PDA

View Full Version : لسه حد مقتنع بالمؤشرات ؟

Pages : [1] 2 3

m7md619
11-09-2014, 19:59
كل مافتح منتدى الاقى ناس تقول مؤشر نسبة نجاحه 90% :))
ولن تعرف معنى الخسارة ثانية ومؤشر سحرى وكلام من ده

مفيش حاجة اسمها كده خالص فى الفوركس

والا مكنتش هتلاقى حد خسران

doola2020
11-10-2014, 13:24
والله يا أخي أنا لا أقتنع بأي مؤشر لأن لو المؤشر صدق مرة في أي توقع ممكن يوديك في داهية في مرات عديدة لو اعتمدت عليه

مصطفى حمدان
11-10-2014, 14:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل انا شايف ان المؤشرات دى عامل مساعد بيساعد فى معرفة اتجاه السوق وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشر لان المؤشرات بتعيد رسم نفسها وليست ثابتة

amermazzen
11-12-2014, 12:46
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم ومن قال لك ات المؤشرات ناجحخة 100% المؤشرات تساعد فقط في معرفة كميفية تحرك السزق لابد لك من التعلم عليها خاصة في الحساب التجريبي الذي يعتبر بوابة التاجر في التعلم.

esshazly
11-12-2014, 22:35
السلام عليكم الاعتماد علي المؤشر بنسبة 100 ف المية من الاخطاء الشائعه وكان المؤشر دة من الاشياء المسلم بها في توقع الحركة .. القرار في الاول والاخر ليك انت مش للمؤشر .. المؤشر لا يخسر انت اللي بيخسر

y4x
11-12-2014, 23:20
عندك حق مفيش فعلا مؤشر ناجح ميه في الميه

انا جربت كتير كلهم في الاول بس بتجيب نتيجه بعد كده بتفشل

المهم الاعتمد علي النفس

mooor
11-12-2014, 23:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
انا اتفق معك في كل كلمة انت قلتها
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

ام زياد
11-12-2014, 23:46
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم الفاضل انا شايف ان المؤشرات دى عامل مساعد بيساعد فى معرفة اتجاه السوق وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشر لان المؤشرات بتعيد رسم نفسها وليست ثابتة مع تمنياتى للجميع بالارباح الوفيره

مصراوى
11-12-2014, 23:47
اخى الكريم الاستراتيجية لابد وان تحتوى على مؤشرلت والا فلا تكون استرتيجية حتى تتعرف على اتجاة السوق كيف ستتاجر طالما انة ليس هناك تحليل

Azeddinovic
11-12-2014, 23:58
ان تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات و امتيازاتها

tawfik200
11-13-2014, 00:03
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف خير

---------- Post added at 10:03 PM ---------- Previous post was at 10:02 PM ----------

سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف خير لا المؤاشرات هي التي تعطينا اتجاه التي يسير نحو السوق وتقبل مروري وشكرا

mohamedsaber
11-13-2014, 00:17
انا لا اثق اطلاقا في المؤشرات التي توجد في منصة التداول لكن اعتمد بشكل كبير علي المؤشرات التي يقوم بعملها المبرمجين
مثل مؤشر بيرسم الدعوم والمقاومات او مؤشر بيرسم خطوط الفيبوناتشي
عيب المؤشرات هو انها تعيد رسم نفسها مرة اخري
تقبل مروري اخي

بشير حمدان
11-13-2014, 00:19
السلام عليكم
اخى ان المؤشرات ما هى الا ادوات دلاليه فقط وهى تنظر الى السعر ثم تتبعه . هو توضيح لحركه السعر بشكل مبسط اما الاعتماد عليها فامر خاطئ .......

ynwa1892
11-13-2014, 17:08
السلام اخي انا اتاجر على الترندات المكسورة والحمد لله وجدة ضالتي فيهم انصحك بالبتعاد على المؤشرات والاكسبريتات
وفقك الله

Tro
12-12-2014, 22:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
المؤشرات ليها فوايد يا باشا برضو
ومش لازم يكون اتجاهها مضمون 100% ولكن بنسبه معينه بيكون صحيح
تحياتي ,,,,,,,,,

adil17
12-20-2014, 22:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم النجاح و الربح جميعا

shabanhh
12-21-2014, 01:01
اعتقد نالمؤشراتا دى لازم تبقا عافين نحققها اخى اكلريم بشكل كبير شكرا لك اخى اكلرمي على الموضوع املهم دا بالشكل الكبير شكرا لك اخى اكلريم
باتلوفيق لك اخى اكلريم
شكرا لك
بالتحيه والتقدير شكرا لك

ahmed mahmoud abdelhady
12-30-2014, 17:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته
بعد التحيه اخي الكريم ...
أشكرك كثيرااا على الموضوع الاكثر من راااائع
اتمني لجميع الاعضاااء الجدد الاستفاده منه والتعلم على اقوي النقاااااط
تقبل مروري ♪☼☼☼..♥

hpacer
01-08-2015, 19:08
كل مافتح منتدى الاقى ناس تقول مؤشر نسبة نجاحه 93

mawwalmammo
01-08-2015, 19:23
ليس شيئ يسميه الربح بنسبة كبيرة لان المؤشرات مجرد عوامل مساعدة في التحليل ليس الا
وكما ان الربح دون اي خسارة بمؤشر ما ليس سليما في عالم الفوركس
بالتوفيق

magid_forex
01-08-2015, 20:37
في الحقيقة هي المؤشرات مهمة جدا و لا يامكن انكار هذا في نظري لكن
استخدام المؤشر المناسب في الوقت المناسب هو السر في الفوركس

nagwann
01-11-2015, 17:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
الثبات مش من خواص الفوريكس ده اهم خواصه عدم الاستقرار
موفق اخي الكريم

kokou
01-17-2015, 21:12
انا لا اثق اطلاقا في المؤشرات التي توجد في منصة التداول لكن اعتمد بشكل كبير علي المؤشرات التي يقوم بعملها المبرمجين
تقبل مروري اخي

randa
01-17-2015, 21:18
هو فكرة مؤشر سحرى او بدون خساره دى اللى مش مقتنعه بيها
لكن الاستفاده من المؤشرات فى شغلك شئ عادى وناجح بعد الدراسه والتدريب

hamed ali
01-17-2015, 21:22
السلام عليكم
اخى الكريم المؤشر ليس بساحر يتوقع اتجاه السوق فهو مبنى على قاعده حسابيه معينيه حيث يقوم
بتجميع بيانات عن السوق ويحللها ويحدد ما سيحصل على السوق بناء على الماضى فهو تسهيل
للعمليات الحسابيه مثل تشبع السوق طلبات البيع والشراء
ضمان الربح يقتصر على مدى فهمك وادراكك لفائده المؤشر وكيف تعوض النقص فيه او تتاكد من معطياته
تقبلوا مرورى

hicham1991
01-18-2015, 17:52
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم الفاضل انا شايف ان المؤشرات دى عامل مساعد بيساعد فى معرفة اتجاه السوق وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشر لان المؤشرات بتعيد رسم نفسها وليست ثابتة مع تمنياتى للجميع بالارباح الوفيره

mesteraden
01-26-2015, 16:14
أخي الكريم بالنسبة لي لااعتمد على المؤشرات في التداول لأن أعتقد ان المؤشرات اغلبها غير مجدي لأنها تتبع السعر وتعيد رسم نفسه وفي بعض المؤشرات مثل الموفينجات تعطيك نقطة دخول متأخره لهذا فاني لااعتقد على المؤشرات في التداول واتمنى لك التوفيق

ibrahim forex
01-26-2015, 17:40
فعلا اخى النجاح والارباح بيكون من خلال ادارة راس المال جيدا وان تتاجر وتكون على خبرة كافية
ولا يوجد احد خسران دائما ولا كسبان دائما اتمنالك التوفيق

mons
01-28-2015, 23:04
بالنسبة لي اخي الكريم غير مقتنع بالمؤشرات لأني سمعت ان اغلب المؤشرات غير نافعه وتخدع المتداول الذي يستخدمه لهذا فإني أركز على تعلم التحليل الفني الكلاسيكي لأنه اصدق من جميع المؤشرات وتقبل مروري

belhadjnokia
02-06-2015, 22:26
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
الثبات مش من خواص الفوريكس ده ^
اهم خواصه عدم الاستقرار
موفق اخي الكريم

snnaky
02-08-2015, 22:40

كلامك صح جدا ودى الحقيقة اللى بعض او كتير من المتداولين وخاصة العرب لايصدقوها
الناس بطلت تقريبا شغل المؤشرات ياجماعة واصبح فى ادوات تانية افضل واعلى
مؤشرات اية اللى ممكن تكسب الناس بنسبة 90% وهى تقريبا لا تستنتج او تتنبؤ بالسعر القادم ولا تعتبر سوى تابع للسعر وبالتلى لا تقدم ولا تؤخر

netteler
02-09-2015, 00:54
السلام عليكم ورحمه الله بركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا
ممتاز موضوعك يا اخي بصراحة لم يكن عندي ادنى فكرة عن الفروقات بين سوق البورصة وسوق الفوركس موضوعك يلخص اهم مزايا الفوركس مقارنة بسوق البورصة ولكن على ماسمعت ان سوق الفوركس اخطر بكثير مقارنة بسوق البورصة والاسهم ولا اعرف ماصدق هذا الكلام !!!

