PDA

View Full Version : مش عارفة ازاي أحط تيك بروفيت

Pages : [1] 2 3 4

Asmae
11-28-2014, 10:55
السلام عليكم اخواني كنت عايزة أسألكم كيف أحط تيك بروفيت يعني ازاي احسبها ياريت حد يشرحلي مع بعض أمثلة انا مبتدأة و لا اريد البدأ بالخسارة جزاكم الله الف خير

عبدالقادر محمد
12-03-2014, 20:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى الكريمه جزاكى الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
بعد فتح الصفقه هتجيبى التداول وتضغطى على امر تيك بروفيت وتحطى النقط اللى انت عاوزاها
تحياتى لكى ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام

doola2020
12-03-2014, 21:25
في كذا طريقة ممكن تحددي بيها التيك بروفيت فلو انتي بتدخلي صفقة بأوامر معلقة من خلال الضغط علي f9 ، بتحددي السعر وتعملي بيع او شراء وبتحددي معاه التيك بروفيت ولو عايزة تحددي الاستوب لوز أيضا

ynwa1892
12-04-2014, 13:04
السلام اختي انت مبتدئة جدا ويجب ان توسعي معلوماتك يجب التوجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجدي كل ما تحتاجينه عن المداولة
وفقك الله

ilyes chaieb
12-04-2014, 17:11
السلام عليكم اخواني كنت عايزة أسألكم كيف أحط تيك بروفيت يعني ازاي احسبها ياريت حد يشرحلي مع بعض أمثلة انا مبتدأة و لا اريد البدأ بالخسارة جزاكم الله الف خير

فيه طريقة سهلة و سريعة و مش محتاجة لاي عمليات حسابية
بعد ان تفتح الصفقة تغير خط الاوردر الموجود على المنصة الى اي مستوى تريد
هذا سواء على مستوى اخذ الارباح او وقف الخسارة
و لو مش فاهمة قول لي و ان اشرحلك الطريقة بفيديو صغير
تقبل مرورى

kazemyy
12-04-2014, 18:38
اعتقد دا من خلال الخصائص المهمه الى بتبقا موجوده فى البرنامج الميتا تريدر اخى الكريم وانا شايف ان دا هيبقا محقق لك اخى الكريم فى التوفيق الكريم انشاء الله وان الموضوع دا فى غايه الاهميه اخى الكريم ان انت تبقا حاطط الاتنين دول شكرا لك

man133
12-04-2014, 18:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا شايف ان الاخوة الاعضاء الكرام نصحوه حضرتك بس انا شايف ان حضرتك تدخلي المنتدي التعليمي
و تتعلمي اكتر و تدربي اكتر قبل القيام باي صفقة

تحياتي

bdrxx
12-09-2014, 05:38
من خلال اىسيرفر للميتا تريدر اخى الكريم هتقدر ان نات تعمل الى انت عايزه انشاء الله اخى الكريم وان الموضوع دا هيقدر انه يفيدك بشكل كبير فى ان انت تقدر تحقق الى انت عايزه شكرا لك وتقبل تحياتى وشكرى لك انشاء الله

مصطفى حمدان
12-09-2014, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى الفاضلة وضع التيك بروفيت تضعيه على حسب تحليلك للشارت وامته ممكن يرتد السعر لذا يجب وضعه عند نقطة صحيحة لتجنب الارتداد فى السعر

Tro
12-14-2014, 23:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بصي هو تقريبا علي كل 10 بيب تزوديهم يعني نقطه
او سيبك من كده ولما تفتحي صفقه الخط اللي فتحاها منه شديه لفوق هيبقي تيك بروفت
و لو شدتيه لتحت هيبقي ستوب
تحياتي ................

juba7abood
12-15-2014, 02:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى الكريمه جزاكى الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
بعد فتح الصفقه هتجيبى التداول وتضغطى على امر تيك بروفيت وتحطى النقط اللى انت عاوزاها
-
تقبلي مروري ♣♣♣

الاسد التاجر
12-15-2014, 02:02
ماعرفت صراحه عن ايش تتكلم
بس فيه الاعضاء بيفيدوك ان شاءلله على سوالك
وبلتوفيق يارب للجميع

adil17
12-15-2014, 09:22
مشكور اخي الفاضل على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و بالفعل استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم التوفيق و النجاح جميعا

lyes1977
12-15-2014, 18:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بكافة الاخوة اعضاء منتدى فوركس مصر الكرام وبعد، نعم اخي والله ان امر التيك بروفيت مهم جدا للصفقات وخصوصا الطويلة نسبيا ويكون ذلك بنقاط مدروسة طبعا ، شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق

tamaha
12-15-2014, 21:14
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع وضع التيك بروفيست يا اخى فى الفوركس

samir33
12-15-2014, 21:17
وعليكم السلام
هده الاوامر موجودة في المنصة و التيك بروفيت فير مهم
المهم عند فتح الصفقة وضع الستوب لوز و متابعة الصفقة و غلقها يدويا

Hassan Owen
12-15-2014, 21:24

karam22
12-15-2014, 21:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد ما تفتحي الصفقة هيظهر الخط الاخضر الخاص بمكان الدخول
روحي بالماوس وامسكي الخط دا واتحري في اتجاه الدخول لو كان شراء اتحركي لفوق وان كان بيع اتحركي لتحت والاستوب لوز زيه بس العكس في الاتجاه

sawsnss
12-15-2014, 21:49
امر تيك بروفيت موجود بالمنصة وممكن تحددى بيه عدد النقط المكسب اللى انتى عاوزاه فى الصفقة الواحدة
وعلينا ان نصبر حتى نصل الى هذا الامر لان له اهمية كبرى فى ادارة راس المال

snnaky
12-25-2014, 19:43
لو انتى حتشترى يبقى التيك بروفت يكون عند المقاومة وانتى بقى على حسب رغبتك تشوفى تخرجى عند اول مقاومة او تانى او تالت حسب حركة السوق وتحليلك وممكن تخرجى خروج جزءى
لو بتبيعى الأول يبقى التيك بروفت بتاعك عند الدعم واللى قولناة فى الشراء يبقى زية بالنسبة للعوم

randa
12-25-2014, 19:50
انتى اكيد عشان تدخلى صفقه اصلا بيكون عندك تحليل تحددى على اساسه
وطبعا وقف الخساره وتحديد الهدف لازم يكون على اساس نفس التحليل اللى قررتى تبيعى او تشترى بيه

ahmed mahmoud abdelhady
12-30-2014, 03:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركااته
بعد التحيه أخي الفاااضل
أشكرك كثيررا على الموضوع الاكثر من رااائع
واتمني للجميع الاستفااده منه والعمل به
تحياتي لك بالتوفيق أخي الكريم
تقبل مروري :ee♠♣◘♣4

Hassen hassen
12-31-2014, 13:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
الف شكر علي هذه النصيحة مع اني الموضوع مكرر قبل كدا ولكن استفدنا منه الكثير

اتمني لك التوفيق
تحياتي

maged16
12-31-2014, 13:11
التيك بروفيت هو من الاوامر وهو ان تضع عند حد معين تغلق معه الصفقه عند معدل ربح معين انت تعتمد عليه بناءه على الخطه التى تعتمد عليها فى التداول وعلى ذلك التيك بروفيت من اهم الاوامر التى تساعدك على الاعتماد على استراتيجيات كثيره

nagwann
01-03-2015, 16:34
انتى لو فى حاجة مش فهماها كويس ممكن تدخلى على القسم التعلمي
ومن هناك تقدرى تعرفى كل حاجة واعتقد انك عرفتى من الردود السابقة

hananll
01-03-2015, 23:51
ممكن تحددي بيها التيك بروفيت فلو انتي بتدخلي صفقة بأوامر معلقة من خلال الضغط علي f9 ،
بتحددي السعر وتعملي بيع او شراء وبتحددي معاه التيك بروفيت ولو عايزة تحددي الاستوب لوز

hpacer
01-04-2015, 01:08
اهلا وسهلا بكافة الاخوة اعضاء منتدى فوركس مصر الكرام وبعد، نعم اخي والله ان
امر التيك بروفيت مهم جدا للصفقات وخصوصا الطويلة نسبيا ويكون ذلك بنقاط مدروسة طبعا،
شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق.

