PDA

View Full Version : عصو جديد ارجو الافادة

Pages : [1] 2

marouen_1984
11-25-2014, 01:34
السلام عليكم
انا عضو جديد و ليس لي اي تجربة في الفوركس و قد تعرفت عليها عن طريق فيديوهات الانترنت التي وجهتني الى هذا المنتدى الجميل لكن لا اعرف ما هي الخطوة الموالية للدخول الى سوق العملة

Tro
12-13-2014, 01:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مرحبا بك ايها العضو الجديد
يمكنك معرفه الفوركس اكثر و تعلمه عن طريق ذهابك
للقسمم التعليمي في المنتــــــــــــدي هنا او البحث عن مواضيع تعليميه في منتديات اخري
تحياتي ,,,,,,,

الاسد التاجر
12-13-2014, 01:06
الخطوات بسيطهباذن الله فيه قسم في المنتد
القسم التعليمي انصحك تروح للقسم
وتبا تتعلم فيه دروس كثيره مفيده

sawsan5a
12-14-2014, 03:44
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

adil17
12-14-2014, 11:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل انصحك بالذهاب الى القسم التعليمي هنا في المنتدى و تتعلم و ستجد فيه كل ما يتعلق بالفوركس و اتمنى لك التوفيق

ynwa1892
12-14-2014, 12:19
السلام اخي الامر سهل توجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجد موضوع احترف الفوركس من الالف الى الياء وباذن الله ستجد كل حاجة تساعدك
وفقك الله

MAHDITN
12-14-2014, 12:28
اعمل بجد ثربح

benchou-ahfd
12-14-2014, 13:37
الخطوة التالية هي في فتح حساب تجريبي و بداية التداول و معرفة السوق جيدا قبل فتح حساب حقيقي للمتاجرة الفعلية كما ان الحساب التجريبي يمكنك من من تجريب مختلف الخطط و الاستراتيجيات الممكنة

sarass11a
12-24-2014, 01:21
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

Wassa04
12-24-2014, 23:46
مرحبا اخي الكريم يمكنك مراجعة القسم
التعليمي للمنتدى بالتوفيق لك تقبل مروري

nagwann
12-26-2014, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الخطوة الأولى عمل عضوية فى شركة انيستا وربطه بعضويتك فى المنتدى
نزل المنصة اعمل حساب تجريبى شاهد فيديوهات وطبق فى التجريبى

ppttss
12-26-2014, 17:44
انت عضو جديد عليه باخذ الخبرة من الاعضاء وتعليمك ودراستك الفديوهات التعليمية قبل البدء فى التجارة وعليك بكل قسم حتى تتعلم كل شيء انصحك بالتعليم الاول

ahmed mohamed ragheb
12-26-2014, 18:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..........

للقسمم التعليمي في المنتــــــــــــدي هنا او البحث عن مواضيع تعليميه في منتديات اخري
تحياتي ,,,,,,, لك

a7med84
12-26-2014, 19:06
التعلم اخى الكريم الفوركس مجال زى اى مجال اخر

يحاج الى تعلم فى البدايه وبعد كده ممارسه من اجل الخبره والله المستعان وبالتوفيق

jasonKBX
12-26-2014, 19:10
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺃﺷﻜﺮﻙ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻌﺰﻳﺰ ﻋﻠﻲ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻮﺿﻮﻉ
ﺍﻟﻬﺎﻡ
ﻭ ﺃﺭﺟﻮ ﺃﻥ ﺗﻌﻢ ﺍﻟﻔﺎﺋﺪﺓ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ
ﻭ ﺷﻜﺮﺍ

بشير حمدان
12-26-2014, 19:13
السلام عليكم
اخى اولا افتح حساب فى شركه انستا واربطه بحسابك فى المنتدى
حاول تجمع بونص كويس وهيتحول لحسابك فى اول كل شهر لتبدأ به التجاره
اما عن التداول بيرجى التوجه الى القسم التعليمى

samieh
12-26-2014, 19:58
اهلا بيك اخى معنا فى المنتدى وان شاء الله تجد ما يسرك
بالنسبة للخطوة التالية اللى عليك تتعلم جيدا الاول وتعرف اساسيات الفوركس
وتتعلم التحليل الفنى ثم تحط ردود فى المنتدى عشان تحصل على البونص اخر الشهر
وبعدين تربط حسابك بانستا وتبتدى تتاجر وتسحب الارباح هذا كل شىء اخى
اتمنالك التوفيق

ibrahim forex
12-26-2014, 20:27
الخطوة التالية هي في فتح حساب تجريبي و بداية التداول و معرفة السوق جيدا قبل فتح حساب حقيقي
للمتاجرة الفعلية كما ان الحساب التجريبي يمكنك من من تجريب مختلف الخطط و الاستراتيجيات الممكنة

hpacer
01-09-2015, 04:00

ahmos785
01-09-2015, 10:00
بعد مشاهدة هذه الفيديوهات جيدا وفهمها جيدا عليك ان تنتقل للخطوة التالية وهي تطبيق ما تعلمته في الفيديوهات علي حساب تجريبي حتي تستطيع ان تكون في مكان المتداول وتعيش جزء من الخطورة

alimahmoad
01-09-2015, 10:26
اعتقد انك مررت بظاهم خطوة وهي مشاهدة الفيديوهات التعليمية يجب عليك مشاهدتها مرة اخري لتاكيد معلوماتك ثم تفتح حساب ديمو وتجرب المخاطرة بنفسمك وتحدد الاستراتيجيات اللتي ستعمل عليها

mohamed9004
01-09-2015, 11:06
السلام عليكم ورحمه الله .. اولا عليك بالاتجاه الى القسم التعليمى فيه مواضيع جامدة هناك بتشرح يعنى ايه فوركس وازاى تقدر تتداول على المنصة وازاى تقدر تستخدم الاستراتيجيات ولو لسه مربطش حسابك فى المنتدى اتجه لمنتدى الدعم فيه شروحات مثبته اللى هوة ثانى قسم فى المنتدى

lyes1977
01-09-2015, 11:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بكل الاخوة اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام وبعد ، نعم اخي انت في الطريق الصحيح ولن تندم على هذا الاختيار وحاول ان تفتح حساب بشركة انيستا فوركس والتعلم من خلال الحساب التجريبي ، شكرا جزيلا اخي على المشاركة وبالتوفيق

hamadaali12
01-09-2015, 11:55
اعتقد انه يجب عليك ان تتابع المنتدي جيدا سوف تجد فيه الكثير من الموضوعات الموجهة للمبتدئين واللتي تساعدهم علي فهم اساسيات الفوركس وكيفية المتاجرة وتطوير الشخصية للتحكم فر راس المال بكفاءة

nosaesla12
01-09-2015, 12:32
انصحك بان تكمل مشاهدة الفيديوهات التعليمية وان وجدت في نفسك القدرة لتحمل مخاطر الفوركس والقدرة علي التحكم في اعصائب ووجدت في نفيك الكفاءة علي ادارة رأس مالك فانصحك ببدأ التجربة في الفوركس

antonioforex
01-09-2015, 13:06
السلام عليكم
اخي عليك ان تتعلم جيدا الفوركس و تفتح حساب ديمو و تتدرب عليه لفترة كافية كي
تستطيع النجاح به و اتمنى لك التوفيق في تداولاتك اخي الكريم سلام.

Yamen123
01-17-2015, 13:59
تحياتي

mesteraden
01-17-2015, 15:02
اخي الكريم اكيد الخطوة الأولى للمبتديء في مجال الفوركس هو تعلم اساسيات الفوركس وستجد في القسم التعليمي كل دروس يتعلق بمجال الفوركس وانصحك بان تتعلم مجال الفوركس من البداية ولاتنتقل الى مراحل متقدمه الى بعد ان تنتهي من المراحل الأولى واتمنى لك التوفيق

saidsami
01-17-2015, 15:04
يمكنك معرفه الفوركس اكثر و تعلمه عن طريق ذهابك للقسمم التعليمي في المنتــــــــــــدي هنا و حول ان تصبر في البحث و تعلم لكي تحقيق الارباح في المستقبل

mons
01-18-2015, 16:44
اهلا وسهلا فيك يااخي الكريم وانا كذلك عضو جديد في المنتدى وانا حاليا اتعلم مجال الفوركس وفي الخطوات الأولى من التعلم وانصحك ان تذهب الى القسم التعليمي ستجد هناك دروس مفيده يناسب المبتدئين في مجال الفوركس وتقبل مروري

mohamedsaber
01-18-2015, 21:57
اهلا بيك في المنتدي اخي
طالما عضو جديد انصحك تدخل القسم التعليمي و تهتم به كثيرا لمدة كافية لكي تشاهد جميع الدروس
ثم تبدأ في التطبيق علي التجريبي لكي تتعلم وتستفيد من الاخطاء

payza
01-22-2015, 21:02
ياا خي انت عندك مصدار كتييييييير جدا لتعلم الفوركس زي النت والورزش التعليمةي في المنتديات وان شاء الله ستتعلم لا تقلق ان شاء الله وتربح ........

mona.
01-24-2015, 19:23
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

hamoeslam
01-25-2015, 15:46
لازم نقدرن حققق الكثير اخى اكلريم باتلوفيق كل وقتلت حياىت لكاخى اكلرمي باتلوفيق لك وقتبلت حياىت لك اخ اكلريم شكرالك اخى اكلريم
شكراكل اخى اكلرمي باتلوفيق كل

hicham1991
01-29-2015, 23:03
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

amnyya
01-31-2015, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الريم شكرا اكل على الموضوع الكريم موضوع تقبل مرورى بالتوفيق ىف عالم الفوركس تسل اخى

kokou
02-08-2015, 17:57

m7md14
02-15-2015, 14:46
الامر سهل توجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجد موضوع احترف الفوركس من الالف الى الياء وباذن الله ستجد كل حاجة تساعدك
وفقك الله

خيرالدين مهدي
02-15-2015, 14:59
اخي الكريم الفوركس سهل لمن سهل الله عليه لا تعقد الامور على نفسك
عليك فقط ان تتاجر باريحية
السلام عليكم

payza
02-15-2015, 18:03
اهلا بيك يا غالي طبعا زي ما الناس قالت يجب التعلم ف المنتدي وجرب علي الديمو دي اهم حاجة لان التدرب يولد الخبرة .........

