PDA

View Full Version : مساعدة في مشكل جعلني أخسر كتير

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

konine
06-24-2012, 03:26
السلام عليكم يا أعضاء
أنا اليوم وبعد تفكير طويل في سبب خسارتي هذا أسبوع و جدت أني لا أحترم قواعد في تحليل إضافتا إلى طمع الذي أصابني و أصعب شيئ أني أقوم بالتحليل عملة صحيح ولكني لا أستطيع إنتضار لكي أدخل في مكان صحيح متل دعم أو مقاومة..... لذلك أدخل في مكان ليس له معنى و بالتالي خصارة . :yahoo:
ولذلك وطبقا للخطة التي أتبعها و في أحدد بنودها العقاب وكان عقابي التدرب على دمو شهرا كاملا حتى لا أعيد كرة مرة أخرا.:tie:
ولكن مشكلة لدي هي كيف أصبر حتى أدخل في مكان صحيح هذا هو سبب رئيسي الذي جعلني أكتب هذا مقال و بنضر أن 80% من صفقاتي سكالبج يعني لازم أنتضر . ممكن إقتراحاتكم:rules:
الله كريم

nrgslawi
06-24-2012, 03:31
اخي اليك الحل
كنت في نفس وضعيتك تماما
الحل هو ان تقوم بالدخول الى صفقاتك اختبرها في الحساب التجريبي وستلاحظ النتيجة

Mr.GooDMaN
06-24-2012, 03:54
اخي يوجد استراتيجيات جيدة جدا للاسكالبنج وشروطها واضحة فاذا تحققت الشروط يمكنك الدخول فورا
وبالطبع مع مراعاة ادارة رأس المال التي يتضح انك لم تحترمها :d
والله يعوضك يا اخي ان شاء الله

gemmy
06-24-2012, 04:11
بالفعل يا اخى افضل حاجة انت بتعملها هى انك تعاقب نفسك و تظل فترة على الديمو فكرة جيدة ان شاء الله و هتجيب معاك نتيجة
و بالنسبة للطمع ف معظمنا واجه المشكلة دى و ان شاء الله تقدر تتحكم فى نفسك و تتغلب عليها بالممارسة و الخبرة و بالتوفيق لك اخى الكريم

A7mad_Aziz
06-24-2012, 04:46
اخي يجب ان تسيطرعلى نفسك لأنك بهذه الطريقة ستخسر وبتخسر بالفعل..تدرب على الديمو وحاول ان تسيطر على نفسك او ابتعد عن الفوركس تماماً

Mostafa Mando
06-24-2012, 05:12
اخي يوجد استراتيجيات جيدة جدا للاسكالبنج وشروطها واضحة فاذا تحققت الشروط يمكنك الدخول فورا

اتفق معك يا اخي استراتيجية الاسكالبنج جيدة جدا ومربحة لكن التزم بقواعدها جيداً

واكيد ادارة راس المال هو عامل اساسي في الحفاظ على رأس المال

بالتوفيق للجميع

aminos
06-24-2012, 09:56
السلام عليكم
ماعليك إلا بالتدرب و التعلم من جديد على حساب تجريبي
و أن تقوم بوضع تحليلاتك و إستراتجياتك عليه لكي تتدرب عليها أكثر و على أوقات الدخول
و أخير الإلتزام بهذه الأشياء على الحساب الحقيقي
و نطلب من الله التوفيق

himaalex84
06-24-2012, 10:35
يجب التدرب بشكل كافى على الديمو و التعود على الاالتزام بادارة المال و الصبر و عدم الطمع

deadlyfox
06-24-2012, 10:47
لو انت اتبعت ادارة جيده لرأس المال واحترمته كويس ماكنتش خسرت كده
لازم تتدرب كويس اوى وماتتسرعش

okash
06-24-2012, 10:57
كن صيورا ولا تطمع ولا تتسرع ولا تفكر الفرصة التي تضيع لن يأتي مكانها فرصة اخرى بل سوف يأتي مكانها عشرة لذلك لا تتسرع ولا يوجد شيء يستهال ان تحرق اعصابك عشانه

Mohamed90
06-24-2012, 12:54
السلام عليكم اخي العزيز كلنا بدئنا هكذا و لكن للاسف لن نحقق شئ من هذه التصرفات لدي هذه نصائح مني لك
يجب الالتزام عندك استراتيجية تنتظر تحقيق شروطها للدخول في اي صفقة
الصبر و عدم التسرع لانه التسرع ينفع و الندم لن يفيدك في شئ
و القناعة بالقليل و عدم الطمع في الكثير لانك تفقد حسابك لا اكثر
و السلام عليكم

ahmed
06-24-2012, 12:58
م التمرس اكثر على الحساب التجريبى شئ فشئ ستتغير هذة النقطه بالتدريب
كلنا كنا مثلك اخى فى البدايه
وشئ اخر يمكنك الدخول بأوامر معلقه بدلا من الدخول ماركت

mohamed eldamnhorey
06-24-2012, 13:03
اخى الكريم يجب عليك قبل اى دخول اى صفقه
ان تحلل الصفقه جيداً وتنظر واسعة الافق

وتعرف كم ستخسر قبل ما تحسب المكسب

واستوب لوزك ضعه قبل هدفك ولاتهمل ادارة رأس مالك

maroc89
06-24-2012, 13:08
اخي فكرة حساب الديمو صح فالجميع يقع في الطمع لذا يجب ان تسيطر على نفسك
و الجميع يتعلم من الاخطاء

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 13:32
السلام عليكم يا أعضاء
أنا اليوم وبعد تفكير طويل في سبب خسارتي هذا أسبوع و جدت أني لا أحترم قواعد في تحليل إضافتا إلى طمع الذي أصابني و أصعب شيئ أني أقوم بالتحليل عملة صحيح ولكني لا أستطيع إنتضار لكي أدخل في مكان صحيح متل دعم أو مقاومة..... لذلك أدخل في مكان ليس له معنى و بالتالي خصارة . :yahoo:
ولذلك وطبقا للخطة التي أتبعها و في أحدد بنودها العقاب وكان عقابي التدرب على دمو شهرا كاملا حتى لا أعيد كرة مرة أخرا.:tie:
ولكن مشكلة لدي هي كيف أصبر حتى أدخل في مكان صحيح هذا هو سبب رئيسي الذي جعلني أكتب هذا مقال و بنضر أن 80% من صفقاتي سكالبج يعني لازم أنتضر . ممكن إقتراحاتكم:rules:
الله كريم

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
لقد شخصت انت بنفسك ما سبب خسارتك
ولن نضيف شئ الى كلامك الا
انصحك بان تحلل اندكس الدولار لتعرف هل الدولار انتهى من صعوده او هبوطه لتدخل فى صفقه معاكسه على الزوج الذى تتداول عليه
واقصد هنا الازواج الرئيسيه مثل اليورو دولار او الباوند دولار على سبيل المثال
او تدخل مع الدولار فى نفس الاتجاه فى ازواج مثل الدولار ين
هذا هو ما ينقصك ان تحلل الدولار
اتمنى لك دوام التوفيق

talal
06-24-2012, 13:43
نعم المشكلة تكمن في استعجال الربح فمثلا ترى الزوج يتحرك في النزول بسرعه وربما ينزل وينزل وانت تلاحظ ذلك وبعد ذلك تقرر وتدخل بيع ولكن يعكس السعر وتخسر وهذا اكثر المتداولين يرتكبون هذه الاخطاء او ربما الدخول بعقود كبيرة للحصل فقط على 10 نقاط ولكن الحساب لا يستحمل انعكاس 100 نقطة فيخسر المتداول راس المال

kamizidan
06-24-2012, 13:47
اخي اليك الحل
كنت في نفس وضعيتك تماما
الحل هو ان تقوم بالدخول الى صفقاتك اختبرها في الحساب التجريبي

السلام عليكم صحيح اخي
صحيح يحب العمل بما قلته للتجريب ورؤية النتائج

kingman
06-24-2012, 14:01
كن صيورا ولا تطمع ولا تتسرع ولا تفكر الفرصة التي تضيع لن يأتي مكانها فرصة اخرى بل سوف يأتي مكانها عشرة لذلك لا تتسرع ولا يوجد شيء يستهال ان تحرق اعصابك عشانه

هذا السوق لاتنتهى فرصه لكن الكثير يتسرع ويحاول ان يتسرع الربح حتى ان لم تكن الفرصة تخضع لشروط دخول جيدة ويخسر فيها وبعدها بلحظات تظهر فرصة مؤكد وجيدة وطبعا مش هيكون فيه غير الندم والمشكلة انها تتكرر كثيرا وتكون سبب فى خسائرة مستمرة لبعض المتاجرين فمحاربة العامل النفسى سبب نجاح الصفقات

fafa280384
06-24-2012, 14:05
اهلا وسهلا اخى الكريم
انصحك بان تحلل اندكس الدولار لتعرف هل الدولار انتهى من صعوده او هبوطه لتدخل فى صفقه معاكسه على الزوج الذى تتداول عليه
اتمنى لك دوام التوفيق

عجبتني نصيحتك كثيرا مؤشر دولار
الكثير لا يعره اهتمام رغم انه عنده دور كبير ويساعد في تحليل
كثيرا

sky44
06-24-2012, 14:08
نصيحتي لك اخي رغم انني مبتدا في هدا المجال هي اتعمل كثيرا على الحساب التجريبي حتى تضبط امورك جيدا و ان تجيد التوقع الى ابر نسبة ممكنة

magic777
06-24-2012, 14:08
اخي حاول تتدرب اكتر على الديمو حتى تتمكن من ادوات تحليلك وعلشان تقدر تحدد
المستويات القويه اللي تقدر تدخل وتخرج منها بسهوله وده هتوصله لو اجتهدت شويه
وخليك على الديمو الشهر الجاي كمان والعقاب هنا مش هيحل المشكله

remo
06-24-2012, 14:12
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

فى حجمة معظم الفوركسيين بيقولها خلى السعر يجيلك واواعى تروح انت للسعر وانت الحل معاك عشان تصبر شوف النقطة اللى عليها دعم ومقاومة وعلق من عندها الصفقة بالهدف والاستوب اللى انت بتستخدموا وسيبها واقفل الجهاز وقوم

عزبز 18
06-24-2012, 14:16
يا اخي سوق الفوركس غدار كثير ممكن ينقلب عليك السعر في اي لحظة
لدي يجب الحدر وعدم التسرق وخد كامل وقتك في التعلم في حساب تجريبي وحظ موفق

tarek22
06-24-2012, 14:16
كلنا مثلك اخي
جرب صفقات على التجريبي
ثم على حساب بونص حتى تتاكد من تحليلاتك ووضعك النفسي

kimokonolove
06-24-2012, 14:27
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

استعمل استراتيجية محددة على الديمو
لو وجدت نفسك ناجح ابدأ بتطبيقها على الحقيقى
بس مع ادارة رأس المال وعدم الطمع
وان شاء الله تعوض ما خسرتة

mohamedfx2005
06-24-2012, 15:01
السلام عليكم ورحمة الله
اخي العزيز للنجاح في الفوركس عليك بالالتزام بخطة عملك وعندما اقول الالتزام فهو الالتزام في كل شيء شروط الدخول والخروج وادارة راس المال ووقت المتاجرة وهكذا
وتعلم من اخطائك لانك لو تجاهلت الاخطاء فلن تتعلم ولن تتقدم
ويجب ان تتحكم في نفسك وتبتعد عن الطمع لانه المسبب الاول للخسارة
ولو اتبعت خطتك بحذافيرها على الاقل لمدة شهر سوف تجد ان الصبر عندك بدا يكبر

ahmed saleh
06-24-2012, 15:08
اكيد طبعا بلطبع يا اخى ان الطمع ليس لة حد لذلك يجب عليك ان تكون قنوع
وان ترضى بما قسمة الله لك وعندما تتاجر فى الفوركس يجب ان يكون لديك هدف لتحقيقة
وعدم الطمع وحب الزيادة

