PDA

View Full Version : الدراسة والفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

2x1
06-25-2012, 09:26
هل انت فافوركس لانك احد خريجي كليات التجارة وادارة الاعمال ام ان مجال الفوركس بعيد جدا عند دراستك وهل لهذا تاثير علي اتقانك لة

alskndry
06-25-2012, 10:03
لا غالبا اكثر متاجرى الفوركس ليس لهم علاقة بالتجارة وادارة الاعمال

انا مثلا مدرس واستهوانى الفوركس

وعندما دخلت هذا المجال اصبح ادمان

2x1
06-25-2012, 10:05

انا مثلا مدرس واستهوانى الفوركس

وعندما دخلت هذا المجال اصبح ادمان

بما انك مدرس ودخلت المجال دة وانتا معندكش خلفية عنة عكس الدارس لبعض اساسيتة مسببش ليك صعوبة فطريق تعلمك

ahmed
06-25-2012, 10:40
مجال الفوركس بعيد كل البعد عن مجال دراستى
وطبعا تسبب ذلك فى بعض المشاكل فى قرائه وتفسير المصطلحات الاقتصاديه
والتعامل بسهوله وسرعه مع المعادلات الرياضيه بعكس خريجى تجارة

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 11:19

والله احناا دوله فاشله ومناهج كلها فاشله

لاننا بندرس حاجه مش بنستفاد بيها فى حياتنا العمليه

كل اللى بندرسه كلااام روتينى ونظرى

ليه مندرس اسواق الفوركس والاسهم ويبقا فيه تمرين وامتحانات فى الحاجات دى

okash
06-25-2012, 11:23
انا قد درست التجارة ولكن لم اتعلم الفوركس من تخصصي لقد تعلمتعا من وظيفتي كوني موظف بنك
ولكن الفوركس لا تحتاج الى دراسة او اي خبرة مالية
فقط بعض التدريب والخبرة سوف تأتي لوحدها

ahmed
06-25-2012, 11:29

والله يا اخى ان بتتكلم صح احنا بندرس حاجه
وبلاقى فى الحياة العمليه حاجه تانيه دة لو ربنا كرمك واشتغلت فى نفس مجالك
اما لو اشتغلت بعيد عن مجالك فلن تستفاد اكثر من 1% من الدراسه واشك كمان هههههههههه

2x1
06-25-2012, 11:34

فعلا اخي خريجي التجارة بيبقوا سهل عليهم جدا الفوركس وانا
واحد من الناس دي واللي دراستي خدمتني فالمجال دة

aminos
06-25-2012, 11:46
السلام عليكم
يمكن أن هناك إرتباط بين دراستي و عالم الفوركس
لأني أقرأ في كلية الإقتصاد

zikooo014
06-25-2012, 11:56
انا في الفوركس لاني لسه في كلية تجاره و ادارة الاعمال
بس انا شايف ان الفوركس و التجاره ادارة الاعمال ليس لهم اي ارتباط غير الاقتصاد فقط هو اللي فيه ارتباط بالفوركس من حيث العرض و الطلب و غيره

abdallah elbaz
06-25-2012, 12:51
انا كطالب لكليه تجاره ده بيسعدني جدا ف فهم حاجات كتيره
لاننا بندرس ف اقسام الكليه الاقتصاد والاداره وكيفيه التخطيط والتوقع وخاصه ف قسم الاقتصاد والتنبؤ بالعمليات
وازاي تعرف حاله السوق اللى بتتعامل فيها
لكن ده مش يمنع انك لو طالب ف كليه تانيه تقدر تكتسب خبرات من خلال المنتدي وكذلك الكتب

kareem
06-25-2012, 12:57
بعيد كل البعد عن مجالى وفى البداية أستصعبتة جدا وبعدت عنه اكثر من مرة ولكن مع الوقت زاد تقبلى له وخصوصا مع أيجاد بعض المراجع المميزة لتعليم المبتدأين ثم الإستكمال نحو الإحتراف ومازلت مستمر ان شاء الله

mony
06-25-2012, 13:08
لا الفوركس ليس له علاقه بالدراسه وفى كثير من الاشخاص ناجحين وما زالوا يدرسون واعتقد ان الفوركس يحتاج الى تعليم جيد والى المهاره وبعض الذكاء

كريم
06-25-2012, 13:35
انا مجالي هندسه وهو مش بعيد اوي فمعظمها معادلات رياضية

و هو عمل اضافي و ربنا يوفق الجميع فيه و نقدر نحقق نجاح كبير

فيه و الله الموفق

Mohamed90
06-25-2012, 13:38
السلام عليكم انا تعلقت بالفوركس من المنتديات و ليس للفوركس
علاقة بالعملي او دراستي عملي بعيد كل البعد ولكن انا اشعر اني مؤهل للهذا المجال

konine
06-25-2012, 13:40
أخي الكتير من متاجرين ليس لهم علاق بالجامعات
ولكنهم تعلموه في منتديات و مواقع و كتب و فديوهات...
و أنه ليست هناك أي من جامعات في ول عربية تهتم بالفوركس وهذا ما نجدة في دول أجنبية
الله كريم

elssayed
06-25-2012, 13:50
مجال الفوركس بعيدا نهائيا عن دراستي واعمالي
ولكن قرات فيه كثيرا وتعلمته بنفسي وحتي الان مازلت اتعلم اكثر لان هذا المجال كل يوم تكتشف فيه جديد

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 13:58
بعيد كل البعد عن مجالى وفى البداية أستصعبتة جدا وبعدت عنه اكثر من مرة ولكن مع الوقت زاد تقبلى له وخصوصا مع أيجاد بعض المراجع المميزة لتعليم المبتدأين ثم الإستكمال نحو الإحتراف ومازلت مستمر ان شاء الله

طبعاً فى البدايه ده شئ اساسى

الواحد بيكون زهقان وتعبان من منظر السوق ومش قادر يفهم كويس

بس الامور دى كلها بتعدى مع الوقت والامور دى تصبح اكثر ايضاحاً مع الوقت

remo
06-25-2012, 14:39
هل انت فافوركس لانك احد خريجي كليات التجارة وادارة الاعمال ام ان مجال الفوركس بعيد جدا عند دراستك وهل لهذا تاثير علي اتقانك لة

انا خريج كلية الطب البيطرى والفوركس بعيد جدا عن مجالى لكن اول ماعرفت الفوركس كنت فى تانية كلية تعلقت بية لانى احب الارقام جدا مع انى طبيب بيطرى لكنى احب الارقام وحركتها وسحرها

---------- Post added at 11:39 AM ---------- Previous post was at 11:38 AM ----------

لما السوق بيبقى نايم شوية يعنى مفهوش حركة مثلا زى ايام الافتتاح الواحد بيزهق بسرعة لكن لما بيبقى فية حركة وحركة كبيرة الواحد بيستمتع بالتتداول وسط الحركة الكبيرة اللى بتحصل فى العملة

sandapa
06-25-2012, 14:53
انا مجال الفوركس بعيد كل البعد عن مجال دراستي
لكن اعتقد انه لا يوجد فرق فهناك كم هائل من كورسات الفوركس فقط يجب اختيار الكورس المناسب

safiforex
06-25-2012, 14:58

هذا يحصل عادي اخي ، لانني انا في بدايتي مع الفوركس كنت لا افهم شيئا فيه
بل كنت ازهق منه لدرجة انني لا افهم كيف ابيع و اشتري
لكن الحمد لله مع مرور الوقت و الممارسة و الدروس بدات افهم شيئا فشيئا

A7mad_Aziz
06-25-2012, 15:04
معظم اللي شغالين في الفوركس دراستهم وطبيعة عملهم بعيدة كل البعد عن الفوركس ومعظمنا سمع عن مجال الفوركس واتعلمه ودخل فيه وهو يدرس شئ اخر

devloppman
06-25-2012, 15:07
ليس بالضروري أن تكون علاقة بين التجارة عالم الفوركس والدراسة في مجال إدارة المال والأعمال
كما يعلم الجميع أن أغلب محترفي هذا المجال تعلمو فقط من الأنترنت ومن الناس اللي سبقوهم في هذا المجال

2x1
06-25-2012, 15:08

اة والله الواحد نفسة يشوف تطور بقي فالتعليم ويكون التعليم مختصر عاللي هنتعامل بية فحياتنا اما الدش اللي ملوش لازمة دة يبقي نبذة عن اي نظريات ويكون كل حاجة فالتعليم هي اللي احنا فعلا هنشتغل بيها

sky44
06-25-2012, 15:12
يمكن للمرء اتقان الفوركس بدون ان يدرس في كلية اقتصاد او غيرها يكفي فقط العزيمة و الارادة و كل شيء سيصبح سهلا اما في ما يخص الدراسة فالجمع بين الفوركس و الدراسة ممكن فقط بتنضيم الوقت

safiforex
06-25-2012, 15:13
ليس بالضروري أن تكون علاقة بين التجارة عالم الفوركس والدراسة في مجال إدارة المال والأعمال
كما يعلم الجميع أن أغلب محترفي هذا المجال تعلمو فقط من الأنترنت ومن الناس اللي سبقوهم في هذا المجال

بطبيعة الحال اخي في ناس كثر تعلموا التجارة في الفوركس فقط من الانترنين و بفعاليتهم في التعلم لهذا المجال
اما ان يكون شخص دارس في كلية الاقتصاد و المال ، فاكيد ان مثل هذا الشخص سيناسبه اكثر الفوركس لانه ستكون له دراية اكبر بالاقتصاد

pimo
06-25-2012, 15:24
نعم هناك علاقة بين الفوركس و دراستك الجامعية في التجارة وادارة الاعمال فهذا سوف يساعدك في التداول في السوق ولكن يجب عليك ان تقوم بتعلم قواعد و اسس التداول في سوق العملات قبل البدء في العمل في الفوركس لان الدراسة لا تكفي في هذا المجال

fx-man
06-25-2012, 15:25
بالنسبة لى انا فى كلية هندسة واعرف مضاربين فى كلية طب وغيرها ومع ذلك محترفين جدا ويقدروا يحصلو على دخل ثابت من الفوركس
لذلك انا مؤمن الفوركس ليس فقط للاقتصاديين او دارسى ادارة الاعمال وغيره لكن الفوركس للجميع ما عدا الطماعين ;)

Mr.GooDMaN
06-25-2012, 15:29
هو طبعا اللي ف مجال التجارة وادارة الاعمال يكون الوضع افضل لهم كثيرا لانهم يكونون على دراية كبيرة بالامر مثلي مثلا عندما دخلت مجال الفوركس كنت اعلم العديد من الاشياء وخاصة التي تخص التحليل الاساسي بمعني اني فاهم الخبر بيتكلم عن ايه بمعنى بطالة ولا دخل قومي .... الخ
ولكن اعتقد ايضا ان الذي يدرس مجال اخر غير التجارة وادارة الاعمال يستطيع ان يتقن الفوركس اذا كانت لديه الرغبة

elazez
06-25-2012, 15:36
اغلب المضاربين بسوق الفوركس ليسوا بالضرورة خريجي كليات تجارة او ادارة اعمال او ليهم اي دراسات بيزنس ولكن هناك الكثير والكثير ممن يبتعد مجاله نهائي عن التجارة ومع ذلك مضارب ناجح جدا
والجدير بالذكر ان ليس كل خريجي التجارة او البيزنس مضاربين ناجحين لان الفوركس مجال بحد ذاته ليه علمه ودراسته التي يجب ان يتقنها المضارب لكي يصير مضاربا ناجحا

nrgslawi
06-25-2012, 15:51
الفوركس بعيد كل البعد عن مجالي عملي السايق من الناحية الاقتصادية لكن من الناحية المعلوماتية اقرب لي
لاني مبرمج وكنت مكلف بادارة محطات الاتصال الداخلي بعدة شركات لكن الغلابة للفوركس

abokhaledelmasry
06-25-2012, 15:56
بما انك مدرس ودخلت المجال دة وانتا معندكش خلفية عنة عكس الدارس لبعض اساسيتة مسببش ليك صعوبة فطريق تعلمك

