PDA

View Full Version : شرح اوامر السوق

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

himaalex84
06-24-2012, 02:23
ا
وامر السوق هى عباره عن الاوامر التى يعطيها العميل لشركه الوساطه لتنفيذها وتنفيذ الصفقات المطلوبه من قبل العميل
وهناك العديد من اوامر السوق والتى تمكن العميل من تنفيذه صفقاته بسهوله ويسر وتوفر عليه متابعه الشاشه طوال اليوم وكذلك تمكنه من ممارسه اعماله وحياته العاديه
وسنناقش الاوامر السوقيه كالتى (كمفهوم عام ) :-
- يمكن للعميل ان يعطى للشركه امر تنفيذ صفقه معينه على زوج معين من العملات بالسعر الحالى لهذا الزوج سواء كان ذلك بالبيع او الشراء
- يمكن للعميل ان يعطى للشركه امر مستقبلى لتنفيذ صفقه معينه على زوج معين من العملات سواء كان ذلك بالبيع او الشراء لهذا الزوج ويتم تنفيذ هذه الصفقه اليا عندما يصل سعر الزوج الى الاسعار التى حددها العميل
- يمكن للعميل ان يعطى للشركه امر مستقبلى لاغلاق صفقه معينه لزوج معين من العملات وجنى ارباحها على اسعار معينه محدده من قبل العميل ويتم غلق هذه الصفقه اليا وجنى الارباح عندما يصل سعر الزوج الى الاسعار التى حددها العميل
- يمكن للعميل ان يعطى امر مستقبلى لشركه الوساطه باغلاق صفقه معينه على زوج معين من العملات وذلك لاقاف الخساره على اسعار معينه ويتم بناءا على ذلك اغلاق الصفقه اليا عندما يصل سعر الزوج الى الاسعار التى حددها العميل من قبل ووقف الخساره

هيا بنا الان ننقاش الاوامر السوقيه كما هى موجوده فى الواقع العملى وعلى شاشه او برنامج التداول ومسمياتها الفعليه

فى البدايه لابد ان ننوه على ان هناك سعرين مختلفين لكل زوج من العملات على شاشه الاسعار ويلاحظ ان الاختلاف بينهما بسيط
· سعر الطلب او الشراء Ask Price
وهو السعر الذى يتم عنده تنفيذ صفقه الشراء وكذلك اغلاق صفقه البيع
· سعر العرض او البيع Bid Price
وهو السعر الذى يتم عنده تنفيذ صفقه البيع وكذلك اغلاق صفقه الشراء
الفرق بين سعر الشراء وسعر البيع ويسمى بالسبريد وهو عباره عن الفائده او المكسب التى تحصل عليه شركه الوسطاه
ويكون هذا الفرق من نقطتين الى خمس نقط فى ازواج العملات التى تحتوى على الدولار اما فى حاله الازواج التى لاتحتوى على الدولار فان هذا الفرق يزيد زياده بسيطه .

هيا بنا نعود مره اخرى للاوامر السوقيه واشكالها ومسمياتها الفعليه فى برنامج التداول
1- Market Order
ويتم هذا الامر عندما يريد العميل او المتاجر تنفيذ صفقه معينه على زوج معين من العملات سواء كان ذلك بالبيع او الشراء لهذا الزوج بالاسعار الحاليه والموجوده حاليا على شاشه الاسعار
2- Entry Order
ويتم هذا الامر عندما يريد العميل اعطاؤ امر مستقبلى لتنفيذ صفقه معنيه

وهناك 4 انواع للامر المستقبلى

A * Buy Entry Limit
ويكون هذا الامر عندما يريد العميل شراء زوج معين من العملات على سعر اقل من السعر الحالى والموجود حاليا على شاشه التداول
B* Buy Entry Stop
ويكون هذا الامر عندما يريد العميل شراء زوج معين من العملات على سعر اكبر من السعر الحالى والموجود حاليا على شاشه التداول
C* Sell Entry Limit
ويكون هذا الامر عندما يريد العميل بيع زوج معين من العملات على سعر اعلى من السعر الحالى والموجود حاليا على شاشه التداول
D*Sell Entry Stop
ويكون هذا الامر عندما يريد العميل بيع زوج معين من العملات على سعر اقل من السعر الحالى والموجود حاليا على شاشه التدوال

3- Limit Order

ويسمى امر جنى الارباح
ويتم ذلك عندما يريد العميل ان يعطى امر مسبق للشركه باغلاق صفقه على زوج معين من العملات وجنى ارباحها على الاسعار التى يحددها العميل ويتم ذلك اليا عندما يصل سعر الزوج الى الاسعار التى حددها العميل من قبل

4- Stop Loss
ويسمى امر ايقاف الخساره
ويتم ذلك عندما يريد العميل ان يعطى امر مسبق للشركه باغلاق صفقه معينه على زوج معين من العملات ووقف الخسائر فى هذا الزوج وذلك عندما يصل سعر هذا الزوج الى الاسعار التى حددها العميل .

لم يتبقى لنا الا ان ناخذ مثال عملى على المفاهيم السابقه

سوف ناخد مثال على زوج العملات اليورو/الدور الامريكى كما هو موضح بالاسفل

Currency pair
Bid price
Ask price
EUR/USD
1.5629
1.5631

1- Market Order
· و هو ان يدخل العميل بشراء هذا الزوج حالا على سعر 1.5631 دولار(اذا توقع ارتفاع سعر هذا الزوج اى ارتفاع قيمه اليورو مقابل الدولار الامريكى )
· ان يدخل العميل ببيع هذا الزوج حالا على سعر 1.5629 يورو (اذا توقع انخفاض سعر هذا الزوج اى ارتفاع قيمه الدولار الامريكى مقابل اليورو )

2-Entry Order
* Buy Entry Limit
عندما يريد العميل شراء هذا الزوج بسعر 1.5620 مثلا اى انه يريد شراءه بسعر اقل من سعر السوق الحالى فعند ذلك يضع امر شراء مستقبلى لهذا الزوج على السعر الذى يريده وعندما ياتى هذا السعر ويتم التداول به على الشاشه ينفذ اليا وتفتح الصفقه
· Buy Entry Stop
عندما يريد العميل شراء هذا الزوج بسعر 1.5640 مثلا اى انه بسعر اعلى من سعر السوق الحالى فعند ذلك يضع امر شراء مستقبلى لهذا الزوج فعندما يصل سعر الزوج الى السعر الذى يريده يتم تنفيذ الصفقه وتتم عمله الشراء
- قد يتسال البعض لماذا يتم فتح صفقه شراء على الزوج بسعر اعلى من السعر الحالى فيمكن للعميل ان يشترى هذا الزوج بالسعر الحالى وهو سعر اقل من السعر الذى يريده وبالتالى يكون المكسب اكبر !!!!!
الاجابه على هذا السؤال هو ان هناك نظره من العميل الى هذا الزوج انه اذا وصل سعر هذا الزوج الى السعر الذى حدده ويريد ان يتم عمليه الشراء عليه فان سعر هذا الزوج سوف يتواصل فى الارتفاع ويحقق اسعار اعلى

· Sell Entry Limit
عندما يريد العميل ان يبيع هذا الزوج بسعر 1.5640 اى انه بسعر اعلى من سعر السوق الحالى فعند ذلك يضع العميل امر بيع مسبق لهذا الزوج وعندما يصل سعر هذا الزوج من العملات الى السعر الذى حدده العميل يتم تنفيذه اليا وتتم عمليه البيع

· Sell Entry Stop
عندما يريد العميل بيع هذا الزوج بسعر 1.5615 اى انه سعر اقل من سعر السوق الحالى فعند ذلك يضع العميل امر بيع مسبق لهذا الزوج على هذا السعر وعندما ياتى هذا السعر ويتم التداول عليه فى السوق تتم عمليه البيع اليا
- تفسير ذلك مثل تفسير عمليه الشراء بسعر اعلى من السعر الحالى
3- Limit Order
وهو امر اغلاق الصفقه تلقائيا او اليا من اجل جنى الارباح
وسنتناول هذا المصطلح على الوجهين سواء الشراء او البيع
· اولا : الشراء
لو قام العميل او المتاجر بشراء هذا الزوج الان وبسعر 1.5631 وتوقع هذا العميل ان يرتفع سعر هذا الزوج الى 1.5650 ولكن هل من المعقول ان يظل العميل امام شاشه التداول لحين ان يتحقق هذا السعر ويقوم باغلاق الصفقه ؟!!! لا طبعا لا يصح ذلك ابدا ، لذلك يقوم العميل باعطاء هذا الامر لشركه الوساطه باغلاق الصفقه على هذا الزوج وجنى ارباحه عندما يصل سعر هذا الزوج الى 1.5650 وهو السعر الذى حدده العميل وبالتالى عندما يصل هذا السعر الى هذا الرقم يتم غلق الصفقه اليا وجنى الارباح
· ثانيا : البيع
لو قام العميل او المتاجر ببيع هذا الزوج الان وبسعر 1.5629 وتوقع العميل ان ينخفض سعر هذا الزوج الى 1.5610 لذلك يقوم العميل باعطاء امر الى شركه الوساطه باغلاق هذه الصفقه عندما يصل سعر هذا الزوج الى السعر الذى حدده وعندما يتم فعلا التدوال بهذا السعر لهذا الزوج على شاشه التدوال يتم غلق الصفقه تلقائيا وجنى الارباح .

