PDA

View Full Version : المرجوا مساعدتي اريد رايكم

Pages : [1] 2 3

nrgslawi
06-25-2012, 04:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

انا عملي الفوركس لولا شيء الا الفوركس،هذا اليوم عرض علي اخي شراكة بميلغ 5000 دولار وانا اعطيه 50 في المائة من الربح هو فقط براس المال وانا بالتداول بماذا تنصحونني هل اقبل الشراكة

انا عن نفسي لا اريد الشراكة معه لانه يمكن خسارة المبلغ بكل سهولة لكن اذا قلت له لا اريد الشراكة معك فسيقول لي انك لا تحب الخير الا لنفسك وخصوصا لما رائ انني تخليت عن وظيفتي بسبب الفوركس

Desperate
06-25-2012, 06:37
انت وضعت موضوعك فى القسم الخاطئ يا غالى
على العموم اكيد حد من المشرفين هينقلوا

رأيى: متشاركش حد مهما كان مين
وحاول تشرحلوا ان فى حالة الخسارة
هو هيجى يلومك وانت ملكش ذنب وانت مش عايز تقع فى الحكاية دى

elssayed
06-25-2012, 12:03
انا شايف انك لازم تتفق معاه علي حد معين للخسارة لو خسرته توقف المضاربة لان بدون اتفاق ممكن يلومك انك خسرته المبلغ وتحصل مشاكل بينكم ولو انت شايف انك مش متمكن من الادارة بلاش منها احسن لان الفوركس ملوش كبير

aminos
06-25-2012, 12:32
السلام عليكم
في وجهة نظري أنا لا أحب الشراكة
لأني عندما أقوم بشراكة ما في أي شيئ لا أربح سوى المشاكل فقط

zikooo014
06-25-2012, 12:47
الافضل ليك انك تتاجر براس مالك الخاص
لانك لقدر الله لو خسرت اخوك مش هيتحمل خسائر انت اللي هتتحلها وحدك

nrgslawi
06-25-2012, 15:22
نعم هذا هو الكلام لقد اقنعته وشرحت له الموقف لكن وجدت له حلا
قررت ان اعلمه بعض ما اعلم وافتح له حساب ب 100 دولار واتركه يتاجر لوحده

كريم
06-25-2012, 15:27
أنا لا احب الشراكه لأن الفوركس سوق متقلب

و ممكن تقبل الشراكه لكن نسبه 50 % هتتضطر تخاطر

و هتبقى مشكلة كبيرة طبعا

فلازم تقلل نسبة الربح و تعمل ادارة لراس المال سليمة

و الله يوفق الجميع

fafa280384
06-25-2012, 15:59
في رايي ارفق له

اخر صفقاتك نسخة منها

وشوف رايوا وليش لا اخي اذا كنت تفيد نفسك وغيرك

okash
06-25-2012, 16:02
انا لا انصحك بذلك لأن الفوركس عالية الخطورة اذا كان المال منك نقول لك لا تخاطر فا بالك مال غيرك هذا شيء سيكون متعب جدا عليك

---------- Post added at 01:02 PM ---------- Previous post was at 01:01 PM ----------

سيكون مسؤولية زائدة على عاتقك وستكون خائف اكثر وبالتالي فوق ما هي الفوركس حرب اعصاب ستزداد الامور معك اكثر

abokhaledelmasry
06-25-2012, 16:08
انا شايف انك لازم تتفق معاه علي حد معين للخسارة لو خسرته توقف المضاربة لان بدون اتفاق ممكن يلومك انك خسرته المبلغ وتحصل مشاكل بينكم ولو انت شايف انك مش متمكن من الادارة بلاش منها احسن لان الفوركس ملوش كبير

بالفعل هذا موضوع محرج بالنسبه لك ولكن اؤيد هذا الراى

ان تتفق معه على نسبه محدده من الخساره لا قدر الله لان سوق الفوركس متقلب جدا ومن الممكن ان يكون هناك خسار

safiforex
06-25-2012, 17:05
اولا اخي لي عليك هتاب ، انت ليه تخليت عن الوظيفة فقط بالفوركس فهذا انا لا اقبله مهما كانت الارابح في الفوركس لانه غير مضمون
ثانسا في ما يخص ادارة الحسابات ، فانا ارى ان كان و لا بد ان تديره له ، و لكن بمجرد انك تحصل على 5000 دولار اضافية له ، تسحبها له ، و بهذا فانه نقوده ترجع له و بعدها فيمكن الواحد ان يتاجر كيفما شاؤ

sho
06-25-2012, 17:12
اعتقد انة يجب الاتفاق وتوضيح كل نقاط قبل اتخاذ اى خطوات فعلية .. يعنى لازم يكون فاهم انة معرض للخسارة ولازم تتفقو فى حالة الخسارة لقدر الله اية اللى هيحصل وتحددو مبلغ للخسارة وبعدة تتوقف عن التداول اعتقد ان دا افضل حل وربنا يوفقك ويبعد عنك الخسارة

jihadazzam
06-25-2012, 17:17

انا عملي الفوركس لولا شيء الا الفوركس،هذا اليوم عرض علي اخي شراكة بميلغ 5000 دولار وانا اعطيه 50 في المائة من الربح هو فقط براس المال وانا بالتداول بماذا تنصحونني هل اقبل الشراكة

انا عن نفسي لا اريد الشراكة معه لانه يمكن خسارة المبلغ بكل سهولة لكن اذا قلت له لا اريد الشراكة معك فسيقول لي انك لا تحب الخير الا لنفسك وخصوصا لما رائ انني تخليت عن وظيفتي بسبب الفوركس

اخي الكريم
اذا انت محلل قوي وواثق من نفسك
لماذا تتخلى عن وضيفتك
على الاقل يجب ان تعمل منها شهريا 20 % ربح
وهكذا تستفيد وتفيد

Mtec
06-25-2012, 17:25
انا افضل ان تتداول بمالك فقط ، لان اي شراكة تسبب الى حدوث ضغط عليك ، وبالتالي سوء في تقدير الاتجاه
لذا مهما كان الشريك فلا تقبل لان الفوركس ربح وخسارة

Mr.GooDMaN
06-25-2012, 17:54
صراحة الموضوع صعب جدا واذا خسرت هيلومك وهتحصل مشاكل كبيرة
لكن انت اذا قررت انك تشاركه ياريت تعرفه ميت مرة انك ممكن تخسر ف اي وقت حاول تخوفه كتير لحد ما يراجع نفسه تاني
وخلي بالك ان ده هيأثر عليك نفسيا وهخليك تتاجر من غير تركيز
وربنا يكرم والمشكلة دي تتحل

compaq0
06-25-2012, 18:27
اخى اذا كان سيسىء الظن فيك اذن اقبل شراكته و اخبره فى البدايه ان سوق الفوركس غير مضمون الربح فيه و قد نخسر فى اى وقت حتى تكون النقاط على الحروف منذ البدايه و لا يلومك احد فى النهايه

ahmed
06-25-2012, 18:31
من الافضل ان لا تقبل المشاركه تحت اى ضغوط
لانى حقيقه لا افضل المشاركه نهائيا واذا اصر بكل اصرار
تأكد ان هذة الاموال فائضه عنه وفهمه انه يمكن خسارة جزء كبير منها كما يمكن الربح منها
وله ان يختار

fx-man
06-25-2012, 18:33
انا لى مشروع بام خاص بي والحمد لله كل شهر اخرج بربح جيد لكن المشكلة ان التوتر العصبى يكون مضاعف عند المتاجرة باموال الغير عن المتاجرة باموالك الخاصة .فيجب ان تاخذ ذلك فى عين الاعتبار .

elazez
06-25-2012, 18:33
لازم ان يكون هناك اتفاق بينكم
علي حد معين من الخسائر لا قدر الله
لضمان عدم حدوث اي خلافات بينكم

ana1990
06-25-2012, 18:40
عايز رايي لو بتحبه متشاركوش لو متفرقش معاك فقط اكد له ان ذي ما ليه نسبة 50% من الربح ليه 50% من الخساره و شدد عليه في النقطه دي ذي ما ليك نص الربح ليك نص الخساره لو وافق و قالك ماشي خلاص كده هو مستحمل الخساره شاركه مش يمكن تكسب و على العموم لو هو قريبك متدخلوش في الموضوع دائما يفضل ابعاد الاقارب عن هذه الامور

ashraf el-araby
06-25-2012, 18:59
اولا لا اتفق معك فى ترك الوظيفة من اجل الفوركس فكما تقول ففمكن ان تخسر كل راس المال اما بالنسبة للشراكة اعتقد تفهمة انك ممكن تخسر المبلغ بالكامل وشوف رأية عندها

yassoo011
06-25-2012, 19:05
لو لم يكن يجيد التجارة هو فيمكنك التجارة معه
كشراكة ولا مشكلة في ذلك لان الربح والخسارة مقسمة بينكم
او اذا لم يكن لديك رأس مال يمكنك المشاركة

devloppman
06-25-2012, 20:54
يمكن الشراكة لكن بوضع شروط
وتفهمو أن الفوركس ربح وخسارة
لكن أنت لا تتاجر بكل رأس المال فقط جزئ منه وتفاهم معه على تقاسم الأرباح شهريا أو على مدة أطول من كدة

forexBOSS
06-25-2012, 21:04
اخى خذها نصيحه منى اياك و مشاركه احد فما ادراك كم ستخسر انا انصحك لان من سيعطيك المال يريد منك ان تضاغفه فقط و لن يتقبل ما تقوله فى حاله خسارتك لماله و سيتهمك بالسرقه و هذا حدث مع صديق لى اخذ اموال الناس و بدا يتاجر بها و اعتمد على خبرته و عندما خسر المال الناس قالت انه هرب به و سرقه و عملوا محضر له فى القسم نصيحتى لك و هى ان كنت ترى نفسك محترف اشترك فى فوركس كوبى كخبير و ستكسب الكثير من المال و لا يستطيع ان يقول عليك احد انك غشاش و تسرق المال

Mostafa Mando
06-25-2012, 21:49
الحقيقة يا اخي انا لا افضل الشراكة احب انا اعمل لنفسي ومع نفسي