بالفعل انا خريجى كلية التجاره ولكن من وجهة نظرى ان العمل فى الفوركس لايتطلب ان يكون خريج تجاره

ولكن يتطلب الموهبه والارداه ان يعمل فى هذا المجال انا لى اصدقاء من كليات الطب والهندسه وجميع المجالات ويعملون فى الفوركس ومتميزين جداااااااا

jans
06-25-2012, 16:14
مجال الفوركس يستطيع ان يدخل عليه اي شخص من كل المجالات
ولكن يحتاج للتدريب بشكل كبير و لمدة طويلة لكي يستطيع الشخص أن يقوم بعمليات تداول ناجحه .

zaki_ziad
06-25-2012, 16:19
بالنسبة لي لا يوجد اي علاقة او رابط بيين الفوركس و بين دراستي انا ادرس في تخصص الكيمياء و راح اتفرع الى تخصص صناعة الادوية الطبية و الفوركس يعني تجارة و ادارة الاعمال
و اعتقد انه لا يؤثر اذا اختلف تخصص الدراسة

Mtec
06-25-2012, 18:06
الفوركس بعيد جدا عن دراستي ، لكن كل شيء في صعب التعلم ، حتى خريجي الاقتصاد لا اعتقد انه سيكونوا افضل من اي متداول اخر لا علاقة له بهذه الدراسة

remas
06-25-2012, 18:22
بلا شك اخى الكريم الدراسه والتعليم اهم شىء لازم تعمله قبل ما تدخل اى مجال وخاصة مجال الفوركس لانه بدون علم ولا دراسه مش هتوصل لاى حاجه

KOGI
06-25-2012, 21:08
يمكن أن هناك إرتباط بين دراستي و عالم الفوركس
فانا مهندس صناعى وتخطيط ويجب على الالمام بالدراسات الاقتصادية

forexBOSS
06-25-2012, 21:37

بالطبع الموضوع مالهوش علاقه فانا طالب و اتاجر فى الفوركس و هناك دكتره و يتاجرون فى الفوركس اعتقد انك تستطيع ان تقول ان الفوركس هوايه او عمل اضافى بجانب عملك الاساسى و هذا ما اقوم به فانا ادرس و اتاجر من اجل ادخار المال للمستقبل و افضل هذا عن الاعتماد على الفوركس بشكل اساسى فى حياتى و ترك العمل فانا لا اشجع من يترك عمله من اجل الفوركس

assidi saber
06-25-2012, 23:07
ان الفوركس بعيد ا جدا عن درستي فان اعتبر الفوركس مورد اضافي لجني المال

himaalex84
06-25-2012, 23:11
انا بكالوريس تجارة و طبعا كان عندنا مادة الاقتصاد و مادة الاستمثار بس طبعا اللى الواحد اتعلمتوة ايام الجامعة بعيد كل البعد عن مجال الفوركس
و لكن بحكم دراستى عجبنى جدا مجال الفوركس و اقتصاديات الدولة بالتالى بدات اقرا كتير فى هذة المجال حتى اصبح جزء من حياتى

i5land_man
06-25-2012, 23:14
الفوركس بعيد جدا عن دراستي ، لكن كل شيء في صعب التعلم ، حتى خريجي الاقتصاد لا اعتقد انه سيكونوا افضل من اي متداول اخر لا علاقة له بهذه الدراسة

بس الجميل في الموضوع انه مصادر دراسته وتعلمه متاحة
ومجانية للجميع يعني يكفي انك تنوي تدرس وان شاء الله تتعلم كل شئ

okash
06-25-2012, 23:16
الفوركس عو عبارة عن احد افرع الاقتصاد والاقتصاد في هذا العصر هو موضة والكل يعرف ولو اقل المصطلحات لذلك ليس شرط ان تكون قد درست تجارة لكي تدخل الفوركس

gemmy
06-25-2012, 23:49
لا اعتقد انها ستفرق كثيرا اذا كان الواحد خريج تجارة او يملتك اى شهادى اخرى
اعتقد ان الفوركس متاح للجميع و سهل تعليمه لاى واحد حابب يتعلم المجال ده و عايز يشارك فيه

deadlyfox
06-26-2012, 00:07
والله انا فى كليه تجارة بس قسم محاسبه فامليش علاقه بالفوركس
واللى بندرسه غير اللى بنشوفه فى الحياة العمليه

konine
06-26-2012, 00:21
لا اعتقد انها ستفرق كثيرا اذا كان الواحد خريج تجارة او يملتك اى شهادى اخرى
اعتقد ان الفوركس متاح للجميع و سهل تعليمه لاى واحد حابب يتعلم المجال ده و عايز يشارك فيه

نعم أخي الفوركس متاح للجميع
و لكن الفوركس أصبح يدرس في بعض معاهد في أربا و أمريكا
ولكي تحصل على دبلوم يلزمك سنتان من تعلم
الله كريم

nooraldeen1997
06-26-2012, 00:54
بعيد جدا
لكن هو عجبني و حبيت ادخل فيه و انشاء الله يوفقني
:bravo:

moonlight
06-26-2012, 04:50
لا علاقة للدراسة بالدخول فى سوق الفوركس فاغلب الجار مجال دراستهم بعيد كل البعد عن الفوركس ولكن يبدأو
بتعلم الفوركس ودراسته جيدا لكى يدخلون هذا السوق ويتداولون ويحققوا الارباح

younesjoe
06-26-2012, 05:17
انا ادرس الاقتصاد مما جعلني ارتبط بالفوركس ووجدته متعلق بمجال دراستي
فصممت على فهمه و دراسته بعدها انتقلت للتداول و اهم شيء فيه هو فهم اقتصادات الدول و كيف تسير امورها و تتدخل و كيف تؤتر على السوق

hesham itch
06-26-2012, 05:17
لا اعتقد ان مجال الدراسة مهم لدرجة كبيرة فى النجاح فى مجال الفوركس لانه يرتبط بالذكاء
والقدرةعلى التحليل واتخاذ القرار والمثابرة على العمل وهذا يتحقق فى معظم المجالات

dodovedo
06-26-2012, 13:06
والله انا دراستى بعيده جدا عن الفوركس بس انا حابب انى اتعلم الفوركس
على الاقل كل اما اتعلم فايده كبيره بانسبه ليه

تقبل مرورى

mohamedfx2005
06-26-2012, 14:01
السلام عليكم ورحمة الله
ههههههههههههه انا مهندس معماري واعمل في الفوركس يعني مجالين مختلفين تماما
لكن الحمد لله لم ياثر عليا هذا الاختلاف في تعلم الفوركس

islamselmy
06-26-2012, 14:04
بالنسبه لى انا كليه تجارة ادارة اعمال و ارى ان الفوركس مجال جيد و ايضا له علاقة بالكليه و بالدراسه لانه يعلمك كيف تقوم بالمتاجرة و كيف تقوم بجنى الارباح و هذا ماتعلمة لنا الكليه ان نصبح اشخاص ذو عقليات ناضحة فى الامور المتخصصة فى ادارة المشارع و الفوركس يتعتبر من المشاريع الجيدة التى تعمل على زيادة الارباح
و ايضا ليس فقط هذا لتخصص التجارة او ادارة الاعمال بل متاح لكل شخص يريد ان يتاجر فى الفوركس بحريه تامة
ارى بان هذا تخصص يمكن لمن يحصل على شهادات عاليه او متوسطه ان يقوموا بالعمل داخله

sunlight
06-26-2012, 14:08
بالنسبه لى انا كليه تجارة ادارة اعمال و ارى ان الفوركس مجال جيد و ايضا له علاقة بالكليه و بالدراسه لانه يعلمك كيف تقوم بالمتاجرة و كيف تقوم بجنى الارباح و هذا ماتعلمة لنا الكليه ان نصبح اشخاص ذو عقليات ناضحة فى الامور المتخصصة فى ادارة المشارع و الفوركس يتعتبر من المشاريع الجيدة التى تعمل على زيادة الارباح
و ايضا ليس فقط هذا لتخصص التجارة او ادارة الاعمال بل متاح لكل شخص يريد ان يتاجر فى الفوركس بحريه تامة
ارى بان هذا تخصص يمكن لمن يحصل على شهادات عاليه او متوسطه ان يقوموا بالعمل داخله

الصرحه انا بكالوريوس علوم كيمياء ولكنى افهم الفوركس لانه الفوركس عايز مخ صاحى فقط وذكى وليس له علاقه بالدراسه نهائيا
عايز شخص بيحب الرياضيات فقط لكن اداره رأس المال وهذه الاشياء ممكن الدراسه تساعدها ولكننا نرى فى الحياه الواقعيه اناس ليس معهم شهاده وبيديرو الاموال بطريقه سليمه بل اغنياء لذلك الفوركس جهد وتعلم ولا يعتمد على شهاده

realyone
06-26-2012, 14:09
بالنسبة لي لست خريج اقتصاد او ادارة اعمال,فلا علاقة النجاح في الفوركس بدراسة الأقتصاد او ادارة اعمال,الفوركس مجال للجميع وفي اغلب الأحيان الناجحين في هذا المجال لايمتلكون شهادات عليا ولا جامعيه

ZOUHAIR_ZIZO28
06-26-2012, 14:10
هناك علاقة بين الفوركس و دراستك الجامعية في التجارة وادارة الاعمال فهذا سوف يساعدك في التداول في السوق
لكن اعتقد ايضا ان الذي يدرس مجال اخر غير التجارة وادارة الاعمال يستطيع ان يتقن الفوركس

amrmorasamir
06-26-2012, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله

ازيك ياهندسه
انا مهندس مدنى لسه فى بكلريوس وهفضل اتداول فى السوق عادى جدا بس هقلل عدد ساعات الفوركس

kamizidan
06-26-2012, 14:13
دراستي بعيدة جدا عن الفوركس

osama shaban
06-26-2012, 14:27
الدارسه ليس لها علاقه بالفوركس
انا خريج كليه تجاره ايضا ولايوجد من اللي درسته الا اشياء بسيطه جدا لاتكاد تذكر ولكن التدريب المستمر افضل من الدراسه

magic777
06-26-2012, 14:27

تصور انا كنت لسه هقوله نفس كلامك ده فعلا العمليه التعليميه هنا مافيش منها فايده
غير انك هتتعلم ازاي تقرأ وتكتب بس لكن اي حد بيدخل الكليه حتى لو كان بيحب مجالها ده بيتعقد
من نظام الدراسه واللي مش بيساعده في حياته العمليه بعد كده ده اذا اشتغل في مجاله اصلا

jihadazzam
06-26-2012, 14:30
السلام عليكم ورحمة الله

طيب كويس هو المهم التعلم والتعامل مع السوق وعندما تتقنها كانك تعمل بها بكل سهولة
بالتوفيق مع الربح الوفير

sami
06-26-2012, 14:41
مجال دراستي بعيد كليا عن الفوركس و لكن تعلم الفوركس لا يحتاج منا أن نكون خرييجي معاهد أو كليات التجارة و الإقتصاد كما هو الشأن في بعض المهن المالية أو التجارية كالعمل في البنوك المركزية و المؤسسات الإستثمارية الكبرى،بل هو متاح للكل شريطة الإلمام بالتحليل الفني و الأساسي و إتباع إستراتيجية تحقق لنا الربح

remo
06-26-2012, 14:54
تصور انا كنت لسه هقوله نفس كلامك ده فعلا العمليه التعليميه هنا مافيش منها فايده
غير انك هتتعلم ازاي تقرأ وتكتب بس لكن اي حد بيدخل الكليه حتى لو كان بيحب مجالها ده بيتعقد
من نظام الدراسه واللي مش بيساعده في حياته العمليه بعد كده ده اذا اشتغل في مجاله اصلا

