السوق التي قد تؤثر على الأسعار وتنفيذها في البيئة التجارية للحساب الحقيقي.

عند فتح حساب حقيقي ، وتمويل الحساب، سيكون لديك امكانية الوصول إلى المحتوى الحصري الذي يوفرة لك السوق يوميا من قبل فريق المحليلين المختصين، فضلا عن الحصول على حزم من الرسوم المتطورة التي توفرها c** markets

zahran
06-23-2012, 04:49
فرق السما من الارض بالظبط
اما الواحد بيبقى لسه جديد وداخل على الحساب التجريى بيبقى بيهبل وبيدخل دخول عشوائى اى تريدات وخلاص والمصصيبه بقى ان التريدات لعشوائيه دى بتنجح وتجيب هدف لان اللى شغا على الحساب التجريبى ددا مبيقفلهاش الا لما تكسب
بعكس الحقيقى . الواحد لو الصفقه عكست عليه 10 او 20 نقطه يروح جاى قافلها ودا غلط جدا طبعا ودا الفرق فلوس خياليه من فلوس حقيقيه

moonlight
06-23-2012, 04:57
بالنسبة لى بدأت فقط فى الحساب التجريبى ولكن الفروق واضحة بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى فالحساب الحقيقى به مخاطر كبيرة وتجد نفسك محيط بتحكمات العواطف عندالتداول ومخاطر كثيرة اما الحساب التجريبى فليس به كل ذلك فهى مجرد مبالغ وهمية ولكنه مفيد جدا لكل المبتدئين وايضا لكل تاجر حتى يقوم بتجربة كل استراتيجية جديدة

nrgslawi
06-23-2012, 06:14
الفرق بين الحساب الحقيقي والتجريبي هو الضغط النفسي
انا اكبر راس مال كان عندي هو 4080 دولار كنت متوتر طيلة شهر من التداول لكن في الاخير حققت الربح

assidi saber
06-23-2012, 11:05
الفرق بين الحساب التجريبي و الحقيقي هو انه الحقيقي تستطيع منه ان تكسب المال و التجربيي تستطع التعلم عليه فقط

mohamed1happy
06-23-2012, 11:09
الفارق الاكثر اهمية بين الاثنين هو الضغط فانت في الحساب التجريبي تتاجر بحرية وتجازف بمبلغك ولا يهمك شئ وبالتالي ستربح الكثير أما في الحساب الحقيقي تكون متوتر وعليك ضغط وحزر وخائف من الخسارة فالبتالي لا تجاذف فيكون ربحك اقل

Texxon
06-23-2012, 11:34
الحساب التجريبي لا يعدو أن يكون اكثر من اختبار للمنصة والاستراتيجية،
ولكنه لا يعبر ابدا عن الحساب الحقيقي
لا بد من فتح حساب حقيقي والمتاجرة عليه لتتمكن من السوق

remo
06-23-2012, 12:36

انا شايف ان اكبر فرق هو الضغوط النفسية فى الحساب الديمو ان بتاجر بدون اى ضغوط نفسية تؤثر على قراراتك ولكن فى الحساب الحقيقى انت بتاجر بكمية ضغوط نفسية تجعل قراراك غير سليم فى بعض الاحيان

---------- Post added at 09:36 AM ---------- Previous post was at 09:34 AM ----------

اما الفرق اللى هيبقى لصالح الحساب الديمو انك على الحساب الديمو تقدر تجرب كل الاستراتيجيات الممكنة القديمة والجديدة وتشوف نسبة نجاحها وتقدر تشوف التوصيان وتقيس نسبة ربحها من غير مخاطرة

Mohamed90
06-23-2012, 12:36
الحساب التجريبي لا يعدو أن يكون اكثر من اختبار للمنصة والاستراتيجية،
ولكنه لا يعبر ابدا عن الحساب الحقيقي
لا بد من فتح حساب حقيقي والمتاجرة عليه لتتمكن من السوق

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الحساب التجربي له دور فعال في تجربة الطرق و الاستراتجيات و كل ما يتعلق بالمنصة
ولكن ليست له فعالية في الادارة النفسية و لا يمكن اعتماد عليه في تطوير الحالة النفسية لديك

i5land_man
06-23-2012, 12:46
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الحساب التجربي له دور فعال في تجربة الطرق و الاستراتجيات و كل ما يتعلق بالمنصة
ولكن ليست له فعالية في الادارة النفسية و لا يمكن اعتماد عليه في تطوير الحالة النفسية لديك

لتطوير الحالة النفسية للمتاجر لازم يدرب نفسه انه يقلل الخوف والطمع
ودول حلهم انه يفتح حساب مايكرو ويفتح صفقات بالسنت عشان يتعود انه يسيطر علي انفعالاته الضارة
وفي نفس الوقت يبقي بيتاجر علي حساب حقيقي

hehelibeb
06-25-2012, 06:16
الفرق هو العامل النفسي أي بالديمو تكون الثقة بالنفس كبيرة
بالديمو الأرباح تكون كبيرة فهي تغري إلى الذهاب إلى الحقيقي

KOGI
06-25-2012, 07:27
ده غير الخوف والضغط النفسسى

khaled zizo
06-30-2012, 03:27
بيكون بس فى الضغط النفسى وتحكم الخوف والطمع فى المتداول لكن من حيث طريقة الاستخدام والاعدادات والمعلومات لا يوجد اى فرق غير استخدام اموال وهمية فى الديمو واستخدام اموال حقيقية فى الحساب الحقيقى ودا باختصار
الحساب التجريبى ولكن الفروق واضحة بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى فالحساب الحقيقى به مخاطر كبيرة وتجد نفسك محيط بتحكمات العواطف عندالتداول ومخاطر كثيرة اما الحساب التجريبى فليس به كل ذلك فهى مجرد مبالغ وهمية ولكنه مفيد جدا لكل المبتدئين وايضا لكل تاجر حتى يقوم بتجربة كل استراتيجية

waleed adel
07-01-2012, 13:59
فرق كبير جدا عن نفسى بقول الحساب التجريبى لتعلم برنامج الميتاتريد وازاى نشتغل بيه ونحلل عليه
بس اكبر تعليم على اول حساب حقيقى

okash
07-04-2012, 13:22
الحساب التجريبي والحساب الحقيقي هما شيء واحد فقط الفرق المال المودع فيه الحساب التجريبي مال وهمي والحقيقي مال حقيقي

sabre
07-04-2012, 13:39

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الحساب التجريبى جيد للتدريب على برنامج التداول ولاكن لا ينفع مع العامل النفسى فيجب التدريب ايضا على الحساب الحقيقى لاكتساب الخبرة الحقيقيه

magic777
07-04-2012, 14:27
انا عن نفسي مالقتش فرق كبير بينهم لكن في الاول طبعا ماكنتش بهتم بالحساب التجريبي كتير
ودخلت حقيقي على طول وخسرت طبعا بعدها اصبح الحساب التجريبي لا غنى عنه بالنسبه لي
لتجربه اي مؤشر او استراتيجيه جديده ناجحه عليه قبل العمل بها على الحساب الحقيقي

Meerak
07-04-2012, 14:34
طبعا العامل النفسى هو الفارق الاساسى
يعنى على الديمو ممكن تلاقى ناس عاملة الوفاات وممكن يصلوا للمليون كمان لكن على الحقيقى يكاد يكون مستحيل

derfcase
07-04-2012, 16:09
بالنسبة لي الفرق يكون علي المستوي النفسي فقط
فبالحساب التجريبي اتاجر بنفسية مرتاحة فاحقق ضعف راس المال في اقل من شهر
اما بالحساب الحقيقي فيبدا التخبط بين الارباح و الخسائر

dina mahmoud
07-04-2012, 17:11
الحسابات التجريبية تسمح للمتداول بممارسة الشراء والبيع فى العملات الاجنبية دون المخاطرة بخسارة نقدية فعلية

ابو محمد
07-04-2012, 17:14
لايوجد فرق بينهما لكن التجريبي
المال فية وهمي ولايهم ان خسرت

memostar3
07-04-2012, 17:31

الفرق الوحيد و الاساسي هو نقسيه المتاجر
ف الديمو مش خايف ف اللايف اكييد خايف

okash
07-04-2012, 17:58
الحساب التجريبي وجد لكي تتدرب عليه لقلل من نسبة الخسارة الموجودة في الفوركس ولكي تكون متهيء للحساب الحقيقي

yassinoh
07-04-2012, 18:53
الفرق بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي هو النفسيه فقط فلا شك ان كل منا يجلس امام الشارت
واعصابه علي اشدها حين تعكس صفقه مفتوحه او ياتي خبر يقلب الشارت راسا علي عاقب مما يجعل المتاجر
يخاف علي امواله ويغلق الاوردر علي خسارة اما لو كان ف نفس الصفقه ولكن علي حساب ديمو لكانت اعصابه حديد ولم يغلق الصفقه لمجرد الخوف

---------- Post added at 03:53 PM ---------- Previous post was at 03:14 PM ----------

العامل النفسى لا يمكن اغفاله مطلقا
و لا نستطيع ان نتعامل مع السحاب الحقيقى
و كانه تجريبى حتى لو كان بونص و لم تودع فيه مال

okash
07-04-2012, 21:50
الحساب التجريبي هو اول خطوة في عالم الفوركس لكي تكون ناجح وتفهم شيء اسمه فوركس ولكن قد تجد الاختلاف في الحالة النفسة للتجار

roka
07-05-2012, 01:53

اعتقد ان الفرق هو العامل النفسى فالحساب التجريبى هو مجرد تجربة وليس حقيقى ولكن فى الحساب الحقيقى فانت تتعامل بالفعل وبذلك فالخوف والتوتر يزيد خوفا من الخسلرة

Rami
07-05-2012, 01:56
طبعا العامل النفسى هو الفارق الاساسى
يعنى على الديمو ممكن تلاقى ناس عاملة الوفاات وممكن يصلوا للمليون كمان لكن على الحقيقى يكاد يكون مستحيل

مهو لو الواحد يتاجر على الحقيقى بنفس نفسيته
فى الديمو سيصل الى اضعاف مضاعفة من الحساب
تحياتى لك

ymn30
07-05-2012, 02:18
مهو لو الواحد يتاجر على الحقيقى بنفس نفسيته
فى الديمو سيصل الى اضعاف مضاعفة من الحساب
تحياتى لك

