PDA

View Full Version : استراتيجيتي البسيطه و ارباح عاليه جدا في فتره قصيره جدا

Pages : [1] 2

ana1990
06-25-2012, 18:30
بسم الله الرحمن الرحيم
ده موضوع حبيت اناقش فيه استراتيجيتي الصغيره مع حضراتكم و عايز اسمع ارائكم فيها
http://www2.0zz0.com/2012/06/25/15/642410708.png (http://www.0zz0.com)

الصوره دي بتوضح الاوقات اللي بشتري فيها و هي قلب الاستراتيجيه بمعنى انا بعد حوالي 5 دقائق باصص على الشارت دي بعد كده اول ما الخط ينزل لمستوى من المستويات اللي انا معلم علها بنقاط سوداء بشتري و بظبط الكميه مش اقل من 4 و احيانا كنت مخليها 16 و كنت بخلي ال
take profit
بحيث اظبطه على مكسب بوينت او اتين و بكده الارباح بتضرب معايا حلو اوي و الصفقه بفتحها و اقفلها ممكن في اقل من ربع ساعه
الموضوع ببساطه انا ابتديت بحساب تجريبي في شركه تسمى لايت فوركس الحساب التجريبي رصيده كان 50,000 دولار انا كنت بعرف اماكن الزراير و حجم اللوت و كيفية الاستخدام وصلته ل41,000 دولار ثم بدات اطبق الاستراتيجيه فكانت الارباح 55,000 دولار معنى كده اني حققت ربح شبه عالي في مده قليله جدا على العموم انا عامل الموضوع للنقاش و منتظر رايكم في الاستراتيجيه هل ناجحه ام فاشله
طبعا انا مش بعتمد على الطريقه دي بس لا انا بحلل اخباري و برسم ترندات و بلتزم بنقاط الدعم و المقاومه علشان مخسرش لكن لما يكون السعر ثابت او صاعد بطبق الاستراتيجيه دي و طبعا ذي ما انتم شايفين انا محقق ارباح متوسطه و شبه عاليه علشان كده عايز رايكم في الطريقه و هل هقدر انفذه على الحساب الحقيقي ؟

nooraldeen1997
06-25-2012, 18:52
فعلا استراجيه شكلا جيده و مربحه جدا
انا بفتح حساب فوركس تجريبي و ابدا اتعلم
:bravo:

ana1990
06-25-2012, 19:14
يمكنك تقليدها اذا اردت لن اتضايق بل بالعكس هكون مبسوط ان حد اخر يجرب الطريقه و يقولنا حققت معاه ارباح ولا لا و في انتظار باقي الاعضاء يقولو رايهم و مهم جدا يجوبوني على سؤال هل ممكن اطبقها على الحقيقي و كيف ستكون الارباح ؟ و على العموم انا عايز رايكم في شركة لايت فوركس عموما

gribi17
06-25-2012, 19:55
يا أخي الكريم أنا لم أفهم هده الاستراتيجية
يا ريت تشرحها بطريقة مختلفة

sho
06-25-2012, 19:58
بصراحة انا مش فاهمة قوى الاستراتيجية يا ريت نزل شرح وافى عشان افهم الموضوع كويس لاننا محتاجين الاستراتيجيات اللى بتحقق ربح سريع واهداف صغيرة كمبتدئين وشكرا ليك

sheko
06-25-2012, 20:01
الاستراتيجيه كويسه جدا وفقك الله لكن هل هي بتعتمد علي راس مال عالي لاني حاسس ان لازم يكون راس المال عالي يعني بالنسبه للمبتدئين مش بيحبوا يخاطروا في البدايه و بيشتغلوا براس مال قليل فهل هذه الاستراتيجيه هاتحقق المكسب المطلوب و لا ايه راي حضرتك ؟؟

sami212
06-25-2012, 20:31
أنا فهمت استرتاتيجية قليلا لكن فهمي هدا قد لا يكون ما مقصود به هده الاستراتيجية على أية حال شكرا لك

---------- Post added at 05:31 PM ---------- Previous post was at 05:29 PM ----------

فعلا أخي هذا أمر محير أنا بستعمل رأس مال قليل لا يتجاوز 50 دولار لكن أضن أن رافعت من حجم 200 ستفي بالغرض لكن المخاطرة ستكون كبيرة
الاستراتيجيه كويسه جدا وفقك الله لكن هل هي بتعتمد علي راس مال عالي لاني حاسس ان لازم يكون راس المال عالي يعني بالنسبه للمبتدئين مش بيحبوا يخاطروا في البدايه و بيشتغلوا براس مال قليل فهل هذه الاستراتيجيه هاتحقق المكسب المطلوب و لا ايه راي حضرتك ؟؟

ana1990
06-25-2012, 21:24
ارجو انك تقول ايه الجزء الغير مفهوم بحيث اعيد شرحه او اغير الطريقه كده يعني بس اللي انا كاتبه يعتبر توضيح لاوقات البيع و الشراء مش استراتيجيه معقده

بصراحة انا مش فاهمة قوى الاستراتيجية يا ريت نزل شرح وافى عشان افهم الموضوع كويس لاننا محتاجين الاستراتيجيات اللى بتحقق ربح سريع واهداف صغيرة كمبتدئين وشكرا ليك
نفس الكلام للاخ اللي فوق حضرتك قولي الجزء الغير مفهوم و انا عيد شرحه

انا كاتب في لموضوع اني مجربها على حساب تجريبي بمبلغ 50,000 دولار و ده مبلغ كبير لكن معرفش هتنفع ولا لا مع المبالغ الصغيره عموما انا اخر الشهر ده هجربها مع مبلغ 100 دولار في حساب حقيقي و اقول لكم ارباحها ايه و في انتظار باقي الاعضاء و ارائهم

kimokonolove
06-26-2012, 01:42
بسم الله الرحمن الرحيم

الصوره دي بتوضح الاوقات اللي بشتري فيها و هي قلب الاستراتيجيه بمعنى انا بعد حوالي 5 دقائق باصص على الشارت دي بعد كده اول ما الخط ينزل لمستوى من المستويات اللي انا معلم علها بنقاط سوداء بشتري و بظبط الكميه مش اقل من 4 و احيانا كنت مخليها 16 و كنت بخلي ال
take profit
بحيث اظبطه على مكسب بوينت او اتين و بكده الارباح بتضرب معايا حلو اوي و الصفقه بفتحها و اقفلها ممكن في اقل من ربع ساعه
الموضوع ببساطه انا ابتديت بحساب تجريبي في شركه تسمى لايت فوركس الحساب التجريبي رصيده كان 50,000 دولار انا كنت بعرف اماكن الزراير و حجم اللوت و كيفية الاستخدام وصلته ل41,000 دولار ثم بدات اطبق الاستراتيجيه فكانت الارباح 55,000 دولار معنى كده اني حققت ربح شبه عالي في مده قليله جدا على العموم انا عامل الموضوع للنقاش و منتظر رايكم في الاستراتيجيه هل ناجحه ام فاشله
طبعا انا مش بعتمد على الطريقه دي بس لا انا بحلل اخباري و برسم ترندات و بلتزم بنقاط الدعم و المقاومه علشان مخسرش لكن لما يكون السعر ثابت او صاعد بطبق الاستراتيجيه دي و طبعا ذي ما انتم شايفين انا محقق ارباح متوسطه و شبه عاليه علشان كده عايز رايكم في الطريقه و هل هقدر انفذه على الحساب الحقيقي ؟

فاهمك انت بتشترى عندما ينزل السعر نسبة كبير وتشترى عن القيعان الصغيرة
لاكن لايوجد مؤشرات لذا فمن الممكن انة يتذبذب ويواصل هبوطة
فالعملية مغامرة كبيرة لأنك بالطبع بتلعب على هامش عالى ونقاط صغيرة لاكن لو توالت نقطة وراء نقطة خاسرة فستكون اجمالى الخسارة
اعلى من المكسب ولذا مع مرور الوقت ستخسر الحساب قطعآ ودة لو المبلغ اللى داخل بية كبير
اما لو صغير فنهاية الحساب ستكون سريعة

aminos
06-26-2012, 01:46
السلام عليكم
يبدو أن الإستراتيجية ستكون جميلة
سأقوم بالتجربة على حساب ديمو بإذن الله

HARRY POTTEER
06-26-2012, 03:18

maroc89
06-26-2012, 03:23
طور التجربة و بتمنالك التوفيق في استراتجيتك
سؤال هل هذه الاستراتجية خاصة بك يعني انت مبتكرها
علعموم شكرا على الموضوع الحلو

ana1990
06-26-2012, 13:58
فالعملية مغامرة كبيرة لأنك بالطبع بتلعب على هامش عالى ونقاط صغيرة لاكن لو توالت نقطة وراء نقطة خاسرة فستكون اجمالى الخسارة
اعلى من المكسب ولذا مع مرور الوقت ستخسر الحساب قطعآ ودة لو المبلغ اللى داخل بية كبير
معتقدش تخي لاني برسم ترندات و براعي نقاط الدعم و المقاومه فلما بشتري بتاكد ان السعر هيرتفع ممكن يكون مش هيرتفع كتير بس الوقت اللي بشتري فيه بيخليني اضمن نقطه او اتنين مع حجم اللوت الكبير بتجي الارباح و في نفس الوقت لما مش بكون متاكد بصغر اللوت فبتكون لخساره قليله جدا و ندره

السلام عليكم
بلتوفيق و اتمنى عدد من الاعضاء يجربوها و يقولوا رايهم عايز اعرف شغاله حلو مع الناس ولا لا

kamizidan
06-26-2012, 15:24

السلام عليكم
انا ايضا مثلك لم افهم شيئا
نريد شرحا اكثر

ana1990
06-26-2012, 15:54
شكرا لردك اتمنى تجربها و تقولنا رايك فيها

العفو ده من زوقك بالنسبه للاستراتجيه هي مش استراتيجيه كامله يعني بس كل ما فيها من ابتكاري مخدتش حاجه من بره