TARAK.ACHICHE
02-13-2015, 18:38
السلام عليكم
....................أتمنى .......................
.........................التوفيق ..........
...............................للجميع..

chamss
02-13-2015, 18:40
المؤشرات تتماشى من نظري اجد اليورو دولار من افضل الازواج للتجارة لانخفاض الاسبريد فيه
بجانب انه من اكثر العملات مطابقة للتحليل الفني وهذا جيد من حيث الربح بالتةوفيق

sof
02-13-2015, 18:49
هناك عدة ادوات التحليل مصداقية ويمكن ان تساعد على
الربح او على فهم مسار اتجاه العملة او المأشر ويمكن
ان تكون الامور مربحة على حسب كل شخص وفطنته

ayadi
02-13-2015, 19:05
تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة
لاستراتيجية لابد وان تحتوى على مؤشرلت والا فلا تكون استرتيجية

محمد السيد محمد
02-13-2015, 19:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
هو انت صوابعك زي بعضها .. ؟؟ طبعا لا عشان كده المؤشرات مش زي بعضها
يعني انا عندي مؤشر لا يصح الاستغناء عنه تماما مثل الفيبو ناتشي

Mohamed Ibrahm
02-13-2015, 22:15
أخي الكريم ومن قال لك ات المؤشرات ناجحخة 100% المؤشرات تساعد فقط في معرفة كميفية تحرك السزق لابد لك من التعلم عليها خاصة في الحساب التجريبي الذي يعتبر بوابة التاجر في التعلم.

a7med84
02-14-2015, 05:20
المؤشرات بتتحرك مع السعر وعموما اعرف حاجه المؤشر بيسشاعدك فى التداول مش تروح تبيع او تشترى مع اشارته ده ما ياكلش عيش فى الفوركس صراحه

sherouk88
02-23-2015, 01:07
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت اخى الكريم
واكيد طبعا كل مجال يوجد فيه المكسب والخسارة
اهم شئ الخبره والالتزام وعدم الطمع
وبالتوفيق

Wassa04
02-23-2015, 04:23
فعلا اخي الكريم ليس هناك شيء موثوق
100 بالمائة او 90 بالمائة في الفوركس

مامون سباعنة
02-23-2015, 05:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة وبعد
أشكرك اخي على مرورك الرائع صراحة اخي لا ادري ماذا اجيبك ... لننتظر رأي اخواننا الاعضاء لنستفيد منهم
اتمنى من الله التوفق لك اخي الكريم
تحياتي لك ولجميع اعضاء المنتدى

mooor
02-23-2015, 05:58
اخي العزيز انا لا اعتمد علي المؤشرات بنسبة كبيرة
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

AlaaEldien Ahmed
02-23-2015, 06:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
والله يا أخي أنا لا أقتنع بأي مؤشر لأن لو المؤشر صدق مرة في أي توقع ممكن يوديك في داهية في مرات عديدة لو اعتمدت عليه
اتمني لك التوفيق في الفوركس وجني ارباح هائلة و تقبل مروري.

mohammedali88874
02-23-2015, 07:06
اخى العزيز لا يمكن الاعتماد على مؤشر واحد فى سوق الفوركس
فمثلا لابد ان تدمج المؤشر مع التحليل الفنى والاخبارى لتحقق الربح

shihab
02-23-2015, 22:36
اخي اتفق معاك كل ماقولته بس الموشرات هي وسيله لموساعدة المتداول كل خبير في السوق ليه موشرا يستخدمها للمداوله من غير موشر مانعرف السوق نازل ولا ساعد

ahmedibrahim258259
03-05-2015, 08:14
بسم الله الرحمن الرحيم ده كله علشان يجذب الناس اللي ممكن تشتري المؤشر انا جربنت منها كتير وموش لقيت احسن من الارتجال مع المؤشرات
تقبل مروري

fothayaa
03-05-2015, 09:58
المؤشرات مش وحشه كما تعتقد ولكن بنسب معينه لا اكثر لا يوجد شئ ربح فى الفوركس 100 % انسا كدة اهم القواعد الاساسيه في الفوركس لا تتاجر في الاوقات والظروف غير الملائمه ليك ولا لظروف العمله كن مميز فى عملك

fifi w mody
03-05-2015, 10:37
السلام عليكم
فعلا انا لا اعتقد في مؤشرات النجاح العاليه جدا
هي مش حاجه غير اغراء للمستثمر فقط

younesfarouk4217
03-05-2015, 11:55
بالفعل المؤشرات من الاشياء التى يعتمد عليها الكثير والتى من خلالها استطيع ان احقق الربح والمكسب ولكن من الضرورى ان تكون حذر
عند الاعتماد عليها ولكن من الهام ان تكون مدعومه بجميع المعطيات التى تؤكد تلك المؤشرات

rabbabqq
03-05-2015, 12:29
المؤشرات اتعلمت ليه عشان تحدد نسبه تحرك الترند بس امالهما كتير ليه المؤشرات كل شئ خلق لتحقيق ربح نسبى والا ما حد خسر التركيز الدائم عل دراسة السوق وفهم الشغل ورغبات العمل فيه وينتج عن ذلك التحسن المتواصل لطريقة عملك

boulafrah
03-05-2015, 13:04
السلام عليكم و رحمة الله هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن الكريم الفاضل انا شايف ان المؤشرات دى عامل مساعد بيساعد فى معرفة اتجاه السوق وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشرلان المؤشرات بتعيد رسم نفسها وليست ثابتة مع تمنياتى للجميع بالارباحفي تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن مؤشرلت والا فلا تكون استرتيجية حتى تتعرف على اتجاة ا الموشرات

---------- Post added at 11:04 AM ---------- Previous post was at 11:04 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن الكريم الفاضل انا شايف ان المؤشرات دى عامل مساعد بيساعد فى معرفة اتجاه السوق وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشرلان المؤشرات بتعيد رسم نفسهقدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

mohamed12345
03-13-2015, 20:34
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات

ghiles
03-13-2015, 20:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم انا لحد الان لست مقتنع بالمؤشرات فالمؤشرات
هي مجرد خطوط او ما شبه ذلك تتبع ما يفعله السوق فلا يوجد مؤشر يعطين اتجاه السوق المستقبليً سلام

AHMED FAWZYy
03-13-2015, 20:59

المهم الاعتمد علي النفس

Waleed ahmed
03-16-2015, 03:43
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات

سارة محمد
04-12-2015, 19:33
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

sherry mohamed
04-18-2015, 17:38
تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن

دينا اسلام
04-18-2015, 17:39
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

user_21
04-18-2015, 19:00
بسم الله الرحمن الرحيم انا اتفق معك في كل كلمة انت قلتها

fifi w mody
04-18-2015, 19:01
السلام عليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة اخى الكريم انا اتفق معك فى الرأى واتمنى لك من تحقيق النجاح والتقدم دائما فى عالم الفوركس

zarour soufyane
04-18-2015, 19:04

اخي الكريم المؤشرات الفنية كلها عبار عن ترجمة للسعر الحالى و الماضي و لا يوجد بتاتا المؤشر الدي يرى السعر المستقبلى لكن هى امور مساعدة فقط بالتوفيق

Yara1
04-19-2015, 14:13
سجّل كل شيء
قد يبدو هذا تافها للبعض، ولكن هذه بالفعل قد تكون المعلومة التي سوف تميز المتاجر الناجح عن غيره. لا أحد، مهما اعتقدوا بأنهم عقلانيين يتصرفون بموضوعية عندما يتعلق الأمر بأموالهم. أفضل طريقة للحفاظ على الموضوعية هي بتدوين كل شيء.
عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل و المخرج اذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة. قد يتضمن هذا على عواطفك تجاه الصفقة وقلقك ومستوى تفاؤلك أيضا. حدد ما إذا كنت جشعا أكثر عند غلق الصفقة، وراجع دائما هذه الوثيقة عند المتاجرة. بالقيام بهذا، فأنت تتبع في متاجراتك منهج الموضوعية، والتي سوف تمنحك بسرعة المقدرة والتحكم العقلي والتدريب لتنفيذ صفقاتك بناءا على نظامك وليس عاداتك.
ما رأيكم فى موضوع التسجيل

Sofien
04-19-2015, 14:49
سلام عليكم و رحمة الله وبركاته ،في جميع المؤشرات التي قمت بتجربتها وصدقوني هي كثيرة

لم أجد أفضل من مؤشر daily pivot بخلاف ذلك أن اتفق معك أخي الكريم

تقبل مروري وسلام .

sherry mohamed
04-19-2015, 17:06
تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن

sniper_2015
04-20-2015, 22:45
السلام عليكم ورحمة الله
في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح.
و أشكركم جميعا على هذه المعلومات المفيدة لنا جميعا