لإني لو خسرت يبقى من مالي ولو كسبت يبقى المكسب كله ليا لكن

شوف الصح من وجهة نظرك واعمله دي مجرد وجهة نظري مش اكتر

hesham itch
06-25-2012, 23:33
انا رايي انك تشرحله خطورة المحاولة وتحاول تقنعه ان الخطورة كبيرة وانك ممكن تخسر المبلغ ف ثوانى
وهو اللى يقدر يقرر ساعتها بشرط انك تفهمه انك مش هتقدر تتحمل اى شىء ف الخسارة

konine
06-25-2012, 23:37

أنصحك أن تدخل شراكة معه لأن مهما كانت خبرتك ممكن تفلس إلى إذا كانت عندك خطة قوية
ولكن من أفضل أن تدرس مشروع تم تحكم عليه
الله كريم

deadlyfox
06-26-2012, 00:23
انا مش الشراكه دى هى سبب اساسى فى المشاكل
وخصوصا لما تكون شراكه فى الاموال ونسبه الخسارة فيها بتساوى نسبه المكسب

sami
06-26-2012, 00:34
هناك مثل صيني يقول لا تعطيني سمكة بل علمني الصيد،برأيي أخي الكريم أن تقوم بتعليم أخيك كيفية التداول بنفسه،لأن الشراكة ممكن تؤدي إلى خلافات عديدة و خصوصا إذا لم تكن هناك بنود أو شروط متفق عليها بين الطرفين،لذا أظن أنه من الأنسب أن يقوم أخوك بإدارة حسابه بنفسه و أتمنى لكما النجاح سويا

zeyadkabeel
06-26-2012, 00:49
اخى حاول الاتفاق معه وتقنعه ان الفوركس مكسب وخسارة وانه قد تخسر جزء كبير من راس مالك وانت اتفق معك فاقبل منه الشراكة وتوكل على الله وفى حالة المكسب ستكون انت مستفيد استفادة كبيرة جدا إن شاء الله

mrhero
06-26-2012, 00:52
اتاكد منه ان المبلغ خارج عن حاجتة وفهمه خطورة الموضوع ونسبة الخسارة وممكن تستثمر جزء من المبلغ مش شرط المبلغ كله
واعمل تحليل كويس أو ممكن تروح لمواقع الوساطة المشهورة تستثمر مبلغ فيها وليكن نص المبلغ وانت تشتغل بالنص التانى وتفهمة الكلام دة
بالتوفيق

nrgslawi
06-26-2012, 03:33
السلام عليكم ورحمة الله اشكركم على مساعدتكم لي واشكركم جزيل الشكر
فعلا كان هذا موقف صعب
لكن بحمد الله توصلت معه الى اتفاق

dodovedo
06-26-2012, 04:31
والله انا شايف انه بلاش الشراكه ولو اخوك زعل قله متزعلش اتعلم واشتغل انت
وانت وظيفتك انك تقف جنبه وتوجهه صح لحد ميبقى كويس وهو يتعامل براحته

KOGI
06-26-2012, 09:40
الفوركس مش بتاع شراكة

elzeel
06-26-2012, 10:16
لا انتا ممكن تشاركه لكن فهمه طبيعه الامر وطبيعه التعامل والمكسب والخساره
وياريت يكون جنبك فى اثناء المضاربه وعمل الصفقات
يعنى يلغه بكل خطوه بتعملها فى الاول حتى يكون على علم بما تفعله

HUSSENEY
06-28-2012, 21:32
انا ايضا لا احب الشراكة
لانى لما يكون مالى هبقى انا حر فى
مش خايف

sheko
06-28-2012, 21:35
اخي الشراكه فكره سيئه للغايه لانها بتزيد من نسبه التوتر لانها ليست اموالك + انه في حاله الخسار لا قدر الله هايكون كل الذنب ذنبك و قد تبدا خلافات و مشاجرات بسببها و مبلغ 5000$ ليس بقليل فانصحك اخي بالتفكير انشاء الله

Mostafa Mando
06-28-2012, 21:41
انا الحقيقة لا احب الشركاة اطلاقاً مع اي احد كان منعاً للمشاكل والحوارات كدا

انا بحب اشتغل لنفسي فقط لو كسبت يبقى كويس لو خسرت يبقى بردو كويس اني كسبت خبرة وتعليم

mohamedsaleh
06-28-2012, 21:42
هذا القرار ليس من السهل اتخاذه فيوجد الكثير من العوامل التى ستمر بها
اذا كنت جيد فى الفوركس وقادر على تحقيق مكسب يمكنك ان تعمل شراكل لمده ميعينه من الزمن وتلغيها بعد ذلك بعد تحقيق ربح لك

derfcase
06-28-2012, 21:51

في سوق الفوركس تحديدا يا اخي الكريم لا يوجد هناك مجاملات ولا اقارب لان السوق نفسه ليس له قريب ولا يعرفك ولا يعرف اخيك
فاذا كنت تثق في انك قد تتمكن من تحقيق ارباح من خلال راس المال هذا المعروض عليك و تحب ان تتاجر لاخيك معك ف السوق - فاري انه لا مشكلة في ذلك
و هذا في الاصل يرجع لك انت شخصيا اذا كنت توافق او لا
اما اذا كنت غير واثق من تحقيق الارباح - فنصيحتي لك لا تتاجر باموال الغير لانك في حالة الخسارة لن يرحموك و سيطالبو باموالهم

khaled zizo
06-29-2012, 05:21
نصيحه منى اياك و مشاركه احد فما ادراك كم ستخسر انا انصحك لان من سيعطيك المال يريد منك ان تضاغفه فقط و لن يتقبل ما تقوله فى حاله خسارتك لماله و سيتهمك بالسرقه و هذا حدث مع صديق لى اخذ اموال الناس و بدا يتاجر بها و اعتمد على خبرته و عندما خسر المال الناس قالت انه هرب به و سرقه و عملوا محضر له فى القسم نصيحتى لك و هى ان كنت ترى نفسك محترف اشترك فى فوركس كوبى كخبير و ستكسب الكثير من المال

waleed adel
07-05-2012, 17:39
شوف بقى انا لو مكانك بلا تردد هوافق لان المبلغ ده مغرى للعمل بس فى خالة انك تكون واثق من نفسك جدا وتعرفه ان الموضوع
كاى مشروع مكسب وخساره وانسى انهم 5000 وتعامل معهم على انهم 500 بس كادارة راس المال

ehab
07-08-2012, 20:32

ان شايف ان انت تشرحلو كل حاجة وتعرفة ان فية نسبة خسارة علية جدا وممكن يخسر المبلغ كلو
ولو مصمم يبئا ذنبة على جنبة وهوا حر بئا يا باشا اكيد هوا يتخمل المسئولية

zahran
07-08-2012, 20:35
بص يا باشا اولا ان الوحيد اللى هتقرر الموضوع دا
بس لو هتشاركه فعلا هتبقى معرفه من الاول ان الشراكه دى على الربح والخساره
وتاخد بالك اوى وانت بتتداول وتخلى ليك خطه لازم تمشى عليها بالحرف اللواحد ومتتعدهاش لانك لو تعديت ما رسمت له ستكسر بعد ذلك قواعد اخرى وتخسر
فكن حذر

sami
07-08-2012, 20:41
بس لو هتشاركه فعلا هتبقى معرفه من الاول ان الشراكه دى على الربح والخساره

تمام يا غالي و هذا أهم شرط يجب أن يواجه به الأخ الكريم صاحب الموضوع شقيقه،فإن قبل أخوه
مشاطرته الربح و الخسارة فعلى بركة الله،أما إن إمتنع شقيقه و لم يرضى بهذا الشرط فعليه أن يبحث عن
حل آخر مناسب يرضي الطرفين

dodovedo
07-08-2012, 20:57
اخى الكريم
هو يتعلم ويشتغل بفلوسه
وزى منت تعبت واتعلمت هو كمان يتعلم ويعتمد على نفسه
تقبل مرورى

sabre
07-08-2012, 21:02
انا انصحك بعدم قبول الشراكة معه ايلا بعد ان تحترف الفوركس
جيدا ويكون عنك خطه جيدا للربح الشهر وايضا يجب ان تخليه هوا كمان يقرأ فى الفوركس ويتعرف عليه جيدا ويعرف ان هناك مجازفه عاليه جدا

Mostafa Mansour
07-09-2012, 00:26
أولا لا يمكن اعتبار الفوركس وظيفة اساسية تعتمد عليها لانك قد تخسر كل ماتملك في لحظة
ثانيا لا انصحك بقبول هذه الشراكة وذلك لان نسبته ال50% هذه نسبة مخاطرة كبيرة جدا اذا كنت تريد مشاركته عليك تقليل هذه النسبة

theboy2226
07-11-2012, 02:30
بص لو انت محترف حقيقي و عارف انك ممكن تعمل ربح كويس يبقي تمام بس برده اخوك لازم يعرف ان السوق مش مضمون و تقلباته بتطيح باكتر المتاجرين خبرة و مهارة
و بصراحة لو انت قررت تقبل يبقي نسبتك تبيقي اكتر من 50% لان الضغط كله عليك مش ضغط المتاجرة فقط لا ضغط اخوك و فلوسه
و نصيحة قوله اديني الف كفاية و خليه يجرب معاك و يتحمل الخسارة مهو حرام يبقي كسبان معاك و و لو انت خسران يبقي لوحدك

Salwa Soliman
07-11-2012, 03:18
لا انصحك بالدخول في هذه الصفقة حيث ان نسبة 50% نسبة عالية الخطورة ولكن اذا استطعت تقليل هذه النسبة يمكن لك ان تشاركه حسب رغبتك وقتها

hazem ahmed moahmed
07-11-2012, 03:24
بالنسبه لي انا مش بفضل الشراكه حتي لو حد قريب مني زي اخويا مثلا لان ده ممكن يعمل مشاكل بينكوا خصوصا في حاله الخساره كمان الشراكه ممكن تزود الضغوط و الخوف عند من الخساره فممكن تاخد قرارات غلط بسبب كده

mrxr00t3d
07-11-2012, 04:00
حاول تقنعه انه في حالة الخسارة سوف يتكبدها معك
و هو طبعا لا يريد الخسارة لانه يضن ان الفوركس ربح فقط

mohamed yossef
07-11-2012, 04:12
اخى الكريم اعزك الله وادام عليك الصحة والعافية وصائب القرار
اولا هل تعتقد انك فى قرارة نفسك كفوء لادارة محفظة مالية
كم سنة قضيتها فى الفوركس؟
ما هى استراتيجيتك؟
كم راس مالك بالسوق؟
هل تتداول باكثر من 5000 دولار انت شخصيا ما الارباح التى تحققها شهريا؟

ولنا حديث آخر

تقبل مرورى اعزك الله

salah.bmw
07-11-2012, 05:05
حاول ان تشرح له مخاطر السوق
وخليه يقرأ بعض التعليقات يلي معلقين فيها اخواننا المشاركين بعيد عن موضوعك دا
ولو قبل بموضوع الخسارة وكنت واثق من نفسك
اتوكل على ربنا لعل الرزق يكون على نية مساعدة اخي او محبة اخيك
والله اعلم

