PDA

View Full Version : مدة التداول

Pages : [1] 2 3

rafik23
11-11-2014, 23:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل واحد يقول لنا كم أستغرق من الوقت حتى يصل ألى تحقيق الأرباح الهامة في التداول حتى الأن وشكرا
و :bravo::bravo:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

abdelhak redouane
11-22-2014, 15:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان الوصول الى تحقيق الارباح يحتاج الى فترة طويلة والى صبر كبير لانك في اول الامر لن تحصل شيئا
بالتوفيق للجميع

مصطفى حمدان
11-23-2014, 21:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل حتى الان لم استطيع ان احقق اى اربح تذكر على الرغم من وجودى فى السوق مدة تتجاوز السنتين ولكن ان شاء الله اسعى الى الاستمرار

hunter_world
11-24-2014, 00:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخي الكريم انا عن نفسي وقت الشغل بتاعي يوميا مش كتير لان انا عن نفسي مش احب اقعد كتير

ForexLaw
11-24-2014, 00:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الكريم على هذا الطرح المقدم على هذه المعلومات ارجوا ان يستفيد كل الاعضاء من هذه المعلومات القيمة والمفيدة وبالتوفيق للجميع*

eslam22
11-24-2014, 23:59
اعتقد ان التادلو ليس مطلوب بوقت على الطلاق ف الوقت هو بيبقا انك لازم انك تمتلك الخبهر الكافيه الى هتقدر اناه تساعدك بشكل كبير ف بالتفويق لك اخى الكريم وتقبل تحياتى لك شكرا اخى الكريم على هذا الموضوع المهم جدا بالتوفيق

benchou-ahfd
11-25-2014, 00:22
انا دخلت الفوركس منذ ستة اشهر تقريبا اين بدات التداول و انا لم احقق اي ربح الى اللحظة حققت بعض الارباح البسيطة التي سرعان ما خسرتها و خسرت حسابي مرتين و كانت خسارة مدوية و انا الان بحول الله أاسس لتجارتي من جديد

medo2013
11-25-2014, 00:27
التداول بيكون هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 ساعات وهى صفقة قصيرة وممكن بيكون حسب السعر اللى عوزين نوصلة

ForexLaw
11-25-2014, 00:45
السلام عليكم ورحمة الله شكرا اخي العزيز أتمنى ان يستفيد جميع الاعضاء من المعلومات التي تناقش في المنتدى مع التوفيق للجميع

al.ho2
11-25-2014, 00:48
اعتقد ان الطريقه هى الى بتبقا م اهم من الوقت الى هتقدر انها تفيدك اكتر من الوقت بكتير اوى ف بالشكر والتحيه لك وان الوقت ممكن انه يتخحكم فى حجم خسارتك ومكسبك وان دا امر طبيعى تقوعه فلا تبالغ فى المواعيد

esshazly
11-25-2014, 01:55
السلام عليكم ... مدة التداول بتختلف من حد للتاني لان الناس كلها بتشتغل علي فريمات مختلفة انت ممكن تشتغل علي الساعه وغيرنا ممكن يشتغل علي اليوم ... بالتوفيق ان شاء الله اتمني لك البركة في الدنيا والاخرة

doola2020
11-25-2014, 18:44
والله علي حسب الصفقات اللي انا داخلها في صفقات بتفضل لمدة اسبوع او اكثر وفي صفقات تانية ممكن اقفلها في نفس اليوم طالما جابت التارجت اللي انا محدده

pacMAN
11-25-2014, 18:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
حتى أصل ألى تحقيق الأرباح الهامة في التداول يلزمني شهرين
إن شاء الله بالأرباح و طاب يومك بحول الله صديقي الغالي

adil17
11-25-2014, 18:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم منذ خمس سنوات و انا في هذا السوق و ما زلت في مرحلة التذبذب بين الربح و الخسارة و هذا السوق جد صعب

محمود مرعى
11-25-2014, 18:57
كل واحد يقول لنا كم أستغرق من الوقت حتى يصل ألى تحقيق الأرباح الهامة في التداول حتى الأن وشكرا

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته والله يا اخى رفيق الموضوع مش بالوقت فانا اعرف تجار كتير جدا قدرت انها تحقق ربح كبير فى وقت قصير جدا لكن التجار دى قدرت انها توصل
للنجاح ده من خلال انها تعبت فى التعليم وكمان طبقت كل حاجة اتعلمتها على حساب ديمو لحد ما قدرت فعلا انها توصل لدرجة كبيرة من الخبرة وربنا يكرمنا كلنا ان شاء الله

sharshabil
11-25-2014, 20:29
ل ا اهرف ان كان الشخص الذي تبحث عنه موجود
الاننا تقريبا عنجنا نفس المشكلة و هي الخسارة و اغلاق الحسابات و قلة هم من يسحبةن و ليس بتلك الصورة

medomedomedo
11-25-2014, 20:56
لم اصل الي الارباح الهامه التي يمكن ان توثر علي مستقبلي في هذا المجال ولكن مازلت احول ان اتعلم واتدرب حتي اصل الي كل مااريده في مجال الفوركس وبالتاكيد سوف اصل في يوم ما الي ما اتمني ان اصل اليه

toutou1
11-28-2014, 10:12
السلام عليكم ... مدة التداول بتختلف من حد للتاني لان الناس كلها بتشتغل علي فريمات مختلفة انت ممكن تشتغل علي الساعه وغيرنا ممكن يشتغل علي اليوم ... بالتوفيق ان شاء الله اتمني لك البركة في الدنيا والاخرة

nassar.ali
11-28-2014, 10:56
ان الربح يحتاج الى المزيد من الصبر ويحتاج الى مزيد من الوقت ولا ياتى بالساهل انما يحتاج الى زيادة خبرة حتى تتمكن من جنى الارباح ولا يمكن تحديد وقت معين للربح

allh
11-28-2014, 11:11
اعتقد ان السوق هو الى بقدر يقرر دا اخى الكريم فى الحاله الى حان فيها ددى فلا احى يستطيع ان يفعل اى شىء والسوق غير مستقر على الطلاق اخى الكريم لا زمت بقا عارف نا السوق هو الى بيدقر يحددلك المده بشكل كبيبر ف بالتوفيق لك اخى الكريم انشاء الله

senaeslam
11-28-2014, 11:14
السلام عليك يا اخى اولا انا اقول اذا تعلمت هذا امجال جيدا وتعلمت كيفية ان تحلل السوق وتعلمت الصبر وعدم الطمع فانك ستحقق فى وقت قصير ما تتمناه من ارباح تساعدك للتقدم اكثر فى هذا المجال

toutou1
11-29-2014, 21:55
السلام عليك يا اخى اولا انا اقول اذا تعلمت هذا امجال جيدا وتعلمت كيفية ان تحلل السوق وتعلمت الصبر وعدم الطمع فانك ستحقق فى وقت قصير ما تتمناه من ارباح تساعدك للتقدم اكثر فى هذا المجال

ynwa1892
11-30-2014, 01:24
السلام اخي هذا راجع الى قدرتك في الاستعاب والادراك لان سوق الفوركس ليس بالامر الهين انصحك ان تقضي وقت طويل في الحساب الديمو
وفقك الله

lyes1977
12-07-2014, 22:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بك اخي الكريم بالمنتدى الكريم نعم اخي يلزمك وقت طويل في الحقيقة حتى تستطيع ايجاد طريقة او خطة تساعدك على تحقيق بعض الارباح وعندما نشاهد الاخ حمدان بان له اكثر من سنتين ولم يحقق اي ربح فهدا يدل على مدى صعوبة الامر ، شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق

xdorex
12-08-2014, 17:47
في الواقع لحد الان الخسائر اكبر من الارباح ولكن ان شاء الله مع الوقت سيتم تعويض كل شيئ
لن نستسلم ابدا بارك الله فيك بتوفيق في تجارتك

amermazzen
12-08-2014, 19:56
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم مشكور على النقطة الهامة أنا شخصيا كانت فترة تدريبي في الفوركس حوالي 8 اشر منا لتعلم خاصة عن طريق الحساب التجريبي الذي يعبتر بوابة التاجر في التعلم الجيد وكسب الخبرة الكافية لأن التعلم الجيد في الفركس هو اساس النجاح بالتوفيق.

