PDA

View Full Version : هل سوف تتركها ؟

Pages : [1] 2 3 4

jans
06-24-2012, 02:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هل مجال الفوركس إذا حقق لك ربح جيد هل أنت سوف تترك وظيفتك ويكون عملك الفوركس فقط ؟

sho
06-24-2012, 03:04
بالنسبة لى انا لا افضل ابدا ترك وظيفتى الاساسية للتداول فى سوق الفوركس بوقت كامل مهما حققت من ربح فى اللتداول وذلك لعدة اسباب اولها ان سوق الفوركس هى سوق تحتوى على مخاطرة كبيرة ... ثانيا لا افضل ترك العمل فى ارض الواقع حيث انة مفيد للمجتمع ولى ..

nrgslawi
06-24-2012, 03:06
انا في الحقيقة تخليت عن وظيفتي منذ سنتين واشتغل في في الفوركس وفي ادارة مواقعي الشخصة وبعض الانشطة على الانترنت والحمد لله

sunlight
06-24-2012, 03:09
انا في الحقيقة تخليت عن وظيفتي منذ سنتين واشتغل في في الفوركس وفي ادارة مواقعي الشخصة وبعض الانشطة على الانترنت والحمد لله

والله حسب الشغل يعنى مثلا حضرتك مش هاتبقى دكتور او صيدلى او مهندس او بتشتغل فى شركه كويسه وتسيبها طبعا لالالا اما لو الشغلانه مش جايبه همها ومرتبها ضعيف جدا يبقى تسيبها احسن وتبقى رجل اعمال ناجح

mahmoud 0711
06-24-2012, 03:09
بالطبع لايمكن لااحد ان يترك مجال عمله الأصلي ليتفرغ للمتاجرة بالفوركس فهي مجرد وسيلة لذيادة دخلك لكن من المخاطرة الأعتماد الكلي عليها

Mr.GooDMaN
06-24-2012, 03:26
لا لن يحدث ابداا ان شاء الله فالفوركس غير مضمون
يوم ف جيبك ويوم انت اللي ف جيبه وياريت يوم واحد اللي ف جيبه دحنا ف جيبه ع طول هههههههههه

kingman
06-24-2012, 03:26
هو السؤال من الأسئلة التى تتكرر كثيرا وفيه موضوع مشابه له فى القسم وهو فعلا بيشغل ناس كثير هذا السؤال
وانا من رايى انه من الخطا ان يترك الأنسان وظيفته من اجل الفوركس الا اذا كانت وظيفته غير جيدة اولن يكون فيها ترقى او مستقبل واشبه بالعمل اليومى فيستطيع مع الوقت والخبرة تركها ويتفرغ للفوركس بعد ان يستطيع ان يحقق منه بعض الأرباح الجيدة
ومع ذلك انا ضد ترك الوظيفة من اجل الفوركس

gemmy
06-24-2012, 04:17
انا بالنسبالى لا ارجح الفكرة دى اطلاقا لانها مهنة برضو مليئة بالمخاطر و ممكن فى لحظة افلس و اشحت
اعتقد الافضل اتخاذها مهنة اضافية و الاعتماد على مهنتك الاساسية اللى ليها دخل ثابت فى الحياة العادية

Mostafa Mando
06-24-2012, 04:58
هو السؤال من الأسئلة التى تتكرر كثيرا وفيه موضوع مشابه له فى القسم وهو فعلا بيشغل ناس كثير هذا السؤال
وانا من رايى انه من الخطا ان يترك الأنسان وظيفته من اجل الفوركس الا اذا كانت وظيفته غير جيدة اولن يكون فيها ترقى او مستقبل واشبه بالعمل اليومى فيستطيع مع الوقت والخبرة تركها ويتفرغ للفوركس بعد ان يستطيع ان يحقق منه بعض الأرباح الجيدة

صحيح يا اخي الفوركس او اي عمل على الانترنت لا يغني عن العمل الحقيقي لكن اذا

كانت الوظيفة الحقيقة فيها ذل او تضيع وقت مقابل مرتب زهيد يجب تركها لوظيفة احسن

aminos
06-24-2012, 10:11
السلام عليكم
لا لاأعتقد أن هنالك يوما سأقوم فيه بعمل الفوركس كوظيفة رسمية لي
لأني لا أتق به و يمكن في يوم من الأيام أن يدهب الحساب أمام عينيك
و الله أعلم

deadlyfox
06-24-2012, 10:59
انا عن نفسى الفكرة دى ماتنفعش معايه لان الفوركس معايه انا ماعتقدش انه ينفع يبقى مصدر الدخل الاساسى
اعتقد اننا ماينفعش اننا نحط حياتنا على المخاطرة بتاعت الفوركس

okash
06-24-2012, 11:01
لا طبعا الفوركس لا يوجد فيه امان مثل بقية الوظائف لذلك يجب الخذر من ترك الوظيفة والتفرغ للفوركس
اما اذا كنت قد تقاعدت وخرجت من الوظيفة او حصلت المعاش ممكن ان تتفرغ للفوركس

2x1
06-24-2012, 11:03
اعتقد لو انا موظف بسيط ودخلي بسيط والفوركس حققلي دخل جيد بحيث انة ممكن استخدمه في مشروع يحقق لي دخل اخر ساترك الوظيفة لاتفرغ لمشروعي والفوركس معا

Mohamed90
06-24-2012, 12:38
اعتقد لو انا موظف بسيط ودخلي بسيط والفوركس حققلي دخل جيد بحيث انة ممكن استخدمه في مشروع يحقق لي دخل اخر ساترك الوظيفة لاتفرغ لمشروعي والفوركس معا

السلام عليكم ممكن تبقى الفكرة التي ذكرتها جيدة و لكن الفوركس ليس مجال سهل كما يتصوره البعض و هو مجال غير مضمون الربح
و ممكن تفتح مشروع من ارباحك في الفوركس و لكن لا تترك عملك حتى تكمل مشروع يبدا العمل و تحقيق ماتريده قبل ان تفقد عملك و مشروعك

ahmed
06-24-2012, 12:43
انا لا افضل ذلك لان مجال الفوركس من ناحيه غير مضمون ومن ناحيه اخرى
هناك الكثير من الضغوط فى هذا السوق اتمنى البعد عنها اكثر من متابعتها

yassoo011
06-24-2012, 12:47
انا شخصيا لو حققت ربح جيد يمكنه فتح مشروع
شخصي ممكن اترك عملى واتفرغ لادارة مشروعي وتجارة الفوركس
وهذا ما اتمناه ان يحدث في المستقبل واسعى الى تحقيقه

kimokonolove
06-24-2012, 13:05

هل مجال الفوركس إذا حقق لك ربح جيد هل أنت سوف تترك وظيفتك ويكون عملك الفوركس فقط ؟

لا طبعآ العمل الأساسى هو الأفضل فلو قررت ترك الوظيفة يجب ان يكون لدى مال فائض وبعيد عن الفوركس وليكن مليون دولار
فى هذة الحالة اترك الوظيفة واعمل مشروع استثمارى بجانب الفوركس طبعآ لاكن لابد من وجود شىء ثابت بجانب الفوركس
او اعمل وديعة بالمليون دولار واسحب الأرباح شهريآ مع العمل فى الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-24-2012, 14:08
اكبر غلط ان الانسان يترك وظيفته الاساسيه

انت ممكن تنظم وقتك ياغالى

وتروح شغلك الاساسى وتشوف عملك - ولما ترجع تشوف السوق وتابع الفوركس

mohamedfx2005
06-24-2012, 14:22
السلام عليكم ورحمة الله
لا يا اخي لا يمكن ترك الوضيفة الاساسية من اجل الفوركس الا في حالة انه كان راس مالك كبير وبالتالي هذا يسمح لك بالمتاجرة مخاطرة قليلة جدا وتحقيق مبلغ محترم مساوي او كبير لدخلك في وضيفتك
بامكانك تقسيم وقتك بين العمل الاساسي والفوركس وانا اعتقد ان هذا هو احسن حل والله اعلم

tarek22
06-24-2012, 22:47
الفوركس لا يمكن ان يكون وظيفة اساسية في ضل تقلباته الخطيرة فافضل ان يكون وظيفة ثانوية

simo424
06-24-2012, 22:55

لا اعتقد دالك ف بالنسبة لي هو هواية او عمل تانوي و ليس اساس الدخل الي لازم يعتمد عليه الواحد مهما كان بيحقق فحيجي يوم حيخسر فيه كل شيء

aminos
06-25-2012, 00:25
الفوركس لا يمكن ان يكون وظيفة اساسية في ضل تقلباته الخطيرة فافضل ان يكون وظيفة ثانوية

السلام عليكم
نعم بالضبط يا أخي من الخطير فعلا أن يكون الفوركس وظيفة أساسية
فمن الأحسن أن يكون الفوركس لزيادة الدخل فقط

Mtec
06-25-2012, 00:38
انا لا افضل الاعتماد فقط على الفوركس ، لانه عمل غير قار ، اي يمكن ان تربح يوم و تخسر يوم اخر لان الفوركس متقلب بشكل دائم

hehelibeb
06-25-2012, 02:59
لا يمكن أن أترك وظيفتي ولو كان الراتب زهيد لأن الفوركس
يمكن المتاجرة به موازاة مع العمل أو الوظيفة التي أشتغل بها
يقول المثل المغربي : الذي له باب واحدة الله يسدها عليه

safiforex
06-25-2012, 03:02

و هذا هو الكلام العين العقل ، لان الفوركس ما هو الا وسيلة لجني الاموال فقط ليس الا
اما ان نتخده عملا مقابل العمل الوظيفي فهذا خطأ و من يعتقد هذا فانه سيرتكب حماقة اكيد سيندم عليها في ما بعد
و ذلك لسبب بسيط ان الفوركس ليس له امان على الاطلاق

mage
06-25-2012, 03:54

بالفعل ما يميز الفوركس انه يمكنك العمل به فى اى وقت تريد سواء بعد انجاز العمل او فى اوقت انت تريد العمل به فى الفوركس ولهذا السبب اعتقد ان الغالبية يعملون فى الفوركس من اجل العمل الحر وتحقيق النسبة الكبيرة منا لارباح بكل سهولة