فعلا اخى بس هى عمليه بسيطه انا اتبعها فى تعاملاتى على الحقيقى علشان اعيش وكائنى على الديمو اولا بضع فى نفسى ان انا من ياتى بهذا المال وليس العكس
2بلتزم بالقواعد الى بلتزم بيها وانا على الديمو
3 بطرح عن نفسى الضغط النفسى الى ممكن ان اقع تحت تاثيروة
جرب كدة وقلى ايه رايك

Mr.GooDMaN
07-05-2012, 02:48
فعلا اخى بس هى عمليه بسيطه انا اتبعها فى تعاملاتى على الحقيقى علشان اعيش وكائنى على الديمو اولا بضع فى نفسى ان انا من ياتى بهذا المال وليس العكس
جرب كدة وقلى ايه رايك
احسن حاجة ان احلل الصفقة واضع البروفيت والاستوب
واقفل الجهاز واقوم امشي واجي وقت تاني اشوف الصفقة عملت ايه
حققت الهدف يبقا خير وبركة والحمد لله
ضربت الاستوب يبقا قدر الله وما شاء فعل والحمد لله برضه
ويبقا كدة بعدت عن التوتر :d

ma90do
07-05-2012, 02:52

هيا دي ميزه بس مبتنفعش في كل الاحوال تنفع مع الحسابات الصغيره فقط افرض انت داخل بحجم صفقه كبير هتترك الجهاز افرض ظهر علي الشرات اي انعكاس هتغلق الصفقه بخساره صغيره افضل

fx-man
07-05-2012, 04:03
فى فرق ملحوظ بين الحساب التجريبى والحقيقى هو ان السيرفر فى الحساب التجريبى بيكون لا ينقطع واسرع فى وضع الاوامر عن الحساب الحقيقى ودا فى بعض الشركات
ودا اكيد بياثر على اى مضارب بيكون بقالى فترة كبيرة يضارب فى حساب ديمو ثم ينتقل لحساب حقيقى ممكن بسبب خساير سريعة له

theboy2226
07-05-2012, 16:52
هو مفيش فرق من حيث التعاملات يعني فتح و قفل الصفقات و وضع الاستوب و غيره انما طبعا نفسيا الموضوع مختلف تماما يعني الواحد ممكن يبقي مليونير في الديمو و يدخل علي الحقيقي التوتر يضيعة علشان كده اللي بيتاجر ديمو لفترات طويلة بيعود نفسه علي ظروف متاجرة مريحة و جو خالي من التوتر و يفتكر انه بقي محترف فوركس و ساعتها قد يكون الديمو مضر ليس فقط غير مجدي فيجب التعرض لظروف المتاجرة الحقيقية و ما فيها من قلق و طمع وغيره

magic777
07-05-2012, 21:32
جرب كدة وقلى ايه رايك

بص حاول تخلي نفسك على الديمو زي ما هتكون فعلا على الحقيقي
بمعنى افتح حساب بنفس المبلغ اللي انت ناوي تشتغل بيه على الحقيقي وجرب تشتغل بنفس النظام اللي انت ناوي تشتغل بيه على الحقيقي فعلا
وجرب نفسك وشوف هتقدر تعمل ارباح ولا هتخسر ولا ايه النظام

kingman
07-06-2012, 00:44

والطريقة دى بتبقى افضل حاجة لمن يعانى من العامل النفسى وتدخله فى سير الصفقة وعدم صبره لكن من يتحكم العامل النفسى فيه بيبقى ايضا صعب عليه فكرة ان يبعد عن المنصة ايضا

ehab
07-08-2012, 07:17
اانا ف رأيي انه لا يوجد ادني نقطة تشابه غير في حركة الاسعار فقط اي ان التشابه ظاهري فقط

كلامك مظبوط جدا مستر جودمان واضيف على كلامك برضو العامل النفسى
فى الحساب الديمو بيكون عادى لكن فى الحساب الحقيقى بيكون هناك شد وجذب بين الشخص لخوفه من الخساره

mohamed adel
07-08-2012, 07:31
من وجهة نظرى هناك فرق كبير بين الحساب الحقيقى والتجريبى
فالحساب التجريبى به مجازفة دون خشارة وممكن ان تتاجر بارقام عالية دون توتر او خوف
اما الحساب الحقيقى فان كل شئ مدروس بعناية

العوامى
07-08-2012, 13:00
السلام عليكم
الفرق بين الحساب التجريبى والحقيقى يكم فقط فى عامل النفسية
فعندما تتاجر على الحقيقى تكون نفسيتك ليست كما تتاجر على الديمو

abdallah elbaz
07-08-2012, 14:07
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الفرق بكل بساطه وعاميه
ان الغلطه فى الحساب الحقيقي بجول ياعني خساره لراس المال
انما التجريبي تقدر تحدد بيه الاستراتيجيه اللى ممكن تعلمها لتحقيق ارباح

waleed adel
07-09-2012, 21:48
كنصيحه هامه جدا فى الفوركس عدم التعجل فى فتح الحساب الحقيقي لان الفوركس به الكثير والكثير من المخاطر ونسبه
خسارة كبيره ويجب ان تتعلم جيدا

okash
07-11-2012, 00:23
الحساب التجريبي لا يمكن ان تختبر بعض الامور عليه مثل الابتعاد عن الطمع والبتعاد عن العاطفة والتسرع والتهور ,وبالتالي الابتعاد عن الخسارة

amrmorasamir
07-11-2012, 00:26
الحساب التجريبي لا يمكن ان تختبر بعض الامور عليه مثل الابتعاد عن الطمع والبتعاد عن العاطفة والتسرع والتهور ,وبالتالي الابتعاد عن الخسارة

فعلا ياباشا كلامك صح جدا الحساب التجريبى ممكن تجرب عليه استراتيجيه فقط غير كده مش هينفع عشان هو بيعلمنا الطمع كتير جدا

waleed adel
07-12-2012, 01:29
الفرق هو العامل النفسى فالحساب التجريبى هو مجرد تجربة وليس حقيقى ولكن فى الحساب الحقيقى فانت تتعامل بالفعل براس مالك
فستجد اخساس تانى خالص غير التجريبى

salah.bmw
07-12-2012, 01:45
هناك فروق عديدة اولا الاستراتيجيات والمؤشرات تختلف على الحساب الحقيقي
المؤشر على الحقيقي يعطيك نسبة مصداقية 40 % اما على الديمو ف يعطيك 80% واستطعت تحويل مبلغ 500 دولار الى 7000 خلال اسبوعين
اما على العادي تستطيع تحويل 500 اما الى 00 او الى 600

abanoub
07-12-2012, 01:57
المشكلة في حاجات كتير اهمها العامل النفسي فعلى الديمو انت مش حاسس بأي ضغط ومش بتفكر كتير في الصفقة لأن احيانا التفكير الكتير اوي بيضيع فرص شبه مؤكدة وكمان التحرك على الديمو مش بيكون زي الحقيقي لان الحقيقي بتحصل عليه مشاكل كتير ولعب من الشركات وبتلاقي السبريد اعلى من الديمو

naitsi
07-12-2012, 16:37
السلام عليكم
الحساب التجريبي هو اول خطوة في عالم الفوركس لكي تكون ناجح وتفهم شيء اسمه فوركس ولكن قد تجد الاختلاف في الحالة النفسة للتجار
والمتاجر الناجح هو الذي يتذرب ويتعل من اخطائه بتوفيق

devloppman
07-12-2012, 17:39
توجد فروقات عديدة
فرق السبريد والعديد من الفروقات
كما أن الصفقات التي تتم على الديمو لا تدخل في تغيير اتجاه السوق

sara123
07-12-2012, 17:42
أنا أعتقد وبناء على تجربتي ان الحساب التجريبي مطابق تماما للحساب الحقيقي من حيث أسعار السوق وحركته .. ولكن كلاهما يختلف عن الآخر في شيئين :
1- الأموال في الحساب التجريبي وهمية وغير حقيقية على عكس الحساب الحقيقي
2- نحن نعلم أنه اذا خسرنا في الحساب التجريبي فهذا لا يؤثر علينا بشئ أما الحساب الحقيقي يجعلنا خائفين وقلقين وقد يسبب لنا مشاكل صحية

Rami
07-12-2012, 17:44
بالتاكيد لكن الاهم ان المتاجر على الديمو
لا يتمتع بنفس نفسية العامل النفسى على الحقيقى

تحياتى لشخصكم الكريم

king
07-12-2012, 17:45
الفرق بسيط جدا ويتلخص فى طبيعة الاموال حيث الاموال فى الحساب الحقيقى حقيقيه بينما الاموال فى الحساب التجريبى غير حقيقيه هذا هو الفرق الجوهرى بتفرع منه فروق بسيطه جدا مثل المخاطر حيث فى الحساب التجريبى لا يوجد ادنى خطر على الحساب اذا تم خسارة الاموال بالكامل عند المتاجره على العكس الحساب الحقيقى حجم المخاطر اكبر فى حالة المخاطره فى السوق بنسب كبيره

pimo
07-12-2012, 18:08
الفرق بسيط جدا ويتلخص فى طبيعة الاموال حيث الاموال فى الحساب الحقيقى حقيقيه بينما الاموال فى الحساب التجريبى غير حقيقيه هذا هو الفرق الجوهرى بتفرع منه فروق بسيطه جدا مثل المخاطر حيث فى الحساب التجريبى لا يوجد ادنى خطر على الحساب اذا تم خسارة الاموال بالكامل عند المتاجره على العكس الحساب الحقيقى حجم المخاطر اكبر فى حالة المخاطره فى السوق بنسب كبيره

اريد ان اسالك سؤال اخي الكريم ارجو منك الاجابة
اذا كان لديك حساب تجريبي به 50 دولار وحساب حقيقي به 50 دولار ايضا حسب خبرتك في التداول ماهي المدة الزمنية التي سوف تستطيع ان تصل بالحسابين الي 200 دولار

sky44
07-12-2012, 18:14
بدالسلام عليكم في الحقيقة اخي ليس هناك اي فرق فقط بستثناء الجانب النفسي بحيث الحساب الحقيقي تكون فيه ضغوطات نفسية اكثر من الحساب التجريبي