كريم
06-24-2012, 15:36
أنا شايف من كلامك انك كويس في الفوركس

بس عندك مشكلة و لازم تصلحها اللي هيا

العامل النفسي فحاول تضبطه بشكل جي و تتعود على كده

و بإذن الله كله هيتحل و الله يوفق الجميع

konine
06-24-2012, 18:40
اخي اليك الحل
كنت في نفس وضعيتك تماما

بالفعل يا اخى افضل حاجة انت بتعملها هى انك تعاقب نفسك و تظل فترة على الديمو فكرة جيدة ان شاء الله و هتجيب معاك نتيجة
و بالنسبة للطمع ف معظمنا واجه المشكلة دى و ان شاء الله تقدر تتحكم فى نفسك و تتغلب عليها بالممارسة و الخبرة و بالتوفيق لك اخى الكريم

اخي يجب ان تسيطرعلى نفسك لأنك بهذه الطريقة ستخسر وبتخسر بالفعل..تدرب على الديمو وحاول ان تسيطر على نفسك او ابتعد عن الفوركس تماماً

السلام عليكم
و أن تقوم بوضع تحليلاتك و إستراتجياتك عليه لكي تتدرب عليها أكثر و على أوقات الدخول
و نطلب من الله التوفيق

يجب التدرب بشكل كافى على الديمو و التعود على الاالتزام بادارة المال و الصبر و عدم الطمع

فعلا إخواني كلامكم كله صحيح 100% لذلك سأعمل به
و بالنسبة لإدارة رأس مال أنا متشدد فيها وهذا هو سبب وحيد الذي لم يجعلني أخسر كل أموالي
و إن شاء الله يكون خير بعر شهر
الله كريم

---------- Post added at 03:40 PM ---------- Previous post was at 03:33 PM ----------

اخي اليك الحل
كنت في نفس وضعيتك تماما

السلام عليكم
و نطلب من الله التوفيق

السلام عليكم اخي العزيز كلنا بدئنا هكذا و لكن للاسف لن نحقق شئ من هذه التصرفات لدي هذه نصائح مني لك
يجب الالتزام عندك استراتيجية تنتظر تحقيق شروطها للدخول في اي صفقة
الصبر و عدم التسرع لانه التسرع ينفع و الندم لن يفيدك في شئ
و القناعة بالقليل و عدم الطمع في الكثير لانك تفقد حسابك لا اكثر
و السلام عليكم

م التمرس اكثر على الحساب التجريبى شئ فشئ ستتغير هذة النقطه بالتدريب
كلنا كنا مثلك اخى فى البدايه
وشئ اخر يمكنك الدخول بأوامر معلقه بدلا من الدخول ماركت

اخى الكريم يجب عليك قبل اى دخول اى صفقه
ان تحلل الصفقه جيداً وتنظر واسعة الافق

وتعرف كم ستخسر قبل ما تحسب المكسب

واستوب لوزك ضعه قبل هدفك ولاتهمل ادارة رأس مالك

اخي فكرة حساب الديمو صح فالجميع يقع في الطمع لذا يجب ان تسيطر على نفسك
و الجميع يتعلم من الاخطاء

اهلا وسهلا اخى الكريم
اتمنى لك دوام التوفيق

هذا السوق لاتنتهى فرصه لكن الكثير يتسرع ويحاول ان يتسرع الربح حتى ان لم تكن الفرصة تخضع لشروط دخول جيدة ويخسر فيها وبعدها بلحظات تظهر فرصة مؤكد وجيدة وطبعا مش هيكون فيه غير الندم والمشكلة انها تتكرر كثيرا وتكون سبب فى خسائرة مستمرة لبعض المتاجرين فمحاربة العامل النفسى سبب نجاح الصفقات

شكرا على نصائحك و هي ستون أمام أعيني طوال هذا شهر
لذلك سأصبر ولن أطمع مهما كان سبب و سأدخل إلى عند تحقق شروط
الله كريم

kingman
06-24-2012, 18:57
اخي حاول تتدرب اكتر على الديمو حتى تتمكن من ادوات تحليلك وعلشان تقدر تحدد
واقوى عقاب اساسا فى هذا السوق هى الخسارة ذات نفسها التى يتعرض لها والمفروض انه يتروى ويركز ويبحث عن اسباب الناجح ويعل من الديمو رفيق له فترات طويلة يجرب ويدرب عليه حتى يقتنع بادائه ولايتعرض للخسائر وتكون المحصلة ربح بأذن الله

yassoo011
06-24-2012, 18:59
والله اخي هي مشكلة عندي ايضا ولكن عندي فكرة جيدة هيا نجربها انا وانت
ان تفتح حساب ديمو بجانب الحقيقي وعندما لا تصبر وتريد ان تدخل السوق في وقت لا يظهر فيه اتجاه
فيدخل على الديمو وعندما يرى اتجاه للسوق او نقطة دخول ندخل على الحقيقي اعتقد انها فكرة جيدة

sho
06-24-2012, 19:00
الموضوع سهل حلة عن طريق عدة خطوات تقوم بتنفيذها اولا يجب ان تقوم باختبار استراتيجيتك ونقاط الدخول على حسابك التجريبى حتى تتأكد من نجاحها وثانيا يجب ان تسيطر على الطمع اثناء التداول حتى لا تخسر بسببة المتداول الجيد هو من يملك الصبر والتركيز

konine
06-24-2012, 19:07
واقوى عقاب اساسا فى هذا السوق هى الخسارة ذات نفسها التى يتعرض لها والمفروض انه يتروى ويركز ويبحث عن اسباب الناجح ويعل من الديمو رفيق له فترات طويلة يجرب ويدرب عليه حتى يقتنع بادائه ولايتعرض للخسائر وتكون المحصلة ربح بأذن الله

و هذا إن شاء الله ما سأفعله أنا ٱن عرفت مشكل وهو مهم
و ٱن أبحت عن حل و إن شاء الله سأجده مع نصائحكم التي هي فوق رأسي
الله كريم

hesham itch
06-24-2012, 19:23
يجب اعتماد استراتيجية ابسط واسهل ويمكنك معرفتها جيدا للحصول منها على اهداف
واضحة وبسيطة والعمل على تحديد المطلوب وادارة راس المال بطريقة
جيدة لكى تتجنب المزيد من الخسارة بسبب الطمع

sa sa
06-24-2012, 19:39
الخساره غير مهمه ولكن المهم انك تتعلم من الاخطاء يجب ان تعمل علي اكتساب الخبره باستمرار واتباع الاستراتيجيه التي تناسب اسلوبك في التجاره مع اداره راس مال جيده .

compaq0
06-24-2012, 20:02
هذه هى قوه الفوركس ان يجبرك على دخول فى مناطق لا تريدها و بالتالى فان الصراع الاقوى هو الصراع النفسى بينك و بين الفوركس لا احد يستطيع ان يساعدك بالكلام انت من تساعد نفسك بالتحكم فى نفسك

ahmed
06-24-2012, 20:07
هذه هى قوه الفوركس ان يجبرك على دخول فى مناطق لا تريدها و بالتالى فان الصراع الاقوى هو الصراع النفسى بينك و بين الفوركس لا احد يستطيع ان يساعدك بالكلام انت من تساعد نفسك بالتحكم فى نفسك

بالفعل يا اخى انت وضعت يدك على مربط الفرس
هذة قو ة الفوركس والتحدى الذى يجب ان تخوضه انت بنفسك للنجاح

safiforex
06-24-2012, 20:17

انت ادخلت مصطلح جديد في الفوركس و هو فعلا اراه مناسب جدا
الصراع النفسي ، فهذا المصطلح قد ينم عن اشياء عدة منها الراعات التي تقع عندما يريد الدخول في الصفقة
فلو كان التحليل جيد فانه اكيد سيكون صراع نفسي ، في الدخول لانه بيكون رايين في الراس الدخول او لا
و هنا يكمن المشكل في تردد في بعض الاحيان

hehelibeb
06-25-2012, 03:02
أصلا أنت تعاقب نفسك بدون ديمو لأنك بهذا التسرع ستخسر
الكثير وهذا سيعطيك دروس من أجل التريث والتفكر
وستضع الصفقة المناسبة في المكان المناسب

abokhaledelmasry
06-25-2012, 03:12
اعتقد انه عقاب جيد جدااااا

والنتيجه ان شاء الله انك ستخرج من هذا العقاب بنتيجه جيده و ستستخلص استراتيجيات كثيره ومجربه وستحقق منها ارباح جيده ان شاء الله

ولكنى اوصيك بالتعلم كن كالنحله تأخذ العسل من كل مكان خذ العلم من كل كتاب وفديو وتجاربك وتجارب الاصدقاء ومن المنتديات

ربنا يعوضك خير ويوفقك

mage
06-25-2012, 04:13

والنتيجه ان شاء الله انك ستخرج من هذا العقاب بنتيجه جيده و ستستخلص استراتيجيات كثيره ومجربه وستحقق منها ارباح جيده ان شاء الله

ولكنى اوصيك بالتعلم كن كالنحله تأخذ العسل من كل مكان خذ العلم من كل كتاب وفديو وتجاربك وتجارب الاصدقاء ومن المنتديات

ربنا يعوضك خير ويوفقك

اهم شئ هنا ان يتعلم المتاجر من الخطأ الذى يتعرض له فى الفوركس وهذا هو الاهم فى الفوركس ان يتمكن المتاجر دائما من تحقيق نسبة ارباح فى هذا السوق وبطريقة منطقية حتى لا يخسر نسبة كبيرة من امواله بدون ان يتعلم من الاخطاء التى يرتكبها

KOGI
06-25-2012, 08:24

zikooo014
06-25-2012, 15:16
لازم الالتزام بكافة القواعد عشان تضمن متاجره صحيحه من غير اخطاء
و اكيد في فرص كتييييييييير بس انت سيبك من الطمع لانو بيخليك مش مركز في حاجه معينه

safiforex
06-25-2012, 15:26
و اكيد في فرص كتييييييييير بس انت سيبك من الطمع لانو بيخليك مش مركز في حاجه معينه

بطبيعة الحال اخي الكريم فاساس النجاح في التداول هو الالتزام و بكافة القواعد كما ذكرت
فعندما يلتزم الواحد بادارة ملية صارمة و عندما يلتزم الواحد باستراتيجية معينة بشروطها فانه اكيد سينجح

elazez
06-25-2012, 15:41
لابد من احترامك لطريقتك والانتظار لصيد الفرص ودخول الصفقات والا تستعجل
الالتزام باستوب لوز واهداف معقولة اعتبرها وسيلة لها مفعول السحر في تحقيق الربح