KOGI
06-25-2012, 08:29
لايمكن لااحد ان يترك مجال عمله الأصلي ليتفرغ للمتاجرة بالفوركس فهي مجرد وسيلة لذيادة دخلك لكن من المخاطرة الأعتماد الكلي عليها

dodovedo
06-26-2012, 20:53
اخى الكريم
لا اترك وظيفتى فهى دائمه اما الفوركس غير دائم ومش مضمون
تقبل احترامى

okash
06-26-2012, 21:09
من خلال قرأتي لتعليقات الزملاء هنا وجدت بعض الاعضاء قد تركو وظائفهم لأجل الفوركس ولكن هذا من وجهة نظري يء خطأ لأن الفوركس لا تحتاج الى تفرغ تام ولكن بعض الوقت خلال النهار كافي لكي تجني الارباح

zikooo014
06-26-2012, 22:53
طبعا لأ مش هترك وظيفتي ... لان زي ما بكسب من الفوركس اكيد ممكن اخسر
فا انا افضل الفوركس كعمل اضافي بجانب وظيفتي

aboualy
06-26-2012, 22:55
انا لا افضل الاعتماد فقط على الفوركس ، لانه عمل غير قار ، اي يمكن ان تربح يوم و تخسر يوم اخر لان الفوركس متقلب بشكل دائم

فعلا اخى العزيز الفوركس بطبعه متقلبل ولذلك لا يمكن الاعتماد عليه كعمل اساسى بل يجب ان نتخذه كعمل اضافى وكمصد دخل اضافى

i5land_man
06-26-2012, 22:57
فعلا اخى العزيز الفوركس بطبعه متقلبل ولذلك لا يمكن الاعتماد عليه كعمل اساسى بل يجب ان نتخذه كعمل اضافى وكمصد دخل اضافى

ويا ريت لو نعتمد علي وظيفة او تجارة اخر كمورد اساسي لينا ونقتطع جزء من دخلنا الاساسي ونستثمروه في الفوركس
بحيث لو ربحنا فبها ونعم ولو خسرنا نكون مخسرناش العائد الاساسي

sami
06-26-2012, 23:02
أنا تركت الوظيفة فعلا و تفرغت لتجارة الفوركس،لأن لي طموحات عديدة أود تحقيقها و لن يتأتى لي ذلك إلا من خلال الفوركس،أعلم أن قرار ترك الوظيفة ليس بالقرار السهل،و يلزم المتاجر أن يكون قد حاز الخبرة في الفوركس،و بإستطاعته تحقيق أرباح شهرية توفر له العيش الكريم ثم يستطيع حينها أن يقرر ترك الوظيفة

saad
06-26-2012, 23:05

pimo
06-26-2012, 23:08
نعم سوف اترك الوظيفة اذا حقق لي الفوركس راس مال جيد افتح به مشروع خاص بي لكي اصبح اعمل لمصلحتي الشخصية ولا اتكل علي الوظيفة التي لا تنفع

omar kapo
06-26-2012, 23:12
الفوركس ليس وظيفة اساسية فمثل اذا ضاع كل مالي ماذا افعل لكي اجمع مبالغ من المال الكثيرة لا يوجد شي
ولكن اذا وجد عمل اضافي فهذا افضل لي من ان يكون عمل واحد فقط
غير ذالك عمل واحد سوف امل
فالعمل الروتين يجعلك تمل

---------- Post added at 08:12 PM ---------- Previous post was at 08:10 PM ----------

نعم سوف اترك الوظيفة اذا حقق لي الفوركس راس مال جيد افتح به مشروع خاص بي لكي اصبح اعمل لمصلحتي الشخصية ولا اتكل علي الوظيفة التي لا تنفع

اوفقك الراي ولكن عندما يحقق لي راس مال استطيع من خلاله فتح مشروع اكسب من خلاله اموال كثيرة فقط ف هذا الحالة اقوم بانشاء مشروع خاص بي
الا جانب التداول ايضا
لتكبير المشروع

The Mester X
06-26-2012, 23:24
اخى الكريم
تقبل احترامى

اممم ايوه اخوي لا يجب ترك الوظيفة حاليا بالسبب الفوركس ولكن يمكن ذلك لو اصبحت خبير في الفوركس
و تصيب نسبة كبيرة من الصفقات الناجحة مع مبلغ او راس مال كبير يمكن ماتهتم بزظيفتك بسبب كثرة الجهد و قلت الراتب الذي لا يقارن من ارباحك

saad
06-26-2012, 23:27

abdello052
06-28-2012, 05:39
بالطبع لايمكن لااحد ان يترك مجال عمله الأصلي ليتفرغ للمتاجرة بالفوركس فهي مجرد وسيلة لذيادة دخلك لكن من المخاطرة الأعتماد الكلي عليها

HUSSENEY
06-28-2012, 20:01
سوف اقوم بفتح مشروع
اتمنى فتح كافية عالميا
وافتح فى مكتب اتابع علية الفوركس وادارة الكافية معا

AhmedMagnifico
06-28-2012, 20:57
يوم ف جيبك ويوم انت اللي ف جيبه وياريت يوم واحد اللي ف جيبه دحنا ف جيبه ع طول هههههههههه
مظبوط
وكمان علشان تسيب الفوركس محتاج انك تدرس مجال المال والاعمال بحيث انك تكون ضامن الربح ان شاء الله
لانه هيكون مصدر رزقك الوحيد !

compaq0
06-28-2012, 21:20
نعم بكل تاكيد ساترك العمل الروتينى و الاستيقاظ مبكرا لا احد يريد ان يراسه احد او يتحصل على مرتب ثابت نهايك كل شهر اذن ماذا لو اجتهدت اكثر لما اجتهد اكثر مادمت ساحصل على نفس العائد؟!

sky44
06-28-2012, 21:25
السلام عليكم
في رأيي و بكل صراحة ادا استطعت ان احترف الفوركس و اجني منه مبلغ محترم في كل شهر لا اعتقد اني سأضيع وقتي في العمل بل بالعكس سأحاول ان ارتقي في هدا المجال و اجني منه اكثر و اكثر.

madoxegy
06-28-2012, 21:27
فى مثل بيقول عصفور فى اليد خير من 10 على الشجرة
لو ماسك شغل بيدخلك دخل ثابت مينفعش تسيبه عشان حاجة مش مضمونة

deadlyfox
06-28-2012, 22:22
اخى الكريم انا من راى المتواضع جدا بشوف ان الفوركس بالنسبه ليه حتى لو حققلى مكسب كبير
مينفعش يكون هو رقم 1 فى حياتى واخلى حياتى كلها واقفه على مخاطرة
انا الفوركس بالنسبه ليه مساعده لكى تكون دخل اضافى

ابو محمد
06-28-2012, 22:32
انا بالنسبه لي لا لن اتركها وبذات اذا حصلت
على طريقه ممتازه في الربح واجني منها المال

mony
06-28-2012, 22:39
لا يمكن ان اعتمد عليه بمفرده حتى ولو حققت ارباح كبيره لان الفوركس عمل محفوف بالمخاطر وفيه مكسب وخساره

ahmed saleh
06-28-2012, 22:44
من الممكن ان افعل هذا ولكن غاليا لا لانى احب العمل الثابت وسوف ااخذ الفوركس وظيفة اخرى
ولكنى لم اخذ الفوركس كوظيفة اساسية

Mostafa Mando
06-28-2012, 23:13
عن نفسي انا اكيد لا يا اخي حتى لو معي المليون لن اترك الفوركس اطلاقاً انا احب مجال الفوركس

وحتى لو بالفرض انا مثلاً عملت مليون دولار من الفوركس اعمل مليون تاني مش هيخسر

konine
06-28-2012, 23:22
أولا أنا طالب و في أخير عند تخرج من جامعة رائكون شمور ( بدون عمل)
لذلك فالفوركس هو عملي تانوي ولن أعمل أجعله دخل رئسي و بالخص أني أري أن أصبح مالك موقع مشهو و هو سيكون دخلي رئسي
الله كريم

kingman
06-28-2012, 23:24
مظبوط
وكمان علشان تسيب الفوركس محتاج انك تدرس مجال المال والاعمال بحيث انك تكون ضامن الربح ان شاء الله
لانه هيكون مصدر رزقك الوحيد !

والدراسة هتكون بأذن الله سهلة لأن مصادر التعلم اصبحت موجودة ومتعددة على الأنترنت وده شئ مفيد جدا بان يجعل الانسان يعتمد على نفسه ويحصل على العلم المناسب الذى يفيد متاجرته

jihadazzam
06-28-2012, 23:29
انا بالنسبه لي لا لن اتركها وبذات اذا حصلت
على طريقه ممتازه في الربح واجني منها المال

السلام عليكم
طبعا معك حق صرلنا 3 سنوات نحن والفوركس لا نقدر نستغني عنه

Heba samir abdallah
06-28-2012, 23:35
من الخطأ ترك وظيفتك الاساسيه حتى تعمل فى الفوركس لان ربح الفوركس غير مضمون ابدا

zaki_ziad
06-28-2012, 23:47
بالنسبة لي مستحيل اتخلى عن عملي الدائم بسبب ربحي الكثير في الفوركس لو نفرض مثلا انه حصل خلل في سبكة الانترنت عندك من المنرل او في المنطقة التي تسكن بها و انت كان كل عملك و مستقبلك متركو على الفوركس
لا يوجد انترنت لا تستطيع حتى الاطلاع على حسابك و ارباحك لمدة مثل 10 ايام او اكثر اكيد راح تخسر اولا الربح من الفوركس و ثانيا لتخليك عن منصب عملك الدائم

fx-man
06-28-2012, 23:51
بالنسبة لى انا لا افكر فى ترك وظيفتى والعمل فى الفوركس فقط
لانى لن افرط فى مصدر ربح ثابت مقابل مصدر ربح غير ثابت (العمل فى الفوركس ) .