Noah
07-12-2012, 20:54
الحساب التجريبي انا مش مع انه يتم التفرقة بينه وبين الحساب الحقيقي لان كل منهم ولها لاسلوب والطريقة التى يتم العمل به عليها لانا لحساب الحقيقي يوجد بعض التاثيراتا لنفسية فيه والتى لا تتواجد فىا لديمو

mshmsh
07-17-2012, 08:11
الحساب التجريبى والحقيقى كلاهما مثل بعض الاختلاف فى ان التجريبى يكون خال من العواطف بعكس الحقيقى

mohamed yossef
07-17-2012, 09:17
لاحظت انا ايضا ان هناك اختلاف كبير بين الحساب الحقيقى والتجريبى
حيث تجد ان هناك فارق فى الاسبريد لدى منصات بعض الشركات كما ان الاسعار لا تتدفق بنفس الشكل والسرعة بالحساب الحقيقى

resala11111
07-17-2012, 10:01
احسن حاجة فى الحساب الديمو انك بتكون
عليك ضغط نفسى بسيط ومعاك راس مال
كبير تقدر تتحكم فى السوق والحقيقى عكس ذلك

ahmed
07-17-2012, 10:07
لاحظت انا ايضا ان هناك اختلاف كبير بين الحساب الحقيقى والتجريبى
حيث تجد ان هناك فارق فى الاسبريد لدى منصات بعض الشركات كما ان الاسعار لا تتدفق بنفس الشكل والسرعة بالحساب الحقيقى

فعلا فى بعض المنصات الاسبريد مختلف بعض الشى والاسعار تتحرك اسرع على الحاب
الديمو فى حين تتحرك ببطء على الحقيقى

omanfx
07-17-2012, 10:12
اكثر شي لاحظته بين الحساابين هو في النفسيه
هنااك فرق بين المتااجره بماال حقيقي والحسااب التجريبي
الكثثر منا حقق نجاااح عاالي ف التجريبي ولكن فشل في الحقيقي هذا هو السر الذيىاحااول ان ابحث

tictok
07-18-2012, 09:34
الاختلاف كبير بين الديمو والحساب الحقيقي فالديمو رصيده كبير ولا توجد عليك ضغوط عصبية مما يسهل علمية التداول بغير شكلها الحقيقي فالحساب الحقيقي يحتاج دراسة وتحليل وتركيز شديد بالأضافة للضغوط العصبية التي يتعرض لها المتداول
عموما الديمو للتعلم واكتساب بعض الخبرات البسيطة لكن العلم الحقيقي في التجربة الحقيقية

okash
07-18-2012, 13:12
الحساب التجريبي يكون اول خطوة لكي تتعمل الفوركس ، الحساب التجريبي فقط محطة تعليم للمتداول في الفوركس ليس اكثر

dz-yac
07-18-2012, 13:59
الحساب التجريبي :
تتداول على راحتك تعمل عشرات الصفقات وتخرج ونت مرتاح تختبر فقط السوق
لحساب الحقيقي
التوتر والارهاق مع متابعة السعر لحظة بلحظة وحسرة لخسارة ونشوة الربح
هناك فروقات كبيرة

Spiderhoof
07-18-2012, 19:26
الفرق بينهم كالفرق بين مواجه الاسد وهو مربوط والفرق بين مواجه الاسد وانت هو المربوط

اذا لم تكن متزن وعندك القدره على مواجه الخساره والفوز والتحديات الموجوده فمن الافضل لك ان تترك هذا المجال وتتوجه الى شئ اخر

Noah
07-18-2012, 20:10
الفرق بينهم يكمن طبعا فى صيغة هذه الاموال حيث يكون هان الحساب على العمل علىا لاموال الحقيقية ولكن فى الحساب الديمو يكون العمل على الاموال الوهمية ولهذا السبب يجب ان نكون دائما لعى خبرة كافية للعمل فى الفوركس

زيزو
07-19-2012, 04:05
هو بيكون الضغط النفسي والعصبي اقل شوية
بس يجب الالتزام بالاستراتيجة اللي هيتم استخدامها
علشان نعرف النتائج

okash
07-19-2012, 15:24
الحساب التجريبي من الخطوات المهمة والتي على كل متداول ان يبدأ فيها من اجل النجاح في الفوركس وتوخي الحذر من الخسارة

AMANI
07-19-2012, 21:33
فرق شاسع بين المتاجرة بخساب تجريبى و حساب حقيقى ف الحساب الحقيقى يضعك اثناء المتاجرة فى ضغط عصبى شديد
بس طبعا الحساب التجريبى مهم جدا للتعلم عليه و تجريب مثلا استراتيجية جديدة عليه بتكون اريح و افيد

Aker001
07-19-2012, 21:35
العامل النفسى لا يمكن اغفاله مطلقا و لا نستطيع ان نتعامل مع الحساب الحقيقى و كانه تجريبى حتى لو كان بونص و لم تودع فيه مال

HARRY POTTEER
07-19-2012, 21:38

safiforex
07-19-2012, 21:41
العامل النفسى لا يمكن اغفاله مطلقا و لا نستطيع ان نتعامل مع الحساب الحقيقى و كانه تجريبى حتى لو كان بونص و لم تودع فيه مال
طبيعي اخي الكريم انه من يعمل على الحقيقي فلن يتصور ابدا انه بيعمل على التجريبي فهذا من المستحيلات
و هذا ما قلته اخي الكريم انه بتوجد انفعالات نفسية في التداول على الحقيقي لا توجد على التجريبي
و لهذا فانه هناك فرق كبير بين هذا و ذاك

shemo
07-20-2012, 08:42
الحساب التجريبى يعتبر البوابه الحقيقه لاى مبتدىء للدخول منها بعد التدريب عل الحساب الحقيقى

السيد الجبالي
07-20-2012, 08:49
الحساب التجريبي هو حساب حقيقي .. ولكن باموال مزيفه .. يساعدنا علي التدرب علي السوق .. وكيفيه التداول في السوق ....
اما الحقيقي فهو الحساب الذي سنري فيه تيجه هذا التدريب .. وهذا من خاال الايداع والتاجره .. والربح او الخساره

Mohamed90
07-20-2012, 17:31
السلام عليكم طبعا اخي العزيز لا يوجد بين الحساب التجربي او الحقيقي اي اختلاف
و يمكن التعلم في التجربي كل الطرق و الاستراتيجيات و تعلم الادارة راس المال
و لكن لا يجدي نفعا في الادارة النفسية تحياتي

spiderxp
07-20-2012, 17:59
بصراحة الحساب التجريبي دا حاجه والحساب الحقيقي حاجة تانية خالص
الحساب التجريبي مش بيبقى فيه اهتمام اوى لانك غير مبالي لو كسبت او خسرت عادي
انما الحقيقي بتبقى متابع جيد وفي تشويق وبعض الحسرات ههههههههههههههه

pimo
07-20-2012, 18:27
الحساب التجريبى يعتبر البوابه الحقيقه لاى مبتدىء للدخول منها بعد التدريب عل الحساب الحقيقى

نعم الحساب التجريبي هو من الاساسيات عند كل مبتدء في الفوركس فهو الخطوة الاول الذي يخطيها المتداول في هذا المجال الكبير ولكن يجب ايضا التدرب علي الحقيقي لكي تكسب الخبرة ولو بمبلغ صغير

youmuststop
07-20-2012, 18:51
التجريبي ما هو الا لتعلم كيفيه وضع صفقات بيع وشراء وتعود علي الشارت فقط ممكن ان تحقق مليون دولار في الديمو وتخسر كل اموالك في الحقيقي

mena
07-21-2012, 07:27
الحساب الحقيقى انصح بعدم البدء فيه غير بعد التعلم على حساب ديمو تدريب كافى

abdellatif2013
07-21-2012, 07:43
الفرق كبير اخي والخصه في النفسية التي تختلف عن الحساب الحقيقي
تختلف تماما
لانك في الحساب التجريبي تخاطر مخاطرة كبيرة ولا تعير لذلك اهتماما عكس الحقيقي الذي اذا تعاملت معه بتهور ستعيش اوقاتا عصيبة
لذا انصحك بالتدرب فترة كافية على الديموو واعتبره كانه حقيقي واجعل لك هدفا يوميا من النقاط
وربي يوفقك ويوفقن

i5land_man
07-21-2012, 07:45
الفرق كبير اخي والخصه في النفسية التي تختلف عن الحساب الحقيقي
تختلف تماما
لانك في الحساب التجريبي تخاطر مخاطرة كبيرة ولا تعير لذلك اهتماما عكس الحقيقي الذي اذا تعاملت معه بتهور ستعيش اوقاتا عصيبة
لذا انصحك بالتدرب فترة كافية على الديموو واعتبره كانه حقيقي واجعل لك هدفا يوميا من النقاط
وربي يوفقك ويوفقن

فعلا من افضل طرق المتاجرة عالديمو انك تعطيه نفس ملامح الحساب الحقيقي اللي ناوي تشتغل بيه
وتقيم ادائك في ادارتك لحساب الديمو وتعرف ايه مميزات وعيوب طريقتك في المتاجرة

EngAhmed
07-21-2012, 13:09
الفرق كبير تحس ان انت فى التجريبى ممكن تكسب زى الفل زى مانت عايز وكمان حساب اللوت بيفرق انما فى الحقيقى الحسابات تختلف لان انت بتبقى فلوسك والمبلغ كمان بيبقى قليل عن الوهمى

Aker001
07-21-2012, 13:10
الاموال فى الحساب الحقيقى حقيقيه بينما الاموال فى الحساب التجريبى غير حقيقيه هذا هو الفرق الجوهرى بتفرع منه فروق بسيطه جدا مثل المخاطر حيث فى الحساب التجريبى لا يوجد ادنى خطر على الحساب اذا تم خسارة الاموال بالكامل عند المتاجره على العكس الحساب الحقيقى حجم المخاطر اكبر

alkatom
07-21-2012, 14:08
أنا أرى أنه لا فرق سوى في العوامل النفسية
غير ذلك فهم متشابهين في كل شيء

lesa
07-22-2012, 04:23
الفرق الوحيد بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى هو المال .. الحساب الديمو يتم التداول بدون اموال حقيقية على عكس الحساب الحقيقى تقوم بالتداول باموالك التى من الممكن ان تخسرها او تحقق منها ربح حقيقى

xtomorrow
07-22-2012, 04:28
أنا أرى أنه لا فرق سوى في العوامل النفسية
غير ذلك فهم متشابهين في كل شيء
صحيح اخي الجانب النفسي يكون هادئ في الحساب الديمو وكل تحليلك يكون مثالي وجو التداول يكون هادئ وبتركيز عالي
لكن الحساب الحقيق يكون المتاجر تحت ضغط نفسي رهيب ممكن يجعله يرتكب اخطاء كبيرة ويتسرع بالتالي يخسر

chuchab
07-22-2012, 04:49

safiforex
07-22-2012, 04:52
صحيح اخي الجانب النفسي يكون هادئ في الحساب الديمو وكل تحليلك يكون مثالي وجو التداول يكون هادئ وبتركيز عالي
لكن الحساب الحقيق يكون المتاجر تحت ضغط نفسي رهيب ممكن يجعله يرتكب اخطاء كبيرة ويتسرع بالتالي يخسر
فعلا اخي الكريم هذا صحيح لانه لما يكون المتداول بيعمل على التجريبي فانه يعمل على نقود وهمية مما يجعله يتاجر على هدوء تام و بالتالي بتكون صفقاته جيدة
على عكس لما يكون على الحقيقي فانه تبدأ الصراعات النفسية مما تؤثر عليه في التداول

vamoscapitos
07-22-2012, 05:01
الفرق واضح وهو انه لا تتاجر بعواطفك في الحساب التجريبي

