PDA

View Full Version : أرباح عالية - مسألة قانونية - ممكن يحصل؟

Pages : [1] 2 3 4

Desperate
06-24-2012, 04:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى موضوع كدا خطر على بالى

وهو موضوع المسألة القانونية

فى حالة واحد منا مثلا بيعمل 50 الف دولار شهريا ومرتبه العادى من العمل الطبيعى حوالى 3000 جنيه مصرى

وبيحط فى البنك كل شهر ال 50 الف دولار واقل حاجة بسيطة

هل كده يتعرض لمسألة قانونية عشان المصدر غير معلوم
او المفروض بقى انه يشيل الفلوس فى الدولاب احسن

ايه رأيكم؟

deadlyfox
06-24-2012, 11:05
الموضوع ده فعلا مهم جدا
بصراحه انا مافكرتش فى الموضوع ده هل ممكن تحصل
ياريت الناس اللى معانا تجاوبنا

2x1
06-24-2012, 12:05
ماشاء لله مبلغ خيالي تحقيقة فالشهر وهل فية حد علي ارض الواقع بيعمل المبلغ دة شهريا وعايش معانا فمصر ولسة متمسك بدخلة 3000 جنية الاساسي

Mohamed90
06-24-2012, 12:20
السلام عليكم طبعا اخي لا اعتقد انه توجد متابعة قانونية للاموالك
ولكن المبلغ الذي ذكرت يبقى كبير جدا لتحقيقه في الفوركس كل شهر

mohamedfx2005
06-24-2012, 13:37
السلام عليكم ورحمة الله
انا اعتقد انه لا توجد متابعة قانونية والله اعلم
بالنسبة للاخوة الذين يتكلمون عن كبر القيمة فبالامكان ربح مئة الف دولار شهريا او حتى مليون دولار شهريا وكل هذا راجع لراس مالك وادارتك لراس المال وقوة الاستراتيجية التي تتبعها
فكلما كبر راس مالك كبر الوت وبذلك يكبر الربح
والله الموفق

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 13:44

فى حالة واحد منا مثلا بيعمل 50 الف دولار شهريا ومرتبه العادى من العمل الطبيعى حوالى 3000 جنيه مصرى

ايه رأيكم؟

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
المواطن اخى الفاضل بالنسبه للدوله عباره عن ورق
يمكنك ان تضع اموالك عادى فى البنك ما المشكله
وفى حال سؤلت من اين لك هذا
تستطيع ان تثبت لهم انك كسبته من الفوركس
وذلك بان تطلب من شركه الوساطه ما يدل على كلامك
حيث سيرسلون لك الورق الذى يثبت كلامك كم كسبت ومتى حول اليك وعلى اى بنك حول وفى اى تاريخ
اتمنى لك دوام التوفيق

ahmed
06-24-2012, 13:47
اعتقد ان هتبقى فى مساله او متابع لهذا الشخص وتدقيق عند سحب هذة الاموال
على البنك من شركه الفوركس
حيث انهحتى الان العمل فى الفوركس ممنوع فى مصر

kamizidan
06-24-2012, 13:48
السلام عليكم صحيح اخي
اصلا المبلغ دا مبلغ رهيب جدا وصعب متداول يحققه شهريا
او ربما مستحيل وحتى لو سئل فلا مشكلة

kingman
06-24-2012, 13:55
اعتقد الموضوع ده بيبقى خطر شوية على موظفين الحكومة لأنه ممكن بسهولة يخضع لمبدأ من اين لك هذا وتضخم مريب فى ثروته
مع ان فى بلادنا كل شئ سايب فى السايب ومااكثر الحرامية الذين بنوا ثرواتهم من سرقة ونهب اموال الشعب ده اساسا الحكومة والنظام هم اكبر حرامية فى البلد
لكن اكيد لازم الواحد يحرص جيدا واكيد فيه دليل من اين كسب هذه الأموال وفيه كشف حساب فى شركات الفوركس بسهولة تستطيع ان تحصل ليه لتثبت موقفك لكن طبعا الوضع القانونى شائك وعايز خبير يفيدك لأن الفوركس اصلا غير معترف بيه فى مصر
وان شاء الله حد يفيدك فى هذا الموضوع المهم فعلا

magic777
06-24-2012, 14:06
اولا طبعا صعب انك تحقق المبلغ ده شهريا اخي ولو فرضا حققته في اكتر من طريقه علشان تستفيد
من الفلوس دي غير انك تحطها في بنك كأنك تفتح بيها مشروع وتنميه ووقتها هيكون ليك مجال معروف
واللي ممكن تعتمد عليه لو حد سألك على مصدر الفلوس دي
واكيد طبعا هتصرف منهم وممكن تشتري بيهم اراضي او عقارات كاستثمار برده
يعني من الاخر اعمل انت الارباح دي الاول وهتلاقي مليون طريقه تستفيد منها

kimokonolove
06-24-2012, 14:20

ايه رأيكم؟

طبعآ لازم مصدرة
لأنى من فترة فتحت حساب بالبنك الاهلى ومليت استمارة عن العمل والمرتب الشهرى
واى دخل اضافى اخر واذا كان هناك املاك
كل هذا يتم لتقيم الدخل للفرد من قبل الموظفين
وفى حالة زيادة المال طبعآ عن التقيمات اللى هما فارضينها سيتسائلون
لأن مش معقول فرد مثلآ مرتبة 3000جنية ويودع شهريآ 50000
اذا كان لم يضع مصدرآ اخر لدخلة
والأفضل هو تنويع الحسابات والسحب من الشركة الأم على الحساب بالبنك حتى لايكون هناك شبهه او شك
يعنى ممكن تنشىء حسابين او ثلاثة
وفى ملء الأستمارت تذكر انك مضارب فى سوق العملات الفوركس وان لك دخلآ منها شهريآ
ولو ذكرت الشركة فى الأستمارة سيكون جيدآ لك لأانك تتبع الشفافية تمامآ عند فتح الحساب فى البداية

AhmedMagnifico
06-24-2012, 14:43
ماشاء لله مبلغ خيالي تحقيقة فالشهر وهل فية حد علي ارض الواقع بيعمل المبلغ دة شهريا وعايش معانا فمصر ولسة متمسك بدخلة 3000 جنية الاساسي
هههههههههههههههههههههههه
موضوع مهم بصراحة
لان بكل بساطة العين هتكون عليك وهتلاقى الحكومة بتقولك من اين لك هذا ؟!

remo
06-24-2012, 14:51

ايه رأيكم؟

هنا فى مصر بتيجى شرطة او مباحث الاموال العامة وتقولك من اين لك هذا وهنا بقى تبدا المشاكل والقواضى وهتاخد فلوسك فى الاخر بس بعد عذاب ومتعملش كاد تانى انت اسحب واحدة واحد 3 الف دولا فى كل مرة وتحتها فى البنك ساعتها انت مش هتتشاف

kamizidan
06-24-2012, 14:51
هههههههههههههههههههههههه
موضوع مهم بصراحة

وتقسم معاك المبلغ صح خخخخهههه يالهوي

ahmed saleh
06-24-2012, 14:58
انا لا اعقتد انة من الممكن ان احد يسال على مالك من اين اتيت بة الان فى مصر
ولا اظن انة يوجد متابعة قانونية ولو حتى يوجد فانت تاجر فوركس وتعرف من اين اتيت بة

jans
06-24-2012, 15:04
المبلغ الذي ذكرته كبير جداً ما يعادل 1500 دولار يومياً تقريباً وهذا مبلغ صعب تحققه في الفوركس
و بالنسبة للمسألة القانونية لا اعتقد بأن هناك ضرر سوف يقع على المتاجر لأن كل شيء بتم بالكشوفات .

zeyadkabeel
06-24-2012, 15:08
انا اعتقد انه لن يتم مسالتك قانونيا والفلوس جاية لحضرتك مش مصدر معلوم وليس مجهول ده اولا
ثانيا : الناس اللى بتقول صحب ان حد يكسب 50 الف دولار ف الشهر لا سهل مش صعب ولا حاجة وممكن توصل لاكتر من كده بكتير كمان لكن مع الوقت مش بسهولة وكمان محتاجة راس مال كبير ميقلش عن 20 الف دولار

Mr.GooDMaN
06-24-2012, 15:09
ياجماعة الناس اللي عمالة تعترض دي وتقول مفيش حد بيكسب ده كله مفيش حد بيكسب ده كله
يا جدعان في والله ناس بتكسب كدة ولو مفيش احنا بنقول فــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــرض فــــــــــرض يا جماعة
وفي مسألة قانونية طبعا يا باشا والبنك بيقولك من اين لك ذلك

aminos
06-24-2012, 15:15
السلام عليكم
و إن حصل و تعرضت لمسألة قانونية من أين لك هذا مثلا
ليس هناك مشكلة فالمصدر معلوم و هو الفوركس و كل الوثائق موجودة فتح الحساب مع الشركة
و الأرباح و الخسارة موجودة أيضا و الله أعلم هذا الشيئ في وجهة نظري الخاصة

hehelibeb
06-25-2012, 03:06
إذا كانت لديك 50000 دولار فلا داعي لأن تتاجر ولا حتى أن تأخذ الراتب الزهيد دا

abokhaledelmasry
06-25-2012, 03:15
طبعآ لازم مصدرة
لأنى من فترة فتحت حساب بالبنك الاهلى ومليت استمارة عن العمل والمرتب الشهرى
واى دخل اضافى اخر واذا كان هناك املاك
كل هذا يتم لتقيم الدخل للفرد من قبل الموظفين
وفى حالة زيادة المال طبعآ عن التقيمات اللى هما فارضينها سيتسائلون
لأن مش معقول فرد مثلآ مرتبة 3000جنية ويودع شهريآ 50000
اذا كان لم يضع مصدرآ اخر لدخلة
والأفضل هو تنويع الحسابات والسحب من الشركة الأم على الحساب بالبنك حتى لايكون هناك شبهه او شك
يعنى ممكن تنشىء حسابين او ثلاثة
وفى ملء الأستمارت تذكر انك مضارب فى سوق العملات الفوركس وان لك دخلآ منها شهريآ
ولو ذكرت الشركة فى الأستمارة سيكون جيدآ لك لأانك تتبع الشفافية تمامآ عند فتح الحساب فى البداية

انا شخصيا لم افكر بهذا الاتجاه تماما كل همى انى احقق ربح

ولكن رأيك هذا اعتقد انه سليم ويجب علينا ان نكون حريصين على اموالنا حتى لا نتعرض للمسؤليه القانونيه ويروح تعبنا بلاش

i5land_man
06-25-2012, 03:31
انا شخصيا لم افكر بهذا الاتجاه تماما كل همى انى احقق ربح

ولكن رأيك هذا اعتقد انه سليم ويجب علينا ان نكون حريصين على اموالنا حتى لا نتعرض للمسؤليه القانونيه ويروح تعبنا بلاش

تبقي مشكلة فعلا لو بعد ما نتحصل عالمال يتم مصادرته لانه غير معلوم المصدر
اظن انه حتي الفوركس مش منتشر اووي الا عالنت

nrgslawi
06-25-2012, 03:36
لك كامل الحرية في التصرف في اموالك فما دمت تملك ادلت من اين كسبت هذه الاموال فلا حرج عليك
بل انت تساعد الابناك في ضخ السيولة عبر استقيال اموالك

Desperate
06-25-2012, 03:39

والله انا شايف ان ممكن يكون الواحد بيعمل المبلغ ده شهريا ولسه متمسك بدخله الشهرى
عشان لو جيه فى مرة وطمع وخسر كل حاجه مرة واحده
الحكايه فى الاول والاخرى رزق

ولكن المبلغ الذي ذكرت يبقى كبير جدا لتحقيقه في الفوركس كل شهر

المبلغ مش كبير ولا حاجه
ده كان مثال بس عشان اوضح السؤال
بس المبلغ ده يمكن تحقيق لاصحاب رؤوس الاموال الكبيرة
كمثال: فى ناس محترفة فى الفوركس بعد لما بتوصل لمرحله انها تقدرتتحكم كويس فى متاجرتها بتعمل فريق عمل ويفتحوا شركات استثمار اون لاين
وبيجيلهم ايداعات بالملايين فى الشهر, اظن كده 50 الف دولار حاجه بسيطة جدا بالنسبة ليهم