Jaouad Aafir
02-15-2015, 18:27
اولا اخي واثناء جمع البونص يجب عليك فتح حساب ديمو وبدء التعلم وتطبيق ما تعلمته على الحسب التجريبي وبعد دلك يمكنك الدخول على الحساب الحقيقي

محمد السيد محمد
02-15-2015, 20:00
ارى ان تنتقل مباشرة الى القسم التعليمي بالمنتدي والاطلاع على الموضوعات المثبتة فيه وستجد فيه كل الاجابات على اسئلتك .. واخيرا اتمنى لك التوفيق
ملحوظة : اسهاما مني في مساعدتك على التعلم ادخل على هذا الرابط وحمل هذا الكتاب فى الفوركس
http://www.filesin.com/4F28D356593/download.html

ahmedibrahim258259
03-03-2015, 18:36
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الكريم اول حاجة تعملها تعرف شوية مصطلحات عن الفوركس مثل الرافعة المالية والمارجن وغيره وتنزل الحساب التجريبي لان ده هايعلم بسرعة
تقبل مروري

Yara1
03-04-2015, 20:47
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

user_21
03-05-2015, 17:52
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع

mohamed12345
03-13-2015, 20:19
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد فتح حساب تجريبي و بداية التداول و معرفة السوق جيدا قبل فتح حساب حقيقي للمتاجرة الفعلية كما ان الحساب التجريبي يمكنك من من تجريب مختلف الخطط و الاستراتيجيات

Mohamed Morsy
03-16-2015, 01:29
اعتقد انك مررت بظاهم خطوة وهي مشاهدة الفيديوهات التعليمية يجب عليك مشاهدتها مرة اخري لتاكيد معلوماتك
ثم تفتح حـساب ديمو و تجرب المخاطرة بنفسمك وتحدد الاستراتيجيات اللتي ستعمل عليها
تحياتي ...

maninou street
03-16-2015, 01:34
ما هو الفوركس
كلمة "فوركس" تعني باختصار سوق العملات الأجنبية أو البورصة العالمية للنقود الأجنبية و تتم المضاربة عن طريق شراء و بيع العملات الأساسية التي تحوز علي الحصة الأساسية من العمليات في سوق الفوركس وهي الدولار الأمريكي(usd) (العملة الأساسية) واليورو(eur ) والجنيه الإسترليني(gbp) والفرنك السويسري(chf ) والين الياباني(jpy).
و يتم شراء و بيع تلك العملات بالدولار الأمريكي أو العملات الأخرى فيما بينها مما يعرف بازواج العملات و ذلك في مقابل الدولار الأمريكي او أي عملة مقابل عملة أخرى في القيمة. و تعتبر المضاربة في العملات أربح تجارة في البورصات، وأكثرها مخاطرة أيضًا، بسبب التقلبات السريعة التي تقوم العملات بها من الاتجاه الصاعد الي الاتجاه الهابط او بالعكس. بالاضافة الي العملات توجد أنواع أخرى من البورصات هي: بورصات الذهب و الفضة، بورصة البترول، الأسهم و السندات ، المحصولات الزراعية و الطاقة. أما بورصات العملات فتتميز بالمؤشرات المختلفة و التحليل الفني و التحليل الاخباري و سرعة الحصول علي الأرباح .

خيرالدين مهدي
03-16-2015, 01:54
هنالك الكثير من الاستراتجيت اخي الكريم اتبعا
هاذا لكي تبسط عليك الامور
السلام عليكم
.................................................. ...........................................

---------- Post added at 11:54 PM ---------- Previous post was at 11:53 PM ----------

السلام عليكم
انا عضو جديد و ليس لي اي تجربة في الفوركس و قد تعرفت عليها عن طريق فيديوهات الانترنت التي وجهتني الى هذا المنتدى الجميل لكن لا اعرف ما هي الخطوة الموالية للدخول الى سوق العملة
ارجو الافادة لهاذا الشخص
السلام عليكم .................................................. .................................................. ......................

soad labib sadek
03-16-2015, 02:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز بالنسبة للجانب العملي فادعوك الي زيارة القسم التعليمي بالمنتدي و قطف ما يحلو لك من بستان المعلومات و تخير افضل المواضيع و ابدا بالمواضيع المثبتة و انشاءالله ستجد الخير كله

تحياتي

louey
03-16-2015, 02:14
تقوم بفتح حساب ديمو وتحمل منصة و تبداء التدرب والتعلم من القسم التعليمي في نفس الوقت و عندما تضن انه لديك خبر لافي تفتح حساب حقيقي و تربطه بالمنتدى لكي يصلك عليه البنص الذي تربحه من المنتدى

مامون سباعنة
03-16-2015, 03:53
بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة وبعد ::::
أشكرك اخي الفاضل على انضماامك معناا ... انصحك اخي بحضوور حلقاات تعليمية من اليووتيووب
أتمنى لك ولجميع أفراد المنتدى بالتوفيق
تقبل مرووري اخي

ayman nasr
03-16-2015, 04:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم عليك بالاتجاة
الى القسم التعليمى ومشاهدت الفيديوهات وهتستفيد
وهيوجد كل مايهم وارجو تقبل مرورى

roty
03-16-2015, 04:46
يجب التعلموالجيد لهذا المجال قبلةالتعمق فيه معرفه اساسياتهعن طريق القسم التعليمى والكتب والفيديوهات والخبره بهءا المجال والبحث والتداول

popa2015
03-18-2015, 01:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

عبدالقادر محمد
03-19-2015, 01:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
الخطوة التالية هي في فتح حساب تجريبي و بداية التداول و معرفة السوق جيدا قبل فتح حساب حقيقي للمتاجرة الفعلية كما ان الحساب التجريبي يمكنك من من تجريب مختلف الخطط و الاستراتيجيات الممكنة

mhaidox
03-19-2015, 01:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم ثم بعد التحيه موضوع رائع

انا اتمنى ان الناس الخبراء هنا يدومنا من خبراتهم فى مجال الفوركس واتمنى التوفيق للجميع

RomanyMoreed
03-21-2015, 16:26
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

شوف حضرتك انت تتوجة الي القسم التعليمي وهناك هتلاقي كل المواضيع المفيدة واللي بتشرح ازاي تتداول

تحياتي

Schams
03-21-2015, 16:26
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الهام المفيد الذي استفدنا منه نحن كمبتدئين و كخبراء من خلال ردود الاخوان
ننتظر مزيدك من المواضيع القيمة
تحياتي و تقبل مروري

brbsh
03-21-2015, 17:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز انصحك بالذهاب اللى القسم التعليمى وهناك هتلاقى اجابه لكل سؤال عند حضرتك والله المستعان

ابرا.مح
03-21-2015, 19:31
السلام عليكم..
نورت المنتدى اخى الكريم..
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله..
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه..
وبالتوفيق لك وللجميع..

meriemmeriem
03-21-2015, 23:53
السلام عليكم
مرحبا بك معنا اخي انصحك ان تتوجه للقسم
التعليمي للمنتدى ستجد هناك مواضيع مفيدة لتعلم
الفوركس يمكنك الاطلاع عليها لانها ستفيدك كثيرا في بدايتك
موفق اخ

samehbird007
03-22-2015, 00:33
تحياتي ,,,,,,

jalal971
03-22-2015, 00:41
السام عليكم و رحمة الله و بركاته
هي ليس خطوة واحدة يا أخي الكريم بل هي خطوات متتالية من بينها
التسجيل في انستافوريكس و ربط حسابك ذلك بالمنتدى لتستفيد بالبونص
دون أن تنسى تفعيل ذلك الحساب بالوثائق المطلوبة و بعدها عليك بالجناح التعليمي بالمنتدى و المتعلق بالمواد التعليمية
فمرحبا بك و بالتوفيق

meriemmeriem
03-22-2015, 13:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أنا بالنسبة لي أنتظر أوقات التدبدب لما يكون السعر في نزول و هبوط
أنتظر الوقت المناسب و أخطف نقاط قليله هذا هو عملي بالتوفيق للجميع

