PDA

View Full Version : لماذا تخسر فى هذا السوق .... الحل بسيط جدا

Pages : [1] 2

painofhell
04-30-2012, 02:21
لماذا تخسر فى هذا السوق .... الحل بسيط جدا
انه بعد هذا الكم الرائع من الخبره فى السوق

وبعد كم المواضيع الناجحة من الاستراتيجيات وطرق التعلم التى رأيناها و تعلمناها فى المنتديات

تأكد انك لن تخسر ابدا فى سوق العملات اذا لازمت و ما فارقت العمل ب 1 % من حسابك

فالحق يقال لا توجد استراتيجية تخسر خاصة انة توجد بين طيات هذا المنتدى اقوى الطرق وابسطها

سواء كانت مترجمة او مقتبسة او معدلة او من بنات افكار كاتبها

فالجميع بلا استثناء ولا تخصيص اكثر من رائع

والسوق بصراحة مكشوف بطريقة تجعلك تشعر فى بعض الاحيان انة مغلوب على امره

الكل بيشرح فى جثتة ويتوقع مساره والكل يصيب بدرجة مذهلة ولكن مع ذلك الخسائر مستمرة بدرجة

اكثر ذهولا

غريبة ..... اين المشكلة

انها فى المارجن ...... اساس دخولنا لهذا السوق الرائع

والذي لولا استحداثه وجودة فى السوق ما كنا سمعنا بالفوركس مطلقا

ان المارجن او العمل بنظام الهامش هو سبب الخسائر ... ولا اقصد ان نعمل بدونة

ارى ان يبدأ الجميع من مراجعة ادراة رأس المال لانها اصبحت اصعب من البحث عن استراتيجية ناجحة

والتى قد يكون ملخصها لا تدخل باكثر من 1 % من حسابك

وسوف تجد وترى ما لم تكن تتخيلة ابدا

kingman
05-01-2012, 15:46
هو سر هذا السوق يكمن فى ادارة راس المال والدخول بنسبة واحد فى الميه من راس المال اكيد ان شاء الله النجاح هيكون حليف من يتبع هذه النسبة من راس المال فالسوق عامل النجاح فيه هو الأستمرارية والحفاظ على راس المال
لكن للأسف كثيرين منا لايستطيع ان يلتزم بهذه النسبة القليلة يأما بسبب العامل النفسى او صغر راس المال وتدنى هذه النسبة فى تحقيق ربح مجزى

magic777
05-11-2012, 18:51
معك في هذا الرأي ولكن علشان نتاجر ب 1% لازم حساب كبير يتعدى 10 الاف دولار اقل حاجه
علشان تقدر تكسب كويس على قد تعبك ولكن اغلبنا للأسف لا يملك راس المال الكافي اللي يقدر يتاجر فيه بالنسبه دي علشان كده اغلب المتاجريين بيخسروا
لان الكل داخل براس مال صغير ومعندوش صبر وعاوز ربح سريع وجيد وطبعا لتحقيق هذه المعادله يأما وقت كافي يأما مخاطره عاليه بس بطريقه مدروسه
ويكون المتاجر نفسه لديه خطه جيده لتحقيق هذه المعادله

kingman
05-11-2012, 19:28
معك في هذا الرأي ولكن علشان نتاجر ب 1% لازم حساب كبير يتعدى 10 الاف دولار اقل حاجه
علشان تقدر تكسب كويس على قد تعبك ولكن اغلبنا للأسف لا يملك راس المال الكافي اللي يقدر يتاجر فيه بالنسبه دي علشان كده اغلب المتاجريين بيخسروا
لان الكل داخل براس مال صغير ومعندوش صبر وعاوز ربح سريع وجيد وطبعا لتحقيق هذه المعادله يأما وقت كافي يأما مخاطره عاليه بس بطريقه مدروسه
طبعا كلامك عين العقل وانا متفق معاك لكن احنا عموما بنكلم عن مبادئ المتاجرة الناجحة عموما والتى توصل الى الربح والأستقرار فى هذا السوق
ومعنى هذا ان الكثيرين منا لايملك هذه الأمكانيات لتحقيق الأستقرار والراحة فى هذا السوق بسبب تدنى رؤس الأموال التى تجبرك دائما على المخاطرة سواء رضيت او لم ترضى فالضروة هى التى تجعلك تخاطر فمنا كثيرين يدخل فول مارجن فى صفقا كتير حتى يستطيع ان يكون راس مال جيد يستطيع معه تطبيق ادارة راس المال

Mohamed90
05-11-2012, 23:42
هههههههه هذا هو السبب في الفشل و تركم الخسارة علينا و هو تدوا لباكثر من 10بالمئة من حساباتنا و هذا بالسبب انها صغير ولو انت حاب تتداول ب1 بالمئة من حسابك لازم يكون فوق 10 الف اما اذا كان تحت سقف 1000 ستحتجا للوقت كثير للوصول لمبتغاك

somaforex star
05-12-2012, 01:13
:)
كلام مظبوط 100% وليس عليه اى غبار
وفعلا كنت مع حالى بفكر في الكلام مع ملاحظاتى لأسلوبي بالمتاجرة واسلوب صحابي هو فعلا كلنابنصبر على الخساره ومش بنصبر على الربح يعنى مثلا انا اليومين دول او الفترة دي عموما مش بقيت اتاجر في السوق وهو متذبب بقيت استني وقت مايبدا السوق صعودا او هبوط واخد الترند من اوله وبحط اهداف واحده واحده ولا بقلق ابدا وبالنهاية مافيش خساره ابدا ولله الحمد وللأسف اللي يدايق ان كلنا بنعرف سبب خسارتنا بس مصممين نغمي عيونا برضه ونستمر ع الغلط ودى مصيبة فعلا "
ومصيبة اكبر لما تتوالي الخساره وبرضه بستمر على الاسلوب الخاطيء
كل اللى نقدر نقوله ان الفوركس ماهو الا استثمار على المدي البعيد للأشخاص العادية اللي ماعندها حسابات كبيره يعنى مثلا مبلغ 100$ شخص في غني عنه الان يدخل بيه السوق ولا يستعجل ابدا الربح بييجي بعون الله بس الصبر والمكسب شيء ممتع والاهم المحافظة عليه
بأقل القليل لو حللنا السوق تمام وتكولنا على الله ودخلنا تريد في اليوم مرتين او ثلاث مرات بحسب الفرص الكاملة وحققنا بس باليوم 3 دولاربس على مدار اليوم في حوالي ثلاثة عمليات بيع كانت ام شراء وليست بتريد واحده للمبتدئ يعنى ناخد من السوق اللي ادهولنا ونطلع ع طول مش نستني لان مافي شيء مضمون يبقي هدفنا بالشهر 66 دولار مكسب
اى بهدف 60% من راس المال شهريامع الصبر والالتزام فعلا الانسان بيجني ربح وفير جدا
على مدار السنة يقدر بالاف الدولارات
والمشكلة انهم عارفين نقطة ضعفنا واحنا بنعطيهم الفرصه بالطمع والجشع وعدم الصبر ومفيش خطة كل بيروح ليهم بالنهاية واحنا مش بناخد غير الخساره
حفظنا الله واياكم من الخساره ونفعنا بعلمه امين

tervarto
05-12-2012, 01:16
شكرا لك يا أخى على توضيح سبب الخسارة , و فعلا , الدخول بأكثر من 1 % من راس المال , يكون عرضة الحساب لخطر المارجن كول , خصوصا للحسابات الصغيرة , فأنا أرى من الحكمة الدخول بعقود ب1 % من راس المال أو أقل ,حتى اذا دخلت بعقد و رأيت فرصة على زوج أخر يمكنك الدخول عليها بدون مشكلة

mody2989
05-12-2012, 02:25
معتقدش ان تكون نسبة المجازفة 1 % دي نسبة قليلة جدا الطبيعي ان محدش يتخطي حاجز ال 10 % من حسابه دي من وجهة نظري ادارة راس المال الجيده اللي انا اتعلمتها غير كده الاستراتيجية مهمة جدا يجب اختيار استراتيجية جيده
وبالنسبة للمتداولين المبتدئين انصحهم ما يتاجروش في وقت الاخبار

kingman
05-12-2012, 03:40
شكرا لك يا أخى على توضيح سبب الخسارة , و فعلا , الدخول بأكثر من 1 % من راس المال , يكون عرضة الحساب لخطر المارجن كول , خصوصا للحسابات الصغيرة , فأنا أرى من الحكمة الدخول بعقود ب1 % من راس المال أو أقل ,حتى اذا دخلت بعقد و رأيت فرصة على زوج أخر يمكنك الدخول عليها بدون مشكلة
كلنا هنتفق على هذه النقطة لكن سوف يكون الواقع مخالف لهذا لسبب كما ذكرناه سابقا وهو ضغر رأس المال فكيف واحد يتاجر مثلا ب مئة دولار وهيقدر يلتزم بهذه النسبة المتدنية وهنا بتيجى الخطورة والبعد عن الأدارة الصحيحة مع معظمنا بسبب هذا العامل مع اقتنعنا التام بأدراة راس المال لكن لانلتزم به

sunlight
05-12-2012, 14:30
والله انا امبارح شفت بعينى واحد معانا فى المنتدى الاجنبى ماشاء الله عليه بدأ ب100 دولار بونص وحوله فى 3 ايام فقط الى 643 تقريبا
يعنى رأس المال صغير وخلاه كدا يعنى كل شىء ممكن ومفيش مستحيل ولكن قراءه السوق هى الاهم وسرعه التنفيذ

mahmood-noor
05-12-2012, 16:47
أنا أؤيدك في مسألة أنه يجب ان نتاجر ب 1% فقط من رأس المال لكن فقط اذا كان رأس المال أكبر من 20 الف دولار لأن المخاطرة تعتبر قليلة
أما اذا كان راس المال أقل فأنا أنصح و بشدة بالمتاجرة بمخاطرة 5 - 12 % لأنك لا تستطيع ان تربح من هذا السوق اذا كنت مختبئاً !!! يجب عليك ان تدخل بصفقات مع مخاطرة أكبر قليلا وان لا تكون خائفا من الخسارة أحياناً لأن الخسارة واردة مهما فعلت