sendrala ahmed
06-28-2012, 23:54
الى الان لم اقرر ولكن من الواضح ان معظم من يدخل هذا المجال لا يقدر على التخلى عنه

khaled zizo
06-29-2012, 05:12
ما يميز الفوركس انه يمكنك العمل به فى اى وقت تريد سواء بعد انجاز العمل او فى اوقت انت تريد العمل به فى الفوركس ولهذا السبب اعتقد ان الغالبية يعملون فى الفوركس من اجل العمل الحر وتحقيق النسبة الكبيرة منا لارباح

derfcase
06-29-2012, 09:02
في الحقيقة انا سمعت عن اناس كثيرين تركو اعمالهم فعلا و تفرغو للفوركس
و قد تكلمت مع احدهم و اخبرني ان وظيفته الحالية هي الفوركس فعلا و لكنه لم يفعل ذلك الا بعد مرور اكثر من 7 اعوام من متاجرته بهذا السوق

mohamed adel
06-29-2012, 09:14
انا عن نفسى لا اعتقد انى ممكن اترك وظيفتى واكتفى بالعمل فى الفوركس
وذلك لان وظيفتى والفوركس لا تؤثر احدهما على الاخر واكن فى المستقبل اذا زادت اربحالى لما لا اترك وظيفتى واتفرغ للفوركس
لكن الان على اعتقد ذلك

xtomorrow
06-29-2012, 13:46
الفوركس عمل من الاولوية الثانية
وانا عن نفسي لن اترك وظيفتي الاولية
والفوركس اعتبر ارباحها كدخل تكميلي واضافي
يعني ممكن الربح يكون اسبوع ويغيب اسبوعين

ابو محمد
06-29-2012, 13:50
والله هو الواحد صعب يفكر انه يتركها بس اذا الواحد
يخسر فيها طبعا بدي اتركها ولا افكر فيها

bousshimin
06-29-2012, 13:53
لا أعتقد يأخي أني سوف أترك سوق فوركس حتى لو حقق لي مكاسب كبيرة بل سوف أقوم بمواصلة التدوال
لأن عمل فيه ممتع وشيق وأصبحنا من مدمنين على تجارة في فوركس

devloppman
06-29-2012, 13:54
الفوركس ليس له أمان مرة يخليك ملك ومرة يخليك على الحديدة
طبعا مش لازم حد يستغنى عن وظيفته الأصلية

hppt
06-29-2012, 13:54
لا طبعا ازاي اسيبة نفطر خسرت كل فلوسك في الفوركس هتجيب فلوس منين بقا صعب
وكمان انتا متضمنش يمكن عملك الاساسي يكون المصدر المهم عن الفوركس انا افضل العملان

hossam eldeen mohamed
06-29-2012, 13:56
طبعاا اكبر خطا ان تترك وظيفتك وتتفرغ في العمل للفوركس لأنك في اي لحظة ممكن تخسر كل شيء

zher_albanfsij
06-29-2012, 13:58

بالنسبة لي مهما حققت من ربح في الفوركس وأقصد بالربح المبلغ الذي أحلم فيه (بس مش حقول المبلغ الان هههههه) ربما أترك عملي وأعمل المشروع الذي أحلم فيه

omar kapo
06-29-2012, 14:00
اعتقد اه اني سوف اترك وظيفتي
ولكن هذا ف حدود اذا توفر لي مبالغ ما اقوم بها لعمل مشروع خاص بي
يعني + طبعا دخلي من الفوركس
ابدء افكر ف اشياء اخري
واترك الفوركس

magic777
06-29-2012, 17:23

وانا معاك في الرأي ده واعتقد ان مافيش داعي اصلا ان انسان يترك وظيفته علشان الفوركس
مهما كان وصل ليه لمستوى جيد لانه هو اصلا لما بيوصل للمستوى الجيد ده
مابيكونش محتاج وقت كتير لمتابعه السعر والكلام ده

Mostafa Mando
06-29-2012, 18:47
الفوركس ليس له أمان مرة يخليك ملك ومرة يخليك على الحديدة
طبعا مش لازم حد يستغنى عن وظيفته الأصلية

يا اخي مهما كان الربح من الانترنت يعيد عليك دخل جيد يجب ان يكون بجانب الوظيفة الحقيقية

والفوركس معروف مكسب وخسارة لكن بالممارسة وادارة راس المال الصحيحة سوف تستطيع السيطرة على الخسارة

mido303037
06-29-2012, 18:49
لا طبعا
حتى لو جاب الملايين يجب ان اهتم بعملى واتعامل مع الناس
مش احبس نفسى قدام الكمبيوتر من اجل المال

elazez
06-29-2012, 18:50
اعتقد انه لا يمكن جعل الفوركس الوظيفة الاولي
الا بعد عدد سنوات خبرة في المجال حينها فقط يمكن ترك الوظيفة اذا كان في المقابل
الفوركس سيعوضني بمقابل اكثر

pimo
06-29-2012, 18:52
نعم تستطيع ان تترك الوظيفة اذا حققت مبلغ جيد لكي تبدء به مشروع جيد وتعمل به بكل جهدك هذا افضل من الوظيفة التي سوف تتركها لشخص اخر ينتفع بها اما انت فلك مشروعك الخاص

hesham1046
06-29-2012, 18:57
طبعااااااااااااااااااااا انا اصلا عملى الوحيد هو الفوركس الانو هو الوحيد اللى قوف جنبى بعد ما الكل تخلى عنى علشان كدة انا بحب الفوركس جداا الانة صديقى الوحيد
بصراحة مهما اغتنيت عمرى ما اسيب الفوركس
تحياتى لكم

amrmorasamir
06-29-2012, 19:04

مستحيل انى اسيب وظيفتى عشان الفوركس ياباشا والفوركس عندى مجرد هوايه او عمل اضافى عشان ازود بيه دخلى الشهرى

Rami
06-29-2012, 19:06
لن يكون هذا باذن الله وانا اقول لك على الصعيد الشخصى
فالفوركس دوره تكيلى فى حياتى وليس اساسى
وان حدث ان اعطانى مردود مادى جيد
تحياتى لك

Mostafa Mando
06-29-2012, 19:41
مستحيل انى اسيب وظيفتى عشان الفوركس ياباشا والفوركس عندى مجرد هوايه او عمل اضافى عشان ازود بيه دخلى الشهرى

صحيح يا اخي عمرو الفوركس مجرد عامل تحسين معيشة وتزويد دخل

ليس اكثر يعني مش عمل اساسي يعتمد عليه فالفوركس خطير جدا وحساب يمكن ان تخسر فيه كل شئ في لحظات

i5land_man
06-29-2012, 19:48
صحيح يا اخي عمرو الفوركس مجرد عامل تحسين معيشة وتزويد دخل

ليس اكثر يعني مش عمل اساسي يعتمد عليه فالفوركس خطير جدا وحساب يمكن ان تخسر فيه كل شئ في لحظات
انت ممكن بعد سنين خبرة في المجال تقدر تعتبروه مشروعك الاستثماري
وتبدء تديروه بنفسك وتجني ارباحه مع الوقت

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 20:14
طبعااااااااااااااااااااا انا اصلا عملى الوحيد هو الفوركس الانو هو الوحيد اللى قوف جنبى بعد ما الكل تخلى عنى علشان كدة انا بحب الفوركس جداا الانة صديقى الوحيد
بصراحة مهما اغتنيت عمرى ما اسيب الفوركس
تحياتى لكم

فعلاً الجميع يتخلى عنا ولكن الفوركس يظل موجود

هتصبحه وتبقا حبيبه ومتغدرش ولا تطمع فيه يبقا حبييك ويفضل طول عمره جنبك

هتطمع فيه هيغدر بيك قبل ما تفكر تغدر بيه

هكذا هو سوق الفوركس ياكبير

elzeel
06-29-2012, 20:15
بصراحه لا لان مهما كسبت من الفوركس او اتقنته هيفضل بالنسبالى عمل اضافى
وليس مصدر كسب اساسى ولابد ان ياخده الجميع هكذا

remo
06-29-2012, 21:05

انا لا استطيع الاعتماد على الفوركس ليكون مصدر رزق اساسى لى لان نسبة الخطورة فية كبيرة جدا مهما كسبت منة لذلك انا اعتمد علية كعامل اضافى لى ولزيادة راتبى الاساسى فقط لا غير

sabre
06-29-2012, 21:11
هوا العكس ممكن لو انا ربحت من الفوركس كويس ممكن اسيبه واعمل اى مشروع اخر
ولاكن مفيش مانع من التجارة فى الفوركس فى اوقات الفراغ فقط

ZOUHAIR_ZIZO28
06-29-2012, 21:21
السلام عليكم
ما بكسب من الفوركس اكيد ممكن اخسر

hesham itch
06-30-2012, 08:32
من الصعب الاعتماد على الفوركس فقط كمصدر رئيسى واساسى للدخل نظرا للخطورة الكبيرة
فى المعاملات اليومية به ولكن عند الوصول الى راس مال كبير يمكن التحدث عن هذا الشأن

waleed adel
07-01-2012, 15:04
ما يميز الفوركس انه يمكنك العمل به فى اى وقت تريد
فبعد عملك الاساسى تاجر كماتحب كعمل اضافى وليس اساسى

ahmed
07-01-2012, 15:06
ما يميز الفوركس انه يمكنك العمل به فى اى وقت تريد
فبعد عملك الاساسى تاجر كماتحب كعمل اضافى وليس اساسى

تمام يا اخى بعد العمل الاساسى افعل ما تشاء فى التداول ولكن يجب
ان يكون هناك اساس تعتمد عليه
او ان تكون محترف فى الفوركس لكى تتفرغ

abdallah elbaz
07-02-2012, 03:55
لا اعتقد اني اترك الوظيفه الاساسيه من اجل الفوركس
لان الفوركس غير مضمون دخله شهريا
انما اجعل من الفوركس مصدر دخل ثان افضل

fxjoseph
07-02-2012, 04:00
معتقدش اني في يوم ممكن اعتمد علي الفوركس كمصدر دخل وحيد وانا ع العموم بحترم المثل اللي بيقول لا تضع البيض كله في سلة واحدة
علشان لو اتكسر مبقاش خسرت كل حاجة لذلك من الافضل للجميع من وجهة نظري ان يجعل له اكثر من مصدر دخل حتي لو كان مصدر يعطي دخل قليل