ASMAA TAHA
12-09-2014, 05:00
مدة التداول بتختلف من متداول لاخر
لان كل متداول بيعتمد على استراتيجية مختلفة عن المتداول الاخر
هناك متداولين بيشتغلوا اسكالبينج بتكون مدة التداول لا تزيد عن نصف ساعة وهناك اخرين صفقاتهم بتستمر بالشهور بل بالسنين

ايوسف
12-09-2014, 05:25
بسم الله الرحمان الرحيم كما قال الزملاء اختلاف مدة التداول باختلاف الاسلوب المتبع , ولكن أهم مسألة هي الصبر فهو مفتاح الفرج
:ok:

chouai
12-13-2014, 11:57

tamaha
12-13-2014, 23:37
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع عن مكده التداول يا اخى فى عالم الفوركس

ghiles
12-13-2014, 23:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي العزيز انا شخصيا بقية مدة ستة اشهر لكي اصبحت ارباح
هائلة ولاكن في الوضع التجريبي ولاكن في الوضع الحقيقي لم اجرب بعد

sarass11a
12-13-2014, 23:43
السلام عليكم اخى الكريم اتمنى لك التوفيق لكنى لسة مبتدئة فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا و تقبل مرورى و بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا

Saudi
12-13-2014, 23:45
السلام عليكم ان تحلل السوق وتعلمت الصبر وعدم الطمع فانك ستحقق
وقت طويل في الحقيقة حتى تستطيع ايجاد طريقة او خطة تساعدك على تحقيق
الناس كلها بتشتغل علي فريمات انت مدة التداول

Mohamed Fadhel
12-13-2014, 23:45
التداول بيكون هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 ساعات وهى صفقة قصيرة
موضوع مميز و غاية في الأهمية
تقبل مروري و بالتوفيق

josefsatriani
12-13-2014, 23:48
السلاام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اخي الكرييم بالنسبة للوقت المستغرق للكسب ليس هدا ما يحدد لك ان كنت مستعد للتداول او لا
اخيي الكريم من الافضل ان تكون لك الخبرة الكافية فقط لتتمكن من التداول و تحقييق الاربااح
شكرا

حسنى صادق
12-13-2014, 23:49
اعتقد ان مدة التداول تتراوح ما بين فترات مختلفة على حسب المتداولين انفسهم و هل هم من متداولى المدى البعيد م القريب

belhadjnokia
12-14-2014, 01:22
اهلا وسهلا بك اخي الكريم بالمنتدى الكريم نعم اخي يلزمك وقت طويل في الحقيقة حتى تستطيع ايجاد طريقة
او خطة تساعدك على تحقيق بعض الارباح وعندما نشاهد الاخ حمدان بان له اكثر من سنتين ولم يحقق اي ربح فهدا
يدل على مدى صعوبة الامر ، شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق...

amir15b
12-14-2014, 07:47
اخى الكريم لقد استغرقت 6 اشهر لكى استطيع تعلم الفوركس جيدا واكتسب خبرى كافيه للتدوال وبدأت بدخول الصفقات واستطعت تحقيق ارباح جيدة مع استخدام التحليلات المهمه للصفقه قبل دخولها ولكن للاسف تعرض حسابى للمرجنه فى احد الصفقات التى انقلب فيها السوق على اتجاه دخولى للصفقه

haythem99
12-14-2014, 09:57
اهلا وسهلا بك اخي الكريم بالمنتدى الكريم نعم اخي يلزمك وقت طويل في الحقيقة
تستطيع ايجاد طريقة او خطة تساعدك على تحقيق بعض الارباح

swhaa9d
12-14-2014, 19:22
التداول بيكون هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة
وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 ساعات وهى صفقة قصيرة وممكن بيكون حسب السعر اللى عوزين نوصلة
وبالتوفيق ان شاء الله

aboubakeur_m12
12-14-2014, 19:28
شخصيا ارى انه لا يمكن الاجابة عن مثل هاته الاسئلة لان تحقيق الربح في الفوركس ليس قطعي و لايعتمد على وقت او مدة محددة و لكل صفقة او تحليل و ايجابياته و سلبياته كما ان المؤشر او الوضع الاقتصادي للدول يعتبر عامل في تحديد الربح .

said1998
12-14-2014, 19:30
يا اخي العزيز
لازم تفهم ان الوصول الى الربح ليس سهلا بل يجب ان تكون لك العزيمة و الارادة و العزم لكي تبدا في الربح الموفق

magic777
12-15-2014, 02:50
شخصيا ارى انه لا يمكن الاجابة عن مثل هاته الاسئلة لان تحقيق الربح في الفوركس ليس قطعي و لايعتمد على وقت او مدة محددة و لكل صفقة او تحليل و ايجابياته و سلبياته كما ان المؤشر او الوضع الاقتصادي للدول يعتبر عامل في تحديد الربح .

اكيد هو تحقيق الربح في الفوركس بيكون على حسب السوق وكده وده طبيعي ان المجال ده علشان اصلا مش مستقر على حال ولا يمكن تعمل منه اصلا مرتب ثابت وكده
يبقى الافضل تمشي مع الاتجاه وخلاص

adel25021
12-15-2014, 19:48
التجارة فى الفوركس ليس لها مدة محددة و بهذا يجب التجارة فى الفوركس بشكل دائم و انا ضامن انى احقق ارباح كبيرة فى الفوركس فى المستقبل حتى اتمكن من الاستمرار فى الفوركس فى المستقبل

juba7abood
12-26-2014, 05:57
السلام عليكم
انا دخلت الفوركس منذ ستة اشهر تقريبا اين بدات التداول و انا لم احقق اي ربح الى اللحظة حققت بعض الارباح البسيطة التي سرعان ما خسرتها و خسرت حسابي مرتين و كانت خسارة مدوية و انا الان بحول الله أاسس لتجارتي من جديد
تقبل مروري ♥6♠♥♠

ahmed mahmoud abdelhady
12-28-2014, 16:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته ♥
بعد التحيه أخي الكريم ..
انا عضو مبتدأ لا يمكنني أن أفيدك كثيير
توجه إلى القسم الفني سوف يعطيك المعلومات الاكثر افااده
اتمني للجميع الربح
♥ تقبل مروري----♠○-

antonioforex
12-28-2014, 16:09
السلام عليكم
بالنسبة لي اخي لازلت اتعلم في الحساب الديمو حتى اجد استراتيجية جيدة لادخل بها للحساب الحقيقي
و اتمنى لك النجاح في تداولاتك اخي الفاضل سلام.

kokou
01-05-2015, 00:23

hpacer
01-08-2015, 01:05
اعتقد ان التادلو ليس مطلوب بوقت على الطلاق ف الوقت هو بيبقا انك لازم انك تمتلك الخبهر الكافيه الى هتقدر اناه تساعدك بشكل كبير ف بالتفويق لك اخى الكريم وتقبل تحياتى لك شكرا اخى الكريم على هذا الموضوع المهم جدا بالتوفيق

forexaly5
01-08-2015, 01:14
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته فالحقيقة أنا هنا مند سنتين تقريبا و مازلت أتعلم و كل متداول مازال يتعلم مهما بلغث خبرته المهم الآن أحقق أرباح لا بأس بها و الحمد الله

ssnsafi
01-08-2015, 01:15
بدأت التعرف على الفوركس منذ سنة تقريبا والى الان لم اسحب أي ربح و السبب يعود لي لانني لا اتعلم من اخطائي ففي اخر تداول لي خسرت 700 دولار أي كل رصيدي لأاني ارفض تحديد الستوب لوز فانا اكرهه وهذا الكره للستوب لوز سبب لي خسارة رصيدي و تمرجن حسابي اربع او خمس مرات ولكن ساحاول ان اجبر نفسي على وضع الستوب لوز في صفقاتي عندما اعود مرة اخرى الى المتاجرة باالحقيقي

mons
01-08-2015, 01:27
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته بصراحه اخي الكريم حتى الان لم اصل الى الارباح لاني لسه جديد واعتقد يستغرق فتره طويل جدا ويحتاج صبر في مره اول لم احصل عى اي شيء لذالك يحتاج صبر وشكرا

hamoeslam
01-08-2015, 03:23
في البدايه ستجد صعوبه في التداول ولكن مع زياده الخبره ستعرف الوقت المناسب لاتمام عمليه التداول متل التداول اثناء الاخبار وبالممارسه ستزداد مشاركتك وتداولك لوقت اطول

sara..
01-08-2015, 15:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل حتى الان لم استطيع ان احقق اى اربح تذكر على الرغم من وجودى فى السوق مدة تتجاوز السنتين ولكن ان شاء الله اسعى الى الاستمرار

Yamen123
01-17-2015, 13:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان الوصول الى تحقيق الارباح يحتاج الى فترة طويلة والى صبر كبير لانك في اول الامر لن تحصل شيئا
بالتوفيق للجميع

mesteraden
01-17-2015, 14:28
اخي الكريم بالنسبة لي عمري في الفوركس اكثر من ثلاث سنوات ولكن للأسف الشديد الى يومنا هذا لم اذق طعم الربح لأني متخبط في الفوركس ولم اتوصل الى اي استراتيجية تمكنني من الربح وكذلك لأني لااتبع أدارة ماليه جيدا واتداول بشكل عشوائي واتمنى لك التوفيق

aseer
01-17-2015, 14:34
السلام عليكم اخى الكريم اما بعد

انا متهور ومن اولها بدات حساب حقيقى ومرجنت 4 حسبات بس دلوقتى الحمد لله الواحد وصل مستوى كويس

walla2a
01-17-2015, 14:42
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
بالنسبة لي بدأت العمل في الفوركس منذ سنتين تقريبا وقضيت فترة كبيرة في الدراسة والتعلم والتدرب على الديمو وعندما بدأت في التداول على الحساب الحقيقي وهدفي هو الحصول على 10 نقاط يومية فقط

eragon
01-17-2015, 16:27
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا قضيت حوالي شهرين علي الحساب التجريبي ثم انتقلت الي الحساب الحقيقي بعد ذلك
ومن ثم بدائت في تحقيق الارباح ولكن تم مرجنة حسابي بسبب ربطه بسيجنال

dolaxx123
01-17-2015, 17:08
اعتقد اخى اكلرمي نا المده دى مهمه بشكلك بيرخ اى اكلرمي اباتلوفيق كل انشاء الهل تقبتل حياتى لك بالتوفيق كل اخى اكلريم\
شكراكل

mons
01-18-2015, 16:36
بصراحه يااخي الكريم انا لسه مبتديء في مجال الفوركس ولم احقق اي ربح الى اليوم لأني لم اتداول على الحساب الحقيقي ومشواري لسه طويل يعني يلزمني وقت طويل قبل ان ابدأ بالتداول على الحساب الحقيقي وتقبل مروري

swhaa9d
01-18-2015, 16:44
اعتقد ان الطريقه هى الى بتبقا م اهم من الوقت الى هتقدر انها تفيدك اكتر من الوقت بكتير اوى
بالشكر والتحيه لك وان الوقت ممكن انه يتخحكم فى حجم خسارتك ومكسبك وان دا امر طبيعى تقوعه فلا تبالغ فى المواعيد
موفق ان شاء الله

mona.
01-18-2015, 16:56

ibrahim forex
01-18-2015, 18:58
التداول بيكون هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 ساعات وهى صفقة قصيرة وممكن بيكون حسب السعر اللى عوزين نوصلة

tedjboyka
01-19-2015, 22:36
كل واحد و طريقته في المتاجرة فهناك من يعتمد على الصفقات الطويل و من وجهة نظري هي المضمونة و المربحة و هناك من يعتمد على الصفقات القصيرة و هده لازم تكون عندك خبرة كافية و خصوصا لو استعملت السكالبينج