السيد الجبالي
07-11-2012, 05:43
بص يا غالي لو واثق في نفسكم انك بتملك خبره كويسه في السوق .. وانك مش هضيع الفلس دي علي الفاضي ..
اشرح له الامر وتوكل علي الله
ولكن ان لم يكن لديك الخبره الكافيه .. فليس من الاجدي حتي ان تشرح الامر ...... ارفض وليقول ما يريد

ARAB_PIGEON
07-11-2012, 05:48

اهلا وسهلا اخى الكريم
طالما انت بهل المستوى اخى الكريم
اولا.. علم صديقك الفوركس فبدل ما تعطيه سمكه كل يوم لا علمه الصيد
ثانيا .. انا لست معك فى ترك الوظيفه انا لا اقول انا الفوركس غير مضمون ولكن اقول نحن لا نعرف ما قد يحدث لنا فى علم الغيب فامسك العصى من النصف
اتمنى لك دوام التوفيق

Mostafa Mando
07-11-2012, 06:44
بص يا غالي لو واثق في نفسكم انك بتملك خبره كويسه في السوق .. وانك مش هضيع الفلس دي علي الفاضي ..
اشرح له الامر وتوكل علي الله
ولكن ان لم يكن لديك الخبره الكافيه .. فليس من الاجدي حتي ان تشرح الامر ...... ارفض وليقول ما يريد

السوق خطير حتى لو متعلم جيداً يجب ان تحظر منه السوق ليس له

كبير ويمكن ان تخسر كثيراً فيه لذلك لا انصح بالشراكة اطلاقاً مع اي احد إلا نفسك

ahmed saleh
07-11-2012, 06:50
بص انا شايف ان هو لو صاحبك او انت ممكن تدخلة وتشاركة ولكن لازم يبقى عارفة ان الخسارة مش بايدك
وانك ممن تخسر كل حاجة فى ثانية ولكن اذا كنت انت تريد الشراكة فان يجب عليك ان تقاسمة فى الارباح والخسائر واذا كنت لا تريد فلا تقبل اذا كنت لا تقدر على تحمل الخسائر

waleed
07-11-2012, 11:00
ممكن تشاركه بس بعد ما تفهمه انه ممكن نخسر المبلغ كله
فاذا قبل الوضع ده فتوكل على الله بس كن حذر ولا تغامر لانها مش فلوسك

العوامى
07-11-2012, 11:13
السلام عليكم
انا ارى انه لا مانع من مشاركتة بعد ان تخبره بان التداول به خطورة عالية وان المبلغ من الممكن ان يفقده خلال ساعات
وايضا موضوع الشراكة جيد لسبب حيث انك تتداول والله يبعث لكم رزقكما

realyone
07-11-2012, 13:45
جربوا الشراكه بنصف المبلغ أي 2500دولارواذا توفقتم وربحتم استمروا بالشراكه واضيفوا نصف المبلغ الثاني او افتحوا حساب آخر بنصف المبلغ الآخر المتبقي من ال 5الف دولار
الله يوفقكم

king
07-11-2012, 14:06
فى وجهة نظرى اقبل الشراكه فى حاله واحده ان تكون متمكن من ادواتك الفنيه فى السوق ولديك الخبره الفنيه العاليه جدا اضافه الى القدره على تقييم وتحليل المؤشرات الاقتصاديه الاساسيه واستعن بتوصيات انستا فوركس حتفيدك عندها اقبل وتكون مؤهل لزيادة اضعاف المبلغ ولكن لو هناك اى نقص فى عامل فنى بالنسبه لك لا انصحك ابدا بالقبول

magic777
07-11-2012, 15:45
بص اخي اذا كنت لسه في البدايه ولسه مش واثق انك هتقدر تحقق متوسط ربح شهري ثابت في اغلب احوال السوق
فلا تقبل هذه الشراكه لانك هتعمل وقتها تحت ضغط نفسي من الخوف من الخساره
وده في حد ذاته ممكن يخليك تخسر او يدفعك للتهور في بعض الصفقات

tictok
07-11-2012, 15:50
الشراكة شىء صعب جداُ في كل شىء فمابالنا في الفوركس صاحب المال يريد المكسب ولا شىء سواه وهذا غير مضمون في الفوركس لذلك لا انصح بالشراكة من الممكن أن تعلمه لكي يتاجر بنفسه ويعرف أنه لا شىء مضمون ولكي تتحمل أنت تجارتك فقط سواء ربحت أو خسرت والله الموفق للجميع

waleed adel
07-13-2012, 18:04
ممكن تشاركه لكن فهمه طبيعه الامر وطبيعه التعامل والمكسب والخساره

hesham1046
07-13-2012, 18:14
لازم تقولو ان الخسارة اكثرة من الربح الان دة خطر عاليك انت فهمو لو اصر على الشركة قولة انا هاديلك كل شهر 10 % فقط من الارباح يعنى لو هو معاة 5000 الالف دولار يبقى كل شهر هايخد منك 50 دولار علشان اعمل لنفسك لو خسرت شهر تقدر تفعلو من حسابو ولازم تداول با اقل لوط يعنى ما كترش تكون النقطة الواحدة با 5 دولار لا ازيد او اقل فهمتنى

HUSSENEY
07-13-2012, 19:15
الخوف الخوف الخوف
اهم اسباب الخسارة
انت هتخاف علشان حساب اخوك ومن اخوك
وبالتالى فالخسارة ستكون حليفتك

ehab
07-14-2012, 04:13

صح رايك صائب اخى الكريم لابد من الاتفاق بس انا ارى انه لابد وان
يتفق على انه هناك خسارة ف الفوركس وان وافق على هذا فليتوكل على الله ويشاركة

mido
07-14-2012, 04:14
اخي الكريم
انت وضعت موضوعك فى القسم الخاطئ يا غالى
على العموم اكيد حد من المشرفين هينقلو
تقبل مروري ولك فائق احترامي

ymn30
07-14-2012, 04:18

اخى انا من راى ان يفتح حساب لة هو نفسة وانت تعطيه بعض التوصيات المضمونه عليه وبكدة يبقى هو بيدير حسابه بنفسة لو خسر لقدر الله لايكون عليك انت مشكلة ولو ربح هيبقى ارباحة لنفسة

ehab
07-15-2012, 01:24
نعم هذا هو الكلام لقد اقنعته وشرحت له الموقف لكن وجدت له حلا
قررت ان اعلمه بعض ما اعلم وافتح له حساب ب 100 دولار واتركه يتاجر لوحده

هوا ده حل كويس بس برضو خطير
لانك عشان تعلمة كويس محتاج مدة ولو تاجرتلو انت وعرفتة وانت بتتاجرله رجعت للمشكلة الاولى

forex4ever
07-15-2012, 01:28
اقبل الشراكة وتوكل على الله اذا كنت واثق في قدراتك فعلا وجربت العمل على حساب حقيقي وحققت مكاسب مستمرة وحتى لو كان الحساب صغير فنجاحك على حساب صغير يعطيك الثقة في ادارة حساب اكبر وراي يجب عليك ان تتشارك معه في الربح والخسارة حتى تكون من ماشي تمام من الناحية الشرعية

السيد الجبالي
07-15-2012, 01:37
اقبل الشراكة وتوكل على الله اذا كنت واثق في قدراتك فعلا وجربت العمل على حساب حقيقي وحققت مكاسب مستمرة وحتى لو كان الحساب صغير فنجاحك على حساب صغير يعطيك الثقة في ادارة حساب اكبر وراي يجب عليك ان تتشارك معه في الربح والخسارة حتى تكون من ماشي تمام من الناحية الشرعية

بتفق معاك في الراي .. ولكن احخب اضيف انه لازم يعلم صاحب هذا المبلغ عن المخاطر الكبيره الموجوده في هذا السوق
حتي اذا حدث مكروه لا يلومك ... والسق غير مضمون

nader
07-15-2012, 02:02
سؤالك مهم واتمنى ان تجد لدينا النصح الكافي ان شاء الله
في البداية اقترح عليك اخي الكريم ان تطلع اخاك على مخاطر تجارة الفوركس وليس الارباح فقط
ثانيا ان تفتح لاخيك حساب ديمو بحيث يستطيع بعد ذالك تقييم حجم الخسارة والربح دون ان تضطر للشرح المتكرر في حالة الخسارة لا قدر الله
اذا كنت تقيم معه في نفس المنزل فالافضل ان تفتح الصفقات برفقته وسيجنبك ذالك الشيء الكثير
-ان تتاجر بمبلغ معقول ولا يوجد فيه مخاطرة في البداية للتجريب
في النهاية سوف تلاحظ انني لم انصحك بابعاد اخيك عن الموضوع لعدة اسباب منها انك سوف تضطر لشروحات كثيرة وضغوط من العائلة والله ولي التوفيق

kingman
07-15-2012, 03:15
اخى الفاضل نصيحتى لك اذا لم تكن واثق من قدرتك ووجود خبرة لك على حساباتك وقدرتك على الألتزام بادارة راس المال والتعامل فى السوق فى معظم حالاته وتحت الضغط فالأفضل الا تقبل هذا العرض حتى لاتعرض نفسك لضغوط مشاكل مع اخوك لكن اذا كنت قادر فعلا ولك حسابات ناجحة بطريقة ناجحة وقادر على ادارة الحساب فتوكل على الله وربنا يوفقك ويوفق الجميع

vamoscapitos
07-15-2012, 03:19
من الافضل ان تشرح له كيف تربح

وايضا لا تنسى ان تخبره بان هنالك امكانية الخسارة

حاول ان تحمله المسؤولية حتى وان خسرت المبلغ فهو المسؤول

mage
07-15-2012, 04:16
سؤالك مهم واتمنى ان تجد لدينا النصح الكافي ان شاء الله
في البداية اقترح عليك اخي الكريم ان تطلع اخاك على مخاطر تجارة الفوركس وليس الارباح فقط
ثانيا ان تفتح لاخيك حساب ديمو بحيث يستطيع بعد ذالك تقييم حجم الخسارة والربح دون ان تضطر للشرح المتكرر في حالة الخسارة لا قدر الله
اذا كنت تقيم معه في نفس المنزل فالافضل ان تفتح الصفقات برفقته وسيجنبك ذالك الشيء الكثير
-ان تتاجر بمبلغ معقول ولا يوجد فيه مخاطرة في البداية للتجريب
في النهاية سوف تلاحظ انني لم انصحك بابعاد اخيك عن الموضوع لعدة اسباب منها انك سوف تضطر لشروحات كثيرة وضغوط من العائلة والله ولي التوفيق

انا اتفق مع هذا الرأى واحب انى اضيف ان فكرة ادارة الحساب ليس فقط تتوقف على ان يكون لدى المتاجر الخبرة والقدرة على تحقيق الربح ولكن فكرة ان تكون انت مسؤل عن الحسابات للغير هذه هى المشكلة التى نواجهها جميعا فى الفوركس