1 million
03-27-2015, 17:31
الخطوة الموالية هي ان تحاول الحصول على البونص من المنتدى عن طريق الرد على المواضيع
في نفس الوقت افتح حساب تجريبي لكي تتعلم كيفية التداول

waelmma
03-29-2015, 09:10
;):)):)) اخى الكريم انت كل اللى مطلوب منك هو جمع بونص من هذا المنتدى من خلال الردود وطبعا بعد ان تكون
قد ربط هذا المنتدى بحسابك فى انستا وسوف تقوم بعد ذلك بتحميل منصة التداول الميتاتريدر وبدء المتاجرة

remas
03-30-2015, 19:08
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح

fadiarab
03-30-2015, 19:20
ستجد في القسم التعليمي كا ما تحتاج اليه واجابات على كل الاستفسارات التي في ذهنك اطمئن فالقسم رائع باتم معنى الكلمة
انا ايضا عضو جديد ووجدت ضالتي هناك

amal.m500
03-30-2015, 20:59
اهلا وسهلا بكـل الاخوة اعضاء منتـدى فوركس العرب الكرام وبعد ، نعم اخي انت في الطريق الصحيح ولن تندم على هذا الاختيار
و حاول ان تفـتح حساب بشركة انيستا فوركس والتعلم من خلال الحساب التجريبي ، شكرا جزيلا اخي على المشاركة و بالتوفيق

...

nabilll
03-30-2015, 22:07
اعتقد ان تجارة الفوركس هي اروع تجارة على الاطلاق لانك ممكن تشتري عملات الكثير من الدول
عن طريق جهاز الكمبيوتر بتاعك فقط كما انه اكبر الاسواق سيولة حتى اكبر من سوق الاسهم كما انه يمكنك من شراء السلع والمعادن والاسهم

Chew9i
03-30-2015, 22:20

اولا اخي انا عضو جديد في المنتدى و قم بي ما عملت انا حاليا اتدرب على التجريبي فقط و لم اعمل على الحقيقي للتو و قم بالبحث في النترنيت ستجد غايتك اخي

و بارك الله فيك_

حسنى صادق
03-30-2015, 22:43
اخى انا ارى انة من الممكن ان تعم الفايدة من خلال التوصل الى الكثير من الامور عبر العلم لالسلم للفهم الكامل لحدودج السوق و التى ن الممكن ان تتم من خلال فهم العمل

basictrack
03-30-2015, 22:47
السلام عليكم
لا جديد في ردي وخاصة أني عضو جديد وسوف أعمل علي الديمو لاكتساب بعض الخبرة عن تداول الفوركس ومشاهده فيديوهات

طريق النجاح
03-30-2015, 23:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح
اعتقد انك تحتاجا لي كورس تدريبي لكي تعرف كيف تتداول في سوق الفوركس....................

imadc4
03-30-2015, 23:07
انصحك بان تكمل مشاهدة الفيديوهات التعليمية وان وجدت في نفسك القدرة لتحمل مخاطر الفوركس والقدرة علي التحكم في
اعصائب ووجدت في نفيك الكفاءة علي ادارة رأس مالك فانصحك ببدأ التجربة في الفوركس

اسلام سمسم
03-31-2015, 01:14
تحياتي وشكرا

chennana
04-05-2015, 23:08
اخي الكريم انت في الطريق الصحيح
عليك الان بفتح حساب تجريبي و التدرب عليه مدة كافية

الاصيل
04-05-2015, 23:16
اهلا بك عضوا جديدا معنا فى المنتدى
يمكنك مشاهدة مزيد من الفديوهات حتى من خارج المنتدى لتعرف كيف تبدأ والى اين تسير
تمنياتى لك بالتوفيق

sara soso
04-05-2015, 23:24
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

katreenaziz
04-05-2015, 23:31
اخى الكريم يوجد شرح بلفيدوا على اليوتيوب من البداية الى الاحتراف اتمنى شوف كورس كامل وبعد كدا طبق الى اتعلمتوا على الحساب التجريبى فترة واتمنى لك التوفيق والنجاح دائما

waelmma
04-06-2015, 10:40
;););) اول خطوة ليك اخى الكريم هو انك تتعرف على مبادىء الفوركس واساسياته من
هذا الكتاب http://www.kutub.info/library/book/2683
وبعدين من هذا الفيديو https://www.youtube.com/watch?v=qm0TwRSJFvI

Warrior Dz
04-09-2015, 00:02
الله اموفق يا اخي انصحك بالاجتهاد و عدم الطمع كبقية الاعضاء
ارجو ان اكون قد افدتك.سلام

modr2015
04-14-2015, 17:46
أهلا وسهلا بكم في مدونتى " الفوركس بعيون بسمة"، من قلب الأردن إلى كل ... عندما يمر أي نوع من الرياضيين المحترفين في حالة من الركود، الأمر الأول الذي ... يجب على متداول فوركس أن يبدأ بشكل مناسب مع موقع فوركس و ليس موقع مستقل. .... أحد أفضل الطرق لتحديد إستراتيجية الخروج المثلى هو الإنتباه إلى مشاعرك عند تجربة إستراتيجيات*.

04-14-2015, 19:14
اصبح كثيرا من الشباب العربى يعمل فى الفوركس
واصبح فرصة كبيرة جدا للحصول على ثروة لكن وللاسف ثيرا من الشباب العربى يعمل فى الفوركس من دون خبرة

mesteraden
04-18-2015, 20:25
يااخي الكريم أهلا وسهلا فيك في منتدى عرب فوركس وانا مثلك حاليا ومازلت اتعلم مجال الفوركس وفي الخطوات الأولى من التعلم وانصحك ان تذهب الى القسم التعليمي ستجد هناك دروس مفيده يناسب المبتدئين في مجال الفوركس وتقبل مروري اخي الكريم

دينا اسلام
04-18-2015, 20:27
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

sniper_2015
04-19-2015, 23:19
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشكر ليكم

Yara1
04-21-2015, 17:14
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته :) :) :) :) :) :)
هناك مؤشرات تساعدك في معرفة ما إذا كان المؤشر أو السهم في اتجاه واضح (ترند) أم لا كما أنها تقيس قوة الترند .... لذلك يجب أن تعرف كيف تفرق بين الاتجاه الواضح وغير الواضح. مؤشر ADX يساعدك على ذلك .. ( إذا كان خط ADX الخط الأسود) صاعدا فهذا يعطيك دلالة أن السهم في اتجاه واضح (ترند) وهنا تستطيع استخدام المتوسطات (moving averages ) لتعطيك فعالية أكبر .. أما إذا كان خط ADX في اتجاه النزول نستنتج أن السهم في حال تذبذب أو تماسك وفي هذه الحالة نستخدم مؤشرات ذبذبات المسارStochastics &RSI حيث إن فعاليتها في حالة التذبذب أكبر. هكذا يعرف المتداول أي المؤشرات يستخدم حسب نموذج السهم أو مؤشر السوق.
و تحياتى للجميع :) :) :) :)

Yara1
04-21-2015, 17:16
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته :) :) :) :) :) :)
هناك مؤشرات تساعدك في معرفة ما إذا كان المؤشر أو السهم في اتجاه واضح (ترند) أم لا كما أنها تقيس قوة الترند .... لذلك يجب أن تعرف كيف تفرق بين الاتجاه الواضح وغير الواضح. مؤشر ADX يساعدك على ذلك .. ( إذا كان خط ADX الخط الأسود) صاعدا فهذا يعطيك دلالة أن السهم في اتجاه واضح (ترند) وهنا تستطيع استخدام المتوسطات (moving averages ) لتعطيك فعالية أكبر .. أما إذا كان خط ADX في اتجاه النزول نستنتج أن السهم في حال تذبذب أو تماسك وفي هذه الحالة نستخدم مؤشرات ذبذبات المسارStochastics &RSI حيث إن فعاليتها في حالة التذبذب أكبر. هكذا يعرف المتداول أي المؤشرات يستخدم حسب نموذج السهم أو مؤشر السوق.
و تحياتى للجميع :) :) :) :)

abdelaziz 10
04-26-2015, 11:22
اي موضوع يا اخي يخص الفوركس لا تبخل على حالك في قرائته وفهم اهم الامور المرادة منه
بالتالي العلوم يا اخي كانت نظرية او تطبيقية فعلا من المهم اننا نتعرف ونتقن فهمها جيدا

faridd
04-26-2015, 13:33
يجب ان تسجل فى موقع مونى بوكر اولا وتسجل الفيزا او بطاقة الائتمان عليه ثم تقوم بتفعليها على الحساب وبعدها يمكنك الايداع من خلالها على موقع انيستا ولكن اولا عليك بمعرفة انها تتعامل مع البلد عندكم اما لا لانى بعد ما عملت الايداع اكتشف انى لاستطيع السحب لانها مغلقه فى مصر

zhar01
04-26-2015, 17:35
للقسمم التعليمي في المنتـدي هنا او البحث عن مواضيع تعليميه في منتديات اخري