Doodysamsom
01-19-2015, 22:50
وعليكم السلام ورحمة الله...زز
اعتقد ان المدة الكافية لتحقيق الارباح تكون لا تقل عن 4 او 6 شهووووووووووووور؟
من تعليم لتدريب على الحساب التجريبى

ameen
01-20-2015, 00:36

real steel
01-20-2015, 17:17
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته مدة التداول و على النصائح التي تقدمت بها و التي أتمنى أن تكون دات فائدة إن شاء الله و يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع أخرى إن شاء الله

hananll
01-21-2015, 17:45
الطريقه هى الى بتبقا م اهم من الوقت الى هتقدر انها تفيدك اكتر من الوقت بكتير اوى ف بالشكر والتحيه لك
وان الوقت ممكن انه يتخحكم فى حجم خسارتك ومكسبك وان دا امر طبيعى تقوعه

walidqse
01-21-2015, 21:20
هناك متداولين بيشتغلوا اسكالبينج بتكون مدة التداول لا تزيد عن نصف ساعة وهناك اخرين صفقاتهم بتستمر بالشهور بل بالسنين

nagwann
01-23-2015, 11:43
أهلا وسهلا بحضرتك نورت المنتدى وعالم الفوريكس كله
ناس هنا كتير بتعتمد على البونص وتقوم بصفقات صغيرة
فلسه بدرى على مرحلة جنى أرباح مرضية لسه بدايات

Ahmed Sameh
01-23-2015, 12:02
السلام عليكم اخى الكريم .. ما اردت التنوية عنه ان تحقيق الارباح فى بداية الأمر ليس بالشئ الهام مثل فهم السوق نفسه وان تصبح خبيرا فيه وهذا يتطلب وقت ومجهود عالى .. فالكثير ممن يدخلون هذا المجال لتحقيق ارباح عالية وهذا شئ جيد ولكن لا ينفع بدون الخبرة التى تتطلب وقت طويل كما ان الربح يتوقف ايضا على مقدار ما تتاجر به من العملة خاصة وان كنت تسعى للأرباح الكبيرة لذا ينصح بعض خبراء الفوركس بالعمل مدة 6 اشهر على حسابات وهمية Demo كى تكون خبيرا وملما بهذا المجال .

mona.
01-23-2015, 12:22

magic777
01-23-2015, 12:38

بالضبط كده اخي اغلب الي هنا لسه في البدايات اما لسه بيتعلموا او لسه بيجمعوا بونص او لسه بيخسروا يعني مافيش حد الا قليل اوي الي وصل لمرحله
جني الارباح المستمره دي

swhaa9d
01-23-2015, 12:56
اعتقد ان التداول ليس مطلوب بوقت على الطلاق ف الوقت هو بيبقا انك لازم انك تمتلك الخبره
الكافيه الى هتقدر انها تساعدك بشكل كبير الطريقه هى الى بتبقا م اهم من الوقت الى هتقدر انها تفيدك اكتر من الوقت بكتير
وان الوقت ممكن انه يتحكم فى حجم خسارتك ومكسبك وان دا امر طبيعى تقوعه فلا تبالغ فى المواعيد
فـ بالتفويق لك اخى الكريم
وتقبل تحياتى لك شكرا اخى الكريم على هذا الموضوع المهم جدا بالتوفيق

mohamed bnali
01-23-2015, 14:12
المدة لا تفرق اخي الكريم ولكنه درجة الدكاء لدى التاجر او العضو ومدى قابليته لاستيعاب الدروس والشروحات
وكيف يستفيد منها وياخد منها التجربة والخبرة الكافية التي تعينه في تداوله وفتحه الصفقات
كل دلك مبني على قابلية الفررد في التعلم والاستيعاب هل هو سريع البديهة ام ثقيل والمدة ليست مهمة في بعض الاحيان ادا كان الفرد له القابلية والادوات واشروط التي تمكنه من ان يصير تاجرا ناجحا
وتقبلوا مروري

anwerhamo
01-23-2015, 14:19
اهى الوقت كيفما شئت فكل متداول له الوقت المحبب له والذى يتوفر لديه من وقت للتداول فيختلف كل شخص غيرالاخر انا احب التداول ليلا ويكون وقتى لا يزيد عن 5ساعات يوميا واحيانا يوم بعد يوم ويحقق لى ارباح كويسه ولاكن الاهم من الوقت هو تحليلك الفنى للصفقه واختيار الصفقه جيدا

Ahmed Taher M
01-23-2015, 14:23
بالتوفيق للجميع

mohamed bnali
01-23-2015, 14:38
المدة لا تفرق اخي الكريم ولكنه درجة الدكاء لدى التاجر او العضو ومدى قابليته لاستيعاب الدروس والشروحات
وكيف يستفيد منها وياخد منها التجربة والخبرة الكافية التي تعينه في تداوله وفتحه الصفقات
كل دلك مبني على قابلية الفررد في التعلم والاستيعاب هل هو سريع البديهة ام ثقيل والمدة ليست مهمة في بعض الاحيان ادا كان الفرد له القابلية والادوات واشروط التي تمكنه من ان يصير تاجرا ناجحا
وتقبلوا مروري

مصراوى
01-23-2015, 14:46
اخى الكريم اعتقد انة من الافضل ان تقوم بالتدريب على الحساب التجريبى الكثير من الوقت كما لابد من التعلم من القسم التعليمى الموجود بالمنتدى وبالتوفيق للجميع

GM.LAVAL
01-23-2015, 15:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مرحبا اخى الكريم وإخوانى الافاضل
اخى فى الله ليس عليك ان تسئل هذا السؤال لان هذا يعتمد على سرعة فهمك وتقبلك لسوق الفوركس ومتوقف على مدى جهدك الشخصى والارباح دائما موجودة إن شاء الله

hamed ali
01-23-2015, 15:12
السلام عليكم
انا ليا حوالى العام تقريبا ولكن ليست متواصله ولم اصل الى غايتى من التداول
حتى الان ولكن اعتقد انى اسير على المسار الصحيح
تقبلوا مرورى

mohamedsaber
01-23-2015, 15:16
السوق مفتوح 24 ساعة وفي كل ثانية السعر بيتحرك و في كل حركة ربح و خسارة
لذلك لا يوجد وقت معين تتاجر فيه لانك تقدر تتاجر في اي وقت وتحقق ارباح في اي وقت
تقبل مروري اخي مشكورا

hananll
01-23-2015, 15:16
التداول بيكون هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة
وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 ساعات وهى صفقة قصيرة وممكن بيكون حسب السعر

شبه منحرف
01-23-2015, 15:40
لايوجد اخى الكريم مده محدده للتداول ولكن تكون حسب الفرص التى تاتى امامك على البشارت يعنى ممكن ييجى عليك اسبوع كامل من غير صفقات

payza
01-23-2015, 16:32
كل يوم علي الاقل اقضي حوالي 5 ساعات يوميا في التدوال في الوفركيس ودا مش علي طول يعني علي حسب الوقت المتاح لي يوميا ..............

hananll
01-23-2015, 21:14
وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 ساعات وهى صفقة قصيرة وممكن بيكون حسب السعر

mona.
01-23-2015, 21:50
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل حتى الان لم استطيع ان احقق اى اربح تذكر على الرغم من وجودى فى السوق مدة تتجاوز السنتين ولكن ان شاء الله اسعى الى الاستمرار

hicham1991
01-23-2015, 21:50

ShougySalout
01-23-2015, 22:01

hamdochi
01-23-2015, 22:25
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه بالنسبة لي عمري في الفوركس اكثر من سنتين ولكن للأسف الشديد
الى يومنا هذا لم اذق طعم الربح لأني متخبط في الفوركس ولم اتوصل الى اي استراتيجية تمكنني من الربح
وكذلك لأني لااتبع أدارة ماليه جيدا واتداول بشكل عشوائي بالتوفيق ان شاء الله

mida2014
01-23-2015, 22:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي المدة لاتعكس الارباح يمكن لشخص مبتدا ان يحقق ارباح اكثر منك في فترة قصيرة
وهدا عير مهم المهم هو المحافضة على الارباح

karim02
01-23-2015, 22:29
الوصول إلى الرباح و الهدف هدا يختلف من صفقة لأخرى ؛ ولهدا من الصعب إعطاء المدة الزمنية التي تستغرقها الصفقة وكدلك هي راجعة إلى إستراتيجية العمل
وأتمنى التوفيق للجميع

samir33
01-23-2015, 22:36
انا بصراحة مند اكثر من ثلاثة شهور اقوم بالتداول في الحساب الحقيق
و لم احقق اي ارباح بالعكس انا ما زلت في مرحلة الخسارة او التعلم

boulafrah
01-23-2015, 22:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بتبقا م اهم من الوقت الى هتقدر انها تفيدك اكتر من الوقت بكتير اوى ف بالشكر الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة وتستغرق حوالى 8 ساعات او 6ساعات وهى صفقة قصيرة وممكن بيكون حسب السعر اللى والتحيه لك وان الوقت ممكن انه يتخحكم فى حجم خسارتك ومكسبك وان دا امر طبيعى تقوعه فلا تبالغ

