PDA

View Full Version : الفوركس والمضاعفات الصحية

Pages : [1] 2 3 4 5

nrgslawi
06-26-2012, 06:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

اخواني بعد دخولي لعالم الفوركس اصبحث اعاني من بعض المضاعفات

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
اصبحت جد منفعل وقليل التركيز
هل انتم تعانون مثلي
هل هذا هو الجانب السلبي في الفوركس وكيف نتغلب عليه

okash
06-26-2012, 08:16
المشاكل التي تسببها الفوركس كثيرة ولكن لا نحس على انفسنا
انا لي صديق اصيب بالقولون العصبي بسبب التداول وهو الان يعاني

---------- Post added at 05:16 AM ---------- Previous post was at 05:15 AM ----------

الفوركس يوجد فيها سلبيات كثيرة وايجابية واحدة الا وهي الربح فقط ولكن بيطلع عين الشخص لحد ما يحصل الربح مع العلم اذا كان ملتزم في قواعد التداول بكون سهل

deadlyfox
06-26-2012, 13:27
اى عمل يحتاج جهد وتفكير وصبر
يؤثر على الحاله الصحية اكيد دى حاجه طبيعيه
بس انا شايف اننا لو نظمنا وقتنا كويس ونبقى عارفين احنا نتاجر امتى ونقف امتى
اعتقد اننا ممكن نحافظ الى حد ما على الحاله الصحية

kamizidan
06-26-2012, 13:29
السلام عليكم
ولماذا تتابعون الشارت طول اليوم وتتعبون انفسكم
انا لي صفقة يوميا واطل على الشارت مرة او مرتين فقط
وكل شيئ عادي كانني لا اتاجر ابدا

abokhaledelmasry
06-26-2012, 13:30
اولا الف مليون سلامه على صحتك اعتقد كما قال اخى فى المشاركه السابقه ان كل عمل يحتاج لجهد وتركيز

ولكن علينا ان ننظم انفسنا واوقات عملنا ونحافظ على صحتنا اما انا فأعانى من ضعف البصر نتيجة الجلوس المستمر امام الكمبيوتر

sunlight
06-26-2012, 13:35
نعم الفوركس له تأثير على الصحه فقد يجعلك متوتر او شاحب الوجه او يجعلك لاتنام وان نمت يجعلك تفتح وتغلق صفقات اثناء النوم زاشعر ان الفوركس قد تملكنا ولم نعد قادرين على المشاركه مع اى شخص اخر عائلتنا او اصدقائنا اشعر انه ياخذنا بعيدا عن كل شىء ولا نرى غير الدولارز وهذا تاثيره على النفس بالطمع وحب المال وهذه الامور خطيره جدا على الانسان

sky44
06-26-2012, 13:36
كل عمل يتطلب الكثير من التفكير و الجهد و بالتالي يؤثر على الحاله الصحية اكيد دى حاجه طبيعيه لاكن مع تنظيم الوقت و ان نعرف متى نتوقف سنتفادى هده الحالات

ana1990
06-26-2012, 13:46
مبدئيا الف سلامه و ثانيا لازم تتعب علشان تكسب انا عن نفسي ساعات انسى و اسيب اللاب على رجلي بعد ساعه او اتنين مبعرفش اتحرك من مكاني لازم لي مش اقل من ربع ساعه علشان رجلي ترجع لطبيعتها و لما بجرب احط اللاب على طرابيزه او مكتب بضطر اتني ضهري و الللي بقى يتعبني هو كمان بس ذي ما بتتعب ذي ما بتقبض

mohamedfx2005
06-26-2012, 14:23
السلام عليكم ورحمة الله
الفوركس له ايجابيات وسلبيات كاي عمل اخر
فما علينا الا تجنب السلبيات وهنا في الفوركس هو البقاء المتواصل اما شاشة الكمبيوتر والسهر كما قلت وهذا حلهما هو التقسيم الجيد للوقت فقط
فلو تقسم وقتك بين فوركس وعبادة وحياة اجتماعية ورياضة ونوم فلن تصيبك ان شاء الله هذه السلبيات

realyone
06-26-2012, 14:28
الكثير منا نعاني المشكلات التي ذكرتها,لكن ماذا نفعل لتجنب هذه السلبيات في الفوركس,فكل مجالات لها ايجابيات وسلبيات,لكن عندما نصل الى الأحتراف يجب على كل متداول ان يقلل من فترة تواجده على الجهاز

magic777
06-26-2012, 15:13
الف سلامه على حضرتك
بص اخي ربنا قال ولبدنك عليك حق يعني انت المطلوب منك هنا شويه تنظيم بس لوقتك في العمل
بحيث مايكونش على حساب صحتك لان ايه لازمه الفلوس هنا لو خسرت الصحه
اعمل لنفسك جدول عمل بساعات محدده مناسبه ليك وان شاء تتحسن مع هذا النظام

midomido419
06-26-2012, 15:23
كثير مننا بيعانى من نفس تلك المشاكل واللى بتعد مشكة كبيرة
ولازم تحاول تبعد شعورك نهائيا عن التداول
وحاول توزع وقتك مش بس على الفوركس

elssayed
06-26-2012, 15:23
طبعا الفوركس ممكن يؤدي لمضاعفات كبيرة جدا منها ضعف البصر وارتفاع الضغط
انا في البداية كنت كده لاني كنت بدخل بلوتات كبيرة من اجل الربح الكثير
لكن بعد ماخسرت واعصابي باظت دخلت مرة تانية وبقيت بتاجر بنسب ضئيلة جدا
والربح الصغير ممكن يتعوض وافضل من خسارة كل الحساب

remo
06-26-2012, 15:26

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

دى مضاعفات طبيعية جدا على الضغوط النفسية اللى انت بتواجها بنقسك فى سوق الفوركس الناتجعة عن الخوق والتوتر اللى بيصيبك وانت بتشوف نفسك بتخسر اما المنصة بتاع الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 15:29

اكيد كل واحد مننا مفروض يشغل دماغه باموره الاخرى

وليس المفروض يبقا كل حياتك وكل تفكيرك الفوركس

علشان متتعبش نفسياً وده هيأثر عليك فى المتاجره

mrdark
06-26-2012, 15:38
حسب رأيي أن هذه الأمور تحدث في البداية فقط أما بعد يصبح الأمر عادي ولاكن لابد من تنظيم الوقت
لتتفادى مع مرور الوقت هذه المضافات الصحية

sami
06-26-2012, 15:39
بالنسبة لي ما أصبحت أعانيه هو ضعف البصر في بعض الأحيان،لأنني أضطر في أحيان كثيرة لمشاهدة الشارت لساعات طويلة لإقتناص الفرص القوية،مما دفعني لإقتناء نظارات طبية و خاصة أن طبيب العيون أكد لي خطر أشعة الكمبيوتر،عدا ذلك فأنا لا أعاني من شيء آخر و الحمد لله

compaq0
06-26-2012, 15:48
نعم و اضف الى قله النوم القلق المستمر و الارق اثناء النوم لا اخفى عليكم اخوتى انى عندما اكون عالق فى صفقه ارى الشارت فى احلامى و اظل مضطرب حتى اغلق الصفقه او يغلق السوق للراحه

---------- Post added at 12:48 PM ---------- Previous post was at 12:46 PM ----------

حسب رأيي أن هذه الأمور تحدث في البداية فقط أما بعد يصبح الأمر عادي ولاكن لابد من تنظيم الوقت
لتتفادى مع مرور الوقت هذه المضافات الصحية

لا اتفق معك يا اخى هذا يحدث دائما طالما تضع فلوس و تستثمرها فى الفوركس فانت دائما مضطرب و غير شاعر بالراحه النفسيه التى يشعر بها كل من خارج هذا السوق

omar kapo
06-26-2012, 15:54
قال صل الله عليه وسلم خير الامور الوسط
علينا ان لا نجهد انفسنا اجتهاد كلينا لسعي وراء المال ولكن ان نضع خطه معينه حتي لو هكسب دولار واحد ا فضل من مليون وصحتي تروح
فلذالك افضل تنظيم الوقت فقط حتي احفظ ع كياني وع صحتي وع شغلي ف الفوركس

safiforex
06-26-2012, 15:58
المضاعفات الصحية قد تزداد فعلا بسبب الفوركس ، فبغظ النظر عن المدة التي يقضيها الواحد امام الكمبيوتر و هذا له اضارا على مستوى العين و البصر
فانه كناك امور قد تسسبب مضاعفات ثانية منها التعصب و التوتر الذان ينتجان عن الصفقات و التداول بسبب الضغوطات النفسية

konine
06-26-2012, 15:59
بالنسبة لصبر فيجب عليك أن تضع أوامر معلق بعد تحليل
أما نوم فكلنا نعاني منه ولاكن يجب تنضيم وقتك
بلنسبة للإنفعال فيجب عليك دخول سوق في أوقات تكون فيها هاذئ
الله كريم

كريم
06-26-2012, 16:00
لكل ايجابية سلبية
و من سلبيات الفوركس الاثار الصحيه و

التي تشكل بنسبة قليلة و يجب الابتعاد عنها

بشكل سلس و الله يوفق الجميع

zahran
06-26-2012, 16:27
مرحبا اخى مبدايا انا هكلمك عن نفسى وعن بعض الناس اللى اععرفهم فى هذا المجال
فى بدايتنا كنا مثلك تماما وقعدت على الوضع دا مش اقل من سته شور متواصلين
بعد فتره مع التعلم الصحيح وتعلم التحكم فى النفس الموضوع ابتدى يروح شويه شويه لغايت دلوقتى ما بقى تمام الحمد لله
حاول تتحكم فى نفسك طتر من كدا وام تفتح صفقه متقعدش قدامها خالص حطيلها استوب وتيك بروفت وقوم خالص من قدامها عشان متتعبش

mony
06-26-2012, 16:29
عامه الجلوس امام الكمبيوتر بشكل عام يؤدى الى هذه النتائج فيجب ان تقلل من مده جلوسك امام لكمبيوتر وان تاخذ راحه من وقت لاخر وبالنسبه للفوركس ان لا تجلس فتره طويله فى التداول وان تنظم وقتك حتى لا تشعر بالارهاق وان تتقبل الخساره

Mtec
06-26-2012, 16:47
بالفعل يا اخي هو الفوركس له تأثيرات سلبية على صحة المتداول ، لذا يفضل عدم التداول بكثرة و الدخول فقط من النقاط القوية تفاديا للدراما الناتجة عن التذبذب

aminos
06-26-2012, 16:57
السلام عليكم
تمام يا أخي فهناك تأثيرات كثيرة سلبية
و هذه الأشياء التي ذكرت تكون عند المبتدئين أكثر

kingman
06-26-2012, 17:39
بالفعل يا اخي هو الفوركس له تأثيرات سلبية على صحة المتداول ، لذا يفضل عدم التداول بكثرة و الدخول فقط من النقاط القوية تفاديا للدراما الناتجة عن التذبذب