FullyActive
04-20-2015, 23:06

وفى الاخر نجد ان المؤشر هو سبب الخسارة ههه
شوف انا بصراحة ل ااعتمد على المؤشرات بشكل اساسى يعنى هى عامل مساعد لتأكيد دخولى

User_90
04-20-2015, 23:15
بالفعل اخي عندك حق مفيش فعلا مؤشر ناجح ميه في الميه

المهم الاعتمد علي النفس بالتوفيق

mesteraden
05-01-2015, 15:11
أخي الكريم بالنسبة لي غير مقتنع بالمؤشرات لأني سمعت ان اغلب المؤشرات غير نافعه وتعيد رسم نفسه وتخدع المتداول الذي يستخدمه لهذا فإني أركز على تعلم التحليل الفني الكلاسيكي لأنه اصدق من جميع المؤشرات وتقبل مروري أخي الكريم

abdougagi
05-04-2015, 01:15
حسب رايي الشخصي المشكل ليس في المؤشر بل المشكل في وقت الدخول في الصفقة
حيث يمكن ان يكون لمؤشر صحيحا و لكنك تدخل في الوقت الخطأ ك أن تدخل في وقت الاخبار
اتمنى ان اكون قد افدتك

hamdochi
05-04-2015, 12:16
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد ان المؤشرات دى عامل مساعد بيساعد فى معرفة اتجاه
السوق وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشر لان المؤشرات بتعيد رسم نفسها وليست ثابتة مع تمنياتى
للجميع بالارباح الوفيره بالتوفيق لك وللجميع

Doodysamsom
05-04-2015, 14:54
فعلا الكلام دة بقى كتير جداااااااا...
لكن طبعا احنا مش بنصدقة...
الا لما نتاكد من ان الكلام صحيح او نجربة بصفة مباشرة

tipou
05-04-2015, 15:15
السلام عليكم
من اهم المؤشرات بالنسبة لي هو الماكد لانه و الله مصتقر و غير خاضع و ماكر
و شكراا على الموضوع المهم بارك الله فيك يا اخي
و بالتوفيق

معتز سباعنة
05-04-2015, 15:37
اخي الكريم لو كان لديك خبرة كافية في مجال التداول لما تكلمت بخصوص هذا الموضوع ،فالتداول كما هو معروف ربح وخسارة ،ولكن العضو الخبير في مجال التداول يمتلك الخبرة الكافية ليتجنب الخسارة اكثر من العضو الذي لا يمتلك سوى المعلومات البسيطة
ولكم مني كل الشكر والاحترام

engaym
05-04-2015, 15:54
السلام عليكم اخى اهم شي فى فتح الصفقات هى المؤشرات مع وقت دخول الصفقات وايضا بجانب التحليل الفنى لحالة السوق وبالتالى
يجب ان كل الاشياء تتوافق مع بعض فى وقت واحد حتى يمكن ان تدخل صفقة ناجحة وبالتوفيق

yassine imq
05-04-2015, 15:59
اخي المؤشرات تقوم بفلترت الشارت وتوضيح استراتجية فقط اما امر ان تبيع او تشتري هو راجع لك على مدى يراعتك في قراة الشارت تقبل مروري وشكرا

Warrior Dz
05-04-2015, 16:00
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى

fadiarab
05-04-2015, 16:16
استخدام المؤشر المناسب في الوقت المناسب
موفق اخي الكريم

محمد المحضار
05-10-2015, 15:44
السلام عليكم الاعتماد علي المؤشر بنسبة 100 ف المية
من اخطاء الشائعه وكان المؤشر دة من الاشياء المسلم بها في توقع الحركة
\ القرار في الاول والاخر ليك انت مش للمؤشر .. المؤشر لا يخسر انت اللي بيخسر
وبالتوفييق-

فوركسوريا
05-11-2015, 17:05
المؤشرات مش وحشه كما تعتقد ولكن بنسب معينه لا اكثر لا يوجد شئ ربح فى الفوركس 100 % انسا كدة اهم القواعد الاساسيه في الفوركس لا تتاجر في الاوقات والظروف غير الملائمه ليك ولا لظروف العمله كن مميز فى عملك

big.pharaoh
05-11-2015, 17:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..انا متفق معاك في الجزئيه دي ان فعلا مفيش مؤشر نسبة نجاحه 100% وانما في مؤشرات نسبة نجاحها 80% وده عن تجربه

forexaly5
05-11-2015, 17:54
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الكريم المؤشرات هي وسيلة تساعدك على فهم السوق وتتنبأ بمنحى التداول فالذي يتنبأ هو أنت وليس المؤشرات يجب عليك أن تقرأ جيدا المؤشرات وتحط إحتماليات الخسارة و فشلها

mouade
05-12-2015, 18:37
انا لا انصحك بالاقدام على نثل هذه الخطوة حيث لابد ان تتعلمي المتاجرة بنفسك ولا تتركي حسابك لاي فرد مهما كانت درجة خبرته حتى ولو ربحك الكثير فلو كان موجود اليوم لن يتواجد غدا لذلك لابد من تعلم اساسيات التداول والتدريب اولا ثم بعد ذلك تقومي بالمتاجرة بنفسك ولو خسرتي اليوم ستربحي غدا الموضوع يحتاج الى وقت وخبرة واعتماد على النفس

samieh
05-16-2015, 19:55
السلام عليكم
والله يا اخى انا من زمان ولم اتاجر بمؤشر ابدا لانى عارف ان المؤشرات فاشلة
وتتبع السعر ولذلك الحقيقة الوحيدة فى الفوركس هى التحليل الفنى الكلاسيكى

mohamed12345
05-16-2015, 20:04
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات و امتيازاته

mohamedhassn
05-16-2015, 20:05
لو لسه مش مقتنع ليه المفروض تسافر وتسيب مصر ف الوقت الحالي أقرأ المقال ده smile emoticon ... مؤشرات عالمية: العالم ليس سعيدًا تمامًا، والدول الأفضل إن أردْتَ النجاة ... قبل ما أعيد نشرها، انا اعتبرت نشرهم ليها ع العام موافقه ضمنيه منهم ان اي حد يعيد نشرها.

mouade
05-17-2015, 00:07
كل شى فى الحياة يحتاج الى تخطيط واضا الى انه يكون لدى التاجر خبرة فى الحياة وان يحدد هدف واضح كذلك فى الفووركس لابد انه يكو لدى التاجر خطط نجاحة وايضا اهداف اضحة

modr2015
05-17-2015, 01:02
مش المفروض في مؤشرات يعني مثلا 1-طبع البوسترات ونشرها في جميع انحاء ... في ان انت مقتنع ان في ألبوووم كمااان اسبووعين في حاالة السكووت دي أنااا عن ... يعنى نقدر نقول كان لسه فى مرحلة الانتشار وطبيعي انه لازم ينزل البوم كل سنة

hatem
05-17-2015, 01:21
المؤشر هو صناعة شخصية
فهو نتاج الخبرة و تركيبة بين الفوركس
وشخصية المتداول الناجح

wael33
05-17-2015, 11:26
طبعا ستختلف لانه يحتاج الى ادارة جيدة لرأس المال هذا بجانب خبرة
جيدة في التداول للدخول في النقاط القوية فقط في السوق

العراقي
05-19-2015, 07:20
أخي الكريم بالنسبة لي غير مقتنع بالمؤشرات لأني سمعت ان اغلب المؤشرات غير نافعه وتعيد رسم نفسه وتخدع المتداول الذي يستخدمه لهذا فإني أركز على تعلم التحليل الفني الكلاسيكي لأنه اصدق من جميع المؤشرات وتقبل مروري أخي الكريم

Kiing
05-19-2015, 07:28
ممكن متلا بصراحة صديقي الفاضل انا شايف ان المؤشرات لها عامل متلا كل من مساعد بيساعد تم معرفة اتجاه السوق مع انه ليس بالضرورة متلا ان السوق ممكن ان يحترم المؤشر

haythem95
05-19-2015, 07:32
أخي الكريم بالنسبة لي غير مقتنع بالمؤشرات لأني سمعت ان اغلب المؤشرات غير نافعه وتعيد رسم نفسه وتخدع المتداول الذي يستخدمه لهذا فإني أركز على تعلم التحليل الفني الكلاسيكي لأنه اصدق من جميع المؤشرات انا شايف ان المؤشرات لها عامل متلا كل من مساعد بيساعد تم معرفة اتجاه السوق مع انه ليس بالضرورة متلا ان السوق ممكن ان يحترم المؤشروتقبل مروري أخي الكريم

made
05-19-2015, 15:02
السلام عليكم ... السيولة النقدية بيكون خبر يصدر كل شهر مرة وكمان بالفعل بيكون ردة هل السوق علية قوية وممكن تعمل منة ارباح ... بالتوفيق ان شاء الله اتمني لك دوام النجاح ان شاء الله

osama147
05-19-2015, 15:08
تحية طيبة لك ولجميع الاخوة وبعد
طب يااخوة مذا تنصحون اكثر الاعتماد على توصيات ام على تحليل شخصي ام على الاخبار انا عن نفسي اعتمد على توصيات تكون نسة نجاحهاا عالية
تقبل مروري