انا معاكم وربنا يصلح حال البلد ويخليها تمشى لقدام بعد الثورة وياريت اول حاجة تتعدل موضوع التعليم ويتنسف هذا النظام من الاساس ويتعاد من جديد على اسس علمية تجعل الطالب يستفيد من كل كلمة

Mostafa Mando
06-26-2012, 15:26
الحقيقة معايا انا شخصياً لو فوركس مع دراسة هيتشتت تركيزي بين الاتنين

ومش هعرف اتقن الاتنين انا بستغل كل اجارة عشا اشتغل في الفوركس بجدية اما في اوقات الدراسة

اعمل طبعاً في الفوركس لكي لا انساه لكن مش بجدية اوي

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 15:34

ومش هعرف اتقن الاتنين انا بستغل كل اجارة عشا اشتغل في الفوركس بجدية اما في اوقات الدراسة

مظبوط يادرش

ياريت السوق ميعطلش مستقبلك ويعطلك عن دراستك اللى هى اهم شئ
نظم وقتك يادرش واعمل لنفسك وقت محدد للمتاجره ووقت خاص للمذاكره

compaq0
06-26-2012, 16:33
لا يشترط هذا انا خريج هندسه و بالرغم من هذا اعمل فى مجال الفوركس و لا اجد ان خريج التجاره سيكون مميز اكثر منى لان الجميع يعلم كيف تسير الامور هنا فى مصر بخصوص الكليات فلا احد يحسن من نفسه لمجرد دخوله الكليه التى يريدها اذا اردت ان تصبح افضل اعتمد على نفسك

---------- Post added at 01:33 PM ---------- Previous post was at 12:57 PM ----------

هل قرات اى شىء او درست و تعلمت شىء عن الاقتصاد او عن الفوركس لترسم لنفسك صوره كامله عن الفوركس و تستطيع ان تعرف تاثير اى شىء على الفوركس

ahmed forexawy
06-26-2012, 16:44

لا انا فى الفوركس لانى احبه جدا انا دراستى هندسه الكترونيات شعبه حاسبات والى الان مازلت طالب وهذا لايؤثر على اتقانى على الفوركس احب دراستى جدا واحب الفوركس جدا واستطيع ان اوزن بينهم الحمد لله ولا اعتقد ان الفوركس يتطلب مؤهلات معينه لكن لو خريج كليه اقتصاد وعلوم سياسيه اعتقد انه سيبرع فى الفوركس كثيرا اكثر مننا فى وقت اقل مما استغرقناه لانه عند خلفيه عن اقتصاد وسيتاجر بحرفيه

kingman
06-26-2012, 16:59
مجال دراستي بعيد كليا عن الفوركس و لكن تعلم الفوركس لا يحتاج منا أن نكون خرييجي معاهد أو كليات التجارة و الإقتصاد كما هو الشأن في بعض المهن المالية أو التجارية كالعمل في البنوك المركزية و المؤسسات الإستثمارية الكبرى،بل هو متاح للكل شريطة الإلمام بالتحليل الفني و الأساسي و إتباع إستراتيجية تحقق لنا الربح

وهو ده الحال مع معظمنا مجال دراستنا بعيد نهائى عن اسواق المال وخصوصا ان هذه الثقافة غير منتشرة فى مجتمعتنا ومعظمنا بتعرف عليها لأول مرة عن طريق النترنت وكاى مجال الواحدب يتعلم ليصبح مجال دراسته الجديدة

M Sabry M Elbakrawy
06-26-2012, 17:08
الصرااحة بصفتي اني في كلية تجارة سنة 3 عايز اقولك الفوركس مالهوش اي علاقة بالحاجات اللي بدرسهاا هو ممكن بس حاجات طشاش بتكون بسيطة اووي يعني مش متعمقة في المجاال ده

kamizidan
06-26-2012, 17:14

Mostafa Mando
06-26-2012, 17:49
لا يشترط هذا انا خريج هندسه و بالرغم من هذا اعمل فى مجال الفوركس و لا اجد ان خريج التجاره سيكون مميز اكثر منى لان الجميع يعلم كيف تسير الامور هنا فى مصر بخصوص الكليات فلا احد يحسن من نفسه لمجرد دخوله الكليه التى يريدها اذا اردت ان تصبح افضل اعتمد على نفسك

---------- Post added at 01:33 PM ---------- Previous post was at 12:57 PM ----------

هل قرات اى شىء او درست و تعلمت شىء عن الاقتصاد او عن الفوركس لترسم لنفسك صوره كامله عن الفوركس و تستطيع ان تعرف تاثير اى شىء على الفوركس

مش شرط يا اخي انك تكون متعلم اقتصاد وكدا في دراستك او في اكاديمية

عادي انت لو اتعلمت فوركس من الانترنت وكان عندك صبر صدقني هتوصل وتحترف كمان

AhmedMagnifico
06-26-2012, 19:50
انا مجال الفوركس بعيد جداً عن مجال دراستى
ولا احب اصلاً مجال الارقام وغير ذلك
ولكن لا علاقة للدراسة بدخول الفوركس !

sunlight
06-26-2012, 19:59
انا مجال الفوركس بعيد جداً عن مجال دراستى
ولا احب اصلاً مجال الارقام وغير ذلك
ولكن لا علاقة للدراسة بدخول الفوركس !

الصراحه ان الفوركس دا عجيب جدا لانه بيخلى جميع الاعمال تتاجر سواء خلصت دراسه ام لا والسيدات يتاجرو وطبع الرجاله سابقين من زومان
وتعرف تتاجر طول اليوم او نصف اليوم لذلك يعتبر الفوركس اشهر وظيفه الكترونيه

saad
06-27-2012, 14:22

foouaad
06-27-2012, 19:01
لا انا درستى بعيده عن الفوركس تماماً بس انا مشددله جداً بسبب الارباح الخياليه التى بسمع عنه و تطوير مهراتى
فى اتخاذ القرارات السليمه فى وقت سريع معرفة ناس اخرين فى وسط مختلف
وتنميه مهاراتى فى الصبر وعدم اليأس

Texxon
06-27-2012, 19:04
اعتقد انه لا علاقة للفوركس بالدراسة ،
شخصيا اعرف ناس خريجين كلية طب ومع ذلك يتعاملون بالفوركس
العملية تبدا بالهواية ثم بالادمان ثم بالاحتراف

Mostafa Mando
06-27-2012, 21:44
اعتقد انه لا علاقة للفوركس بالدراسة ،
شخصيا اعرف ناس خريجين كلية طب ومع ذلك يتعاملون بالفوركس
العملية تبدا بالهواية ثم بالادمان ثم بالاحتراف

اتفق معك ولا اتفق معك اتفق معك في ان الفوركس ليس له علاقة بالدراسة اطلاقاً

وغير متفق معك في ان الفوركس هواية الفوركس يبتعد كل البعد عن الهواية فهو ليس رسم او كرة قدم

الفوركس مجال للعمل تحترفه بالتعلم والخبرة الواسعة والتفاعل مع والممارسة

kingman
06-27-2012, 23:41
اتفق معك ولا اتفق معك اتفق معك في ان الفوركس ليس له علاقة بالدراسة اطلاقاً

وغير متفق معك في ان الفوركس هواية الفوركس يبتعد كل البعد عن الهواية فهو ليس رسم او كرة قدم

الفوركس مجال للعمل تحترفه بالتعلم والخبرة الواسعة والتفاعل مع والممارسة

ههههههه فى مصر ده مش هيبقى غريب من الأساس فمفيش حد فى مصر بيشتغل فى مجال تخصصه الا القليل يعنى متعودين على كده
المهم فى الموضوع ان الواحد يقدر يكتسب العلم والخبرة المناسبة فى هذا السوق ويبدا يتعرف على كل شئ فيه

sa sa
06-28-2012, 00:00
الفوركس يمكن انه يكون قريب شويه من دراستي لاني مهندس كمبيوتر يعني ممكن يكون فيه صله بعيده ,يجب ان نحاول تنويع معرفتنا ومن ناحيه تاننيه نزيد من دخلنا ,والتجاره عموما هي الاكثر ربحا من اي عمل اخر

ahmed saleh
06-28-2012, 00:11
انا كلية تجارة ولكن فى الكلية لا يوجد فى المناهج شئ عن الفوركس غير انة سوق عملات
ولا يوجد اى دراسة اخرى فى هذا المجال غير حبة تعاريف لا يمكن لاى من دراسى هذا الكلام ان يكون تاجر فورككس بهذا الكلام

amrmorasamir
06-28-2012, 00:17

انا بشتغل فى الفوركس ومش خريج تجاره ولا اداره اعمال بس عشان بحب الفوركس ومحتاج انه يبقى عمل اضافى بالنسبالى

The Mester X
06-28-2012, 01:18
انا ايضا ليس لي دراستي علاقة بالفوركس و صراحة
ميزة الفوركس انه يتيح لكل شخص الدخول و تداول رغما عن مستواه الدراسي و مؤهلاته

pimo
06-28-2012, 01:24
ليس بالضرورة ان تكون قد درسة التجارة او ادارة الاعمال لكي تكون جيد في الفوركس اي شخص عادي يستطيع ان يتحمل اعباء التجارة قادر علي الدخول الي سوق الفوركس والتداول بكل حرية

saad
06-28-2012, 01:43
معظم اللي شغالين في الفوركس دراستهم وطبيعة عملهم بعيدة كل البعد عن الفوركس ومعظمنا سمع عن مجال الفوركس واتعلمه ودخل فيه وهو يدرس شئ اخر

gogofx
06-28-2012, 02:20
بالنسبة لى الفوركس بعيدكل البعد عن مجال دراستنى فانا ادرس هندسة الكترونات :)
واظن انه نعم الى بيدرس تجارة او اقتصاد بيكون اقرب للفوركس فى البداية

mostafakamal
06-28-2012, 02:47
لا اعتقد انه فى علاقة بين ده وده
ولكن يمكن الدراسة تفيد فى حسن ادارة الامور

hazem ahmed moahmed
06-28-2012, 02:50
بالنسبه لي انا في كليه هندسه ولا علاقه للفوركس بمجال دراستي ولا اعتقد ان الدراسه تفيد كثيرا في مجال الفوركس لانك يمكنك تعلم الفوركس بالممارسه و باكتساب الخبره ستصبح تاجر جيد دون الحاجه ان تكون دراستك مرتبطه بالفوركس

hisoka
06-28-2012, 02:59
نعم اخى مجال الفوركس بعيد جدا عند دراستى ..ولكن ارى انه اسرع طريقه لاستثمار الامول وبسهوله
فبجانب دراستى استطيع ان اجنى الاموال يجب ان تتعلم مهارات التحكم و ظبط النفس من اجل ان تضارب بالاموال بطريقه صحيحه تفيدك

sho
06-28-2012, 03:02
لا على فكرة مش شرط نهائى ان اللى يدخل سوق الفوركس يكون دارس تجارة او ادارة اعمال .. معظم المتداولين ملهمش اى علاقة بالدراسة .. ومش بيأثر انا شخصيا دارسة تربية :)