ويغيب العامل النفسي مما يجعلك تتاجر بحرية عكس الحساب

الحقيقي تخاف على اموالك ولا تفتح صفقات وفقا لما كنت تفعل

بالتجريبي

zizo_a_86
07-22-2012, 05:10
الحساب الديمو الى هو التجريبى دا تقدر تقول عليه تعليمى وهمى لا يكلفك شيء اما الحساب الفعلى هو دا الى بتشتغل بيه وبيتم فيه الايداع الفعلى للاموال

xtomorrow
07-22-2012, 05:12
الحساب الديمو الى هو التجريبى دا تقدر تقول عليه تعليمى وهمى لا يكلفك شيء اما الحساب الفعلى هو دا الى بتشتغل بيه وبيتم فيه الايداع الفعلى للاموال
نعم وفكرة ان الحساب ببلاش هي الاساس فيتلك الراحة النفسية والهدوء اثناء تحليل السوق
والحساب الديمو اغلب المتاجرين لا يتعاملون بجدية معه مما ينقص في تمكنهم من تطبيق ما تعلموه

zahran
07-22-2012, 05:18

نعم يا اخى انت بما قلته ذكرت الفرق بين الحسابين . ولكن هناك عده زوايا كبيره يجب الاخذ بها عندما ناتى ونقارن بين الحسابين التجريبى والحقيقى
والزوايا التى نقيس منها ما الفرق . لابد وان تكون زوايا مهمه وقيمه . من ناحيه مثلا الحاله النفسيه للمتاجر . ومن ناحيه التوتر المصاحب للمتاجر وهكذا

منصور
07-22-2012, 05:23
اخي الكريم الحساب التجريبي هو اسعار حقيقية وفلوس وهمية وده عشان تدرب عليه ولو اتعاملت مع الحساب التجريبي زي الحقيقي اقسم لك اخي الكريم سوف تصبح تاجر مميز الي اقصي حد لان الفوركس 90% ادارة نفس

bodda.2011
07-22-2012, 05:26
الحساب التجريبى هو بمثابه برنامج العاب ولا يفيد المتاجر ابدا
انما الحقيقى تتعرض منه الى ضغوط وعامل نفسى واشياء كثيره

MrSniper
07-22-2012, 05:35
اخي الحساب التجريبي يعطي اموالا يعني غير حقيقيه
ولا يمكنك سحب الارباح ، بعكس الحقيقي
فالاموال تكون حقيقيه و يمكنك سحب الارباح

madman
07-22-2012, 05:38
الحساب التجريبى انت مشاعرك مش بتححكم فيك على عكس الحساب الحقيقى الى مشاعرك كلها متحكمه فيك ولا انا غلطان

waleed adel
07-22-2012, 21:39
الحساب الحقيقى يضعك اثناء المتاجرة فى ضغط عصبى شديد وايضا الحساب التجريبى مهم
جدا للتعلم عليه و تجريب مثلا استراتيجية جديدة عليه

mido
07-23-2012, 00:21
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

khaled zizo
07-23-2012, 16:53
فرق هو الضغوط النفسية فى الحساب الديمو ان بتاجر بدون اى ضغوط نفسية تؤثر على قراراتك ولكن فى الحساب الحقيقى انت بتاجر بكمية ضغوط نفسية تجعل قراراك غير سليم فى بعض الاحيان و ودخلت حقيقي على طول وخسرت طبعا بعدها اصبح الحساب التجريبي لا غنى عنه بالنسبه لي و لتجربه اي مؤشر او استراتيجيه جديده ناجحه عليه قبل العمل بها على الحساب الحقيقي و د للتدريب على برنامج التداول ولاكن لا ينفع مع العامل النفسى فيجب التدريب ايضا على الحساب الحقيقى لاكتساب الخبرة الحقيقيه

tarek22
07-24-2012, 03:04
التدريب على الديمو افضل من التدريب على الحقيقى لان على الحقيقى التعليم بيكون بفلوس انما على الديمو التعليم ببلاش

minaking
07-24-2012, 04:10
انا شايف ان الحساب التجريبى يمنحك الهدوء وعدم الخسارة والمتعة فى المعرفة واكتساب الخبرة
وكمان انا بفض الحساب التجريبى فى البداية

waleed adel
07-25-2012, 02:57
الفرق الوحيد بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى هو المال الحساب الديمو يتم التداول بدون اموال
حقيقية على عكس الحساب الحقيقى تقوم بالتداول باموالك

Aker001
07-25-2012, 02:57
الحساب التجريى بيبقى بيهبل وبيدخل دخول عشوائى اى تريدات
وخلاص والمصصيبه بقى ان التريدات لعشوائيه دى بتنجح وتجيب هدف

msh3egy
07-25-2012, 05:17
فرق كبير جدا عن نفسى بقول الحساب التجريبى لتعلم برنامج الميتاتريد وازاى نشتغل بيه ونحلل عليه
بس اكبر تعليم على اول حساب حقيقى

morx123
07-25-2012, 05:21
الحساب التجريبي فائدته انك تتعامل بسيوله كبيره ولايوجد اي ضغوط نفسيه عليك
فيكون الاداء رائع

ahmed fakhry
07-25-2012, 05:25
التجريبى لة وظيفة والحقيقى لة وظيفة التجريبى وظيفتة لا تتعدى كونها مجرد اختبار اى شئ لة علاقى بالفوركس علية بمعنى ملهوش اى 3 لازمة انما الحقيقى ملوش وظيفة تانية غير تحقيق الربح

roka
07-25-2012, 06:07

طبعا اكيد ان الفرق بين الحساب الحقيقى والديمو هو العامل النفسى والقلق والتوتر اللى بيخلى الواحد يفقد تركيزة وبالتالى بيكون فى خسارة على عكس التجريبيى بنكون مطامنين ان مش فى خسارة فلوس فعلا

SlaiteR
07-26-2012, 23:04

كما تستطيع استعراض مواهبك في الديمو

وانت مرتاح البال

تقبل مروري

islamselmy
07-26-2012, 23:10
انا شايف الفرق هو الخبرة لان الحساب التجريبى بيديك الخبرة اللى تخليك تتاجر على الحساب الحقيقى بكل قوة و تكون نسبه خسارتك اقل
اسئل اى حد دخل الفوركس هيقولك لازم نتعلم الاول على الحساب الديمو
علشان نتعلم من اخائنا و منقعش فيها لما نتاجر على الحساب الحقيقى

hamdy
07-26-2012, 23:17
العامل النفسى لا يمكن اغفاله مطلقا و لا نستطيع ان نتعامل مع السحاب الحقيقى
و كانه تجريبى حتى لو كان بونص و لم تودع فيه مال

Aker001
07-26-2012, 23:20
فرق شاسع بين المتاجرة بحساب تجريبى
و حساب حقيقى فالحساب الحقيقى يضعك
اثناء المتاجرة فى ضغط عصبى شديد
بس طبعا الحساب التجريبى مهم جدا للتعلم

revenge
07-26-2012, 23:35
العامل البشري هو اهم فرق بين الحقيقي و الديمو

انا ممكن اضاعف الحساب الديمو مره كل يوم

انما الحقيقي لو عملت 2 % تبقي معجزه

asmoshaa2012
07-26-2012, 23:37
يا اخى ليس هناك اى فرق تماما بين التداول على الحساب التجريبى والحساب الحقيقى واذا كان عند حساب حقيقى افتح الاثنين معا وشوف لن يكون هناك اى فارق اطلاقا
الفارق الذى قد يوجد ليس بينهم ولكن بين حالة المتداول على الحساب التجريبى وحالته على الحساب الحقيقى

kingman
07-27-2012, 00:01
العامل البشري هو اهم فرق بين الحقيقي و الديمو

انا ممكن اضاعف الحساب الديمو مره كل يوم

انما الحقيقي لو عملت 2 % تبقي معجزه
مهو معنى انك تقدر تضاعف حسابك الديمو مرة كل يوم فده معناه انك بتدخل بمخاطرة عالية جدا وبالتالى هتقدر تصفره فى يوم لكن لو على الحقيقى الواحد مش من المنطق يعمل كده

ahmadsalaymeh
07-27-2012, 00:21
الفرق هو انك لما بتكون اتاجر على الحساب التجريبي ما بتكون خايف اضيع اموالك لانها اموال وهمية
اما في الحساب الحقيقي فبتكون خايف من خسارة الاموال الي تعبت وانتا تجيب فيها فبتكون اتاجر بنفسية غير مرتاحة على عكس التجربي

mohamed saad
07-27-2012, 00:31
من هذه الفروق انني احقق ارباح على الحساب التجريبي اكثر من الحساب الحقيقي ايضا ان الحساب التجريبي لم يتمرجن ولا مرة ولكن الحقيقي اتمرجن وهذا كله راجع للعامل النفسي فالمتاجرة على الحساب الحقيقي تختلف عن التجريبي لان المشاعر تلعب دور خطير في ذلك الامر