محمود مرعى
04-26-2015, 17:54
السلام عليكم
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا استاذى الفاضل وانا هقولك على نصيحة فعلا مهمة جدا وهى ان حضرتك لازم تدخل عندنا
فى المنتدى على القسم التعليمى علشان تقدر انك تتعرف على الفوركس ككل وبعد كده تبدأ تجرب اللى اتعلمته على حساب ديمو
وتشوف النتائج و بعد كده تتاجر على حسابك الفعلى

ShougySalout
04-26-2015, 17:55
يجب ان تسجل فى موقع مونى بوكر اولا وتسجل الفيزا او بطاقة الائتمان عليه ثم تقوم بتفعليها على الحساب وبعدها يمكنك الايداع من خلالها على موقع انيستا ولكن اولا عليك بمعرفة انها تتعامل مع البلد عندكم اما لا لانى بعد ما عملت الايداع اكتشف انى لاستطيع السحب لانها مغلقه فى مصر

elmassy
04-26-2015, 18:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الاعزاء
اخي العزيز شكراً على هذا العنوان الجيد والمفيد التحليل المنطقي ورد فعل هو اساس الربح

lomy
04-26-2015, 19:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين.. بصراحة انا دخلت المنتدى لتعلم الفوركس و لانه المنتدى العربي الوحيد الذي يخول لك التداول و التعلم مجانا عن طريق المشاركة مع باقي اعضاء المنتدى لربح البونص جزاك الله الف خير بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى و شكرا لمنتدى فوركس العرب

نورين
04-30-2015, 16:51
السلام عليكم الخطوات بسيطهباذن الله فيه قسم في المنتد
وتبا تتعلم فيه دروس كثيره مفيده وبلتوفيق ان شاء الله

BABAOU
05-01-2015, 01:09
اهلا وسهلا بكل الاخوة اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام وبعد ، نعم اخي انت في الطريق الصحيح ولن تندم على هذا الاختيار وحاول ان تفتح حساب بشركة انيستا فوركس والتعلم من خلال الحساب التجريبي ، شكرا جزيلا اخي على المشاركة وبالتوفيق

chirikhan
05-03-2015, 23:53
انا ايضا ياا خي ابلارحة فقط انضممت الى المنتدى ولكن لا ارى اي مشاكل في مصادر التعلم
كل الدروس متواجدة وبطرق مختلفة فقط لازمك تحاول تبدا التعلم والتطبيق في المنصة ديمو

big.pharaoh
05-03-2015, 23:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الخطوه الجايه انك تدخل المنتدى التعليمي وتبدأ ان شاء الله تتعلم وكمان تنزل منصة الميتاتريدر واللى تتعلمه تطبقه على الحساب التجريبي

محمد المحضار
05-04-2015, 00:10
_والله الموفق_
تقبل مرورى

hamdochi
05-04-2015, 12:47
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد انه بالنسبة للخطوة التالية اللى عليك تتعلم جيدا الاول وتعرف اساسيات
الفوركس وتتعلم التحليل الفنى ثم تحط ردود فى المنتدى عشان تحصل على البونص اخر الشهر وبعدين تربط حسابك بانستا
وتبتدى تتاجر وتسحب الارباح هذا كل شىء اخى بالتوفيق لك وللجميع

fadiarab
05-04-2015, 23:15
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع انشاءالله ستجد الخير كله

تحياتي

wael33
05-05-2015, 13:22
اخى الفاضل لا اعتقد ان العلاوة الترحيبية تلك تصل 1000 دولار او 100 دولار حتى فهى تقدر بالنسبة المئوية التى لا تزيد 40% من البونص للتداول والارباح على البونص تسحب
تقبل مرورى

Kiing
05-05-2015, 13:24
ممكن لانك انا كعضو جديد اي انه ليس مع اي تجربة لان الفوركس في و قد ممكن ان تعرفت عليها اي عن طريق فيديوهات تم الانترنت مع هذا المنتدى الرائع في دخوله

chirikhan
05-07-2015, 00:45
لا تقلق يا اخي كل العلوم متواجدة في المنتدى وممكن اي دورة تعليمية تكفيك للتعلم للساسيات
من جهة اخرى هناك الكثير من الخبراء في المجال ممكن يمكن ان يجيبوك على اي سؤال

forexaly5
05-07-2015, 00:54
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الفاظ أهلا وسهلا بكم أنصحك كل متداول مبتدأ أن يدخل إلى قسم المتداول المبتدأ لكي يتعلم التداول بشكل صحيح

adnan1969
05-07-2015, 01:22
اهلا وسهلا بيك في هذا المنتدى واكيد راح تستافد منه كثير لان هو تعليمي بدرجه الاوله وفي مواضيع مهمه ممكن تطلع عليها بتوفيق

m.kh
05-07-2015, 13:38
انتا تزور القسم التعليمي وتقرأ الفكرة العامة للفوركس وتحمل كتب الفوركس للمبتدئين وتحمل فيديوهات تعليمية بتشرح الفوركس والاستراتيجيات المختلفة فيه وتحمل شروحات مختلفة لمنصات التداول وخاصة منصة ميتاتريدر وكيفية التعامل باحترافية معهم وبعد كده تحدد هدفك في الفوركس والتداول وتبدأ بعمل الحساب الديمو وتتعامل معاه كأنه الحقيقي وأخيراً فتح الحساب الحقيقي وربنا يكرمك ويوفقك ان شاء الله

alaa ali
05-07-2015, 13:43
هلا بكم
انصحك اخى الكريم بمداولة التعلم والمشاركة فى المنتدى بشكل فعال وايجابى لتحقيق الاستفادة
شكرا

بودى21
05-09-2015, 02:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
ادنى مبلغ يمكن أن تبدأ التداول به هو 1 دولار
اما الخوف من الخسارة فحلل او استفد من خبرات الاخرين وتوكل على الله
بالتوفيق لك
ت حياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام

REDA FOREX
05-09-2015, 07:57
اخي الكريم الفوركس سهل لمن سهل الله عليه لا تعقد الامور على نفسك
عليك فقط ان تتاجر باريحية
السلام عليكم

aminalamor
05-09-2015, 11:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل مشكور على هذا الاستفسار انا ارحب بك في هذا المنتدى الرائع ولكن انصحك اولا قبل الدخولالى السوق ان تحاول القراءة والتعلم حتى تكون لك الخبرة وان تقوم بجمع اكبر عدد ممكن من البونص للمتاجرة به
بالتوفيق للجميع

BASAM IBRAHEM
05-27-2015, 07:09
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

babyzee
05-27-2015, 10:03
انصحك اخي الكريم بزيارة القسم التعليمي ومشاهدة الفيديوهات على اليوتوب وعدة مواقع اخرى وان شاء الله سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه وبالتوفيق ان شاء الله

محمد ادم
05-27-2015, 10:14
لا تقلق يا اخي كل العلوم متواجدة في المنتدى
وممكن اي دورة تعليمية تكفيك للتعلم للساسيات
من جهة اخرى هناك الكثير من الخبراء في
المجال ممكن يمكن ان يجيبوك على اي سؤال
تقبل مرورى.........

engaym
05-27-2015, 10:17
السلام عليكم اخى اهلا بيك فى المنتدى الافادة الوحيدة لك هى ان تتعلم جيدا وتتعرف على الفوركس بكل ما فية من ادوات
تستخدمها فى فتح الصفقات وتحاول ان تستقر على طريقة لك يمكن ان تداول بة فى الفوركس وبالتوفيق لك

noraa
05-27-2015, 12:40
كلامك من ذهب يا اخى وفى الصميم فعلا لازم نببص على الفوركس على انه استثمار وليس لعبه مقامرة
نكسب فيها او نخسر شكرا اخى على النصيحه الغاليه اتمنى المبتدائين يقرائو الموضوع بعنايه

noor eldyen
05-27-2015, 14:08
تحياتي ,,,,,,,

ASMAA TAHA
05-27-2015, 18:23
الفوركس هى عبارة عن مجال جميل جدا وممتع جدا وسوف تحبه كثيرا وتحب ان تعمل به ولكن عليك الدراسة بجد وبكل جهدك وان تتعب لكى تستطيع ان تنول الربح وتعلم من على هذا المنتدى الرائع سوف يمدك بكل المعلومات

احمد سعيد على
05-27-2015, 20:23
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

ilyes chaieb
05-27-2015, 20:29
عليك اخى بالتوجه للقسم التعليمي و الاطلاع على جميع الدروس الموجودة هناك و ابدء بالتهلو و لو واجهت صعوبة في فهم شيئ ما اطرح فيه استفسار و ان شاء الله نجيبك عليه

العراقي
06-13-2015, 15:10
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع انشاءالله ستجد الخير كله

MOHAMED in forex
06-14-2015, 01:05

alaa ali
06-14-2015, 01:21
اهلا بكم
من المهم ان يكون عندك استراتيجية مجربة على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى الارباح
بالتوفيق

a7med sniper
06-14-2015, 01:22
والله اخى الكريم كلنا اتعلمنا من خلال النت هو الموضوع