السلام عليكم
انا ايضا مثلك لم افهم شيئا
نريد شرحا اكثر
يا ريت حضرتك توضح الجزء الغير مفهوم و انا اعيد شرحه

omar kapo
06-26-2012, 15:57
ف اعتقدي انها فكره مزهلة جد ا فانت تستطيع ان تصل الي حلمك اسرع واسرع وهذا يفيدك كما انه تتبع طرق ونظم محددة
اتفق كل الاتفاق مع هذا الاستراتيجة
سوف انفذها قريب ف تداولي

sobissa
06-26-2012, 17:00
مادامت أخي بتحقق لك الاستراتيجية ربح فهي ناجحة

ana1990
06-27-2012, 00:17
ف اعتقدي انها فكره مزهلة جد ا فانت تستطيع ان تصل الي حلمك اسرع واسرع وهذا يفيدك كما انه تتبع طرق ونظم محددة
اتفق كل الاتفاق مع هذا الاستراتيجة
سوف انفذها قريب ف تداولي
فعلا لازم نبتدي باستراتيجيه المتاجره العشوائيه نهايتها وحشه الخطه مهمه جدا و مهم جدا تحديد هدف علشان متغرقش في دوامة الطمع في الصفقات الاكبر

مادامت أخي بتحقق لك الاستراتيجية ربح فهي ناجحة
مش دائما اخي او مهياش ثابته ممكن تكون بتحقق ارباح على التجريبي و بتخسر على الحقيقي و ممكن راس المال يوقفني في لحقيقي علشان كده مش مضمونه بس انا شغال بيها لحد دلوقتي و الحمد لله نادرا ما بخسر

عزبز 18
06-27-2012, 02:00
يا اخي الموضوع غير كامل اانا عن نفسي لم افهم
اي شيء عن هده الاستراتيجية حتي نتناقش فيها ممكن توضح قليلا فيها

tarek22
06-27-2012, 02:28
مدامت فيها نتائج
فهي جيدة خصوصا انها قصيرة
بالتوفيق للجميع

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 04:56
بسم الله الرحمن الرحيم

take profit

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
استراتيجيتك بها مخاطره عاليه
فانتبه ان صابت مره ستخسر مرات اخرى
اتمنى لك التوفيق

dollyabdallah
06-27-2012, 13:45
السلام عليكم
هذه الاستراتيجيه يبدو انها جيده وسوف احاول ان انفذها ويارب تكون بخير على الجميع

ana1990
06-27-2012, 14:14
يا اخي الموضوع غير كامل اانا عن نفسي لم افهم
اي شيء عن هده الاستراتيجية حتي نتناقش فيها ممكن توضح قليلا فيها
نفس الكلام اخي وضح الجزء الغير مفهوم و انا اشرحهولك على طول بطريقه مختلفه

مدامت فيها نتائج
فهي جيدة خصوصا انها قصيرة
بالتوفيق للجميع
هي محققه نتائج بس خلي بالك على الحساب الديمو بس ميزتها انها قصيره

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
استراتيجيتك بها مخاطره عاليه
فانتبه ان صابت مره ستخسر مرات اخرى
اتمنى لك التوفيق
معتقدش ان المخاطره عاليه اوي كده بالعكس انا قدام كل مره خساره بتيجي 4 مرات ربح

السلام عليكم
هذه الاستراتيجيه يبدو انها جيده وسوف احاول ان انفذها ويارب تكون بخير على الجميع
جميل انا عايز اعضاء يجربوا و يقولوا رايهم و استفادوا ولا لا

hesham1046
06-27-2012, 23:08
استراتجية فعلا رائعة وجميلة
وسوف يتم تجريبها انشاء الله عن قريب لكن حين ان افتجح حساب فى شركة انستا فوركس

ana1990
06-27-2012, 23:39

ممكن حضرتك تجربها على الحساب التجريبي برده مفي مشكله انا عن نفسي حتى اليوم شغال بالتجريبي لحد ما ان شاء الله استلم لبونص من المنتدى ابقى بعديها اتاجر بالحساب الحقيقي عموما بالتوفيق في متاجرتك و شكرا لردك على الاستراتيجيه ووصفها بالرائعه الجميله

النسيم
06-28-2012, 00:17
[QUOTE=ana1990;52176]ممكن حضرتك تجربها على الحساب التجريبي برده مفي مشكله انا عن نفسي حتى اليوم شغال بالتجريبي لحد ما ان شاء الله استلم لبونص من المنتدى ابقى بعديها اتاجر بالحساب الحقيقي عموما بالتوفيق في متاجرتك و شكرا لردك على الاستراتيجيه ووصفها بالرائعه ...........فكرة جميلة

dodovedo
06-28-2012, 21:56
اخى الكريم بصراحه
انا مفهمتش اى حاجه ياريت توضح اكتر
تقبل مرورى

deadlyfox
06-28-2012, 22:00
الاستراتيجيه دى بصراحه كويسه ليه كامبتدئ هاتساعدنى كتير فى التعامل مع السوق
وشكرا ليك اخى الكريم سوف اقوم بتجربتها اولا على الحساب التجريبى

ana1990
06-28-2012, 22:48
اخى الكريم بصراحه
انا مفهمتش اى حاجه ياريت توضح اكتر
تقبل مرورى
مش عارف ليه يا جماعه حاسس انكم هترجعوني لايام المدرسه نفس الكلام مش معقول حضرتك مفهمتش كل الكلام المقصود حضرتك قول الجزء الغير مفهوم و انا اعيد شرحه مفيش مشاكل

الشكر ليك على ردك الجميل و شكرا ايضا على التجربه فما فائدة الاستراتيجيه بدون تجربتها هذا ما ارجوه من الاعضاء يجربوها على التجريبي و الحقيقي و يقولوا رايهم فيها

محمد فرغلى
06-29-2012, 10:09
مش عارف صراحة بس انا شايف انها مغامرة
ممكن اجربها على الديمو الاول
تحياتى ليك

dent
06-29-2012, 11:57
ممكن تضع فرص لايف اككتر حتى نتعلم الاستراتيجيه اكتر من ذلك لا
بها بعض الغموض

ana1990
06-29-2012, 18:08
مش عارف صراحة بس انا شايف انها مغامرة
ممكن اجربها على الديمو الاول
تحياتى ليك
نسبة المغامره قليله شويه لان نسبة المكسب مضمونه و ده عن تجربه انا رافع الحساب التجريبي حوالي 10,000 في اقل من اسبوعين

بها بعض الغموض
انا حقيقه مش فاهم حضرتك تقصد ايه انا حاطط صور في الموضوع عموما انا مش فاهم الكلمه دي

فرص لايف
ممكن وضحلي معناه و ان احطهالك في الموضوع مفيش مشاكل

sami
06-29-2012, 18:15
أخي الكريم،أتمنى أن يكون هناك مزيد من الشروحات،لأنه صراحة فهمت أنها إستراتيجية مربحة شرط الدخول بلوتات كبيرة و إقتناص نقطة أو نقطتين،و لكن لم أرى في الشارت النقاط السوداء التي تحدتث عنها،يا ريت لو يكون شرحك وافي جزاك الله خيرا

ana1990
06-29-2012, 19:37
أخي الكريم،أتمنى أن يكون هناك مزيد من الشروحات،لأنه صراحة فهمت أنها إستراتيجية مربحة شرط الدخول بلوتات كبيرة و إقتناص نقطة أو نقطتين،و لكن لم أرى في الشارت النقاط السوداء التي تحدتث عنها،يا ريت لو يكون شرحك وافي جزاك الله خيرا

معلش اصل انا عاملها بالصغير علشان متداريش على الرسمه ممكن حضرتك تحمل الصوره على جهازك و تكبرها بالعدسه و تشوف النقط هتلاقيها واضحه شويه عموما النقط مقصوده عند القيعان و اللي حضرتك فهمته كله صح و انتظر قريبا ان شاء الله بعد تحويلها لاكسبرت نشوف ارباحه هنا في المنتدى

i5land_man
06-29-2012, 22:41
ممكن بس تشرحلي لو تكرمت النقط السودة اللي حضرتك حاططها دي بتحطها امتي وفين وعلي اساس ايه
عشان انا شايف انه دي اهم حاجة في الاستراتيجة وهي نقطة الدخول كمان يا تري نقطة الاغلاق بتحددها ازي؟
وشكرا

randy2kill
06-29-2012, 22:46
استراتيجية اكثر من رائعة
سوف ابدا بالتجربة علي الحساب الديمو

ana1990
06-29-2012, 22:51
ممكن بس تشرحلي لو تكرمت النقط السودة اللي حضرتك حاططها دي بتحطها امتي وفين وعلي اساس ايه
عشان انا شايف انه دي اهم حاجة في الاستراتيجة وهي نقطة الدخول كمان يا تري نقطة الاغلاق بتحددها ازي؟
وشكرا
كويس حضرتك شفت النقط السوداء مبدئيا دول انا راسمهم بالرسام بس اللي اقصده انا بعمل ايه ؟
براقب الشارت و اول ما الاقي السعر وصل للنقطه دي او زيها بشتري بلوت كبير 5 على الاقل و ساعات 16
بظبط خاصية تيك بروفيت على مكسب نقطه او اتنين على حسب اتجاه صعود السعر هل ارتفاع عالي ام صغير
في اقل من دقيقتين بتكون الصفقه ضربت التيك بروفيت و تاخد المكسب و طبعا مع تكبير اللوت المكسب بيكون عالي

استراتيجية اكثر من رائعة
سوف ابدا بالتجربة علي الحساب الديمو
جميل اخي اريد اكبر عدد من الناس انهم يجربوها

aminos
06-29-2012, 22:54
بها بعض الغموض

السلام عليكم
نعم يا أخي إن كان ممكن فرصة لايف
ليستفيد الجميع و تكون الإستفادة أحسن
و لله التوفيق

sabre
06-30-2012, 01:34
الاستراتيجيه جميله بس محتاجه البعد طبعا اوقات الاخبار
وايضا البعد علن وقت السوق الامريكى لحركه السعر بسرعه فى هذة الاوقات والله اعلم
متابع معاك ان شاء الله

ana1990
06-30-2012, 14:25
السلام عليكم
نعم يا أخي إن كان ممكن فرصة لايف
ليستفيد الجميع و تكون الإستفادة أحسن
و لله التوفيق
ما لو بس حد من حضراتكم يفهمني معنى كلمة فرصه لايف انا هحطها على طول بس انا مش قادر اجيب معنى الكلمه خالص