BRUFEN
07-27-2012, 00:33
يكفيك يا أخي الكريم بأن الحساب التجريبي نستطيع ان ندبل الحساب عدة مرات وبوقت قصير
ولكن الحساب الحقيقي الضغط النفسي والعقلي والسهر لمراقبة الصفقات والتعب له دور كبير بأن يجعلنا نخطا ونخرب الدنيا بحساباتنا
هذا غير ان الحساب التجريبي تجده خفيفي وسريع في تنفيذ الصفقات من فتح وإغلاق ولكن الحقيقي يختلف ضعف واحياناً بطئ غريب
حتى بأني قمت من فترة بتجربة إكسبرت كان ممتاز على التجريبي ولكن لما وضعته على الحقيقي أصبح كانه إكسبرت آخر يتاخر بفتح الصفقات
واحياناً لا يضع الهدف والأستوب يعني شيئ غريب بالفعل وفارق واضح بين التجريبي والحقيقي

zeina
07-27-2012, 05:23
الفرق الوحيد بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى هو العامل النفسى وتحكم العواطف فى المتداول على الحساب الحقيقى على عكس الحساب الديمو لا يخاف المتداول لانة لا يتداول باموال حقيقية

saad
07-27-2012, 06:11

kanzsea
07-27-2012, 17:28
الفرق كبير بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى فالضغط النفسى والقلق اللى بتكون علية فى الحقيقى مختلف عن التجريبى

saad
07-27-2012, 18:17

Mr Abdo
07-27-2012, 18:28
اكيد الفرق واضع الحساب التجريبي فهو لتدريب وتجريب خططك
وليس عليك اي ضغط اخسر او اربح
اما الحساب الحقيقي فعكس دالك
ان ربحت ربحت ان خسرة فانك خسرة مالك

Ahmed Ghanem
07-27-2012, 19:22
من وجهة نظرى يا اخى الفاضل
الفرق الجوهرى هو العامل النفسى
فانت فى التجريبى تغامر ولا يهمك ودا غلط
عكس الحقيقى !!

tarek22
07-28-2012, 17:25
أنت ممكن تغامر لو انت فاهم وتدخل حساب عادى لو كسبت بالنسبه للمبلغ الىى أنت حطيته هتفرح جدا لكن لو خسرت ممكن تخسره فى يوم

okash
07-28-2012, 20:52
الحساب التجريبي من اقوى ادوات التعلم في الفوركس ، الحساب التجريبي للتعلم واختبار الاستراتيجيات والحساب الحقيقي لتطبق ما تعلمه

mema
07-30-2012, 14:34
الحساب التجريبى يعتبر البدايه للتدريب والتعلم قبل بدء الحساب الحقيقى ويجب استغلاله استغلال جيد

Aker001
07-30-2012, 14:35
المتاجر يخاف علي امواله ويغلق الاوردر علي خسارة اما لو كان ف نفس الصفقه
ولكن علي حساب ديمو لكانت اعصابه حديد ولم يغلق الصفقه لمجرد الخوف
هذا الاختلاف بين الديمو و الحقيقي

HOUSAMMI
07-30-2012, 15:39
من المفروض الا يوجد فرق مابين الاثنين

ادن لما يكون هناك حساب تجريبى

بس الاكسبرتات بتخالف المبدء ده وحساسية الحقيقى اعلى من الديمو

ونفسيتك انت هى المحك الاساسى الخوف بيبقى اكتر على الحقيقى

elssayed
07-30-2012, 15:47
الفرق هو العامل النفسي انك ممكن تسيب صفقة في الحساب التجريبي حتي تصل الي الهدف بدون اي خوف
لكن في الحقيقي بتقلق ان السعر يعكس وبتقفل صفقتك علي ربح قليل

magic777
07-30-2012, 18:10
الفرق هو العامل النفسي انك ممكن تسيب صفقة في الحساب التجريبي حتي تصل الي الهدف بدون اي خوف
لكن في الحقيقي بتقلق ان السعر يعكس وبتقفل صفقتك علي ربح قليل

طيب ما انت ممكن تتغلب برده على العامل النفسي ده في الحساب الحقيقي بأنك تلتزم باداره راس مال صارمه
وقتها مش هتخاف على الصفقه واكيد هتسيبها تحقق الهدف النهائي ليها فقط لو انت برده بتحلل كويس وواثق من صفقتك

mena
07-31-2012, 16:55
الضغط اقل بكتير
ممكن تخسر عشان بتجرب
لا يوجد خوف

نعم الضغط على حساب ديمو يعتبر منعدم اما الحساب الحقيقى يوجد فيه ضغوط نفسيه كبيره

mannon
07-31-2012, 19:44
المتاجر يخاف علي امواله ويغلق الاوردر علي خسارة اما لو كان ف نفس الصفقه
ولكن علي حساب ديمو لكانت اعصابه حديد ولم يغلق الصفقه لمجرد الخوف
هذا الاختلاف بين الديمو و الحقيقي

ههه ما هو دة الى بنقول علية ان المتاجرة على الديمو مجردة من اى مشاعر وتجعلك تعمل وكانك تلعب ولا يوجد اى تاثير يظهر عليك لكن فى الحقيقى بقى فى حالات بتوصل للموت وقت التداول
الهم احفظنا

tota6773
07-31-2012, 19:52
الحساب التجريبى حساب وهمى لكى تتدرب عليه ومعرفة كيفية التداول فى الحساب الحقيقى واختيار استراتيجية جيدة مناسبة لك وهو مهم للمبتدئين وايضا للتجار اما الحساب الحقيقى فهو متاجرة حقيقية وربح وخسارة حقيقية وبه مخاطر كبيرة وضغوط ومؤثرات كالعواطف من خوف وطمع

omar kapo
07-31-2012, 19:52
التحكم النفسي
والقلق الشديد
والاكسبرت الصغير

eletrebi
07-31-2012, 20:12
الموضوع واضح الحساب التجريبى تتعلم المتاجرة بية
والحساب الحقيقى متاجرة حقيقية

simo patrik 9
07-31-2012, 20:18
انا ليس لي اي فرق بينهما و لكن احدي الناس يمكن ان يكون عندهم فرق كبير و انا لا علم لي بهدا و شكرااا على اجاب على السؤال

Tips™
07-31-2012, 20:20
الحساب التجريبى ده علشان المبتدئين و علشان يستفيدوا
منه الاول و يعرفوا هما بيعملوا ايه !! و بعد كده يطلعوا على الحقيق بعد لما يبقى عندهم خبره

tota6773
07-31-2012, 21:03
الحساب التجريبى حساب وهمى وليس به مخاطر مثل الحقيقى وليس به اى ضغوط او تاثير مثل العواطف من خوف وطمع اما الحساب الحقيقى به مخاطر
كبيرة التى يمكن ان تسبب خسارة اموالنا وبه خسارة ومكسب حقيقى وبه ضغط كبير

safari42
07-31-2012, 21:10
الحساب التجريبي حساب عادي تعمل عليه دون اي خوف او ضغوط لانك لو خسرته سوف تفتح
حساب اخر بكل سهولة .اما الحساب الحقيقي فانه يعتبر مالك الخاص وتعمل عليه تحت ضغط عدم خسرانه
وتخاف عليه دائما وان ضيعته يصعب عليك تعويضه بسهولة

samiam2012
07-31-2012, 21:18
المتاجرة على الحساب التجريبى زى الحقيقى لكن مش بتستفيد من المكسب او تتاثر بالخسارة

omaritox
07-31-2012, 22:37
اعتقد ان التشابه ضاهرى فقط فى حركة العملات

dentist
07-31-2012, 22:45
مفيش مقارنه اصلا بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي
المتاجره بالحساب الحقيقي بيحتاج هدوء اعصاب وخبره ومتابعه

hichemdz
07-31-2012, 23:15
الفرق كبير جدا بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي من اهمها :
المبلغ الكبير الموجود في الحساب التجريبي مقارنة بالحساب الحقيقي
-الحالة النفسية في الحساب التجريبي تكون مرتاح جدا لأنك تعلم انك لن تخسر اي شيء والعكس في الحساب لحقيقي اين تكون قلق جدا عند فتح اي صفقة
-واخيرا الحساب التجريبي للتدرب فقط على الفوركس والحساب الحقبقي لتحقيق الارباح .

mariostar32
08-01-2012, 00:08
أعتقد إنه ليس هناك فرق كبير غير فال توتر لأن الإنسان يتاجر على الحساب الحقيقي بأعصاب مشدودة
.أما حساب الديمو فندخل فيه بثقة كبيرة دون الخوف على المال

konine
08-01-2012, 00:10
هو في حقيق فرق كبير ففي حساب تجريبي هناك إرتياح و هدوء نفسي و هذا عكس ما نجده في حقيقي
إضافة إلى ذلك مبلغ ضخم للإداع ...
و يكون فرق القوي هو عامل نفسي

nooor
08-01-2012, 00:24
لا يوجد اى فرق بينهم فقط ان الفلوس بتكون وهمية لكن كل شئ واحد
وجى ميزة كويسة لاننا بنقدر ندرب نفسنا كويس ونكتسب خبرة قبل فتح اى حساب حقيقى للسبب دا لازم ناخد وقتنا ولا نتسرع فى فتح حساب حقيقى

zizo_a_86
08-01-2012, 01:09
الحساب التجريبى هو حساب ديمو يمكنك الربح والخسارة بطريقة وهمية على عكس الحساب الحقيقى

aziz
08-01-2012, 02:12
الحساب التجريبي هو حساب تجرب فيه استراتيجياتك التي تعلمتها وتريد تطبيقها
وتجريب فعاليتها أما الحقيقي هو حساب من مالك الخاص

safiforex
08-01-2012, 04:45
الحساب التجريبي هو حساب تجرب فيه استراتيجياتك التي تعلمتها وتريد تطبيقها
وتجريب فعاليتها أما الحقيقي هو حساب من مالك الخاص
هذا معروف اخي الكريم ان التجريبي هو فعلا لتجريب الاستراتيجيات و هذا بالنسبة للمحترفين اما المبتداين فهم يعملون عليه لمعرفة السوق جيدا و التدرب عليه
و اما الحقيقي فهذا حالة اخرى من التعامل فهو يكون فيه اموال حقيقية و يتم التداول به
و هذا ما يكون عوامل نفسية كثير تكون مصاحبة للمتدااول في التجارة
بالتوفيق للجميع

ameer
08-01-2012, 12:56
انا انصح للمبدئين بالعمل عى الحساب التجريبي لكي يفهمو الاستراتيجيات والتحليلات بتاعهم

Mohamed90
08-01-2012, 13:47
مفيش مقارنه اصلا بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي
المتاجره بالحساب الحقيقي بيحتاج هدوء اعصاب وخبره ومتابعه

السلام عليكم اخي العزيز بالفعل يوجد اختلاف بين الحساب الحقيقي و التجربي
فالحساب التجربي هو ممتاز للتعلم الاستراتيجيات و تعلم التحليل و الادارة راس المال
ولكن للاسف هو غير مجدي في الادراة النفسة للمتداول
فيبقى الحقيقي هو المحك الحقيقي لقياس مدى جاهزيتك للضغوطات السوق

talal
08-01-2012, 14:12
لاحظت ان سيرفر الحساب التجريبي اسرع من السيرفر الحقيقي
فمثلا عند فتح صفقة شراء او بيع
يتم تنفيدها على الحساب التجريبي بسرعه ربما اسرع بخمسة اضعاف الحساب الحقيقي

silver
08-01-2012, 15:09
الحساب التجريبي لا يوجد به ضغط لانك تعرف انها اموال وهمية