وكثرة الأندماج مع السوق وقضاء اوقات كبيرة امه المنصة والتداول الواحد بيجد نفسه بعد فترة حاسس بملل فظيع وكاره السئ الذى يتعامل معه وفى الحياة لاينفع الا الصحيح عامل زى الواحد بيحب اكل معين ولكنه اكل منه كميات كبرة ههههه ممكن يجيله تسمم

assidi saber
06-26-2012, 17:55
اخي نعم انت على حق و خاصة عندما يكون الحساب في خطر فاني لا استطع ان انام ابدا و كذلك دائما متوتر و غضاب

اسماعلاوي
06-26-2012, 18:04
كل عمل وله ايجابياته وسلبياته وبالاضافة لكل ما ذكرت ممكن تصاب بالأكتئاب عندما تجد الصفقة في غير صالحك وضف علي ذلك الأنطوائية الشديدة وعدم التركيز بما يدور حولك ولكن من الايجابيات طبعا الربح وأيضا غرس طريقة التخطيط ووضع الدراسات لكل ما يقابلنا في الحياة وليس الفوركس فقط

forexBOSS
06-26-2012, 18:08

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي
طبعا اعانى من هذه الاشياء و اتحدى اى متاجر بانه لا يعانى من نفس الاشياء و اعتقد طبعا ان ده الجانب السلبى فى الفوركس و لكن لا يوجد عمل دون تعب و ان كان هناك مال دون تعب فتعتبر سرقه و مال دون عمل و انا احب الاجتهاد فى سبيل تحقيق احلامى والارتقاء بمستواى

Noah
06-26-2012, 18:42
بالتاكيد الفوركس له الكثير من المضاعفات الصحية اتلى م\بها قد يكون هناك اى تاثير سواء على النظر او على الظهر لانا لعمود الفقى من كثرة الجلسة على الكمبيوتر اصبح يؤلمنى وهذا الشئ يجعلنى فى حزن كبير واتمنى من الله ان يشفى كل مريض

abdallah elbaz
06-26-2012, 18:51
للاسف الحاجات زي الفوركس بتسبب الكتير من الامراض العصبيه والنفسيه السيئه جدا
وده طبعا بسبب شد الاعصاب اللى بيكون فيه كل شخص بيشتغل ف الفوركس

ashraf el-araby
06-26-2012, 19:17
الف سلامة ليك يا اخى ولكن يجب تنظيم الوقت حتى لانتعرض لمشاكل صحية وكذلك يجب التحكم فى الجانب النفسى والذى اعتبره من اهم الاشياء التى يجب الاهتمام بها

sunlight
06-26-2012, 19:25
الف سلامة ليك يا اخى ولكن يجب تنظيم الوقت حتى لانتعرض لمشاكل صحية وكذلك يجب التحكم فى الجانب النفسى والذى اعتبره من اهم الاشياء التى يجب الاهتمام بها

نعم الجانب النفسى مهم جدا فى الفوركس
لانه اذا مرضت النفس مرض الجسد لذلك يجب الحفاظ على النفس وعدم مرضها

chadou
06-26-2012, 19:32
شخصيا كمبتدئة اعتبر ان الفوركس مهم لكن يجب اخذ بعين الاعتبار بمضاره لذلك وجب الحذر عند المضاربة لذلك لاتخاطر كثيرا كي لا تتوتر اعصابك وبالتالي ازدياد في ضربات القبلب لذلك اقول ان العمل في الفوركس يجب معه التاني والصبر وبالتالي تحفظ على مالك وصحتك

sa sa
06-26-2012, 19:37
يجب علي تاجر الفوركس اذا كان يفكر باحترافيه ان يعادل بين صحته وعمله ,لن يفيد المال في حاله فقد الصحه ,يجب ان ياخذ قسط من الراحه حتي يستعيد نشاطه مره اخري .

sho
06-26-2012, 19:39
اكثر مشكلة بعانى منها بسبب الفوركس هى النظر .. بدأت اشعر بضعف فى النظر وكذلك قلة النوم مما يسبب الاجهاد .. هذا هو الجانب السئ من التداول فى سوق الفوركس الذى اعانى منة

AhmedMagnifico
06-26-2012, 19:42
فعلاً يا اخى يجب تنظيم الوقت عند التداول فى الفوركس
حتى لا تصاب بكثير من الامراض البدنية والنفسية !

nrgslawi
06-26-2012, 20:42
شكرا لك اخواني على التفاعل مع الموضوع حقيقة يجب علينا تنطيم انفسنا بشكل سليم
وان شاء الله سيكون الا الخير

mahmod_hoda2008
06-26-2012, 23:35
هو موضوع سلبيات الفوركس هو ممكن يكون فعلا بيؤدى اللى قلة النوم والسهر بس المضطر يركب الصعب عشان كده الواحد لازم يريح نفسه من الوقت للتانى عشان مش يتعب نفسه ولازم يحافظ على اعصابه بالذات يعنى لازم يكون هادى عشان يقدر يكمل والا هيدخل فى مرحلة الانفعال ودى مرحلة وحشو اوى ممكن الانسان يعنى من هذه المرحلة

islamselmy
06-26-2012, 23:39
دخولك لعالم الفوركس هو بدايه جيدة و لكن الكثر منا بيعانى زيك و الله و خصوصا ضعف البصر دة و زيادة التوتر و خصوصا اذا كنت مبتدىء و فاتح صفقات لاول مرة و لسه الموضوع جديد عليك
دة جانب سىء جدا فى الفوركس و نتغلب عليه باننا نتعلم نتحكم فى انفسنا و نتاكد ان الاعتماد على الله هو كل شىء سواء كانت الصفقة خسرانه او كسبانه لازم نتحلى بالرضا ساعتها مش هيحصل اى مضاعفات ولا توتر و ى اى حاجة باذن الله

عزبز 18
06-26-2012, 23:39
نعم كلامك صحيح يا اخي الفوركس له اثار سلبية كبيرة علي
المضارب خاصة ادا كانت الصفقة خاسرة يعني تؤثر علي البصر وايظا قاة النوم

saad
06-26-2012, 23:48
لكل ايجابية سلبية

KOGI
06-27-2012, 08:04
لكل ايجابية سلبية

فعلا والله الواحد بيفضل قدام الشارت والجهاز اثناء الصفقات ساعات طويلة وممكن مياكلش ومينمش وكل ده فى الاخر بياثر عليه بالسلب من اجل المال وده الخطا بعينه

saad
06-27-2012, 14:55
لكل ايجابية سلبية

foouaad
06-27-2012, 15:44
نعم فعلاً كثرت القعده على الفوركس تؤادي الى تعب العين وتعب الظر والسهر الكثير والتوتر وقله التركيز
أنا انصح بشراء موس لاسلكى وشراء كيبورد لاسلكى وشراء شاشه ال سى دى كبيره وان تبعد عن الشاشه بمسافف كافيه ومعك الموس والكيبوردوتشتغل من بعيد
وتحاول تنظم وقتك على الجهاز وان تنام بدرى والوقت ألى هتشتغل عليه فى الليل اشتغله عليه فى الصباح

saad
06-27-2012, 16:09
بالنسبة لصبر فيجب عليك أن تضع أوامر معلق بعد تحليل
أما نوم فكلنا نعاني منه ولاكن يجب تنضيم وقتك
بلنسبة للإنفعال فيجب عليك دخول سوق في أوقات تكون فيها هاذئ
الله كريم

konine
06-27-2012, 16:31
لكل ايجابية سلبية

نعم أخي فلكل عمل لديه إجابياته و سلبياته
فصباع يعاني من مشاكل في تنفس و تعرض إلى أمراض دائمة
أما متاجر فوركس فيعاني من ضعف نضر و أعصاب
الله كريم

i5land_man
06-27-2012, 16:35
نعم كلامك صحيح يا اخي الفوركس له اثار سلبية كبيرة علي
المضارب خاصة ادا كانت الصفقة خاسرة يعني تؤثر علي البصر وايظا قاة النوم

ده لاننا لسه مبتدئين وبنتعامل مع الفوركس بعاطفتنا
لازم المتاجر يسيطر علي انفعالاته ويبقي عنده استعداد لتقبل الخسارة لو حدثت
وده بيكون باستخدامه امر وقف الخسارة

osama shaban
06-27-2012, 16:51
الفوركس ليه سلبيات زي الايجابيات بالظبط طبعا الفوركس بياثر علي الاعصاب والعصبيهوده طبعا بياثر علي حياتك الخاصه بالنسبه لاي متاجر ولكن لابد من العمل باحترافيه بمعني فصل التعامل في الفوركس عن حياتنا الشخصيه

Mostafa Mando
06-27-2012, 17:06
بالفعل يا اخي كلامك سليم وحدث معي انا شخصياً قوة النظر قلت من كتر لمدة التي اجلسها امام

الكمبيوتر وايضاً النوم انا عدى عليا اسبوع من غير ما انام اطلاقاً كنت بتعلم الفوركس ساعتها

لأن مرجلة التعليم هي اطول واصعب مرحلة في الفوركس لكن الآن الحمدلله بدأت احافظ على صحتي نوعاً ما

i5land_man
06-27-2012, 17:08
بالفعل يا اخي كلامك سليم وحدث معي انا شخصياً قوة النظر قلت من كتر لمدة التي اجلسها امام

الكمبيوتر وايضاً النوم انا عدى عليا اسبوع من غير ما انام اطلاقاً كنت بتعلم الفوركس ساعتها

لأن مرجلة التعليم هي اطول واصعب مرحلة في الفوركس لكن الآن الحمدلله بدأت احافظ على صحتي نوعاً ما
ما شاء الله احييك علي اصرارك وعزيمتك
بس حنحصك برضه انك تاخذ قسط من الراحة عشان تقدر تصفي مخك وتجعله في وضع قابلية لاي معلومة جديدة
ربنا يكلل مجهود بالخير

