PDA

View Full Version : الخطوات العريضة لخطة العمل الجزء السابع

محمد السيد محمد
12-15-2014, 13:10
السلام عليكم .. طبعا احنا وقفنا في الجزء السادس عند الكلام عن العلامات المبشرة بالانعكاس وقلنا ان هذه العللامات لا تكفي للعمل على الاتجاه المعاكس وانما يجب ان ننتظر العلامات المؤكدة .. طبعا كل واحد منكم ممكن تكون عنده العلامات الخاصة لكن انا باستخدم طريقة كلاسيكية زي ما قلت لكم قبل كده .. وهي اني بارسم فناة على الاتجاه الأصلي وبثبتها يعني ايه بثبتها ؟؟ بخللي أخرهاعلى الشمعة التي تمثل قمة الاتجاه ده طبعا في الاتجاه الصاعد ، وبخللي أخرهاعلى الشمعة التي تمثل قاع الاتجاه ده طبعا في الاتجاه الصاعد .. وبعدين ما اشتغلش وانتظر حتى تخرج الشمعة من حد القناة الأسفل في الاتجاه الصاعد وتغلق خارجه .. وفي الاتجاه الهابط تخرج من حد القناة العلوي وتغلق خارجه هنا اعمل على الانعكاس .. انما لو رجعت الشمعة في كلامها واغلقت داخل القناة اتاكد انني لازلت في الاتجاه الأصلي واعمل عليه .. ياترى الكلام ده مفهوم ؟؟ اقولكم نعتبره مش مفهوم قوي بالذات لزملاءنا المبتدئين ونعطي امثلة عشان نوضح ..
- انا مثلا اتجاه الزوج بتاعي صاعد .. لما اجد مبشرات الانعكاس بدات في الظهور .. اوقف الشغل لغاية ما اشوف السعر هيعمل ايه عند حد القناة السفلي .. بيسموها الناس الخبراء شوية اللي احنا مش منهم ندرس البرايس اكشن .. يعني التصرف للسعر
= والله ان السعر اخترق حد القناة الأسفل واغلق خارجه يبقى انعكس للاتجاه الهابط وهايكون شغلى على هذا الزوج بصفقات بيع
= انما بقه ياجميل لو ارتد وعمل ديل رفيع ناحية حد القناة السفلي يبقى بيقوللي دا انا كنت بهزر معاك ياراجل وبهوشك انا لسة مخلص للاتجاه الأصلي بتاعي .. هنا هيكون شغلي صفقات شراء زي ماكنت باعمل قبل كده .. ما اعتقدش انكم محتاجين اكرر الكلام ده على الاتجاه الهابط .. طيب انا قررت ابيع .. او قررت اشتري ادخل على طول والا فيه حاجات لازم اعملها قبل كده ؟؟ الاجابة طبعا فيه حاجات مهمة جدا لازم تعملها قبل كده وهي ما سنتكلم عنه في الجزء الثامن .. فالى هناك ..

a7med84
12-15-2014, 18:26
شكرا لك اخى الكرمي على الموضع الهام جدا وعدم التسرع فى الدخول عكس السعر الحالى

بالتاكيد موضوع يحتاج ال خبره فى التعامل مع السعر والله يوفقكم والله المستعان

مصطفى حمدان
12-15-2014, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذه السلسلة الرائعة واتمنى ان تكون سبب فى اتجاه الكثيرين الى التعلم واكتساب الخبرة والمعلومات واتمنى ان اجد المزيد من المواضيع الهادفة

محمد محمود احمد
06-22-2016, 21:05
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ . ﻣﺸﻜﻮﺭ ﺍﺧﻲ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﻤﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺍﻟﺘﻲ
ﻫﻲ ﺍﻛﺜﺮ ﻣﻦ ﺭﺍﺋﻌﻪ ﻭﻗﻴﻤﻪ ﻭﻣﻔﻴﺪﻩ ﻭﺟﺰﺍﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮ ﻋﻠﻰ ﻣﺠﻬﻮﺩﻙ ﺍﻟﻤﻤﺘﺎﺯ ﻭﺍﻟﺠﻴﺪ .
ﻭﻧﺘﻤﻨﻰ ﻣﻨﻚ ﺍﻟﻤﺰﻳﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﻌﻄﺎﺀ ﻭﻣﺸﻜﻮﺭ ﺟﺪﺍ .

bassem star
06-22-2016, 21:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع

شكرا لك على الموضوع الجميل و المفيد

جزاك الله الف خير على كل ما تقدمه لهذا المنتدى

.

ahmed5
06-23-2016, 20:44
ﻣﺸﻜﻮﺭ ﺍﺧﻲ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﻤﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺍﻟﺘﻲ
ﻫﻲ ﺍﻛﺜﺮ ﻣﻦ ﺭﺍﺋﻌﻪ ﻭﻗﻴﻤﻪ ﻭﻣﻔﻴﺪﻩ ﻭﺟﺰﺍﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮ ﻋﻠﻰ ﻣﺠﻬﻮﺩﻙ ﺍﻟﻤﻤﺘﺎﺯ ﻭﺍﻟﺠﻴﺪ .
ﻭﻧﺘﻤﻨﻰ ﻣﻨﻚ ﺍﻟﻤﺰﻳﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﻌﻄﺎﺀ ﻭﻣﺸﻜﻮﺭ ﺟﺪﺍ

RACHID HAMIOUI
06-23-2016, 21:08
شكرا اخى الحبيب ع موضوعك المميز
اتمنى لك التوفيق وللجميع ان شاء الله
وشكرا اخى الفاضل
...........................

karis
12-22-2016, 12:16
موضوعك الخطوات العريضة رائع و قد وصلت الافادة
مشكووور اخي تقبل مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي للنجاح للاعضاء انشاء الله

troybradbit1
12-22-2016, 14:51
شكراا لك اخى الكريم على تفضلك بطرح شرح عن الخطوات العريضة لخطة العمل الجزء السابع
موضوع مميز ويستحق الثناء بشكل عام بكل جزئياتة وتعريفاتة ومصطلحاتة
لما بة من معلومات جيدة لكل شخص يسعى لتعلم الفوركس
ونرجو ان تواصل على هذا المنوال فى تقديم المواضيع التى تساعد كل المبتدأين