4- Stop loss
وهو امر اغلاق الصفقه تلقائيا او اليا من اجل ايقاف الخساره
* اولا : الشراء
لو قام العميل او المتاجر بشراء هذا الزوج الان وبسعر 1.5631 وتوقع هذا العميل ان يرتفع سعر هذا الزوج الى 1.5650 ولكن قد حدد العميل نقطه لايقاف الخساره تحسبا لاى تقلبات غير نتوقعه فى الاسعار فى السوق وقدد حددها انها 1.5620 وبالفعل تم انخفاض سعر هذا الزوج بالسوق ووصل الى 1.5620 وهو السعر الذى حدده العميل لاغلاق الصفقه اليا ووقف الخساره وعند ذلك يتم اغلاق الصفقه اليا .
لو قام العميل او المتاجر ببيع هذا الزوج الان وبسعر 1.5629 وتوقع العميل ان ينخفض سعر هذا الزوج الى 1.5610 وقد حدد نقطه وقف الخساره وهى وصول سعر الزوج بالسوق الى 1.5645 وبالبفعل فقد ارتفع سعر هذا الزوج بالسوق ووصل سعره الى السعر الذى حدده العميل كسعر او كنقطه وقف خساره وعند ذلك تم اغلاق الصفقه اليا ووقف الخساره كما طلب العميل.

abdello052
06-26-2012, 03:03
التوفيق اخى الفاضل فى هذا الموضوع وان شاء الله نشارك معلوماتنا لتعم الفائدة على الجميع بأذن الله

elazez
06-26-2012, 03:14
هذا الطرح يشمل معلومات قيمة وجميلة
تستحق التقدير عليها
وفي راي اهم امر هو
امر الاستوب لوز
وقف الخسائر

amrmorasamir
06-26-2012, 03:16
شكرا ياباشا على الشرح الممتاز ده واهلا بيك معانا ياهيما فى المنتدى هنا وياريت لو ينفع تعمل موضوع للتوصيات هيبقى ممتاز

remo
06-26-2012, 03:29
حابب اشارك واقول ان توقف الخسارة فى انواع منة فى توقف الخسارة العادى اللى انت بتحددة وفى توقف الخسارة المتحرك اللى بيزيد كل ما لاصفقة تكون رايحة للهدف بتاعها وفى التوقف الزمنى

jans
06-26-2012, 04:03
اشكرك أخي على طرح هذا الموضوع المفيد بارك الله فيك
و إن شاء الله يستفيد منه الاخوان في انتظار باقي مواضعيك.

Mr.GooDMaN
06-26-2012, 04:16
كويس اوي الله يبارك فيك ناس كتير بدأت تنزل شروحات اهو
ان شاء الله المنتدى هيبقا فيه موسوعة جامدة اوي

hesham itch
06-26-2012, 05:05
على الغم من ان الشرح طويل وصعب شوية عليا كمبتدىء بس مفيد جدا
ويا ريت كل متاجر يقدر يقدملنا معلومة مفيدة وجديدة ميبخلش علينا

deadlyfox
06-26-2012, 13:30
كلها مصطلحات مهم نستخدمها كلها ويجب ان نتعرف عليها جيدا
ومجهود تشكر عليها يا غالى وربنا يوفقك كده وعاوزين مواضيع شرح زى دى كتير فى المنتدى

abokhaledelmasry
06-26-2012, 13:35
موضوع جميل ومشاركه رائعه جدااا ارجوا ان يستفيد منها كل الاعضاء وخاصة المبتدئين

واتمنى ان تستمر فى موضوعات ناجحه مثل هذه ..... ربنا يوفقكوخاصة المبتدئين

mony
06-26-2012, 16:50
أمر السوق هو أمر البيع أو الشراء لطلب حالي أو عرض سعر. ويشير السعر عادة إلى السعر المعروض الذي يظهر على برنامج التداول

aminos
06-26-2012, 17:05
السلام عليكم
جزاك الله كل خير أخي على المجهود الرائع و الموضوع الجميل
و نطلب من الله التوفيق للكل يا رب

gribi17
06-26-2012, 18:55
موضوع شامل و كافي
شكرا أخي و نتمنى أن تستمر مثل هاته المواضيع المفيدة

kingman
06-26-2012, 18:59
شكرا اخى الفاضل على هذا الموضوع الذى يعتبر من اساسيات التداول فى الفوركس ومهم لى جديد فى هذا السوق كى يبدا متاجرته على الديمو ويبدأ بالتعرف على السوق واعتقد مكانه الموضوع القسم التعليمى

safiforex
06-26-2012, 19:04
شكرا لك اخي الكريم عن الموضوع الجميل و الغني بمعلومات ممكن ان تفيد الواحد في معرفة الاوامر في السوق و في النمياتتريدر
و كما انه مفيد فانه سيكون افضل بكثير لو كان مرفق فيه صور يتسهل على الميتدئين حتى يعرفوا كل شيء عن الميتاتريدر
فبارك الله فيك اخي عن المجهود

HUSSENEY
06-29-2012, 05:16
معلومات فى غاية الروعة وهذه المعلومات
لا ينفع اى متاجر المتاجرة بدونها يجب يكون على دراية كاملة بيها

remo
06-29-2012, 05:55
أمر السوق هو أمر البيع أو الشراء لطلب حالي أو عرض سعر. ويشير السعر عادة إلى السعر المعروض الذي يظهر على برنامج التداول

بس انت لازم تبقى فاهم ان السعر اللى قدامك هو عبارة عن فرق سعر عملتين يعنى مثلا اليورور دولار 1.2400 يعنى كل يورو قد دولار و24 من مية سنت يعنى لو خبر قوى على اليورو الرقم دا يطلع لو العكس يبقى الرقم دا ينزل

derfcase
06-29-2012, 06:51
اعتقد ان اهم امرين في كل هذه الاوامر السالفة الذكر هما كل من
Stop loss
و
Take profit
و هي الاوامر التي يستعملها المتداولين المحترفين قبل دخولهم اي صفقة

Desperate
06-29-2012, 07:08
لو كان الشرح يشمل صور كان هيبقى افضل
بس هو فعلا جيد جدا فى التنسيق وشرح الاوامر للمبتدئين وخصوصا
الBuy Limit
والحاجات دى عشان الواحد كان بيتلغبط فيها فى البداية

compaq0
06-29-2012, 15:48
موضوع رائع جدا و سيكون مفيد جدا لكل المستجين فى هذا المجال و الذين يريدون ان يعرفون اساسيات هذا المجال لهذا انصح جميع المستجدين بقراءه هذا الموضوع بتانى

waleed adel
06-30-2012, 16:54
موضوع اكثر من رائع اشكرك أخي على طرح هذا الموضوع الجيدو المفيد بارك الله فيك
و إن شاء الله يستفيد منه الجميع

maged
06-30-2012, 23:51
متابعين معالك
ربنا يوفقك ومنظرين المزيد

waleed adel
07-01-2012, 18:19
شكرا اخى الفاضل على هذا الموضوع الذى يعتبر من اساسيات التداول فى الفوركس ومهم لكل
مبتدا ان يعلمه جيدا

abdallah elbaz
07-06-2012, 03:17
تسلم ايدك ياغالي
مصطلحات هامه جدا ومفيده وانا كمبتدي استفدت منها جدا

dina mahmoud
07-06-2012, 22:57
إن أمر السوق هو أمر البيع أو الشراء لطلب حالي أو عرض سعر. ويشير السعر عادة إلى السعر المعروض الذي يظهر على برنامج التداول.من الممكن ان يكون أمر الشراء صفقه جديده أو اغلاق صفقة بيع موجوده. ومن الممكن ان يكون أمر البيع صفقه جديده أو اغلاق صفقة شراء موجوده.

مثال لأمر سوق: السعر الحالي للسوق – لشراء الدولار هو (سعر الطلب) – هو 1.0555 والسعر لبيع الدولار (سعر العرض) – هو 1.0551.

ehab
07-07-2012, 01:02
بصراحة الموضوع شامل ووافى لبعض المتغيرات وشكرا على
الموضوع ده يا باشا واهلا بيك معانا فى الفوركس ياريت متحرمناش من شروحاتك
دى فى موضوعات اخرى كتير شرحك اسلوبة كويس ممكن يفيد ناس كتير وتقبل مرورى اخى الكريم

Spiderhoof
07-08-2012, 18:05
موضوع قيم جدا وشراح اكثر من رائع بارك الله فيك اخى وزادك
وهى معلومات هامه لك المتداول خصوصا المتداول المبتدائيين

elzeel
07-16-2012, 15:14
ماشاء الله موضوع مميز وبيوضح المصطلحات وكل امر والمصطلح بتاعه
وايه قيمتهم او التعامل معاهم ربنا يوققك يارب

ahmed
07-16-2012, 15:17
شرح جيد يا اخى يهم كل مبتداء ويسال عنه الكثير
وارى من الافضل تثبيت الموضوع حيث كثير من الجدد سوف يحتاجون الاطلاع عليه

KOGI
07-16-2012, 18:39
تسلم ايدك اخى الكريم على الموضوع الممتاز ده واكيد هيفيد كثير م نالاعضاء خصوصا المبتدئين فى مجال الفوركس
واتمنى انك تستمر فى الماوضيع ده وانا بالرغم انى عارفها بس بحب اقرا خبرات الاخرين ف ىالشرح
تقبل مرورى ولك فائق احترانى

aboualy
07-16-2012, 18:41
الف شكر اخى العزيز على هذا الموضوع
واحنا فعلا لازم نهتم بمعرفة هذه الاساسيات التى لا يستغنى عنها اى شخص يعمل فى مجال الفوركس

sunlight
07-16-2012, 18:46
اوامر السوق مهمه جدا لكل واحد حابب يتاجر صح لانى اول ما تاجرت لم اكن اعلم اى منها ولم يعلمنى احد ولم يكن المنتدى موجود من شهرين ولكنى علمت نفسى بنفسى لكن المنتدى الان اصبح خدمه رائعه لمن يريد البدأ فى المتاجره

salah.bmw
07-17-2012, 01:10
بارك الله بك اخي الناشر
وفعلا هذه الاوامر توفر عينا العديد من التعب وفي بعض الاوقات تكون السبب الرئيسي لجني الارباح

mohamed yossef
07-17-2012, 11:42
مشكور يا غالى وبارك الله فيك وان شاء الله
موفق
اسعدنى مرورى على موضوعك

tictok
07-18-2012, 09:29
شكراً يا أخي على هذا الموضع القيم الذي سيستفيد منه الجميع والله الموفق

2x1
07-18-2012, 09:32
الله ينور علك موضوع رائع فعلا انا عن نفسي استفدت منة لاني مكنتش اعرف كتير عن الاوامر المعلقة وخيارتها بتتبني علي اي اساس الف شكر