Noah
06-27-2012, 17:10
بالتأكيد العصبيى هى من اكثر الاشياء اتلى تظهر سريعا على المتاجر فى الفوركس ومن خلال هذه المضافعات مثل العصبية والتاثير على النظر كل هذه الاشياء بدورها يكون لها الدور الاكبر فى التاثير على المتاجر فى الفوركس ولا ننسى الايجابيات الخاصة بالفوركس

magic777
06-27-2012, 17:48

معلش هيا فعلا مرحله التعليم هنا متعبه وملله اوي لكن لو انت عندك اراده ودافع قوي وبتحب المجال ده
فعلا هتستحمل للنهايه وبعد فتره كل ده هيقل وهتكون احسن من الاول بكتير وتبدا مرحله الحصاد بأه
بعد مرحله الكفاح

khaled zizo
06-30-2012, 03:35
بدايا انا هكلمك عن نفسى وعن بعض الناس اللى اععرفهم فى هذا المجال
بعد فتره مع التعلم الصحيح وتعلم التحكم فى النفس الموضوع ابتدى يروح شويه شويه لغايت دلوقتى ما بقى تمام الحمد لله
حاول تتحكم فى نفسك طتر من كدا وام تفتح صفقه متقعدش قدامها خالص حطيلها استوب وتيك بروفت وقوم خالص

hesham itch
06-30-2012, 05:31
من المتوقع حدوث بعض المشاكل مثل ضعف البصر وقلة ساعات النوم وزيادة الانفعال
والعصبية لدى بعض المتاجرين ولكن يجب العمل على تفادى مثل
هذه الاضرار بتنظيم الوقت والعمليات التى يرغب القيام بها

xtomorrow
06-30-2012, 06:40
نعم اخي كلنا نعاني من ذلك المشكل
وذلك لعدم تنظيمنا لاوقات المتاجرة وتحديدها
ويبقى السؤال هل ادمان الفوركس انسانا الاهتمام بصحتنا

madoxegy
06-30-2012, 07:37

nonaa
06-30-2012, 07:57
ان هذا المجال يؤثر على الحاله الصحيه
يجب علينا تنظيم اوقاتنا لكى نحافظ على صحتنا

derfcase
06-30-2012, 08:07
نعم اخي الكريم
تعرضت لجزء من هذه الاعراض مثل قلة النوم و كثرة السهر - و الانفعال بعض الشيء
و لكن كان هذا في بدايات دخولي لهذا العالم

mohamed adel
06-30-2012, 09:35
انا عن نفسى مش شايف ان الفوركس له اضرار صحية
ولكن المشكلة فى المتاجر نفسه عليه ان يعلم ان المتاجر ليس كطول الوقت ولكن لكل عمل وقت وبداية ونهاية
وقتها تكون على افضل صحة

nrgslawi
06-30-2012, 13:44
السلام عليكم
شكرا اخواني على تفاعلكم مع الموضوع
انا منذ اسبوعين اصبحث اقلل من وثيرة التداول بشكل طويل وصرت اكتفي ب 2 ساعات لاني كما قلت لكم بدات اعاني من عدة مضاعفات

Rami
06-30-2012, 13:46
ان لبدنك واهلك عليك حقا لهذا السبب انا
اتبنى ان يكون الفوركس ليس المصر الاساسى للرزق
بل اجعله شيءا مكملا له
تحياتى لك

jonaselk
06-30-2012, 13:51
السلام عليكم
بالفعل أخي الغالي و كل هذا بسبب الجلوس لوقت طويل أمام الحاسوب
و هذا في حد ذاته يشكل ادمان على الإنترنيت

Mr.GooDMaN
06-30-2012, 14:00
انا شخصيا لا اعاني من هذا كله الفوركس ليس بهذه المعاناة ولكن نحن فقط ما دائما نصعب كل شئ
الفوركس بسيط جدا اصحى في بداية الفترة الاوروبية حقق هدفك اليومي اعتقد انه خلال ساعتين او تلاتة واقفل الجهاز وعيش يومك

ahmed abdalla
06-30-2012, 15:17
انت يا اخى التاجر يجب ان تحافظ على صحتك وان تحافظ على عملك فى الفوركس اى انك يجب ان تعادل بين ما تعمل حتى لا تتعب او تتعرض الى مضاعفات

A7mad_Aziz
06-30-2012, 15:38
اخي عموماً اي عمل يحتاج للمجهود والتركيز..ولكن اخي انصحك الابتعاد عن المضاعفات..افضل شئ هو الدخول في صفقة بهدف واستوب وتخرج عند الهدف او الاستوب او الاعتماد على الاغلاقات وفي هذه الحالة لن تكون مضطر الانتظار امام الشاشة 24 ساعة

magic777
06-30-2012, 15:45
انا عن نفسى مش شايف ان الفوركس له اضرار صحية
ولكن المشكلة فى المتاجر نفسه عليه ان يعلم ان المتاجر ليس كطول الوقت ولكن لكل عمل وقت وبداية ونهاية
وقتها تكون على افضل صحة

بص هو غالبا كده كده هيأثر على صحتك خاصه في البدايه وخاصه لو بتتابع باستمرار
وخلي بالك كمان ان التوتر والقلق والضغط النفسي كلها بتأثر على صحه المتاجر هنا
وعلى حالته المزاجيه اللي هتأثر كمان على اللي بيتعاملوا معاه سواء في الشغل الميداني او البيت

HUSSENEY
06-30-2012, 19:29
طبعا الفوركس ممكن يؤدي لمضاعفات كبيرة جدا منها ضعف البصر وارتفاع الضغط
لكن بعذ ذالك قومت بتحديد اوقات معينة للمتاجرة

elzeel
06-30-2012, 22:43
لان واضح انك مهتم بيه اهتمام اولى وبتوفر ليه كل وقتك ودا غلط المفروض انك توفرله عدد سااعات معين
عشان مترهقش نفسك وانه يكون عمل اضافى ومساعد وليس اساسى فى حياتك

amrmorasamir
06-30-2012, 22:52
بصراحه الفوركس ليه مضاعفات كتير بس انا شايف ان قله البصر والضغط النفسى هما اكتر اتنين
وبرده قله النوم
بس كل ده هيقل جدا مع الخبره الكبيره فى السوق وانك هتفتح الصفقات وتسيبها لانك واثق فى تحليلك

ابو محمد
06-30-2012, 22:55
اذا كنت ذكي ودقيق بالتعامل
مع السوق فلن يصيبك اي ضغط او اي تعب او ضعف البصر

husamart
06-30-2012, 22:57
حاول اخي ان تحدد اوقات للتجارة .. ولا تجلس فترات طويلة على الشارت .. فمثلا افترة من ال9 الى ال5 مساء تكون فترة كافي لاقتناص عقد .. وليس المطلوب ان تكون المتاجرة يومية .. وان لم تتواجد فرصة في المدة التي ذكرتها ستتواجد في يوم اخر.. لا ترهق نفسك ولا تسهر فالامر لا يحتاج للسهر

ahmed saleh
06-30-2012, 22:59
اكيد كل حاجة فيها مميزات وفى من الجانب الاخر يوجد بها اضرار
وان ضعف النظر بسبب الجلوس كثيرا امام الكومبيوتر
ولكن يجب عليك انت انت تخاف على نفسك وتحاول انك متتمداش فى هذا الاثر السلبى لكى لا تضر بنفسك

tarek22
06-30-2012, 23:00
يا اخي لاتجعل اللهفة من اجل المال تاثر على صحتك فهناك مثل يقول
" الانسان يضيع صحته من اجل المال فاذا حصل عليه ينفقه من اجل صحته "
لتكن مثل هؤلاء يا اخي فالصحة لا تقدر بثمن

ZOUHAIR_ZIZO28
06-30-2012, 23:08
العناية بالصحة العامة وتجنب الإجهاد والإرهاق،
والعناية بالتغذية الجيدة،
وأخذ قسط كافي من النوم والراحة
وممارسة الهوايات والأنشطة الترفيهية والتمارين الرياضية كالمشي،
تأدية الصلاة وقراءة القرآن تجلب الراحة النفسية عند الأشخاص الذين يداومون على ذلك،
مزاولة الاسترخاء واليوجا أو الإيحاء أو الاستماع للموسيقى الهادئة

kingman
06-30-2012, 23:35
بصراحه الفوركس ليه مضاعفات كتير بس انا شايف ان قله البصر والضغط النفسى هما اكتر اتنين
وبرده قله النوم
بس كل ده هيقل جدا مع الخبره الكبيره فى السوق وانك هتفتح الصفقات وتسيبها لانك واثق فى تحليلك
وحيقيقى اكبر مشكلة بتأرق الواحد فى المتابعة الطويلة على الأنترنت فى مجال هو الأرهاق وضعف البصر ومعظمنا بيشعر بده مع الوقت ان اصبح يعانى من ارهاق للعين وفى بعض الأحيان ضعف فى التر كيز بسبب الام العين

Amgad91
06-30-2012, 23:45
بالفعل موضوع السهر ده مشكلة كبيرة جدا تواجهني منذ بدأت اضارب في الفوركس ولكن ارى ان الحل لهذه المشكلة هو اغلاق الصفقات مع نهاية السوق الاوروبي او السوق الامريكي بحد اقصي
و عدم ترك صفقات مفتوحة في اثناء الليل وهذا سهل تطبيقه بالنسبة لمن يعملون بطريقة الاسكالبينج

moonlight
07-01-2012, 00:24
اى شئ اذا لم يتم استخدامة بشكل صحيح يؤثر على صحتنا وحياتنا اليومية لذلك يجب التنظيم فى استخدام الفوركس وان نحدد اوقات للعمل فى
هذا السوق لكى نتجنب اى مساوئ يمكن ان نتعرض لها

waleed adel
07-02-2012, 00:54
فعلا الفوركس له اثر سلبى على اشياء كثيره بس لازم نعترف
ان اى عمل وله اثره السلبى ايضا

kingman
07-02-2012, 01:19
بالفعل موضوع السهر ده مشكلة كبيرة جدا تواجهني منذ بدأت اضارب في الفوركس ولكن ارى ان الحل لهذه المشكلة هو اغلاق الصفقات مع نهاية السوق الاوروبي او السوق الامريكي بحد اقصي
و عدم ترك صفقات مفتوحة في اثناء الليل وهذا سهل تطبيقه بالنسبة لمن يعملون بطريقة الاسكالبينج
والمشكلة فى حكاية السهر ان الواحد بيتعود مع مرور الوقت على كده حتى ولو قافل المنصة ومش بيتاجر بكتسب هذا التعود وبيصير روتين عنده وده طبعا بيكون عادة سيئة فى التعامل مع السوق

safiforex
07-02-2012, 01:31
والمشكلة فى حكاية السهر ان الواحد بيتعود مع مرور الوقت على كده حتى ولو قافل المنصة ومش بيتاجر بكتسب هذا التعود وبيصير روتين عنده وده طبعا بيكون عادة سيئة فى التعامل مع السوق

نعم فعلا ان الفوركس و الادمان عليه قد يجعل الواحد يسهر فعلا معه و هذا السهر يصبح تعود طبيعي له
و لو ان مثلا يوةمي السبت و الاحد يكون بدون الفوركس فانه يبقى على نفس التعود

tarek22
07-02-2012, 01:32
المال لا يستحق ان نضيع صحتنا من اجله
فمهما تعلقنا بالفوركس وحبنا للنجاح و تحقيق الثراء فلا يعني هذا ان نضحي بصحتنا من اجله

waleed adel
07-03-2012, 19:52
المال لا يستحق ان نضيع صحتنا من اجله
فمهما تعلقنا بالفوركس وحبنا للنجاح و تحقيق الثراء فلا يعني هذا ان نضحي بصحتنا من اجله