the professor
01-09-2015, 02:03
اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد صراحة استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و جزاكم الله كل خير جميعا

ahmed1010
01-09-2015, 18:03

ghiles
01-09-2015, 18:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم لكي تضع التاك البروفيت يجب ان عرف
اولا الرقم اي النسبة التي تريد الوصول اليها ثم بعدها تقوم بوضع البروفيت

kounra
01-09-2015, 18:21
السلام اختي انت مبتدئة جدا ويجب ان توسعي معلوماتك يجب التوجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجدي كل ما تحتاجينه عن المداولة
بصي هو تقريبا علي كل 10 بيب تزوديهم يعني نقطه
تحياتي

kimoaaq
01-09-2015, 18:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ادخلى يا اختى القسم التعليمى فة المنتدى يوجد هناك جميع المواضيع شكرا لكى تقبلى مرورى

mesteraden
01-24-2015, 20:01
أخي الكريم للأجابه على سؤالك يحتاج الى شرح بالصور او شرح بالفيديو لأن الشرح بالكتابة صعب ان تستوعبه لهذا انصحك بان تبحث عن مقطع فيديو تشرح طريقة استخدام منصة التداول الميتاتريدر واتمنى لك التوفيق

azerty
01-25-2015, 22:16
اخي التيك بروفيت اومنطقة اخد الارباح وايقاف الصفقة من الامور السهلة والمهمة
كل منا له طريقة للمتاجرة فمنا من يكتفي بنقاط قليلة في كل صفقة ومنا من تكون طريقته سوينغ فلا يرضى بالقليل من النقاط
طريقة حساب اخد الربح مثلا اريد ربح 10 نقاط ودخلت من سعر 1.2050 على اليورو دولار بصفقة شراء هنا ساضع في منطقة التيك بروفيت سعر 1.2060
بالتوفيق

payza
01-25-2015, 23:13
سهل جدا من خلال تعديل الصفقة يا غالي انت لو داخل شراء يبقي فوق اما لو بيع التيك يبقي تحت والله الموفق وبالتفويق للك في البيع والشراء والربح ...........................

محمد السيد محمد
01-26-2015, 00:22
انصحك اولا بالتجريب على التجريبي عشان لو مافهمتيش كلامي ماتخسريش حاجة
لغاية ما تعرفي وبعدين اشتغلي على الحقيقي
انت اولا بتضغطي بيع او شراء عادي .. ماشي .. هينزل بيان الصفقة في سطر اسفل المنصة شايفاه ..هتجدي فيه بيان بالرصيد والعملة اللي انت داخلة عليها ونقطة الدخول والتاك بروفيت والاستوب لوز و .. الخ شفتيه ؟؟
طيب وبعدين هتروحي على خانة التاك بروفيت وتقفي بالماوس عليها وتعملي 2 كليك عادي خلاص .. شايفة ايه قدامك .. ؟؟ صح نافذة هتروحي على الذر اليمين بتاع التاك بروفيت ولوكان البرنامج بالعربي عندك هتجدي كلمة الربح ماشي فوقها ذر ممكن تكتبي فيه رقم النقط اللي عاوزة تربحيها ماشي ..اكتبي مثلا 30 خلاص كتبتي اضغطي على الذر اللي تحته ، وبعدين على الذر الطويل اللي تحته خلاص النافذة هتتلغي وتجدي خط الربح الأحمر مرسوم على المنصة سيبيها بقه لغلية ما يوصل لها وبعدها تبقي قفلت الصفقة على الربح .. خللي بالك تحديد الاستوب لوز ضروري وبيتحدد بنفس الطريقة فهمتي

mooor
01-26-2015, 00:28
اخي العزيز يمكنك زيارة القسم التعليمي و سوف تجد موضوع كامل عن التيك برفيت و الاستوب لوز بالصور
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

retared10
01-26-2015, 01:05

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
من خلال الميتا تريدر او انستا تريدر بدوس علي الصفقة و تحدد التيك بروفيت كام نقطة
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

كاره المراقبين
01-26-2015, 01:08
اختي الكريمه انتي تسجبي بالماوس الخط بتاع الصفقه وتنزلي او تطلعي يعني علي حسب اتجاه الصفقه ويكون في نفس اتجاه الصفقه وان شاء الله ييتعمل

mohammedali88874
01-26-2015, 01:18
التيك بروفت تحطها انت 5 او 10 او 20 او حتى 100 نقطة
وهذا يعتمد على صفقتك لو قصيرة او على المدى الطويل

audi19844
01-26-2015, 03:29
هذا يعتمد علي الاستراتيجية والهدف من الصفقه هل هي قصيرة الامد ام هي طويلة الامد وهل الحساب سيتحمل تغيرات في السعر
وهل توقعك سيكون صحيح وهل وهل..هذا كله راجع للظروف اتي امامك انت علي المنصه وليس غيرك

ibrahim forex
01-26-2015, 13:46

zuma007
01-26-2015, 20:05
وضـــــــــــــع التيك بروفيت تضعيه على حسب تحليلك للشارت
واiمته ممكن يرتد السعر لذا يجب وضعه عند نقطة صحيحة
لتجنب الارتداد فى السعر>>>>>>>

payza
01-26-2015, 22:46
نحن نعرف ان الاستوب يا غلاي ممكن يتحدد وكذللك التيك بروقت يا غالي وبعد دخول الصفقة برضه ممكن عادي جدا بس انت بتحدده بنء علي سبب تحليل فني وكدا .............

Dhouib Mohamed
01-28-2015, 13:11

أشكرك واشكر كل من يساهم برئيه في الوصول إلى المعلومات وإفادة إخوانه في مجال الفوركس
وأتمنى من الله المزيد من التوفيق والنجاح لكم و لكل المشاركين

nosaesla12
01-28-2015, 13:29
اخي الكريم تحياتي لك حتي تتمكن من تحديد الاستوب لوز والتيك بروفت سوف تجد الكثير من الفيديوهات التعليمية التي تمكنك من استخدامهم في القسم التعليمي في المنتدي وتقبل مروري

mohamed bnali
01-28-2015, 13:38
اختي ا لكريمة كل شيئ متاح على منصة التداول المتاتريدر يكفي ان تدهبي الى القائمة الرئيسية وتختاري ما تريدينه
من تيك بروفيت او ستوب لوز او خطوط اوما شابه من الادوات التي تعينك في تداولك
والله ولي التوفيق

FullyActive
01-28-2015, 13:44
كانك طرق كثيرة الاولى بوضع الاستوب والتيك بروفت عند الدخول فى الثفقة وممكن تحديد الهدف بعد دخول الثفقة modify
وممكن عن طريق تحريك الهدف على الشارت بالماوس

mons
01-28-2015, 17:02
الظاهر يااخي الكريم انك مبتديء خالص في مجال الفوركس لهذا انصحك بان لاتستعجل بالتداول على الحساب الحقيقي جرب اولا التداول على الحساب التجريبي ان كنت تريد الدخول في تجربه التداول وبخصوص سؤالك في وضع التكت بروفيت الأفضل ان تشاهد مقطع فيديو تشرح استخدام منصة التداول وتقبل مروري

sharshabil
01-28-2015, 18:44
انت لما تفتح صفقة عندك لمكانية انك تختار بيع او شراء
و تكتب السعر الذي تريد ان يغلق عنده و يسمى التيك بروفيت او نقطة اخ الربح ؟؟

payza
01-28-2015, 20:11
التيك بروفت وضعه سهل خالص يا غالي انت بيكون من خلال مقاومة او دعم سواء ان تشاري او بيع لو شارع يبقي عند مقاومة لو بيع يبقيي قبل الدعم وهكذا يعني .........

karam
01-28-2015, 21:31
.................................................. ..
عند فتح الصفقة يظر الخط الاخضر اسحب بالماوس في اتجاه الصفقة علي هذاالخط وارسم خط التيك بروفت

mohamed9004
01-28-2015, 22:06
السلام عليكم ورحمه الله .. لا بلاش تبدائى كده وانتى مش عارفة حاجة حتتعقدى لما تخسرى جربى حتى الحاجات اللى فى الاول ديه على الديمو ازاى تفتح صفقة وتعملى تيك بروت او استوب لوز وكل ده حتلاقيه موجود فى القسم التعليمى فيه مواضيع رائعة هناك

hicham1991
01-28-2015, 22:10
في كذا طريقة ممكن تحددي بيها التيك بروفيت فلو انتي بتدخلي صفقة
بأوامر معلقة من خلال الضغط علي f9 ، بتحددي السعر وتعملي
بيع او شراء وبتحددي معاه التيك بروفيت ولو عايزة
تحددي الاستوب لوز أيضا

remas
01-28-2015, 22:12
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
تحديد الهدف فى الاساس بيكون بناء على الفريم اللى انت شغال عليه

kokou
02-05-2015, 23:48
وطبعا وقف الخساره وتحديد الهدف لازم يكون على اساس نفس التحليل اللى قررتى تبيعى او تشترى بيه

kokou
02-07-2015, 14:10

kokou
02-09-2015, 12:06

netteler
02-09-2015, 20:59
السلام عليكم ورحمه الله بركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا
ممتاز موضوعك يا اخي بصراحة لم يكن عندي ادنى فكرة عن الفروقات بين سوق البورصة وسوق الفوركس موضوعك يلخص اهم مزايا الفوركس مقارنة بسوق البورصة ولكن على ماسمعت ان سوق الفوركس اخطر بكثير مقارنة بسوق البورصة والاسهم ولا اعرف ماصدق هذا الكلام !!!

