PDA

View Full Version : النفط الخام wti يعاني مرة أخرى

Pages : [1] 2

forexaly5
11-12-2014, 00:00
عانت أسواق النفط الخام wti مرة أخرى خلال جلسة يوم الإثنين، حيث أننا حاولنا في البداية الإختراق إلى الأعلى و صعدنا فوق مقبض 80$. تلك المنطقة كانت بالطبع منطقة دعم سابق، و بالتالي حقيقة أنها قدمت مقاومة ليس أمراً مفاجئاً، و يؤكد بأننا من دون شك في نمط تنازلي قوي. نعتقد بأن السوق من المفترض أن يهبط من هنا، و ندرك بأن الرقم الكامل التالي هو 75$، و من المفترض أن يكون ذلك هو الهدف الذي يسعى له السوق على المدى الطويل. كما أرى، لا يوجد أي طريقة لشراء هذا السوق و أن كل مرة يتحسن فيها، يجب أن يباع.

لا يهم ما هو الإطار الزمني الذي تتداول به، لأنه بصراحة أعتقد بأن النمط التنازلي الذي شهدناه في هذا السوق أقوى من أن يتجاهل. أنا أدرك بأننا هبطنا بشكل كبير خلال فترة قصيرة، و لكن في النهاية هناك سبب لهبوط هذا السوق، و لهذا السبب أعتقد بأن الحركة التنازلية سوف تستمر في عقاب هذا السوق.
البيع عند التحسنات و تجاهل مؤشرات الشراء

من خلال النظر إلى هذا الرسم البياني، أعتقد بأننا سوف نذهب على الأقل إلى مقبض 75$، و ربما أدنى من ذلك مع توفر الوقت. كما أعتقد بأنه من المستحيل تثريباً الشراء في هذاا لسوق حيث أن المقاومة الكبيرة بالقرب من المستوى 80$ تمتد على طول الطريق حتى 82$ على الأقل، و هذا يعني بانه سوف يكون من الصعب جداً أن يغير هذا السوق تفكيره و الأهم من ذلك، أن يغير نمطه.

هناك القليل من الطلب حالياً، و حقيقة أن الدولار الأمريكي يستمر بالحصول على القوة تضغط على قيمة هذا السوق حيث أنه لا يستطيع الإرتفاع. في النهاية أعتقد بأننا ربما نخترق ما دون مقبض75$، و ربما حتى نصل إلى 70$. في هذه الحالة، سوف أقوم بتجاهل المؤشرات التصاعدية.

esshazly
11-23-2014, 21:58
السلام عليكم .. انا شايف ان بعد التلويح من منظمة اوبك انها ممكن تقلل الانتاج ان شاء الله دة بيؤدي الي زيادة الاسعار .. بس الاهم ان الدول العربية تفعل بجد وتقلل الانتاج مش تكترة علشان تعوض النقص في الاسعار ..

ايمان الباز
12-18-2014, 22:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار جزاك الله كل الخير والعافيه
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله

sarass11a
12-21-2014, 08:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

Wassa04
12-21-2014, 23:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
معلومة جمييلة شكرا لك اخي الكريم على هذا
المجهود الرائع بالتوفيق لك تقبل مروري

hpacer
12-21-2014, 23:19

said32
12-22-2014, 00:53
اعتقد اخى الكرمي من اه املاسباب الى هقدر يعان منها اخى الكريم النفط بشكل كبير شكرا لك وباتلوفيق انشاء الهل شكرا لك
بالتوفيق انشاء اله وتقبل تحياتى لكشكرا لك
بالتوفيق

Saudi
12-22-2014, 00:58
لأنه بصراحة أعتقد بأن النمط التنازلي الذي شهدناه في هذا السوق أقوى زيادة الاسعار بس الاهم ان الدول العربية تفعل
على قيمة هذا السوق حيث أنه لا يستطيع الإرتفاع نعتقد بأن السوق من المفترض أن يهبط من هنا

Hassan Owen
12-22-2014, 15:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام بص اخي الكريم طبعا الموضع مش محتاج اولا نتكلم علي مصر الي انا منها اقولك اولا احنا هنا مفيش مصدر دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم ان تجاره العمله ممنوعا في مصر ^_^ نحس من كل النواحي هع هههههههههههههه

zezoes
12-22-2014, 15:55
موضوع اكتر من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك
التوفيق

mayadaxx
12-22-2014, 16:03
اعتقد ا الموضوع مالهم دا بشكل كير اخى اكلرمي هيقدر يحقق نلالكثير اخى الكرمي وان الموضوع املهم اد بشكل كبير
شكرا كل اخى اكلرمي على الموضوع املهم دا بشكل كبير
كشرا لك

mesteraden
12-22-2014, 16:36
اعتقد يااخي الكريم ان سنه 2015 بيكون سنه ازمات بسبب انهيار سعر النفط وسوف تعاني الدول التي تعتمد على النفط كمصدر اساسي لأقتصادها وممكن تنهار اقتصاد هذه الدول وحاليا نلاحظ ان العملة الروسيه انهارت وهبط سعره كثيرا بسبب انهيار اسعار النفط
تقبل مروري

swhaa9d
12-23-2014, 00:28
لأنه بصراحة أعتقد بأن النمط التنازلي الذي شهدناه في هذا السوق أقوى زيادة الاسعار بس الاهم ان الدول العربية تفعل
على قيمة هذا السوق حيث أنه لا يستطيع الإرتفاع نعتقد بأن السوق من المفترض أن يهبط من هنا
موفق

ahmed mahmoud abdelhady
12-23-2014, 22:39
السلام عليكم
-
موضوع جد رائع ماذا لو جمعنا كل هذه النظريات او المؤشرات
على شارت واحد سوف تكون نقطة الدخول جد جد قوية
-
تقبل مروري ♥♥♥♥

Hassan Owen
12-24-2014, 19:10
السلام عليكم .. انا شايف ان بعد التلويح من منظمة اوبك انها ممكن تقلل الانتاج ان شاء الله دة بيؤدي الي زيادة الاسعار .. بس الاهم ان الدول العربية تفعل بجد وتقلل الانتاج مش تكترة علشان تعوض النقص في الاسعار ..

shabanhh
12-25-2014, 04:10
اعتقد اخى الكرمي نا الربح دا اهم بشكتنير خاى اكلرمي دا لى هيقدر يحقق لن الكثير اخى الكرمي اتوفيق انشاء اله تقبل تحياتى لك
شكرال كاتلوفيق لك
شكرالك

katagoroumma
12-25-2014, 10:46
السلام عليكم
موضوع اكتر من ممتاز اخى لكريم لازم
ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو
انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه
بالتوفيق لك اخي
شكرا

ahmed mohamed ragheb
12-25-2014, 11:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .............

