PDA

View Full Version : ما من اول من تداول الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5

hmadnahc
11-23-2014, 15:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اللهم علمنا ما ينفعنا و انفعنا بما علمتنا انك انتالتواب الرحيم
سؤالي يا اخوة هو من هو اول من تداول الفوركس

ايمان الباز
12-19-2014, 14:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
لا اعرف من هو اول متدوال في الفوركس
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله

mesteraden
12-19-2014, 14:41
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم هل تقصد من اول دولة وللا من اول شخص تداول بالفوركس المهم سواء ان كان السؤال اول دولة او اول شخص فأنا لااعرف الأجابه على سؤالك واعتقد سؤالك ليس له اهميه هنا بالمنتدى ياريت تفتح موضوع فيها الفائده عشان نستفيد منها
تحياتي لك

benchou-ahfd
12-19-2014, 16:16
من اول من تاجر في الفوركس سؤال جميل من باب الطرافة و لكن من باب الفائدة لا فائدة فيه و لكن سوق الفوركس هو مع سوق العملة و سوق العملة ظهر مع ظهور الصك طبعا و ظهور الصك غائر في التايخ طبعا و منتشر الان عملات لما قبل الميلاد حتى اصحاب الكهف لما افاقو من بعد سباتهم و من بعد ان ضرب الله على اذانهم كان عندهم الورق و الورق هي عملة من الفضة

adil17
12-21-2014, 15:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم التوفيق و النجاح جميعا

nagwann
12-22-2014, 21:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مش عارفة مين أول واحد عمل الفوريكس
بس اكيد مش شخص دى اكيد شركات او مؤسسات

ramdani
12-29-2014, 14:33
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم صراحة لا اعرف من هو اول من تداول الفوركس

ynwa1892
12-30-2014, 01:30
السلام اخي اصعب سؤال رايته في حياتي لكن يحتاج الى اصحاب الخبرة في التاريخ فالفوركس يعود الى عقود قديمة جدا
وفقك الله

fadyasaadzz
01-04-2015, 10:01
ان التداول فى العملات بصفة عامة يعود اصلة الى البابليين ولكن ظهرت اهمية التداول فى العملات فى العصر الحديث مع الكساد العظيم (1929-1933)حيث كان من المهم وجود اماكن يتم التداول العملات من خلالها

ibrahim forex
01-04-2015, 17:05
والله يا اخى الكريم هو سؤال غريب لكن من المعروف ان اول من تداول فى الفوركس شخص اجنبى ليس عربى
و هذا سبب فى تقدم الغرب على الشرق فى مجال الفوركس و استطاعتهم فى جنى الارباح الاكبر
تقبل مرورى

FullyActive
01-04-2015, 17:28
لا اعلم من اول من تداول الفوركس سمعنا عن اسماء كثيرة لكن من بدأ فيهم الله اعلم..
ومن ناحية اخرى لا قيمة ولا فائدة من هذا السؤال يفضل التعلم من الخبراء فيهم لكن مش مهم من بدأ..

hpacer
01-04-2015, 17:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اللهم علمنا ما ينفعنا و انفعنا بما علمتنا انك انتالتواب الرحيم

ahmedibrahim258259
02-01-2015, 18:24
بسم الله الرحمن الرحيم يعني ايه من هو اول من تداول بالفوركس سؤال غريب جدا ممكن تقول مين اول بنك عمل بالفوركس ماهو تاريخ الفوركس
تقبل مروري

audi19844
02-05-2015, 06:05
اعتقد ان اليابانيون هم من فكروا بهذا الامر والله اعلم علي مااتذكر اني قرأت هذا ولست متأكد
واعتقد ايضا انهم الروس ويقال ايضا انهم الامريكان والله اعلم ونتمني من الاخوة الخبراء المساعدة في هذه المعلومة بالتحديد

a7med84
02-05-2015, 07:27
البدايه من خلال الاتعامل مع البنوك اخى الكريم

يعنى واحد عهنده معلومه ان الدولار مثلا هيعلى او هينزل

يروح البنك يشترى او يغير عمله

faroukbadr8051
02-05-2015, 11:07
اول من تداول الفوركس اكيد اوروبا طبعا الاول فى المجال العرب لا رغبه لهم فى الفوركس و العرب لا يتداولوان اصلا ولا يعترفون بالموضوع دة اصلا عموما اخى لازم العرب يتغيرون ويتعلمون الكثير من العلم حتا يوصلون ويبقون التعلم ومواكبه الحياة هيا البقاء لازم نتعلم صح

hasiebanour575
02-05-2015, 11:16
انا لااعرف من هو اول من تداول على الفوركس يمكن احد المحترفين ان يكون لديه الاجابه وعلى ذلك انا اقوم بالتداول والاعتماد على استراتيجيات وخطط للتداول لتحقيق الربح واتمنى ان اعرف اول متداول هل حقق ربح ام تعرض للخساره

payza
02-05-2015, 11:27
يا غالي ليس المهم ان نعرف من اول من يتجداول الفركس الاهم يا غالي هو انك لازم لازم تتعلم الفوركس علي الديمو حتي تصل الي الخبرة دا الاهم لنا جميعا والله الموفق ............

hamedhaged2016
02-05-2015, 11:33
اول من تداول الفوركس سؤال غريب حيفيدنا بايه طيب خش على اليوتيوب واعرف تاريخ الفوركس بس اصلا انتا المهم تتعلم احسن اسلوب ربح البدايه دائما صعبه تحتاج الى الصبر والتعلم من المنتدى المجال كبير يحتاج الى التدريب الجيد والفهم للسوق

SHADOW
02-07-2015, 12:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ....
بصراحة اخى الفاضل لا اعرف ولكن يبدوا ان الفوركس قد وجدت قبل مدة طويلة ويصعب تحديد ذلك حتى مع اختلاف الاساليب الان

ppttss
02-07-2015, 12:56
الفوركس عمل كان موجود منذ زمن طويل

بس الفركس انتشر عبر وسائل الانترنت

لذلك الكل عرفة اول من تداول لا اعرفة

netteler
02-09-2015, 23:51
السلام عليكم ورحمه الله بركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا
ممتاز موضوعك يا اخي بصراحة لم يكن عندي ادنى فكرة عن الفروقات بين سوق البورصة وسوق الفوركس موضوعك يلخص اهم مزايا الفوركس مقارنة بسوق البورصة ولكن على ماسمعت ان سوق الفوركس اخطر بكثير مقارنة بسوق البورصة والاسهم ولا اعرف ماصدق هذا الكلام !!!

hager omar
04-01-2015, 22:02
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

سؤاااال صعب جدا يااخي الكريم ولا اعتقد ان يوجد من يعرف من هو اول مبتدا بالفوركس

ربنا ينفعنا كلنا باحد يكون عنده اجابة علي التساؤل

تقبل مروري

Mahmoud Talaat
04-01-2015, 22:07
هل تقصد من اول دولة وللا من اول شخص تداول بالفوركس المهم سواء ان كان السؤال اول دولة او اول شخص فأنا لااعرف الأجابه على سؤالك واعتقد سؤالك ليس له اهميه هنا بالمنتدى ياريت تفتح موضوع فيها الفائده عشان نستفيد منها

مصراوى
04-01-2015, 22:12
السلام عليكم و رحمة الله عز و جل
مشكور أخي الكريم على تعريفنا بزاوية غان
و الزويا مهمة للغاي في التحليل الترندات
لأن كل ما كانت الزاوية أقوى
كان الترند أقوى كذلك

egyptian200100
04-01-2015, 22:29
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
بامانه لا اعرف اول من تداول في الفوركس
ولكن ما قرأته ان اليابنويون هم اول من عمل بالفوركس
وأول من وضعوا
الشموع اليابانيه
مشكور
وتقبل مرورى

Mahmoud Talaat
04-01-2015, 22:30
هل تقصد من اول دولة وللا من اول شخص تداول بالفوركس المهم سواء ان كان السؤال اول دولة او اول شخص فأنا لااعرف الأجابه على سؤالك واعتقد سؤالك ليس له اهميه هنا بالمنتدى ياريت تفتح موضوع فيها الفائده عشان نستفيد منها
تحياتي لك

طريق النجاح
04-02-2015, 00:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح
الفوركس هو سوق عالمي فمن المستحيل ان نعرف من هو أول متداول في الفوركس...........

mohamedsaleem
04-02-2015, 00:13
اخي العزيز ان الخسارة والربح واردان في عمليات التداول والتجارة بعد ذلك تبقى انت وشطارتك وخبرتك التي اكتسبتها خلال عملك في التداول اذا اردت ان تربح وتجني الكثير من الارباح يجب عليك ان تتعلم اكثر وتكون لديك خبرة اكثر حتى تربح وتتجنب الخسارة وانا انصحك انت الان عضو جديد في هذا المنتدى ان تتابع مقاطع الفيديو الموجودة على موقع اليوتيوب الخاصة بتعليم طرق التداول والتعامل في شركة انستافوركس .. واتمنى لك النجاح

نورين
04-04-2015, 09:36
السلام عليكم ان التداول فى العملات بصفة عامة يعود اصلة الى البابليين ولكن ظهرت اهمية التداول فى العملات
فى العصر الحديث مع الكساد العظيم (1929-1933)حيث كان من المهم وجود اماكن يتم التداول العملات من خلالها
ان شاء الله

Nabil Wagdy
04-05-2015, 16:23
السلام عليكم
لا اعلم من اول من تداول الفوركس سمعنا عن اسماء كثيرة لكن من بدأ فيهم الله اعلم ومن ناحية اخرى
لا قيمة ولا فائدة من هذا السؤال يمكن ايضا ان يفضل التعلم من الخبراء فيهم لكن مش مهم من بدأ

