PDA

View Full Version : متى تتاجر في الفوركس

Pages : [1] 2

Asmae
11-29-2014, 01:49
ايزى فوريكس | ايزى فوركس | كتاب لتعليم الفوركس | تعلم الفوركس | تعليم الفوركس | الفوركس | كتب تعليم فوركس بالعربى | تعليم الفوركس | كتب مجانا | كتب تعليم تجارة العملات | تعلم الفوركس من البداية الى الاحتراف | تعليم فوركس | تعليم تجارة عملات | دورات ارشادية | تعلم تداول عملات | سعر غرام الذهب | ذهب | اسعارالذهب | تجارة الذهب | الذهب اليوم | سوق الذهب | بورصة الذهب | سعر جرام الذهب اليوم | تجارة الذهب تداول العملات
متى تتاجر في الفوركس

حتى الآن في كل دروسنا السابقة علمناك بعض المبادئ الهامة عن كيفية المتاجرة في سوق الفوركس ولكن في هذا الدرس نريد أن نعلمك شيء آخر مهم جدا وهو متى تتاجر في سوق الفوركس .

نعم سوق العملات الأجنبية يعمل على مدار 24 ساعة لمدة 5 أيام في الأسبوع ولكن هذا لا يعني أن السوق نشيط طوال اليوم بالفعل أنت ربما تربح الأموال في صعود السوق وكذلك في هبوطه ولكن قد تواجه صعوبة في ربح المال إذا كان السوق متوقفا ولا يتحرك هذا الدرس سيساعدك على تحديد أفضل الأوقات للمتاجرة .

ساعات السوق
قبل أن نحدد أفضل الأوقات للمتاجرة يجب أن نعرفك أن سوق تبادل العملات يعتمد على ثلاث جلسات للتبادل رئيسية وهي : جلسة طوكيو وجلسة لندن وجلسة نيويورك بالإضافة إلى جلسة سيدني .
جلسات جلسات ...
تستطيع أن ترى أنه في وسط كل جلسة هناك فترة زمنية حيث بعض الجلسات مفتوحة مع بعضها في نفس الوقت .بشكل طبيعي هذه هي أكثر الأوقات زحمة وشدة في السوق بسبب فتح أكثر من سوق في وقت واحد .
أفضل أيام الأسبوع للمتاجرة في الفوركس
حسنا أنت الآن عرفت أن جلسة لندن هي أشد الجلسات زحمة ولكن هناك أيضا أيام معينة في الأسبوع حيث كل الأسواق تميل إلى التحرك أيضا وفي الأسفل مخطط لمتوسط النقاط للأزواج الرئيسية الأربعة لكل يوم من الأسبوع .وبناء على السابق تعلمنا ما هي أشد الأوقات زحمة للسوق وأنها هي أفضل الأوقات للمتاجرة لأنها تعطينا أفضل فرص ربحية عن غيرها ...

هل تريد أن تفقد أموالك !!
إذا كنت تشعر بالكآبة وتريد أن تفقد أموالك يمكنك المتاجرة في الأيام التالية .
نحن هنا لا نجبرك على آرائنا طالما أن الأمر يتعلق بتجارتك الخاصة فإذا أنت حقا لا تريد أن تتاجر أثناء زحمة السوق وحركته الشديدة فإننا نقول لك أنك بهذا تختار أوقات متاجرة صعبة .

يوم الجمعة
هو يوم متقلب جدا فإذا أردت أن تخسر أموالك التي ربحتها كل أيام الأسبوع فتاجر في هذا اليوم

يوم الأحد
هو يوم قليل جدا في حركته فإذا أردت أن تبدأ أسبوعك بنقاط سلبية فتاجر في هذا اليوم .

أيام الأجازات
أيام إغلاق البنوك ينتج عنها قلة كميات المتاجرة وبالتالي إذا أردت أن تفقد أموالك تاجر في أيام هذه الأجازات .
تقارير الأخبار
لا أحد يعرف إلى أين السعر ذاهب لذا إذا صدر تقرير حول أخبار السوق ربما يجعلك تفقد أموالك فجأة إذا جاء الخبر عكس اتجاهك لأنه يؤدي إلى تقلبات السوق .

ماذا أفعل إذا كنت لا أريد أن أتاجر وقت زحمة السوق
إذا كنت مشغول وليس بإمكانك المتاجرة أثناء أوقات زحمة السوق فسأعطيك بعض الحلول :

- تاجر بالعملات أثناء وقت عملك الآخر ولكن كن حذر لأنك تتاجر في مهنة مهمة .
- ليس من الضروري أن تراقب الأسواق بشكل متتالي 24 ساعة ولكن لابد أن لا يفوتك يوم حتى لا تضيع وسط الزحام .
- تاجر في جلسات مختلفة حتى لو كانت ليست أشدهم زحاما فإذا لم تستطيع المتاجرة في جلسة لندن أو نيويورك فتاجر في جلسة طوكيو وحاول تطوير استراتيجياتك على حسب كل جلسة .
حتى وإذا كنت لا تستطيع المتاجرة إنه لأمر جيد أن تراقب المخطط طوال الجلسة وحركات السعر وراقب المخطط الحالي وانظر إلى المخططات الماضية وإذا لم تستطيع أيضا المتاجرة سجل كل ملاحظاتك العقلية فالممارسة ستجعلك مثالي وستكون أفضل .

الاختيار راجع لك :
الآن أعطيناك كل المعلومات حول أفضل الأوقات للمتاجرة وكل ما عليك هو أن تقرر الآن ما بين أن تجمع المال بسهولة أو تجمعه بصعوبة أو تفقده .

انتظر المفاجأة من مدرسة
في دروسنا القادمة .
درس : جدول المتاجرة ل 24 ساعة مع ياللا فوركس ... !!
درس يشرح لك اوقات السوق كل نصف ساعة على مدار 24 ساعة

نكرر سريعا :
• الأوقات أشد زحمة هي أفضل الأوقات للمتاجرة عندما تكون الأسواق مفتوحة في نفس الوقت .
• وسط الأسبوع أكثر حركة .• أسوأ الأوقات للمتاجرة :- الجمعة .- الأحد .- أيام الأجازات .- وقت التقارير الإخبارية .- أثناء الحوادث الأمريكية .

eslam22
11-29-2014, 23:49
اعتقد نا الكل كان محتاج الى التحليل الى كل الايام الى هتقدر انها تضرنا بشكل كبير وان دا امر فى منتهى السهوله بقا فى تحديد اتجاهات الناس شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق للجميع انشاء اله تقبل تحياتى لك وانشاء الهل يبقا فى المزيد من المواضيع الاكثر الاهميه

medo2013
11-30-2014, 00:00
متى تتاجر فى الصفقات ممكن تتاجر فى الصفقات بس فى الاوقات والايام التى تحس ان الصفقات جيبة نتيجة كويسة وبتعمل على نشاط الصفقات وكل التججار فى السوق ولذلك يجب اتخاذ قرار التداول بنفسك وليس باى شئ اخر

kimo.san
11-30-2014, 01:57
اسئله لكلها تراود المبتدئين بكل كبير االى هواازاى اتاجر وازاى احقق المتاجره دا كله بيقدر انه يفيد الناس كلها لو قدرناا انا احنا نلاقى ايجابات على هذه الاسئله المهمه جدا شكرا لك اخى الكريم والتفويق فى كل ما هو قادم لك وتقبل تحياتى

amrs
11-30-2014, 02:53
كل هذه الاسئله مهمه جدا واعتقد من ااكثير المواضيع الى انا قريتها ه واازى نحقق اكبر قدر من الربح فىاليوم الى احنا عايزينه ف دا امر فى غايه الاهيمه شكرا لك اخىالكريم على هذه المواضيع

esshazly
12-02-2014, 14:09
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع اتمني من الاعضاء انهم يكونوا استفادوا من الموضوع المكتوب ووقت التداول مهم ... بالتوفيق ان شاء الله في المرات القادمة من الموضوعات

ahmed22as
12-02-2014, 16:34
اان هذة المعلومات هى من اهم ما يعرض فى فوركس لانها تعطيك الداقع لمعرفة الكثير عن فوركس وانا اظن ان احسن الايام هو يومى الثلاثاء والخميس على الاسواق الاوربيه والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

8150017
12-02-2014, 16:37
السلام عليكم عادة تكون احسن الايام للمتاجره فى السوق هى بداية من يوم الثلاثاء او الاربعاء حتى يوم الجمعه لانها عادة الايام التى يصدر فيها معظم الاخبار والبيانات

nsrnr
12-02-2014, 19:02
ان هذه المواعيد والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربى للتجارة والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بشير حمدان
12-02-2014, 19:09
السلام عليكم
ان سوق الفوركس سوق مفتوح كامل الدوام 24 ساعه والاوقات التى تناسبك قد تكون الاسوء بالنسبه لاخر فعلى كل تاجر ان يختار الوقت المناسب له فقط كل شئ

Badreddine
12-02-2014, 19:23
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا ، معلومات مفيدة لي ، أتمنى أن تكون الإفادة عامة إن شاء الله
لا تحرمونا من مقالات أخرى
تقببلوا مروري

medhatll
12-02-2014, 19:25
الوقت هو عندما ارى الاستراتيجية المناسبه التى تعتمد اصلا على
التحاليلى الفنى هو يقوم بدراسة حركة المؤشرات من خلال الرسم البيانى وتوقع الشراء والبيع وتحدد اتجاة الترند
التحليل الاساسى يقوم على احوال الاقتصاد وظروف البلد قوة الاقتصاد تحدد تزيد من قوة العملة
هم دول اساس شغلى فى الفوركس والتركيز عليهم هو اهم حاجة للربح

man133
12-02-2014, 19:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
موضوع جيد و ضروري جدا ان الواحد يختار الوقت اللي عايز يبدأ يعمل اي حاجة في
و انك وضحت ضرورة وقت المضاربة ده شئ جميل منك جزاك الله خير
تحياتي

مجنون الفوركس
12-02-2014, 20:57
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الموضوع و الشرح الرائعين ، و اتنمنى التوفيق للجميع

shimoo_102
12-02-2014, 21:27
السلام عليكم
الف شكر على الموضوع وبالفعل هناك اوقات خطيره للتداول بها واعتقد ان هذه الاوقات هى عند قله السيوله
مثل اوقات الافتتاح والاغلاق ويوم الجمعه لانها نهايه الاسبوع ودائما بيكون جنى ارباح او تحرك غريب

doola2020
12-02-2014, 22:30
علي حسب استراتيجيتي فتوجد فرص يتم الدخول من خلالها فاستراتيجيتي تعتمد علي الهبوط والصعود وهي استراتيجية الهيدج

aboubakeur_m12
12-02-2014, 22:45
هذا يعتمد بالاساس على حركة السوق و الاستراتيجية المعتمدة من قبل المتداول فكلما تكونت فرصة دخول توكلت على الله سبحانه عزوجل و من هنا نقول ان الدخول في الصفقة لا يعتمد بالضرورة على الزمن بقدر ما يكون على حسب ظروف السوق .

