PDA

View Full Version : الخطوات العريضة لخطة العمل الجزء العاشر

محمد السيد محمد
12-15-2014, 16:03
السلام عليكم ..ورجعنالكو تاني .. في الجزء ده هنتكلم فيه عن الطريقة الصحيحة طبعا ده من وجهة نظري المتواضعة في تحديد الهدف .. وفي المرة دي هنستخدم مؤشر من المنصة انا باعتبره من المؤشرات التي يجب ان نستعملها كالفيبو ناتشي لأنه ما بيعيدش رسم نفسه هو مؤشر الـ a t r المؤشر ده بيعمل ايه بيجيب المتوسط لحركة السعر اليومي لأربعة عشر يوم .. وبيعطيك الرينج اليومي يقولك ان السعر النهارده هيتحرك في حدود 115 نقطة مثلا وده مش معناه انه هيتحرك 115 بالضبط لكنه ممكن يتحرك 100 فقط او ربما يتحرك 130
المهم انه بيعطيك رقم متوسط .. طيب يعني ايه ؟؟ اقولك يعني ماينفعش انك تعرف ان السعر الرينج لهذا اليوم120نقطة وان السعر تحرك منهم 70 نقط يعني فاضل تقريبا 50 نقطة بس وتعمل الهدف بتاعك 100 نقطة لأنه غالبا لن يحققها وممكن يرتد ويخسرك اللي انت كسبته .. انما لما تضبطه على 50 تبقى منطقي .. فهمت
بالعكس كمان دا انت المفروض تقلل عن كده تخليهم 49 أو 48 نقطة عشان تضمن وصول السعر للهدف قبل الارتداد .. مش كده والا ايه ..؟؟
وانا هقترح عليك اقتراح افضل بدل ما تخصم من الـ 50 خللي هدفك قبل خط الفيبوناتشي او البيفوت القريب من هذه القيمة بنقطة في صفقت الشراء ،والبيع .. ولو بتستعمل مؤشرات لتحديد هذه النقاط ووجدت الهدف بعد هذه النقاط ما تسمعش كلامه ..
هتقوللي طيب افرض ان الصفقة اللي انا هافتحها هتكون في اتجاه عكس الاتجاه اللي السعر مشى فيه الـ 70 نقطة السابقة احدد برده 50 نقطة هدف .. اقولك لا انما تحدد هدفك بكامل الرينج يعني 120 نقطة لا يزيد ممكن يقل عن كده يعني يبقى 110 نقطة مثلا ويستحسن قبل خط الفيبوناتشي او البيفوت القريب ..
طيب هتسالني احدد الهدف امتى؟؟ .. اقولك لو انت بتشتغل معانا في شركة اونستا ما تحددتش الهدف فبل ما يمر 5 دقايق من فتح الصفقة .. هتقوللي ليه كده ؟؟ اقولك عشان الشركة اشترطت علينا ان ما نقفلش الصفقة قبل مرور 5 دقايق وانت ممكن تحدد الهدف من هنا وتجد السعر راح طاير فجاة ووصل للهدف ومحققه في 4 دقايق .. ساعتها هتبقى مخالف ويروح عليك الربح اللي انت حصلت عليه ويمكن حسابك يتغلق وتبقى مشكلة ..
خلصنا كده الكلام عن نقطة تحديد الهدف ..
هتقوللي بعد كده اعمل ايه .. ؟؟ اقولك انت كل شوية هتقعد تراقب يعني كل ساعة تقريبا هاتبص بصة تشوف السعر وصل للهدف والا لسة ..
هتسالني طيب افرض الموضوع طول وعاوز انام او اروح مشوار ممكن اتاخر فيه .. او ربما ينقطع التيار الكهربائي او النت فلا اتمكن من المراقبة اعمل ايه اقولك .. تضع استوب لوز فين بقه
=اذا كان السعر لم يتحرك من مكانه نضع الاستوب على قدلر الاسبريد
= ان كان مشى 3 نقط (او عدد نقاط الاسبريد)نضع الاستوب عند نقطة الدخول
= ان كان مشى اكتر 3 نقط فضعه كما تحب وينقطع التيار او النت او تروح مشوار او تقوم تنام مايهمكش
هتسال طيب تابعت الصفقة ووصلت للهدف اعمل ايه ؟؟
بعد ما يوصل للهدف هتقوم بكل الخطوات اللي فاتت وبالترتيب عشان الصفقة الجديدة ..
ولو عاوز تسحب من الأرباح فاجل الدخول في صفقة جديدة لغاية ما تصدر امر السحب وتتاكد من التحويل
كده خلاص .. ارجو ان تكون خطوات العمل كانت واضحة ويكون الموضوع عجبكم واستفدتم منه وانا هكتب نفس الموضوع بايجاز .. واللي عاوز يفهم حاجة بالتفصيل يبقى يرجع للروابط فيه ارجو للجميع التوفيق ومزيدا من الربح ..
اخوكم المتواضع محمد السيد محمد .. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

a7med84
12-15-2014, 18:15
شكرا لك اخى الكيرم على الموضوع ونقاط مهمه جدا

هو انمت عاملها فى اكتر من موضوع بس كلها مهمه وعلى المبتدئ فهمها وتطبيقها فى التداول اكيد

Firas Si
03-24-2015, 20:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أعزائي أعضاء منتدى فوركس العرب الكرام شكرا لكم على
هذه المواضيع والردود القيمة التي تطرحونها لخدمه أعضاء المنتدى ولزيادة الخبرة
و تعم الجميع شكرا منكم ونتمنى مزيد الفائدة
4