نعم اخى معاك بس ممكن ان تحافظ على صحتك وان تحافظ على عملك فى الفوركس اى انك يجب ان
تعادل بين الاتنين الصحه والعمل

Rami
07-03-2012, 19:53
نعم اخى معاك بس ممكن ان تحافظ على صحتك وان تحافظ على عملك فى الفوركس اى انك يجب ان
تعادل بين الاتنين الصحه والعمل

التوفيق بين الاثنين للمبتدئ صعب
لانه دائما متلهف للسوق حتى انهم لا يريدون الاجازة هههههه
تحياتى لك

dina mahmoud
07-06-2012, 20:20
يؤدى احيانا الى التعب والاجهاد وعدم النوم وفقد الصبر احيانا

ahmadsalaymeh
07-06-2012, 20:37
نصيحتي ما تقعد ساعات كثير قدام الكمبيوتر
واعملي متلي كل يوم اقرا 5 او 10 صفحات من كل موضوع او كتاب

memostar3
07-07-2012, 00:54

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

فقط خذ فتره راحه
وستعود كلل الاموور الى طبييعتهاا ان شاء الله اللعلى الكريم
هذا اثار اجهاد اى عمل ليس الفوركس وفقط

roka
07-07-2012, 02:08

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

اكيد فكلنا نعانى من التوتر والقلق والتعصب الشديد من الفوركس وايضا ضعف البصر نتيجة الجلوس امام الشاشة كثيرا

safiforex
07-07-2012, 02:17
اكيد فكلنا نعانى من التوتر والقلق والتعصب الشديد من الفوركس وايضا ضعف البصر نتيجة الجلوس امام الشاشة كثيرا

بالفعل اخي الكريم فهذا الفوركس يجعلنا ملتزمين له الشاشاة على مدار اليوم و حيثما سنحت لنا الفرصة لذلك
مما يجعل التاثيرات الصحية و كما ذكرت التوتر و الفقلق و التعصب و ضعف البصر
و لهذا فيجب ان نهتم و لو شيئا بصحتنا من اجل المقاومة لهاته الاشياء

ehab
07-07-2012, 02:18
للفوركس اكيد سلبيات واجابيات فهناك مثل شعبى يقول لا حلاوة من غير نار
فكلما كان تعبك اكتر كلما كان ربحك اكتر وانا عن نفسى اعانى من بعض ما تعانية من الارق وقلة النوم وقلة التركيز

theboy2226
07-07-2012, 15:37
هو الفوركس اكيد بياثر علي النظر من كتر القراءة و متابعة الاخبار و بيزود التوتر شوية و بيقلل النوم
بس مش لدرجة ان الواحد يجيله اكتئاب او ضغطه يزيد مثلا او يجيله السكر يعني بلاش الواحد ياخد الموضوع علي اعصابه اوي كده عشان ما يصرفش مكسبه في العلاج
و في ناس مسيطرة علي الموضوع يعني يادوب بيفتحوا الصفقة و يحطوا الاستوب و التيك بروفت و خلصت القضية

sendrala ahmed
07-07-2012, 15:46
اكيد الفوركس له اثار على نفسيه الفرد ويزيد من توتر وقلق المتاجر ويكون له اثار ايجابيه عند المكسب وسلبيه عند الخساره

nrgslawi
07-07-2012, 20:20
اكيد الفوركس له اثار على نفسيه الفرد ويزيد من توتر وقلق المتاجر ويكون له اثار ايجابيه عند المكسب وسلبيه عند الخساره

طبعا كلامك صح اخي
اذا كسب المتاجر فهو يكون سعيد بما حققه من مكسب واذا خسر مرات متعددة يمكن ان يصال بالاكتئاب

husamart
07-07-2012, 20:30
ا
الكثير منا نعاني المشكلات التي ذكرتها,لكن ماذا نفعل لتجنب هذه السلبيات في الفوركس,فكل مجالات لها ايجابيات وسلبيات,لكن عندما نصل الى الأحتراف يجب على كل متداول ان يقلل من فترة تواجده على الجهاز

المضاعفات عزيزي تأتي من الجلوس كثيرا امام الشارت قبل واثناء التداول وكذلك بعده وفي كل مرة حالة مختلفة ترهق الاعصاب وتضع الانسان تحت ضغط لا يمكن تحملة
افتح صفقتك وضع هدفك وستوبك وروح ناااام

salah.bmw
07-07-2012, 20:32
هي بلنهاية حرب اعصاب باردة وكل ما سيطرت على نفسك وقاومت هذه الحرب كل ما زاد ربحك ماديا وجسديا والا سوف تنهار من الناحييتين

nada
07-07-2012, 20:36
اعتقد انك لسة فى البدايةلان دة اعراض البداية
اما اعرض ما بعد سنة فهية قزمة قلبية
اوسكر ضعط
انا امزح طبعا
لاكن لا تخلى الفوركس همك

avocato bola
07-07-2012, 20:36
اخى العزيز اى عمل يحتاج الى جهد وتعب ومشقة
وبالتالى لابد من اثار ناتجة بالسلب ومن الممكن ان تتغلب علية بان اتقلل من دخولك كثيرا

waleed adel
07-14-2012, 15:14
يؤثر على الحاله الصحية اكيد دى حاجه طبيعيه وليس الفوركس فقط

sara123
07-14-2012, 15:24
نعم , هذا هو أكثر الجوانب السلبية في الفوركس ..الفوركس يسبب ارهاق وتعب شديد وخوف ايضا .. ولكن أنا أنصحك أن تشغل نفسك بأي شئ آخر وخاصة أثناء فتح صفقة .. وحاول ألا تجعل وقتك كله فوركس فقط ..لأنه إن لبدنك عليك حق ..ويجب أن تأخذ قسطا من الراحة وتوكل على الله وسوف تشعر بتحسن أكيد.

marem2007
07-14-2012, 15:29
هذا صحيح كل هذة المضاعافات لانك بتفضل اقعد اكثر من 10 ساعات
وعينك مش بتسيب الشاشة دة اكيد بياثر عليك
لازم تححد وقت معين تتاجر فية

essam1985
07-17-2012, 12:40
كل من يتداول بالفوركس مصاب بمثل هذه المضاعفات

و لكن كل واحد له درجة مختلفة

و نصيحتي لتقليل الكلام ده

نام بليل و اصحي مع افتتاح الاوروبي

اشتغل باستراتيجية ليها ستوب و تارجت محدد

mohamed yossef
07-18-2012, 16:33
من الصعب الاجابة ولكن كل منا لابد ان يحاول الا يجعل الفوركس هو كل الحياة بالنسبة له
ومن الممكن ان نقوم بتخصيص جزء من اليوم او ساعات معينة فقط للتداول

sabre
07-18-2012, 16:37
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هذا الموضوع يعانى منه كل من هو لم يتعلم كيف يعامل النفسيه
فى الفوركس وبالنسبه للمضاعفات انصحك اذا اشتغلت بيها ان تكون المسافات بين المضاعفات بعيدة علشان يكون صع7ب على الزوج الوصل لاماكن خطر وانت نايم وبكدا تنام كويس وترتاح وتطمن ان شاء الله

kimoboy
07-18-2012, 16:41
هـذه المضاعفات و الهستريسة تأتـي عندمـا تتاجـر برأس مالك الخـاص وليـس البونص الذي تكتسبه مـن المنتديات
مـع مرور الوقـت ستتغلب على هذه المضاعفات يــاأخـي

ahmed
07-18-2012, 16:45
يعنى لو اصبت بضعف فى البصر اكيد من كثرة القراءة والمكوث امام شاشه الكمبيوتر
قله النوم والسهر اكيد مطلوب لانه يمثل الاجتهاد اذا كان فى البحث فى المجال
كل ما ذكرت طبيعى فى كثير من الاعمال

Aker001
07-18-2012, 16:49
نحافض على صحتنا
كده

safiforex
07-18-2012, 16:54
نحافض على صحتنا
كده

صحيح ما قلته اخي الكريم فاي شيئ احنا بنستخدم فيه عقولنا و جهدنا فعلا انه بيكون مؤثر على الحلة الصحية للواحد
و كما قلت فيجب ان نكون على قدر كبير من التنظيم في وقتنا لكي لا يؤثر علينا الفوركس من الناحية الصحية

forex4ever
07-18-2012, 16:56

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

زيد عندك ... الصلح المبكر .. والكرش ...
والضعف الجنسي ..والالام العظام والمفاصل ..واضطرابات حركية لا ارادية هههههههههههههههههههه
ابعد الله عنا وعنك الامراض اخي الغالي بالفعل الفوركس قد يكون له اعراض صحية جانبية ولكن بالتاكيد تختلف من شخص الى اخر

xtomorrow
07-18-2012, 17:16
يعنى لو اصبت بضعف فى البصر اكيد من كثرة القراءة والمكوث امام شاشه الكمبيوتر
قله النوم والسهر اكيد مطلوب لانه يمثل الاجتهاد اذا كان فى البحث فى المجال
كل ما ذكرت طبيعى فى كثير من الاعمال

اتمنى يكون كلامك صحيح خاصة واني استغرب احيانا من عدد الساعات التي امضيها امام الشاشة
وافكر جديا في ان افتح صفقات طويلة الامد حتى ابتعد عن الجهاز لمدة تستريح فيها اعيني

dent
07-18-2012, 17:27
والله لو صلت معاك الى مضاعفات دى نصيحه سيب الفوركس
لانه ادمان والظروف تتغير وممكن تتظور عندك وهذه مشكله

zahran
07-18-2012, 17:29
نعم الفوركس له تأثير على الصحه فقد يجعلك متوتر او شاحب الوجه او يجعلك لاتنام وان نمت يجعلك تفتح وتغلق صفقات اثناء النوم زاشعر ان الفوركس قد تملكنا ولم نعد قادرين على المشاركه مع اى شخص اخر عائلتنا او اصدقائنا اشعر انه ياخذنا بعيدا عن كل شىء ولا نرى غير الدولارز وهذا تاثيره على النفس بالطمع وحب المال وهذه الامور خطيره جدا على الانسان