زيزو
07-19-2012, 03:55
شكرا علي شرحك
موضوع كبير ومفيد وفيه افادة كبيرة للمبتدئين
جزاك الله كل خيرا وبالتوفيق

tarek22
07-24-2012, 19:53
اعتقد ان المحترفين يستخدمون الامر المعلق اكثر من استخدامهم للامر المباشر ... و ذلك لخبرتهم العالية بالسوق و العلم بمدي تداعياته اكثر من التاجر العادي

mido
07-24-2012, 22:21
اخي الكريم
هذا الشرح يشمل معلومات قيمة وجميلة
تستحق التقدير عليها
تقبل مروري ولك فائق احترامي

nrgslawi
07-24-2012, 22:26
اشكرك اخي على هذه الشروجات والله يجازيك بالف خير
بالتوفيق

assidi saber
07-24-2012, 23:05
شكرا اخي لك على هذا الموضوع الجيد و اتمنى لك التوفيق و النجاح

kanzsea
07-24-2012, 23:22
معلومات مفيدة وقيمة جدا تفيد اى حد جديد فى سوق الفوركس
ان شاء الله تعم الفايدة على الجميع

abdellatef
07-24-2012, 23:25
تستحق التقدير عليها
وفي راي اهم امر هو
وقف الخسائر

master_egypt
07-24-2012, 23:32
شرح مبسط ووافى وفعلا الواحد استفاد منة كتير
جزاك الله كل خير

Aker001
07-24-2012, 23:33
جزاك الله كل خير أخي على المجهود الرائع و الموضوع الجميل
بالتوفيق

sabre
07-25-2012, 03:01
موضوع مهم جدا للمبتدأين ولاكن بصراحه
كان ينقصه الصور على برنامج التداول نفسه

madoxegy
07-25-2012, 03:03
يبارك فيك ناس كتير بدأت تنزل شروحات اهو
ان شاء الله المنتدى هيبقا فيه موسوعة جامدة اوي

saad
07-25-2012, 04:50

forexawy
07-31-2012, 14:33
تستحق التقدير عليها
وفي راي اهم امر

hend
08-09-2012, 17:34
تسلم الى الشرح الوافى ده وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
ان شاء الله وتقبل مرورى ويارك الله لك فى الرزق الحلال

khoroto
08-09-2012, 18:16
موضوع شامل ورائع اخي
اتمنى ان يستفيدو منه الاخوان ان شاء الله بتوفيق

silver
08-09-2012, 23:49
كفيت ووفيت اخي الكريم

شكرا على هذا الموضوع الاكثر من رائع وان شاء الله يستفيج منه الجميع

بالتوفيق

hend
08-12-2012, 16:12
معلومة كويسة احييك عليها اخى العزيز وياريت متحرمناش
من شروحاتك الجميلة دى وتقبل مرورى اخى الكريم

mouwal
08-12-2012, 16:32
اسلام عليكم ورحمت الله وبركاته
حابب اشارك واقول ان توقف الخسارة فى انواع منة فى توقف الخسارة العادى اللى انت بتحددة وفى توقف الخسارة المتحرك اللى بيزيد كل ما لاصفقة تكون رايحة للهدف بتاعها وفى التوقف الزمنى

simo patrik 9
08-12-2012, 16:54
بسم الله الرحمان الرحيم
انا مبتدا و لا اعرف كثيرا عن اوامر السوق ولاكن اطلب من الخبراء المساعدة و شكراااااااااااااا

bassma_kamel
08-12-2012, 17:02
بجد موضوووووووووووع فى غايه الروعه بالاخص للمبتدئين زى وشكل حضرتك تعبت فى كتابه هذا الموضوع فعلا جزاكم الله خيرا على مجهودك دا وربنا يكرمك ويوفقك يكرم الجميع وبالتوفيق

mannon
08-12-2012, 17:10
بسم الله الرحمان الرحيم
انا مبتدا و لا اعرف كثيرا عن اوامر السوق ولاكن اطلب من الخبراء المساعدة و شكراااااااااااااا

طيب يباشا انت لو فعلا عايز مساعدة احنا كلنا تحت امرك ونا مش بعتبر نفسى محلل لكنى خبرتى فى الفوركس تجاوزت ال 6 سنوات واعتقد انة يمكننى المساعدة حدد بس انت عايز اية بالظبط

mouwal
08-12-2012, 17:14
اسلام عليكم ورحمت الله وبركاته

mmm2013
08-12-2012, 18:49
انها بالفعل اوامر هامه جدا ولابد على كل تاجر ان يكون على علم بها جيدا حتى يستطيع ان يتاعمل مع السوق بحذر وتحقيق الربح من السوق بسهوله

dentist
08-12-2012, 19:06
مشكور جدا يا غالي علي مجهودك الوفير ده
وشرحك اكثر من ممتاز بصراحه وكلها مصطلحات يجب ع المبتدئين تعلمها جيدا
وبالتوفيق ليك يا غالي

hossam hossam
08-26-2012, 05:40
اكيد ياباشا السوق مليان اوامر بس اكثرامر شائع ويستخدم بي كثره هو الاستوب لوز وهو ايقاف الخسائر عند حد
معين من النقاط وعدم الخساره اكثر من ذلك

aminewactop
08-26-2012, 15:28
ومجهود تشكر عليها يا غالى وربنا يوفقك كده وعاوزين مواضيع شرح زى دى كتير فى المنتدى

ing-said
08-26-2012, 15:55
السلام عليكم
شكرا على هذا الموضوع و جازاك الله خيرا
مشكور اخي

علاء بدران
08-26-2012, 16:00
هذ شرح يستحق مننا كل التقدير والاحترام اخى فهذا شراح وافى
اشكرك كل الشكر علية انة موضوع اكثر من رائع ربنة يوفقك

marem2007
08-26-2012, 16:09
معلومات مفيدة جدا وهتساعد ناس كتير في فهم السوق والميتاتريدير
ويعرفوا الاوامر المعلقة والمنفذة

mastar_soft
08-26-2012, 17:52
موضوعك جميل فعلا ومنسق وفيه مفاهيم كثيره توضيحيه لبعض الامور الهامه للمبتدئين خصوصا فى معرفه حركه التداول
اهم ما شاهدته هو الاستوب لووز هى تحديد وقف الخساره وهذا شئ مفيد جدا فى التداول
لانها تعطى حريه فى تحديد وقف الخساره وايضا مع خاصيه اغلاق الصفقه تلقائياً

elmirmajid
08-26-2012, 17:56
شكرا لك اخي الكريم على المصطلحات المستعملت في السوق وبهدا راح يمكن للمبتدأين ان يعرفوا معنى هته الكلمات ادا تعرضوا لها في اي شرح فيديو تعليمي ولا يبقى بيتسائل عن معناها ويفوت عليه فهم الدرس كاملا موفق اخي الكريم

forexawy59
08-26-2012, 18:01
ماشاء الله موضوع فعلا جميل واهم شئ ان الناس تعرف الاوامر اللى بتقابلها فى السوق عشان تعرف تتعامل معاها وتعرف
كل امر معناه ايه وايه خصائصه بالظبط فى سوق الفوركس وانا اكتر شئ مكنتش عارفاه هو الباى ليميت والسيل ليميت

sami
08-26-2012, 18:06
موضوع مفيد بارك الله فيك و سيكون بلا شك مفيد للمبتدئين و فضلا لا أمرا لو تتفضل بشرح الهيدج و
التريلينج ستوب حتى تكون قد ألممت بالموضوع من كل جوانبه

mohammed farouk
08-26-2012, 20:36
سلام عليكم
مشكور اخي الكريم
جزاك لله خير
موضوع اكثر من رائع
بنا ينفع بيك باذن الله

kavo0o
08-26-2012, 21:41
تسلم ايدك على الموضوع المفيد دا بجد انا شخصيا استفدت منه انا مبتدأ في المجال دا واتمنى ان ازيد من خبرتى بينكم
انا لدى الكثير من الاسئلة ان شاء الله اضعها في موضوع اخر واستفيد منكم ومن خبراتكم

Mostafa Ragab
08-26-2012, 21:48
صدور الاخبار الاقتصاديه او نتائج اخبار الاجنده الاقتصاديه اليوميه
التغيرات في حالات التضخم ومدى قوة او ضعف اقتصاد البلد صاحبة العمله
قرارات البنوك المركزيه حول العملات
اخبار التغييرات التي تحدث علي اسعار الفائده في العملات
اخبار اسواق العالم واسواق الاسهم وسوق النفط وسوق الذهب
الاخبار الساسيه الهامه واي اخبار قد تؤثر علي وضع السوق

adlsat14
08-26-2012, 22:02
السلام عليكم
موضوع جميل ومشاركه رائعه جدااا ارجوا ان يستفيد منها كل الاعضاء وخاصة المبتدئين مثلي
و شكرا

hend
09-06-2012, 00:09
مشكور اخى الكريم على الشروحات دى بارك الله لك دى
طريقة كويسة للشرح بس لو فيها فيديوهات تبئا تمام اوى

syed
09-06-2012, 22:19
اوامر السوق مهمه جدا لكل واحد حابب يتاجر صح لانى اول ما تاجرت لم اكن اعلم اى منها ولم يعلمنى احد ولم يكن المنتدى موجود من شهرين ولكنى علمت نفسى بنفسى لكن المنتدى الان اصبح خدمه رائعه لمن يريد البدأ فى المتاجره

dalia
09-06-2012, 23:49
شرح جميل وكامل
والحقيقه انه واضح كدا انى هشتغل مع انستا بنظام الاوامر المعلقه
لان حلى اكتر من مشكله فى الاوامر الماركت
مش عارفه ليه بتتاخر فى تنفيذها

rouka
09-06-2012, 23:50
شكرا ايها الصديق العزيز على الشرح المفسر
للاوامر الخاصة بالشراء والبيع

lala
09-07-2012, 00:36
شكرا لك يا اخى على هذا الموضوع فالمفروض من كل تاجر فى الفوركس ان يقرا هذا الموضوع لكى تعم الاستفاده
ولا بد من ان يعلم ويدرس جيدا عن السوق حتى يستطيع التعامل عند فتح حساب حقيقى

kaderbest
09-07-2012, 00:46
أمر وقف الخسارة يمكن ألا لا ينفذ اذا كانت الصفقة مفتوحة بعد اغلاق السوق
و حدث مثلا جاب كبير نتبجة خبر مهم سياسي أو اقتصادي ..