ولكن الحقيقي مشكلته انك تخاف لانك تعرف انها اموال حقيقية

konine
08-01-2012, 20:13
لا يوجد اى فرق بينهم فقط ان الفلوس بتكون وهمية لكن كل شئ واحد
وجى ميزة كويسة لاننا بنقدر ندرب نفسنا كويس ونكتسب خبرة قبل فتح اى حساب حقيقى للسبب دا لازم ناخد وقتنا ولا نتسرع فى فتح حساب حقيقى

أتفق معك أخي كريم ليس هناك فرق كبير بإستتناء عامل نفسي و حجم مالي كبير
و لكن حساب تجريبي يعلم عدم إتزام بإدارة رأس مال لذلك وجب إنتباه إلى هذا جاب
الله كريم

skiimer
08-01-2012, 20:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته !
لا علم لي لكن افضل الحساب التجريبي اولا !

safiforex
08-02-2012, 00:59
أتفق معك أخي كريم ليس هناك فرق كبير بإستتناء عامل نفسي و حجم مالي كبير
و لكن حساب تجريبي يعلم عدم إتزام بإدارة رأس مال لذلك وجب إنتباه إلى هذا جاب
الله كريم
فعلا اخي الكريم هذه نقطة مهمة للغاية
و انها لما يكون الواحدج مبتديء في الفوركس و يتعامل معه في البداية فاكيد انه سيتعلم على التجريبي ، الا ان التجريبي بيوفر راس مال كبير جدا ، و لما يدخل المبتديء بلوت عالي و يربح نقط قليلة و ينظر اغلى الربح الكبير
فانه هنا سيتعلم اولا الطمع ، لانه سيفكر في لو ان له حساب مثل هذا حقيقي ، و لكن هيهيات ن فلما يكون له حسب مثل هذا حقيقي فاكيد انه سيفقده نظرا للعامل النفسي الذي سيؤثر فيه بدون شك

محمد فرغلى
08-02-2012, 06:09
فى التجريبى الشخص ممكن يوصل لمرحلة اللامبالاة لان الفلوس مش حقيقية
مفيش خوف ولا ضغط وبيكون سبب لعدم الاهتمام وفى ناس مبتتعلمش كويس مع انها مدربة على التجريبى
بس التركيز المطلوب كان مفقود لمجرد ان اسمه تجريبى
بس بردو الحقيقى يختلف فى كل شىء عنه

Mamadouvic
08-02-2012, 07:18
اعتقد الفرق هيكون الضغط النفسي
الحساب التجريبي بيبقي قليل عن الحساب الحقيقي
فا من وجهه نظري مفيش غير العامل النفسي

dollyabdallah
08-02-2012, 07:19
فرق كبير جدا عن نفسى بقول الحساب التجريبى لتعلم برنامج الميتاتريد وازاى نشتغل بيه ونحلل عليه بس اكبر تعليم على اول حساب حقيقى

Mohamed90
08-02-2012, 07:34
لاحظت ان سيرفر الحساب التجريبي اسرع من السيرفر الحقيقي
فمثلا عند فتح صفقة شراء او بيع
يتم تنفيدها على الحساب التجريبي بسرعه ربما اسرع بخمسة اضعاف الحساب الحقيقي

السلام عليكم اخي العزيز طبعا يوجد اختلاف ز ذلك لانه السيرفورات الحقيقة فيها ضغط اكبر من الوهمية
لانه كثير من الناس تهمل التجربي و لهذا تتلقى خسائر غير مرغوب فيها
و لكن حتى مع ذلك لايوجد اختلاف بينهم في الحركة و هم متخلفون ب 1 ثانية مع بعضهم
تحياتي

moonlight32
08-02-2012, 07:40
حسناً الحساب التجريبي لايمكن ان تخسر فية شيْ
اي انك راح تكون مرتاح
اما الحقيقي راح تكون عليك ضغوطات نفسية كبيرة
وان الاختلاف كبير طبعاً

mohamedlee
08-02-2012, 12:09
الحسابات التجريبية تعتبر مدخل هام جدا لاكتساب الخبرة الكافية تمكنك من فتح حساب حقيقى والمتاجرة به
ولا يختلف شىء اطلاقا عن الحساب الحقيقى فى السعر وحركتة وكل شىء وايضا يختلف لجد ما فى العامل النفسى يعتبر هذا كل شىء فى الفرق بينهم حيث الحساب التجريبى والحقيقى يتم تداولهم ايضا على برنامج واحد وهو الميتا تريدر ولا فرق بين الادوات المستخدمة فى كلتا الحسابان فى البرنامج

themaxprofit1
08-02-2012, 14:45
الفرق بين الحساب التجريبى والحقيقى ان الحساب التجريبى بيكون حساب وهمى تقدر تتعلم فى وازاتداول بدون خوف اما الحساب الحقيقى فيكون للك اموال تتداول بيها بشكل تكون حذر فية وتقدر ان تاخد مال حقيقى ملموس

spectra4
08-03-2012, 00:18
التجريبى يحقق خسارة اقل لانة مجرد تجريب ومن خلالة تكون قد استفدت واكتسبت خبرة
اما الحقيقى لابد الايدخلة الفرد الا واذا كان متفوقا فى التجريبى

tifanytomato
08-03-2012, 00:30
الفرق كبير اوى بيبقى عامل زى السيموليشن لما بتدرب على قيادة الطائرات والمراكب بتدرب على جهاز بيحط فى نفس الظروف سواء فى البر او البحر بس فى الاخر انت عارف انك على الارض نفس الفرق ما بين الحقيقى والديمو انت لما تخسر فى الديمو مش بتتعصب لكن فى الحقيقى ربنا ما يوريك

sjc
08-03-2012, 00:34
طبعا الفرق ليس بالكبير
وانما عندما تتاجر بالحساب التجريبي تكون مرتاح النفسية لانك تتاجر باموال وهمية فلا تخاف اذا خسرت او ربحت
بعكس الحقيقي فتكون خايف من خسارة الاموال لانها اموال حقيقية

Tips™
08-03-2012, 00:44
التجريبى اخى """
لما يكون الواحد لسه داخل مجال الفوركس و ميعرفشى فيه كتيير لازم
يدخل على التجريبى علشان يتعلم منه و يستفيد من كل حاجه بها

companero
08-03-2012, 02:34
لا مجال للمقارنة على الاطلاق , في الحساب التجريبي تعمل بدون ضغط أما في الحساب الحقيقي تعمل ألف حساب لفتح صفقة واحدة , و الضغط يكون كبيرا جدا

farid7adid
08-03-2012, 03:31
التجريبي تشتغل باعصاب في التلاجة

الحقيقي الاعصاب و الادرنالين بيبقا في السما خصوصا لو مبلغ كبير

الحقيقي اعلي بكتير

meroo
08-03-2012, 03:39
الفرق كبير بين الحساب الحقيقى والتجريبى
الحساب التجريبى لايوجد عليه التزام من جانب التاجر وايضا مفيش اى تاثير للطمع والخوف وغيرهم من المشاعر السلبية الا بنواجها على الحساب الحقيقى

light
08-04-2012, 20:41
الفرق هو في تواجد المشاعر والضغوط في الحساب الحقيقي
بينما في الحساب التجريبي يتعامل معه المتداول براحة شديدة

yusef2011
08-04-2012, 22:23
الحساب التجريبي تتعلم منه ويكون الامر عادي بالنسبه لك من حيث الخساره

والحقيقي يبدا فلم الرعب والخوف من الخساره

ELMoSeKaR
08-04-2012, 22:29
بالنسبة للحساب التجريبى والحقيقى لا يوجد فرق بينهم من حيث تحركات السوق أو اسعار العملات او التذبذبات ولا يوجد فرق فى التحليل الأساسى والفنى ولكن الفرق يكمن فى عده كلمات فمثلا فى الحساب التجريبى لا يهمك إذا كنت ستخسر أم لا لانه مجرد فلوس وهمية فتتاجر وتغامر وتجازف وتتحدى المخاطرة ولكنه بالعكس مع الحساب الحقيقى فإنك تكون متوتر خائف لا تستطيع المجازفة أكثر من اللازم لإنك ستخسر أموال حقيقة
ونصيحتى اخى الكريم تدرب فتره كافية على حساب ديمو لحوالى شههرين قبل البدء فى المتاجرة الحقيقة

adam
08-04-2012, 23:25
الحساب التجريبي: تستطيع فتح حساب بالمبلغ الذي تريده وتستطيع التداول عليه دون توتر عصبي كما هناك مسابقات للحسابات التجريبية في بعض المواقع تمكنك من تحقيق ربح حقيقي أما
الحساب الحقيقي: فهو يكون بمبالغ ان تودعها وتسمى رأس المال وتعمل جاهدا على تحقيق الربح منها كل هذا يحتاج منك الخبرة و الصبر والمثابرة لان الخسارة تعني فقدان مالك الخاص

medhat
08-04-2012, 23:29
الفرق بين الحساب التجريبى والحقيقى ان الحقيقى يكون الامل فيه اكبر ويرتبط بتحقيق الاحلام
فيجب الحرص فى استخدامه وبيكون الشد العصبى فيه اكتر حاول تهداء وتعتبر نفسك على
حساب تجريبى

Shady Moustafa
08-05-2012, 00:00
اهم حاجه الناس متندفعش على الحقيقى قبل الديمو لازم الواحد ميفتحش حقيقى الا يما يلاقى نفسه بيعمل ربح شهرى كويس او لقى اكسبيرت وعمله باكتيست وعجبه يجربه ديمو وبعد كده حقيقى

andyy
08-05-2012, 03:08
الحساب التجريبى مهما كان بيكون غير حقيقى سواء فى الربح او الخسارة بمعنى انك لو ربحت مليون دولار ففى الاخر مش هتاخد حاجه و كذلك لو خسرت الفلوس مش هتدفع حاجه و لكن الحساب التجريبى مهم جدا للمتاجرين الجدد لانه بيهيأ لهم طبيعة المتاجره الفعلية و التحليل يعنى كأنة حقيقى لكن بدون اموال حقيقيه

