PDA

View Full Version : الخطوات العريضة لخطة العمل الجزء التاسع

محمد السيد محمد
12-15-2014, 14:57
الاستوب لوز .. وما ادراك مالاستوب لوز .. بصراحة الموضوع ده انا كنت عاوز اكتب فيه منفردا عشان آخذ فيه جايزة .. لكن قلت في نفسي يامحمد ماتحش حاجة عن عباد الله هو ربنا لما اعطاك هذا العلم اشترط عليك شئ
العلم من الله ، والرزق ايا كان نوعه من الله ، فلا تبخل على عباد الله بشئ عشان يزيدك من علمه ورزقه
يا اخواننا انا عاوز اقول ان الناس كلها فاكرين ان فائدة الاستوب لوز تتوقف على الحد من الخسارة .. واقسم بالله ان لو فائدته بتنحصر في الحد من الخسارة ما استعملته من اساسه .. وفيه فعلا اساتذة كبار ما بيستعملوهوش وانا شايف ان عندهم حق احيانا لكن انا بانصح زملاءنا الجدد باستعماله بس على طريقتي .. وهم احرار برده
انا زي ما قلت قبل كده باضع الاستوب فريب جدا .. وبفرح جدا لما يتضرب واخسر .. ليه بقه
زي ما قلت لكم قبل كده لما السعر بيرجع من حد القناة ويعمل ديل بيحاول يقنعني انه كان بيهزر ومش هيكسر الاتجاه ولا حاجة .. فانا بحط له استوب لوز .. لاختبره ان رجع وضربه يبقى هو كان بيحاول يخدعني لكن ما قدرش يخدعني وكانت خسارتي عشان اتاكد 10 نقط او ربما اقل وهقدر ان شاء الله اعوضهم .. ولما اتاكد انه انعكس واعمل على الانعكاس ، وان كان السعر صادق معايا يبقى عمره ماهيضرب الاستوب لوز حتى ولوكان 3 نقط فقط .. يارب الكلام كده يكون مفهوم ؟؟ عرفتم انا ليه باخللي الاستوب لوز صغير جدا وبافرح لما يتضرب؟؟
لأني بكون نجحت في اختبار السعر وعرفت هو رايح فين بالضبط وبتمن بسيط جدا نقاط معدودات ويمكن ما اخسرهمش اصلا لو طلع صادق
هتقوللي طيب بيحصل كتير انه بينزل يضرب الاستوب وبعدين يرجع تاني ومايكملش في الاتجاه المنعكس..
اقولك برده ابقى كسبت انه عرفني ان النقطة اللي انا دخلت منها ليست الأفضل وكان يجب على ان انتظر قليلا حتى ادخل من النقطة الصحيحة .. وفعلا ادخل من النقطة الصحيحة .. ايه رايكم بقه ؟؟ كسبت والا ما كسبتش
طبعا الظاهر اني فقدت بعض النقاط ولكنهم هيتعوضو لما ادخل من النقطة الأدق وماخسرتش حاجة
هتقوللي طيب ما بدل ما اتسرع في الدخول واضطر لوضع استوب لوز قريب ويتضرب استنى شوية لغاية ما اتاكد من اتجاهه واشوف هيرجع لفين بالضبط وادخل من هذه النقطة و في الاتجاه السليم .. اقوللك طيب افرض ما رجعش ومشى على طول تبقى ضيعت الفرصة يا جميل او هتتضطر تخش الصفقة من منتصفها ويروح عليك نقط كتير ربما اكتر من نقاط الاستوب لوز .. من النهاية .. انا رايي انك تدخل بسرعة وتحط استوب لوز صغير .. يبقى منها لحقت الفرصة .. وان رجع للخلف وضرب الاستوب لوز يبقى فقدت اقل نقط في سبيل معرفة نقطة الدول الأدق ، وتدخل من النفطة اللي وقف عندها .. او عرفت ان السعر انعكس عليى الاتجاه وادخل بصفقة عكسية للي انا كنت هخشها .. مش عارف الكلام كده مفهوم والا لا على كل حال اللي عاوز يفهم حاجة يسال .. وانا ربنا يقدرني واعرف افهمه
خلصنا كده من وضع الاستوب لوز ؟؟ .. لسة ايه ؟؟ لسة تحديد الهدف نخليه للجزء العاشر..
فالى هناك

