PDA

View Full Version : الخطوط العريضة لخطة العمل الجزء االثاني

محمد السيد محمد
12-14-2014, 20:30
اخوني الأعزاء عدنا اليكم فنقول بعد ان نقول" بسم الله.. لا اله الا الله وحده لا شريك له ،له الملك وله الحمد ،يحيي ويميت وهو حي لا يموت ، بيده الخير ، وهوعلى كل شئ قدير"
نقول ان كثير منا يكون قد عقد صفقات في اليوم السابق او الاسبوع السابق ولم ينتهي منها بعد وعليه تكون
الخطوة الثالثة : ان عليه ان يتابع هذه الصفقات حتى ينهيها وحذار حذار ان تدخل في صفقات جديدة قيل ان تنهي القديمة .. وطبعا انت حر تسمع لهذه النصيحة او لا تفعل ولكن ما احب ان اذكرك به ان القدرة على متابعة صفقة اكبر من القدرة على متابعة اثنين والقدرة على متابعة اثنين افضل من القدرة على متابعة ثلاث وهكذا
طيب هاتقولي لو انا ما عنديش صفقات بايتة اعمل ايه ؟؟ اقولك تخش على
الخطوة الرابعة :وهي ان تشرع في العمل باستراجيتك .. بس اتانى ما تستعجلش لازم تعمل شوية حاجات قبل ما تخش على الشغل .. ايه هي بقه خد ياسيدي عندك
1 - انك تتاكد اولا ان الوقت اللي انت هتدخل فيه ده وقت نشاط للزوج ليس وقت خمول .. والا هتتقي الزوج مابيترحكش ومش عارف حتى ترجع الاسبريد اللي انت خسرته في الصفقة وتتعلق ..ومتحير لا انت عارف تكمل الصفقة وتاخد هدفك ولاهاين عليك تخرج من الصفقة وتفقد الاسبريد بتاعك .. هتقوللي بقه طيب ايه وقت نشاط الأزواج ده وازاي اعرفه .. اقولك كل زوج له وقت نشاطه الخاص بيه ووقت خمول تبحث انت عنه .. واخنا اتفقنا اننا مش هنتكلم في تفصيلات
هتقوللي طيب عرفنا ان الوقت اللي هنخش فيه هو وقت نشاط للزوج نخش بقه اقولك استنى
2 - يجب ايضا ان تتاكد ان الوقت اللي هتخش فيه ليس وقت اخبار ، او ان الأخبار سياتي عليك وانت في الصفقة.. هتقوللي هو وقت الأخبار ما ينفعش نشتغل فيه؟؟ اقولك لا انا ما اقصدش كده انا باقصد ان استراتيجية العمل في الأخبار تختلف تماما عن استراجيات العمل في الوقت العادي .. فاهم ..؟؟
وكمان عاوز اقول حاجة ان مش كل الأخبار تعمل حسابها وانما فقط الأخبار المهمة على الزوج اللي انت ناوي تشتغل عليه .. هتقوللي مش فاهم ممكن توضيح اقولك ماشي .. انت مثلا ناوى تشتغل على اليورو دولار وكانت الساعة 12 ظهرا .. هتطلع على موقع فوركس فاكتوري وتفتحه وتشوف الأخبار اللي هتيجي النهار ده على عملتي اليورو والدولار ويكون هذا الخبر باللون الأحمرلأن هو ده هو الخبر المهم طبعا بندور على خبر باللون الأحمر مرة على اليورو ، ومرة على الدولار .. وامامنا عدد من الفروض
- الا نجد اي خبر احمر لا على اليورو ولا على الدولار جاي قريب في هذا اليوم فندخل على الشغل مباشرة
- ان يوجد خيرعلى احدهما او كلاهما فنؤجل العمل لما بعد انتهاء اثر الخبر
ملحوظة : لا مانع من العمل على الخبر بس تكون جاهز باستراتيجية العمل عليه .. ودي هنتكلم عليها في موضوع تالي بعد كده ومهوش موضوعنا دلوقتي .. نكتفي بهذا القدر من الخطة .. وفي المرة القادمة سنتكلم عن الجزء الثالث من الخطة .. فتابعونا ..

a7med84
12-14-2014, 21:18
شكرا لطك اخى الكريم على الموضوع وبالتوفيق فى التعامل مع السوق من خلال هه النقاط

واساسيات التعامل مع السوق قبل الاتفكير فى الصفقات هى نظره على الاجنده الاقتصاديه

mazouz
12-15-2014, 00:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا اخي الفاضل على هذا الموضوع الرائع والمفيد، شخصيا استفدت منه كثيرا
أتمنى ان يستفيد منه جميع الاعضاء في المنتدى ، بالتوفيق للجميع .

ProForex
12-15-2014, 13:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل أخي الكريم لابد من وضع خطة عمل أن نتبعها وان نتداول من خلالها في الفوركس وبالتوفيق

xdorex
12-19-2014, 14:49
لابد من تطبيق شروط التداول وعدم الدخول في الصفقات بشكل عشوائي لان دالك يؤدي الى الخساره المحتمه
ولا مفر نها وايضا يجب الاتزام بالقوانين واداره جيد لراس المال

madmax07
07-01-2015, 13:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على موضوعك الخطوط العريضة لخطة العمل الجزء االثاني واتمني الافادة للجميع و المزيد من مواضيعك.

محمد السيد
07-01-2015, 22:58
حقيقي موضوع اكثر من رائع وهو فعلا مهم لكل تاجر بالفعل لابد من خطة ان كنت ناوي تحقق هدف في حياتك عموما مش في الفوركس بس حقيقي انت زميل ذكي جدا نشكرك بشدة على الموضوع وربنا يجعله في ميزان حسناتك

lubna
07-01-2015, 23:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا جزيلا على هذا الموضوع
أين نتابع هذه الاخبار ؟ ولماذا اليورو دولار بالاحمر ؟
يمكن عملات تانيه ؟
اتمنى لك التوفيق

almared13
07-02-2015, 01:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

touab.ali
07-02-2015, 04:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اولا اقدم تحياتي الخالصة في كل يوم و في كل مشاركة لهذا المنتدى الرائع
الذي يجمعنا و و جزاكم الله الف خير يا اخوان الف الف شكر على هذه المواضيع
0.0.0.0:bravo:

bahoma310
07-14-2015, 03:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
انت فنان ياخي موضوع رائع
مشكووور تقبل مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء الجدد انشاء الله

ibrahim forex
07-14-2015, 05:11
لابد من تطبيق شروط التداول وعدم الدخول في الصفقات بشكل عشوائي لان دالك يؤدي الى الخساره المحتمه

rachedcom
07-14-2015, 17:01
حقيقي موضوع اكثر من رائع وهو فعلا مهم لكل تاجر بالفعل لابد من خطة ان كنت ناوي تحقق هدف في حياتك عموما مش في الفوركس بس حقيقي انت زميل ذكي جدا نشكرك بشدة على الموضوع وربنا يجعله في ميزان حسناتك

mohamed gamal hamel
07-14-2015, 22:10

kimo1
07-14-2015, 23:29
لا يجب ان نعتمد على الحظ و يجب رسم الترند جيدا في الفوركس حسب الادوات المهتمدة و يجب ان يعتمد على التحاليل الفنية بالدرجة الاولى فالتند اعم هاجة في الفوركس