fatimaazgouk
02-11-2015, 05:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى الكريمه جزاكى
الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
بعد فتح الصفقه هتجيبى التداول وتضغطى على امر تيك
بروفيت وتحطى النقط اللى انت عاوزاها

mody555
02-11-2015, 12:31
ي بادىء الأمر الى تشخيص المشاكل مع الطلب من كلّ حكومة الإنفاق بشكل أقلّ، ما يعرف "بالتقشّف". وبرأي الكثيرين، لم تساهم هذه المحاولة للإنفاق أقلّ سوى في تفاقم المشاكل التي برزت في بلدان من قبيل أسبانيا وإيطاليا.

mavie
02-11-2015, 12:37
اختي الكريم ة لا تبداي التجارة حتى تتعلمي كل شيء مثلي انا لم اضع يدي على التجارة مادمت مبتديءة في الفوركس هدا هو المبدا

investoo
02-11-2015, 15:48
والله يا باشا انا شايف لو فتحت صفقة هتلاقى فى الميتاتريدر بجد حاجه اسمها التيك بروفت حطها على اساس حركة الصفقة يا باشا

antonioforex
02-11-2015, 16:11
السلام عليكم
طبعا اخي لابد و ان تعرف كيف تضع اهدافك في الصفقات اعتمادا على التحليل الدي تقوم به
للسوق كي تستطيع تحقيق نتائج طيبة و اتمنى لك التوفيق اخي العزيز سلام.

Susanna Ahmed
02-11-2015, 17:38
السلام عليكم ورحمة الله بعد فتح الصفقه هتجيبى التداول وتضغطى على امر تيك بروفيت وتحطى النقط اللى انت عاوزاها
اتمنى اكون قدرت افيدك وبالتوفيق لكى ولجميع الاعضاء الكرام

Mohamed Morsy
02-11-2015, 22:42
السلام عليكم .. اخي الفاضل .. نحن نعرف ان الاستوب يا غلاي ممكن يتحدد وكذللك التيك بروقت يا غالي
و بعد دخول الصفقة برضـه ممكن عادي جدا بس انت بتحدده بنء علي سبب تحليل فني وكدا
تحياتي ...

bilalqhse
02-13-2015, 01:04
انتى لو فى حاجة مش فهماها كويس ممكن تدخلى على القسم التعلمي ومن هناك تقدرى تعرفى كل حاجة واعتقد انك عرفتى من الردود السابقة

ramy230
02-13-2015, 10:58
المتوسطات المتحركة من المؤشرات الهامة جدا فى هذا السوق ويكون جميل لو استخدمنا اكثر من مؤشر مع بعض
لان دا هيدينا نتيجة اكثر قوة المؤشر يؤكد الآخر

against
02-14-2015, 02:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري♀♥☺

a7med84
02-14-2015, 03:38
ده مضوضع فنى جدا يعنى فى رايى انت هدفك بيكون اقرب مقاومه او دعم على حسب الصفقه بيع او شراء

ونفس الحالل للاستوب لوز والله المستعان

salem11
02-14-2015, 11:31
عند خسارتك لصفقه غليك بمعرفه اسباب الخساره ومعرفه اخطاءك لتتعلم منها وعليك ان لا تايس وتعطى لنفسك امل جديد وتدخل فى صفقه جديده وان شاء الله تربح وتعوض خسارتك فى الصفقه القادمه

m7md14
02-17-2015, 20:05
انتى مبتدئة جدا ويجب ان توسعي معلوماتك يجب التوجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجدي كل ما تحتاجينه عن المداولة وان شاء الله تكتسبى خبرة

adkins
02-18-2015, 01:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
انا سعيد بأني عضو في هدا المنتدى الكبير و الرائع و الاول على المستوى العربي
و قد أخدت معلومات كثيرة من خلال الاسئلة و أجوبة الاعضاء الكرام
مشكور للكل

mooor
02-18-2015, 02:03
اخي العزيز انت تقوم بتحديد عدد النقاط التي تريد ان تربحها مثلا 100 نقاط و انت قمت بعملية شراء و النقطة 1223.60 في الذهب التيك بروفيت هيكون 1224.60
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

مامون سباعنة
02-18-2015, 03:27
أخي الكريم ......
أما بعد :
اخي العزيز كما ذكروا اخواني , عند أخذ اي عقد تقوم بتحديد اللوت وقيمة العقد . وبالتالي تستطيع أن تحدد القيمة التي يغلق عليها العقد , بعملية تدعى ستيب لوز . هذه الحركة ممتازة , حيث انك تستطيع ممارسة حياتك دون انتضار حركة العقد . وبالتالي تفاديك الخسارة .. أشكرك أخي على السؤال الرائع ..
تحياتي ..

deyaa24
02-18-2015, 04:33
انت يجب اه تتعمل ازاى تضع اليتك بروفيت
وو امر ضروى جدا ويج انه نتعمل ازاى يكون عندنا خبرة فى اتلحليل ع انش نضع اليتك بروفت ى منصطة قوية جدا

adkins
02-18-2015, 17:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
انا سعيد بأني عضو في هدا المنتدى الكبير و الرائع و الاول على المستوى العربي
و قد أخدت معلومات كثيرة من خلال الاسئلة و أجوبة الاعضاء الكرام
مشكور للكل

remas
02-22-2015, 00:51
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح
بيعتمد على الطريقه والفريم المستخدم

sherouk88
02-22-2015, 03:02
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
بتمالك كل خير كنت اتمنى انى اقدر افيدك ف هذا الموضوع ولكننى جديده ف هذ المجال اتمنى ان احد الاعضاء يقدر يفيدك
بالتوفيق لك وللجميع

AlaaEldien Ahmed
02-22-2015, 04:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اختى الكريمه جزاكى الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
اتمني لك التوفيق في الفوركس وجني ارباح هائلة و تقبل مروري.

mohammedali88874
02-22-2015, 04:49
الاخت الكريمة كل واحد يستطيع ان يحدد التيك بروفيت بالنسبة لنفسه
لكن توجد بعض الاستراتيجيات التى تحدد التيك بروفيت والاستوب لوز

chouai
02-26-2015, 12:07

ramdani
02-26-2015, 12:25
السلام عليكم و رحمة الله اخي الكريم التلاته دول اليتك بروفيت والاستوب لوز واللوت الصغير هما بطانيتك في سوق الفوركس

younesfarouk4217
02-26-2015, 12:53
من المفترض ان تضع لنفسك معدل معين تريد ربحه من خلال الدخول على الصفقه بناءه على اداره وخطه راس المال
ومن خلال ذلك تختار النقطه التى تضع عندها امر التيك بروفيت لاغلاق الصفقه بمجرد الوصول لها من خلال السعر

Wassa04
02-26-2015, 13:17
مرحبا يمكنك وضع التايك البروفيت على
اخر نقطة من الشمعة السابقة بالتوفيق تقبل مروري

chouai
02-27-2015, 22:56

kokou
03-03-2015, 20:22

احمد محمد عبد الصبور
03-03-2015, 20:29

ابرا.مح
03-03-2015, 20:38

ismaiel
03-06-2015, 17:52
انصحك اولا بالتجريب على التجريبي عشان لو مافهمتيش كلامي ماتخسريش حاجة
لغاية ما تعرفي وبعدين اشتغلي على الحقيقي
انت اولا بتضغطي بيع او شراء عادي .. ماشي .. هينزل بيان الصفقة في سطر اسفل المنصة شايفاه ..هتجدي فيه بيان بالرصيد والعملة اللي انت داخلة عليها ونقطة الدخول والتاك بروفيت والاستوب لوز و .. الخ شفتيه ؟؟
طيب وبعدين هتروحي على خانة التاك بروفيت وتقفي بالماوس عليها وتعملي 2 كليك عادي خلاص .. شايفة ايه قدامك .. ؟؟ صح نافذة هتروحي على الذر اليمين بتاع التاك بروفيت ولوكان البرنامج بالعربي عندك هتجدي كلمة الربح ماشي فوقها ذر ممكن تكتبي فيه رقم النقط اللي عاوزة تربحيها ماشي ..اكتبي مثلا 30 خلاص كتبتي اضغطي على الذر اللي تحته ، وبعدين على الذر الطويل اللي تحته خلاص النافذة هتتلغي وتجدي خط الربح الأحمر مرسوم على المنصة سيبيها بقه لغلية ما يوصل لها وبعدها تبقي قفلت الصفقة على الربح .. خللي بالك تحديد الاستوب لوز ضروري وبيتحدد بنفس الطريقة فهمتي