MrDeloma
08-05-2012, 04:09
نعم أخي هناك فرق بين الحقيقي و الديمو
و دلك من خلال العواطف و العامل النفسي
الدي يلعب دورا مهما في التأثير على الصفقة

alaoui11
08-05-2012, 04:11
بالفعل كما قال احد الاخوة في احدي ردوده في الحساب التجريبي تتاجر باريحية كبيرة عكس الحساب الحقيقي
اما الحساب الحقيقي فالجميع يعاني من ضغوطات نفسية كبيرة جدا و هذا هو المشكل الاكبر

okash
08-09-2012, 14:09
الحساب الحقيقي الخطوة التي تأتي بعد التدريب على الحساب التجريبي ، الحساب الحقيقي لا يصلح التداول فيه الا بعد التعلم في الحساب التجريبي

waleed adel
08-12-2012, 00:12
الحساب التجريبى هو وسيله التعلم الجيده وميزة لمن يدخل الى عالم الفوركس
حتى لانتعلم بخسارة مبالغ حقيقيه طبعا

osama00971
08-12-2012, 03:13
والله رايي الفرق عند المتداول وليس في
نوع الحساب المتداول هو الذي يتغير
نفسيا وذهنيا وعقليا

shahd
08-12-2012, 03:55
الحساب التجريبى بيكون المتداول فيه اعصابه هادئه ولا يتاثر باى عواطف بعكس الحقيقى

mannon
08-12-2012, 05:43
الحساب التجريبى بيكون المتداول فيه اعصابه هادئه ولا يتاثر باى عواطف بعكس الحقيقى

فعلا لان على الديمو احنا عارفين اننا حتى لو خسرنا مش هنخسر حاجة يعنى من البداية عارفين اننا بنضيع وقت لكن لو عملنا لنفسنا خطة على الديمو واعتبرنا الخسارة خسارة حقيقة للوقت على الاقل هنعرف نستفيد من العمل على الديمو

sonic_eg
08-12-2012, 07:15

الفرق الوحيد نفسى بسبب انها فلوس وهميه ومش بيهمك تكسب ولا تخر وبتكون هادى فا الدونيا بتبقى سهعله فا بتاخد قررات جيده

mannon
08-12-2012, 08:08
الفرق الوحيد نفسى بسبب انها فلوس وهميه ومش بيهمك تكسب ولا تخر وبتكون هادى فا الدونيا بتبقى سهعله فا بتاخد قررات جيده

اعتقد اننا نقدر نخلق جو من الالتزام على الحساب التجريبى ونجعلة يشبه الحساب الحقيقى فى كل شئ حتى فى العامل النفسى وتاثير المشاعر واعتقد ان اول طريقة لكدة استخدام نفس القيمة على الديمو لراس المال الحقيقى

simsimou213
08-12-2012, 08:15
عجبتني عبارة فيلم الرعب شوف أخي لا يتغير شيء بينهما والمتغير هي نفسية المضارب بكل بساطة

sultan
08-12-2012, 17:07
اخي الكريم الحساب التجريبي هو اسعار حقيقية وفلوس وهمية وده عشان تدرب عليه ولو اتعاملت مع الحساب التجريبي زي الحقيقي اقسم لك اخي الكريم سوف تصبح تاجر مميز الي اقصي حدد لان الفوركس 90% ادارة نفس

realyone
08-12-2012, 17:10

من ناحية السعر فلا يوجد هناك فرق بين الحساب الحقيقي والحساب التجريبي فالسعر واحد بينهم,ولكن اعتقد الفرق في العامل النفسي فعندما تتداول بحساب التجريبي فإنك تتداول بكل اريحيه لأنه ليس مال حقيقي واذا خسرته فلن يؤثر عليك بشي,اما التداول بحساب حقيقي فالأمر مختلف فإنك سوف تكون أكثر حرصا عندما تتداول

علاء بدران
08-12-2012, 17:13
الفرق من وجهة نظرى هيا النفسية فقط
فهيا تختلف من شخص ل اخر ولكن االحساب الحقيقى افضل

forexawy
08-12-2012, 18:39
ف وجهة نظري ان الفرق بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي هو النفسيه فقط
فلا شك ان كل منا يجلس امام الشارت واعصابه علي اشدها حين تعكس صفقه مفتوحه
او ياتي خبر يقلب الشارت راسا علي عاقب
مما يجعل المتاجر يخاف علي امواله ويغلق الاوردر علي خسارة

nour7
08-12-2012, 18:47
في الحقيقة أخي الكريم
الحساب التجريبي لا علاقة له اطلاقا بالحساب الحقيقي
الحساب التجريبي يفيد فقط في تعلم بعض بعض المفاهيم البسيطة عن منصة التداول وعن التحليل الفني أن التعلم الحقيقي بكل جوانبه المعرفية والنفسية
فلا بد من استعمال الحساب الحقيقي
حتى تحس بالربح والخسارة

jobranjibranx
08-12-2012, 19:13
الفرق كبير تحس ان انت فى التجريبى ممكن تكسب زى الفل زى مانت عايز وكمان حساب اللوت بيفرق انما فى الحقيقى الحسابات تختلف لان انت بتبقى فلوسك والمبلغ كمان بيبقى قليل عن الوهمى

husamart
08-13-2012, 03:22
لا فرق حقيقي بين الحساب التجريبي والحقيقي

الفرق في طريقة تعاملك انت مع كل من الحسابين فالتجريبي تتعامل معه ببرود ولا مبالاة للخسارة ولا توتر اثناء الصفقة
اما الحقيقي فعكس كل المشاعر السابقة

sultan
08-13-2012, 05:53
فى فرق ملحوظ بين الحساب التجريبى والحقيقى هو ان السيرفر فى الحساب التجريبى بيكون لا ينقطع واسرع فى وضع الاوامر عن الحساب الحقيقى ودا فى بعض الشركات
ودا اكيد بياثر على اى مضارب بيكون بقالى فترة كبيرة يضارب فى حساب ديمو ثم ينتقل لحساب حقيقيى ممكن بسبب خساير سريعة له

TheSlayer
08-13-2012, 05:56
على ما اظن اخى ان الفارق هو اننا نتاجر بمبلغ كبير على العكس اللى سوف نتاجر به فى الواقع

والعامل الثانى هو العامل النفسى وهو الضغط والخوف الذى نكون فيه فى الحساب الحقيقى وهذا عامل مؤثر جدا

elkorashe
08-13-2012, 05:58
احساك بالمخاطره وبالضغط النفسى مختلف تماما بالحساب التجريبى عن الحساب الحقيقى
احساسك وانت خسارك واحساسك وانت كسبان وبتسحب ارباحك مختلفين تمام بردو

ELZIDANEY
08-13-2012, 06:01
العامل النفسي هو الفارق الواضح بين الاثنين
لأن في الحساب التجريبي يكون التعامل بشبه مخاطرة كبيرة
ولكن مع الحساب الحقيقي يكون اللعب ف المضمون أهم من أي شئ بجانب المخاطرة الطفيفة

izalid
08-13-2012, 06:02
لا يوجد فرق اخي
غير ان المال الموجود فى الحساب تجريبيي وهمي و لا يمكن سحب اي ارباح منه مهما بلغت
و الحساب الحقيقى طبعا براس مال حقيقى يمكن سحب الارباح فى اي وقت

و الحمد لله

ahmed samir
08-13-2012, 06:04
الفرق كبير بين الحساب التجريبى والحساب القيقى لان الحساب التجريبى لا يضع اى ضعط على التاجر لانة لم يحدث بة اى خسائر ولكن الحساب الحقيقة يكون بية خسائر كبيرة ويكون التاجر فى ضعط شديد خوف من الخسارة

Opplus
08-13-2012, 06:05
السلام عليكم
الفرق واضح يا اخي لو استعملت البحث لوجدت الجواب بسرعة لانها مواضيع تكرر كثيرا

mage
08-13-2012, 07:07
السلام عليكم
الفرق واضح يا اخي لو استعملت البحث لوجدت الجواب بسرعة لانها مواضيع تكرر كثيرا

طيب يا اخى طالما هى مواضيع تتكرر كثيرا لماذا تقوم انت بالرد وهذا هو العلاج لمن نراه يكرر املواضيع اما ان نبلغ الادارة او لا نرد على الموضوع حتى يكون فى الصفحة الاولى واتمنى ان يكون وصل لك ما اريد

ebtehag
08-15-2012, 18:41
شوف اخى الكريم هو الحساب الحقيقى يفرق عن الحساب التجريبى فى حاجه واحده هى العامل النفسى
بمعنى انت على الحساب التجريبى بتشتغل براحتك ومفيسش عليك اى ضغوط عكس الحساب الحقيقى بتشتغل تحت ضغط السوق والخوف من الخساره ودا الفرق بينهم

abofeasle
08-15-2012, 18:44
الحساب التجريبى مرحله تعليميه اما الحقيقى مرحله ربحيه او خساره الحساب التجريبى تقدر تخاطر فيه بدون خوف اما الحقيقى فبتكون متردد كتير قبل اخد اى خطوه وفى التجريبى تقدر تجرب اى طريقه بتحبها اما الحقيقى فبتحاول تشتغل على استراتجيه واحده عشان متخسرش

face book
08-15-2012, 18:48
الفرق ما بينهم زي الفرق بين السماء والارض
عامل النفسيه بيلعب دور ابن حرام بكل تأكيد طبعا

dent
08-15-2012, 20:20
لايوجد فرق فى الحساب فى الاسعار لكن الفرق نفسى
يعنى انته بتتاجر فى الحساب التجريبى من غير خوف
اما الحقيقى بينكون تحت ضغط

demitri86
08-15-2012, 20:24
الفرق بين الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي

ان الحساب التجريبي يكون عندك اموال كثيرة عكس الحقيقي بالاضافة الى انك لا تشعر بالضغط كما في الحقيقي

OujdiPrince
08-15-2012, 20:26
اضن انه في الحساب التجريبي لا يتغير العامل النفسي
اما في الحساب الحقيقي يتغير العامل النفسي و كثيرا

Gravity
08-15-2012, 21:53
صحيح حلو وبدون مجازفات ولا اي حاجة
بس تحس بالملل شوية .. وبتكون رايق .. لانك عارف انها اموال غير حقيقية

ahrou
08-15-2012, 21:55
الفرق واضح يا أخي حساب تجريبي يكون للمبتدؤ بأموال وهمية من أجل العلم
والحساب الحقيقي يكون فيه أموال حقيقية بإمكانك سحبها في حالة تحقيق الربح