نعم يا اخى كما ذكرت فالفوركس له تاثير سلبى على الصحه ولكن نحن بيدنا ان نتغلب على هذا التاثيرر ونحوله الى تاثير ايجابى ان شاء الله
وهذا عندما نفتح صفقه ما نضع لها التيك بروفت والاستوب لوس ونغلق الشاشه والتشارت ونذهب ونفعل اى شيئ ونقضى حياتنا الطبيعيه عادى وبعد ذلك بساعتين او تلاته نيجى ونشوف ايه اللى حصل

madoxegy
07-18-2012, 17:32
اى عمل يحتاج الى جهد وتعب ومشقة
وبالتالى لابد من اثار ناتجة بالسلب ومن الممكن ان تتغلب علية بان اتقلل من دخولك كثيرا

sabre
07-18-2012, 17:53
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هذا الموضوع يعانى منه كل من هو لم يتعلم كيف يعامل النفسيه
فى الفوركس وبالنسبه للمضاعفات انصحك اذا اشتغلت بيها ان تكون المسافات بين المضاعفات بعيدة علشان يكون صعب على الزوج الوصل لاماكن خطر وانت نايم وبكدا تنام كويس وترتا

زيزو
07-19-2012, 03:21
الفوركس ليه اثار صحية
الارهاق والتعب النفسي
النظر وتاثيره علي الرؤية
تكسير الجسم من القعدة لفترات طويلة

nrgslawi
07-19-2012, 23:58
الفوركس ليه اثار صحية
الارهاق والتعب النفسي
النظر وتاثيره علي الرؤية
تكسير الجسم من القعدة لفترات طويلة

نعم الفوركس لديه العديد من المضاعفات التي تضهر بعد مرور الزمن
لكن يجب الاقلال من ايام التداول لكي نتجنب هذا الامر

Aker001
07-19-2012, 23:59
الفوركس يوجد فيها سلبيات كثيرة وايجابية واحدة الا وهي الربح فقط ولكن بيطلع عين الشخص لحد ما يحصل الربح مع العلم اذا كان ملتزم في قواعد التداول
تحياتي

MrSniper
07-20-2012, 00:16
اجل أخي يجب الانتباه من هده المضاعفات
لكي لا نخسر صحتنا ، و عندي مقولة تقوول
نخسر صحتنا لجمع الاموال
و نخسر تلك الاموال لارجاع صحتنا

amrmorasamir
07-20-2012, 00:26

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

ده فى البدايه بس ياباشا لانك لسه مبتدأ اما بعد ذلك هتنام كويس وهتقفل صفقاتك حتى لو فى صفقه مش هتبقى قلقان اوى لانك واثق فى تحليلك

abdallah elbaz
07-20-2012, 00:46
اتفق معاك جدا ان اي مجهود على وجه العموم ده يؤثر سلبا على الصحه
واكيد الفوركس السبب فى حاله التعصب وكمان الحاله النفسيه اللى بتكون عند الواحد

Aker001
07-20-2012, 00:48
اولا الف مليون سلامه على صحتك اعتقد كما قال اخى فى المشاركه السابقه ان كل عمل يحتاج لجهد وتركيز

ashraf el-araby
07-20-2012, 01:16
اكيد الكل او اغلبنا بيعانى من هذه المشاكل بسبب الجلوس فترات طويلة امام الكمبيوتر والعامل النفسى اثناء المتاجرة

hager
07-20-2012, 01:30

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي
نعم الفوركس يؤثر كثيرا علي الصحة ولكن عند تحقيق الربح تزول هذه المعاناة نشعر بأن ما حبذلناه من جهدج قد عاد علينا باستفادة كبيرة

kingman
07-20-2012, 01:33
والله لو صلت معاك الى مضاعفات دى نصيحه سيب الفوركس
لانه ادمان والظروف تتغير وممكن تتظور عندك وهذه مشكله

مش فاهم قصدك اخى الفاضل ازاى يصيب الفوركس عشان بيتعالم بالمضاعفات اعتقد انك تقصد هنا المضاعفات الصحية وليس طريقة المضاعفات فى التجارة؟
وطبعا شتان بين ألأثنين

Mostafa Mansour
07-20-2012, 01:41
وجهة نظرك سليمة جدا فكل عمل يحتاج لبذل جهد كبير حتي نستطيع تحقيق ما نأمل فيه

Aker001
07-20-2012, 01:42
هـذه المضاعفات و الهستريسة تأتـي عندمـا تتاجـر برأس مالك الخـاص وليـس البونص الذي تكتسبه مـن المنتديات
تختفي مع الوقت

hesham1046
07-20-2012, 01:43
وكثرة الأندماج مع السوق وقضاء اوقات كبيرة امه المنصة والتداول الواحد بيجد نفسه بعد فترة حاسس بملل فظيع وكاره السئ الذى يتعامل معه وفى الحياة لاينفع الا الصحيح عامل زى الواحد بيحب اكل معين ولكنه اكل منه كميات كبرة ههههه ممكن يجيله تسمم

asmoshaa2012
07-20-2012, 01:46
ليه يا اخى كل هذا هذا ليس صحيح وكيف تسمح ان تسير هكذا هتفقد صحتك بدل حسابك هذه المرة , لا ينفع ان نسير هكذا ليه مافيش صبر مع ان من مواصفات المتداول الجيد هيه الصبر يبقى ازاى عايز تكون احسن ومايكونش عندك صبر وبعدين يا اخى الحل فى التخطيط والتنظيم ليس الا .

mage
07-20-2012, 02:20
تختفي مع الوقت

اخى المتاجرة فى الفوركس سواء كانت براس مالك الخاص او كانت عن طريق البونص كل هذه الاموال متعوب فيها والبونص هذا انت ايضا تعبت لشهر كامل على ما حصلته واعتقد ان هذه فرصة جيدة لكى تتمكن من المتاجرة

Sobhy
07-20-2012, 05:43
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الفوركس ربما يؤثر عليك فى اضاعة وقتك او بمعنى اخر يشغل وقت كبير من يومك اما المضاعفات الاخرى مثل قلة البصر لا تاتى الا من البقاء لوقت طويل امام الكمبيوتر اما قلة التركيز فبالعكس الفوركس يجعلك اكثر تركيزاً و سريع البديهة و تتخذ القرارت فى وقت مناسب و سريع

apolo
07-20-2012, 05:46

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

قلة البصر ليس من الفوركس وانما من طول المكوث أمام شاشة الكمبيوتر وخصوصا ان كانت هذه الاخيرة من النوع الرديئ

أما قلة النوم والانفعال فربما .... كان المفروض من هذا السوق أن يعلمنا شدة التركيز والتحكم بالأعصاب لكن يحدث العكس

السيد الجبالي
07-20-2012, 07:14
بص يا غالي في البدايه قد تكون مثل هذه الاشياء طبيعيه .. ولكن ينبغي عليك ان تحدد لنفسك جدول وقتي معين للوقت الذي تقضيه امام الكمبيوتر حتي تتفادي ا المزيد من الاضرار لعينك
اما عن التوتر والانفعال فكل هذا سيزال ان شاء الله بعد ان يكون لديك استرتجيه جيده في التداول

YesIcan
07-20-2012, 07:31
اكيد جدا و اي مجال ليه سلبياته و ايجابياته لذالك عليك ان تعرف كيف تتعامل معاه و تحفظ صحت
ك قبل كل شيء لانها المال لا شيء مقابلها و لا تستطيع ان تشتري به صحتك بعدين

السيد الجبالي
07-20-2012, 08:14
اكيد جدا و اي مجال ليه سلبياته و ايجابياته لذالك عليك ان تعرف كيف تتعامل معاه و تحفظ صحت
ك قبل كل شيء لانها المال لا شيء مقابلها و لا تستطيع ان تشتري به صحتك بعدين

اكيد يا غالي وليس هناك اي مقابل للصحه ...يجب الحرص ثم الحرص ثم الحرص علي الصحه .
. وان نحرص ان لاتؤثر عليها الفوركس
وهذا من خهلال التنظيم ... تنظيم الوقت والجهد

BiG MoNeY
07-20-2012, 16:35
اخي ن كنت تريد التخلص من هده الاعراض عليك باحترام الفوركس لانه ادا احترمة فراح يحترمك بكل تأكيد وعليك بعدم التهور وعدم الدخول له بدون ان يكون عندك خبر ة جيدة لانه مليئ بالمخاطر وعليك بالصبر في التداول وعدم التهور لانه سبيل النجاح في تجارت الفوركس موفق اخي

havic
07-20-2012, 17:26
بالفعل يا اخي اغلبنا كان يعاني من هذه الاعراض لكن مع مرور الوقت تتناسى هذه الانطباعت و ترجع كما كنت سابقا ، لذا يجب عدم اجهاد نفسك بالتفكير كثيرا في الفوركس

spiderxp
07-20-2012, 17:43
هههههههههههههههههه بصراحة واكتر من كداا

انا ساعات وانا نايم بحلم ان الصفقة حققت خساره ومش قادر اوقفها ههههههه اعوذ بالله

AMANI
07-20-2012, 18:51

ma90do
07-20-2012, 19:02

اكيد لزم استخدام العقل فقط في هذا السوق ووضع هذه المشاعر في تلاجه لان الفوريكس محتاج رجل ذو قلب قوي حتي لا توجد اي خساره تؤثر فيه

nrgslawi
07-20-2012, 21:52
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
نعم ففي الاشهر القليلة اصبحت اقلل من وثيرة التداول
لم اصبح اتداول بشكل بومي

vamoscapitos
07-20-2012, 21:54
انا من المضاعفات الصحية الخاصة بي هي

قلة الحركة حتى اصبحت اجلس 10 ساعات متواصلة

امام الكمبيوتر

hamdy
07-20-2012, 22:01

safiforex
07-20-2012, 22:07

امام الكمبيوتر
فعلا اخي الكريم مخنى الاشياء التي تسببها الفوركس هو قلة الحركة و هذا ناتج عن الجلوس لمدة طويلة امام الشارت
و هذا قد يسبب مشاكل صحية جمة ،

twaslpro
07-20-2012, 22:37
الواحد منا يحاول الا يجعل الفوركس يؤثر عليه بهذه الطريقة السلبية الواحد يتعلم صح وتداول صح يقرا اكثر واكثر لايكتفي بمعلوماته السابقة يجد انه ربح في صفقات معينة لان السوق كان يسير على هذا النمط لما تغير نمط السوق بدا في الخسائرواثر ذلك عليه الواحد يجب ان يكون واثقا منه حتى لو خسر يبقى انه مال فاني وصحته اهم واغلى بكثير من المنال الذي خسره

Aker001
07-20-2012, 22:40
كثرت الجلوس على الفوركس تؤادي الى تعب العين والتوتر وقله التركيز

أنا انصح ان تحاول تنظم وقتك على الجهاز وان تنام بدرى

والوقت ألى هتشتغل عليه فى الليل اشتغله عليه فى الصباح

تحياتي

khaled zizo
07-22-2012, 16:32
فى بدايتنا كنا مثلك تماما وقعدت على الوضع دا مش اقل من سته شور متواصلين بعد فتره مع التعلم الصحيح وتعلم التحكم فى النفس الموضوع ابتدى يروح شويه شويه لغايت دلوقتى ما بقى تمام الحمد لله عمل وله ايجابياته وسلبياته وبالاضافة لكل ما ذكرت ممكن تصاب بالأكتئاب عندما تجد الصفقة في غير صالحك وضف علي ذلك الأنطوائية الشديدة وعدم التركيز بما يدور حولك ولكن من الايجابيات طبعا الربح وأيضا غرس طريقة التخطيط ووضع الدراسات لكل ما يقابلنا في الحياة وليس الفوركس

nrgslawi
07-22-2012, 21:43
كثرت الجلوس على الفوركس تؤادي الى تعب العين والتوتر وقله التركيز