KOGI
06-28-2012, 03:06
لا على فكرة مش شرط نهائى ان اللى يدخل سوق الفوركس يكون دارس تجارة او ادارة اعمال .. معظم المتداولين ملهمش اى علاقة بالدراسة .. ومش بيأثر انا شخصيا دارسة تربية :)

ههههههه عندك حقو الله اخى الكريم انا مثلا هندسة ميكانيكا ملهاش اى علاقة بالاقتصاديات ورؤوس الاموال وبحب الفوركس

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 03:06
لا اعتقد ابدا ان الفوركس مرتبط بمجال الدراسه الاكاديميه وانا دراستي بعيدة تماما عن التجارة او ادارة الاعمال انا في كليه دار العلوم اي تخصصي اللغه العربيه والشريعه الاسلاميه وبالمناسبه ان بحثت وراء كبار المحللين الفنيين ستجد ان شهاداتهم الاكاديميه لا علاقه لها بهذا المجال وربما تجد منهم من لم يكمل تعليمه !

hesham1046
06-28-2012, 03:14
لالالالالالالالالالالالا طبعا
يعنى انا مهندس كهرباء والفوركس مالوش دعوة بدراسة
تتعلم الاول من القدامى من الفوركس
يعنى اول كتاب فى الوركس انا قريتة كان من سنة 2008 وكان اسمو النظرية الفوركسية واشتريتو من على النت وكان با اللغة الانجليزة وكان صعب جداااااااا
وبعد كدة لقيت فى المنتديات اخوان مترجمينة وعاملين فى تجاربهم الناجخة
فهمتنى

xtomorrow
06-28-2012, 03:38
انا كنت مولوع بمجال الاعمال والاخبار
لكن عمري ما تخصصت في هكذا تكوينات او توجهات
دخلت الفوركس كهاوي واندمجت فيها وعشقتها لانها مصدر
من مصادر ارباحي

KOGI
06-28-2012, 07:18
انا كنت مولوع بمجال الاعمال والاخبار
لكن عمري ما تخصصت في هكذا تكوينات او توجهات
دخلت الفوركس كهاوي واندمجت فيها وعشقتها لانها مصدر
من مصادر ارباحي

اهم ما فى كلامك هو اهتمامك بمجال الاعمال والاخبار اعتقد ده السر الاول فى نجاحك فى الفوركس
لك فائق احترامى اخى الكريم

sa sa
06-28-2012, 11:04
لالالالالالالالالالالالا طبعا
يعنى انا مهندس كهرباء والفوركس مالوش دعوة بدراسة
تتعلم الاول من القدامى من الفوركس
يعنى اول كتاب فى الوركس انا قريتة كان من سنة 2008 وكان اسمو النظرية الفوركسية واشتريتو من على النت وكان با اللغة الانجليزة وكان صعب جداااااااا
وبعد كدة لقيت فى المنتديات اخوان مترجمينة وعاملين فى تجاربهم الناجخة
فهمتنى
انت نفس دراستي وكمان نفس الي حصل معايا بالنسبه للفوركس ,الفوركس ليس خاص باشخاص معينين ولكنه متاح للجميع ولا يتطلب مؤهل دراسي معين المهم الخبره ز

hisoka
06-28-2012, 13:26
انا لا فى تنجاره ولا ادارة اعمال افوركس بعيدا جداا عن مجحالى
ولكن رايت فيه توفير جهد ووقت وجنى الكثير من المال

HUSSENEY
06-28-2012, 18:19
هو انا خريج تجارة
ولكن عشقى للمغامرة والمتاجرة هو ما دفع بى
للدخول فى عالم البورصات من بورصة الاسهم الى بورصة العملات

sa sa
06-28-2012, 18:52
هو انا خريج تجارة
يعني بحكم دراستك هو الي دفعك للدخول في تجاره الفوركس ,لانك هتكون تعرف علي الاقل اساسيات التجاره وازاي تقدر تدخل في صفقه وتعرف اذا كانت رابحه او خاسره

محمد فرغلى
06-28-2012, 19:27
لا الفوركس بعيد عن مجالى خالص لكنى بحب المغامرة والتجربة
والفوركس بيجنى مال كويس للى يفهمه وياخد خبرته

2x1
06-28-2012, 20:32
هو انا خريج تجارة

ولقيت فدراستك شئ من المساعدة فمجال لفوركس ام انها اشياء طفيفة التي وجدتها تتعلق

بهذ المجال اعتقجد انة الفكرة فسهولة الفوركس متاح اكثر لخريجي التجارة

omar kapo
06-28-2012, 20:34
انا ف كلية تجارة وكلية تجارة تساعدني ع فهم وتداول الفوركس
وسوق العملات هذا من اختصاصي
كما ف اعتقدي يمكن حتي لو ف اي مجال اخر ان توظب بين الاثنين
ولكن هل من الممكن ان نخسر دراستنا بسبب الفوركس

Mostafa Mando
06-28-2012, 20:57
ولقيت فدراستك شئ من المساعدة فمجال لفوركس ام انها اشياء طفيفة التي وجدتها تتعلق

بهذ المجال اعتقجد انة الفكرة فسهولة الفوركس متاح اكثر لخريجي التجارة

صحيح يا اخي لكن هناك الكثير من الناس يعملون في الفوركس ومحترفين ايضاً

ومش خريجي تجارة العملية لا تتعلق بالدراسة اطلاقاً دا شئ ودا شئ آخر لو كنت عايز

تتعلم فوركس هتتعلمه لو كنت حتى مدخلتش مدارس كل الحكاية عايزة واحد يعرف يقرا ويكتب

HUSSENEY
06-29-2012, 05:26
تمام فمعظم العلماء لا يكملوا مراحل التعليم بتاعتهم
نيوتن لم يكمل دراستوا وكذالك مخترع التكيف والللللللللللللخ

remo
06-29-2012, 05:29
صحيح يا اخي لكن هناك الكثير من الناس يعملون في الفوركس ومحترفين ايضاً

ومش خريجي تجارة العملية لا تتعلق بالدراسة اطلاقاً دا شئ ودا شئ آخر لو كنت عايز

تتعلم فوركس هتتعلمه لو كنت حتى مدخلتش مدارس كل الحكاية عايزة واحد يعرف يقرا ويكتب

بالظبط وانا شايف ان الموضوع مش متعلق بالتاجرة اكتر من متعلق بقدرة على بذل الجهد وبراعة فى التحليل سواء بادوات ووسائل او عن طريق التحليل الرقمى يعنى بالمتابعة الكبيرة

mido303037
06-30-2012, 04:35
لا انا لست طالب فى كلية التجارة هناك من هم من خريجى كليات الطب والهندسة
ومتفوقين جدا فى الفوركس وخبراء

ahmed abdalla
06-30-2012, 05:59
انا من خريجى كلية التجارة وارى ان الفوركس مجال مشابهة بدرجة كبيرة من مجال دراستى وهذا ما يجعلنى احب الفوركس ومستمر عليه حيث ان اطبق ما تعلمته فى الكلية ولكن مع تغير الطرق حتى تتفق مع الفوركس

HUSSENEY
06-30-2012, 20:53

elzeel
06-30-2012, 20:57
لا هو بعيد عن مجالى انا خريج لغه عربيه ولكن احببت السوق لانى مهتم بالامور الربحيه على النت
اكيد طبعا بياثر على اتقانى للسوق ولكن مع الكورسات والدروس اعتقد انى ممكن اعوض ذلك التاثير

xtomorrow
07-01-2012, 05:07
ميدان الفوركس بعيد عن مجال تخصصي
انا ادرس الاداب والعلوم الانسانية
والفوركس وجدت فيه ضالتي من المتعة والتحدي

mohamed salah
07-01-2012, 05:37
في اعتقادي يكون طالب كلية تجارة يملك خبرة كبيرة بحكم دراستة نسبيا في الاستثمار
والبورصة اكثر من اي شخص اخر والذي سيحتاج منه تعلم الفوركس والربح في صفقاتة وقتا اطول

Mohamed90
07-01-2012, 13:04
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الكل دخل للفوركس عن صدفة او صديق او منتدى او اشهار
و ستجد نسبة قليلة من الناس الذي يدرسون الفوركس فكلنا لا ننتمي لهذا المجال فقط دخلنا له من باب البحث عن مصدر رزق من النت

compaq0
07-01-2012, 16:19

اقولك رايى يا اخى ارى اننا نرمى دائما خطأنا على الغير و نعلق فشلنا على شماعه الاخرين و اولكم انا فنحن نعرف اننا مقصرين فى الدراسه الخاصه بالفوركس خاصه علم الاقتصاد و التحليل الاساسى

Dentist Ahmed
07-01-2012, 21:15
انا طبيب اسنان ومجال الفوركس بعيدا جدا عن دراستى
ولكن استهوانى هذا العالم كثيرا لما يحتويه من مغامرات كثيره
ولانه اسهل طريقه للربح وافضلهم ولكن يجب توخى الحذر اثناء عمليات التداول

waleed adel
07-01-2012, 23:29
اغلب الموجودين من متاجرى الفوركس ليس لهم علاقة بالتجارة وادارة الاعمال
بل من جميع الفئات لان الموضوع مختلف عن اى دراسه
ولكن مثلا من درس سياسه وعلوم اقتصاديه سيكون فاهم كويس
اقتصاد البلاد ماشى ازاى

sabre
07-01-2012, 23:32
بالنسبه لى انا لست خريج تجارة ولا ادارة اعمال واعتقد ان خريجى التجارة وادارة الاعمال لا يعرفون بالفوركس
الا اذا اكتشفوة عن طريق الصدف فى التصفح فى الانترنت

nada
07-02-2012, 00:40
لالا فنا شغلى فى السياحة والفندق بعيد جدا عن الاقتصاد لكن عند التعرف على الفوركس احببتوا كثير لنها لعبة ذكاء وليسة مكان لاغبياء
لكن اتفق مع من يقول انها لايس لها دعوه بى الدرسة

kingman
07-02-2012, 01:58
اقولك رايى يا اخى ارى اننا نرمى دائما خطأنا على الغير و نعلق فشلنا على شماعه الاخرين و اولكم انا فنحن نعرف اننا مقصرين فى الدراسه الخاصه بالفوركس خاصه علم الاقتصاد و التحليل الاساسى