وبالتوفيق لك ولك اعضاء .......

amermazzen
12-25-2014, 13:36
السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم على الموضوع شخصا ليست لي أية فكرة في كيفية المتاجرة على الذهب لكن ان شاء الله من خلال موضوعك راح اجرب اولا في الحساب التجريبي وارى كيفية تحركه بلتوفيق.

ynwa1892
12-25-2014, 14:30
السلام اخي معك حق فالبترول في نهاية هذا العام في ادنى مستوياته وهو الان في 53 دوار للبرميل الواحد
وفقك الله

randa
12-25-2014, 14:34
اعتقد ان فى الشهر السابق منظمة الاوبك كانت اتكلمت عن تخفيض الانتاج
ودا اكيد لو حصل هيكون ليه تاثير بزيادة سعر البترول ودا اللى اتوقعه مع بداية السنه ان شاء الله

sawsan5a
01-06-2015, 21:24
نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

the professor
01-09-2015, 17:17
اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و صراحة استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و جزاكم الله كل خير جميعا

abdelhak redouane
01-09-2015, 20:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم ان التهاب الاسعار في مجال النفط يسهل على المتداولين النجاح في سوق الفوركس كما يمكنهم تحقيق ارباح خيالية
بالتوفيق للجميع

nagwann
01-12-2015, 10:19
نورت اخى الكريم المنتدى
لكن نصيحتى لك ابتعد عن سوق النفط ابتغاء لمرضاة الله بالتوفيق

sara..
01-12-2015, 12:11

thegh0st
01-15-2015, 12:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
فعلا هذا موضوع مهم يمكن من فهم علاقة الاخبار بسعر انفط انا لازلت مبتدا في هذا المجال و راس المال اللتي لدي لازالت بصيطة جدا لذلك اريد ان اسالك ماهي اكبر رافعة و اصغر راس مال يمكنني ان اتاجر بها في النفط؟

hicham1991
01-26-2015, 23:33
اعتقد اخى الكرمي من اه املاسباب الى هقدر يعان منها اخى الكريم النفط بشكل كبير شكرا لك وباتلوفيق انشاء الهل شكرا لك
بالتوفيق

alyaall
01-26-2015, 23:33
االاخوه والاخوات اهلا بكم
فى الحقيقة انا لسه مبتدئة ولكنى استفادت من طرح هذا الموضوع وردود الاخوة الاعضاء
مع اطيب تمنياتى بالتوفيق للجميع

myada
01-26-2015, 23:51
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا على المعلومات الهامه والمفيده والمنتدى الرائع الملم بكل المواضيع التى نحتاجها

محمد ادم
01-26-2015, 23:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا مبتدئ في الفوركس ولا اتاجر في النفط لان خبرتي قليله فيه ولكن اسمع انه تراجع الى ادنى مستوى له منذ خمسه اعوام.

ibrahim forex
01-27-2015, 11:48
النفط اصبح فى حالة غير مستقرة بسبب الاخبار الاقتصادية وعدم استقراره واتمنى ان الحالة
تستقر وان يرجع النفط الى حاله كما اكان حتى نقدر ان نتاجر

JOSEPHSPORT
01-27-2015, 20:22
نورت اخى الكريم المنتدى وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك بالتوفيق لك وللجميع وتقبل مرورى

samir33
01-27-2015, 20:32
مشكور على المعلومات و التحليل و نتمنى الاستفادة لجميع الاعضاء
انا بضراحة لم اجرب التداول في المعادن او المواد الطاقة الاخرى مثل النفط
و يقتر عملي على العملات فقط لانها اسهل

Dhouib Mohamed
01-28-2015, 17:17
السلام عليكم ورحمة الله
في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح.
و أشكرك كل شخص في المنتدى وعلى المجهود الذي يذكر فيشكر

remas
01-28-2015, 17:17
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
الان النفط فى مستويا متدنيه وصلت اقل من 50 دولار للبروميل

ahmadinho100
01-28-2015, 17:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم طبعا الموضع مش محتاج اولا نتكلم علي مصر الي انا منها اقولك اولا احنا هنا مفيش مصدر دخل كويس

ahmed7afifi
02-13-2015, 11:22
بعد التحيه لاخواني الاعضاااء
اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى
انا عضو هنا فى الجروب و بحاول استفيد من الاغضاء الكرام
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاااط
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام
تقبل مروري♪♪♪♪{☺☺☺♪

mody555
02-14-2015, 13:12
أقلّ رغبة في الشراء. في هذا السيناريو، ستتجاوز العروض (البائعون) الطلبات (المشترين)، وسيمنع هذا الأمر السعر من تجاوز المقاومة

mrsahmed
02-14-2015, 13:14
شكرا على هذا الموضوع الجميل والله حال البلد مش كويس ونتمنى يتظبط مجهود رائع

a7med84
02-15-2015, 06:16
شكرا لعىا لموضوع ليس لى تعامل فى اسوق مع النفط

ه انا مركز فى العملات والازواج الرئيسيه فقط واللها لمستعان وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

mody555
02-15-2015, 11:59
إيشيموكو. يتناول هذا المقال التفاصيل جميعها المحيطة بمكوّنات هذا المؤشر الى جانب كيفية تحويل هذا المؤشر الى اتّجاه يتبع النظام

walidqse
02-15-2015, 20:22
نورت اخى الكريم المنتدى وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات لكن نصيحتى لك ابتعد عن سوق النفط ابتغاء لمرضاة الله بالتوفيق

ahmedibrahim258259
03-02-2015, 22:30
بسم الله الرحمن الرحيم ده نزل اكتر من كده ووصل لمستوى 45 دولار للبرميل لنه الان في مرحلة التعافي
تقبل مروري

user_21
03-03-2015, 01:50
نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق

ahmd.wael
03-03-2015, 15:17
الاسكالبينغ من اخطر اساليب التداول خصوصا للحسابات الصغير
لا تحاول الاكثار من عمليات الكر والفر في سوق الفوركس
فالسوق يتغير بسرعة لذلك المضاربة السريعة خطيرة خصوصا في الفترة الاوربية

ismaiel
03-03-2015, 21:11

user_21
03-04-2015, 23:24
دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم ان تجاره العمله ممنوعا في مصر ^_^ نحس من كل النواحي هع هههههههههههههه.بتوفيق

bsameforex
03-05-2015, 03:30
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
اعتقد ان بعد التلويح من منظمة اوبك انها ممكن تقلل الانتاج ان شاء الله دة بيؤدي الي زيادة الاسعار
واتمنى التوفيق للجميع تقبل مرورى

.. بس الاهم ان الدول العربية تفعل بجد وتقلل الانتاج مش تكترة علشان تعوض النقص في الاسعار ..

احمد محمد عبد الصبور
03-05-2015, 04:35
عانت أسواق النفط الخام wti مرة أخرى خلال جلسة يوم الإثنين، حيث أننا حاولنا في البداية الإختراق إلى الأعلى و صعدنا فوق مقبض 80$. تلك المنطقة كانت بالطبع منطقة دعم سابق، و بالتالي حقيقة أنها قدمت مقاومة ليس أمراً مفاجئاً، و يؤكد بأننا من دون شك في نمط تنازلي قوي. نعتقد بأن السوق من المفترض أن يهبط من هنا، و ندرك بأن الرقم الكامل التالي هو 75$، و من المفترض أن يكون ذلك هو الهدف الذي يسعى له السوق على المدى الطويل. كما أرى، لا يوجد أي طريقة لشراء هذا السوق و أن كل مرة يتحسن فيها، يجب أن يباع.

لا يهم ما هو الإطار الزمني الذي تتداول به، لأنه بصراحة أعتقد بأن النمط التنازلي الذي شهدناه في هذا السوق أقوى من أن يتجاهل. أنا أدرك بأننا هبطنا بشكل كبير خلال فترة قصيرة، و لكن في النهاية هناك سبب لهبوط هذا السوق، و لهذا السبب أعتقد بأن الحركة التنازلية سوف تستمر في عقاب هذا السوق.

من خلال النظر إلى هذا الرسم البياني، أعتقد بأننا سوف نذهب على الأقل إلى مقبض 75$، و ربما أدنى من ذلك مع توفر الوقت. كما أعتقد بأنه من المستحيل تثريباً الشراء في هذاا لسوق حيث أن المقاومة الكبيرة بالقرب من المستوى 80$ تمتد على طول الطريق حتى 82$ على الأقل، و هذا يعني بانه سوف يكون من الصعب جداً أن يغير هذا السوق تفكيره و الأهم من ذلك، أن يغير نمطه.

هناك القليل من الطلب حالياً، و حقيقة أن الدولار الأمريكي يستمر بالحصول على القوة تضغط على قيمة هذا السوق حيث أنه لا يستطيع الإرتفاع. في النهاية أعتقد بأننا ربما نخترق ما دون مقبض75$، و ربما حتى نصل إلى 70$. في هذه الحالة، سوف أقوم بتجاهل المؤشرات التصاعدية.