azifek
09-22-2012, 01:48
مشكور على الشرح الذي عملته في هذا الموضوع
فهي ضرورية لكل الأشخاص الجديد في الفوركس حتى يتعلموا كيف ينفذوا أوامر اليبيع و الشراء و كيفية تحدد الأوامر المعلقة

bullot1568
09-22-2012, 01:54
بارك الله فيك شكرا ياباشا على الشرح الممتاز ده واهلا بيك معانا ياهيما فى المنتدى هنا وياريت لو ينفع تعمل موضوع للتوصيات هيبقى ممتاز

dina
09-22-2012, 02:02
افدتنى كثيرا اخى الفاضل فى موضوعك القيم
والمعلومات المهمة الموجوده به وجزاك الله خيرا
وننتظر المزيد منك وبالتوفيق

abdellatif2013
09-22-2012, 04:24
ان توقف الخسارة فى انواع منة فى توقف الخسارة العادى اللى انت بتحددة وفى توقف الخسارة المتحرك اللى بيزيد كل ما لاصفقة تكون رايحة للهدف بتاعها

davithamada
09-22-2012, 04:34
مشكور يا اخي ولله تستحق الشكر الكبير على المعلومات القيم و الجميل تحياتي لك يا اخي

احمد فاروق ابراهيم
09-22-2012, 12:03
شكرا لك اخي الكريم علي الموضوع الاكثر من رائع
معلومات قيمة سوف اعمل علي دراستها جيدا قبل البدء في التداول

noureen
09-25-2012, 00:44
موضوع جميل جدا برغم من انه طويل و مفيد للجميع
و بالاخص المبتدئين الذين يبحثون عن المساعدات للتمتجاره
جزاك الله خيرا على هذا المجهود دايما ان شاء الله

amine laksar
09-25-2012, 00:51
معاك حق اخي كل كلامك صحيح

ونتمنى للكل الربح الوفير ان شاء الله

4ex
09-25-2012, 04:47

shery
09-25-2012, 07:24
يمكن للعميل ان يعطى للشركه امر تنفيذ صفقه معينه على زوج معين من العملات بالسعر الحالى لهذا الزوج سواء كان ذلك بالبيع او الشراء
يمكن للعميل ان يعطى للشركه امر مستقبلى لتنفيذ صفقه معينه على زوج معين من العملات سواء كان ذلك بالبيع او الشراء لهذا الزوج ويتم تنفيذ هذه الصفقه اليا عندما يصل سعر الزوج الى الاسعار التى حددها العميل

الفرعون الطائر
09-25-2012, 08:39
انا استفدت كتير من الاوامر

لانه فيه اوامر مكنتش اعرفها

تسلم ايدك يا باشا

furqan
09-25-2012, 08:41

mohamed eldamnhorey
09-25-2012, 10:52

توقف الخساره المتحرك ترلينج استوب بيتم تفعيله بداية من 25 نقطه

Hamad
09-25-2012, 10:59
اوامر السوق هى عباره عن الاوامر التى يعطيها العميل لشركه الوساطه لتنفيذها وتنفيذ الصفقات المطلوبه من قبل العميل
وهناك العديد من اوامر السوق والتى تمكن العميل من تنفيذه صفقاته بسهوله ويسر وتوفر عليه متابعه الشاشه طوال اليوم

kazim
09-25-2012, 11:14
ا
وامر السوق هى عباره عن الاوامر التى يعطيها العميل لشركه الوساطه لتنفيذها وتنفيذ الصفقات المطلوبه من قبل العميل
وهناك العديد من اوامر السوق والتى تمكن العميل من تنفيذه صفقاته بسهوله ويسر وتوفر عليه متابعه الشاشه طوال اليوم وكذلك تمكنه من ممارسه اعماله وحياته العاديه
- يمكن للعميل ان يعطى للشركه امر تنفيذ صفقه معينه على زوج معين من العملات بالسعر الحالى لهذا الزوج سواء كان ذلك بالبيع او الشراء
- يمكن للعميل ان يعطى للشركه امر مستقبلى لتنفيذ صفقه معينه على زوج معين من العملات سواء كان ذلك بالبيع او الشراء لهذا الزوج ويتم تنفيذ هذه الصفقه اليا عندما يصل سعر الزوج الى الاسعار التى حددها العميل
- يمكن للعميل ان يعطى للشركه امر مستقبلى لاغلاق صفقه معينه لزوج معين من العملات وجنى ارباحها على اسعار معينه محدده من قبل العميل ويتم غلق هذه الصفقه اليا وجنى الارباح عندما يصل سعر الزوج الى الاسعار التى حددها العميل
- يمكن للعميل ان يعطى امر مستقبلى لشركه الوساطه باغلاق صفقه معينه على زوج معين من العملات وذلك لاقاف الخساره على اسعار معينه ويتم بناءا على ذلك اغلاق الصفقه اليا عندما يصل سعر الزوج الى الاسعار التى حددها العميل من قبل ووقف الخساره

هيا بنا الان ننقاش الاوامر السوقيه كما هى موجوده فى الواقع العملى وعلى شاشه او برنامج التداول ومسمياتها الفعليه

فى البدايه لابد ان ننوه على ان هناك سعرين مختلفين لكل زوج من العملات على شاشه الاسعار ويلاحظ ان الاختلاف بينهما بسيط
الفرق بين سعر الشراء وسعر البيع ويسمى بالسبريد وهو عباره عن الفائده او المكسب التى تحصل عليه شركه الوسطاه
ويكون هذا الفرق من نقطتين الى خمس نقط فى ازواج العملات التى تحتوى على الدولار اما فى حاله الازواج التى لاتحتوى على الدولار فان هذا الفرق يزيد زياده بسيطه .

هيا بنا نعود مره اخرى للاوامر السوقيه واشكالها ومسمياتها الفعليه فى برنامج التداول
1- Market Order
ويتم هذا الامر عندما يريد العميل او المتاجر تنفيذ صفقه معينه على زوج معين من العملات سواء كان ذلك بالبيع او الشراء لهذا الزوج بالاسعار الحاليه والموجوده حاليا على شاشه الاسعار
2- Entry Order

A * Buy Entry Limit
ويكون هذا الامر عندما يريد العميل شراء زوج معين من العملات على سعر اقل من السعر الحالى والموجود حاليا على شاشه التداول
B* Buy Entry Stop
ويكون هذا الامر عندما يريد العميل شراء زوج معين من العملات على سعر اكبر من السعر الحالى والموجود حاليا على شاشه التداول
C* Sell Entry Limit
ويكون هذا الامر عندما يريد العميل بيع زوج معين من العملات على سعر اعلى من السعر الحالى والموجود حاليا على شاشه التداول
D*Sell Entry Stop
ويكون هذا الامر عندما يريد العميل بيع زوج معين من العملات على سعر اقل من السعر الحالى والموجود حاليا على شاشه التدوال

3- Limit Order

ويسمى امر جنى الارباح
ويتم ذلك عندما يريد العميل ان يعطى امر مسبق للشركه باغلاق صفقه على زوج معين من العملات وجنى ارباحها على الاسعار التى يحددها العميل ويتم ذلك اليا عندما يصل سعر الزوج الى الاسعار التى حددها العميل من قبل

4- Stop Loss
ويسمى امر ايقاف الخساره
ويتم ذلك عندما يريد العميل ان يعطى امر مسبق للشركه باغلاق صفقه معينه على زوج معين من العملات ووقف الخسائر فى هذا الزوج وذلك عندما يصل سعر هذا الزوج الى الاسعار التى حددها العميل .

Currency pair
Bid price
Ask price
EUR/USD
1.5629
1.5631

1- Market Order
· و هو ان يدخل العميل بشراء هذا الزوج حالا على سعر 1.5631 دولار(اذا توقع ارتفاع سعر هذا الزوج اى ارتفاع قيمه اليورو مقابل الدولار الامريكى )
· ان يدخل العميل ببيع هذا الزوج حالا على سعر 1.5629 يورو (اذا توقع انخفاض سعر هذا الزوج اى ارتفاع قيمه الدولار الامريكى مقابل اليورو )

2-Entry Order
* Buy Entry Limit
عندما يريد العميل شراء هذا الزوج بسعر 1.5620 مثلا اى انه يريد شراءه بسعر اقل من سعر السوق الحالى فعند ذلك يضع امر شراء مستقبلى لهذا الزوج على السعر الذى يريده وعندما ياتى هذا السعر ويتم التداول به على الشاشه ينفذ اليا وتفتح الصفقه
· Buy Entry Stop
عندما يريد العميل شراء هذا الزوج بسعر 1.5640 مثلا اى انه بسعر اعلى من سعر السوق الحالى فعند ذلك يضع امر شراء مستقبلى لهذا الزوج فعندما يصل سعر الزوج الى السعر الذى يريده يتم تنفيذ الصفقه وتتم عمله الشراء
- قد يتسال البعض لماذا يتم فتح صفقه شراء على الزوج بسعر اعلى من السعر الحالى فيمكن للعميل ان يشترى هذا الزوج بالسعر الحالى وهو سعر اقل من السعر الذى يريده وبالتالى يكون المكسب اكبر !!!!!
الاجابه على هذا السؤال هو ان هناك نظره من العميل الى هذا الزوج انه اذا وصل سعر هذا الزوج الى السعر الذى حدده ويريد ان يتم عمليه الشراء عليه فان سعر هذا الزوج سوف يتواصل فى الارتفاع ويحقق اسعار اعلى