ROTARY28
08-15-2012, 22:10
السلام عليكم
رغم اني لم احدد السبب الا اني لاحظت هذا الفرق بين الحسابين منحيث نتائج الصفقات وطريقة تحرك السعر
وحتى سرعة فتح واغلاق الصفقة

gogo galal
08-22-2012, 16:06
انا عن راى الشخصى انى الفرق
انك لما تكون شغال على حساب ديمو بيكون معاك
راس مال كبير وبالتالى تقدر تتحكم فى السوق
ولكن الحساب الحفيفى عكس ذلك
وبالتوفيق للجميع

ilyes
08-22-2012, 16:26
الفرق يكمن في نفسية التاجر وفقط
تكون
في التجريبي الضغوط قليلة وفي الحقيقة
الضغوط اكبر

sami
08-22-2012, 16:34

لا يوجد أي فرق بين حساب حقيقي أو حساب تجريبي،سوى شيء واحد و هي أن الأموال المودعة في
حساب ديمو هي أموال و همية،و نصيحة لو أن أي مبتدئ يتعامل بجدية في حساب ديمو،و يحرص على
الربح و عدم الخسارة فأكيد سينجح بإدارة حساب حقيقي بكفاءة كبيرة

egypt25
08-22-2012, 17:00
الحساب التجريبى بتقدر تعمل حساب مهعما كان مبلغه طبعا
وانت بتكون قدام الحساب التجريبى اعصابك هادئة جدا ومش خايف
وتلاقؤك تعمل صفقة وتسيبها تكسب كتير
لكن على الحساب الحقيقى بتلاقى العكس خالص

dina mahmoud
08-22-2012, 20:18
الديمو هو الحقيقى

و لكن الفرق هو ان عند المتاجره فى الحقيقى مش هتاجر بنسبه خطوره كبير و بذالك سيكون الربح اقل

انما الديمو فا انت بتخش بللوت كبير و مبتبقاش مهتم انك ممكن تخسر

انما الحقيقى هتكون عندك حد للخساره

hendbadr33
08-22-2012, 20:21
انا عارفة ان الفرق الوحيد هو ان الديمو بيكون انك تتعلم عليه بس ازاى تفتح و تقفل الصفقات مش أكتر أما اللايف فبيكون علشان تتاجر و مفيش اى مقارنة بينهم من ناحية التاثير النفسى فى المتاجرة

forex.pips
08-23-2012, 19:34
من وجهة نظرى الحساب التجريبي هو وسيلة للتعليم ليست اكثر كى لا تخسر اموالك اذا بدات المتاجرة على حساب حقيقي
الحساب الحقيقي بتتاجر عليه بعد ماتكون اخدت الخبرة الكافية من الحساب التجريبي

iraqforex
09-05-2012, 09:16
هذا سؤال مهم من الضروري مناقشته لقد كانت بدايتي مع الحساب التجريبي وحققت ارباح خيالية واعتقدت انني اصبحت قادرا على فتح حساب حقيقي ولاكني اصطدمت في الحقيقة الحساب التجريبي يختلف تماما عن الحقيقي لانك بكل بساطة عندما تتاجر في الحقيقي تكون اعصابك متوترة وغير قادر على اتخاذ القرارات وربما ينعكس عليك في اتخاذ القرار الصائب وهذا اصعب شيء في الفوريكس.

kool11
09-05-2012, 09:54
في الحساب التجريبي دائما تربح وفي الحساب الحقيقي من الصعب أن تربح

djilani
09-05-2012, 10:04
أنا بالنسبة لي الفرق بينهم نفسي ونفساني فقط مثلا قاعد قدام الشاشة وتشوف قريب تضرب الهدف وتتفرج والسوق عم يصعد وينزل فتأخذ ربحك يدوي دون التايك بروفل وبتوفك على نفسك فرص لنقاط أخرى

ادهم
09-05-2012, 11:11
وعليك السلام ورحمه الله وبركاته
الحساب التجريبي لاغني عنه بالنسبه للمبتدئين في تجاره الفوركس لا كتساب مهاره التعمل مع تجاره الفوركس اما الحساب الحقيقي للتجاره والحصول علي الربح
الحساب التجريبي لا يوجد بع اي طمع او خوف علي عكس الحساب الحقيقي

mai
09-05-2012, 11:19
اكيد الحساب التجريبي مش بيكون همك الفلوس اللي فيه اد مايكون همك تتعلم
يعني بتخبط فيه زي مانت عايز ومش بتقلق فيه كتير كسبت او خسرت
تمنياتي للجميع بالمكسب

thebest
09-05-2012, 12:37
السلام عليكم
اعتقد ان هناك فروق كثيرة من قلة الضغط لان المال وهمي
وكمان تجربة الاتراتجيات

alkods5000
09-05-2012, 12:39
اعتقد انه لايوجد فرق بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى
سوى الاموال المودعه هى الفرق
بالاضافة إلى المجازفة فى الحساب التجريبى اكثر

HARRY POTTEER
09-05-2012, 12:47

الكتير من الاعضاء ليس لديهم راس المال لفتح حساب حقيقي و المتاجرة بالمال الحقيقي
اما الحساب التجريبي فهو يتوفر على سيوولة كبيرة و لكن الهدف منه هو التعلم و الممارسة
مع توفير الضروف الكاملة للسووق كانك تتاجر على الحساب الحقيقي

hamdy82
09-05-2012, 13:43
الفرق بين الحساب التجريبى والحقيقى ان التجريبى بتاجر برأس مال كبير وممكن احقق مكسب كبير .. مثلاً انا فى البداية فتحت حساب تجريبى بـ 10000 $ وفى خلال اسبوعين وصل المبلغ الى 40000$ .. اهم شئ ان فى الحساب التجريبى الشخص بيتاجر بدون ضغط عصبى لأن المال غير حقيقى لكن الحساب الحقيقى بيكون رأس المال صغير وممكن نخسره بسرعة + الضغط العصبى والنفسى اللى بنكون فيه وقت المتاجرة .

shaimaa1
09-05-2012, 13:45
من وجهه نظرى لا فرق بين الاثنين غير بحجات بسيطه والحساب التجريبى تكون امواله وهميه غير حقيقيه
اما الحساب الحقيقى تكون الاموال فيه حقيقيه وايضا يوجد فيه مخاطره لان بيكون التداول فيه مبنى على عواطف وخوف من الخساره

dalia
09-05-2012, 13:48
اعتقد ان الفرق بين الحساب الحقيقى والحساب الديمو هو الحرية
وعدم وجود اى مشاعر تؤثر على قرارك
اى نقاط غير كدا مفيش اختلاف
لا فى اوقات سوق ولا سعر ولا مرشرات كلهم واحد هنا وهنا

omar kapo
09-05-2012, 14:57
الفرق هو الضغط العصبي والتحكم ف النفس
فانت ف التجريبي تجرب كل شي
ام ف الحقيقي لا تجرب اي شي الا بعدما تكون متاكد بكل ثقة
ويقين ف ذالك

Zala
09-05-2012, 15:07
الفرق يكاد يكون كبير بين الحساب التجريبى و الحقيقى لانك ف الحساب التجريبى بيكون نسبه المخاطره اكبر من الحساب الحقيقى و انا من رأيى ان انت تدرب كويس على التجريبى و كانه حقيقى

amera-nada
09-05-2012, 15:11
السلام عليكم ورحمة الله
هناك فرق أكيد اولا نفسيا تجريبي يعني مجرد تجربة لشئ اذا ربحت سوف تفرح واذا خسرت سوف تتعلم
و لكن الحقيقي تعمل به بكل جوراحك و خوفك من الخسارة يكون كبيرا جد و لا تستطيع ان تغامر بدون ان تفكر مرارا و تكرارا اي هناك عدة ضغوطات نفسية تحيط بك و تجعل غير قادر علي اتخاد القرار بكل سهولة

lala
09-05-2012, 15:50
طبعا مفيش فرق بين الحسابيين الديمو والحقيقى فى التعامل لكن الفرق هو ان الحساب الديمو لا يتطلب مبالغ حقيقيه فبالتالى تكون اعصابك هادئه وبعيد عن التوتر
اما بالنسبه للحساب الحقيقى فاكيد انت بتتعامل معه براس مال حقيقى فيجعل التاجر يرتابه بعض الخوف من الخساره والديمو اتعمل من اجل ان نتعلم كيفيه ممارسه هذا العمل

ayaa
09-05-2012, 16:19
بالتاكيد الحساب التجريبي اسهل بكثير من الحقيقي
فالتجريبي اقل ضغط بكثير
والحقيقي يظل فيه ضغط وشدة اعصاب

dina
09-18-2012, 05:35
السلام عليكم
انا أرى ان فى اوجه اختلاف كتيره
اهمها درجة المخاطرة فدرجة مخاطرتك فى الديمو اكبر بكثييييير من درجة مخاطرتك فى العادى
أيضا قيمة المبلغ الذى تتاجر به فى الديمو تبدا ب 5000 ولكن فى الحقيقى لا تستطيع ان تفعل ذلك

Mohamed Ahmed Mohamed
09-18-2012, 07:39
السلام عليكم
انا فعلا ارى اختلاف فى التعامل مع الديمو والتعامل مع الحقيقي
واهم حاجة في الاختلاف دا هو العامل النفسي

4ex
09-18-2012, 23:52

daisy
09-19-2012, 00:06
انا مش لاقيه اى فرق بين الحساب الحقيقى والحساب الديمو غير فى نقطتين
الاولى وهى المشاعر --انك تخاف تخسر او تطمع فى مكسب اكبر
التانيه هى حجم الحساب ---بيكون عادة اضعاف المبلغ اللى انت هتشتغل بيه على الحقيقى

keko
09-19-2012, 00:12
اكيد طبعا فى فرق من ناحيه الاعصاب اى الضغط العصبى الى الشخص بيتعرض ليه فى الحساب الحقيقى ولكن
بالنسبه للتعامل فى الحسابات فهو واحد بالعكس التجريبى استفاده كبيره ليك وتدريب جيد لاى متداول جديد

nrgslawi
09-19-2012, 12:49
انا الفرق الذي وجدته هو في التفاعل حيث انا احب التعلم والتطبيق على الحساب الحقيقي رغم المخاطر التي قد تواجهني

ibrahimhabony
09-19-2012, 12:59
السلام عليكم
الفرق بين الحساب الديمو والحقيقى انك فى الحساب الديمو بتكسب كتيييييييير
اما فى الحقيقى بتخسر كتييييييييييييييير ههههههههههههههههههههههههه ههه