محتاج ان يكون هناك اصرارا وجهد فى التعلم زى اى ماجل والله المستعان

superkenan
06-14-2015, 02:06
اخي الكريم اولا عليك اكتساب الخبرة قبل دخول سوق التداول ويوجد في البوستات والتعليقات نقاش مفيد جدا يفيدك في فهم كل معلومة وكل خطة وأيجابياتها وسلبياتها
اتمنى لك التوفيق

aminooos
06-14-2015, 02:37
للقسمم التعليمي في المنتــــــــــــدي هنا او البحث عن مواضيع تعليميه في منتديات اخري القسم التعليمي انصحك تروح للقسم نورت المنتدى اخى الكريم اخي الفاضل انصحك بالذهاب الى القسم التعليمي هنا في المنتدى و تتعلم و ستجد فيه كل ما يتعلق بالفوركس و اتمنى لك التوفيق

شبه منحرف
06-14-2015, 02:41
الفوركس هو عمل ممتاز بالنسبه للتاجر الذى سوف يقرر انه مشروع وليس مجرد لعبه الفوركس هو بورصه معترف بها عالميا ولكن نحن العرب دائما نشكك فى الفوركس لماذا لاننا جهلاء

ayoub321
06-14-2015, 03:05
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

MOHAMED in forex
06-14-2015, 12:07
تحياتي ,,,,,,,

motawakkildima
06-14-2015, 12:19
ان خطوة سهلة ماعليك الا ان تكون تملك احد الاشياء المهمة قبل خوض غمار الفوركس اولا ان تملك البطاقة الهوية
والفاتورة مثل فاتورة الهاتف او اي وثيقة تثبت العنوان لانه في حال فتحت حساب وربطته بالمنتدى ولا تملك وسائل التفعيل فانت تتعب نفسك لان السحب الارباح لايكون الا من خلال تفعيل الحساب في الشركة

Kiing
06-23-2015, 19:10
ممكن مع اي من الخطوة التالية تم منه مع اي فتح حساب تجريبي معه من بداية التداول تم متلا مع معرفة السوق جيدا قبل فتح حساب حقيقي للمتاجرة الفعلية كما ان ممكن معه من الحساب التجريبي

mechanical
06-25-2015, 00:54
السلام عليكم .....انت ممكن تدخل علي المنتدي التعليمي وان شاء الله هتلاقي اللي انت عايزو وتتعلم كتير
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

westside11
06-25-2015, 01:24
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع والشرح التساؤل المعلومة القيمة الرائع و المميز هذه النصائح و التوجيهات الهامة ح حساب تجريبي و بداية التداول و معرفة السوق جيدا قبل فتح حساب حقيقي للمتاجرة الفعلية

OSAMA AMER
06-25-2015, 01:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب اخى قبل ان تفكر فى الدخول الى التداول على العملات الاجنبية عليك اولا ان تتعلم جيدا وان تعرف المزيد عن هذا السوق

toujani95
06-25-2015, 01:59
عفو اخي لا املك من العلم ما يكفي للإجابة على تساؤلك
بحكم اني مبتدء مثلك

OSAMA AMER
06-25-2015, 21:31
مرحبا بك اخى الكريم وكل الاخوة الكرام فى منتدى فوركس العرب حظ سعيد للجميع مرحبا بك اخى الكريم وبكل الاعضاء الجدد فى المنتدى عليك فى البداية ان تقوم بقراءة الكتب التى تتعلق بالفوركس فى القسم التعليمى

hager omar
06-26-2015, 00:32
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

بص يااخي الكريم انت قبل ما تبدا في الدخول الي سوق العملة فانا انصحك بزيارة القسم التعليمي ستتعلم منه كثيرا

تقبل مروري

mohamed12345
06-26-2015, 03:19
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد مرحبا اخي الكريم يمكنك مراجعة القسم
التعليمي للمنتدى بالتوفيق لك تقبل مروري

one god
06-27-2015, 00:00
لازم فعلا تعرف ان السوق الفوركسي كله عراقيل وصعوبات ولازمك تتسلح بالعلم طبعا
انما من جهة اخرى الخطورة ولو انها موجودة الا انك ممكن تتحكم في درجتها اكيد

westside11
06-27-2015, 00:25
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي...
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الغالي على هذا الموضوع مميزات هذا السوق كثيرة و كثيرة جدا و الفضل الاكبر يعود للانترنات

csebai11
06-27-2015, 02:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
مرحبا بك اخي الكريم معنى في المنتدى الكثير من الدورات التعليية في المنتدى يمكنك الاستفادة منها

toujani95
06-27-2015, 03:55
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله و بركات
مرحبا بك في المنتدى اخي الان عليك بجمع البونص و قم بتفعيل حساب تجريبي

---------- Post added at 12:55 AM ---------- Previous post was at 12:27 AM ----------

مشكور اخي الغالي العزيز الكريم على هذا الموضوع
مرحبا بك معنى في المنتدى و في سوق الفوركس الخطوة هي جمع البونص

snnaky
07-26-2015, 21:06
اهلا بيك اخى الكريم
الفوركس لايحتاج كلام بل يحتاج الى مجهود وسلوك اكثر وبالتالى يكون النجاح لمن هو اكثر جدية وصبرا واحتراما لهذا السوق
حضرتك بكل بساطة تتعلم الفوركس من خلال القسم التعليمى ثم التجربة فى كل ما تتعلمة على الديمو التجريبى وان شاء الله نشوفك محترف كبير للفوركس ونتعلم منك

roony
07-26-2015, 21:14
يلزم عليك أن تتعلم أكثر و أكثر
و أن تجمع البونص حتى تكون رأس مال جيد ثم تتمرن على التجريبي
حتى تكتسب الخبرة اللازمة
لتتداول بها على الحساب الحقيقي

enganas
07-26-2015, 21:16
تحياتي ,,,,,,,

smartvision
07-27-2015, 15:13
السلام عليكم ورحمه الله .. اولا عليك بالاتجاه الى القسم التعليمى فيه مواضيع جامدة هناك بتشرح يعنى ايه فوركس وازاى تقدر تتداول على المنصة وازاى تقدر تستخدم الاستراتيجيات ولو لسه مربطش حسابك فى المنتدى اتجه لمنتدى الدعم فيه شروحات مثبته اللى هوة ثانى قسم فى المنتدى

عاشق الفوركس
08-05-2015, 13:51
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
عليك بتعلم طرق المتاجرة اولا الى ان تحقق ارابح على ىالديمو ثم تنتقل الى الحقيقي بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

mostfahlm
08-05-2015, 14:35
بالطبع الخطورة أخي هي الخسارة بشكل عام
لذلك لاينجو من هذه الخسارة الى قلة من احترفوا سباحة بحر الفوركس لذلك أولا تعلم الفوركس ثم بعدها تداول

aboubakr el ayach
08-05-2015, 14:41
وعليكم السلام ورحمته وبركاته. أولا أخي نحن نرحب بك ونتمنى لك حظا موفقا ووزقا موسعا، ثانيا بخصوص سؤالك فحاول أولا معرفة حالتك الشكلية من حيث تفعيل الحسابات وضبطها وربطها وكل هذا ستجده في المنتدى فقط قم بالبحث عن الكلمات الدلالية، وبعدها حاول أن تتعلم بعض مبادئ الفوركس قبل أن تفتح حسابا تجريبيا جديدا.

akram mohamed obaid
08-05-2015, 15:46
اخي الكريم عليك بالدخول الى المواقع التعليميه الموجوده في اقسام المنتدى حيث يوجد فيها الكثير من الدروس لكي تفهم الفوركس وتستطيع التداول بسوق الفوركس تقبل مروري

sofien34
08-05-2015, 17:51
انصحك بان تكمل مشاهدة الفيديوهات التعليمية وان وجدت في نفسك القدرة لتحمل مخاطر الفوركس
والقدرة علي التحكم في اعصائب ووجدت في نفيك الكفاءة علي ادارة رأس مالك فانصحك
ببدأ التجربة في الفوركس

forexdzd
08-05-2015, 18:03
السلام عليكم و رحمة الله تعالى شكرا اخي علي هدا الموضوع حول الفوركس واتمني لك مزيد من النجاح تحياتى اخى
بارك الله فيك

Ayache
08-05-2015, 18:10
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الخطوة التالية هي التوجه للقسم التعليمي أو اليوتيوب أو البحث في محركات البحث
و أيضا وضع ردود هنا بكسب البونص و لا تنسى إختيار شركة الوساطة ( إنستا )

forexae
08-05-2015, 18:13
اولا عليك بالاتجاه الى القسم التعليمى فيه مواضيع جامدة هناك بتشرح يعنى ايه فوركس وازاى تقدر تتداول على المنصة وازاى تقدر تستخدم الاستراتيجيات ولو لسه مربطش حسابك فى المنتدى اتجه لمنتدى الدعم فيه شروحات مثبته اللى هوة ثانى قسم فى المنتدى

haffoudinho
08-05-2015, 18:27
بسم الله الرحمن الرحيم بداية ارجو شكر كل اعضاء المنتدى الساهرين على ايصال اكبر كم من المعلومات في مجال الفوريكس . انا عضو جديد بالمنتدى و مبتدء في الفوريكس و اتمنى ان اصل لمبتغاى معكم انشاء الله من خلال ما تقدموه من مساعدات.شكرا لكم علو مجهودكم.بالتوفيق انشاءالله

moshiir_goori
08-05-2015, 19:19
انصحك بالقسم التعليمي فقط في هذا المنتدى .. ولا تشتت نفسك في الكقير من المواقع بل ركز هنا فقط
الكثير من المعلومات المغلوطة في المنتديات والمواقع الصغيرة الاخرى فلا تذهب بعيدا وابق في منتدانا

pepobm
08-06-2015, 01:31
اخى العضو الفاضل انا انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى او البحث فى اليوتيوب وستجد فيديوهات وكتب تعليمية مفيدة كتيره
التوفيق من عند الله

