PDA

View Full Version : الخطوط العريضة لخطة العمل بالفوركس

محمد السيد محمد
12-14-2014, 19:34
اخواني الأعزاء .. هذه هي خطة العمل التي يجب على التاجر ان يقوم بها..
فبعد ان يقوم بالتزاماته ناحية اسرته ، ويؤدي فراض عبادته ويكون قد اكل وشرب ودخل دورة المياه حتى يصفي ذهنه من الشواغل والمعكننات .. ولابد ان يكون مزاجه معتدل وحالته النفسية متزنة .. حيث ان التاجر يتخذ اثناء عمله قرارات مصيرية قد تؤدي الى مرجنة حسابه ان لم يكن متزن التفكير.. وانا اشبهه بالصائد للعصفور .. الذي يوجد امامه العصفور ساكن على الشجرة ومعه بندقية واجاد قاعدة التنشين وعندما شرع في الضغط على الزناد ضغط بعصبية فاختل توازن يده فطاشت الطلقة وخسرها ولم تصب الهدف مع انه كان صيد سهل .. نعود الى موضوعنا ..
1 - ان اول خطوة يجب ان نقوم بها نقول" بسم الله..لأن اي امر لايبدا المرا فيه ببسم الله يكون اجزم اي اقطع او كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم .. يعني بالبلدي ان اي امر لانبدا فيه بالتسمية لايتم على خير .. طبعا احنا عاوزين تجارتنا تتم على خير ونربح منها ولا نخسر .. مش كده والا ايه ؟؟
2 - ثم نقول :لا اله الا الله وحده لا شريك له ،له الملك وله الحمد ، يحيي ويميت وهو حي لا يموت ، بيده الخير ، وهوعلى كل شئ قدير" فيه واحد انا سامعه بيقول ايه الحكاية هي الحلقة دي حلقة وعظ والا ايه .. ؟؟ اقوله استنا شوية يا اخي والله دي حلقة في التجارة الرابحة .. انت ما تعرفش ان النبي صلي الله عليه وسلم قال ان اللي يروح السوق ويقول الذكر ده ربنا يكتب له الف الف حسنة ... عارف الف الف يعني قد ايه ؟؟ يعني مليون حسنة .. مليون حسنة ياخواننا!!! مليوووووون .. والواحد يوم القيامة بيبقى محتاس عاوز ولو حسنة واحدة يتقل بها ميزانه .. طيب يارسول الله اللي يقول الذكر ده كام مرة ياخد المليون .. قاللك اللي يقولها مرة واحدة فيربح المليون .. اسالك انت بقه .. اذا حد خيرك تاخد مليون دولار في الدنيا او تاخد مليون حسنة في الآخرة.. تختار ايه ؟؟ طبعا العقلاء اللي عارفين ان الدنيا قصيرة وفانية وفاني ما فيها وان الآخرة هي الباقية هيقول لا ياعم انا عندي الحسنة الواحدة في الآخرة أحسن من المليون دولار
وعشان كده انا قلت ان خطة العمل اللي هكتبها دي .. لازم قطعا هتربح منها 100%وليس 99.99% لأنك لو ماخرجتش من هذه التجارة الا بهذا الذكر فانت رابح .. بل اني اقول انت رابح ولوحتى اتمرجن حسابك فكن حريصا على هذا الذكر ...
ياه كنت هانسى حاجة مهمة .. ياجماعة بعض الناس بيفكر انه ممكن يكسب المليون حسنة دول من غير مايصلي ولا يصوم ..يعني ولا يعمل الفرائض .. الكلام ده غير صحيح .. والدليل من الواقع .. انت لو رايح تحط مليون دولار في بنك ينفع تحطهم من غير ما تفتح حساب اصلا..!!! طبعا لا .. لازم تفتح الحساب الأول وبعدين تودع المبلغ مضبوط كده؟؟ طيب اهو اقامة الفرائض والامتناع عن المحرمات هم فتح الحساب وتفعيله مع ربنا وانت ما تقدرش تودع حسنات الا بعد ما تفتح الحساب بتادية الفرائض .. معلش انا كترت في الكلام
دي كانت الخطوة في البرنامج وتتلخص في ذكر الله تبركا .. تابعو معنا الخطوط العريضة لخطة العمل الجزء االثاني

mr-x
12-14-2014, 19:57
كل الشكر والتقدير لك اخى الكريم بشان موضوعك الذى يتحدث عن الخطوط العريضة لحظة العمل بالفوركس وكل الشكر والتقدير للاعضاء الكرام الذين يريدون الارتقاء بهذا المنتدى