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 04:03

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
انا عن نفسى ساترك الوظيفه اذا حقق
لى الفوركس ما اريد
وسيكون مصدر دخلى الوحيد اذا وصلت فيه الى مستوى متقدم جدا ومتميز
اتمنى لك التوفيق

madoxegy
07-03-2012, 01:14
انا في الحقيقة تخليت عن وظيفتي منذ سنتين واشتغل في في الفوركس وفي ادارة مواقعي الشخصة وبعض الانشطة على الانترنت والحمد لل

كريم
07-03-2012, 01:19
بالتأكيد لن اتركها الا اذا كانت لا تجني ارباح جيدة بالنسبة لي

او كانت لا تشكل لي اي اهميه بالنسبه لمكسبها

و لا اعتقد اني في يوم من الأيام سأتخلى عنها و الله يوفق الجميع

nada
07-03-2012, 02:26
انا اريد الاطمئان على حياتى المالية فبتالى ليس الفوركس مكان لهذا
فنا ارى انا الفوركس مفتاح لطريق للمشروعك

fx-man
07-03-2012, 03:09
تجارة الفوركس عمل رائع ومربح ايضا لكن بالنظر خطورته بالنسبة لاعمال اخرى سنجد انه اكثر خطورة
واضاقة لذلك الربح من الفوركس غير ثابت ويختلف حسب الاحداث فى العالم لذلك انا افضل الربح الثابت .

king
07-03-2012, 03:21
بالنسبه لى انا اعتمد على هذا الاعتماد على مهنة الفوركس بالاضافه الى مهنتى الاخرى واحقق دخل ممتاز شهرى من المهنتين واعمل على تطويل مهاراتى واسلوبى فى المهنتين بحيث استفيد اكبر استفاده واحقق النجاح والدخل الجيد الذى يؤمن حياتى بشكل مستمر

Mohamed90
07-03-2012, 14:08
السلام عليكم طبعا اخي العزيز انا انضح بعدم ترك الوظائف الرسمية من اجل شئ غير مضمون و متقلب
و يجب التشبث بالوظيفتك حتى مع الربح الجيد من الفوركس و اعتبار الفوركس عمل ثانوي

yassinoh
07-03-2012, 14:21
يوم ف جيبك ويوم انت اللي ف جيبه
وياريت يوم واحد اللي ف جيبه دحنا ف جيبه ع طول

waleed adel
07-04-2012, 15:16
السلام عليكم طبعا اخي العزيز انا انضح بعدم ترك الوظائف الرسمية من اجل شئ غير مضمون و متقلب
و يجب التشبث بالوظيفتك حتى مع الربح الجيد من الفوركس و اعتبار الفوركس عمل ثانوي

الفوركس مجرد عامل تحسين معيشة وتزويد دخل

ليس اكثر يعني مش عمل اساسي يعتمد عليه

Spiderhoof
07-07-2012, 12:15
لقد تركت كل شئ التعليم والحياه العاطفيه من اجل الفوركس والحمد لله لم تكن تضحيتى هباء فالعز والجلال لله

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 12:18

مهما كان مستواك ومهما كان لديك من خبره فى مجال الفوركس
ومهما كنت متميز يجب عليك ان تعمل عمل اخر
لا تعرف ما يخبئه لك الزمن
عصفور فى اليد ولا عشره على الشجره

ehab
07-08-2012, 03:27

لا افضل ابدا ترك وظيفتى الاساسية للتداول فى سوق الفوركس بوقت كامل مهما
حققت من ربح فى اللتداول وذلك لعدة اسباب
ان سوق الفوركس هى سوق تحتوى على مخاطرة كبيرة
وان الفوركس ده بشتغل فية كانه شغلانة اضافية فقط لا غير

roka
07-08-2012, 04:07

لا طبعا عشان الفوركس ليس وسيلة لكسب الرزق ولكنة للتسلية وربح بعض من المال فقط

waleed adel
07-08-2012, 04:07
سوق الفوركس هى سوق تحتوى على مخاطرة كبيرة
لذلك لابد من عمل اساسى

السيد الجبالي
07-08-2012, 04:19
سوق الفوركس هو سوق يحتوي علي نسبه مخاطره عاليعه ولكن .. هناك الكثير من الطرق لاداره هذه المخاطره .... اري ان التفرغ للفورسك .. والنظر اليه بعين الجد هو من اهم اسباب النجاح في هذا المجال والتي تخفي علي كثيرا من اخواتنا العرب والذين يقفون بين البين .. فليس هم بتجار محترفين ومتغفرغين لها .. وليس هم بتاريكيها ..... وهذا هو السببب في ان نسبه الخاسرين ما بين العرب هي النسبه الاكبر ما بين متداولي العالم ....
لا اعني بكلام انتترك وظيفتك ... وا انصح بذلك ولكن اقول ان هناك قرار يجب ان تتخذه وان تتحمل مسؤليتك ياما ان يكون لديك الوقت الكافي لهذه التجاره لتحترف وتكون في مجموعه الرابحين والا ان تبعد عنها ..
ولكن الشغل بها كهوايه او كعمل اضافي يفتقد الي الاهميه والي الاولويه في حياتي ..... اعتقد في هذهالحاله ان تبتعد من السوق افضل .. لانك لن تفارق جانب الخاسرين .. وان اتت اليك ارباح مؤقته

waleed adel
07-11-2012, 16:23
بالتأكيد لن اتركها الا اذا كانت لا تجني ارباح جيدة بالنسبة لي

او كانت لا تشكل لي اي اهميه بالنسبه لمكسبها

theboy2226
07-11-2012, 20:10
لا طبعا لان الربح اللي انا عملته النهارده ممكن يروح بكرة
فالفوركس مش مضمون خالص و الواحد لازم يكون عنده وظيفة ثابتة تجيبله دخل شهري ثابت حتي نفسيا عشان يعرف يتاجر و هو مستريح مش يكون بيتاجر عشان حياته و لوخسر يبقي ضاع

Mr.GooDMaN
07-13-2012, 23:29
ربنا يوفقك ان شاء الله
بس انا بصراحة معترض غلى تصرفك
مهما كان الربح اللى بيجي من هذا المجال فهو
ليس دائم على الاطلاق

forex4ever
07-13-2012, 23:33
انا وظيفتي الفوركس منذ خمس سنوات والحمد لله وارباحي الشهرية مقبولة وتغطي الكثير من احتياجاتي ... وفي الحقيقة لم يمر علي شهر بدون ارباح والحمد لله وبصراحة انا جربت العمل في وظائف كثيرة وسافرت خارج بلدي وعملت ولكن الفوركس اغناني الحمد لله عن اي وظيفة واصبحت متفرغ له تفرغ كامل

kimoboy
07-13-2012, 23:35
أخـي لا يمكـن أن تعمد على الفوركس كوظيفة أساسية لـك بسببين وهمـا أن دخـل الفوركس ضعبف نوعـا مـا يعندي ستحقق 500 دولار شهـريـا
و السبب الثـاني الفوركس فيه ربـح وخـسارة يعني تقدر تخسر كل رأس مـالك

a5rzamn
07-13-2012, 23:36
انا هذا الذي اخطط له لان طبيعة عملي متعبه جدا

واريد ان ارتاح من عملي الحالي

delpi
07-13-2012, 23:40
اكيد طبعا كل شىء وارد
لان الفوركس ما هو الا وسيلة لجني الاموال فقط ليس الا
اما ان نتخده عملا مقابل العمل الوظيفي فهذا خطأ و من يعتقد هذا فانه سيرتكب حماقة اكيد سيندم عليها في ما بعد
و ذلك لسبب بسيط ان الفوركس ليس له امان

safiforex
07-13-2012, 23:47
انا وظيفتي الفوركس منذ خمس سنوات والحمد لله وارباحي الشهرية مقبولة وتغطي الكثير من احتياجاتي ... وفي الحقيقة لم يمر علي شهر بدون ارباح والحمد لله وبصراحة انا جربت العمل في وظائف كثيرة وسافرت خارج بلدي وعملت ولكن الفوركس اغناني الحمد لله عن اي وظيفة واصبحت متفرغ له تفرغ كامل
ممكن اخي ان يكون الفوركس مجال لان ياخده الواحد كوظيفة و يعمل منه راتب شهري محترم و ممكن ان يصبح منه مليونير و هذا حقيقي
و لكن انا افضل العمل الوظيفة عن الفوركس لاعتبار ان الوظيفة هي مرأة الشخص امام المجتمع فمن خلال الوظيفة العملية انها بتخلق علاقات عمل مع الاشخاص
و هذا لا يوةجد في الفوركس

pimo
07-13-2012, 23:49
اذا تمكنت يوم ما من احصل علي راس مال جيد في الفوركس سوف اتفرغ له كليا وهناك الكثير من المتداولين في الفوركس يعملون في هذا المجال فقط لانهم تمكنو من كسب راس مال جيد مما يضمن لهم دخل شهري جيد وانا اريد ان اكون مثلهم

عزبز 18
07-13-2012, 23:50
نعم كلامك صحيح يا اخي لا يجب الاعتماد كليا علي الفوركس لانه ممكن تفقد راس مالك في شهور او في ايام قصيرة
لدا يجب العمل و الفوركس اجعله فقط لزيادة راس المال

os-x
07-14-2012, 00:08
في حالة ادا اردت الاعتماد على الفوركس يحب عليك القيام ايضا بتجارات الكترونية
ادا كنت تقضي وقت كبير في الانترنت