محمود مرعى
04-05-2015, 19:20
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى الفاضل والله الموضوع ده انا فعلا معرفشى عنه اى حاجة اطلاقا ومش هيفرق معايا
كتير لو عرفت او معرفتش وانما اللى يفرق معايا انى فعلا اعرف ازاى اقدر انى اتاجر علشان اقدر بالفعل احقق الربح والنجاح

chennana
04-09-2015, 13:33
اخي الكريم مع كامل احترامي لك هل هذا سؤاال يطرح بالله عليك
حتى لو انتهت جميع اسئلة العالم هذا ليس سؤال اصلا هذا مثل سؤال البيضة و الدجاجة

modr2015
04-13-2015, 14:51
ربما قد تكون سمعت عن الفوركس من قبل ولكنك لا تعرف بالضبط ماذا يعني. الفوركس هو اختصار لصرف العملات الأجنبية – لذا فتتداول العملات الأجنبية هو*...

ali.22595
04-24-2015, 03:28
اخى الفاضل بصراحة اخى سوق الفوركس شغال من فترة كبيرة ولا اعرف من هوا اول واحد
ولاكن يا اخى مش هتفرق كتير وعموما التوفيق اخى واتمنى لك النجاح فى هذا السوق

TORAK
04-24-2015, 04:09
سوق الصرف الاجنبي يلعب دورا حاسما في مساعدة التجارة الدولية والاستثمار. يتميز هذا السوق بوجود احجام تداول يومية كبيرة, كما ان امكانية التداول مفتوحة 24 ساعة عدا عن عطلة نهاية الاسبوع. نتيجة عن ذلك فسوق الفوركس هو اكبر سوق مالي في العالم حيث يتم تداول اكثر من 4 تريليون دولار يوميا.

ShougySalout
04-24-2015, 04:14
اخى الفاضل بصراحة اخى سوق الفوركس شغال من فترة كبيرة ولا اعرف من هوا اول واحد
ولاكن يا اخى مش هتفرق كتير وعموما التوفيق اخى واتمنى لك النجاح فى هذا السوق

MAGDYABDO
04-24-2015, 11:56
صعب معرفه اجابه هذا السؤال كمان انت مش هتستفاد حاجه من معرفته على ما اعتقد
بالتوفيق لك اخي

aminalamor
04-24-2015, 12:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار غير ان التداول في سوق الفوركس يحتاج منك الى التعلم والعمل على ايجاداستراتيجية فعالة وبناءة وان تكون عارفا بانواع التحليل اما ان تسال عن اول من تداول الفوركس فهي لن تنفعك بشيء
بالتوفيق للجميع

gannforex
04-24-2015, 14:24
أخي الكريم بصراحة لا أعرف جوابا لهذا السؤال حقــا إنه سؤال غريب
في مـــاذا سيفيدك مثل هذا السؤال هذه وجهة نظري فقط تقبل مروري

sniper_2015
04-26-2015, 01:16
السلام عليكم ورحمة الله
في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح.
و أشكركم جميعا على هذه المعلومات المفيدة لنا جميعا

نورين
04-30-2015, 19:53
السلام عليكم من اول من تاجر في الفوركس سؤال جميل من باب الطرافة و لكن من باب الفائدة لا فائدة فيه و لكن سوق الفوركس هو مع سوق العملة و سوق العملة ظهر مع ظهور الصك طبعا و ظهور الصك غائر في التايخ طبعا و منتشر الان عملات لما قبل الميلاد حتى اصحاب الكهف لما افاقو من بعد سباتهم و من بعد ان ضرب الله على اذانهم كان عندهم الورق و الورق هي عملة من الفضة وبلتوفيق ان شاء الله

Abdelhedi
04-30-2015, 23:42
اللهم صل و سلم علي نبينا محمد و علي اله و صحبه اجمعين اما بعد و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته/
علي ما اعرف انا ان هذا السوق نشر في بداية السبعينات و اللع اعلم و شكرا لكم شباب .

عبدالوهاب محمدعبدالوهاب ي
04-30-2015, 23:46
السلام عليكم من اول من تاجر في الفوركس سؤال جميل من باب الطرافة و لكن من باب الفائدة لا فائدة فيه و لكن سوق الفوركس هو مع سوق العملة و سوق العملة ظهر مع ظهور الصك طبعا و ظهور الصك غائر في التايخ طبعا و منتشر الان عملات لما قبل الميلاد حتى اصحاب الكهف لما افاقو من بعد سباتهم و من بعد ان ضرب الله على اذانهم كان عندهم الورق و الورق هي عملة من

popa2015
05-01-2015, 03:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

ahmedtaher
05-05-2015, 22:02
السلام عليكم .... السوال دة مش يهمنا كتير ك متداولين لان الموضوع ببساطة لا يمكن توقع مين اول ناس تداولت في الفوركس
بالتوفيق ان شاء الله

chirikhan
05-08-2015, 18:01
كيف يمكن ان تعرف من اول من تاجر في الفوركس فالسؤال يعتبر من علم الغيب ربما
الله وحده يعلم من اول من تاجر في الفوركس واول من اكل الجزر واول من سقط الخ

houssem_trader
05-08-2015, 18:29
في الحقيقة يمكن القول ان ازل من تداول الفوركس لم يعلم انه يقوم بهذا
الامر فقد كان يبحث عن الربح و لم يعلم انه مجال استثمار في المستقبل

tabaki
05-15-2015, 02:46
اظن انه الفوركس من قديم الزمان كان انما بالسلع والامور التي كانت متوفرة في انذاك
مع مرور الزمن ظهرت العملة وصار التداول بها فلا يمكن التعرف على من اول من تداول

Kiing
05-15-2015, 03:00
ممكن متلا لانه من من اول دولة تم ان دلك مع اول شخص لان كل من تداول بالفوركس متلا انه من المهم سواء نقول انه كان السؤال مع كل دولة اي شخص فأنا لااعرف الأجابه

waelmma
05-15-2015, 11:25
:)):)):)) اخى الكريم انا والله ماعرف اجابة سؤالك واعتقد ان
اعضاء كثيرون لايعرفوا اجابة هذا السؤال وخلينا فى المواضيع المهمة احسن

faridd
05-15-2015, 13:00
شكرا اخى على موضوعك القيم
فعلا يجب ان نتعلم ونبقى هكذا فى حالة التعلم
لا يمكن ان نقول فى يوم من الايام اننى اصبحت محترف فوركس
بل قل دائما مع المحبرة الى المقبرة

BASAM IBRAHEM
05-22-2015, 05:06

شهيرة
05-25-2015, 00:55
من اول من تاجر في الفوركس سؤال جميل من باب الطرافة و لكن من باب الفائدة لا فائدة فيه و لكن سوق الفوركس هو مع سوق العملة و سوق العملة ظهر مع ظهور الصك طبعا و ظهور الصك غائر في التايخ طبعا و منتشر الان عملات لما قبل الميلاد حتى اصحاب الكهف لما افاقو من بعد سباتهم و من بعد ان ضرب الله على اذانهم كان عندهم الورق و الورق هي عملة من الفضة

raaslen316
05-25-2015, 17:11
اخي الكريم هل تقصد من اول دولة
وللا من اول شخص تداول بالفوركس المهم سواء
ان كان السؤال اول دولة او اول شخص
فأنا لااعرف الأجابه على سؤالك
واعتقد سؤالك ليس له اهميه هنا بالمنتدى
ياريت تفتح موضوع فيها الفائده عشان نستفيد منها
تحياتي لك

MAGDYABDO
05-26-2015, 00:26
بالتوفيق لك اخي

Mohamed Morsy
05-27-2015, 19:37
اخي الفاضل .. لا اعلم من اول من تداول الفوركس سمعنا عن اسماء كثيرة لكن من بدأ فيهم الله اعلم
ومن ناحية اخـرى لا قيمة ولا فائدة من هذا السؤال يمكن ايضا ان يفضل التعلم من الخبراء فيهم لكن مش مهم من بدأ
تحياتي ...

sameh-a
05-30-2015, 09:53
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم بصراحة ليس لدي معلومات في هذا الامر ولكن
لايوجد اشخاص بدأو بهذا العمل على الاغلب شركات

yyahhyaa
05-30-2015, 11:21
السلام عليكم ورحمة الله

إني أتوقع أول من فعل هذا كان شخص لديه معلومة عن تغير العملة ولكن ليس لديه رأس المال

الكافي لهذا استدان رأس المال و راهن بماله كله بحيث بقي ماله هو الضمانة ومن هنا أتت فكلرة تجارة الهامش

al-Mashhadani64
05-30-2015, 11:46
اخي الكريم اول من تداول الفوركس الحقيقه لااعرفه ولكن كان في حقبة الثلاثينيات من القرن التاسع عشر ياريت لو في احد يعرف ممكن يشرحلنه الموضوع وتقبل مروري

Wassa04
05-30-2015, 13:12
اخي الكريم حقيقة لا اعلم من لكن يمكنك
البحث في الانترنيت بالتوفيق لك تقبل مروري

MOHAMED OSAMA
05-30-2015, 14:25

MOHAMED forex00
05-31-2015, 12:45
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم هل تقصد من اول دولة وللا من اول شخص تداول بالفوركس المهم سواء ان كان السؤال اول دولة او اول شخص فأنا لااعرف الأجابه على سؤالك واعتقد سؤالك ليس له اهميه هنا بالمنتدى ياريت تفتح موضوع فيها الفائده عشان نستفيد منها

merna12
05-31-2015, 14:11
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
سوق الفوركس سوق كبير موجود فى العالم ويعمل به الكثير من مختلف انحاء العالم ويتم البيع والشراء فيه

atmoul
05-31-2015, 14:18
سؤال غريب أخي ربمايكون أول من تداول في البورصة أمريكي أو أجنبي لأن البورصة على ما أعتقد ضهرت في أميركا لكن يبقى هذا السؤال من دون فائدة تدكر ف حتى لو عرفت أول واحد ف هذا لن ينفعك في شيء

a7med sniper
05-31-2015, 15:14
العمنلات ممكن التعامل بها خارج السوق والكلام ده من زمن موجود

وده سبب وجود فمكره السوق الاستفداه من الامر والتكنولوجيا الموجوده فى اولقثت الحالى الاتصال

Eslam Anwar
06-03-2015, 18:42
اخي الفاضل ... على ما اعتقد ان ممكن متلا لانه من من اول دولة تم ان دلك مع اول شخص لان كل من تداول
بالفوركس متلا انه من المهم سواء نقول انه كـان السؤال مع كـل دولة اي شخص فأنا لااعرف الأجابه

faycalkouidri
06-03-2015, 18:48
السلام عليك اخي سؤالك مشممكن حد ايجاوب عليه اذا انت جدي في الموضوع اول من تاجر هو كسيتوف غيرب مصح اه غايتك من السؤال .