الاستراتيجيه جميله بس محتاجه البعد طبعا اوقات الاخبار
وايضا البعد علن وقت السوق الامريكى لحركه السعر بسرعه فى هذة الاوقات والله اعلم
متابع معاك ان شاء الله
شكرا لوصفها بالجميله و فعلا انا ببعد عن وقت الاخبار لكن وقت السوق الامريكي بحبه لان السوق بيعلى و يهبط كتير معنى كده انه هيجيب التيك بروفيت بسرعه بس اللي بخاف منه قوانين الاسكالبينج بتاعة انستا

hossam eldeen mohamed
06-30-2012, 14:44
استيراتيجية جميلة وبالتوفيق ان شاء الله ليك ولباقي الاعضاء

forexking
06-30-2012, 21:45
يا اخوانى لماذا تتكلموا على الاستراتيجية باطناب فى حين ان صاحبها لم يضع لا فرصة ولا مؤشر ولا اى تلميح

dr.stress
06-30-2012, 22:17
وانا كمان مع الرأي دة انت ممكن تكسب يومين تلاتة بالحظ وتخسر الحساب كله لا قدر الله ...و اللي يثبت كدة اليورو كل ما نقول انه بطل نزول ينزل حاول تجرب الاستراتيجية فترة كافية

ana1990
07-01-2012, 00:04
استيراتيجية جميلة وبالتوفيق ان شاء الله ليك ولباقي الاعضاء
الشكر ليك اخي على الرد الجميل في لموضوع

يا اخوانى لماذا تتكلموا على الاستراتيجية باطناب فى حين ان صاحبها لم يضع لا فرصة ولا مؤشر ولا اى تلميح
اخي انا مش بستخدم مؤشرات في الاستراتيجيه دي و انا مش فاهم حضرتك تقصد ايه بتلميح انا حولت اكون واضح عموما لو حضرتك في جزء مش فاهمه قول و انا اوضحهولك على طول

وانا كمان مع الرأي دة انت ممكن تكسب يومين تلاتة بالحظ وتخسر الحساب كله لا قدر الله ...و اللي يثبت كدة اليورو كل ما نقول انه بطل نزول ينزل حاول تجرب الاستراتيجية فترة كافية
اخي انا رديت على صاحب لراي ده اكيد انا مش عبيط علشان اشتري لما ينزل و خلاص لا انا برسم ترندات و بحدد مستويات و نقاط الدعم و المقاومه و لما بتاكد ان السعر يا بيتذبذب يا بيعلى بشتري لكني اكيد مبشتريش في فترة هبوط و الدليل اني مخسرتش الا عدد قليل جدا من الصفقات

forexking
07-01-2012, 08:37
اخى شكرا على ردك
طالما حضرتك تعتمد على الدعوم والمقاومات تشترى وتبيع من المستويات القوية فانت فى الطريق الصحيح
خضر الله ايامك انت وبقية الاخوة

jihadazzam
07-01-2012, 09:37
بسم الله الرحمن الرحيم

take profit
hgsbl ugd;l

يعني احي انت عبتقول الاستراتجية طبقتها على الديمو
وجابتلك ارباح كويسة طبقها على الحقيقي والفت انتباهك الى ان حسابك التجريبي
55000 $ يعني انت كم راح يكون حسابك الحقيقي الي حتدخل فيه

ana1990
07-01-2012, 14:02
اخى شكرا على ردك
طالما حضرتك تعتمد على الدعوم والمقاومات تشترى وتبيع من المستويات القوية فانت فى الطريق الصحيح
خضر الله ايامك انت وبقية الاخوة
فعلا اخي انا بعتمد على كده مع فترات التذبذب بيبقى مكسبي اكيد

hgsbl ugd;l

يعني احي انت عبتقول الاستراتجية طبقتها على الديمو
وجابتلك ارباح كويسة طبقها على الحقيقي والفت انتباهك الى ان حسابك التجريبي
55000 $ يعني انت كم راح يكون حسابك الحقيقي الي حتدخل فيه

حتى اليوم الاستراتيجيه على الديمو حققتلي 60,000 معنى كده اني حققت 20% من راس المال في اسبوعين نفس الحال في الحقيقي بس هكون براس مال 100 دولار مثلا هحقق 10% كل اسبوع باجمالي 40% من راس المال شهريا و ده بالنسسبه لمبتدا كويس

hesham1046
07-02-2012, 18:49
استراتجية رائعة بجد بس اغلب المكاسب هاتكون على الحساب الديمو بس لما تشوف الواقع وانك داخل بفلوسك الشخصية صدقنى الديمو حاجة والشخصى حاجة ثانية نهائى
ويارب يوفقك يارب

meldeeb
07-03-2012, 00:57
تقريبا نفس الاسلوب اللي انا كنت بتبعه لما بشتغل فوركس
استراتيجية جيدة وخصوصا للمبتدئيين

كريم
07-03-2012, 01:59
استيراتيجية جيدة لكن لا يمكن الاعتماد عليها بشكل اساسي و لابد

دمج معها عناصر التحليل الكلاسيكي لتكون اقوى و اقوى و لازم تخلي

راس المال اقل من ذلك بكثر حسب المبلغ الذي ستقوم بالمتاجره عليه

على الحساب التجريبي و الله يوفق الجميع

ana1990
07-03-2012, 02:19
استراتجية رائعة بجد بس اغلب المكاسب هاتكون على الحساب الديمو بس لما تشوف الواقع وانك داخل بفلوسك الشخصية صدقنى الديمو حاجة والشخصى حاجة ثانية نهائى
ويارب يوفقك يارب

انا فعلا متوقع كده عموما انا دلوقتي معايا توصيات اخ محترم لو منفعتش هجرب استراجيتي و ممكن ابقى اجربها بلوتات صغيره اوي علشان مخسرش كتير و اشوف انا شاطر ولا لا

تقريبا نفس الاسلوب اللي انا كنت بتبعه لما بشتغل فوركس
استراتيجية جيدة وخصوصا للمبتدئيين
شكرا لردك خي الكريم

استيراتيجية جيدة لكن لا يمكن الاعتماد عليها بشكل اساسي و لابد

دمج معها عناصر التحليل الكلاسيكي لتكون اقوى و اقوى و لازم تخلي

راس المال اقل من ذلك بكثر حسب المبلغ الذي ستقوم بالمتاجره عليه

على الحساب التجريبي و الله يوفق الجميع
حاولت ادور على حساب تجريبي بمبلغ صغير ملقتش عموما انا قدامي يومين استلم البونص و اتاجر و اشوف هل بحقق ارباح ولا لا انا بس فرحت بنتايجها على التجريبي

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 02:52
بس يا باشا هي دي فعلا استراتييجية يعمل بها الكثير في السوق ام انها من استنتاجاتك
وياريت تتابعنا بنتايجها ع طول

ramid
07-03-2012, 04:00
أولا شكرا على مشاركتنا استراتيجيتك,ثانيا ماهو الفريم الذي تشتغل عليه؟هل تضع استوب لوز؟كم من الوقت تظل مركزا على الشارت ؟
ماهي مزايا هاته الاستراتيجية؟ماهي سلبياتها؟

Missa
07-03-2012, 17:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بارك الله فيك اخي على الموضوع الرائع جاري التجريب
بالتوفيق لك في انتظار كل جديد منك

m_fekry
07-04-2012, 23:47
هى استراتيجيه كويسه ومربحه ممكن اجربها على الديمو ان شاء الله وبعد كده ابدأ على الحساب الحقيقى ان شاء الله

Missa
07-05-2012, 00:55
استراتيجية منظمة اوي و شرح مميز بارك الله
فيك اخي العزيز جاري التجريب

ana1990
07-05-2012, 18:03
بس يا باشا هي دي فعلا استراتييجية يعمل بها الكثير في السوق ام انها من استنتاجاتك
وياريت تتابعنا بنتايجها ع طول
هي استنتاج شخصي و لقيت ناس بتعمل ذيها بعد كده

أولا شكرا على مشاركتنا استراتيجيتك,ثانيا ماهو الفريم الذي تشتغل عليه؟هل تضع استوب لوز؟كم من الوقت تظل مركزا على الشارت ؟
ماهي مزايا هاته الاستراتيجية؟ماهي سلبياتها؟
فريم الدقيقه و الخمس دقائق (بس خلي بالك لازم تكون محلل كلاسيك على الفريمات الكبيره علشان تتاكد من اتجاه السعر) نادرا ما اضع ستوب لوز لاني بكون قدام الصفقه و ممكن اقفل يدوي / على حسب السعر لو رتفع بسرعه بقفل الصفقه و خلاص لو طول بعمل تيك بروفيت و بقوم

بارك الله فيك اخي على الموضوع الرائع جاري التجريب
بالتوفيق لك في انتظار كل جديد منك
شكرا اخي و ارجو ان تخبرنا بنتائجها معك

هى استراتيجيه كويسه ومربحه ممكن اجربها على الديمو ان شاء الله وبعد كده ابدأ على الحساب الحقيقى ان شاء الله
جميل اخي و بالتوفيق لك في متاجرتك