AMANI
07-18-2012, 18:36

ابعد عن الشر وغنى له
لا انصحك ان تفعل ذلك اخى الكريم

nada
07-18-2012, 18:42
انا لا انصحك بذلك لأن الفوركس عالية الخطورة اذا كان المال منك نقول لك لا تخاطر فا بالك مال غيرك هذا شيء سيكون متعب جدا عليك

---------- Post added at 01:02 PM ---------- Previous post was at 01:01 PM ----------

سيكون مسؤولية زائدة على عاتقك وستكون خائف اكثر وبالتالي فوق ما هي الفوركس حرب اعصاب ستزداد الامور معك اكثر

حاول ان تشرح لهو الموضوع بكل بساطة وتقول لهو انك ممكن ان تخسر المبلغ كامل فاذا ابدوا استعداودوا فلاماذا لا
اما اذى اعترض فهذا افضل لك بدون ان يلومك

زيزو
07-19-2012, 03:29
انصح اخيك بالمخاطر والابتعاد عن هذا المجال او
انك تاخد مبلغ صغير او معقول والباقي يدخل بيه في مشروع استثماري اخر
وتشوف ايه اللي هيحصل معاك

nrgslawi
07-19-2012, 23:59
انصح اخيك بالمخاطر والابتعاد عن هذا المجال او
انك تاخد مبلغ صغير او معقول والباقي يدخل بيه في مشروع استثماري اخر
وتشوف ايه اللي هيحصل معاك

نعم لقد تفهم هذا الامر وشرحت له العواقب والايجابيات وانجل المشكل بسلام
بالتوفيق

EngAhmed
07-21-2012, 13:44
والله موضوع مهم وفكرة الشراكة دى بتخلق ضغط اعصاب فى الفاضى الافضل ان انت تتاجر بفلوسك لو خسرتها محدش له حاجة عندك

midoali
07-21-2012, 14:05
اتمني ياباشا انك تتاجر بي فلوس لوحدك عشان لما تخسره عيجي يلومك فياريت قوله شارك
لوحدك وانت لوحدك لو مصمم قوله مشاركه في الربح والخساره

Aker001
07-22-2012, 14:27
صاحب المال يريد المكسب ولا شىء سواه
وهذا غير مضمون في الفوركس لذلك لا انصح بالشراكة

Rami
07-22-2012, 14:27
الافضل لك وله لن تتداول انت بمالك
حتى لا تقع تحت الضغط النفسى الرهيب
تحياتى لشخصك الكريم

atomic
07-22-2012, 14:30
يعنى لازم يكون فاهم انة معرض للخسارة ولازم تتفقو فى حالة الخسارة لقدر الله اية اللى هيحصل وتحددو مبلغ للخسارة وبعدة تتوقف عن التداول اعتقد ان دا افضل حل وربنا يوفقك ويبعد عنك الخسارة
nice one .. really need this info

madman
07-22-2012, 15:07
بوص انا رأى انك مدخلشى نفسك فى حورات وكلام فاضى للانه لو خسرت الحساب هو مش هيجى غير عليك ملوش علاقه بالحساب هيقلك انت السبب وانا عايز فلوسى هتردوهاله ازاى

osama00971
07-22-2012, 16:29
اخي ركز واتفق مع صاحبك في بنود
الشراكة بندا بند وربنا يوفقك
وتلتزم بخطتك ان شاء الله

nrgslawi
07-22-2012, 21:45
اخي ركز واتفق مع صاحبك في بنود
الشراكة بندا بند وربنا يوفقك
وتلتزم بخطتك ان شاء الله
طبعا الاتفاق كل شيء وخصوصا في الفوركس لانه لا توجد اي ضمانات مع المخاطر العالية

havic
07-22-2012, 21:53
يا اخي انا لا انصحك ان تتداول بمال ليس مالك
حيث ستصيبك الظغوط الكثيرة مما يؤدي بك الى الخسارة

aboushnb
07-23-2012, 01:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
السوق خطير حتى لو متعلم جيداً يجب ان تحظر
بتوفيق الجميع

ehab
07-23-2012, 15:41
اولا لا اتفق معك فى ترك الوظيفة من اجل الفوركس فكما تقول ففمكن ان تخسر كل راس المال اما بالنسبة للشراكة اعتقد تفهمة انك ممكن تخسر المبلغ بالكامل وشوف رأية عندها

اتفق معك فى كلامك لان ترط وظيفة من اجل عمل ممكن ان يضيع فى ثوانى يبئا ده كدا
مش كويس لازم العمل الحقيقى يكون اساسى والفوركس يكون عمل اضافى

mohamed 300
07-23-2012, 15:43
من الممكن ان تفهمه ابعاد الموقف ,وكيف ان سوق الفوركس من الممكن ان يخسرك كل حسابك فى وقت قصير , اذا وافق على هذه الشروط تصبح انت خالى المسئوليه ,واذا لا قدر الله خسرت لا يلومك على شسئ

mohamed salah
07-23-2012, 15:47
اخي حاول ان تشرح له ان الفوركس شديد الخطورة وممكن ان تخسر كثيرا وعند
ذذلك ستشعر بعقدة الذنب انت وهو اما بخصوص انك تعتمد علي الفوركس كوظيقة اساسية
فهذا خطر جدا لانك ستعرض مستقبلك المهني للخطر

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 14:32
لا انت ممكن تشاركه لكن فهمه طبيعه الامر وطبيعه التعامل والمكسب والخساره

alkatom
07-24-2012, 15:20
إن كان أخوك من لحم ودم وتخشى أن تضطرب علاقتك معه .... والأهم من ذلكأن تكون متمكن من هذا السوق
قوم بمشاركته نظرا أن المبلغ كبير نسبيا وصعب خسارته لو إستخدمت إدارة راس مال صارمة

ahmed
07-24-2012, 15:23
ارجو ان تكون قد حللت المشكله وقد استفدت من اراء الاعضاء
بالتوفق ان شاء الله يا اخى الى الخير

master_egypt
07-24-2012, 15:37
ياريت فعلا تكون وصلت لحل معاه من خلال الاراء اللى عرضت عليك
وياريت تبقى تطمنا عليك وتقولنا عملت اية

gemmy
07-24-2012, 15:39
بالذات فى هذى التجارة انا لا افضل الشراكة مع احد او انى اخد فلوس حد اشغلها وارد جدا الخسارة و هتعملك مشاكل على الفاضى
افضل شىء هو المتاجرة بمالك الخاص و اعتمادا على نفسك لا على احد

magic777
07-24-2012, 17:15
لا انت ممكن تشاركه لكن فهمه طبيعه الامر وطبيعه التعامل والمكسب والخساره

هو ده الصح لانه هنا هيكون بيعلمه ازاي يصطاد السمك زي ما بيقولوا مش بيديه سمكه وهنا
هيفيده اكتر طبعا ولو مش قادر يتابعه باستمرار على الاقل يديه الكتب والفيديوهات اللي تساعده ويخليه يسأله
عن اي حاجه تقف في طريقه مثلا

vanpunisher
07-24-2012, 17:24
اخى الشراكه دى فعلا مش بحبها وهيا حظوظ لتكسب لتخسر وبالتوفيق

msh3egy
07-24-2012, 18:33
اخى حاول الاتفاق معه وتقنعه ان الفوركس مكسب وخسارة وانه قد تخسر جزء كبير من راس مالك وانت اتفق معك فاقبل منه الشراكة وتوكل على الله وفى حالة المكسب ستكون انت مستفيد استفادة كبيرة جدا إن شاء الله

khaledforex
07-24-2012, 18:37
اعتقد انك عندما تركت الوظيفة كنت متاكد الف فى المية ان عملك فى الفوركس اكثر نفعا لك من عملك فى الوظيفة
اعتقد انك متمكن من التجارة والا لما ضحيت بالوظيفة
توكل على الله وبر بأخيك وخذ الاموال وتاجر مستعينا بالله
ولن يخذلك الله مادمت تريد الخير لأخيك

morx123
07-24-2012, 18:45
الباب الي بيجي منه الريح سدو
راح تفتح على نفسك باب بيسبب لك مشاكل عظيمه مستقبليه

ehab
07-25-2012, 07:29

تمام بس ممكن يتفقو على حل وسط بينهم لو مثلا خسر 50 فى المية من راس
المال يسحب الباقى ويا دار مدخلك شر وخلاث وربنا يوفق الجميع

msh3egy
07-28-2012, 05:30

i5land_man
07-28-2012, 05:33
انا شايف انه الشراكة في الفوركس متنفعش نهائي
الا اذا كان اللي حيسلمك دفة الادارة راضي باي نتائج ومستعد يرضي بخسارة كل امواله بسبب قرار انت اخدته
يعني واجب انت توضحلوه النقطة دي
عشان ميجيش يلومك لما تخسر كل الحساب

mostawda3
07-28-2012, 05:48
هو أخوك يعني واجب عليك تساعده
لكن لا أنصح بذلك المبلغ الكبير
فممكن ب 1000 حتى لو خسرتها
ستبقى أربع محاولات أخي من 5000 دولار

mage
07-28-2012, 06:26
فى البداية لا اتفق على معك فى تر ك الوظيفة لان من يترك الوظيفة من اجل عمل لا يوجد به اى شئ مضمون اعتقد ان ذهه مخاطرة كبيرة جدا ويجب ان يكون كل متاجر فى الفوركس لديه الوسيلة الجيدة التى بها يعمل بامان

dollyabdallah
07-28-2012, 08:09
انا رايي انك تشرحله خطورة المحاولة وتحاول تقنعه ان الخطورة كبيرة وانك ممكن تخسر المبلغ ف ثوانى وهو اللى يقدر يقرر ساعتها بشرط انك تفهمه انك مش هتقدر تتحمل اى شىء ف الخسارة

elking
07-28-2012, 08:31
لازم الجميع يفهم ان الفوركس زيه زى اى تجارة وبالتالى لازم نتقبل المكسب والخسارة لانه فى الحالتين هيحصل بالتاكيد

foouaad
07-28-2012, 16:48

السلام عليكم ما فى افضل من الصراحه الصراحه على طول بتريح
من الافضل ان تعرض عليه الموضوع بكل بساطه وان تقول له انا هتجلرلك فيهم بس انا ممكن اخسر الاموال كلها ببساطه
ودخله على المنتدى بتعنه واعمل موضوع كم واحد خسر رأس ماله مش هتلاقى اكتر منهم الحل ده لو مسداكش فى الول

---------- Post added at 03:47 PM ---------- Previous post was at 03:43 PM ----------

وفى حل اخر ان تعلمه الفوركس وان تمده بالفديوهات التعليميه
وتقول له من الافضا ان تتاجر انت بمالك حتى تكتسب الخبر
وتصبح مثلى فى الفوركس