Emam_gad
06-04-2015, 02:08
تعتمد هذه الاستراتيجية على قناعه اآبر باتجاه السعر لمصلحة المرآز
بحيث أن المتداول لا يرغب بأخذ الربح الاعتيادي فقط بل يريد أن يستمر
إلى أقصى حدود الربح الممكن.

dhiebj316
06-04-2015, 02:28
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع

---------- Post added at 12:28 AM ---------- Previous post was at 12:27 AM ----------

عتمد هذه الاستراتيجية على قناعه اآبر باتجاه السعر لمصلحة المرآز
بحيث أن المتداول لا يرغب بأخذ الربح الاعتيادي فقط بل يريد أن يستمر

OSAMA AMER
06-04-2015, 03:19
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركانه اخوانى واخواتى الكرا فى منتدى فوركس العرب
أتمنى لكم جميعا حظا سعيدا :bravo:
التداول فى الفوركس اخى الكريم فى بداية الأمر كان لا يشارك فيه الافراد مثلنا وكان فى بداية الأمر مقتصر على البنوك المركزية وبعد ذلك البنوك والمؤسسات المالية ثم تطور الأمر الى أن اصبح يشارك فيه الافراد اصحاب الاموالك الكبيرة مثل رجال الاعمال الى ان تطور الامر الى الوضع الحالى واصبح من لا يمتلك أى مبلغ من المال ان يتداول فيه (مثلى أنا) تقبل مرورى اخى الكريم

karim02
06-04-2015, 12:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

MEDHAT MOUSTAFA
06-04-2015, 12:56

oguiba amine
06-04-2015, 13:02
يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية وقامت بدور المدفوعات القابلة للتحويل لكل من المشترين والتجار – تماماً مثل أوراق الضمان التعهدية (الكمبيالات). بدأت الحكومات الوطنية والمقاطعات والدوائر البلدية المختلفة في تخزين الذهب والفضة والأشياء الأخرى ذات القيمة المرتفعة وقامت بإصدار كمبيالات (سندات إذنية) في مقابل قيمة محددة وثابتة.
وحتى نهاية الحرب العالمية الأولى، ظلت أسواق الفوركس غير نشطة نسبياً وتتمتع بالاستقرار. وبالرغم من ذلك، فبعد نهاية الحرب العالمية الأولى أخذت التصاعدات في أسواق الفوركس في الزيادة بشكل ملحوظ وزادت عمليات المضاربة التي يقوم بها المستثمرون.
ولم يكن الركود والانتكاس رحيماً مع الكثير من صغار المضاربين المبتدئين، ويرى البعض أن ذلك عائد إلى أعمال التخمين ذات النسبة العالية التي أدت في النهاية إلى حدوث "الكساد الكبير". وكنتيجة لما كان بمثابة فترة عصيبة جداً، بدأ الناس يتعلمون جيداً الدروس التي يحتاجونها لتحقيق التقدم والنجاح. بدأ صناع السياسة والسياسيون يدركون الوزن الحقيقي لأسواق العملات وتأثيرها على ماليات العالم وفي عام 1931 بدأت فترة من إعادة تحديد معالم تجارة العملات الأجنبية (الفوركس) والسياسة المالية.

youssefhesham
06-04-2015, 13:09

سامر السوري
06-04-2015, 13:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... شكراً على الموضوع الشيق أخى أساساً لم يخطر ببالي هكذا سؤال لكن تبقى الإجابة لمن لديه الأجابة من بين الخبراء في هذا المجال

haythem50
06-04-2015, 13:17
على ما اعتقد ان ممكن متلا لانه من من اول دولة تم ان دلك مع اول شخص لان كل من تداول
بالفوركس متلا انه من المهم سواء نقول انه كـان السؤال مع كـل دولة اي شخص فأنا لااعرف الأجابه

waelmma
06-04-2015, 14:07
والله اخى الكريم علمى علمك لكن اجابة هذا السؤال ﻻتشغلنى ولكن
فقط اللى بيشغلنى استراتجيات اانداول والمؤشرات وادوات التحليل الغنى واﻻخبا ى

ehabbob
06-04-2015, 14:50
شكرا اخى العضو على ما قدمته بس ده سوال تاريخى وانا ماوعاش على الايام ده ههههههههههه
والله ولي التوفيق

bob_b
06-04-2015, 14:53
اخي الفاضل اول من تداول الفوركس غير معروف و ان عرفته فلن يفيدك في اي شيء و اتمنى التوفيق لك و للجميع

chirikhan
06-08-2015, 00:15
من الصعب جدا يا طيب انك تتعرف على من اول من تاجر في الفوركس فلا احد يعرف طبعا
اصلا يا طيب الصفقة الاولى في العملات ربما كانت من شركات ضخمة او ناس ثرية

gootdf
06-08-2015, 14:26
اخى الفاضل .. شكرا على تقديمك للتحليل انه تحليل رائع جدا لاحظت ان الاسهم الاسيوية فى ارتفاع مستمر و لكنى ارى ان التحليل
سيفيد المتاجرين تقوم بالاشراف على جميع الشركات و الأفراد فهذه الموضوعات لها وقت محدد بعدها تقل فائدتها لفوات وقتها

faisseli
06-08-2015, 15:47
والله اخى الكريم علمى علمك لكن اجابة هذا السؤال ﻻتشغلنى ولكن
فقط اللى بيشغلنى استراتجيات اانداول والمؤشرات وادوات التحليل الغنى واﻻخبا ى

huda 2015
06-08-2015, 16:00
السلام عليكم يا اخى الكريم اشكر على ذالك الموضوع فاستمر فى ذالك
ولا تتوقف وشكرا يا اخى الكريم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

motawakkildima
06-08-2015, 16:03
هذا سؤال صعب يصعب الاجابة عليه ولكن اود ان اقول ان المتداول كان في ايام لم تكن عملات
وكان الذهب هو المسيطر في التعاملات وكان الدااول مثل الحال في السوق العادي نتداول بالعملات المحلية
لكن السؤال يحتاج الى رد قوي

chirikhan
06-10-2015, 00:58
غالبا يا اخي ما لا اعير اهتماما مواضيع وافكار لا تفيدني في التداول ولا علاقة لها اصلا بنجاح الفرد او فشله في السوق بل اركز على اساليب التحليل والتداول والادارة الخ

ali20
06-10-2015, 02:29
سول غريب دا مش لام نعرف بس اهم شى انه التاجر يعرف انه يتتداول فى الفوركس
التاجر مع التداول على الحساب التجريب سوف يحصل عل خبرات فى الفوركس وهى تمثل جزء حقيقى لكى نتعلم

omar samy
06-10-2015, 03:22

محمد السيد
06-10-2015, 21:02
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، بسم الله الرحمن الرحيم ،،
تسمح لي ان اجيبك على سؤالك بسؤال .. مالفائدة التي تبغيها من معرفة اجابة هذا السؤال؟؟!!
بتهيالي نكون موضوعيين شوية بلاش الاسئلة اللي مفيش منها فايدة دي عشان يكون حوارنا منتج

ahmed haggan
06-10-2015, 23:58
السلام عليكم
أخى الكريم تجاره الفوركس هى موجوده منذ قديم الاجل عندما كان التبادلبين الحبوب والالمعادن أو الحيوانات أو ماشابه ذالك قبل وجود العملات للدول
بالتوفيق أنشاء الله

aminooos
06-11-2015, 00:25
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم اخي الكريم هل تقصد من اول دولة وللا من اول شخص تداول بالفوركس المهم سواء ان كان السؤال اول دولة او اول شخص فأنا لااعرف الأجابه على سؤالك واعتقد سؤالك ليس له اهميه هنا بالمنتدى ياريت تفتح موضوع فيها الفائده عشان نستفيد منها اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم التوفيق و النجاح جميعا

ali20
06-11-2015, 00:46
سول غريب دا مش لام نعرف بس اهم شى انه التاجر يعرف انه يتتداول فى الفوركس
الفورك سوق قديم انشا سنة 1971 على ما اعتقد واكيد ف الفورك فية تجار كثيرين جدا ويجب ن نعرف ازاى نحقق ربح

AH3
06-20-2015, 04:41
ان التداول فى العملات بصفة عامة يعود اصلة الى البابليين ولكن ظهرت اهمية التداول فى العملات فى العصر الحديث مع الكساد العظيم (1929-1933)حيث كان من المهم وجود اماكن يتم التداول العملات من خلالهابسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام جزاك الله كل خير اخي علي معلوماتك نرجو المزيد منك
تقبل مروري

roony
06-20-2015, 05:09
ليس لدي جواب عن سؤالك لكن أظن
أن أول من قام بالتداول في سوق
الفوركس هم أصحاب البنوك و الشركات الكبرى

mechanical
06-25-2015, 08:56
السلام عليكم ... مش فاهم انت تقصد اية اصلا يعني اية ومين هو اللي بتسال علية شخص ولا مين ... ياريت السوال يكون مفيد ومفهوم الكرة الجاية
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

osama147
06-25-2015, 08:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي بخصوص سؤالك بصراحة لا ااعرف جوابة ولكن انشالله الاخوة يكونوا افادوك وافادون وربنا يوفق الجميع
تقبل مروري ورمضان كريم