2x1
06-25-2012, 15:48
اخي انتا مشكلتك التسرع والطمع وعدم التطبيق الجيد حل هذة النقاط التي تجعلك تخسر وبعدها اعتقد انك ستتعلم من هذة الاخطاء لتفاديها لاحقا

devloppman
06-25-2012, 15:55
كلنا وقعنا في نفس الخطأ ومنا من لازال يقع فيه
حاول اختبار مهاراتك على الديمو واتباع شروحات الأعضاء في المنتديات وإن شاء الله تستفيد
وبالنسبة للطمع ربنا يسترنا منو لأنو يكون السبب الرئيسي للخسارة
القناعة كنز لا يفنى

okash
06-25-2012, 15:59
انا كنت مثلك ايضا ولكن الان قد تحسن الوضع عندما خففت من جلوسي على الفوركس فقط اقرأ التحلايلات ومن ثم اجمعها واقارن ومن ثم اخذ الصفقة واخرج من السوق

sheko
06-25-2012, 16:47
الحل هو ان تجرب في نفس الوقت في حسابك التجريبي و تشوف ايه النتيجه و عندما تجد ان الامر وصل الي خساره فسوف تنتظر اطول وقت ممكن خوفا من الخساره اخي فالجميع يهابها و يفعل الكثير حتي لا يقع في شباكها :))

Mtec
06-25-2012, 17:40
الدعم والمقاومة تتعرف عليهما اثناء التحليل ، يبقى لك التعرف على الاتجاه هل سيكسر الدعم والمقاومة ام سيرتد
لذا يجب الدخول من النقاط القوية لكي لا يكون الارتداد كبير

fafa280384
06-25-2012, 17:43
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

من رايي قبل الدخول في صفقات

شوف التوصيات لاشخاص اكثر خبرة وشوف ان كانت تتوافق مع رايهم ادخل وتكل على الله

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 17:57
من رايي قبل الدخول في صفقات

شوف التوصيات لاشخاص اكثر خبرة وشوف ان كانت تتوافق مع رايهم ادخل وتكل على الله

انا من رأى لا اشوف توصيات لناس اكثر خبره ولا الكلااام ده

كل واحد مننا يستخرج توصيته بنفسه ويشوف عمله بنفسه

ashraf el-araby
06-25-2012, 18:16
اهم حاجة فى الفوركس هى التعلم والتدريب الجيد والتدريب على الحساب التجريبى شهر واحد لايكفى يجب الا تقل عن ثلاثة اشهر حتى كتسب الخبرة التى تمكنك من الانتصار ان شاء الله

jihadazzam
06-25-2012, 18:20
الحل هو ان تجرب في نفس الوقت في حسابك التجريبي و تشوف ايه النتيجه و عندما تجد ان الامر وصل الي خساره فسوف تنتظر اطول وقت ممكن خوفا من الخساره اخي فالجميع يهابها و يفعل الكثير حتي لا يقع في شباكها :))

لازم الواجد منا يجرب على الديمو اولا
وعندما يكون وجد نفسه قادرا على العمل على الحساب الحقيقي ان يفتح حساب ويعمل صفقاته بكل رويه

ahmed
06-25-2012, 18:23
كلنا وقعنا في نفس الخطأ ومنا من لازال يقع فيه
حاول اختبار مهاراتك على الديمو واتباع شروحات الأعضاء في المنتديات وإن شاء الله تستفيد
وبالنسبة للطمع ربنا يسترنا منو لأنو يكون السبب الرئيسي للخسارة
القناعة كنز لا يفنى

حقيقه هذا بالفعل ليس خطائك لوحدك فاغلب المتداولين يقعون فيه
عليك العمل على الديمو حتى تفادى تلك النقطه

eg100
06-25-2012, 18:23
النصيحة يااخى لى ولك
الدريب جيد والابتعاد عن المشاعر فى التدوال التملك الاعصاب جيد
القدرة على فهم دخول اى صفقة هل هذة صفقة بيع ام شراء
اذا كنت تستخدم استرائجية جيد جربها
ايضا الاهمم تحديد الوقف والجنى الارباح

jihadazzam
06-25-2012, 18:25
الدعم والمقاومة تتعرف عليهما اثناء التحليل ، يبقى لك التعرف على الاتجاه هل سيكسر الدعم والمقاومة ام سيرتد

اهم شيء الخول من مراكز قوية
واذا كنت داخل بالاتجاه الصحيح حتى لو ارتد عليك السعر سيرجع
غصبا عنه
حلو الفوركس لمن يعرفه

konine
06-25-2012, 18:33
شكرا على ردود و إن شاء الله ألتزم بها .
و أهم شيء صوف أحاول تركيز عليه هو صبر و الطمع و حتى لا أعيد أخطائي مرة تانية
الله كريم

magic777
06-25-2012, 18:39

وانت ممكن تسنى برده يعني لو كسر دعم او مقاومه متدخلش على طول مع الكسر
لان احيانا كتير الكسر ده بيكون غير صحيح ومجرد حركه خداع من الزوج
فالاسلم ندخل هنا من اعاده الاختبار للدعم او القاومه المكسوره

remas
06-25-2012, 18:50
والله يا اخى اولا كان الله فى عونك وربنا يعوضك عن خسارتك دى ان شاء الله ومفيش مشكله طالما انت عارف اخطائك يا اخى يبقى تحاول فدر الامكان انك متكررش الاخطاء دى ابدا وتحاول تتعلم من اخطائك

yamiyugi
06-25-2012, 18:58
بص بالنسبه للتحليل لازم تحترم القواعد اللى انت شغال عليها يعنى لو شغال ع كسر الدعوم والمقوامات يبقى تشتغل عليهم ومتغيرش فى نص الطريق

ثانيا الطمع ده شئ سهل جدا انت تفتح صفقة معلقة لما تلاقى نفسك عايز تفتح صفقة تفتح صفقة معلقه ع بعد 20 نقطة من السعر وةتبدأ تفكر لو السعر وصل للنقطة دى هتكسب ولا هتخسر وتحليلك صح او غلط

لو صح كمل لو غلط وقفها وبكده عالجت نفسك

mosghaly
06-25-2012, 19:07
والله كفايه العقاب الي انت فيه انك تتاجر علي حساب الديمو باقي الشهر ودة يخليك تفكر الف مرة قبل ما تدخل في صفقه مش كامله الشروط

dodovedo
06-26-2012, 19:27
اخى الكريم
جرب استراتيجيه قويه على الديمو والتزم بيها على الحقيقى التزم بكل حزافيرها
تقبل مرورى

saad
06-27-2012, 14:35
والله يا اخى اولا كان الله فى عونك وربنا يعوضك عن خسارتك دى ان شاء الله ومفيش مشكله طالما انت عارف اخطائك يا اخى يبقى تحاول فدر الامكان انك متكررش الاخطاء دى ابدا وتحاول تتعلم من اخطائك

abdallah elbaz
06-27-2012, 15:12
الدخول الى صفقاتك اختبرها في الحساب التجريبي
واتباع اداره جيده ف التنبو بالعرض والطلب وكذلك اداره راس المال
وربنا يوفقك

hisoka
06-28-2012, 14:06
اخي يجب ان تسيطرعلى نفسك لأنك بهذه الطريقة ستخسر
وبتخسر بالفعل..تدرب على الحساب التجريبى وحاول ان تسيطر على نفسك او ابتعد عن الفوركس تماما حتى تصبح زو خبره ومؤهل للتعامل فى الفوركساً

elssayed
06-28-2012, 14:15
المشكلة دي مشكلة بنعاني منمها جميعا وهي الطمع والتسرع في الدخول
غير كده مش بنصبر علي الصفقة
وانا ظبط كل ده بعد ماقررت الدخول بلوتات صغيرة لان ده بيقلل الضغط العصبي

jans
06-28-2012, 14:39
طالما عرفت اخطائك هذا شيء جميل و سوف تستفيد منه لكي لا تقع فيه مرة أخرى
الشيء الثاني بما أنه لديك استراتيجية حاول تعرف عدد النقاط التي تستطيع الربح منها في هذه الاستراتيجية
و أوقف الربح عند هذا الحد مهما ارتفع أو انخفض السعر لكي تتجنب الطمع .

magic777
06-28-2012, 16:31
اخى الكريم
جرب استراتيجيه قويه على الديمو والتزم بيها على الحقيقى التزم بكل حزافيرها
تقبل مرورى

وانا معاك في النصيحه دي بس يختار الاستراتيجيه اللي تناسبه ايضا وتكون متفقه مع نظام التحليل
المفضل ليه هنا يعني مش مثلا هو بيحلل فني ويجرب استراتيجيه رقميه مثلا
مهما كانت قويه هنا مش هيقدر يشتغل عليها
فالافضل ليه هنا يختار استراتيجيه مبنيه على التحليل الفني

safiforex
06-28-2012, 16:55
وانا معاك في النصيحه دي بس يختار الاستراتيجيه اللي تناسبه ايضا وتكون متفقه مع نظام التحليل
المفضل ليه هنا يعني مش مثلا هو بيحلل فني ويجرب استراتيجيه رقميه مثلا
مهما كانت قويه هنا مش هيقدر يشتغل عليها
فالافضل ليه هنا يختار استراتيجيه مبنيه على التحليل الفني

انا لا ارى اي مشكل في ان يختار اي محلل اي استراتيجية ،
فالاستراتيجييات ما هي الا طريقة للربح من الفوركس بهذا عدة مؤشرات و بهذه المؤشرات يتم الدخول بها او الخروج بها من الصفقات
و هذا طبعا وفق الشروط و انا لا ارى اي تنافي بهذا مع التحاليل كيفما كانات ، بل بالعكس فهي يمكن ان تعطي قوة للاستراتيجية
اما ان نقول ان التحليل الفني ، لا يجب ان يكون مع استراتيجية رقمية فانا هذا لا افهمه

mostafakamal
06-28-2012, 17:52
نفس المشكلة حصلت معى
اللواحد فى الديمو ممكن يدخل صفقة ومش مهم يخسر 20 او 50 او حتى 100 نقطة طالما على امل ان السعر سوف يرتد
لكن فى الحقيقى كل نقطة تؤلم وتشكك فى النفس

mahmoud 0711
06-28-2012, 18:00
اقترح عليك ان تحدد عدد صفقات معينة للتداول يوميا و ليكن 3 او 4 صفقات وتعود نفسك علي ذلك و تتخذ عهد علي نفسك بذلك فستجد نفسك غير متسرع في
دخول صفقات و ستصبر حتي تدخل من اماكن جيدة لانك تعرف انك بعد تجاوز العدد المحدد ستغلق الجهاز مهما كانت نتيجة صفقاتك و بالتدريب علي ذلك ستتعلم الصبر و تتعلم اختيار الدخول الصحيح
وفقك الله و رزقك خيرا كثيرا

forexBOSS
06-28-2012, 18:13
انظر يا اخى ان كنت تشعر بالطمع او انك لست محترف تدرب اطول فتره ممكنه على السيطره على طمعك و محاوله للاحتراف و ان كنت تريد تحقيق ارباح و لكنك فى نفس الوقت غير محترف و عايز تتدرب يبقى حلك هو فوركس كوبى لحد لما تخلص تدريب بعد كده ابدا تاجر و اعتقد ديه افضل طريقه

Noah
06-28-2012, 19:00
اخى الطمع ملوش رجلين ودائما يكون الطمع هو احد اهم الاسباب التى تجعل المتاجر فى حالة خسارة لان الطمع لا يمكنك السيطرة عليه لا من يوم ولا من شهر بل تحتاج الى الكثير من العمل فى الفوركس

pimo
06-28-2012, 19:16
اخي مهما كانت الاستراتجية التي تتبعها فهيا كلها تعتمد علي الوقت المناسب لدخول السوق والوقت المناسب للخروج وان انصحك ان تحدد مكان الدخول والخروج بناء عن توقيت افتتاح جلسات البورصة العالمية وهي علي التوالي بورصة اسيا بورصة فرنكفوت بورصة لندت بورصة نيويورك