---------- Post added at 01:35 AM ---------- Previous post was at 01:25 AM ----------

موضوع اكتر من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك
التوفيق

Yara1
03-06-2015, 01:30
انا شايف ان بعد التلويح من منظمة اوبك انها ممكن تقلل الانتاج ان شاء الله دة بيؤدي الي زيادة الاسعار .. بس الاهم ان الدول العربية تفعل بجد وتقلل الانتاج مش تكترة علشان تعوض النقص في الاسعار

الاسد التاجر
03-07-2015, 12:18
المجهود الرائع بالتوفيق لك تقبل مروري

mohamed12345
03-09-2015, 00:59
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اكتر من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك

Audy1
03-11-2015, 15:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخىل الكريم لا يهم ما هو الإطار الزمني الذي تتداول به، لأنه بصراحة أعتقد بأن النمط التنازلي الذي شهدناه في هذا السوق أقوى من أن يتجاهل. أنا أدرك بأننا هبطنا بشكل كبير خلال فترة قصيرة، و لكن في النهاية هناك سبب لهبوط هذا السوق، و لهذا السبب أعتقد بأن الحركة التنازلية سوف تستمر في عقاب هذا السوق.

RomanyMoreed
03-13-2015, 12:09
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

اسواق النفط عمومآ علي مستوي العالم تعاني بسبب ازمة العراق علي غالب ظني بسبب مشكلة الارهاب

بالتوفيق للجميع

1 million
03-19-2015, 23:02
النفط الان هبط نصف السعر السابق الان في حوالي 45 دولار للبرميل
العديد من المحللين يتوقع ان ينزل السعر حتى مستويات 30 او أقل للبرميل

مامون سباعنة
03-20-2015, 04:43
بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبو معطرة بالورد وبعد ::::
أشكرك اخي العزيز على التحليل الاخبااري للنفط ... بالنجااح اخي
اتمنى لك التوفيق والنجاح في حياتك انت وجميع أعضاء المنتدى
تحياتي للجميع ...........

nory
03-20-2015, 05:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وجزاك الله خيرا على هذا الطرح مشكورالتحليل الفني للنفط تحليلك رائع
و نتمنى لكم التوفيق و النجاح للجميع

joukeur
03-20-2015, 14:05
بالتوفيق وتقبل مروري

hamadaforexx
03-20-2015, 14:11
التوفيقموضوع اكتر من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك
التوفيقموضوع اكتر من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك
التوفيق

m.gama17l
04-03-2015, 19:17
المجهود الرائع .... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

نورين
04-06-2015, 09:56
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
على قيمة هذا السوق حيث أنه لا يستطيع الإرتفاع نعتقد بأن السوق من المفترض أن يهبط من هنا وبالتوفيق ان شاء الله

نورين
04-08-2015, 15:30
السلام عليكم اعتقد اخى الكرمي من اه املاسباب الى هقدر يعان منها اخى الكريم النفط بشكل كبير شكرا لك وباتلوفيق انشاء الهل شكرا لك
بالتوفيق انشاء اله وبلتوفيق ان شاء الله

modr2015
04-12-2015, 19:02
يهم ما هو الإطار الزمني الذي تتداول به، لأنه بصراحة أعتقد بأن النمط التنازلي الذي شهدناه في هذا السوق أقوى من أن يتجاهل. أنا أدرك بأننا هبطنا بشكل كبير خلال فترة قصيرة، و لكن في النهاية هناك سبب لهبوط هذا السوق، و لهذا السبب أعتقد بأن الحركة التنازلية سوف تستمر في عقاب هذا السوق.
البيع عند التحسنات و تجاهل مؤشرات

roty
04-12-2015, 19:03
منظمة اوبك انها ممكن تقلل الانتاج ان شاء الله دة بيؤدي الي زيادة الاسعار .. بس الاهم ان الدول العربية تفعل بجد وتقلل الانتاج مش تكترة علشان تعوض النقص في الاسعار

sha
04-12-2015, 19:24
اعتقد يااخي الكريم ان سنه 2015 بيكون سنه ازمات بسبب انهيار سعر النفط وسوف تعاني الدول التي تعتمد على النفط كمصدر اساسي لأقتصادها وممكن تنهار اقتصاد هذه الدول وحاليا نلاحظ ان العملة الروسيه انهارت وهبط سعره كثيرا بسبب انهيار اسعار النفط
تقبل مروري

Eslam1
04-14-2015, 19:55
أحباب رسول الله صلوا على النبي
"إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا" .

hamdochi
05-10-2015, 12:08
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان النمط التنازلي الذي شهدناه في هذا السوق أقوى زيادة الاسعار بس الاهم ان الدول العربية تفعل على قيمة هذا السوق حيث أنه لا يستطيع الإرتفاع نعتقد بأن السوق من المفترض أن يهبط من هنا تقبل مروري بالتوفيق ان شاء الله

ramdani
05-10-2015, 12:18
انخفض سعر برميل النفط في أسواق العالم بنسبة 55% في أقل من سبعة أشهر. وقسّم الانهيار المتسارع دولَ العالم خلال عام 2014 إلى ثلاث فئات: دول منتجة ومطمئنة تتعامل مع الأزمة المستجدة بهدوء وثقة كالسعودية والإمارات، ودول منتجة لكنها قلقة مثل إيران، ترى في هبوط الأسعار إلى أقل من النصف مؤامرة على اقتصاداتها، والفئة الثالثة تضم الدول المستهلكة التي تنعم بالفوائد وتحسب عوائدها مثل الولايات المتحدة والصين.

adnan1969
05-10-2015, 13:33
مشكور اخي على هذا الموضوع المهم الذي يخص اسعار النفط واكيد لها تاثير على السوق بشكل عام ونتضر مواضيع جديده بتوفيق لجميع

ayoub321
05-10-2015, 18:15
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد ورائع
لك مني أكبر تحية تقبل مروري
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

karim02
05-10-2015, 18:16
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
هدا الموضوع وجميع المواضيع اللتي تطرح في هدا المنتدى بصراحة مفيدة لنا كمتداولين وخاصة نحن المبتدئين جزاكم الله خيرا ونتمنى المزيد

tabaki
05-14-2015, 12:59
التداول بالنفط ارى انه لازم المتاجر يكون له خلفية من المعلومات والثقافة حول مادة النفط
ايضا الاخبار والتقارير الاقتصادية ممكن تكون لها اهمية جد كبيرة في دراسة النفط

moussaalbare2
05-14-2015, 13:00
ارى انه لازم المتاجر يكون له خلفية من المعلومات والثقافة حول مادة النفط

magic777
05-14-2015, 14:45
ارى انه لازم المتاجر يكون له خلفية من المعلومات والثقافة حول مادة النفط

بس اكيد طبعا المتاجره وقت الاخبار بيكون صعب اختيار النقاط القويه الي ندخل منها والعمل اصلا في وقت التحركات القويه دي بيكون محتاج سرعه في
اختيار النقاط والعمل اكتر واحتراف

aminooos
05-14-2015, 15:00
مصدر دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم ان تجاره العمله ممنوعا في مصدر دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم ان تجاره العمله ممنوعا في مصدر دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم ان تجاره العمله ممنوعا في مصدر دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم ان تجاره العمله ممنوعا في

mouade
05-14-2015, 17:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الحسابات الكبيرة تدخل الكثير من شؤركات المراقبة لان أنا لا أحبذ التعامل الكثير من البحث والممارسة إلا أنها لا تتطلب أن يكون لدى المتاجر تلك الخلفية الاقتصادية والمحاسبية التي تحتاجها أسواق الأسهم ليكون المتاجر ناجحاً . لذا تجد الكثير من المتاجرين الناجحين مع هذه الشركات بل بالعكس يجب على المتداولأن يعتمد على نفسه و يتعلم ادارة حسابه بنفسه المستثمر في هاته الحالة يجب ان يكون في مامن من الخسارة

masry928
05-18-2015, 20:28
لا يهم ما هو الإطار الزمني الذي تتداول به، لأنه بصراحة أعتقد بأن النمط التنازلي الذي شهدناه في هذا السوق أقوى من أن يتجاهل. أنا أدرك بأننا هبطنا بشكل كبير خلال فترة قصيرة، و لكن في النهاية هناك سبب لهبوط هذا السوق، و لهذا السبب أعتقد بأن الحركة التنازلية سوف تستمر في عقاب هذا السوق

جابر1979
05-18-2015, 20:30
-السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، شكرًا لتحليل النفط الخام wti و توضيح الاتجاه و نقاط التحديد للتيكبروفيت اخي الكريم ..

