PDA

View Full Version : الخطوات العريضة لخطة العمل الجزء الخامس

محمد السيد محمد
12-14-2014, 22:16
قلنا في الجزء الرابع انك يجب ان تعتمد في قرارك على تحليلك الكلاسيكي للسوق .. وان استخدامك للمؤشر هو لمجرد التاكيد على القرار .. وان اي استراتيجية هتستخدمها لابد ان تجيبك عن الأسئلة الآتية
1 - ماهو الاتجاه الحالي للسعر عشان نعرف هنشتي بس والا هنبيع بس
2 - هل الاتجاه الحالي هيستقر لحين انتهائي من الصفقة ام انه بمجرد دخولي للصفقة الموافقة للاتجاه عينعكس
علي وقلنا اننا نستطيع ان نشعر بانعكاس الاتجاه قبل ان يحصل ببعض العلامات ووجهنا هذا السؤال للزملاء عشان يشغلو عقلهم شوية ويستمتعوا معنا بالمشاركة ..وبالنسبة لهذه العلامات فهي كثيرة ولكن انا ساذكر لكم ما استعمله انا للاسترشاد عنها .. ومن اراد ان يسلك مسلكي ويتبعني فمرحبا به .. ومن لايريد فهو حر طبعا
العلامة الأولي : حركة الأزواج المشابهة او المتضادة .. يعني ايه الكلام ده ؟؟ اقولك .. انا مثلا عندي زوجين تقريبا بيتحركو زي بعض وهم النيوزيلاندي / دولار ، والاسترالي دولار .. فاذا كانا صاعدين وفجاة وجدت النيوزيلاندي بدا في الانعكاس وكنت ناوي اعقد صفقة شراء على الاسترالي دولار لما اجد ان الاتجاه بدا ينعكس في توامه فانا احجم مباشرة عن صفقة الشراء على الاسترالي لغاية ما اشوف الوضع هيرسي على ايه .. فان انعكس فعلا فيه الى هابط اشتل بيع
طيب وايه الأزواج المتضادة .. هما زوجين مثل اليورو / دولار والدولار فرنك اذا اليورو دولار صعد الالدولار فرنك ينزل واذا حصل العكس يحصل العكس .. خلاصة الكلام انا بتنبا باللي هيحصل في زوج لما اشوف اللي حصل في الزوج المشابه له او الزوج المعاكس له .. لكن ان باكتفي بذلك ؟؟ طبعا لا
طيب .. لو فرضنا ان مفيش علامة على زوج مشابه او مضاد ااتنس بيها وكان الزوج اللي انا هااعمل عليه هو اللي هينعكس الأول قبل المشابه له او المعاكس له .. ما انا كده ممكن اتاخد على خوانة .. مفيش علامة معينة اعرف بيها ان الاتجاه هينعكس على الزوج اللي انا باعمل عليه ابتداء؟؟ ..ايوة فيه .. ايه هي ؟؟ اسمع ياسيدي
تساوي القمم في الاتجاه الصاعد او تساوي القيعان في الاتجاه الهابط .. واقوى منهما الديفرجنس ..سنترككم هنا لنكمل الموضوع في الجزء السادس .. فاصل ونعود .. ابقوا معنا ..

doaa sary
12-14-2014, 22:36
مشكور
بس عايزين لينكات وروابط الاجزاء الاولى
الموضوع شيق اول مرة اقرا موضوع عن التحليل الكلاسيكى
بالتوفيق للجمييع

mazouz
12-15-2014, 00:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور أخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع الهام والذي سيستفيذ منه العديد من الأعضاء.
بالتوفيق للجميع وتقبل مروري

a7med84
12-15-2014, 03:45
شكرا لك اخى الكيرم على الموضوعات اللى من خلاله

ممكن يكون هناك معرفه بالخطوات اللى تتبع قبل الدخول فى الصفقات والله يوفقك والله المستعان

ProForex
12-15-2014, 12:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور أخي الكريم على المعلومات القيمة والمفيدة حول التداول بالعملات وشرح أساسيات التداول

abdoute
12-15-2014, 14:59
بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى النوفيق لجميع من يفيدونا بهذه المواضيع الجميلة والمفيدة
مشكور اخي الفاضل على مشاركتك لنا هذا الموضوع الجميل حقا
.اتمنى من لله عز وجل ان يجزيك عن عملك

مصطفى حمدان
12-15-2014, 15:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة الاعضاء والاستفادة ستكون عن طريق التمسك بهذه الامور وعدم التخلى عنها تحت اى ظرف لتحقيق عملية تداول ناجحة

محمد محمود احمد
06-22-2016, 00:42
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ
ﻣﺸﻜﻮﺭ ﺍﺧﻰ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﻤﻌﻠﻮﻣﺎﺕ
ﺍﻟﻘﻴﻤﺔ ﻭﺍﻟﻤﻔﻴﺪﺓ ﻭﻻ ﺗﺤﺮﻣﻨﺎ ﻣﻦ ﻣﺸﺎﺭﻛﺎﺗﺔ
ﺍﻟﻤﺘﻤﻴﺰﺓ ﻭﺃﺗﻤﻨﻰ ﻟﻚ ﻣﺰﻳﺪﺍ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﻘﺪﻡ ﻭﺟﺰﺍﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮﺍ
ﺑﺎﺭﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻴﻚ
ﺗﺤﻴﺎﺗﻰ

zakiki51
06-23-2016, 08:04
شكرا اخي الكريم على هذا الشرح