Forex Story
08-13-2015, 05:35
الخطوة الأولى عمل عضوية فى شركة انيستا وربطه بعضويتك فى المنتدى
نزل المنصة اعمل حساب تجريبى شاهد فيديوهات وطبق فى التجريبى

andro2015
08-30-2015, 00:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم بعد ما تتعلم الفوركس ادخل فى المنتدى
واختار اى قسم واعمل ردود كتير بس تكون من ابداعك وهادفة بعد ما تعمل بونص حوالى 100 دولار مثلا ابدء المتاجرة

Heba17
08-30-2015, 15:38
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
الخطوة الثانية هيا الديموووووووووووو تاحر واتعلم ولاحظ ودون علية وسترى خيرا كثيرا اللة يعطيك

yasseresk
08-30-2015, 15:40
أخى الفاضل
انصحك بالذهاب الى القسم التعليمي هنا في المنتدى الجميل وتحاول أن تتعلم كل مافيه و ستجد فيه ان شاء الله كل ماكل ما تريد
و تقبل تحيتى لك

ridhamadrid
08-30-2015, 15:51
ينكنك اخي ان تتوجه للقسم التعليمي فهناك عديد المواضيع المتعلقة بالفوركي. و ستجد الاخوة هناك سيساعدونك في الفهم

nizar hidouri
08-30-2015, 16:22
لنقل المراحل الرئسية
افتح حساب حقيقي اربطه بالمنتدى
افتح حساب تجريبي ابدا في التعلم
و اجمع الابونص يعني راس المال

andro2016
09-23-2015, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى افتح حساب تجريبى الاول واختار راس مال مثل الذى
تبدء بة فى الحساب الحقيقى واذا نجحت وحققت ارباح ابدء بالحساب الحقيقى تحياتى لك اخى

akram mohamed obaid
09-28-2015, 08:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم اهلا وسهلا بك في هذا السوق الكبير عليك بالدخول الى المواقع التعليميه الموجوده في اقسام المنتدى فيها الكثير من الامور التي تفيدك كثيرا عن كيفيه دخول الصفقات وتحقيق اارباح
تقبل مروري

samir33
09-30-2015, 19:34
الكثير من الاخوة المبتدئين يجدون صعوبة في بدأ التداول على الحسابات و لهدا
يعني رغم قدم الموضوع الا انه ممكن يتكرر مع الكثير و احسن وسيلة للبدأ هي بحساب تجريبي

الخليل
09-30-2015, 22:25
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال.....

asxqwzdc2
10-06-2015, 13:03
هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة مثلا 10 نقاط أو 50 نقطة ربح ، على أية حال

---------- Post added at 11:03 AM ---------- Previous post was at 11:02 AM ----------

اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيدبشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون الجدد أفضل . فينصح منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع

hellelali2
10-06-2015, 13:05
اعتقد ان تجارة الفوركس هي اروع تجارة على الاطلاق لانك ممكن تشتري عملات الكثير من الدول
عن طريق جهاز الكمبيوتر بتاعك فقط كما انه اكبر الاسواق سيولة حتى اكبر من سوق الاسهم كما انه يمكنك من شراء السلع والمعادن والاسهم:woo:

akram mohamed obaid
10-06-2015, 13:23
اخواني اخواتي شركه انستا فوركس شركه نصابه نصابه سلبت حقوقي والمنتدى هذا هو مضيعه للوقت والله العظيم شركه انستا فوركس نصابه نصابه
حسبي الله ونعم الوكيل

ashref96
10-06-2015, 13:27
انا زميلك كذلك جديد هنا ولا اعرف بالضبط كيف احل مشاكل البونص او غيره او طريقة التداول
نتعلم الآن بعد كم يوم نستطيع العمل على الفوركس بمهارة ان شاء الله
مع الشكر
#Ashref96

ranimdammar
10-21-2015, 07:53
مرحبا بك معنا في هذاالمنتدى الغالي...
السوق صعب وهو مجال تجاري كبير ولابد لك من التدريب على التجارة فيه قبل حوض التداول الحقيقي وقد يتطلب منك اخذ وقت من اوقات
ربما ذالك الى شهور كي تتضح عندك الصورة

osama147
10-21-2015, 09:26
تحيـــــة طـــــــيـــبة لــــك ولــــجــميع الاخــــوة فى منتـــــدي فـــوكس عـــــرب وبــــعد
اخي ممكن ان تجد كتب لتعليم الفوركس ولتعليم التجارة وبرنامج التداول عن طريقة الربح من الفوركس وطريقة التداول
فى سوق الفوركس وماهي المخاطرة وكام يجب ان يجكن لديك راس مال والمخاطرة جميع هذة الامور تجدها فى الكتب
ربنــــا يـــرزق كــــل عبـــــاة رزق حـــــلال وتقــــبل مـــشاركـــتي..

med1985
10-25-2015, 01:39

mido_01
10-25-2015, 02:33
لن تتدخل الشركة طالما أن لديك في الهامش المتاح ما يغطي فرق السعر الحالي عن المبلغ الذي تطالبك به الشركة , وسيكون من حقك ان تأمر الشركة بأن تبيع أو تشتري بالسعر الذي تختاره . وعندما يصبح إنهاء الصفقة بالسعر الحالي لن يمكن تعويضة بما لديك من هامش متاح سيأتيك نداء الهامش وستطالبك الشركة بإنهاء الصفقة بنفسك أو بإضافة مزيد من المال لحسابك حتى يكون من الممكن خصمها في حالة زاد فارق السعر الحالي عن السعر الذي تطالبك به الشركة .

marem20007
10-25-2015, 03:28
بما انك عضو جديد اذا لابد من ان تكون جدير بالقرار الي انت اتخذتة وتروح الي قسم التعليم او الكتب وتتعلم كل شيء من الفوركس

malak558
10-25-2015, 04:35
انت حاليا فى منتدى كله متخصص فى الفوركس
تقدر تبدء من القسم التعليمى وتطلع على مواضيعه وهتلاقى كورس كامل للتعليم ممكن تبدء فيه

dhmo
10-25-2015, 16:12
انت حاليا فى منتدى كله متخصص فى الفوركس
تقدر تبدء من القسم التعليمى وتطلع على مواضيعه وهتلاقى كورس كامل للتعليم ممكن تبدء فيه

طبعا ده اساسي لان يجب على كل متاجر انه يعرف اهم المصطلحات الي فعلا هتساعده انه يواصل في المجال ده وطبعا ده بيكون محتاج وقت وجهد وتعلم علشان يقدر
المتاجر يستوعب ويحفظهم جيدا

mody555
10-25-2015, 16:16
على سبيل المثال، عند النظر الى تجارات اليورو/دولار خلال العام، نجد أن عملاءنا كانوا يقفلون تجارات اليورو/دولار الخاسرة مع خسائر بمقدار 127 نقطة. على أساس نسبي، يناهز ذلك حوالى ضعفي متوسّط المكاسب البالغ 65 نقطة.

sharshabil
10-25-2015, 16:20
الخطوة الموالية ان كنت تريد الكسب و جمع راس مال هو انك تعمل ردود
و في نفس الوقت تتعغلم و لا زم حتى تحصل على البونص انك تتسجل في انسيتا و تربط حسابك
لاتفاصيل زر قسم الساعدة

one k
01-09-2016, 13:32
السلام عليكم ... من المهم ان يكون التعامل مع التداول الحقيقة كويس وكمان التعامل مع المنتدي التعليمي علي محمل الجد لان التعليم
هو الاساس في التداول
بالتوفيق ان شاء الله

شبه منحرف
01-09-2016, 13:36
اهلا بك اخى الكريم عضوا جديدا فى منتدانا الغالى وسوق الفوركس وانصحك بالتعلم الجيد وان تبنى استراتيجيه معينه لك وتلتزم بها مهما كانت الظروف لان النجاح فى الفوركس ياتى من الالتزام وعدم الطمع ايضا وبالتوفيق

latraaa
01-09-2016, 14:54
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح الدي تقدمت به، و أقول لك أن المنتدى فيه الكثير من المواضيع القيمة و التي بإمكانها أن تقدم لك الحل و التفصيل القيم و كل ما عليك عمله هو البحث و فقط، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

dhmo
01-09-2016, 15:19
اهلا بك اخى الكريم عضوا جديدا فى منتدانا الغالى وسوق الفوركس وانصحك بالتعلم الجيد وان تبنى استراتيجيه معينه لك وتلتزم بها مهما كانت الظروف لان النجاح فى الفوركس ياتى من الالتزام وعدم الطمع ايضا وبالتوفيق