---------- Post added at 08:42 PM ---------- Previous post was at 08:41 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياراهم من الوقت الى هتقدر انها تفيدك اكتر من الوقت بكتير اوى ف بالشكر الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة وتستغرقيت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

arabien
01-23-2015, 23:08
الفوركس علم صعب ومعقد .
أكثر من 90% من المتاجرين يخسرون .
عن تجربة شخصية أكبر مبلغ ربحته كن 2000 $ وذلك حين اصبر على
الربح مثل ما اصبر على الخسارة .

moheb12
01-23-2015, 23:29
اخي الكريم لا يوجد وقت محدد او ثابت لللتعلم وكسب الخبرة في الفوركس لا ن الفوركس سوق خطر جدا ويحتاج الي وقت كبير حتي تتمكن من تعلمه الربح منه وتقبل مروري

azerty
01-25-2015, 05:03
اخي وصلت مدة تعلمي قرابة الاربع اشهر لاتمكن من تحقيق اول ربح لي من الفوركس وهو 14 دولار كبداية
والان اسحب شهريا مبلغ لا يتجاوز ال 50 دولار وابقي على الباقي كراس مال مضاف بالتوفيق

majed
01-25-2015, 05:07
اظن اخي الكريم ان الأهداف في الفوركس مستمرة
فانك تحقق هدفك في صفقة لتضع لنفسك هدف جديد في صفقات
لكن لتعلم ان الهدف الوحيد والنهائي هو الربح ... والتوقف يكون حسب فناعاتك في ربحك
وبالتوفيق

LOTFIHSE
01-25-2015, 13:49
انا اقول اذا تعلمت هذا امجال جيدا وتعلمت كيفية ان تحلل السوق وتعلمت الصبر وعدم الطمع فانك ستحقق فى وقت قصير ما تتمناه من ارباح تساعدك للتقدم اكثر فى هذا المجال

donya22z
01-25-2015, 14:02
اخي الكريم منذ خمس سنوات و انا في هذا السوق و ما زلت في مرحلة التذبذب بين الربح و الخسارة و هذا السوق جد صعب

sayed55q
01-25-2015, 14:03

mousa67
01-25-2015, 14:04

naeldawood218
01-25-2015, 14:26
لا يهم مدة التداول المهم الواحد اتعلم من خلال الفترة دى ولكن فى ناس لسه ماتعلمتش لذلك اقول ان التعلم من خلال الخسارة شئ مفيد وان المدة كانت سنه تقريبا من اجل فهم كل ما يحدث وعدم ارتكاب الاخطاء مرة اخرى فى المتاجرة

payza
01-25-2015, 16:23
مدة التداول كبيرة في التعلم علي التجريبي لكن علي الحقيقي علي حسب توافر فرص علي الشارت يا غالي والاهم عندك التعلم قبل اي شي تحيتي للك يا خي ......

omarMorsey675
01-25-2015, 16:38
اكيد مدة لا تقل 6 اشهر حتى تمكنت من معالجة ارباح الخسارة وان اقوم بالمتاجرة على حساب ديمو استمر فترة كبيرة ولكن كان الافضل ليا وانا اظن ان التداول يحتاج وقت كبير لتحقيق ارباح كبيرة والله الموفق

mooor
01-25-2015, 18:12
اخي العزيز لقد استغرقت 6 شهور حتي افهم معظم الاشياء
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

alyaall
01-25-2015, 18:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم وجزاك الله خيرا كثيرا
انا مبتدئ ولا استطيع مساعدتك
مع اطيب تمنياتى بالتوفيق للجميع

Hishamsaeed
01-25-2015, 18:23
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته .....
اظن ان الأهداف في الفوركس مستمرة
فانك تحقق هدفك في صفقة لتضع لنفسك هدف جديد في صفقات
لكن لتعلم ان الهدف الوحيد والنهائي هو الربح ... والتوقف يكون حسب فناعاتك في ربحك
وبالتوفيق

---------- Post added at 03:23 PM ---------- Previous post was at 03:21 PM ----------

اذا تعلمت هذا امجال جيدا وتعلمت كيفية ان تحلل السوق وتعلمت الصبر وعدم الطمع فانك ستحقق فى وقت قصير ما تتمناه من ارباح تساعدك للتقدم اكثر فى هذا المجال

alyaall
01-25-2015, 18:23
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم وجزاك الله خيرا كثيرا
اعتقد الطريقه اهم م الوقت
مع اطيب تمنياتى بالتوفيق للجميع

eslam88as
01-26-2015, 14:21
لا استطيع ان افيدك اخى فانا لم اتداول بعد و بذلك لم احقق ارباح لاننى مازالت مبتدئ اقوم بعمل الردود و جمع البونص
حتى استطيع ان اتداول بها و اتمنى ان يقوم خبير فوركس بالرد عليك

yasme
01-26-2015, 14:22
السلام عليكم ورحمه الله
اعتقد ان التادلو ليس مطلوب بوقت على الطلاق ف الوقت هو بيبقا انك لازم انك تمتلك الخبهر الكافيه
الى هتقدر اناه تساعدك بشكل كبير ف بالتفويق لك اخى الكريم وتقبل تحياتى لك شكرا اخى الكريم على هذا الموضوع المهم جدا بالتوفيق

ramdani
01-26-2015, 14:37
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم تحقيق الأرباح الهامة في التداول ليس امرا سهلا

zuma007
01-26-2015, 19:42
لا تقل 6 اشهر حتى تمكنت من معالجة ارباح الخسارة وان اقوم بالمتاجرة على حساب ديمو استمر فترة كبيرة ولكن كان الافضل ليا
وانا اظن ان التداول يحتاج وقت كبير لتحقيق ارباح كبيرة والله الموفق .........

payza
01-27-2015, 18:50
هي فترة التعلم بتبقي كبيرة جدا يا غالي لكن انت بتحدد ازاي هتبرح وهتقعج وقت قد ايه قفي التلعم والله الموفق والمستعان ان شاء الله ويارب الكل يربح .........

remas
01-29-2015, 01:19
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
مدة التداول اللى من خلالها تحقق ارباح هى من خلال حساب تجريبى تختبر فيه قدراتك

chouai
02-05-2015, 13:09

hadymetwally4773
02-05-2015, 13:25
مدة التداول اى صفقه حسب شغلك وفكرك المؤشرات هيا اساس الفوركس كما انتا عرضت ممكن نتعلم منها اى حاجه احنا عايزنها ومنها نقدر نفهم ما هو الافضل فى تلك العمليات التى نقوم به ان اساس اى تقدم العلم والمؤشرات هيا العلم وتحدد مسار الترند

kokou
02-07-2015, 11:42

ppttss
02-07-2015, 11:44
انا منذ ما بدء فى هذا المجال الان

حوالى 4 سنوات فى هذا المجال وما زلت ناقص علم فيه

وعندى امل بتحقيق الاحلام الخاصة بى من هذا العمل

zuma007
02-07-2015, 20:33

لا يهم مدة التداول المهم الواحد اتعلم من خلال الفترة دى ولكن فى ناس لسه ماتعلمتش لذلك اقول ان التعلم من خلال
الخسارة شئ مفيد وان المدة كانت سنه تقريبا من اجل فهم كل ما يحدث وعدم ارتكاب الاخطاء مرة اخرى فى المتاجرة

a7med84
02-07-2015, 20:44
ده بيعتمد عليك بس مش اقل من 4 شهور مثلا وعلى حسب كثافه عملك من اجل التعلم فى هذا السوق

والله يوفقك والله المستعان

محمد السيد محمد
02-07-2015, 22:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
انا بس عاوز اعرف وده هيفيدك او يفيد الزملاء في ايه !! افضل انك تختار موضوع ذو اهمية

Wassa04
02-07-2015, 23:47
مرحبا اخي الكريم بالنسبة لي لم احقق ارباح هامة كثيرا
لكن الحمد الله بالتعلم تحصل على الارباح تقبل مروري

netteler
02-09-2015, 00:42
السلام عليكم ورحمه الله بركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا
ممتاز موضوعك يا اخي بصراحة لم يكن عندي ادنى فكرة عن الفروقات بين سوق البورصة وسوق الفوركس موضوعك يلخص اهم مزايا الفوركس مقارنة بسوق البورصة ولكن على ماسمعت ان سوق الفوركس اخطر بكثير مقارنة بسوق البورصة والاسهم ولا اعرف ماصدق هذا الكلام !!!