أنا انصح ان تحاول تنظم وقتك على الجهاز وان تنام بدرى

والوقت ألى هتشتغل عليه فى الليل اشتغله عليه فى الصباح

تحياتي
شكرا ليك نعم التمظيم شيء ظروري في الفووركس
وانا اقلل الان من ساعات التداول واتداول 3 مرات في الاسبوع

ashraf
07-22-2012, 21:49
عزيزى واضح انك تجلس فترات كبيرة امام شاشة التداول وهذا خطير ويضر صحتك بكل تأكيد ويضر بصرك وايضا اعصابك واجد انه انسب وقت للتداول 3 ساعات فقط يوميا ليس اكثر من ذلك وحاول ان تأخذ اجازة بين الحين والاخر ولو يوم واحد بالاضافة للاجازة الاسبوعية للسوق

markk
07-22-2012, 22:28
السهر قدام السفقات وطول ساعات السفقات واجلس عالية كثيرة لانة شى ممتع

Shady Moustafa
07-22-2012, 23:09
اكيد اخى لازم تغير من طريقتك فى المتاجره وتبحث عن استراتيجيه تكون مربحه تتاجر بيها ومتكملش اللى انت بتعمله لانك اكيد انت باين عليك بتعمل مجهود كبير والنتيجه مش كويسه فمتكررش اخطاءك واشترى شاشة
lcd أو led
بيريحوا العنين افضل من الشاشات العاديه ال
crt

assidi saber
07-22-2012, 23:11
نعم اخي بالطبع و في حالة عندما يكون الحساب في خطر كبير جدا و قريب من الخاسرة

mido
07-22-2012, 23:50
اخي الكريم
يؤثر على الحاله الصحية
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mannon
07-23-2012, 00:25
اخي الكريم
يؤثر على الحاله الصحية
تقبل مروري ولك فائق احترامي

فعلا معاك حق واعتقد ان الفوركس اكثرهم جميعا محتاج الى عمل ذهنى وجهد وتفكير وصبر والى عمل مجهود جسدى رهيب ، واعتقد ان معظم المتداولين عرضة للتاثير على حالتهم الصحية من المتاجرة

kingman
07-23-2012, 02:38
اكيد اخى لازم تغير من طريقتك فى المتاجره وتبحث عن استراتيجيه تكون مربحه تتاجر بيها ومتكملش اللى انت بتعمله لانك اكيد انت باين عليك بتعمل مجهود كبير والنتيجه مش كويسه فمتكررش اخطاءك واشترى شاشة
lcd أو led
بيريحوا العنين افضل من الشاشات العاديه ال
crt

وكده افضل وبتريح العينين اكثر لكن صدقنى الواحد لازم ينظم وقته ويريح نفسه فالمتابعة المستمرة بترهق العينين والتركيز طويلا له تأثير سلبى وده طبيعى حتى لو بتقرا فى كتب فقط

egypt2012
07-23-2012, 02:40
ههههههههههههههههههه
هذا لانك تتعامل بالطريقة الغلط فى الفوركس
الفوركس اسهل من كدة و بعدين لازم تتقبل الخسارة قبل المكسب

MixMax
07-23-2012, 03:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي بصراحة استفدت من موضووعك هدا كثير ومن هدا المنتدى اكثر وكلما اتصفحه يوما بعد يوم ازيد تثقفا وعلما اكثر فاكثر وخاصةبوجود اعضاء مثل هؤلاء اعضاء من ذهب بارك الله فيك اخي الكريم على الافادة

alkatom
07-23-2012, 09:53
كل سبب هذي المضاعفات هو الخسائر المتتالية
بمجرد أن تتوقف خسائرك ستجد نفسك في حال أفضل

madman
07-23-2012, 11:34
صحيح دا كلام مظبوط ومعقول جدا بس هنعمل ايه دا حال الشغل شكرا ليك

Looser
07-23-2012, 11:40
الفوركس يوجد فيها سلبيات كثيرة وايجابية واحدة الا وهي الربح فقط ولكن بيطلع عين الشخص لحد ما يحصل الربح مع العلم اذا كان ملتزم في قواعد التداول بكون سهل
يجعلك متوتر او شاحب الوجه او يجعلك لاتنام وان نمت يجعلك تفتح وتغلق صفقات اثناء النوم

2x1
07-23-2012, 11:44
اعتقد ان كل ما ذكت هو الضريبة التي يدفعها كل تاجر فوركس حتي يستطيع جني تعبة من العمل في الفوركس

ahmed
07-23-2012, 11:44

امام الكمبيوترخذ بالك يا اخى هذة من اخطر الاشياء التى تواجهنا ويجب ان نكسر الجلوس كل ساعتين على
الاقل بالتحرك لمدة خمس دقائق هذا مفيد

fafa280384
07-23-2012, 12:19

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

حتى انا اخي الكريم وهذا ياثر على التداول
واالله ادمنا صحيح عليه الحل هو الرضى تماما نحاول القناعة

tictok
07-23-2012, 12:39

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

ضعف البصر فعلاً وهذا من الجلوس أمام شاشة الكمبيوتر فترات طويلة وبالتالي قلة النوم من التفكير ومتابعة الصفقات والسوق وهذا جانب سلبي في الفوركس
ولكن هناك جوانب إيجابية كثيرة فلا شىء كامل كل عمل له عيوبه ولابد من تحمل عيوب ذلك العمل أذا كنا نحب هذا المجال

Mohamed90
07-23-2012, 13:34

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

السلام عليكم اخي العزيز الفوركس له تأثير صحي على الحالة الذهنية اللشخص
و الغصب و الانفعال يكون سبب في النتائج الغير مرضية و لا ننسى كثرة التفكير و ايضا ترهق
و الجلوي على طول امام الحاسوب ايضا تتعب الجسد
لهذا يجب علينا تنظيم وقتنا اكثر لكي يكون توازن في حياتنا

magic777
07-23-2012, 19:12
السلام عليكم اخي العزيز الفوركس له تأثير صحي على الحالة الذهنية اللشخص
و الغصب و الانفعال يكون سبب في النتائج الغير مرضية و لا ننسى كثرة التفكير و ايضا ترهق
و الجلوي على طول امام الحاسوب ايضا تتعب الجسد
لهذا يجب علينا تنظيم وقتنا اكثر لكي يكون توازن في حياتنا

الغضب والانفعال هنا كمان بيأثروا تأثير سلبي على حاله المتاجر النفسيه واكيد بيتأثر بيها الافراد المحطين به
وممكن تدفعه الى فتح صفقات لمجرد الانتقام من السوق وتعويض الخساره
وكل ده ضغط نفسي اكبر على المتاجر

waleed adel
07-24-2012, 02:33
الفوركس ممكن يؤدي لمضاعفات كبيرة جدا منها ضعف البصر وارتفاع الضغط

fx-man
07-24-2012, 03:19
انا فعلا ابتديت اعانى من المشاكل دى من مدة .بالنسبة للنوم انا الحمد لله بقيت اظبط اوقام نومى بحيث انى انام فى الاوقات اللى ما بتاجرش فيها بس لو فى صفقة مفتوحة لمدة طويلة ممكن ما تخلينيش انام لحد ما اخرج منها .

nrgslawi
07-24-2012, 05:58
انا فعلا ابتديت اعانى من المشاكل دى من مدة .بالنسبة للنوم انا الحمد لله بقيت اظبط اوقام نومى بحيث انى انام فى الاوقات اللى ما بتاجرش فيها بس لو فى صفقة مفتوحة لمدة طويلة ممكن ما تخلينيش انام لحد ما اخرج منها .

انا لا انام بالليل تقريبا يعني زاد علي العمل كثيرا فوركس + ادارة مواقع + علاقات مع ناس في الخارج يعني انا تعبت

elking
07-24-2012, 06:02
هو بالتاكيد
لكل شغل ولكل شئ فى الدنيا له مميزاته وعيوبه وبالتالى هذا امر طبيعى عشان كدة فى ناس كتير مش بتحب الشغل فى الفوركس

al7oot
07-24-2012, 06:19
والله يا أخي مجال الفوركس مجال يحتاج الى التفكير المتواصل والجهد الجبار
لذلك ممكن يؤثر كثرة استخدام الفوركس الى مضاعفات صحية وخطيرة لا قدر الله
لذلك يجب الحذر
وربنا المعين

maro04
07-24-2012, 06:22
أخي أنت اعطيت وقت كبير لفريكس و أهملت جانبك الصحي لدلك يجب عليك تقسيم وقتك لكي لا تهلك صحتك

willy
07-24-2012, 06:26
انا معك قلة التركيز موجودة لدي وسببها قلة النوم والتفكير في الصفقات والارباح وشرود الذهن وتحس ان اللي حواليك بيتكلمو وانت مش معاهم المهم علاجها انك تعتمد على الاوردرات المعلقة حسب التحليلات القوية وكبر دماغك

LoAy
07-24-2012, 11:11
ممكن , على الإنسان ان يكون متزن بكل شيء وما يزيد من استخدام اي شيء على حساب الأخر

kaderbest
07-24-2012, 11:50
أخي أنصحك بتغير طريقة تداولك فهي تضرك أكثر مما تنفعك
فالصحة غالية لا تقدر بثمن فلو أن أحد قال لك أعطيني أصبع مقابل مليار دولار فالأكيد لن تعطيه
يجب لك أن تطور استراتيجية خاصة بالمتجارة تغنيك عن متابعة الشارة في كل وقت
وانما فقط أوامر معلقة ..

master_egypt
07-24-2012, 12:38
انا من يوم معرفت الفوركس مش عايز اقولك انى خسيت اكتر من النص وبقيتمريض نفسى وعصبى جدا من اقل شئ وحاجات كتير جدا كده غريبه

peter
07-24-2012, 12:41
طبعا ده جانب سلبي و كمان هناك بعض الامراض و المضاعفات
مثل السكر و الضغط
و التعب و الارهاق

sharkawy
07-24-2012, 12:55
كل تجاره ليها جانب سلبي وجانب ايجابي

الجانب السلبي للفوركس غير الخساره هو الضغط العصبي والتوتر المستمر مما يؤدي الي امرض عافانا الله منها

Mohamed90
07-24-2012, 13:05
لماذا تتابعون الشارت طول اليوم وتتعبون انفسكم
انا لي صفقة يوميا واطل على الشارت مرة او مرتين فقط