شبه منحرف
06-25-2015, 09:07
الفوركس موجود منذ قديم الازل ولكن بصوره مختلفه وانا لااستطيع ان احدد من هم اول من تداولو بالفوركس ولكن اكيد طبعا هو اجنبى ليس العرب يخترعون شئ وبالتوفيق ياصديقى

one god
06-27-2015, 04:24
لا يمكن ان نتاجر في الفوركس الا بوجود عدد كبير من العملات في السوق نتاجر بها
بالتالي لن تعرف منطقيا من اول من تاجر ولا من اول بروكر تاجر فيها المتاجر الاول

mido elmasry
06-27-2015, 05:14
لسلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخ الفاضل hmadnahc
اولا انا لا اعرف الاجابه عن هذا السؤال الذي اعتقد انه لا أجابه له
و لا اعتقد ان حتي معرفه الاجابه علي هذا السؤال سوف تفيد اي متداول بأي شئ جديد
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ASMAA TAHA
06-27-2015, 17:23
انا لا اعرف من هو اول من اكتشف الفوركس ولكنى اعتقد ان هذا الشخص ليس عربى لان الفوركس هو مجال للعملات الاجنبية فقط
اى انه من الممكن ان يكون هذا الشخص ليس عربيا والفوركس له مثات السنوات على وجه الارض والله اعلم

mh2015
06-27-2015, 18:34
انا احب والله المواضيع في المتاحرة والفوركس او مجاالاته اللي بتكون فيها اسئلة بتفيد الكل او معلومات شارحة فيها التحليل الفني او الاساسي او اي شي يتعلق بالفوركس لكن لا يهنما من اول تدوال في الفوركس والله الموفق والمسيتعان ........

MAGDYABDO
07-21-2015, 10:43
بالتوفيق لك اخي

Wassa04
07-21-2015, 12:40
اخي الكريم اكييد تداول الفوركس لم ياتي صدفة
بل من اجل تجديد اقتصاد معين و اول من تداول اكييد دولة
و ليس شخصا تقبل مروري

ichofqi
07-22-2015, 18:38
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته معلومات مفيدة تحياتي
إخواني أكيد فيها إفادة ومعرفة وفقكم الله ولكم الأجر

MAGDYABDO
07-27-2015, 13:23
بالتوفيق لك اخي

heba_a
07-27-2015, 15:18
السلام عليك اخى الكريم انه سؤال يصعب الاجابة عليه فكثيرون لايعلموا عن الفوركس كثيرا اغلبنا تعلم من الكتب وشرح اليوتيوب ولكن لانعلم اول من بدء بالتداول نرجو ان يجاوب من لديه معلومة صحيحة للاستفادة

MAGDYABDO
08-11-2015, 10:55
بالتوفيق لك اخي

mh2015
08-12-2015, 15:01
مش عارف مين اول من تدوال الفوركس بصراحة لان الموضوع لا يهم الموضع كيف نتاجر في الفوركس وكيف نربح دا الاهم طبعا لاي مبتدي وشكرا وتقبل مرووري .........

mh2015
08-12-2015, 15:04
بالتوفيق لك اخي

صحيح فعلا الاهم ان نتعلم التدوال والطرق الجديدة ونسبنا من الكلام اللي لا ينفع والاهم من ذللك تعليم المبتديين المجال وتبيين الطريق لهم في الاول ....

alaa ali
08-12-2015, 15:05
السلام عليكم
ابدا بالتدريب والتعليم على حساب تجريبى قبل البدء فى حساب حقيقة لمعرفة التداول بالعملات الاجنبية
بالتوفيق

yansane
08-12-2015, 19:54
هل تقصد من اول دولة وللا من اول شخص تداول بالفوركس المهم سواء ان كان السؤال اول دولة او اول شخص فأنا لااعرف الأجابه على سؤالك واعتقد سؤالك ليس له اهميه هنا بالمنتدى ياريت تفتح موضوع فيها الفائده عشان نستفيد منها هذا سبب فى تقدم الغرب على الشرق فى مجال الفوركس و استطاعتهم فى جنى الارباح الاكبر تقبل مرورى

mnegueta
08-12-2015, 20:00
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Shadi
08-12-2015, 20:06
بسم الله و الله يا اخي معلوماتي بهذا الخصوص قليلة و لكني اظن ان عائلة بورصن البلجيكية هي اول من تعامل بالفروقات بين اسعار العملات

babyzee
08-15-2015, 14:21
من اول من تاجر في الفوركس سؤال جميل من باب الطرافة و لكن من باب الفائدة لا فائدة فيه و لكن سوق الفوركس هو مع سوق العملة و سوق العملة ظهر مع ظهور الصك طبعا و ظهور الصك غائر في التايخ طبعا و منتشر الان عملات لما قبل الميلاد لكن من المعروف ان اول من تداول فى الفوركس شخص اجنبى ليس عربى و هذا سبب فى تقدم الغرب على الشرق فى مجال الفوركس و استطاعتهم فى جنى الارباح الاكبر

Eng zoro
08-15-2015, 15:36
السلام عليكم اولا بارك الله فيك ياأخى الكريم
وبالنسبه لسؤالك فأنا بصراحه لا علم لى به
وان شاء الله سوف يجيبك احد الاعضاء ال>ين لهم درايه باستفسارك
ووفقك الله لكل خير ودمت سالما

forex all arabes
08-15-2015, 15:38
السلام عليكم الخي الكريم ابدا بالتدريب والتعليم على حساب تجريبى قبل البدء فى حساب حقيقة
لمعرفة التداول بالعملات الاجنبية شكرا لك مرة أخرى و ننتضر منك الجديد دائما يا رب يسهل ما صعب

androsamir
08-15-2015, 15:51
اول من تداول فى الفوركس شخص اجنبى ليس عربى
و هذا سبب فى تقدم الغرب على الشرق فى مجال الفوركس و استطاعتهم فى جنى الارباح الاكبر

dhmo
08-15-2015, 17:40
السلام عليكم اولا بارك الله فيك ياأخى الكريم
وبالنسبه لسؤالك فأنا بصراحه لا علم لى به
وان شاء الله سوف يجيبك احد الاعضاء ال>ين لهم درايه باستفسارك
ووفقك الله لكل خير ودمت سالما

اخي لازم تتعلم علشان كل ده مهم واهم حاجه المبتدأ لازم يعرفها ان التعلم هو الي هيوصله لما يريد في النهايه فلازم يتعلم كويس ازاي يتاجر في المجال ده ويعمل على اكتساب الخبره الجيده الي
هتساعده على انه يكون افضل في المستقبل

RomanyMoreed
08-18-2015, 14:51
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

الكلام ده تدور علية في كتب التاريخ واظن ان اول ناس ابتدوا التداول هم الغرب بالتحديد

بالتوفيق للجميع

pepobm
08-18-2015, 15:25
اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى اتمنى من الاعضاء افادتك فى موضوعك لانى للاسف لا اعرف
التوفيق من عند الله

naggar
08-18-2015, 18:30
الله اعلم مش معقول نكون عارفين اذا كان مش عارفين من مخترغ الفوركس هههه
ازاى هنعرف اول حد تاجر
عموما فى متاجرين كتير خبراء ومشهوريين ف المجال

tarik46
08-19-2015, 00:29
هههههههههه سؤال صعب جدا و حتما لن تجد له اجابة لان الامر لا يمحصر في شخص واحد فقط بل هو منظومة
متكاملة كما انه لا جدوى من سؤال كهذا انصحك ان تطور معرفتك بالتحليل الفني و الاساسي و الموجي و اليوت
تقبل مروري

huhu1998full2
08-19-2015, 01:02

killer007
09-05-2015, 15:32
بصراحة اخي سؤلك صعب شوي أكيد احنا مش من لاوائل المتداولين الفوركس انا أظن مخترع هذا المجال هو المتداول لاول
موفق اخي

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

waleed shaaban
09-05-2015, 15:59
هل هذا السؤال سوف يفرق معك هل انت تاجر ام مؤرخ
انا اول م نتاجرت هل عرفت سؤالى من هو من اخترعالفوركس
مستنى الجواب بسرعه لو سمحت

snnaky
10-16-2015, 23:44
يارب ارحمنا من المواضيع الهايفة وارحمنا من الأعضاء اللى بتعمل مواضيع هايفة
يعنى حضرتك شايف ان دة موضوع مهم للدرجة دى وشايف ان دة موضوع ممكن يفيد الناس
طب ياترى انت شخصيا ارباحك حتزيد او تقل لو عرفت مين اول واحد تداول بالفوركس
تصدق انا لو معايا اشراف مش بس اعملك حظر لا دة انا اسحب منك قيمة البونص اللى عملت بيها مشاركات

med1985
10-17-2015, 03:33

محمد عز الدين عيد خضري
10-17-2015, 07:00
اخي الفاضل اري ان سؤالك لا يغني ولا يسمن من جوع ولا يزيد ولا ينقص
اتمني ان يكون اسئلتك ومواضيعك في صميم التداول - اتمني لك التوفيق - تحياتي - لك

asxqwzdc2
10-18-2015, 00:45
هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة ربح ، على أية حال