Forex Eyes
07-14-2012, 01:06
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لا طبعا الفوركس سوق متقلب
تركز على عملك و هو بمتابة مدخل تاني
كما انك يمكنك ان تتداول من الجوال و انت تعمل
التقنيات الحديثة
بالتوفيق لك في تجارتك ان شاء الله

salah.bmw
07-14-2012, 03:48
اكيد لأ مش رح اترك وظيفتي مهما كان دخلي
بس للاسف ما في فرص عمل بسوريا هلا وتاركينها غصب عن راسنا

waleed
07-14-2012, 15:08
لا لن اترك الوظيفة لانها دخلها ثابت اما الفوركس
فدخله غير ثابت ولا استطيع الاعتماد عليه

tarek22
07-14-2012, 16:14
كيد طبعا كل واحد منا له هدف منا لفوركس ولعل من اهم اهدافى فى الفوركس انى اتمكن من تحقيق المليون دولار وفى هذا الوقت من الممكن ان اترك الفوركس نهائيا

essam1985
07-17-2012, 13:58
نعم انا مقرر القرار ده

اول ما الفوركس يحققلي المكسب اللي انا محدده

هسيب شغلي الاساسي و يصبح الفوركس شغلي الاساسي

dent
07-17-2012, 15:03
لان اترك عملى ابدا فى الكمجال الطبى من اجل الفوركس
لانى لو خيرت بين الاتنين سوف اختار عملى طبعا لان الحياه لابد
لها من متاعب وجهد حتى نشعر بطعمها

thestarboy
07-17-2012, 17:09
مش ممكن طبعا الواحد يسيب شغله ويكمل في الفوركس بس
انما هو مجال فرعي للزياده الدخل الشخصي مش مجال اساسي

zahran
07-17-2012, 17:12

لا طبعا عمرى ما اترك الوظيفه الثابته اللى مرتبها ثابت كل شهر وبيزيد عشان اتفرغ للفوركس
الفوركس ممكن نعتبره شغلانه فرعيه فقط زى اى مصلحه او سبوبه كدا الواحد بيعملها مع شغلانته الاساسيه .. عشان لقدر الله لو شهر او شهرين ماجبش فلوس وخسرت فيهم الاقى فلوس الوظيفه الاساسيه اصرف منها وحياتى تكون ماشيه عادى

sara123
07-17-2012, 17:13
لا أعتقد أنني سوف أترك وظيفتي الأساسية في المستقبل , أنا الان مجرد طالبة ولا املك وظيفة سوى الفوركس ولكن في المستقبل لن اترك وظيفتي مهما حقق لي الفوركس لأن الفوركس سوق ملئ بالمخاطرة ومن الممكن ان كل ما احققه من الفوركس ممكن أن ينتهي في ضغطة زر واحدة ,, لذلك العمل الأساسي أفضل وأضمن ,, ولكن الفوركس هو وظيفة جانبية .

BiG MoNeY
07-17-2012, 17:14
اخي هدا لا يمكنه ان يحصل ابدا لان الوظيفة تابتة هي الاهم رغم الراتب اقل من الفوركس انا متلا عندما احصل على وظيفة لن اترك الفوركس وراح انظم وقتي اكتر لانه الوظيفة لا تتطلب دوام كامل متلا الوطيفة يمكن راح تخرج على الساعة 16 وبعده ادخل الى الفوركس وادا كان عندك لابتوب يمكن المشكل انحل لانه يمكن ان تتداول وانت تعمل بدون مشاكل

ahmed
07-17-2012, 17:14
المتاجرة فى هذا السوق وقبل تحقيق ارباح هى متعه فى
حد ذاتها تصل الى منتهى المتعه عند تحقيق الارباح ولذلك من يعمل بالفوركس ويحبه لا يتركه

resala11111
07-18-2012, 20:20
طبعا لا يجوز انك تسيب شغلك
الثابت علشان شغل غير ثابت
لانى الفوركس غير ثابت لانى السوق متحرك
وبالتوفيق لكم

AMANI
07-18-2012, 20:21
لو لقيت وظيفه كويسه اه حترك الفوركس
اساسا انا كده كده مش بشتغل
تخرجت من الجامعه وجلست فى كرسى لبطاله من 10 سنوات

ahmedalex
07-18-2012, 20:29
لا اخى لا انصح احد بفعل ذلك اجعل دائما الفوركس عملك الثانوى وليس الاساسى حتى اذا تعرضت للنكسه او خسارة لا تخسر كل شىء ارجوا الا تفعل هذا اجعل المتاجره بمالك الثانوى او الاحتياطى حتى تستطيع الاستمرار والمتابعه مهما كانت النتائج التى انت معرض لها

mohamed yossef
07-19-2012, 02:18
مستحيل طبعا اخى الكريم ولا انصح بان يترك مضارب وظيفته من اجل الفوركس
لا تعتمد حاليا على الفوركس كمصدر لرزقك ولكن بالقريب العاجل من الممكن ان تتغير المسالة
صبرا

Thepatriot
07-19-2012, 03:18

السلام عليكم اخي
اظن ان الفوركس هو عمل جاد وشاق ولما لا يترك الشخص اي عمل ويصبح مضارب متفرغ
طالما الانسان مبيعملش شيء مخالف فلا ضرر ولا ضرار
الفوركس متاجرة زي اي نوع من التجارة ولا عيب ولا حرام
الف سلامة

زيزو
07-19-2012, 03:45
علي العكس اطلاقا
الفوركس اكبر مجال واكبر سوق موجود
لانه فيه اكبر كمية للسيولة

anas almasry
07-19-2012, 04:13
حسب طبيعه الشخص فى شخص كسول وفى شخص نشيط بيحب العمل والحركه
وانا وجه نظرى ان ممكن الواحد يشتغل ويباشر الفوركس وهو فى مكان عمله

---------- Post added at 04:13 AM ---------- Previous post was at 04:11 AM ----------

حسب طبيعه الشخص فى شخص كسول وفى شخص نشيط بيحب العمل والحركه
وانا وجه نظرى ان ممكن الواحد يشتغل ويباشر الفوركس وهو فى مكان عمله وفى طرق كثيره لمباشره الفوركس
ممكن على الموبيل او الاب توب او التاب اوغيره والفرصه دلوقتى متاحه اكثر من الاول الانترنت متوفر وفى متناول الجميع

AMANI
07-19-2012, 22:00
لا طبعا الفوركس لا يوجد فيه امان مثل بقية الوظائف لذلك يجب الخذر من ترك الوظيفة والتفرغ للفوركس
اما اذا كنت قد تقاعدت وخرجت من الوظيفة او حصلت المعاش ممكن ان تتفرغ للفوركس

siafarii
07-20-2012, 03:03

بنسبة لي سوف اترك عملي وادهب للفوركس وافتح شركة صغيرة للفوركس مع الوقت تكبر ويكبر معها الطموح

blonur
07-20-2012, 03:15
و انا يأ خي سأفعل مثلك عندما أحقق ربحا يساعدني ان أقوم بمقاولة تجارية صغرى كانت أم متوسطة
و تقوم بتحديات تنسم حياتك و تعطها روح المبادرة

Aker001
07-20-2012, 03:24

alkatom
07-25-2012, 15:24
لا أبدا فعملي بمثابة الحديقة والفولركس بمثابة الزهور التي تزين حديقتي فكيف أتخلى عن حديقتي وأحتفظ بالأزها؟؟
مهما بلغت أرباحك من الخطأ أن تترك عملا مضمونا وتتمسك بالفوركس

asmoshaa2012
07-25-2012, 15:29
لا اعتقد يا اخى اننى قد اترك وظيفتى وامتهن الفوركس طول عمرى واعتقد ان الفوركس من الافضل ان تكون وظيفة ثانية نستعين بها على جعل مستوى معيشتنا افضل
ولكنها فيها من الخطورة ما يجعل امتنها الفوركس امر شديد فى الخطورة وخصوصا ان كان عندك عائلة او شئ من هذا القبيل ملتزم به

mohamed1happy
07-25-2012, 15:30
لا طبعا عمري ما سأترك وظيفتي من أجل تجارة الفوركس ليس كرها فيه
وانما ان تجارة الفوركس غير مستقرة فكما انك تحق ارباح كبيرة في وقت قصير بامكانك ان تخسر كل اموالك في لحظة

mahmoud1
07-25-2012, 15:32
هى مشكلة البلاد فى البطالة انه الشغل قليل ولو لقيت فرصة عمل هاتكون مرتبات ضعيفة او شغل غير جيد بالنسبة ليك لكن لو انت شغال شغل كويس اكي مش هاتقدر تخلى الشغل عشان الفوركس لانه الفوركس سوق غير مضمون لا يضمن لك المكسب المستمر

sharkawy
07-25-2012, 15:32
من الصعب ان تعتمد علي الفوركس كمصدر رئيسي للعيش بسبب تقلبات السسوق المتكرره

ولكن يمكن الاعتماد عليه كدخل اضافي بجانب العمل الاساسي

badri
07-25-2012, 15:50
طبعا لن أترك عملي الحقيقي فمهما كان الفوروكس مربحا لن يصل ما أربحه في شهر كامل

LoAy
07-25-2012, 16:04
لا طبعا هاد شي ثانوي بالتأكيد !! العمل هو الضمان لحياتك

Single phase
07-25-2012, 16:14
لا صعب جدا وظيفتي الحقيقه دي هي الاصل
صعب اسيبها علشان حاجه غير مضمونه
وحتى لو الربح ثات يبقى زيادة الخير خيرين

ahmed
07-25-2012, 16:16
على حسب يا اخى اللى ممكن احققه من الفوركس واللى ممكن احققه من العمل العادى
يعنى لو الارباح فى الفوركس اضعاف العمل العادى اكيد هتفرغ للفوركس

maro04
07-25-2012, 16:17
السلام عليكم أخي بنسبة لي أنا لا استطيع ترك وضيفتي التي اشتغل بها فهي محلي رزقي

أما فوركس فهو مكمل لوضيفتي

sunlight
07-25-2012, 16:31
اعتقد ان الفوركس شىء جانيى وشىء يزيد من الدخل لا غير اما ان تترك وظيفتك والمسمى بتاعك اعتقد انه لم يحن الوقت لفعل هذا الشىء اعتقد انه مستقبلا مع انتشار الفوركس ممكن يصبح الفوركس وظيفه اساسيه

eng2012
07-25-2012, 16:49
اعتقد انه من يتعرف على تجاره العملات الاجنبيه ويستطيع ان يحقق الربح من خلالها لا يستطيع ان يترك هذا العمل مره اخرى ويبحث عن غيره من الاعمال

mido
07-25-2012, 17:26
اخي الكريم
بالنسبة لى انا لا افضل ابدا ترك وظيفتى الاساسية للتداول فى سوق الفوركس
تقبل مروري ولك فائق احترامي

power8
07-25-2012, 17:38
بالفعل يا اخي اذا وصلت لمستوى جيد في الفوركس سوف اتك اي شيء واتفرغ للفوركس
لانه بالفعل عمل جيد ويمكن لاي شخص ان يعتمد عليه

mohamed hamdy
07-25-2012, 17:40
انا اعتقد ان الفوركس لاباس ان تعمل بجواره وظيفه اخرى
لذلك انا لن اترك وظيفتي لاي سبب من الاسباب ولو كان الفوركس

magic777
07-25-2012, 18:12
هى مشكلة البلاد فى البطالة انه الشغل قليل ولو لقيت فرصة عمل هاتكون مرتبات ضعيفة او شغل غير جيد بالنسبة ليك لكن لو انت شغال شغل كويس اكي مش هاتقدر تخلى الشغل عشان الفوركس لانه الفوركس سوق غير مضمون لا يضمن لك المكسب المستمر