· Sell Entry Limit
عندما يريد العميل ان يبيع هذا الزوج بسعر 1.5640 اى انه بسعر اعلى من سعر السوق الحالى فعند ذلك يضع العميل امر بيع مسبق لهذا الزوج وعندما يصل سعر هذا الزوج من العملات الى السعر الذى حدده العميل يتم تنفيذه اليا وتتم عمليه البيع

· Sell Entry Stop
عندما يريد العميل بيع هذا الزوج بسعر 1.5615 اى انه سعر اقل من سعر السوق الحالى فعند ذلك يضع العميل امر بيع مسبق لهذا الزوج على هذا السعر وعندما ياتى هذا السعر ويتم التداول عليه فى السوق تتم عمليه البيع اليا
3- Limit Order
لو قام العميل او المتاجر بشراء هذا الزوج الان وبسعر 1.5631 وتوقع هذا العميل ان يرتفع سعر هذا الزوج الى 1.5650 ولكن هل من المعقول ان يظل العميل امام شاشه التداول لحين ان يتحقق هذا السعر ويقوم باغلاق الصفقه ؟!!! لا طبعا لا يصح ذلك ابدا ، لذلك يقوم العميل باعطاء هذا الامر لشركه الوساطه باغلاق الصفقه على هذا الزوج وجنى ارباحه عندما يصل سعر هذا الزوج الى 1.5650 وهو السعر الذى حدده العميل وبالتالى عندما يصل هذا السعر الى هذا الرقم يتم غلق الصفقه اليا وجنى الارباح
لو قام العميل او المتاجر ببيع هذا الزوج الان وبسعر 1.5629 وتوقع العميل ان ينخفض سعر هذا الزوج الى 1.5610 لذلك يقوم العميل باعطاء امر الى شركه الوساطه باغلاق هذه الصفقه عندما يصل سعر هذا الزوج الى السعر الذى حدده وعندما يتم فعلا التدوال بهذا السعر لهذا الزوج على شاشه التدوال يتم غلق الصفقه تلقائيا وجنى الارباح .

4- Stop loss
لو قام العميل او المتاجر بشراء هذا الزوج الان وبسعر 1.5631 وتوقع هذا العميل ان يرتفع سعر هذا الزوج الى 1.5650 ولكن قد حدد العميل نقطه لايقاف الخساره تحسبا لاى تقلبات غير نتوقعه فى الاسعار فى السوق وقدد حددها انها 1.5620 وبالفعل تم انخفاض سعر هذا الزوج بالسوق ووصل الى 1.5620 وهو السعر الذى حدده العميل لاغلاق الصفقه اليا ووقف الخساره وعند ذلك يتم اغلاق الصفقه اليا .
لو قام العميل او المتاجر ببيع هذا الزوج الان وبسعر 1.5629 وتوقع العميل ان ينخفض سعر هذا الزوج الى 1.5610 وقد حدد نقطه وقف الخساره وهى وصول سعر الزوج بالسوق الى 1.5645 وبالبفعل فقد ارتفع سعر هذا الزوج بالسوق ووصل سعره الى السعر الذى حدده العميل كسعر او كنقطه وقف خساره وعند ذلك تم اغلاق الصفقه اليا ووقف الخساره كما طلب العميل.
معلومات قيمة وجميلة
تستحق التقدير عليها
وفي راي اهم امر هو
امر الاستوب لوزهذا الموضوع المفيد بارك الله فيك
و إن شاء الله يستفيد منه الاخوان في انتظار باقي مواضعيك
وقف الخسائ
فى توقف الخسارة العادى اللى انت بتحددة وفى توقف الخسارة المتحرك اللى بيزيد كل ما لاصفقة تكون رايحة للهدف بتاعها وفى التوقف الزمن

mostafaaa39
09-25-2012, 11:20

gullever
09-25-2012, 11:21
نحتاج الي مثل هذه المواضيع فهي بجد مواضيع قيمه و مفيده و كلما ازداد المتاجر تعلما زادت مهارته و فرصة تحقيق ارباح في الفوركس بارك الله فيك

mohamedgo12
09-25-2012, 11:53
بصراحة الموضوع شامل ووافى لبعض المتغيرات وشكرا على
الموضوع ده يا باشا واهلا بيك معانا فى الفوركس ياريت متحرمناش من شروحاتك
دى فى موضوعات اخرى كتير شرحك اسلوبة كويس ممكن يفيد ناس كتير وتقبل مرورى اخى الكريم

ThE.pRoF
09-25-2012, 12:15
شكرا جدا يا باشا علي الموضوع و المعلومات المفيده بس مش عارف ليه ينتابني احساس اني شوفت الموضوع ده قبل كده بالنص بدون حرف زايد او حرف ناقص
لكن هي معلومات مفيده جدا و لازم المبتدئين يقرأوها قبل ما يبدأوا في تعلم أي شيء تاني في الفوركس عشان يبتدوا بدايه صح++مصطلحات الفوركس المختلفه

MAGDY
09-25-2012, 12:22
موضوع رائع ومعلومات ممتازة
لابد لكل مبتدئ أن يعرفها ويفهمها جيداً
مشكور يا عزيزى على هذا المجهود المميز
تحياتى

zasd
09-25-2012, 13:14
بارك الله فيك
وشكرا لك على الشرح الرائع و
الذى هيستفاد منه الاعضاء كثيرا وبالذات المبتدئين
ربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

mohammed1991
09-25-2012, 13:20
بالتاكبد سوف احتاج لشرح كامل عن اوامر السوق
وهذا للعلم بكل ما يحدث...وان كان هناك مغامرة اوالاكتفاء بالمضاربة الطبيعية

nabeel_25
09-25-2012, 13:30
شكرا لك على الشرح الممتاز
وبارك الله قيك و نتظر المزيد منك

yassoo011
09-25-2012, 13:33
من اجمل الاشياء الحديثه في برنامج الميتا تريدر هي الاوامر المعلقة
بجانب الاستوب لوست وتاك بروفت لانه تتيح لنا عدم متابعة الشارت طول اليوم
ومتابعة اعمالنا الاخرى

daisy
09-25-2012, 13:56
موضوع جميل اتمنى من كل مبتدئ مبدئش رحلة التعليم انه يستفيد من الموضوع ويعتبره بدايه
وهيلاقى دروس كتير غيرها فى قسم المبتدئين هتفيده جدا

mouwal555
09-25-2012, 14:07
السلام عليكم و رحمت الله وبركاته
اخي مشكور على هدا الموضوع المفيد و الشرح القيم الدي سيفيدني انا كمتداول ليست
له الخبر الكافيت في هدا المجال الضخم و سيفيد جميع المتداولين مهما كانت خبراتهم

yaoub
09-25-2012, 14:18
ويا ريت كل متاجر يقدر يقدملنا معلومة مفيدة وجديدة ميبخلش علينا
واتمنى ان تستمر فى موضوعات ناجحه مثل هذه

simo512
09-25-2012, 20:08
تستحق التقدير عليها
وفي راي اهم امر هو
امر الاستوب لوز
وقف الخسائر

keko
10-11-2012, 17:47
شكرا على موضوعك يا اخى العزيز فبالفعل يشمل هذا الموضوع على نقاط مهمه جدا فى سوق العملات
كلنا لازم ان نتعلمها قبل الخوض والدخول فى هذا السوق فشكرا لك على هذا للشرح

moonli
10-12-2012, 02:16
جميل جدا الموضوع وشارح الاوامر كلها
فيه ناس كتير بتبقى بس مش فاهمه المصطلح ومحتاجه توضيح
وبالنسبه ليا انا بفضل الاوامر المعلقه

بسطو
10-12-2012, 02:25
مشكور جدا على هذا الموضوع لانى بجد كنت اجهل الكثير من هذه المعلومات
وربنا يوفقك دايما وشكرا بجد

علاء بدران
10-12-2012, 03:28
بصراحة موضوع رائع لقد استفد منة كثيرا واتمنى ان يستفيد
منها الجميع والمبتدئين ايضا

hasback
10-12-2012, 03:49
شكرا اخي على المعلومات القيمة والي سيستفيد منها المبتدئيين لا محالة فهي ضرورية لكي يتعلموها خصوصا من لا يتقن الانجليزية
ونتمنى ان طبقو ما فهموه في الحساب التجريبي كي لتقي النضري بالتجريبي لتكتمل الصورة لديهم

emyjonson
10-12-2012, 05:32
موضوع مفيد اوووووي وفيه معلومات حلوه
جزاك الله خير

علاء بدران
10-12-2012, 05:42
شوحات جميلة جدا جدا اخى الكريم اشكر على هذا التوضيح
الرائع

CoRLeoN300
10-12-2012, 21:52
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك يا أخي على الشرح المفيد ده يا أخي
تحياتي لك يا أخي

tahirou
10-19-2012, 00:33

cristiano
10-22-2012, 18:57
شكرا لك اخي الكريم عن الموضوع الجميل و الغني بمعلومات ممكن ان تفيد الواحد في معرفة الاوامر في السوق و في النمياتتريدر
و كما انه مفيد فانه سيكون افضل بكثير لو كان مرفق فيه صور يتسهل على الميتدئين حتى يعرفوا كل شيء عن الميتاتريدر
فبارك الله فيك اخي عن المجهود .

abd123
10-23-2012, 01:39
بسم الله
هذا الطرح يحمل الكثير من الافادات الجميلة
التي تساعد اي شخص ينوي المضاربة

hard currency
10-23-2012, 01:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكور يا صديقى العزيز على الاضافه
بالتاكيد الشرح وافى وحددت نقاط كتيره كانت غريبه بالنسبالى
بالتوفيق للجميع

aoneman3
10-23-2012, 12:51
السلام عليكم ورحمة الله وبرركاتة
الله اكبر عليك يا اخى الكريم
ماشاءالله دايما فى تقدم