محمد مختار
05-18-2015, 20:46
تقبل مروري

moh93
05-19-2015, 00:52
النفط هو بيكو فية ربح كبير جدا وايضا بيكون فية خسارة كبيرة جدا
كلتاجر فى السوق اا دخل فى التدالو على النفط يجب انه يكون فية الحسبا راس مال كبير عشان يعرف ازاى يتتداول

ahmed bakry
05-20-2015, 11:47
مشكور اخى الكريم على طرحك للنقطة دى بخصوص النفط ومستواه وارجو منك المزيد بخصوص الموضوع دة
لانه مهم جدا بالنسبة لسوق المال والاوراق والعملات
وتقبل مرورى

samir ragab
05-20-2015, 12:03
السلام عليكم جميعا منورين اهلنا واصحبنا
عليك انا لا تتنباء عليك ان تعتمد على التحليل الفنى والتحليل الاساسي وتبتعد عن التنبائات نهاشئ حتى تكون تاجر محترف

magic777
05-20-2015, 13:29
مشكور اخى الكريم على طرحك للنقطة دى بخصوص النفط ومستواه وارجو منك المزيد بخصوص الموضوع دة
لانه مهم جدا بالنسبة لسوق المال والاوراق والعملات
وتقبل مرورى

بس لازم يكون هنا خبره وعمل ولازم يكون فيه خطه المتاجر يمشي عليها والخطه دي لازم تكون معموله تبع خبره المتاجر يعني المتاجر مش هيقدر يعمل الخطه الي تنجحه في
السوق ده الا بعد ما يكون الاول الخبره العمليه

BASAM IBRAHEM
05-22-2015, 04:42

superkenan
05-22-2015, 05:30
اخي الكريم النفط الخام مرتبط مع الدولار وهو يتأثر بالأخبار السياسيه كثيرا ولكن لا يوجد اخبار تنزر بهبوط حاد
واتوقع عودته إلى وضعه الطبيعي بأقرب وقت
وشكرا

REDA FOREX
05-22-2015, 06:36
السلام عليكم ورحمة الله
في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح.
و أشكرك كل شخص في المنتدى وعلى المجهود الذي يذكر فيشكر

mohamed12345
05-22-2015, 22:08
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد كتر من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك

noor eldyen
05-23-2015, 00:08
نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق

darsh
05-23-2015, 00:28
مشكور على الموضوع الخاص بالنفط وطبعا النفط له من الاهمية الكثيرررررررررررررررررررر ررررررررررر فى السوق

boulafrah
05-23-2015, 00:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر الكريم طبعا الموضع مش محتاج اولا نتكلم علي مصر الي انا منها اقولك اولا احنا هنا مفيش مصدر دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم نحس لتنازلي الذي شهدناه في هذا السوق أقوى زيادة الاسعار بس الاهم ان الدول العربية على قيمة هذا السوق حيث أنه لا يستطيع الإرتفاع نعتقدمن كل النواحي نستفدي

---------- Post added at 09:35 PM ---------- Previous post was at 09:34 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام لازم ان احان نقدر الكريم طبعا الموضع مش محتاج اولا نتكلم علي مصر الي انا منها اقولك اولا احنا هنا مفيش مصدر دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم نحس إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

jamila cchahed
05-23-2015, 00:46
بسم الله الرحمان الرحيم ي الكرام بص اخي الكريم طبعا الموضع مش محتاج اولا نتكلم علي مصر الي انا منها اقولك اولا احنا هنا مفيش مصدر دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم ان تجاره العمله ممنوعا في مصر ^_^ نحس من كل النواح
تقبل مروري
والسلام

aminalamor
05-23-2015, 01:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم انا ارى ان التجارة في سوق الفوركس لا تعتمد على التداول في سوق العملات الاجنبية فقط وانما على باقي الاسواق كانفط الذي فيه النفط الخام ونفط برنت
بالتوفيق للجميع

almared13
05-23-2015, 01:50
نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق

fatehbtn
05-23-2015, 11:46
مشكور اخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي قدمتها، و أتمنى أن يستفيد منه الإخوة الكرام إن شاء الله
مشكور و تقبل مرورى

haythem95
05-23-2015, 13:23
نورت اخى الكريم المنتدى
بس لازم يكون هنا خبره وعمل ولازم يكون فيه خطه المتاجر يمشي عليها والخطه دي لازم تكون معموله تبع خبره المتاجر يعني المتاجر مش هيقدر يعمل الخطه الي تنجحه في
السوق ده الا بعد ما يكون الاول الخبره العمليه

noor eldyen
05-23-2015, 14:24

yassine imq
05-23-2015, 14:24
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الهام
تتسابق الكلمات وتتزاحم العبارات لتنظم عقد الشكر الذي لا يستحقه الا انت
اليك يا من كان له قدم السبق في ركب العلم والتعليم
اليك يا من بذلت ولم تنتظر العطاء
اليك أهدي عبارات الشكر والتقدير

magic777
05-23-2015, 15:25
مشكور اخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي قدمتها، و أتمنى أن يستفيد منه الإخوة الكرام إن شاء الله
مشكور و تقبل مرورى

والاهم حاجه هنا اخي انك تستفيد عمليا من المعلومات الي بتحصل عليها هنا علشان تقدر بعد كده تعمل بطريقه منظمه وبخبره جيده في المجال ده
وتكون قواعد المعلومات عندك كامله

nda
05-23-2015, 18:04
شخصيا اعتقد ان ادارة راس المال هي من اهم الاساسيات للدخول في عالم الفوركس بنجاح
هنالك دروس موجودة من المنتدي ابدا بالتعلم منها

معتصم سباعنة
05-23-2015, 18:13
اشكرك اخي الكريم على موضوع النفط الخام - اتمنى مزيد من المواضيع القيمة - بالتوفيق
تقبل مروري

شهيرة
05-24-2015, 21:14

jamila cchahed
05-24-2015, 23:37
بسم الله الرحمان الرحيم وبركتو اخواني الكرام بص اخي الكريم طبعا الموضع مش محتاج اولا نتكلم علي مصر الي انا منها اقولك اولا احنا هنا مفيش مصدر دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم ان تجاره العمله ممنوعا في مصر ^_^ نحس من كل النواحي هع ه
تقبل مروري
والسلام

popa2015
05-31-2015, 01:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

dhiebj316
05-31-2015, 01:10
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الشكر لكم أخواتي الاعزاء على هذه الردود الجميلة
شخصيا اعتقد ان ادارة راس المال هي من اهم الاساسيات للدخول في عالم الفوركس بنجاح

laymedia
05-31-2015, 04:00

هاشم احمد
05-31-2015, 05:08
السلام عليكم
الف شكر على التحليل وبالفعل لابد من متابعه كل التحليلات التى توجد امامنا سواء فى المواقع
او لدى الخبراء لان هناك العديد من التحليلات المجانيه التى بالامكان متابعتها

moh93
05-31-2015, 14:11
النفط هو بيكو فية ربح كبير جدا وايضا بيكون فية خسارة كبيرة جدا
والتدالو عى النفط بيكون معتمد فى اسعاره على اعرض والطلب ويجب انه نحصل على الاسعار كل شوية عشان نعرف افضل نقاط لللدخول