mohammedali88874
05-19-2015, 16:56
اخى العزيز انت ممكن ان تستخدم المؤشرات لتساعدك فى فهم اتجاه السوق وهل نقوم بالشراء ام بالبيع
لكن احترس لان المؤشرات فعلا لا تكون صادقة بنسبة مائة بالمائة لان معظم المؤشرات تعيد رسم نفسها

mohamed12345
05-19-2015, 16:59
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات و امتيازاته

atbill
05-19-2015, 17:07
السلام عليكم، الفوركس فيه الكسبان و فيه الخسران
و الربح يعتمد على الحيلة و الدكاء في تحليل المؤشرات الفنية....بالتوفيق

magic777
05-19-2015, 17:35

كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

REDA FOREX
05-20-2015, 06:12
المؤشرات بتتحرك مع السعر وعموما اعرف حاجه المؤشر بيسشاعدك فى التداول مش تروح تبيع او تشترى مع اشارته ده ما ياكلش عيش فى الفوركس صراحهالمؤشرات بتتحرك مع السعر وعموما اعرف حاجه المؤشر بيسشاعدك فى التداول مش تروح تبيع او تشترى مع اشارته ده ما ياكلش عيش فى الفوركس صراحهالمؤشرات بتتحرك مع السعر وعموما اعرف حاجه المؤشر بيسشاعدك فى التداول مش تروح تبيع او تشترى مع اشارته ده ما ياكلش عيش فى الفوركس صراحهالمؤشرات بتتحرك مع السعر وعموما اعرف حاجه المؤشر بيسشاعدك فى التداول مش تروح تبيع او تشترى مع اشارته ده ما ياكلش عيش فى الفوركس صراحه

REDA FOREX
05-20-2015, 08:49
المؤشرات بتتحرك مع السعر وعموما اعرف حاجه المؤشر بيسشاعدك فى التداول مش تروح تبيع او تشترى مع اشارته ده ما ياكلش عيش فى الفوركس صراحهالمؤشرات بتتحرك مع السعر وعموما اعرف حاجه المؤشر بيسشاعدك فى التداول مش تروح تبيع او تشترى مع اشارته ده ما ياكلش عيش فى الفوركس صراحهالمؤشرات بتتحرك مع السعر وعموما اعرف حاجه المؤشر بيسشاعدك فى التداول مش تروح تبيع او تشترى مع اشارته ده ما ياكلش عيش فى الفوركس صراحه

waelmma
05-20-2015, 09:01
:)):(:p الحقيقة اخى الكريم ان المؤشرات معظمها بيتبع السعر
وليس العكس علشان كدة لاتكون فعالة فى معظم الاوقات وربنا يكرمك ان شاء الله

fatehbtn
05-20-2015, 15:29
مواضيعك كبيره وجميله وهادفه روائع و كلمات وحروف تحمل معاني كثيره وكبيرة
اشكرك ... على هذا الموضوع الاكبر من رائع....
والى الامام دااااائما...
تقبل مروري

magic777
05-20-2015, 17:12
:)):(:p الحقيقة اخى الكريم ان المؤشرات معظمها بيتبع السعر
وليس العكس علشان كدة لاتكون فعالة فى معظم الاوقات وربنا يكرمك ان شاء الله

طبعا مفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

al-Mashhadani64
05-20-2015, 17:37
الاخ الكريم كل المؤشرات بدون استثناء هي تتبع السعر اي تتحرك تبعا لحركة الشموع ويكذب عليك من يقول ان المؤشر ينبهك فتشتري ربما في الموفنج والبولنجلر والستوكاستك ولكن هذا اتجاه اي يعطيك اتجاه حركة الشموع وشكرا

معتصم سباعنة
05-20-2015, 17:56
لا اخي انت غلطان اعتقد انك لم تعرف طريقة استخدام المؤشرات انا استخدم مؤشرات والحمد لله ناجحة
تقبل مروري اخي الكريم

midouknight
05-20-2015, 18:05
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي المعروف أن أغلب المؤشرات تعيد رسم نفسها وتتبع السعر

noor eldyen
05-20-2015, 21:22
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم ومن قال لك ات المؤشرات ناجحخة 100% المؤشرات تساعد فقط في معرفة كميفية تحرك السزق لابد لك من التعلم عليها خاصة في الحساب التجريبي الذي يعتبر بوابة التاجر في التعلم.

جابر1979
05-20-2015, 21:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
هذا متعلق بفهم المتداول للمجال لان المؤشر لا يوضح فعاليته الا في لحظة معينة و هذا ما يميز المتداول الذي لديه خبرة في المجال ، يقتنص الفرص

doga
05-21-2015, 01:27
خير المال ما وَجَّهْتَهُ وِجْهتَه

خير المحادث والجليس كتاب تخلو به إن ملّك الأصحاب

سافر تجد عوضا عما تفارقه

شدة الألفة تزيل الكلفة

شر البلاد بلاد لا صديق فيه

BASAM IBRAHEM
05-21-2015, 06:53

المهم الاعتمد علي النفس

haythem95
05-21-2015, 07:43
هذا متعلق بفهم المتداول للمجال لان المؤشر لا يوضح فعاليته الا في لحظة معينة و هذا ما يميز المتداول الذي لديه خبرة في المجال ، يقتنص الفرص
كل المؤشرات بدون استثناء هي تتبع السعر اي تتحرك تبعا لحركة الشموع ويكذب عليك من يقول ان المؤشر ينبهك فتشتري ربما في الموفنج والبولنجلر والستوكاستك ولكن هذا اتجاه اي يعطيك اتجاه حركة الشموع وشكرا

mannoucha
05-21-2015, 08:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كلامك صحيح اخي بس المؤشرات عامل مساعد بيساعد فى معرفة اتجاه السوق وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشر لان المؤشرات بتعيد رسم نفسها وليست ثابتة مع تمنياتى للجميع بالتوفيق

FullyActive
05-22-2015, 16:21
واحتمال فى الاخر نجد ان المؤشر هو سبب الخسارة
بصراحة لا اعتمد على المؤشرات بشكل اساسى ولكن ممكن استعملها كفلترة لثفقاتى قبل الدخول فيها ونوع من التأكيد

REDA FOREX
05-23-2015, 23:11
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت اخى الكريم
واكيد طبعا كل مجال يوجد فيه المكسب والخسارة
اهم شئ الخبره والالتزام وعدم الطمع
وبالتوفيق

شهيرة
05-24-2015, 04:38
ان تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن

nda
05-24-2015, 12:41
و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اخى انت اكيد بتهزر لانه فى سوق الفوركس نسبة الرابحين لم تتجاوز ال5 %
و هذا يدل على صعوبة و خصورة المتاجرة بدون تعلم
و السلام عليكم ورحمة الله

magic777
05-24-2015, 16:57
و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اخى انت اكيد بتهزر لانه فى سوق الفوركس نسبة الرابحين لم تتجاوز ال5 %
و هذا يدل على صعوبة و خصورة المتاجرة بدون تعلم
و السلام عليكم ورحمة الله

عادي اخي اغلبنا بنخسر طبعا في البدايه وكتير منا لحد الان لم يكسب شئ عمما الخبره في حد ذاتها مكسب ليك هيساعدك في المستقبل طبعا لما
تحافظ على الخبره دي وتحقق بيها الربح

العراقي
06-12-2015, 00:39
تحية طيبة لك ولجميع الاخوة وبعد
طب يااخوة مذا تنصحون اكثر الاعتماد على توصيات ام على تحليل
شخصي ام على الاخبار انا عن نفسي اعتمد على توصيات تكون نسة نجاحهاا عالية
تقبل مروري

ahmed haggan
06-12-2015, 18:48
السلام عليكم اخى ا لحد ادنى الذى يمكن ان تسحبة يختلف على حسب طريقة السحب حيث اذا كنت تريد ان تسحب عبى احد البنوك الارضية فهذا لايقل السحب عن 25 دولار وفى حالة السحب عبى البنوك الالكترونية فهذا الحد الادنى 1 دولار بينما اذا كان معك ماستر كارد فممكن السحب باى مبلغ

---------- Post added at 03:48 PM ---------- Previous post was at 03:11 PM ----------