واللى هيكون عاجز ان يشوف الحقيقة عمره ماهيستفيد من التجارب فى هذا السوق لظنه لن يستطيع تحديد الخطأ لكى يعمل على تصحيحه والأستفادة منه فى جعل متاجرته ناجحه

derfcase
07-02-2012, 03:00
حقيقة انا تخرت من كلية التجارة
صحيح لم ندر الفوركس بالكلية - و لكن لدينا فكرة عامة و ليست معمقة حول موضوع البورصات
و كيفية التداول بها

fxjoseph
07-02-2012, 03:06
انا مجالي بعيد جدا عن مجال الفوركس ولكن انا بحب التحليل والارقام موت علشان كده انا بعشق الفوركس والحمد لله انا في طريقي للنجاح بس لسه محتاج شوية شجاعة علشان استثمر فيه بمبالغ اكثر واعتقد ده هيجي مع الوقت ومع ازدياد ثقتي بامكانياتي في هذا المجال

Salwa Soliman
07-02-2012, 03:25
عن نفسي انا اتخصص في المحاسبة وليس في ادارة الاعمال وبعيدة جدا عن مجال التجارة ولكنه يمثل مرحلة جديدة وشيقة في حياتي

ramimasarwah
07-05-2012, 11:08
السلام عليكم
اخي الكريم انا خريج كلية اقتصاد واحب مجال التجارة علما بان التخصص لا تفيد كثيرا باللتجارة تعتبر ميزة ولكن ليست ضروريه

Mohamed90
07-05-2012, 11:52
السلام عليكم اخي اغلبنا ليس له علاقة بالفوركس لا من بعدي و لا من قريب
و لكن المجال متاح للجميع و الحمد لله تعلمنا شوي منه و انا لا علاقة لي بالفوركس من ناحية الدراسة

onbtavptbav
07-05-2012, 12:30

theboy2226
07-05-2012, 19:02
انا طالب ثانوي و طبعا الموضوع كان ماثر جامد علي المذاكرة و كده بس كنت بحاول علي قد ما اقدر اني اوازن بين الموضوعين
بس اكتشفت اني لو ركزت مع الفوركس حانسي الثانوية و المجموع خالص و الكلية كمان لان الفوركس بياكل الوقت و فعلا محتاج تفرغ شبه كامل فبقالي فترة سايب الموضوع و لسه راجع من يومين تقريبا لما خلصت الامتحانات

magic777
07-05-2012, 19:08
السلام عليكم اخي اغلبنا ليس له علاقة بالفوركس لا من بعدي و لا من قريب
و لكن المجال متاح للجميع و الحمد لله تعلمنا شوي منه و انا لا علاقة لي بالفوركس من ناحية الدراسة

وانا كمان ليس لدراستي علاقه بمجال الفوركس ولكن زي ماقولت كده هو مجال ممكن اي حد يتعلمه بسهوله
لتوافر الدروس والشروحات والكورسات ليه وممكن تعتبره هنا مجال دراسه جديد
زي ما بتروح تاخد دورات كمبيوتر ولغه علشان تزود فرص شغلك الميداني هنا نفس النظام

Amany Mohamed
07-05-2012, 19:11
السلام عليكم
انا ادرس في كلية التجارة و لم ادرس اي شئ عن الفوركس تقريبا
لذلك يجب ان اعلم نفسي بنفسي

nada
07-05-2012, 19:15
انا طالب ثانوي و طبعا الموضوع كان ماثر جامد علي المذاكرة و كده بس كنت بحاول علي قد ما اقدر اني اوازن بين الموضوعين
بس اكتشفت اني لو ركزت مع الفوركس حانسي الثانوية و المجموع خالص و الكلية كمان لان الفوركس بياكل الوقت و فعلا محتاج تفرغ شبه كامل فبقالي فترة سايب الموضوع و لسه راجع من يومين تقريبا لما خلصت الامتحانات

لا تتعجل بل تابع دراستك و تابع الفوركس بوقت اقل سوف تخلص الثانوية وترى نفسك متفرغ لهو ولديك خبراه
فىية فلا تتعجل الفوركس مش هيطير

roka
07-05-2012, 20:49

انا خريجة تجارة وشعبة البنوك واسواق المال ولكنى تعلمت الكثير فى السوق بعيدة عن دراستى ولم ادرسها فى الكلية

Titanom
07-05-2012, 20:51
اعتقد أن مجال الفوركس يرتكز بالاساس
على قدرتك في دراسة و تحليل السفقات
من أجل تحقيق أكبر نسبة ربح ممكنة
مع تجنب أكبر خسارة ممكنة

kingman
07-06-2012, 02:00
ماشاء الله انت كده تعرفت على الفوركس فى مرحلة متقدمة من عمرك ودى فرصة مناسبة انك ممكن تحدد اتجاهك من دى الوقتى وتتلتحق باحدى الكليات التى لها علاقة بالأسواق وربنا يوفقك فى مشوارك

ymn30
07-06-2012, 02:02
اعتقد أن مجال الفوركس يرتكز بالاساس
على قدرتك في دراسة و تحليل السفقات
من أجل تحقيق أكبر نسبة ربح ممكنة
مع تجنب أكبر خسارة ممكنة

السوق اظن اهم شئ تعرف السوق رايح فين وبعدين تحديد نقط الدخول القويه وكمان امتى تخرج من السوق لو كنت كسبان او باقل خسارة ممكنه

husamart
07-06-2012, 08:28
الموضوع ملهوش علاقة بأنك خريج كلية تجارة
وهناك ملايين البشر يتداولون بالفوركس من خريجي كليات اخرى او غير متعلمين حتى
المهم ان تتقن اصول المهنة ولا يضيرك اي شيء

slafe
07-06-2012, 08:33
انا مبتديء ولست على علاقة باي من التخصصات الكلية مثل التجارة والاقتصاد.
لكن الرابط العجيب بيني وبين التجارة في الفوركس انني من محبي التجارة الالكترونية والعمل من المنزل لدلك بدات رحلتي في البحث عن انجح الطرق للربح من النت وتوصلت الى ان الفوركس احسنها لكن طريقها صعب بعض الشيء وعلى المرء ان يتعلمها اولا.

Mohamed90
07-06-2012, 12:15
انا مبتديء ولست على علاقة باي من التخصصات الكلية مثل التجارة والاقتصاد.
لكن الرابط العجيب بيني وبين التجارة في الفوركس انني من محبي التجارة الالكترونية والعمل من المنزل لدلك بدات رحلتي في البحث عن انجح الطرق للربح من النت وتوصلت الى ان الفوركس احسنها لكن طريقها صعب بعض الشيء وعلى المرء ان يتعلمها اولا.

السلام عليكم اخي انا ايضا مثلك لم اعرف الفوركس لا في مدارس و لا كليات لا من قريب و لا بعيد
فقط التعلم من المنتديات و اكتساب خبرة و الحمد لله اصبحنا نفقه شوي فيه ههه

ARAB_PIGEON
07-06-2012, 12:19

مجال الفوركس بعيد عن مجال دراستى وتخصصى
حيث انى مهندس كمبيوتر
مختص فى صناعه برمجيات الحاسب الالى
ودخلت الى مجال الفوركس قبل 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت

magic777
07-06-2012, 16:55
الموضوع ملهوش علاقة بأنك خريج كلية تجارة
وهناك ملايين البشر يتداولون بالفوركس من خريجي كليات اخرى او غير متعلمين حتى
المهم ان تتقن اصول المهنة ولا يضيرك اي شيء

فعلا اخي مجال الفوركس هنا علم لوحده مالوش علاقه بتخصصاتنا باستثناء من يعمل بالمعادلات الرياضيه
او في مجالات البرمجه هي دي المجالات اللي ممكن تساعد المتاجر في مجال الفوركس
بان يقدر يصمم لنفسه مؤشرات او اكسبرتات او معادلات تساعده في متاجرته

remo
07-06-2012, 17:44
مجال الفوركس بعيد عن مجال دراستى وتخصصى
حيث انى مهندس كمبيوتر
مختص فى صناعه برمجيات الحاسب الالى
ودخلت الى مجال الفوركس قبل 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت

انا مجال الفوركس برذوة بعيد عن دراستى انا دكنور بيطرى واعمل فى شركة ادوية
ولكن انا عرفت الفوركس من 3 سنين فقط من واحد صاحبى وحسيت هو الطريق الافضل لتحقيق حلمى

تامر
07-06-2012, 19:12

مجال الفوركس بعيد كل البعد عن مجال الدراسى كما أن عالم الفوركس في مجال إدارة المال والأعمال
كما نعلم أن أغلب محترفي هذا المجال تعلمو فقط من الأنترنت كما ان الفوركس يفيد كتير في الحسابات الرياضية

madoxegy
07-06-2012, 19:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله يا اخى انا فى كلية تجارة بس مش هى الاساس لدخولى الفوركس
بس بصراحة ساعدتنى كتير فى التحليل الاساسى

dina mahmoud
07-06-2012, 19:53
ليس من الضروروى ان يكون الفوركس مرتبط بمجال التجارة ولكنه يتطلب خبرة ومعرفة بمجال ادارة الاعمال والاقتصاد

tarek22
07-06-2012, 19:57
لا اضن ذلك
فالفوركس ليس له علاقة بما يدرسه اصحاب التجارة
واغلب التداولين ليس لهم علاقة بالتجارة
فانا طالب جامعي في الهندسة المدنبة

ehab
07-06-2012, 22:01

ان دخلت الفوركس وانا فعلا ف كلية تجاره بس مش قسم اقتصاد
انا ف قسم محاسبة وبتعلم الفوركس وان شاء الله ميكونش فية متاعب ليا خصوصا وانا ف اول الطريق

forex man
07-06-2012, 22:25
اعتقد ان اغلب المتاجرين دراستهم بعيده
عن الفوركس لانه علم جديد شويه

elking
07-06-2012, 22:36
انا شايف ان الفوركس ملوش اى علاقة بالتعليم ال بنتعلمه فى الجامعات او فى المدارس هو عمل وتعليم من نوع اخر خالص

pimo
07-06-2012, 22:59
مجال الفوركس بعيد جدا عن دراستي ولكن عملي كتاجر منذ الصغر سهل علي الامر قليلا ولكن في البداية قمت بالتعلم قبل ان ادخل التداول في السوق لان الامر مختلف قليلاعن التجارة العادية

kingman
07-07-2012, 03:14
ان دخلت الفوركس وانا فعلا ف كلية تجاره بس مش قسم اقتصاد
انا ف قسم محاسبة وبتعلم الفوركس وان شاء الله ميكونش فية متاعب ليا خصوصا وانا ف اول الطريق