Hamad
05-12-2012, 17:14
اسباب الخساره هو نقص المعرفة معظم المتاجرين الجدد بالعملات لا يبذلون الوقت للمعرفة وتعلم أساسيات حركة العملة لذلك فانهم يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق

mando
05-12-2012, 20:16
راس المال فعلا هو العامل الاساسى مع استراتجية قوية الواحد ممكن يحقق مكسب لكن عشان تشتغل صح
لازم يكون راس مالك كبيريعنى مش معقولة الواحد يكون راس المال صغير ويخش بعقد صغير لانه العقد الصغير مش هاتقدر تكسب منه مبالغ كويسة مكن الواحد يقسم حسابتو مثلا حساب بعقد صغير بهدف المكسب فقط وحساب اخر للمخاطرة

kingman
05-13-2012, 00:56
أنا أؤيدك في مسألة أنه يجب ان نتاجر ب 1% فقط من رأس المال لكن فقط اذا كان رأس المال أكبر من 20 الف دولار لأن المخاطرة تعتبر قليلة
أما اذا كان راس المال أقل فأنا أنصح و بشدة بالمتاجرة بمخاطرة 5 - 12 % لأنك لا تستطيع ان تربح من هذا السوق اذا كنت مختبئاً !!! يجب عليك ان تدخل بصفقات مع مخاطرة أكبر قليلا وان لا تكون خائفا من الخسارة أحياناً لأن الخسارة واردة مهما فعلت

كلامك صحيح جدا من حيث المبدأ واكتر الخسائر وفقدان الحسابات فى السوق بيكون عشان الواحد بيبقى معاه مبلغ صغير وعايز يضاعفه عشر مرات فى شهر مثلا وبيكون النتيجة فى اغلب الاوقات مارجن كول بسبب المخاطرة العالية دائما فصعب ان تكون جميع الصفقات دائما ربح
والنسب المذكرو جيدة جدا لكن يظل راس المال الأساسى هو الفيصل لنجاحها بكل تاكيد

Hamad
05-13-2012, 06:39
من اسباب الخسائر في سوق الفوركس التسرع وعد الثقه يعتبر العامل النفسي ومن أهم الاسباب المؤثرة للخسارة فان المتاجر يميل دائما الى عنصر المغامرة الأمر الذي يقضي بنهاية الأمر الى خسارته فبدلا من اتباعه كافة التوصيات اللازمه لانجاح التوصية يتابع المتاجرة على أمل الربح ومنها بسبب اتخاذ القرارات الخاطئة لاختيار التوصية

aminos
06-24-2012, 23:54
والله انا امبارح شفت بعينى واحد معانا فى المنتدى الاجنبى ماشاء الله عليه بدأ ب100 دولار بونص وحوله فى 3 ايام فقط الى 643 تقريبا
يعنى رأس المال صغير وخلاه كدا يعنى كل شىء ممكن ومفيش مستحيل ولكن قراءه السوق هى الاهم وسرعه التنفيذ

السلام عليكم
يا سلام هذه هي الأشياء التي تحببني في الفوركس من 100 إلى 600 في ثلات أيام
الله أكبر و إن شاء الله نكون مثله نحن كذالك المهم هو إدارة رأس المال الجيدة و عدم الطمع

Mr.GooDMaN
06-25-2012, 01:21
ادارة رأس المال هي روووح المتاجر اذا اختلت اختل روح الحساب
وادارة رأس المال ليست بالشئ الذي نتحدث عنه عنه فقط ان ادارة رأس المال تحتاج الى دراسة وتجارب وممارسة
فليس ادارة رأس المال هي فقط استخدام 1 او 2 او 3 وا او 5 بالمائة من الحساب
ولكن هي طريقة ربط ادارة رأس المال باستراتيجية المضاربة بمعنى الدخول بحجم معين من العقود وباستخدام استراتيجية المضاربة نعرف امكان التبريدات والتعزيزات او حتى الهيدج اذا عكست الصفقة واختلت شروط تحقيق الهدف
والله ولي التوفيق للجميع

ana1990
06-25-2012, 01:30
كلامك جميل بس هو فكر الابتعاد عن الخساره و خلاص بمعنى انت ربحك برضه عمره ما هيزيد عن الواحد في المئه اللي انت حاطه كمخاطره يعني انت مش ضامن تعمل صفقه واحده ناجحه يويما و لو عملتها هتكون النتيجه في اخر الشهر ربحك فقط 30% من راس المال يعني تعب كتير جدا و ربح قليل جدا انا رايي تكبير حجم الصفقات افضل كتير لو كنت متاكد منها لتصل مثلا الى 25% من راس المال في كل صفقه

ahmed
06-25-2012, 01:35
نصيحه غاليه ومهمه اخى فى ادارة راس المال
ولكن اجد صعوبه بالغه فى العمل ب 1% من راس المال فى الحسابات الصغيرة
حيث ان النتيجه النهائيه للربح لن تكون مرضيه ولكن بالفعل العمل ب1% هو الاسلم للحساب بلا شك
اذن يجب علينا ان نعمل براس مال كبير لحل تلك المعضله ببساطه
او لا نعمل فى هذا السوق

marem2007
06-25-2012, 02:26
اكثر المشاكل التي تودي الي الخسارة في الفوركس هي ادارة راس المال فان كنت تملك استراتيجية ناجحة ولا تعرف ادارة راس المال فستفشل عاجلا ام اجلا لابد من استخدام ادارة راس مال ناجحة

KOGI
06-25-2012, 05:07
شكرا لك يا أخى على توضيح سبب الخسارة , و فعلا , الدخول بأكثر من 1 % من راس المال , يكون عرضة الحساب لخطر المارجن كول , خصوصا للحسابات الصغيرة

assidi saber
06-25-2012, 15:47
السبب هو ان ليست لديك الخبرة الكافية فيه و كذلك لم تتعلم بشكل جيد الفوركس

deadlyfox
06-27-2012, 17:47
اولا اهم حاجه فى سوق الفوركس هو كيفيه ادارة راس مال سليمه تضمن لك البقاء فى السوق وتحقيق الربح
تختلف استراتيجيات كل واحد ومش شرط انك تخش ب 1% كل واحد يشوف ايه هو الانسب ليه على حسب راس ماله

nrgslawi
06-29-2012, 21:10
نعم كذلك
والمشكلة الاكبر هي انه نجب حسابات البعض منا تتوفر على راس مال 100 دولار وتتاجر باكثر من 15 في المائة من راس المال

waleed adel
07-07-2012, 02:44
دائما المشكله واحده وهى عدم الاحترام لادارة راس المال والتى نقع فيها نتيجة الطمع
وعدم التغلب على هذا العيب الحطير طبعا

rabie10
07-07-2012, 16:14

dent
07-07-2012, 16:18
انا معك فى الدخول ب 1% من حسابك فعلا لكن اذا كان الحساب صغير فلن تفيد لا 1% فى شىء مش هتجيب تمن كهرباء الجهاز اللى انته قاعد عليه ده غير الجهد
ممكن الدخول ب 1% لو الحساب 10000 دولار مثلا حتى يكون الربح جيد

kingman
07-08-2012, 02:45
دائما المشكله واحده وهى عدم الاحترام لادارة راس المال والتى نقع فيها نتيجة الطمع
وعدم التغلب على هذا العيب الحطير طبعا

والمشكلة دى بيكون سببها فى اغلب الأوقات هو تصفير الحساب والمشكلة الأكبر عندما نتعرض لذلك اكثر من مرة وفى كل مرة لانستفيد من اخطائنا ونقع فى نفس الخطأ والخسارة

derfcase
07-08-2012, 16:42
ليس 1% اخي الكريم
painofhell
و لكن حدد نسبة المخاطرة الخاصة بك كما تريد من اجمالي قيمة راس المال الخاص بك
بحيث لا تزيد عن 10% من قيمة راس المال - و ياحبذا 5% اذا كنت حديث عهد بالسوق

shady hamza
07-08-2012, 17:39
كلامك عين العقل وانا متفق معاك لكن احنا عموما بنكلم عن مبادئ المتاجرة الناجحة عموما والتى توصل الى الربح والأستقرار فى هذا السوق
ومعنى هذا ان الكثيرين منا لايملك هذه الأمكانيات لتحقيق الأستقرار والراحة فى هذا السوق بسبب تدنى رؤس الأموال التى تجبرك دائما على المخاطرة سواء رضيت او لم ترضى

mrxr00t3d
07-09-2012, 09:49
انا اتفق معاك يا أخي و كلامك منطقي لكن الخسارة كنز لا يفنى
و الفوركس ربح و خسارة هدي تاكد منها

essam1985
07-09-2012, 18:54
لقد اصبت كبد الحقيقة اخي الكريم

الموني منجمنت هي سر الفوركس بالاضافة للصبر

osama00971
07-09-2012, 21:19
ادارة راس المال يحتاج فعلا للتدريب المكثف
لكن من رايي انه لابد ان يكون معك راس مال كافي
لتحسن ادارته

ehab
07-09-2012, 22:26
انا والله انا شايف ان السبب الرئيسى للخسارة هوا الطمع وحب زيادة راس المال ومضاعفتة
بالاضافة لجهل المضاربين ببعض امور الفوركس واستعالجهم

magic777
07-10-2012, 04:13
انا والله انا شايف ان السبب الرئيسى للخسارة هوا الطمع وحب زيادة راس المال ومضاعفتة
بالاضافة لجهل المضاربين ببعض امور الفوركس واستعالجهم

مافيش شك هنا ان الطمع والتسرع احد اسباب الخساره في مجال الفوركس اخي
وكمان التسرع بيخليك متستناش لما توصل لمستوى خبره جيد يساعدك ان تتاجر بنجاح ويقلل الاخطاء عندك
وبتجري على فتح الحسابات الحقيقيه اللي اكيد هتخسرها بالتسرع ده

mohamed yossef
07-21-2012, 04:27
والله هذا ما توصلت له بعد ان خسرت حسابى
اذا تعاملت مع العملا كانها اسهم ودخلت لوت صغير تقدر تصبر على الخسارة

spiderxp
07-21-2012, 18:52
صحيح عندك حق مفيش استراتيجية نقدر نقول عليها بتكسبنا او تخسرنا الا لو اختبرناها بالشكل المثالي

yusef2011
07-26-2012, 23:55
تحتاج سرعه التنفيذ وراس مال كبير وهذا يحتاج تدعم من مالك الخاص او تستفيد من البونص كبدايه