ااخى الكريم انا رأى ان والله اسعار الذهب في هذه الايام غير مستقرة تماما وتتحرك بشكل يصعب التحليل وانا كنت اعتقد ان ذلك له علاقة بهبوط سعر النفط الخام
نصيحة ليك متدخل تشتغل فى الدهب غير برأس مال كبير يستحمل تطلع وتنزل تخسر وتربح
بس انت لو تعرف حد خبير ممكن تستفاد من تذبذب اسعار الذهب لمكاسب سريعة بشرط يكون خبرة حركة السوق نزولا وطلوعا مفيدة للناس الخبرة تعرف امتى تبيع وامتى تشترى

abdoumed
06-12-2015, 18:52
أخي الكريم لا أظن ان المشكلة تكمن في المؤشرات وإنما نحن من علينا حسن اختيار الاستراتيجية المناسبة لرأس مالنا

waelmma
06-12-2015, 19:04
انا عارف اخى الكريم انه يوجد مؤشرات كثيرة ليس لهﻻ قيمة
وخصوصا التى تتبع السع لكن ده ﻻيمنع ان هناك مؤشراى زى الموفينج افريج والبولينجر مة النؤشرات الهامة

atmoul
06-12-2015, 19:09
المؤشرات يمكن أن تكسبك لكن ليس 100% لكن لا تحاول أن تعتمد على مؤشر واحد فقط حاول أن تدمج عدة مؤشرات حتى تحصل على نتيجة جيدة تستطيع من خلالها ربح نقاط كتيرة من السوق

omar samy
06-12-2015, 23:19

المهم الاعتمد علي النفس

tabaki
06-15-2015, 10:42
المؤشر الفني يا طيب وجد للمساعدة لا غير اي انه لا يمكن الاعتماد عليه كليا طبعا
بالتالي هناك مؤشر مثلا يفيدنا في قياس التذبذب واخر المتوسط الحركي الخ

karim02
06-15-2015, 14:46
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

Souadzw
06-15-2015, 14:56
المؤشرات لها اهميتها ايضا .... برغم ضعفها احيانا الا انها مصدر كبير لفهم حركة السوق للخبراء والذين يفسرون تحرك المؤشر حسب الرسومات ، اذا هي مهمة بقدر ضعفها احيانا لمن يفهم بحركاتها

othman1
06-15-2015, 14:58
هدا الموضوع بيشبه الموضوع اللي بيليه لازم التدخل من طرف اصحاب

المنتدى لان هدا بيتسمى نسخ والربح المغشوش وارجو من صاحب هدا الموضوع

تقديم شكوة

alaa ali
06-15-2015, 14:58
السلام عليكم
تعتبر المؤشرات من اهم الادوات المستخدمة فى سوق التداول بالعملات الاجنبية وتعطى ارباح مناسبة
بالتوفيق

mido elmasry
06-15-2015, 15:50
السلام عليكم و رحمه اله و بركاته
اخي العزيز لا تعتمد علي المؤشرات وحدها في تحديد اتجاه سعرك
و نقط دخولك و خروجك للسوق
و عليك ايضا ان تتابع الاخبار لمعرفه اخبار الدول التي تتعلق بالعملات التي تتداول عليها
حت تعرف ان كانت هذه العمله قويه ام ضعيفه
بالتوفيق للجميع
أخوك
mido elmasry

raaslen316
06-15-2015, 15:52
بالفعل المؤشرات من الاشياء التى يعتمد عليها الكثير
والتى من خلالها استطيع ان احقق الربح والمكسب
ولكن من الضرورى ان تكون حذر
عند الاعتماد عليها ولكن من
الهام ان تكون مدعومه بجميع المعطيات
التى تؤكد تلك المؤشرات

lordamine
06-15-2015, 15:54
للأسف يا اخي لا يمكن الوثوق بالمؤشر دائما
فمن الممكن ان ينقلب المؤشر في أي لحظة
لذلك وجب عليك الاعتماد على التحليل المنطقي للسوق

raaslen316
06-15-2015, 15:56
بالفعل المؤشرات من الاشياء التى يعتمد عليها الكثير
والتى من خلالها استطيع ان احقق الربح والمكسب
ولكن من الضرورى ان تكون حذر
عند الاعتماد عليها
ولكن من الهام ان تكون مدعومه
بجميع المعطيات التى تؤكد تلك المؤشرات

waelmma
06-15-2015, 17:20
اخى الكريم بارك الله فيك واالحقيقة انه انا غير مقتنع بمعظم المؤشرات
لكن احب جدا مؤشر الموفينج افريج والبولينجر باند

a7med sniper
06-15-2015, 17:34
الموضوع مش اقتناع او لا ولكن عموما المؤشرات فى السوق لها دور لا تتعداه هى دولها ممكن نقول

مساعد فى التداول مش اكتر والله المستعان

محمد ادم
06-19-2015, 11:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.....
بصراحة اخى الفاضل انا شايف ان المؤشرات
دى عامل مساعد بيساعد فى معرفة اتجاه السوق
وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشر لان
المؤشرات بتعيد رسم نفسها وليست ثابتة
تقبل مروري....

RomanyMoreed
06-20-2015, 21:54
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

ارقام خيالة لايهام المتاجر المبتدئ ويشترها وده كل اي كلام المؤشرات كويسة بس متقدر تحقق نسبة نجاح بالشكل ده باستخدامها وحدها فقط

MEDHAT MOUSTAFA
06-23-2015, 21:47

---------- Post added at 06:47 PM ---------- Previous post was at 05:28 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل انا شايف ان المؤشرات دى عامل مساعد بيساعد فى معرفة اتجاه السوق وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشر لان المؤشرات بتعيد رسم نفسها وليست ثابتة

Wassa04
06-24-2015, 13:24
اخي الكريم المؤشرات فقط تساعد على
التحليل و لا تقوم بتوجيه قرارك تقبل مروري

mechanical
06-25-2015, 21:54
السلام عليكم... انا شايف ان المؤشرات مش ليها دعوة بالنجاح وان الخبر في المجال دا هي اللي العامل الاساسي
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

jaouad ouaiss
06-25-2015, 22:23
اهلا اخي الكريم في الفوركس ليس هناك اي مؤشر سحري لاكن انت يمكنك ان تصنعه وترتقي به الى الافظل وتجني منه العديد من الاموال .تحياتي

mazn
06-27-2015, 10:37
المؤشرات تتماشى من نظري اجد اليورو دولار من افضل الازواج للتجارة لانخفاض الاسبريد فيه
بجانب انه من اكثر العملات مطابقة للتحليل الفني

أتمنى تجارة مربحة للجميع

OSAMA AMER
06-27-2015, 11:04
وعليكــــم الســـــــلام ورحمــــة الله وبركــاته مرحبا بك اخى وكل الاخوة الكرام اعضاء المنتدى فعلا اخى الكريم لا يوجد مؤشر ناجح بنسبة 90% الامعظم ينجح ويخفق ولو فيه بنسبة نجاح 70% فقط يكون ممتاز

babyzee
06-27-2015, 17:07
من وجهة نضري اعتقد ان المؤشرات تلعب دور عامل مساعد اي هو الدي يساعدك فى معرفة اتجاه السوق وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشر لان المؤشرات تعيد رسم نفسها وليست تابعة لشكل ثابت والله اعلم وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

Mona forex
06-29-2015, 05:06

المهم الاعتمد علي النفس

ayoub321
06-29-2015, 07:24
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
أنا لا أعتمد عليها أخي الكريم تقبل مروري لشخصك الكريم
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

ziyaddn
06-29-2015, 19:31
هو فكرة مؤشر سحرى او بدون خساره دى اللى مش مقتنعه بيها
لكن الاستفاده من المؤشرات فى شغلك شئ عادى وناجح بعد الدراسه والتدريب

yyahhyaa
06-29-2015, 19:54
الـسـلام عـلـيـكــم و رحـمـة الله و بـركــاتـه

أخـي أجل إن المؤشرات تعطينا تطلع إلى الجهة التي سيتغير إليها السعر ولكن الكلام بأن نسبة نجاحه هو 90% هو غير دقيق فبعض المؤشرات تقول أنه نسبة انعكاس عند هذا الخط ونسبة دعم

فهنا المؤشر يكون صحيحا ولكنه لا يؤكد لنا إذا كان ارتداد أو دعم

marwafawzy122
06-29-2015, 19:59
أن المؤشرات فى الفوركس اخى الفاضل كثيرة ومتعددة و ليس من المفروض ان نعرف كل الاكسبرتات و المؤشرات لانك تعمل بعدد قليل و ليس بجميعها
لذا يجب عليك اولا ان تدرس بعض المؤشرات التى تفضل العمل بها اولا ثم التداول على حسب نوع الاستراتيجية و
تتحكم جيدا فى ادارة رأس مالك ...

hamditornado316
06-29-2015, 23:29
اخي الكريم مفيش فعلا مؤشر ناجح ميه في الميه انا جربت كتير كلهم في الاول بس بتجيب نتيجه بعد كده بتفشل على كل اتمنى لك التوفيق و شكرا

هند الحمامصى 2216
06-29-2015, 23:42
اخى العزيز
تحيه طيبه وبعد
الفوركس زى اى عمل فيه المكسب وفيه الخساره ويجب عليا ان نتعلم وندرسه جيدا وان نصبر وان لا نطمع
هذا الموضوع يعتبر من موضوعات الساعة
اتمنى من جميع المبتدئين والمحترفين الاستفاده منه
تحياتى
تقبل مرورى

khaledqbdr
06-29-2015, 23:47
لا أقتنع بأي مؤشر لأن لو المؤشر صدق مرة في أي توقع ممكن يوديك
في داهية في مرات عديدة لو اعتمدت عليه

---------- Post added at 08:47 PM ---------- Previous post was at 08:46 PM ----------