فارس
10-23-2012, 13:11
جميل جدا شرحك الاوفلى الذى اوضح لنا الكثير الذى يخص ايضا المبتدئين
وهذا شرح اساسى للفوركس نشكرك علية

last12
10-23-2012, 13:25
موضوع مهم اهم شيء على المبتدا ان يفعله هو تعلم مصطلحات الفوركس
وبذلك سيكون قريب من مواضيع الفوركس المحترفة

mohamedmmk
10-23-2012, 14:15
ومجهود تشكر عليها يا غالى وربنا يوفقك كده

jamalsale
10-23-2012, 14:21
موضوع جميل و جيد للمبتدئين و هناك الكتير
ممن لا يعرف كيفيت التعامل مع الاوامر المعلقة

yacrao
10-23-2012, 14:27
شكرا على هذه البديهيات التي تفضلت بذكرها اما بالنسبة
الى الاشياء التكميلية فلا يكتفي المبتديء منا بهذه
الامور يجب ان يبحث اكثر واكثر

ahmed1980
10-23-2012, 16:53
بسم الله الرحمن الرحيم
معلومات قيمة وجميلة تستحق التقدير عليها
وفي راي اهم امر هو امر الاستوب لوز

abderrafi3
10-23-2012, 18:03
شكرا على الموضوع نردو أن تكون هناك إضافات
و إن شاء الله سنشارككم كل جديد نعرفه

ososbahar
10-23-2012, 19:17
السلام عليكم
الله يفتح عليك اخي الكريم
موضوع في قمه الروعه

asmaa omar
10-27-2012, 16:02
شكرا اخى الكريم وبالفعل موضوع تعليمى للمبتداين رائع
جدا ويفيد اى كبتدا يبحث عن شرح لاوامر السوق التى يحتاجها فى عمله

rhanemyoussef
10-27-2012, 17:02
السلام عليكم و رحمته الله تعالى و بركاته
أخي لعزيز مشكور على لموضوع والمجهود مادوعاك جد غني بالمعلومات نتمنى منك لجديد إن شاء الله

ahmedsaied
10-29-2012, 04:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا اخى على الموضوع الجامد افادنى كثيرا واتمنى ان اتستمر فى ذلك ليستفيد الجميع وشكرا لمرورك

minaedward
10-29-2012, 05:01
شرح مفيد ومعلومات قيمة ولازمة لاى متداول قبل البدء فى عقد الصفقة

شيرين
10-29-2012, 05:16
شرح وافي ومفيد جداا
اللة يعافيك ع الطرح المبدع والمميز
وجعلة اللة في موازين حسناتك
ونفعناء اللة واياك لماء يحب
ويرضى وودي وتقديري

mohey062
10-29-2012, 05:20
ومتابعة اعمالنا الاخرى

zezoo torky
10-29-2012, 05:28
موضوه رائع ومفيد نرجو الاستمرارية

تجارة سعيدة للكل

mohamed amin
10-29-2012, 07:38
السوق فى الفوركس نظرا للمدى الموجود فيه يحتاج دائما الى شرح كبير
يدفع المتاجر فيه الى الربح السريع لذلك اتمنى ان تزيد من شرحك اخى

علاء
10-29-2012, 14:05
طال الموضوع وكثرت فوائده ونقاطه الايجابيه
شكرا لك اخى فانه من المواضيع التى لاتنسى

amgad boles
10-29-2012, 14:51
هو دة المجهود القوى و الرائع والجميل
مع المتابعة لهذة الموضوعات الموضحة و المشروحة بدقة

latraaa
10-29-2012, 15:09
تستحق التقدير عليها
بارك الله فيك أخي الكريم و موفقين إن شاء الله

emyforex
10-29-2012, 15:37
مشكور علي موضوعك الرائع
كها مصطلحات مهمه وهتفيد كتير خصوصا المبتدئين

haytham_mhmd
10-29-2012, 16:07
موضوع رائع ومفيد نرجو المزيد من الافاده للاعضاء الي داخلينم يتعلموا
الله يوفقك

oudai
10-29-2012, 16:10
انها من الامور المهمه اوامر السوق
والادوات لابد اتباعها ومعرفة ماهوا
جديد حتى يتسنى لنا معرفة استراتيجيات
الربح

فارس
11-03-2012, 19:11
شرح وافى جدا اخى الكريم اشكرك على هذا الشرح الجيد
لقد استفد كثير وفد الاخرين شكر للك

mohyedal
11-03-2012, 19:38
منذ تسجيلي كمبتدئ في منتدى فوركس العرب و الى يومنا هذا لم اقرأ موضوعا مهما في مجال الفوركس مثل هذا الموضوع لقد افادني حقا فشكرا

engineer
11-03-2012, 19:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ياريت تقولى اسم البرنامج اللى شغال علية وتبع شركة ايه لان برنامج المنصة فى انستا مختلفة المسميات شويه

Abo Omar
11-03-2012, 21:05
شكرا لك اخي الكريم علي هذا الشرح الوافي لكل من يرغب في التعلم وهي
معلومات قيمة لكل متاجر مبتدئ في سوق الفوركس - بارك الله فيك

rafeeq
11-03-2012, 21:07
و الغني بمعلومات ممكن ان تفيد الواحد في معرفة الاوامر في السوق و في النمياتتريدر
و كما انه مفيد فانه سيكون افضل بكثير لو كان مرفق فيه صور يتسهل على الميتدئين حتى يعرفوا كل شيء

samorai
11-03-2012, 21:08
موضوع جميل و الشرح جيد لنا كمبتدئين نستطيع التعرف على
الاوامر بالتفصيل و الافادة جيدة

فارس
11-03-2012, 21:51
لقد شرحت اخى الكريم شرح وافى وواضح فقد افدنا وافد الاعضاء
الجدد وشكر للك على هذا الشرح

yasinbobo
11-04-2012, 15:39
موضوع جميل يا بطل والى تقدم ان شاء الله
فعلا الاوامر دى مهمه جدا

ENG
11-04-2012, 15:48
موضوع ممتاز كتير مننا لحد دلوقتى بيتلخبط فيه
انا عن نفسي سايب قدامى ورقه فيه معنى اوامر التنفيذ الاربعة المعلقة عشان بتلخبط فيهم

فارس
11-04-2012, 15:50
حضرتك قمت بشرح وافى وواضح لقد قرات واتبع ما قلت
والحمد الله لقد افدنى كثيرا

yaallah3
12-20-2012, 23:42
تسلم ايديك يا باشا فعلا معلومات مهمة اوي انا عن نفسي كنت بدور علي موضوع يكون فيه الشرح كده
ربنا يجازيك عني وعن غيري كل خير

ا

1- Market Order
2- Entry Order

A * Buy Entry Limit
B* Buy Entry Stop
C* Sell Entry Limit
D*Sell Entry Stop

3- Limit Order

ويسمى امر جنى الارباح

4- Stop Loss
ويسمى امر ايقاف الخساره

Currency pair
Bid price
Ask price
EUR/USD
1.5629
1.5631

1- Market Order

2-Entry Order
* Buy Entry Limit
· Buy Entry Stop

· Sell Entry Limit

· Sell Entry Stop
3- Limit Order

4- Stop loss

walid1
12-21-2012, 17:23
مشكور يا اخي ولله تستحق الشكر الكبير على المعلومات
القيمة و الجميل تحياتي لك يا اخي

محمود شبايك
12-21-2012, 17:54
بص لو فى اى مبتدىء فى الموضوع ده انصحه انه يحمل
فيديوهات شرح عشان تفهم اكتر صوت وصورة

ayman.shosha
12-24-2012, 16:43
شكرا على اللمسة الجميلة منك اخى العزيز
جعله الله فى ميزان حسناتك
ونفعنا بعلمك
المهم ان تستفيد انت ايضا

تقبل مرورى

shimaa
12-24-2012, 16:46
فعلا موضوع جميل وبيلخص اوامر السوق بطريقة منظمة وبسيطة ...نشكرك على هذا المجهود الرائع

saly
12-24-2012, 18:43
شكرا على المعلومات الجميله دى
والمبتدئ بالذات بيبقى محتاج توضيح للفروق ومع الوقت بياخد عليها
والافضل انه يحتفظ بيها كرسمن بيانى فى اى ورقه عشان ميتلخبطش

raed3
12-24-2012, 19:00
معلومات جيدة يا اخى واتمنى التوفيق لك وانا استفدت من هذا الموضوع واتمنى ان تشاركنا بالموضوعات الجيدة باستمرار

abdenbi
12-24-2012, 19:06
شكرا اخي على الشرح الجميل و الاوامر من الضروري معرفتها للمبتدئين
و المحترفي و خاصة الاوامر المعلقة و هي مهمة جدا

rinko
12-24-2012, 19:33
معلومة كويسة احييك عليها
اخى العزيز وياريت متحرمناش

zeze mohamed
12-26-2012, 20:26
ا

1- Market Order
2- Entry Order

A * Buy Entry Limit
B* Buy Entry Stop
C* Sell Entry Limit
D*Sell Entry Stop

3- Limit Order

ويسمى امر جنى الارباح

4- Stop Loss
ويسمى امر ايقاف الخساره

Currency pair
Bid price
Ask price
EUR/USD
1.5629
1.5631

1- Market Order

2-Entry Order
* Buy Entry Limit
· Buy Entry Stop

· Sell Entry Limit

· Sell Entry Stop
3- Limit Order

4- Stop loss

جزاك الله خيرا على هذا الشرح الهائل لاوامر السوق وان شاء الله الكل يستفيد منه .