sheka10
02-15-2015, 14:20
أخي العزيز بصراحة أنا مش بقالي كتير فى هذا المجال
والله الموفق

walidqse
02-16-2015, 00:11
اهلا وسهلا بك اخي الكريم بالمنتدى الكريم نعم اخي يلزمك وقت طويل في الحقيقة حتى تستطيع ايجاد طريقة او خطة تساعدك على تحقيق بعض الارباح وعندما نشاهد الاخ حمدان بان له اكثر من سنتين ولم يحقق اي ربح فهدا يدل على مدى صعوبة الامر ، شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفي

محمد ادم
02-16-2015, 00:28
انا اتداول الفوركس من الاثنين الى الجمعه لا اتوقف ولا يوم ولكن خلال هذه المده ادرس حالة السوق قبل الدخول في صفقه واتمهل كثيرا حتى اتيقن من الفرصه عادة انتظر يوم كامل حتى اجدها كما انه ليس بالضروري ان تتاجر كل يوم هذه نصيحة احد المتداولين المحترفين واتمنى التوفيق للجميع.

karam
02-16-2015, 01:45
....................................
انا ظليت في انتظار الايداع الاول الي ان لقيت انستا ومنتداها الرائع وبدات الارباح والحمد لله

محمد حسن 2
02-16-2015, 14:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
لا يهم مدة التداول المهم الواحد اتعلم من خلال الفترة دى
تحياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تقبل مرورى

adkins
02-17-2015, 00:02
اهلا وسهلا بك اخي الكريم بالمنتدى الكريم نعم اخي يلزمك وقت طويل في الحقيقة حتى تستطيع ايجاد طريقة او خطة تساعدك على تحقيق بعض الارباح وعندما نشاهد الاخ حمدان بان له اكثر من سنتين ولم يحقق اي ربح فهدا يدل على مدى صعوبة الامر ، شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق

fatimaazgouk
02-17-2015, 05:42
السلام عليك يا اخى اولا انا اقول اذا تعلمت هذا امجال جيدا وتعلمت كيفية ان تحلل السوق وتعلمت
الصبر وعدم الطمع فانك ستحقق فى وقت قصير
ما تتمناه من ارباح تساعدك للتقدم اكثر فى هذا المجال

sherouk55
02-17-2015, 11:18
التداول بيكون هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات
منها صفقة صغيرة وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 ساعات وهى صفقة قصيرة وممكن بيكون حسب السعر اللى عوزين نوصلة

ahmedibrahim258259
02-19-2015, 18:12
بسم الله الرحمن الرحيم انا عن نفسي بقالي سنتين بصراحة ولسه بادىء اني احقق مكسب كل مرة كانت بظروفها بس دلوقتي بقيت افتح الصفقات بناء على تحليل جيد واهم حاجة اني بعرف ازاي اخرج من الصفقة الخسرانه
تقبل مروري

mrsahmed
02-19-2015, 18:14

mansono
02-19-2015, 18:20
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام علي جميع المشاركين
في منتدي فوركس العرب اما انا يا اخي شهرا واحد لي الخصارات ولان احقق 50 دولار تقيربا يوميا او في يومين

mohamed01
02-19-2015, 19:26
السلام عليكم اخى الكريم انت لازم قبل اى شيئ تركز عل مبلغ راس المال ولازم يكون مبلغ يستحق التداول به مثل 1000 دولار عشان تقدر تحقق ربح محترم ونقدر نقول انك فعلا بتشتغل فى الفوركس وبتحقق منه دخل جيد

sherouk88
02-20-2015, 19:56
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
بتمالك كل خير كنت اتمنى انى اقدر افيدك ف هذا الموضوع ولكننى جديده ف هذ المجال اتمنى ان احد الاعضاء يقدر يفيدك
بالتوفيق لك وللجميع

heroo252
02-20-2015, 20:04
بالنسبالى حوالى 3 شهور من التجريب عالديمو والتعلم من الفديوهات
كانت كفيله باتقان المجال وتحقيق بعض المكاسب
والتعامل بسهوله مع الميتاتريدر وتحقيق ارباح

zizo01
02-20-2015, 20:30
مدة التداول هي مدة ساعات الوقت في اليوم والشغل في الفوركس
يستحق 24 ساعة وأنت جالس امام الكمبيوتر تشتغل

ilyes chaieb
02-21-2015, 01:41
لي سنتين في الفوركس و فيهم حققت ارباح جيدة و سحبتهم و وصلو لحد يدي و قضيت بهم بعض الشؤون:happy: بس انا حاسس انى مازلت لم اصل للخبرة اللى انا عاوزها

m7md14
02-22-2015, 17:50
حتى الان لم استطيع ان احقق اى اربح تذكر على الرغم من وجودى فى السوق مدة تتجاوز الـ 8 شهور

sherouk88
02-25-2015, 01:15
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
بتمالك كل خير كنت اتمنى انى اقدر افيدك ف هذا الموضوع ولكننى جديده ف هذ المجال اتمنى ان احد الاعضاء يقدر يفيدك
بالتوفيق لك وللجميع

ahmedmano
02-25-2015, 03:01
اخي الكريم السلام عليكم
في رايي ان تحقيق الارباح تحتاج لفترة طويلة
و مدة كافية و صبر
ويجب عليك مراقبك السوق جيدا
ومواقع الاخبار و التوصيات و الله المستعان
تقبل مروري

deyaa24
02-25-2015, 03:09
المدة الصفقة عتمد على نقطة الدخول وايضا تعمد على الصفقات لى بدخل فيها
ويجب انه ندخل فى صفقت بيكون فيها سهولة فى التدالو ويجب انه ا نتسعر فى التداول لكى لا نخسر

مامون سباعنة
02-25-2015, 04:34
تحية طيبة أخي الكريم وبعد:
اشكرك اخي العزيز على مرورك الرائع واشكرك على السؤال .. تقريبا شهرين اخي ...
واتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وكل اعضاء المنتدى
تحياتي للجميع

ahmd.wael
02-25-2015, 11:57
طبعا الواحد لازم اما يفتح حساب تجريبي يفتحه بنفس المبلغ اللي هيحطه في الحساب الحقيقي
ويعتبر انه بيشتغل على الحساب الحقيقي وان اي خسارة هيخسرها هتبقى حقيقية وده هيخليه يتعلم اكتر وميتسرعش في دخول صفقات على اعتبار انه حساب تجريبي

wael40
02-25-2015, 21:29
بصراحة انا شايف انك تايه فى امر بسيط ولازم تبدأ تتعلم الاول عشان تبقى قادر انك تدخل فى الصفقات
بشكل ناجح وتقدر تحقق ارباح من خلالها تقدر تحقق اهدافك من الدخول لسوق الفوركس

salem11
02-25-2015, 22:10
لقد مررت بنفس تجربتك كنت اتردد في فتح الصفقات على حساب الديمو رغم اني لن اخسر شيئا لكن يظل دالك الخوف ينتابني لكن الحمد لله فقد تخلصت من الخوف وهو في الحقيقة امر روتيني ستتخلص منه بالمداومة باذن الله

sherouk55
02-26-2015, 03:41
التداول بيكون هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون
الصفقات منها صفقة صغيرة وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 ساعات وهى صفقة قصيرة
وممكن بيكون حسب السعر اللى عوزين نوصلة

wael40
02-26-2015, 11:32
أخي الكريم ليس هناك مايمنع ان تجرب مجال الفوركس وكلنا في البدايه دخلنا هذا المجال كتجربه ومع مرور الزمن تعمقنا في هذا المجال واصبح هذا المجال جزء من حياتنا اليوميه وانت جرب واذا ماناسبك هذا المجال يمكنك بعد ذلك ان تتركه واتمنى لك التوفيق

amr0222
02-26-2015, 12:15

wael40
02-26-2015, 13:19
التحليل الفني هو ببساطة الاعتماد على البيانات السابقة في توقع شكل السعر في المستقبل بالتاكيد
انما الاكيد ان البيانات السابقة لا تضمن ان تتكرر بالتالي نسمي الامر توقع لا اقل ولا اكثر

LOTFIHSE
02-26-2015, 14:41
يا اخى اولا انا اقول اذا تعلمت هذا امجال جيدا وتعلمت كيفية ان تحلل السوق وتعلمت الصبر وعدم الطمع فانك ستحقق فى وقت قصير ما تتمناه من ارباح تساعدك للتقدم اكثر فى هذا المجال

m7md14
02-27-2015, 13:03
التداول بيكون هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 وفى صفقات ممكن تستمر لمدة شهر ... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

hamdochi
02-28-2015, 01:11
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه بالنسبة لي عمري في الفوركس اكثر من سنتين ولكن للأسف الشديد الى يومنا هذا لم اذق طعم الربح لأني متخبط في الفوركس ولم اتوصل الى اي استراتيجية تمكنني من الربح وكذلك لأني لااتبع أدارة ماليه جيدا واتداول بشكل عشوائي بالتوفيق ان شاء الله

mohammedali88874
02-28-2015, 02:02
ايها الاخ العزيز انا اعتقد ان الانسان يجب ان يستغرق وقت كبير فى التعلم حتى يصل ألى تحقيق الأرباح الهامة في التداول
وبالنسبة لى فانا جديد فى عالم الفوركس ولم احقق الارباح حتى اليوم

kokou
03-03-2015, 01:02

ismaiel
03-04-2015, 02:30
اهلا وسهلا بك اخي الكريم بالمنتدى الكريم نعم اخي يلزمك وقت طويل في الحقيقة حتى تستطيع ايجاد طريقة
او خطة تساعدك على تحقيق بعض الارباح وعندما نشاهد الاخ حمدان بان له اكثر من سنتين ولم يحقق اي ربح فهدا