hussam h
12-02-2014, 22:49
مشكور اخي و بارك الله فيك

مع تحياتي

sharshabil
12-03-2014, 01:06
ياريت حتلا لو عملتو نقل لازم تعرفو تنقلو شيء فيد و بتصرف
ءيعنبي ماذا يعني
حتى الآن في كل دروسنا السابقة علمناك بعض المبادئ الهامة ...؟؟

abdelhak redouane
12-03-2014, 21:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان اختيار الوقت الملائم للتجارة من شتانه ان يحقق ارباح لاباس بها انا اقترح عليك التجارة في اوقات الظهيرة من ايام الثلاثاء والاربعاء والخميس من كل اسبوع
بالتوفيق للجميع

magedaly
12-04-2014, 12:16
افضل وقت تقوم بالتداول من خلاله هو الوقت الذى تكون فيه حركه الشارت سريعه والوقت الذى يكون بعد التحليل الفنى الصحيح الذى من خلاله تعرف هل تدخل صفقه بيع او شراء وكذلك الوقت الذى تكون بعد متابعه الاخبار وتحليلها التحليل الايجابى ولذلك لا يجب عليك ان تتاجر فى يوم الاثنين حيث تكون حركه الشارت بطيئه وكذلك يوم الجمعه حيث يكون المستثمرون يحاولون تعويض الخسائر خلال الاسبوع

zeko220
12-04-2014, 12:18
بص دول اجمل الاوقات للمتاجرة من الساعة 11 للساعة 1 فترة هادئة صالحة للتداول aud تكون بورصة سيدنى مفتوحه
من الساعه 41 الى 4 صباحا الحة لتداول jpy عشان فيها الخطر متوسط فترة بورصة سيدنى طوكيو
جربهم واستفيد وادينى رايك

soso11as
12-04-2014, 12:41
السلام عليكم متى تتاجر فى فوركس فوركس تعمل 24 ساعة اى وقت تريد ان تتاجر فيه اذا كنت مبتداء فى فوركس تاجر وقت ان يكون السوق هادى وعندما ايضا ان تصبح محترف فى التجارة والله ولى التوفيق

ynwa1892
12-04-2014, 12:57
السلام اخي شكرا على الموضوع المفيد والذي يعتبر داخل في استراتجية ادارة راس المال الصارمة والتي تعتبر اساس التداول
وفقك الله

maha mas
12-04-2014, 16:27
الســــــــلام عليــــكم ورحمــــه الله وبركـــــــــاته ..... ماشاء الله يا اخى موضوع رائع جدا
عن العمل التجاره فى عالم الفوركس يا اخى

lyes1977
12-04-2014, 17:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بك اخي الكريم نعم طبعا اخي الكريم انا اوافقك الراي تماما ويجب تجنب يومي الجمعة والااثنين والخميس مساءا لان هذة الايام هي السبب الرئيسي في كل الخسائرالحاصلة ، على العموم شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق للجميع

mooor
12-04-2014, 17:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
اشكرك علي هذة المعلومات الاكثر من رائعة
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

Saudi
12-04-2014, 19:59
السلام عليكم
انا ارى ان اختيار الوقت الملائم للتجارة من شتانه ان يحقق ارباح لاباس بها انا اقترح عليك التجارة في
حركة السوق و الاستراتيجية المعتمدة من قبل المتداول فكلما تكونت فرصة دخول توكلت على الله سبحانه عزوجل و من هنا نقول
انك وضحت ضرورة وقت المضاربة ده شئ جميل منك جزاك الله خير

مصطفى حمدان
12-09-2014, 15:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذا الشرح واتمنى ان يستفيد منه الاخوة الاعضاء جميعا خاصة ان اى مبتدىء فى اى مجال يحتاج الى جمع المعلومات التى تساعده على اكتساب الخبرة

chouai
12-11-2014, 22:18
السلام عليكم و رحمة الله
تقببلوا مروري

karam22
12-11-2014, 22:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور اخي علي الموضوع الممتاز
اتمني المزيد من المقالات المماثلة ان شاء الله .................................................. .........

tedjboyka
12-11-2014, 23:06
السلام عليكم
ان سوق الفوركس سوق مفتوح كامل الدوام 24 ساعه والاوقات التى تناسبك قد تكون الاسوء بالنسبه لاخر فعلى كل تاجر ان يختار الوقت المناسب له فقط كل شئ

adil17
12-17-2014, 09:39
مشكور اخي الافاضل على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و صراحة اسنتفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم الربح الدائم جميعا

saiddeco
12-19-2014, 03:51
سلام عليكم الكل الشكر لك على كلامك و مقلك هذا للمفيد لنا لكي نحطاط من كل هاهو سلبي لصفقاتنا و التي تبعدما عن الخسارة
شكرا و التوفيق للجميع

sarass11a
12-21-2014, 19:13
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

nagwann
12-24-2014, 09:49
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
وتحليل مبسط ومفهوم ومفيد لكل المبتدأين جزاك الله عنا جميعا خير

ahmed mahmoud abdelhady
12-24-2014, 21:50
السلام عليكم
من الواااضح ان هذا اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
اه طبعا ممكن اي شركة فوركس معرضة انها تقفل في اي وقت لو حبت او لو حصل مشاكل بسببها ومصير الاعضاء ساعتها مش عارفه بصراحة
تقبل مروري ♥

DANDOUNE
12-25-2014, 02:05
ان هذه المواعيد والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع
وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه
وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربى
للتجارة والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Wassa04
12-26-2014, 01:03
معلومة جمييلة و مفيدة شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود الرائع بالتوفيق لك تقبل مروري

hpacer
12-26-2014, 07:49
التحاليلى الفنى هو يقوم بدراسة حركة المؤشرات من خلال الرسم البيانى وتوقع الشراء والبيع وتحدد اتجاة الترند
التحليل الاساسى يقوم على احوال الاقتصاد وظروف البلد قوة الاقتصاد تحدد تزيد من قوة العملة

ACHRAF LACHGAR
12-26-2014, 08:20
شكرا كثيرا علىالمعلومات لانها مفيدة بانسبة لي لانني مبتدئ في هذا المجال

sawsan5a
01-06-2015, 18:15
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

tefa.brave
01-06-2015, 19:08
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيد الخلق اجمعين محمد صلى الله عليه وسلم اما بعد
لما الواحد يلاقى انه بيبتدى يكسب اكتر ويفهم الية عمل السوق

kokou
01-10-2015, 22:27
اعتقد نا الكل كان محتاج الى التحليل الى كل الايام الى هتقدر انها تضرنا بشكل كبير وان دا امر فى منتهى السهوله بقا فى تحديد اتجاهات الناس شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق للجميع انشاء اله تقبل تحياتى لك وانشاء الهل يبقا فى المزيد من المواضيع الاكثر الاهميه

menna 2012
01-10-2015, 23:04
متى تتاجر فى الصفقات ممكن تتاجر فى الصفقات بس فى الاوقات والايام التى تحس ان الصفقات جيبة نتيجة كويسة وبتعمل على نشاط الصفقات وكل التججار فى السوق ولذلك يجب اتخاذ قرار التداول بنفسك وليس باى شئ اخر

ro2a22
01-11-2015, 23:50
السلام عليكم

kokou
01-19-2015, 19:58
افضل وقت تقوم بالتداول من خلاله هو الوقت الذى تكون فيه حركه الشارت سريعه والوقت الذى يكون بعد التحليل الفنى الصحيح الذى من خلاله تعرف هل تدخل صفقه بيع او شراء وكذلك الوقت الذى تكون بعد متابعه الاخبار وتحليلها التحليل الايجابى ولذلك لا يجب عليك ان تتاجر فى يوم الاثنين حيث تكون حركه الشارت بطيئه وكذلك يوم الجمعه حيث يكون المستثمرون يحاولون تعويض ا

swhaa9d
01-20-2015, 13:32
اسئله لكلها تراود المبتدئين بكل كبير االى هواازاى اتاجر وازاى احقق المتاجره دا كله بيقدر انه يفيد الناس كلها لو
قدرناا انا احنا نلاقى ايجابات على هذه الاسئله المهمه جدا شكرا لك اخى الكريم والتفويق فى كل ما هو قادم لك
شكرا علي الموضوع اتمني من الاعضاء انهم يكونوا استفادوا من الموضوع المكتوب ووقت التداول مهم .
.. بالتوفيق ان شاء الله في المرات القادمة من الموضوعات

mohamedsaber
01-20-2015, 13:46
يعني ايه يوم الجمعة متقلب ؟ يوم الجمعة يوم نشيط السعر بيتحرك فيه عدد كبير جدا من النقاط
و هذا ما يبحث عنه المتاجر الناجح (نشاط السوق )
تقبل مروري

ppttss
01-20-2015, 13:50
عن نفسى احب التجارة فى الفترة الصباحية عند افتتاح البورصات العالمية

هذين الوقتين من افضل اوقات حركات السعر فى السوق يكون عند افتتاح البورصات يبدء السعر يتحرك بسرعة

mesteraden
01-20-2015, 13:53
اخي الكريم شكرا لك لطرحك لهذا الموضوع عن اوقات المتاجره بالفعل توجد اوقات تكون غير مناسبة للتداول مثل يوم الجمعه لأنه يوم الجمعه معروف لدى كثير من المتداولين ان السوق تكون مخاطره عاليه وكثير التذبذب واتمنى لك التوفيق

mohammednasser
01-20-2015, 14:03

forexxx
01-20-2015, 14:05
اشكرك اخى الحبيب على هذا الموضوع
وارى ان افضل وقت للتداول هى عند تندمج البورصات
بعضها مع بعض بحيث يتم ضخ السيولة فى السوق بشكل كبير

boulafrah
01-20-2015, 14:13
السلام عليكم و رحمة الله هذه الاسئله مهمه جدا واعتقد من ااكثير المواضيع الى انا قريتها والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربى للتجارة ه واازى نحقق اكبر قدر من الربح فىاليوم الى احنا عايزينهالفوركس سوق مفتوح كامل الدوام 24 ساعه والاوقات التى تناسبك قد ت ف دا امر فى غايه الاهيمه شكرا لك اخىالكريم على هذه المواضيع

---------- Post added at 12:13 PM ---------- Previous post was at 12:12 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياكل الايام الى هتقدر انها تضرنا بشكل كبير وان دا امر فى منتهى السهوله بقا فى تحديد اتجاهات الناس شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق للجميع انشاء اله تقبل تحياتى لك وانشاء الهل يبقا فى المزيد من المواضيع ريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

saidsami
01-20-2015, 14:14
نعم هذه الاسئله لكلها تراود المبتدئين بكل كبير االى هواازاى اتاجر وازاى احقق المتاجره و اشكرك على طرح هذا الموضوع المفيد و اتمنا الارباح للجميع

ramdani
01-20-2015, 14:16
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم أفضل الأوقات للمتاجرة في سوق العملات الأجنبية هي عند افتتاح البورصات

abdelmalek1988
01-20-2015, 14:22
مشكور اخي الكريم على الموضوع المميز
أنا ميناء في الفوركس و احتاج كثيرا لهذه الموضوع

Mostafaashraf
01-20-2015, 14:23
أخي شكراً علي النصائح و التحذيرات و التنبيهات المفيدة
نعم لا يمكنك أخذ السوق علي أنه لعبة أونلاين تلعب 24 ساعة لجني المزيد من الأرباح انه لا يعمل بتلك الطريقة
و بالتوفيق إن شاء الله

garero2015
01-20-2015, 14:25
السلام عليكم
بالطبع درس مفيد جدا ولكني اعتقد انه يجب الالمام بكل هذه الايام والجلسات ...حتي يمكنني ان اخوض صفقات ناجحة ايام الزحمة في التدوال.

monaya897
01-20-2015, 14:27
السلام عليكم شكرا علي الموضوع تقبل مروري اخي الكريم

hananll
01-20-2015, 14:33
ممكن تتاجر فى الصفقات بس فى الاوقات والايام التى تحس ان الصفقات جيبة نتيجة كويسة
وبتعمل على نشاط الصفقات وكل التججار فى السوق ولذلك يجب اتخاذ قرار التداول بنفسك وليس باى شئ اخر

محمود مرعى
01-20-2015, 14:54
ايزى فوريكس | ايزى فوركس | كتاب لتعليم الفوركس | تعلم الفوركس | تعليم الفوركس | الفوركس | كتب تعليم فوركس بالعربى | تعليم الفوركس | كتب مجانا | كتب تعليم تجارة العملات | تعلم الفوركس من البداية الى الاحتراف | تعليم فوركس | تعليم تجارة عملات | دورات ارشادية | تعلم تداول عملات | سعر غرام الذهب | ذهب | اسعارالذهب | تجارة الذهب | الذهب اليوم | سوق الذهب | بورصة الذهب | سعر جرام الذهب اليوم | تجارة الذهب تداول العملات
متى تتاجر في الفوركس

حتى الآن في كل دروسنا السابقة علمناك بعض المبادئ الهامة عن كيفية المتاجرة في سوق الفوركس ولكن في هذا الدرس نريد أن نعلمك شيء آخر مهم جدا وهو متى تتاجر في سوق الفوركس .

نعم سوق العملات الأجنبية يعمل على مدار 24 ساعة لمدة 5 أيام في الأسبوع ولكن هذا لا يعني أن السوق نشيط طوال اليوم بالفعل أنت ربما تربح الأموال في صعود السوق وكذلك في هبوطه ولكن قد تواجه صعوبة في ربح المال إذا كان السوق متوقفا ولا يتحرك هذا الدرس سيساعدك على تحديد أفضل الأوقات للمتاجرة .

ساعات السوق
قبل أن نحدد أفضل الأوقات للمتاجرة يجب أن نعرفك أن سوق تبادل العملات يعتمد على ثلاث جلسات للتبادل رئيسية وهي : جلسة طوكيو وجلسة لندن وجلسة نيويورك بالإضافة إلى جلسة سيدني .
جلسات جلسات ...
تستطيع أن ترى أنه في وسط كل جلسة هناك فترة زمنية حيث بعض الجلسات مفتوحة مع بعضها في نفس الوقت .بشكل طبيعي هذه هي أكثر الأوقات زحمة وشدة في السوق بسبب فتح أكثر من سوق في وقت واحد .
حسنا أنت الآن عرفت أن جلسة لندن هي أشد الجلسات زحمة ولكن هناك أيضا أيام معينة في الأسبوع حيث كل الأسواق تميل إلى التحرك أيضا وفي الأسفل مخطط لمتوسط النقاط للأزواج الرئيسية الأربعة لكل يوم من الأسبوع .وبناء على السابق تعلمنا ما هي أشد الأوقات زحمة للسوق وأنها هي أفضل الأوقات للمتاجرة لأنها تعطينا أفضل فرص ربحية عن غيرها ...

نحن هنا لا نجبرك على آرائنا طالما أن الأمر يتعلق بتجارتك الخاصة فإذا أنت حقا لا تريد أن تتاجر أثناء زحمة السوق وحركته الشديدة فإننا نقول لك أنك بهذا تختار أوقات متاجرة صعبة .

يوم الجمعة
هو يوم متقلب جدا فإذا أردت أن تخسر أموالك التي ربحتها كل أيام الأسبوع فتاجر في هذا اليوم

يوم الأحد
هو يوم قليل جدا في حركته فإذا أردت أن تبدأ أسبوعك بنقاط سلبية فتاجر في هذا اليوم .

أيام الأجازات
أيام إغلاق البنوك ينتج عنها قلة كميات المتاجرة وبالتالي إذا أردت أن تفقد أموالك تاجر في أيام هذه الأجازات .
تقارير الأخبار
لا أحد يعرف إلى أين السعر ذاهب لذا إذا صدر تقرير حول أخبار السوق ربما يجعلك تفقد أموالك فجأة إذا جاء الخبر عكس اتجاهك لأنه يؤدي إلى تقلبات السوق .

- ليس من الضروري أن تراقب الأسواق بشكل متتالي 24 ساعة ولكن لابد أن لا يفوتك يوم حتى لا تضيع وسط الزحام .
- تاجر في جلسات مختلفة حتى لو كانت ليست أشدهم زحاما فإذا لم تستطيع المتاجرة في جلسة لندن أو نيويورك فتاجر في جلسة طوكيو وحاول تطوير استراتيجياتك على حسب كل جلسة .
حتى وإذا كنت لا تستطيع المتاجرة إنه لأمر جيد أن تراقب المخطط طوال الجلسة وحركات السعر وراقب المخطط الحالي وانظر إلى المخططات الماضية وإذا لم تستطيع أيضا المتاجرة سجل كل ملاحظاتك العقلية فالممارسة ستجعلك مثالي وستكون أفضل .

الاختيار راجع لك :
الآن أعطيناك كل المعلومات حول أفضل الأوقات للمتاجرة وكل ما عليك هو أن تقرر الآن ما بين أن تجمع المال بسهولة أو تجمعه بصعوبة أو تفقده .

انتظر المفاجأة من مدرسة
في دروسنا القادمة .

نكرر سريعا :
• الأوقات أشد زحمة هي أفضل الأوقات للمتاجرة عندما تكون الأسواق مفتوحة في نفس الوقت .
• وسط الأسبوع أكثر حركة .• أسوأ الأوقات للمتاجرة :- الجمعة .- الأحد .- أيام الأجازات .- وقت التقارير الإخبارية .- أثناء الحوادث الأمريكية .

والله يا اخى الفاضل انا واحد من التجار اللى بفضل انى اتاجر على فريم الساعة والاربع ساعات وكنت بفضل انى اتاجر على موعد افتتاح البورصات الامريكية يعنى الساعة
5 عصرا بتوقيت مصر حتى الساعة 11 مساء وده طبعا لان السوق وقتها كان بيكون قوى جدا وحركاته كبيرة وعلى فكرة التجارة اخر ايام الاسبوع ايضا قوية جدا

ghiles
01-20-2015, 14:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا لا اتداول وقت الاخبار وانما
اتاجر على الساعة التاسعة صباحا الى الحادية عشر ومن الثانية زوالا الى الخامسة مساءا

karim02
01-20-2015, 14:59
شكرا يا أخي عن هدا الموضوع بصراحة فيه رؤية صائبة في أوقات وأيام التداول؛ وا هدا جد مميز للمبتدين ؛ المرجو الإستفادة منه ولو على التجريبي لكي نرى مدى نجاح هده الفكرة

Doodysamsom
01-20-2015, 16:40
السلام عليكم ورحمة الله...
شكرا لك اخى الكريم على معلومات الفوركس....
وطرحك لاهم كتب الفوركس المتاحة

---------- Post added at 01:40 PM ---------- Previous post was at 01:39 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله...
شكرا لك اخى الكريم على معلومات الفوركس....
وطرحك لاهم كتب الفوركس المتاحة
تمنياتى لك بالتوفيق

hicham1991
01-20-2015, 16:49
السلام عليكم عادة تكون احسن الايام للمتاجره فى السوق هى بداية من يوم الثلاثاء او الاربعاء
حتى يوم الجمعه لانها عادة الايام التى يصدر فيها معظم الاخبار والبيانات

sayed55q
01-20-2015, 17:39
موضوع جيد و ضروري جدا ان الواحد يختار الوقت اللي عايز يبدأ يعمل اي حاجة في
و انك وضحت ضرورة وقت المضاربة ده شئ جميل منك جزاك الله خير
تحياتي

amermazzen
01-20-2015, 17:45
السلام عليكم ورحمة الله ن سوق الفوركس سوق مفتوح كامل الدوام 24 ساعه والاوقات التى تناسبك قد تكون الاسوء بالنسبه لاخر فعلى كل تاجر ان يختار الوقت المناسب له فقط يجب التعلم الجيد وكسب الخبرة الكافية بالتوفيق.

nassim126
01-20-2015, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله مشكور على الموضوع المفيد ووقت التداول هو مختلف بالنسبة للمتداولين فقط يعني كل و طريقنه الشخصية

magic777
01-20-2015, 19:11
ممكن تتاجر فى الصفقات بس فى الاوقات والايام التى تحس ان الصفقات جيبة نتيجة كويسة
وبتعمل على نشاط الصفقات وكل التججار فى السوق ولذلك يجب اتخاذ قرار التداول بنفسك وليس باى شئ اخر

مش مهم الوقت اخي المهم الصفقه القويه والتحليل الجيد ولو هيشتغل حتى بالاوامر المعلقه هيكون افضل من الانتظار وتحديد وقت معين للعمل بس كله طبعا
بيرجع في النهايه للخبره العمليه

hunter_world
01-20-2015, 20:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم ام بعد انا عن نفسي بحب اتاجر من يوم الاتنين لحد الجمعه بس مش طول اليوم

hananll
01-21-2015, 19:14
سوق العملات الأجنبية يعمل على مدار 24 ساعة لمدة 5 أيام في الأسبوع ولكن هذا لا يعني أن السوق نشيط طوال اليوم بالفعل أنت ربما تربح الأموال في صعود السوق
وكذلك في هبوطه ولكن قد تواجه صعوبة في ربح المال إذا كان السوق متوقفا ولا يتحرك هذا الدرس سيساعدك على تحديد أفضل الأوقات للمتاجرة .

walidqse
01-22-2015, 18:25
متى تتاجر فى فوركس فوركس تعمل 24 ساعة اى وقت تريد ان تتاجر فيه اذا كنت مبتداء فى فوركس تاجر وقت ان يكون السوق هادى وعندما ايضا ان تصبح محترف فى التجارة والله ولى التوفيق

Trader-Learner
01-22-2015, 21:57
أهلا و سهلا بالجميع :
شكرا يا أخي عن هدا الموضوع بصراحة فيه رؤية صائبة في أوقات وأيام التداول؛ وا هدا جد مميز للمبتدين ؛ المرجو الإستفادة منه ولو على التجريبي لكي نرى مدى نجاح هده الفكرة

و الله أعلم.

mons
01-25-2015, 18:41
مشكور ياخي الكريم على هذه المعلومات المفيده عن اوقات المتاجره في الفوركس ولقد إستفدت من هذا الموضوع كثيرا وعرفت الأوقات المناسبة للتداول وعرفت الأوقات الغير المناسبة للتداول وتقبل مروري

adel2525
01-25-2015, 18:46
السلام عليكم
سوق الفوركس سوق مفتوح 24 ساعه نستطيع أن ترى أنه في وسط كل جلسة هناك فترة زمنية حيث بعض الجلسات مفتوحة مع بعضها في نفس الوقت
نتاجر في جلسات مختلفة حتى لو كانت ليست أشدهم زحاما فإذا لم تستطيع المتاجرة في جلسة لندن أو نيويورك فتاجر في جلسة طوكيو

amnyya
01-25-2015, 19:18
السلام عليكم ورحمة الله وب ركاتة اخى الكريم انا بتاجر وقت فراغى يا اخى شكرا لك تقبل مرروى اخى الفاضل تسلم على الموضوع

ibrahim forex
01-26-2015, 21:26
اخى الفاضل انت تقدر تتاجر فقى الفوركس ان تعرف المواعيد الملازمة للاسواق حتى تقدر ان تفتحها
وتعرف الوقت المناسب للتداول فى الفوركس وتقدر ان تتاجر

sanadiab
01-26-2015, 21:57
فعلا ايام الجمعه والاحد بيكون السوق متقلب بعض الشئ وبعض المتداولين بيفضلو التداول فى هذه الايام لما فيها من فرص من الممكن ان نطلق عليها كبيره
موضوع مهم جدا جزاك الله كل خير اخى الكريم بالتوفيق ان شاء الله

samyarr
01-26-2015, 22:25
أخى الكريم
اخي العزيز............ موضوع رائع وجميل
فصاحب الخلق الرفيع والقلب الطيب والنية الصادقة
يقدم لنا اجمل واروع طرح امام اخوته..
تحية قلبية جميلة بجمال طرحك..

بالتوفيق الدائم

myada
01-26-2015, 23:33
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا على المعلومات الهامه والمفيده والمنتدى الرائع الملم بكل المواضيع التى نحتاجها
وبالتوفيق للجميع

alyaall
01-26-2015, 23:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
االاخوه والاخوات اهلا بكم
فى الحقيقة انا لسه مبتدئة ولكنى استفادت من طرح هذا الموضوع وردود الاخوة الاعضاء
مع اطيب تمنياتى بالتوفيق للجميع

haledgh
01-26-2015, 23:46
اقوم بالمتاجره فى الفوركس فى اى وقت كان عندما تكون الفرصه موجوده صباحا مساء فى اى وقت مثل اوقات التذبذب اوقات الاخبار اى وقت يكون تحليلى الفنى لهذا الوقت جيد ومتنبا بربح ومكسب اكثر من الخساره فكل متداول عليه بتحديد الاوقات التى تناسبه وتناسب تحليله الفنى

kokou
02-04-2015, 20:49
افضل وقت تقوم بالتداول من خلاله هو الوقت الذى تكون فيه حركه الشارت سريعه والوقت الذى يكون بعد التحليل الفنى الصحيح الذى من خلاله تعرف هل تدخل صفقه بيع او شراء وكذلك الوقت الذى تكون بعد متابعه الاخبار وتحليلها التحليل الايجابى ولذلك لا يجب عليك ان تتاجر فى يوم الاثنين حيث تكون حركه الشارت بطيئه وكذلك يوم الجمعه حيث يكون المستثمرون يحاولون تعويض الخسائر خلال الاسبوع

a7med84
02-04-2015, 20:59
متى تتاجر فى الفوركس ده متوقف على خبرتك فى السوق والاسلوب اللى تتعامل به

والزوج او الازواج اللى تتعامل او تتداول بها فى السوق

ilyes chaieb
02-04-2015, 21:24
بارك الله فيك على الموضوع
رغم ان المعلومات مكررة باكثر من موضوع على المنتدى الا اننا نشجعك على طرح المواضيع و اتمنى ان تكون مواضيع باسلوب خاص
على العموم سوق الفوركس يعمل 5 ايام في الاسبوغ 24:24
و هذا ما شجع العديد من المستثمير للعمل به اظافة لمميزاته الاخرى

تقبل مرورى

SHADOW
02-07-2015, 01:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ....
بصراحة اخى الكريم لم اطالع الموضوع لاخره ولكنى اعرف هذه المعلومات سابقا وإن شاء الله تكون مفيدة لكل عضو جديد ومشكور

kokou
02-09-2015, 11:17

hamedhaged2016
02-09-2015, 12:01
متى تتاجر واى زوج تتاجر عليه و فى الصفقات ممكن تتاجر فى الصفقات بس فى الاوقات والايام التى تحس ان الصفقات مميزة ومدعومه بالمؤشرات والخطه وتاتى نتيجة جيدةالتعلم بيوفر الخسائر

ppttss
02-09-2015, 12:06
بالنسبة للوقت او متى اتاجر اتاجر كل يوم على مدار

الاسبوع لانى معتمد على اكسبرت مبرمج على الشارت

يشتغل 24 ساعة على مدار الاسبوع اتماتيكى

netteler
02-09-2015, 21:02
السلام عليكم ورحمه الله بركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا
ممتاز موضوعك يا اخي بصراحة لم يكن عندي ادنى فكرة عن الفروقات بين سوق البورصة وسوق الفوركس موضوعك يلخص اهم مزايا الفوركس مقارنة بسوق البورصة ولكن على ماسمعت ان سوق الفوركس اخطر بكثير مقارنة بسوق البورصة والاسهم ولا اعرف ماصدق هذا الكلام !!!

fatimaazgouk
02-11-2015, 05:19
التحليل الاساسى يقوم على احوال الاقتصاد وظروف
البلد قوة الاقتصاد تحدد تزيد من قوة العملة
هم دول اساس شغلى فى الفوركس
والتركيز عليهم هو اهم حاجة للربح

mody555
02-11-2015, 12:31
وفي حين لم تعد الحكومات تنفق كما كانت تفعل في السابق، تبدأ الاقتصادات التابعة لها بالإنكماش وفق وتيرة أسرع. تزايدت القروض

mavie
02-11-2015, 12:37
اخي الكريم شطرا لك بما اني جديدة في الفوركس فهاته المعلومة جديدة علي واشكرك على الافادة بمعلومة مثل هاته لانها فعلا مفيدة جدا

investoo
02-11-2015, 15:48
والله يا باشا انا بعد العمل على حساب ديمو بجد قررت انى اتاجر فى الفوركس وبرضه خسرت كتير اوى اوى يا باشا وبجد ربنا يوفقنا

antonioforex
02-11-2015, 16:10
السلام عليكم
مشكور اخي على توضيحك لمواعيد العمل في سوق الفوركس لانه من المهم لنا
معرفتها و اتمنى لك النجاح في تداولاتك اخي الفاضل سلام.

Susanna Ahmed
02-11-2015, 17:39
السلام عليكم ورحمة الله اولا اشكرك على هذا الموضوع

Mohamed Morsy
02-11-2015, 22:41
اخى الفاضل .. انت تقدر تتاجر فقى الفوركس ان تعرف المواعيد الملازمة للاسواق
حتى تقدر ان تفتحها و تعـرف الوقت المناسب للتـداول فى الفوركس وتقدر ان تتاجر
تحياتي ...

محمد السيد محمد
02-12-2015, 00:25
هذا كلام صحيح .. لكن لي ملحوظة ارجو ان تتقبلها بصدر رحب .. حضرتك كاتب الموضوع بخط
دقيق جدا،وبشكل يصعب قراءته .. لذا ارجو منك– لو تكرمت – عند تحرير مواضيع اخري ان تكتبها
بخط اكثر وضوحا لاجل ضعاف النظر مثلى .. وساكون ممتنا لك كثيرا ..

sheka10
02-15-2015, 18:58
أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة الرائعة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها
والله الموفق

sheka10
02-16-2015, 23:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء

---------- Post added at 08:59 PM ---------- Previous post was at 08:58 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع الأعضاء

mrsahmed
02-17-2015, 00:17
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع اتمني من الاعضاء انهم يكونوا استفادوا من الموضوع المكتوب ووقت التداول مهم ... بالتوفيق ان شاء الله في المرات القادمة من الموضوعات

sherouk55
02-17-2015, 11:25
اسئله لكلها تراود المبتدئين بكل كبير االى هواازاى اتاجر وازاى احقق المتاجره دا كله بيقدر انه يفيد الناس
كلها لو قدرناا انا احنا نلاقى ايجابات على هذه الاسئله المهمه جدا شكرا لك اخى الكريم والتفويق فى كل ما هو قادم لك
وتقبل تحياتى

الاصيل
02-17-2015, 11:32
اختيار الوقت المناسب هو من عوامل تحقيق الربح فيجب المتاجره بعد حصولك على معلومات مفيده او صدور بيانات مهمه
كذلك يجب تخصيص بعض الوقت للمتاجره وليس فقط عمل صفقه واغلاق الجهاز بعدها مباشرة

aseer
02-17-2015, 11:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم بعد التحيه موضوع مميز ورائع

تسلم ايدك على الكتاب المميز واتمنى من الجميع ان يكون استفاد ان شاء الله اخى

sheka10
02-20-2015, 01:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء

---------- Post added at 10:11 PM ---------- Previous post was at 08:42 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق

ahmed mahmoud abdelhady
02-20-2015, 01:41
بعد التحيه اخوااني
أود التوجه بالشكر الجزييل لاخي
مشكوور جزيلا على الموضوع الاكثر من رااائع
اتمني من الجميع العمل على اقوي النقااط
تقبل مروري-☻☺2

Oussamix
02-20-2015, 01:44

أفضل وقت تقوم بالتداول من خلاله هو الوقت الذى تكون فيه حركه الشارت سريعه الذى من خلاله تعرف هل تدخل صفقه بيع او شراء وكذلك الوقت الذى تكون بعد متابعه الاخبار وتحليلها التحليل الايجابى ولذلك لا يجب عليك ان تتاجر فى يوم الاثنين حيث تكون حركه الشارت بطيئه وكذلك يوم الجمعه

abdelaziz 10
02-20-2015, 02:09
المتاجرة في الفوركس تكون في الوقت الذي ترى فيه فرص واضحة للدخول بالتالي حسب اسلوبك التقني
انما عموما التداول في الفوركس له اوقات محددة قد تناسب البعض والبعض لا حسب الاستراتيجية

ahmedmano
02-20-2015, 03:57
اخي الكريم السلام عليكم
شكرا لك يا اخي علي هذا الموضوع المهم الرائع
ويجب عليك مراقبك السوق جيدا
ومواقع الاخبار و التوصيات و الله المستعان
تقبل مروري

ilham2
02-20-2015, 12:05
انا شايف ان الفوركس هو مجال لتداول الاموال حول العالم و بسهولة تامه جدا لذلك هو مجال من الممكن ان يؤدى بنا الى ارباح كبيرة فى هذا المجال التى سوف تساعدنا على الوصول الى الارباح المستقبلية

zidane1
02-20-2015, 12:22
لا تحدد مهاراتك على الحساب الديمو لان نفسية الديمو ليست هي نفسية الحساب الحقيقي
بل كن على حذر من ذلك وهذا ما حد لنا كثيرا لاني اجد نفسي ممتازا في الديمو لكن اذا جاء دور الحقيقي تم الخسارة المتلاحقة على عدة مرات وهو بسبب النفسية المضطربة مع الحساب الحقيقي

laurent1979
02-20-2015, 12:26
تجارة النقد الاجنبى في نفس اليوم هي نوعا ما تسمية خاطئة حيث أن ساعات سوق الفوركس عادة تعمل من بعد ظهر يوم الأحد إلى بعد ظهر يوم الجمعة في الولايات المتحدة. ومع ذلك، فإن توقيت قراراتك لتجارة العملات في سوق الفوركس بشكل مناسب مهم جداً.

لا يعني مجرد أن سوق العملات يعمل على مدار 24 ساعة في اليوم خلال أسبوع التداول أن هناك ظروفاً مثلى لتداول العملات الأجنبية في كل ساعة. فيمكن لتداول العملات خلال بعض الأطر الزمنية أن يكون أكثر فائدة من غيرها لعدد من الأسباب، اعتماداً على استراتيجيتك في تجارة العملات.
وبادئ ذي بدء، عندما تفتح أسواق الفوركس في الشرق الأقصى وأستراليا بعد ظهر يوم الاحد في الولايات المتحدة، يمكن أن تبقى التداولات غير سائلة إلى حد ما باليورو، والجنيه الاسترليني والفرنك السويسري حتى يدخل التجار الأوروبيين. مع ملاحظة ذلك، تكون التجارة في كثير من الأحيان أكثر سيولة في الين الياباني، والدولار الاسترالي والدولار النيوزيلندي.

sara..
02-20-2015, 22:49

Essam29
02-20-2015, 23:14

مواضيع كتيره ومهمه وشرح اكتر من رائع وائله كتيره تراود الاخوه الاعضاء المبتدئين

بالتوفيق لك اخي الكريم

salem max
02-20-2015, 23:16
معلومات قيمة ورائعة بارك الله فيك وفى إجتهاداتك اخى الكريم
اتمني من الاعضاء انهم يكونوا استفادوا من الموضوع
وبالتوفيق والمكسب ان شاء الله للجميع

mousbaddagui
02-21-2015, 03:51
السلام عليكم
في غالب الاحيان تكون احسن أيام المتاجره فى السوق هي يوم الثلاثاء والخميس وحتى يوم الجمعه لانها الايام التى تصدر فيها التحليلات والاخبار والبيانات
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

nabigha
02-21-2015, 04:05
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
اعتقد اني اقوم بالمتاجرة فى الفوركس فى اى وقت
كان عندما تكون الفرصه موجوده صباحا مساء مثل
اوقات التذبذب اوقات الاخبار وعادة تكون احسن الايام
للمتاجره فى السوق هى بداية من يوم الثلاثاء او الاربعاء
حتى يوم الجمعه

abdelaziz 10
02-21-2015, 16:56
بعض الاستراتيجيات تبغي السوق يكون متذبذب مثل السكلبيند فلازم التداول في الفترة الاسيوية
انما بعض الاستراتيجيات الاخرى تريد حركة قوية مثلا الاخبار بالتالي لازم ضبط الوقت

sara..
02-21-2015, 17:15

zidane
02-21-2015, 19:33
لا شك في أن الصبر من أهم سلوك للنجاح في التداول في سوق الفوركس و الطمع يأتي لعكس الأمر و للخسارة
بالتوفيق للجميع

ismaiel
03-05-2015, 22:31
ان هذه المواعيد والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع
وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه
وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربى
للتجارة

بسمه
03-05-2015, 22:33
فعلا موضوع مهم جدا واتعلمت منه كتير لانى لسه خبرتى على قدى فعالم الفوركس بس الحمد لله بتعلم عشان موش عاوزه اغلط والله يا جماعه او اخسر

ayman nasr
03-05-2015, 22:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اشكرك اخى الفاضل على تحاليلك
وتوضيحك والاستفادة لكل المتدئين وجزاك الله كل خير

sherouk88
03-05-2015, 23:59
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
مشكور اخنا على المعلومات القيمه
وبالتوفيق لك وللجميع وتقبل مرورى

Adnan Afailal
03-06-2015, 01:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم اشكرك على هذه المشاركة
شكرا جزيلا لك على هذه المعلومات ، و تقبل مروري

RomanyMoreed
03-07-2015, 14:29
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

يجب توافر اكثر من عامل قبل فتح حساب حقيقي الاول التعلم في حساب ديمو لسنة ثانيآ ان يكون رأس مال الحساب لا يقل عن 1000 دولار واهم حاجة ادارة رأس المال

احمد محمد عبد الصبور
03-07-2015, 17:42
متى تتاجر في الفوركس

نعم سوق العملات الأجنبية يعمل على مدار 24 ساعة لمدة 5 أيام في الأسبوع ولكن هذا لا يعني أن السوق نشيط طوال اليوم بالفعل أنت ربما تربح الأموال في صعود السوق وكذلك في هبوطه ولكن قد تواجه صعوبة في ربح المال إذا كان السوق متوقفا ولا يتحرك هذا الدرس سيساعدك على تحديد أفضل الأوقات للمتاجرة

haphop
03-07-2015, 17:43
تستطيع ان تتاجر في الفوركس عندما تكون مستعد زعندك القدر الكافي من المعرفه باسلوب المتاجره السليم
والله الموفق

kokou
03-09-2015, 22:03
السلام عليكم و رحمة الله
تقببلوا مروري

Waleed ahmed
03-14-2015, 20:27
السلام عليكم ورحمه الله
شكرا لك على هذع المعلومه وأكيد سوف أحتاجها لكى أبدأ مشروعلا ونتمنى التوفيق

fifi w mody
03-14-2015, 20:30
السلام عليكم ورحمه الله
قبل تداول الفوركس المهم ان تكون اكتسبت الخبره الكافيه للتداول في الفوركس وبالتوفيق انشاء الله
تقبل مروري

rana2012
03-14-2015, 20:52
اسئله لكلها تراود المبتدئين بكل كبير االى هواازاى اتاجر وازاى احقق المتاجره دا كله بيقدر انه يفيد الناس كلها لو قدرناا انا احنا نلاقى ايجابات على هذه الاسئله المهمه جدا شكرا لك اخى الكريم والتفويق فى كل ما هو قادم لك وتقبل تحياتى

مامون سباعنة
03-15-2015, 01:38
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك اخي الفاضل على موضووعك الرائع .. ان وقت المتاجرة يعتمد على التحليلاات وعلى الاخباار الاقتصادية اخي
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وجميع اخزاني الاعزاء
تقبل مروري عزيزي .........

xwolf806
03-15-2015, 21:03
اعتقد نا الكل كان محتاج الى التحليل الى كل الايام الى هتقدر انها تضرنا بشكل كبير وان دا امر فى منتهى السهوله بقا
فى تحديد اتجاهات الناس شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق للجميع انشاء اله تقبل تحياتى لك وانشاء الهل يبقا فى المزيد من المواضيع

abdelaziz 10
03-16-2015, 13:36
بصراحة الفترة الاوروبية والامريكية هي التي تعجبني ان اتاجر فيها لسيولتها لجيدة
انما الفترة الاسيوية بالفعل ممكن النجاح فيها لوكنهت جد مملة ومتذبذبة

fifi w mody
03-16-2015, 13:37
السلام عليكم ورحمه الله
تستطيع ن تتاجر في الفوركس في اوقت شئت وانشاء الله وموفق في تجارتك وجزاك الله كل خير
تقبل مروري اخي العزيز

karim02
03-16-2015, 13:41
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
نتاجر في الفوركس لما يكون الوقت مناسب للصفقات اللتي نريد أن ندخل عليها ؛ ولكن يجب أن يكون التاجر دائما متواصل مع الأسواق ؛ مع وضع الإستراتيجيات اللازمة

Marawez
03-16-2015, 13:48
معلومات حضرتك مفيدة وسبسيطة وهى تحدد بوضوح
أوقات التداول فى سوق الفوريكس وأى الأيام أفضل من غيرها

xwolf806
03-16-2015, 13:53
متى تتاجر فى الصفقات ممكن تتاجر فى الصفقات بس فى الاوقات والايام التى تحس ان الصفقات
جيبة نتيجة كويسة وبتعمل على نشاط الصفقات وكل التججار فى السوق ولذلك يجب اتخاذ قرار التداول بنفسك وليس باى شئ

Shadi
03-16-2015, 13:55
انت قادر على المتاجرة في الفوركس بعد ان تدرس الاسواق و علم الاقتصاد و تطلع على انواع المؤشرات و انواع التقارير الاقتصادية في العالم و حين تصبح ملما بكل هذا و قادر على استكشاف المدلولات الخفية لذلك فانت قادر على التداول
و الربح

yousef87
03-16-2015, 14:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .....
اخي الفاضل بصراحة انا اتاجر على الفترة الاوربية والامريكية وابتعد عن الفترة الاسيوية وطبعا يفضل الانتظار بعد فتح السوق الاسبوعي لمدة 12 ساعة حتى يستقر السوق وتنتهي البنوك من ضخ السيولة في السوق واهم شيء الابتعاد عن فتح الصفقات وقت الاخبار

nagranelhamy6562
03-16-2015, 15:16
مشكور يا اخي علي ذكرك اهم الاوقات اللي ممكن الواحد يتاجر فيها وبكده انا ممكن اتاجر واربح الكثير بس انا عاوز اقول حاجه ان الاوقات ديه تنفع حتي
لو كانت الخبره قليله لدي في هذا المجال ارجو الافاده عن هذا وشكرا

snnaky
03-16-2015, 15:24
متى تتاجر في الفوركس

ساعات السوق
جلسات جلسات ...

يوم الجمعة

يوم الأحد

أيام الأجازات
تقارير الأخبار

الاختيار راجع لك :

انتظر المفاجأة من مدرسة
في دروسنا القادمة .

نكرر سريعا :

هذا مخالف اخى الكريم
حضرتك ناقل المشاركة من موقع ايزى فوركس وحتى لم تحاول ان تختصر المعلومة وتكتبها بأسلوبك فليس عيبا ان تكون على غير علم ولكن العيب ان تكون مخالف لما تم الأتفاق علية وانت عندما تسرق مشاركة او تنسخها فأنت تخالف الأتفاقات والشروط الخاصة بالكتابة بالمنتدى
نرجوا الأهتمام

samiechikh
03-16-2015, 15:30
السلام عليكم و رحمة الله
اخي الفاضل لقد اجيب علي هذا السؤال العديد من المرات في المنتدي . علي كل حال السوق مفتوحة 24 /24 ما عدي الجمعة و السبت
راحة اسبوعية و احذر من العمل فيها لان المنصة تتوقف عن العمل و ارسال البيانات

atyaatya007
03-16-2015, 15:38
ان هذه المواعيد والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربى للتجارة والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

aymanso
03-16-2015, 15:52
الفوركس هو تجارة للعملات عبر الانترنت ويمكن ايضا تجارة المعادن والبترول وهو سوق كبير جدا ولا يمكن لاحد ان يتحكم فية وهو يعمل على مدار خمسة ايام فى الاسبوع بداية من يوم الاحد مساءا الى يوم الجمعة مساءا ويعمل على مدار 24 ساعة ويمكن لك ان تفتح صفقات فى البيع او الشراء وبالتوفيق للجميع

nahmado
03-17-2015, 19:19
السلام عليكم
ورحمه الله وبركاته
اخى الفاضل
هذا الموضوع شيق جدا وممتع واشكرك على هذا الموضوع الرائع
اتمنى الاسفادة للجميع
تحياتى

mohammed66
03-17-2015, 19:41
هذا يعتمد بالاساس على حركة السوق و الاستراتيجية المعتمدة من قبل المتداول فكلما تكونت فرصة دخول توكلت على الله سبحانه عزوجل و من هنا نقول ان الدخول في الصفقة لا يعتمد بالضرورة على الزمن بقدر ما يكون على حسب ظروف السوق

popa2015
03-17-2015, 19:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

lassad
03-17-2015, 19:57
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته،ابحث عن إستراتيجية ناجحة أو مؤشر صادق لأني تعبت حقيقة وشكراً اليكم أذا إستطاع أحد منكم مسعدتي.

wailsourketti
03-17-2015, 21:05
بما أن معظم السماسمرة لا يقومون بفرض رسوم مقابل إفتتاح وضعيات جديدة، و السوق مفتوح على مدار الساعة تقريباً، فإن المتداولون يقومون بإفتتاح وضعيات متعددة طوال اليوم. و بناءاً على دراسات حديثة، فإن معدل الوضعيات التي يفتتحها المتداول يومياً هي بين العشر و العشرين وضعية.

ahmedibrahim258259
04-05-2015, 14:55
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذه المعلومة الرائعة عن مت تتاجر في الفوركس جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري

محمود مرعى
04-05-2015, 15:25
متى تتاجر في الفوركس

ساعات السوق
جلسات جلسات ...

يوم الجمعة

يوم الأحد

أيام الأجازات
تقارير الأخبار

الاختيار راجع لك :

انتظر المفاجأة من مدرسة
في دروسنا القادمة .

نكرر سريعا :

والله يا اخى الفاضل انا عايز اقولك انك لو عملت الطريقة دى انك كده مش هتعرف انك تتاجر على الفوركس طول ايام الاسبوع
انما لو انت اعتمدت على التعليم اللى انت اتعلمته وراجعت مؤشراتك واستراتجياتك مش هتفرق معاك ساعة الذروة من غيرها

mohamedhassn
04-07-2015, 20:21
تاجر فوركس بخطوة واحدة. لم تتاجر فوركس حتى الان ؟ ننصحك بافتتاح حساب تجريبي اليوم والحصول على دورة اساسية مجانا , الحساب لا يحمل مخاطر ولا يكلفك اموال , جرب ...

ali.22595
04-21-2015, 17:05
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
فعلن اخى اوقات الزحام جيدة لكل المشترين ولاكن معا استراتيجية جيدة تستطيع عمل الصفقات فى وقت الا اوقات الاخبار
وبارك اللة فيك اخى الفاضل على شرحك المهم والمفيد للجميع

user_21
04-21-2015, 17:06
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

mesteraden
04-21-2015, 20:54
شكرا جزيلا ياخي الكريم على هذه المعلومات المفيده عن اوقات المتاجره في الفوركس ولقد إستفدت من هذا الموضوع كثيرا وعرفت الأوقات المناسبة للتداول وعرفت الأوقات الغير المناسبة للتداول وتقبل مروري اخي الكريم

ابراهيم حمادة
04-21-2015, 23:13
ﻋﻨﺪﻣﺎ ﺗﺘﻤﻜﻦ ﻣﻦ ﺍﻧﻚ ﻗﺪ ﺍﻣﺘﻠﻜﺖ ﺟﻤﻴﻊ ﺍﻟﻘﺪﺭﺍﺕ ﻭﺍﻟﺨﺒﺮﺍ ت ﺍﻟﻜﺒﻴﺮﻩ ﻭﺍﻟﺎﻃﻠﺎﻉ ﺍﻟﺠﻴﺪ ﻓﻲ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ
ﻣﻊ ﺗﻤﻨﻴﺎﺗﻲ ﻟﻚ ﺑﺎﻟﻨﺠﺎﺡ ﻭﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ

abdelaziz 10
04-25-2015, 12:59
الموضوع في محله يا طيب وفعلا انا لا اتاجر الا في اوقات توافق استراتيجيتي المعتمدة
من جهة اخرى على ارض المنصة لا ابرم اية عقود الا بوجود فرص دخول قوية

midouknight
04-25-2015, 13:06
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
حسب رأي الشخصي أرى أن إفتتاح الجلسات يكون وقت مناسب المتاجرة

asxqw
04-25-2015, 13:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة هى من اهم ما يعرض فى فوركس لانها تعطيك الداقع لمعرفة الكثير عن فوركس وانا اظن ان احسن الايام هو يومى الثلاثاء والخميس على الاسواق الاوربيه والسلام عليكم ورحمه
والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربى للتجارة والسلام عليكم ورحمه ساعه والاوقات التى تناسبك قد تكون الاسوء

---------- Post added at 10:08 AM ---------- Previous post was at 10:07 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و هى من اهم ما يعرض فى فوركس لانها تعطيك الداقع لمعرفة الكثير عن فوركس وانا اظن ان احسن الايام هو يومى الثلاثاء والخميس على الاسواق الاوربيه والسلام عليكم والايام الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومىلو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

نورين
04-30-2015, 23:23
السلام عليكم اعتقد نا الكل كان محتاج الى التحليل الى كل الايام الى هتقدر انها تضرنا بشكل كبير وان دا امر فى منتهى السهوله بقا فى تحديد اتجاهات الناس شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق للجميع انشاء اله تقبل تحياتى لك وانشاء الهل يبقا فى المزيد من المواضيع الاكثر الاهميه وبلتوفيق ان شاء الله

abdelaziz 10
04-30-2015, 23:39
التجارة في الفوركس ممكن تكون في اوقات متفاوتة بحسب نوع الاستراتيجية وقناعاة التاجر
مثلا لو الاسلوب المتداول به مثلا سكلبينج فالاكيد ان فترات التذبذب ممكن وقت مناسب

popa2015
05-01-2015, 02:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

معتصم سباعنة
05-01-2015, 02:33
موضوع راقي ومعلومات مفيدة للغاية - اتمنى لك التوفيق اخي الكريم
تقبل مروري

ahmedtaher
05-02-2015, 21:04
السلام عليكم .... كل واحد بيتاجر في الاوقات اللي هو فاضي فيها وممكن تتداول في اي وقت من الواقات انت عايزها
بالتوفيق ان شاء الله

abdalico
05-02-2015, 21:11
السلام عليكم
شكرا للموضوع المهم جدا التوقيت جدا مهم فهو من بين الاستراتجيات الناجحة فاختيار توقيت مناسب لفتح الصفقات يعد من الاساسيات
و حسب توقيت الدولة التي تقيم بها و حسب مواعيد فتح و اغلاق البورصات

modr2015
05-04-2015, 14:53
ذا كنت مشغول وليس بإمكانك المتاجرة أثناء أوقات زحمة السوق فسأعطيك بعض الحلول :

حتى وإذا كنت لا تستطيع المتاجرة إنه لأمر جيد أن تراقب المخطط طوال الجلسة وحركات السعر وراقب المخطط الحالي وانظر إلى المخططات الماضية وإذا لم تستطيع أيضا المتاجرة سجل

moustafaforex
05-04-2015, 15:10
اعتقد نا الكل كان محتاج الى التحليل الى كل الايام الى هتقدر انها تضرنا بشكل كبير وان دا امر فى منتهى السهوله بقا فى تحديد اتجاهات الناس شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق للجميع انشاء اله تقبل تحياتى لك وانشاء الهل يبقا فى المزيد

ابراهيم حمادة
05-04-2015, 15:12
ﺍﺧﻲ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﺍﻟﻤﺘﺎﺟﺮﻩ ﺗﻜﻮﻥ ﻋﻨﺪﻣﺎ ﺗﺘﻤﻜﻦ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﻌﺮﻓﻪ ﺍﻟﺎﻛﺜﺮ ﻋﻦ ﺍﻟﻤﺘﺎﺟﺮﻩ ﻭﺍﻟﺎﺩﻭﺍﺕ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﺴﺘﺨﺪﻡ ﻓﻲ ﺍﻟﻤﺘﺎﺟﺮﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﻴﺠﻴﺎﺕ ﻭﻣﻮﺷﺮﺍﺕ ﻭﺍﻟﻘﺮﺍﺋﻪ ﺍﻟﺠﻴﺪﻩ ﻟﺴﻮﻕ

tipou
05-04-2015, 15:16
شكرا لك وللنصائح الحلوة يعطيك العافيه
شكرا اخي الفاضل
على الرد العطر
دمت بخير
رااائع ايها اللبق المتميز في اطروحاتك

Kiing
05-04-2015, 15:24
ممكن لان التحليل متلا انها تضرنا من دلك لانه بشكل كبير مع انه امر جد جيد و في منتهى السهوله ممكن ان تحديد اتجاهات الناس تم بالتوفيق للجميع انشاء و حظ سعيد

معتز سباعنة
05-04-2015, 15:44
نعم اخي من المؤكد انه على كل عضو وعلى كل متداول ان يلتزم بقرائة الكتب التعليمية التي تساعد على تطوير الذات بخصوص التداول حتى يصبح مؤهلا للتداول بشكل سليم
ولكم مني كل الشكر والاحترام

modr2015
05-09-2015, 19:06
أن نحدد أفضل الأوقات للمتاجرة يجب أن نعرفك أن سوق تبادل العملات يعتمد على ثلاث جلسات للتبادل رئيسية وهي : جلسة طوكيو وجلسة لندن وجلسة نيويورك بالإضافة إلى جلسة سيدني .
جلسات جلسات ...

إذا كن

al-Mashhadani64
05-09-2015, 19:35
شكرا لك اخي الكريم على ذلك ونشر هذا الموضوع المفيد بامكانك المتاجره في اي وقت عدا وقت الاخبار وليس كل الاخبار تجنب اخبار البطاله والفائده ومحاضر الاجتماعات ةالتقارير الشهريه للدولار والعملات الاخرى وتقبل مروري

aminalamor
05-09-2015, 19:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم ان اختيار الوقت المناسب للتجرة من الامور التي تسعل التاجر تحقيق الربح وانا ارى ان افضل وقت للتداول هو اوقات الظهيرة من ايام الثلاثاء والاربعاء والخميس
بالتوفيق للجميع

bouhekaali
05-09-2015, 19:54
سئله لكلها تراود المبتدئين بشكل كبير االى هواازاى اتاجر وازاى احقق المتاجره دا كله بيقدر انه يفيد الناس كلها لو قدرناا انا احنا نلاقى ايجابات على هذه الاسئله المهمه جدا شكرا لك اخى الكر

محمود مرعى
05-09-2015, 20:43
متى تتاجر في الفوركس

ساعات السوق
جلسات جلسات ...

يوم الجمعة

يوم الأحد

أيام الأجازات
تقارير الأخبار

الاختيار راجع لك :

انتظر المفاجأة من مدرسة
في دروسنا القادمة .

نكرر سريعا :

والله يا اخى فعلا كلامك صح جدا بس انا عايز اقول لحضرتك ان اسوأ الاوقات اللى حضرتك كاتبها دة بتكون سيئة
جدا على تجار وعلى تجار تانين لأ بمعنى ان طبعا ناس تكسب وناس بتخسر

marwafawzy122
05-09-2015, 20:51
ان تعلم الفوركس يا اخى الفاضل مهم جداً وضرورى ولا تستطيع ان تنجح بدون ان تتعلم جيداً ومن ثم تكتسب الخبرة اللازمة لان الفوركس مجال علم وعمل وليس مجال حظ ك\مثل القمار وغيره فأنت بتعلمك للفوركس سوف تشعر بالامان والاطمئنان وسوف تستطيع ان تحقق ما تصبوا اليه ويا رب وفقنا جميعاً ...

waelmma
05-09-2015, 21:42
ويوم الجمعة اخى الكريم من اﻻيام اللى بتنزل فيها اخبار كثير
وبيتحرك فيها السعر حركة واسعة جدا وفى هذا اليوم هناك حسابات تتمرجن

hamdochi
05-09-2015, 21:43
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان الفوركس تعمل 24 ساعة اى وقت تريد ان تتاجر فيه اذا كنت مبتداء فى فوركس تاجر وقت ان يكون السوق هادى وعندما ايضا ان تصبح محترف فى التجارة تقبل مروري بالتوفيق ان شاء الله

salahabuzaid
05-09-2015, 22:21
اشكرك جدا يا اخي على هذا الموضوع الرائع و نتمنى المزيد من هذه المواضيع الجيده .......................
شكرا جزيلا .....................

abdoucooll
05-09-2015, 22:22
مؤشر البولينجر باند دائما ما يصدق في توقعاته ولكنك لا يوجد مؤشر نسبة نجاحه تصل إلي درجة مائة بالمائة مثل الموفينج افيريدج

salahabuzaid
05-09-2015, 22:27
اشكرك جدا يا اخي على هذا الموضوع الرائع و نتمنى المزيد من هذه المواضيع الجيده .......................
شكرا جزيلا .....................

abdoucooll
05-09-2015, 22:28
مؤشر البولينجر باند دائما ما يصدق في توقعاته ولكنك لا يوجد مؤشر نسبة نجاحه تصل إلي درجة مائة بالمائة مثل الموفينج افيريدج

masry928
05-10-2015, 22:50
الآن في كل دروسنا السابقة علمناك بعض المبادئ الهامة عن كيفية المتاجرة في سوق الفوركس ولكن في هذا الدرس نريد أن نعلمك شيء آخر مهم جدا وهو متى تتاجر في سوق الفوركس

wael33
05-10-2015, 23:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي العزيز انت قلت بان تفتح صفقة بيع عندما يكون
الشمعة نازلة وقلت بانك شفتها في فيديو اهل جربتها انت ورايت ما يحدث فاذهب الى الوضع
التجريبي وجرب هذه الطريقة

nabil2
05-11-2015, 15:55
اخى الفاضل الرابط غير متاح تماما وانت لم تذكر اى شئ عن المؤشر او حتى اسمه
نرجو اعادة الحاق اللينك بالموضوع

ramdani
05-11-2015, 16:55
حاول زوج الدولار الأمريكي/الين الياباني التقدم خلال جلسة يوم الجمعة، و لكن بعد أن جائت أرقام تقرير الوظائف كما هو متوقع، تراجع الزوج مشكلاً شهاباً.

big.pharaoh
05-11-2015, 17:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد ان التداول يبدأ من يوم التلات او يوم الاتنين في منتصف النهار وتبدأ بقى من التلات للخميس لان يوم الجمعه بيبقى يوم خطر عشان نهاية الاسبوع مع انه يوم مميز بالنسبالي

BASAM IBRAHEM
05-27-2015, 06:56

afaq11
05-27-2015, 08:04
اخي الكريم على هذا التحليل المهم الذي يخص الدولار الامريكي مقابل الدولار الكندي وان شاءالله ننتضر المزيد من التحليل المهمة

احمد سعيد على
05-27-2015, 12:14

العراقي
06-12-2015, 22:11
التحليل الاساسى يقوم على احوال الاقتصاد وظروف
البلد قوة الاقتصاد تحدد تزيد من قوة العملة
هم دول اساس شغلى فى الفوركس
والتركيز عليهم هو اهم حاجة للربح

alaa ali
06-12-2015, 22:16
اهلا بكم
اعم الاوقات للتداول هو مع افتتاح البوصات العاليمة مثل فرانكفورت ولندن ونيويورك لان النشاط بهم كبير جدا
بالتوفيق

MOHAMED forex00
06-14-2015, 16:18

AH3
06-15-2015, 03:33
السلام عليكم والصلاه علي محمد النبي الخاتم عليه افضل الصلوات والسلام
جزاك الله خيرا علي طرحك الرائع تفبل مروري

MOHAMED in forex
06-15-2015, 20:33

mohamed hd
06-15-2015, 23:48
اسئله لكلها تراود المبتدئين بكل كبير االى هواازاى اتاجر وازاى احقق المتاجره دا كله بيقدر انه يفيد الناس كلها لو قدرناا انا احنا نلاقى ايجابات على هذه الاسئله المهمه جدا شكرا لك اخى الكريم والتفويق فى كل ما هو قادم لك وتقبل تحياتى..........

ahmed bakry
06-16-2015, 04:51
مشكور جزيل الشكر على المعلومة الهامة دى بخصوص طرحك لاسم كتاب اللى من خلاله ممكن ان تزدد خبراتنا ومعرفتنا بمجال الفوركس وتقبل دايما مرورى

mohamed hd
06-16-2015, 16:30
اسئله لكلها تراود المبتدئين بكل كبير االى هواازاى اتاجر وازاى احقق المتاجره دا كله بيقدر انه يفيد الناس كلها لو قدرناا انا احنا نلاقى ايجابات على هذه الاسئله المهمه جدا شكرا لك اخى الكريم والتفويق فى كل ما هو قادم لك وتقبل تحياتى...................

seifhd
06-17-2015, 12:12
السلام عليكم أخوتي الكرام
الموضوع مر علي فكما قلنا لكل شخص وقت محدد للمداولة فبالتوفيق للجميع في اختيار الوقت المناسب
سلام

abdougagi
06-21-2015, 22:00
ماشاء الله على الموضوع الرائع و على الدروس القيمة هذه هي المواضيع التي نريد قراءتها في منتدانا الغالي
فمثل هذه الدروس تفيد المتداولين الجدد الذين يكونون تائهين في البداية و يبحثون عن المساعدة في هذا المجال الرائع
اتمنى لك ارباحا وفيرة

mechanical
06-24-2015, 19:21
السلام عليكم.... التداول متاح في كل ايام الاسبوع الا السبت والاحد .... والتداول متاح ل 24 ساعه في اليوم ...بس انت حدد مواعيد عملك
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

محمد السيد
06-24-2015, 19:32
موضوعك جيد لكن حضرتك كاتبه بخط دقيق جدا ، وبشكل يصعب قراءته ..
لذا ارجو منك عند تحرير موضوع آخر،ان تكتبه بخط اكثر وضوحا لاجل ضعاف البصر امثالي

saadkam
06-26-2015, 05:23
سلام عليكم والله يا باشا انا بعد العمل على حساب ديمو بجد قررت انى اتاجر فى الفوركس
وبرضه خسرت كتير اوى اوى يا باشا وبجد ربنا يوفقنا.

brahim89
06-26-2015, 05:23
السلام عليكم ورحمة الله اعتقد نا الكل كان محتاج الى التحليل الى كل الايام الى هتقدر انها تضرنا بشكل كبير وان دا امر فى منتهى
السهوله بقا فى تحديد اتجاهات الناس شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق للجميع انشاء اله
تقبل تحياتى لك وانشاء الهل يبقا فى المزيد من المواضيع الاكثر الاهميه.

arkantos
06-27-2015, 18:59
اخى الكريم لما كل هذا الخوف انا اعرف ناس تاثرت بالفوركس بشكل كبير وذلك عن طريق كسب المال عن طريق التدوال بناء على خبرة مكتسبه من العمل وبذل الجهد والوقوف من جديد بعد التعرض للخسارة والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ASMAA TAHA
06-30-2015, 01:07
ميزة التجارة فى الفوركس انك من الممكن ان تتاجر اى وقت فى اليوم اى ان السوق مفتوح لمدة 24 ساعة حتى وان تاجرت فى اوقات الليل فهى حرية شخصية
موضوع اكثر من رائع شكرا جزيلا تقبل مرورى

jaouad ouaiss
06-30-2015, 01:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وشكرا لك اخي الكريم على هدا الموظوع القيم نتمنى منك ان تواصل على هدا المنوال لنستفيد منك ونفيد غيرنا من المبتدئين امتالي .تحياتي

chirikhan
07-04-2015, 06:50
المتاجرة في الفوركس في الحساب الحقيقي لازم تكون هي اخر مرحلة ربما بعد التعلم والتدرب
بالتالي لازم اولا اننا ننال شرف الدخول للسوق الحقيقي بعد النجاح في الحسابات الوهمية

شبه منحرف
07-04-2015, 07:14
سلمت يداك اخى الحبيب حيث ان هذا الموضوع من افضل المواضيع التعليميه التى يمكن الاستفاده منها فى تعلم كيفية التداول فى هذا السوق الصعب ونتمنى المزيد ياصديقى

waelmma
07-04-2015, 09:37
واتضح اخى الكريم ان التقارير الاخبارية هى اسوا شىء على الاطلاق لانها التى تتسبب فى مرجنة الحسابات
وقد حدث معى ذلك من قبل مرتان وبارك الله فيك اخى الكريم

boulafrah
07-06-2015, 00:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة سوق الفوركس سوق مفتوح كامل المواعيد والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربى للتجارة الدوام 24 ساعه والاوقات التى تناسبك قد تكون الاسوء بالنسبه لاخر فعلى كل تاجر ان يختار الوقت المناسب له

---------- Post added at 09:07 PM ---------- Previous post was at 08:45 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل الفوركس سوق مفتوح كامل المواعيد والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربىهي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

مهند سباعنة
07-06-2015, 00:20
أخي الكريم أشكرك أخي على هذه المواقيت و أضيف أنه لا يفضل التداول في وقت الركود الإقتصادي
تقبل مروري

abdelrahman ramadan
07-06-2015, 00:25
متى تتاجر في الفوركس

ساعات السوق
جلسات جلسات ...

يوم الجمعة

يوم الأحد

أيام الأجازات
تقارير الأخبار

الاختيار راجع لك :

انتظر المفاجأة من مدرسة
في دروسنا القادمة .

نكرر سريعا :

---------- Post added at 11:24 PM ---------- Previous post was at 11:24 PM ----------

لسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة سوق الفوركس سوق مفتوح كامل المواعيد والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربى للتجارة الدوام 24 ساعه والاوقات التى تناسبك قد تكون الاسوء بالنسبه لاخر فعلى كل تاجر ان يختار الوقت المناسب له

---------- Post added at 09:07 PM ---------- Previous post was at 08:45 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل الفوركس سوق مفتوح كامل المواعيد والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربىهي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

---------- Post added at 11:25 PM ---------- Previous post was at 11:24 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة سوق الفوركس سوق مفتوح كامل المواعيد والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربى للتجارة الدوام 24 ساعه والاوقات التى تناسبك قد تكون الاسوء بالنسبه لاخر فعلى كل تاجر ان يختار الوقت المناسب له

---------- Post added at 11:25 PM ---------- Previous post was at 11:25 PM ----------

سلمت يداك اخى الحبيب حيث ان هذا الموضوع من افضل المواضيع التعليميه التى يمكن الاستفاده منها فى تعلم كيفية التداول فى هذا السوق الصعب ونتمنى المزيد ياصديقى

.LAVAL.
07-07-2015, 10:34
[QUOTE=abdelrahman ramadan;6527340]ايزى فوريكس | ايزى فوركس | كتاب لتعليم الفوركس | تعلم الفوركس | تعليم الفوركس | الفوركس | كتب تعليم فوركس بالعربى | تعليم الفوركس | كتب مجانا | كتب تعليم تجارة العملات | تعلم الفوركس من البداية الى الاحتراف | تعليم فوركس | تعليم تجارة عملات | دورات ارشادية | تعلم تداول عملات | سعر غرام الذهب | ذهب | اسعارالذهب | تجارة الذهب | الذهب اليوم | سوق الذهب | بورصة الذهب | سعر جرام الذهب اليوم | تجارة الذهب تداول العملات
متى تتاجر في الفوركس

ساعات السوق
جلسات جلسات ...

يوم الجمعة

يوم الأحد

أيام الأجازات
تقارير الأخبار

الاختيار راجع لك :

انتظر المفاجأة من مدرسة
في دروسنا القادمة .

نكرر سريعا :

---------- Post added at 11:24 PM ---------- Previous post was at 11:24 PM ----------

لسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة سوق الفوركس سوق مفتوح كامل المواعيد والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربى للتجارة الدوام 24 ساعه والاوقات التى تناسبك قد تكون الاسوء بالنسبه لاخر فعلى كل تاجر ان يختار الوقت المناسب له

---------- Post added at 11:25 PM ---------- Previous post was at 11:24 PM ----------

---------- Post added at 11:25 PM ---------- Previous post was at 11:25 PM ----------

سلمت يداك اخى الحبيب حيث ان هذا الموضوع من افضل المواضيع التعليميه التى يمكن الاستفاده منها فى تعلم كيفية التداول فى هذا السوق الصعب ونتمنى المزيد ياصديقى[/QUO

TRADERFOREX
07-07-2015, 10:34
[QUOTE=abdelrahman ramadan;6527340]ايزى فوريكس | ايزى فوركس | كتاب لتعليم الفوركس | تعلم الفوركس | تعليم الفوركس | الفوركس | كتب تعليم فوركس بالعربى | تعليم الفوركس | كتب مجانا | كتب تعليم تجارة العملات | تعلم الفوركس من البداية الى الاحتراف | تعليم فوركس | تعليم تجارة عملات | دورات ارشادية | تعلم تداول عملات | سعر غرام الذهب | ذهب | اسعارالذهب | تجارة الذهب | الذهب اليوم | سوق الذهب | بورصة الذهب | سعر جرام الذهب اليوم | تجارة الذهب تداول العملات
متى تتاجر في الفوركس

ساعات السوق
جلسات جلسات ...

يوم الجمعة

يوم الأحد

أيام الأجازات
تقارير الأخبار

الاختيار راجع لك :

انتظر المفاجأة من مدرسة
في دروسنا القادمة .

نكرر سريعا :

سلمت يداك اخى الحبيب حيث ان هذا الموضوع من افضل المواضيع التعليميه التى يمكن الاستفاده منها فى تعلم كيفية التداول فى هذا السوق الصعب ونتمنى المزيد ياصديقى[/QU

waelmma
07-07-2015, 12:25
انا بعتبر اخى الكريم ان اهم فترات التجارة فى الفوركس بيكون ايام
الاربعاء والخميس والجمعة الاوائل من كل شهر وبارك الله فيك اخى

sofien34
07-07-2015, 15:01
اختيار الوقت المناسب هو من عوامل تحقيق الربح
فيجب المتاجره بعد حصولك على معلومات مفيده
او صدور بيانات مهمه كذلك يجب تخصيص بعض
الوقت للمتاجره وليس فقط عمل صفقه واغلاق الجهاز
بعدها مباشرة

mh2015
07-07-2015, 15:42
اتااجر في الفوركيس في اي وقت اجد فيه صفقات متاحة امامي بعد الت حليل الفني طبعا يا غالي ولازم اركز قبل الدخول والله الموفق للجميع وشكرا ......

engaym
07-07-2015, 15:45
السلام عليكم اخى شكرا لك على شرح متى يمكن ان تتاجر فى الفوركس ويجب على كل مبتداء فى
هذا المجال ان يقوم بقراءة هذا الموضوع وبالتوفيق للجميع فى هذا المجال

dhmo
07-07-2015, 17:54
انا بعتبر اخى الكريم ان اهم فترات التجارة فى الفوركس بيكون ايام
الاربعاء والخميس والجمعة الاوائل من كل شهر وبارك الله فيك اخى

ولازم المبتدأ يعرف المواعيد دي ويجب على كل متاجر انه يعرف اهم المصطلحات الي فعلا هتساعده انه يواصل في المجال ده وطبعا ده بيكون محتاج وقت وجهد وتعلم علشان يقدر
المتاجر يستوعب ويحفظهم جيدا ويفهم المجال بردو

sheref elsayed gomaa
07-07-2015, 18:07
السلام عليكم اخى الكريم تتداول فى
الفوركس عندما تجد نفسك واثق من معلوماتك
وتستطيع تحقيق الربح من التداول والله الموفق

med1985
07-09-2015, 13:53

witty
07-14-2015, 04:01
كل يوم متاجرة عندي لا فرق بينهما
الا السبت والاحد عند اغلاق السوق تقبل مروري
وبالتوفيق للجميع..

AH3
07-19-2015, 12:57
مستويات الفيبوتاتشي مستويات قويه موجوده حتى في الطبيعه حوالينا وعلشان كده بتلاحظ احترام السعر لها في اغلب الاوقات فهي فلتر يحدد هدفك بدقة وايضا الاستوب لوز
تحياتي اخي وتقبل مروري

---------- Post added at 09:57 AM ---------- Previous post was at 09:46 AM ----------

مشكور اخو الكريم على هذه المعلومة المفيذه جدا
ومزيدا من العمل و الجهد من اجل نشر عدد كبير من المعلومات

tarik46
08-12-2015, 21:47
بارك الله فيك على الموضوع الرائع لقد استفدت كثيرا من النصائح التي قدمتها لنا خاصة ما يتعلق باقات التداول
فالتداول يوم الجمعة و يوم الاحد في خطرو كبيرة على السحاب لعدو اسباب منها الفجوة السعرية و التقلبات و غيرها
تقبل مروري

Forex Story
08-20-2015, 06:38
السلام عليكم و رحمة الله
تقببلوا مروري...................

osama147
08-20-2015, 07:00
الــــــــسلام علـــــــيكم ورحمــــــــة اللــــــــه وبركــــــــــاته
اعتقد اخي ان تحديد مواعيد المتاجرة يعتمد على التاجر نفسة اي ان التاجر ممكن ان يكون هوى صائد الفرص وهوى من يحدد اي وقت
واي بورصة يراها مناسبة للمتاجرة فيقوم بختيار العملة المناسبة ويتم المتاجرة عليهاا بشكل دقيق
تقــــــبل مشــــــــاركتـــي وربــــــنا يرزق الجمـــــــــيع

huhu1998full2
08-20-2015, 07:27
شكرا علي الموضوع اتمني من الاعضاء انهم يكونوا استفادوا من الموضوع المكتوب ووقت التداول مهم
بالتوفيق ان شاء الله

andro2015
08-20-2015, 19:00
السلام علبكم ورحمة الله وبركاتة موضوع رائع ومنظم ما ساء الله ومفيد جدا خاصتا
المبتدئين لمعرفة امتى يتاجر لان معظم الناس بتاجر فى اى وقت ولا يعرفون الوقت المناسب

dhmo
08-20-2015, 21:56
اعتقد اخي ان تحديد مواعيد المتاجرة يعتمد على التاجر نفسة اي ان التاجر ممكن ان يكون هوى صائد الفرص وهوى من يحدد اي وقت
واي بورصة يراها مناسبة للمتاجرة فيقوم بختيار العملة المناسبة ويتم المتاجرة عليهاا بشكل دقيق

بالضبط علشان يكون مركز في الي بيتعلمه واكيد اخي التدريب والتعلم هنا هو السر في حصول المتاجر على خبره جيده يقدر بها يعمل الارباح الي بيحلم بيها ويكون افضل بكتير بعد
كده في المستقبل وده افضل له

mhd mansour
08-20-2015, 21:58
السلام عليكم
اخي الكريم ممكن تتاجر فى الصفقات بس فى الاوقات والايام التى تحس ان الصفقات جيبة نتيجة كويسة وبتعمل على نشاط الصفقات وكل التججار فى السوق ولذلك يجب اتخاذ قرار التداول بنفسك وليس باى شئ اخر
وبالتوفيق انشاء الله

one k
01-02-2016, 17:07
السلام عليكم .... انا ادخل الي السوق في الاوقات اللي بيكون فيها السوق كويس وانا افهم التداول وكمان اقدر اني اتعامل مع الاسعار
واقدر اني احدد الاتجاة اليومي
بالتوفيق ان شاء الله

one god
01-02-2016, 17:23
لازم تتاجر يا اخي في الفوركس في المكان والوقت المناسبين لان الامر مهم جدا للنجاح في الصفقات والتداول
من جهة اخرى المتاجر في عالم الفوركس لابذ وان يكون مدبر جيد ودقيق للراس مال وايضا تقنيا ناجح

yansane
01-03-2016, 12:11
أيام إغلاق البنوك ينتج عنها قلة كميات المتاجرة وبالتالي إذا أردت أن تفقد أموالك تاجر في أيام هذه الأجازات . ان سوق الفوركس سوق مفتوح كامل الدوام 24 ساعه والاوقات التى تناسبك قد تكون الاسوء بالنسبه لاخر فعلى كل تاجر ان يختار الوقت المناسب له فقط كل شئ تقارير الأخبار ان هذه المواعيد والايام الخاصة بالمتاجر ة مفيدة للجميع وعلى خاصة المبتدئين الذين يقوم كل منهم بالتعلق بمعلومه وانا ارجح يومى الثلاثاء والخميس والاحد بالتوقيت الوربى للتجارة

zead ahmad
01-07-2016, 10:44
اتاجر فى الفوركس فى اى وقت لانى امتلك استراتيجية تتداول بها فى كل وقت لذلك انا احبها لان تلك الاشياء يجب معرفتها فالكل يعرف هذا الشيء لان التداولمهمومميز لان التاجر لو تاجر طول اليوم وله استراتيجة جيدة مميزة

Bassem Hassani
01-07-2016, 11:21
لازم كل متداول يكون محدد وقت علشان يعمل فيه صفقات فى الفوركس ومتداولى الفوركس بيتقسموا الى متداولين طويلى الامد ودول صفقاتهم من الممكن انها تسمر شهور او سنين وفى متداول متوسطى الامد وبيستخدموا فريمات زى اليوم والاسبوع وفيه ناس بتستخدم فريمات من ربع ساعة الى 4 ساعات ودول قصيرى لامد وكلما كبر الفريم كانت مصداقيته اكبر طبعا .

magedman
01-07-2016, 15:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
مشكور اخي علي هذة النبذة التعريفية لسوق الفوركس

كثير من من هم جدد لا يعرفون هذة المعلومات عن السوق تحياتي
وتقبل مروري

dhmo
01-07-2016, 16:29

الاهم من المواعيد هو المهم ان الطريقه تكون مناسبه للمتاجر يعرف بالفعل يوظفها صح وعلى الفريم المناسب له ايضا من ناحيه الوقت وغيره كل ده لو عرف يعمله صح
اكيد هينجح ويواصل

latraaa
01-07-2016, 18:43
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إ نشاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

neverlityougo3
01-10-2016, 19:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

adamarwan
01-10-2016, 20:01
فى العديد من التحراكات فى السوق ويجب ان تعرف قدر الحساب بتاعك
لدى تتعرف على الاوقات التى ممكن ان تكون متواجد فى السوق فيها ام لا وهدا على حساب الامكانيات التى فى الحساب
وحظ سعيد

mrtrad
01-10-2016, 20:11
تستطيع أن تبدأ المتاجرة في الفوركس لما تجد نفسك اكتسبت الخبرة الكافية أي لما طنجة في الحساب التجريبي تأتي هذه المرحلة أي من خلال الحساب الحقيقي وأول صفقة ستبين لك الكتير من الأخطاء أو الكتير من التجربة الحساب الحقيقي هو من يحكم في النهاية أخي وأنت من يحدد

dhmo
01-10-2016, 20:57
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إ نشاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

مهم جدا الفهم واكيد اخي التدريب والتعلم هنا هو السر في حصول المتاجر على خبره جيده يقدر بها يعمل الارباح الي بيحلم بيها ويكون افضل بكتير بعد
كده في المستقبل وده افضل

mahmoud massry
01-24-2016, 07:42
انا شايف ان المتاجره بتكون فى اى وقت لان الفرص موجوده طول اليوم ولو هتدخل فى وقت الزحمه ممكن زى ما يصعد جامد ينزل جامد وتخسر حسابك برده

never5
01-25-2016, 19:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

AHMED91
01-26-2016, 15:45
العمل في سوق العملات له العديد من الاساسيات التي علينا اتباعها قبل البدء في العمل
مثل تعلم ادارة راس المال والتعلم الجيد والتحكم في العوامل النفسية