Mohamed Ramadan Helal
12-26-2012, 20:38
مشكور كتيييير ع المعلومات المفيده

ياسر
12-29-2012, 21:12
شكراا على هذا الكم من المعلوماتان شاء الله نشارك معلوماتنا لتعم الفائدة على الجميع بأذن الله

forex2013
01-10-2013, 21:17
ماشاء الله موضوع فعلا جميل واهم شئ ان الناس تعرف الاوامر اللى بتقابلها فى السوق عشان تعرف تتعامل معاها وتعرف
كل امر معناه ايه وايه خصائصه بالظبط فى سوق الفوركس وانا اكتر شئ مكنتش عارفاه هو الباى ليميت والسيل ليميت

princeua
01-10-2013, 21:19
شكرا لك اخي الكيم على هذا الموضوع المتميز والمهم للمبتدئين اني بصراحة تعلمت ادوات التداول والاوامر وكيفية تطبيقها من خلال الحساب التجريبي وبذالك تعلمت كيف استخدم الادوات بشكل جيد ومفيد من خلال الحساب الديمو

star forex
01-10-2013, 22:22
انا مش عارف ازاى اشكرك على الموضوع بجد مفيد ليا شخصيا بشكل كبير جدا ويارب
يستفاد منه كل مبتدئ فى الفوركس زيى كدا وياريت كل المواضيع تكون بالشكل المحترم دا

nsr3
01-10-2013, 23:59
فعلا معلومات جيدة واتمنى لك التوفيق اخى على هذه المعلومات وشرح للأوامر
واكيد الاوامر دى لا بد ان نستفيد منها

ezel
01-11-2013, 17:41
معلومة كويسة احييك عليها
اخى العزيز وياريت متحرمناش

هاته المواضيع موجهة بالخصوص للناس المبتدئة فوركس ونشكر صاحبها فعلا
انما في رايي المتواضع لازم اعطاء بعض الامثلة الرقمية حتى تترسخ الافادة اكثر

derar
01-18-2013, 11:50
صباح الخير
كل الشكرر والتحية الك
على المعلومات التي اضفتها
واتوقع كل واحد فينا بحاجة الها
واقبلو مروري

bonus.man
01-18-2013, 15:32
شكرا ياباشا على الشرح وبجد ياريت الناس كلها تستفيد من الموضوع ده وشكرا لك اخى الكريم

FiFi
01-18-2013, 15:36
اهلا بيك ياغالي شكرا على هي الموضوع الجميل
وخاصة المبتدئين جعله الله في ميزان حسناتك

moonlight32
01-18-2013, 18:03
هذا الموضوع يحتوي على معلومات قيمه ورائعه تستحق كل التقدير والشكر عليها اخي العزيز
ف شكراً لك وبارك الله فيك
بالتوفيق للجميع

مارو
01-18-2013, 19:36
على الجميع اتباع المعلومات التى من ناحيتها تجعلك مؤسس وخبير فى الفوركس
لان المعلومات تهم الجميع

egypt
01-18-2013, 20:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....... شكرا اخي الموضوع والذي شرحت فيه بتفصيل رائع وبتوضيح لما يعنى ايض ، اخذ الربح ووقف الخسارة واعطاء امر ن للبيه وللشراء ، استفدت حقا ، سلمت يداك تحياتى

noda
01-21-2013, 23:49
مشاركه رائعه جدااا ارجوا ان يستفيد منها كل الاعضاء وخاصة المبتدئين

واتمنى ان تستمر فى موضوعات ناجحه مثل هذه ..... ربنا يوفقكوخاصة المبتدئين

SiSi
01-22-2013, 00:00
اهلا بارك الله فيك ياغالي على هي الشروحات والله راح تفيد تقريبا كل مبتدا
داخل للفوركس

كريم سليمان
01-22-2013, 03:43
اشكرك على هذا الشرح الرائع وعلى هذه المعلومات المفيده التى نستفاد بها فى التعلم اكثر
عن الفوركس حتى نكتسب خبره اكبر لكى نحقق ارباح اكبر وخسائر اصغر مع التعلم والصبر

منى محمد
01-22-2013, 03:47
اشكرك أخي على طرح هذا الموضوع المفيد بارك الله فيك
و إن شاء الله يستفيد منه الاخوان في انتظار باقي مواضعيك.

joliana
01-22-2013, 03:48
كل كلامك اخي الفاضل له اهمية وكل جمله
مفيده للمبتدئ وقد استفدت كثيرا جزاك الله خيرا ونتمني ان الكل لا يبخل علينا بخبرتهم

soufiane992
01-22-2013, 05:08
ومجهود تشكر عليها يا غالى وربنا يوفقك و إن شاء الله يستفيد منه الاخوان في انتظار باقي مواضعيك

maged mohamed
01-22-2013, 06:33
بسم الله الرحمن الرحيم
بشكرك على المجهود والتعاون والمثمر
والشرح الجميل المبسط افادكم اللة

ahmed99971
01-28-2013, 16:09
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك اخي العزيز وان شاء الله الي الامام

صديق العمر
01-28-2013, 21:57
كيف حالكم اصحابى انا اشكرك يا صديقى على هذا شكر كبير لان اى مبتدا يستفيد من
هذا واود من كل زى خبرة ان يعطينا معلومات على النجاح والعمل الناجح فى فوركس

عصفورة فى الجنة
01-28-2013, 22:14
معلومات قيمة جدا واستفدت منها جدا كمبتدئة
مشكور اخى على هذا الموضوع ونتمنى المزيد

medo323
01-28-2013, 23:12
شكرا على الشرح الممتاز ده واهلا بيك معانا ياهيما فى المنتدى واتمنى ان تستمر فى موضوعات ناجحه مثل هذا وربنا يزيدك..

فارس بلاحدود
01-28-2013, 23:18
شكرا اخى الفاضل على هذا الموضوع الذى يعتبر من اساسيات التداول فى الفوركس ومهم لى جديد فى هذا السوق كى يبدا متاجرته على الديمو ويبدأ بالتعرف على السوق واعتقد مكانه الموضوع القسم التعليمى

alpacino ramos
01-28-2013, 23:22
مشكور يا اخي
للمبتدئين مثلي في حاجة ماسة لهذه النصائح
مزيد من التالق

may
01-29-2013, 07:00
شكرا على شرح الموضوع ويوجد الكثير من الاوامر على الميتاتريدر ولكن يوجد صعوبه فى وضعها وعايزه اعرف امر وقف الخساره بحدده ازى

sato
01-29-2013, 18:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اشكرك على هذه المصطلحات الرائعة والمجهود الرائع

insta client
01-29-2013, 20:34
مشكور اخى الغالى على الموضوع الجميل اوى اوى وبجد اخى الكريم ربنا يوفقنا جميعا وتقبل مرورى اخى الكريم وربنا يوفقنا باذن الله تعالى

mos3b2030668
01-29-2013, 20:51
موضوع مفيد جدا في الحقيقه

الشركات هي وصله بيننا وبين البنوك ولايد لهذه الوصله ان تكون سريعه ونافذه وقادره وامينه

لذلك يجب علي الجميع اختيار شركه تحقق مواصفات تناسبه في مقدمتها المصداقيه والامانه وصغر حجم الاسبريد

majdellah
01-29-2013, 20:53
هذا الطرح يشمل معلومات قيمة وجميلة تستحق التقدير عليها هذا الموضوع المفيد بارك الله فيك و إن شاء الله يستفيد منه الاخوان في انتظار باقي مواضعيك.

spiderforex
01-29-2013, 20:56
مشكور أخي على الموضوع المملوء بالمعلومات المفيدة والتي لها دور كبير في الرفع من مستوى المتداولين المبتدئيين في هذا المجال بالتوفيق أخي

walidos
01-29-2013, 20:57
شكرا جزيلا لك حقيقة شرح جميل
وبسيط خاصة أن هذه الكلمات نراها دائما في المنصات وأتناء التداول

kingamon
01-29-2013, 21:05
اكيد يا اخى الوضع اللى الشركة بتعطى لتاجر فيه اختيارات كبيرة وجيدة بيعطى ثقة لتاجر فى الشركة

imadrym
01-29-2013, 21:34
هذا الطرح يشمل معلومات قيمة وجميلة تستحق التقدير عليها وفي راي اهم امر هو امر الاستوب لوز

challenger
01-29-2013, 22:06
السلام عليكم؛
شكرا على الشرح أخي؛
موضوع يجب فهمه و معرفته

zinamalqa
01-29-2013, 22:09
شرح شاامل تبارك الله عليك

انصح من لا يعرف اوامر السوق ان يقرأ هذا الموضوع

بتمعن وبالتوفييق

saly_elnahas
01-29-2013, 22:31
موضوع اكثر من رائع وعرض جيدا جدا
ربنا يبارك لك

ملكة الرومانسية
01-29-2013, 22:58
جزاك الله خيرا اخي العزيز دائما تفيدوننا با تقدموه من معلومات ولكن الموضوع فعلا غني بالمعلومات الهامه تسلم يدام وسلمت اناملك علي الطراح الرائع

medo323
01-29-2013, 23:24
بارك الله فيك ناس كتير بدأت تنزل شروحات اهو ان شاء الله المنتدى هيبقا فيه موسوعة جامدة واتمنى ان تستمر فى موضوعات ناجحه

a5060
02-14-2013, 14:27
حياكم الله جميعا
كفيت ووفيت وشرحت كل حاجه ربنا يباركلك ياشيخ
تمنياتى بحظ اوفر للجميع

نور مريم
02-14-2013, 14:32
موضوع مفيد اخى الكريم خاصه للناس اللى داخله السوق جديد

وكنت فاكراها الاوامر المعلقه فقط بس لقيتها اكتر

FaTi
02-14-2013, 15:29
شكرا لك على المجهودات التي تقدمها من اجل
افادتنا وخاصه نحن المبتدئين جزاك الله الف خير يا اخي الكريم

ibrahiem2012
02-14-2013, 18:20
شكرا اخي علي توضيح الاوامر المعلقه للسوق التي تعد واحده
من المزايا لمنصه الميتا تريدر

كمبر
02-14-2013, 18:51
شكرا اخي العزيز علي هذا الشرح المفيد ونتمني منك الشرح الجديد والمفيد.