حلم
03-04-2015, 02:50
ان بقالى اكثر من حوالى سنتين ونصف وبتاجر فى
الفوركس بس للاسف مكسبتش لحد دلوقتى حاجة بسبب قلة الرصيد اللى معايا

---------- Post added at 11:48 PM ---------- Previous post was at 11:47 PM ----------

هل تعلم ان اقل وقت لك لكى تحصل فيه على خبرة وقت لايتجاوز سنتين
فانت لن تاكون خبيرا الا اذا اتممت تجارة طوال السنيتن على جميع انواع الصفقات

---------- Post added at 11:49 PM ---------- Previous post was at 11:48 PM ----------

ايها الاخ العزيز انا اعتقد ان الانسان يجب ان يستغرق وقت كبير فى التعلم حتى يصل ألى تحقيق الأرباح الهامة في التداول
وبالنسبة لى فانا جديد فى عالم الفوركس ولم احقق الارباح حتى اليوم
نعم حقيقى انا حاليا بقالى وقت كبير جدا فى الفوركس
ولسة بتعلم ولسة ما اخدتش خبرة كافية اللى تمكنى من الربح الامكيد

---------- Post added at 11:50 PM ---------- Previous post was at 11:49 PM ----------

مدة التدوال بالنسبة للصفقة قد تستغرق ساعات او بضع دقائق
اوايام اواسابيع او شهورا ولكن الاهم انت ممتى تستطيع ان تتعامل معالسوق

karim_tutto
03-04-2015, 03:16
لو تحطلينا اثباتت دفع
حتى نقتنع لان المواقع ههنالك بالمبلايين نصابة و لا تدفع شيء
و شكرا لك يا اخي

روانة علي
03-04-2015, 03:26
مفيش مدة معينة للتداول ده بيبقى حسب المال والصفقة والاحتياجات السوق وحضرتك
لازم تعرف امتى تهجم وامتى تهرب عشان تحافظ على توازنك دائما

hend salah seleit
03-04-2015, 04:49
شكرا اخي الفاضل على هذا الموضوع الرائع والمفيد، شخصيا استفدت منه كثيرا
أتمنى ان يستفيد منه جميع الاعضاء في المنتدى ، بالتوفيق للجميع .

basim
03-04-2015, 07:08
اخي الكريم شكرا على هذه المساهمة بخصوص مدة التداول واهميتها في تحقيق الربح
عموما معلومات مفيدة من المساهمة ومن ردود الاخوة الاعضاء
نتمنى منك المزيد من المشاركات الفاعلة في هذا المنتدى المبارك
مع تمنياتنا للجميع بالتوفيق والنجاح

bsameforex
03-04-2015, 08:52
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
بالتوفيق لك وللجميع

roty
03-04-2015, 08:56
ليس الوقت المستغرق هو ذات الاهميه الكبيره فى هذا العمل ولكن الاهميه فى وضع الخطه المناسبه التى اسير بها حتى احقق الارباح واستفاد منها فسترى ان كل الاوقات مناسبه بالصبر والاجتهاد

asmahanzz
03-04-2015, 11:58
النجاح فى الفوركس يعتمد على الاستراتيجية التي تعتمد عليها يجب ان تكون مجربة 3اشهر على الديمو على اقل تقدير وبعد ذلك تقدر تنبهر بالمجال وتحقق الارباح تلو الارباح لو استمريت على التعلم

فوركسوريا
03-04-2015, 13:34
طبعا الواحد لازم اما يفتح حساب تجريبي يفتحه بنفس المبلغ اللي هيحطه في الحساب الحقيقي
ويعتبر انه بيشتغل على الحساب الحقيقي وان اي خسارة هيخسرها هتبقى حقيقية وده هيخليه يتعلم اكتر وميتسرعش في دخول صفقات على اعتبار انه حساب تجريبي

fothayaa
03-04-2015, 13:46
الوصول الى تحقيق الارباح يحتاج الى فترة مش سهله حسب حاله السوق الصبر كبير لازم يتوفر لديك لانك في اول الامر لن تحصل شيئا ان لم تتعلم وتصبر جيدا فى المجال المميز جدا

user_66
03-04-2015, 18:02
اهلا وسهلا بيك اخنا الكريم
نورت منتدى فوركس العرب,
للاسف انا جديدة فى هذا المنتدى ولا اعرف الكثيرهنا
واتمنى من الاعضاء يفيدونا
بالتوفيق لنا وللجميع

ismaiel
03-06-2015, 16:51
يلزمك وقت طويل في الحقيقة حتى تستطيع ايجاد طريقة

kokou
03-09-2015, 20:28
والله علي حسب الصفقات اللي انا داخلها في صفقات بتفضل لمدة اسبوع او اكثر وفي صفقات تانية ممكن اقفلها في نفس اليوم طالما جابت التارجت اللي انا محدده

salem11
03-09-2015, 21:40
فعلا اخى الكريم هذان الخبران كانا سببين رئيسيين لخسارة الكثير من المتداول والذى تمرجن حسابه ايضا بسببهما
فيجب الانتباه لتلك الاخبار و الاعتماد على متابعة الاخبار بشكل مستمر فى الفوركس

amy1
03-09-2015, 22:01

ahmedabobaker
03-09-2015, 22:21
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بك اخي الكريم بالمنتدى الكريم نعم اخي يلزمك وقت طويل في الحقيقة
تستطيع ايجاد طريقة او خطة تساعدك على تحقيق بعض الارباح

RomanyMoreed
03-11-2015, 17:33
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

مش مهم تفكر في الارباح لانها هتيجي وحدها لكن اهم حاجة انك تفكر ازاي تتداول صح وتعرف تتداول بالتحليل الفني

بالتوفيق للجميع

Basem Waled
03-11-2015, 17:34
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
جزاك الله خير على مشاركتك حسب الصفقة
تحياتى لك و لجميع أعضاء المنتدى الكرام تقبل مرورى

mn3m
03-12-2015, 16:22
السلام عليكم ... علي حسب الوقت اللي فاضي عندي مش دايما بتداول ولكن من الممكن ان استغرق اوقات طويلة في بعض الايام
بالتوفيق تقبل مروري

Eiman
03-12-2015, 18:52
السلام عليكم..
اعتقد ان الطريقه هى الى بتبقا اهم من الوقت الى هتقدر انها تفيدك اكتر من الوقت بكتير..
اوى ف بالشكر والتحيه لك وان الوقت ممكن انه يتخحكم فى حجم خسارتك ومكسبك وان دا امر طبيعى تقوعه فلا تبالغ فى المواعيد ..

cian s
03-12-2015, 19:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل العزيز
المدة ليست مهمة يا اخى الافضل هو السؤال عن الكيفية او الطريقة السؤال عن الاستراتيجيات او اساليب التحليل الى اخره
تقبل مرورى و خالص شكرى و تحياتى بالتوفيق لك ولنا جميعا

nourxr
03-12-2015, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل العزيز

يلزمك وقت طويل في الحقيقة حتى تستطيع ايجاد طريقة
تحياتى

---------- Post added at 04:23 PM ---------- Previous post was at 04:22 PM ----------

عمر فواد
03-12-2015, 19:25
الموضوع مش بالوقت فانا اعرف تجار كتير جدا قدرت انها تحقق ربح كبير فى وقت قصير جدا لكن التجار دى قدرت انها توصل
للنجاح ده من خلال انها تعبت فى التعليم وكمان طبقت كل حاجة اتعلمتها على حساب ديمو لحد ما قدرت فعلا انها توصل لدرجة كبيرة من الخبرة وربنا يكرمنا كلنا ان شاء الله

ahmed112
03-13-2015, 01:14
مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان الوصول الى تحقيق الارباح يحتاج الى فترة طويلة والى صبر كبير لانك في اول الامر لن تحصل شيئا
بالتوفيق للجميع

iman sabryy
03-13-2015, 01:29
التداول بيكون هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 ساعات وهى صفقة قصيرة
تستطيع ايجاد طريقة او خطة تساعدك على تحقيق بعض الارباح مدة التداول بتختلف من متداول لاخر

ghiles
03-13-2015, 01:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا لخي ابكريم ان مدة التداول كل مرة فكم تدوم فاحيانا
تدوم ساعتين واحيانا خمس ساعات واحيانا يوما باكمله واحيانا اسبوع كامل حسب الايام.سلام

1 million
03-19-2015, 23:37
هذا يعتمد على الاستراتيجية التي تعمل بها و مدى خبرتك في التداول
و كذا المبلغ الذي تنوي ان تدخل به الى السوق كلما زاد كلما زادت امكانية ان تحقق الكثير من الربح

samehbird007
03-19-2015, 23:49
اعتقد ان الطريقه هى الى بتبقا م اهم من الوقت الى هتقدر انها تفيدك اكتر من الوقت بكتير اوى ف بالشكر والتحيه لك وان الوقت ممكن انه يتخحكم فى حجم خسارتك ومكسبك وان دا امر طبيعى تقوعه فلا تبالغ فى المواعيد

katreenaziz
03-30-2015, 00:14
اخى الكريم الصراحة انا لم اصل الى تلك المرجحلة بعد واكبر صفقة ربحت فيها كانت 20دولار وفرحت بيهم والحمد لله ورجعت خسرتهم بسبب غبائى اتمنى التوفيق للجميع وعدم الطمع

hany darwesh
03-30-2015, 00:40
مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان الوصول الى تحقيق الارباح يحتاج الى فترة طويلة والى صبر كبير لانك في اول الامر لن تحصل شيئا
بالتوفيق للجميع

hamdochi
04-02-2015, 18:59
اعزاء الاعضاء اعتقد انه بالنسبة لي عمري في الفوركس اكثر من سنتين ولكن للأسف الشديد الى يومنا هذا لم اذق طعم الربح لأني متخبط
في الفوركس ولم اتوصل الى اي استراتيجية تمكنني من الربح وكذلك لأني لااتبع أدارة ماليه جيدا واتداول بشكل عشوائي بالتوفيق

nassim126
04-02-2015, 19:42
السلام عليكم يعني حسب جهدك المبدول ومدى تعلمك وتطور في التداول بالفركس وايضا راس المال هل كبير ام قليل