---------- Post added at 03:48 PM ---------- Previous post was at 03:47 PM ----------

وفى حل اخر ان تعلمه الفوركس وان تمده بالفديوهات التعليميه وتقول له من الافضا ان تتاجر انت بمالك حتى تكتسب الخبروتصبح مثلى فى الفوركس

mahmoud1
07-28-2012, 16:49

هو بين الاخوان مافيش فرق يعنى انتم الاتنين واحد بس هو عرف الفوركس من وين لو عرف من عن طريقك لازم تفهمة انه الفوركس مكسب وخسارة ممكن نكسب وممكن نخسرلو انت خبرة فى الفوركس وبتقدر تكسب اتاكل على الله واشتغل لكن ممكن تعمل بنوص من المنتدى وتشتغل علية فترة وتشوف اية النتائج وشايف انه البونص مش هايكون زى فلوسك الحقيقة يعنى لو خسرت البونص مش هاتكون مضايق زى ما تخسر من جبك

mohamed1happy
07-28-2012, 16:51
رأي أنك متشاركش لانك ممكن تخسرهم وساعتها هتدخل في مشاكل جامدة
وحاول تشرحله الموقف وانه ممكن يخسره في لحظة

Aker001
07-28-2012, 16:53
لازم يكون فاهم انة معرض للخسارة ولازم تتفقو فى حالة الخسارة لقدر الله اية اللى هيحصل وتحددو
مبلغ للخسارة وبعدة تتوقف عن التداول اعتقد ان دا افضل حل وربنا يوفقك ويبعد عنك الخسارة

mehdy
07-28-2012, 16:53
السلام عليكم
اخي الفاضل اولا عليك بتوضيح الامور لاخيك واخباره ان هدا السوق جد متقلب ولا يمكن ترويده وادا وافق توكل على الله وانطلق

forexawy
07-28-2012, 16:59
لو انت متاجر واثق من نفسك وعندك خبرة كبيرة
فهمه انه لازم يحط فى دماغة الخسارة قبل المكسب
ولو معندكش خبرة كبيرة يبقى بلاش احسن

forex man
07-28-2012, 17:20
لو مكانك هحاول كتير انى انصحه واقوله ان الفوركس مش مكسب على طول وانه
ممكن يخسر فى ثوانى معدوده وان اصر اتفق معاه قبل كل شيىء وهوا حر

Rami
07-28-2012, 17:24
لا تلتفت الى الذين يقولون بالمتارة باموال
الغير عليك بمالك الحر
تحياتى لشخصك الكريم

egypt2012
07-28-2012, 17:42
تقصد انه عاوز تدير له امواله
اذا دير له امواله فما المشكلة بس عرفه فى الاول ان الفوركس مكسب و خسارة مش مكسب بس

sabry
07-28-2012, 17:45
المثل يقول يغور الشرك ولو على الغذاء
انت بمشاركتك لة جبت لنفسك وجع الدماغ ان كسبت لن يشكرك وان خسرت لن يرحمك يبقى لزمتة اية الشرك

kanzsea
07-28-2012, 18:00
والله يااخى افضل شىء عدم المشاركة مع اى احد حتى لوكان اخوك لانك لو خسرت المبلغ حيحص مشاكل بينك وبينة يبقى الافضل تشتغل لوحدك

ashraf
07-28-2012, 19:34
رايى ان ترفض وبدون تفكير فعالم الفوركس ملىء بالمخاطر حتى لو كنت تاجر محترف
ووارد ان تخسر الاموال ويجعل هذا مشكلة بينكما

alaoui11
07-28-2012, 19:35
حاول ان تشرح له يا عزيزي و قل له انا الخسارة ممكن و ايضا الربح ممكن
كل شيء ممكن في عالم الفوركس

Bourgila
07-28-2012, 19:37
نعم اخ علاوي11 محق
كل شيئ ممكن في عالم الفوريكس

madoxegy
07-28-2012, 19:38
انا شايف انك لازم تتفق معاه علي حد معين للخسارة لو خسرته توقف المضاربة لان بدون اتفاق ممكن يلومك انك خسرته المبلغ
وتحصل مشاكل بينكم ولو انت شايف انك مش متمكن من الادارة بلاش منها احسن لان الفوركس ملوش كبير

nrgslawi
07-29-2012, 00:08
انا شايف انك لازم تتفق معاه علي حد معين للخسارة لو خسرته توقف المضاربة لان بدون اتفاق ممكن يلومك انك خسرته المبلغ
وتحصل مشاكل بينكم ولو انت شايف انك مش متمكن من الادارة بلاش منها احسن لان الفوركس ملوش كبير

لقد اتفقت معاه وهو الان يتاجر لوحده شكرا للاهتمام اخي

ameer
07-29-2012, 00:10
اخي لازم تخبر اخوك على كلشي في الفروكس وتكلة انه هو ربح وخسارة وتتفقو على كلشي وتفرجي جميع العقود

Ahmed Ghanem
07-29-2012, 02:44
شوف يا غالى
هو موضوع محرج جداً لكن انت ممكن بكل بساطة تحاول تفهمه انه الموضوع زى مافيه ربح فيه باردو
خسارة
وبعد كده هو صاحب القرار وهو حر انه يشاركك او لا !!

abdelaal
07-29-2012, 02:58
طيب ليه متعلمهوش الفوركس وعرفة المخاطر قبل الربح ولو أتعلم ارحت نفسك ولو رفض التعليم خليه ياخد فكرة عن مخاطر الفوركس والخسائر الممكنه وإن وافق ليه لأ حاول تشتغل بأدارة قوية وفيده واستفيد

uventene
07-29-2012, 07:35
امر غير جيد انك تتخلي عن وظيفتك بسبب الفوركس لانه عالم متغير وغير مضمون الا اذا كنت محترفا جدا وقتها انتا اكيد هتكون ادري بنفسك

madoxegy
07-29-2012, 10:31
السلام عليكم
لأني عندما أقوم بشراكة ما في أي شيئ لا أربح سوى المشاكل فقط

Aker001
07-29-2012, 13:02
ان كنت ترى نفسك محترف اشترك فى فوركس كوبى كخبير و ستكسب الكثير من المال

هذا افضل من وجهة نظري بالنسبة لك

بالتوفيق

dollyabdallah
07-29-2012, 13:18
هذا القرار ليس من السهل اتخاذه فيوجد الكثير من العوامل التى ستمر بها اذا كنت جيد فى الفوركس وقادر على تحقيق مكسب يمكنك ان تعمل شراكل لمده ميعينه من الزمن وتلغيها بعد ذلك بعد تحقيق ربح لك

eletrebi
07-29-2012, 13:21
ياسيدى الفاضل عرفو انك مش كل يوم بتكسب ولا بتخسر وممكن فلوسك دى اخسرها كلها وممكن مخصرش واكسب
بس لو خسرت انت هتزعل منى وانا مش عاوك تزعل منى لاقدر الله
انى خيرتك فاختار ما بين الفوركس وعلاقتنا التى ممكن ان تنهاررر ولا اريدك ان تزعل منى
او اعرض علية المتاجرة بنصف المبلغ واكمل العرض معاة المهم وضحلو خطوة الموقف الاول

Mohamed90
07-29-2012, 14:30

السلام عليكم اخي العزيز انصحك بتوضح صعوبة الامور و سرعة فقدان الحساب
اعلمه انه ممكن تخسر الحساب في اي اللحظة و طبعا لن يحملك المسؤولية فقدانه
لانه لا يوجد شئ مضمون في الفوركس

Eslam
07-29-2012, 15:52
فهمه ان الموضوع مكسب وخسارة وليس فقط مكسب
لو اقتنع بدة اتوكل على الله وراس المال جيد

ايه الجديد
07-29-2012, 15:53
اعتقد راس المال مناسب ولكن فليكن على علم انه يوجد مكسب وايضا خسارة وقد يخسر مالة كله ( اجعلة على دراية )
وممكن ان تتاجر بجزء
وتجعل جزء مثلا تحت ادارة الخبراء ونسخ صفقاتهم

gamal
07-29-2012, 16:14
انا اعتقد انك تكون بمفردك لانك ستكون بحرية لا احد
يشاركك الراي وستفعل مايشاء

sultan
07-29-2012, 16:29

eng2012
07-29-2012, 16:34
انا اعتقد ان تجاره العملات الاجنبيه هو العمل الوحيد الذى لا يصلح معه اى شراكه فانك عندما تقوم بالدخول الى السوق لا يصلح ان يكون احد معك يتاجر معك

nour7
07-29-2012, 16:37

عليك أن تطلعه على المخاطر التي تحف سوق الفوركس
وتعلمه أن الخاسرين أكثر من الرابحين
وتعلمه إنه من السهل خسارة كل هذا المبلغ
فإن أصر حينئذ وافق على عرضه
فحتى لو خسرت المبلغ تكون قد نصحته سابقا

gamal
07-29-2012, 16:42
بصراحة انا لا اريد الشراكة لانها تؤدى الى العنف
والخسارة وليس المكسب ومن الممكن ان تكون هناك خسارة

msh3egy
07-29-2012, 16:42

safiforex
07-29-2012, 16:44
و انا كذلك لا اتفق مع اي شخص ان يكون له وظيفة و يتركهها هكذا فقط لانه يعمل في الفوركس
فالفوركس ليس له امن على الاطلاق فيمكن ان تاتي لحظة واحدة و يروحة كل شيئ في الهاوية و يصبح الواحد بين نارين
نار ترك الوظيفة و نار خسارة الفوركس

ahmadsalaymeh
07-29-2012, 16:44
طبعا اذا انتا محترف
ولديك استراتيجية ممكن انها تحققلك الربح فابدا بالمشروع
ولكن بحبك احكيلك انك ارتكبت غلط لما تركت عملك مقابل العمل في الفوركس

spectra4
08-06-2012, 03:29
بصراحة انا مبتدا ولا يمكنى الافادة ياريت المختصين
او الذين من ذوى الخبرة الافادة

mr.wal
08-06-2012, 03:32
اخي ارجوا ان تتفق معه لانه الخسارة امر واقع في السوق
وخمسة الالف دولار مبلغ كبير اخي
الاتفاق اهم شيء وايضا يكون الشغل كله حلال

magic777
08-06-2012, 23:22
انا اعتقد ان تجاره العملات الاجنبيه هو العمل الوحيد الذى لا يصلح معه اى شراكه فانك عندما تقوم بالدخول الى السوق لا يصلح ان يكون احد معك يتاجر معك