وماراح استعجل بالفوركس والتعلم كل خطوه بخطوه حلوه

MrSniper
07-27-2012, 03:00
أخي هدا صحيح ، لكن العائق الدي يمنعنا من المتاجرة بـ 1 بالمئه أن راس اموالنا صغير
و خصوصا العرب ، يعني لو عايز تتاجر بـ 1 بالمئه لازم يكون في راس مالك 10000 دولار او اكثر

abdallah elbaz
07-27-2012, 23:52
الخساره فى السوق مش عيب اكيد لكن العيب اننا نقع فى نفس الخطا
وفعلا افضل الحاجات اللى ممكن نتبعاها اننا لما ندخل صفقه ونخسر نسجل سبب الخساره علشان مش نقع فى الخطا تاني

ahmadsalaymeh
07-28-2012, 00:52
سر النجاح في هاذا المجال هو الادارة الجيدة لاراس المال
وعدم الطمع عند فتح الصفقات
وعليك بتجربة الاسترتيجيات على الحسابات المجانية

Aker001
07-28-2012, 00:53
اولا اهم حاجه فى سوق الفوركس هو كيفيه ادارة راس مال سليمه تضمن لك البقاء فى السوق وتحقيق الربح
تختلف استراتيجيات كل واحد ومش شرط انك تخش ب 1% كل واحد يشوف ايه هو الانسب ليه

eg100
07-28-2012, 01:30
ليس من المشكلة هو الدخول بى 1% من قيمة الحساب ولكن الاهم الادارة الصحيح
اذ كنت تتحدث يااخى بدخول بى 1% من حسابك اذا 99% من حسابك ما وضحة

انا اعتقد الخسارة تاتى من عدم ادارة راس المال جيد
وليس شرط ان تخش بى 1% او حتى 100% الاهم الادارة راس المال بطريقة جيدة

EngAhmed
07-29-2012, 04:04
والله احنا بنخسر عشان بنتجاهل كل اشرات الخروج اللى بتبقى قدام الواحد:accute:

dodovedo
07-29-2012, 15:24
اخى الكريم
لو اتبعنا اداره راس مال صحيحه
وصارمه معتقدش انه حد هيخسر
تقبل احترامى

ameer
07-29-2012, 15:25
اذا كانت لديك استراتيجة مظمونة وفعالة ومجربة ما اعتقد هناك راح تكون خسارة كبيرة واحيانا تنعدم الخسارة باذن الله تعالى

morx123
07-29-2012, 15:56
نعم كلامك عين العقل
لان مهما تجه السعر عكس ماعو متوقع
سوف يعدود إلى سعره وسوف يسبب ارباح خياليه

mokhtar26
08-13-2012, 14:49
السلام عليكم
في البداية تظهر لك الامور سهلة و السوق مكشوف و الفوركس سهل
و ستتاكد نظريتك مرة و اثنين و ثلاث الى ان يظربك الستوب مرة و مرتين و ثلاث
حينها ستتاكد ان السوق ليس سهل و ليس مكشوف و تتخلى عن غرورك
تقبل مروري

mehdy
08-13-2012, 15:07
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
بالفعل كلامك صحيح اخي الكريم وشخصيا اركز على الادارة الجيدة لراس المال هي افضل طريق للنجاح

Eng PTC
08-13-2012, 15:26
ادارة رأس المال الخاطئة هي اكبر اسباب الخسارة

يجب التدرب على ادارة رأس المال جيداً

فمن دونها الخسارة تصبح امر محتووووم

smartmos
08-14-2012, 10:40
اشكركم اخواني الاعزاء في افضل مكان في قلبي
اشكركم على الفوائد الجميلة

nourfx
08-14-2012, 12:14
ادارة رأس المال ثم ادارة راس المال فعلا هى مفتاح السوق ومن يتبعها فعلا بيكشف السوق وبيكبر عليه لكن النفس طماعه وكلنا بنقول اللى يخلينى اشتغل ب 1% بس يبقى ليه بدخل سوق زى الفوركس طيب ماادخل اى حاجة تانيه مافيهاش مخاطرة وخلاص وهكسب برضو قليل جدا اللى يعرف اهمية راس المال وبيشتغل عليها

hodhod
08-14-2012, 12:19
وجهة نظر تحترم اكيد هتفيد اللي زيي اللي لسه مدخلوش اي متاجرة ولسه في مرحلة فهم
الفوركس والاستعداد للبداية بس معني كلامك ان لازم يكون في بونص كبير علشان نقدر نحقق حاجة كويسة

medhat
08-14-2012, 12:26
من الصعب بل من المستحيل الاستمرار بنسبه ال1%لان كل حسباتنا صغيره جدا فمعنى ذالك ان لو حسابك 100 دولار
تخش بدولار ولو الصفقه لم تحقق المطلوب تعد تستنى ولو للسنه القادمه يبقى مش حتشتغل فى السنه اكثر من
صفقه او اثنين بالكتير ويا سلام لو وضعت الصفقه غلط

moneymachine5
08-14-2012, 15:37
بس المتاجرة 1$بيكون لاصحاب الحساب الكبير
وهو بيبقي اكثر اطمئنان علي حسابة طب اصحاب الحساب الصغيريعملوا اية

marwa
08-14-2012, 15:39
نعم كلام مظبوط انا اتفق معاك يا أخي و كلامك منطقي لكن الخسارة كنز لا يفنى وربنا يارب ميجيب حاجة وحشة خالص ان شاء الله

simsimou213
08-14-2012, 20:05
شكرا لك أخي كلام صحيح ومضبوط 100/100 الحاجة الأولى إدارة رأس المال
الدخول دائما ب 1 في المئة من الحساب
لا يوجد استراتجية خاسرة لو ضبطنا كل شيء

Eslam Torres
08-14-2012, 23:36
طبعا المفروض نتاجر بقدر قليل من الحساب الاساسى
ولكن هذا يريد قدر كبير من المال
لكى نكسب ربح جيد

shadoow
08-15-2012, 06:06
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته
شكرا علي موضوعك المفيد و الضروري
بالتوفيق لكم جميعا

mannon
08-15-2012, 06:30
انا اخسر فى هذا السوق لاسباب نفسية بحتة ، بانى مثلا اخسر بعد ضرب استوب او 2 استوب ورا بعض ادخل بعقد مضاعف لكى اعوض خسارتى فى صفقة واحد ولا اضع استوب ، الحسا يتمرجن وارجع اعمل ايداع جديد وهكذا

demitri86
08-15-2012, 06:34
نعم اخي الانسان عليه انه

ما يغامر الا ب 5% او اقل من راسماله حتى يكون ناجح في ادارة راسماله و يكون بعيد عن الخطر

shadoow
08-15-2012, 06:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته
شكرا علي موضوعك المفيد و الضروري
بالتوفيق لكم جميعا

zasd
08-15-2012, 11:10
ممكن فعلا تبدأ ب 1% لكن لازم يكون حسابك كبير جدا .. وكمان تكون الرافعه عاليه .. وهذه هى المخاطره

noor24
08-15-2012, 16:24
فعلا عدم استخدام ادارة جيدة راس المال هو السبب الرئيسي للخسارة في سوق الفوركس يجب مراعاة المارجن ويجب ان يكون لدي المتاجر ادراة راس مال جيدة واستراتيجية جيدة للمتاجرة

mohmed94
08-18-2012, 00:00

وبعد كم المواضيع الناجحة من الاستراتيجيات وطرق التعلم التى رأيناها و تعلمناها فى المنتديات

فالحق يقال لا توجد استراتيجية تخسر خاصة انة توجد بين طيات هذا المنتدى اقوى الطرق وابسطها

الكل بيشرح فى جثتة ويتوقع مساره والكل يصيب بدرجة مذهلة ولكن مع ذلك الخسائر مستمرة بدرجة

اكثر ذهولا

غريبة ..... اين المشكلة

ارى ان يبدأ الجميع من مراجعة ادراة رأس المال لانها اصبحت اصعب من البحث عن استراتيجية ناجحة

مشكور اخوي علي هزا الموضوع المفيد بس انا برايي السوق يكمن فى ادارة راس المال لانك ازا ادرتة صح اكيد بتكسب

amininho10
08-18-2012, 02:59
شكرا لك يا أخى على توضيح سبب الخسارة , و فعلا , الدخول بأكثر من 1 % من راس المال , يكون عرضة الحساب لخطر المارجن كول , خصوصا للحسابات الصغيرة

mohamed farag
08-18-2012, 03:13
طبعا كلامك
صح
و الاداره اهم حاجه
ولازم تكون جيده
والا محدش هيعرف يحقق اي مكسب

no1forex
08-18-2012, 04:12
السلام عليكم ورحمة الله

انا قلت فى موضايع كتير جدا اهم اسرار الفوركس وانت داخل الصفقه مستعد تخسر كام بمعنى ادارة رائس المال هيا من تحافظ عليك من الخساره وهيا الى بتحقق لك ربح اذا اتبعتها بجد وبشكل صحيح انا افضل دائما الا تزيد حجم صفقتى 5 % فى حالة المكسب والخساره يعنى مثلا لو بلعب بى 100 دولار يبقى الوت المناسب لى علشان بعرف فى الفوركس حجات كتير يبقى 20 سنت الى 25 سنت والاستوب لوس بتعتى بتكون اقرب دعم او مقوامه يعنى فى حدود 20 الى 30 نقطه يعنى الخساره لو ضربت الاستوب 20 نقطه يعنى 4 دولار يعنى 4 % من رائس المال ولو كسبت 20 نقطه يعنى كسبت 4 % من رائس المال وهكذا

houssam-kdz
08-18-2012, 04:17
إن إدارة راس المال من أهم ااالأمر لكل متاجر فوركس
+
لااظن أنه هناك إستراتجية لاتخسر