Warrior Dz
04-02-2015, 19:57
السلام عليكم و رحمة الله
بالتوفيق للجميع . و المزيد من التقدم انشاء الله

Mahmoud Talaat
04-02-2015, 19:57
يس مطلوب بوقت على الطلاق ف الوقت هو بيبقا انك لازم انك تمتلك الخبهر الكافيه الى هتقدر اناه تساعدك بشكل كبير ف بالتفويق لك اخى الكريم وتقبل تحياتى لك شكرا اخى الكريم على هذا الموضوع المهم جدا بالتوفيق

Warrior Dz
04-02-2015, 19:58
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا و هذا الاستفسار انا ارى ان الوصول الى تحقيق الارباح يحتاج الى فترة طويلة والى صبر كبير لانك في اول الامر لن تحصل شيئا
بالتوفيق للجميع . و المزيد من التقدم انشاء الله

bidaaaaaaaaa
04-02-2015, 20:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
موضوع رائع وممتاز يا اخى وشيق جدا عن
الفوركس وموضوع عن مكده التداول يا اخى وبالتوفيق للجميع

Warrior Dz
04-02-2015, 20:14
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا و صراحة اخي الكريم مدة التداول تحتاج لعدة استراتيجيات متبعة و اتمنى المزيد من التقدم للجميع و الله ولي التوفيق

---------- Post added at 07:14 PM ---------- Previous post was at 07:00 PM ----------

اخي الكريم على هذا الطرح المقدم على هذه المعلومات ارجوا ان يستفيد كل الاعضاء من هذه المعلومات القيمة والمفيدة
مع خالص التمنيات بالتوفيق

طريق النجاح
04-02-2015, 20:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح
بالنسبة لي تعلمت في الفوركس في أكثر من سنة ونص كنت لا اعرف كيف احقق ارباح ولكن مع التداول على الديمو اصبحت لدي الثقة في التداول....

abo_yehia
04-02-2015, 21:05
أخي الكريم الفوركس مثل أي مهنه تحتاج إلى خبرة وممارسة ومهارات خاصة وسوف تظل تتعلم في بحر لا يوجد له آخر لكن انت تحتاج على الأقل سته شهور على الحساب التجريبي ويمكن أن تكون الفترة أكبر من ذلك على حساب قدرتك الشخصية تقبل مروري واحترامي الشديد للشخصك الكريم

محمود مرعى
04-02-2015, 21:05

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى الفاضل والله دى طبعا بتفرق من تاجر لتاجر على حسب نقتطين فقط الاولى طبعا وهى مستوى التعليم
اللى انت وصلت ليه فى الفوركس والنقطة التانية على اساس الرصيد اللى حضرتك عايز تبدأ بيه وربنا يكرم ويوفق الجميع ان شاء الله

modr2015
04-02-2015, 22:01
10قواعد ذهبية حول تداول الفوركس. الحقيقة حول الفوركس هو أنه يمكن أن يكون تعهدا بالجهود المكثفة التي تتطلب مراقبة قوية على العواطف. النقد الاجنبى ليست "الشراء

---------- Post added at 07:01 PM ---------- Previous post was at 06:12 PM ----------

هذا الاستفسار انا ارى ان الوصول الى تحقيق الارباح يحتاج الى فترة طويلة والى صبر كبير لانك في اول الامر لن تحصل شيئا

ayman nasr
04-02-2015, 22:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الغالى
انا لسة هبتدى ادخل صفقات واتمنا لى ولكم
التوفيق والنجاح

محمد السيد
04-02-2015, 23:33
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، انا شخصيا استغرقت سنتين ولازلت متعثرا
حتى الآن ولكن كللي امل ان الله حتما سيوفقني واحقق ما اريده ارجو منك الدعاء

marwa 123
04-02-2015, 23:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
انا دخلت الفوركس منذ شهر تقريبا اين بدات التداول و انا لم احقق اي ربح
شكرا اخي العزيز

joseph mounir
04-03-2015, 01:11
السلام عليكم
اخى الفاضل انا عن نفسى لسمة مبتدئ ولكن اعتقد ان ليس الوقت مهم اخى مش لازم نكسب كتير فى وقت قصير
اكسب قليل لكى تربح الكثير فيما بعد
واشكرك على سوالك

سارة محمد
04-10-2015, 05:13
سجّل كل شيء:
قد يبدو هذا تافها للبعض، ولكن هذه بالفعل قد تكون المعلومة التي سوف تميز المتاجر الناجح عن غيره. لا أحد، مهما اعتقدوا بأنهم عقلانيين يتصرفون بموضوعية عندما يتعلق الأمر بأموالهم. أفضل طريقة للحفاظ على الموضوعية هي بتدوين كل شيء.
عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل والمخرج إذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة. قد يتضمن هذا على عواطفك تجاه الصفقة وقلقك ومستوى تفاؤلك أيضا. حدد ما إذا كنت جشعا أكثر عند غلق الصفقة، وراجع دائما هذه الوثيقة عند المتاجرة. بالقيام بهذا، فأنت تتبع في متاجراتك منهج الموضوعية، والتي سوف تمنحك بسرعة المقدرة والتحكم العقلي والتدريب لتنفيذ صفقاتك بناءا على نظامك وليس عاداتك.
ما رأيكم فى موضوع التسجيل ......

Eslam1
04-10-2015, 07:33
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

waelmma
04-10-2015, 07:39
;););) انااول مابدات التداول اخى الكريم حققت ارباح كبيرة
لكن بعد ذلك بدات اخسر كثير جدا مع انى خبرتى زادت

mohamedhassn
04-15-2015, 21:52
التداول تلميح تصنيف ثنائي مراجعة أنيق يكشف الفوركس الوسيط ... الأسهم الموالية إشارة ثنائي أرباح اختيار للسوق منذ لها هو على استعداد لدفع لكم ل كل ... المستويات تداول نسخة الأبد ديسمبر لينة و باستخدام كم من المال يمكنك ان ... لدينا اقتراح استغرق ساعات دراسة تاجر وقت مبكر من قبل لدينا اشارات مفضلة

oo0khaled0oo
04-15-2015, 22:02
و الهي انا لحد دلوقتي لم اصل الي الدرجه الكافيه رغم ان انا تداولت ع المنصه فسها ممكن ما يتعدي الشهرين ده غير الفتره الي انا اتعلمت فيها اصلا الفوركس و لسه برده محتاج اتعلم بس مش الفوركس بل اداره راس المال و هي الاهم من المتاجره نفسها لكي تحافظ علي ارباحك

User_90
04-15-2015, 22:15
من نصيحتي لك التداول بيكون هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 ساعات وهى صفقة قصيرة

FullyActive
04-15-2015, 22:30

شهرين او ثلاثة تعليم +حوالى شهر تجربة وقضيت الباقى تدريب على الحقيقى
انا من ضمن المضاربين اللى استعجلو دخول السوق زمان وطبعا دفعت الثمن شوية خساير

حسين السيد
04-15-2015, 22:35

أشكر كل اعضاء المنتدى على المجهود الرائع والكبير

لافادة الاخرين
وانصح المبتدئين باقراءة ومشاهدة المادة المرئية والفيديوهات ةعن الفوركس والتعلم كل ما هو جديد فى هذا المجال

وبالتوفيق والسلام عليكم ورحمة الله

بسمه
04-15-2015, 22:41
يعنى علشان تبتدى تكسب وتحس بلبرح لازم تكون فاهم كويس فلفوركس وعلشان تكون فاهم لازم تتعلم كويس ودا هياخد منك وقت كبير ممكن شهور وممكن سنين

adnan1969
04-15-2015, 22:42
اخي الكريم مافي علاقه في الوقت واربح انا ممكن تبقى صفقات نص ساعه وتربح وممكن تضل يوم كامل حسب تحركات السوق

fifi w mody
04-15-2015, 22:42
السلام عليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة اخى الفاضل عملية التدول ليس لهل وقت معين وانما هو عملية محتاجة الى صبر للحصول على المكسب

aminalamor
04-15-2015, 22:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار ليس هناك مدة معينة للوصول الى تحقيق الربح من خلال التجارة في سوق الفوركس فقد تستغرق العملية دقائق وقد تطول الى اسبوع او اسبوعين او اكثر من ذلك
بالتوفيق للجميع

User_90
04-15-2015, 22:44
من وجهة نظري اجد ان وصول الى تحقيق الارباح يحتاج الى فترة طويلة والى صبر كبير لانك في اول الامر لن تحصل شيئا وبالتوفيق ان شاء الله

zarour soufyane
04-15-2015, 22:46

اخي الكريم من الضروري العمل على الفريمات الكبيرة لتحقيق الكثير من الارباح لان الفريمات الصغيرة غير مربحة بالقدر الكافي بالتوفيق