Yara1
03-06-2015, 21:20
اعتقد دا من خلال الخصائص المهمه الى بتبقا موجوده فى البرنامج الميتا تريدر اخى الكريم وانا شايف ان دا هيبقا محقق لك اخى الكريم فى التوفيق الكريم انشاء الله وان الموضوع دا فى غايه الاهميه اخى الكريم ان انت تبقا حاطط الاتنين دول شكرا لك

meriemmeriem
03-07-2015, 01:18
مجهود كويسبس لو حابب تزود معلومات التجار
يريت تجبلنا العلاقه بين العملات دي من حيث التاثير علي السوق
او الاخبار الي ممكن توثر علي اكثر من عمله

zizou10
03-07-2015, 11:53
التحليل الفنى هو اساس الفوركس واعتقد ان ما يحدث بسوق الفوركس مبنى بنسبة 70 او 80% على التحليل الفنى
هناك بعض العوامل الأخرى المؤثرة فى هذا السوق لا يمكن تجاهلها مثل التحليل الأساسى و الأخبار السياسية والاقتصادية

wael40
03-07-2015, 12:20
امر تيك بروفيت موجود بالمنصة وممكن تحددى بيه عدد النقط المكسب اللى انتى عاوزاه فى الصفقة الواحدة
وعلينا ان نصبر حتى نصل الى هذا الامر لان له اهمية كبرى فى ادارة راس المال

bsameforex
03-08-2015, 19:29
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
اعتقد دا من خلال الخصائص المهمه الى بتبقا موجوده فى البرنامج الميتا تريدر اخى الكريم وانا شايف
ان دا هيبقا محقق لك اخى الكريم فى التوفيق الكريم انشاء الله وان الموضوع دا فى غايه الاهميه

ahmedabobaker
03-08-2015, 19:37
انا شايف ان الاخوة الاعضاء الكرام نصحوه حضرتك بس انا شايف ان حضرتك تدخلي المنتدي التعليمي
و تتعلمي اكتر و تدربي اكتر قبل القيام باي صفقة

تحياتي

kokou
03-10-2015, 21:10
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى الكريمه جزاكى الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
-
تقبلي مروري ♣♣♣

ahmedibrahim258259
03-23-2015, 20:16
بسم الله الرحمن الرحيم ده اسهل حاجة انتي بتيجي على الصفقة المفتوحة وضبل كليك عليها هتلاقي تيك بروفيت واستوب لوز طبعا الاول امر جني الارباح والتاني امر وقف الخسارة
تقبل مروري

kachary
03-23-2015, 20:18
يمكنك ان تحطه بطريقة بسيطة وهي عندما تفتح صفقة اسحب الخط الاخضر في اتجاه الصفقة
متلا ادا كنت بايع اسحب الى الاسفل والعكس بالنسبة لشراء واسحب الى المكان الدي تريد بالظبط

adelee
03-24-2015, 01:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
هي مضاعفة راس مالك ومن غيره الفوركس
يبقي مش فوركس لان هي قوتك اللي بيها بتقدر
تشتري وتبيع عملات انت معكش فلوس تشتريها

بسمه
03-24-2015, 10:22
نورت اخى الكريم المنتدى
اتمنى لك التوفيق لكنى لسة مبتدئة فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير
و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا و تقبل مرورى و بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا

joukeur
03-24-2015, 13:06
بالتوفيق للجميع

amy1
03-24-2015, 13:19
نظريا الفورس من أسهل أنواع الأعمال التي قد تعمل بها ومريح جدا لدرجة أنك تستطيع العمل من غرفة نومك أو أي مكان تجد راحتك فيه
ولكن ما تلاقيه من ضغوط نفسية يضاهي بأضعاف أي عمل عاذي تبذل فيه جهد عضلي

Schams
03-24-2015, 13:19
تحيه طيبه..شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع الهام المليء بالفائدة لكل الاعضاء المبتدئيين و الخبراء
لذلك ننتظر منك المزيد من المواضيع الهامة
تقبل مروري

ramdani
03-24-2015, 13:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم ابحث عن اكسبرت يحدد لي التيك بروفيت اتوماتيك دون ستوب بمعني اني اعمل صفقة بيع او شراء يدوي

adelee
03-25-2015, 01:49
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

eslam labib
03-25-2015, 06:09
في كذا طريقة ممكن تحددي بيها التيك بروفيت فلو انتي بتدخلي صفقة بأوامر معلقة من خلال الضغط علي f9 ،
بتحددي السعر وتعملي بيع او شراء وبتحددي معاه التيك بروفيت ولو عايزة تحددي الاستوب لوز أيضا

amir1001
03-25-2015, 06:18
يجب ان تجعل نقاط التوقف او نقاط اخذ البروفيت ليست عاوامر على البرنامج ولكن داخل ذهنك حتى لا تقع
فى اخطاء تقديرية للنسبة المتفق عليها لسعر كل زوج
والله الموفق للجميع

الجنرال محمد
03-25-2015, 08:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم الحبيب
عليكي اتباع الشروحات من الاقسام هنا وبفتح حساب تجريبي..

bidaaaaaaaaa
03-25-2015, 08:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم لكى تضع نلك البروفيت يجب ان الارقام النسبية الى عايز تزصل
ليه وبعديت تضع البروفت وبالتوفيق ان شاء الله :*

waelmma
03-25-2015, 09:23
:);):)) اخى العزيز ده بيعتمد على تحليلك للصفقة تحليلا سليما
وعادة فان التيك بروفت بيتم وضعه على مسافة تساوى ضعف الاستوب لوز

fothayaa
03-25-2015, 09:34
عليك اولا الضغط علي f9 بتحددي السعر وتعملي بيع او شراء وبتحددي معاه التيك بروفيت ولو عايزة تحددي الاستوب لوز كمان او اى شئ يخص الصفقه من فنون و أسرار الفوركس لا تتاجر و أنت في مزاج سيئ تاجر على اساس علمى فقط واتعلم وركز تربح من انستا

deyaa24
03-25-2015, 10:09
وو امر ضروى جدا ويج انه نتعمل ازاى يكون عند ويجب وضع التيك بروفيت فى كل الصفقت لكى تغلق الصفقات على ربح

rabbabqq
03-25-2015, 11:41
f9 وحدد كل شئ التيك بوفيت واللوت كمان افضل الاوقات هيا عند فتح البورصات مثال بورصه الاتحاد الاوروبى الساعه 9 صباحا وبورصه نويورك بعد سوق لندن وبورصه توكيو 1 صباحا الاوقات دى خطيرة وهامه بتاثر فى السعر

sof
03-25-2015, 12:12
صراحة انا مبتدا ولم افهم الطريقة الدي تكلمت عنها اخي ارجو ان توضح لنا اكثر لكي نستفيد من خبرتك في هدا المجال
لان البعض لديه طرق جيدة لاكن محتكرة ولا نعلم سبب دلك

mohamedsamyy
03-26-2015, 16:36
اعتقد دا من خلال الخصائص المهمه الى بتبقا موجوده فى البرنامج الميتا تريدر
واعتقد انه بعد فتح الصفقه هتجيبى التداول وتضغطى على امر تيك بروفيت وتحطى النقط اللى انت عاوزاها

noa
03-26-2015, 20:31
معظمنا نستخدم الشموع اليابانية فى التحليل وهو الشارت المفضل للكثيرين فى هذا السوق المهم الأستراتيجية او طريقة المتاجرة التى تعتمد عليها فى التعامل مع الشموع اليابانية

hamdochi
03-26-2015, 20:37
السلام عليكم اخي الكريم اظن انه بعد ما تفتحي الصفقة هيظهر الخط الاخضر الخاص بمكان الدخول روحي بالماوس وامسكي الخط دا واتحري في اتجاه الدخول لو كان شراء اتحركي لفوق وان كان بيع اتحركي لتحت والاستوب لوز زيه بس العكس في الاتجاه الشكر الجزيل لكل زوار المنتدى الغالي

lolo2012
03-26-2015, 21:30

---------- Post added at 06:30 PM ---------- Previous post was at 05:55 PM ----------

سارة محمد
04-12-2015, 01:39
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

taget
04-12-2015, 11:41
للاسف فى رأيى لا يوجد طريقة مضمونة للربح فالطريقة جميلة ومقنعة ولكن من السهل ان يأتى خبرا ما ويعصف بكل هذه التحليلات ...
انا افضل طريقة المضاعفات بانواعها ولكن مشكلتها تحتاج حساب كبير بعض الشئ

دينا اسلام
04-15-2015, 20:39

takirg
04-16-2015, 13:52
جزاك الله كل خير على هذا الشرح الوافى والجميل وانا كمبتداء فى مجال الفوركس استفدت كثيرا
من هذا الموضوع المفيد وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع المفيدة

user_66
04-17-2015, 23:31
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

eslam kassem
04-18-2015, 00:06
اخي الكريم
انصحك بالتعلم جيدا علي حساب تجريبي ثم بعد ذلك تفتح الحقيقي
وضع التيك يروفيت عن طريق انا تقوم بالضغط علي الاوردر يتاعك وتضع الهدف
مع تحياتي