والى حد كبير كلية التجارة مقاربة فى تخصصاتها وطبيعتها الى الأسواق المالية وممكن الواحد يتخصص فى فروع تكون مرتبطة بالأسواق المالية وبالتالى يجمع بين الأثنين

taoufikshaimi
07-07-2012, 03:25
ان دراسة ليس لها علاقة بمجال الفوركس رغم صعوبت في مفاهيم الاقتصادية فهناك اصدقائي يدرسون في هاذا المجال لدالك استعين بهم لشرح المفاهيم الاقتصادية من اجل مسايرة في مجال الفوركس وفهم اكتر كيف يستعان الفوركش لحل يعض المشاكل الحالية

waleed adel
07-07-2012, 22:58
كلنا لا ننتمي لهذا المجال فقط دخلنا له من باب البحث عن
مصدر رزق من النت

essam1985
07-14-2012, 16:41
اغلب المتاجرين الصغار اليوم من الشباب

فاما انهم يدرسون بجوار الفوركس

او انهم يعملون عملا اخر

dodovedo
07-14-2012, 17:22
اخى الكريم
والله ملوش لازمه موضوع الدراسه انت لما
تحب حاجه لازم تنجح فيها
تقبل مرورى

mohamed yossef
07-16-2012, 09:13
لا ارى ان مجال الدراسة له اى تاثير على مدى اتقان الفوركس
ونعم انا خريج كلية تجارة قسم محاسبة ولكن الامر بعيد كل البعد عن مجال الدراسة

waleed adel
07-18-2012, 04:25
معظم اللي شغالين في الفوركس دراستهم وطبيعة عملهم
بعيدة كل البعد عن الفوركس

elking
07-18-2012, 04:47
اصل الفوركس ياجماعة مش بيحتاج تفرغ تام ووقت طويل وبالتالى لا يؤثر على الدراسة ولا على العمل

2x1
07-18-2012, 12:15

فعلا اخي دة موجود بشكل ملحوظ جدا ودي ميزة المجال انة متاح لجميع الفئات دون اسثناء وايضا الاعمار تكاد تكون في سن يتراوح ما بين 18 فما فوق من يعملون فية

mohamed adel
07-18-2012, 12:28
انا عن نفسى خريج كلية تربية وتجارة الفوركس بعيد كل البعد عن مجال تخصصى
وانا شايف انه لايوجد فرق بينى وبين خريج كلية تجارة
فالفرق الوحيد هى الخبرة والممارسة والتحليل الفنى وطريقة تطبيق الاسترتيجية

BiG MoNeY
07-18-2012, 12:33
اخي ههههه انت في مجتمع عربي يعني الدراسة شيء والاهتمام شيء اخر لو كان فيه معاهد تدرس الفوركس وتعطي شهادات راح تجد كل اعضاء المنتدى من خريجي هده الكليات بعلامات كبيرة لكن واقعنا هدا يحزن وان شاء الله راح يتغير مع مرور الزمن ان شاء الله فلو لا حدت في المنتديات الاجنبية تقريبا 60 بالمية كلهم خريجي كليات لكن نحن العرب والحمد لله رغم عدم الدراسة النظرية لكن استطعنا تحقيق وتعلم الكتير دون ان نجد لا مدرسين ولا معاهد فمابالك ان كانت فيه معاهد موفق اخي

kimoboy
07-18-2012, 12:36
الفوركس بعيد عن دراستـي
وكـل واحـد يدرس في كلية الإقتصاد وعلوم التسير سينجح مـن دون شـك في الفوركس

بتجربـة صديقـي

y4x
07-18-2012, 12:52

عندك حق اخى محمد

يا ريت يكون فى مادة للفوركس فى المدارس

وممكن تكون اختيارى

حتى الاولاد يدرسى ويشتغلى فى نفس الوقت

والاهالى ترتاح شوية

osama00971
07-18-2012, 12:59
انا ادرس الهندسة الميكانيكية وبالتالي الفوركس
بعيد جدا جدا عن مجالي لاكني احببته

yassoo011
07-18-2012, 13:07
انا خريج كلية تجارة ولكني لا ارى ارتباط بين الفوركس والتجارة
فانا سمعت عن الفوركس وتعلمته من صديق وبعد عدة سنوات من التخرج
وانا اعرف اناس متفوقين ف الفوركس وليسو خريجي تجارة والله الموفق للجميع

ramimasarwah
07-18-2012, 13:08
مجال دراستي كان في الاقتصاد وكان دخولي هذا المجال هو حلم مع العلم بانني لم اتفرغ له ولا اجد الوقت الكثير لذلك لكنني درست هذا التخصص لافهم مثل هذه التجارة والاسهم والبيع والشراء والطلب والعرض فهو مجال رائع جدا جدا وكنت اتمنى ان يفهم الجميع معنى الاقتصاد

Mohamed90
07-18-2012, 13:10

السلام عليكم اكيد اخي العزيز الكل تقريبا ليس له علاقة بالفوركس لا من بعيد ولا قريب و حتى المجال الاقتصادي بالصفة عامة
و لكن الحمد لله ليس صعب درجات يبقى مفهوم لم فتحت دماغك و أعطيته وقت للتعلم و الاجتهاد

thebest
07-18-2012, 13:21
فعلا الواحد بيتعلم حاجات مبيستفدش بيها والتعليم
ملوش دعوة بلفوركس وكل عام وانتم بخير

abdelaal
07-18-2012, 13:28
أنا خريج تجارة والدراسة أفادتني جدا في التحليل وكيفية قرأة الاخبار الاقتصادية وتأثيرها علي البورصة عموما بس أنا الوحيد في كل المتعاملين في الفوركس اللي أعرفهم دارس تجارة دراستهم بعيدة جدا عن الفوركس

Spiderhoof
07-18-2012, 19:35
مع انى خريج تجاره الا ان الفوركس عالم يحتاج الى المزيد من العلوم فالتحليل الفنى لا تجده فى التجاره

ولكنك تجد التحليل الاساسى ومبادئ المخاطره وكيفيه اداره راس المال واتخاذ القرارات

dodovedo
07-18-2012, 19:50
اخى الكريم
مش شرط انك تكون دارس اقتصاد
او تجاره لازم انك تتعلم كويس علشان تقدر تنجح
فى السوق ده
تقبل مرورى

salah.bmw
07-19-2012, 01:57
سوق الفوركس مفتوح للجميع
ولا يوجد شرط على اي شخص ان يكون خريج كلية تجارة او محاسبة ليفهم الفوركس

asmoshaa2012
07-19-2012, 02:07
لا اعتقد ان الدراسة لها علاقة بالفوركس لان الكل فى البداية بيتبع نفس الطرق وهى انه يقرا ويطالع كل ما هو جديد ويبدا فى فهم الفوركس من المنتديات والكتب والمواقع وفى بعض الاحيان من خلال كورسات ومن ثم التجربة على الحساب الديمو وعند الشعور بامكانية البدء يبدا بالتداول

kaka2
07-19-2012, 02:11
انا مجال دراستي بعيد كل البعد عن الفوريكس
ولكني استهوني الفوريكس
اصبح يشغل بالي حتى قبل لا افكر اني ادخلة

ARAB_PIGEON
07-19-2012, 02:13

الفوركس بعيد كليا عن مجال تخصصى
فانا مهندس كمبيوتر مختص فى صناعه برمجيات الكمبيوتر

mohalia
07-19-2012, 02:15

السلام عليكم
انا من خرجي الجامعة بالمجال الاقتصادي طبعا في فرق في ان تكون دارس لاي تخصص ينطوي على كلمة اقتصاد و ان تكون مضارب بدليل ان هناك بعض الاشخاص لا علاقة لهم بالاقتصاد و اساسياته و استهواهم الفوركس و اصبحوا يتقنون الامر اي ان الفوركس بمعناه التطبيقي يمكن ان يتشابه مع اي حرفة
الامر الوحيد ان من كانت لهم دراية و دراسة مسبقة لم تلاقيهم صعوبات كبيرة في فهم الامور و المصلحات الاقتصادية لا سيما التحليل الاساسي
لكن ان تكون مضارب ناجح او فاشل فحس رايي لا علاقة للدراسة بهذا الامر و انما تتدخل به عدة مؤثراة اخرى

ahmed
07-19-2012, 02:18
السلام عليكم
انا من خرجي الجامعة بالمجال الاقتصادي طبعا في فرق في ان تكون دارس لاي تخصص ينطوي على كلمة اقتصاد و ان تكون مضارب بدليل ان هناك بعض الاشخاص لا علاقة لهم بالاقتصاد و اساسياته و استهواهم الفوركس و اصبحوا يتقنون الامر اي ان الفوركس بمعناه التطبيقي يمكن ان يتشابه مع اي حرفة
الامر الوحيد ان من كانت لهم دراية و دراسة مسبقة لم تلاقيهم صعوبات كبيرة في فهم الامور و المصلحات الاقتصادية لا سيما التحليل الاساسي
لكن ان تكون مضارب ناجح او فاشل فحس رايي لا علاقة للدراسة بهذا الامر و انما تتدخل به عدة مؤثراة اخرى

كلامك مظبوط يا اخى ومنطقى جدا شكرا لهذا الطرح الراقى
وبالفعل كل الاستفادة فقط فى المعلومات المسبقه لدى من درس فقط لاكن عمل استراتيجيه او اتقانها لا تعتمد الا على الشخص نفسه

kingman
07-19-2012, 02:28
السلام عليكم اكيد اخي العزيز الكل تقريبا ليس له علاقة بالفوركس لا من بعيد ولا قريب و حتى المجال الاقتصادي بالصفة عامة
و لكن الحمد لله ليس صعب درجات يبقى مفهوم لم فتحت دماغك و أعطيته وقت للتعلم و الاجتهاد

وفى الفورك تستطيع ان تعلم نفسك بنفسك ودى افضل ميزة فالمتاجر يستطيع ان يكتسب التعلم والمعرفة عن طريق النترنت والكتب الألكترونية وغيره من الوسائل المنتشرة على الأنترنت وده عامل جيد

wazwaz
07-19-2012, 02:29
أولا لا أعرف إذا كانت إجابتي ستكون محسوبة في تحديد إجابة عامة لأنه قبل أن أعرف الفوركس كان عندي ميول للإقتصاد والبورصة
وأول ما تعرفت على الفوركس جاء معي دخولي إلى كلية الإقتصاد لهذا وجدت انه ناسبني مع حياتي الدراسية

bullot
07-19-2012, 02:33
ليس للفوركس اي علاقة بالدراسة اعتقد ان احد تتوفر لديه خصائص المتاجر يمكن ان ينجح في هدا المجال

midoali
07-19-2012, 02:37
انا مجالي خدمه اجتماعيه يعني بعيد عن كليه التجاره نهائيا وكنت بتكلم عن الفوركس كان حاجه عاديه
ولكن عندما عملت فيه حوالي اسبوع مينفعش يعدي يوم بدون تداول

aboualy
07-19-2012, 02:40
انا خريج تجارة ودراسة شهادة المحاسب الادارى المعتمد يمكن انا استفدت من هذه الدراسة فى قدرتى على فهم تاثير الاخبار والتقارير الاقتصادية على العملة وكذلك استفدت اللغة لانى دلوقتى تقريبا اقدر اتعامل مع المصادر الى بالغة الانجليزية زى الى بالعربى تقريبا

mage
07-19-2012, 02:57
بص بالسنبة للدراسة هذا هو العائق اللى ممكن يقف امام بعض المتاجرين فى الفوركس بالاخص الصغار بالسن منهم لان الفوركس سوق يحتاج الى تفرغ يومي يبقى الافضل انه فى اوقات الامتحانات يتم الابتعاد تماما عن السوق