استراتيجية منظمة اوي و شرح مميز بارك الله
فيك اخي العزيز جاري التجريب
شكرا لردك

elking
07-05-2012, 18:23
لقد قمت بتجربة هذه الاستراتيجية من قبل وبالفعل كنت اعتقد اننى لو وضعت هدفى نقطة او نقطتين فالسعر سيحققهم لا محالة ولكن اكتشفت انه تفرق على نقطة واحدة من الممكن عدم وصول السعر لها وتحقيق خسائر فادحة

ymn30
07-05-2012, 18:27
بسم الله الرحمن الرحيم

take profit

اخى الصورة الى موجودة صورة للد خول الشراء او البيع اين الخطوت التى وضعتها على الصورة وما هى الاسترتجيبه وعلى ما تعتمد من مؤشرات

shady hamza
07-05-2012, 20:31
معذرة اخى ولكن هذه ليست استراتيجية
هذه تعتمد على الحظ اولا و اخيرا
ممكن تيجى معاك فى الاول شوية ولكن بعج كده لا لانه كش ضامن انه السعر يرجع تانى
نصيحة اخى جرب استخم مؤشر rsi

hesham1046
07-05-2012, 20:56
تم تجربة الاستراتجية وهى استراتجية جيدا لحد ما لكن استراتجية يوجد بها المكسب الوفير اللى يقدر يتستخدمهاااااا
تحياتى لسموك الكريم

siafari
07-05-2012, 21:50
بسم الله الرحمن الرحيم

take profit

وعليكم السلام والله اخي الكريم لم افهم شئ بما كتبته ممكن تشرح اكتر

elking
07-06-2012, 02:13
يعتمد يا اخى على انه كلما لاحظ انا لسعر ارتفع لمدة فبالتاكيد سيصحح ويهبط واستراتيجيته تعتمد على التصحيح هذا

YesIcan
07-06-2012, 03:27
استراتيجية ضاهر انها فعالة و مربحة ان شاء الله
سيتم تجربتها على حساب تجريبي و ان شاء الله تكون فيها ارباح للشغل بها على الحقيقي

ana1990
07-06-2012, 17:25
لقد قمت بتجربة هذه الاستراتيجية من قبل وبالفعل كنت اعتقد اننى لو وضعت هدفى نقطة او نقطتين فالسعر سيحققهم لا محالة ولكن اكتشفت انه تفرق على نقطة واحدة من الممكن عدم وصول السعر لها وتحقيق خسائر فادحة
اعتقد ان ده بسبب ان حضرتك محللتش قبل الدخول حضرتك اعتمدت على الدخول من القاع فقط و ستضمن الوصول لكن هذا لا ينجح يجب ان تحلل فني اولا ثم تدخل

اخى الصورة الى موجودة صورة للد خول الشراء او البيع اين الخطوت التى وضعتها على الصورة وما هى الاسترتجيبه وعلى ما تعتمد من مؤشرات
الخطوات انا كتبتها و بالنسبه للمؤشرات نادرا ما استخدمها انا بستخدم التحليل الفني الكلاسيكي

معذرة اخى ولكن هذه ليست استراتيجية
هذه تعتمد على الحظ اولا و اخيرا
ممكن تيجى معاك فى الاول شوية ولكن بعج كده لا لانه كش ضامن انه السعر يرجع تانى
نصيحة اخى جرب استخم مؤشر rsi
مبتعتمدش على الحظ و عموما هاخد بنصيحتك و هجرب المؤشر لكن عموما انا مش بستخدم مؤشرات انا بس بتاكد من اتجاه السعر عن طريق الترند ثم اقوم بالبيع او الشراء

abaragh
07-07-2012, 02:01
استراتيجية ذكية يظهر من خلالها انك تشتري من القيعان والتي تشكل في الاصل مستويات دعم

ana1990
07-07-2012, 19:16
تم تجربة الاستراتجية وهى استراتجية جيدا لحد ما لكن استراتجية يوجد بها المكسب الوفير اللى يقدر يتستخدمهاااااا
تحياتى لسموك الكريم

اخيرا حد جربها مش قلتلكم انها جيده اهه مع اول تجربه حققت اربح و عموما انا هجربها على الحساب الحقيقي و نشوف ارباحي

وعليكم السلام والله اخي الكريم لم افهم شئ بما كتبته ممكن تشرح اكتر
ممكن حضرتك تقول الجزء الغير مفهوم و انا اعيد شرحه على طول

يعتمد يا اخى على انه كلما لاحظ انا لسعر ارتفع لمدة فبالتاكيد سيصحح ويهبط واستراتيجيته تعتمد على التصحيح هذا
فعلا بعتمد على التصحيح و الارتداد يعني لو السعر علي انا متاكد انه هينزل و لو نزل انا متاكدد انه هيعلى

سيتم تجربتها على حساب تجريبي و ان شاء الله تكون فيها ارباح للشغل بها على الحقيقي
شكر لردك اخي و في انتظار اخبار تجربتك

استراتيجية ذكية يظهر من خلالها انك تشتري من القيعان والتي تشكل في الاصل مستويات دعم
فعلا اخي انا بهتم بخطوط الدعم و بعتبرها افضل وقت للشراء

mokhtar26
07-07-2012, 20:51
السلام عليكم
استراتيجية مميزة جدا لكن عندي سؤال بسيط
كيف تعرف انه هبط هاذيك الهبطة كامل
تقبل مروري

mohamed yossef
07-10-2012, 13:01
احذر يا اخى فتلك الاستراتيجية من الممكن ان تفتك بحسابك
لا تخاطر بتلك الدرجة والله يكفيك شر الخسارة

ana1990
07-14-2012, 00:27
السلام عليكم
استراتيجية مميزة جدا لكن عندي سؤال بسيط
كيف تعرف انه هبط هاذيك الهبطة كامل
تقبل مروري
انا اسف مفهمتش كلامك ممكن بسبب اللهجه و كده عموما انا بشتري لما من القيعان فقط و هي افضل نقطه للدخول في هذه الاستراتيجيه و شكرا لوصفك الاستراتيجيه بالممتازه

احذر يا اخى فتلك الاستراتيجية من الممكن ان تفتك بحسابك
لا تخاطر بتلك الدرجة والله يكفيك شر الخسارة
شكرا لدخولك المناقشه اخي انا جربتها على الحقيقي و لحد دلوقتي خسرت بس خساره بسيطه ارجو ان حضرتك تقولنا ليه ممكن تفتك بالحساب او ايه اللي انت شايفه سئ فيها

bodda.2011
07-14-2012, 07:26
لسلام عليكم
وكل عام وانت بخير

ana1990
07-14-2012, 16:48
لسلام عليكم
وكل عام وانت بخير
جميل اخي شكرا لردك و هذا ما اتمناه ان يجرب عدد كبير من الاعضاء الاستراتيجيه حتى يكون لنا فيها راي واضح و محدد هل هي جيده ام لا عموما جيد انك بدات بالتجريبي فليس كل شئ نطبقه على الحقيقي و كل عام و انت بخير ايضا

msh4egy
07-14-2012, 16:56

ana1990
07-17-2012, 17:18

جميل اخي مبدئيا شكرا لردك في الموضوع و احنا في انتظار المستجدات يعني معظم الاعضاء بيقولوا هنجربها و مش بيقولوا نتائجهم لا انا عايز الاعضاء كلهم زي حضرتك يجربوها و يقولوا هل حققت معاهم ربح ام لا انا عن نفسي محققه معايا خساره قليله

noud10
07-17-2012, 18:25
تسجيل متابعة و حضور لكن يلزمها شرح كامل لان ما اوردته ما زال ناقصا و هذا بهذف المناقشة للحصول على افضل وسيلة تمكننا من الربح في هذا السوق

derfcase
07-19-2012, 01:01
يمكنك تقليدها اذا اردت لن اتضايق بل بالعكس هكون مبسوط ان حد اخر يجرب الطريقه و يقولنا حققت معاه ارباح ولا لا و في انتظار باقي الاعضاء يقولو رايهم و مهم جدا يجوبوني على سؤال هل ممكن اطبقها على الحقيقي و كيف ستكون الارباح ؟ و على العموم انا عايز رايكم في شركة لايت فوركس عموما

طيب هل جربتها انت بنفسك اخي الكريم
ana1990
لفترة زمنية معينة مثل اسبوع او شهر مثلا - ووجدت انها تحقق معك نسبة ربح ثابتة بصورة تقريبية ؟

willy
07-19-2012, 04:31
ماذا تعتبر النقاط السوداء دعم مثلا ام ماذا؟

kazaforex
07-19-2012, 14:31
الفكرة مو واضحة المرجوا من السادة ارفاق فيديو لنتبع الشرح و شكرا

Aker001
07-19-2012, 14:33
انا مش فاهمة قوى الاستراتيجية يا ريت نزل شرح وافى عشان افهم الموضوع كويس لاننا محتاجين الاستراتيجيات اللى بتحقق ربح سريع

nrgslawi
07-19-2012, 16:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
فعلا استراتيجية جميلة
وهذه هي استراتيجيتي ايضا لكنني اشتغل على اللوت 1 وهناك ارباح جيدة

a7lamp3
07-19-2012, 16:12
السلام عليكم ورمضان كريم
لو ممكن اخي انك توضحي لنا الاستراتيجية الي هي ايه وكيف نشتغل عليه لان اظن ان في بعض الاخوة مش فاهمين وانا اولهم

mohalia
07-19-2012, 23:31
السلام عليكم
في الحقيقة لا اعلم هل هو موضوع تشويقي ام شيء اخر انا لم ارى اي شرح لاي استراتيجية و لا طريقة الدحول و الخروج سوى صورة بها التيك للسعر للعرض و الطلب و على اي اساس انت داخل شراء من تلك النقاط السوداء التي وضحتها
بخصوص لمن شكر و قال استراتيجية جميلة ارجوا ان يتكرم مشكورا بالتوضيح
سبق وان رايت شخصا طرح نفس الفكرة و لم ياتي باي جديد و لم يشرح شيئا كل ما اخشاه ان تكون نفس الشخص
تقبل مروري و رايي و لك جزيل الشكر

BiG MoNeY
07-19-2012, 23:35
اخي ارباح روعة خاصة انك للم تتهور وطبقتها على حساب ديمو وهدا المهم لتجريب اي استراتجية خاصة بكل واحد وهدا ما اقوم به رغم اني اتاجر في حساب حقيقي لكن الى الان انا لا اتهور واطبق على حساب ديمو وارى النتائج وساعتها اطبق على حساب جديد وانا انصحك بالاستمرار في هد ه الاستراجية لانها يمكن راح تحقق منها الكتير وربح موفق اخي

hesham1046
07-20-2012, 01:15

a5rzamn
07-20-2012, 01:20
هذه استراتيجيه 10 او 20 نقطه

الاستراتيجيه جيده فبالمحصله تجد ان ربحها كبير لكن الاستراتيجيه حساسه بدك تحسبها بالنقطه وليست كالصفقات الطويلة الامد

siafarii
07-20-2012, 01:33
السلام عليكم

اضن انها جيدة لكن يجب الاتزام
لكنها صعبة في تمفيدها بتوفيق

abdallah elbaz
07-22-2012, 15:12
اردت لن اتضايق بل بالعكس

ان حد اخر يجرب الطريقه و يقولنا حققت معاه ارباح

EngAhmed
07-28-2012, 15:46
بسم الله الرحمن الرحيم

take profit

والله استرتايجية جميلة ومربحة ومع ان النقاط قليلة لكن اللوت كبير وبيجيب كويس جدا:accute:

HARRY POTTEER
07-28-2012, 22:07
شكرا اخي الكريم فكرة جميلة
المهم هو الاستفادة من الموضوع و تعم الفائدة على الجميع

adam
07-30-2012, 03:40
جاري التجربة على حساب ديمو ولكن على ما يبدو أنها تحتاج الى رأس مال كبير جداااا ولا تتوافق مع متداولين مبتدئين ولكن أي استراتيجية تثري هذا المنتدى يشكر عليها صاحب الموضوع ويثنى على جهوده في خدمة اصدقاءه وحرصه على فائدتهم

Tintin
07-30-2012, 04:13
أخي الإستراتجية مش واضحة
يعني تشتري من قيعان وتبيع من قمم ده معلوم لكن أنت قلت يوجد نقاط معلم عليها
كيف تحددها وأين هي في الشرح
:)

HARRY POTTEER
07-30-2012, 08:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا جزيلا على الاستيراتيجية التى من الواضح انها ناجحة ان شاء الله والله ساجربهاا في االحساب التجريبي انشاء الله ومن تم في االلحساب الحقيقي الله ولى التوفيق

SYRIAN
08-02-2012, 18:35
والله فكرة جميلة ورائعة لم اسمع بها من قبل
شكرا جزيلا لك على هذا الطرح الجديد

maklad94
08-02-2012, 18:47
انا شايف انها استراتيجية غير نافعة تماما وممكن كمان تكون استراتيجية حظ وده طبعا على حسب رأيى المتواضع انا وارجو منك انك تتقبله بصدر رحب وده لأنها مش بتعتمد على اى حاجه فنية والتحليل ميبقاش تحليل غير برسم ودقة وتعب ومن غير الخطورة دى كلها .

Eng PTC
08-03-2012, 09:09
سوف اقوم بتجريب الاستراتيجية
لكن اخبرني .. على اي اساس قمت بتحدد النقاط السود ؟

meeco
08-03-2012, 11:04
اولا شكرا لك على هده الاستراتيجية ولكن هناك بعض النقاط التى تحتاج الى شرح مثل
ماهى الازواج التى تصلح لهده الاستراتيجية
على اى اساس وضعت النقاط السوداء

jihadazzam
08-03-2012, 11:18
السلام عليكم
اخي انا اول ما تعلمت على برنامج تجريبي وكان قيمته 50 الف دولار
وبدون استراتجية كنت اعمل صفقات عشوائية لاني ما كنت بعرف الفوركس ولا قوانينع
اصبح حسابي فوق المليون دولار قلت خلاص انا صرت مليونير ولما فتحت الحساب الحقيقي كل ما افتح حساب يتمرغن
المقصود تجرب استراتجيتك على 100 دولار اذا نجحت الاستراتدية فبكون مبروك انما على 50 الف دولار لا اعتقد في فائدة لان حساباتنا صغيرة

spectra4
08-04-2012, 00:53
استراتيجية هائلة وسوف اقوم بتجريبها ولكن مع البحث ايضا عنها فى عدة مواقع
لكى اتاكد من الربح وعدم الخسارة

mido95
08-04-2012, 01:46
فين الشرح يا اخى

ارجو توضيح المزيد عن الاسترايجية

و لا هى ما لهاش مؤشرات و شروط و كدة ؟؟

يعنى هى بس انى اشترى بلوك عالى و الهدف قليل ؟؟

roucan
08-04-2012, 05:43
استراتجية كتير حلوة بس نتمنى الافادة اكتر بالتوفيق للجميع

ngm el forex
08-04-2012, 08:27
نفس فكره القائله بان الهبوط الكبير يصلحبه نسبه تصحيحه كبيره فاظن انك تعتمد عليها ولكن بطريقه مصغره
ممكن ايضا اضافه خط موفينج صغير لتحديده دعم او مقاومه
بس بجد ده تطبيق لفكر الاسكالبينج

MohamedAdel
08-05-2012, 14:42
بصراحة انا مش فاهمة قوى الاستراتيجية يا ريت نزل شرح وافى عشان افهم الموضوع كويس

hesham1046
08-05-2012, 15:41
الاستراتيجيه كويسه جدا وفقك الله لكن هل هي بتعتمد علي راس مال عالي لاني حاسس ان لازم يكون راس المال عالي بس خاليك فى استراتجية راس المال البسيط

Didios
08-06-2012, 03:20
بنفس الطريقة ممكن تطبيق الإستراتيجية على رأس مال بسيط ... لأن ده يتوقف على حجم اللوط نفسه ممكن يكون إستاندرد أو ميني أو ميكرو .. كل واحد حسب حسابه .

tamid0
08-06-2012, 04:44
السلام عليكم و رحمة الله
اعتقد انها استراتيجية جيده على حسب الرسم بس المشكلة ان الديمو غير الحقيقي

register
08-06-2012, 10:18
اخي انت تغامر بحسابك ن لا يمكن تسمية هذع الطريقة باستراتيجية
من ضمن لك أن المؤشر سيرتفع بعد الهبوط الحاد ، ربما سيكون دعم للعملة في تلك لحظة الانقاذ، ليرتفع المؤشر قليلا ، ثم يبدأ في النزول ، فتخسر كل شيء
حذار أخي ثم حذار

sofiane
08-06-2012, 10:31
ياريت توضيح اكثر من فضلك انا لم افهم جيد بارك الله فيك تقبل تحياتي

moneymachine5
08-06-2012, 12:04
والله فكر بس لازم اجربها وقريبا حاقول لكم اية الاخبار

thunderfot
08-06-2012, 13:09
هذه الاستراتيجيه على ما اعتقد قرائتها في منتدى اخر وواجهت نقد شديد لانها تعتمد على التيك شارت ولن تحتمل اعصاب اي احد الجلوس طويلا
امام الشاشات ومتابعة الحركه بيب بيب وثانيه بثانيه

HOUSAMMI
08-06-2012, 13:09
بسم الله

انا بصراحة انا مش فاهم انت كاتب ايه

فين الاستراتجية دى

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

thehulk3
08-08-2012, 15:49
يبدو ان الاستراتيجية قويه
احاول اجربهاعلي اليمو

Diagoo
08-08-2012, 16:23
بسم الله الرحمن الرحيم

take profit

ممكن حضرتك تجربها على الحساب التجريبي برده مفي مشكله انا عن نفسي حتى اليوم شغال بالتجريبي لحد ما ان شاء الله استلم لبونص من المنتدى ابقى بعديها اتاجر بالحساب الحقيقي عموما بالتوفيق في متاجرتك و شكرا لردك على الاستراتيجيه ووصفها بالرائعه الجميله

midojocker
08-08-2012, 18:48

عميل الفوركس
08-11-2012, 04:29
استراتيجية روووووووووعة جاري التجريب اخي
و اكيد النتيجة موفقة شكرا على العموم

tarekfx
08-11-2012, 12:01
اجل هي مثلما ارى استراتيجية جميلة بما انك جربتها على التريال لاضرر في تجربها :)

hend
08-12-2012, 03:09
التسرع فى اختبار الاستراتيجية ده كلام مش كويس لازم تصبر على الاستراتيجية
مش اقل من شهرين وتسيبها تاخد وقتها وساعتها تحكم عليها وتقبل مرورى

abdallafx
08-13-2012, 04:12
والله ان شاكك فى نجاح الاستراتجيه

mahmoudemam
08-13-2012, 04:15
بصراحه كويسه ليه كامبتدئ هاتساعدنى كتير فى التعامل مع السوق

abo ali
08-13-2012, 13:28
السلام عليكم اخى هى فعلن استراتيجيه جديده وفعاله ولاكن انا واخوانى لن نفهم شئ فنرجو منك نشر اى موضوع او صورة او فديو نوضح لنا اكثر وشكرا لك على مجهودك

ahmedyousef33
08-13-2012, 13:34
بس مش من الممكن ان يطول وقت الصفقة اكثر من ذلك وان ممكن هذة الشارات تخدعك او توهمك بالمكسب حتى تخسر فى لحظة واحدة

mido95
08-13-2012, 15:20
هل هذة استراتيجية !
استراتيجية بدون مؤشرات و لا شروط دخول و لا خروج و لا الفريم المستخدم !!
طريقتك هذة تعتمد على الحظ فقط يعنى مرة تصيب ومرة تخيب

abdel012
08-13-2012, 15:31
السلام عليكم
الإستراتيجية ستكون جميلة

houssam-kdz
08-13-2012, 15:36
السلام عليكم أخي ممكن شرح أكبر عن هذه الإستراتجية من فضلك
شكراااااا

mahfoudh
08-13-2012, 23:44
استراتيجية اكثر من رائعة اخي انا بصدد تجربتها على الديمو

يا ريت تقلنا ماهي المدة و انت تجرب فيها حتى تيقنت من ان نسبة نجاحها كبيرة

Eslam Torres
08-14-2012, 00:45
استرايجية جيده ولكن يجب الحذر
لانها قد تنعكس فى بعض الاوقات

koko990
08-14-2012, 02:04
طيب يعنى يا اخى هل هذه الاستراتيجيه مجربه اكثر من مره وربحها مضمون ام لا يعنى شكل ثابت ونستخدمه وهنربح من وراه ولا ممكن نخسر بعض الشئ

BaHaa FxTr
08-14-2012, 04:00
حاول يا اخي تحاول تشرخ الاستراتيجيه بطريقه تانيه وتعمل حساب ديمو بمبلغ صغير وتجرب هتنجح معاك الاستراتيجيه دي ولا لا في ظل راس المال الصغير

Kasparof
08-14-2012, 04:55
استراتيجية جميلة ححاول اطبقها فى حساب ديمو وححاول اطبق استراتيجيات تانية وشكرا

red line
08-14-2012, 07:41
انت بتشترى عندما ينزل السعر نسبة كبير وتشترى عن القيعان الصغيرة

midohema
08-15-2012, 09:46
السلام عليكم
جزاك الله خيرا اخي الكريم علي هذا الشرح الرائع والوافي والمعلومات القيمه وجاري التجربه
بارك الله فيك

kazim
08-15-2012, 09:48
بسم الله الرحمن الرحيم

take profit

ضييع الوقت نتيجة عدم التنظيم وحب الربح المستمر
أضرار صحية نتيجة الافراط في استخدام الحاسوب
أهم وسيلة للنجاح في نظري هي الادارة الجيدة للوقت والجهد والمال
أتمنى لك تداولا موفقا
يجرب الطريقه و يقولنا حققت معاه ارباح ولا لا و في انتظار باقي الاعضاء يقولو رايهم و مهم جدا يجوبوني على سؤال هل ممكن اطبقها على الحقيقي و كيف ستكون الارباح ؟ و على العموم انا عايز رايكم في شركة لايت فوركس عموما

dlehich
08-28-2012, 01:03
ما فهمتش الاستراتيجية و الواضح انها لا تعتمد ابدا على المؤشرات فهل هذا ممكن ؟

monaismail
08-28-2012, 03:27
هل يتم تطبيق الاستراتيجية فى كل الاحوال ولا فى وقت معين
وهل يتطلب ذلك راس مال كبير

nany1980
08-28-2012, 14:00
فعلا استراجيه شكلها جيده و مربحه جدا
انا بفتح حساب فوركس تجريبي و اجربها

---------- Post added at 11:00 AM ---------- Previous post was at 10:39 AM ----------

يبدو أن الإستراتيجية ستكون جميله
سأقوم بالتجربة على حساب ديمو
انشاء لله

abdulhadi
08-28-2012, 14:06
سلام عليكم
اخي الكريم بصراحة مافهمتها للاستراتيجة
تقبل مروري

yassoo011
08-28-2012, 15:38
يعني بتحلل على المربع بتاع الاوامر ام الشارت
انا شايف النقط في مربع الاوامر ولكنها ليست واضحه ياريت الايضاح اخي الكريم

bondoq
08-28-2012, 19:26
السلام عليكم

ممكن توضح لنا اكثر كيف يتم استخدامها يعنى الشروط وعلى اساس ايه والادوات المستخدمة فى التحليل وتديد نقط الدخول انا بصراحة مش فاهمها وشكرا لسعة صدرك

madlove4
08-28-2012, 20:32
انا عميل جديد لو سمحت ممكن تشرحلى كل حاجه

goodbye_love
08-29-2012, 01:34
اظن ان الاستراتيجية دى مش هتنفع على الحسابات الصغيرة
لان لو السعر خسر 5 او 6 نقاط مع هيضيع الحساب
دة رأيي مش عارف صح ولا غلط

kimokonolove
08-29-2012, 13:54
ممكن حضرتك تجربها على الحساب التجريبي برده مفي مشكله انا عن نفسي حتى اليوم شغال بالتجريبي لحد ما ان شاء الله استلم لبونص من المنتدى ابقى بعديها اتاجر بالحساب الحقيقي عموما بالتوفيق في متاجرتك و شكرا لردك على الاستراتيجيه ووصفها بالرائعه .فكرة جميلة

abdo
08-29-2012, 16:11
انا حسب ما فهمت هو انك بتشترى اول لما السعر ينزل لنقطة معينة انت محددها

بس خلى بالك ان السوق فيه متغيرات كتير جدا وممكن اللى انت اشتريته يستمر بنزول السعر وساعتها

مع مرور الوقت ستخسر الحساب قطعآ وعشان كده انا بقترح انك تقوم بتطوير الاستراتجية دية

وتركز فيها على نوعين التحليل الفنى والاساسى واحذر ان تقع فى فخ استخدام نوع واحد من نوعى التحليل

barhoma
09-01-2012, 16:36
يبدو أن الإستراتيجية ستكون جميلة لكن العملية مغامرة كبيرة لأنك بالطبع بتلعب على هامش عالى ونقاط صغيرة

mostafaabdelgawad
09-03-2012, 18:31
اللي انا فهمته انك بتاخد اتنين او تلاتة بيب في كل تريدة وده شي سهل تحققه
بس ممكن صفقة واحدة خاسرة تضيع مكسب الجميع وكمان في ريسك عاالي جداً

ourami
09-04-2012, 18:25
من الضاهر أنها استراتجية ناجحة سجربها قريباً
شكراً لك أخي العزيز

me4all
09-05-2012, 12:12
ممكن تعرضلنا بعض النتايج اللى حققتها بالااستراتيجية دى ؟؟؟؟

Mido0o-style
09-05-2012, 20:09
انا حاليا مش فاهم الحتة دى .. بس على فكرة ممكن تكون فكرة جامدة جدا لان محدش لغاية دلوقتى بيستخدم شارت التيك .. و متهيألى الشارت دة لو فكرت فيه ممكن تلاقى و تفهم حاجات كتير جدا .عموما انا بحب اى طريقة متاجرة تعتمد على الفريمات الصغيرة جدا و لكن التيك لم أفكر فيه بصراحــة أبدا سأحاول المتابعة و أخبرك بما يجول فى خاطرى .

lala
09-05-2012, 21:06
طبعا شىء جميل ان يكون لك استراتيجيه معينه فى هذا المجال ولكننى ارى انه يجب عليك ان لا تعتمد عليها وحدها
بل تقوم بدراسه السوق يمكن توصل لافضل الاستراتيجات وياريت توالينا دائما بافضل الاستراتيجيات والله الموفق

hwida nada
09-05-2012, 21:20
اعتقد ان الاستراتيجية لا تحتاج الى راس مال كبير ممكن تعملها مع راس مال صغير مع مرعاة تقليل حجم العقود وان الحساب منفسه يكون ميكر
اعتقد ان فى الاحوال دى ممكن تعرف انتا هتتعامل بيها على الحقيقى ولا لاء
وكمان فى حاجة هقولك عليخا متحاولش تقارن حساب ب 50000$بحساب فى 100$دولار شتان فى طريقة التعامل
وفى الرافعة وفى حجم العقود
احذر اخى عنما تمارس الفوركس على حسابك الحقيقى

احمد ابوخزيم
09-05-2012, 21:53
اضم صوتي لصوتك اخي نعم ماهي افضل الطرق
ولكن من خلال استبيان وتصفح ردود الاعضاء وجدت انهم ركزو علي استراتيجية التحليل الكلاسكي
والسؤال هنا
كيف يمكنني ان اكون قادرا علي اكتساب هذه الملكه؟ هل من مقومات لها ام هي عباره عن اخبار وتحليلات خبراء ومتي استطيع ان اقوم بهذه الاستراتجيه وماهي وسائل تحقيقها؟
الرجاء التكرم من الاعضاء بعمل وافراد موضوع مستقل عن هذه الاستراتيجيه حتي يتسني لعضو مبتدئ مثلي المعرفه الكامله عن تلل الاستراتيجيه
وارجو الاهتمام جزاكم الله خيرا

2x1
09-06-2012, 01:28
اخي ياريت تطبقها علي حساب يكون001 دولار بس وبعد فترة تقولنا نتيجة الاستراتيجية لان الحسابات الكبيرة صعب انك تحكم فيها علي استراتيجيات ناجحة لو نجت فحساب صغير يبقي سهل تنجح فحساب كبير

l3azzi
09-06-2012, 20:30

moody mooda
09-07-2012, 12:24
يبدو اناه استراتيجيه مفيده نوعا ما
ولكن لايجب الاعتماد عليها كثير
اانا عن نفسي مجربها ومنيحه
مشكور اخي

hwida nada
09-07-2012, 12:46
بس انتا كده مامنتش نفسك لما سيبت التيك بروفت لان فى اى لحظة ممكن يحصل ظرف زى
النولر اللى بيقطع مثلا لاقدر الله ساعتها بقى هاتبقى كده انتا وديت نفسك فى ابو بلاش
الصفقة اللى انتا بتتكلم عنها دى ممكن تكون كويسة مع ان انا مش شايفة فيها ولا نقط سودا ولا حاجة خالص
بس انتا اعمل التيك بروفت

scorpion
09-07-2012, 14:52
أخي مشكور على الفكرة
أنا حاولت أفهم لكن لو ممكن توضح أكثر لأنو الصورة غير كافية للشرح

mansourito
09-08-2012, 19:21
سأقوم بتجربتها على ديمو لنها بصراحة اعجبتني لسهولتها والصعوبة تكمل في سهولة لهذا سأجربها

islamoh
09-08-2012, 19:38
استراتجيه رائعه ان شاء الله افتح حساب تجريبي يوم فتح السوق و اجربها و ابقى ادعيلك اذا نجحت

الحاج يسرى
09-08-2012, 20:27
ش

بارك الله لكل من عمل او شارك فى العمل العظيم وجعله الله فى ميزان الحسنات

مشكور
مشكور مشكور
مشكور مشكور مشكور
مشكور مشكور مشكور مشكور
مشكور مشكورمشكور مشكور مشكور
مشكور مشكور مشكور مشكور مشكور مشكور
مشكور مشكور مشكورمشكور مشكور
مشكور مشكور مشكور مشكور
مشكور مشكور مشكور
مشكور مشكور

mohammad
09-08-2012, 21:48
لكنها ليست ناجحة دائماً فيمكن ان تخسر بدل الربح العالي خسرة عالية

abo khater
09-08-2012, 22:33
شكرا اخي الكريم علي هذا السوال
وارجو منك التوضيح لاني من المبتدئين واريد ارباح كبيره
وشكرا

elking
09-08-2012, 22:38
انا بصراحة يا اخى الكريم مش فاهم اى حاجة من الصورة
نرجو التوضيح اكثر من هذا وجزاكم الله خير

arcenal
09-11-2012, 01:25
اخي انت تغامر بحسابك ن لا يمكن تسمية هذع الطريقة باستراتيجية
من ضمن لك أن المؤشر سيرتفع بعد الهبوط الحاد ، ربما سيكون دعم للعملة في تلك لحظة الانقاذ، ليرتفع المؤشر قليلا ، ثم يبدأ في النزول ، فتخسر كل شيء
حذار أخي ثم حذار

علي البصري
09-11-2012, 13:24
اعتقد لابد ان من يوضع لها حساب ولمدة ثلاث اشهر على الاقل حتى يتبين لنا سلبياتها وايجابياتها ولابد لها ايضا من ستوب حتى تضمن عدم الخسارة في التحركات الكبيرة التي تحدث......
وعموما التفكير خارج المالوف هو خطوة جيدة للخروج بطرق تعطي نتائج مثمرة

fakhry
09-11-2012, 13:27
بسم الله الرحمن الرحيم

take profit
بالتوفيق نحاول ان نجربها ان شاء الله

HISOGA
09-11-2012, 13:31

Islam Hadeed
09-11-2012, 16:44
السلام عليكم
احب اقول ان الاستراتيجيه جيدة
و انصح البدايه بحساب الديمو

djilani
09-12-2012, 01:05
شكرا أخي على طرحك استراتيجيتك
لكن لم أفهم شيئ من شرحك أرجو أن تعيد لنا شرحك

Islam Hadeed
09-13-2012, 02:10
السلام عليكم
انها استراتيجية جيدة و انا لسة مبتدأ و انشاء الله اشتغل بيها

ahmedmourad
09-13-2012, 13:36
شكل الاستراتيجية موضوع كبيررر
وعايز حبة تركيز
انا هجربها ع الحساب التجربيبي بتاعي

billionaire2008
09-14-2012, 03:38
اسلام عليكم عندي سؤال هل يلزم رأس مال كبير للإستراتيجية

basemkamal
09-14-2012, 22:47
بس مع احترامى دى مش حاجة مضمونة عشان دى ممكن متقدرش تتماشى مع التذبذب الى بيحصل خصوصا وقت الاخبار شكرا ليك على العرض موفق ان الله

xans
09-14-2012, 23:25
استراتيجية قمة في الروعة وتدل على الذكاء

mohamed amin
09-14-2012, 23:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو مجهود رائع اخى الكريم احب ان اقدم للك جزيل
الشكر واضح ان هذه الاستراتجية جيدة ارجو التوفيق للك وغيرك ياريت المزيد جوزيت خيرا

amr beni ata
09-18-2012, 12:12
اشكرك اخي الفاضل على هذه الستراتيحيه
والله يعطيك الف عافيه

sambosalah
09-18-2012, 23:55
شكرا ليكم يا شباب
ياريت كل أعضاء المنتدي تتفاعل معي
حيث اتمكن من ارفاق كل تحليل في مشاركة لوحدها

abdulhadi
09-20-2012, 09:41
سلام عليكم
بصراحة اخي الكريم لم افهم شيء
من الشرح نرجو التوضيح اكتر

maaado
09-20-2012, 13:55
انا هاعمل حساب تجريبي ان شاء الله
وهجرب وان شاء الله اذا صدقت هاعمل حساب حقيقي

MamiAgadir
09-20-2012, 18:24
صراحة انا مش فاهمة قوى الاستراتيجية يا ريت نزل شرح

---------- Post added at 03:24 PM ---------- Previous post was at 03:20 PM ----------

انا هاعمل حساب تجريبي ان شاء الله

maaado
09-21-2012, 06:28
احنا نجرب في الحسابات التجريبية زي ما احنا عاوزين
بس الحسابات الحقيقية عاوزة دراسة جيدة
نجرب النظرية ايه المشكلة

jenerar
09-21-2012, 12:05
مجهود رائع يا أخي الكريم و لكن من فضلك أرجوا أن تشرح لي المزيد عن هده الإستراتيجية للأني لم أفهمها بعد

amr beni ata
09-27-2012, 11:55
الاستراتيجيه سهله و جيده
لكن لا اعتقد انها مضمونه لهذا الحد
وبصراحه غير مبنيه على تحليل معين

mohamed202024
09-27-2012, 17:37
بصراحه فكره جميله اوووى
وجديده وسوف اقوم بتجربتها

yacrao
10-08-2012, 20:02
اخي الكريم الفوركس بدون عواطف انا على العموم ارى ان الاستراتيجية
جيدة يمكن ان تكسبك مرة كما يمكنها ان تخسرك لاكن ساحاول تجربتها
على الديمو كي اتاكد ولا اعطي آرا ءا عشوائية

sayed taha
10-12-2012, 22:22
اخى الكريم
اننى اتبع هذا الاسلوب فى الدخول و الخروج ولكن لم تبع نفس الخطوات و هى الاقفال على عدد نقاط قليل وذلك لان عقودى صغبرة
و لقد جاوبت على احد الاخوة فى هذا المنتدى كان يسال عن علاقة السعر بالوقت
وقد ذكرت لة اننى لاحظت حركة كبيرة لليعر قرب الدقائق مضاعفات ال5
استراتيجية جميلة اخى الكريم و سوف اجرب الدخول و الخروج سريعا و استخدام عقد اكبر

السهم الأسود
10-13-2012, 00:37
الاستراتيجيه كويسه جدا وفقك الله لكن هل هي بتعتمد علي راس مال عالي لاني حاسس ان لازم يكون راس المال عالي بس خاليك فى استراتجية راس المال البسيط

moisaid
10-13-2012, 14:17
أهلا أخي الكريم و شكرا على الطرح الجميل
فعلا استراتيجية جميلة و سهلة
لكنها تبغي المرونة و المتابعة
بالتوفيقي و الى مزيد من العطاء

ososbahar
10-14-2012, 13:33
يا اخي العزيز.اول حاجه اتعلمناها في اداره راس المال انك لازم تحسب الخساره وانك لازم ىكون عندك وقف للخساره .لان السعر ممكن يكمل هبوطه وهتبقي الخساره كبيره

koutaybi
10-14-2012, 14:00
على مافهمت أنك بتشتري من قاع اابحر و تبيع من قمة الجبل
وهي بتصيب هدفها و لكن يأخي بيخصها وقت الكتير

wazzap
10-15-2012, 00:16
السلام عليكم
شرح رائع و إسترتيجية هامة بتعتمد علي راس مال عالي شكرا على توضيح و جزاك الله خيرا

Mr.Kareem
10-15-2012, 00:36
في انتظارك تقول لنا تجربتك بالمائة دولار وهل فادتك الاستراتيجية دي والا لا والف شكر لك اخي الكريم على مشاركتنا استراتيجيتك باتمنى لك التوفيق

youssef1025
11-19-2012, 01:04
نسبة المخاطرة فيها أخي عالية و لا يستحملها الحساب الصغير مثا حسابي سوف أجاول لكن سأخفض قيمة النقطة و أعمل بها في الديمو انشاء الله

amin dabes
11-21-2012, 20:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم طيب ازاي استخدم الاستراتجيه دي واخلي القط السودا دي تظهر عندي تقبل مروري

mohamed djat
11-22-2012, 13:13
يتم تجريبها انشاء الله عن قريب يتمالرد و امل ان تحقق ما تقوله

badrhakam
11-23-2012, 02:59
السلام عليكم

LTF
11-23-2012, 17:07
السلام عليكم و رحمة الله
أعتقد أن استراتيجيتك أخي الكريم ليست مفهومة ...لا أدري أن لم أفهم أنا فقط أم باقي الأعضاء ..نرجو منك التوضيح ليعم الفعم و الفائدة

zoal
11-23-2012, 21:26
ممكن شرح اكثر لهذه الاستراتيجية
لاني لم افهم اي شي

bebo
11-24-2012, 00:13
انا مبتدء لسة والاستراتجية دة كنت اتمنى ان تكون فى الفيديو بالشرح الكافى كى نتعلم ونحاول تجربها بعد ان
نفتح حساب تجربى نتمنى ان تساعدنا على التوضيح اكثر بالفيديو كى نتمكن من تطبيق الفكرة الرائعة وشكرا

محمد خير ناصر
11-24-2012, 16:13
انا فهمت الاستراتيجية بشكل مبسط : اشتري عند بداية الصعود وابيع عند بداية النزول ؟ هل هذا صحيح ؟

xlanc
11-24-2012, 19:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هو قصدو اننا نستنى السعر ينزل فى القاع وبعدين بيشترى وبكمية كبيرة هيا طريقة كويسة لكن ممكن السعر يفضل فى الهبوط يعنى مش اكيد هتقدر تكسب فى خلال الربع ساعه زى ما بتقول

youcefislam
11-25-2012, 15:41
مبروووك عليك أخي
لكن أم أفهم مضمون لاستراتيجية
حسب رأيي مخاطرة كبيرة و الله أعلم
كلامك يفيد بأنها حققت ربحا عاليا
لكن ربما ستحقق خسارة عالية أيضا

ننتظر منك توضيح أكبر و وضح مضمون الإستراتيجية و أهدافها و كيفية تطبيقها و جزاك الله ألف خير على المبادرة
و أعتذر على وجهة نظري إن كان فيها أي إزعاج لك أستاذي الفاضل

عاشق الصمت
11-25-2012, 16:50
ستراتيجية اكثر من رائعة
وجاري التجربة على الطريقة
بارك الله فيك