اعتقد الموضوع ده بيبقى خطر شوية على موظفين الحكومة لأنه ممكن بسهولة يخضع لمبدأ من اين لك هذا وتضخم مريب فى ثروته
مع ان فى بلادنا كل شئ سايب فى السايب ومااكثر الحرامية الذين بنوا ثرواتهم من سرقة ونهب اموال الشعب ده اساسا الحكومة والنظام هم اكبر حرامية فى البلد
لكن اكيد لازم الواحد يحرص جيدا واكيد فيه دليل من اين كسب هذه الأموال وفيه كشف حساب فى شركات الفوركس بسهولة تستطيع ان تحصل ليه لتثبت موقفك لكن طبعا الوضع القانونى شائك وعايز خبير يفيدك لأن الفوركس اصلا غير معترف بيه فى مصر
وان شاء الله حد يفيدك فى هذا الموضوع المهم فعلا

انا اتفق معاك بس اعتقد ان اثبات ان الثروة جت فى الفوركس هيبقى صعب شوية
لان مفيش اساسا حد فى مصر من الحكومة يعرف يعنى ايه فوركس
ودى كارثة , اكتر مجال مربح مجهول تماما وقلائل هم اللى بيتابعوه وبينجحوا فيه

اولا طبعا صعب انك تحقق المبلغ ده شهريا اخي ولو فرضا حققته في اكتر من طريقه علشان تستفيد
من الفلوس دي غير انك تحطها في بنك كأنك تفتح بيها مشروع وتنميه ووقتها هيكون ليك مجال معروف
واللي ممكن تعتمد عليه لو حد سألك على مصدر الفلوس دي
واكيد طبعا هتصرف منهم وممكن تشتري بيهم اراضي او عقارات كاستثمار برده
يعني من الاخر اعمل انت الارباح دي الاول وهتلاقي مليون طريقه تستفيد منها

حلوة فكرة العقارات والاراضى دى وده كام هيكون استثمار جيد
وكمان فى فكرة لو فيه بنك الكترونى بتثق
وبيتعامل بالفيزا
ممكن تحط فلوسك فيه وتسحب بيها بس هيكون فى خطورة من حيث سرقة الاكونت :))
لا تبقى فكرة وحشة

mage
06-25-2012, 04:19
لك كامل الحرية في التصرف في اموالك فما دمت تملك ادلت من اين كسبت هذه الاموال فلا حرج عليك

بالفعل وعندما فتحت حساب فى البنك وطلبت ان يتم عمل حساب بالدولار سألنى فى خهدمة العملاء لماذا الحساب بالدولار ومن اين سوف تستلم الاموال من الخارج وقال لى انها بيانات تامينية وقلت له الفوركس وقال لى يبقى تمام

KOGI
06-25-2012, 08:23

dodovedo
06-26-2012, 20:57
والله مخطر على بالى الموضوع ده
بس لو حصل تجبلهم اثبات من شركه التداول انك كسبانهم من الفوركس موضوع جديد وجميل
تقبل ودى

okash
06-26-2012, 21:04
صيدقي العزيز هناك ما يسمى بالبازل وهو من احدى تخصصاته قوانين غسيل الاموال في العالم
على ما اعتقد انه اي مبلغ يزيد عن 10000 دولار يجب مصدر اثبات من اين لك هذا ولك على ما اعتقد انه هناك بنوك لا تتطبق هذا النظام وهذا يعود الى البنك المرزي الخاص في الدولة

على ما اعتقد موظفين البنوك هنا يعرفون في الموضوع

zikooo014
06-26-2012, 22:55
لا معتقدش افرض الراجل دا بشتغل في البورصه و الاستثمار
ممكن يكون شريك حد في مشروع ممكن يكون بيشغل فلوسه في حاجات تانيه كتير و تجيبله ربح

saad
06-26-2012, 23:12
موضوع مهم بصراحة

omar kapo
06-26-2012, 23:14
صيدقي العزيز هناك ما يسمى بالبازل وهو من احدى تخصصاته قوانين غسيل الاموال في العالم
على ما اعتقد انه اي مبلغ يزيد عن 20000 دولار يجب مصدر اثبات من اين لك هذا ولك على ما اعتقد انه هناك بنوك لا تتطبق هذا النظام وهذا يعود الى البنك المرزي الخاص في الدولة

اكيد طبعا واكيد من يمتلك المبلغ ذالك سوف يسعي لان يستفيد منه

i5land_man
06-26-2012, 23:15
على ما اعتقد انه اي مبلغ يزيد عن 20000 دولار يجب مصدر اثبات من اين لك هذا ولك على ما اعتقد انه هناك بنوك لا تتطبق هذا النظام وهذا يعود الى البنك المرزي الخاص في الدولة

اكيد طبعا واكيد من يمتلك المبلغ ذالك سوف يسعي لان يستفيد منه

وهل اذا ما اثبت اني ربحته من خلال التداول عن طريق عرض صور التحويلات ما بيني وبين شركة الوساطة التي اعمل معاها
هل سيقتنع البنك بهذا ولا حيطلب ادلة اكثر واكون عرضة لمصادرة ارباحي

mando
06-26-2012, 23:20
الله اعلم اعتقد مش هايكون فى مسالة لو حتى حصل تثبت انك كسبت المبلغ من التداول
وبعد الاثبات هما اكيد مش هايقول حاجة وكمان مافيش تشريع للفوركس فى مصر

islamselmy
06-26-2012, 23:27
ههههههههه عاجبنى موضوع الدولاب دة
بس اعتقد يا اخى ان ممكن تسئل محامى مثلا عن الوضع القانونى لمكاسب الفوركس
و على ما اظن ان فى بلدنا هنا لم يوضع قانون يحجم او يحدد المعاملات الالكتورنيه زى الفوركس و الله اعلم
لكن فى النهايه استشارة محامى هيكون افضل لتجنب اى مسائله قانونيه

saad
06-26-2012, 23:32

KOGI
06-27-2012, 07:54

طب هو البنك هيستفاد ايه من ضخ اموالى يا اخى الكريم ؟ النقطه محتاج افهمها برضه

abdello052
06-27-2012, 23:47
بالنسبة للاخوة الذين يتكلمون عن كبر القيمة فبالامكان ربح مئة الف دولار شهريا او حتى مليون دولار شهريا وكل هذا راجع لراس مالك وادارتك لراس المال وقوة الاستراتيجية التي تتبعها

sky44
06-27-2012, 23:57
السلام عليكم بالنسبة للمبلغ الدى وضعته اعتقد انه ليس خياليا لهذه الدرجة فكل شيء ممكن في عالم الفوركس اما بالنسبة للمتابعة القانونية في ما يخص من اين لك هذا فاعتقد انك ستلجأ لشركة الوساطة فهي الدليل على براءة اموالك

mahmoud 0711
06-27-2012, 23:58

ايه رأيكم؟

اخي الفاضل سواء كسبت 50 او 100 الف في الشهر مافي اي مشكله لان كل المبالغ تدخل حسابك عن طريق تحويل بنكي معلوم المصدر
المشكله يا صديقي في الأشخاص المرتشين عفانا و عفاك الله من يقضبون نقدا ثم يتوجهون للبنوك لايداع تلك الأموال بدون مصدر معلوم بس هم مش اغبيا لان في طرق كتير لغسيل تلك الأموال او تبيضها حسب المصطلحات السوقية
مثل استخدامها في شراء عقارات او اسهم او اي تاجرة و من ثمة يستطيع تحويلها للبنوك بطريق شرعية
ولكن يمكن تتبع تلك الأموال و معرفة مصدرها و تعرضهم للمسئله القانونية في الدول التي لديها هيئات رقابية قوية و نزيهة

amrmorasamir
06-28-2012, 00:06
اعتقد ان المبلغ اللى انت حاطه ده كبير شويه وخيالى يعنى بس اعتقد ان هيبقى فى مسائله قانونيه وخصوصا فى التحويل من شركات الفوركس لحسابه البنكى

كريم
06-28-2012, 00:10

هههههههههه ,, أنا مش عارف و الله

الأخ جاي بيهزر و ممكن تقول 3000 دولار شهريا

لكن 50000 ده حاجه خيالي و هتقولي مفيش مستحيل

هقولك انه الطمع في الفوركس بيحبه المارجن كول

و شكرا عالطرح و الله يوفق الجميع

pimo
06-28-2012, 01:53
هذا يرجع الي البلد الذي تعيش فيه فمثلا في بريطانية لا تدفع ضرائب علي الاموال التي تربحها في الخارج اما في فرنسا مثلا الاموال المحقق في الخارج والتي تدخل الي حسابك في البنك في بلدك تخضع لضريبة

mostafakamal
06-28-2012, 01:57
اعتقد لا احد يسال حاليا فى مصر
وحتى لو حد سال ممكن تقوله من الفوركس وتعطى له اسم الحساب ورقم الانفستور

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 02:16
حقق بس انت المبلغ ده شهريا وبعد كدا الكلام ده سهل بس عشان تحقق اصلا مبلغ زي ده رأس مالك هيكون كام ؟ اكيد مش اقل من نص مليون جنيه او في الرنج ده لو انت حاطط غير كدا ف دماغك فموضوعك ده محض خيال فانصحك تركز ف الاجتهاد في التعلم المستمر لكي تستطيع ان تربح اموالا من الفوركس بدلا ان تضيع وقتك في الخيال ثم تقابلك مشكله في الخيال ثم تضيع وقتك الحقيقي في محاوله التفكير في حلول لها بل وقد تسال البعض عن حلها مثلما فعلت الان :d

A7mad_Aziz
06-28-2012, 02:17
اعتقد انه صعب يحصل ولكن لو حصل واي حد سألك عن مصدر الفلوس تقدر تقدملهم اثبات انك كسبتهم في الفوركس لأنك مش كاسبهم من مخدرات مثلاً

hisoka
06-28-2012, 03:11
اخى فى كذا طريق للتصرف فى هذه الاموال غير ان تضعهم كودائع فى البنك
ممكن ان تستثمرهم فى مشروع فتجنى منه الامول فيصبح بذالك مصدر للاموال لديك فتستطيع بذالك وضعهم فى البنك ..
وللعلم من الصعب ان تجنى هذا المبلغ الذى تتحدث عنه :d
ولكن ليس من المستحيل

sho
06-28-2012, 03:14
اممم موضوع مهم بالنسبة لقانون من أين لك هذا ... وممكن يدخل فى شبة غسيل اموال لو كانت الفلوس بتجيلو من بنوك الكترونية او تحويل من الخارج بس اعتقد لو التحويلات بتيجى من شركة فوركس يبقى فى دليل على مصدر الفلوس بس اكيد محتاجين حد قانونى يفيدنا اكتر

xtomorrow
06-28-2012, 03:42
لا يوجد اي شك في مدى سلامة اموالك
اصلا البنك يسجل من وين اصل هذا المال يعني من اي جهة جاء
والفوركس بيتعامل بيها العالم كله
المهم يكون حساب اسلامي حتى تكون الامور مضبوطة

mage
06-28-2012, 03:45
اخى فى كذا طريق للتصرف فى هذه الاموال غير ان تضعهم كودائع فى البنك
ممكن ان تستثمرهم فى مشروع فتجنى منه الامول فيصبح بذالك مصدر للاموال لديك فتستطيع بذالك وضعهم فى البنك ..
وللعلم من الصعب ان تجنى هذا المبلغ الذى تتحدث عنه :d
ولكن ليس من المستحيل

انا ارى انه من المستحيل ان يحقق المتاجر فى الفوركس مثل هذا المبلغ بسهولة لان لو رجعنا بالتاريخ للخلف وحاولنا ان نعرف كم عدد المتارجرين اللى حققوا نسبة كبيرة مثل تحقيق المليون دولار مثلا ستجد انها نسبة قليلة جدا من المتاجرين

moonlight
06-28-2012, 04:05
اعتقد ان المبلغ دة كبير جدا ان يحققه احد كل شهر ولكن لا اعلم سيخضع لرقابة ولا
لا حيث ايضا ان الفوركس ممنوع عندنا فى مصر فلو فى رقابة ايه حيكون العمل

konine
06-28-2012, 04:26
هذا يرجع الي البلد الذي تعيش فيه فمثلا في بريطانية لا تدفع ضرائب علي الاموال التي تربحها في الخارج اما في فرنسا مثلا الاموال المحقق في الخارج والتي تدخل الي حسابك في البنك في بلدك تخضع لضريبة