هو بصراحه اي عمل جماعي في الفوركس او حتى ثنائي مصيره الفشل للأسف في معظم الحالات وده لان هيحصل
اختلافات اكيد في وجهات النظر خاصه عند حدوث اي خساره فلا يمكن ينجح اتنين يعملون على حساب واحد ابدا
الا لو كان واحد منهم هو القائد هنا للحساب

silver
08-06-2012, 23:23
اخي الكريم لا تقبل

لا تستعجل اصبر قليلا
الا ان كنت بالفعل تربح عندها اقبل

asdakkay
08-06-2012, 23:34
يا اخي اد لم يكن معك راس مال خاص بك فاعمل معه لوقت حتى تكون راس مالك
واعمل لوحد بعدين حظ موفق

zizo_a_86
08-07-2012, 00:09
الخسارة واردة جدا جدا لكن دا يرجع لدرجة الثقة بينكم لكن فى الاول الاخر لما يكون مالك الخاص بيك يكون افضل كتير

BRUFEN
08-07-2012, 00:13
اخي الكريم أرجو ان تسمحلي بسؤالي كرماً وليس امراً
أنت تقول بانك تركت الوظيفة لأجل الفوركس فهل هذا يعني بأنك فعلن محترف وتتقن التحليل بأنواعه وان لك خبرة طويلة بهذه التجارة وهل حققت مكاسب لن أقول كبيرة او ضخمة ولكن على المتوسط
والمعقول فهل حققت مكاسب تستحق بأن تترك الوظيفة لأجل الفوركس فإذا كان جوابك نعم فأنا اتمنى من الله العلي القدير الرازق الوهاب بأن يسهل وييسر أمورك وان يرزقك من واسع أبوابة ياكريم يامجيب
أما بالنسبة لسؤالك لاخوانك الاعضاء بما عرضه عليك اخوك بان تتاجر بماله الخاص ومن هذا القبيل فيا اخي الكريم هنالك واحدٌ أحد لا إله غيره يستجيب دعوة الداعي ولا يخيب رجائة
فالمفروض يا اخي الكرم أن تتجه بقلبك وعقلك وجسدك وتسأل هذا السؤال لمن هو يعلم ما تخفي الصدور وتركع ركعتين إستخارة وتسأله وتستشيرة إن كان في هذا الامر خير لك ولأخوك
بان يبارك لكما فيه وييسره ويسهله واما إذا كان فيه شر لكما فأسأله ان يصرفه عنكما وان يبعده عنكما
فإذا إنتهيت فإنه سبحانه وتعالى خالق الخلق سيوفقك بما سألته سواء بصرفه عنك أو بأن تقوم به
فإذهب بقلبك وجسدك إليه فهو من يعلم الغيب ونحن لا نعلم

MohamedAdel
08-07-2012, 10:08

madoxegy
08-07-2012, 10:15

elking
08-07-2012, 12:50
انا شايف ان الفوركس مثله مثل باقى انواع التجارات وهى بالتاكيد يوجد بها ربح وخسارة ولهذا يجب ان نتقبل الخسارة

dent
08-07-2012, 12:56
ده طبعا يرجع لك انته لو انته محترف فى الفوركس فعلا
انا ساقبل بكل طبع حتى استفيد انا وهو يستفيد ايضا فالامر يسر وبسيط ان شاء الله

Mohamed90
08-07-2012, 19:27

السلام عليكم اخي العزيز انصحك باخباره على مدى خطورة الفوركس و مدى خطورة فقدان الحساب و عمل تلك الحسابات
لكن لا تكون المسؤول و تتحمل مسؤولية فقدان الحساب و تكون بينكم خصام اخي يجب توضيح كل الامور المتلبسة للاخوك لكي تكون عندك فكرة

Marado9
08-08-2012, 04:30
ومتشاركش حد

companero
08-08-2012, 04:34
لا أنصحك بدلك أبدا إلا إدا اتفقت معه حول امكانية خسارة المبلغ كله , أمَا غير دلك فلا أنصحك لأن الضغط النفسي سيكون رهيب جدا جدا

tamid0
08-08-2012, 04:36
السلام عليكم ورحمة الله
فهمه خطورتها الاول و لو قل بيها شاركه
تمنياتي لك بالتوفيق

hend
08-08-2012, 16:48
لو انت متمكن شاركة ويبئا لية نسبة ولو مش متمكن قولة ان فية نسبة خساره لو واقف على
بركة لله لو مش وافق فكك منه بئا وريح بالك وشاتغل وقضيها بونص وخلاص

Gravity
08-08-2012, 17:06
لا انصحك اخي ... او على حسب هذا الشخص
اذا كان شخص ثقة ولن يلومك وفهمته بكل شي في البداية .. توكل على الله
اما اذا انه شخص لايمسك لسانه ولايتوقع اي شي وبعدها خلاف..
تأسف منه .. وسوف يقول لاتتمنى لي الخير .. فقط اصمت واكسب الاجر

marocain_forex
08-08-2012, 17:25
بطبيعه الحال لا

لا قدر الله لان سوق الفوركس متقلب جدا ومن الممكن ان يكون هناك خسار

شكرا

hwida nada
08-08-2012, 17:30
[QUOTE=nrgslawi;43121]

[/QUOTE

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى العزيز انا من جوهة نظرى لو انتا متمكن فى الفوركس يبقى ايه المانع من انك تشاركه بس على شرط
انه يكون معك على المكسب والخسارة
يعنى ربحت هو يقاسمك الربح لا قدر الله خسرت يبقى تحمل معاك النص
وربنا ما يكتبش عليك خسارة انشاء الله

saidyousef
08-08-2012, 17:32
اخى خذها نصيحه منى اياك و مشاركه احد فما ادراك كم ستخسر انا انصحك لان من سيعطيك المال يريد منك ان تضاغفه فقط و لن يتقبل ما تقوله فى حاله خسارتك لماله و سيتهمك بالسرقه و هذا حدث مع صديق لى اخذ اموال الناس و بدا يتاجر بها و اعتمد على خبرته و عندما خسر المال الناس قالت انه هرب به و سرقه و عملوا محضر له فى القسم نصيحتى لك و هى ان كنت ترى نفسك محترف اشترك فى فوركس كوبى كخبير و ستكسب الكثير من المال و لا يستطيع ان يقول عليك احد انك غشاش و تسرق المال

subzero
08-08-2012, 17:41
ربنا يوفقك يا اخى
و انا رايى تتفق مغاة على حد الخسارة
و توصل لراى حاسم

ROTARY28
08-08-2012, 17:45
السلام عليكم
لماذا لا تطلعه على مخاطر التداول
واجعله يفهم بانه من الممكن خسارةراس المال كله ببساطة
وبهذا تترك الخبار له وتصبح الكرة بملعبه

mezo love
08-08-2012, 17:46
انا بكل حب لجميع اصدقائى ولكن لا احب الشراكة لانها لا تجلب غير المشاكل فى بعض الاحيان وليس كلها

mokhtar26
08-12-2012, 13:17
السلام عليكم
و الله ادارة المحافظ و اموال الغير امر خطير و صعب وفيه
مسؤولية كبيرة لذا ان كنت متمكنا من الفوركس توكل و حاول الحصول على ربح معقول بمخاطرة منخفظة

themaxprofit1
08-12-2012, 16:33
والله كل واحد وظروفة فى المجال دا ويوافق او يرفض بس انا من وجهة نظرى ان انا موفقش لو انا جبت مبلغ اكبر من كدا ما انا استفيد بية اولى

simo patrik 9
08-12-2012, 16:35
بسم الله الرحمان الرحيم
انا بخصوصي ادا اردت المساعدة يجب عليك قراءة الكتب و التعم من الخبراء و شكرااااااااااااااااا

علاء بدران
08-12-2012, 16:47
اخى العزيز لاتترك وظيفتك من اجل الفوركس معنى ذللك انة غرك
اعلم جيد ان الفوركس فى لحظة ممكن يخسرك كل شى كن على حذر ولا تتسرع فى قرارتك حتى
تصبح تاجرا ماهرا ولابد ان تعلم الفوركس مجنون

remas
08-12-2012, 17:13
النصيحه اخى الكريم خليك فى وظيفتك واتعلم الفوركس فى الاوقات اللى انت فاضى فيها وخد وقتك الكافى للتعلم ومتستعجلش ابدا اتعلم براحتك وحاول انك تعتمد على نفسك وبعد كده افتح حساب وجرب نفسك شهر واتنين وسنه وبعدها لو الامورو ماشيه معاك ممكن تقرر

Noah
08-12-2012, 17:41
اخى العزيز لاتترك وظيفتك من اجل الفوركس معنى ذللك انة غرك
اعلم جيد ان الفوركس فى لحظة ممكن يخسرك كل شى كن على حذر ولا تتسرع فى قرارتك حتى
تصبح تاجرا ماهرا ولابد ان تعلم الفوركس مجنون

اتفق معك تماما انه يجب ان لا يترك الوظيفة الخاصة به من اجل العمل فى الفوركس لان الفوركس فى حد ذاته وظيفة غير مضمونة بالمرة ويجب ان يكون لدى كل متاجر منا العمل الاضافى

simo patrik 9
08-12-2012, 17:46
بسم الله الرحمان الرحيم
عليك اخي بالكتب و الخبراء لكي تكون جيد و شكراااااااااااااااا

bassma_kamel
08-12-2012, 17:47
انا من رأى متشاركهوش انا مش من محبين المشاركه انا افضل انك تتاجر بمالك فى الفوركس والشغل مفيهوش زعل انت اتكلم معاه بصراحه وقوله انك مش هتقدر تتاجر بماله لان نسبه الخساره ممكن تبقى كبيره

ebtehag
08-14-2012, 15:04
وليه يا اخى تعمل كده يعنى الافضل انك تاحلو تتعلم الاول وبعد كده السوق مش هيطير متقلقش يعنى اصبر لحد ما تقدر تتاجر بنفسك او لو عاوز تخلى حد يشتغل ليك يبقى لازم شخص موثوق فيه ويشتغلك لفتره لحد ما تتعلم انت دا افضل يك صدقنى الشغل بايدك

hossam hossam
08-25-2012, 22:58
مشي ياباشا وافق علي موضوع بس قبل الموافقه فهمه انه ممكن تحقق ربح وممكن احق خسائر ولا يعود
له من مبلغ ولا شي فهمه ذلك عشان لم تخسر مايكلمكش

aminewactop
08-26-2012, 01:42
في رايي ارفق له

اخر صفقاتك نسخة منها

ibrahimhabony
08-26-2012, 02:18
اعتقد انك لو شرحتلة ان نسبة الخسارة كبيرة
ووافق او اصر على طلبة يبقى خلاص هو حر يستحمل
وربنا يوفقك للصواب

hend
09-05-2012, 16:44
مفيش مشكلة طب متشاركو وعرفو ان الفوركس مش مضمون
وخلاص وسيبها على ربنا بئا ورينا يرزقكم ان شاء الله

abdellatif2013
09-06-2012, 15:32
لازم تتفق معاه علي حد معين للخسارة لو خسرته توقف المضاربة لان بدون اتفاق ممكن يلومك انك خسرته المبلغ وتحصل مشاكل بينكم..........;)

m.o.b
09-06-2012, 16:20
والله اخى انا مش عارف اقولك ايه بس انا شايفك انك مش تتاجر مع انك ممكن تتاجر