السلام عليكم اخي يتخلف ذلك من شخص للاخر ممكن انت تجوزت مرحلة التعلم لانها هي التي تأخد وقت كبير ةو طويل
عكس المرحلة التداول و الاحتراف فلا تأخد منك وقت كثير فقط الدخلو لصفقات

mohamed eldamnhorey
07-24-2012, 14:10
المضاعفات سلاح ذو حدين يجب علينا انا نفهم جيداً ان مش لما السعر يعكس علينا 20 نقطه

نجرى نعمل مضاعفات او تبريدات

انا عن نفسى اعمل مضاعفات لما السعر يعكس عليه 60 بيب فيما فوق

لازم شغل المضاعفات يبقا بفن برده

مش اى حاجه والسلام

عزبز 18
07-24-2012, 14:15
نعم كلامك صحيح الفوركس فيه مضاعفات صحية كثيرة
كما دكرت انت من قلة النوم و السهر و الانفعال و التوتر عند الخسارة الكل نعاني مثلك ولاكن يجب علينا التركيز و ضبط النفس

master_egypt
07-24-2012, 14:59
مش ع طول بيكون موضوع المضاعفات دة كويس
اى حاجة بتكون سلاح ذو حدين ولازم يكون فيها جانب مش كويس

blonur
07-24-2012, 15:48

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

هل تعلم أن قلة النوم اسباب في كثير من الامراض
ذلك راجع إلى فرحة مفادها الربح الكثير

magic777
07-24-2012, 19:22
السلام عليكم اخي يتخلف ذلك من شخص للاخر ممكن انت تجوزت مرحلة التعلم لانها هي التي تأخد وقت كبير ةو طويل
عكس المرحلة التداول و الاحتراف فلا تأخد منك وقت كثير فقط الدخلو لصفقات

هيا فعلا مرحله التعلم والتدريب دي اكتر مراحل الفوركس اللي بتاخد من المبتدأ وقت طويل جدا ومتابعه مستمره للسوق علشان يفهم
طبيعه الحركه ويفهم السوق كويس ولكن بعد كده المده دي بتقل معاه كتير

delpi
07-24-2012, 22:38
لا يوجد عمل دون تعب و ان كان هناك مال دون تعب فتعتبر سرقه و مال دون عمل

nemo emo
07-25-2012, 03:14
طبعا دى اثار طبيعية للافراط فى الجلوس على النت مش الفوركس بس
فلازم يكون فى وقت محدد فى اليوم للجلوس على الفوركس

zizo_a_86
07-25-2012, 03:24
الفوركس كثيرا ما يدمر الصحة وخصوصا الاعصاب الى جانب البصر و التاثير النفسى

elkorashe
07-25-2012, 04:01
بص هو زيه زى اى عمل فى الدنيا محتاج جهد وتركيز ومجهود بس الشاطر هو الى ميحاولش ان ده ياثر على كتير فى حياته
يعنى كسب خسر لازم يتعود انه يتقبل الامر والانسان لو مش طماع مش هيخسر كتير فاكيد مش هتحصله كارثة لو خسر زى ما كسب المهم انه اتعلم

waleed adel
07-26-2012, 00:42
كلنا نعانى من التوتر والقلق والتعصب الشديد من الفوركس وذلك
نتيجة الجلوس امام الشاشة والصفقات مفتوحه

hadeer hamdy
07-26-2012, 00:45
فعلا الفوركس ليه عيوب واضرار صحيه كثيرة
زى ماحضرتك قولت وده بيحصل لناس كتير

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

kanzsea
07-26-2012, 00:56
اكيد كل عمل يتطلب التركيز والجلوس بجانبة فترة طويلة بيسبب امراض للشخص ويسبب قلة النوم والانفعال الزيادة

morx123
07-26-2012, 01:01
هذه من سلبيات الفوركس
وتحتاج منك إلى صبر واجتهاد حتى تتغلب عليه وتصبح انت المتحكم

abdelaal
07-26-2012, 01:02
أظن ان الموضوع عادي وخصوصا في البدية لكن مع الوقت وكتر المتاجرة وطبعا التعلم من الاخطاء السلبيات بتقل وبيبقي شغل زي اي شغل
فيه مثل بيقول الغربال الجديد له شدة

Aker001
07-26-2012, 01:11
اى عمل فى الدنيا محتاج جهد وتركيز ومجهود بس الشاطر
هو الى ميحاولش ان ده ياثر على كتير فى حياته
يعنى كسب خسر لازم يتعود انه يتقبل الامر والانسان لو مش طماع مش هيخسر
كتير فاكيد مش هتحصله كارثة لو خسر زى ما كسب المهم انه اتعلم

Single phase
07-26-2012, 01:11
لا ياعم مش لدرجه دي يعني
عادي ما انت عندك المحاسب مثلا بيقعد ب ال 10 ساعات على الجهاز ومبيحصلوش كل ده
هو موضوع تعود

yusef2011
07-26-2012, 01:14
خفت انا كثير من الفوركـس يعني تجلس على اعصـابك
وخصوصا اذا استثمرت بملبغ كبيـر الموضوع يحتاج صبر وابتعاد عن الشاشه وخذ راحه بين فتره وفتره
لكي لاترهق العين .. الموضوع يحتاج انسان بارد اعصاب

SlaiteR
07-26-2012, 01:16

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

نعم اخي

وتصيب ايضا بالبواسير

وتقوس الظهر

وقلة النظر

pimo
07-26-2012, 01:53
لا لم تحدث معي هذه الامور مثل قلت النوم وعدم التركيز الا امر واحد وهو التوتر الدائم الي ان توصلت الي مفهوم واحد وهو القدرة علي تعويض الخسارة مهم حصلة معي

محمد فرغلى
07-26-2012, 01:59
اكيد كل حد هيمر بكل دا بس بتختلف من شخص لشخص
خاصة التوتر والعصبية لان كل مايشغل بالك هو الفوركس والصفقات

kingman
07-26-2012, 02:03
اى عمل فى الدنيا محتاج جهد وتركيز ومجهود بس الشاطر
هو الى ميحاولش ان ده ياثر على كتير فى حياته
يعنى كسب خسر لازم يتعود انه يتقبل الامر والانسان لو مش طماع مش هيخسر
كتير فاكيد مش هتحصله كارثة لو خسر زى ما كسب المهم انه اتعلم
اللى ياخد الخسارة على اعصابه فى هذا السوق هيبقى معرض لأزمات كثيرة صحية ونفسية فهذا السوق محتاج التحكم وضبط النفس والمحاولة المستمرة وعدم التأثر بمجريات الأمور نفسيا حتى يستطيع ان يستمر فى السوق

kero
07-26-2012, 02:04
للاسف كل هذه الاعراض يواجها اى شخص يعمل فى سوق الفوركس
انا شخصيا اكتر شىء بعانى منه هى العصبية الزائدة على اى شىء حتى لو كان تافه

apolo
07-26-2012, 02:08
نعم اخي

وتصيب ايضا بالبواسير

وتقوس الظهر

وقلة النظر

:o هل فعلا يمكن الاصابة بالمرض الاول من الفوركس ؟

لا أظن ذلك ربما تقوس الظهر من الكرسي ذو الزاوية القائمة وطول الجلوس وكذلك ضعف النظر بسب شاشة الجهاز الرديئة

لكن البواسير :o

gemmy
07-26-2012, 02:11
اعتقد ان دى اخطاء ممكن تعالجها , اخطر حاجة ان الواحد صحته تضعف بسبب التجارة فى الفوركس فالصحى اغلى شىء و الله و اغلى م الفلوس
و لو مقدرتش تلاقى حل للمشكلة دى فانصحك بترك المجال اطلاقا و البحث عن مهنة اخرى

Rami
07-26-2012, 02:15
انا اعتقد ان المضاعفات العصبية
والصحة النفسية هى الاهم والاخطر
بارك الله فى جهودكم الكريمة

aboushnb
07-26-2012, 02:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفوركس يوجد فيها سلبيات كثيرة وايجابية واحدة الا وهي الربح فقط

nrgslawi
07-26-2012, 02:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفوركس يوجد فيها سلبيات كثيرة وايجابية واحدة الا وهي الربح فقط

نعم اخي كل عمل لديه ايجابياته ولديه سلبياته ونتمى ان لا نكون مدمنين على الفوركس بشكل كبير

waleed adel
07-28-2012, 23:53
يجب ان نكون على قدر كبير من التنظيم في وقتنا لكي لا يؤثر
علينا الفوركس من الناحية الصحية

nrgslawi
07-29-2012, 00:03
يجب ان نكون على قدر كبير من التنظيم في وقتنا لكي لا يؤثر
علينا الفوركس من الناحية الصحية
نعم متفق معك اخي انا اصبحت اكثر تنظيما واحس بفرق كبير

ameer
07-29-2012, 00:04
لا اخي عليك ان تقلل ساعات جلوسك على الحاسوب او اجلس بعيا عنة بنصف متر على الاقل وهكذا تجنب اصابت عينيك بالضعف

Forex Eyes
07-29-2012, 00:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نعم لا اخفي عليك اصبح عندي قلة في البصر
لكن المتاجرة ممتعة و الله
احس بالفرح عند فتح صفقة رابحة

kingman
07-29-2012, 00:40
:o هل فعلا يمكن الاصابة بالمرض الاول من الفوركس ؟

لا أظن ذلك ربما تقوس الظهر من الكرسي ذو الزاوية القائمة وطول الجلوس وكذلك ضعف النظر بسب شاشة الجهاز الرديئة

لكن البواسير :o
ههههههه ربنا يحفظنا للكن البواسر ممكن بده من الجلوس الكثير ههههه
لكن طبها اسوء شئ فى المتابعة المستمرة فى هذا السقو من وجهة نظرى هى ضعف النظر وارهاق العين حتى بقيت بفكر اعمل نضارة مع انى بكره النضارات

:tie:

heropero
07-29-2012, 11:06

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

طبعا بالتأكيد معظمنا بيعانى من هذه المشاكل وزود عليهم واهم حاجة
الضغط اللى طالع ناازل مع الصفقة صعودا وهبوطا وفعلا قلة التركيز والنظر والعصبية الزائدة وكمان الانعزال عن الناس
كل ما تعرف تتحكم فى نفسك كل ما يكون افضل وممكن تقدر تتحكم فى نفسك وفى افعالك وتصرفاتك وعواطفك مع الوقت والممارسة الطويلة