---------- Post added at 10:45 PM ---------- Previous post was at 10:43 PM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب تى ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من بعض مخاوفك. إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

yazan titi
10-18-2015, 00:54
اول من دخل الفوركس هو من صنعه , اخي لا يوجد اول من تداول الفوركس لان الفوركس تعتمد على وجود أعداد
كبيرة من المتداولين لكي تتم صفقات اليبع و الشراء

monira salah
10-18-2015, 00:56
وعليكم السلام ورحمة الله الصراحة مش عارفة مجاش فى بالى السؤال دا خالص الصراحه مع انى كمان دارسة اقتصاد وتجارة بس لا قبلتها فى الدراسه ولا فى الفوركس ذات نفسه بس اكيد اصل الفكرة مكاتب الصرافة والبنوك لكن شخص بعينه معرفش الصراحه

ashraf mamdouh
10-18-2015, 00:59
لا اعرف يا اخى اظن السؤال صعب وغير مهم
الاهم بالنسبة لى هو طريقة مفيدة للتداول وطريقة للربح لا يهم الانجليز او الفرنسين من بدأو التداول الاهم كيف ان اكسب من الفوركس
معذرة تحياتى لحضرتك وتقبل مرورى المتواضع

dhmo
10-26-2015, 20:56
لا اعرف يا اخى اظن السؤال صعب وغير مهم
الاهم بالنسبة لى هو طريقة مفيدة للتداول وطريقة للربح لا يهم الانجليز او الفرنسين من بدأو التداول الاهم كيف ان اكسب من الفوركس
معذرة تحياتى لحضرتك وتقبل مرورى المتواضع

بالضبط كده وهو طبعا فيه استراتيجيات كتير ده العادي والمتاجر هنا مش ملزم بالعمل بكل الاستراتيجيات دي بس هو ملزم انه يجرب استراتيجيات بانواع كتير الصراحه
علشان يقدر يحدد الاستراتيجيه المناسبه له

kacembouden1
10-27-2015, 21:14

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

mida2014
10-27-2015, 21:37
السلام عليكم مشكور اخي الكريم على الموضوع لاكن افوركس يحتاج الى الصبر والتعلم الجيد للوصول الى الهدف الان اصبح من السهل التداول من طرف الجميع
وفهم الفوركس لم يعد حكرا على احد

kacembouden1
10-29-2015, 21:04

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

ahmed bakry
11-06-2015, 05:16
انا بصراحة معرفش مين بالظبط اول من قام بعمليات التداول فى الفوركس والبورصة ومشكور جدا اخى الكريم على سؤالك

silver33311
11-06-2015, 06:27
عليكم السلام

اول من تداول في الفوركس قبل ان نولد انا وانت هههه

كان في ذاك الزمن تداول يدوي

الان الامور اصبحت سهلة وميسرة

basim
11-06-2015, 10:48
السلام عليكم جميعا
اخي سوق تبادل السلع البضائع قديم قدم الانسان ولكن متى الفورك بدء
لاعلم لي بالموضوع ولكنه اكيد قديم جدا بدليل الشموع اليابانية المستخدمة في التحليل
استخدمها اليابانيون منذ زمن بعيد في البيع والشراء في اسواقهم

ber
11-08-2015, 15:38
أنا كنت حذرا مجرد قراءة ومراقبة كل من القواعد الواردة في أي مكان. وكانت أول محاولة مني تقديمها في المجتمع mt5 عندما قرأت هذه السياسات. لم أكن قد استوفيت، عدت إلى قراءة. مرارا وتكرارا.

yahoo11
11-14-2015, 11:49

مريم ميري
11-14-2015, 21:54
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة الله اعلم ما عنديش فكرة عن هدجا الموضوع ولكن الغرب هو السباق لهدا السوق
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

luka95
11-15-2015, 10:48
السلام عليكم ورحمة الله
بصراحة اخي الكريم ليس لدي علم عن اول متداول في الفوركس ارجو ممن يعرف في المنتدى ان يجيبك على
استفسارك
وبالتوفيق لك انشاء الله

marwanadam
11-15-2015, 15:18
الامر اخىاتمنى من القديم وممكن ان تبحت فى النت وان تعرف التاريخ الدى مره
منه التجارة كعامة والفوركس وان تحاال ان تتعرف على كل الامور اتاريخة
وبتوفيق

maha elsayed
11-15-2015, 15:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ....... يمكنك التداول فى الغوركس يا اخى
من خلال اداره ر اس المال فى الفوركس يا اخى عموما تقبل تحياتى

ayoo
11-17-2015, 19:13
أعتقد يجب أن يكون واثقا الفوركس كفاءة تحليل السوق. أشعر ثقة جيدة على الرغم من المبالغة في الثقة بالنفس هي أيضا جيدة. أنا أؤمن كل تاجر يجب محاولة لفهم السبب الرئيسي النقد الأجنبي حركة الزوج السوق. ثم بناء ثقة بك لمساعدتك على النجاح عملك تجارة النقد الاجنبى.

dhmo
11-17-2015, 20:44
أعتقد يجب أن يكون واثقا الفوركس كفاءة تحليل السوق. أشعر ثقة جيدة على الرغم من المبالغة في الثقة بالنفس هي أيضا جيدة. أنا أؤمن كل تاجر يجب محاولة لفهم السبب الرئيسي النقد الأجنبي حركة الزوج السوق. ثم بناء ثقة بك لمساعدتك على النجاح عملك تجارة النقد الاجنبى.

وتسهيل الامر علينا بالعمل بالاوامر المعلقه ميزه جيده هنا للمتاجر ولكن الاصل طبعا الاول ان المتاجر يكون فاهم كويس اوي المجال الي بيعمل به وبيعرف يختار النقاط
القويه الي هيدخل منها الاول

hya
11-18-2015, 12:53
أنا متأكد لدي تصفح المنتدى جميع القواعد المتعلقة في أكثر الأحيان. قوانين المنتدى الحساسة بشكل لا يصدق بالإضافة إلى أصيلة. سيتم القاعدة الرئيسية المرتبطة منتدى نسخ لصق متابعة الكتابة. القاعدة الأولى هي مثالية لجميع الناس التي هي تجنب أمتنا للمساعدة في نسخة إدراج. خلاف ذلك المنتدى قد حظرت حسابك الخاص في حين الخاص بك عن الكسب. قاعدة أخرى يمكن أن يكون الإملاء بالإضافة إلى قواعد يجب أن يكون مثاليا.

ayoo
11-18-2015, 19:39
تداول الطريقة الصحيحة هي التي فقط بعد صناعة بدقة والقيام أيضا جميع ستحتاج للحصول على شراء رائعة وبيع فرصة ولكن في معظم الأحيان كتاجر جديد يجب علينا أن نتعلم أن نكون قادرين على التجارة نظامنا أن الطريقة التي يمكن أن يكون بسهولة ميزة تنطوي طارئ السوق غير معتادة

عبد الرحيم رافا
11-18-2015, 19:59
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
سؤال طريف و خطير في نفس الوقت ههههههههه لا أظن احد عنده جواب لهذا السؤال ولأكثر من ذلك ان الفوركس قديم جدا على حسب خبرتي المتواضعة أظن غوغل لا توجد له اجابة أيضا على العموم مشكور على السؤال

مريم ميري
11-18-2015, 20:24
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة الغرب كانو سباقين الى التداول ولكن الشخص الاول لا اعرفه
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

youssefito
11-18-2015, 20:24
الله اعلم مش معقول نكون عارفين اذا كان مش عارفين من مخترغ الفوركس هههه
ازاى هنعرف اول حد تاجر
عموما فى متاجرين كتير خبراء ومشهوريين ف المجال

razgallah
11-18-2015, 20:41
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
اليابنيون لكن بالارز
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

foreex
11-18-2015, 20:48
والله يا اخى الكريم هو سؤال غريب لكن من المعروف ان اول من تداول فى الفوركس شخص اجنبى ليس عربى
تقبل مرورى

مريم ميري
11-18-2015, 21:51
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة للاسف معنديش فكرة عن هدا الموضوع

albahja20
11-18-2015, 21:53
اخي الكريم سؤالك هدا يعد من باب المشارك في المنتدى ليس دو اهمية كبيرة مع احترام لك
المهم هو ان نتعلم كيف نتداول الفوركس و نكون فعالين فيه
ارجو ارجو المعدر اخي على هدا الرد

maha elsayed
11-19-2015, 18:09
متداوزل فى الفوركس عموما تقبل تحياتى يا رييييييييييييييييييت

midouknight
11-19-2015, 18:20
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي هو سؤل طيب لكن أضن أن المتاجرة
كانت من قديم الزمن على العملات وكذلك أضن أن كبار البنوك هم المبتدئون

asx
11-22-2015, 12:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

tareq sleem
11-22-2015, 12:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة ان الموضوع مميز مشكور علي طرح هدا الموضوع الرائع والمميز
وشكرا**وتقبل اخي مروري **والسلام عليكم ورحمة الله*****

moh19DZ
11-22-2015, 22:47
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام

maha elsayed
11-24-2015, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ....... يمكنك التداول فى الغوركس يا اخى من خلبال الدعوم والمفاومات
فى التداول عموما تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي يييييت
م

WRZ
11-24-2015, 18:08
مؤشر القوة النسبية (rsi)
على غرار مؤشر الستوكاستك لأنه يشير إلى ظروف ذروة الشراء والبيع.
عندما يتحرك مؤشر القوة النسبية فوق 80، وهو ما يعني أن السوق في منطقة ذروة الشراء، ونحن ينبغي
ننظر للبيع.
عندما rsi هو أقل من 20، وهو ما يعني أن السوق في منطقة ذروة البيع وينبغي لنا أن ننظر
للشراء.
ويمكن أيضا أن تستخدم مؤشر القوة النسبية لتأكيد تشكيلات الاتجاه. إذا كنت تعتقد أن الاتجاه
تشكيل، انتظر rsi للذهاب أعلى أو أقل من 50 (اعتمادا على إذا كنت تبحث في
اتجاه صعودي أو الهبوط) قبل أن يدخل التجارة.