User_90
04-18-2015, 00:07
من خبرتي اعتقد انك بعد فتح الصفقه هتجيبى التداول وتضغطى على امر تيك بروفيت وتحطى النقط اللى انت عاوزاها بالتوفيق

hana3311
04-18-2015, 00:08
ﺟﺰﺍﻛﻰ ﺍﻟﻠﻪ
ﺧﻴﺮﺍ ﻋﻠﻰ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻚ ﻣﻌﺎ ﺍﻣﺎ ﺑﻌﺪ
ﺑﻌﺪ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﺼﻔﻘﻪ ﻫﺘﺠﻴﺒﻰ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ ﻭﺗﻀﻐﻄﻰ ﻋﻠﻰ ﺍﻣﺮ ﺗﻴﻚ
ﺑﺮﻭﻓﻴﺖ ﻭﺗﺤﻄﻰ ﺍﻟﻨﻘﻂ ﺍﻟﻠﻰ ﺍﻧﺖ ﻋﺎﻭﺯﺍﻫﺎ
ﺗﺤﻴﺎﺗﻰ ﻟﻜﻰ ﻭﻟﺠﻤﻴﻊ ﺍﻋﻀﺎﺀ ﻣﻨﺘﺪﻯ ﻓﻮﺭﻛﺲ ﺍﻟﻌﺮﺏ ﺍﻟﻜﺮﺍﻡ

ahmed mo
04-18-2015, 00:31
ازازى مش فاهم ممكن مابعه فديو للامر المعلق ده وهتعرف عادى

الى جانب ان يكون هناك حساب تجريبى تعمله عليه للتاكد والله المستعان

kokou
04-19-2015, 15:03
-
تقبلي مروري ♣♣♣

sherry mohamed
04-19-2015, 15:59
اختى الكريمه جزاكى الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد

user_66
04-19-2015, 23:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..... بسم الله الرحمن الرحييييييييم ....
اهلا بكم اخوتى واخواتى وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠:peace::peace::peace::peace::peace:
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... وشكرا لكم جزيل الشكر ..... واتمنى المزيد...
♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥
♥♥♥
♥♥

ShougySalout
04-19-2015, 23:28

---------- Post added at 08:28 PM ---------- Previous post was at 08:14 PM ----------

وفقك الله

katreenaziz
04-20-2015, 00:05
اختى الفاضلة يتم وضع التيك بروفيت على حسب قناعتك بلربح وعلى سبب دخولك الصفقة وعلى حسب ادارة رأس مالك التيك بروفيت متوقف عليكى انتى اتمنى لك التوفيق زالنجاح

حسنى صادق
04-20-2015, 00:11
انة ن السهل جدا و ان نقوم بسحب خط الطلب الذى يكون موجودا على المنصة و لكن لابد من خلال فهم سوق و الذى يكون موجوا فى الكثير من الاامر

Doodysamsom
04-20-2015, 01:23
بصراحة مش هقدر افيدك فى الموضوع دة...
بس اى امر انت بتضغط علية علشان يتفعل وتستخدمة.

Miro1
04-21-2015, 21:44
بالنسبه لي عند ضرب الاستوب دائما تكون بسبب مخافة اتجاه الترند العام , وبالطبع لا يمكنني التسرع وفتح صفقه اخري
ولكن عند فتح صفقه مع اتجاه الترند اقوم بالتبريد لهذه الصفقه ودائما ما تغلق علي ربح ولكن في يوما من الايوم
هذا الاسلوب الخاطيء سيوءدي بي علي مرجنة الحساب لذلك اعمل حاليا جاهد للعمل بستوب لوز

user_21
04-21-2015, 21:45
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

modr2015
04-21-2015, 23:28
لكن مش عارف بالزبط المطلوب في عندي حساب تجريبي صغير جاهز بس لو تعطيني .... فراس كيف احط المؤشر على التشارت من فضلك ..... امر تيك بروفيت للصفقة الاولى فقط الصفقة الثانيه هدفها مفتوح .... التيك بروفت تمام صح

aminoos
04-21-2015, 23:44
في كذا طريقة ممكن تحددي بيها التيك بروفيت فلو انتي بتدخلي صفقة بأوامر معلقة من خلال الضغط علي f9 ، بتحددي السعر وتعملي بيع او شراء وبتحددي معاه التيك بروفيت ولو عايزة تحددي الاستوب لوز أيضا

hamadaelbanna
04-21-2015, 23:50
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه ..
هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى
تقبل مرورى وجزاك الله خيرا

miro125
04-22-2015, 00:04
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام

deyaa24
04-22-2015, 00:30
وو امر ضروى جدا ويج انه نتعمل ازاى يكون عندنا خبة فى وضع التيك بروفت وبالتى سوف نحصل على الربح الى وضعنه

mohamed12345
04-24-2015, 00:55
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد بصي هو تقريبا علي كل 10 بيب تزوديهم يعني نقطه او سيبك من كده ولما تفتحي صفقه الخط اللي فتحاها منه شديه لفوق هيبقي تيك بروفت و لو شدتيه لتحت هيبقي ستوب
تحياتي

abdelrazek
04-24-2015, 01:34
السلام عليكم . التيك بروفيت اولا فيدته انك بتحددي ارباحك من الصفقه وده هتلاقيه في بعد دخولك ع الزوج وتحديد الشراء او البيع او بعد التعديل . تقبلي تيحاتي

معتصم سباعنة
04-24-2015, 03:23
اخي بصراحة ما عندي فكرة واحب ان اتابع موضوعك لكي ارى الردود وازيد معلوماتي
تقبل مروري

TORAK
04-24-2015, 03:25
مشكور يا اخوان على هاد الموضوع

FullyActive
04-24-2015, 03:32

ممكن تحددى التيك بروفت اوا لهدف قبل دخولك على الثفقة او ممكن بتحريك مؤشر السعر الى المستوى او التارجت اللى تريدينه فى حالة انك دخلتى الثفقة دون تحديد الهدف مسبقا

mesteraden
04-24-2015, 17:56
أختي الكريمه الظاهر انك مبتدئه في مجال الفوركس لهذا انصحك بان لاتستعجل بالتداول على الحساب الحقيقي جرب اولا التداول على الحساب التجريبي ان كنت تريد الدخول في تجربه التداول وبخصوص سؤالك في وضع التكت بروفيت الأفضل ان تشاهد مقطع فيديو تشرح استخدام منصة التداول وتقبل مروري أخي الكريم

Ahmed ibrahem20145
04-24-2015, 18:04
هل يمكنني تحويل الارباح من والي حساب انستا فوركس اخر ام ان هذا غير مسموح بة

وهل يمكنني ربط اكثر من حساب في حساب منتدي واحد ام ان هذا غير مسموح بة ايضا

salem max
04-24-2015, 19:31
السلام عليكم شكرا اخي الغالى على مجهودك فى نقل مثل هذه الاكسبرتات الرائعة
اتمنى انو جميع اعضاء منتدى فوركس مصر يستفادوا من هذا الطرح الجميل
وتمنياتي بالربح الوفير واتمنى التوفيق للجميييييييييع
دون استثناء

abdannour26
04-24-2015, 19:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختي انت مبتدئة جدا ويجب ان توسعي معلوماتك يجب التوجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجدي كل ما تحتاجينه عن المداولة
وفقك الله

asxqw
04-24-2015, 19:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اىسيرفر للميتا تريدر اخى الكريم هتقدر ان نات تعمل الى انت عايزه انشاء الله اخى الكريم وان الموضوع دا هيقدر انه يفيدك بشكل كبير فى ان انت تقدر تحقق الى انت عايزه شكرا لك وتقبل تحياتى وشكرى الخصائص المهمه الى بتبقا موجوده فى البرنامج الميتا تريدر اخى الكريم وانا شايف ان دا هيبقا محقق لك اخى الكريم فى التوفيق الكريم انشاء الله وان الموضوع دا فى غايه الاهميه

---------- Post added at 04:55 PM ---------- Previous post was at 04:55 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و تريدر اخى الكريم هتقدر ان نات تعمل الى انت عايزه انشاء الله اخى الكريم وان الموضوع دا هيقدر انه يفيدك بشكل كبير فى ان انت تقدر تحقق الى انت عايزه شكرا لك وتقبل تحياتى وشكرى الخصائص المهمه الى بتبقا موجوده فى البرنامج لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

---------- Post added at 04:56 PM ---------- Previous post was at 04:55 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اىسيرفر للميتا تريدر اخى الكريم هتقدر ان نات تعمل الى انت عايزه انشاء الله اخى الكريم وان الموضوع دا هيقدر انه يفيدك بشكل كبير فى ان انت تقدر تحقق الى انت عايزه شكرا لك وتقبل تحياتى وشكرى لك خلال الخصائص المهمه الى بتبقا موجوده فى البرنامج الميتا تريدر اخى الكريم وانا شايف ان دا هيبقا محقق لك اخى الكريم فى التوفيق الكريم انشاء الله وان الموضوع دا فى غايه

ahmedtaher
05-02-2015, 22:00
السلام عليكم ... ممكن تعمل تعديل للامر وتحط التيك بروفيت او من الممكن ان تعمل علي الشارت نفسة وتحرك خط التيك
بالتوفيق ان شاء الله

zarour soufyane
05-02-2015, 22:05

اخي الكريم طريقة وضع التيك بروفت تتعلق اساسا بالاستراتيجية التي تعمل عليها و في اغلب الاحيان لا يتعدى التيك بروفت ٢٠ الى ٢٥ نقطة مهما كانت الاستراتيجية طبعا بالنسبة للتاجر المحترف و الذي يعتمد ادارة راس المال بالتوفيق

Kiing
05-02-2015, 22:08
ان التيك بروفيت تم ان هو من الاوامر ممكن لانه هو ان تضع كل ما عند حد معين اي ان تغلق معه الصفقه تم ان ربح ممكن ان يكون معين تم ممكن ان تكون انت تعتمد عليه

modr2015
05-02-2015, 22:30
اذا كانت Yes معناه اننا سنستعمل تيك بروفيت يدوي و ... جرب المنصة و ستعرف كيف تشتغل هي تتبع المنصة الام في كل تصرفاتها ... ما رأيك في النسخ أخي فوركس 2012 هل سريع بطيئ ما هي النصيحة التي ...... مش عارف اشغل اكثر من منصه مش عارف اعمل ايه انا توهت وجربت حاجات كتير بس مش عارف

cian s
05-02-2015, 22:38
قم بزياره القسم التعليمى ستجد اجابه كل ما تستفسر عنه
تقبل مرورى

laymedia
05-03-2015, 16:01

modr2015
05-04-2015, 23:04
الاولى واستوب لوز ولكن اذا زاد السعر وتحسف على الخساره او الربح القليل ممكن ... فعلا لازم يكون عندك هدف فى صفقتك اللى انتا داخل عليها مش مجرد دخول وخلاص ... لوز وبحب اتابع الصفقة بنفسى يعنى مبقدرش احط تيك بروفين واستوب لوز .... من جديد ، لكن الهيدج ممكن يلخبطك ويخليك مش عارف تعمل

wael33
05-05-2015, 13:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
طالما متدرب ع الحساب التجريبي ومجربه يبقي
اعملها من غير مشاكل بنفس الخط اللي متدرب عليها
ونفس كل حاجة من غير اي اختلاف عشان متخسرش

nabil2
05-05-2015, 16:35
اخى الفاضل هى استراتيجية نسبة نجاحها عالية جدا ولكن تحتاج لتحليل قوى وعمل جاد
والخبرة فيها مطلوبة حتى تعمل بجد وتستطيع ان تربح من وراءها

chirikhan
05-07-2015, 00:23
نصيحة مني يا اخي اجعل التايك بروفيت مناسب للستوب لوز يعني وازي ما بين الاثنين
مثلا لا تقول لي حاطط ستوب لوز 20 نقطة وهدف ب 150 نقطة فالامر غير متوازن

moutanabbih mohammed
05-07-2015, 00:26
هنـا عدة فيديوهـات تشرح كيفية التعـامل مع برنامج الميتاتريدر ستجدهـا في القسم التعليمي مع تمنياتي لك بالنجاح والتوفيق دائما

adnan1969
05-07-2015, 00:51
اختي الكريمه بدك تعرفي من خلال القسم التعليمي في كثير مواضيع مهمه ممكن تراجعيها وتشوفي مدى خبرتك في مجال الفوركس

payza
05-08-2015, 22:58
لازم تتعلمي لان نظريا الفورس من أسهل أنواع الأعمال التي قد تعمل بها ومريح جدا لدرجة أنك تستطيع العمل من غرفة نومك.....تحيلتي ...............

popa2015
05-15-2015, 18:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع

midouknight
05-15-2015, 18:47
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أختي الغالية حولي البحث عن شرح ل برنامج ألمتترادر 4

hager omar
05-15-2015, 19:00

كان نفسي افيدك ولكن انا مازالت مبتدئة ملك وليس لدي المعلومات الكافية كي افيدك ولكني اتابع معكي الموضوع حتي احقق الاستفادة القصوي منه

تقبل مروري

faridd
05-15-2015, 20:33
صحيح كلامك اخي الكريم فلا يمكن ترك الفوركس فمعضم المتداولين بنو احلامهم على هذا السوق وياملو من خلاله ان يحققو احلامهم بالربح وانا واحد من هؤولاء المتداولين الذي لا يمكنني ترك الفوركس لانه املي الوحيد في العمل ولك كل الاحترام والتقدير وتقبل مروري

popa2015
05-16-2015, 02:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع

moh93
05-16-2015, 03:47
انت لما تتعلم الفوركس شان تعليم الفوكس هو اساس كل شى فى الفوركس
اكيد لما تعرف ازاى تضع اكيد لم تضع التيك بروفيت ى نقاط قوية الربح سوف يكون كبير جدا

محمود يوسف
05-16-2015, 03:49
يمكنك مراجعة احد الخبراء او مراجعة احد المشرفين في المنتدى والتي يمكنهم مساعدتك ويمكنك سؤال خبير يعرف الكثير عن المنتدى

ahmed bakry
05-16-2015, 09:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يااختى الكريمة عليكى بالاستفسار عن ذلك عن طريق احد الاعضاء ذوى الخبرة هنا او المشرفين او احد الخبراء وهو هايمدك باللى انتى عايزاه

faridd
05-16-2015, 13:43
انا معك يا اخي ان الشكر يشجع و لكن اذا كنت تكتب الردود لتفيذ الناس فسوف
تكتبها و لن يعيقك شيء و لكن اذا كتبت المواضيع من اجل ان يشكروك فهنا ان لم يشكرك احد سوف تجد عائق
بالتوفيق و تحياتي لك

ahmed abd el moaty
05-16-2015, 14:14

aseer
05-16-2015, 14:59

payza
05-16-2015, 17:58
رايي نظريا الفوركس من أسهل أنواع الأعمال التي قد تعمل بها ومريح جدا لدرجة أنك تستطيع العمل من غرفة نومك... تيحايت للك ........................

nda
05-16-2015, 21:01
اعتقد اخي الكريم ان الفوركس لازم يكون وظيفة جانبية على اي حال ومش ممكن
يكون وظيفة اساسية لانك ممكن تخسر كل حسابك في وقت سريع يعني مش مضمون

محمود يوسف
05-16-2015, 21:02
تحياتى لكى ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرامبصي هو تقريبا علي كل 10 بيب تزوديهم يعني نقطه

mohamed12345
05-17-2015, 15:48
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد بصي هو تقريبا علي كل 10 بيب تزوديهم يعني نقطه او سيبك من كده ولما تفتحي صفقه الخط اللي فتحاها منه شديه لفوق هيبقي تيك بروفت و لو شدتيه لتحت هيبقي ستوب تحياتي

جابر1979
05-17-2015, 15:50
-السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ،
عند تحديد الستوبلوز لوز يمكنك تحديد التيك بروفيت او ترك المجال مفتوحا . ربما كان المكسب اكثر مما تتصور

ahmed90
05-17-2015, 19:34
من مميزات شركات الوساطة انها بتسمح لينا تلقائى بوضع الهدف والاستوب عند سعر معين بحث لو انت مش موجود هى فورا
بتروح قافلة ليك الصفقة

محمد مختار
05-17-2015, 20:31

made
05-18-2015, 00:31
بالنسبة للمتداول المحنك، فقد يود أن يعدل حجم تداولاته في فوركس عندما يقوم بتجربة إستراتيجية فوركس جديدة'
يعطي نفسه المجال عن طريق التداول بتلك الطريقة وتغيير نوع حساب الفوركس الذي يتبعه إلى أن يشعر بأنه مرتاحٌ للوضع الجديد. و عندما يعتاد على الأمر،

---------- Post added at 10:31 PM ---------- Previous post was at 09:16 PM ----------

السلام عليكم , اخي الكريم ،والله لا يوجد وقت محدد اتدوال لكن في اغلب الاحوال انا اراقب اوقات الاخبار القوية لكي لا اتاجر معها أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

mohamed12345
05-19-2015, 00:45
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد بصي هو تقريبا علي كل 10 بيب تزوديهم يعني نقطه او سيبك من كده ولما تفتحي صفقه الخط اللي فتحاها منه شديه لفوق هيبقي تيك بروفت
تحياتي

ehabbob
05-19-2015, 00:51
انا مبتدء وفعلا انا بتسفيد من الكلام ده كله علشان بحاول اطبقه على حسابى التحريبى وده من غير اساله
والله الموافق للجميع

marwafawzy122
05-19-2015, 00:53
ان تعلم الفوركس يا اخى الفاضل مهم جداً وضرورى ولا تستطيع ان تنجح بدون ان تتعلم جيداً ومن ثم تكتسب الخبرة اللازمة لان الفوركس مجال علم وعمل وليس مجال حظ ك\مثل القمار وغيره فأنت بتعلمك للفوركس سوف تشعر بالامان والاطمئنان وسوف تستطيع ان تحقق ما تصبوا اليه ويا رب وفقنا جميعاً ...

big.pharaoh
05-19-2015, 00:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. حضرتك هتضغطي على f9 هتظهرلك قائمه فيها تيك بروفت وستوب لوز ..شوفي انتي عايزه تكسبي كام نقطه وعلى اساسه حطيهم في التيك بروفت يعني لو داخله من سعر 1.1330 .. وعايزه 10 نقط والسعر بيع يبقى 1.1320

investtime
05-19-2015, 00:57
اخي تريد ان طريقة حساب التايك بروفيت اذا كنت تتعامل بزوج ذو 4 ارقام وراء الفصلة اذا زاد الرقم الأول بواحد فقد
زاد بنقطة اذ اكان هدفك 50 نقطة وكان سعر الزوج الحالى 1.1313 وكانت الصفقة شراء التيك بروفيت يكون 1.1363

made
05-20-2015, 02:31
الكسر يمكن ان يكون اما كسر لترند سعرى بذلك يقول لك ان السعر سيتغير
او يكون كسر لمفاومه ليدل على متابعه الاتجاه ذاته او كسر لدعم ليؤكد الاستمرار فى ذات
الاتجاه

خيرالدين مهدي
05-20-2015, 03:04
.................................................. .................................................. .................................................. .........
.................................................. .................................................. .................................................. ...........................................
.................................................. .................................................. ............................................

moh93
05-20-2015, 03:07
انت لما تتعلم الفوركس شان تعليم الفوكس هو اساس كل شى فى الفوركس
اكيد لما تعرف ازاى تحلل السوق سوف تضع اليتك رفيت فى نقاط قمناسبة بكدة سوف تصح على ربح كبير جدا

wael33
05-20-2015, 19:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل تاكد تماما ان من يتجه الى بيع توصيات او عمل مواقع لبيع توصيات مدفوعة عصبة من النصابين لانهم لو يمتلكواالخبرة لكان احرى ان يتداولوا على الفوركس لان ارباحه مضاعفة

محمود يوسف
05-20-2015, 19:08
التداول وتضغطى على امر تيك بروفيت وتحطى النقط اللى انت عاوزاهامن خلال اىسيرفر للميتا تريدر اخى الكريم هتقدر ان نات تعمل الى انت عايزه انشاء الله اخى الكريم وان الموضوع دا هيقدر انه يفيدك بشكل كبير فى ان انت تقدر تحقق الى انت عايزه شكرا لك
تحياتى لكى ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب

BASAM IBRAHEM
05-21-2015, 08:36
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى الكريمه جزاكى الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد

العراقي
05-22-2015, 01:09
انا معك يا اخي ان الشكر يشجع و لكن اذا كنت تكتب الردود لتفيذ الناس فسوف
تكتبها و لن يعيقك شيء و لكن اذا كتبت المواضيع من اجل ان يشكروك فهنا ان لم يشكرك احد سوف تجد عائق
بالتوفيق و تحياتي لك

masry928
05-22-2015, 15:43
بحكمة في وضع أمر التوقف وأمر الإغلاق في مواقع مناسبة و كن طبيعيا مثل رائد الفضاء يستريح ويستمتع بالرحلة وذكر نفسك بأنك ليس أنت من يسيطر على هذا السوق ويتحكم به

magic777
05-22-2015, 20:40
بحكمة في وضع أمر التوقف وأمر الإغلاق في مواقع مناسبة و كن طبيعيا مثل رائد الفضاء يستريح ويستمتع بالرحلة وذكر نفسك بأنك ليس أنت من يسيطر على هذا السوق ويتحكم به

هو للنجاح في السوق ده معرفه القواعد الاساسيه للعمل في المجال ده اخي هيا الاساس بالفعل الي لازم المتاجر يمشي عليها علشان يقدر يحقق لنفسه النجاح الي بيحلم بيه وطبعا
ده اساس الخبره نفسها

FullyActive
05-23-2015, 14:53
كذا طريقة لوضع التيك بروفت ممكن قبل دخولك على الثفقة تحددى الهدف اللى تريدينه
وممكن فى حالة انك دخلتى الثفقة ونسيتى تضعى الاستوب ممكن عن طريق التعديل على الاوردر او بتحريك مؤشر السعر على الشارت الى المستوى اللى تريدينه
ونفس الكلام مع الاستوب لوز

laymedia
05-25-2015, 19:46
السلام عليكم

Kiing
06-18-2015, 20:20
ممكن متلا انه مع اي مشاركتك معا اما بعد تم منه متلا انه ممكن معه فتح الصفقه هتجيبى التداول تم منه متلا انه في وتضغطى على امر تيك بروفيت وتحطى النقط اللى ت منه متلا انه انت عاوزاها

seifhd
06-18-2015, 21:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
أختي الكريمة فتح الصفقة سهل جدا لكن الصعب هو دراسة السوق و تحليلها
أنصحك بتعلم التحليل قبل التفكير في كيفية فتح الصفقة

sofien34
06-18-2015, 21:23
يمكنك زيارة القسم التعليمي و سوف تجد موضوع
كامل عن التيك برفيت و الاستوب لوز بالصور

mechanical
06-24-2015, 20:34
السلام عليكم .....اولا نورتي الفوركس ثانيا انتي بعد الصفقة هتفتحي التداول وتضغطي علي امر تيك بروفيت
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

sofien34
06-24-2015, 21:45
نظريا الفورس من أسهل أنواع الأعمال التي قد تعمل بها ومريح جدا لدرجة أنك تستطيع
العمل من غرفة نومك أو أي مكان تجد راحتك فيه ولكن ما تلاقيه من ضغوط
نفسية يضاهي بأضعاف أي عمل عاذي تبذل فيه جهد عضلي

محمد السيد
06-24-2015, 23:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ،،
شوفي يا اسماء انت تعرفي يعني ايه دعم ويعني ايه مقاومة ..طيب انت وانتي بتشتري
حطي هدفك عند اول مقومة وانتي بتبيعي حطي هدفك عند اول دعم ده مؤقتا لغية ما تتعلمي

MONTASR SHABAN
06-24-2015, 23:56

محمد عز الدين عيد خضري
06-25-2015, 00:03
التيك بروفت يوضع او يحسب علي حسب التحليل المستخدم
والفريم المستخدم وقيمة راس المال وطريقة التاجر في التداول فمنا من يتاجر اسواب ومنا من يتاجر سكالبنج

a7med sniper
06-25-2015, 00:36
هو ممكن بكتابته يدويا وممكن الاسهل من خلال انك تشد الخط المتقطع للصفقه لاعلى او اسفل للتيك بروفيت او الاستوب لوز

والله المستعان وبالتوفيق لكم

mohamed12345
06-25-2015, 02:18
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد بصي هو تقريبا علي كل 10 بيب تزوديهم يعني نقطه

toujani95
06-25-2015, 02:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى الفاضلة
املك من العلم ما يكفي للإجابة على تساؤلك تقبل مروري و انشاء الله تجدين من يساعدك و يفدنا
انشاء الله

ayoub321
06-25-2015, 03:43
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
أخي الكريم يجب أن لا تطمع كثيراً تقبل مروري
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

marwanadam
06-25-2015, 04:09
اظمن صديقى ما عليك هو عندما تعظى المر اما بشراء او بلبيع تدهب الى المنصة وتضعظ مرتين على الخظ الدى تم فيه الامر وتنزل به او تصعد
وكدالك الامر فى الحد الادنى الدى تريد ان تقف فى الصفق فى الربح
وبتوفيق

Kiing
06-28-2015, 07:41
ممكن متلا انه من المهمه الى بتبقا موجوده تم منه متلا انه ممكن معه من البرنامج الميتا تريدر اخى الكريم وانا ممكن متلا منه محقق لك تم منه التوفيق الكريم انشاء الله للكل

Ammar Tayeb abdelkader
06-28-2015, 07:51
السلام عليكم كيف الحال اخواني انت مبتدئة جدا ويجب ان توسعي معلوماتك يجب التوجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجدي كل ما تحتاجينه عن المداولة

بالتوفيق للجميع إن شاء الله

zineb01
06-28-2015, 08:03
التيك بروفيت هو من الاوامر وهو ان تضع عند حد معين تغلق معه الصفقه عند معدل ربح معين انت تعتمد عليه بناءه على الخطه التى تعتمد عليها فى التداول وعلى ذلك التيك بروفيت من اهم الاوامر التى تساعدك على الاعتماد على استراتيجيات كثيره