زيزو
07-19-2012, 03:25
مجال الفوركس لا يقتصر علي خريجي كلية او مجال محدد
بالعكس هناك محترفين في الفوركس ليسوا بخريجي التجارة

waleed adel
07-19-2012, 23:34
مجال الفوركس بعيد كل البعد عن مجال الدراسه كما
أن أغلب محترفي هذا المجال تعلمو فقط من الأنترنت

Aker001
07-19-2012, 23:36
الفوركس و التجاره ادارة الاعمال ليس لهم اي ارتباط غير الاقتصاد فقط هو اللي فيه ارتباط بالفوركس من حيث العرض و الطلب و غيره

mohamed hamdy
07-19-2012, 23:40
انا اعتقد ان دراستي لها صلة بالموضوع لان دراستى هى
التجارة لذلك هذه سهلت لى الكثير

ma90do
07-19-2012, 23:43
بصراحه انا كليه تربيه بعيده جدا عن هذا المجال ولكن اتعلم كثيرا وبحاول جمع اكبر عدد ممكن من النقاط المهمه في هذا المجال والتركيز عليها والاستمرار في التعليم مفتاح النجاح

siafarii
07-19-2012, 23:46

السلام عليكم

فكرة رائعة اخي ان تجد مدارس خاثصة في الفوركس

لاكن في الاحلام او في 20 عام ههههه :d

MrSniper
07-19-2012, 23:49
أخي في بعض الكليات لم ينتشر بعد الفوركس
لكن اكتساب الخبرة في الفوركس فقط من النت و الكورسات
و الفيديوهات المتواجده على النت
يعني ما يحتاج دراسه

ma90do
07-19-2012, 23:51
مجال الفوركس لا يقتصر علي خريجي كلية او مجال محدد
بالعكس هناك محترفين في الفوركس ليسوا بخريجي التجارة

اها اكيد طبعا النجاح في هذا المجال لا يعتمد علي نوع الكليه ولكن الكليه تعطي دفعه عن كيفيه اداره رائس المال الجيده والدقيقه مع ذلك ان ممكن تعلمها من خلال هذا السوق وبالتعليم كل شيء يسير الي النجاح

HUSSENEY
07-20-2012, 06:46
هو انا خريج تجارة

YesIcan
07-20-2012, 07:37
بعيييييد كل البعد مجال دراستي برمجة كمبيوتر مبرمج يعني و اعتبر
الفوركس كهواية حتى اتقنه و يصبح مجال عملي ان شاء الله

السيد الجبالي
07-20-2012, 07:53
انا درست برمجه .. ولبا اري الفوركس بعيدا عن مجالي فاني استخدم كثيرا مما تعلمته في هذا المجال ...
وهذا افضل ما وجته في الفوركس .. اني استطيع استخدام كل ما مر علي في حياتي في هذا السوق ... انه مجال يستخدم كل ما لدي الانسان من معرفه

Sobhy
07-20-2012, 13:46
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
انا فى كلية الحقوق يعنى بعيداً تماماً عن مجال الفوركس و الحسابات تماما و لا اظن ان ذلك يؤثر على العمل فى الفوركس و ربما خريجى التجارة يكونون اكثر براعة بحكم دراستهم و لكن الامر يعود اولاً و أخيراً للتعلم و الدراسة و خبرة التعلم و الممارسة

hunlion
07-20-2012, 13:50

تخصصي هندسة كهربائية و لكني أتداول في سوق الفوركس و لدي أمل كبير في تحقيق نتائج إيجابية
و أظن أي طالب جامعي و في أي تخصص سيكون قادرا على الدخول في عالم الفوركس لأن لديه القابيلية للفهم و التعلم

vamoscapitos
07-20-2012, 13:52
بالنسبة لي مجال الفوركس ليس له علاقة بدراستي

اطلاقا , وايضا لا يؤثر عليها على ما اظن

ARAB_PIGEON
07-20-2012, 13:56
الفوركس بعيد كل البعد عن مجال دراستى وان كان قريب من
تخصصى كتقنيه معلومات

ahmedalex
07-20-2012, 13:59
اولا انا مازلت ادرس فى كلية التجارة شعبة الدراسات المالية والجمركية ولم اكن اعلم شىء عن الفوركس الا عن طرق اصدقاء لى ومن ثم بدات الدراسه فيه واحببت المجال فعلا ومازلت اتعلم واتدرب على الحساب الديموى والحمد لله ارى تحسن وتطوير فى استراتيجيتى وقد قررت الاستمرار فى التدريب حتى اخر الشهر الحالى ومن ثم ابدء فى المتاجره الفعليه

Aker001
07-20-2012, 14:00
الفوركس ليس له دخل بمدرسة التجارة بل يرتبط بالاسم
لانه سوق مفتوح على كل من يريد الكسب
مع أني أختصاص أتصالات
شكرا

tarek22
07-20-2012, 18:14
ياباشا عندك حق ودى الميزه الجامده اوى اللى فى الفوركس ممكن تشتغل فيه فى اى وقت بدون قيود عشان كده لازم يبقى عمل ثانوى وليس رئيسى للحفاظ على الوقت وكمان عشان منخسرش كل حاجه

hossam eldeen mohamed
07-20-2012, 18:17
السلام عليكم
كلو واحد منا بيدي كل شيء حقة
الدراسة ليها وقت
الفوركس له وقت
كل شيء له وقت
وبالتوفيق

spiderxp
07-20-2012, 19:16
بص انا خريج كليه تجارة وبتاجر بالفوركس وبخسر برضه هههههههههههههههههههه مش شرط يعني

pimo
07-20-2012, 19:42
بص انا خريج كليه تجارة وبتاجر بالفوركس وبخسر برضه هههههههههههههههههههه مش شرط يعني

انت محق ليس شرط ان تكون من خرجي كلية تجارة لكي تستطيع ان تداول في الفوركس وتكسب منه كثيرا بل التمرن الجيد مع الاجتهاد في بناء استراتجية جيد هو من يجعل منك تاجر محترف في السوق

ma90do
07-20-2012, 19:51
انت محق ليس شرط ان تكون من خرجي كلية تجارة لكي تستطيع ان تداول في الفوركس وتكسب منه كثيرا بل التمرن الجيد مع الاجتهاد في بناء استراتجية جيد هو من يجعل منك تاجر محترف في السوق

اكيد اخي هذا السوق يعتمد علي الالتزام والاستمرار في التعليم وكذلك الممارسه الجيده والبحث وراء المعلومات القيمه التي تتعلق بهذا المجال ومتابعه الفيديوهات ذات المصدر الموثوق

egypt2012
07-20-2012, 20:50
على فكرة انا اعرف واحد مهندس كيميائى و بروفسير فى الفوركس
فالدراسة ليس لها اى علاقة باحترافك فى الفوركس

magic777
07-21-2012, 03:03
اولا انا مازلت ادرس فى كلية التجارة شعبة الدراسات المالية والجمركية ولم اكن اعلم شىء عن الفوركس الا عن طرق اصدقاء لى ومن ثم بدات الدراسه فيه واحببت المجال فعلا ومازلت اتعلم واتدرب على الحساب الديموى والحمد لله ارى تحسن وتطوير فى استراتيجيتى وقد قررت الاستمرار فى التدريب حتى اخر الشهر الحالى ومن ثم ابدء فى المتاجره الفعليه

هو تقريبا مجال دراستك قريب من مجال الفوركس وبكده انت هتقدر تستوعب ادوات العمل والمجال كويس
على الاقل تقدر تعمل لنفسك افضل خطه اداره راس مال تكون مناسبه مع حجم راس مالك

السيد الجبالي
07-21-2012, 03:30
الفوركس هو مجال يحتاج الي دراسه .... وايا كانت دراستك السابقه فيمكنك ان تستفيد منها في هذا المجال
فهذا المجال واسع جدا ويحتاج الي قدر كبير من الثقافه ومن المعرفه ...ويحتاج الي دراسه جديه ..وليس ان نعتبره هوايه

markk
07-21-2012, 05:06
بالطبع الدراسة تواسر على التعامل مع لان خريجة الكليات مثل التجارة فيكون فى خبرة فى التعامل

top2milan
07-21-2012, 05:09
لا ملوش اي علاقه من بعيد ولا من قريب بدراستي وطبعا دا شكل مشاكل في الاول
لاني معرفش معظم المصطلحات الاقتصادية ولا ايه الي انا داخل عليه لكن الحمدلله عدت

kero
07-21-2012, 05:15
انا حريج معهد فنى تجارى يعنى المفروض انى درست تجارة بس انا طبعا مدرستش اى حاجة هههههه
وبشوف انه ملوش تاثير كبير اوى يعنى انى ابقى خريج تجارة عشان اقدر انجح فى سوق الفوركس

yara
07-21-2012, 07:00
نعم انا ادرس فى السنه الرابعه لكليه التجاره وارى فى بعض المواد التى تعلمتها مبادىء للفوركس
وبالتالى ارى ان من درس الاستثمار وغيرها من المواد يكون لديه خلفيه عن الفوركس
كما يكون لديه القدره على احتراف الفوركس بشكل اسرع واسهل
ويستطيع اكتساب مهارد عاليه بسرعه مقارنه بأى شخص لم يدرس هذا النوع من المواد

swingawy
07-22-2012, 04:33

waleed adel
07-22-2012, 20:35
الكل دخل للفوركس عن صدفة او صديق او منتدى
فكلنا لا ننتمي لهذا المجال اصلا

hossam eldeen mohamed
07-22-2012, 20:40

نعم اخي الكريم
الفوركس لا يحتاج الى سن معين او شهادة معينة ممكن الصغير يتعلمه ويبدا يتداول

delpi
07-22-2012, 20:42
اكيد طبعا توجد علاقة
سوف يساعدك في التداول في السوق ولكن يجب عليك ان تقوم بتعلم قواعد و اسس التداول في سوق العملات قبل البدء في العمل في الفوركس لان الدراسة لا تكفي في هذا المجال

2x1
07-22-2012, 20:43
نعم انا ادرس فى السنه الرابعه لكليه التجاره وارى فى بعض المواد التى تعلمتها مبادىء للفوركس
وبالتالى ارى ان من درس الاستثمار وغيرها من المواد يكون لديه خلفيه عن الفوركس
كما يكون لديه القدره على احتراف الفوركس بشكل اسرع واسهل
ويستطيع اكتساب مهارد عاليه بسرعه مقارنه بأى شخص لم يدرس هذا النوع من المواد

انا اوفقك علي رائيك ولكن هناك من تفوق في هذاغ المجال وهم كثيرون من يبعد مجال دراستهم كل البعد عن الفوركسس

sunlight
07-22-2012, 20:47
نعم انا دراستى تبعد كل البعد عن الفوركس فانا كيميائى بحت ولكنى تعلمت الفوركس والمتاجره انا اعتقد اللى بيحب الرياضيات والاشياء التى تعتمد على المخ فسوف ينجح فى مثل هذا المجال اسهل من المجالات التى لم يدرس رياضيات

apolo
07-22-2012, 20:48
المجال بالنسبة لي بعيد جا عما درست لأني درست في مجال القانون

والفوركس مختلف تماما عنه وحتى لو درست تجارة فعلم الفوركس ينفردبأمور خاصة به

marcos
07-22-2012, 20:51
لا لست خريج تجارة ولا علاقة لدراستي بالفوركس
وأي واحد يمكن ينجح بسهولة

safari42
07-22-2012, 20:51
انا كمان تخصصي بعيد كل البعد عن الفوريكس انا تخصص كهرباء لكن قرات على الفوريكس في النيت واستهوتني
هذه التجارة واصبحت مدمن لها وحاولت من تعلمها من النيت فقط

sara123
07-22-2012, 20:53
لا ابدا , انا حاليا طالبة وبحلم اني اكون مهندسة ومع ذلك انا مش هتخلى عن الفوركس ابدا ان شاء الله بجانب وظيفتي المستقبلية .. واصلا امعظم تجار الفوركس مش خريجي كلية تجارة بس هو الفوركس منتشر ومحبوب عند الجميع علشان هو وسيلة مدهشة فعلا لجلب المال وفي فترة وجيزة كمان.