بالتوفيق شبااااااب

salah-alhoot
08-18-2012, 07:26
ابتعد عن الطمع والتزم بادارة راس مال صارمة وان شاء الله لن تعرف المارجن كول ابدا بعد المرة دي

mohmed94
08-18-2012, 11:25
نعم اخوي وانا اوافقك الراي لان كل ما زاد راس مالك كلما زادت نسبة ربحك اكثر وتوسعت اكثر

spider
08-18-2012, 11:44
الخساره والمكسب في الفوركس نسبتهم متساويه اذا حللت الوضع المالي لك جيدا دون ان تهمل الاخبار فسوف تحقق ارباح والعكس صحيح اذا دخلت الفوركس اعتمادا علي الحظ واهملت الباقي فسوف تخسر

mohmed94
08-19-2012, 02:35

اكثر ذهولا

غريبة ..... اين المشكلة

اخي العزيز شر السوق يكمن في ادارة راءس مالك لان بزيادة راس المال تزي نسبة الربح

altgani
08-19-2012, 05:12
كلنا هنتفق على هذه النقطة لكن سوف يكون الواقع مخالف لهذا لسبب كما ذكرناه سابقا وهو ضغر رأس المال فكيف واحد يتاجر مثلا ب مئة دولار وهيقدر يلتزم بهذه النسبة المتدنية وهنا بتيجى الخطورة والبعد عن الأدارة الصحيحة مع معظمنا بسبب هذا العامل مع اقتنعنا التام بأدراة راس المال لكن لانلتزم به

بالضبط اخوي.. كلما صغر راس المال كل ماكانت صعبه ~.تلتزم ب 1% لانه الربح حيكون قليل جدا ~ والخساره نفس الشي بس الانسان عموما طماع علشان كذا مش بتقدر تقيف علي كذا ~

davithamada
08-19-2012, 08:15
دائما يوجد فرصة الربح و فرصة الخسار هههه ارجو التوفيق لك الاعضاء

mssforex
08-19-2012, 10:21
السلام عليكم ورحمة الله
اجمل شئ بحبه فى اى منتدى على النت لما الاقى حد بيوعى الناس عن ادارة رائس المال ادارة رائس المال هى روحك فى السوق الى بتحدد انت هتقدر تستحمل لحد فين فى البدايه انصح الكل ما يخاطر بى اكتر من 2 فى المئه من الحساب لما تحترف بتعلى النسبه الى 5 فى المئه من الحساب لحد لما توصل لحد 10 فى المئه من الحساب وهذا هو المضارب الناجح الذى لا يضع البيض فى سله واحده وتحياتى لك ولى طاقم الاداره

hesham itch
08-31-2012, 15:07
اعتقد انها لا يوجد عيب ف الخسارة ولكن الخطأ فى استمرار الخطأ والاصرار عليه
فى نفس الاتجاه ومحاولة النجاح من نفس الطريق الذى يؤدى الى الفشل

MAGDY
08-31-2012, 15:09
سبب الخسارة فى السوق
وفى أى مجال
قلة الخبرة وقلة المعرفة .. والغرور بالنفس طبعاً
تحياتى

ajdou
08-31-2012, 15:13
ليس العيب بالخطئ بال بتكرار الخطئ.فمن الخطئ يتعلم الناشئ

mohamed alalfy
09-09-2012, 20:01
السلام عليكم
يجب كل شئ ان تعرف من اين اتت الخساره
تم بعد ذالك تعرف ما الطريقه التى تبتعد
بها عن الخساره
ويجب عليك دراسه خسارتك جيدا
وشكر الله سعيكم

mansourbasha
09-09-2012, 21:17
اكيد معلومات مهمه وجميله ومن السهل جدا اننا نستوعب الكلام ده بس زى ما قلت لابد من المغامره وعدم الخوف

themystery
09-09-2012, 22:06
كلام سليم لكن علشان تدخل ب 1%
تفتكر حسابك يكون كام عشان تحقق ربح مجزي؟؟
هي دي المشكله عشان كده انا بفضل حل وسط يعني لا يكون الربح قليل قوي و لا نسبه المخاطره عاليه قوي
خير الأمور الوسط و مش تطمع لو لقيت ارباح لكن الثبات علي هذا مهم

aladdensima
09-09-2012, 22:35
رغم ان الدخول بنسبة 1 % من راس المال ناتج الربح فيها ضعيف الا انها اكثر امانا وتعطيك الفرصه تلو الاخري للتعويض والعوده من جديد الى السوق اما الطمع فهو يأخذك الى الخساره بسرعة الصاروخ واسأل مجرب بس للاسف الطبيعه البشريه كده دايما فيها الطمع بالذات وان معظمنا راس ماله صغير

WeBDz
09-09-2012, 23:51
السلام عليكم
إذا تاجرت بحكم في رأس مالك ستنجح ..
فمثلا أدخل بـ 1% من حسابك ولن تتعرض للخسائر بل وستجد نفسك من بين الناجحين

lordmidox
09-10-2012, 00:29
هو سر هذا السوق يكمن فى ادارة راس المال والدخول بنسبة واحد فى الميه من راس المال اكيد ان شاء الله النجاح هيكون حليف من يتبع هذه النسبة من راس المال فالسوق عامل النجاح فيه هو الأستمرارية والحفاظ على راس المال
لكن للأسف كثيرين منا لايستطيع ان يلتزم بهذه النسبة القليلة يأما بسبب العامل النفسى او صغر راس المال وتدنى هذه النسبة فى تحقيق ربح مجزى
انا اضم صوتي الى صوت الاخ
واقول ان سر التجارة الرابحة يكمن في طرقة ادارة راس المال الصحيحة التي لا تشيبها التشاؤمات ولا الانفعالت العكسية التي تنقلب الى خسارة مضمونة + العوامل الاخرى متل التحليل الفني والاساسي بشكل احترافي
وعندما اقول احترافي بعنى ان يكون المتاجر على اطلاع دائم بالاخبار

zasd
09-10-2012, 02:11
الفوركس يا اخى يعتمد على راس المال والخبره .
فكلما كان راس مالك كبير تسطيع ان تفتح عقود بحجم كبير دون قلق او خوف
طالما انت واثق فى هضه الصفقه حتى وان كانت صغيره

noureen
10-06-2012, 22:12
اخى انا معك تمام فى هذا الكلام
يجب متابعه راس المال جيد قبل دخول السوق فهو الحل السليم
لتخطى هذه المشكله
تقبل مرورى

mohammed salah abdou
10-06-2012, 22:19
السلام عليكم مفيش حاجه اسمها خساره
لان الخساره يعنى اهمال واحنا مش داخلين السوق ده علشان نتعلم الاهمال
احنا داخلين السوق ده لان احنا تفكيرنا مميز عن ناس كتير مش عندها القوه انها تدخل سوق الفوركس

sayed taha
10-06-2012, 22:33
شكرا اخى الكريم على الكلام الرائع و نؤكد مرة اخرى و الى الابد الالتزام بادارة راس مال جيدة طريقك للبقاء فى سوق الفوركس
اضف لذلك عدم التسرع و الصبر و نقاء الذهن

aymen
10-06-2012, 22:37
أخي انا والله تعبت كثثير من الخسارة ونفسيتي تهبت كمان شو بعمل اطلع منها واترك الجمل بما حمل
او بماذا تنصحونني يا اخوان
شكرا

rigiray
10-08-2012, 14:59
السلام عليكم اخي الفاضل
الدخول بأكثر من 1 % من راس المال , يكون عرضة الحساب لخطر المارجن كول , خصوصا للحسابات الصغيرة , فأنا أرى من الحكمة الدخول بعقود ب1 % من راس المال أو أقل
و شكرا

hwida nada
10-08-2012, 15:28
انا معك فى كل كلامك اخت سما ربنا يباركلك ويبارك فى صفقاتك
ويكفينا جميعا شر الخسائر لاننا تعبنا خساير ونفسنا بقى نغير منهجنا وطريقتنا طالما اننا لانجنى منها الا الندم
كفانا الله واياكم شر الندم

p2000
10-08-2012, 15:57
دا كلام عين العقل وعلى فكره كل اللى بيتاجروا باكتر من 1% من اجمالى خسابهم بتكون خسارتهمم كبيره ..دا لو ماتمرجنش الحساب بتاعهم من اصله ..

ayman.shosha
10-08-2012, 16:02
كلامك فى محله اخى العزيز
بارك الله فيك
انه سياسة ادارة رأس المال

jamalsale
10-08-2012, 16:05
طبعا نسبة المخاطرة مهم و يجب ان تتناسب مع نسبة الربح المراد تحقيقه
و نسبة واحد في المئة في كل عملية نسبة جيدة لكنها تحتاج احساب جيد ايضا

nalyyy
10-08-2012, 16:34
السلام عليكم ورحمة الله ورركاته
شكرا ليك يا غالى
على الموضوع الرائع ده

sayed taha
10-08-2012, 22:17
فعلا اخى الكريم سر الفوركس يكمن فى الادارة الصحسحة لراس المال فلو تم ذلك فلن يكون هناك طمع و هو الافة الاولى للمتاجر كذلك سوف يعطى النفس الرضا بالقليل

themystery
10-09-2012, 00:09
الطمع ثم الطمع
ثم سوء أداره راس المال أسوأ ما يمكن ان تواجه
ثم أوصي بالخبره و الاستمرار في التعلم لا أحد يكبر ع العلم

yassoo011
10-09-2012, 00:16
بس مش لازم 1 بالمأة من الحساب يمكنك 5 بالمأة فانه جيد
وذلك لتحقيق ربح جيد مع الاحتفاظ بالحساب

ptczalat
10-09-2012, 12:48
الناس لما بتطمع تبتدي تتاجر بنسبة كبيرة من راس المال فاالخسارة بتكون كبيرة
جدا جدا لكن لو بتتاجر مبلغ معقول بيكون الخسارة تقدر تتحملها و ترجع تشتغل تاني وتكسب ان شاء الله

السهم الأسود
10-09-2012, 14:34
كلامك عين العقل وانا متفق معاك لكن احنا عموما بنكلم عن مبادئ المتاجرة الناجحة عموما والتى توصل الى الربح والأستقرار فى هذا السوق
ومعنى هذا ان الكثيرين منا لايملك هذه الأمكانيات لتحقيق الأستقرار والراحة فى هذا السوق بسبب تدنى رؤس الأموال التى تجبرك دائما على المخاطرة سواء رضيت او لم ترضى

Cayote
10-09-2012, 17:33
شكرا لك يا أخى على توضيح سبب الخسارة , و فعلا , الدخول بأكثر من 1 % من راس المال , يكون عرضة الحساب لخطر المارجن كول