والتجارب ايضا لان طبعا اخي لازم المتاجر يجرب الاستراتيجيات بقوه علشان يقدر يتعلم منها ويفهم كويس وكده وده هيحتاج منه وقت وجهد ومتابعه كمان وده الي بيحصل دايما
عند تجربه اي استراتيجيه

Bassem Hassani
01-09-2016, 15:55
الخطوة القادمة هى تعلم السوق فانت لام يمكن ان تحقق ربح فى السوق بدون ان تتعلم على الاقل اساسيات السوق ودا علشان تقدر تحط لنفسك طريقة تمشى عليه ومش معقول انك تفتح صفقة فى سوق كبيرة زى الفوركس كدا ودا بالحظ علشان تحقق اى ربح اكيد الموضوع مش سهل كدا فلازم تبدا من دلوقت تحط لنفسك طريق علشان تتعلم من خلاله السوق وتحقق اعلى ربح.

islamhd
01-09-2016, 16:42

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

zizo199
03-23-2016, 17:53
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

Mohamed Mounir Mahmoud
03-23-2016, 17:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتــه اخى الكريــم.......
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيــق.......
جزاك الله كل خير و تقبل مروري :) :) :)

messaoud43
03-26-2016, 13:26
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

ملاك الروح
03-29-2016, 18:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم بعد حصولك على البونص يتم تحويله الى حسابك ف المنصة الخطوة الموالية هي ان تتاجر وتكسب لكي تسحب لارباح لذلك يجب عليك التعلم على المنصة وفتح حساب تجريبي وفحص الاسراتيجية وادارة راس المال
اتمنى لك التوفيق

asmaa mahmod
03-29-2016, 19:19
البونص بيتم تحويله لحسابك فى انستاا كل اول شهر جديد حاول تكمل التعليم فى الحساب التجريبى اولا وماتستعجلش وهتلاقى فى القسم التعلمى هنا فى المنتدى مواضيع مثبته هامه اوى

aminetns
03-29-2016, 21:05
اهلا بك اخي الكريم في المنتدى عليك ان تدرس الشروحات في القسم التعليكممي شكرا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

joker7diaa
03-29-2016, 21:07
لمن لا يعرف الكثير في هذا المجال اتمنى عدم الاستعجال والبدئ على حساب حقيقي لان الخسارة سهلة في المجال
فالافضل البدأ على حساب ديمو وامتلاك الخبرة قبل كل شيء وقبل البدئ على حساب حقيقي

ebn masr
04-23-2016, 07:24
باختصار اخى الكريم علشان تقدر تفهم بالظبط الحاصل عليك انك بعد ماتشارك ف المنتدى وتجمع قدرا من البونص عليك اخى الكريم بالتداول

algoddam
04-23-2016, 08:06
لا بد من خطوات ان تتخضها قبل خوض اي تداول من دون معرفة من بين هذه النقاط ان تتعلم جيدا
على الحساب التجريبي ثم بعد ذلك ان لا تقتح اي صفقة حتى تحدد نقطة وقف الخسارة ونقطة جني الارباح والخسارة لا تزيد عن 5 في االمائة

HaMaDa99
04-23-2016, 08:08
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

snapping
04-23-2016, 09:04
اخي الفاضل انصحك بالذهاب الى القسم التعليمي هنا في المنتدى و تتعلم و ستجد فيه كل ما يتعلق بالفوركس و اتمنى لك التوفيق

omar111
04-23-2016, 09:05
اذهب للقسم التعليمي وسوف تستفيد,وان شاء الله بكرة انت بنفسك تنزل لنا استراتيجات ونتعلم منك,بالتوفيق لك,اخوك عمر

mohamed ahmed mohamed 1
04-24-2016, 16:14
إذا كنت متداول جديد فلا تخاطر بضياع أموالك عن طريق بدء التجارة بشكل سريع, لأنك في اغلب الأحوال سوف تخسر هذه الأموال. لذا فانه يتعين عليك ان تبدأ بالتدريب من خلال احد الحسابات التجريبية بل ويجب ان تقضي شهور ولو قليلة في هذا الأمر أو علي الأقل إذا كنت حريصا علي البدء بشكل أسرع فان فترة التدريب هذه يجب الا تقل عن عدة أسابيع

عبد الرحيم رافا
04-24-2016, 16:55
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
امسينا و امسى الملك لله .لا إله إلا الله . مرحبا بك في بيتك الثاني و ماساء الخيرات للجميع
اخي اول شيئ يمكنك القيام به هو عمل حسابو ديمو وتعلم الفني

رومانى
04-24-2016, 17:16
اعتقد يا اخى الفاضل انك امامك خطوات كثيرة اولها التركيز فى المنتدى حتى تتعلم
الفوركس وتجميع كثير من البونص لكى تستطيع التداول فى شركة انيستا
وكذلك عليك الاستفادة وتكوين خبرة لديك وبالتوفيق

---------- Post added at 02:07 PM ---------- Previous post was at 02:02 PM ----------

---------- Post added at 02:16 PM ---------- Previous post was at 02:07 PM ----------

doaa sary
04-24-2016, 17:44
اهلا بيك بالمنتدى اخى الكريم
اول خطوة تعمل بونص 250دولار
تانى خطوة اقرا كتب وشوف فيديوهات واتدرب
بالتوفيق ليك وللجمييع

latraaa
04-24-2016, 21:09
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و على اية حال أولا مرحبا بك في المنتدى وإن شاء الله سوف تتعلمين كل شيء عن الوفكس في المنتدى، أنصحك بالعمل على التعلم أكثر و أكثر لكي تصلي إلى مرحلة الإتقان

احمد عبد الباسط
05-18-2016, 23:08
بسم الله الرحمن الرحيم
انصحك اخى الكريم اولا بتعلم التداول
افتح حساب ديمو تعلم علية التداول
ثم ادرس بعض الكتب التى تتكلم عن الفوركس وعن التحليل الفنى
بالتوفيق اخى

dhmo
05-19-2016, 15:55
بسم الله الرحمن الرحيم
انصحك اخى الكريم اولا بتعلم التداول
افتح حساب ديمو تعلم علية التداول
ثم ادرس بعض الكتب التى تتكلم عن الفوركس وعن التحليل الفنى
بالتوفيق اخى

لابد من المشاهده و التدريب والتعلم هنا هو السر في حصول المتاجر على خبره جيده يقدر بها يعمل الارباح الي بيحلم بيها ويكون افضل بكتير بعد
كده في المستقبل وده افضل

esraa33
05-19-2016, 18:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... الى كل عضو جديد فى الفوركس
اهلا يك وعليك فى الاول انك تتعلم كويس جدا وتاخد خبره كويسه الى حد ما ولا
يجب ابدا انك تتعجل لدخول السوق عليك ان تصبر حتى تكون قار على المتاجره بشكل جيد قبل
كل شئ

harimeche
05-19-2016, 19:18
الســـــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إبدإ بالقسم التعليمي يا صديقي

وحاول ان تتعلم التحليل الفني وخد راحتك

في التعلم ولا تحاول إختصار الوقت

مع التحية وبالتوفيق

hamada alex
05-19-2016, 20:58
وبالتوفيق لك وللجميع

raouf41
05-19-2016, 21:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريمالفوركس بحر كبير وواسع عليك بالتعلم قبل الدخول الى هذا العالم لانه صعب

mustaphakermad
05-19-2016, 21:10
السلام عليكم اخي لكريم ..............
بارك الله فيك علي هذا الشرح الرائع ..........
جزاك الله الف خير وسلام ..............
انه شرح رائع بارك الله فيك.........
أتمني لجميع النظر فيه بجدية وجزاك الله الف خير وسلام....

مبتدئ و لكن...
05-19-2016, 21:16
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
من خلال الموضوع الهام و من خلال الردود المهمة ايضا
لذ انتظر المزيد من المواضيع المفيد
تحياتي لك و تقبل مروري

nonam
06-21-2016, 16:53
السلام عليكم .... من المهم ان يكون التداول في الحساب الحقيقي من اهم الادوات الل يمن الممكن ان تتعامل معاه وكمان الحساب التجريبي مهم جدا التعامل معاه لان الحساب الحقيقي من المهم ان يكون التعامل معاه الافضل
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

kaka25
06-22-2016, 03:33

kaka16
06-22-2016, 13:37
تحياتي ,,,,,,,

ramzi77
06-22-2016, 15:54

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

aslan02
06-22-2016, 16:45
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحيه أخي الفاااضل
أشكرك كثيررا على الموضوع الاكثر من رااائع
واتمني للجميع الاستفااده منه والعمل به
تحياتي لك بالتوفيق أخي الكريم
تقبل مروري

medo2000
06-22-2016, 17:27
>>>>>>>>>>>>الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
بـارك الله فيـك اخـى الكـريـم حقـا مـوضـوع رائـع ومـفيد جـدا ويـسـتحـق التـقـييـم والمـشاركـة
اتمنى ان تستمر فى تقديم كل ماهـو جديد فى هـذا المجال
تـقبل مـرورى اخى ولك خـالص التـقدير والاحـتـرام والسـلام عليكـم <<<<<<<<<<<<<409