maha elsayed
11-24-2015, 18:19
انا مش عاؤرفغه من اول من تداول فى الفوركس يا اخى عموما تقبل تحياتى يا رييييييييييت

asx1
11-27-2015, 22:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

investtime
11-29-2015, 23:37
حسب معرفتي اول من تداول الفوريكس هم الأمركيير والبريطانيين على زوج جنيه دولار وكان يسمى
الزوج بالكابل لأن الدولتين مربوطتين بكابل عابر للبحر يربط البورصتين ارجو اني افدتكم بالتوفيق

عبد الرحيم رافا
11-29-2015, 23:44
أخي هذا سؤال لا اجابة له ربما ولو تبحت سنين و قرون في غوغل ما راح تجد له اجابة هههههههههه على العموم شكرا لك على هذا السؤال الصعب للغاية تقبل مروري هاهاها

zerodox
11-29-2015, 23:47

otmani
11-30-2015, 10:41
لا اعرف اصل هده السوق او البورصة لتداول العملات وارجو ان تجد اجابتك

doaa sary
11-30-2015, 19:45
اعمل سرش ع جوجل لو لقيت اجابة قولنا ههه
هيفدنا باية ياترى مين اول حد تاجر يهمنا مين اول ما اخترع الفوركس المجال الرائع ده والبورصة ونشكرة

one k
01-10-2016, 11:50
السلام عليكم ... انت ادخل الي المنتدي التعليمي وانت ان شااء الله تتعلم التداول ومن المهم ان يكون التداول من اهم الخطوات
اللي انت بتتعامل وتتعلم فيها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

latraaa
01-12-2016, 00:10
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاءالله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، مشكور أخي الكريم، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

marwafawzy122
01-12-2016, 00:33
ان تعلم الفوركس يا اخى الفاضل مهم جداً وضرورى ولا تستطيع ان تنجح بدون ان تتعلم جيداً ومن ثم تكتسب الخبرة اللازمة لان الفوركس مجال علم وعمل وليس مجال حظ ك\مثل القمار وغيره فأنت بتعلمك للفوركس سوف تشعر بالامان والاطمئنان وسوف تستطيع ان تحقق ما تصبوا اليه ويا رب وفقنا جميعاً ...

dhmo
01-12-2016, 17:33
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاءالله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، مشكور أخي الكريم، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

ولابد من استيعاب حقيقه ان هو سوق بالفعل زيه زي اي سوق تجاره مكسب وخساره لازم المتاجر فيه يتعلم كويس ازاي يتاجر ويكسب منه علشان يقدر يصل فيه للخبره العمليه ويتقن العمل
ويكون لنفسه ارباح جيده ويفهم

Sami1985
01-12-2016, 19:14
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي ،، وأشكرك على هذا الطرح الجميل
تقبلوا شكري...

big.pharaoh
01-23-2016, 01:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. صراحه معنديش معلومه عن مين اول من بدأ التداول في الفوركس ولكن اعتقد انها دوله كامله مش شخص بعينه

merna12
02-07-2016, 20:17
التحليل الفني هو عملية تحليل السوق بالاعتماد فقط علي بيانات السوق الرقمية , عروض الأسعار , الرسومات البيانية , المؤشرات الفنية البسيطة والمعقدة , أحجام العرض والطلب , بيانات السوق التاريخية , وهكذا .الفكرة الأساسية خلف التحليل الفني تنطلق من مسلمة التبعية الوظيفية للبيانات الفنية للسوق في المستقبل مع البيانات الفنية للسوق في الماضي . جنبا إلي جنب مع التحليل الأساسي , فان التحليل الفني يعتقد بأنه مكتفي ذاتيا بمعني انه يمكن استخدامه وحيدا دون غيره في القيام بتجارة ناجحة في سوق الفوركس . في الممارسة العملية فان كلا الطريقتين من التحليل يتم استخدامهما .الكتب الالكترونية الموصي بها في مجال التحليل الفني بالفوركس هي

yacrao
02-07-2016, 20:24
الفورركس قديم جدا خارج هاذ التسمية فقط كان تداول العملات منذ وجوديا موجودا في الحضارات القديمة ولا اعرف بالتحديد من بدا

jallou
02-07-2016, 21:06
الاسترليني/دولار فقد ارتفع هو الآخر خلال اليوم، حيث بدأ الزوج تداولاته عند 1.5604 دولار، وقد حقق الزوج أعلى مستوياته عند 1.5700 دولار خلال اليوم، بينما حقق أدناها عند 1.5532 دولار أمريكي، في حين يتم تداول الزوج حالياً عند 1.5669 دولار أمريكي، وذلك على الرسم البياني اليومي، وإذا ما بقي الزوج فوق مستويات 1.5615 دولار، فإن مستويات الدعم تبقى عند 1.5410 دولار، فيما تبقى مستويات المقاومة عند 1.5705 دولار، وسيستمر الزوج بالتداول بينهما إذا ما بقي فوق مستويات الثبات 1.5615 دولار أمريكي.

---------- Post added at 07:06 PM ---------- Previous post was at 07:05 PM ----------

استقرت تداولات اليورو مقابل الدولار خلال الجلسة الأسيوية ليحافظ الدولار على المكاسب التي حققها مقابل العملة الأوروبية مؤخراً، حيث سجل أعلى مستوى له اليوم مقابل الدولار عند 1.2792 و أدنى مستوى له عند 1.2733 و يتداول حالياً عند المستوى 1.2776 . مؤشرات الزخم على المستوى اليومي تشير إلى تداول الزوج في مناطق مشبعة بالبيع و كذلك مؤشرات الأربع ساعات وهو ما يمنع الزوج من الاستمرار في الانخفاض، و قد استطاع مستوى الدعم 1.2750 أن يوقف حركة اليورو الانخفاضية.

nuclear2010
02-07-2016, 21:14
السلام عليكم جميعا
سؤاااال صعب جدا يااخي الكريم ولا اعتقد ان يوجد من يعرف من هو اول مبتدا بالفوركس

ربنا ينفعنا كلنا باحد يكون عنده اجابة علي التساؤل
تقبل تحياتى

merna12
02-10-2016, 04:25
التحليل الفني هو عملية تحليل السوق بالاعتماد فقط علي بيانات السوق الرقمية , عروض الأسعار , الرسومات البيانية , المؤشرات الفنية البسيطة والمعقدة , أحجام العرض والطلب , بيانات السوق التاريخية , وهكذا .الفكرة الأساسية خلف التحليل الفني تنطلق من مسلمة التبعية الوظيفية للبيانات الفنية للسوق في المستقبل مع البيانات الفنية للسوق في الماضي . جنبا إلي جنب مع التحليل الأساسي , فان التحليل الفني يعتقد بأنه مكتفي ذاتيا بمعني انه يمكن استخدامه وحيدا دون غيره في القيام بتجارة ناجحة في سوق الفوركس . في الممارسة العملية فان كلا الطريقتين من التحليل يتم استخدامهما .الكتب الالكترونية الموصي بها في مجال التحليل الفني بالفوركس هي

---------- Post added 02-10-2016 at 01:25 AM ---------- Previous post was 02-09-2016 at 03:31 PM ----------

mourada
02-10-2016, 17:27
اخي الكريم اول من تاجر في سوق الفوركس لن يكون شخص واحد بل اشخاص و غالبا هم صناعه ثم انتشر عند بقية الناس هذا ما اظنه و بالتوفيق للجميع

may
02-11-2016, 10:04
أعتقد المخاطر اختيار وخطيرة للغاية في الحياة ولكن في بعض الأوضاع فمن الممكن أن تصبح منتجة من المخاطر. في كل عمل واحد في الوقت الحاضر هناك خطر من أجل كسب المزيد من الاعتماد فقط على الشخص كمية من كان في حاجة للمخاطرة في الربح والخسارة أيضا للمساعدة.

doaa sary
02-12-2016, 00:31
اعمل سرش ع جوجل هه
يمكن تعرف وتلاقى اول واحد ده
بس فى ناس كتير مميزة وعملت مليارات وملايين
زى مصطفى بلخياط المغربى

ibrahem91
02-12-2016, 03:02
اعتقد ان تاريخ سوق الفوركس يمكن البحث عنه علي الانترنت
ولكن الاهم هو كيف يتم العمل في السوق وايضا اليه التعامل مع هذا السوق جيدا

merna12
02-12-2016, 22:06

---------- Post added at 07:06 PM ---------- Previous post was at 01:12 AM ----------

noarh
02-13-2016, 00:04
أعتقد أن الخطر هو الشيء الذي يرتبط مع جميع الأعمال التجارية في هذه المنظمة الفوركس الطريق. غالبا ما يكون هناك يؤكد المشتركة التي خطر صفر ربح صفر. في هذا biusiness التداول خاصة إذا تاجر الخاص بك لا تأخذ تقريبا أي خطر انه يجب ألا جني الأرباح أي تقريبا. لذلك أي تاجر يجب أن تأخذ خطر للحصول على الربح.

aboubakeur_m12
02-13-2016, 00:08
شخصيا لا اعتقد ان لسؤالك جواب محدد فالفوركس على حسب علمي ظهر في الولايات المتحدة الامريكية التي تعبر المؤسس الشرعي للفوركس بحيث ان عملة الدولار مهيمنة بشكل كبير على السوق ثم انتشر الى الدول الاوروبية و الاسيوية

dhmo
02-13-2016, 00:35
اعتقد ان تاريخ سوق الفوركس يمكن البحث عنه علي الانترنت
ولكن الاهم هو كيف يتم العمل في السوق وايضا اليه التعامل مع هذا السوق جيدا