هذا يكو ن جائز فعلا لأن كل دولة ولها شروطها وضرئبها
لذلك وجب إستفسار من جهات مختصة
الله كريم

M Sabry M Elbakrawy
06-28-2012, 04:49
يااجماعة اكيييد المبلغ ده اول ما تستلمه ده اذا حصل فعلااا حدفع عليه ضرايب ولو دفعت ضرايب لازم يقولولك من اين لك هذا ؟؟ :d
بس الناس اللي شغالة في الجهاز المركزي للمحاسبات اكيد فاهمين يعني ايه فوركس يعني انت بس توريهم اثباتات بالفلوس دي وخير ان شاء الله علي الجميع

HUSSENEY
06-28-2012, 20:40
اظن انها هيقابل بعض المشاكل
بس الحرامية عندنا اكتر من كده
يعتبر هذه المبالغ عبيطة

compaq0
06-28-2012, 21:09
لقد اخبرنى احد اصدقائى ان هذا يحدث لايجب تحويل مبالغ ضخمه مره واحده من الفوركس الى حسابك البنكى نعلم جميعا من اين لك هذا هنا فى مصر و لكن اذا علموا انه من الفوركس لا اعلم ماذا سيكون الموقف هل ياخذون ضريبه ام تصادر اموالك لا اعلم

tarek22
06-28-2012, 21:39
والله امر جد جد مهم
فانا لم اجرب ان اسحب اي مبلغ الى بلدي الجزائر وليست لدي اي فكرة عن السياسة المتبعة خاصة اذا كان مبلغ كبير

revenge
06-28-2012, 22:29
المبلغ مش صعب تحقيقه ولا حاجه .

في ناس بتحقق اضعاف اضعافه
لكن حكايه المسأله دي تقلق فعلا

Mostafa Mando
06-28-2012, 22:35
انا عن نفسي اخبيها في الدولاب احسن وكمان للاسف مصر من دول العالم الثالث

يعني مش متواكبة مع العالم الاول يعني لو قلتلهم فوركس هيقولك دا صنف جديد دا ولا ايه

fx-man
06-28-2012, 23:11
انا اعرف مضاربين كتير يحققو مبالغ كبيرة ومافيش حد اشتكى ان فى مساءلة قانونية او غيره
واعتقد لو تم المساءلة عن مصدر المال ممكن تطلب من الوسط المالى انه يرسل فاكس يثبت كدا .

konine
06-28-2012, 23:26
انا اعرف مضاربين كتير يحققو مبالغ كبيرة ومافيش حد اشتكى ان فى مساءلة قانونية او غيره
واعتقد لو تم المساءلة عن مصدر المال ممكن تطلب من الوسط المالى انه يرسل فاكس يثبت كدا .

هو من حيت مصدر مال لن يشكل مشكل كبير و و سهل حل لن فوركس معترف به دوليا و حتى شركات وساطة
بنسبة لضرئب على أرباح فسيكو ذلك حسب دولة
الله كريم

kingman
06-28-2012, 23:46
انا عن نفسي اخبيها في الدولاب احسن وكمان للاسف مصر من دول العالم الثالث

يعني مش متواكبة مع العالم الاول يعني لو قلتلهم فوركس هيقولك دا صنف جديد دا ولا ايه

وفيه ناس شغالة فى البنوك وميعرفوش اى شئ عن التعاملات الألكترونية ودرجة معرفتهم بهذه المور قليلة جدا ومعتقدش هيبقى فيه اى ضرائب او رسوم اضافية الا فى حالة اصدار قوانين متعلقة بسوق الفوركس

gribi17
06-29-2012, 04:05
يا أخي نحن في زمن الرأسمالية و عهد الاشتراكية قد ذهب
اذا كنت تتعامل بتحويلات بنكية لن يتابعك أحد

khaled zizo
06-29-2012, 04:22
فتحت حساب فى البنك وطلبت ان يتم عمل حساب بالدولار سألنى فى خهدمة العملاء لماذا الحساب بالدولار ومن اين سوف تستلم الاموال من الخارج وقال لى انها بيانات تامينية وقلت له الفوركس

Desperate
06-29-2012, 13:41
يا أخي نحن في زمن الرأسمالية و عهد الاشتراكية قد ذهب
اذا كنت تتعامل بتحويلات بنكية لن يتابعك أحد

بس معظمنا بيتعامل بالبنوك الالكترونية
وانا شخصيا ناوى اتعامل بيها لغاية ما اعمل راس مال لايقل عن 50 الف دولار
لانى مش عشان اسحب 10 دولار مثلا
اطلب سحبهم عن طريق البنك العادى

devloppman
06-29-2012, 14:00
مبلغ كبير ليس يحطو في البنك
يعمل مشاريع ثانوية يغطي بيها مدخوله الإضافي عشان مايسألو حد منين جاب كل هذه الفلوس

2x1
06-29-2012, 14:06
بس معظمنا بيتعامل بالبنوك الالكترونية
وانا شخصيا ناوى اتعامل بيها لغاية ما اعمل راس مال لايقل عن 50 الف دولار
لانى مش عشان اسحب 10 دولار مثلا
اطلب سحبهم عن طريق البنك العادى

ولية لا طالما عندك حساب فالبنك متسغلوش فسحب ارباحك لية دة اضمن من اي طريقة اخري وبعدين مفيش حد بيسحب 10ى دولار دة عشضان يوصل هيخصم منة قد اية

bousshimin
06-29-2012, 14:15
لا أعتقد راح توجه أي مشكلة لأن قبل أن يسألوك من إين لك هدا راح يقوم بتدقيق لحساب ودلك لمعرفة سحب رأس مالك عن طريق البنوك فأنت لما تقوم بتحويل مالك من شركة فوركس الى بنك تتم أرشفة دلك سحب

Mostafa Mando
06-29-2012, 14:53
مبلغ كبير ليس يحطو في البنك
يعمل مشاريع ثانوية يغطي بيها مدخوله الإضافي عشان مايسألو حد منين جاب كل هذه الفلوس

صحيح يا اخي بس لا اعتقد يعني ان في واحد هيجي يعدي على البيوت ويشوف معاك فلوس ولا لأ

يعني لما انت تحط فلوسك في البنك مش هيسألك انت جايبها منين هو ماله

remas
06-29-2012, 15:08
ايه المشكله يا اخى فى ناس بتسحب ملايين مش الوف على البنك العادى ولو سالوك فقط بتقول استثمار مالى وممكن تجيب ورقه من الشركه اللى انت شغال بيها بكده وانتهى الموضوع

ZOUHAIR_ZIZO28
06-29-2012, 15:25
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
طبعا اخي لا اعتقد انه توجد متابعة قانونية للاموالك

sobissa
06-29-2012, 15:29
ههههههههههههههههههههههههه ه والله حتى لو تربح مليون دولار شهريا فلا تخف من أي مساؤلة أخي لأنك تملك كشف حسابك من الشركة التي أنت تتعامل معها أي بمعنى أنه عندك الدليل على كيفية تحقيقك الذلك المبلغ متفق معي ؟؟

ana1990
06-29-2012, 15:35
هي عامت الموضوع ده بيختلف على حسب قوانين كل بلد بس برده هقولك على حاجه لو انت في بنك خاص ي ليس حكومي من اين لاحد ان يعرف انك معك فلوس ؟ ده غير انك لو بتتعامل مع مبلغ ذي ده كل شهر انت مش هتتعامل مع وسيط لا اكيد هتتعامل مع تحويل بنكي اذ فالبنك نفسه عارف مصدر فلوسك خلاص اتحل الموضوع

mhmd
06-29-2012, 17:36
طول ما فيه اثبات بالمبلغ اللي انت شغال بيه

مفيش اي حد يقدر يكلمك نهائي

Rami
06-29-2012, 17:38
ممكن لو لم تقدم براءة دمة مالية
للتحرى على مصدر الاموال التى لديك
فهناك سياسات تتبعها البنوك
وكذلك الجهات المالية الحكومية الختصة التى تمنع تبييض الاموال
تحياتى لك

aboualy
06-29-2012, 17:38
طول ما فيه اثبات بالمبلغ اللي انت شغال بيه

مفيش اي حد يقدر يكلمك نهائي

اعتقد ان الموضوع بيكون بسيط ومجرد ان يكون معاك اثبات زى مثلا كشف حساب من الشركة الى انت بتتعامل معها الوموضوع بيكون بسيط ومنتهى ان شاء الله

Mostafa Mando
06-29-2012, 18:13
اعتقد ان الموضوع بيكون بسيط ومجرد ان يكون معاك اثبات زى مثلا كشف حساب من الشركة الى انت بتتعامل معها الوموضوع بيكون بسيط ومنتهى ان شاء الله

المشكلة يا اخي ان بعض البلاد ليس عندها دراية كاملة عن الفوركس والعمل على الانترنت

ومنها للاسف مصر فهما مش عارفين يعني ايه فوركس هتوريهم كشف للشركة

elazez
06-29-2012, 18:40
اخي الكريم
من لصعب تحقيق هذا الدخل الشهري
واذا حصل وتم تحقيقه
هناك طرق اخري افضل من وضعها في البنوك
عن طريق استثمار المبلغ في مشروع
او شراء عقارات وتعتبر بردوا استمثارا
لان اسعار العقارات في الزيادة يوميا

mido303037
06-29-2012, 18:43
يعنى هوا مش لازم يحولهم كلهم لحسابة
او ممكن يضعهم فى بنك الكترونى ويسحبهم اجزاء

hesham1046
06-29-2012, 18:44

ايه رأيكم؟

ههههههههههههههههههههههههه ه اسيلة فى الدولاب طبعا الان البنك بيسالك من اين لك هذااااااا فا تقدر وقتها تقدم لة المستندات انك شغال مثلا فى تجارة او شغال فى الفوركس او عندك مشروع عوبيكسب فا تجبلو الاثبات علشان لو انت كل شهر بتحط ف فى البنك 50 الف دولار او حتى 50 الف جنية حسابك بيتراقب من مباحث ام الدول الانك ممكن تكون بتعمل غسيل اموال

ma90do
06-29-2012, 18:48
صعبه جدا اخي مبلغ زي ده شهري يعني لزم مليون دولار اققل واجب في هذا السوق ومفيش اي مسائله قانونيه لانك هتقدم جميع الاثباتات

sami
06-29-2012, 18:54

ايه رأيكم؟

طبعا سيكون هناك مجموعة من الإستفسارات من الدوائر المالية حول مصدر هذه المبالغ الضخمة،و خاصة أن الحكومات العربية الجديدة أصبحت تدقق في مصادر الأموال،و لكن ما دمنا شغالين في الفوركس و لدينا كشوف الصفقات و الحسابات فليس هناك أي مشكل بالنسبة لأرصدتنا الكبيرة في البنوك

Mostafa Mando
06-29-2012, 20:28
طبعا سيكون هناك مجموعة من الإستفسارات من الدوائر المالية حول مصدر هذه المبالغ الضخمة،و خاصة أن الحكومات العربية الجديدة أصبحت تدقق في مصادر الأموال،و لكن ما دمنا شغالين في الفوركس و لدينا كشوف الصفقات و الحسابات فليس هناك أي مشكل بالنسبة لأرصدتنا الكبيرة في البنوك

هو اكيد مش هيبقى في خطر بس هيبقى فيه استفسارات كثير ومشاوير وكدا

عشان تثبت ان انت شغال في الفوركس وتفهمهم يعني ايه فوركس وتوريهك كشوف الحسابات وموال

sabre
06-29-2012, 20:34
هوا طبعا هيكون فى استجوابات واستفسارات من الجهات الامنيه على ما اعتقد
ولاكن احنا طبعا معانا التقارير من شركات الوساطه التى تثبت مصدر الفلوس

Rami
06-29-2012, 20:45
انا اخاف ان الجهات الامنية متكونش تعرف يعنى ايه فوركس من اصله ههههه
حتى ان هناك بعض موظفين البنوك لا يعلمون معنى كلمة فوركس
ههههه تحياتى لك