Wassa04
03-24-2015, 22:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع التعليمي
لكن كان من الافضل لو حددت لنا في صور مرفقة مع الموضوع

حسنى صادق
03-24-2015, 22:53
مشكور جدا على هذا العمل الجيد و من اهم النقاط التى ارغب فى التفهم فيها انة من الممكن ان نرى العديد من وجود فهم منطقى جدا لذلك ارغب فى توسع الفكار التى تتعامل مع منطقية السوق

Dhouib Mohamed
03-24-2015, 23:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أشكرك واشكر كل من يساهم برئيه في الوصول إلى المعلومات وإفادة إخوانه في مجال الفوركس
وأتمنى من الله المزيد من التوفيق والنجاح لكم و لكل المشاركين

antonioforex
03-24-2015, 23:46
السلام عليكم
مشكور اخي على شرحك لخطة العمل في الفوركس لان الكثير من المبتدئين
سيستفيدون من الشرح الدي طرحته في موضوعك و بالتوفيق لك اخي الغالي

ahmedibrahim258259
03-24-2015, 23:51
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع الرائع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري

elkalaby
03-25-2015, 00:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي الكريم
مشكور اخى على هذه المعلومات
القيمة والمفيدة ولا تحرمنا من مشاركاتة
المتميزة وأتمنى لك مزيدا من التقدم وجزاك الله خيرا
بارك الله فيك
تحياتى

moutanabbih mohammed
05-26-2015, 22:00
بارك الله فيك اخي العزيز على الموضوع القيم والمميز عن الخطوات العريضة لخطة العمل جزاك الله خيرا ونفع الله بك ووفقك الله لك مني أجمل التحيات

محمد العمر
05-26-2015, 23:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
تحية طيبة ،،،
اخي الكريم مشكور على هذه المشاركة وتوضيحك للفوركس
اتمنى لك التوفيق ...
تقبل مروري ،،،

ahmed abdo a
05-28-2015, 01:04
(السلام عليكم ورحمة الله وبركاته)
اشكرك اخى على هذا الموضوع الرائع
وعلى المعلومات الجديدة
واتمنى التوفيق والنجاح للجميع***

baki
05-28-2015, 01:33
شكرا لك اخي على هدا الموضوع ولكن اخي ارجو ان تقوم في المارة المقبلة بتقليل
الموضوع ووضع صور توضحية للموضوع اكثر من دالك

a7med sniper
05-28-2015, 01:44
شكرا لك اخى الكريم على هذهذ السلسله من المووضعات

اكيد لو كانت فى موضوع واحد كان هيبقى التعلم منها افضل شكرا لك والله المستعان

hithamseyam
05-28-2015, 01:46
بسم الله الرحمن الرحيم
الخطوات العريضة لخطة العمل الجزء العاشر
هو يعتبر من المؤشرات التي يجب ان نستعملها كالفيبو ناتشي لأنه ما بيعيدش رسم نفسه هو مؤشر الـ a t r المؤشر ده بيعمل ايه بيجيب المتوسط لحركة السعر اليومي لأربعة عشر يوم .. وبيعطيك الرينج اليومي يقولك ان السعر النهارده هيتحرك في حدود 115 نقطة مثلا وده مش معناه انه هيتحرك 115 بالضبط لكنه ممكن يتحرك 100 فقط او ربما يتحرك 130

aligharbi316
05-28-2015, 02:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أشكرك واشكر كل من يساهم برئيه في الوصول إلى
المعلومات وإفادة إخوانه في مجال الفوركس
وأتمنى من الله المزيد
من التوفيق والنجاح لكم و لكل المشاركين

ibrahim forex
05-28-2015, 02:27
شكرا لك اخى الكيرم على الموضوع ونقاط مهمه جدا

هو انمت عاملها فى اكتر من موضوع بس كلها مهمه وعلى المبتدئ فهمها وتطبيقها فى التداول اكيد

madmax07
06-19-2015, 18:21
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على موضوعك الخطوات العريضة لخطة العمل الجزء العاشر واتمني الافادة للجميع و المزيد من مواضيعك.

tarik46
08-20-2015, 19:23
مشكوور على التستراتيجية الرائعة ساقوم يتجربتها سوف اعود للمنتدى لكي نتقانش فيها
فانا الان اجرب في التداول التوافقي و لقد حققت نتائج رائعة و الحمد لله و انا في انتظار اول الشهر
من اجل استلام البونص و البدا في التداول

osama147
08-20-2015, 19:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي شرح جيد ومفيد ويجب ان نكون صف واحد فى تعليم بعضنا البعض ونشر المواضيع التى تفيد
فى عالم الفوكس وعالم تداول العملات حتى نرتقى جميعاا فى هذا الاستثمار الضخم فى عالم الفوركس
تقبل مروي وربنا يوفق الجميع

omarx150
08-21-2015, 04:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم مشكور على هذه المعلومات القيمة و المفيدة التي قدمتها لن او نحن بالفعل استفدنا منك و ممتنين لك و تقبل مروري

harimeche
08-21-2015, 14:17
أخــــــــي انت تتكلم عن خطة المتاجرة ومـــا هو دور المؤشرات في هدا

خطة المتاجرة جب أن تكون حاملة لعدة أشياء من اهمها دراسة المخاطرة