اطلسي
12-14-2014, 20:06
مرحبا . اتمنى ان يستفيد الاخوة المشاركون من هدا الموضوع
حقيقة الامر ان الموضوع الدي تناولته موضوعي و مفيد للاخوة المشاركين
اتمنى الاستفادة لجميع الاخوة والاخوات

hassanabu
12-14-2014, 20:21
السلام عليكم
جزاكم الله خيرا عنا
الدال على الخير كفاعله
والتحلي بالاخلاق الاسلامية سيسمو بنا لاريب وشك في ذلك
وفقكم الله وايانا

a7med84
12-14-2014, 21:19
شكرا لك اخى الكريم على الموضوع ومه اكيد ان يكون هناك

توكمل على الله وثقه فى الله من خلال القاررا لان السوق فعلا سوق قرار

ghassan
12-14-2014, 21:23
جزاك الله عنا حسنى الجزاء ودوما لاالة الى الله ونضيف على ماذكرت بان كل عمل يرادا به وجهه الله فستفوق فاعلة اما من اراد اهدار المال على مالايرضي الله فستكون عاقبتة وخيمه وانا اعرف الكثير من الاشخاص ممن يمتلكون الملايين ولا يمتلكون راحة البال

doaa sary
12-14-2014, 23:14
طيب العنوان رخم جدااا وياريت وانت بتنقل موضوع تاخد بالك
من كدا لانة مالوش اى علاقة بالمحتوى ومشكور ع الطرح

alaa eldeen
12-14-2014, 23:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشششششششششششششكور اخى الكريم على هذا الطرح الاكثر من رائع والشرح المبسط والميسر لهذا الموضوع الهام الخطوط العريضة للعمل بالفوركس

ProForex
12-15-2014, 18:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور أخي الكريم على الموضوع والمعلومات المهمة والقيمة لكيفية التداول في الفوركس تحياتي

مصطفى حمدان
12-15-2014, 19:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا كلنا عارفين ان مجال الفوركس يجذب المتداول اليه كثير من الوقت فنجد ان بعض المتداولين يفضلون الجلوس امام الشارت عن الجلوس مع اسرتهم وهذا بالتاكيد خطا فلابد من تنظيم وقت العمل

snnaky
01-08-2016, 17:40
اية ياعم انت داخل مساقة فى القصة القصيرة ولا الرواية ولا اية
فين ام الموضوغع اللى انت ناوى تكتبة وتفيد بية الاعضاء فين
انا قرأت للاسف 40 سطر عشان افهم معلومة واحدة لية كدة
بيقولوا خير الكلام ما قل ودل مش محتاجة ام الرغى دة كلة

zakija
05-24-2016, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا لك اخي على هذا الشرح السهل والجميل والمفيد جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا بارك الله فيك وجزاك الله خيرا وبالتوفيق للجميع

ahmedahmed1
05-24-2016, 01:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعضاء المنتدى الكرام يجب فعلا ان يضع المتداول خطة امامه لتنفيذها عن حرص شديد

islammowafy
05-24-2016, 03:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا انت عندك حق مهما الواحد وصل بيه من خبره ومعرفه فى السوق اكيد هينجح ويحقق مكاسب واكيد بردوا هيخسر
كل شىء وارد طبعا لاان السوق وفتح الصفقات مفيهاش هزار يعنى كله بحسابه ولازم التداول يبقى على اسس على الاقل لتجنب الخساره

ninou77
05-24-2016, 13:39
بارك الله فيك اخي على هذا المجهود الكبير المقدم من طرفك
و الشرح المميز و الرائع المقدم من طرفك حول
الخطوط العريضة لخطة العمل بالفوركس
مشكور اخي العزيز على ماقدمته لنا من معلومات مهم و مفيدة للجميع
با التوفيق ان شاء الله للجميع .تقبل مروري

harimeche
05-24-2016, 14:04
الســــــــــلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته

أهلا اخــــي وشكراا لك على الموضوع لكن مـــا

علاقة الموضوع بما في العنوان للأســـف