هوا طبعا هيكون فى استجوابات واستفسارات من الجهات الامنيه على ما اعتقد
ولاكن احنا طبعا معانا التقارير من شركات الوساطه التى تثبت مصدر الفلوس

Heba samir abdallah
06-29-2012, 20:57
الوضوع مهم ومقلق فى نفس الوقت وناس كتير بتسال عن الموضوع ده

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 21:00
انتووو والله بتفكرووو فى حاجات غريبه

ياناس متخفووووووش

اكيد الحكومه عندها علم بالاستثمار فى الفوركس

وفيه ناس بتسحب ارباح كبيره وعن طريق البنوك الارضيه ومفيش اى مشاكل

انتووو بس اللى مكبرين الموضوع حبتين

AhmedMagnifico
06-29-2012, 22:56
انتووو والله بتفكرووو فى حاجات غريبه

ياناس متخفووووووش

اكيد الحكومه عندها علم بالاستثمار فى الفوركس

وفيه ناس بتسحب ارباح كبيره وعن طريق البنوك الارضيه ومفيش اى مشاكل

انتووو بس اللى مكبرين الموضوع حبتين
طبعاً
لان لو الحكومة متعرفش انه فيه حاجه اسمها الفوركس هتكون مشكلة كبيرة
وممكن يكون فيه مسائلات فعلاً !

kingman
06-30-2012, 00:21
هو اكيد مش هيبقى في خطر بس هيبقى فيه استفسارات كثير ومشاوير وكدا

عشان تثبت ان انت شغال في الفوركس وتفهمهم يعني ايه فوركس وتوريهك كشوف الحسابات وموال
هو عموما حتى من غير مسائلة قانوينة اى مال بيضخم بيبقى موضع شبه خصوصا اذا الناس مش عارفه هو بيشتغل فى ايه فبيبقى مصدر للشبهات وده طبيعة الحال دائما المهم ان الواحد يكسب رزقه بالحلال

Mtec
06-30-2012, 00:31
بالفعل يجب يا اخي عمل الاحتياط ، لانك لن تعلم من اين سوف تأتيك المصيبة
لذا لا يجب الوثوق دائما بالابناك

hesham itch
06-30-2012, 08:21
للاسف ان المتاجرة بالفوركس غير منتشرة او غير معترف بها فى مصر وده اللى ممكن يوقع
الشخص فى حيرة كبيرة عند الحصول على ارباحها والافضل الولاب زى ما انت قولت

mohamed adel
06-30-2012, 10:03
تصدق الموضوع ده مهم جدا
ويا اخوانى بغض النظر عن المبلغ المذكور
فان اى ربح اضافى غير الربح الاساسى فانه يشكل مسألة قانونية
ووقتها ما هو العمل ؟

elssayed
06-30-2012, 13:16
لا طبعا ياغالي مادام الايداع والسحب من حسابك الخاص فحتي لو تمت المسائلة القانونية
هتقدر تجيب اللي ياكد ان مكسبك من الفوركس لان حسابك هيكون مربوط بالشركة اللي انت بتتداول فيها

magic777
06-30-2012, 18:56
لا طبعا ياغالي مادام الايداع والسحب من حسابك الخاص فحتي لو تمت المسائلة القانونية
هتقدر تجيب اللي ياكد ان مكسبك من الفوركس لان حسابك هيكون مربوط بالشركة اللي انت بتتداول فيها

واصلا هو كمان هيلاقي مليون بنك يرحب بأيداعاته دي وميسألش هيا منين
خاصه لو هو عميل كبير عندهم والكلام ده منتشر هنا في مصر عادي
ولو يقدر يفتح مشروع ميداني يكون افضل كمان هنا كمصدر دخل معترف به

mony
06-30-2012, 21:02
اكيد لو المبلغ كبير ممكن يكون فى شك فى مصدر الاموال

ashraf el-araby
06-30-2012, 21:35
اتمنى اولا ان احقق هذا المبلغ شهريا وعندها هيكون الحل انى اخد اجازه بدون مرتب من العمل وانا ضد ان اترك العمل عندها اعتقد انى هكون بكده بعيد عن المسألة القانونيه

waleed adel
07-01-2012, 16:53
اكيد لازم الواحد بيكون ليه كشف حساب فى شركات الفوركس بسهولة تستطيع ان تحصل ليه لتثبت موقفك
وتقدمه عند الضرورة والفوركس تجاره عالميه

bouelame1
07-01-2012, 17:04
السلام عليكم صحيح اخي
لا اضن ان هناك مشكلة

waleed adel
07-03-2012, 00:57
اتمنى اولا ان احقق هذا المبلغ شهريا وعندها هيكون الحل انى اخد اجازه بدون مرتب من العمل وانا ضد ان اترك العمل عندها اعتقد انى هكون بكده بعيد عن المسألة القانونيه
قانونيا ايه ياكبير انتا ممكن تاخد اصلا اثبات من الشركه ان دى
اموال تجاره

---------- Post added at 11:56 PM ---------- Previous post was at 11:54 PM ----------

بكل سهوله محلوله يعنى انتا لازم تكون عارف ان الشركه يوميا بتبعتلك كشف حساب غير الاسبوعى
وغير الشهرى كمان على الميل بتاعك

---------- Post added at 11:57 PM ---------- Previous post was at 11:56 PM ----------

بكل سهوله محلوله يعنى انتا لازم تكون عارف ان الشركه يوميا بتبعتلك كشف حساب غير الاسبوعى
وغير الشهرى كمان على الميل بتاعك:bravo::bravo::bravo::bravo:

nada
07-03-2012, 01:27
بصراحة الى اعرفوا من التحويلات الخارجية اذا كان المبلغ اذيد من 10 الاف دولار الجهاز المرقب للمحسابات
يستتدعوك للتحقيق فى مصدر الامول هذا كل ما اعرفوا

hesham1046
07-03-2012, 01:31
هههههههههههههه لا ياعم لو انت هاتسحبهم وتحطهم فى بنك مصر وكل شهر هاتوضع مبلغ كل شهر 50 لف جنية هايقولك من اين لك هذا طبعاااا فا لازم تقدم دليل ان الفلوس دى من شغل معين
بس لو هاتخبيهم فى الدولاب يبقى مش محتاج ههههههههههههههههههههههه
تحياتى ليك

forex man
07-03-2012, 01:47
صعب انك تحقق 50 الف دولار شهريا
ولو حققت ده تقدر تعمل اكتر من مشروع مضمون برده وبعدبن تحط فى البنك
وبكده محدش هيقول حاجه
تحياتى

kaka2
07-03-2012, 01:56
اعرف سعودي تعرض لمشاكل كبيرة وتحقيقات في امن الدولة بالسعودية
كان كاتب قصتها بمنتدى مشهور
كيف انة وضع تحت المراقبة اكثر من سنة

yassinoh
07-03-2012, 14:41

ma90do
07-03-2012, 14:50
اعرف سعودي تعرض لمشاكل كبيرة وتحقيقات في امن الدولة بالسعودية
كان كاتب قصتها بمنتدى مشهور
كيف انة وضع تحت المراقبة اكثر من سنة

ماشي بس يا اخي ممكن يكون كان فاتح منتدي انتهاك حقوق ملكيه واغاني وهكذا معتقدش ان حد يعمل كده وهوا تعب في ماله وتحديد مصدره الفوريكس الغني عن التعريف ومعظم الناس في الدول العربيه مثتثمره في البورصه مبالغ كبيره

derfcase
07-04-2012, 10:10
اعترض انه ان لم يتعرض لمسائلة قانونية اخي الكريم
Desperate
فانه في اقل الاحتمالات انه سيلفت الانتباه اليه - نظرا للفرق الهائل بين دخله الرسمي الذي يحصل عليه و مثبوت بالاوراق
و الاموال التي يضعها في البنك

magic777
07-04-2012, 17:06

رغم عدم اقتناعي بهذا الربح الضخم شهريا بس ممكن يكون فيه فعلا من يحقق هذا المبلغ بس عامه اللي بيحقق المبالغ دي
ممكن تساعده بانه يفتح بيها مشاريع تدر عليه ربح اكثر وكمان تكون نشاط واجهه ليه للمسائله القانونيه برده
لما يجي يودع الارباح في البنوك

memostar3
07-04-2012, 17:09

ايه رأيكم؟

نبتدى الاول نكسبهم وبعدين نسيب البلد ونجيها زيارات
ولا اكثر من هيك ب شى خالص
مالنا نحنا والمسائلات القانونيه

husamart
07-04-2012, 17:10
لا مشكلة في ذلك فهناك كشف حساب تطلبه من الشركة التي تتعامل معها لتثبت للدولة انك ربحت من الفوركس
وسترسل لك الشركة
وبعتقد موضوع الفوركس بطل الان امر مخفي فكثير من الناس يعرفونه او يسمعون عنه
ويعرفون بأنه يخسر كثير ويربح كثير

abdallah elbaz
07-06-2012, 04:04
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هو فعلا الموضوع مهم جدا
لكن لااعتقد ان ف رقابه في مصر على الحاجات دي
لعدم الاهتمام وبعدين المبغ3000 جنيه مش المبلغ اللى يخلي الحكومه تشك فيك ياعني

mohamed hamdy
07-06-2012, 04:08
اولا اعتقد ان المبلغ الذى تتكلم عنه
خيالي لكن اذا تحقق مظنش انه هيبقي عليه اي مساله

waleed adel
07-06-2012, 05:25
حلوه قوى فكره العقارات والاراضى دى وده كام هيكون استثمار جيد
البيع والشراء

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 05:44
لا مشكلة في ذلك فهناك كشف حساب تطلبه من الشركة التي تتعامل معها لتثبت للدولة انك ربحت من الفوركس
وسترسل لك الشركة
وبعتقد موضوع الفوركس بطل الان امر مخفي فكثير من الناس يعرفونه او يسمعون عنه
ويعرفون بأنه يخسر كثير ويربح كثير
نعم اؤيد رأيك بانه مشهور جدا ومعروف المصدر ايضا
ولكن المشكلة اخي ان بعض الدول العربية لا تعترف به لذلك تكون مشكلةمن الدولة نفسها وليس من مصدر المال

magic777
07-06-2012, 19:33
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هو فعلا الموضوع مهم جدا
لكن لااعتقد ان ف رقابه في مصر على الحاجات دي
لعدم الاهتمام وبعدين المبغ3000 جنيه مش المبلغ اللى يخلي الحكومه تشك فيك ياعني
هو طبعا مبلغ زي 3000 الاف جنيه ولا حتى دولار مش مبلغ كبير طبعا لكن استمرار الايداع ممكن يخلي العين عليه شويه
خاصه لو المتاجر مالوش مصدر دخل غير الفوركس وقتها موقفه ممكن يكون صعب شويه
بس من رأي ان اللي بيكسب على طول بانتظام يحاول يفتح مشروع ميداني حتى يكون ليه مصدر دخل معروف نشاطه
ومسموح به

theboy2226
07-06-2012, 22:53
بالنسبة لكبر المبلغ فدي مش مهمة لان الي حايسال علي 50الف دولار حايسال علي الف دولار خصوصا لو انت موظف حكومي حاتجيب الدولارات اصلا منين
و انا لا اعتقد ان هناك مشكلة اصلا لو حد سالك من اين لك هذا هات اثبات الدفع من الشركة و صور كشف حساب البنك بتاعك و ان الفلوس دي جاية من شركة فوركس
لكن لو كان الفوركس اصلا ممنوع في مصر و دي حاجة انا مش عارفها يبقي فعلا في مشكلة

ehab
07-07-2012, 00:57

ايه رأيكم؟

انا عن نفسى لو اخدت ال50 الف دولار دول فى شهر فى ظرف كام شهر تقريبا هطلق الفوركس بال3
عشان اتمتع بيهم اصرفهم وبعدين لو واحد بيكسب فى مصر 50 الف دولار ف شهر
هتبقا على القبض بتاعه ال 3000 جنية المصرى الى مش بياكلو عيش حاف يا راجل

kingman
07-07-2012, 03:19
هو طبعا مبلغ زي 3000 الاف جنيه ولا حتى دولار مش مبلغ كبير طبعا لكن استمرار الايداع ممكن يخلي العين عليه شويه
خاصه لو المتاجر مالوش مصدر دخل غير الفوركس وقتها موقفه ممكن يكون صعب شويه
بس من رأي ان اللي بيكسب على طول بانتظام يحاول يفتح مشروع ميداني حتى يكون ليه مصدر دخل معروف نشاطه
ومسموح به
مشكلة حكاية الدول اللى زى دولنا اللى فيها العشوائية فى كل شئ اللى يخلى الواحد يبقى خايف من ربحه ليكون واقع تحت المسائلة القانونية والسبب ان الدولة متأخرة عن الركب فى قوانينها وسياستها ولاتستوعب التطور ومسايرته بالقوانين والأجراءات

ymn30
07-07-2012, 03:22
مشكلة حكاية الدول اللى زى دولنا اللى فيها العشوائية فى كل شئ اللى يخلى الواحد يبقى خايف من ربحه ليكون واقع تحت المسائلة القانونية والسبب ان الدولة متأخرة عن الركب فى قوانينها وسياستها ولاتستوعب التطور ومسايرته بالقوانين والأجراءات

اظن انك ياخى مش هتكسب كل شهر 2 مليون جنيه حتى تسئال عنها مسائلة قانونيه وبعدين الفوريكس بورصة زى اى بوصة ومن حق اى احد ان يعمل بها وليس عليه مسائلة فانونيه

willy
07-07-2012, 03:28
انا بحترم موضوعك وسؤالك ولكن هل انت كسبت ال 50 الف دولار او عندك خطة لتحقيق هذا المبلغ شهريا انا عن نفسي لو حققت 5000 دولار شهريا نعمة وفضل من عند ربنا واغلب البنوك الغير حكومية لاتقل لك من اين لك هذا

Looser
07-10-2012, 15:30
الموضوع قانونى ماءة بالماءة لانها تجارة مسموح بها دوليا
و أيضا يمكن بكل سهولة اثبات مصدر النقود عن طريق شركة الوساطة التى ترسل لك الأموال عن طريق البنك بطبيعة الحال.
فتوكل على الله ولا تخش شيا
و الله الموفق.

mrxr00t3d
07-10-2012, 15:51
لا اظن دلكـ و أنا افضل سحبها بالشيك و القضاء عليها
لكن يمكن تحقيق حتى مليون دولار شهريا و دلك بالجد و المثابرة و اكتشاف استراتيجياتك الخاصة

aboualy
07-10-2012, 15:55
الموضوع قانونى ماءة بالماءة لانها تجارة مسموح بها دوليا
و أيضا يمكن بكل سهولة اثبات مصدر النقود عن طريق شركة الوساطة التى ترسل لك الأموال عن طريق البنك بطبيعة الحال.
فتوكل على الله ولا تخش شيا
و الله الموفق.

فعلا اخى العزيز الفوركس الان اصبح امر معروف جدا والكل يعرفه ويعرف مقدار الارباح الكبيرة التى يمكن تحقيقها منه
كما ان التجويل سيتم عن طريق بنك وسيكون لديك كشف حساب من الشركة التى تتعامل معها يثبت مصدر هذه الاموال

naitsi
07-10-2012, 16:01
السلام عليكم
أخي العزيز هناك ما يسمى بالبازل وهو من احدى تخصصاته قوانين غسيل الاموال في العالم
على ما اعتقد انه اي مبلغ يزيد عن 10000 دولار يجب مصدر اثبات من اين لك هذا ولك على ما اعتقد انه هناك بنوك لا تتطبق هذا النظام وهذا يعود الى البنك المرزي الخاص في الدولة

waleed adel
07-14-2012, 16:01
بكل حساباتك ولا ننسى ان الشركه بتبعتلك يوميا واسبوعيا وشهريا كشف حساب

delpi
07-14-2012, 19:12
لا توجد متابعة قانونية
بالنسبة للاخوة الذين يتكلمون عن كبر القيمة فبالامكان ربح مئة الف دولار شهريا او حتى مليون دولار شهريا وكل هذا راجع لراس مالك وادارتك لراس المال

salah.bmw
07-15-2012, 00:43
والله يا معلم على حسب سياسة كل بلد وعلى حسب فساد الدولة
فمثلا عنا لو موظف بيشيل المبلغ ده مش رح يكلموه
بس لو شخص عادي اكيد رح يطلعو عيونو

mido95
07-15-2012, 00:47
اظن ان مبلغ 50 الف فى الشهر مبالغ فيه جدا يا اخى لان علشان تربع مبلغ زى دة لازم يكون راس مالك اضعافو و انا اظن انو صعب واحد عربى يكون معاة راس مال اكتر من ربع مليون دولار
و بالنسبة للمسائلة القانونية اظن ان الاحسن انت البلد تعمل قوانين للعمل بالنت بجمبع انواعو و احنا هنرتاح

hunlion
07-15-2012, 01:24

ايه رأيكم؟

أظن الأمر يتعلق بقوانين الدولة التي تعيش بها فإدا كام الفوركس مسموح حسب قوانين فلن تكون هناك أيت مشكلة .
و لكن على حد علمي موقف قوانين الدول العربية أتجاه الفوركس ما زال مجهول هدا إن وجد
تحياتي

forex4ever
07-15-2012, 01:32
خمسين الف دولار شهريا !! وهتمسك بنرتب 3000 جنيه شهريا الموضوع مش داخل مخي عموما لا اعتقد ابدا هنواجه مشاكل الفوركس تجارة صحيح غير معترف بيها في بعض البلاد العربية الا انها تجارة شرعية قانونية لا يمكن اعتبارها جريمة باي حال من الاحوال والله اعلم

السيد الجبالي
07-15-2012, 01:34
هو مبلغ فعلا كبير وقد يسير الشبوهات .. وليه احنا نعمل كده ....
احنا ببساطه ممكن نعمل حساب في اكتر من بنك ونحول من فتره للتانيه لينك منهم
حتي لا نسير الشبوهات

nader
07-15-2012, 02:15
في وجهة نظري ان هذا الموضوع فعلا يؤرق الكثيرين من تجار الفوركس خصوصا في دول مثل دولنا لازالت غير واضحة على المستوى الرسمي بخصوص هذا النوع من التجارة
لكن الذي اعرفه هو انك قبل ان تستلم الاموال من اي سمسار او شركة فوركس فانت ملزم بالتعريف عن نفسك -بطاقة الهوية فواتير ماء وكهرباء
هذه الوثائق لا تطلب منا عبثا بل للاثبات بان هذه الاموال تحمل صفة الشرعية وتعطي للدول والبنوك اللتي تحول اليها الاموال الوثائق اللازمة لمعرفة سبب التحويل وايضا لتفادي غسيل الاموال او التهريب

السيد الجبالي
07-15-2012, 02:17
في وجهة نظري ان هذا الموضوع فعلا يؤرق الكثيرين من تجار الفوركس خصوصا في دول مثل دولنا لازالت غير واضحة على المستوى الرسمي بخصوص هذا النوع من التجارة
لكن الذي اعرفه هو انك قبل ان تستلم الاموال من اي سمسار او شركة فوركس فانت ملزم بالتعريف عن نفسك -بطاقة الهوية فواتير ماء وكهرباء
هذه الوثائق لا تطلب منا عبثا بل للاثبات بان هذه الاموال تحمل صفة الشرعية وتعطي للدول والبنوك اللتي تحول اليها الاموال الوثائق اللازمة لمعرفة سبب التحويل وايضا لتفادي غسيل الاموال او التهريب

بتفق معاك يا غالي ... واجابه مقنعه حقيقه ....
وفي حاله حدوث مشاكل يمكن الاتصال بشركه الوساطه لتثبت انك تحصلت علي المال من خلال التجاره معها

elzeel
07-15-2012, 02:52
اكيد هيتم مسالته قانوينا هو المفروض يكون مسجل كل صفقاته ومتاجرته
فى السوق عشان لو اتسال يوضح كل شئ بالتفصيل والصور

السيد الجبالي
07-15-2012, 03:03
اكيد هيتم مسالته قانوينا هو المفروض يكون مسجل كل صفقاته ومتاجرته
فى السوق عشان لو اتسال يوضح كل شئ بالتفصيل والصور

دا حقيقي ولكن حتي لو لم يكن مسجل لكل صفقاته فهو يتستطيع بسهوله الرجوع الي الشركه
اقصد شركه الوساطه .... والاتيان منها بمستندات تثبت ان ما تم الحصول عليه من اموال هو نتيجه لمتاجرته

msh4egy
07-15-2012, 03:25

vamoscapitos
07-15-2012, 03:26
واااو خمسين الف دولار كثيرة يا اخي

كيف يعقل ان يبقى صاحب هذا الدخل متمسكا ب3000 جنيه ههههه

ممكن تكون هناك مسائلة قانونية او ضرائب ...

mage
07-15-2012, 04:31
ممكن طبعا يحصل ولكن هل لو عملوا معاك اى موقف مش كويس ممكن يبقى رد فعلنا ايه بالضبط يعنى لو كان فيه فعلا اى مسالة قانونية هتعمل ايه وهى اموالك من الحلال الطيب والتى تمتلكها بحق وعن طريق التجارة فى الفوركس

nemo emo
07-15-2012, 04:41
انا شايفة ان لو حد فعلا بيقبض 3000 و دخله من الفوركس 50000 كده اشتغل لسنين ادام
بس معرفش حكاية المسالة القانونية ايه دى ايه بصؤلحة يارب حد يفيدك

السيد الجبالي
07-15-2012, 05:21
ممكن طبعا يحصل ولكن هل لو عملوا معاك اى موقف مش كويس ممكن يبقى رد فعلنا ايه بالضبط يعنى لو كان فيه فعلا اى مسالة قانونية هتعمل ايه وهى اموالك من الحلال الطيب والتى تمتلكها بحق وعن طريق التجارة فى الفوركس

طبعا هقوم محامي وهجيب كل الدلائل الي تثبت اني عملت الفلوس دي من خلال تجاره غير محرمه قانونيا ..
قد لا يكون نظام بلدنا يعترف بهذه التجاره ولكنه ايضا لا يحرمه ... واظن المساله لن تاخذ وقتا طويلا .. وستنتهي بسرعه

Mostafa Mando
07-15-2012, 07:17
طبعا هقوم محامي وهجيب كل الدلائل الي تثبت اني عملت الفلوس دي من خلال تجاره غير محرمه قانونيا ..
قد لا يكون نظام بلدنا يعترف بهذه التجاره ولكنه ايضا لا يحرمه ... واظن المساله لن تاخذ وقتا طويلا .. وستنتهي بسرعه

بالفعل يا اخي حتى في مصر لا يدعم الفوركس ولكن إذا ورتلهم اثباتات الدفع وكشوف الحسابات

في شركات الفوركس اكيد مفيش خطر وانا عايز اعرف الحكومة هتعرف منين يعني انك كسبت المبالغ دي

وحتى لو عرفت هي مالها مش كفاية اللي بتاخده من الضرائب ههههه

theprince
07-15-2012, 18:20
اولا المبلغ اللي حضرتك بتقول عليه كبير ومش يتهيألي انها ممكن تحصل
وثانيا فيه اكتر من طريقه لتجنب الشبهات دي وممكن تشيلها عن نفسك

mohamed yossef
07-16-2012, 16:39
لا اعتقد ان ممكن يكون فيه حد يسال عن المبلغ ده وان حصل ابقى اطلع على سويسرا
يا اخى انت حر فى اموالك لا احد يقدر على متابعتك وان وجد انت عندك حسابك والعمليات اللى دخلتها تقدر تحطها فى عين اى حد

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 16:42
لااعقتد ان هذه سوق يحدث يا غالي