وحتى لو لاقيت شغل ميداني اخي الايام دي مش هتلاقي بيقضي عيش حاف حتى او على الاقل يادوب يقضي تمن مواصلاتك
وهتلاقي نفسك بتضيع وقتك على الفاضي فالفوركس هنا مجال جيد لينا اذا اتقناه

ashraf
07-25-2012, 18:13
مستحيل لانى الفوركس لا يمكن الاعتماد عليه وحتى لو صوصلت الى درجة متقدمة من الاحترافية فى عالم الفوركس فلن اترك الدخل الشهرى الثابت من اجل دخل متغير قد يتحول الى خسائر ايضا واعتقد ان الاعتماد ع الفوركس خاطىء

ahmadsalaymeh
07-25-2012, 18:16
لا لا اعتقد ذلك فالعمل الحقيقي افضل بكثير من العمل في مجال الفوركس
بل ساعمل على دمج العمل في الفوركس مع العمل الحقيقي
حيث ساعمل وافور ساعات للفوركس

mido75
07-25-2012, 18:16
بالنبة الى حالتى انا احب عملى جدا و كذلك اهوى الفوركس
لذا دائما سأحاول المحافظة على العملين معا
ولذا لن اترك عملى الاساسى لان العملين بالنسبة لى اساسيين

msh3egy
07-25-2012, 18:31
من خلال قرأتي لتعليقات الزملاء هنا وجدت بعض الاعضاء قد تركو وظائفهم لأجل الفوركس ولكن هذا من وجهة نظري يء خطأ لأن الفوركس لا تحتاج الى تفرغ تام ولكن بعض الوقت خلال النهار كافي لكي تجني الارباح

aboualy
07-25-2012, 18:39
اذا وصلت الى مستوى من الاحتراف يجعلنى استطيع تحقيق دخل كبير كل شهر بالتاكيد لن افكر لا فى الوظيفة ولا فى اى شى اخر وساستمر فى الفوركس واجعله عملى الوحيد

morx123
07-25-2012, 18:53
لا اعتقد اني سوف اترك وظيفتي
بالعكس اعتبرها هواية راح انميها مع الوقت

roka
07-25-2012, 18:57

بصراحة لا لان الفوركس ليس وسيلة او مصدر لكسسب العيش او الرزق بل انه مجرد تعلم واكتساب خبرات ومهارات وايضا كسب بعض الاموال

kanzsea
07-25-2012, 19:19
عندما اتاكد من دخل جيد وشبة ثابت شهريا ممكن اترك العمل الاساسى واتفرغ الى الفوركس

Noah
07-25-2012, 19:19
من الممكن لما لا ان تمكنت من تحقيق مبالغ كبيرة فى سوق الفوركس من الممكن ان يكون هو العمل الاساسى الذى اعتمد عليه فى تحقيق الارباح ولكن لا يوجد اى عمل افضل منه سوف اترك وظيفتى للتفرغ للفوركس

aboushnb
07-26-2012, 03:50
سوق الفوركس بوقت كامل
مهما حققت من ربح فى اللتداول
بس فى حاجة كبير فى الفوركس هى
مخاطرة كبيرة

Aker001
07-26-2012, 03:52
طبعا اكبر خطا ان تترك وظيفتك
وتتفرغ في العمل للفوركس
لأنك في اي لحظة ممكن تخسر
الفوركس هو عمل اضافي تستفاد منه

kero
07-26-2012, 04:16
بالنسبة لى انا ليس لدى وظيفة لكن حتى لو كان عندى وظيفة وحققت ربح كبير فى الفروسك او نجحت فيه مش هسيب وظفتى
انا دلوقتى بدور على مجال عمل حر اشتغل فيه بجانب الفوركس لان الفوركس مش مضمون ابدا

master_egypt
07-26-2012, 04:37
لا طبعا مفيش حد عاقل ممكن يترك وظيفتة الاساسية ويتفرغ للفوركس
الفوركس شى اضافى بجانب العمل الاساسى لمجرد الزيادة وليس للاعتماد الكلى علية

dollyabdallah
07-26-2012, 04:37
لايمكن لااحد ان يترك مجال عمله الأصلي ليتفرغ للمتاجرة بالفوركس فهي مجرد وسيلة لذيادة دخلك لكن من المخاطرة الأعتماد الكلي عليها

msh3egy
07-26-2012, 05:04

aboushnb
07-26-2012, 23:11
السلام عليكم
الفوركس غير مضمون مية فى مية
يوم واحد اللي ف جيبه دحنا ف جيبه ع طول :)):))

Ahmed Salama
07-27-2012, 21:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى العزيز اجابتى هيا لا و لا و لا و لا و لا لا اظن انى سوف افعل هذا فحيث ان المكسب الذى كسبتة فى الفوركس ممكن فى ثانية واحد تخسرة من غير ما تشعر وبذلك تكون خسرت كل حاجة

nour7
07-27-2012, 22:08
لن أترك عملي أبدا
حتى لو حققت من الفوركس أرباحا كبيرة
فالفوركس بالنسبة لي عمل ثانوي

yusef2011
07-27-2012, 22:34
لا لا ابدا اخي الكريم الفوركس عالم خطر جدا

ولابد من الوظيفه الاخرى دعم للفوركس يكون عندك مصدرين للدخل يعني اذا خسرت الفوركس يعني تكون وظيفتك متبقيه

لا افضل ترك العمل والجلوس للفوركس

mannon
07-27-2012, 22:34
وتتفرغ في العمل للفوركس
هو دة كلام منطقى طبعا وبعدين كل واحد اكيد طموحاتة تختلف عن الاخرين وممكن جدا يكون فى شخص عارف ان لافوركس هيوصلة واتدرب كويس على الديمو يقدر عادى يتفرغ للفوركس

kingman
07-27-2012, 22:51
العاقل هو اللى لا يضع نفسه وسط المخاطر والهلاك ولازم يحسبها صح ويحاول يسلك افضل الطرق واكيد ان اللى يمتلك وظيفة ثابته ومناسبة من الخطر ان يتركها من اجل الفوركس

sa sa
07-28-2012, 14:18
بالنسبة لى انا لا افضل ابدا ترك وظيفتى الاساسية للتداول فى سوق الفوركس بوقت كامل مهما حققت من ربح فى اللتداول وذلك لعدة اسباب اولها ان سوق الفوركس هى سوق تحتوى على مخاطرة كبيرة ... ثانيا لا افضل ترك العمل فى ارض الواقع حيث انة مفيد للمجتمع ولى ..
صح قرارك العمل علي ارض الواقع افضل وانفع واضمن ايضا من عمل الفوركس الي ممكن في اي لحظه ممكن يسبب الخساره ليك
الفوركس هيظل في اذهان المصريين هو العمل الاضافي وليس العمل الاساسي

chlor
07-28-2012, 14:26
صحيح أن الفوركس عمل جيد ، لكن لا أظن أنني سأتخلى على عملي
فرغم كل شيء هذا عالم افتراضي هههه

ايه الجديد
07-28-2012, 14:42
أعتقد نعم وهذا هو الحال حاليا
ولكن لا انوى التكملة فى هذا المجال
اتمنى عمل مشروع خاص والالتزام به

egypt2012
07-28-2012, 14:43
فى الوقت الحالى لا لان دخلى منه قليل الى حد ما و لكن لو دخل كان اكبر فما المانع من ان اتفرغ له

forexawy
07-28-2012, 15:07
من الممكن ان اترك شغلى من اجل الفوركس
لكن يجب ان استثمر اموال الفوركس فى مشاريع اخرى
لان الفوركس مش مضمووون

aboualy
07-28-2012, 15:11
العاقل هو اللى لا يضع نفسه وسط المخاطر والهلاك ولازم يحسبها صح ويحاول يسلك افضل الطرق واكيد ان اللى يمتلك وظيفة ثابته ومناسبة من الخطر ان يتركها من اجل الفوركس

فعلا اخى العزيز ليس من العقل ان يترك الانسان وظيفته ويتفرغ للفوركس مهما كانت المغريات وخصوصا انه كلما زادت خبرة المتداول قل الوقت الذى يحتاج ان يعطيه للفوركس كتحليل ومتابعه

HOUSAMMI
07-28-2012, 15:12

رغم اختلاف الجميع معى

ولكنى سوف افعل ان شاء الله

اتتمنى من الله ان يعوضنى ماضاع منى

amrmorasamir
07-28-2012, 15:14
فعلا اخى العزيز ليس من العقل ان يترك الانسان وظيفته ويتفرغ للفوركس مهما كانت المغريات وخصوصا انه كلما زادت خبرة المتداول قل الوقت الذى يحتاج ان يعطيه للفوركس كتحليل ومتابعه
كلامك صح لان الفوركس عمل غير مستقر وممكن تخسر فى اى وقت بسهوله بسبب تقلبات السوق لذلك يجب الاعتماد على عمل اساسى والفوركس يصبح مجرد دخل اضافى لك

sultan
07-28-2012, 16:25

اكيد لا لان الفوركس متقلب و غير ثابت لذلك فهو يصلح كوظيفه ثانويه وليست اساسيه ولا يمكن الاعتماد عليه بشكل كامل

Mohamed90
07-28-2012, 16:35
وتتفرغ في العمل للفوركس

السلام عليكم بالفعل اخي العزيز لا ينصح بالترك العمل الحقيقي و الملموس و المضمون
و اعتناق بالفوركس و اعتماد عليه كليا لانه في ذلك مخاطرة و ممكن تضيع كل شئ

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 19:17
لا لا مظنش يا غالى انى ممكن استغنى عن حياتى الواقعية وشغلى فى مقابل الفوركس
لان بكل بساطة الفوركس صعب تتخذه كوظيفة اساسية لانك لو خسرت ضاع كل شئ !!

Bourgila
07-28-2012, 19:25
لا لاأعتقد أني سأقوم بعمل الفوركس كوظيفة رسمية لي
لأني لا أتق به و يمكن في يوم من الأيام أن يدهب الحساب أمام عينيك

magic777
07-29-2012, 02:18

بالضبط كده اخي الفوركس بس بيحتاج متابعه مستمره في البدايه والاحسن ان المتاجر يتفرغ للفوركس شهريين على الاقل في البدايه
لانه هيحتاج يتابع السوق وحركه العملات لكن بعد كده المتابعه بتقل
ويقدر يشتغل اي شغل ميداني مع الفوركس عادي

sunlight
07-29-2012, 02:21
اعتقد ان الفوركس لازم يكون شغل جانبى بجانب العمل الاساسى لانه اصلا مش محتاج تفرغ كامل لانى ارى الناس البروفيشنال لا يتاجرون جميع الوقت ولكن يكفى ان يدخلو السوق مره او مرتين وينتهى اليوم بالنسبه لهم ولكن اللى بيتاجر طول اليوم هايخسر اللى كسبه لانها تجاره زائده

ايه الجديد
07-31-2012, 22:08
اعتقد سيكون لى مشروع جانبى للفوركس
ان حقق لى الفوركس ربح جيد سأكمل به ان شاء الله
ولكن ساجعل جزء من المال للإستثمار فى مشاريع أخرى انتويها ان شاء الله

Tarek
08-02-2012, 12:16
السلام عليكم ...من وجهة نظرى استحالة تكون مهنتى الاساسية لن تتعدى ان تكون مجرد مهنة اضافية لتعينى على ظروف المعيشة مش اكتر

spectra4
08-03-2012, 01:02
لم اترك الفوركس ولكن لم اتخذها كوظيفة اساسية ولكن اذا حصلتعلى وظيفة مغرية بمرتب مغرى
حين اذن سوف افكر فى الامر

sjc
08-03-2012, 01:05
لا لن اترك وظيفتي الاساسية مقابل العمل في الفوركس
فلا يوجد افضل من العمل الحقيقي ولاني ايضا لا اخبر احد اني اعمل في الفوركس

MrDeloma
08-03-2012, 01:42
لا يا أخي فسووق الفوركس لا يمكن السيطرة عليه
يعني يمكننا القول أنه غير ثابت
فلا يمكنك الربح الدائم منه ، إلا ادا كانت لديك استراتيجيات جيده

meroo
08-03-2012, 02:00
ان شاء الله لن اترك الفوركس ابدا
لانه سوق كويس جدا وممتع حتى وان حققت كل ما اتمناه فى هذا السوق ووصلت لكل اهدافى فيه

hadeer hamdy
08-03-2012, 02:01
على حسب لو الوظيفه بتاعتى مستقبلها
ومكانتها احسن مش هسيبها اكيد

nourhan ali
08-03-2012, 02:04
بصراحة عمرى ما اعتمد عالفوركس كوظيفة اساسية افضل وظيفة يكون ليها دخل ثابت لا يتغير بالاضافة للفوركس

ameer
08-03-2012, 02:08
كلا لا يجب ترك الفوركس بل نعمل على تطوير خبرتنا في هذا المجال والسوق اكبر سوق في العالم

waleed adel
08-03-2012, 16:57
طبعا لايمكن ترك الوظيفه الاساسيه والاتجله للعمل بالفوركس
فقط لان الفوركس سوق غير مضمون طبعا

silver
08-03-2012, 16:59
سؤال وجيه

العمل يعيق تجارتي في الوركس

وبالتالي نعم سو اتركه في حال حققت ربح مجزي في الفوركس

magic777
08-03-2012, 19:41

وانا معاك اخي في الرأي ده واعتقد انه مخاطره جدا لمن يترك وظيفه لها عائد ثابت وجيد ليه علشان مجال به مخاطر عاليه
زي الفوركس ومهما كان الربح اللي هياخده منه او المستوى اللي وصل ليه برده
هيفضل الموضوع هنا مخاطره غير محسوب عواقبها

hichemdz
08-03-2012, 19:46
لا اعتقد انه ينبغي ترك الوضيفة والاعتماد كلية على الفوركس .الوضيفة هي الاساس ولفوركس يجب ان يبقى وسيلة مساعدة فقط في جمع المال .مهما كانت الارباح التي تحققها.

noureen
08-03-2012, 19:52
انا لا اعمل الان ولكن ان تعارض الفوركس مع عملى مستقبلا
احاول الموافقه بينهم من حيث المواعيد احاول فتح ثفقات يوميه قصيره
و لكنى لا اعتقد انى سوف اترك عملى او اترك الفوركس

light
08-03-2012, 19:57
انا طبعا فكرت في هذا الشيء ، وانا فعلا اذا استطعت تحقيق ارباح وخبرة جيدة في الفوركس سوف اترك عملي واشتغل في الفوركس فقط

rabie10
08-03-2012, 20:05
أضن أن هذا يعتمد على نوع الوضيف و الخطط المستقبلية
و بنسبة لي فأنا لا أمتهن أي و ضيف الآن لهذا الفوركس هو وضيفتي

hamzah krishan
08-03-2012, 20:21
انا دخلت على الفوركس من فترة بسيطه وانا الان طور التدريب وفي حال قمت بصفقات وربحت منها ما بعتقد اني رح اترك الوظيفه رح اظل مستمر في الفوركس

pimo
08-03-2012, 20:22
انا طبعا فكرت في هذا الشيء ، وانا فعلا اذا استطعت تحقيق ارباح وخبرة جيدة في الفوركس سوف اترك عملي واشتغل في الفوركس فقط

نعم هذا امر طبيعي ان تترك عملك من اجل الفوركس لان الفوركس يكسبك اضعاف مضاعفة من المال الذي تكسبه في وظيفتك اذا تمكنت من كسب راس مال جيد و خبرة واستراتجية جيد
تعمل بها

artiste2008
08-03-2012, 20:40
السلام عليكم
بنسبة لي لاااا لأن اترك العمل من اجل فوركس حتى وان كان هدا عمل دو دخل صغير فقليل مستمر احسن من كثير منقطع والفوركس مافيه شيء مضمون
ومافي احسن من العمل الحقيقي وبالنسبة للفوركس انا أراه هواية اكثر من ان يكون مصدر للمال يعني ممكن الانسان بعد العمل او اوقات الفراغ يشتغل فوركس دون تأثير هدا على عمله الحقيقي

malaksba
08-03-2012, 20:50
انا طالبة سوف اواصل دراستي و اعمل في الفوركس في نفس الوقت لتغطية المصاريف الدراسية

hwida nada
08-03-2012, 21:18

بالطبع ان اى انسان يتعامل فى الفوركس لو كان يكسبه كل اسبوع مليون دولار
لا يصح ان يترك عمله حتى لو كان راتبه 100 جنيه فى الشهر
ترك العمل هيعمل عزله عن المجتمع ويصيب الانسان بالاكتئاب
دى وجهة نظرى

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 21:29
لا اعتقد انه ينبغي ترك الوضيفة والاعتماد كلية على الفوركس .الوضيفة هي الاساس ولفوركس يجب ان يبقى وسيلة مساعدة فقط في جمع المال .مهما كانت الارباح التي تحققها.

نعم يا اخى لايمكن ترك الوظيفه

والاعتماد على التداول فقط

لان الوظيفية اساسيه ومرتب ثابت

عكس الفوريكس يوم فى ايدك وفى يوم ايد غيرك

ashraf
08-03-2012, 21:33
لا يمكن الاعتماد على الفوركس فى تحقيق مصدر دخل ثابت
وليس معنى تحقيق ارباح منه انى اترك وظيفتى لانها الاساس

talal
08-03-2012, 21:41
لا اعتقد ذلك
ولا اسعى ان يكون الفوركس وظيفه اساسية لمصدر الرزق
ولكن هو مجرد تحسين الدخل والحصول على بعض الاموال الاضافية
لانه افوركس ليس مضمون بدرجه كبيرة فربما اخسر وربما اربح

farid7adid
08-03-2012, 21:42
بالنسبة لي ممكن اعمل كدة لو الربح جيد جدا

و ممكن افتح محل للشغل و ادير منة شغلي عشان مقعدش في البيت

و اجيب ناس و ادربهم معايا علي الشغل يعني بردو

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 22:08
انا لا افكر ابداً ان اترك هذا المجال بدون ان احقق اهدافى واحلاااامى

kingman
08-03-2012, 22:53
لا اعتقد ذلك ولا اسعى ان يكون الفوركس وظيفه اساسية لمصدر الرزق ولكن هو مجرد تحسين الدخل والحصول على بعض الاموال الاضافية لانه افوركس ليس مضمون بدرجه كبيرة فربما اخسر وربما اربح وانا بفضل هذا الراى وافضل شئ ان الواحد يكون ليه مشروع او عمل اضافى الى جانب عمله فى سوق الفوركس لأن زى ماكلنا عارفين انه سوق عالى المخاطر وحاليا احتمال الخسارة بقيت اكبر من احتمال الربح

zeyadkabeel
08-04-2012, 15:33
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم غلط ان الواحد يترك شغلانته من اجل الفوركس لان الفوركس فوق وتحت وممكن فى يوم تتلاقى نفسك تحت ومفيش فلوس هاتعمل ايه الوظيفة راحت وراس مالك راح

forex_8
08-04-2012, 15:36
لا اعتقد من سؤالك ان الاجابة ستكون نعم لانى طالما حققت الربح الذى اريد فى الفوركس وهذا اثناء القيام بعملى الاساسى واكيد ليس هناك دافع الى التخلى عن العمل الاساسى فى مقابل زيادة الوقت التى امضيه فى الفوركس طالما سوف احقق الربح الذى اريده اثناء الاحتفاظ بالوظيفة الاساسية