أسماء
02-14-2013, 19:00
شرحك ممتاز وسوف يفيد اى شخص يقراه لان امور السوق لابد من معرفتها
حتى لا نضيع الدنيا اثناء التداول من دون معرفة ما هى اوامر السوق

spiderforex
02-14-2013, 21:10
شرحك ممتاز وسوف يفيد اى شخص يقراه لان امور السوق لابد من معرفتها
حتى لا نضيع الدنيا اثناء التداول من دون معرفة ما هى اوامر السوق

نعم أخي الكريم الموضوع هو مشروح بشكل جيد والموضوع الذي قام به الاخ صاحب الموضوع هو موضوع مهم جدا لأنه في ناس كثير حتى من أصحاب التجربة المتواضعة ومزالوا يتلخبطون في هذه الاوامر

bourhan25
02-14-2013, 21:13
السلام عليكم صديقي مشكور كثير على الموضوع المميز ورائع
تقبل مروري وتحياتي ...مشكور مجددا

medo144
02-14-2013, 21:28
موضوع جميل جدا ومفيد جدا للمبتدئين الذين لا يعلمون كيفيه وصع اوامر الدخول او الخروج من الصفقات
وغير ذلك من الامور المهمه لاى مضارب

حسن
02-14-2013, 21:57
مشكور يا اخى على هذا الشرح
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا وايوكن افادة للكثير من الاعضاء

سكوفيلد
02-14-2013, 22:20
بالفعل الشرح من الاشياء التى تفيدك جدااا وعليك بالتعلم منها لا نك ان لم تتعلم من مثل هذه الاشياء
لن تجد اى شيئ جيد يعلمك وهناك مواضيع اليوتيوب هى تكون اكثر فائده

بشير حمدان
02-14-2013, 22:25
السلام عليكم
انا كمبتدئ استفدت من الموضوع وشكرا لك يا غالى على الشرح الوافى
كان فيه حجات مش فاهم معناها فعلا

sameh1313
02-14-2013, 22:30
موضوع رائع بارك الله فيك يا اخي و زادك من علمه

bidaaa
02-14-2013, 23:00
بسم الله الرحمن الرحيم
مكورين والله يا اخواني علي المشاركات المفيده
وبالتوفيق ان شاء الله

aya essam
02-14-2013, 23:04
الحقيقه انا شايفه الموضوع مفيد جدا والطرح اكثر من رائع
والى الامام دائما
وجزاك الله خيرا اخى الكريم

tamer al abboushi
02-21-2013, 14:50
السلام عليكم موضوع ممتاز اخي فيجب على كل متداول مبتدأ فهم اوامر السوق جيدا ومعرفه القيمه التي تمثلها هذه الاوامر وكيفيه الاستفاده منها فهي اوامر مفيده جدا ولكن يجب التعامل معها بناءا على تخطيط وتحليل مسبق للسوق ويمكن من خلال استخدامها التغلب على العواطف ومراقبة السوق لحظه بلحظه

maroc_forix
02-21-2013, 18:02
ا

1- Market Order
2- Entry Order

A * Buy Entry Limit
B* Buy Entry Stop
C* Sell Entry Limit
D*Sell Entry Stop

3- Limit Order

ويسمى امر جنى الارباح

4- Stop Loss
ويسمى امر ايقاف الخساره

Currency pair
Bid price
Ask price
EUR/USD
1.5629
1.5631

1- Market Order

2-Entry Order
* Buy Entry Limit
· Buy Entry Stop

· Sell Entry Limit

· Sell Entry Stop
3- Limit Order

4- Stop loss

لا يزال الاموامر المغلة غامضة علي الارجوا اضافة امثلة و صور للموضوع
و شكراا على ما بذلته من مجهود للتقديم هذا الموضع الخاص بالمحترفين و من في طريقهم

hanyfox
02-21-2013, 18:37
وهناك العديد من اوامر السوق والتى تمكن العميل من تنفيذه صفقاته بسهوله ويسر وتوفر عليه متابعه الشاشه طوال اليوم

Ahmed Shokeir
02-21-2013, 19:25
شكرا اخى عهلى موضوعك الرائع الذى استفدت من كثيرا وارجو منك المزبد من هذة المواضيع حتى استفاد منها

الياسر
02-21-2013, 19:33
والله بجد معلومات مفيده والواحد بيستفيد من الردود بصرف النظر عن البونص
وتكرمت اخى لك الشكر على ما اوضحته

ayoubhab
02-21-2013, 19:41
انا اريد التعلم هل هناك من مواقع و كتب تنصحون بها و هل من نصائح لانني مبتدئ

ahamed ali
02-22-2013, 20:02
اهلا بيك معانا فى الفوركس ياريت متحرمناش من شروحاتك
دى فى موضوعات اخرى كتير شرحك اسلوبة كويس
ممكن يفيد ناس كتير وتقبل مرورى اخى الكريم

4life
02-22-2013, 20:32
اخى الفاضل فى هذا الموضوع وان شاء الله نشارك معلوماتنا لتعم الفائدة على الجميع

karkar
02-22-2013, 20:54
متنسوش الاسليبينج او الزحلقه وهى تغير السعر وقت الوضع او الاغلاق
دعواتكم معايا عشان اعوض خسارتى

tayani
02-22-2013, 20:56
تحية طيبة
التوفيق اخى الفاضل فى هذا الموضوع وان شاء الله نشارك معلوماتنا لتعم الفائدة على الجميع بأذن الله

prince of dark
02-22-2013, 21:31
بجد مشكور يا اخى الكريم على الموضوع الجميل حقا ويارب يوفقنا كلنا وتقبل مرورى اخى الكريم وتسلم الايادى على الموضوع الجميل وربنا يوفقنا

speed-man
02-22-2013, 21:33
حابب اشارك واقول ان توقف الخسارة فى انواع منة فى توقف الخسارة العادى اللى انت بتحددة وفى توقف الخسارة المتحرك اللى بيزيد كل ما لاصفقة تكون رايحة للهدف بتاعه

Abdo_Abdo
02-22-2013, 21:34
موضوع مفيد وشامل لكل من يرغب في الحصول علي المعلومات الكافية لبدء التدرب او
التداول علي الفوركس ويجب معرفة هذه المعلومات بدقه من اجل المقدرة علي التداول

سليم
03-11-2013, 13:04
شكرا أخي الكريم على هذا الشرح
معلومات أساسية يجب تتبعها و التعويل عليها
بارك الله فيك أخي الكريم

nile line
03-11-2013, 13:36
شكرا لك اخى الكريم على هذا الدرس الاكثر من رائع بالفعل كل متاجر فى الفوركس
لابد ان يكون عنده هذه المعلومات لكى يستطيع ان يتاجر فى الفوركس .

emy anwer
03-11-2013, 15:54
موضوعك رائع والشرح وافى وفعلا الموضوعات اللى زى كدة بتفيد اكتر المبتدئين اللى لسه بيتعلمو الفوركس وفى معلومات كتير ناقصاهم وانا بصراحة اولهم
لانى اول مابلاقى موضوع شبه كدة بفرح كدا لانى بتعلم من كتير حجات ماكنتش فهماه من قبل وجزاك الله كل خير على مجهودك الذى بذلتة لتفيد
باقى اعضاء المنتدى

buxgaineregy
03-12-2013, 11:49
نرجوا من الادارة الالتفات الى هذا الموضوع الاكثر من ممتاز و تثبيته حيث انه من المواضيع التي
تصنف كمرجع لكل مبتدئ وشكرا اخي الغالي على الطرح المميز و القوي ولا تحرمنا من مجهودك

forex2man
03-12-2013, 11:55
ومتابعة اعمالنا الاخرى

ramyforex
03-12-2013, 23:20
شكرا اخي على المعلومات القيمة والي سيستفيد منها المبتدئيين لا محالة فهي ضرورية لكي يتعلموها خصوصا من لا يتقن الانجليزية
ونتمنى ان طبقو ما فهموه في الحساب التجريبي كي لتقي النضري بالتجريبي لتكتمل الصورة لديهم

matrcx
03-14-2013, 06:18
السلام عليكم

مجهود رائع اخى العزيز مشكور كتير على هذا الموضوع الرائع واهلا بيك معانا فى المنتدى بالتوفيق للجميع

mero mohammed
03-14-2013, 07:00
شكرا على هذه الشروحات وشرحها المبسط
وفعلا الاوامر التى بتصدر هى من العميل للشركات الوساطه لتنفيذها وتنفيذ الصفقات المطلوبه من قبل العميل

tamanna
03-14-2013, 09:02
حابب اشارك واقول ان توقف الخسارة فى انواع منة فى توقف الخسارة العادى اللى انت بتحددة وفى توقفهذا الموضوع المفيد بارك الله فيك
و إن شاء الله يستفيد منه الاخوان في انتظار باقي مواضعيك

ahamed ali
03-15-2013, 21:44
ر السوق هو أمر البيع أو الشراء لطلب حالي أو عرض سعر
ويشير السعر عادة إلى السعر المعروض الذي يظهر على برنامج التداول

rafikwood
03-15-2013, 21:45
الطرح يشمل معلومات قيمة وجميلة
لا تحرمنا من هذه المعلومات القيمة

Mr.JoCKeR
03-15-2013, 22:02
موضوعك جميل و منسق احسن تنسيق

مشكور اخي الكريم و بركة الله

بالتوفيق لنا و لكم

make
03-15-2013, 23:29
الاوامر دى مهمه اوى
ياريت لو كان فى شرح فيديو هيسهل اكتر

forex2man
03-16-2013, 18:13
الربح

Ahmed Dahab
03-16-2013, 18:17
لا شك ان السوق فى الفوركس كالمحيط الذى يجهلة الكثير ولابد ان تكون ملم بالملاحة كى تنجو

insta client
03-16-2013, 18:29
بجد الواحد مش عارف يقولك ايه يااخى الكريم وبجد ربنا يوفقك باذن الله تعالى وتقبل مرورى اخى الكريم وننتظر مزيدك

ramzi-s
03-16-2013, 18:45
شكرا اخي غلى التوضيح تبدو الفكرة جيدة خاصة للمبتدئين يبدو انني ايضا ساجربها مشكور اخي على الجهد المبدول

forex2man
03-16-2013, 21:22
الربح

hebkar
03-16-2013, 22:07
طرح اكثر من رائع فعلا جيد جدا
انا احفظهم ثم انساهم اعتقد ان التكرار هو ما يجعلنى اتذكرهم
تقبل مرورى والف شكر لحضرتك

capo ahlwy
03-23-2013, 17:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم شكرا على المشاركه الطيبه دى واتمنى من الكل انه يكون استفاد
يعنى وربنا يوافق الجميه ويريت الاعضاء الى عندها خبره بالموضوع دا تفدنا عشان نستفاد