لا أقتنع بأي مؤشر لأن لو المؤشر صدق مرة في أي توقع ممكن يوديك
في داهية في مرات عديدة لو اعتمدت عليه يجب عليك اخذ اشارات استدلاليه فقط

Sid'Ahmed
06-29-2015, 23:52
المؤشرات ليست صادقة دائما وقد تعطيك اشارة دخول خاطئة
لكن عليك بالاستعانة بالمؤشرات الاقتصادية لانها تساعدك في تحديد اتجاه العام للسوق وبالتي تتفادى الدخول عكس اتجاه الزوج

MONTASR SHABAN
06-30-2015, 00:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..من رأيى ان المؤشرات عامل مساعد مؤثر فى معرفة اتجاه السوق وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشر لان المؤشرات بتعيد رسم نفسها وليست ثابتة

WASEM DALLOUL
06-30-2015, 00:46
السلام عليكم
يا أخي الكريم المؤشرات هي من الأدوات المساعدة في التداول ولا يمكن الأعتماد عليها بشكل كامل ولكن هذا لا يقلل من اهميتها
وشكرا

kokou
07-03-2015, 13:29
استخدام المؤشر المناسب في الوقت المناسب هو السر في الفوركس في الحقيقة هي المؤشرات مهمة جدا و لا يامكن انكار هذا في نظري لكن
استخدام المؤشر المناسب في الوقت المناسب هو السر في الفوركس

forexae
07-03-2015, 13:32

waelmma
07-03-2015, 14:16
المؤشرات اخى الكريم عيبها انها تتبع السعر وليس العكس علشان كدة
معظمها بغير جدوى ماعدا بعض المؤشرات زى الموفينج افريج وبارك الله يك اخى

alaa ali
07-03-2015, 14:24
اهلا بكم
طبعا ..... تعتبر المؤشرات من اهم ادوات سوق التداول بالفوركس والتى تحدد اتجاه السوق الى حد كبير جدا
بالتوفيق

heroo252
07-03-2015, 15:25
اه طبعا انا معتمد عليها بقوه خصوصا المؤشرات الكبيره الى المؤشر
اليابانى الاتشموكو كنكو هايو انا كل صفقاتى من غيره مش ضمونه وملهاش لزمه لا غنى عنه يعنى

boulafrah
07-03-2015, 15:48
السلام عليكم و رحمة الله سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن الاستراتيجية لابد وان تحتوى على مؤشرلت والا فلا تكون استرتيجية حتى تتعرف على اتجاة السوق كيف ستتاجر طالما انة ليسحق مفيش فعلا مؤشر ناجح ميه في الميه انا جربت كتير كلهم في الاول بس بتجيب نتيجه بعد كده بتفشل المهم الاعتمد في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات

مهند سباعنة
07-03-2015, 15:51
أخي الكريم انه ليس هنالك نسبة نجاح محددة للمؤشرات لأنه هنالك عرضيات قد تحدث نتيجة حدث عرضي
تقبل مروري

mohamed ghardallou
07-03-2015, 15:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مشكور أخي على مجهودك نعم أنا مقتنع بالمؤشرات ولكن يجب إتخاذ الحذر أتام

العراقي
07-14-2015, 21:08
أخـي أجل إن المؤشرات تعطينا تطلع إلى الجهة التي سيتغير إليها السعر ولكن الكلام بأن نسبة نجاحه هو 90% هو غير دقيق فبعض المؤشرات تقول أنه نسبة انعكاس عند هذا الخط ونسبة دعم

فهنا المؤشر يكون صحيحا ولكنه لا يؤكد لنا إذا كان ارتداد أو دعم

saidsami
07-17-2015, 18:50
لا اثق اطلاقا في المؤشرات التي توجد في منصة التداول لكن اعتمد بشكل كبير علي المؤشرات التي يقوم بعملها المبرمجين مثل مؤشر بيرسم الدعوم والمقاومات او مؤشر بيرسم خطوط الفيبوناتشي عيب المؤشرات هو انها تعيد رسم نفسها مرة اخري

haythem90
07-17-2015, 19:39
أخي الكريم انه ليس هنالك نسبة نجاح محددة للمؤشرات لأنه هنالك عرضيات قد تحدث نتيجة حدث عرضي
استرتيجية حتى تتعرف على اتجاة السوق كيف ستتاجر طالما انة ليسحق مفيش فعلا مؤشر ناجح ميه في الميه انا جربت كتير كلهم في الاول بس بتجيب نتيجه بعد كده بتفشل المهم الاعتمد في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات

drkim
07-17-2015, 19:50
تحياتى لك اخى الفاضل

احسنت القول فنجد الكثيرين فى هذا المجال يعتقدون ان المؤشرات هى النجاح والكنز فى هذا السوق

وهو خطأ فادح لان اغلب المؤشرات تعيد رسم نفسها وغير صادقه فلا تعتمد عليها واعتمد على علم الشموع اليابانيه

وهذا لا يمنع ان هناك بعض المؤشرات الناجحه مثل الموفينجات والبولينجر والفايبوناشى وغيرهم

dima09
07-22-2015, 20:31
بسم الله الرحمن الرحيم
اصدفائي الاعزاء اعضاء المنتدى
من المعلوم ان سعر الذهب انخفض حاليا في السوق
هل سيؤثر ذلك على الدولار في مواجهة العملات الاخرى خاصة الاورو
وشكرا بالتوفيق ان شاء الله

Abdelhedi
07-22-2015, 20:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ابدء ببسم الله الرحمان الرحيم مرحبا بكم فب المنتدي و ارجو من الله ان تنال اعجابكم تعليقاتي علي مختلف المواضيع
انشاء الله تكون الوحدة العربية اقوي في الايامات القادمة و الله مستعان و شكرا شباب

pepobm
07-23-2015, 21:49
اهلا بكم اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
شكرا اخى الكريم علىموضوعك لانه بيعبر عن حالنا فى حاله السمع عن المواشرات
التوفيق من عند الله

sofien34
07-27-2015, 20:04
المؤشرات هي وسيلة تساعدك على
فهم السوق وتتنبأ بمنحى التداول فالذي
يتنبأ هو أنت وليس المؤشرات يجب
عليك أن تقرأ جيدا المؤشرات وتحط
إحتماليات الخسارة و فشلها

enganas
07-27-2015, 20:37

abdougagi
07-31-2015, 13:41
تعلم ما هي مؤشرات الفوركس الفنية الأقوى لتجارة العملات. إليكم مجموعة من المقالات التي تحمل لمحة عامة عن المؤشرات الفنية والإكسبرتات الأكثر شهرة بين المتداولين. لطالما يجد المتداول نفسه يتخبّط بين تحليل المؤشرات والتضارب بين نتائجها.

ashraf elsharkawy
08-09-2015, 01:40
أخى الكريم جزاك الله عن هذا العمل خيرا إن شاء الله
موضوع أكثر من رائع ووفقك الله وسدد خطاك الى ما ينفعنا جميعا

mh2015
08-09-2015, 12:33
لا انا مش مقتنع بيها بس انا عندي مؤشر البواينجر كويس برتاح ليه لانه موشر صادق اغلب الاحيان مع السعر وكلامك صح الموشرات تتبع السعر وترسم نفسهما مع السعر ...

ebramoh
08-09-2015, 20:21
تحياتي اخوتي بالمنتدى..
تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن..
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات و امتيازاتها..
تقبلوا مروري..

Forex Story
08-11-2015, 06:03
تقبل مروري اخي

romisaa soliman
08-11-2015, 09:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اصدقائي
اتمنى لكم جميعا النجاح والتوفيق والافاده للجميع
شكرا على هذه المعلومات القيمه
تحياتى ..

Shadi
08-11-2015, 09:08
بسم الله الرحمن الرحيم
صديقي الكريم المؤشرات غير مقنعة بحد ذاتها و لا يمكن الاعتماد عليها
و لكنها قد تعطي دلائل تؤكد نحليلاتنا

ebramoh
08-11-2015, 19:08
تحياتي اخوتي بالمنتدى..
لمؤشرات تساعد فقط في معرفة كميفية تحرك السوق..
لابد لك من التعلم عليها خاصة في الحساب التجريبي الذي يعتبر بوابة التاجر في التعلم..
تقبلوا شكري

chelsea1
08-12-2015, 21:08
للاسف اخي الكريم ليس لدجي معلومات دقيقة بخصوص موضوعك حول المؤشرات
ان شاء الله تلاقي اجابة من باقي اعضاء المنتدى

Forex Story
08-20-2015, 06:30
تقبل مروري اخي

abdulmajeed-niz
08-20-2015, 06:54
اخي المؤشرات صحيح انها قد تفشل ولكن الغالبية تكون صحيحة لان الفوركس من اصله لا يحدد اتجاهه الا بالخبار والمؤشرات , ونسبة نجاح المؤشرات تعتمد على عدد المؤشرات فاذا زاد عدد المؤشرات ووجدتها جميعها تشير الى اتجاه معين ف 100 بالمئة ستسلك اتجاه المؤشر الا اذا كان هناك اخبار فانت اولا تحلل بالاخبار بعدين تضع استراتيجياتك ومؤشراتك... تحياتي

huhu1998full2
08-20-2015, 07:54
انا شايف ان المؤشرات دى عامل مساعد بيساعد فى معرفة اتجاه السوق وليس بالضرورة ان السوق يحترم المؤشر لان المؤشرات بتعيد رسم نفسها وليست ثابتة