اسماء
10-09-2012, 17:49
السلام عليكم اخي العزيز انا ابفق معك فى الراى ولكن يا صديقى نحن نتكلم عن مبادئ المباجرة الناجحه التى تمكن اى فرد من النجاح وهو بحقيق المكسب الذى يرغب فيه ولا يوجد شئ مستحيل فى الفوركس يصعب تحقيقه اى لا محال

yacrao
10-09-2012, 18:31
انا استخدم 5بالماءة لاكني على مايراء جد ملتزم لكنك على حق
انا هكذا لاانقص من اهمية موضوعك يجب التداول باقل نسبة من الحساب
وان يكون الحساب ذو قيمة معتبرة

rachidkita
10-09-2012, 21:27
السلام عليكم
جزاك الله خيرا على هذا العرض الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدنا بالمزيد
أشكر الاخ مجهوداته واضحه جدا فى المنتدى
ان شاء الله كل الاعضاء يستفيدو

مايسة حنفي
10-10-2012, 04:38
السلام عليكم. اهس شئ هو دراسة احوال السوق وتعلم اصول الفوركس للبعد عن المجازفة ولكن لا يوجد مستحيل فتحقيق الارباح ممكنه ولكن مع الادارة السليمة واتخا الحذر مثل وضعية وقف الخسارة
بالتوفيق

rachidkita
10-10-2012, 05:04
السلام عليكم
جزاك الله خيرا على هذا العرض الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدنا بالمزيد

keko
10-15-2012, 22:13
طبعا افضل شىء هو ادراره راس المال بشكل جيد بس الاغلب مننا لا يمتلك راس مال كبير علشان يجعل النسبه مجرد
1% فانا ارى انها لا تتناسب مع راس مالنا البسيط على الاطلاق فانا ارى ان الموقف فى البدايهوالنهايه متوقف على ادراتك انت لراس مالك

azifek
11-26-2012, 12:24
أنا أتفق مع كلامك أخي الكريم بنسبة 100%
لو كل واحد يدخل بنسبة 1% من رأس المال أظن أنه لن يخسر إطلاقا حتى ولو فتح الصفقات بشكل عشوائي
لأن الأسعار ترتفع و تنخفض مع مرور الزمن
فقط الفرق أن الذي يدخل برأس مال كبير لا يستطيع الصبر على الخسائر بسبب كبرها
و أن الذي يدخل برأس مال صغير يمكنه أن يصبر مهما بلغت الخسائر لصغر اللوت المستعمل

amin dabes
11-26-2012, 22:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والله انا صديقي عمل من 3 دولار 850 دولار وكان نفسي اجيب كشف حساب انزله ولكن رفض
ياريت نقتدي بيهم ولكن دي ارزاق

أمير الحياة
11-29-2012, 12:48
لا بد من تحديد فترة زمنية عند شراء أي عملة أوبيعها متوافقة مع التحليل الفني الزمني من خلال الفريمات

moisaid
11-29-2012, 13:46
أهلا أخي الكريم
شكرا على الموضوع
سبب الخسارة هو قلة المعرفة بهذا الميدان
سبب الخسارة عدة السير على ادارة رأس مال صارمة
سبب الخسارة الطمع و عدم القناعة
سبب الخسارة التهور
بالتوفيق للجميع

issa1988
11-29-2012, 13:51
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع
وان شاء الله ان يحقق الفائده والمنفعى للجميع
مع تحياتي

عزبز 18
11-29-2012, 14:11
سلام عليكم نعم يا اخي انا معك مائة بالمئة لولا المارجن لما خسرنا الكثير من الصفقات و ايظا لما المارجن لما كان الفوركس و لما استطعنا المتاجرة كما قلت انت يجب المحافظة علي راس المال و الدخول في الصفقات براس المال 1 في المئة

abdenbi
11-29-2012, 16:20
اظن اخي ان العمل ب 1% من الحساب المر قليل جدا
و افضل ان يكون 10% من الحساب افضل و يضمن دخل جيد

ahrou
11-29-2012, 20:11
بالفعل كلامك صحيح يا أخي وأعمل به في الوقت الراهن لا يمكننا أن نغامر في صفقة بأكثر من 1 في المئة من رأس المال
هذا هو الافضل لكل المتاجرين ليحققوا الربح

عزبز 18
11-29-2012, 20:25
أهلا أخي الكريم
شكرا على الموضوع
سبب الخسارة هو قلة المعرفة بهذا الميدان
سبب الخسارة عدة السير على ادارة رأس مال صارمة
سبب الخسارة الطمع و عدم القناعة
سبب الخسارة التهور
بالتوفيق للجميع

سلام عليكم انا نقتنع بكلامك صحيح ان اسباب الخسارة الكبيرة في الفوركس
هي قلة المعرفة و الجهل عن الفوركس بعض المبتدئين يظنون ان الفوركس هو الربح السريع ولاكن هدا التفكير خطا

hossam eden
11-29-2012, 20:31
السب الرئيسى فى الخسارة اننا لا نتعلم جيدا اصول هذه التجارة لابد فى البداية ان
نتعلم الفوركس جيدا ؛ ثم التداول الجيد البعيد عن التهور والانفعال ؛ مع ادارة رأس المال بطريقة صارمة ؛ سوف تصل بامر الله للنجاح الدائم

Forex4moon
11-29-2012, 21:06
السلام عليك اخي
اولا كلامك صحيح 100 في 100 واشكرك على طرحك الممتاز للموضوع .
وفعلا الالتزام بخطة راس المال هو القاعدة الاهم و الوحيدة لتجنب الخسارة قدر الامكان.
و الله المستعين وبه أستعين.

radoinehajhouji
11-29-2012, 21:12
لكي تحقق ارباح يجب اتباع استراتيجية معينة و دراسة السوق قنل الخوض في اي صفقة و الله المعين على كل شيء

sarah
12-02-2012, 03:36
الخساره سببها الطمع والاستعجال وعدم التركيز
وعدم وجود قناعه وعدم وجود خبرة فى مجال الفوركس

houcinelamraki
12-03-2012, 19:15
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الموضوع جد طيب يستحق التشجيع
شكرا جزيلا

cash maker
12-04-2012, 01:37
كلام رائع ولكن عمليا لايمكن تطبيقه هذا اذا اردت ان تربح الكثير
لانك بذلك لن تكسب الا عدة سنتات لا تفيد فى شىء وهذا ليس الغرض من التداول
الغرض هو تحقيق ارباح كبيرة تصل الى اضعاف راس المال المستخدم ولهذا يتجه
الكثيرون الى التداول ولكن مع ادارة راس مال جيدة ودراسة تفصيلية للمتاجرة التى
تقوم بها لن تجد الخسارة باذن الله وستكون محدودة للغاية

ahmedelkheder
12-04-2012, 01:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اشكرك يا اخى شكرا جزيلا على هذا الموضوع الجميل واحب ان اقول ان الخسارة قد تكون بسب التوقع او التحليل الخاطئ للسوق

alinader5
12-04-2012, 17:41
اظن عن طريق التعلم واكتساب الخبرات عن طريق تتبع الشروحات الموجودة في المنتدى وهي باللغة العربية لتساعد المتداول في الفوركس في تجنب الخسارة لانه لابد من وضع خطة مناسبة لادارة راس المال

ahmedelssaidy
12-04-2012, 19:23
بسم الله الرحمن الرحيم
انا استفدت من كلامك جداااا
عشان مكنش عندي صبر خالص

mahmoud1
12-05-2012, 00:35
الخسارة بتكون بسبب عدم التعلم الكافى وعدم اكتساب الخبرة الجيدة والتسرع ووالمخاطرة والطمع وحاجات كتير
ممكن تؤدى الى الخسارة لكن المفروض انه نتعلم من الخسارة مافيش حد مش بيخسر بس اللى عايز يحقق ناجح

med
12-05-2012, 00:36
للتداول بنسبة 1% يجب ان يتوفر الحساب على الاقل على 1000 usd

youssef1025
12-05-2012, 01:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته في الحقيقة كما أتصور انا انه يمكن الربح في هذا السوق و لكن عن طريق اتباع استراتيجية ناجحة بحذافرها و تفادي المتاجرة من أجل المتاجرة تحياتي.

Nourhan
12-05-2012, 01:17
السلام عليكم ورحمة الله
نصيحة تحترم طبعا "ملخصها لا تدخل باكثر من 1 % من حسابك "

gouda1969
12-05-2012, 01:46
انا اول ما قرأت هذا الموضوع روحت الى حسابى التجريبى وقفلت كل الصفقات
الكسبانة والربحانة وقولت انفذ الكلام دة تجريبى لانه بصراحة عجبنى واتابع واقرر
بعد كده ها ينفع معايا ولا اشوف طريقة اخرى وشكرا لك على المجهود

hossamzaki333
12-05-2012, 17:05

ahmedsaied
12-14-2012, 19:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فعلا كلامك مظبوك يا اخى فالخسارة تاتى من قله الخبرة والتكبر على السوق والطمع وقله الصبر ايضا وعلى الجميع الصبر للوصول للربح وجنى الارباح واستخدام ادارة راس المال من اهم الاشياء التى يجب استخدامها فى الفوركس

hossamzaki333
12-15-2012, 21:23
تختلف استراتيجيات كل واحد ومش شرط انك تخش ب 1% كل واحد يشوف ايه هو الانسب ليه على حسب راس ماله

Bader Haidar Khazma
12-19-2012, 09:20

منتصركو
12-19-2012, 10:29
تكون الخساره في سوق الفوركس ناتجه من التسرع احيانا في اجراء الصفقات ومن عدم التحليل
والدراسه الصحيحه لحركه الاموال في السوق كن متطلعا حزرا متعلما متانيا سوف تكسب

ibrahiem2012
12-19-2012, 11:53
موضوعك رائع يااخي ويجب الالتزام باداره راس المال حتي لا نخسر الحساب في صفقه او اتنين
فالالتزام سيجعلنا نتاجر اكثر من مره طالما الخساره بسيطه والدخول محسوب

mero12
12-19-2012, 12:40
فعلا عندك حق لانى لو دخلت باكثر من 1% من راس مالى سيعرضنى للكثير من الخسائر
يارب التوفيق للجميع وان شاء الله الكل يستفيد وما يبقى فى خساره

b2000
12-19-2012, 14:16
لا شك انا منتدى فوركس العرب به الكثير من المواضيع التعليميه المتميزه التى تكسب الخبره لكل من اراد الدخول فى عالم الفوركس

yaallah3
12-21-2012, 18:42
الخسارة جزء من حياة الناس عموما وطبيعي انها تكون جزء من سوق الفوركس
وطبعا الخسارة بتختلف من شخص للتاني وده علي حسب امكانيات الشخص ومدى فهمه وتعلمه للفوركس