Kiing
05-31-2015, 16:47
ممكن متلا انه مع ان بعد التلويح من منظمة تم منه متلا انها ممكن تقلل الانتاج ان شاء الله مع اي زيادة الاسعار .. بس الاهم ان الدول العربية متلا ممكن انه مع تفعل بجد حيت الانتاج ممكن تكترة

طارق محمد احمد
05-31-2015, 16:55

BABAOU
05-31-2015, 23:45
اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و صراحة استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و جزاكم الله كل خير جميعا

ملاك الروح
05-31-2015, 23:57
اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الطرح الرائع بصرالحة لا اميل الى المتاجرة على النفط لكون الاسبريد عالي جدا
اتمنى لك التوفيق دائما

babyzee
06-01-2015, 00:11
شكرا لك اخي علي الاخبار المهمة لكل متداول والتي تكتسي طابع الاهمية لا غنى عنها جزاك الله كل الخير والعافيه وبالتوفيق لك ولاعضاء هدا المنتدي وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

marwafawzy122
06-01-2015, 00:21
شكراً على اى حال على هذه المعلومات الجيدة عسى ان نستفيد منها جميعاً وننتفع بها فى هذه التجارة الصعبة والرهيبة ونرجو من الجميع ان لا يبخل بما لديه من خبرة وعلم فى هذا المجال بأن يعلمه لاخوانه المبتدئين حتى يستفيد الجميع ويتعلم وهذا هو الغرض من هذا المنتدى ....

Kiing
06-20-2015, 21:57
ممكن متلا انه ممكن معه بصراحة أعتقد بأن النمط التنازلي الذي شهدناه تم منه متلا انه ممكن معه هذا السوق أقوى زيادة الاسعار بس الاهم ان الدول العربية تفعل منه متلا قيمة هذا السوق منه متلا حيث به

MONTASR SHABAN
06-20-2015, 23:54
تقبل مروري

a7med sniper
06-21-2015, 00:06
شكرا لعى المضووع او على الخبر اخى الكريم وعمووما فى السوزق ده بيكون الاستفاده من الاخبار وقت صدورها شكرا لكم والله المستعان

وبالتوفيق لكم

magic777
06-21-2015, 02:55
تقبل مروري

اكيد اخي مافيش حاجه مضمونه والسوق الي احنا فيه اصلا سوق عالي المخاطره والربح فيه بيعتمد على مدى خبرتك العمليه وفهمك لتحركات الاسعار
وايضا طريقه عملك وحجم راس المال

محمد السيد
06-21-2015, 03:15
نشكرك على هذا التقرير الاخباري المفصل ونرجو من اخواننا المحللين ..
ان يبداوا في تناوله و اصدار توصياتهم التجارية بناء عليه .. لاجلنا ولاجل اخواننا المبتدئين .. والله ولي التوفيق

mohamed12345
06-23-2015, 15:02
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد موضوع اكتر من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك

boulafrah
06-24-2015, 00:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةشرحك و لكن عليكاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك تضع في شرحك انه لا يوجد ربح دائم في هدا السوق و عليكلتفكير في الخسارة لدلك عليك الاعتماد على ادارة راس المال كي تحافظ على ربحكتو اخواني الكرام بص اخي الكريم طبعا الموضع مش محتاج اولا نتكلم علي مصر الي انا منها اقولك

---------- Post added at 09:54 PM ---------- Previous post was at 09:52 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إ ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك تضع في شرحك انه لا يوجد ربح دائم في هدا السوق و عليكلتفكير في الخسارة لدلك عليك الاعتماد على ادارة راسن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

ali20
06-24-2015, 00:58
النفط انخفاض جدا العالم دة وهذا يرجع الى اشيء كثيرة جدا منها على سبيل المثال اول انه سوف يكو فية تاثير باسعار اعرض وطلب
اكديالعرض والطلب هو م ن اكبر الاشياء التى يون الها تاثير على السوق

احمد محسن
06-24-2015, 01:17
مشكور اخي على هذا الموضوع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد من المواضيع الشيقة
تقبل تحياتى اخي الكريم

MOHAMED OSAMA
06-24-2015, 02:48

mohamed12345
06-24-2015, 17:11
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد موضوع اكتر من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك

mechanical
06-25-2015, 21:15
السلام عليكم... مشكور اخي الكريم علي طرح الموضوع الهام هذا الاخبار التي نقلتها الينا شكرا اليك
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

gehad87
07-30-2015, 02:34
عامة بالنسبة للنفط في سوق الطاقة او العملة مافيش سلعة بتعاني للابد
ده حتى الميه بيجيلها يوم وتبقا اغلى من الدم
يعني مفيش سلعة ولا عملة يمكن انها تسير في اتجاه واحد للابد

zineb01
07-30-2015, 08:52
ودا اكيد لو حصل هيكون ليه تاثير بزيادة سعر البترول ودا اللى اتوقعه مع بداية السنه ان شاء الله

hod aharhash
07-30-2015, 10:24
أسواق النفط الخام wti مرة أخرى خلال جلسة يوم الإثنين، حيث أننا حاولنا في البداية الإختراق إلى الأعلى و صعدنا فوق مقبض 80$. تلك المنطقة كانت بالطبع منطقة دعم سابق، و بالتالي حقيقة أنها قدمت مقاومة ليس أمراً مفاجئاً، و يؤكد بأننا من دون شك في نمط تنازلي قوي. نعتقد بأن السوق من المفترض أن يهبط من هنا، و ندرك بأن الرقم الكامل التالي هو 75$، و من المفترض أن يكون ذلك هو الهدف الذي يسعى له السوق على المدى الطويل. كما أرى، لا يوجد أي طريقة لشراء هذا السوق و أن كل مرة يتحسن فيها، يجب أن يباع.

heba_a
07-30-2015, 23:29
مشكور اخى للمجهود والمعلومات المفيدة لجميع الاعضاء واتمنى من اصحاب الخبرات جميعا ان يتبادلوا المعلومات كى يستفاد كل اعضاء المنتدى من خبراتهم وتجاربهم فى الفوركس وبالتوفيق

---------- Post added at 08:29 PM ---------- Previous post was at 08:05 PM ----------

مشكور اخى للمجهود والمعلومات المفيدة لجميع الاعضاء واتمنى من اصحاب الخبرات جميعا ان يتبادلوا المعلومات كى يستفاد كل اعضاء المنتدى من خبراتهم وتجاربهم فى الفوركس وبالتوفيق

Afaf.mellaha
08-04-2015, 15:14
السلام عليكم
شباب ايه توقعاتكم على usd cad انا شايف عليه تشبع شرائى على جميع الفريمات من الساعه الى الشهرى واخد عليه صفقه بيع من بدرى واقف فى مكانه تحليلكم ايه

sofien34
08-04-2015, 19:03
أن النمط التنازلي الذي شهدناه في هذا السوق أقوى زيادة الاسعار بس الاهم ان الدول العربية
تفعل على قيمة هذا السوق حيث أنه لا يستطيع الإرتفاع نعتقد بأن السوق من
المفترض أن يهبط من هنا

alaa ali
08-04-2015, 19:05
اهلا بكم
الف شكر على الموضوع الدي قدمته وعلى المعلومات التي تطرقت إليها والتي أتمنى أن يستفيد الجميع
بالتوفيق

Chima
08-12-2015, 06:33
ودا اكيد لو حصل هيكون ليه تاثير بزيادة سعر البترول ودا اللى اتوقعه مع بداية السنه ان شاء الله........

tarik46
08-14-2015, 20:19
مشكوور على الموضوع الرائع على النفط الذي مازالت اسعاره تتهاوى شهرا بعد شهر منذ نهاية سنة 2014
و بداية سنة 2015 و هذا رائج للمديونية الامريكية و ظهور صغار المصدرين من اسيا الوسطى
تحياتي

ahmed102
08-14-2015, 20:28
السلام عليكم مشكوور على الموضوع الرائع على النفط الذي مازالت اسعاره تتهاوى شهرا بعد شهر منذ نهاية السنة الفائتة و هذا راجع الى عدة اسباب سياسية كانت او اقتصادية
تحياتي

Ouasmi
08-14-2015, 20:30
انا شايف ان بعد التلويح من منظمة اوبك انها ممكن تقلل الانتاج ان شاء الله دة بيؤدي الي زيادة الاسعار .. بس الاهم ان الدول العربية تفعل بجد وتقلل الانتاج مش تكترة علشان تعوض النقص في الاسعار
موضوع اكتر من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكل دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك
التوفيق

rachadcom
08-17-2015, 22:23
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم .... و الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه ...
بوركت يا غايل النفط دائما يعاني هاته السنوات البوم كذالك شهد تراجع رهيب
......تقبــــــــل مــــروري و تحياتـــي .