Mostafa Mando
06-28-2012, 19:40
نفس المشكلة حصلت معى
اللواحد فى الديمو ممكن يدخل صفقة ومش مهم يخسر 20 او 50 او حتى 100 نقطة طالما على امل ان السعر سوف يرتد
لكن فى الحقيقى كل نقطة تؤلم وتشكك فى النفس

اكيد يا اخي في الحساب الديمو انت تضيف المال الذي تريده من خلال ازرار وكمان فلوس وهمية مش

فارق معاك لو خسرت او كسبت اما الحقيقي بتبقى زعلان على كل سنت يضيع في السوق

HUSSENEY
06-29-2012, 05:23
اكيد يا اخي في الحساب الديمو انت تضيف المال الذي تريده من خلال ازرار وكمان فلوس وهمية مش

فارق معاك لو خسرت او كسبت اما الحقيقي بتبقى زعلان على كل سنت يضيع في السوق

يجب المتاجرة بالحساب لديمو اولا حتى يتم اكستاب الخبرة اللازمة
والبدء بحساب حقيقى بمبلغ قليل فى الاول

mido303037
06-30-2012, 04:41
اكيد طبعا الطمع بيؤدى الى الخسارة
حاول وبكل امكان ان تبتعد عن الطمع فهو يوقعك فى المشاكل

ahmed abdalla
06-30-2012, 05:35
اخى انك تمتلك مقومات التاجر الناجح ولكن تحتاج الى تنمية مهاراتك الشخصية ومنها الصبر ونها ايضا الوثوق بالنفس ان سزق المضاربة يحتاج الى التاجر ذو الخبرة وانت تمتلك هذا ولكن لتحقيق
الربح لابد من تنمية مهارتك الشخصية

xtomorrow
06-30-2012, 06:34
مادمت اكتشفت خطاك فهذا مبشر بالخير
كما قلت بان الطمع وعدم الالتزام اساس خساراتك
فبالتالي كبح هذين العنصرين سيؤدي الى ربحك من السوق

jihadazzam
06-30-2012, 06:46
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

المشكلة عندك محلولة انت تحلل وتعرف قواعد الفوركس جميعها
وانت تعلم من اين لازم تدخل بصفقتك ولا تنتظر
فاذا مشكلتك الانتظار والفوركس بده صبر اصبر على صفقاتك لتجني ارباحك

waleed adel
06-30-2012, 20:16
اخى الحبيب الالتزام بحطه راس مال مهمه جدا
ولابد من التدريب الجيد قبل المتاجره

Mostafa Mando
06-30-2012, 21:08
اخى الحبيب الالتزام بحطه راس مال مهمه جدا
ولابد من التدريب الجيد قبل المتاجره

بالفعل يا اخي التدريب مهم جدا بالذات في الفوركس لإنه بحر واسع يجب ان تتفاعل معه على

قدر المستطاع لكي تستطيع ان تواجه شد الاعصاب عالحساب الحقيقي واعتقد ان المدة المناسبة للتدرب 6 شهور

mony
06-30-2012, 21:09
من اهم اسباب الخساره الطمع والخوف والتسرع وايضا التحليل الخاطىء

waleed adel
07-01-2012, 17:54
عليك بالتدرب و التعلم من جديد على حساب تجريبي
و أن تقوم بوضع تحليلاتك و إستراتجياتك و تتدرب جيدا عليها

derfcase
07-05-2012, 06:52
اعتقد اخي الكريم
konine
ان السبب في ذلك هو ان التحليل الفني يكون اصدق علي الفريمات الطويلة و تحديدا التي لا تقل عن ساعة
اما المتاجرة بالاسكابلينج فنظرا لسرعتها الرهيبة في التنفيذ و الغلق - فاعتقد ان التحليل لن يسعفك كثيرا في هذه الحالة

ARAB_PIGEON
07-05-2012, 07:42
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

اهلا وسهلا اخى الكريم
اولا .. اتمنى ان ترتاح من الخساره ويكون دربك اخضر دائما ... اللهم امين يا رب
ثانيا .. انت شخصت مشكلتك وعرفت اسباب خسارتك
لتحقيق النجاح اخى الحبيب فى الفوركس
يجب عليك الاتى
التعليم الدائم والمستمر
التدريب المستمر على كل ما هو جديد من ادوات تداول
البحث الدائم عن كل ما هو جديد لترفع من مستواك ولتحقيق نتائج افضل
الصبر والالتزام
البعد عن الخوف والطمع
ان تدير راس مالك بطريقه صحيحه
يجب عليك قبل ان تحلل زوج العمله او السلعه التى ستداولها ان تحلل اندكس الدولار لمعرفه اتجاه السوق
حيث ان الدولار هو المحرك لاسواق المال
اتمنى لك دوام التوفيق

husamart
07-05-2012, 11:13
للأسف الكثير كانو يعانون ممن نجحو من هذا الامر في البداية ولكن بعد التدريب المستمر والوقفات مع النفس بعد الخسارة تغلبو على هذا الوالخسارة لا زلات تلاحقهم

والكثرون لا زالو يقعون بنفس الاخطاء وهم النسبة العالية
الامر يحتاج حساب للماضي ومعرفة اين الخلل
للوصول الى بر الامان

Mohamed90
07-05-2012, 11:50
السلام عليكم طبعا اخي اول شئ يحتاجه المتاجر هو التعلم و تجربة الكافية
وثاني حاجة الصبر و الالتزما و عدم التسرع و و اقتناع والابتعاد عن الطمع
اعتقد بتوظيف هذه الامور ستكون ناجح بجهد الله تعالى

onbtavptbav
07-05-2012, 12:38
نصيحتي لك اخي رغم انني مبتدا في هدا المجال هي اتعمل كثيرا على الحساب التجريبي حتى تضبط امورك جيدا و ان تجيد التوقع الى ابر نسبة ممكنة

yassoo011
07-05-2012, 12:55
نفس المشكلة عندي وخسرت بسببها الكثير
ولكن عندي اقتراح ممكن نشتغل على الديمو لو معندكش صبر
ولما توصل للدعم او المقاومة ادخل حساب حقيقي

kimokonolove
07-05-2012, 12:59
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم
نصيحة منى التزم الصبر والهدوء التام
ابعد عن الأسكالبينج الفترة دى مؤقتآ
واشتغل على فريم 4 ساعات بتحليل جيد وتحديد الدعوم
لا تفكر فى الأرباح نهائيآ لأنها لها اثر فى نفسية المضارب
كل تركيزك على الشارت والتحليل الفنى وانتهاز الفرص ولا تجرى وراء الفرص دعها هى التى تجىء اليك
اعرف ان الصفقات ستكون طويلة لاكن لا تدخل برأس مال كبير
هذاالأفضل لك الان حتى لا تتشتت وتخسر باقى اموالك

ahmed saleh
07-05-2012, 13:02
انا اظن ان هذا العقاب غير مرضى لانة ليس كل خطا سوف يحدث سوف تعمل هذا
لان الطبيعى ان الانسان بيغلط بس المهم انة مبكررش الغلط بس هى دة النظرية

m_fekry
07-05-2012, 13:25
بص ياباشا عليك وعلى الحساب التجريبى هو ده ان شاء الله الحل اذا كنت تريد تجنب الخسائر
اختبر صفقاتك اولا على الديمو ثم الحساب الحقيقى

theboy2226
07-05-2012, 14:11
فعلا دي حاجة تضايق انك تكون فاهم و عارف السوق رايح فين بس تخسر بسبب التسرع او الطمع و زي ما انت قلت الصبر بلاش تتسرع في فتح صفقة عشان خايف مثلا ان الترند يخلص و السعر يستقر و تكون ضيعت علي نفسك فرصة ربح ركز و اصبر لغاية لما السعر يكون واضح و اتجاه السوق يكون باين و اهم حاجة الالتزام بالاستراتيجية بتاعتك يعني لو السوق طلع 100 نقطة و انت بتلعب علي 30 و خدتهم بلاش تزعل علي الباقي لان السوق مش مضمون كان ممكن ينزل بعد ال30 و يكون القناعة انقذتك

sami
07-05-2012, 14:28
هذه كانت مشكلتي أيضا في البداية،لم أكن أطيق الإنتظار و يصيبني الملل و أدخل في الصفقة بدون سبب
و دون أي تحليل إلى أن تلحق بي الخسارة،لكنني قطعت وعدا صادقا مع الله عز وجل و مع نفسي أن
أدخل الصفقة من مستوى قوي مدعوم بالتحليل،لأن هذه أموال سنسئل عنها و حرام تضيع من أجل الطمع
و التسرع

roka
07-05-2012, 14:29
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

اعتقد ان الحساب التجريبى مفيد جدا ولابد من التدريب فترة عليه وايضا عدم الطمع والرضا والقناعة لها عامل كبير

king
07-05-2012, 14:50
اكيد اخى يجب على كل متداول اتباع الخطوات الصحيحه والاعتماد على استراتيجيه جيده عند التداول وعدم استعجال الربح
والاعتماد على الاخبار المتتاليه واجراء التحليل الاساسى والتحليل الفنى السليم عندها تحمى نفسك من الخساره

tefax
07-05-2012, 15:00
[QUOTE=konine;40607]السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم[/QUOT

استراتيجيات جيدة جدا والاعتماد علي التجربه
مراعاة ادارة رأس المال
عامل اساسي في الحفاظ على رأس المال
والسلام عليكم

thestarboy
07-05-2012, 16:49
الحل يا اخي انك تصبر وتحاول تتحكم في نفسك ومش تتسرع وتكون عندك اراده قويه ضد الطمع
كمان لازم تاخد وقتك في التحليل والتعلم لاكتساب الخبره المناسبه للتداول في السوق

nada
07-05-2012, 17:00
هذا التنبية لطريقه عملك تحطك بيك الى الطريق الصحيح
وهو التزام

shady hamza
07-05-2012, 17:11
ياريت اذا حد يدلنا على اماكن صفقات الااسكالبنج
فى هذا المنتدى عشان نتمرن عليها راح يساعدنا كتير هذا

siafari
07-05-2012, 17:14
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

والله اخي الكريم انا متلك تماما لا انتضر لادخل الصفقة

لاكن الحل واضح وهو الصبر حتى تتكون الفرصة

بتوفيق لك

magic777
07-05-2012, 17:26
انا اظن ان هذا العقاب غير مرضى لانة ليس كل خطا سوف يحدث سوف تعمل هذا
لان الطبيعى ان الانسان بيغلط بس المهم انة مبكررش الغلط بس هى دة النظرية

هو كده اساسا العقاب مش صح بتحدد مده معينه للعمل على الديمو والبعد عن الحساب الحقيقي كل لما يعمل خطأ
هو المفروض كل لما يعمل خطأ يقعد مع نفسه كده ويشوف اسباب الخطأده كان ايه ويجد له الحل هنا ويجرب الحل الاول على الديمو
نفع يبقى يطبقه على الحقيقي وهكذا

memostar3
07-05-2012, 17:50
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