AMANI
08-04-2012, 15:38

لو كان لدى وظيفه لن اتركها ابدا مهما كانت الاسباب من اجل شئ غير مضمون
بل بالعكس سامسك العصى من المنتصف واحاول اوفق بين الاثنين الوظيفه والفوركس

أحلى نوجة
08-04-2012, 15:43
انا حاليا مليش وظيفة ثابتة بس ان شاء الله جاية فى الطريق
و طبعا عمرى ما افكر اسيبها
هو الانسان ما يقدرش ينجح و يبدع فى اكتر من مجال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ngm el forex
08-04-2012, 15:43
انا مجال دراستي تجاره وسوف اتخصص به ان شاء الله
لذلك لا مجال لترك العمل فسيكون هوا احدى فروع عملي ان شاء الله

mmm2013
08-05-2012, 01:34
اذا استطعت بالفعل ان اصل الى مرحله انى احقق ربح دائم ولا اخسر ابدا فلماذا لا اتفرغ لهذا العمل ولكنى سوف اسعر وراء تحقيق مبلغ كبير واقوم بعمل مشاريع اخرى

safiforex
08-05-2012, 01:49

هذا هو المعقول فيجب على الواحد ان يحاول بقدر المستطاع ان يوفق بين عمله الحقيقي و بين الفوركس \
لا ان يترك هذا من اجل ذاك ، فكلا منهما مكمل للاخر ، و في نفس الوقت انه الواحد يتاجر براحة نمفسة على الفوركس

---------- Post added at 10:49 PM ---------- Previous post was at 10:48 PM ----------

هذا هو المعقول فيجب على الواحد ان يحاول بقدر المستطاع ان يوفق بين عمله الحقيقي و بين الفوركس \
لا ان يترك هذا من اجل ذاك ، فكلا منهما مكمل للاخر ، و في نفس الوقت انه الواحد يتاجر براحة نمفسة على الفوركس

moonlight32
08-05-2012, 01:52
طبعاً لا فانا لاافضل ترك العمل في الواقع ابداً
كما ان الفوركس فية الكثير من المخاطرة

gullever
08-05-2012, 01:55
بالنسبه لي لا طبعا
لا يمكنني ترك وظيفتي حتي لو حقق لي الفوركس مليون دولار او اكثر لسبب وجيه هي ان وظيفتي تأتي لي بربح دائم لا خساره فيه ان شاء الله اما الفوركس ففي لحظه ممكن تخسر كل شيئ و لا تجد عوضا لخسارتك

ahmedyousef33
08-05-2012, 01:57
ولماذا نترك مثل هذا العمل التجارى فاالفوركس فتح مجالات عديدةللتجارةللربح الدائموالمستمر فلماذا يا اصدقائى نتركها

maro50
08-05-2012, 02:02
بالنسبه لى انا وظيفتى الوحيدة الان هى الفوركس نظرا لعدم وجود عمل اخر يمنحنى الحريه مثل الفوركس ولكن اذا كنت تبحث عن نظريه فاجد ان الفوركس ملىء بالمخاطر حتى مع الخبرة لذلك يجب التمسك به كمصدر لزياده الدخل وليس دخل اساسى وخاصة مع وجود عائله لديك

hussin017
08-05-2012, 02:08
الفوركس للاسف مينفعش كوظيفة اساسية لانه بورصة والبورصة يوم فوق ويوم تحت ويوم ممكن تكسب 1000 دولار وتاني يوم تخسر 2000
مهما كانت وظيفتك وكان عملك لابد من ان تحافظ عليه
الفوركس انا شايف انه وسيلة لزيادة دخلك مش اكتر من كده لكن ما ينفعش تركز فيه لوحده
ده اكبر غلط

medhat
08-05-2012, 02:39
بتهيالى ده الى حيحصل لان ساعتها اكون محتاج وقت اكثر للعمل فى الفوركس وتركيذ اكتر
واكون بحقق دخل مناسب ومفيش داعى للاجهاد زياده

ELMoSeKaR
08-05-2012, 03:35
لا اعتقد هذا لإنى مهما كان ربح فى تجارة الفوركس فهو ليه ربح ثابت او دخل أستطيع الإعتماد عليه فى حياتى الشخصية وخصوصا ان سوق الفوركس متقلب جدا ودائما ما تجد أرباح مرضية ولما فيه من مخاطرة كبيرة جدا لذلك انا لا أريد ترك العمل الأساسى مقابل الفوركس ولكن انا أتخذ الفوركس عمل ثانوى

alaoui11
08-05-2012, 03:39
إن كان عمل مع الحكومة و يمرتب جيدا لن أتركه اما ان كان عمل بمرتب ضعيف سأتركه و أتفرغ للفوركس
لكن بين هذا و داك لازال الوقت مبكرا لهذا السؤال اخي العزيز

marou49
08-05-2012, 03:44
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركااته

ربما ان أفلست ,,, لأني حالياااا أعتمد على البونص كما أنني جديد

و ان شاء الله ما نفلس يا رب

mohamed saad
08-05-2012, 03:46
هذا السؤال تكرر كثيرا وقلنا مرارا وتكرارا لا يجب التخلي عن الوظيفة في سبيل المتاجرة بالفوركس الا اذا وصلت لمرحلة الاحتراف ويكون معاك كمان مبلغ كويس ربحته من الفوركس يقدر يعيشك حياة كريمة لكن تسيب الشغل وانت لسه حتى لم تربح شيء يبقا انت بتصطاد سمك في مياة لان الموضوع مش مضمون

houda
08-05-2012, 04:37
أنا ناوى أكمل في الفوركس ان شاء الله.ولكن ساجعل جزء من المال للإستثمار فى مشاريع أخرى انتويها ان شاء الله لضمان مالي.

tamid0
08-05-2012, 05:05
السلام عليكم و رحمة الله
لا طبعا ده عمل ثانوي مش اكتر غير كده غلط

cpa lead
08-05-2012, 05:43
لا افضل ذلك مع العلم انى كنت فعلت ذلك لفترة
ولكن سوق الفوركس لا يشترط التفرغ فيفضل عدم ترك الوظيفة واختيار اوقات معينه فقط للتداول
وانا افضل الفترتين الاوربية والامريكية للتداول
وافضل الدخول مرة واحدة فقط فى اليوم او مرتين على الاكثر
وفى حالات التذبذب فقط مرتين

walied
08-05-2012, 06:39
طبعا لا لن اتركه لا في حاله الخساره ولا في حاله المكسب لاني ببساطه كل يوم بتعلق بالفوركس اكتر وحاسس انه طريق النجاح

hamzah krishan
08-05-2012, 07:00
لا مجال لترك الوظيفة لمجرد انك ربحت مبلغ عالي من المال وفي حال تم الاستثمار انا بشجعع انو يترك الوظيفة

nemo emo
08-05-2012, 07:59
لا بصراحة لانى شايفة ان الفوركس كوظيفة جانبية لانها ببساطة ملهاش دخل ثابت
و ممكن شهر يكون فى ربح و شهر لا

أسكبيد
08-05-2012, 11:17
لأ طبعا ماينفعش حد يسيب وظيفته أبدا
دي الناس لجأت للفوركس عشان ماعندها وظيفة يبقى ماينفعش نسيبها عشانه
الفوركس ممكن الاعتماد عليه في تحقيق هدف أو مشروع معين

magic777
08-05-2012, 19:12
لأ طبعا ماينفعش حد يسيب وظيفته أبدا
دي الناس لجأت للفوركس عشان ماعندها وظيفة يبقى ماينفعش نسيبها عشانه
الفوركس ممكن الاعتماد عليه في تحقيق هدف أو مشروع معين

ممكن ايضا تخلي الفوركس مصدر لعمل راس مال تقدر تعمل بيه مشروع ميداني جيد ينفعك ويكون ليك مصدر رزق
على ارض الواقع مع الفوركس لو انت مش بتشتغل في اي عمل ميداني ولم تجد ما تريده

nada
08-05-2012, 19:49
ممكن ايضا تخلي الفوركس مصدر لعمل راس مال تقدر تعمل بيه مشروع ميداني جيد ينفعك ويكون ليك مصدر رزق
على ارض الواقع مع الفوركس لو انت مش بتشتغل في اي عمل ميداني ولم تجد ما تريده

بنسبى ل اتخلى عن الفوركس لماذا وانا استطيع ان اربح منوا
اذا استسمارت المبلغ الربح على الارض فمن الممكن ان ابعد عن الفوركس

Spiderhoof
08-09-2012, 22:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا من وجهه نظري اكيد لا علشان الفوركس مش دايما كسبان
يعني يوم خساره ويوم مكسب وممكن يحصل خساره في يوم
ويبقا انا سيبت وظيفتي الاساسيه وخليت حياتي كلها تعتمد علي الفوركس

nagynagy
08-09-2012, 23:06
:dance:انا لا افضل الاعتماد فقط على الفوركس ، لانه عمل غير قار ، اي يمكن ان تربح يوم و تخسر يوم اخر لان الفوركس متقلب بشكل دائم

tariktanjaoui
08-09-2012, 23:23
السلام عليكم
انا الان لسه مبتدئ وساحاول ان احقق ربح اكبر بهذا المجال وبعدها سابتعد عن الفوركس
وساقوم ببناء مشروع خاص بي ان شاء الله

nadir21
08-09-2012, 23:25

الفوركس لا اتركه وعملي الوظيفي لا اتركه اقوم بادارة حسابي بواسطة مدير حسابات واعمل في دوام الرسمي

Tips™
08-09-2012, 23:35
اكيييييد الكل هنا داخل علشان هدف معين و مش هيخرج قبل
ما ينفذو و بالتوفيق للجميع و ليا و ان شاء الله الكل كسبان

mora warda
08-09-2012, 23:54
انا افضل الانتاج والعمل من اقضى يومى بشكل مستمر واترك عملى
ولا مانع من الدمج بينهما

waleed adel
08-11-2012, 02:47
لايمكن طبعا ان اترك الوظيفه للفوركس بل هو
عمل اضافى بوقت الفراغ فقط