---------- Post added at 02:27 PM ---------- Previous post was at 02:06 PM ----------

>>>>>>>>>>>>الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
بـارك الله فيـك اخـى الكـريـم حقـا مـوضـوع رائـع ومـفيد جـدا ويـسـتحـق التـقـييـم والمـشاركـة
اتمنى ان تستمر فى تقديم كل ماهـو جديد فى هـذا المجال
تـقبل مـرورى اخى ولك خـالص التـقدير والاحـتـرام والسـلام عليكـم <<<<<<<<<<<<<440

bodamj
06-22-2016, 17:45
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم عليكاولا بتجميع البونص من المنتدى وعمل
حساب فى انستا وقم بتفعيله ثم ابدء فى انك تشوف دروس فى الفوركس وتعليمه
وبعد كدا ابدء التداول

medizem
06-22-2016, 18:56
الخطوة التالية هي في فتح حساب تجريبي و بداية التداول و معرفة السوق جيدا قبل فتح حساب حقيقي للمتاجرة الفعلية ...
كما ان الحساب التجريبي يمكنك من من تجريب مختلف الخطط و الاستراتيجيات الممكنة :)

iheb777
06-22-2016, 18:57
مشكور اخى على المعلومة واتمنا ان تكون دو فائدة على المنتدى
وكدالك اتمنا من الاخوى ان يضعو الامور التى قيها الفائدة على المتداول فى السوق
وبتوفيق

masr16
07-02-2016, 14:28
تحياتي ,,,,,,,

reko
07-02-2016, 14:30
تحياتي ,,,,,,,

wentwor
07-02-2016, 14:34
السلام عليكم و رحمة الله
اولا مرحبا بك في المنتدى اما الخطوة التي تحتاج هي تعلم التحليل الفني و قراءة الدروس ثم فتح حساب تجريبي وتطبيق ما تعلمته
و بالتوفيق انشاء الله

hs123
07-02-2016, 14:36
هلا
يجب ان تهتم جيدا براس المال والمؤشرات الفنية .. تعتبر من اهم الادوات التى تودى الى النجاح والارباح

شكرا

zizoo99
07-02-2016, 15:49
اخى العزيز
نصيحتى لك افتح حساب تجريبى و تعلم الكثير و الكثير اولا و طبق كل ما تتعلمة على الحساب التجريبى اولا باول و لا تيأس و حاول ان تتعلم كل يوم جديد فهذا المجال بحر عميق

0o0KaRiM0o0
07-02-2016, 15:58
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
نصيحة بالذهاب الى القسم اموجود في المنتدى الخاص ب التعليم
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

bakup28
07-02-2016, 17:13
السلام عليكم ورحمه الله
فتح حساب تجريبي و بداية التداول و معرفة السوق جيدا
قبل فتح حساب حقيقي للمتاجرة الفعلية كما ان الحساب التجريبي
يمكنك من من تجريب مختلف الخطط و الاستراتيجيات الممكنة

adamarwan
07-02-2016, 17:56
فى هدا المنتدى اخى الكريم ممكن ان تجد كل الامور التى تريد
ان تبتح عنها من التعليم الى الخطط وكدالك كل الامور التى تحعل منك كتداول
ناحج فى السوق
وحظ سعيد

محمد صلاح
07-02-2016, 18:41
اهلا بك اخى العزيز فى بيتك الثانى

اولا انت لازم تتعلم الفوركس جديا لان الفوركس هى تجارة عالية المخاطر وفى نفس الوقت تشارك فى المنتدى وتجمع بونص

freetrade
07-02-2016, 18:43
يلزمك تجميع عالاقل 100 دولار لكي تبتدي في المتاجرة الفعلية في السوق
ولحين تجميع هذا القدر من المال انصحك بالاستزادة في قراءة كل ما يخص المتاجرة علي الفوركس والتطبيق عالديمو

berserkern
07-02-2016, 19:00
المتداولون الجدد مطالبون بفتح حساب ديمو و التعرف عن عدد مل اناستراتيجيات و تجربة الكثير منها حتى التعرف على واحدة تكون تتماشى معك و مع اسلوبك ، في نفس الوقت عليك جمع راس مال محترم طول فترة التعلم ، اجمع بونص لفترة 4 شهور مثلا و يمكنك عندها ان تحقق ارباحا كبيرة بمخاطرة صغيرة

engmohamed
07-03-2016, 21:54
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اخى العزيز
كل عام و انت بخير بمناسبه عيد الفطر المبارك
مشكور على الشرح الرائع و المجهود المبذول فى الشرح و ننتظر منك المزيد

latraaa
07-16-2016, 23:55
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراق يالقيم و أقو للك يا اختي الكريمة أنه لابد من العمل على التعلم لأن التعلم هو الأساس و أنصحك بالبدأ بالمنتدى الدي يدقم الكثير من المواضيع الراقية القيمة

csebai12
07-17-2016, 01:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
انصحك اخي ان تقوم بمشاهدة سلسة من الفديوهات التعليمية التي نستفيد منها و قرائة الكتب و المنتدي يتعمل مع شركة انستا فوركس التي يجب ان تنشا فيها حساب

samieh
07-23-2016, 02:45
اهلا بيك اخى معنا فى المنتدى وان شاء الله تجد ما يسرك بالنسبة للخطوة التالية اللى يجب عايك عملها هى اولا ان تتعلم جيدا وتعرف اساسيات الفوركس وتتعلم التحليل الفنى ثم تتدرب على الديمو فترة كافية وبعدين تضع ردود فى المنتدى عشان تحصل على البونص اخر الشهر وبعدين تربط حسابك بانستا وتبتدى تتاجر على البونص

The_Kuzaki
07-23-2016, 14:54
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

zizoo99
08-20-2016, 18:38
اخى العزيز
مشوارك طويل جدا ولو انت واخد الموضوع بجديه لازم تقرأ و تتعلم و تجرب على حسابات تجريبية الاول ولما تحس انك تقدر تعتمد على نفسك يكون عملت بونص معقول من المنتدى تقدر تتاجر به

BOYAFAR
08-20-2016, 18:45
سلام الله عليكم اولا مرحبا بك في هدا المنتدى الجميل و اهلا و سهلا اولا اخي قبل الدخول في هدا الميدان
يجب التعلم اولا فلا تبدء مشوارك في الفوركس بدون تعلم لكي لا تعرض نفسك للمخاطر
تحياتي

NANOF
08-20-2016, 18:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخوتي اخواتي مرحبا بالعضو الجديد بكل سهولة و يسر كما شاهدت الفيديوهات اللتي عرفتك بالفوركس
شاهد الفيديوهات اللتي تعلمك كيف تتاجر فهي موجودو بكثرة في اليوتوب يبقى عليك فقط كيف تختار المناسب منها ثم ابدء التداول و لكن بشرط ان تكون تعلمت

fouzia07
08-20-2016, 18:50
اخي ممكن تستفيد اكثر من المنتدى في اي شيء تبحث عليه يمكن تتعلم و كذالك في فيديوهات في يوتيوب

metoza
08-20-2016, 19:26
السلام علييكم ورحمة الله وبركاتة , بسم الله الرحمن الرحيم
يجب عليك التعلم باخذ القرسات والبدأ بالديمو علي الاقل سنة

Samirghatas
09-26-2016, 22:49
سوق الفوركس عمل رائع اخى انت بتشاهد فيديوهات تعليمية على اليوتيوب
وبتعمل فى المنتدى مشاركات والمقابل بتاخد مال تتاجر بية فى الفوركس وتربح منة

ابوفؤاد
09-26-2016, 23:13
الخطوة امواليه ان تربحم سوق العمله تجنى الربح من شرائك للعمله و بيعها ووقتا ما فان عليك ان تتعلم و تتدرب جيدا لان الامر من الممكن ان يفعك الى عنان االسماء و من الممكن ان تجد نفسك بالسجن

saleh05
09-26-2016, 23:15

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

ahmedhanafy
09-26-2016, 23:23
السلام عليكم اخي الفاضل اهلا بك في عالم الفوركس كل ما عليك اتباع الموضوعات في المنتدي هون وعمل حساب عليه وعلي شركة نيستا فوركس ثم تربطهما مع بعض وتقوم بالرد في المنتدي للحصول علي البونص للتداول واثناء ذلك تقوم بفتح حساب تجريبي و بداية التداول و معرفة السوق جيدا قبل التداول في الحساب الحقيقي فالمتاجرة الفعلية كما ان الحساب التجريبي يمكنك من من تجريب مختلف الخطط و الاستراتيجيات الممكنة .

mhd99
09-30-2016, 23:07
اولا وقبل كل شيء يجب تعلم الفوركس عن طريق الكتب التعليمية التي تشرح اساسيات التداول وايضا كتب التحليل الفني
وانصحك ان تشاهد الدروس الموجودة في اليوتيوب لتفهم هذا المجال جيدا

gracula
10-04-2016, 02:12
السلام عليكم و رحمة الله و مرحبا بك اخي معنا في هذا المنتدى الرائع مساء الخير للجميع
انصحك بالذهاب الى القسم التعليمي
قبل فتح حساب حقيقي للمتاجرة
افتح حساب تجريبي لكي تتعلم عليه