PDA

View Full Version : الخطوات العريضة لخطة العمل الجزء الثامن

محمد السيد محمد
12-15-2014, 13:51
طبعا انت حر تختار الاسلوب او المؤشرات اللي انت بتثق فيه لتحديد اتجاهك .. وايضا المؤشرات اللي انت شايف اها تفيدك في اعطاءك دليل على انعكاس السعر من عدمه .. انما اللي انا اقصده ان هاتين الخطوتين هم اهم خطوتين في الشغل لأن على اساسهم انت بتحدد قرارك في الصفقة القادمة هتكون بيع والا شراء
على فكرة ممكن يكون الموضوع ده خد منك وقت كبير عشان تحدد لو كنت مبتدئ .. عشان كده لازم تتاكد ان وقت نشاط الزوج لازال موجود .. وان مفيش اخبار جاية في السكة .. زي بالظبط واحد عاوز يعدي الطريق
بيبص على الناحيتين قبل مايعديى ولما يوصل للمسافة بين الرصيفين بيبص تاني للتاكيد ويكمل العبور
المهم الخطوة التالية : هو تحديد حجم الصفقة .. وصدقوني يا اخواننا ماينفعش نقلد المليارديرات الوقتي في بداية شغلنا .. ليه ؟؟ انا مثلا لو هقلد الملياردير مصطفي بلخياط وهدخل السوق بواحد دولار عن كل مليون من رصيدي صدقوني عمري ما انا داخل لأن ما كملتش المليون دولار الأول ولا حتى الألف .. انما عشان اقلد بلخيط لازم يكون عندي المليون الأول .. وانا لا اعتقد ان هو كان ماشي بالنسبة دي قبل ما يعمل ملايينه والا عمره ما كان هيوصل لـ10000 دولار طول حياته ولا كنا سمعنا عنه أكيد كان بيشتغل بحجم لا يقل عن 50% على الأقل من رصيده والسعر مشى معاه ولعبت ولما عمل الملايين بدا يدخل باسترتيجية تانية عشان يحافظ عليهم .. فاهمين
انا عارف انكم الوقت هتقولو على اني مجنون وهقولكم اشتغلوا برصيدكم كله او حتى نصفه .. الحقيقة ان مش هعمل كده ولا هقولكم اعملوا كده ولكن انا بس بفهمكم ان اللي بيفكر يعمل الملايين مابيفكرش انه يشتغل بنسبة تقل عن 10% من رصيده وانما قد يعمل بنسبة تتجاوز ذلك بكثير .. وبعد مابيوصل للي هو عاوزه بيبتدي يعقل ويخفض النسبة عشان يحافظ على اللي وصله .. شفتم بقه انا قلتكم اشتغلوا بنسبة 1% والا 3% والا10% والا 30% ماقلتش .. انت شوف عاوز تعمل ايه عاوز .. تحقق ملايين .. والا عاوز تجيب مصاريف العيال وتعلمهم كويس لغية ما يتجوزا ويتهنوا .. اعرف هدفك من تجارتك وعلى اساسه هتحدد حجم الصفقة اللي انت هتمشي عليه .. وانا انصحك في بداية عملك وحتى تشعر انك متمكن من عملك بدرجة 100 % الا تعمل بحجم اكتر من 0.01 ..هتقول دا قليل جدا .. هقولك والله ورينا شطارتك ولما تكون نسبة الصفقان اللي انت بتربحها في الشهر100% ادخل بحجم 50% من الرصيد بس حقق الأول نسبة نجاح 100% اما لو ما قدرتش تحقق اكتر من 75% فلا تزود عن 0.25 % خلاص دي نصيحة واعمل اللي انت عاوزه .. بعد تحديد الحجم نعمل ايه نعطي الأمر بدخول الصفقة .. طيب وبالنسبة للاستوب لوز .. انا شخصيا ما باستعملوش .. الاكخط دفاع اخير .. وشوفوا بقه .. انا باجعله قريب جدا يعني بعد اقرب مستوى دعم بـ 3 نقطان كنت باشتري اوبعد مستوى المقاومة بـ 3 نقط ان كنت ببيع .. هتقوللي ده قليل جدا دا ممكن يتضرب كده بمنتهى السهولة .. ارد عليك واقولك ما هو انا حطه عشان يتضرب ...هههههههههه ..هتقول علي مجنون .. استنى ما تستعجلش وخليك معايا في الجزء التاسع عشان تعرف ليه انا باعمل كده .. والى اللقاء