روميو مارس
11-25-2012, 20:27
ستيراتيجيه قويه وخطيره مشكور ياغالي

Nourhan
11-25-2012, 20:57
بصراحة مش فاهمة لسة موضوع الاستراتيجية
بس نفسي اتعلم بسرعة وافهم

abeedkid
11-26-2012, 13:39
والله ياخي انا لم افهم شي ياريت تنزل شرح على ماتقول
وكما يبدو لي فيها مخاطرت كبيرة

cettap2007
11-26-2012, 20:05
الشارت اخي لا يدل على وجود اية استراتيجية فهل ممكن ان توضح اكثر ان امكن و مشكور على تعاونك اخي

omar.winner
11-28-2012, 02:00
اعتقد انك تتبع التريند لا اكثر اليس كذلك ؟ انها ليست استراتيجية يا اخى على ما اعتقد بل انها طريقة اتباع التريند وهى من اقوى الطرق ولكن وحدها لا تكفى بل عليك استخدام بعض المؤشرات ولا تعتمد على التريند فقط

cettap2007
11-28-2012, 16:13
لا ارى اية طريقة متبعة على الشارت ممكن التوضيح اخي الكريم لنستفيد وبارك الله فيك

kar33m
11-28-2012, 20:11
قرأت شرحك ليها و شكلها فعلا مثمرة بس للي يستغلها صح و بتركيز

هفتح حساب تجريبي ان شاء الله و اجربها

شكراً على الشرح المتميز

kingmos4
11-29-2012, 00:27
الاسراتيجية رائعة فعلا ولكن تحتاج لمزيد من الوقت
لانه الحساب التجريبى يختلف عن الحساب الحقيقى طبعا فى قيمة الحساب
ولكن سنحاول التجربة ربنا يسهل

محترف
12-02-2012, 08:48
لم أفهم الموضوع جيدا بصراحة كيفية الدخول ؟

mmt123
12-02-2012, 09:31
مش عارف بس حاسس انها استراتيجيه غلط خالص
يعنى مثلا لو السعر كان اصلا اتجاهه صاعد
وبعدين جه عمل تذبذب لتحت بس طول شويه فانت عملت زى ما بتقول وبعت
هيرجع يطلع تانى ويمشى فى نفس الاتجاه بتاعه
يبقى انت كدا اخدت السعر من اوله عكس الاتجاه

a.mahmoud
12-20-2012, 22:17
هو السؤال المهم ايه المؤشرات اللي بتعتمد عليها في اتخاذ قرارات البيع و الشراء؟؟هل فقط من خلال النظر الي الشارت؟؟ارجو توضيح اكثر و بارك الله فيك

nadhiro
12-21-2012, 00:23
الله يوفقك اخي

النسر الأسود
12-21-2012, 00:30
استراتيجية روووووووووعة جاري التجريب اخي
و اكيد النتيجة موفقة شكرا على العموم

الحصري
12-21-2012, 00:45
انا لم اري شئ على الشارت انت اصلا مخبي الشارت
وانا مشوفتش جحاجه والسؤال الثانى انت حتفتح حساب ب 50000$

mohadiane
12-21-2012, 20:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يبدووأنها جميلة وفعالة سأجربها على الديمو

forex-bader
12-23-2012, 08:19
فعلا انها استراتيجة شكلهامربحة باذن الله
سوف افتح حساب تجريبي واقوم بفعل الاستراتيجية

ahamed ali
12-24-2012, 12:25
شكرا على الاستراتجية لكن فيها مخاطرة عالية دة غير الاسبريد وممكن السعر يخونك لو دخل بلوت عالى وفية شركات بتقصد تخسرك لما تعلى اللوت

rinko
12-24-2012, 18:54
طالما حضرتك تعتمد على الدعم والمقاومة
تشترى وتبيع من المستويات
القوية فانت فى الطريق الصحيح

mohadiane
12-24-2012, 21:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ظاهر لي أنها إستراتجية جميلة

mero12
12-24-2012, 22:16
شكرا لك يا اخى بس انا برده مفهمتهاش اوى يمكن عشان لسا مبتدا برده
لكن اكيد هفهم بعد كده مشكور عللى المعلومات المفيده

ihebiheb
12-24-2012, 22:47
شكرا على المشاركة
تبدو استراتيجية ناجحة سأقوم بتطبيقها على حسابي

gouda1969
12-25-2012, 00:02
بجد انا مش واخد بالى من اى استراتيجية ما الفرق بين النقطتين اللى انت واخدهم
اى كم الفرق وكم الكوميشن المخصوم او الاسبريد وكيف حصلت على الربح

LiNDa1
12-25-2012, 01:21
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا بارك الله فيك ياغالي على الاستراتيجية الجميلة طبقتها في الديمو وكانت والله شغاله 100%
شكرا لك مرة ثانية جعلها الله في ميزان حسناتك

locos
12-26-2012, 22:01
نزول السعر والشراء لا يعني انه راح يتوقف
عن النزول
قد تشتري ويواصل التدحرج
هذا هو المشكل
شكرا لك

ismailiamsi
12-27-2012, 07:06
وشكرا على مجهودك الرائع

locos
12-27-2012, 22:37
استراتيجيتك روعة اكيد
اخي اعن اخوانك المبتدئين
تكسب ثواب فيهم
مع الشكر
بالتوفيق
سلام

الحصري
12-27-2012, 23:46
السلام عليكم
لاستراتيجيه كويسه جدا وفقك الله لكن هل هي بتعتمد علي راس مال عالي لاني حاسس ان لازم يكون راس المال عالي يعني بالنسبه للمبتدئين
مش بيحبوا يخاطروا في البدايه و بيشتغلوا براس مال صغير

saly
12-28-2012, 15:29
بس انا شايفه ان الاسلوب دا مخاطرته عاليه جدا
وخسارته هتبقى كبيره جدا ..الافضل الالتزام بادارة راس المال وعدم المخاطره

imran
12-28-2012, 15:59
اذا اردت لن اتضايق بل بالعكس هكون مبسوط ان حد اخر يجرب الطريقه و يقولنا حققت معاه ارباح ولا لا و في انتظار باقي الاعضاء يقولو رايهم

forex-bader
12-29-2012, 15:38
مشكووووووور اخي العزيز على هذه الاستراجية الرائعة

h_gogo
12-29-2012, 16:14
استراتيجية جميلة وفاهما وجارى العمل بها على حساب الديمو وشكرا ليكم

osama80
01-19-2013, 18:57
اخي العزيز لاستراتيجيه كويسه جدا وفقك الله لكن هل هي بتعتمد علي راس مال عالي لاني حاسس ان لازم يكون راس المال عالي يعني بالنسبه للمبتدئين مش بيحبوا يخاطروا في البدايه و بيشتغلوا براس مال قليل فهل هذه الاستراتيجيه هاتحقق المكسب المطلوب بالتوفيق

Aya Ali
01-20-2013, 04:33
واضح انها استراتجيه ممتازه وده واضح من ردود الاعضاء لانى لسه فى مرحلة التدريب
جزاك الله خيرا
وبالتوفيق للجميع

أمين هـ
01-25-2013, 14:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا أخي,
شكرا لك أخي على مشاركتك هذه الإستراتيجية
لم أفهم جيدا هذه الإستراتيجية
هل ممكن المزيد من الشرح ؟
و شكرا
تحيااااتي

fathov
01-25-2013, 20:18
السلام عليكم
هي فعلا استراتيجية جيدة و لكن يلزمها رصيد عالي
بالتلي صغار المتداولين لا يستطيعون تطبيقها
و بالنسبة لكبار المتداولين أعتقد أن لديهم استراتيجيات أكثر ربحية

free.person
01-26-2013, 13:48
هو الموضوع حلو اخى الكريكوبجد اخى الكريم ربنا معاك ويوفقك ان شاء الله وتقبل مرورى وانتظر مزيدك ان شاء الله

بشير حمدان
01-26-2013, 13:54
السلام عليكم
لو سمحت واحد مبتدئ ذى مش هيفهم الى انت تقصده
ممكن يا غالى تشرحها بالفيديو لو سمحت

insta client
01-30-2013, 01:29
مشكور اخى الكريم على الموضوع الجميل وبجد اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يكرمنا جميعا

piraaatm
01-30-2013, 01:45
هذه الاستراتيجيه على ما اعتقد قرائتها في منتدى اخر وواجهت نقد شديد لانها تعتمد على التيك شارت ولن تحتمل اعصاب اي احد الجلوس طويلا
امام الشاشات ومتابعة الحركه بيب بيب وثانيه بثانيه

zamalkkkawy
02-04-2013, 11:54
السلام عليكم
الف شكرا اخي واستاذي الفاضل
على ذلك الموضوع القيم هذا
وشكراااا

habibdoom
02-05-2013, 16:23
السلام عليكم
يا اخي الاستراتيجية رائعة ولكنها تحتاج الى راس مال كبير عشان تحقق ارباح لا باس بيها على العموم مشكور و ان شاء الله ادرسها ان استطعت تطوير حجم راس المال بتاعي شكرا
بالتوفيق للجميع

peep8
02-05-2013, 19:17

ahmedhawash
03-20-2013, 01:42
السلام عليكم ورحمه الله
انا مبتدئ ولكن انت ممكن تحكم عليهات عن طريق ربحك او خسارتك او تجربها على حساب الديمو وبالتوفيق

sort222
03-20-2013, 01:52
لو سمحت اخي اشرح بتفصل اكتر وياريت لو بشرت انا لم افهم شيئا
وبارك الله فيك على مشاركت اخوانك لها

GHOST_07
03-20-2013, 01:55
السلام عليكم
فعلا استراتيجية جيدة لكن ليس بالضرورة تنجح مع الجميع لأن كل شخص وتفكيره

vipahw
03-24-2013, 22:55
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

طريقه جيده لكن ممكن السعر يظل يسير فى نفس التجاه ولايعكس

mrsw
03-25-2013, 10:48
والله أعلم الإستراتيجية نوعاً ما فيها تهور
لكن لامانع من تجربتها ... أشكرك على طرحك يالغالي

saha21
03-25-2013, 11:12
قليلون امثالك بارك الله فيك على مشاركاتك ايانا استراتيجيتك
و خذ الراي من الاخوة المحترفين لاني مبتدئ
سلام

ibrahim2015
03-25-2013, 11:22
سأجرب الاستراتيجية وشكرا لك ولكن خمسون ألف دولار مبلغ كبير

majed
03-25-2013, 11:31
ممكن التعامل معها جاري التجريب
لكن مشكلة الحساب التجريبي ب 50000 ان المبلغ كبير لذا الخسائر تكون اقل وهذا لا ينطبق على الحساب الحقيقي ابو 100$