ASMAA TAHA
08-24-2015, 16:46
طبعا المؤشرات مهمة جدا جدا ولكن لا يمكنك مثلا استخدام مؤشر فقط او الاعتماد عليه هو فقط ولكنك لابد ان تقوم بوضع استراتيجية مدعمة باكثر من مؤشر ولا يمكنك فقط الاعتماد على مؤشر دون استراتيجية

sharshabil
09-01-2015, 00:44
اما لست من المقتنعين في الفوركس و لا اتق ايضا من يقول ان هناك طريقة
او مؤشر نجاحخه تسعين في المئة و هناك من يقول اكتؤر من ذلك ..

forex all arabes
09-07-2015, 22:33
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر غير مقتنع بالمؤشرات لأني سمعت
ان اغلب المؤشرات غير نافعه وتخدع المتداول الذي يستخدمه لهذا فإني أركز على تعلم التحليل الفني الكلاسيكي تحياتى

mokhtarss
09-07-2015, 22:38
اخواني الكرام انا لا اعلم ما هي النماذج بشكل قوي يعني اني اقدر ارد عليك لكن النماذج دي اعتقد انها انواع وانا بحاول افهمها واشكرك علي موضعك وانا هستنا ردود علشان اجمع معلومات عنها

nuclear2010
09-07-2015, 22:59
السلام عليكم جميعا
لايمكن الاعتماد على المورات فقط ياخى فى دخول الصفقات
فالافضل ان تدخل الصفقه اعتمادا على توافق اكثر من عنصر
تقبل تحياتى

farajiing
09-08-2015, 00:07
ان المؤشرات معظمها بيتبع السعر وليس العكس علشان كدة لاتكون فعالة فى معظم الاوقات

marwanadam
09-08-2015, 00:41
الممؤشر اخى هو مساعد ولا يمكن ان تعتمد عليه فى التداول وفى الدخول فى الصفقة الان ستكون معتمد
على شيئ لا يندرج فى التحليل الاساسي لدى من الافضل ان تحليل السوق وان ترى اتجاه السوق وان تشاهد الاخبار
كل هده العوامل ممكن ان تستفد منها فى النجاح فى السوق
وبتوفيق

عاشق الفوركس
09-25-2015, 19:25
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
فعلا كثر الكدب والتحايل والوهم في مجال الفوركس وعلى الجميع الحدر من هته المشاريع التافه بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

dhmo
09-25-2015, 21:35
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
فعلا كثر الكدب والتحايل والوهم في مجال الفوركس وعلى الجميع الحدر من هته المشاريع التافه بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

والحل الامثثل هنا طبعا الالتزام بالقواعد الاساسيه للعمل في المجال ده اخي هيا الاساس بالفعل الي لازم المتاجر يمشي عليها علشان يقدر يحقق لنفسه النجاح الي بيحلم بيه وطبعا
ده اساس الخبره نفسها

a l
09-25-2015, 21:38
اهلا بكم
انا اعمل على المؤشرات والاخبار عندما اقوم بالمتاجرة بالعملات الاجنبية بسوف الفوركس معا
شكرا

nasro_man
09-25-2015, 22:17
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و براكته
بالطبع أخي الكريم لا يوجد مؤشر سحري أو شيئ تنسى من خلاله الخسار كليا فأغلب المؤشرات تعيد رسم نفسها مع الزمن أما البقية فهي مؤشرات تتبع حركة السعر و ليسن زمنية
أنصح بإضافة المؤشرات للتأكيد فقط وليس لتخاذ القرار

big.pharaoh
09-27-2015, 04:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اغلب المؤشرات للاسف تتبع السعر وكلها مؤشرات تعبانه وفميش منها لازمه . لكن مؤشر الفيبوناتشي يعتبر اكثرهم صدقا هو والبولينجر باندز

seifhd
09-30-2015, 23:49
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

tareq sleem
10-31-2015, 23:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم مشكور علي طرح الموضوع**
الجيد والجميل **وشكرا **والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة **

Abdelhedi
10-31-2015, 23:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كيف الحال ارجو ان تنال تعليقاتي اعجابكم و ان يشارك الجميع للاستفادة من بعض و الله مستعان و شكرا :
نعم اخي لا حل اخر لدينا سوي التحليل بالمزشرات و الله مستعان و هي تساعد لا اكثر

aissadz
11-01-2015, 00:03
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

houssemmidou4
12-31-2015, 14:54
نعم اخي انا ايضا كنت مثلك حيث انني اعتمدت على المؤشرات في وقت مضى و لكنها
لم تفدني اطلاقا و لكن عندما استخدمتها 3 مؤشرات مع بعض حققت نتائج كبيرة لم اكن اتخيلها

one k
01-04-2016, 18:28
السلام عليكم ... الحقيقة ان المؤشرات من الحاجات اللي بتجعل الخسارة كتير في التعامل مع التداول ومن المهم ان تتعرف علي الطرق اللي من
الممكن ان تؤدي الي الخسارة ومن المهم التعامل مع اسباب النجاح
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

douerapark
01-04-2016, 18:28
السلام عليكم ... الحقيقة ان المؤشرات من الحاجات اللي بتجعل الخسارة كتير في التعامل مع التداول ومن المهم ان تتعرف علي الطرق اللي من
الممكن ان تؤدي الي الخسارة ومن المهم التعامل مع اسباب النجاح
بالتوفيق ان شاء الله في التداول.

latraaa
01-04-2016, 19:13
و الله يا اخي الكريم، أنا أرى انه لابد من العمل على التداول من خلال العمل على اكثر من مؤشر و أكثر من طريقة لكي نصل إلى الحقيقة التي لابد منها، أما الإعتماد على المؤشر و فقط فهدا أمر خاطئ، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

midoantr12
01-04-2016, 19:38
هو انا مش علرف بس انت صح اية ان فى دقيقة ممكن تحصل كوارس بس لى ناس
وناس ناس بتكسب وناس اللى زينا طبعن بنخسر
فا فعلا انا معاك فى موضع المواشرات ده

douerapark
01-04-2016, 19:44
و الله يا اخي الكريم، أنا أرى انه لابد من العمل على التداول من خلال العمل على اكثر من مؤشر و أكثر من طريقة لكي نصل إلى الحقيقة التي لابد منها، أما الإعتماد على المؤشر و فقط فهدا أمر خاطئ، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله...................................

neverlityouco1
01-10-2016, 14:23
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

yahiahd
01-10-2016, 15:38

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

hmadnahox
01-10-2016, 15:47
يا اخي الكريم نعم والله انا املك مؤشر جد موثوق به يسمى mega** profite من اصدق المؤشرات على وجه الارض
والله الموفق والمعين

samir abdoo
01-10-2016, 15:51
نعم فان متابعة المؤشرات من الاشياء المهمه التي يجب متابعتها
والتداول من خلال مؤشرات القوة النسبيه وهم عبارة عن مؤشر بسيط ومفيد

mip868677
02-29-2016, 23:34
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته كنت أنتضر بفارغ الصبر متل هادا الشرح المفهوم والمفصل تحياتي للكل

dhmo
03-02-2016, 14:28
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته كنت أنتضر بفارغ الصبر متل هادا الشرح المفهوم والمفصل تحياتي للكل

طريقه تعامل مع صبر وبالفعل المتاجر الشاطر هنا الي يقدر يكون ملم بكل طرق التداول والاستراتيجيات والتحاليل في الفوركس علشان يقدر يحقق منها ربح كبير
ويكون افضل في المستقبل

Samir ElRoby
03-02-2016, 14:37
اخى العزيز شكرا لك على طرح
واتمنى ان تستمر فى الافادة لنا وتزويدنا بخبراتك وتجاربك فى مجال الفوركس لان طرح المواضيع دى والنقاشات بيساعدنا اننا نتعلم من الاخطاء ونتعلم حجات مكناش نعرفه
شكرا تقبل مرورى

newlookmostafa
03-02-2016, 15:29
مفيش حاجة مؤكدة فى الفوركس
استفدت من المشاركة وردود الاعضاء عليها منتدى متميز
مشاركات الاعضاء جميلو وايجابية و تساعد فى حل المشكلات وهذا
هو المطلوب حتى يستفيد الجميع

alialkhbeer
03-02-2016, 17:05
تحية طيبة اخواني الاعزاء وبعد :
أشكرك اخي العزيز على شرحك لادارة المخاطر ,,, بالفعل اخي بما انك متاجر يجب ان يكون لديك ادارة للمخاطر التي قد تواجهك في السوق
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح
طاب مساؤكم اخواني

mego997
03-02-2016, 17:23
فعلا اخي الكريم اغلب المؤشرات تتبع السعر وتعيد رسم نفسها ولكن للاسف اغلب الاخوه يقعون في مثل هذه الافخاخ

adel hassan
03-02-2016, 17:24
اخى الكريم المؤشرات ما هى إلا فلتر لتحليل السعر فقط ولا تضمن لك اى نجاح

eslamm
03-02-2016, 18:00
طبعا مفيش كدا خالص
بس انا عموما بتداول بالمؤشرات
صحيح النسبه مبتوصلش ل 100 فى الميه ولا 90 فى الميه
بس على الاقل ربحى بيكون اكثر من خسارتى
======
تقبل مرورى

chnaf
03-02-2016, 18:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس .... :-

aymen.hachani
03-02-2016, 18:26
كما اعتمدت الجمعية العمومية زيادة رأس مال بنك دبي الإسلامي عن طريق اصدار حقوق أولوية تبلغ 988.44 مليون سهماً جديداً وبذلك يرتفع راس مال البنك المدفوع من 3,95 مليار درهم إماراتي وبحد أقصى إلى 4.94 مليار درهم إماراتي.