ويجيلك اضعاف المبلغ ده اخوك بردو بيبص لحاجه كويسه

بس انت طالما مش عايز يبقى تقوله انا مش حابب عشان الخصاره وانا سايب الشغل واعد للمصدر ده

طب لو خصرت هتعملى ايه والكلام ده

وان شاء الله مفيش زعل بينكو ويخليكو لبعص

lala
09-06-2012, 17:09
هو انت لازم تتفق معاه وتفهمه برده حدود الخساره علشان يكون كل شىء على نور من البدايه
وان صمم فخلاص توكل على الله وكل واحد حر فى اختياراته المهم انت عملت الى عليك

mannon
09-06-2012, 22:13
هو انت لازم تتفق معاه وتفهمه برده حدود الخساره علشان يكون كل شىء على نور من البدايه
وان صمم فخلاص توكل على الله وكل واحد حر فى اختياراته المهم انت عملت الى عليك

دو كلام سليم وعلى فكرة الفلوس ممكن تزعل الاخوة من بعض حتى اقرب الناس الفلوس شيطان
المهم الاخ صاحب المضووع زى ما الاخ لالا قالك عرفة حدود المكسب والخسارة لانة لو عارف من البداية هيعزرك لو حصل اى ظرف

syed
09-06-2012, 22:14
لازم يكون فاهم انة معرض للخسارة ولازم تتفقو فى حالة الخسارة لقدر الله اية اللى هيحصل وتحددو
مبلغ للخسارة وبعدة تتوقف عن التداول اعتقد ان دا افضل حل وربنا يوفقك ويبعد عنك الخسارة

rouka
09-06-2012, 23:59
متشركش حد وفهمه ان السوق فى خسارة ومكسب واذا اراد
ان يدخل السوق فعليه ان يتعلم ويتحمل نتيجة قراراته

fathy1011
09-07-2012, 00:13
طالما الامر كذلك فبامكانك ان تشرح له خطورة الموقف وهو حين اذ حر في اختياره وطالما انت تربح فما المشكله في ان تشاركه والخساره شئ حتمي لكن ليست الخساره الدائمه وايضاً ليس الربح الدائم

تحياتي

kaderbest
09-07-2012, 00:14
أخي نسبة 50 في المئة كبيرة جدا فلو خفضتها الى 30 في المئة
لأن نسبة الأرباح متغيرة من شهر الى شهر و أحيانا يكون نطاق تداول السعر لعملة ضيق جدا
و بالتالي تنخفض الأرباح ...

ansi09
09-07-2012, 00:23
مادام أخوك أقول شاركه، لكن بعد ما تحذره بلهجة " واضحة وضوح الشمس " إن لزم الأمر بخصوص الخسارة والربح في هذا المجال وهي 50/50, فإن أصر على ذلك وقال فهمت جيدا ما تقوله، توكل على الله، وإن شاء الله مربوحة أخي الكريم.

djilani
09-07-2012, 00:26
أتكل على الله أخي ولا تخاطر وأشتغل وحدة وحدة فهذه فرصة لا تعوض
لو كنت مكانك لقبلت الأمر أخي

ainouna27
09-07-2012, 01:04
السلام عليكم بصراحة الشراكة ممكن ان تجلب المشاكل احيانا فيمكن ان يكون الشريك غير متفهم لوضعيتك و يمكن ان يلومك لاي خسارة تقوم بها
و يمكن ان يجعلك تفقد اعصابك و تدخل في مشاكل عديدة و بالتالي تفقد التركيز مع الفوركس الاحسن ان تعمل لوحدك احسن و ترضى بالربح الصغير و راس المال ياتي بعد مدة فلا تقلق

kami1995
09-07-2012, 17:34
السلام عليكم
صراحة الموضوع صعب جدا واذا خسرت هيلومك وهتحصل مشااااكل كبيرة
لكن انت اذا قررت انك تشاركه ياريت تعرفه ميت مرة انك ممكن تخسر ف اااي وقت حاول تخوفه كتير لحد ما يراجع نفسه تاني
وخلي بالك ان ده هيأثر عليك نفسيا وهخليك تتاجر من غير تركيز

dina
09-07-2012, 17:45
السلام عليكم
اخى الفاضل من رايي انك توافق لكن بشروط
يجب ان تخبره وتعطيه فكرة عن الفوركس وتشترط عليه ان عليه تقبل الخسارة فى حين حدثت لا قدر الله
ولا يلومك عليها لان هذا المجال من السهل ان تخسر كل ما وصلت اليه بعد جهد وعناء وبالتوفيق

eslam2665
09-07-2012, 19:27
الشراكة فى اغلب الاوقات تؤدى بنا الى فقدان الكثير
فاخى الكريم لا انصحك بذالك وعليك شرح الموقف له

zasd
09-07-2012, 23:07
اخى انا معاك فى كلامك
ولاكن لازم يكون الشخص ده عارف انك فى مجال يتحمل الربح والخساره

بمعنى انك لو هتشاركه لازم يكون عارف انك هتعمل كل ما فى جهدك للربح
ولكن اذا خسرت راس المال عليه ان يرضه بالقدر .

mannon
09-08-2012, 00:27
أتكل على الله أخي ولا تخاطر وأشتغل وحدة وحدة فهذه فرصة لا تعوض
لو كنت مكانك لقبلت الأمر أخي

بلاش بس يرجالة نشجع الراجل وخلاص لانة فى حالة الخسارة الموضوع هيكون صعب علية وعلى اخوة خصوصا زى ما بيقول الاخ ان الى عارض علية المبلغ اخوة شقية يعنى من نفس البيت واكيد الخسارة مش هتبقى سهلة عليهم

كونان
09-20-2012, 20:00
عليك ان تضعة اما الصورة واضحة وتشرح لة انة من الممكن ان يخسر كل راس المال ولة
حرية الاختيار اما بالموافقة او الرفض فلا يوجد انانية فى هذا الشىء فهو صاحب راس المال

sohir
09-21-2012, 01:27
في رايي ارفق له

اخر صفقاتك نسخة منها

azifek
09-22-2012, 02:48
بصراحة أكبر خطأ ممكن أن ترتكبه في حياتك لو تقبل الشراكة
لأن هذا المبلغ الذي ستتاجر به قدر تخسر الكثير منه في بضعة صفقات و في هذه الحالة تكون في كارثة
اشرح لأخيك أن الفوركس خطير جدا و سوف يقتنع إن شاء الله

ahmedgalal
09-22-2012, 04:35
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان

ehap
09-22-2012, 12:54
الباب الي بيجي منه الريح سدو
راح تفتح على نفسك باب بيسبب لك مشاكل عظيمه مستقبليه

YASER83
09-22-2012, 13:48
السلام عليكم
والله يا اخي انا نفسي اتعامل مع الفوركس على انه مدخل رزقي الوحيد
واحصل منه راتب شهري كما هو الحال مع اي وظيفة اخرى في الحياة الواقعية

كونان
09-23-2012, 20:36
لازم يكون فاهم انة معرض للخسارة ولازم تتفقو فى
حالة الخسارة لقدر الله اية اللى هيحصل وتحددو
مبلغ للخسارة وبعدة تتوقف عن التداول اعتقد ان
دا افضل حل وربنا يوفقك ويبعد عنك الخسارة

mohamed alalfy
09-24-2012, 18:01
السلام عليكم
نعم وافق ولكن
بعد ان تنصحه بان يداول المال بنفسه
فاذا اصر اعلى رائيه
فقم بتداول الفلوس انت بفسك
وشكر الله سعيكم

sharif4
09-24-2012, 18:03
انا عملي الفوركس لولا شيء الا الفوركس،هذا اليوم عرض علي اخي شراكة بميلغ 5000 دولار وانا اعطيه 50 في المائة من الربح هو فقط براس المال وانا بالتداول بماذا تنصحونني هل اقبل الشراكةانا لا انصحك بذلك لأن الفوركس عالية الخطورة اذا كان المال منك نقول لك لا تخاطر فا بالك مال غيرك هذا شيء سيكون متعب

noureen
09-24-2012, 18:15
اذا كنت واثق من مهاراتك فاقبل و ان شاء الله تربح
اما اذا كنت لاتزال مبتدء فلا انصحك بهذا فاذا خسرتهم سيقوم بينكم مشاحنات

علاء بدران
09-24-2012, 18:18
حاول انك ترجع لو ظيفتك اهم شى فالفوركس هو عمل اضافى
فى يوم ممكن تخسر كل شى وممكن تربح اكثر واكثر وتكون مليونير
فهو غير مضمو اما الوظيفة مضمونة

keko
09-24-2012, 19:05
انا فعلا لو كنت مكانك لا احب ان اشارك احد او ان اكون مسؤله عن اداره امواله لانه من السهل ضياعها فانا اخشى
مثل هذا الشىء فانا لا احب المغامره باى اموال احد علىالاطلاق فالافضل ان ترفض اخسن ما يحص ما تخشاه

m.mokhtar01
09-24-2012, 19:43
انا شايف انك تفهمه الخسارة قبل المكسب و انت تقله انه يبدا بنفسه و انك انت هتفضل في ضهره تعلمه و مش هتسيبه لغاية ما يعمل شئ

aliraad
09-24-2012, 19:47
انا انصحك بأن تشاركه
بس بالخبره مشكوووووووووووووووووووووو وووووووورين وبالموفقيه

kazim
09-24-2012, 19:50

للخسارة لو خسرته توقف المضاربة لان بدون اتفاق ممكن يلومك انك خسرته المبلغ وتحصل مشاكل بينكم ولو انت شايف انك مش متمكن من الادارة بلاش منها احسن لان الفوركس ملوش كبير
سيكون مسؤولية زائدة على عاتقك وستكون خائف اكثر وبالتالي فوق ما هي الفوركس حرب اعصاب ستزداد الامور معك اكث
هو هيجى يلومك وانت ملكش ذنب وانت مش عايز تقع فى الحكاية د