Single phase
07-22-2012, 20:53
لا مش علشان كده بس علشان هو مجال للربح

ممكن يكون افضل للي في تجاره او ادارة اعمال بس مش نظريه يعني

nrgslawi
07-22-2012, 20:55
لا ابدا , انا حاليا طالبة وبحلم اني اكون مهندسة ومع ذلك انا مش هتخلى عن الفوركس ابدا ان شاء الله بجانب وظيفتي المستقبلية .. واصلا امعظم تجار الفوركس مش خريجي كلية تجارة بس هو الفوركس منتشر ومحبوب عند الجميع علشان هو وسيلة مدهشة فعلا لجلب المال وفي فترة وجيزة كمان.
فعلا يمكنكي المتاجرة ساعات الفراغ ويمكنك ان تربحي بعض الاموال كانك موظفة
بالنسبة لي عملي كله على الانترنت

havic
07-22-2012, 21:01
انا امزج بين الدراسة والفوركس ، لاني لا اريد ان اضيع مستقبلي بسبب الفوركس
اذا نجحت في الفوركس سأترك اي شيء واتداول فقط

sunlight
07-22-2012, 21:03
فعلا يمكنكي المتاجرة ساعات الفراغ ويمكنك ان تربحي بعض الاموال كانك موظفة
بالنسبة لي عملي كله على الانترنت

اعتقد ان الفوركس وظيفه كويسه للجميع وأرجو ان لا يأخذ الجميع الفوركس على اعصابه بل يتاجر ببرود لان الفوركس ممكن يؤثر عليه سلبى فلذلك يجب علينا ان نعتبره شىء شيق ونحاول ان نتغلب على اطماعنا وان شاء الله ربنا يوفقنا

dodovedo
07-22-2012, 21:05
اخى الكريم
التجاره فى الفوركس ملهاش علاقه
بالدراسه طالما انت بتدرس الفوركس كويس خلاص
يبقى هتقدر تبدع فيه
تقبل احترامى

mannon
07-23-2012, 02:51

بصرحة انا بعيد كل البعد بالنسبة لشهادتى عن تجارة الفوركس او التجارة بصفة عامة حيث انى خريج سياحة وفنادق قسم ارشاد ، واعتقد ان الى جذبنى للفوركس الرغبة فى تحقيق الثراء

KOGI
07-23-2012, 04:04
اخى الكريم
التجاره فى الفوركس ملهاش علاقه
بالدراسه طالما انت بتدرس الفوركس كويس خلاص
يبقى هتقدر تبدع فيه
تقبل احترامى

بس لو الدراسة ليها علاقة بمجال الفوركس يبقى افضل بكتير
وكنا ناقشنا قبل كده موضوع انهم يفتحو كليات خاصة بتدريس الفوركس والفكرة لقت اعجاب من الاعضاء[COLOR="Silver"]

---------- Post added at 03:04 AM ---------- Previous post was at 03:04 AM ----------

l3imadi
07-23-2012, 07:34
لا انا لست من خريجي كليات التجارة وادارة الاعمال ولكني من محبي الفوركس

alkatom
07-23-2012, 12:27
ليس بالضرورة أن يكون الفوركس قريب من مجال عملك أو تخصص دراستك فمعظمنا يعتبر الفوركس
مصدر دخل ثاني يسعى من خلاله إلى تحسين أوضاعه المادية والمعيشية

ahmed
07-23-2012, 12:29
الفوركس مجال عمل مستقل بذاته وبالفعل ليس له حتى الان
جامعات تقوم بدراسه مواد الفوركس وتعطىى شهادة معتمدة مثلا
فهو علم مستقل بذاته

ahmadsalaymeh
07-23-2012, 12:32
لا طبعا الفوركس قريب جدا من دراستي بما اني ادرس ادارة اعمال
فالوركس يحتاج الى ادارة حكيمة من حيث التخطيط والتنظيم والتوجيه والرقابة

assidi saber
07-23-2012, 12:36
ان الفوركس هو بعيد كثير عن دارستي فان تعلمت الفوركس من خلال المنتديات و بعض من الخبراء

madman
07-23-2012, 13:33
مجال الفوركس بعيد عنى جدا جدا انا خريج اعلام ومليش علاقه بالفوركسس او التجاره لطنى بواظب ومرتب مواعيدى

magic777
07-23-2012, 19:15
ليس بالضرورة أن يكون الفوركس قريب من مجال عملك أو تخصص دراستك فمعظمنا يعتبر الفوركس
مصدر دخل ثاني يسعى من خلاله إلى تحسين أوضاعه المادية والمعيشية

وكمان اصلا الفوركس علم قائم بذاته وليه ادواته وعلومه الخاصه اللي لا يمكن تكون موجوده في مجالات الدراسه العاديه
ولكن تكون قريبه بس من مجالات من يدرس الرياضيات او اداه اعمال

imadm201
07-23-2012, 19:29
ليس خريج هذه المعاهد و لا يوجد علاقة بين الفوركس و عملي
الفوركس يعتبر هواية اكثر منه عمل

mido
07-24-2012, 01:43
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Spiderhoof
07-24-2012, 04:29
مجال الفوركس بعيد عن مجال دراستى
والتعامل بسهوله وسرعه مع المعادلات الرياضيه
ولكنه عالم ممتع بمساوئه ومحاسنه

tictok
07-24-2012, 14:13
تخصص الدراسة ليس شرطاً لدخول الفوركس المهم أن من يدخله يتعلم ويقرأ ويكتسب الخبرة من التجارب على الحساب التجريبي ثم الحساب الحقيقي
وأن يتصف بالصبر على التعلم والحذر من السوق وعدم المخاطرة

master_egypt
07-24-2012, 15:05
الفوركس بعيد جدا عن مجال دراستى ولا يتم بة باى صلة
بس انا واخدها كهواية ومصدر دخل تانى بجانب شغلى الاساسى

mazouna991
07-24-2012, 15:08
لا معظم تجار الفوركس لا يعتدون على دراستهم ليصبحو محترفين
فاغلبم يعتبر الفوركس كاضافة الى عمل سابق او دراسة سابقة
ولكن من يدرس الاقتصاد والتجارة تسهل عليه الامور كثيرا

khashaba
07-24-2012, 15:10
الفوركس بعيد عن مجال دراستى
وطبعا تسبب ذلك فى بعض المشاكل
فى قرائه وتفسير المصطلحات الاقتصاديه
والتعامل بسهوله وسرعه مع المعادلات الرياضيه
بس بحاول اتأقلم مع المصطلحات دى
طالما فيه حافز يبقى يستاهل
ان الواحد يتعب شويه
والله المستعان

BERO
07-24-2012, 15:10
مافيش اى صله بين دراستى والفوركس
بس اتشديت لعالم الفوركس

magic777
07-24-2012, 19:14
تخصص الدراسة ليس شرطاً لدخول الفوركس المهم أن من يدخله يتعلم ويقرأ ويكتسب الخبرة من التجارب على الحساب التجريبي ثم الحساب الحقيقي
وأن يتصف بالصبر على التعلم والحذر من السوق وعدم المخاطرة

بالضبط اخي وخاصه وان مجال الفوركس سهل التعلم وكمان ادواته وتحليلاته بتكون سهله على المبتدأ بعد ما يقرأ ويدرب عليها
انه يعرف يشتغل بيها لكن بس الصعوبه في ازاي يوظفها صح في السوق ويقدر يفهم آليه حركه الأزواج

maro04
07-24-2012, 19:18
السلام عليكم أخي أكتر أشخاص في فوركس ليس لهم علاقة مع دراستهم

وبدلك فإن الفوركس وعلى ما أضن قليل من يدرس نفس لمجال ألا وهو الفوركس

sabry
07-24-2012, 19:18
الغريب انك تقضى حوالى 20 سنة فى التعلم وفى الاخر ترمى كل هذا خلفك لتتعلم اشياء اخرى للدخول الى الحياة الحقيقية
والفوركس الذى تريد احترافة بعد شهر من التدريب تدخل مباسرة على حساب حقيقى
وندعى ان الفوركس عبارة عن وهم كبير

bullot
07-24-2012, 19:22
لا اعتقد ان هناك علاقة بين الدراسة و الفوركس ويمكن لاي احدا ان ينجح في هدا المجال بدون دراسة في كلية معينة

faissel
07-28-2012, 11:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اغلب المضاربين بسوق الفوركس ليسوا بالضرورة خريجي كليات تجارة او ادارة اعمال

no1forex
07-28-2012, 11:38

الفوركس مالوش دعوه بالدراسه معظمنا درستنا بهيده عن الفوركس بس الفوركس دا زى العالم كله ممكن تبقى مكنيكى وانت خريج تجاره مش شرط الدراسه الجامعيه المهم الدراتسه الفروكساويه

resala11111
07-28-2012, 11:46
لا غالبا اكثر متاجرى الفوركس
ليس لهم علاقة بالتجارة وادارة الاعمال
انا عن نفسى شغال مهندس
وقربت اوصل الى درجة الاحتراف فى الفوركس
بالتوفيق لك

أسكبيد
07-28-2012, 12:15
أغلب المتاجرين في الفوركس خاصة والبورصة بصفة عامة لا ينتمون لهذا المجال ولكن لديهم القدرة على الاستثمار
بالنسبالي انا بدرس اقتصاد بس مش هو ده اللي بيخليني ادخل مجال الفوركس

HOUSAMMI
07-28-2012, 12:22
اكيد الدراسة التجارية والاحصاء وغيره

هيكيون له تاثير عليك كبير غير جريج الاداب مثلا

بس مع شوية تعب الاتنين بيوصولو

aboushnb
07-28-2012, 12:49
السلام عليكم
ادرات رس المال فى الفوركس بس اهم حاجة تعرف التحليل والحاجة دة

kanzsea
07-29-2012, 01:47
لا علاقة مطلقا بين نوع الكلية اللى اتخرجت منها والعمل فى سوق الفوركس فتجارة العملات ممكن اى حد يتعلما بسهول لو عند استعداد يشتغل فيها

amrmorasamir
07-29-2012, 02:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفوركس لا يحتاج الى سن معين او شهادة معينة ممكن الصغير يتعلمه ويبدا يتداول
وبالتوفيق يارب لينا كلنا ان شاء الله
اه طبعا انا متفق معاكى جدا ان الفوركس مش محتاج سن محدد والمهم الخبره والتعلم الكبير فى السوق وكده هيبقى محترف ان شاء الله