التعلم من الاخطاء و القناعه
وضع نصب عينيك
انتظر السعر حتى ياتيك ولا تذهب اليه

madoxegy
07-05-2012, 17:52

elking
07-05-2012, 17:52
فعلا الطمع هو اشد صفة سيئة فىا لفوركس وتاثيرها غاية فى الخطورة واهم حاجة اننا نتعلم من اخطائنا

aboualy
07-05-2012, 17:56
فعلا الطمع هو اشد صفة سيئة فىا لفوركس وتاثيرها غاية فى الخطورة واهم حاجة اننا نتعلم من اخطائنا

فعلا اخى العزيز فالطمع هو اشد اعدائنا فى مجال الفوركس ومن يستطيع ان يخفض هذه الصفة فى نفسه الى اقصى درجة سيكون من الناجحين فى الفوركس ان شاء الله

ymn30
07-05-2012, 17:56
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

ياخى عندما تحاول الدخول افتكر وضع بين عينك شئ واحد ممكن تفويت 10 فرص ممكن اربح منهم مقابل عدم الدخول فى فرصة واحدة هخسر منها بكدة اظن ممكن ان تتحكم فى نفسك ان شاء الله

madoxegy
07-05-2012, 17:58

safiforex
07-05-2012, 18:09

الطمع غريزة انسانسة لا مفر منها لاي شخص مهما كانت الظروف او الطموح ، و لكن ما يمكن ان يفهعله الشخص لكي يتفادى الطمع لكي لا يدخل في مرحلة التوتر الذي يؤدي الى الخساءر فيجب ان يكون المتداول على دراية جدا بخطورة الطمع و انه بيؤدي فعلا الى الخساؤر اكيد ، و بهذا فانه يمكنه ان يتفادى الطمع في تداولاته ، و لكن يجب تعويضه ، فهنا يمكن ان نتحدث عن الادارة السليمة لراس مال ، فهو المناسب و التعويض المناسب للطمع

pimo
07-05-2012, 18:20
لكي تستطيع ان تجد وقت المناسب لدخول السوق انا انصحك ان تتابع اوقات افتتاح ولغلاق جلسات البورصة وهي كالتالي وقت افتتاح بورصة اسيا وبورصة فرنكفورت ولندن وجلسة نيويورك او العكس اي وقت الاغلاق

memostar3
07-05-2012, 18:28

تمام كلامك يالغالى فكبح جماح رغباته هنا ياتى عليه بالنفع لانه عرف نقطه الضعف وحين يبدا في تقويتها ستتحول الى نقطه قوه ويبتدى يتتغير وجه السوق معه الى الافضل باذن الله

تامر
07-05-2012, 20:08
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

مرحبا أخي الكريم مادمت اكتشفت السبب في خطاك فهذا تبشير بالخير
فبالتالي يجب تفادي هذين العنصرين وبهدا ربحك من السوق

slafe
07-05-2012, 20:14
صار الحل سهلا
بما انك عرفت مشكلتك فالحل بيدك وهو ان تكون صبورا بقدر الامكان وستكون عقوبتك مطبقت تلقائيا في حال لم تصبر فخسارتك هي العقوبة على تسرعك واضن ان درس الخسارة بعد كل تعجل كفيل بان يعلمك

ZOUHAIR_ZIZO28
07-05-2012, 20:27
ان الطمع ليس لة حد لذلك يجب عليك ان تكون قنوع

Titanom
07-05-2012, 20:29
أخي يجب عليك قبل الدخول إلى أي صفقة دراستها جيدا
وبالتالي تنجب إلى أي خسار ممكنة و متوقعة
وهكذا تجد نفسك مع مرور الأيام أصبحت من المحترفين

elzeel
07-05-2012, 21:26
لازم يكون فى تدريب اكتر على حساب تجريبى وانك تلتزم بانك تتعلم اولا جيدا
وبعدها لازم تتعرف على كل اخبار السوق كويس وتتابع حركته

sami
07-05-2012, 22:04
صار الحل سهلا
بما انك عرفت مشكلتك فالحل بيدك وهو ان تكون صبورا بقدر الامكان وستكون عقوبتك مطبقت تلقائيا في حال لم تصبر فخسارتك هي العقوبة على تسرعك واضن ان درس الخسارة بعد كل تعجل كفيل بان يعلمك

الله ينور عليك أخي الكريم و قيل معرفة المشكلة تعتبر نصف الحل،المشكل الحقيقي أن لا ندرك أخطائنا
إلا بعد فوات الأوان،كمثل المرض لا قدر الله كلما كشفنا أعراضه مبكرا،كلما كانت فرص الشفاء كبيرة
و الحمد لله صاحب الموضوع و ضع يده على مشكلته و سيتجاوزها حتما بإذن الله

kingman
07-06-2012, 00:01
ان الطمع ليس لة حد لذلك يجب عليك ان تكون قنوع
والواحد اللى مش قادر لسه يقاوم الطمع افضل حل ليه مؤقتا يدخل بحسابات صغيرة ويسحب ارباحه دوما حتى اذا تعرض لخسارة حسابه لاقدر الله بسبب الطمع يبقى ضمن راباحه ولم يخسر الكثير

ehab
07-08-2012, 07:18
حاول تتدرب اكتر على الديمو حتى تتمكن من ادوات تحليلك وعلشان تقدر تحدد

waleed adel
07-09-2012, 17:34
فعلا الطمع هو اشد صفة سيئة فىا لفوركس وتاثيرها غاية فى الخطورة
وهو اشد اعدائنا فى مجال الفوركس

naitsi
07-09-2012, 17:38
السلام عليكم
اخي حاول تتدرب اكتر على الديمو حتى تتمكن من ادوات تحليلك وعلشان تقدر تحدد المستويات القويه اللي تقدر تدخل وتخرج منها بسهوله وده هتوصله لو اجتهدت شويه وخليك على الديمو الشهر الجاي كمان والعقاب هنا مش هيحل المشكله بتوفيق

waleed adel
07-11-2012, 19:40
الطمع هو اشد اعدائنا فى مجال الفوركس وبالفعل هو غريزه انسانيه
بس لابد من التحكم فيها

ehab
07-12-2012, 05:30

العوامى
07-12-2012, 12:29
يجب ان تعمل الاتى على الديمو
افتح شارت على الدقيقة او الخمس دقائق واشبك مؤشر الاوتو فايبو ومؤشر الكاماريلا اليومى
وبعد ذلك ضع اوامر معلقة على الخطوط بعكس الاتجاه بهدف نقطتين بلوت عالى لان تلك الخطوط يحترمها السعر جدا ويجب عند ملامسة السعر لها ان يرتد على الاقل 5 نقاط او اكثر ولكن ارى ان نقطتين بالاضافة الى الاسبريد حلو قوى لو بلوت عالى وعملتلك 3 صفقات يوميا يبقى عنب قوى

mido
07-12-2012, 12:35
يا اخي الكريم الحل هو ان تقوم بالدخول الى صفقاتك اختبرها في الحساب التجريبي وستلاحظ النتيجة
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

Mohamed90
07-12-2012, 17:18
فعلا الطمع هو اشد صفة سيئة فىا لفوركس وتاثيرها غاية فى الخطورة
وهو اشد اعدائنا فى مجال الفوركس

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس مجال صعب و مليئ بالمغريات يجب التغلب
على الطمع و قتله و الرضى بما تكسبه بالنسبة لحجم الحساب اكيد

sabre
07-12-2012, 17:23
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انت وانت بتحكى مشكلتك كأنك بتحكى مشكلتى بالضبط
فأنا حدث بالضبط ما حدث مع اخى ولذلك انصحك بعقاب افضل من عقاب الحساب الديمو
والعقاب المفيد هو عمل مشاركات فعاله كتير علشان يبقى عندك رصيد تقدر تشتغل بحجم لوط كويس ويكون مكسبه مشجع ووان شاء الله فى هذة الحال هتصبر

Rami
07-12-2012, 17:29
مادمت لا تحترم التحاليل التى تجريها على الشارتات
اذن فانت السبب فى الخسارة وانتظر حتى تتهيا نفسيا

تحياتى لشخصكم الكريم

delpi
07-12-2012, 18:49
والله الموفق

amrmorasamir
07-12-2012, 18:52
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

انا برده خسرت كتير جدا هذا الاسبوع وان شاء الله اعوض الخساره فى الاسابيع القادمه وهذا بسبب الهبوط الكبير لليورو وانه غير متوقع

aboualy
07-12-2012, 18:53
والله الموفق

فعلا اخى العزيز لابد من التدريب على الحساب التجريبى لوقت كافى وعدم التعجل فى العمل على الحساب الحقيقى حتى وان كان الحساب الحقيقى عبارة عن بونص

realyone
07-12-2012, 18:56
باعتقادي يوجد نقاط كثيره قويه لمنطقة الدخول فكلها لها طرقها وتحليلها,هناك اشخاص يعتمدون على القاع والقمة,وهناك اشخاص يعتمدون على مناطق الدعم والمقاومه,وهناك اشخاص يعتمدون على الترند بالدخول,اخي حاول ان تتعلم احدى هذه الطرق

pimo
07-12-2012, 18:57
مادمت لا تحترم التحاليل التى تجريها على الشارتات
اذن فانت السبب فى الخسارة وانتظر حتى تتهيا نفسيا

تحياتى لشخصكم الكريم

اجل هذا صحيح يجب ان نعود انفسنا علي الاتكال علي التحليل لكي نستطيع ان نحدد مكان الدخول الي السوق لانه امر مهم وهو يمثل نسبة كبير من النجاح في الصفقة التي يتم وضعها في السعر المناسب لدخول

ashraf el-araby
07-12-2012, 19:07
يجب عليك اخى احترام قواعد المتاجرة والبعد عن الطمع والتسرع عليك التدرب جيدا على الحساب التجريبى

fx-man
07-12-2012, 19:18
بالنسبة لى مشكلتك فى الانتظار فى الدخول من المكان صحيح كانت مشكلتى لفترة طويلة وكانت تسبب لى خسائر كتيرة .الحمد لله تغلبت على المشكلة دى لان الفرص القوية للدخول لا تنتهى وممكن اسبوع ما فيش فيه اى فرص لكن الاسابيع اللى بعديه كلها فرص كتيرة ومربحة لذلك مافيش اى مبرر للطمع او التسرع فى الدخول فى صفقات خاسرة .

Rami
07-12-2012, 19:20
بالنسبة لى مشكلتك فى الانتظار فى الدخول من المكان صحيح كانت مشكلتى لفترة طويلة وكانت تسبب لى خسائر كتيرة .الحمد لله تغلبت على المشكلة دى لان الفرص القوية للدخول لا تنتهى وممكن اسبوع ما فيش فيه اى فرص لكن الاسابيع اللى بعديه كلها فرص كتيرة ومربحة لذلك مافيش اى مبرر للطمع او التسرع فى الدخول فى صفقات خاسرة .