الفوركس اساس مجال عمل عادي و مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره

mido elshabrawy
02-13-2016, 00:43
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخي الكريم سؤالك صعب جدا الاجابه عليه و مستحيل حد يعرف من هو اول متداول بالفوركس
و لكن كل ما اعرفه انه تم بناء هذا النظام من خلال تاجر كبير كان يملك فندق و كان يجمع فيه كبار المتاجرين من حول العالم لتعقد صفقاتهم هناك
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

merna12
02-13-2016, 17:58
عزيزتي حسنا أنا belelive أننا إذا عمل دون انفعال من مما نحن عليه بذل المزيد والمزيد من الأرباح بسبب الانفعال هو ضار جدا في تجارة العملات والفوركس يحتاج مشاعر عادلة دائما تحاول أن تفعل أؤدي في الفوركس بدون مشاعر والعاطفة

global
02-13-2016, 18:08
يا اخي الكريم انا لا اعرفه ولا اريد ان اعرفه لاننا هنا فط لنتعلم التداول والفوركس فقط لا غير
والله الموفق والمعين

soad labib sadek
02-13-2016, 18:27
اخي الفاضل انا عن نفسي لا اعلم من هو اول من تداول الفوركس و لكن السوق تاريخه قديم جدا فالشموع اليابانية علي حد علمي كانت من قرون مضت و سوق العملة يصل تاريخه ربما لسبعينات القرن الماضي بعد قرار نيكسون .. و الله اعلم

تحياتي

noarh
02-13-2016, 21:05
الأعمال التجارية الفوركس هو تجارة مربحة جدا بالنسبة لنا ولكن هذا هو أيضا عمل محفوف بالمخاطر جدا في العالم، وهذه الأعمال يريدون وقتا كبيرا للتعلم الإنفاق وإذا كنت حقا بصدق تعلم حتى ذلك الحين يمكنك تحقيق الربح في تجارتك في المستقبل.

jallou
02-14-2016, 00:48
فاجئ الإنتاج الصناعي الألماني المشاركين في السوق بعد ان أظهرت البيانات انخفاضا الى مستويات لم تصل أليه منذ أغسطس 2014. أعلن مكتب الإحصاء الألماني عن انخفاض بنسبة -1.20% خلال شهر ديسمبر، متراجعا أكثر عن نسبة شهر نوفمبر المعدلة عند -0.10% بينما أخطأ التوقعات عند نسبة التوسع 0.40%. يعتبر هذا التراجع الرابع في سته أشهر ليؤكد على الطبيعة الهشة للتجارة العالمية.

koy
02-14-2016, 15:05
حاليا لا يمكن الاستغناء عن وظيفتي الاساسية من اجل التفرغ للفوركس ولكن اذا وصلت بي الخبرة ان استطيع لان الفوركس فيه مخاطر كبيره ويمكن الخساره فيه بسهوله

never10
02-15-2016, 17:23

adamarwan
02-15-2016, 18:01
والله اخى الغاىل السؤال بتاعك غير مفهوم بالبت لدى
من لافضل ان تختار السؤال بعناية وكدالك ان تعرف االامر الدى تريد
وحظ موفق

never11
02-16-2016, 23:53
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

eslamm
02-17-2016, 00:08
تصدق لم أفكر فى هذا من قبل
ولكنك أثرت فضولى
أن شاء الله هبحث فى جوجل ولو توصلت لمعلومه هاكتبها
تقبل مروري وشكرااااااااا

بروفسير العرب
02-17-2016, 00:30
رغم ان اعتقد ان هذا السوال لا ينفع اطلاق وليس له فائدة فى مجال الفوركس ولاكن على
العموم الفوركس تم نشائته قديما من اكثر من 100 سنه ولاكن ليس بشكل الذى عليه الان فقد
تم تجديدة وتسهيل عمليات الشراء والبيع لتصبح من خلال الانترنت وانت جالس فى بيتج

sob81
02-17-2016, 00:38
الفوركس يتم العمل فيه من زمان ولكن يتم التطور مع مرور السنين ويجب على المتاجر ان يعرف كل شئ
عن الفوركس ويحاول ان يتقدم باستمرار

joker7diaa
02-17-2016, 00:42
سؤال غريب شوية , يعني ايش بهم مين الى اول من تداوله يعني الشراء والبيع بين العملات كان موجود قبل سوق الفوركس اساساً بس الفوركس بخلي العملة اسهل واسرع

nohay
02-18-2016, 06:31
يشعر كثير من الناس أن العملات الأجنبية الأعمال يحتوي على الأرباح والخسائر أيضا. وبينما نحن وعادة ما تكون الخسارة المدينة الرئيسية. لذلك تحتاج إلى تحت تبقى بشكل صحيح عن إدارة المخاطر. يجب أن لا تأخذ محفوفة بالمخاطر لجعل الربح أصعب. يمكنك توليد الأرباح الحد الأدنى وأيضا contonous. وأعتقد أن هذه الطريقة التي آمن خاسرة.

noarh
02-18-2016, 10:09
الفوركس هو عمل أكثر ربحية في العالم، وأنه جعل المال matching.if يمكنني الحصول على الصحيح التعلم وتطوير المهارات لدينا بعد ذلك كسب في trade.it الفوركس هو تجارة مربحة وأستطيع الممارسات في العادية.

may
02-20-2016, 19:19
يشعر كثير من الناس أن العملات الأجنبية الأعمال يحتوي على الأرباح والخسائر أيضا. وبينما نحن وعادة ما تكون الخسارة المدينة الرئيسية. لذلك تحتاج إلى تحت تبقى بشكل صحيح عن إدارة المخاطر. يجب أن لا تأخذ محفوفة بالمخاطر لجعل الربح أصعب. يمكنك توليد الأرباح الحد الأدنى وأيضا contonous. وأعتقد أن هذه الطريقة التي آمن خاسرة.

---------- Post added at 04:19 PM ---------- Previous post was at 04:11 AM ----------

الفوركس هو عمل أكثر ربحية في العالم، وأنه جعل المال matching.if يمكنني الحصول على الصحيح التعلم وتطوير المهارات لدينا بعد ذلك كسب في trade.it الفوركس هو تجارة مربحة وأستطيع الممارسات في العادية.

justsmile
02-20-2016, 20:08
بصراحة لميخطر ببالي هكذا سؤال من قبل .. سأتابع الردود لاعرف فقد اصابني الفضول :)
بالتوفيق لك اخي هنا ..

jallou
02-20-2016, 21:08
يتداول زوج الدولار الأسترالي مقابل الدولار الأمريكي عند المستوى 0.7097 بعد أن سجل أدنى مستوى عند 0.7091 وكان قد افتتح جلسة اليوم عند 0.7122، يأتي هذا بعد أن انخفض يوم أمي ليسجل ادنى مستوى عند 0.6982 قبل أن يغلق الزوج أمس عند المستوى 0.7121.

may
02-21-2016, 09:09
كذلك أعتقد أنك تتحدث بمعنيين واحد هو أن هذا busienss من السهل جدا فقط أولئك التجار الذين يأخذون الفائدة الكاملة في it.they اختار دائما للتجارة فقط ذلك الوقت عندما يجدون ذواتهم أعد لذلك والحصول على الربح في مقابل والثانية ليست سهلة لهؤلاء التجار الذين ليسوا أذكياء بكثير، ولا يمكن فهم الأمور الفنية لهذا العمل ولكنها لا تزال تحاول.

noarh
02-22-2016, 05:04
نعم عزيزتي في الفوركس نحن سوف تكسب المزيد من المال بسهولة جدا إذا كان لدينا معرفة جيدة تجربة جيدة ومهارات تجارية جيدة ونعمل بجد والحفاظ على الصبر بينما نحن التجارة في هذا السوق وبعد ذلك سوف كسب المال بسهولة.

Batto777
02-22-2016, 05:16
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخي الفاضل انا لم افهم سؤالك اخي ماذا تفصد ما من اول قصدك اية نرجو التوضيح من حضرتك ماذا تقصد وشكرا لك علي كل حال

koy
02-22-2016, 09:20
حسنا، إذا قمنا بتحليل موضوعي لمتطلبات لكسب المال من تجارة النقد الاجنبى، وربما يتمكن نظام سهل لكسب المال، وخاصة لأن هناك فقط إلى النتائج الممكنة من قرارات التداول لدينا؛ على الأقل من الناحية النظرية فرصنا لكسب المال من صفقات لدينا هو 50/50، على الرغم بالطبع أنه مطلوب التحضير الجيد لتحقيق هذا المستوى الربحية.

merna12
02-22-2016, 22:35
حسنا، إذا قمنا بتحليل موضوعي لمتطلبات لكسب المال من تجارة النقد الاجنبى، وربما يتمكن نظام سهل لكسب المال، وخاصة لأن هناك فقط إلى النتائج الممكنة من قرارات التداول لدينا؛ على الأقل من الناحية النظرية فرصنا لكسب المال من صفقات لدينا هو 50/50، على الرغم بالطبع أنه مطلوب التحضير الجيد لتحقيق هذا المستوى الربحية.

noarh
02-23-2016, 06:17
لتحقيق أرباح من النقد الاجنبى كنت بحاجة لمعرفة كيفية التجارة أولا ويجب أن تعرف كيفية اختيار مواقع مناسبة للتداول وهذا يتطلب بعض الخبرة في التحليل الفنيمن المحتمل جدا أن يكون البقاء في السلطة والانضباط ودائما تماما أن ننظر إلى المال الكبير رعاية جيدة لوقواعد إدارة إمكانية ضمن تجارتك.

nohay
02-24-2016, 07:17
يريد ربح المزيد والمزيد من النقد الاجنبى أصبحت شائعة بحيث يتحول في الواقع إلى الفيروس الذي يقتل العديد من التجار في تطورها المبكرة. لا يمكنك كسب من يمكنك إدارة، وهذا أمر مؤكد.