مصطفى حمدان
12-15-2014, 15:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذه السلسلة واتمنى ان اجد المزيد والمزيد من العطاء والتقدم بالمواضيع ولكن لى وجهة نظر وهى ادراج المواضيع فى موضوع واحد حتى لا نتوه فى البحث

a7med84
12-15-2014, 18:17
شكرا لك اخى الكريم على مجموعه النصائح اللى قدمتها من خلال موضوعاتك وبالتوفيق فى التعامل بها فى

التداول والله يوفقك والله المستعان

Firas Si
03-24-2015, 20:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أعزائي أعضاء منتدى فوركس العرب الكرام شكرا لكم على
هذه المواضيع والردود القيمة التي تطرحونها لخدمه أعضاء المنتدى ولزيادة الخبرة
و تعم الجميع شكرا منكم ونتمنى مزيد الفائدة

Wassa04
03-24-2015, 22:19
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
موضوع تعليمي جمييل و رائع شكرا لك
اخي الكريم على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

antonioforex
03-25-2015, 00:01
السلام عليكم
مشكور اخي على شرحك لخطة العمل و كيف يتم العمل بها في سوق الفوركس لان
المبتدئين سينتفعون من المعلومات التي قدمتها من دون شك و بالتوفيق لك اخي الفاضل

elkalaby
03-25-2015, 00:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي الكريم
مشكور اخى على هذه المعلومات
القيمة والمفيدة ولا تحرمنا من مشاركاتة
المتميزة وأتمنى لك مزيدا من التقدم وجزاك الله خيرا
بارك الله فيك
تحياتى

melad
03-27-2015, 04:19
بسم الله الرحمن الرحيم , شكرا على الموضوع الجميل و انا حييك على هذة الأفكار , انا اتفق عك على نسبة الدخول فى البداية إنها يجب ان تكون اكير من 10 % و كحد اقصى 50% انا عن نفسى بعمل كدة و الحمد لله النتائج اكثر من رائعة , تحياتى لحضرتك

almared13
05-28-2015, 20:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته*
شكرا على هذا الموضوع المفيد اخوانى الكرام فى انتظار المزيد من هذه المواضيع المفيدة والغنية بالمعلومات بارك الله بيك وشكرااا

حسنى صادق
05-28-2015, 20:31
اعتقد ان المزيد من الاجراءات التى يتوقف عليها العلم فى الكثير من الاجراءات الاخرى لابد من ان تكون متواجهة مع اكثر من طريقة للعمل على اسسااها يتم معرفة الكثير من المعلومات

zulaa
05-28-2015, 22:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته*
شكرا على هذا الموضوع المفيد اخوانى الكرام فى انتظار المزيد من هذه المواضيع المفيدة والغنية بالمعلومات بارك الله بيك وشكراا

amr222
11-18-2015, 22:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

شكرا اخي على طرحك لتعريف الفوركس
لاكن لا اعلم كما لو اني شاهدت موضوعك هذا مسبقا في القسم
على العموم شكرا
تقبل مروري موفق باذن الله

AHMED91
11-19-2015, 00:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخي الكريم علي هذا الموضوع
يجب الاهتمام بخطه العمل في سوق الفوركس لانها هي التي تساعدك علي النجاح في سوق الفوركس

sofpreda
11-26-2015, 03:34
بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى التوفيق لكل الاعضاء في هذا المنتدى الرائع
فعلا موضوع جميل ورائع حقا مشكور عليه اخي العزيز
اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله

inshaallah
11-28-2015, 15:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بارك الله فيك اخي الكريم مشكور على مجهودك القيم لك كل التقدير والاحترام
تحياتى اخى الفاضل تقبل مروري