بارك الله فيك ع السؤال المميزه

تسلم اناملك

تقبل فاق احترامي

ahmed zayan
07-16-2012, 16:42
اولا المبلغ اللي حضرتك بتقول عليه كبير ومش يتهيألي انها ممكن تحصل
وثانيا فيه اكتر من طريقه لتجنب الشبهات دي وممكن تشيلها عن نفسك
اخى طالما انك ماشى فى القانؤن لااحد يجرا على محاكمتك
فانت من تحدد انك صح ام خطا
ؤتجاره الفؤركس هى قانؤنيه ميه فى الميه

top2milan
07-16-2012, 16:43
اظن ان شاء الله مفيش اي خطوره من كدا لانك ممكن تثبت مصدر الفلوس دي باوراق التحويل لشركة الوساطه وكشف حسابك في الشركه
وتقدر تثبت

zahran
07-16-2012, 16:46
انا راىى بصراحه ان الفوس مجرد انها تتحولك من شركه الفوركس . تسحب الفلوس فورا وبرضه متسيبهاش كدا مبتعملش بيها حاجه
ممكن على الاقل تشترى بيهم دهب خام والدهب اهو كدا كدا مش هنخسر فيه وهنكسب فيه وكل ما قعد اكتر هنكسب اكتر
يعنى راىى ان الفلوس تبقى شغاله ومش موجوده فى بنوك احسن ممكن يببقى فى مبلغ بسيط فى البنك والباقى شغال

abaragh
07-16-2012, 17:36
لا اعتقد انه فيه متابعة قانونية لانه فيه ناس كثيرة تستقبل الفلوس من خارج اوطانها دون مشاكل اما بخصوص المصدر فبالعكس لما بيتعمل التحويل بيكون اسم الشركة مكتوب لدى البنك والله اعلم

magic777
07-16-2012, 19:43
لا اعتقد انه فيه متابعة قانونية لانه فيه ناس كثيرة تستقبل الفلوس من خارج اوطانها دون مشاكل اما بخصوص المصدر فبالعكس لما بيتعمل التحويل بيكون اسم الشركة مكتوب لدى البنك والله اعلم

هو اكيد مصدر الفلوس المتحوله بيكون معروف للبنك مين اللي حولها للمتاجر فاعتقد ومع انتشار مجال الفوركس
اصبح الامر معروف وعادي بالنسبه للبنوك ولكن السؤال هنا اعتقد بيكون للمبالغ الضخمه واللي ممكن نتجنبها
بتجزأه السحب على مراحل

sunlight
07-16-2012, 20:04
هو اكيد مصدر الفلوس المتحوله بيكون معروف للبنك مين اللي حولها للمتاجر فاعتقد ومع انتشار مجال الفوركس
اصبح الامر معروف وعادي بالنسبه للبنوك ولكن السؤال هنا اعتقد بيكون للمبالغ الضخمه واللي ممكن نتجنبها
بتجزأه السحب على مراحل

اكيد السحب على مراحل طريقه ذكيه جدا لان اى حد بيسحب فلوس كبيره على بعضها هايكون عرضه للشك وعرضه للمسائله القانونيه ولازم المتاجر يكون ذكى بكل الاحوال

Desperate
07-16-2012, 20:17
بتجزأه السحب على مراحل

حلوة الفكرة دى واكيد لو الواحد لو اتعامل مع البنوك فى مصر للسحب من البروكر يبقى مش هيسألوا الفلوس جاية منين
لان فعلا هيبقى مكتوب فى الورق ان المرسل شركة مثلا انستا فوركس
فهما يفهموا ان الشركة دى مثلا شركة استثمارية او بتاعت فوركس لو يعرفوا يعنى ايه فوركس
ومش هيسألوا على حاجه - ولكن لو سحبنا مبلغ عالى ممكن يطلبوا اثبات عن مصدر الفلوس
وزى ما حضرتك قولت المشكلة دى تتحل بالسحب على مراحل :)

ahmedalex
07-16-2012, 20:43
اخى الفاضل ليس هناك مسألة قانونيه لذلك لان الفوركس ممنوع ان يتم استخدامه داخل كيان فى مصر مثل شركة او مؤسسه ولاكن انت تقوم بالعمل من خلال الانترنت وشركات الواسطه وهيا التى تحول لك حسابك مع تفاصسل المبلغ لمحول يمكن تقديمه لاى جهة تسألك عن مصر اموالك واتمنى للجميع تحقيق اعلى ربح ممكن

mido
07-16-2012, 22:14
صحيح اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

msh4egy
07-16-2012, 22:20

resala11111
07-18-2012, 20:29
طبعا المليغ كبير وصعب انى الواحد
يحققه ولكن ممكن بس اعتقد
انى المسالة بتكون على المبالغ الاكبر من كده

زيزو
07-19-2012, 03:38
ممكن يستخدم الارباح ديه في استثمار عقاري مثلا وهيكون عائده مرضي جدااااااااا
او اي مجال اخر يقدر يستثمر فيه المبلغ هيكون افضل من البنوك

lesa
07-19-2012, 03:42
اعتقد انة هيكون فعلا فى شبهة من اين لك هذا طلاما لا يوجد مصدر موثق لهذا الربح يثبت من اين ياتى وخاصة مع وجود تحويلات الكترونية من الممكن ان تثير شبهات ولكنى لا اعرف مدى قانونية هذا الامر نتمنى ان يقوم بافادتنا شخص دارس للقانون

marem2007
07-19-2012, 03:43
يعني احنا بدانا في المكسب الي بالافاااااات ومش عارفين نحط الفلوس في الدولاب ولا في البنك
الي معاة فلوس محيراة يجب حمام ويطيرة

sara123
07-19-2012, 03:44
ما شاء الله ,, دة انا لو فعلا بعمل المبلغ دة كل شهر يبقى لازم افكر في الحكاية دي .. أنا عن نفسي معنديش جواب ومش عارفة اذا كان دة هيعرضنا لمشاكل ولا ايه بس بتهيالي اولا المبلغ دة صعب تحقيقه ,, ثانيا بتهيالي محدش له دعوة يعني دي فلوسك ومحدش هيسألك انت جايبها منين ومحدش ممكن يتهمك لأن مفيش دليل ضدك يقدر يقولك انك جبت الفلوس دي بطريقة غير قانونية.وكمان الفوركس مباح وعادي ومعتقدش انه غير قانوني

MrSniper
07-21-2012, 03:25
اخي أولا يمكنه تبرير دلك على انه يتاجر في الفوركس
ثانيا دلك المال ملكه الخاص
لا يمكن لأحد أن يتدخل في دلك

kero
07-21-2012, 03:36
طبعا ده موضوع مهم جدا ومممكن يحصل طبعا والجهات المختصة تسالك من اين لك هذا
انت بتعرض عليهم طريقة عملك ومصدر الفلوس دى وبينتهى الموضوع مدام طريقة شريعة ومصرح بها اعتقد هذا

H!m0
07-21-2012, 14:06
أولا المبلغ هذا صعب جدا أن تحققه شهريا الا اذا كان رأس مالك مليون دولار
لكن أظن والله أعلم لن تتعرض للمتابعات القانوينة مدام مصدر أموالك خاضع للجهات الرقابية العالمية

waleed adel
07-22-2012, 03:18
ممكن يحصل طبعا والجهات المختصة تسالك من اين لك هذا
انت بتعرض عليهم طريقة عملك ومصدر الفلوس دى

HUSSENEY
07-22-2012, 09:02
اظن انى الرقابة المالية فى مصر
هتقوم بعرض واحد بيسحب بالشكل دة لغسيل الاموال
وساعتها هتثبت من اين لك هذا
ما ممكن تكون جاسوس ولا حاجة او تمويل اجنبى

alkatom
07-22-2012, 10:59
أكيد لازم يتعرض لمسألة قانونية .... بس ما في مشكلة لأنك تستطيع أن تثبت بكل سهولة أنك حصلت عليها من تجارة العملات

aboualy
07-22-2012, 11:02

فعلا اخى العزيز هو ده الى فى الغالب بيحصل وانا سمعت قبل كده من ناس سحبت ارباح كبيرة انهم بعتلهم وسائلوهم فى مباحث الاموال العامة ولكن الموضوع بيكون بسيط لانك بتقدر تسبت مصدر الاموال والموضوع بينتهى

y4x
07-22-2012, 11:24

ايه رأيكم؟

بس الله مشاء الله عليك

ربنا يزيدك يا رب

بس معقول الفوركس بيكسب كدة؟؟؟؟

elkorashe
07-22-2012, 12:01
سيبك من ان المبلغ صعب انك تحققه فى الشهر انت عشان تحقق مبلغ زى ده على ما اعتقد عايز تكون بتاجر باقل حاجة 500 الف دولار وماعتقدش انى فى حد فى المنتدى هنا بيتاجر بالرقم ده
بس طبيعى جدا لو انت حسابك فى البنك بيزيد كل شهر بالرقم ده اكيد العين هتتحط عليك لانها فيها غسيل اموال وش وقولنا عنوناك عشان نجبلك عيش وحلاوة هههههههه طبعا بعد الشر عليك
بس الموضوع خيالى شوية

dodovedo
07-22-2012, 12:24
اخى الكريم
اللى يجيلك اسحبه على طول
متسبش فلوسك فى البنوك
خبيهم تحت البلاطه
هههههههههههه
تقبل احترامى

madman
07-22-2012, 16:28
أرباح عالية - مسألة قانونية - ممكن يحصل؟ فى مصر اه ممكن تحصل اوى اوى كمان شكرا ليك على الموضوع دا

Aker001
07-22-2012, 16:29
مفيش اي خطوره من كدا لانك ممكن تثبت مصدر الفلوس دي
باوراق التحويل لشركة الوساطه وكشف حسابك في الشركه

magic777
07-22-2012, 16:57
بس هنا يقدر المتاجر يثبت ليهم مصدر امواله واصلا الحويلات هنا للبنوك بيكون معروف مصدها ايه
وبيكون عندهم اسم الشركه اللي بعتت الفلوس دي ويقدروا يتأكدوا بسهوله ان الموضوع مش موضوع
غسيل اموال والكلام الكبير ده

safiforex
07-22-2012, 17:02
بس هنا يقدر المتاجر يثبت ليهم مصدر امواله واصلا الحويلات هنا للبنوك بيكون معروف مصدها ايه
وبيكون عندهم اسم الشركه اللي بعتت الفلوس دي ويقدروا يتأكدوا بسهوله ان الموضوع مش موضوع
غسيل اموال والكلام الكبير ده
نعم هذا هو العمل الذي يجب ان يقعل ان سءل عن مصدر الاموال
و لا اظن انهم يسالوا الا اذا شكوا في الواحد ، فهناك العديد من يضع اموال تفوق هذا في البونك و لا يسالهم احد عن مصدرها

havic
07-22-2012, 17:02
بالفعل يا اخي ممكن ان يحدث هذا ، لكن اذا كان اي شخص يحصل على 50 الف شهريا فل ينسحب من العمل الاخر و يشتغل فقط في الفوركس احسن

ashraf
07-22-2012, 17:07
طبعا اى انسان يتمنى تحقيق هذا المبلغ شهريا وطالما محدد المصدر وهو التداول فى سوق الفوركس وهو مسموح فى الدولة التى تعيش بها فلا يستطيع احد مسائلتك عن ذلك ويبقى امل تحقيق مثل هذا المبلغ شهريا واتمنى للجميع التوفيق

ma90do
07-24-2012, 02:32
خلاص مبقاش الموضوع ده بيحصل دلوقتي ادام فيه مصدر لكسب الاموال لا توجد اي مسائله قاانونيه لان يوجد الكثير يربح بطرق غير معلومه او معلومه كابيع اراضي كل واحد هيكسب هيسألوه

al7oot
07-24-2012, 05:19
اول حاجة يا ريس مثل هذا المبلغ صعب انك تحققه كل شهر في الفوركس
وثاني حاجة يا ريس مهما تحصل من الفلوس محدش اله دعوة فيك
هذه حرية شخصية

giga
07-24-2012, 05:52
انا اعرف ان تجاره الفوركس حلال وليس حرام واكيد انه لو فعلا حلال زي ما انا اعرف اكيد ليس فيه مساله قانونيه علي اي ربح
منه سواء كان 100 دولار او 500000 دولار

elking
07-24-2012, 06:16
الموضوع عادى جدا ياجمالة والصرافات مفتوحة فى كل حاجة وسوق العملات مسموح به والجميع يعمل به

osama00971
07-24-2012, 07:12
لم افكر اخي يوما بهذا السؤال
اعتقد انه صعب جدا ان تحقق المعادلة المذكورة