Federerista
04-15-2015, 22:48
اخي ليس هناك مدة معينة يمكن ان تحقق الارباح في خمسة عشرة دقيقة ومرة اربع ساعات مرة ولا شىء لا تتداول اصلا لان السوق جد متدبدب

Miro1
04-15-2015, 22:51
ﺍﻇﻦ ﻳﺎﺍﺧﻰ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ ﻣﻦ ﺍﻻﻓﻀﻞ ﺍﻟﻤﺘﺎﺟﺮﻩ
ﻳﻮﻣﻴﺎ ﻟﻜﻰ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻻﻫﺪﺍﻑ ﺍﻟﻤﻄﻠﻮﺑﻪ ﻭﺗﺤﻘﻖ ﺍﻳﻀﺎ ﺍﻟﺮﺑﺢ ﺍﻟﻜﺎﻓﻰ
ﻭﺍﻟﻤﻨﺎﺳﺐ ﻟﻚ ﻭﻟﻜﻰ ﻻﺗﺮﻫﻖ ﻧﻔﺴﻚ ﻓﻰ ﻳﻮﻡ ﻭﺍﺣﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﻞ ﻳﻜﻮﻥ
ﻣﻘﺴﻤﺎ ﻋﻠﻰ ﻋﺪﻩ ﺍﻳﺎﻡ ﺧﻼﻝ ﺍﻻﺳﺒﻮﻉ ﻭﻫﺬﺍ ﻣﻦ ﻭﺟﻪ ﻧﻈﺮﻯ
ﻭﺍﺭﺷﺪﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﺼﺎﻟﺢ ﻳﺎﺍﺧﻰ

fifi w mody
04-15-2015, 22:52
السلام عليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة اخى الكريمان امن وجهة نظرى لكى تحقق ارباح كثيرة عليك ان تتحلى بالصبر والبعد عن التسرع

Miro1
04-15-2015, 23:03

nahas mohammed
04-15-2015, 23:05
تحقيق الربح يجب يكون على مدى شهرين على الاقل ثم يبدا الربح اخي الكريم فصبر هو كل شيء جيد من اجل العمل في المجال الفوركيس ونجاح فيه اخي الكريم

nomynas
04-15-2015, 23:07
انا لازلت استفيد من البونص حتى اتعلم جييييدا حينها ساستثمر من جيبي الخاص و ابدأ في اتباع الاستراتيجية التي نتاسبني لأنني الآن لازلت ارسم طريقة التداول او الاستراتيجية حتى يسهل علي الامر من بعد

mohamed mosad
04-15-2015, 23:15
اعتقد ان الامر له علاقه بالتوقيت المناسب
لان التوقيت المناسب من الممكن ان تحقق من خلاله الربح
فى اقل من ساعه
والوقت غير المناسب من الممكن ان يصل بك الى تحقيق ربح بعد ايام

fifi w mody
04-15-2015, 23:17
السلامعليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة اخى الكريم لكى تصل الى الارباح فعليك ان تتحلى بالصبر وهو ليس مشروط بوقت معين وشكرا

zhar01
04-15-2015, 23:24
حتى الان لم استطيع ان احقق اى اربح تذكر على الرغم من وجودى فى السوق مدة تتجاوز السنتين ولكن ان شاء الله اسعى الى الاستمرار

نورعيني
04-15-2015, 23:25
السلام عليكم
بيتهالى ليست مقيده بتوقيت معين
بالتوفيق للجمع

Miro1
04-15-2015, 23:27

ayman nasr
04-15-2015, 23:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةاعتقد ان التادلو ليس مطلوب
بوقت على الطلاق ف الوقت هو بيبقا انك لازم انك تمتلك الخبهر الكافيه
الى هتقدر اناه تساعدك بشكل كبير ف بالتفويق لك اخى الكريم وتقبل تحياتى لك شكرا اخى الكريم على هذا الموضوع المهم جدا بالتوفيق

دينا اسلام
04-15-2015, 23:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

zhar01
04-15-2015, 23:46
هذا راجع الى قدرتك في الاستعاب والادراك لان سوق الفوركس ليس بالامر الهين انصحك ان تقضي وقت طويل في الحساب الديمو

fifi w mody
04-15-2015, 23:47
السلام عليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة اخى الكريم لا توجد مدة للتداول معينة ولكن انصحك ان تاخذ وقت وان تتحلى بالصبر وشكرا لك

Miro1
04-15-2015, 23:49

حسنى صادق
04-16-2015, 00:04
لا اعتقد ان مدة التداول قد تتحكم فيها العمليات الحسابية او كمية العمل فى السوق من ربح او خسارة ولكن نيتحكم فيها الفعل المطلق للاستراتيجية التى تستخدم فى التداول

roty
04-16-2015, 00:08
بدات التداول و انا لم احقق اي ربح الى اللحظة حققت بعض الارباح البسيطة التي سرعان ما خسرتها و خسرت حسابي مرتين و كانت خسارة مدوية و انا الان بحول الله أاسس لتجارتي من جديد

nahas mohammed
04-16-2015, 00:41
الاستراتجية الناجحةو التزام بموعد التداول فقط هما الحل الوحيد من اجل النجاح كل واحد في الفوركي اخي الكريم و هذا ما يسمى باجتهاد النفساني ليكي تصل

sniper_2015
04-16-2015, 01:25
السلام عليكم ورحمة الله
في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح.
و أشكركم جميعا على هذه المعلومات المفيدة لنا جميعا

user_66
04-17-2015, 21:15
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

mesteraden
04-18-2015, 20:01
يااخي الكريم بالنسبة لي لم احقق اي ربح الى اليوم لأني لم اتداول على الحساب الحقيقي وحاليا اقوم بالتداول على الحساب التجريبي ومشواري لسه طويل يعني يلزمني وقت طويل قبل ان ابدأ بالتداول على الحساب الحقيقي وتقبل مروري يااخي الكريم

Yara1
04-19-2015, 22:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :) :) :) :) :) :) :) :)
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
هل توافقون الرأى ام لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

kafjartar
04-23-2015, 20:07
والشركات الصغيرة والمتوسطة مباشرة.
لقد بقيت العملة الموحدة مرنة لعدة شهور. وحتى في أسوأ حالاتها لم تكن أزمة الديون في منطقة اليورو كافية لخفض اليورو إلى أقل بكثير من 1.20 $. وكان النقاش بأنه

eslam kassem
04-23-2015, 20:42
انا دخلت الفوركس منذ ستة اشهر تقريبا اين بدات التداول و انا لم احقق اي ربح الى اللحظة حققت بعض الارباح البسيطة
التي سرعان ما خسرتها و خسرت حسابي مرتين و كانت خسارة مدوية
و انا الان بحول الله أاسس لتجارتي من جديد

Federerista
04-26-2015, 23:32
مدة التداول في الفوركس شخصيا انا اجلس على الحاسوب لنصف يوم لان استراتيجيتي تعتمد على مراقبة الدائمة للسعر لاستغلال هفوات
السوق

ahmed mo
04-26-2015, 23:39
مش فاهم اىوقت تتكلم انت ممكن فى وقت قليل يكون هناك نتيجه فى الصفقات على حسب وضعيه الصفقه

عمما افتح حساب تجريبى علشان تعرف السوق كويس

boulafrah
04-26-2015, 23:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الطريقه هى الى بتبقا م هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة وتستغرق حوالى 5 ساعات او 4 ساعات وهى صفقة قصيرة وممكن بيكون حسب السعر اللى عوزيناهم من الوقت الى هتقدر انها تفيدك اكتر من الوقت بكتير اوى ف بالشكر والتحيه لك وان الوقت ممكن انه يتخحكم فى حجم خسارتك ومكسبك وان دا امر طبيعى

---------- Post added at 08:50 PM ---------- Previous post was at 08:49 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي هى الى بتبقا م هام ومدة التداول بتختلف حسب الصفقات اللى انت داخلها وكمان بيكون الصفقات منها صفقة صغيرة وتستغرق حوالى ساعات او ساعات وهى صفقة قصيرة وممكن بيكون حسب السعر اللى عوزيناهم من الوقت الى هتقدر، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

deyaa24
04-27-2015, 00:10
المدة الصفقة عتمد على نقطة الدخول وايضا تعمد على الصفقات لى بدخل فيها
ويجب انه ندخل فى صفقت بيكون فيها الربح مناسب والافض عدم الدخول ىف الصفقات الكبيرة لانها تسبب الخسارة

nora40
04-27-2015, 17:03
كل واحد ليه طريقته و ليه عوامل نفسيه معينه وقت المتاجره
وكمان فكر واستراتيجية كل واحد وقت المتاجره بتختلف من شخص لاخر
ايضا وقت التعلم ولكن مهما تعلمت في الفوركس لابد لك من طلب العلم والمعلومات اكتر واكتر

samieh
05-16-2015, 20:27
السلام عليكم
انا بالنسبالى فضلت سنتين اخسر لانى لم اتبع ادارة راس المال ابدا
وكنت بدخل بلوتات عالية مقارنة براس مال صغير
اما الان وقد الزمت بادارة راس المال والتحليل الفنى فالحمد لله على كل شىء

ahmed bakry
05-18-2015, 13:34
مشكور اخى الكريم على طرحك للموضوع دة للنقاش والتحليل وبجد انا بشكرك جدا وارجو منك المزيدبس انا لسه ماحسبتش الوقت اللى خدته اد ايه بالظبط
وارجو ان تتقبل مرورى ... والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته