PDA

View Full Version : كيف تعد برنامجا للعمل في الفوركس تربح منه بنسبة 100 %وليس99.99%

محمد السيد محمد
12-14-2014, 18:25
بسم الله الرحمن الرحيم .. اساتذتي الكرام .. زملائي الأفاضل
اريد ان اكلمكم الآن في موضوع غاية في الأهمية ولو قلت لكم انني ظللت اعد فيه عامين يمكن ما تصدقوش ..ما اطولش عليكم نخش في الموضوع على طول .. وهو كيف تعد خطة محكمة للعمل في الفوركس .. هاتقوللي على ايه ياعم دا
الموضوع غاية في البساطة انت تفتح الكوميوتر وبعدين المنصة وتخش على الزوج اللي بتحبه وتشوف اذا السعر صاعد اعطي امر بالشراء وان وجدته نازل اعطي امر بيع وتحدد هدفك واستوبك وتقوم تنام وبكرة الصبح ياتجد نفسك كسبان ياخسران وتعاود الكرة .. وان شاء الله ربنا هيكرم ماتخافش .. اقولك مع احترامي لنظريتك ..
انا لي راي تاني .. وهو ان الانسان اللي عقله مرتب وماشي في شغله على خطوات مرسومة بدقة ومحدد لكل حالة من حالات شغله التصرف السليم والمناسب .. صدقني بتكون اخطاؤه قليلة جدا ده اذا كان له اخطاء من اساسه ، واخطاؤه يمكن معالجتها بسهولة لأن هو عارف سببها ايه ..بعكس الشخص اللي ماشي من غير نظام .. لما بيغلط مابيبقاش عارف هو خسر ليه .. وانا مش هقدم لك برنامج مفصل للعمل في الفوركس انا فقط هاعطيك الخطوط العريضة اللي انت ممكن تمليها بالتفصيلات الخاصة بشغلك
معلش في البداية انا عاوز استسمح زملائي القدام اني اعرف زملاءنا المستجدين ايه الفرق بين خطة العمل والاستراتيجية .. وبعدين هنتكلم الكلام الكبير اللي محتاج الكبير قبل الصغير انه يفهمه
خطة العمل :هي خطوات يرسمها التاجر الذكي ليسير عليها في عمله حتى ينتهي منه .. بتهيالي واضح
اقولكم اقولها بالبلدي عشان تتفهم اكتر .. يعني مثلا التاجر يعمل لنفسه خط في ورقة يقول ..
1 - انا هقوم من النوم الصبح واصلي الصبح واقعد اقرا قرآن لغاية مالشمس تصحصح وافطر عشان اركز
2 - افتح الكومبيوتر واوصل النت وافتح الشارت واقعد احلل في اليورو دولار لغاية الساعة 7.5 ص قبل مالسوق الأوروبي يفتح واول مايتحرك الساعة 8 ص ادخل صفقة يورو دولار وهستعمل استراتيجية الشمعة المنحرفة عشان كذا
4 - اروح عملي اللي باكل منه عيش انا واولادي وارجع العصر ادخل على الشارت واحاول اصطاد فرصة باستراتيجية 600 ثانية مثلا على الاسترالي/ دولار واحاول ان انهيها قبل الساعة 6 م وبعدين اصلي المغرب واجيب طلبات العيال .. ولو التاجر كان اخت تقول اقوم اغسل المواعين واطبخ للعيال على ما انظف البيت واغديهم عشان ابقى رايقة للجولة بتاعة العصر
5 - بعد العشاء افتح الشارت على النيوزيلاندي/دولارعشان فيه خبر اصطاده .. الخ وبعدين اقوم بتحليل الزوج الفلاني شكله فية فرصة هاستعمل معاها استراتيجية الترند المكسور او الهاي واللو واعلق على الصفقة واقول الأذكار وانام ..
معلش ده مثال اوعى حد يفتكران دي هي خطة العمل بجد
اما الاستراتيجية:كما رايتم هى جزء من هذا البرنامج وقد يستعمل التاجر واحدة منها وقد يستعمل العديد ، وهي في ذاتها خطة عمل جزئية يستخدمها التاجرعندما تلهمه مؤشرات الاستراتيجية التي يستخدمها ان هناك حالة معينة متوفرة للتجارة بها نسميها الفرصة .. يارب يكون الاسلوب واضح ومفهوم .. على كل حال اللي ما يفهمش حاجة يسال وانا منتظر لأرد
واللي فاهم ينتظر موضوعنا القادم بعنوان الخطوط العريضة لخطة العمل بالفوركس واذكر التي تجعلك من الرابحين بنسبة 100% وليس 99.99%