المكان الذى تدخل منه هو عامل حساس فى تحديد نسبة نجاح الصفقة
من عدمه فالكثير يتسرعون فى الدخول

تحياتى لشخصكم الكريم

abo ali
07-12-2012, 19:27
يجب ان تضع خطه محكمه وتمشى عليها وهناك استراتيجيات للاسكالبنج
ويجب عليك انت تحترم القواعد والشروط والنظام وان شاء الله ربنا يعوضك خير

Rami
07-12-2012, 19:32
يجب ان تضع خطه محكمه وتمشى عليها وهناك استراتيجيات للاسكالبنج
ويجب عليك انت تحترم القواعد والشروط والنظام وان شاء الله ربنا يعوضك خير

لكن الاسكالبنج خطير يلزمه خبرة عاليه
فى التداول عليه فى السوق والخطة ضرورية للعمل ايضا

تحياتى لشخصكم الكريم

السيد الجبالي
07-12-2012, 19:41
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

بص يا غالي وجود استراتجيه واضحه .. من حيث الدخول الخروج
ولاللتزام بهذه الاستراتيجه لن ياتي الا من الثقه فيها .. وهذه الثقه تاتي من التجريب
هذا ما انصح به .. وهو واجد استارتجيه واضحه ومجربه لمده كافيه

Rami
07-12-2012, 19:45
بص يا غالي وجود استراتجيه واضحه .. من حيث الدخول الخروج
ولاللتزام بهذه الاستراتيجه لن ياتي الا من الثقه فيها .. وهذه الثقه تاتي من التجريب
هذا ما انصح به .. وهو واجد استارتجيه واضحه ومجربه لمده كافيه
ياغالى العامل النفسى هو صاحب حصة الاسد
فى نجاح الفوركسى او فشله
تحياتى لشخصكم الكريم

السيد الجبالي
07-12-2012, 20:14
ياغالى العامل النفسى هو صاحب حصة الاسد
فى نجاح الفوركسى او فشله
تحياتى لشخصكم الكريم

طبعا بتفق معاك تمام .... وذكرت في مشاركتي ان الثقه في النفص والثه في طريقه العمل اهم مسببات النجاح
بالاضافه الي التحكم في المشارعي المختلفه .. . والتي تلازم السوق من طمع وخوف .. , وتسرع ..
اجمالا تحكم جيد في الزات .. ودراسه جيده .. وتطبيق لمده كافيه .. هذا هو طريق النجاح في الفوركس ..
تحياتي

waleed adel
07-12-2012, 20:17
للنجاح في الفوركس عليك بالالتزام بخطة عملك وعندما اقول الالتزام فهو الالتزام في كل شيء شروط الدخول والخروج وادارة راس المال ووقت المتاجرة

amro 64
07-12-2012, 20:22
الربح البطئ المضمون افضل من المخاطرة السريعة واري ان المتاجرة بهامش صغير بالنسبة لمبلغ المحفظة افضل وسيحدث لك ربح افضل بكثير من المخاطرة بشرط الصبر ووضع نسبة ربح معقولة كمستهدف شهري

salah.bmw
07-12-2012, 20:22
مع احترامي لك اخي الناشر
الحل الك هو انك تلتزم بلقواعد وما تدخل الا بلمكان المناسب لأنك لو خسرت اكتر من مرة يبقى حرام هيك
المؤمن لا يلدغ من الجحر مرتين وبعدين مش شطارة انك تكون جوا السوق الشطارة انك تدخل صح وتطلع صح

Noah
07-12-2012, 21:25
ليس انت فقط من يعانى منا لطمع او تاثير الطمع عليه لانه يوجد نسبة بكيرة جدا منا لمتاجرين فىا لفوركس يجمعون على ان الخسارة كانت بسبب انهم يعانون من عدم القدرة علىا لسيطرة لعىا لنفس فى العمل فى الفوركس

essam1985
07-16-2012, 14:01
هقولك علي فكرة ممكن تظبط معاك موضوع التسرع ده
خلي قدامك منصتين واحدة لحسابك الحقيقي و واحدة عليها حساب ديمو

و خش علي الديمو الصفقات المتسرعة و اول ما تيجي الفرصة التمام خشها علي الحقيقي

osama00971
07-16-2012, 14:19
اخي اكيد انتلا تجيد التجارة وليس لديك من الخبرة ما يكفي
حاول التعلم والمتاجرة على التجريبي

os-x
07-16-2012, 14:33
يجب عليك اخي التعلم اكثر واكثر في الحساب التجريبي لاكن ان تتخيل انك تتاجر بحسابك الخاص لكي لا تسمح لاي خسارة وان تستفيد منها
بعد ذالك ابدا في الحساب الحقيقي لاكن بدون طمع وع ادارة راس المال وهذا هو اساس اللعبة

mohamed yossef
07-17-2012, 01:19
انصحك اخى الكريم فى بداية اى شخص جديد فى السوق ان يبتعد عن الاسكالبينج فهو وحش السوق
لابد ان تكون محترف لممارسة الاسكالبينج
ولو عايز نصيحتى اقرا كتاب التحليل الفنى للاسواق المالية لجون ميرفى مترجم للعربية
واتعلم التحليل الكلاسيكى وابعد مؤقتا عن الاسكالبينج الى ان تتقن التحليل الكلاسيىكى
لازم يكون فريمك المفضل الاربع ساعات واليومى والاسبوعى

hesham1046
07-17-2012, 01:22

Rami
07-17-2012, 01:22
يجب عليك اخي التعلم اكثر واكثر في الحساب التجريبي لاكن ان تتخيل انك تتاجر بحسابك الخاص لكي لا تسمح لاي خسارة وان تستفيد منها
بعد ذالك ابدا في الحساب الحقيقي لاكن بدون طمع وع ادارة راس المال وهذا هو اساس اللعبة

صعب التقمص اخى
لكن الافضل ان يودع مبلغ مالى صغير ليعيش جو الحقيقى
بارك الله فى جهودكم الكريمة

magic777
07-17-2012, 03:06

والحمد لله مع عمله في المنتدى هيقدر يكون راس مال كويس يقدر يشتغل بيه بدون مخاطره
ويقدر يدرب نفسه كويس في الفتره دي برده على ما يكون راس المال المناسب

forex4ever
07-17-2012, 05:50
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

ان شاء الله اخي تكون تجاوزت هذه المشكله وتكون انهيت فترة عقابك او هي لم تنتهي بعد ولكنها قاربت على الانتهاء فعلا فحين كتابتك هذا الموضوع كنت في شهر 6 بتاريخ 24
واليوم نحن في شهر 7 بتاريه 16 يعني تبقى لك 8 ايام على فترة الحبس الاحتياطي هههههههههههههههه
ارجو ان تكون قد تعلمت شيئا جديدا في فترة التدريب على الديمو تقبل تحياتي ومروري

mshmsh
07-17-2012, 06:18
يجب ان لا تتسرع وتنتظر حتى تتعلم جيدا وتتابع على الحساب الديمو وتجرب كثيرا حتى تتاكد انك تعلمت جيدا يمكن ان تطبق بعد ذلك على الحساب الحقيقى

y4x
07-17-2012, 06:30
اخى الكريم

اكيد الاول التدريب لوقت طول على الحساب اتجريبى

وبعد ذلك الحساب الحقيقى

waleed adel
07-18-2012, 23:10
عليك قبل الدخول إلى أي صفقة دراستها جيدا
وبالتالي تنجب إلى أي خسائر ممكنة و متوقعة

زيزو
07-19-2012, 03:44
كده انت تمام لانك عرفت اخطائك
وعاقبت نفسك
علشان متكررش تاني وتتجنبها
وربنا يجعلها اخر الخسائر

Shady Moustafa
07-19-2012, 03:53
كويس انك بتعاقب نفسك بعد الخساره بس العقاب ده لا يكفى فالفائده ليست فى المتاجره بالديمو لمده شهر الفائده الحقيقيه هى عدم المتاجره فى الحقيقى الا بعد ربح ما تريد من مال على الحساب الديمو والتدرب الكامل عليه وتحديد الستوب لوس والتيك بروفت

anas almasry
07-19-2012, 04:34
انصحك بالتدريب على حساب ديمو لانك تخصر بالفعل وربنا يعوضك خير
انشاء الله وداوم على الاستغفار لانه يزيد الرزق

top2milan
07-19-2012, 04:37
نفس المشكله كانت بتاوجهني وببقى عايز ادخل وخلاص من اي مكان مش بستنى التحليل
لكن حليتها فتحت حساب ديمو واول ما احس اني هدخل من نقطه غلط ومش هستنى اروح داخلها في الديمو
علشان اثبت لنفسي اني لو دخلت كنت هخسر

konine
07-19-2012, 05:32
هو كده اساسا العقاب مش صح بتحدد مده معينه للعمل على الديمو والبعد عن الحساب الحقيقي كل لما يعمل خطأ
هو المفروض كل لما يعمل خطأ يقعد مع نفسه كده ويشوف اسباب الخطأده كان ايه ويجد له الحل هنا ويجرب الحل الاول على الديمو
نفع يبقى يطبقه على الحقيقي وهكذا

الله ينور عليك هو دا كلام و بعد بحت وجدت حل هو وضع أوامر معلقة و إنتضار تفعيلها أو نوم المهم أدخل من مكان له معنا حتى أعرف طريق صحيح للخروج
شكرا للجميع الله كريم

---------- Post added at 02:32 AM ---------- Previous post was at 02:18 AM ----------

ان شاء الله اخي تكون تجاوزت هذه المشكله وتكون انهيت فترة عقابك او هي لم تنتهي بعد ولكنها قاربت على الانتهاء فعلا فحين كتابتك هذا الموضوع كنت في شهر 6 بتاريخ 24
واليوم نحن في شهر 7 بتاريه 16 يعني تبقى لك 8 ايام على فترة الحبس الاحتياطي هههههههههههههههه
ارجو ان تكون قد تعلمت شيئا جديدا في فترة التدريب على الديمو تقبل تحياتي ومروري

شكرا أخي على دمك خفيف فعلا هذه فترة ساعدتني لأراجع نفس
و أضبط إدارة رأس مالي و ذليل على ذلك أن 70% من صفقاتي ناجحة
شكرا لتفاعلكم الله كريم

lesa
07-19-2012, 05:34
اختيار وتحديد نقطة الدخول الى السوق وكذلك نقطة الخروج من اهم اسباب النجاح فى الفوركس .. ويجب ان تتعلم كيف تتحكم فى الطمع ولا تترك الطمع يسيطر عليك لانة لن يسبب لك شئ سوى الخسارة ..

waleed adel
07-20-2012, 00:08
لابد وان تتدرب اخى اكتر على الديمو حتى تتمكن من تحديد
المستويات القويه اللي تقدر تدخل وتخرج منها بسهوله

BRUFEN
07-20-2012, 00:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي الكريم الأفضل لك إذا لم تكن محترف بطريقة الإسكالبنج وإذا لم تكن معتاد على السيطرة بنفسك وطمعك فأنصحك بترك هذه الطريقة فوراً
لان هذه الطريقة بحاجة لشخص متمكن ومتمسك بقواعد هذه الطريقة وإلا ستكون كان تقوم بحرق مالك وانت لا تدري
وانظر قسم الإستراتيجيات يوجد إستراتيجيات كثيرة ومن ضمنها طريقة اعجبتني كثيراً فهي سلسة للعين خفيفة في المتابعة
وهي طريقة البولنجر باند رائعة أبحث عنها هنا بالمنتدى وستجدها إن شاء الله
وبنفس الوقت حاول بقدر الإمكان إذا لم يكن لديك أستوب لوز وطريقة الإسكالبنج معروف عنها انها بدون أستوب فعليك ان تجعل عينيك هي الأستوب
عندما يصل لمرحلة معينه من الإنعكاس

واتمنى لك ولنا التوفيق

عزبز 18
07-20-2012, 00:37
ياخي انا انصخك بالمتاجرة سكابلينج علي الفريمات الصغيرة
و هناك مؤشرات جيدة مثل الستوكاستيك مع البولينجر باند الدخول في القمم و القيعان و انتظار السعر ياتي اليك

Aker001
07-20-2012, 00:38

xtomorrow
07-20-2012, 00:39
اخى الكريم

اكيد الاول التدريب لوقت طول على الحساب اتجريبى

وبعد ذلك الحساب الحقيقى
نعم الحساب التجريبي هو المكان الذي نتاقم فيه مع السوق ونجرب اي شيئ ممكن يخطر على بالك من استراتيجيات و هيدج
وبعد التدريب المكثف في الديمو والاحساس باتقان المتاجرة ممكن تفتح حساب حقيقي لكن بدرجة اعلى من الحرص والانضباط

MrSniper
07-20-2012, 00:41
اخي ما عليك إلا تطبيق قواعد الاسكالبينج
و كدلك عدم التسرع و إدارة راس المال الجيده
و يمكنك ايضا التطبيق على الحساب التجربي

Aker001
07-20-2012, 00:42
ان شاء الله تقدر تتحكم فى نفسك و تتغلب عليها بالممارسة و الخبرة و بالتوفيق لك اخى الكريم

Salwa Soliman
07-20-2012, 00:50
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يجب عليك التحكم في نفسك اكثر من ذلك ةعدم التسرع ودراسة الصفقة جيدا قبل دخولها ويمكن لك تجريب خططك علي حساب الديمو أولا

Aker001
07-20-2012, 00:51

amrmorasamir
07-20-2012, 00:56
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

كلام جميل جدا انك تعترف باخطائك والاجمل انك تتعلم منها ياباشا ولو خسرت مره واتعلمت مش هتخسر التانيه ان شاء الله ركز تانى وابدا من جديد وان شاء الله خير

Rami
07-20-2012, 00:57

لكن الاسكالبنج خطير عليه
ان يكون فى مستوى عالى الاحترافية
بارك الله فى جهودكم الكريمة

kingman
07-20-2012, 00:58
الواحد اكيد فى السوق لازم يكون قراره حكيم فلا يتسرع ولايتاخر فكثير يكون التسرع سبب فى خسارة كبيرة وكذلك التاخر فى اخذ قرار ايضا يكون سبب فى خسارة كبيرة وده بيكون واضح مع الصفقات التى تنعكس نقاط كثيرة

hager
07-20-2012, 01:22
عليك باتدرب كثيرا علي حساب الديمو وتجربة خططك عليه وبعد ذلك تطبيقه علي الحساب الحقيقي
وعليك ايضا بعدم التسرع وعدم الطمع والتنعلم من اخطائك

tarek22
07-20-2012, 01:56
ان التعامل معا لسوق فى الفترات الاخيرة اصبح من الاشياء التى نحتاج اليها لان الجميع اصبح يعتمد على نسبة كبيرة من الحظ او عدم التعلم السليم

mage
07-20-2012, 02:30
هذا كله بسبب الاستعجال وعليك ان تتدرب على الديمو الى ان تجد نفسك جاهز للعمل على الحساب الحقيقي وهذا هو اهم شئ فى سوق الفوركس واللى لازم انك تعرفه وتطبقه جيدا عليك وعلى اى وقت تواجه نفس المشكلة

safiforex
07-20-2012, 02:50
اولا اخي الكريم انك ربما لا تعتمد على استراتيجية واضحة المعالم فقط انك بتقوم الاعتماد على المقاومات و الدعوم
و لهذا فانا انصحك بالعمل على اي استراتيجية كانت ، فهناك استراتيجيات بتعطي نقط ممتازة للدخول في الصفقات و لو انها ليس داءما المهم بها نقط جيدة و قد تربحك اكثر مما تخسره منها
كل ما عليك ان تلتزم بها جيدا

al7oot
07-20-2012, 05:05
اهم حاجة اخي هو اتباع استراتيجيات والقواعد المحددة وعدم الطمع والرضا بالقليل

AMANI
07-21-2012, 15:05

AMANI
07-22-2012, 15:45

2x1
07-22-2012, 15:48
ولا يهمك اخي كلنا بنتعرض للخسارة لكن المهم انك عرفت سبب خسارتك ودة اكبر مكسب ليك طبعا وهيخليك اكثر حرص فالمستقبل

willy
07-22-2012, 16:09
اخي العزيز ابعد عن صفقات السكالبنج او الطريقة ككل لانك مبتدا تماما السكالبنج مثلمل هو مربح مثلما هو قادر على احضار المارجن كول لحسابك اعتمد على الدعم والمقاومة والترند المكسور وممكن تشوف ورشة المتداولين العرب في قسم الاستراتيجيات في منتدانا الجميل هذا

omanfx
07-22-2012, 16:13
اسهل طريقه في مثل حالتك اخي العزيز هو ان تفتخ حسااب ديمو
وتلتزم فيه التزاام تاام بادااره رااس ماال واسترااتيجيه صاارمه
حتى تتعود على الصبر والتعاامل الصحيح مع السوق

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 14:45

younesjoe
07-23-2012, 16:04
اضن ان من بين الاشياء التي تجعل الشخص يدخل في اي وقت دون الانتضار هو الطمع و هوا السوق لتجتز هده المرحلة حاول ان يكون لديك رصيد كبير و انتضر صفقتك و بعد ان تاخدها بمجرد ان تربح الصفقة راح يكفيك الربح

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 14:43

magic777
07-24-2012, 15:49
اضن ان من بين الاشياء التي تجعل الشخص يدخل في اي وقت دون الانتضار هو الطمع و هوا السوق لتجتز هده المرحلة حاول ان يكون لديك رصيد كبير و انتضر صفقتك و بعد ان تاخدها بمجرد ان تربح الصفقة راح يكفيك الربح

وكمان ياريت يحلل السعر كويس بالتحليل الذي يتقنه وميدخلش اي صفقه الا اذا كان واثق فيها على الاقل بنسبه 60 في الميه
وطبعا مع اداره راس المال هنا هيقدر يزود فرص نجاح صفقتك وكمان يسيب هامش لفتح اي صفقات تعزيز او هيدج

ARAB_PIGEON
07-25-2012, 16:55

ربنا يعوضك خير ويوفقك

bousshimin
07-25-2012, 16:58
مش أنت أول واحد خسر أخي بهده طريقة المهم هو عودة والإستفادة من الأخطاء
أما بخصوص دخول صفقات يجب أن تنتطر وصبر لدخول في مكان لا ينعكس عليك سعر

power8
07-25-2012, 17:23
كل متداول كانت له سلبيات في ايامه الاولى في الفوركس
لكن مع مرور الوقت والاصرار على النجاح يتغلب على اي شيء

V2x_
07-25-2012, 18:14
يجب الحذر عند التعامل مع الفوركس
وعند العمل يجب ان يكون التركيز عالى
والسلام عليكم

hanona
07-25-2012, 19:02
انا شايفة ان افضل طريقة للنجاح في الفوركس التدريب علي حساب ديمو لفترة لاكتساب الخبرة ولا تعتبر هذه الفترة عقاب لك ولكن اعتبرها فترة راحة
مع التعم وان لا تكرر الاخطاء الذي فعلتها من قبل والطمع هو سبب خسارتنا كلنا مش انت بس حاول التقليل منه وانك تدخل صفقتين في اليوم يكون افضل شئ للنجاح والتركيز مهم جدا قبل فتح اي صفقة

mohamed hamdy
07-25-2012, 19:03
عليك بالتدرب علي الحساب الديمو بشكل اكبر واكبر
وعليك ان تثابر علي التعلم ولا تياس ابدا

ahmadsalaymeh
07-25-2012, 19:05
عليك باختبار صفقاتك في الحسابات المجانية
وعليك عدم الطمع وعدم التسرع ومتابعة الشارات والاخبار بشكل دوري

husamart
07-25-2012, 19:19
اعتقد اخي لاشيء سيعلمك غير الخسارة
الم الخسارة كبير
ولا يرجع الانسان عن تهوره الا بتذوق هذا الالم
وهنا الخبرة تأتي

kanzsea
07-25-2012, 19:34
الطمع ولتسرع وعدم وجود ادارة راس مال يودى بالطبع للخسارة فالصبر هو مفتاح الفرج

Noah
07-25-2012, 19:36
يا اخى نرجوا من الجميع ان يتعلم من اخطائه والله بسبب العند اللى ملئ قلوبنا بقينا بنخسر كل شوية بنفس الاسباب وهذا هو الشئ الذى يجعلنا نخسر كثيرا فى سوق الفوركس ولا نفكر عن كيفية اعادة التدبير الصحيح للصفقات

bilalo200
07-25-2012, 20:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي الكريم الطمع والتسرع هما اهم اسباب الخسارة التي يعاني منها كل متداول مبتدئ

jihadazzam
07-25-2012, 20:10
السلام عليكم يا أعضاء
الله كريم

السلام عليكم
اخي راجع دائما اغلاطك هذا ونحن مرينا بنفس الي بتحكيه
ادخل

من مناطق دعم قوية

egypt2012
07-25-2012, 20:12
الكل فى البداية كذلك و لكن ببعض التدريب و الصبر سوف تعتاد على دخولك الصحيح و الصبر عليه
و لكن يواجهنى الان هو الخوف عند الدخول مع انه صحيح

Aker001
07-25-2012, 20:14
عليك التحكم في نفسك اكثر من ذلك ةعدم التسرع ودراسة الصفقة
جيدا قبل دخولها ويمكن لك تجريب خططك علي حساب الديمو

resala11111
07-28-2012, 11:39
اخي يجب ان تسيطرعلى نفسك
لأنك بهذه الطريقة ستخسر وبتخسر بالفعل
لازم تتسخدم حساب ديمو وبعد كده
اشتغل على حساب حقيقى
بالتوفيق لكم

أسكبيد
07-28-2012, 12:09
المشكلة إن الواحد بيلاقي إن التداول سهل جدا وإن الربح ممكن الحصول عليه بكل بساطة فيبدأ الطمع يتملك مننا وكمان الخوف من الخسارة فيحصل التسرع أوقات والتردد أوقات وتضيع فرص على حساب فرص عشان كده ادارة رأس المال والصبر وعدم الطمع هو الحل

ahamed ali
07-28-2012, 12:12
يجد ان تتمرن على ادارة المال فى حساب ديمو وانيكون الحساب الديمو
يعادل نفس المبلغ الحساب الحقيقى حتى تتمكن من الاحتراف فى التداول وربناء ما يجيب خسارة تانى

no1forex
07-28-2012, 13:22
يوجد استراتيجيات جيدة جدا للاسكالبنج وشروطها واضحة فاذا تحققت الشروط يمكنك الدخول فورا

magic777
07-28-2012, 23:34
والله يعوضك يا اخي
ياريت كنت نصحته بالبحث عن طرق متاجره بعيده عن الاسكالبنج لانه عمر الاسكالبنج ما بيكون في صالح اداره راس مال
الحساب ابدا مهما حاولنا الغلطه فيه بتكون بخساره كبيره او حتى بمارجن
الافضل ليه يجد طريقه جيده بعيده عن المخاطر كلها

ameer
07-28-2012, 23:36
اخي الكريم اذا اردت ان تربح فعليك بالصبر ثم الصبر ثم الصبر لانه يؤدي الى النجاح والاستعجال يؤدي الى الخسارة لذا اخي لا تستعجل بتحالليلك ابدا

Aker001
07-28-2012, 23:37
اولا تدريب اكتر على حساب تجريبى والتزم بانك تتعلم اولا جيدا
وبعدها لازم تتعرف على كل اخبار السوق كويس وتتابع حركاته
وكل ما عرفت الفوركس اكثر سوف تربح اكثر
بالتوفيق