HOUSAMMI
07-29-2012, 11:43

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

بسم الله ا

انت كانك بتتكلم عن نفسى

احسن حاجة فى الموضوع ده اخى

الصفقات الطويلة على الديلى

بتحقق فيها نقاط جيدة وبتحلل اقل وتدخل المنصة اقل

وكدة قللت من فرص احتكاك بهدا السوق المضنى

dollyabdallah
07-29-2012, 11:45
عامه الجلوس امام الكمبيوتر بشكل عام يؤدى الى هذه النتائج فيجب ان تقلل من مده جلوسك امام لكمبيوتر وان تاخذ راحه من وقت لاخر وبالنسبه للفوركس ان لا تجلس فتره طويله فى التداول وان تنظم وقتك حتى لا تشعر بالارهاق وان تتقبل الخساره

waleed adel
08-02-2012, 21:58
اكيد الفوركس السبب فى حاله التوترو التعصب و الحاله النفسيه اللى بتكون عندنا
عند فتح صفقات وبالاخص لو خسرانه كمان

subzero
08-02-2012, 22:38
الفوركس يوجد فيها سلبيات كثيرة وايجابية واحدة
لتجنب هذه السلبيات في الفوركس,فكل مجالات لها ايجابيات وسلبيات,لكن عندما نصل الى الأحتراف يجب على كل متداول ان يقلل من فترة تواجده على الجهاز

sjc
08-02-2012, 22:55
طبعا هاذا يعتبر المجال السلبي للفوركس
لانو ممكن يسبب الفوركس مشاكل كثيرة بسبب الجلوس الطويل امام شاشات الكمبيوتر
وممكن يؤثر على العلاقات الاجتماعية بسبب قضاء الكثير من الوقت امام شاشة الكمبيوتر

marou49
08-02-2012, 23:11
السلام عليكم و رحمه الله ,,,,, يا غالي هذا راجع اليك قم بعمل جدول زمني للشغلك على الفوركس لا تتعب راسك
و اجلس في مكان يكون فيه الإناره جيده حتى لا تجهد العين لأن قله الإناره تصبب الضعف البصري

و ابتعد على التعصب

و ان شاؤ الله فيه خير

silver
08-02-2012, 23:58
نعم اغلبنا جائته هذه المضاعات

والربح عزيزي هو لذي يذهب بكل هذا

ويجب فع عكسهم

mohamed2010
08-08-2012, 19:23
السلام عليكم بالفعل القعود امام الكمبيوتر كثيرا
يؤدى الى ضعف النظر وقلة النوموالتعب والارهاق

marocain_forex
08-08-2012, 19:39
لو ظعف البصر فانا متلك

بس صحتك اولا

لا تسهر كتيرا قم بعمل الرياظه

موفق

mido75
08-08-2012, 19:44
المضاعفات الصحية كثيرة جدا من تداول الفوركس منها مضاعفات بدنية مثل حالة الظهر و ضعف البصر و الصداع من كثرة الجلوس امام الشاشة و مضاعفات نفسية مثل التوتر و القلق و العصبية الزائدة و الكثير ايضا و لتلافى كل ما سبق يجب عمل نظام محدد للجلوس لفترات محددة سلفا و يجب الا تجلس لعمل صفقات الا و انت مرتاح البال بل و سعيد بما ستفعل ان تجعل الفوركس متعتك و هوايتك و ليس عملا شاقا سيأتى عليك و يقتلك

jamalsale
08-08-2012, 20:06
قم بالقليل من الرياضة و تحرك قليلا
و حاول عدم السهر

mohamed saad
08-08-2012, 20:12
لا حول ولا قوة الا بالله شفاك الله وعفاك يا اخي بالفعل هذه هي الامراض الشائعة التي تسببها تجارة الفوركس ولكن الموضوع ليس في حاجة الى كل هذا فعليك بتقليل وقت جلوسك امام الشارت وان تتدخل صفقات بهدف وستوب وتغلق الشارت وتعاود في اوقات محددة وهذا يبعدك فترة عن الشارت

companero
08-08-2012, 20:17
طبعا الجوانب السلبية في الفوركس كثيرة
لكن أهمها التأثير على الجانب الصحي
لدلك يجب الالتزام بخطة تداول , كأنك تعمل في وظيفة عادية
وقت للفوركس و وقت لشؤونك الاخرى

youcef02
08-08-2012, 20:19
فعلا اخي حتى انا عانيت من بعض المشاكل الصحية في بداية دخولي الى عالم الفوركس لاني ادمنته دون تنضيم ساعات العمل ما ادى بي الى نقص ساعات النوم و نقص في الوزن لكن الان اصبحت اعمل في مواقيت محددة ة فالبداية فقط كانت صعبة .

midojocker
08-08-2012, 20:19
السلام عليكم و رحمه الله ,,,,, يا غالي هذا راجع اليك قم بعمل جدول زمني للشغلك على الفوركس لا تتعب راسك
و اجلس في مكان يكون فيه الإناره جيده حتى لا تجهد العين لأن قله الإناره تصبب الضعف البصري

و ابتعد على التعصب

و ان شاؤ الله فيه خير

omanfx
08-08-2012, 20:26
اخي العزيز اولا سالمتك ماتشوف شر
بخصوص المضعفاات اللي ذكرتها انا اعتقد من انك تحتاج الى جدول
لكي تنظم كل اعمالك في هذا السوق
هذا الشي سيسااعدك على التخلص من التشتت وباقي الاعراض

gamal
08-08-2012, 20:44
الفوركس يحتاج الى العمل والجهد وايضا الصبر
لان الفوركس لة ايجابيات وسلبيات

Gravity
08-08-2012, 20:54
انا قبل ان ادخل في الفوركس .. كانت هذه حالتي
لأنني اكون في الكمبيوتر 24 ساعة .. سواءا افلا انمي العاب الخ ...
حاليا قل الوقت الى 10 ساعات في اليوم .. وكلها فوركس وشغل بنوك

Tips™
08-08-2012, 20:59
لازم الواحد يكون هادئ خالصى و بعيد عن التوتو و كل حاجه
و اهم حاجه القناعه و الرضى بالقليل و البعد عن السرعه

lzw41188@gmail.com
08-08-2012, 21:25
السلام عليكم و رحمة الله
أولا هذه مضاعفات الجلوس المطول أمام الحاسب و الارهاق
ثانيا عليك باستشارة طبيب و أخذ قسط من الراحة
و أخيرا حاول التقليل من ساعات المتاجرة

mostawda3
08-08-2012, 21:47
بالفعل أخي العمل على النت بصفة عامة يؤثر على الصحة كثيرا
وخصوصا كثرة الجلوس على الحاسوب التي تضعف البصر
وقلة النوم التي تقلل التركبز
أما بالنصبة للفوركس فعندما يدخل المتداول لصفقة ما
فإن ذلك يؤثر على قلبه بسبب الضغط

farid7adid
08-08-2012, 21:52
الافراط في المتاجرة و في عدد ساعات العمل هو السبب الرئيسي في الامراض

من يجلسون امام الشاشة فوق ال 12 ساعة

التركيز القولون البصر

كل دول حيضعفوا مع الوقت

ROTARY28
08-08-2012, 22:00
السلام عليكم
انا اعاني قلة النوم
هالات سوداء اسفل العينين
تدخين زائد
عصبية شديدة
خسائر مزمنة
ومازلت متشبثا بالامل

meroo
08-08-2012, 22:14
للاسف دى من سلبيات الفوركس وكتير مننا بيعانى منها
لكن حاول اخى تنظم وقتك شويه وانصحك بعمل نظارة خاصة بحفظ النظر من اشعة الكمبيوتر الضارة هتحس براحة كبيرة معاها

gullever
08-08-2012, 22:20
اولا لكل شيئ ثمنه اخي الكريم لكن كان بإمكانك تفادي كل هذا من تحديد وقتك في الفوركس بمعني انه بإمكانك الاكتفاء بصفقه يوميا و انت و نصيبك سواء ربحت ام خسرت و ارضي بقضاء الله

mezo love
08-08-2012, 22:21
ممممممممـ بصراحه كيد كل عمل يحتاج الى مجهود اكيد يؤثر ع الصحة و لكن اشياء كثيرة تعوض هذا التعب مقل المكسب علميا او ماليا

mohamed eldamnhorey
08-08-2012, 22:21
الافراط في المتاجرة و في عدد ساعات العمل هو السبب الرئيسي في الامراض

من يجلسون امام الشاشة فوق ال 12 ساعة

التركيز القولون البصر

كل دول حيضعفوا مع الوقت

ياعم خليها على الله

متخليش الناس تكره نفسها
ههههههههههههه

السوق مزهقهم خلقه ياعمنا

mezo love
08-08-2012, 22:23
ان شاء الله لا يوجد مضاعفات بالعكس يوجد مكاسب بأذن الله

tamid0
08-09-2012, 05:43
السلام عليكم و رحمة الله
بصراحة اكتر من ساعة فوركس يوميا يبقى
حرام عليكم نفسكم و صحتكم و وقتكم
اشغلو نفسكو بما هو اهم
بالتوفيق

waleed adel
08-11-2012, 01:41
والله لو المتد اول عرف ينظم اوقات تداوله سيقلل
هذا من اى اعراض صحيه

medhat
08-11-2012, 01:44
التغلب على الاعراض بالنوم ومعرف انه الى من نصيبك راح يصيبك
التكالب الذائد عن الحد مضر سيب الصفقه بعد الدراسه تاخد طريقها اين كان

webtech
08-11-2012, 01:44
بسم الله الرحمان الرحيم اخي الفاضل ان لبدنك عليك حق فلا تجهد نفسك كثيرا وحاول تنظيم زقتك اعتبر نفسك شغال في بنك و حاول الا يزيد وقت تداولك عن 8 ساعات يوميا فاقنع بالقليل لان اهم راس مال عند الانسان هي الصحة فالصحة تاتي بالمال اما العكس فلا

marou49
08-11-2012, 01:51

قلة البصر بعض الشيء
قلة النوم واكثر من السهر
هل انتم تعانون مثلي

يا أخي بالنسبه للتأثير الأول فهو ليس بسبب الفوركس بل بسبب مكان جلوووسك ربما الإناره غير كافيه و العين تعمل مجهوود عضلي للرأياا و الواضحه و ممكن عدم اعطاء الراحه التامه للجسد ( النوم , القيلوله ) أما الأما الإتفعاال فده راجع بسبب عوااطفك و أما التركيز لا أعتقد أنهاا تأثر عليه

nour7
08-11-2012, 01:57
على كل شخص أن يعتني بصحته
لا أعتقد أن الفوركس يؤثر على الصحة

elmasry
08-11-2012, 02:05
حاول تتحكم فى نفسك أكتر من كدا

hehelibeb
08-11-2012, 02:10
الفلوس ليس لها أهمية إذا ذهبت صحتك يا اخي

أنا أنصحك بما يلي :

الرياضة
شاشة تحفظ بصرك من أشعة الحاسوب
النوم عن الإحساس القليل بالتعب
عدم الجلوس أكثر من 6 ساعات على شاشة الحاسوب

شافاك الله وعافاك

simo patrik 9
08-11-2012, 02:14