2x1
07-24-2012, 09:45
اعتقد ان من السهل اثبات انك تعمل في هذا المجال ولكن ذلك سيفتح علينا باب الضرائب وسيكون الضرايب كبيرة جدا رغم ان الارباح تتفاوت وليست ثاابتة

hadeer hamdy
07-24-2012, 09:48
لا مش يتهيالى وبعدين هو اكيد مش كل شهر بيعمل
نفس المبلغ ده اكيد فى تباين ف الرقم

waleed
07-24-2012, 10:39
لا اعتقد ان ذلك القانون سارى فلم يعد له وجود اخى الكريم ارباحك اللى بتضارب بها لا احد يسطيع ان يسالك عنها او يحاسبك عليها سوى الله

افتح حساب ليك فى بنك فى مصر .. وماتخافش محدش هايكلمك لان محدش فاضى للتانى

ARAB_PIGEON
07-25-2012, 16:35

kanzsea
07-25-2012, 16:55
لا اعتقد انة حيكون فى اى مسالة قانونية على ارباحك من الفوركس
بس ياريت الواحد يقدر يحقق الارباح دى كل شهر

magic777
07-25-2012, 17:00
لا اعتقد ان ذلك القانون سارى فلم يعد له وجود اخى الكريم ارباحك اللى بتضارب بها لا احد يسطيع ان يسالك عنها او يحاسبك عليها سوى الله

افتح حساب ليك فى بنك فى مصر .. وماتخافش محدش هايكلمك لان محدش فاضى للتانى
انا بقول كده برده وخاصه ان مافيش حد بيحقق اصلا الارباح العاليه دي وحتى لو حققها مش شرط يسحبها مره واحده او على بنك واحد
ممكن يقسم الارباح ويوزعهم على اكتر من بنك وساعتها محدش هيسألك

MixMax
07-28-2012, 04:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد فيا اخي الكريم صراحة استفدت كثيرا من هذا الموضوع الطيب وكلما ادخل صرح هدا المنتدى ازداد علما بفضل الله ثم بفضل اعضاء هدا المنتدى الدين يخطوون باقلام من ذهب دمت بود الف شكر لك ياغالي...

alaoui11
07-28-2012, 04:37
الحل هو بنوك خارجية يا غالي ، البنوك العربية نصابة و بالنسبة لمتابعة القانونية يمكن فكل شيء متوقع بالتالي سأعتمد علي بنك اوروبي

heropero
07-28-2012, 04:47
فى حالة تحقيق هذا الربح واياعه فالبنك يوجد جهات رقابية كثيرة مختصة بالاموال
وسيأتى لك شخص للمسائلة القانونية والاحتمال الاكبر انه عندما ستذهب فى مرة من المرات
الى البنك للايداع هايطلبوا منك انك تنتظر فترة فى احدى المكاتب ويتصلوا بموظف الجهة الراقبية المختص
بالتحقيق معك فى مصدر دخلك وايداعاتك وستجلسون مع بعض لحين انك تقدر تفهمه الموضوع
وبعدها هتوريله هوا ولجنة كاملة منهم من جهازك وبعد كدة هتطلب المستندات من الشركة التى تثبت انك تعمل من الفترة كذا لكذا وانك حققت كذا وكذا
وتقرير بكل صفقاتك وارباحك وتحويلاتك وبعد كل دة هايقتنعوا بكل اللى انتا قولته ولكن
بعدج ان يتفقوا معك ان تقوم بملىء بعض الاوراق اللى هتعاملك كضريبة على الدخل واعتبار نشاطك دة تجارى وتتحاسب على اللى فات واللى جاى فيما بعد
والا لو رفضت هايهددوك بالحجز على كل ارصدتك فى البنوك مرة واحدة وانتا ساعتها زى الشاطر هتوافق
وتدفع ضرايب على دخلك دة وشكرا:tie:

uventene
07-28-2012, 10:24
اعتقد ان مفيش مشكله من الموضوع حتي لو في متابعه قانونيه في الفوركس ليس بممنوع والمكسب منه ايضا مش ممنوع

dollyabdallah
07-28-2012, 10:35
لك كامل الحرية في التصرف في اموالك فما دمت تملك ادلت من اين كسبت هذه الاموال فلا حرج عليك بل انت تساعد الابناك في ضخ السيولة عبر استقيال اموالك

forexawy
07-30-2012, 15:06
السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة للاخوة الذين يتكلمون عن كبر القيمة فبالامكان ربح مئة الف دولار شهريا او حتى مليون دولار شهريا وكل هذا راجع لراس مالك

Rami
07-30-2012, 15:09
لك كامل الحرية في التصرف في اموالك فما دمت تملك ادلت من اين كسبت هذه الاموال فلا حرج عليك بل انت تساعد الابناك في ضخ السيولة عبر استقيال اموالك

هناك من يدعى ان هناك عمليات
غسيل وتبييض الاموال تحدث فى هذا المجال
تحياتى لشخصكم الكريم

mido75
07-30-2012, 15:13
لا يوجد مسائلة قانونية و لكن يجب ان تكون تمتلك الوثائق
التى تدل على مصادر الدخل لديك و هذه مهمة للغاية لانه حتى السفارات عند طلب تأشيرة يسألونك عن كشف حسابك و مصادر مافى هذا الحساب

remas
07-30-2012, 15:51
لا يوجد مسائلة قانونية و لكن يجب ان تكون تمتلك الوثائق
التى تدل على مصادر الدخل لديك و هذه مهمة للغاية لانه حتى السفارات عند طلب تأشيرة يسألونك عن كشف حسابك و مصادر مافى هذا الحساب

تمام كلامك اخى الكريم لو انت شاب مثلا ومش فىوظيفه وجالك مبلغ كبير على البنك بكل بساطه هيسالوك عن مصدر الاموال دى واللرد سهل جدا هتجيب كشف حساب فقط من الشركه اللى انت شغال معاها والاتفاقيه اللى موقع عليها مع الشركه فقط

Tips™
07-30-2012, 16:09
السلام عليكم ورحمة الله
والله الموفق

كلام مزيوط 100% و ان الولحد ممكن يكبر راس مالو زى ما عايز
بس المشكله لما يقدم مثلا طلب على سحب 10000 مثلا هيعملوا ايه ؟؟

king
07-30-2012, 16:17
ممكن اخى يكون هناك متابعه قانونيه ولكن عندما يعلم ان مصدر هذه الاموال بورصة العملات الاجنبيه لا يكون عليك اى مسائله او ضريبه او غيره واموالك تكون فى امان لان لا يحق لمصر فرض ضرائب على اموال بورصة العملات التى هيا غير موجوده فى مصر اصلا ولا تتعامل فيها الدوله

kaderbest
07-30-2012, 16:43

ايه رأيكم؟

أكيد أنه سيتعرض لمسائلة قانونية لأن رجال الدولة عايزين يكسبوا أكثر من المواطن البسيط
و بالتالي فانه سيتعرض لعراقيل قانونية و ربما مساومات
.....

Stranger
07-30-2012, 16:48
المشكله مش في ازاي تحط الفلوس فى البنك

المشكله ازاي تستقبل الاموال من الخارج

اعتقد السحب على دفعات هيكون افضل عشان محدش يشك فيك

zahran
07-30-2012, 16:50

عجبنى الاسلوب الساخر هذا . بس هو بيقول نفرض يعنى بيتخيل ان فى حد بيعمل المبلغ دا

هيبقى ايه وضعه القانونى

وبمناسبه لسه متمسك بشغلته الاساسيه . اقولك ان اى حد عاقل بيشتغل فى مجال الفوركس لازم يتمسك بشغلته الاساسيه

realyone
07-30-2012, 16:51

ايه رأيكم؟

ههههههههههه ياأخي اربح بالأول وبعدين فكربهذا التفكير,50الف بالشهر واااااااو مبلغ مغري جدا,لكن يااخي عندما تسحب هذا المبلغ مش بتسحبه عن طريق البنك يعني اذا في مسائلة قانونيه اكيد البنك بتعرف مصدر الفلوس

aid alkholi
07-30-2012, 16:55
الدولاب ثم الدولاب ثم الدولاب
وان كنت تخاف من السرقه يبقى تحت البلاطه تحت البلاطه ولو لقيت حاجه تحت البلاطه يبقى حط تحتها

power8
07-30-2012, 17:01
طبعا يمكن حدوث هذا لان الفوركس لا يعرفه الكثير و بالتالي يمكن لاي شخص لا يعرف الفوركس ان يشك فيك
لذا يجبب عمل الاحتياط لنفسك بالاثباتات

arwa4
07-30-2012, 17:08
هذه تجارة و معك ما يثبت من اوراق مثل اى تاجر يكسب من تجارته مبلغ يضعها فى البنك لكن لو توزعها على اكثر من بنك احسن

amrmorasamir
07-30-2012, 17:17

ايه رأيكم؟

انا سمعت واحد مصرى بقاله 9 سنوات فى الفوركس قال ان اقصى سحب تسحبه من شركات الفوركس يبقى 10 الاف دولار عشان متتعرضش لاى مسائله قانونيه

silver
07-30-2012, 17:19
نعم هذا يحصل

ونحن في البحرين ان سحبت مبلغ اكثر من 6 الا دينار تتعرض للمسائل القانونية

ولكن لا املك الحل لاني لم اسحب كذا مبلغ بعد ههه

ahrou
07-30-2012, 17:58
أظن بأن المسألة قانونية ولا يوجد اي مشكل في ذلك أخي

i2am
07-30-2012, 18:13
صراحة لم أفهم كثيرا ما تتحدت عنه
لكن أفضل البنك بدون فائدة على الدولاب

blonur
07-31-2012, 00:24
قبل ان نتكلم عن ما هو قانوني
فمن الصعب الحصول على مثل هذا المال في الشهر لكن ليس مستحيلا لدى فكر كيف ستحصل عليها
اما الحصول على المال قانونيا فالبنك يعطيك وثائق لتتبت مصدر المال و تتجنب المشاكل و ذلك حينما تحول المال مصرفيا من انستافوركس إلى البنك المحلي لبلدك

a7lamp3
07-31-2012, 00:56
لا تخف يا اخي من السؤال من اين لك هدا وحتى لو حصل معاك فهناك وsysteme بتاع البنك فيه كل الي هما عوزينه من اين اتت هده النقود

mohamed salah
07-31-2012, 01:02
موضوع المبلغ الضخم ده مريب جدا
بالنسبة لمتداول في الفوركس طب ازاي هو الربح ثابت شهرا وما بيحققش خسائر خالص

maklad94
07-31-2012, 01:20
اكيد حضرتك او اى حد فينا مش هيوصل للمبلغ ده من الربح بسهولة ولا براس مال قليل ميقلش حتى عن 100 الف خلينا نقول بالعقل يعنى وافتراضا ان حضرتك عملته من بونص سنة شغل ردود مثلا معتقدش هيبقى فيه مسائلة قانونية وممكن الواحد يتصرف بذكاء شوية ويوزع فلوسه على اكتر من بنك او يسحبهم كاش من البريد مثلا او يعمل مشاريع استثمارية وهكذا .