Chima
08-23-2015, 05:39
ودا اكيد لو حصل هيكون ليه تاثير بزيادة سعر البترول ودا اللى اتوقعه مع بداية السنه ان شاء الله............

classic_trader
08-23-2015, 11:04
يعاني النفط من تراجع في اسعاره مؤخراو لا يبدو ان هناك بوادر
لانفراج هذه الازمة و عودته الى الصعود على المدر القريب خاصة

dhmo
08-23-2015, 16:57
يعاني النفط من تراجع في اسعاره مؤخراو لا يبدو ان هناك بوادر
لانفراج هذه الازمة و عودته الى الصعود على المدر القريب خاصة

النفط وايضا اخبار الدولار كلها مهمها وعموما ان الاخبار هنا بتكون وقود السوق اخي بالفعل واي متاجر هنا بيكون لازم عليه انه يعمل في السوق ويفهم الاخبار كويس علشان يقدر يحقق منها ربح
او على الاقل يحمي حسابه من المارجن وقتها

forex all arabes
09-04-2015, 09:25
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف النفط هو بيكو فية ربح كبير جدا وايضا بيكون فية خسارة كبيرة جدا
والتدالو عى النفط بيكون معتمد فى اسعاره على اعرض والطلب ويجب انه نحصل على الاسعار كل شوية و تقبل مروري اخي وشكرا

يزيد الفقهاء
09-13-2015, 10:36
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكرا لك على هذا الطرح و على هذه المعلومات القيمة التي قدمتها
اتمنى الاستمرار في تقديم الفائده و شكرا

a l
09-13-2015, 10:46
اهلا بكم
اخبار اسعار النفط الذى يكون التذبذب به عالى جدا فى سوق التداول بالعملات الاجنبية وممكن نحقق الارباح
شكرا

dhmo
09-21-2015, 01:52
شكرا لك على هذا الطرح و على هذه المعلومات القيمة التي قدمتها
اتمنى الاستمرار في تقديم الفائده و شكرا

لازم نركز هنا على كل المعلومات لاننا هنتعلم منها والسوق مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره

tawfik999
09-27-2015, 16:10
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي الفاضل و بعد
شكرا اخي لك على هده نصائع رائعة و الجمل المفيدة و اتمنى لك ربح الكثير انشاء الله

عاشق الفوركس
10-11-2015, 17:01
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
شكرا لك على الموضوع وعلى الشرح القيم امل ان نراك في مواضيبع اخرى قيمة ان شاء الله

asxqwzdc6
11-14-2015, 19:23
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها بالفيديو

dhmo
11-14-2015, 19:44
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
شكرا لك على الموضوع وعلى الشرح القيم امل ان نراك في مواضيبع اخرى قيمة ان شاء الله

السوق فعلا مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره

basim
11-14-2015, 20:08
السلام عليكم جميعا
شكرا لك على تحليل اسعر النفط ليوم 11-11-2014 ولكن يجب عليك الاستمرار في تحديث
النفط لان الاسعار في تغير مستمر رغم الانهيار الكبير الذي حصل في سعره منذا اواخر السنة
الماضية

alaa1
11-14-2015, 20:50
هلا
اخبار النفط الخام مهمة جدا هذا الطرح رائع .. بارك الله فيك على النصيحة القيمة امل ان تفيد الاخوة في المنتدى كل الاخـوة الكـرام

houssemmidou4
12-12-2015, 01:13
فعلا كانت سنة 2014 سنة بداية انهيار النفط الخام الذي فقد اكثر من نصف قيمته في السوق
حيث لم يعد يتعدى 50 دولار للبرميل و ذلك نظرا لكثرة العرض و قلة الطلب في السوق

yansane
12-12-2015, 15:39
شكرا لك اخي علي الاخبار جزاك الله كل الخير والعافيه موضوع اكتر من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله

---------- Post added at 12:39 PM ---------- Previous post was at 12:19 PM ----------

انا شايف ان بعد التلويح من منظمة اوبك انها ممكن تقلل الانتاج ان شاء الله دة بيؤدي الي زيادة الاسعارموضوع اكتر من ممتاز اخى لكريم لازم ان احان نقدر نستفدي منه بشكلك بيرو انلموضوع دا لازم نا احان نقدر نحقق الى احنا عايزينه شكرا لك بس الاهم ان الدول العربية تفعل بجد وتقلل الانتاج مش تكترة علشان تعوض النقص في الاسعار

Zezobebo3
01-24-2016, 20:40
تقبل مرورى

latraaa
01-24-2016, 21:04
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير من النتائج القيمة، بالتوفيق إن شاء الله

never6
01-25-2016, 21:54
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله

forez
01-26-2016, 13:51
الســــلام عليكــــم و رحمــــــة الله و بركاتــــــــه ......
طبعا الموضع مش محتاج اولا نتكلم علي مصر الي انا منها اقولك اولا احنا هنا مفيش مصدر دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم ان تجاره العمله ممنوعا.............

abdelsamed47
01-26-2016, 13:51
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر

yousse
01-26-2016, 16:35
صرحت أنا بعيد تماما عن النفط لم أتاجر عليه من قبل أريد أن أجربه ولكن هل حتى النفط تؤطر عليه الأخبار السياسية أم هو يعتممد على التحليل الفني فقط

troybradbit1
01-26-2016, 17:30
شكراا لك اخى الكريم على تفضلك بطرح شرح عن النفط الخام wti يعاني مرة أخرى
موضوع مميز ويستحق الثناء بشكل عام بكل جزئياتة وتعريفاتة ومصطلحاتة
لما بة من معلومات جيدة لكل شخص يسعى لتعلم الفوركس
ونرجو ان تواصل على هذا المنوال فى تقديم المواضيع التى تساعد كل المبتدأين

harimeche
01-26-2016, 17:34
شوف في كــــــــــــــان سعر النفط عندمـــــا كتب هدا الموضوع

الآن أصبح النفط حوالي 28 دولار ويتوقع الخبراء ان يستمر

في الهبوط

مع التحية وبالتوفيق

csebai12
01-26-2016, 17:41
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
تاثر اسعار النفط بشكل ملموز على ازواج الدولار و بصفة اقل على ازواج اليورو

tchikimarou
01-26-2016, 17:44
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
موضوع شيق للاستفادة ارجو ان لا نبخلنا بجديدك

heroo252
01-26-2016, 18:20
النفط الخام بينهار مش بيعانى و80 دولار ايه النفط الخام وصل من 150 دولار فى 2008
ل 30 دولار واقل فى 2016 يعنى انهيار كارثى مالووش مثيب بصراحه

TISA
01-26-2016, 20:24
بسم الله الرحمن الرحيم

hmadnahox
01-26-2016, 20:40
يا اخي الكريم فعلا معلومة جديدة قد افدتنا بها شكرا جزيل لك على الوضوع والافادة
والله الموفق المعين

best1
01-26-2016, 22:37
ن سوق الفوركس ليس سوقاُ بألمعني الحرفي للكلمة، إذ أنه ليس لديه مركزاُ و ليس لديه مكانا معينا تمارس فيه المتاجرة....