a7med84
12-14-2014, 19:25
اخى الكريم فى رأيى ان السوق اصعب من كده مش بالبساطه دى

وعموما جرب وشوف النتائج ايه معاك وعموما المتاجر الناجح هو اللى يحاول دائما ان يقلل الخسائر قدر الامكان

Saudi
12-14-2014, 19:34
السلام عليكم ذا السعر صاعد اعطي امر بالشراء وان وجدته نازل وهو كيف تعد خطة محكمة للعمل في الفوركس هاتقوللي على ايه
ياعم دا مؤشرات الاستراتيجية التي يستخدمها ان هناك حالة معينة متوفرة للتجارة بها نسميها الفرص

mr-x
12-14-2014, 19:54
اخى الكريم موضوع كيف تعد برنامجا فى الفوركس بجد رائع جدا تستحق كل التقدير والاحترام وفى انتظار كل جديد من مواضيعك الرائعه التى ترتقى بهذا المنتدى تحياتى لجميع الاعضاء

اطلسي
12-14-2014, 20:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الف شكر اخي على الستراتيجية لقد افادني الموضوع كثيرا
بارك الله فيك يا أخي العزيز الغالى على الموضوع

بشير حمدان
12-14-2014, 20:11
السلام عليكم
والله الموضوع جميل والافكار حلوه والاسلوب الهذلى ده بيكون دمه خفيف وبيخلى المعلومات او الافكار الى عايز تعرضها خفيفه وسريعه . ولكن لكل انسان طبيعه مختلفه وعليه التكيف مع ظروفه

hassanabu
12-14-2014, 20:26
السلام عليكم
ياريت الموضوع بالبساطة دي ماكنش في لازمة للشغل للعصر
اذا كانت الفرص والارباح كدة يبقى هو ده الشغل
تقبل مروري

mohamed9004
12-14-2014, 21:27
السلام عليكم ورحمه الله.. انا عن نفسى لسه بجرب اى حاجة مش معتمد على استراتيجية معينة انا لحد دلوقتى ببص على موقع بيعمل تحليل فنى كل يوم واشوف نقاط الدعم والمقاومة واختار حاجة فى النص بينهم وامشى عليها لحد ما اتعلم واحدة واحدة بالتدريج عشان حاسس ان تايه فى الشارتات كل ما امشى بنفسى واحلل كل اللى بعمله يطلع غلط

doaa sary
12-14-2014, 23:13
انا عن نفسى عندى خطة ان شاء الله هبدا فيها لمكسب 200% شهرى
خطة واستراتيجية جديده اسكالبنج
بالتوفيق للجمييع

yooussef
12-14-2014, 23:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع رائع وبه معلومات مفيدة نحتاج لمتل هده المواضيع لكي نفهم السوق بكل جوانبه

مصطفى حمدان
12-15-2014, 19:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ههههههههه بجد موضوع لذيذ انا بشكر حضرتك عليه وبالفعل لابد من التنظيم بين احتياجتنا اليومية وبين العمل فى الفوركس لانه بيطير الوقت بشكل غريب والله الموفق

saiddeco
12-16-2014, 15:29
سلام عليكم هذه مقالة جيدة وكلامها رائع و براق وفيه معلومات جيدة لكن لو كان الفوركس كما قلت لوجدة الكتئر فريحون ويربحون دائما منه الفوركس عالم غامض القليل من يستطيع السباحة فيه و يخرج بأرباح لانه يغرق كل ن يذخل فيه

OSAMA AMER
01-19-2015, 01:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام فى منتدى فوركس العرب
والله كلام جميل جدا وفى غاية الروعة وانا عن نفسى اقتنعت به جدا وسأحاول اطبقه

Dhouib Mohamed
01-19-2015, 01:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا لك كل هذه التصائح و لكن ما يجدر ذكره انه لا توجد نسبة نجاح 100 ب 100 في الفوركس
والله ولي التوفيق

emya
01-19-2015, 06:24
اخي الكريم اشكرك جدا جدا جدا علي موضوعك المفيد بجد بجد انا استفدت من حضرتك بشكل كبير جدا جزاك الله كل خير

ibrahim forex
02-26-2015, 00:58
السلام عليكم ذا السعر صاعد اعطي امر بالشراء وان وجدته نازل وهو كيف تعد خطة محكمة للعمل في الفوركس هاتقوللي على ايه
ياعم دا مؤشرات الاستراتيجية التي يستخدمها ان هناك حالة معينة متوفرة للتجارة بها نسميها الفرص

Hend salah
02-26-2015, 01:55
السلام عليكم ............
حقيقة المنتدي رائع حيث يحقق اهدافا رائعة من الاستفادة من بعضنا البعض
انا في الحقيقة لازلت مبتدئ ولا اعلم كيفية الربح من الانترنت والفوركس وكيفية سحب الاموال لكنني ارجوا في الايام المقبلة ان اعرف اكثر
بالتوفيق تحياتي

tazi larbi
02-26-2015, 02:34
السلام عليكم موضوع ممتاز ويفتح الشهية للتاول لكن اخي لو كانت النسبة تصف ما قلت يكون الامر جيد نحن في انتظار الجديد شكرا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Algset777
02-26-2015, 04:57
احسنت فالتنظيم هو سر النجاح
اظن ان الخبرة هي التي تحدد خطة العمل والاستراتيجية وكل شيء
في النهاية الخبرة هي خطة العمل

king of forex
02-26-2015, 05:08
كلام مظبوك جدا و فعلا احنا الى بنعقد الامور بالتفكير الزياده مع ان الموضوع اسهل و ابسط من كدا و عجبنى حدا طريقه شرحك لموضوعك

الاسد التاجر
02-26-2015, 05:48
اخي الكريم كلام هذا ماينفع
افتح صفقه واروح المطبخ
واروح شغل هذا كلام لا يقبله عقل
اذا ماعندك استراتجيه عمل مستحيل تقدر
تربح من السوق

Wassa04
02-26-2015, 15:19
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فعلا اخي الكريم الاستراتيجية هي التي بتخليك
تسعى وراء النجاح لذلك علينا بالتركيز عايها تقبل مروري

mazouz
02-26-2015, 15:33
باسم الله الرحمان الرحيم
نصائح قيمة استفدت منها كثيرا لا تبخل علينا أخي بمثل هذه المواضيع ولكك جزيل الشكر
وبالتوفيق للجميع إن شاء الله

Ahmed abdelal
04-04-2015, 18:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

ayoub slim
04-04-2015, 18:43
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي الحبيب السوق ليس بهذه البساطه لاكن انشاء الله ممكن يكون اسهل بالعمل الجاد و المثابره وتجنب الطمع
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

ahmedibrahim258259
04-04-2015, 18:59
بسم الله الرحمن الرحيم اهم حاجة في الموضوع ده كله انك تتبع سياسة صارمة لادارة راس المال وموش تدخل بلوطات عالية كده تقدر تنجح حتى لو معلوماتك متوسطة
تقبل مروري