مصطفى حمدان
12-15-2014, 15:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة يعتبر الاستوب لوز سلاح ذو حدين فعلى الرغم من انه يحافظ على الحساب الى اطول فترة ممكنه الا انه اذا تم استخدامه بدون خبرة فانه يؤدى دائما الى الخسارة

a7med84
12-15-2014, 18:22
بالفعل هو صمام امان للمتاجر فى هذا السوق ولكن الاهم
هو انك تحدد الاستوب بشكل صحيح وليس عشوائى حتى لا تندم والله المستعان وبالتوفيق للجميع

Firas Si
03-24-2015, 20:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أعزائي أعضاء منتدى فوركس العرب الكرام شكرا لكم على
هذه المواضيع والردود القيمة التي تطرحونها لخدمه أعضاء المنتدى ولزيادة الخبرة
و تعم الجميع شكرا منكم ونتمنى مزيد الفائدة
9

Wassa04
03-24-2015, 22:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
موضوع تعليمي جمييل شكرا لك اخي
الكريم على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

antonioforex
03-25-2015, 00:12
السلام عليكم
شكرا لك اخي على توضيح خطة العمل و كيف نستفيد منها في عملنا و اتمنى
ان تثرينا بجديدك دائما بالمنتدى اخي الكريم سلام

---------- Post added at 10:12 PM ---------- Previous post was at 10:10 PM ----------

السلام عليكم
مشكور اخي على توضيحك لخطة العمل و كيف نستعملها في التداول لانه من الجيد
لكل متاجر تعلم هده الامور و بالتوفيق لك اخي الكريم في عملك

elkalaby
03-25-2015, 00:48
أخي الكريم
مشكور اخى على هذه المعلومات
القيمة والمفيدة ولا تحرمنا من مشاركاتة
المتميزة وأتمنى لك مزيدا من التقدم وجزاك الله خيرا
بارك الله فيك
تحياتى

minouchepilot
03-25-2015, 01:11
شرح مميز واكثر من رائع وانت قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة
مما يتيح للاشخاص المبتدئين فهم الموضوع بسهولة و تحصل الفائدة

mazouz
03-25-2015, 01:12
باسم الله الرحمان الرحيم
نصائح قيمة استفدت منها كثيرا لا تبخل علينا أخي بمثل هذه المواضيع ولكك جزيل الشكر
وبالتوفيق للجميع إن شاء الله

sayedayoub
03-25-2015, 01:42
الاستوب لوز من الاساسيات المهمة خاصة للمبتداين حيث انه ليس لديه الخبرة الكافيه لدراسة الزوج وفهم تحركاته والتى تاتى دائما من الخبرة والمتابعة للزوج اما فى حالة وصول المتاجر لدرجة عاليه من الخبر ليعرف عندها ان هذا هو الاتجاه الصحيح وان السعر يعود اليه لا محالة ففى هذه الحالة يمكن الا يضع استوب لوز

حلم
03-25-2015, 01:51
اهم شىء لتكون هذه الخطة صحيحة يجب ان يتم بنائها
على اساس الاستوب لوز واياك ان تخاطر بدون استوب لوز

deyaa24
03-25-2015, 10:34
دة شى بيكون مشكلة كبيرة جدا لكل تاجر لسة جديد فى الفروكس او النس للتاجر فى افوكس الى لن يتعلم التدلو بدون الاستوب ولز
اكدي الستوب و يؤدى الى الخساة والافضل عدم استخدمه

Koumedaym
03-25-2015, 12:25
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي العزيز . نعم
الستوب لوز مهم لكي تتجنب خسائر كبيرة
مشكور على جهدك

moutanabbih mohammed
05-26-2015, 22:53
تحية شكر وتقدير الى الجهود المبذولة من قبل زميلنا الكريم على هذا الطرح الجميل عن الخطوات العريضة لخطة العمل دمت بخير وعافيه

amr222
11-09-2015, 02:06
أعزائي أعضاء منتدى فوركس العرب الكرام شكرا لكم على
هذه المواضيع والردود القيمة التي تطرحونها لخدمه أعضاء المنتدى ولزيادة الخبرة
و تعم الجميع شكرا منكم ونتمنى مزيد الفائدة

AHMED91
11-09-2015, 03:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخي الكريم علي هذا الموضوع
كل هذا يعتبر من اساسيات وضع الخطه الجيده للعمل في سوق الفوركس ايضا