MOHAMED2701
01-27-2016, 23:10
بسم الله الرحمان الرحيم
نشكركم على هدا الدعم نرجوا المواصلة في اثراء محتوى هدا المنتدى
بالتوفيق للجميع

abdelsamed.uk
01-27-2016, 23:10
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر

yahiahd
01-28-2016, 00:32
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق

jallou
01-28-2016, 01:01
وصولاً إلى الإقتصاد البريطاتي والذي أعلن عن بيانات مؤشر cbi لتوقعات الأوامر الصناعية، حيث سجلت قراءة المؤشر مستويات -15، مقارنةً بالقراءة السابقة والتي كانت عند -7، فيما كانت التوقعات قد أشارت إلى -10.

MahmoudNofal
01-28-2016, 02:06
السلام عليكم و رحمة الله موضوع رائع و شرح ميسر و بسيط اشكرك اخى الفاضل حقيقى استفدت من هذا الموضوع و اتمنى المزيد منك

never6
01-29-2016, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

never5
01-30-2016, 14:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

mohamed ghardallou
01-30-2016, 14:52
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتــــــه لقد وصل سعر انفط إلى مستويات متدنية جداً

islamhd
01-30-2016, 16:53
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق

Sami1985
01-30-2016, 20:01
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي العزيز..طرح جميل أخي العزيز..
تقبلوا شكري...

aissahd
01-30-2016, 20:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
جزاك الله خير على مشاركتك معنا
شكرا لطرح ذلك الموضوع و تلك التغطية الجيدة
تحياتى لك تقبل مروري

forez
02-15-2016, 22:42
طبعا الموضع مش محتاج اولا نتكلم علي مصر الي انا منها اقولك اولا احنا هنا مفيش مصدر دخل كويس والبلد مش مظبوطه ودا يخلينا نفكر نكسب من اي نشاط مع العلم ان تجاره العمله ممنوعا.............

Ma_Forex
02-15-2016, 22:43

justsmile
02-15-2016, 23:05
اخي اعتقد ان هنا هذا القسم ليش مكانه هنا !! يجب عليك ان تضعه بلاقسم الخاص به لو سمحت .. و على اي حال شكرا لك ..

global
02-15-2016, 23:33
يا اخي الكريم من وجهة نظري ان منظمة اوبك هي تعاني من عدة مشاكل لان النفط في تدهور
والله الموفق والمعين

محمد شعبان عبدالقادر
02-15-2016, 23:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
جزاك الله خير على مشاركتك معنا
شكرا لطرح ذلك الموضوع و تلك التغطية الجيدة
تحياتى لك تقبل مروري

never11
02-17-2016, 16:10
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

talel babchia
02-17-2016, 16:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لأنه بصراحة أعتقد بأن النمط التنازلي الذي شهدناه في هذا السوق أقوى زيادة الاسعار بس الاهم ان الدول العربية تفعل
على قيمة هذا السوق حيث أنه لا يستطيع الإرتفاع نعتقد بأن السوق من المفترض أن يهبط من هنا............................................ ...............بالتوفيق للجميع

neverlit1
02-18-2016, 20:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

take-profit
02-18-2016, 21:41
اري ان النفط من السلع التي تتحرك مثل الذهب فتحركاتها قوية و الاسبريد
و ايضا السلوك السعري مشابه الي حد كبير

SOSAN
02-18-2016, 21:42
السلام عليكم
حسب آخر الاخبار هناك احتمالية في ان يبدئ النفط في سلسلة من النقاط الايجابية و التي ستادي الى ارتفاعه من جديد

abdulsalam
02-18-2016, 21:44

---------- Post added at 06:43 PM ---------- Previous post was at 06:42 PM ----------

;)اري ان النفط من السلع التي تتحرك مثل الذهب فتحركاتها قوية و الاسبريد

---------- Post added at 06:44 PM ---------- Previous post was at 06:43 PM ----------

;)اري ان النفط من السلع التي تتحرك مثل الذهب فتحركاتها قوية و الاسبريد

forez
02-21-2016, 12:42

latraaa
02-21-2016, 14:00
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقجمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى ان نراك في الكستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله

mohammed control
02-21-2016, 14:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف المرسلين

take-profit
02-21-2016, 15:54
اري ان لقوة الدولار و ضعفة تاثير علي النفط كما اعتقد ان الذهب ايضا سواء لقوته او ضعفة اثر كبير
علي كل من الدولار و النفط فهي سلسلة لا تنتهي اخي الفاضل

Ibrahim gad
02-21-2016, 20:28
السلام عليكم
النفط الخام كيمياء البترول أو علم البتروكيماويات هو فرع من فروع علم الكيمياء الذي يدرس عمليات تحويل النفط والغاز الطبيعي إلى منتجات مفيدة ومواد خام. يدخل علم الكيمياء

Hassan Tarek
02-21-2016, 20:44
معلومة اكثر من رائع شكرا لك علي هذا الموضوع الرائع
بالتوفيق لك تقبل مروري ....

mamdouh mahmod
02-21-2016, 20:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور كثير يا اخي الكريم على هده المعلومات بارك
الله فيك وجزاك الله كل خير اتمنى لك وللجميع التوفيق مع السلامة وفي امان الله
ارجو الافاده للجميع ان شاء الله

adamarwan
02-21-2016, 20:57
والان نراه فى 30 دولار لبرميل لدى يجب ان تعرف ان السوق
لا يمكن ان تظم شيئ واحد الان فى العديد من الامور التى تحكمه
وحظ موفق

chouaib112
03-03-2016, 00:41
اعتقد ا الموضوع مالهم دا بشكل كير اخى اكلرمي هيقدر يحقق نلالكثير اخى الكرمي وان الموضوع املهم اد بشكل كبير
كشرا لك

mego997
03-03-2016, 17:40
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع ولكن اعتقثد ان المكان المناسب لمثل هذه المواضيع هو المناقشه الحيه لحركمه العملات

dvdali07
03-03-2016, 18:03
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لك اخي علي الاخبار
وبالتوفيق للجميع تقبل تحياتي
ننتظر من جديدك

neverlit4
03-07-2016, 16:00
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

chouaib112
03-13-2016, 01:25
كشرا لك

حسن ياسر
03-13-2016, 01:35
فى الفترة الاخيرة وصل النفط الى ادني مستوياته ومن المتوقع ان يصل الي مستويات اعلى من المستويات التى وصل اليها فى الفترة الماضية وديه مجرد وجهه نظر خاصه بيا

elnagar
03-13-2016, 02:56
السلام عليكم اخى الكريم مشكور على مجهودك الرائع وشرحك الوافى لمعاناة النفط فى ظل الظروف العالمية والمتمثلة فى اشياء كثيرة بالتوفيق للجميع

smart vision
03-13-2016, 04:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لو حاولت تنظيم الموضوع أكثر كان ليجدب الانتباه اكتر
عوما أنا السلع او النفط لا أحب التجارة فيه (لاسباب الشرعية) و نظرا للتقلبات

nader110
03-13-2016, 04:59
النفط الان في كارث من كوارث العالم حيث ان النفط انخفض الي مستوي غير متوقع يصل الي 30 دولار وهذا امر صعب

moodyloveelromansy
03-13-2016, 05:29
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

aissaalg
03-16-2016, 09:58
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

newlookmostafa
03-16-2016, 10:09
النفط حاليا يعانى كثيرا بسبب الركود العالمى الحالى وكثرة المعروض
تقبل مرورورورورى
تحياااااتى

aym
03-16-2016, 10:30
هذا الموضوع بتاريخ قديم على النفط والان الاسعار تغيرت عن هذا التحليل لذلك نطلب تجديد
التحليل ليتناسب مع الاسعار الحالية للنفط

forez
03-18-2016, 15:03

abdelmadjid41
03-18-2016, 15:45
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم النفط نزل نزول مدوي وكبير جدا اخي الكريم ربنا يسطر لانه متذبب وفي نزول مستمر نتمى الصعود

mourada
03-18-2016, 17:15
مشكور اخي الكريم على هذا التحليل القيم الذي قدمته لنا بخصوص الذهب و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع و جزاك الله كل خير

justsmile
03-18-2016, 17:55
مساء الخير يا اخي اعتقد ان هنا هذا القسم ليش مكانه هنا // يجب عليك ان تضعه بالقسم الخاص به لو سمحت ..
و على اي حال شكرا لك ..

neversi4
03-19-2016, 18:58
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mego997
03-19-2016, 20:39
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع ولكن اعتقثد ان المكان المناسب لمثل هذه المواضيع هو المناقشه الحيه لحركمه العملات

zizo199
03-28-2016, 16:28
كشرا لك

mego997
03-28-2016, 19:49

badr el asri
03-31-2016, 20:32
السلام عليكم
مشكور اخي
ماشاء الله عليك اتمنى لك ولجميع الاخوه التوفيق ان شاء الله
وتقبل مرووووررى

houarisat
03-31-2016, 21:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
النفط عانى ومازال يعاني كثيرا عرف القليل من الصعود لكنه ليس كافي أبدا خاصة للدول التي تعتمد عليه

yousse
03-31-2016, 21:39
النفط الخا ماهوا دورهوة لحقيقي في الفوركس ومهوى علقته مع كل العملات الأجبني وكدلك العملايت العربية لأن هده الاسئل تأتيني الى رأسي ولا أعرف جوابا لها

Slimane.80
04-03-2016, 17:52
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور على الموضوع المهم و المميز اخي
شكرا جزيلا.:rules:

hamed mohamed
04-03-2016, 23:53
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، ..

najjout
04-03-2016, 23:55
أتمنــــى لكـ من القلب .. إبداعـــاً يصل بكـ إلى النجـــوم ..

سطرت لنا أجمل معانى الحب

بتلك الردود الشيقة التي تأخذنا

إلى أعماق البحار دون خوف

بل بلذة غريبة ورائعة

دمت لنا ودام قلمك

rapeaezzat
04-04-2016, 00:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز النفط الخام هو موضوع موميز ولانهو لو تنازل منا سنكون فى حاله سالبيه ولذلك هنعانى كثير وهنكون فى مشكل كبيره وبالتوفيق

مبتدئ و لكن...
04-04-2016, 00:59
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
وشكرا جزيلا على المعلومات القيمه
وبالتوفيق لك وللجميع وتقبل مرورى

gold1985
04-04-2016, 01:09
;);)اعتقد اخى الكرمي من اه املاسباب الى هقدر يعان منها اخى الكريم النفط بشكل كبير شكرا لك وباتلوفيق انشاء الهل شكرا لك
بالتوفيق ........

belabied
04-04-2016, 01:28
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
واتمنى تكون بافضل صحه و سلامه اخى العزيز
و مشكور على هذه المشاركه المميزه

---------- Post added at 11:28 PM ---------- Previous post was at 11:26 PM ----------

لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
واتمنى تكون بافضل صحه و سلامه اخى العزيز
و مشكور على هذه المشاركه المميزه

neverlit5
04-06-2016, 18:12

neversi5
04-08-2016, 13:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

doaa sary
04-08-2016, 17:23
موضوع مهم وتقرير وتحليل مميز
عن النفط
واستفدت جدا
لكن الموضوعوع قديم للايف
مين بيتاجر ع البترول يفيدنا هل موجود ف انستا ؟؟

مبتدئ و لكن...
04-08-2016, 22:30
بيع واسعة في وقت لاحق من الجلسة.
ولقد تلاشى الارتفاع الذي حققه ذهب ديسمبر في وقت مبكر من الجلسة مما يشير إلى أنه حتى بعد انخفاض بأكثر من 100 $ من مستواه المرتفع القياسي الأخير إلا أن المستثمرين ليسوا على استعداد

mustaphakermad
04-08-2016, 22:38
السلام
بيع واسعة في وقت لاحق من الجلسة.
ولقد تلاشى الارتفاع الذي حققه ذهب ديسمبر في وقت مبكر من الجلسة
مما يشير إلى أنه حتى بعد انخفاض بأكثر من 100 $ من مستواه المرتفع القياسي الأخير

samasimo
04-08-2016, 22:39
السلام عليكم
انا وجهه نظري ان اوبك محتاجه فلوس الفتره الجايه وهتتخرك لتقليل الانتاج عشان اصلا الفلوس قليله عندهم حاليا بسبب المشاكل السياسيه خصوصا وده طبعا هيرفع سعر البرميل لما يقل الانتاج

neverlit5
04-11-2016, 17:34

---------- Post added 04-11-2016 at 02:34 PM ---------- Previous post was 04-10-2016 at 04:21 PM ----------

mego997
04-18-2016, 21:55

عبد الرحيم رافا
04-18-2016, 23:35
اهلا ومرحبا بك . امسينا و امسى الملك لله لا إله إلا الله ان شاء الله نتوفق في الرد على مواضيعكم
لاطالما بحت عن معنى هذه الكلمة ويتي و هي فعلا للنفط الخام و وجدتها ههههه

MidoKhhh
04-18-2016, 23:40
االسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

يا اخي اصلا النفط في تنازل دائم في كل الدول و ده المتوقع لكن
شكرا علي الموضوع و شكرا علي النصيحه

فوزي
04-19-2016, 00:57
احدهم كتب وقال النفط الخام wti يعاني مرة أخرى
نعم اخى الكريم ان النفط ممكن يعنى انت عارف الية لانة مرتبط بالدولار

HaMaDa99
04-23-2016, 08:14
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

mego997
04-25-2016, 23:45

mohamedforex4
04-25-2016, 23:47
اعتقد اخى الكرمي من اه املاسباب الى هقدر يعان منها اخى الكريم النفط بشكل كبير شكرا لك وباتلوفيق
انشاء الهل شكرا لك بالتوفيق انشاء اله وتقبل تحياتى لك يا غالي . :)

احمد عبد الباسط
05-16-2016, 13:53
هههههههههههههه اخى الكريم
ياريت تيجى تشوف اسسعار النفط كانت وصلت كام دلوقتى
دة مش بيعانى بسس دة كان سعرة نزل الارض
بقت وجبة كنتاكة اغلى من سعر برميل البترول

never1
05-17-2016, 05:04
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

best39
05-18-2016, 23:58
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
معك حق فالبترول في نهاية هذا العام في ادنى مستوياته وهو الان في 53 دوار للبرميل الواحد

dhmo
05-19-2016, 15:57
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
معك حق فالبترول في نهاية هذا العام في ادنى مستوياته وهو الان في 53 دوار للبرميل الواحد

اسعاره ماشيه عكس الدولار وهنا فعلا اخي الدولار هو المحرك الاساسي للعملات لانه داخل في اغلب الازواج الرئيسيه وهنا بيكون اي اخبار على الدولار بيكون ليها تأثير كبير جدا
على باقي الازواج في السوق زي ما بنشوف

nassim126
05-20-2016, 08:06
السلام عليكم اخي النفط الخام ثروة ارضية مهمة في الانتاج الصناعي لكن التداول بها او المعادن يشكل خطرا على كل مبتدئ بالتوفيق

messaoud43
05-26-2016, 13:58
الســـــــــــــلام علـــــيــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بـــركــاته
شكرا جزيلا أخي في الله أنار الله دربك على المعلومات القيمة
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكــــــور

zaza0519
05-26-2016, 14:40
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

mohamed ahmed mohamed 1
05-28-2016, 01:29
إن سوق الفوركس كأي سوق تداولي آخر يعرض منتجاته وينتظر الطلب من المستهلك، وهكذا سوق العملات فإن الشركة تعرض العملات بالأسعار اللحظية وتنتظر المتداولين.