All 4 You
07-31-2012, 01:30
اول سيء صعب جدا تحقيق هدا المبلغ
إن تقق ممكن تكون متابعة قانونية لأن هده النقود كبيرة جدا من مصدر غير معلوم

BRUFEN
07-31-2012, 01:32
بكل تأكيد اخي الكريم أي دولة في العالم لا يعجبها ولن تقبل أن تخرج الاموال من بلدها ويترتب على هذه النقطة تساؤلات وتحريات وتجميد حسابات وتحقيق وقضايا لمدة طويله
ولكن بالنسبة لأي دولة تجد اموال تدخل لبلادها ليست بتلك المشكلة الكبيرة ولكن قد يكون فيه تساؤل من أين لك هذا بخصوص الخوف من غسيل الاموال الداخليه في البلد ولكن
بما ان الإثباتات موجوده وبكل تاكيد عندما يتم تحويل الاموال من الشركة لبلدك لحسابك البنكي تكون المعلومات عن الشركة ومجال الشركة موضعه لدى البنك فبمجرد إثبات
من أين لك بهذا المال لن يكم لموقفك أي حرج ولا مشاكل ولا اي شيئ لان الطريقة مشروعه وخاصه بان الدول نفسها تضارب بسوق الفوركس
قد يكون ممنوع لدى الدول العربية وجود مقر على أرض الواقع للفوركس في بلدها ولكن لا تستطيع ان تمنع مضاربت الأفراد في الفوركس

medhat
07-31-2012, 01:33
اما يشلها فى الدولاب او يغسلها فى الغساله ممكن تعمل مشروع وتدخال بيه زى منت
عاوز من اموال مش حكايه

ahmed fakhry
07-31-2012, 01:39
اولا المبلغ اللى حضرتك كتبتة دة صعب جدا تحقيقة فى شهر واحد لكن المدة لو طالت ممكن تحقق الربح دة والحقيقة مفكرتش فى موضوع قانونية الدخل من الفوركس ودة سبب اننا لازم نطالب بتشريعات للفوركس علشان الناس تصدقنا لو قلنا ان ربحنا من الفوركس

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 01:40
يا باشا بس اعمل انت الارباح دى
وباذن الله هتلاقى الف طريقة تستفيد بيها من الفلوس دى
وتقدر توديها لاى مكان
بس خليها على الله :)

YesIcan
07-31-2012, 01:53
يا لهوي هههه اكيد سيحاسب و بكل حزم و حيعذبوه الى ان ينطق من اين له هذا و سيبصبح رئيس المركز يتاجر في الفوركس
امزح كل بلدو ليها قوانينها ممكن في مصر يتتبعو مثل هذه الامور و ممكن لا جرب و قولنا

Spiderhoof
07-31-2012, 03:46
لكن اكيد لازم الواحد يحرص جيدا واكيد فيه دليل من اين كسب هذه الأموال وفيه كشف حساب فى شركات الفوركس بسهولة تستطيع ان تحصل ليه لتثبت موقفك لكن طبعا الوضع القانونى شائك وعايز خبير يفيدك لأن الفوركس اصلا غير معترف بيه

waleed adel
08-02-2012, 21:04
لا اعتقد ان هناك مشكلة اصلا لو حد سالك من اين لك هذا هات اثبات الدفع من الشركة و صور كشف حساب البنك بتاعك موجود يوميا على الايميل وهناك كشف اسبوعى وكشف شهرى كمان

rabie10
08-02-2012, 21:21
هذه الأرباح كبير جدا لكن لوكان في أحد ممكن يحصل على هذه الأموال
فأضن أنه لن يجد مشكل لتهرب من المسائل فهناك المليين في البنوك و لا يسئل عن
مصدرها أحد

light
08-02-2012, 21:28
طبعا يا اخي اي احد يمكن ان يشك في مصدر الاموال التي تجنيها ، لذا يجب عليك ان تبوح بمصدر رزقك او ان تقوم بعمل الاحتياط لكي لا يعرف احد

hamzah krishan
08-02-2012, 21:52
المسالة القانونية مهمه جدا وذلك حتى يكون كل اشي قانوني مسالة المبلغ وضع المبلغ في البنك يمكن يدخر المبلغ في مكان غير البنك

webtech
08-06-2012, 21:26
التعامل مع شركات الفوركس ليس ممنوعا على صغار الموظفين شرط ان يكون مصدر المال مبررا و واضحا

hend
08-11-2012, 13:32
اكيد طبعا بس هوا مش لازم يعمل حساب فى البنك هوا يعينهم كدا ويفتح مشروع كبير على
اعلى مستوى وبعدين يحط افلوس فى البنك كدا محدش هيقدر يقولة بتعمل اية

sharkawy
08-11-2012, 13:41
يا اخي انت متعاقد مع شركه وصفقاتك موجوده ومسجله في الشكره

ففي حاله وجود مساله قانونيه يمكن الرجوع للشركه ومقارنه حسابك بها مع ما اضفته في حسابك في البنك

no1forex
08-11-2012, 23:38

ايه رأيكم؟

لا يا اخى قانونيا اقدر افيدك فيها

اولا الفلوس بتاعت الفوركس بتجيلك بالمبالغ دى تحويل بنكى تمام يعنى البنك بيبقى عارف من الى باعت لك الفلوس وشركات الفوركس الكبيره كل البنوك عرفها وكل الاجهزة الامنيه كمان متق لقش مفيش عقوبه
تحياتى لك

izalid
08-11-2012, 23:41
لا اطن توجد مشاكل قانونية كل شئ يمكن اتباته طالما مصدر المال معروف تانيا التحويل البنكي يتم معرفة مصدر المال و لا يمكن عنل اي شئ لانه غير مشكوك في مصدره

و ان شاء الله نحقق ارباح كويسة

perdromen
08-11-2012, 23:44
لديك الدليل اخي ممكن تجيد بيانات شركة الوساط قد يكون مقبول لدى المحكمة
هههههه هو القاضي جاهل
بالتوفيق

kakachix
08-11-2012, 23:45
لا يا اخي لا توجد اي مشكلة لان الفوركس والعمل على
الانترنت اصبح عمل حقيقيا وتقريبا اصبح الامر معروف عند الجميع

meroo
08-12-2012, 00:05
والله يااخى هو سؤال مهم فعلا
ومحتاجين حد يكون محامى ف المنتدى ودارس قانون يقولنا ايه الحكاية دى ..لكن اعتقد الجهات المختصة لما هتسال من اين لك هذا هتعرض عليها مصدر دخلك الكبير ده
ومدام طريقة مشروعة حلال مش هيبقى فى اى مشكلة

ROTARY28
08-12-2012, 00:14
السلام عليكم
في بلدي اتعرض لمسائلات عندما استلم حوالات مالية بالدولارات تتجاوز ال 200 دولار
بسبب الظروف الراهنة عندنا

Rami
08-12-2012, 00:17
هو ممكن بكل تاكيد انه يلفت الانظار الى
المضارب , وممكن يتهم بغسيل الاموال او الرشوة
تحياتى لشخصكم الكريم

master_egypt
08-12-2012, 00:19
اعتقد ان مفيش واحد عاقل يعنى هيحقق ارباح كويسة من الفوركس
ويظهرها كلها مرة احدة اكيد هيحافظ عليها لانة هيكون تعب جامد فيها اووووووووى

nagynagy
08-12-2012, 00:22
,,........على ما اظن ان فى بلدنا هنا لم يوضع قانون يحجم او يحدد المعاملات الالكتورنيه زى الفوركس و الله اعلم

abdelaal
08-12-2012, 00:24
اللي أعرفة أن فيه متابعة قانونية من البنك المركزي علشان غسيل الاموال
ولكن عند المسائلة القانونية عندها بتطلب كشف حساب من الشركة اللي بتتعامل معاها وبتقدمة
وبكدة بتوضح اصل الفلوس اللي في حسابك

Rami
08-12-2012, 00:27
عليك اخى الكريم ان تتوقع المشاكل نتيجة هذا التحقيق
من قبل الرقابة المالية للدولة
تحياتى لشخصكم الكريم

webtech
08-12-2012, 00:29
المتابعات القانونية اخي الفاضل تكون عندما يجهل مصدر المال امام العمل في الفوركس فهو مثبت في الحسابات البنكية وبالتالي يصبح مصدر المال معروفا حتى اذا سئل الانسان من اين لك هذا ستجيب ببساطة من سوق الفوركس

Wait Heart
08-12-2012, 00:33
مشاء الله
اولا ممكن المسالة القانونية تكون اساسا لمعرفة مصادر الاموال الغير معلومة ولاكن سوق الفوركس معلوم بالنسبة للحكومة
ثانيا احنا مش بنتاجر في حجات مش معلومة علشان ن نتسال قانونيا
احنا مش بنتاجر في الممنوعات او السلاح

nawass111
08-12-2012, 00:45
السلام عليكم
مبلغ خيالي تحقيقة فالشهر لكن لا شيء
مستحيل فبالصبر والعمل الجدي يمكن
تحقيق هذا المبلغ

gamal
08-12-2012, 01:12
بصراحة الموضوع دى معرفش اكلم فية يرات
نعرف من الاخوة ويوضحوا لنا وربنا يوفق الجميع

MrDeloma
08-12-2012, 01:57
طبعا أخي هده أموالك و انت حر فيها ،
لن تتعرض لأي مسألة قانونيه
و حتى إدا تعرضت لها ، فيمكن الإجابة بأنك متاجر في الفوركس
و يمكن إعطاء إثباثات بسهولة

hwida nada
08-12-2012, 01:59
بالنسبة للاخوة الذين يتكلمون عن كبر القيمة فبالامكان ربح مئة الف دولار شهريا او حتى مليون دولار شهريا وكل هذا راجع لراس مالك وادارتك

hodhod
08-12-2012, 02:12
لو حصل وحققت المبلغ ده شهريا من فوركس انت عندك اجراءات السحب من انستا اللي بتثبت
انك كسب المبلغ ده من فوركس اظن كده مفيش مشكلة

fxfx
08-12-2012, 04:20
موضوع جميل بس الشركة ليها حساب بنكي مخصص بتبعتلك منه الفلوس فلما بيوصلك المبلغ علي البنك حتي لو مليون دولار سهلة جدا تدخل علي الموقع وتاخد ارقام الشركة وهيعرفوا مصدر الفلوس انك بتتداول في الفوركس ومفيش ضرايب ومفيش اي حاجة تمنع تداولها

tamid0
08-12-2012, 04:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الله رايي المتواضع ان في حلين
الحل الاول انك متقلقش لان محدش في مصر هيسالك على حاجة دي مصر ام الدنيا كل واحد بيعمل اللي يريحه
و ممكن يعتبروك رجل وطني بتدخل عملة صعبة للبلد
و الحل التاني لو انت بتكسب 50000 دولار شهريا هتعيش في مصر ليه
عيش في هاواي
مع ان طبعا العيشة في مصر مفيش زيها في الدنيا
مش تريقة دي و الله
انا عمري ما هسيب مصر لو ايه حصل

AMANI
08-12-2012, 04:27

ايه رأيكم؟

الامر عادى اخى الكريم البنوك المحترمه لن تسائلك عن مصدر دخلك او مصدر هذه الاموال

talal
08-12-2012, 04:58
حتى وان حققت اكثر من ذلك فالمبالغ التي ربحتها معلومة المصدر
وهي من تجارة الفوركس ولديك اثباتات وايصالات الدفع والايداع
فلا داعي للخوف من المساءلة القانونية

mannon
08-12-2012, 06:53
والله يرجالة المضووع دة انا عاينة بنفسى مع شخص حقق من الفوركس 80 الف دولار فى سنة وكان شغال فكسول ولما حاول يسحب 60 الف دولار اتعرض لمشاكل كبرة جدا وكان كل يوم ينط عندة فى البيت ظابط من مباحث الاموال العامة ، وكان موال وقوم محامى

marocain_forex
08-12-2012, 07:06
اخي لا اعتقد دالك وفي حاله ان وجد دلك عندك إتباتات

والمبلغ كبير جدا ليكون مبلغا شهريا

sonic_eg
08-12-2012, 09:31

ايه رأيكم؟

السلام عليكم ورحمة الله

لا يوجد اى مشاكل قانونيه بسبب ان مصدر المال بيجى فى المبالغ الكبيره تحويل بنكى من شركة فوركس ودا معناه انك راجل مضارب زى اى مضار فى البورصه بظبط ومفيش اى مشكله قانونيه تحياتنى لك

ELMoSeKaR
08-12-2012, 10:00
وعليكم السلام ورحمه الله
فعلا هو موضوع هام جدا ولم افكر به من قبل لانى لم أعتقد سابقا ان هناك شخص قادر على تحقيق مثل هذا المبلغ شهريا فهذا من المستحيل نوعا ما بالنسبة للأشخاص مثلنا الذين مرتبطون بإلتزامات فى الحياة لا تجعلهم قادرين على قضاء كل وقتهم فى تجارة الفوركس
ولكن لو هناك مثل هذه الأرباح فمن الممكن أن اثبت انى ربحت هذه الأموال عن طريق سوق تداول العملات واظن ان الشركات الفوركس مثل أنستا فوركس تحتاج إلى وثائق حقيقة لتفعيل حسابك وهذا دليل على ان هناك ورق وإثباتات خاصة بك فى الشركه يمكن طلبها فى او قت شئت

mahmoudx2
08-12-2012, 10:18
صعب جداً تحقيق 50 الف دولار شهرا و حتى لو نجحت اظن ان هيبقى فيه مسائلة قانونية دول مش 5 الاف او 10 الاف دول 50 الف فى ناس بتعملها بس بتخلى فلوسها فى بيتها مش فى البينك عشان المسائلة القانونية