اكثر ذهولا

غريبة ..... اين المشكلة

noureen
12-21-2012, 20:14
المشكله فى الطمع و ان الواحد لما بيلاقى نفسه بيكسب بيدخل بلوت اكب و اكبر
حتى ان يصل الى المرجن هى دا المشكله

sayed taha
12-21-2012, 20:14
اخى الكريم
ان السر وراء تواجد اى متاجر و استمرارة فى سوق الفوركس هو ادارة راس المال السليمة و الصارمة بحيث لا تتخلى عن مبادىء ادارة راس المال لمجرد ظهور فرصة شبة مؤكدة على الشارت و انت بالفعل فاتح صفقات و فتح المذيد قد يتسبب لك فى الابتعاد عن ادارة راس المال

محمد جمال محمد احمد
01-18-2013, 22:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على هذا الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

basom59
01-19-2013, 17:27
بصراحة وشهادة حق المنتدى هنا ملئ وغني جدا بالمعلومات والافادة المهم نقراها ونطبقها وندعي بالخير للي بنزلها وللقائمين على المنتدى

prince of dark
01-19-2013, 23:47
والله يا اخى الكريم احنا ممكن نخسر فى السوق بسبب التحاليل الخاطئه وشكرا

Aya Ali
01-21-2013, 03:33
انا لسه مبتدئه واستفدت جدا من تحليلك البسيط ده وربنا ميجبش خساره
بالتوفيق للجميع

saad forex
01-21-2013, 04:02
بس الطريقه دى لا تصلح الا اصحاب رؤوس الاموال الكبيره
اما اصحاب المبالغ الصغيره امثالنا هتبقى صعبه اوى

derar
01-28-2013, 09:41
صباح الخير
الخسارة سببها بالدرجة الاولى
عدم ادارة راس المال
بالطريقة المثلى والصحيحة

insta client
01-28-2013, 21:40
حلو اوى اوى الموضوع ده اخى الكريم وتقبل مرورى ان شاء الله وربنا معانا اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم

Ahmed.Broken
03-02-2013, 05:52

maged mohamed
03-02-2013, 10:14
بسم الله الرحمن الرحيم
ان النجاح فى السوق دة يتوقف بجانب الدراسة للفوركس والمثرات علية ان تجيد ادارة راس المال
شكرا على الاضافة للمعلومات

haitham
03-02-2013, 12:56
جزاك الله خيرا اخى الكريم على تلك النصائح الغاليه والمفيده للجميع
وان شاء الله الكل يستفيد منها قدر المستطاع

ess_ess
03-02-2013, 13:03

اكثر ذهولا

غريبة ..... اين المشكلة

وجهة نظر اخى الفاضل اشكرك عليها وعلى النصيحة وان شاء الله الاستفادة تعم على الكل

bestmoroco
03-02-2013, 13:44
نعم إخوتي أتفق معكم فالتداول ب 1% من حسابنا يعد أكثر أمانا و لكن إذا أخذنا هذه الفكرة بعين الإعتبار فيجب علينا أنا تكون لنا رؤوس أموال ضخمة حتى يترتى لنا أن نتاجر بقدر صغير و لكن في نظري أنه يجب علينا أن نتاجر و نأخد بعين الإعتبار و Stop lose صغير حسب اللوت لتكون قد نجحت في تدبير رأس مالك

Nady
03-02-2013, 13:48
السلام عليكم صديقي العزيز كلماتك رائعه وفعلا يوجد ما هو قيم في المنتدي ولكني
اري ان في الاخر الاتزام بالتعليم واخذ استراتيجيه تشعر انها
الاقرب والانجح لك هو الافيد

google
03-23-2013, 16:14

sort222
03-23-2013, 16:16
الربح في هدا السوق يعتمد كليا على الادارة السليمة لراس المال والعمل بها ياتي بعد فواتي الاوان
يعني بعد خسارات متتالية لكسب الخبرة وتجربة

elmondal
03-23-2013, 16:19
فعلا ادارة راءس المال في الفوركس انا في نظرى اهم من الاستراتيجية ولن تنجح الا بادارة راس مالك

juliano
03-23-2013, 16:36
المعضلة الكبرى ليست فى المكسب او الخسارة
ولكن تكمن اكبر مشكلة فى الفوركس فى الالتزام بادراة راس المال
لان ادارة راس المال بالفعل قد تكون اهم من الاستراتيجية المستخدمة

yacoubelide
03-23-2013, 17:00
انا لم افهم التعامل مع التداول ممكن الثير من الشرح لي

DAMYMAHDY
03-23-2013, 18:45
جزاك الله كل خير
ثانيا انا شايف ان لازم فى الاول عدم المجازفه ومع الخبره نبدء المجازفه وربنا يسهل

kaitokid46
03-23-2013, 19:01
ادا انت اخي تثحدث بطريقة و اسلوب اغنياء الفوركس
لان 1/100 هي نسبة ضئيلة بالنسبة لحسابنا نحن مثلا عند 50دولار ادا راح ندخل ب 5دولار ادا ماهي الارباح متوقعة؟؟؟؟؟؟

taoufik bajjou
03-23-2013, 21:39
ألسلام عليكم أخي الغالي شكرا ك على الموضوع المميز و أتمنى من الجميع أن يتقنها لأنه الإستراتيجية المميزة و سر من أسرار الربح المستمر

Heba Elhawal
03-23-2013, 22:37
شكرا على مجهودك
أسباب الخسارة كتير و معروفة
ربنا يعافينا منها و اهم حاجة ان محدش يتذاكى و يتغر في نفسه
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

تشلساوي مكناسي
03-23-2013, 22:45
بالفعل كلام صحيح ومنطقي 100%
الخسائر تأتي بسبب المخاطرة بالحساب مما يؤدي في الآخير إلى المارجن كول
ولتفادي ذلك يجب إدارة رأس المال بطريقة جيدة كما ذكرت

Omaryat1
03-24-2013, 02:21
السلام عليكم و رحمة لله تعالى و بركاته
فعلا أخي الأهم هو ادارة رأس المال إن كانت جيدة فلن تخسر و لكن إذا كانت سيئة فمهما بلغت قوة الإستراتيجية ستخسر

peep8
03-24-2013, 03:12
راس المال فعلا هو العامل الاساسى مع استراتجية قوية الواحد ممكن يحقق مكسب لكن عشان تشتغل صح
لازم يكون راس مالك كبيريعنى مش معقولة الواحد يكون راس المال صغير ويخش بعقد صغير لانه العقد الصغير مش هاتقدر تكسب منه مبالغ كويسة مكن الواحد يقسم حسابتو مثلا حساب بعقد صغير بهدف المكسب فقط وحساب اخر للمخاطرة

Mr.Blade
03-24-2013, 03:21
للخسارة اسباب كثيرة منها التسرع او الثقه الزائدة او الغرور
الطمع ايضا والخوف عوامل كثيرة تؤدى للخسارة اهم حاجة تبقي فاهم انت بتعمل ايه كويس

ايهاب عادل
03-24-2013, 03:26
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك الرائع استفدت منه كثيرا فالتداول بجزء صغير من
حسابنا لنفرض انه 1% امر مهم حتى لا نخسر حسابنا كله من اول صفقه

ahmed14320
03-24-2013, 03:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اشكرك على فتح هذا الموضوع للتحدث فية
فى الواقع انا لا اعلم شيئا عن هذا الموضوع لانى مبتديء وشكرا

---------- Post added at 02:51 AM ---------- Previous post was at 02:49 AM ----------

---------- Post added at 02:54 AM ---------- Previous post was at 02:51 AM ----------

majed
03-24-2013, 04:05
1% قليل حتى لو كان راس المال صغير
انا ساقلب السؤال كم تتحمل انت و حسابك خسارة اظن بهذه النسبة يجب ان تربح يعني مراعة العامل المادي والنفسي في الخسارة والربح اظن هكذا يجب ان تكون ادارة راسمالنا بهذه المبالغ الصغيرة

hadeerdoddaa
03-24-2013, 04:06

flaor
03-24-2013, 04:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انالسه مبتدئه في الفوريكس ولكن اعتقد ان واحد ف الميةمن رأس المال يتطلب رأس مال كبيرجدا للبدء به في المتاجره وربنايوفقناجميعا للخير

ayoubsn
03-24-2013, 04:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تسلم حبيبي
في امان الله

abdousrk
03-24-2013, 04:32
كما قلت المتاجرة بنظام الهامش خطرة جدا
يعني اهم حاجة فتح صفقات
بلوت صغير جدا 1 بالمئة على الاكثر
ويجب اخد الاحتياط التام

ميوية حسن
04-13-2013, 15:12
شكرا لك يا أخى على توضيح سبب الخسارة
والذي يدخل برأس مال صغير يمكنه أن يصبر
مهما بلغت الخسائر لصغر اللوت المستعمل

latraaa
04-13-2013, 15:55
الخسارة لابد منها، و هي ليست عيبا، و لكن العيب أن نكرر الخسارة دائما دون أن نستفيد من الدروس التي تقع علينا، بالتوفيق إن شاء الله

bondaa
04-13-2013, 17:29
انا شايفة ان 1 فى المية من الحساب للتداول مبلغ صغير جدا بجوار راس المال الصغير ايضا ولاكن كل شحص او متاجر ولة اسلوبة

amiot
04-13-2013, 18:59
طبعا الدخول بنسبة صغيرة من رأس المال هو لسلامة المتداول من أي خطر للتمرجن
ففقدان 1% إلى 10% سيكون بإمكانه إسترجاعها فقط في عشرات الصفقات
وهنالك من يدخل بـ100 دولار ويخرج بمعجزات و أرقام خيالية في وقت ضيق
وهذا بفضل دهائه

abdelkarim1996
04-13-2013, 19:09
السلام عليكم
هو موضوع كل من إلتزم به
سيلاحظ الفرق الشاسع مشكور
على الموضوع أخي

waseemmagdy12d
04-13-2013, 19:18
هذه الطريقه يا صديقي لابد ان يكون بحسابك مبلغ كبير اما برايي المتواضع ان الطريقة لاتصلح لمن بحسابهم مبلغ قليل

rafikwood
04-13-2013, 19:34
سر هذا السوق يكمن فى ادارة راس المال الخاطئة
خصوصا للحسابات الصغيرة

fancydreams
04-13-2013, 21:54
امنا اتفق معك اخى الكريم ان دلوقتى المشكله مش في الاستراتيجيه ولكن المشكله في انك ازاي تدير راس مالك وتحافظ عليه باقل الخسائر اهو هنحاول نعمل اللى نقدر عليه وربنا معانا تحياتى لك اخى بالتوفيق والنجاح