الصعلوك
04-04-2015, 19:12
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
ننظر جديدك عن قريب ان شاء الله احسنت بالشرح

doom
06-01-2015, 02:21
كلمة شكرا لن تكون كافية على هذا الموضوع الرائع والمفيد فعلا جزاك الله كل خير يا اخى على هذا المجهود
الاكثر من رائع وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع القيمة والى الامام دائما

a7med sniper
06-01-2015, 02:43
شسكرا لعى الموضوع انت تقصد التخطيط فى هذا السوق عموما

مهم جدا ان يكون هناك خطه واقعيه ومهم جدا ان تكون كذلك متوافقه مع خبرتمك فى السوق وامكانياتك به

ملاك الروح
06-01-2015, 03:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اشكرك اخي على تلك القواعد حول اعداد البرنامج الرائع من اهم تلك الخطوات التخطيط الجيد
اتمنى لك التوفيق دائما

معتصم سباعنة
06-01-2015, 03:28
اشكرك على الخطوات الرائعه والموضوع القيم ومن خلال البرنامج نسنتيك تنظيم عملية المتاجرة
تقبل مروري اخي الكريم

محمد العمر
06-01-2015, 04:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته*
شكرا لك اخى على هذا الموضوع الجميل
, والمعلومات الجديدة
,واتمنى التوفيق للجميع فى هذا المجال الرائع.

aliemad
06-02-2015, 00:17
اخي العزيز ان سوق الفوركس صعب للغاية وليس بالبساطه التي تتوقعها انت التي تجعلك تربح بنسبة 100% لان هذه النسبهكبيره جد فالمتداولون المحترفون قد لا يحققون نسبة ارباح تزيد عن 50 % ومن المستحيل تحقيق النسبه التي ذكرتها انت ولك كل الاحترام

ahmed abdo a
06-02-2015, 01:22
(السلام عليكنم ورحمة الله وبركاته)
شكرا لك اخى على المعلومات الجديدة
وننتظر الكثير من الماواضيع والمعلومات الجديدة
وجزاك الله خير***********

sofpreda
11-22-2015, 13:37
تحية إلى كل أعضاء منتدانا الرائع فوركس العرب
شكرا أخي على هدا الموضوع الجميل وعلى المعلومات المفيدة و نرجوا منك المزيد من التألق والعطاء
بالتوفيق للجميع

AHMED91
11-22-2015, 13:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخي الكريم علي هذا الموضوع
اعتقد انه صعب جدا الوصول الي هذه النتائج في سوق الفوركس الا بالخبرة الكبيرة جدا

Federerista
11-22-2015, 14:03
صراحة استراتيجية ج فعالة واتمنى انشاء الله ان توافينا بمواضيع جديدة اخلرى من اجل ان تعم الاستفادة
قد وجدت في برنامجك اليومي فعالية جد كبيرة اخي وانا احببتها كتيرا مشكور تاني

razgallah
11-22-2015, 16:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
يجب عليك الاتزام بالخطة التداول
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

snnaky
04-11-2016, 22:19
بجد موضوعكحلو ومعم مواضيعك يامحمد خاصة انك بتعمل موضوعات لها سمة مختلفة وخسارة انك اتعملك باند بس صدقنى موضوعاتك اللاى بشوفها بالصدفة بتخلينى اقول خسارة الراجل دة عندة حس مختلف وطريقة مختلفة وحابب يفيد مش داخل يعمل سبوبة للبونص وبس
مرة تانية شكرا على الموضوع المتميز

gara77
04-21-2016, 21:00
مشكوووور اخي و بارك الله فيك على هذا الموضوع القيم و المميز حول
كيف تعد برنامجا للعمل في الفوركس تربح منه بنسبة 100 %وليس99.99%
و الشرح المميز و الرائع المقدم من طرفك
مع تحيات و تمنياتي لك و الى جميع الاعضاء الكرام با النجاح و
با التوفيق ان شاء الله للجميع .تقبل مروري

Hussien22
04-21-2016, 21:36
مشكوووور اخي و بارك الله فيك على هذا الموضوع القيم وادعوا من الله التوفيق لنا جميعا
تحياتى وتفبل مرورى موفق:bravo:

Ibrahim gad
04-21-2016, 21:52
ي شغله على خطوات مرسومة بدقة ومحدد لكل حالة من حالات شغله التصرف السليم والمناسب .. صدقني بتكون اخطاؤه قليلة جدا ده اذا كان له اخطاء من اساسه ، واخطاؤه يمكن معالجتها بسهولة لأن هو عارف سببها ايه ..بعكس الشخص اللي ماشي من غير نظام .. لما بيغلط مابيبقاش عارف هو خسر ليه .. وانا مش هقدم لك برنامج مفصل للعمل في الفوركس انا فقط هاعطيك الخطوط العريضة اللي انت ممكن تمليها بالتفصيلات الخاصة بشغلك
معلش في البداية انا عاوز استسمح زملائي القدام اني اعرف زملاءنا المستجدين ايه الفرق بين خطة العمل والاستراتيجية .. وبعدين هنتكلم الكلام الكبير اللي محتاج الكبير قبل الصغير انه يفهمه

rawan shaban
04-21-2016, 22:22
السلام عليكم ورحمة لله وبركاتة احيك علي هذا الموضوع المفيد لجميع الاعضاء واتمني لك دوام التقدم والتميز
تقبلو مروري

yahia1
04-21-2016, 23:22
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

bahoma310
04-22-2016, 14:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
شكرا لمشاركتنا هي الفكرة الرائعة
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاء الله

abu_khlood23
04-22-2016, 14:23
آشكرك اخي الكريم على هذا الموضوع المفيد
والذي في نظري ارى انه مربح للغايه
واتمنى لك دائم التوفيق و النجاح
ونحن في انتظار موضوعاتك التي لا غنى عنها

magid01
04-22-2016, 15:06
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته السوق صعب وليس بالسهل ولكن الخطوات التي كتبتها مفيدة للربح فصلاة الفجر سبب من اسباب النجاح و من يصلي صلاة الفجر يكون نشيط اشكرك اخي على الموضوع و اتمنى التوفيق للجميع

mohamedyou1958
04-22-2016, 20:46
السلام علكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بارك الله فيك أخي الكريم على الطرح الجميل و المفيد للأعضاء و نحن يعني هنا في منتدى فوركس العرب لغرض التعلم و يعني لكي نصبح متاجرين
في الفوركس و نبني يعني حياتنا عن طريقه و يعني أيضا ربما البعض عنده كهواية
تحياتي أخي الكريم و تقبل مروري

يونس تايس
06-28-2017, 16:59
الســــلام عليــــــــــــكم ورحـــــــــــــمه الله وبركــــــــــــاته
اخي الحبيب السوق ليس بهذه البساطه لاكن انشاء الله ممكن يكون اسهل بالعمل الجاد و المثابره وتجنب الطمع
تحيـــاتي و بالتوفيق للجميع

Ousskaar20o
06-28-2017, 17:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكرك على هاده المعلومات القيمة منكم نتعلم ومنكم نستمد الخبرة وانا الان والحمد لله بدات اعرف عالم الفوركس التداول بفضل اراءكم واقتراحاتكم المحترمة وشكرا جزيلا والسلام عليكم وكل عام وانتم بخير

tahar2015
09-12-2017, 21:36
لا يجد شيئ اسمه الربح بنسبة 100 فى 100 يا يصديقي
بالتوفيق لك وللجميع اخي الكريم وتقبل مروري

A.mustafa
02-15-2020, 13:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. ...
عن نفسى لسه بجرب اى حاجة مش معتمد على استراتيجية معينة انا لحد دلوقتى ببص على موقع بيعمل تحليل فنى كل يوم واشوف نقاط الدعم والمقاومة واختار حاجة فى النص بينهم وامشى عليها لحد ما اتعلم واحدة واحدة بالتدريج عشان حاسس ان تايه فى الشارتات كل ما امشى بنفسى واحلل كل اللى بعمله يطلع غلط ولكل انسان طبيعه مختلفه وعليه التكيف مع ظروفه وبالتوفيق للجميع ...