وقال دبي الأسلامي أن هذه الحقوق على دفعة واحدة أو عبر مجموعة من الإصدارات بعد الحصول على الموافقة اللازمة من الجهات الرقابية المختصة.

eragon
03-02-2016, 18:27
شوف مفيش اي حاجه في السوق نسبة نجاحها 90 % ولو فعلا 90% نسبة النجاح مكنش صاحبها عرضها للبيع , وكان استفاد بيها لمصلحته
ثانيا المؤشرات ممتازه جدا ولكن كل واحد بيستخدمها بالاسلوب اللي يناسبه وعن تجربة شخصيه الايشيموكو والفراكتلز اقوي مؤشرين

aymen.hachani
03-02-2016, 18:28
ويعتبر سوق دبي المالي هو أول سوق مالي يتم طرح أسهمه للاكتتاب العام في الشرق الأوسط وبهذا تكون حكومة دبي رائدة في مجال تخصيص المؤسسات الحكومية في المنطقة. كما يعتبر سوق دبي المالي أول سوق مالي متوافق مع الشريعة الإسلامية وأحكامها في العالم وهو ما يعبر عن الرؤية الطموحة لسمو الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم نائب رئيس الدولة رئيس الحكومة حاكم دبي.

neversi4
03-07-2016, 00:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

dhmo
03-07-2016, 14:59
شوف مفيش اي حاجه في السوق نسبة نجاحها 90 % ولو فعلا 90% نسبة النجاح مكنش صاحبها عرضها للبيع , وكان استفاد بيها لمصلحته
ثانيا المؤشرات ممتازه جدا ولكن كل واحد بيستخدمها بالاسلوب اللي يناسبه وعن تجربة شخصيه الايشيموكو والفراكتلز اقوي مؤشرين

نسبه النجاح على حسب الخبره ايخي وهنا بالطبع والي بيدي لنفسه وقت طويل يدرب ويعمل على الحساب الديمو هيكون افضل في المستقبل وهيقدر يكون الافضل بعد كده لانه اكتسب
خبره جيده بالتدريب على هذا الحساب الديمو

engibrahim.hd
03-07-2016, 15:13

prince9096
03-07-2016, 16:22
السلام وعليكم ورحمه الله والبركه ,شكرا اخي الكريم علئ الموضوع المميز , واتمنئ ان تكرمنا بالعديد من المواضيع الاخرئ ان شا الله

chouaib112
03-13-2016, 01:39
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف خير لا المؤاشرات هي التي تعطينا اتجاه التي يسير نحو السوق وتقبل مروري وشكرا

عبد الرحيم رافا
03-13-2016, 02:29
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بك معنا هنا لنفيد و نستفيد و نتبادل الخبرات ان شاء الله
شوي شوي يعني لفلترة الاتجاه وليس لتأكيده

حسن ياسر
03-13-2016, 02:40
يا اخى المؤشر ده عامل مساعد علشان تقدر تاخد قرارك مش علشان تبنى عليه قرارات فى التداول الخاص بك وانا عن نفسي بحترم مؤشر الايشيموكو

smart vision
03-13-2016, 04:48

الحمد لله على الاقل أول موضوع في المنتدى التقي به و صاحبه ينتقد المؤشرات
أكاد أجزم ان المبتدئين يعتقدون ان السوق ماشي بالمؤشرات

magdy mahmud
03-13-2016, 05:04
ان تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب والذي يحتاج الخبرة و التمعن
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة في الموشرات و امتيازاتها

nader110
03-13-2016, 05:21
لا تعتمدوا ل=علي الموشرات لانها تعطي اشارات كاذبة واللة يشهد علي كلامي خسرت كثيرا بسببها وكل تاجر حر في تجارتة

moodyloveelromansy
03-13-2016, 07:26
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

siddig1987
03-13-2016, 09:02
تعتبر المؤشرات كعوامل مساعده في فهم السوق وبعض خصائصه ونتائجها ليست جيدة لدرجة الاعتماد عليها كليا ولكن يمكنك جمع بعض المؤشرات التي تثق بها وتجمع نتائجها بالاخر

tarek2016
03-13-2016, 11:19
بصراحة اخى الفاضل انا شايف ان المؤشرات دى عامل مساعد بيساعد
فى معرفة اتجاه السوق وليس بالضرورة ان السوق
يحترم المؤشر لان المؤشرات بتعيد رسم نفسها وليست ثابتة
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

lebouziramzinio
03-14-2016, 01:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن

SHA3RAWY
03-14-2016, 01:54
فعلا لا توجد نسب ثقه في اي منتدي وكل واحد يعتمد علي نفسه في هذا المجال
ولا يوجد مساعده لاي شخص فيما عدا نقاط الدعم والمقاومه
تقبل مروري

elnagar
03-14-2016, 02:59
السلام عليكم اخى الكريم أنا لا أقتنع بأي مؤشر لأن لو المؤشر صدق مرة في أي توقع ممكن يخسرك في مرات عديدة لو اعتمدت عليه بالتوفيق للجميع

rafiktlm
03-14-2016, 04:37
نعم المؤشرات في تطور مستمر ولا يمكن إنكارها فقط القول أن هذا المؤشر
سحري فهو كذب لا يوجد مؤشر سحري، أحسن المؤشرات تؤدي بك إلى خسارة لو لم تحسن إستعمالها
المؤشر السحري الوحيد هو إثقانك للتحليل الفني

big.pharaoh
03-14-2016, 08:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..... في مؤشرات محترمه جدا برضو زي البولينجر باندز ومؤشر فيبوناتشي. دي مؤشرات كويسه

mohamed naga
03-14-2016, 13:28
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله

ملاك الروح
03-15-2016, 01:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالنسبة لي اعتبر المؤشرات فاشلة حيث انها تعطي اعادة رسم نفسها ولا انصح بها
اتمنى لك التوفيق

hossam elsayed
03-15-2016, 01:04
السلام عليكم اخى الكريم
المؤشرات ما هى الا آداة مشاعده فقط لا نعتمد عليها كليا فى الدخول الى الصفقه
و لكن التحليل هو الاساس و ليس المؤشر

youssef salieb
03-15-2016, 01:11
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
اهلا ومرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اللهمم وفققكم وفقا كثيرا ابشركم بأنكم اخترتو مكانا صحيحا وهو تجاره الفوركس وهى تعد من احدى واوقى التجاره فى العالم وهى مربحه جداااا واتمنى لكم دوام النجاح والتوفيق
حياكم الله اخوانى واخواتى واتمنى لكم ربح وفير
مع كامل احترامى لكم جميعا وشكرا لكم والسلام عليكم

muhammed123
03-15-2016, 01:25
السلام عليك اخى اتمنى ان من مشار:accute::accute:كتى ان تفيديك وتقبل مروري

YSN
03-15-2016, 01:25
السلام عليكم
اخى الكريم المؤشر ليس بساحر يتوقع اتجاه السوق فهو مبنى على قاعده حسابيه معينيه حيث يقوم
بتجميع بيانات عن السوق ويحللها ويحدد ما سيحصل على السوق بناء على الماضى فهو تسهيل
للعمليات الحسابيه مثل تشبع السوق طلبات البيع والشراء
ضمان الربح يقتصر على مدى فهمك وادراكك لفائده المؤشر وكيف تعوض النقص فيه او تتاكد من معطياته
تقبلوا مرورى

nemo2014
03-15-2016, 01:31
اهلا وسهلا بك أخي العزيز
ليس شيئ يسميه الربح بنسبة كبيرة لان المؤشرات مجرد عوامل مساعدة في التحليل ليس الا
وكما ان الربح دون اي خسارة بمؤشر ما ليس سليما في عالم الفوركس
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

mego997
03-19-2016, 19:30
فعلا اخي الكريم اغلب المؤشرات تتبع السعر وتعيد رسم نفسها ولكن للاسف اغلب الاخوه يقعون في مثل هذه الافخاخ

islamhd
03-19-2016, 21:21

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

zizo199
03-28-2016, 15:50
تقبل مروري اخي