Single phase
07-28-2012, 23:38
غريبه اوووي انك عارف مشكلة نفسك
ومش عارف تحلها
حاول تقعد مع نفسك وتغير كل اللي انت شايفه غلط

azizos
07-28-2012, 23:38
المهم انك تجرب اي استراتيجية على الديمو قبل المرور الى الحقيقي

waleed adel
07-28-2012, 23:39
الادارة السليمة لراس مال والالتزام بها هى الحل المناسب
و التعويض المناسب للطمع

forexawy
07-28-2012, 23:39
الاسكالبنج خطير جدا لبانه سلاح ذو حدين
يجب ان تعيد النظر فى الاستراتيجية التى تستخدمها
وان شاء الله تعوض الخساير

Ahmed Ghanem
07-29-2012, 02:53
جرب صفقاتك الاول على الحساب التجريبى يا اخى
وبطل تسرع وتهور
واصبر وان شاء الله ربنا هيكرمك باذن الله
:)

uventene
07-29-2012, 07:48
يوجد شروط كثيره يجب ان اتتععلمها بخصوص الاسكالينج فاذا تعلمتها جيدا اكيد هتتغلب علي المشكله ومش هتخسر ان شاء الله

Tips™
07-29-2012, 08:17
اهم حاجه تركز و تزبط نفسك
استغلال الوقت و متعرفشى تتحكم فى اعصايك و نفسك ويقولك
و الوقت و احنا فى شهر القران

waleed adel
08-02-2012, 20:49
جرب صفقاتك الاول على الحساب التجريبى يا اخى
وبطل تسرع وتهور
واصبر وان شاء الله ربنا هيكرمك باذن الله
:)

بالفعل اخى الكريم لابد من العلم الجيد على الحساب التجريبى وهناتكمن فائدة
الحسابات التجريبية وفائدتها وتجربه اىاستراتيجية متبعة

rabie10
08-02-2012, 21:09
لا اضن أن التدريب على الديمو قد ينفعك أخي لأن مشكلت الطمع لا يمكن حلها
بهذه الطريقة بل يجب ان تعالجه بالعمل على الحقيقة و الإلتزام بخطة و كتابت ملاحضات
على الورق و تضعها أمامك لتدكرك بمخططاتك وهذه هي الطريقة الأفضل بنسبة لي

spectra4
08-02-2012, 21:35
يوجد استراتيجيات جيدة وتؤمن لك النجاح والبعد عن الخسارة ويجب عليك ان تتحلى بالتريث والحنكة التى تبعدك
عن الخسارة وندعو اللة الا تتكرر معك هذة المشكلة ثانية

medhat
08-02-2012, 21:41
لقد بدات البدايه الصحيحه لتصحيح اخطائك وهى الاعتراف به ومواجهته ومن هنا عليك انت تصحيحه ومعالجت
نفسك منخلال ان تتذكر كلما اقدمت على ارتكاب نفس الخطاء وتعلم كيفيه مقاومت الطمع وقله الصبر

saramoza
08-10-2012, 16:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالفعل يا اخى افضل حاجة انت بتعملها هى انك تعاقب نفسك و تظل فترة على الديمو فكرة جيدة ان شاء الله و هتجيب معاك نتيجةا
كن صبورا ولا تطمع ولا تتسرع ولا تفكر الفرصة التي تضيع لن يأتي مكانها فرصة اخرى بل سوف يأتي مكانها عشرة لذلك لا تتسرع

light
08-10-2012, 16:12
انا كنت مثلك وفي الاخير اصبحت اقم بالتحليل واضع الاوامر معلقة واترك الحاسوب
وبهذا تغلبت تدريجيا على الطمع و التسرع

tamid0
08-10-2012, 16:14
السلام عليكم و رحمة الله
يا غالي اتدرب في الديمو على الانتظار
و لما تبقى بتقدر تنتظر
اعمل ده في الحقيقي

sharkawy
08-10-2012, 16:34
اهم شئ يا اخي عدم السترع والتروي قبل الدخول في الصفقه

وعليك انتظار النقاط القويه للدخول حتي تبعد نفسك علي خطر الخساره

Noah
08-10-2012, 16:52
ان الخسارة الكبيرة التى يتعرض لها المتاجر فى الفوركس دائما ام يكون له يد فيها لان هذه الخسارة تجعل المتاجر فى الفوركس يتعرض لبعض الاشياء التى تؤثر على فنسيته وقد يترك الفوركس

hend
08-12-2012, 17:48
الرافعه المالية دى ملهاش حل دى طريقة جيدة فى الفوركس بتساعد على تكبير راس المال فى وقت قليل
ودى سلاح ذو حدين محتاجه من يجيدها وتقبل مرورى اخى الكريم

pato71
08-12-2012, 17:51
نعم اخي من الافضل التدرب جيدا على حساب ديمو هكذا لكي تعرف اخطاءك وتجرب استراتيجية ناجحة ويجب ان تتعامل مع حساب ديمو على انه حساب حقيقي

mido elghooL
08-13-2012, 03:04
يسم الله الرحمن الرحيم
اولا : الله يعوضك اخى عن هذة الخسارة
ثانيا : يوجد كتير من الاستراتيجيات الواضحة للاسكالينج ومن الافضل ان تتمكن منها قبل ان تدخل

companero
08-13-2012, 03:07
يجب السيطرة على النفس و التحكم بها
صفقة واحدة رابحة يوميا أحسن من عشرات الصفقات الخاسرة

Mohib_El_Hikma
08-13-2012, 03:17
اعتقد ان الحساب الديمو اي التجربي مفيد جدا بالنسبة للمبندئين فهو يعصمهم من الخسارة لان كل العمليات وهمية

shalaby
08-13-2012, 05:13
عليك بالمحاولة اولا في حساب الديمو حتي لا تخسر خسارة كبيرة وعليك ايضا بالتحلي بالصبر

sobissa
08-13-2012, 05:18
أنا سوف أقول لك كلمة مختصرة مادمة عرفة خطئك فأنت في الطريق الصحيح عليك الالتزام وعدم التسرع في الدخول

izalid
08-13-2012, 05:22
اخي كتيرا ما نشتغل على الحسابات تجريبية مدة طويلة و نشوف انفسنا نحقق نحاجات كبيرة

لكن ليس الامر بهده السهولة فعادة الحسابات تجريبية تكون براس مال كبير جدا بالاضافة الى رافعة و كتير امور لا توجد فى الحسابات الحقيقة

اذا اردة تجربة استراتيجية فى حساب ديمو اختبرها بحجم المبلغ الى راح تدخل بها فى الحساب الحقيقى

حتى تلاحط الفرق و تختبرها اكتر وبعدها جربها فى الحساب الحقيقى و ان شاء الله تحقق نتيجة

mage
08-13-2012, 06:24
اخي كتيرا ما نشتغل على الحسابات تجريبية مدة طويلة و نشوف انفسنا نحقق نحاجات كبيرة

لكن ليس الامر بهده السهولة فعادة الحسابات تجريبية تكون براس مال كبير جدا بالاضافة الى رافعة و كتير امور لا توجد فى الحسابات الحقيقة

اذا اردة تجربة استراتيجية فى حساب ديمو اختبرها بحجم المبلغ الى راح تدخل بها فى الحساب الحقيقى

حتى تلاحط الفرق و تختبرها اكتر وبعدها جربها فى الحساب الحقيقى و ان شاء الله تحقق نتيجة

فى بعض الاحيان يكون سبب الخسارة التى يتعرض لها الكثير من المتاجرين انهم يعملون على الديمو على حسابات كبيرة وفى نفس الوقت لما يجي يفتح اى حساب جديد تراه يستخدم حساب صغير ومع نسبة مخاطر كبيرة لانه اعتاد على الارباح الكبيرة من الديمو

mahmoudemam
08-13-2012, 06:26
سوق الفوركس غدار كثير ممكن ينقلب عليك السعر في اي لحظة
لدي يجب الحدر وعدم التسرق وخد كامل وقتك في التعلم في حساب تجريبي

dollyabdallah
08-13-2012, 06:28
اخي العزيز للنجاح في الفوركس عليك بالالتزام بخطة عملك وعندما اقول الالتزام فهو الالتزام في كل شيء

marwa
08-13-2012, 08:18
يا أستاذي العزيز حاول تتدرب اكتر على الديمو حتى تتمكن من ادوات تحليلك وعلشان تقدر تحدد
المستويات القويه اللي تقدر تدخل وتخرج منها بسهوله وتوكل علي الله

noureen
08-13-2012, 08:35
بالضبط هى مشكله فعلا بس انا بحاول انى اتغلب على هذه المشكله
انى بسيب الشارت اللى احتمال يحدث فى تغير مفتوح و اكتب فى اجنده خارجه رؤيتى العامه
و التراندات و كل حاجه ليها علاقه بالشارت و احتمال يحدث تلاقى فرصه فى اى وقت و ادخل فى هذا الوقت
الله الموفق و يارب نستفيد من خبرات الناس فى هذه المشكله

elking
08-13-2012, 11:20
بالفعل لابد من متابعة الشارت من حيث لاخر على حسب الفريم الذى نعمل به بالتاكيد حتى نلاحظ تغيرات السعر ان شاء الله

Mohamed90
08-13-2012, 12:54
السلام عليكم اخي العزيز الصبر جميل يجب ان تتمتع بالصبر و الاجتهاد
و الابتعاد عن الطمع و التسرع لانه طريق الهالك الحساب

Gravity
08-13-2012, 13:16
اخي عمرو الاستعجال ماودى بنتيجة
يعني انت ادرى بنفسك عن الكل
بما انك خسرت .. فلازم تتوب يعني ..
وادعي لنفسك الصبر اخي ..
الله يرزقك ان شاء الله ^^

mahfoudh
08-13-2012, 13:19
اخي اصبر وكن قنوع و لا تفكر في الخسارة الماضية

المرة القادمة احترم تحليلتك لا تتسرع في فتح الصفقات

HOUSAMMI
08-13-2012, 13:20
اسكابيلنج حتى شغال بمؤشرات

نقطة الدخول هى نقطة تحقق المؤشر

كان يكون الاستوكستيك الاخضر فوق الاسود

بعد التقاطع

مثلا

انت الى تقدر تحدد النقطة دى باستخادام الاستراتيجية

register
08-13-2012, 13:33
عليك بمزيد من التعلم اخي ، هناك استراتيجيات جيدة للاسكالبينغ ، حاول تطبيقها على حساب الديمو .
وبعد إثبات فعاليتها و التأكد من صدقيتها ، جربها في حساب حقيقي وبلوت صغير جدا
بالتوفيق لك اخي الكريم

Marado9
08-13-2012, 14:48
كلة مع التدريب والخبرة والممارسة واستخدام استراتيجيات جديدة لادارة راس المال ونصحتي ليك اتدرب ع الديمو وحاول التحكم ف نفسك

Eng PTC
08-13-2012, 14:51
اخي افضل شيء انت عملته هو الاعتراف بالخطأ

وهذا راح يفيدك كثير

انتا الآن عرفت غلطك .. وعليك الآن البدأ في التصحيح

اشتغل على حساب ديمو شهر وتعلم الصبر وبعدها انتقل الى حسابك الحقيقي

osama00971
08-13-2012, 15:43
اخي الاسكابلينج مهارة وفن
تعلم اسراره جيدا
ثم تاجر

themaxprofit1