ABCD1234
04-22-2013, 12:17
الخساره في السوق تتلخص اسبابها في سببت واحد فقط
وهو عدم الالتزام
سواء عدم التزام بخطة العمل الموضوعه
او عدم التزام بادارة رأس المال والمخاطر

33363803m
04-22-2013, 12:21
شكرا على النصيحه وان شاء اله بجربها
تحياتي لك على المقال الرائع

ahamed ali
04-22-2013, 12:22
سر النجاح فعلا هوة ادارة راس المال بطريقة مناسبة جدا مثلا دخول صقفات فى 5% من
راس المال وعندما ينعكس عليك السعر تمام ندخل تبريد بلوت عالى يعوض كل الخسائر بربح كبير

zamalkkkawy
04-22-2013, 12:35
السوق اخى الكريم معرض فى اى لحظة للربح او الخسارة ووفقك الله تعالى ان شاء الله

hebkar
04-22-2013, 12:39
بالفعل الحل فى اداره راس مال صارم
اكثر من متداول قديم قال لى هذا
تحياتى واتمنى للجميع الربح

amjed23
04-22-2013, 12:41
نعم اخي كلامك لا غبار عليه و يبقى الحل ان على المتداول
كسب نقاط القورة من خسارته و يتقبلها ويعمل على تحسين مهارته

oo0khaled0oo
04-22-2013, 13:23
اداره رأس المال الصارمه
هي الحل اكيد اخي بس 1%
حدرتك مش شايف انهم قليلين قوي
انا عن نفسي بعمل صفقه و احده بس ب5%
من راس مالي صفقه و احده بس
و بعد ما تخلص ربح او خساره بخش في الصفقه الي بعدها

L!NDa
04-22-2013, 13:46

الخسارة اخي الكريم في الفوركس هو له طعم مر كثير
وفي ناس خلتهم الخسارة انهم يبعدو على الفوركس
ولكن الخسارة دائما يكون سببها التسرع وعدم الصبر والتعلم
بالتوفيق

ENG MARINAIO
04-23-2013, 13:17
في كل تزيد ثقتي في حسن ادارة راس المال وانها خير ملاز في هذا المجال لضمان الاستمرارية

hoom007
04-23-2013, 13:42
سر هذا السوق يكمن فى ادارة راس المال
بالتوفيق للجميع

khaled73
04-23-2013, 13:57
كلامك صح بس مش شايف ان 1% نسبة صغيرة اوى؟ماذا لو 5% اعتقد تكون افضل

يزيد
04-23-2013, 14:06
السلام عليكم
يا اخي انا اعتقد ان اكب سبب لخسارة في السوق هو عدم امتلاك الخبرة الكافية في الفوركس

ماجد999
04-23-2013, 14:22
كلامك صاح نسبة لصغر حجم المبالغ التي نتاجر بها تعتبر نسبة مخاطرتنا عالية وبالتالي نخسر بسرعة لكن لو لدينا حسابات كبيرة وكانت نسبة المخاطرة قليلة لن نسخر

mimo3050
05-15-2013, 05:04
اهم حاجة الخطة و ادارة راس المال و تقبل الخسارة فى تجارة الفوركس

انا وعد
05-24-2013, 16:29
السلام عليكم كلام سليم بس لو هندخل ب 1 فى المائه لازززززززم راس مال كبير

doaa sary
05-24-2013, 17:54
اسباب كتير طمع اوقله خبرة وتعليم
وعدم التدريب الوقت الكافى ع الحساب التجريبى والتسرع والدخول بحساب حقيقى
ربنا يبعد عنا الخساارة

mansour2013
05-24-2013, 18:03
السلام عليكم
نعم اخي اما متفق معك في هدا الرأي 100على100وبالتوفيق للجميع
وشكراا

locos
05-24-2013, 18:05
بعد تجربة 7 شهور سبب الخسارة الاول هو الطمع
المؤدي الى اشكالية سوء التصرف في راس المال
التي تؤدي الى المرجنة طبعا

kota
05-24-2013, 18:14
بس نسيه 1 % دى بترجع على حسب الميلغ يعنى لازم يكون المبلغ كبير مش صغير علشان تقدر تتاجر بالنسبه دى

tota2000
05-24-2013, 19:44
الخسارة لها فائدة اخي الكريم اذا كنت ستستفيد منها في تطوير خبرتك و استراتيجية التداول الخاصة بك اما اذا كنت ستستمر في الخسارة دون ان تتعلم شيئا ففي هذه الحالة هي ضارة لكن من جميع النواحي ولا اعتقد ان هناك متداولين لا يخسرون و انما هم قادرين علي التعلم من خسائرهم و تحويلها لارباح

canforex68
05-24-2013, 19:48
فعلا اخي فهذا ما خلصت اليه انا كذلك في تداولاتي
ان لا ادخل الا بالادارة المالية لحسابي فان الطمع اصبحت ابغظه كثيرا

noway
05-24-2013, 19:50
ايوا فعلا فدائما نجد ان السعر يعود الى نقطة دخولنا مرة اخرى وهناك طرق كثيرة
لتعويض الخسارة ولكن اهم شئ ان يكون الحساب قادر على تحمل الخسارة فهذا هو المكسب الحقيقى

mecellem
05-25-2013, 11:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركته كلامك مفصل علينا اقتداء بهده الطريقة
و بالتوفيق

payza
06-22-2013, 16:04
السر الكبير هو ادارة راس المال والدخول مع الصفقات القوية
ان شاء الله الكل يربح مع ان الخسارة ورادة

mohamed61172
06-22-2013, 17:13
الملخص اخي الكريم هو ادارة راس المال هذا هو الكنز الخفي
عن بعضنا او عنا كلنا ادارة راس المال في غاية الاهمية وتختلف من شخص لاخر

mido202013
08-03-2013, 22:04
موضوع شيق ورائع ويعطي الثقه بالنفس وسبل التفكي السليم شكرا جدا وتقبل تحياتي

almnfl
08-04-2013, 03:20
السلام عليكم ورحمت الله وبركاتوه...........
مشكور اخي على الموضوع الرائع والقيم.........

canforex68
08-04-2013, 03:28
الخسارة في اغلفوركس فهو شيء طبيسعي و عادي بالنسبة لكل المتداولين
و لكن ما على المتداول الا ان يعمل على تفادي الاخطاء التي يقع فهيا

sharshabil
08-04-2013, 04:12
سلام
الطمع طاعو قد يفتك بنا
يجب دراسة كل خطواتنا والتحكم في انفسنا يعني ربح متوسط ومضمون احسن من
ربح كبير وفيه امكانية خسارة كبيرة

ali2000
08-04-2013, 04:21
صحيح كلامك اخي العزيز فجميع الاستراتيجيات تخسر ولكن بعض الخسائر تكون بسبب الشخص وهي ان يستخدم مارجن عالي للصفقه الواحده حتى يربح اكثر والنتائج تكون عكسيه

MAGDYABDO
08-14-2013, 01:14
من اهم الاسباب التى تودى للخساره فى السوق هى
الطمع
والتسرع
وعدم الدرساسه الجيده
فهذه الاسباب كفيله ان تطيح باى راس مال مهمه ضخم

zak123
08-14-2013, 02:45
السلام عليكم
نعم يا اخي كلام صحيح لكن اغلبية المتاجرين لا يستطيعون المتاجرة لان اغلبيتهم راسمالهم ليس بكبير

bondaa
08-14-2013, 02:53
هو فعلا كلام صحيح ادارة راس المال الجيدة هى العامل الاساسى للمتاجر الناجح وفعلا كثيرون تكلمو عنها بس بصراحة من غير المارجن مكنش فى مستثمرين صغار فى السوق كان هيكون للكبار فقط

curaj
08-14-2013, 02:54
سلام
الطمع طاعو قد يفتك بنا
يجب دراسة كل خطواتنا والتحكم في انفسنا يعني ربح متوسط ومضمون احسن من
ربح كبير

mokhtaralmasry2
08-14-2013, 04:03
أنا أرى الصبر في هذا المجال هو عامل النجاح وحتى لو لم يكن حسابك 10 الاف يمكنك ايضا ان تتاجر ب1% وتصبرعلى المكسب القليل فيوماً

ما سيتحول هذ المكسب الى مكسب كبير ..أفضل من التسرع وخاسارة كل ما تملك ووقتها لا يمكنك التعويض

egyptian200100
08-14-2013, 05:57
بسم الله الرحمن الرحيم .. بالطبع يا اخى الكريم الكثير منا اضاع الكثير والكثير من الوقت فى البحث عن الطريقه المناسبه
ولكن الاهم من ذلك هو ادارة رأس المال ومعرفه فوائد وخطوره واضرار الرافعه الماليه ويجب على الجميع معرفه وتعلم كيفيه استخدامها
ولكن النسبه المذكوره يا سيدى الفاضل وهى 1 % صغيره جدا ولتعلم يا صديقى ان معظم المتداولين يحبون الربح ويدخلون هذا السوق
للمتاجره والمخاطره التى تتواجد فى الفوركس بصوره كبيره

afaf123
08-14-2013, 07:38
فعلا المفروض ان نغامر بمبلغ بسيط وليس راس المال كله حتي اذا كان في خساره متكونش كبيرة
وربنا يبعد عنا وعنكم الخسارة

Fourat
08-14-2013, 09:41
1 بالمئة غير معقولة لاصحاب الحسابات الصغيرة في الفوركس
انصحك اخي بالاطلاع على كرق التجاول عند الصينيين و اليابانيين و سوف تتراجع عن كلامك اكيد

soooonor
08-14-2013, 15:27
اهم مايجب ان يتعلمه و يلتزم به اى متداول بسوق الفوركس هو الادارة الجيدة لرأس المال و عدم المخاطرة الا بنسبة محسوبة من رأس ماله