Ammar Tayeb abdelkader
06-28-2015, 08:32
السلام عليكم كيف الحال اخواني إن شاء الله بخير صراحة انا مبتدا ولم افهم الطريقة الدي تكلمت عنها اخي ارجو ان توضح لنا اكثر لكي نستفيد من خبرتك في هدا المجال
لان البعض لديه طرق جيدة لاكن محتكرة ولا نعلم سبب دلك بالتوفيق للجميع إن شاء الله

mazn
06-28-2015, 08:40
وضـــــــــــــع التيك بروفيت تضعيه على حسب تحليلك للشارت
وايمته ممكن يرتد السعر لذا يجب وضعه عند نقطة صحيحة
لتجنب الارتداد

أتمنى تجارة مربحة للجميع

topomarouan
06-28-2015, 08:56
اهلا بكل الاعضاء كيف اخباركم
مش عارفه لاني لسه مبتدئه وربنا معاك ان شاء الله
بالتوفيق للجميع في المنتدي ان شاء الله

ziyaddn
06-28-2015, 10:25
الفوركس له تاريخ قديم بحيث انه منذ القدم
و هويعمل و انا ارى ان العملةي فيالاول كانت
فقط ف يالسواق لاعالمية و لكنها سرعان ما انشرت

حسنى صادق
06-28-2015, 10:34
اعتقد انة من الممكن اللاستفادة من العم على توخى الحذر فى الكثير من الامر التى تعمل على فهم التداولات الاهخرى فى العم و لابد من التدرب على طرق العمل المختلفة

ahmed bakry
06-28-2015, 11:27
بصراحة مش عارف اشرحهالك ازاى علشان ماكدبش عليكى واخليكى تعملى اجة غلط ان شاء الله حد من الاخوة الاعضاء هايقولك وشكرا

hamza mansouri
06-28-2015, 11:47
يمكنك تحديد قيمة تيك بروفيت اما عن طريق نافذة تنفيذ الصفقة في البداية او سحب
شريط الصفقة بكل بسطة قيمة السعر الذي تريدين تحديده ك قيمة تيك بروفيت

lakhalwehbi
06-28-2015, 13:53
و لو مش فاهمة قول لي و ان اشرحلك الطريقة بفيديو صغير٠٠٠٠

0sama
06-29-2015, 19:12
اذا كان المقصود هو تحديد اخذ الارباح ف ده بيتوقف علي الاستراتيجية
ولكن اذا كان المقصود الطريقة فا بتكون عن طريق سحب الخط الافقي للاعلي في الشراء و تحديد
مكان اخذ الربح و العكس في البيع

kokou
07-03-2015, 04:18

العراقي
07-14-2015, 18:59
اخي الكريم
انصحك بالتعلم جيدا علي حساب تجريبي ثم بعد ذلك تفتح الحقيقي
وضع التيك يروفيت عن طريق انا تقوم بالضغط علي الاوردر يتاعك وتضع الهدف
مع تحياتي

MohaMed Yasser
07-14-2015, 19:04
هتدخلى على تيك وتضعى الرقام بتعتك وتبداى الربح انشاء الله
شكرا اختى

drkim
07-14-2015, 19:07
تحياتى لكى اختى الفاضله

والكثير من المتداولين المبتدأين لا يعلمون اين يضعوا التيك بروفيت والاستوب لوز

تستطيعى ان تضعى الهدف بأكثر من طريقه اما عند مستويات فايبوناشى والدعوم والمقاومات

وايضا عند القمم والقيعان السابقه اى اماكن العرض والطلب

AH3
07-19-2015, 11:54
اقل مبلغ تقدر تدخل بيه في الحساب هو الميه دولار وطبعا كل مبلغ هنا وبيكون له اداره راس المال الخاصه به ولازم

ahmdon
07-20-2015, 19:04
ارى ان عدم تحقيق الاهداف يكون بسبب الطمع مهم ان نبعد عن الطمع وان يكون فى اداره لراس المال سليمه حتى يمكن تحقيق ارباح بشكطل جيد لان الفوركس عمل صعب ويحتاج الى خبره

monyra
07-21-2015, 10:09
يجب عدم الانتقام من السوق من اجل تعويض الخساره حتى لا ياتى بخساره اخرى فيجب التانى عند دخول السوق واختيار وقت مناسب

haleeem
07-21-2015, 10:10
معلومات جيده للغايه وبها مصطلحات جديده وان شاء الله نتعلم منها جيدا ويكون فى الموضوع استفاده ويكون مفيد لكل الاعضاء بشكل جيد

ahmdon
07-21-2015, 12:23
تداول الفوركس قد يجلب أرباح كبيرة ولكنه أيضا يتسم بدرجة عالية من المخاطرة. أي شخص يمكنه المشاركة في سوق تبادل العملات من خلال وسطاء الفوركس. مهم اختيار وسيط جيد

alaa ali
07-21-2015, 21:50
السلام عليكم
عند الخط الاخضر ......... اسحب الى اعلى ثم اسحب الى اسفل ... كما ترى بكل سهولة لا يوجد مشاكل
بالتوفيق

pepobm
07-22-2015, 00:40
اختى العضوة الفاضلة انا انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى او البحث فى اليوتيوب وستجدى فيديوهات وكتب تعليمية مفيدة كتيره
التوفيق من عند الله

ahmdon
07-22-2015, 14:58
عدم حصولك على نفس السعر الذي تطلبه ويرجع ذلك لسرعة التقلبات التي يشهدها سوق التداول في فترة صدور الأخبار، الفرق بين السعر الذي تطلبه والسعر الآخر الذي حصلت عليه ليس بفرق عدة نقاط فقط ولكن قد يقدّر بعشرات النقاط وهذا قد يفسد عليك سير خطتك التداولية خاصة إذا اخترت صفقة بحجم كبير والاخبار سلبيتها كثيره

امانى
07-22-2015, 14:58
من اسباب الخساره . الثقة الزائدة: فهم التداول هو أساس التداول الناجح وقد يظن بعض المتداولين من مجرد فهمهم لهذا الأساس سيقودهم إلى طريق الاحتراف ولكن هذا اعتقاد خاطئ تماماً، فسوق الفوركس هو سوق ضخم جداً ويمتلك سيولة عالية وهذا يجعله ينطوي على الكثير من الجوانب من نشاط تحركاته و الأخبار المؤثرة فيه والتحليلات المختلفة بالإضافة إلى جميع أدوات التداول والمؤشرات المساعدة

heroo252
07-22-2015, 15:13
انتا لما بتشترى او تبيع من مستوى معين بيبقى هدفك مكان معين السعر هيوصل عنده
وبعد كده يعكس تانى قبل ما يعكس الشطاره انك تخرج وتحدد تيك بروفت هناك

emadayman
07-22-2015, 16:37
يجب عدم الانتقام من السوق من اجل تعويض الخساره حتى لا ياتى بخساره اخرى فيجب التانى عند دخول السوق واختيار وقت مناسب

ketty
07-22-2015, 16:38

hemaaaaa
07-22-2015, 16:38
معلومات جيده للغايه وبها مصطلحات جديده وان شاء الله نتعلم منها جيدا ويكون فى الموضوع استفاده ويكون مفيد لكل الاعضاء بشكل جيد

haleeem
07-22-2015, 16:39

ايمى
07-22-2015, 16:39

monyra
07-22-2015, 16:40

الاصيل
07-22-2015, 16:40
وعليكم السلام ورحمة الله
التيك بروفت هذا انت تحدديه على حساب راحتك او اتوقعك من السوق يعنى مثلا تريدن ربح 50 نقطه تضع التيك برفت بعد 50 نقطه وتنتظرى النتيجه
تمنياتى بالتوفيق

hemaaaaa
07-24-2015, 21:34
الاتجاه هو صديقك " ولكن هذه المقولة لن تعني شيء إذا لم تتمكن بداية من الإمساك بالترند وتاليا إذا لم تكن لديك القدرة للركوب علي ظهره . المعرفة واستراتجيات التداول والتغلب علي الخوف قد تكون أفضل ثلاثة طرق يمكنها ان تفتح لك الباب الذي ستدخل منه كمتداول ناجح . بدون أيا من هذه الثلاثة فانك ستفشل علي الأرجح . لذلك استعد جيدا وتدرب وقم بتقييم كل شيء قبل ان تبدأ الغوص في عالم تجارة الفوركس المعقد

Manite
07-24-2015, 22:06

ولاءعلى
07-26-2015, 06:26
14) ان سرعة الموجات الانحسارية فى الارتداد يحدد مدى قوة الموجه الرئيسية واستمرارها فإذا انحسارت بسرعة الى مسافة تزيد عن 60 نقطة من اعلى او ادنى سعر فالأغلب الأعم ان هذه الموجة قد انحسرت وممكن ان يبدء السوق فى الارتداد العكسى.

waelmma
07-26-2015, 11:23
اخى الكريم وضع التيك بروفت والاستوب لوز بيتم تحديده بعد رسم الترندات
ووضع المؤشرات المختلفة وربنا يفقك ان شاء الله