اسامة
09-24-2012, 19:51
انا نصحتى لك اخى لا تشارك احد انت ابدا بمبلغ صغير وربنا معك لانها مش مضمونة ابدا لو خسرت اخوك ها بزعل ويقولك انت خسرتنى كل الفلوس
ما تدخلش نفسل فى مشاكل مع اخوك

asmaa omar
09-24-2012, 20:17
اذا كنت واثق من نفسك
ومعك طريقه للتداول تربحك بشكل مستمر فلما لا تقبل هذه الشراكه

shery
09-24-2012, 20:23
انا ايضا اريد حد يتاجر ليا بحساب مقابل نسبه من الربح بماذا تنصحونى وكيف ابحث عن شخص محترف واين اجده وهل نظام البام جيد ولا هيكون مثل فوركس كوبى لان خسرت فى فوركس كوبى وحسابى تمرجن

adel asran
09-24-2012, 20:24
بصراحة بلاش الشراكة
لان هو حتى لو صاحبك بردة بلاش لانك ممكن تخسرة بسبب الشراكة
وكمان انا عايز اعرف انت اتفقت المكسب بالنص والخسارة اية نظامها
بص بجد اانا رايى بلاش خالص الشراكة دية .

moheb
09-24-2012, 21:06
السلام عليكم
نصيحه مني يا صديقي هيه فرصه كويسه لو انته كويس في الفوركس
بس انته تضمن لو خسرت بعد الشر هوه مش هيطلب منك رأس المال

moonlight32
09-24-2012, 21:15
طبعاً لا انصحك بالمشاركة فما يحصل لاموله قد يلومك علية لاحقاً
في حاله خسارته لهذا انصحك بالمتاجرة برأس مالك الخاص

tictok
09-24-2012, 21:17
أعتقد أن المشاركة في الفوركس غير جيدة بسبب أن مجال الفوركس صعب وبه مخاطرة شديدة في التجارة وهي مثل اي تجارة خاضعة للمكسب والخسارة لذلك يجب أن يتحمل كل متداول نتائج قراراته سواء ربح أو خسر ونصيحتى أنك تحاول أن تدخله للتجارة بنفسه وتساعده بخبرتك على التداول الصحيح على أن يتحمل كل فرد نتائج تجارته

mahmoud1
09-24-2012, 21:21
السلام عليكم
والله يا اخي انا نفسي اتعامل مع الفوركس على انه مدخل رزقي الوحيد
واحصل منه راتب شهري كما هو الحال مع اي وظيفة اخرى في الحياة الواقعية
هو يمكن عشان الفوركس العمل بية بيكون سهل من خلال الانترنت فى المنزل الكل عايز يشتغل فى الفوركس فقط لكن مشكلة الفوركس سوق متقلب لكن يمكن يكون فى ناس بتربح ربح شهرى من الفوركس الى الان من وجهة نظرى صعب انه يكون فى اعتماد على الفوركس كاعمل اساسى

mohammed1991
09-24-2012, 21:23
نعم تفضل اخى الكريم والسلام عليكم اولا
ونرجو من الجميع مساعدة البادئين مع الفوركس
مع الشكر

ahmedamz
09-24-2012, 21:28
لايوجد علاقة بين رفضك وحب الخير لاخيك ....انا انصحك بان تتاجر بما تملك انت فقط حتى يقل توتر والضغوط العصبية
فاذا لا قدر الله خسرت فهو مالك انت

yasser habola
09-24-2012, 21:42
لا اخي اياك ان تشرك صديق لك في مجال الفوركس لانة سوق متقلب ويحتاج
الي خبرة طويلة جدا حتي تدوق طعم النجاح والربح منة حتي لا تقع في موقف محرج مع صديقك
لكن انا رائ انت تقدر تعلمة الفوركس خطوة خطوة حتي يمشي معاك ويستفيد من خبراتك

gigi
09-29-2012, 09:28
انا عن نفسى لا افضل الشراكة
احب انا اعمل لنفسي ومع نفسي
لإني لو خسرت يبقى من مالي ولو
كسبت يبقى المكسب كله ليا لكن
شوف الصح من وجهة نظرك واعمله
دي مجرد وجهة نظري مش اكتر
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

elking
09-29-2012, 09:59
مهما لقينا ناس بتحب وعايزة تشتغل فى الفوركس
فانا شايف ان فى اضعاف واضعاف من الناس مش بتحب العمل فى الفوركس وطبيعة حياتهم وشخصيتهم غير تؤهلهم للعمل فى الفوركس

Hamdy Elhossiny
09-29-2012, 21:10
لا تقبل اخى لان ذلك سوف يضعك تحت ضغوط نفسيه كبيره
وانصحه ان يتعلم هو الفوركس ويتداول برأس ماله

Mohammad bawaneh
09-29-2012, 21:13
بإمكانك الإستفاده من الشارت والشكل الموجود في نزول أو أرتفاع الأسعار بشكل كبير يساعدك.

magic777
09-30-2012, 00:57
مهما لقينا ناس بتحب وعايزة تشتغل فى الفوركس
فانا شايف ان فى اضعاف واضعاف من الناس مش بتحب العمل فى الفوركس وطبيعة حياتهم وشخصيتهم غير تؤهلهم للعمل فى الفوركس

فعلا اخي لان طبيعه المجال ده عايزه الصبر والجلوس فترات طويله امام الشارت وناس كتير اوي مش بتحب النظام ده
وبيحبوا يشغلوا جسمهم اكتر من مخهم وعلشان كده مش بيعرفوا يشتغلوا في مجال يتطلب مجهود ذهني

Mido0o-style
09-30-2012, 01:31
اذا تخليت عن وظيفتك بسبب الفوركس و كنت تكسب بالفعل فلا بأس من ان توافق اذا كنت متاجرا رابحا و لكن يجب عليك ان تتأد من ان اخيك يعلم تماما ما هى مخاطر هذا السوق و حاول ان تقلل المخاطرة و تحافظ على امواله قدر المستطاع و كل خسارة لا قدر الله تساله هل تستمر ام يريد الانسحاب و هكذا.

4ex
09-30-2012, 02:31

yara n
09-30-2012, 02:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخي الافضل والمستحب انك لا تشارك مهما كان المبلغ

لان زي ما انت قلت حاله الخساره انت هتكون الملام ودا هيخليك قلقان لو شاركته وطبعا هتكون قلقان ساعه القيام بالمتاجره والخوف ممكن يخليك تتصرف تصرف خطأ

اشرحله الفوركس قائم علي ايه ومن مخاوفك والطريق اللي فيه الخير ربنا يقدمه

magic777
09-30-2012, 02:54
اذا تخليت عن وظيفتك بسبب الفوركس و كنت تكسب بالفعل فلا بأس من ان توافق اذا كنت متاجرا رابحا و لكن يجب عليك ان تتأد من ان اخيك يعلم تماما ما هى مخاطر هذا السوق و حاول ان تقلل المخاطرة و تحافظ على امواله قدر المستطاع و كل خسارة لا قدر الله تساله هل تستمر ام يريد الانسحاب و هكذا.

لا اخي حتى لو المتاجر بيكسب من السوق ده وكان ليهوظيفه جيده يفضل انه لا يستغنى عنها
ابدا نظرا لان السوق ده مش هيديه مرتب ثابت زي الوظيفه الجيده

omran
09-30-2012, 03:14
انتا فهمه اخى الكريم بمعنى الفوركس وماهو السوق وان من الوارد خساره المال بكل سهوله
وشوف هو هيوافق او لا وخليه يكون معاك بكل مرحله بتعملها او فى نهايه اليوم تبعتله تقرير
باللى حصل فى اليوم كله

عبدالله77
10-06-2012, 21:38
يا اخي اقبل عادي وانتا تتفق معه علي الربح والخسار

ممكن تخسر او تكسب عليك وعليه عادي واحد

اقبل والله المستعان

ام يوسف
10-06-2012, 21:47
انا شايفة انك لازم تتفق معاه علي حد معين للخسارة
لو خسرته توقف المضاربة

yazeed
10-06-2012, 21:49
السلام عليكم
انا انصحك بان تستشير الخبراء في عالم الفوركس لانهم اعلم في الامور بذات

CoRLeoN300
10-06-2012, 22:20
بسم الله الرحمن الرحيم
المشكل يبقى حتتفاهمو كيف في وقت الخسارة
تحياتي

koko990
10-06-2012, 22:25
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انا شايف انه الافضل انك مش تشاركه لانه لقدر الله خسرت المبلغ هيكون فى وشك وممكن يفتكر انك ضجكت عليه وهيحصل مشاكل وزعل بلاش احسن بالتوفيق

xtomorrow
10-07-2012, 03:57
رايي انك تعلمه الفوركس وطريقة تداولك في الفوركس
تبعا لمثال علمني كيف اصطاد ولا تعطني سمكة كل يوم

kamola
10-08-2012, 00:20
السلام عليكم

علاء بدران
10-08-2012, 00:23
هو وضع فعلا محرج اخى العزيز ولكن ما عليك ان
توضحلة ما هو الفوركس وتكلمة عنة بطريقة اوضح
حتى لا يتكلم معاك عند الخسارة

issssou
10-08-2012, 03:49
السلام عليكم
بالتوفيق لك

heropero
10-08-2012, 04:02

رد واحد شاااافى وكااافى لا تشاااارك اى انسان مهما كاااان ابداااااا
لا يوجد افضل ان تتاجر لنفسك وبمالك تكسب او تخسر انت تتحمل نتائج عملك او نجاحك او اخطائك ولا تجعل الغير يتحملوها معك
وبالتوفيق يا اخى الكريم ...تذكر لا تشاااارك احدا لا قريب ولا بعيييد

joker7diaa
10-08-2012, 04:09
اذا اردت ان تأخذ قرار , فضع كل الاحتمالات , قبل ان تقرر
تخيل انك ربحت او خسرت , ماذا سيكون موقفك
المبلغ ليس قليل لذى قوال له انه الفوركس اكبر مخاطرة , يعني اذا هو محتاج المال ده ما يدخل به سوق الفوركس
وشكرا

السهم الأسود
10-13-2012, 02:54

علاء بدران
10-13-2012, 03:00
حضرتك تقولة من البداية ان الفوركس غير مضمون وقد تخسر
فاعلمة انة يشاركك فى الخسارة كما يشاركك فى الربح

majdquran
10-13-2012, 03:04

اخي عن تجربة شخصية ابتعدت عن الشراكه --- فالان سوف تبقوا اصحاب ولكن اذا خسر الحساب سوف تبدا الملامة وسوف يبدأ فقدان الصداقة

ramzy sayed
10-18-2012, 03:11
بالنسبة لى انا لا احب الشراكة نهائيا وخاصة فى الفوركس
لانة من الممكن ان تخسرها بكل بساطة واما شراكة الاقارب
فهى متعبة اكثر من اى شراكة لذلك من الممكن الاعتذار

mohamed ezzat
10-18-2012, 16:36
ياريت تفهمه خطورة الموضوع وتفهمة انه ممكن يخسر مالة كله
والأفضل انك متشاركهوش
وان كان لابد ووافق على الربح والخسارة فتوكل على الله طالما وافق