موضوع مفيد لكل من يعمل بسوق الفوركس سواء كان مبتدئا او محترفا ... لك الشكر

MichMich
08-14-2013, 19:07
شكرا لك يا اخي عل النصائح المهمة جدا
اتمنى ان يستفيج منها المتاجرون هنا في المنتدى

hicham07
08-14-2013, 20:37
اخي من الممكن ان يخسر الانسان لكن السؤال هل من الممكن ان يخسر على طول
لهدا اقول لكول من يخصر على طول انك لم تستفيد من اخطائك و اكيد كررتها

AhmadMorad
08-14-2013, 21:46
:)
كلام مظبوط 100% وليس عليه اى غبار
وفعلا كنت مع حالى بفكر في الكلام مع ملاحظاتى لأسلوبي بالمتاجرة واسلوب صحابي هو فعلا كلنابنصبر على الخساره ومش بنصبر على الربح يعنى مثلا انا اليومين دول او الفترة دي عموما مش بقيت اتاجر في السوق وهو متذبب بقيت استني وقت مايبدا السوق صعودا او هبوط واخد الترند من اوله وبحط اهداف واحده واحده ولا بقلق ابدا وبالنهاية مافيش خساره ابدا ولله الحمد وللأسف اللي يدايق ان كلنا بنعرف سبب خسارتنا بس مصممين نغمي عيونا برضه ونستمر ع الغلط ودى مصيبة فعلا "
ومصيبة اكبر لما تتوالي الخساره وبرضه بستمر على الاسلوب الخاطيء
كل اللى نقدر نقوله ان الفوركس ماهو الا استثمار على المدي البعيد للأشخاص العادية اللي ماعندها حسابات كبيره يعنى مثلا مبلغ 100$ شخص في غني عنه الان يدخل بيه السوق ولا يستعجل ابدا الربح بييجي بعون الله بس الصبر والمكسب شيء ممتع والاهم المحافظة عليه
بأقل القليل لو حللنا السوق تمام وتكولنا على الله ودخلنا تريد في اليوم مرتين او ثلاث مرات بحسب الفرص الكاملة وحققنا بس باليوم 3 دولاربس على مدار اليوم في حوالي ثلاثة عمليات بيع كانت ام شراء وليست بتريد واحده للمبتدئ يعنى ناخد من السوق اللي ادهولنا ونطلع ع طول مش نستني لان مافي شيء مضمون يبقي هدفنا بالشهر 66 دولار مكسب
اى بهدف 60% من راس المال شهريامع الصبر والالتزام فعلا الانسان بيجني ربح وفير جدا
على مدار السنة يقدر بالاف الدولارات
والمشكلة انهم عارفين نقطة ضعفنا واحنا بنعطيهم الفرصه بالطمع والجشع وعدم الصبر ومفيش خطة كل بيروح ليهم بالنهاية واحنا مش بناخد غير الخساره
حفظنا الله واياكم من الخساره ونفعنا بعلمه امين
كلامك أكثر من رائع . انا نفس الفكرة أفكر بها و وضعت خطة على المدى الطويل تحقق ارباح كثيرة و تعتمد على نفس فكرتك 3 دولار يوميا ان شاء الله
اهم شيء نلتزم بها :]

MAGDYABDO
08-14-2013, 22:05
نخسر فى السوق بسبب المشاعر والمؤثرات العاطفيه مثل
الطمع والتسرع والعدم التعلم فهذه الاشياء كفيله بهدم اى راس مال وتدمير المتاجر ان لم يسيطر عليها

مازن كساب
08-14-2013, 22:20
صراحه انا اتفق معك كثيرا في هذا الرأى فاستخدام هامش 1% يعتبر كافى ويحافظ على راس المال كثيرا ولست مع من يقول ان هذه النسبه قد تكون سبب في مكسب مبالغ صغيرة نظرا لصغر حجم رأس المال ولكن اليس من الافضل الربح دائما بنسب صغيره وهى بالمناسبة ستؤدى بلا شك إلى زياده في رأس المال ومن ثم زياده في نسبه الربح بعد ذلك افضل من اخسر كل المال بسبب المتاجر بهامش كبير يستهلك كامل راس المال

RomanyMoreed
08-14-2013, 22:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

هي دي مشكله اغلب المتاجرين لا يحترمون رأس مالهم في دخول الصفقات و رأس المال مش بيكون كبير كفايه للمتاجره بدون مخاطره

MichMich
08-15-2013, 01:07
شكرا لك ينبغي على الجميع الاخد بالنصائح
حتى يحتاطو من خسارة حسابهم تسلم

ahmed.alzogby77
08-15-2013, 01:48
بارك الله فيك يا اخى وفى موضوعك لانو جميل جدا ومهم جدا جدا جدا للمبتدئين علشان الطمع
وكلامك صحيح فى الخسائر فى السوق الطمع وحش اوى والخوف واتمنى للجميع التوفيق
السلام عليكم

catw
08-15-2013, 04:32
مشكور اخى على هذة المعلومه وفى انتظار كل جديد منك
تقبل مرورى وتحياتى

barcaloni3333
08-18-2013, 02:58
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي ضروري من الإلتزام في الصفقات بنسبة محددة من رأس المال

forex4
08-18-2013, 09:51
اخى الكريم
ادارة راس المال من اهم الاساسيات فى التداول
وهو يعتبر عصب الحساب فى سوق الفوركس

رشا الهوارى
08-19-2013, 08:52
معلوماتك مفيدة وبسيطة نشكرك علي حسن التعاون والمشاركة الفعالة وننتظر المزيد من الموضوعات :bravo:

matrcx
08-19-2013, 08:56
السلام عليكم
كلام صحيح جداااااااااا الف ليك ياااااا غالى وجارررررررررررررى التنفيذ

mahdix
08-19-2013, 22:18
إذا كنت تهدف أن تكون متاجراً يكسب باستمرار وليس بعض الوقت فقط فعليك حتماً أن تعرف طريقتك فى المتاجرة وتحددها، إن لم تكون لك استراتيجية واضحة لرؤية السوق ... فالتخمين لن يعمل معك طول الوقت وسيفشل حتماً
إذا لم تكن عندك استراتيجية واضحة فأنت لا تعرف أساساً كيف تقرر البيع أو الشراء، بل أنت لا تستطيع أيضاً أن تحدد باستمرار الاتجاه الذى يسلكه السوق سواء صعوداً أو هبوطاً

abugoad
08-20-2013, 05:47
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اهم شيء لكي لاتخسر بكم هائل ابدأ بتجارة قليلة
والمعنى لماذا تدخل في صفقات كبيرة حدا ًوهو فوق مستواك

zeze mohamed
08-20-2013, 18:10
فعلا كلام منطقي ومضبوط اتفق معك فيه
ربنا يوفقنا كلنا
مشكور على الموضوع القيم والمعلومات المفيدة

منى الجندى
08-26-2013, 07:47
لو على غير درايى كافية بالمتاجرة فانصح
الابتعاد عن الدخول براس مال كله بل نيسبه بسيط
يعنى 100 دولار يدخل ب 10 دولار ويجعل النقاط بالسنت
علشان يقدر يجمد ويعتاد على السوق الحقيقى وان وثق
من نفسه يقدر يعلى اللوت تدريجبا

monira salah
08-26-2013, 07:56
السلام عليكم

انا متفقة معاك ان السوق هو فعلا ادارة جيدة لرأس المال بس الصراحة النسبةشويةقليلة وكمان احنا بنتاجر بحسابات صغيرة يعنى حسابات صغيرة وكمان نسبة اصغر كدا اه هكسب بس قليل اوى الوسط حلو يعنى نسبة 10% من راس المال على مااعتقد انها مناسبة تماما وبالتوفيق للجميع باذن الله

Fourat
08-26-2013, 08:34
الامر يتكلب راس مال كبير ... كلامك صحيح و لكن ينافي ما يقول عمالقة الفوركس يعني بعد الخبرة اكيد تصير 1 بالمئة لا تلبي الطموحات

tottifrotti
08-26-2013, 09:24
كلامك مظبوط اخى الكريم وفعلا كلام مهم جدا اللى ذكرته فى موضوعك واهم حاجة الصبر فى هذا المجال وحسن ادارة رأس المال علشان نتفادى الخسائر الممكنة وفى انتظار المزيد من الموضوعات القيمة ان شاء الله

hema2013
08-26-2013, 10:26
ادارة راس المال من اهم اسباب النجاح فى الفوركس والمفروض كل تاجر يخلى باله من نقطة زى كده وان لا يخاطر باكثر من 5%من راس المال
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

samirb
08-26-2013, 23:32
اولا بارك الله فيك و ثانيا
من لا يستطيع ادارة امواله سيخسر حتى في الايام العادية الحياتية

ahmed sobhi
08-26-2013, 23:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
سبب الخسارة هو سبين هو عدم الخبرة او الطمععععععععع

ilyes chaieb
08-26-2013, 23:44
جيد جدا هذا الموضوع اغلب خسائر التجار هو عدم احترام ادارة المال, او لنقل انهم يرغبون في الربح السريع و السريع جدا
يوجد بعض الاخوة المبتدئين قد دخلوا هذا المجال و في مخيلتهم انهم سيسبحون من الاثرياء في غمضة عين
و هذا هو الخطأ الكبير

يجب ان نخطو بخطا ثابتة و مدروسة لكي نحقق النجاح و تحقيق الطموح و الاهداف تكون تدريجا و ليس ظربة واحدة

waleedhafez
08-26-2013, 23:45
موضوع مهم جدا لو التزمنا به يمكن ان يبعدنا عن الخسارة
او على الاقل يحد من الوقوع فيها عبر اتباع تلك الاليات للحد منها
ولكن الكلام شىء والواقع شىء تانى بننسى بسرعه

csebai11
08-27-2013, 04:13
تقبلو تحياتي أخواني الأعزاء
ما هي نسبة الخسارة من رأس مال صغير في اليوم

doola2020
09-27-2013, 04:11
ولكن يا أخي الفاضل الاستراتيجيات الموضوعة سواء هنا في المنتدي أو خارجه لم أستعملها حتي الآن

MichMich
09-28-2013, 01:00
طيب يا اخي ها 1 في المئة من الحساب ادارة امنة تفي من المخاطر
شكرا لك يا اخي على النصاءح