hossam123
02-24-2016, 09:51
السوال بتاعك صعب لكن اعتقد بداية الفوركس كانت فى الاربعينات من القرن الماضى لانى قريتالكلام دة فى اخد المواقع والله اعلم
مين اول متداول

Ahmed Ab
02-25-2016, 21:25
اخي العزيز ان الخسارة والربح واردان في عمليات التداول والتجارة بعد ذلك تبقى انت وشطارتك وخبرتك التي اكتسبتها خلال عملك في التداول اذا اردت ان تربح وتجني الكثير من الارباح يجب عليك ان تتعلم اكثر وتكون لديك خبرة اكثر حتى تربح وتتجنب الخسارة وانا انصحك انت الان عضو جديد في هذا المنتدى ان تتابع مقاطع الفيديو الموجودة على موقع اليوتيوب الخاصة بتعليم طرق التداول والتعامل في شركة انستافوركس .. واتمنى لك النجاح

Mohamedbonna
02-25-2016, 21:37
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
ارجو يجماعة منكتبش اى موضوع والسلام من اجل الحصول على البونص
بل يجب علينا كتابة مواضيع مميزة للحصول ع معلومات وخبرات الاخرين وشكرا
تقبل مرورى اخى

take-profit
02-25-2016, 21:38
اخي الفاضل الفوركس كان موجود من قبل ان يوجد انترنت لانه معتمد علي التبادل و نجد العرب
قديما كانوا بيتبادلوا السلع قبل ظهور الاموال حتي

Rabah2
02-25-2016, 21:54
اول من تداول في الفوركس هم البنوك الكبيره
وكان هناك متداولون كبار يجب ان يكون راس مالهم مقاربا لرؤؤس اموال البنوك
ولكن بعد ذلك قررت هذه البنوك اشراك كل الاشخاص فقامو بفكرة شركات الوساطه

mdkoudmiri
02-25-2016, 22:32
لا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي

mohamed fawzi muftah
02-26-2016, 01:54
بعد التحيه لاخواني الاعضاااء...
اكيد اخى سؤالك صعب الاجابة علية .
ولكن لااعلم .......وبالتوفيق للجميع.

never100
02-27-2016, 09:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ابوفؤاد
02-27-2016, 09:57
اذهب الى التاريخ و ابحث لان المعلوم ليست بالاهميه التى م الممكن ان اضيع و قتى بالبحث عنا
و ارى انك متفرغ فارغ من امحتوى لذا لا تجد ما تشارك به و تتسالى على الاهضاء ربنا يهديك

never100
02-28-2016, 16:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

abolo
02-28-2016, 16:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سؤال يصعب الاجابة عليه فكثيرون لايعلموا عن الفوركس كثيرا اغلبنا تعلم من الكتب وشرح اليوتيوب ولكن لانعلم اول من بدء بالتداول نرجو ان يجاوب من لديه معلومة صحيحة للاستفادة وشكرا للجميع على هده المتابعة

aissaalg
02-28-2016, 22:09
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

wajdi1919
02-28-2016, 22:19
السلام عليكم ورحمة الله و بكاته حسب معرفتي و انا شعبة اقتصاد و خدمات اعتقد ان اول متداول هو ادام سميث و لكن ربما هذه المعلومات غير دقيقة ابحث و ستجد شرحا مفصلا باذن الله

big.pharaoh
02-28-2016, 23:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..... اكيد كانت عدة بنوك ولكن معرفش صراحه مين اول حد تداول في الفوركس بس اكيد اجنبي

AYYOUB100
02-28-2016, 23:14
السلام عليكم ورحمة الله
هو انا لا اعرف من أول من قام بالتداول في سوق الفوركس ولكن ممكن ربط سوق الفوركس بالبورصة
وللبورصة تاريخ كبير والواجب منك أن تبحث في النت عن تاريخ المعاملات المالية والنقدية.

ibrahimabdulsalam
02-28-2016, 23:15
البنوك هم من اخترعو فكره الفوركس وفي الثمنياتي تقريبا ثم بعد ذالك
تم دخول اغني الاغنياء في الفوركس ومن هنا اتت فكره الرفعه الماليه واهميتها

neverlit3
03-01-2016, 21:21
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

karinho1991
03-20-2016, 20:07
تقبل مرورى

ملاك الروح
03-20-2016, 21:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالنسبة لاول من تداول بالفوركس لا ادري اخي الكريم بانتضار اراء العملات للتعرف اكثر
اتمنى لك التوفيق

mhamadfor
03-26-2016, 13:28
لا اعلم من اول من تداول الفوركس سمعنا عن اسماء كثيرة لكن من بدأ فيهم الله اعلم..
ومن ناحية اخرى لا قيمة ولا فائدة من هذا السؤال يفضل التعلم من الخبراء فيهم لكن مش مهم من بدأ

Peter George
03-26-2016, 13:45
يقول بعض الباحثين أن سوق تداول العملات يعود إلى فترة البابليين من ناحية أسسه ومبادئه. وفي تلك الأوقات كان التجار يتبادلون بضائعهم مقابل مواد أخرى.

---------- Post added at 12:43 PM ---------- Previous post was at 12:29 PM ----------

وبسبب عدم وجود مكان مركزى واشتراك الحكومات فيه توسع السوق بشكل كبير مما اسهم في الأزمة الاقتصادية الأمريكية في سنوات العشرين والثلاثين من القرن العشرين.

---------- Post added at 12:43 PM ---------- Previous post was at 12:43 PM ----------

وفي هذه السنوات (عام 1929 بالتحديد) ورغم مرور هذه السنين الطويلة (300 سنه تقريبا)مازالت اسواق الصرف لا تعني الكثير عند بعض الأفراد في العالم.

---------- Post added at 12:44 PM ---------- Previous post was at 12:43 PM ----------

فالبورصات موجودة في كل دول العالم، ولكل بورصة تخصصها ومجالها. فبالإضافة إلي سوق العملات يوجد أنواعا أخرى من البورصات

---------- Post added at 12:45 PM ---------- Previous post was at 12:44 PM ----------

فالبورصات موجودة في كل دول العالم، ولكل بورصة تخصصها ومجالها. فبالإضافة إلي سوق العملات يوجد أنواعا أخرى من البورصات

---------- Post added at 12:45 PM ---------- Previous post was at 12:45 PM ----------

مثل: بورصات المعادن "كومكس" و"نيمكس"، بورصات الطاقة، اسواق رؤوس الاموال او الاسهم اسواق الديون اوالسندات، اسواق السلع ومنها عصير البرتقال والخنازير والبيض والحبوب والسكر والبن.

newlookmostafa
03-26-2016, 14:01
سؤال نوعا ما غريب قلبلا ولن يهم احد من المتداولين على ما اعتقد المهم التداول الناجح
تقبل مروروورى
تحياااااااتى

zakaraya22
03-26-2016, 14:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته وبعد الصلاة والسلام على اشرف المرسلين وبعد اخي الكريم اظن ان سؤالك هذا من باب الطرافة ليس الا فلا يهم من اول من تداول الفوركس
لاول مرة سواء كان شخص او بنك او دولة لكن المهم هو التعلم من الخبراء والاستفادة منهم ومن خبرتهم وتجاربهم في الفوركس

raouf41
03-26-2016, 14:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا شخصيا لدي مدة معقولة في مجال الفوركس لكنني لا اعرف من اول من تداول الفوركس اذا هذا سؤال ذكي

hamed mohamed
04-08-2016, 16:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..........
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات ............
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله.................

roma soliman
04-08-2016, 16:38
شكرا لكم اصدقائي على هذه المعلومات القيمة واتمنى الافادة للجميع
ثانيا اريد ان اعرف ما هى المنصات التى بجب ان اساهم بها فى فوركس وماهى افضلهم
شكرا لكم

neverlit5
04-10-2016, 12:28
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

lionardodicaprio940
04-10-2016, 12:31
أخي الكريم عدا سؤال تافهه لا فائدة ترجى منه ولايحقق اي استفادة لاعضاع المنتدىوشكرااا
تقبل مروري.

---------- Post added at 11:31 AM ---------- Previous post was at 11:31 AM ----------

أخي الكريم عدا سؤال تافهه لا فائدة ترجى منه ولايحقق اي استفادة لاعضاء المنتدى
وشكرااا
تقبل مروري.

latraaa
04-10-2016, 13:43
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و اتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله من النتائج القيمة الراقية، مشكور أخي الكيرم و بالتوفيق لك و للجميع إن اشء الله

ahmed manoo2015
04-10-2016, 14:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة .... مشكور اخي الفاضل علي مجهودك الاكثر من رائع ونتمني ان تضيف لنا كل ما هو جديد بالمجال وتعمل علي افادتنا بالمعلومات الجديدة التي تساعدنا في التوسع بهذا المجال
فكل هذا يعمل علي تطور الشباب والفكر الاقتصادي @#

latraaa
04-10-2016, 14:14
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على المعلومات الي تقدمت بها و أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الثكير من النتائج الطيبة إن اشء الله، بالتفويق لك و للجميع غن شاء الله

ebn masr
04-10-2016, 14:23
بالظبط معرفش بس على مااعتقد هو الولايات المتحدة الامريكية نظرا لانه العملة بتاعتها هى الاولى عالميا وهى المرتبط بها مجال التداول الفوركس

faresn95
04-10-2016, 14:38
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة و العافية اعضاء منتدى فوركس العرب
والله يا اخي الكريم لا اعلم ارجوا ان يفيدك لاخوة

ShiToSawY
04-10-2016, 21:45
لا افهم معني هذا السؤال
ارجو التوضيح من فضلك :woo:

Slimane.80
04-11-2016, 17:57
بسم الله الرحمان الرحيم
موضوع مميز مشكور اخي الغالي على الجهد المبذول.
دمت طيبا.:bravo: